In Nederland, met ATB-EG is de maximum snelheid 140 km/h. Dat is ook niet zozeer een limiet van de ATB maar is meer het concept hoe ATB in Nederland is ingezet (bepaalde snelheidstrappen en de hoogste is op 140 km/h gedefinieerd).
En klopt het dat op een trein door een station/overweg maar max 100/80km/uur mag?
Nee. Overwegen mogen met de maximum geldende snelheid worden gepasseerd (en dat kan dus zonder meer 140 km/h zijn), op emplacementen is vaak het probleem dat er geen ATB toegepast kan worden (door te korte geïsoleerde secties tussen wissels) en dat de maximum snelheid daardoor tot 40 km/h begrensd is. Maar stations langs de vrije baan worden normaliter ook met de maximum geldende snelheid voorbij gereden
Stel dat een traject alleen maar ongelijkvloerse kruisingen zou hebben en over een spoor rijd dat niet aan een perron ligt (wat ze nu bijv. tussen houten en utrecht van plan zijn), en ook geen goederentrein of stoptrein op het zelfde spoor heeft rijden.
Wat is dan de beperkende factor om geen 160 of 180 met IC te gaan rijden?
Op dit moment: de treinbeïnvloeding (ATB). En dat is ook alleen maar een beperking omdat we die veiligheid willen hebben.
In Duitsland wordt in normale dienst tot 160 km/h op baanseinen gereden, daarboven is ook weer een andere beïnvloeding nodig (LZB), maar als je accepteert dat de remweg langer is en dat de seinen dus ook verder uit elkaar moeten staan is er ook geen reden waarom je geen 180 km/h gaat rijden zonder cabinesignalering (werd/wordt? in Engeland ook gedaan).
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 15:16:
[...]
Dit is iets waarmee ik zelf ook al een tijdje mee zit.
Bijvoorbeeld Leiden - Den Haag is een traject geschikt voor 160 km/h. Er staan ook bordjes lang de baan met 160 erop. Dan zou je toch zeggen dat treinen 160 mogen rijden.
Maar die bordjes staan ook tussen Helmond en Horst-Sevenum. De snelheid wordt begrenst door de ATB. De Thalys mag daar wel 160. Ik weet zo even niet wat de maatregelen zijn die daarvoor getroffen zijn, of dat alleen de Vmax van de ATB hoger zetten is of iets anders.
Maar volgens mij is het wettelijk verboden op op een Nederlandse spoorbaan harder dan 140 km/h te rijden. Dit heb ik dacht ik wel eens gelezen.
Kan me niet indenken. Dan zou voor de HSL een wetswijziging nodig zijn.
[
Voor 18% gewijzigd door
Maasluip op 20-06-2007 15:24
]
Signatures zijn voor boomers.