zwahiel schreef op maandag 05 maart 2007 @ 00:26:
Vind ik echt extreem kort door de bocht heen LauPro. Als jij met je auto op weg gaat dan verwacht je toch ook niet elke dag twee uur later te komen omdat de weg ophoud of omdat er een hele horde vrachtwagens voor je uit rijdt die je niet in mag halen. Of dat de stoplichten niet werken en dat je daarom niet meer de weg op mag terwijl je naar huis toe wil. Dat je bij drie vlokken sneeuw ook niet meer de weg op mag en je dus vast zit.
Mijn ervaring met die kleine stationnetjes is dat het altijd huilen met de pet op is. Dat heeft gewoon alles te maken met het aantal reizigers, dat snap ik wel. Maar neemt niet weg dat het bij een station als Maarn of Veenendaal altijd ellende is om op te stappen. Je komt vrijwel automatisch in een stoptrein terecht, mijn definitie van treinen is dat ze dóór moeten rijden, niet stoppen

. Er zijn overigens genoeg verkeerssituaties denkbaar waar het nog triester gesteld is dan met ons spoorwegennet. Dus wat dat betreft ben ik best wel gecharmeerd van de spoorwegen in het algemeen. Je hebt misschien wat minder invloed en inspraak op je reis maar uiteindelijk kom je er wel zonder fratsen. In de auto is het altijd maar afwachten of je niet op een file duikt of de ergenis dat er weer allemaal malloten zijn die gaan remmen op de snelweg.
ProRail heeft de meest debiele redenen voor verstoringen en je moet 't maar gewoon slikken dus als NSR volgens jou? Jij pikt het toch ook niet dat als je zelf moest rijden. Stel je voor de borden boven de snelweg zijn ineens weg omdat er een storing ergens zou zijn. Dan weet je niet meer waar je rijdt en je krijgt alleen maar antwoorden alsin: "Tja,kunnen we niks aan doen..."
Die oneliners die je nu op noemt komen zeker niet uit de eerste hand. Het zou inderdaad vervelend zijn als alle bewegwijzering zou zijn gedigitaliseerd en deze steeds uit zou vallen. Alleen dit is nu eenmaal niet de situatie en lijkt me daarom dan ook een non-argument. Overigens zie ik in het verkeer op de weg anders ook genoeg frustaties. Wat te denken van al die verhalen van 'de macht over het stuur verloren'. Nee: 'lul, je reed gewoon te hard', zou er moeten staan!
Dan wordt jij ook niet blij.
Ach, ik wind me niet zo snel op over dit soort dingen

.
Risico's kun je incalculeren tot op een bepaalde hoogte wel ja, maar je moet ook ergens van opaan kunnen en juist dat laatste is er niet. Dat een bedrijf al jaren op het backup systeem werkt omdat het mainsysteem niet werkt. Hetzelfde bedrijf geeft aan in enkele jaren van tig duizend systemen naar negen te gaan. En jij denkt serieus dat dát goed gaat? Als ze nu het hoofdsysteem niet eens online kunnen krijgen

Kom maar met feiten en ga klokkenluiden zou ik zeggen als het echt zo erg gesteld is als jij schetst help ik desnoods mee. Volgens mij zijn dit allemaal incidenten en zal juist het nieuwe systeem veel voorkomen. Incompetentie binnen een organisatie los je niet zomaar op, juist dit geheel nieuwe systeem zal alle problemen pas echt kunnen verhelpen. Je ziet zelf ook wel in hoop ik dat 900 systemen intensiever is om te onderhouden dan 9 stuks. Natuurlijk zijn er wel meer SPOF's met minder systemen echter ben ik er van overtuigd dat simplicity in deze zegeviert boven redundantie.
En om maar weer even aan te halen. De spoorwegen zijn nog steeds velen malen veiliger dan autorijden. Daarnaast heb ik niet altijd zin om te besturen, ik wil even relax iets kunnen lezen oid en niet de hele tijd tussen gestressde incompetente malloten rijden.