[Vista] Prijzen OEM-versies?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 11.354 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb net mijn nieuwe Vista Ultimate 64 NL OEM geinstaleerd ,

zie hier bij wildows update allemaal andere weergave talen staan ,
ben het engelse pakket aan het downloaden ,

nu is mijn VISTA NL en UK :)

COOL!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag Vista op mijn laptop installeren
http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=025069

Van de verschillende versies heb ik gekozen voor Windows Vista Home Premium NL

Nu heb ik een aantal opties:
Via de Microsoft site een Windows Vista Home Premium 32-bit DVD bestellen, EUR 93,83

Of ik kan er voor kiezen deze online te bestellen
Microsoft Windows Vista Home Premium 32bit NL OEM EUR 91,00( + 7,50 bezorgen)

Wat is beter voor mij? Kan die OEM versie ook ophalen in Eindhoven dus dat is geen probleem, maar kan ik dan beter via microsoft update site bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2024
Gisteren maar eens een rondje door de stad gelopen, kijken of ik ergens een OEM versie kon kopen. Is toch altijd sneller dan online bestellen.
Bij Mycom kreeg ik geen OEM versie mee. Er werd me vriendelijk uitgelegd dat ze dit niet mochten doen van Microsoft.
Bij Dynabyte werd me verteld dat het tegen de wet zou zijn, als ze me een OEM versie zouden verkopen. Ik zei dat dat me sterk leek, maar de verkoper wist het zeker en de winkel kon er hele hoge boetes voor krijgen... dus.
En dat waren de winkels wel weer in Den Bosch :+

Uiteindelijk toch maar online besteld. Bij www.pcglobe.nl werd mijn order geaccepteerd (€ 86,95 voor Home Premium) en is op moment van schrijven nog niet geannuleerd. Ik wacht af... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rene59 op 13-02-2007 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:19
Rene59 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 10:03:
Gisteren maar eens een rondje door de stad gelopen, kijken of ik ergens een OEM versie kon kopen. Is toch altijd sneller dan online bestellen.
Bij Mycom kreeg ik geen OEM versie mee. Er werd me vriendelijk uitgelegd dat ze dit niet mochten doen van Microsoft.
Bij Dynabyte werd me verteld dat het tegen de wet zou zijn, als ze me een OEM versie zouden verkopen. Ik zei dat dat me sterk leek, maar de verkoper wist het zeker en de winkel kon er hele hoge boetes voor krijgen... dus.
En dat waren de winkels wel weer in Den Bosch :+

Uiteindelijk toch maar online besteld. Bij www.pcglobe.nl werd mijn order geaccepteerd (€ 86,95 voor Home Premium) en is op moment van schrijven nog niet geannuleerd. Ik wacht af... :)
Azerty levert ook gewoon OEM, mocht hij toch geanuleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 17:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

winkels mogen ook gewoon oem verkopen aan je mits je zelf de systeembouwer bent. dit is trouwens al eerder uitgelegd aan dit topic. maarjah dan noem je trouwens ook 2 winkeld, ok van mycom vindt ik het wel slecht, maar dynabyte.. alsof die losse oems hebben liggen. dat zijn gewoon dozenschuivers net zoals dixons bv..

edit: overigens heb ik vandaag net me oem ultimate 32bit nl binnen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Hubert op 13-02-2007 10:34 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiny
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-06 23:03

Tiny

Wat eten we?

Van het weekend bij hardwareoutlet gekocht, kreeg netjes de vraag of ik systeem bouwer was, waarna ik hem gewoon kon kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
lol ik mailtje gestuurd naar Salland...aangezien ik daar nog geen 2 maanden geleden een PC heb laten samenstellen...
ik dus gevraagd of ik nog een OEM kan nabestellen, aangezien ik daar toch pas m'n pc gekocht heb...
Nou mooi niet dus:
Geachte heer,

Helaas mogen wij dit artikel niet los verkopen. Een OEM mag alleen verkocht worden bij een compleet systeem, waarbij de OEM op dezelfde factuur staat; dit volgens de richtlijnen van Microsoft.
Uitzonderingen op deze regel gelden voor resellers en Microsoft Partners. Mocht u een van deze twee zijn zien wij hier graag bewijs van.

Mocht u Vista toch los willen aanschaffen zult u een Retail versie moeten kopen.

Bedankt voor uw begrip en graag tot ziens!

Ja daaaag meneer :w
ik ga geen retail kopen....veels te duur....
dan doe ik het wel via m'n stageplek :P of Azerty? doen die dat ook zomaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 21:07

lordsnow

I know nothing

Ik heb Vista Home Premium afgelopen week gekocht via Perfect Systems. No problemo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 11-09 22:50
Even voor de duidelijkheid, wellicht dat ik het gemist heb!

Geld voor OEM versies dat je maar één keer kunt installeren en dat daarna als je HD of je MOBO kapot gaat en je opnieuw wilt activeren je dan een nieuwe productcode dient te kopen?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 11-09 22:50
lordsnow schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 20:51:
Ik heb Vista Home Premium afgelopen week gekocht via Perfect Systems. No problemo.
OEM of Retail?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 09:44
Thrills33ka schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 20:27:
lol ik mailtje gestuurd naar Salland...aangezien ik daar nog geen 2 maanden geleden een PC heb laten samenstellen...
ik dus gevraagd of ik nog een OEM kan nabestellen, aangezien ik daar toch pas m'n pc gekocht heb...
Nou mooi niet dus:
Geachte heer,

Helaas mogen wij dit artikel niet los verkopen. Een OEM mag alleen verkocht worden bij een compleet systeem, waarbij de OEM op dezelfde factuur staat; dit volgens de richtlijnen van Microsoft.
Uitzonderingen op deze regel gelden voor resellers en Microsoft Partners. Mocht u een van deze twee zijn zien wij hier graag bewijs van.

Mocht u Vista toch los willen aanschaffen zult u een Retail versie moeten kopen.

Little Edit :)

Ik vind wel grappig wat bepaade bedrijven voor argumenten geven... Dit staat letterlijk op de website van MS OEM systembuilders.

Bedankt voor uw begrip en graag tot ziens!

Ja daaaag meneer :w
ik ga geen retail kopen....veels te duur....
dan doe ik het wel via m'n stageplek :P of Azerty? doen die dat ook zomaar?
Hmmzzz Dan zal ik een uitdraai meenemen van de MCP membersite :) Als MCPer ben je toch ook een MS partner :)

Ja Ja Ik weet dat MS Partner een aparte tak van sport is.. Alleen vind ik het een beetje vreemd van de aantal Winkels dat hun geen OEM uitleveren. als je goed leest in de MS overeenkomst mogen partuculieren mits deze hun systeem zelf bouwen gewoon weg een OEM kopen. Er staat niet bij dat de OEM uit dezelfde winkel moet komen als de hardware zeker ze gigantisch aan het concureren zijn met de OEM prijzen. as zaterdag ff lang IComputers rijden daar me OEM Ultimate ophalen.

[ Voor 21% gewijzigd door To_Tall op 13-02-2007 22:01 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Registered MS Partner kan iedereen met een KvK nummer worden. Gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Servor schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 21:24:
Registered MS Partner kan iedereen met een KvK nummer worden. Gratis.
Sterker nog....

If you build and sell new PCs or servers, you are a system builder. Whether you build one system a month or more than a hundred systems, Microsoft offers operating systems software and application software, acquired from authorized distributors, specifically for you to preinstall on the systems you build.

Van de MS OEM system Builders Website!!
Ook in de Licence Staat dat indien je zelf een systeem boud jij de systembuilder bent en ook jij dan support hoort te geven op de jou afgelverde OEM

En B.V. Alternate is dan mijn Authorized distrubtor. Daarnaast.. Alternate heeft helle strakke afspraken met MS, deze gaan MS echt niet uitdagen door ongeoorloofd OEM's te verkopen

An upgrade of the motherboard is considered to result in a "new personal computer" to which Microsoft OEM operating system software cannot be transferred from another computer. If the motherboard is upgraded or replaced, for reasons other than a defect, then a new computer has been created and the license of new operating system software is required.

If the motherboard is replaced because it is defective, you do NOT need to acquire a new operating system license for the PC. The replacement motherboard must be the same make/model or the same manufacturer’s replacement/equivalent, as defined by that manufacturer’s warranty.

Tekst hierboven is ook erg mooi...
Je kan dus indien je mobo gaat vervangen MS opbellen en aangeven dat deze defect is.. Ze kunnen niet vanaf afstand controleren of je mobo hetzelfde is als je oude of van de zelfde fabricant. kortom. je kan dan netjes je licence vrijgeven en een nieuwe machine bouwen. altans zo klinkt het in theorie iemand bekend met de realiteid? Kan ik dan met dat belletje gewoon gloed nieuw mobo installeren?

O ja.. Je mag alles upgraden behalve je mobo zonder opnieuw te bellen met MS!!

[ Voor 65% gewijzigd door To_Tall op 13-02-2007 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
loewie-643- schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 20:55:
Even voor de duidelijkheid, wellicht dat ik het gemist heb!

Geld voor OEM versies dat je maar één keer kunt installeren en dat daarna als je HD of je MOBO kapot gaat en je opnieuw wilt activeren je dan een nieuwe productcode dient te kopen?
volgens mij wel....toch?
eigelijk is het maar weinig wat je dus krijgt...je kunt dan volgens mij gewoon bellen met Microsoft voor een nieuwe key als je een nieuw mobo of hdd hebt....dan moet je gewoon een smoesje verzinnen....mobo was in de fik gevlogen ofzo :S hoe willen ze controleren dat jij hem op een nieuw systeem gaat installen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:59
Is niemand van jullie student, of heeft een vriend die nog studeert? Ik heb een goede vriendin die nog ingeschreven staat bij de Universiteit, en ik mag op haar studentennummer bestellen van d'r . Officieel mag dat natuurlijk niet, maar kan mij het schelen. Een Retailupgrade businessversie voor nog geen 70 verwacht (komt pas in April) ik mooi thuis gestuurd te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Sjah schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 21:35:
Is niemand van jullie student, of heeft een vriend die nog studeert? Ik heb een goede vriendin die nog ingeschreven staat bij de Universiteit, en ik mag op haar studentennummer bestellen van d'r . Officieel mag dat natuurlijk niet, maar kan mij het schelen. Een Retailupgrade businessversie voor nog geen 70 verwacht (komt pas in April) ik mooi thuis gestuurd te krijgen.
Dus dan ben je toch net zo illegaal als dat je em gaat downloaden? De licentie is dan tenslotte ook niet geldig.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Tuurlijk niet, je betaalt wel wat meer dan voor een download. En je hebt een werkende key. Laten we het houden op semi-legaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die Surfspot-versie kan ik ook kopen, maar dat is een upgrade, waarbij je dus al een legale XP moet hebben geinstalleerd (clean install kan niet). Dat vind ik niks, dus daarom heb ik een OEM gekocht voor 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Dat is waar, wel upgrade, maar ook een retail met zijn voordeel bij een computerupgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Sjah schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 21:55:
Dat is waar, wel upgrade, maar ook een retail met zijn voordeel bij een computerupgrade.
Ben ik niet zo zeker van..

Uitgaande van de goedkoopste in pricewatch..

Ultimate OEM 159€
Ultimate Retail 475€

Je kan dus OEM bijna 3x kopen voordat je aan de prijs zit van Ultimate.
tis 2,98x kan je OEM kopen :+

Ik zou zeggen je bent goedkoper uit met OEM!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
To_Tall schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 22:00:
[...]

Ben ik niet zo zeker van..

Uitgaande van de goedkoopste in pricewatch..

Ultimate OEM 159€
Ultimate Retail 475€

Je kan dus OEM bijna 3x kopen voordat je aan de prijs zit van Ultimate.
tis 2,98x kan je OEM kopen :+

Ik zou zeggen je bent goedkoper uit met OEM!!
Mja, als je nog een paar keer kunt bellen met microsoft voor een nieuwe key al helemaal....
en anders zul je je wel 3 x bedenken voordat je een nieuw moederbord of hdd gaat aanschaffen...zolang mogelijk proberen te blijven gebruiken dan....en als desnoods de licentie niet meer werkt...heb je altijd de dvd nog....zoek je je daar een andere key bij...of een crack....en dan heb jij je plicht gedaan....kbedoel een +- 100 euro voor Windows vind ik gewoon netjes...weet trouwens niet of dat kan, een andere key of een crack bij een OEM dvd gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

The replacement motherboard must be the same make/model or the same manufacturer’s replacement/equivalent, as defined by that manufacturer’s warranty.
Met andere woorden: Als je moederbord buiten garantie kapot gaat is je Windows licentie ook "kapot". Leuk, zo'n monopoly.

Ze kunnen het idd niet controleren en als je belt krijg je waarschijnlijk wel weer een key. Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat zij bepalen wat ik wel en niet met mijn computer mag doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Gerco op 13-02-2007 22:41 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:09
Gerco schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 22:39:
[...]

Met andere woorden: Als je moederbord buiten garantie kapot gaat is je Windows licentie ook "kapot". Leuk, zo'n monopoly.

Ze kunnen het idd niet controleren en als je belt krijg je waarschijnlijk wel weer een key. Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat zij bepalen wat ik wel en niet met mijn computer mag doen.
Geldt dat voor de oem en retailversie?

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Het geldt natuurlijk alleen voor de OEM versie, aangezien je die aan je mobo vastbind. Je retail versie mag je (in theorie) zo vaak activeren op zo veel PCs als je wilt (mits niet tegelijk). Of die nu nieuw zijn of slechts een nieuw moederbord hebben.

In de praktijk zul je na een x aantal activaties MS moeten bellen voor een nieuwe key en dan hangt het van de vriendelijkheid van de betreffende medewerker af of je die krijgt. Ze schijnen er niet erg moeilijk over te doen, maar dat kan uiteraard in de toekomst op elk willekeurig moment veranderen. Ik ga er iig niet op gokken. Wie weet of je over x jaar je Vista nog kan activeren en wanneer zal activatie van XP definitief ophouden? Vast niet volgend jaar, maar het blijft niet eeuwig werken.

Ik overwoog eerst om Vista te kopen voor op mijn Mac, maar nu ik gezien heb dat de user-pesterij van Vista (DRM, HD video gezeur en de licentie) nog vele malen erger is dan met XP is dat definitief van de baan.

[ Voor 11% gewijzigd door Gerco op 14-02-2007 00:12 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 09:32

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
To_Tall schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 21:31:
Tekst hierboven is ook erg mooi...
Je kan dus indien je mobo gaat vervangen MS opbellen en aangeven dat deze defect is.. Ze kunnen niet vanaf afstand controleren of je mobo hetzelfde is als je oude of van de zelfde fabricant. kortom. je kan dan netjes je licence vrijgeven en een nieuwe machine bouwen. altans zo klinkt het in theorie iemand bekend met de realiteid? Kan ik dan met dat belletje gewoon gloed nieuw mobo installeren?
Ja dat kan, heb het zelf zo gedaan. Echter, het moederbord (en andere ondelen) waren echt stuk, maar niks houd jou tegen om MS te bellen en hetzelfde te zeggen, namelijk dat je moederbord stuk was en dat je het daarom hebt vervangen, behalve jouw gemoedsrust over eerlijk zijn enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
Gerco schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 00:06:
Het geldt natuurlijk alleen voor de OEM versie, aangezien je die aan je mobo vastbind. Je retail versie mag je (in theorie) zo vaak activeren op zo veel PCs als je wilt (mits niet tegelijk). Of die nu nieuw zijn of slechts een nieuw moederbord hebben.

In de praktijk zul je na een x aantal activaties MS moeten bellen voor een nieuwe key en dan hangt het van de vriendelijkheid van de betreffende medewerker af of je die krijgt. Ze schijnen er niet erg moeilijk over te doen, maar dat kan uiteraard in de toekomst op elk willekeurig moment veranderen. Ik ga er iig niet op gokken. Wie weet of je over x jaar je Vista nog kan activeren en wanneer zal activatie van XP definitief ophouden? Vast niet volgend jaar, maar het blijft niet eeuwig werken.

Ik overwoog eerst om Vista te kopen voor op mijn Mac, maar nu ik gezien heb dat de user-pesterij van Vista (DRM, HD video gezeur en de licentie) nog vele malen erger is dan met XP is dat definitief van de baan.
Bedankt. Dan weet ik genoeg. Ik heb nml 2 x klantenservice van MS gebeld en de ene medewerker zegt hetzelfde als jij en die andere muts zegt nml dat beide versies maar 3 x de activatiecode kan gebruiken op 1 en de zelfde computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Laatst online: 13-09 21:07

lordsnow

I know nothing

OEM. Voor 97 euro, of zo.

Het moest wel besteld worden (UK Vista 32-bit Home Premium), welks 4 dagen duurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Gerco schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 22:39:
[...]

Tip: verdiep je eens in de zaken voordat je conclusies trekt

Als jouw moederbord stuk gaat buiten de garantie en jij haalt een nieuwe, kan je gewoon MS bellen en krijg je zonder problemen een nieuwe activatiekey. Heb zelf meerdere ervaringen mee gehad, jij ook :) ? Zo jammer dat mensen conclusie's trekken op basis van niks.
JIJ kan nog steeds bepalen wat je met JOUW computer doet. MS wil wel controlle hebben wat jij met de software van MS doet op jouw pc. Als je het er niet mee eens bent, veel plezier met linux oid. Je staat vrij om iets anders te kiezen.

MS is echt niet zo evil. Tuurlijk kunnen we een hele discussie hebben over de monopoly e.d., maar als het aankomt op activatie is het echt allemaal niet zo zwart wit als jij het ziet. Beetje jammer dat je MS niet het voordeel van de twijfel gunt als je blijkbaar geen ervaring/kennis hebt m.b.t. hardware vervangen en opnieuw activeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12-2024

AlbertTCB

swing it baby

klopt!

Ik heb 2 pc's en 2x een OEM versie van windows XP. Onlangs heb ik per ongeluk de verkeerde dvd gebruikt tijdens een her-installatie. De activering lukte niet, ook niet nadat ik dt telefonisch probeerde. Nadat ik een Microsoft medewerker aan de lijn kreeg was het probleem snel opgelost: ik kreeg een nieuwe activatiecode.

Het lijkt allemaal erger dan het werkelijk is (y)

I'm just taking care of business

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

We Are Borg schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 02:10:
Tip: verdiep je eens in de zaken voordat je conclusies trekt
Misschien moet jij ook eerst even lezen? Er staat letterlijk in de licentie dat dat alleen geldt als het nieuwe mobo van hetzelfde make/model is als het oude (volgens de garantievoorwaarden van de leverancier). Als dat model dus niet meer te koop is en de garantie is verlopen (best mogelijk na een jaar of 3), er door de leverancier geen vervanger aangewezen word.

Wanneer de leverancier geen vervanger levert en/of aanwijst, kun je geen mobo volgens die voorwaarden meer kopen en voldoe je dus niet aan de licentie. Je Windows is dan dus "kapot".
Als jouw moederbord stuk gaat buiten de garantie en jij haalt een nieuwe, kan je gewoon MS bellen en krijg je zonder problemen een nieuwe activatiekey.
Volgens de licentie die MS zelf heeft geschreven dus niet, alleen als het hetzelfde model is of een model wat door de fabrikant als vervanger is aangewezen voor de garantie. Indien je mobo dus geen garantie meer heeft... [zie boven].
Heb zelf meerdere ervaringen mee gehad, jij ook :) ? Zo jammer dat mensen conclusie's trekken op basis van niks.
Nee, ik heb sinds Windows 2000 geen Windows meer gebruikt thuis, alleen @work. Ik kan alleen wel licenties lezen. Wat er in de praktijk gebeurt is niet van toepassing, aangezien dat op elk moment kan veranderen. Het enige wat relevant is is de licentie, niet hoe daar op dit moment mee word omgegaan.
JIJ kan nog steeds bepalen wat je met JOUW computer doet. MS wil wel controlle hebben wat jij met de software van MS doet op jouw pc. Als je het er niet mee eens bent, veel plezier met linux oid. Je staat vrij om iets anders te kiezen.
Dat heb ik dus ook gedaan, ik blijf echter wel geinteresseerd in deze materie. Feit blijft dat ik nu nog prima een oude PC kan installeren met Windows 98. Kan ik dat over 5 jaar nog steeds met XP? Kun je garanderen dat die activatiekeys dan nog verstrekt worden voor XP? En over 10 jaar?
MS is echt niet zo evil.
Eindelijk, iets waar ik het mee eens ben. MS is inderdaad niet evil, maar de manier waarop ze hun software beveiligen zorgt voor enorme problemen. Misschien niet nu, misschien niet over een paar jaar. Als je echter een jaartje meer vooruit denkt, kom je erachter dat al je aankopen van nu (Windows, muziek, films) niets meer waard zijn als de bedrijven erachter falliet gaan of hun licentieservers voor oude media/software teveel vinden kosten. Dan is al je "eigendom" opeens waardeloos geworden.

Waarom snappen mensen dat wel voor muziek en films, maar niet voor software?

Normaals: Dat het nu geen probleem is omdat ze er losjes mee omgaan doet er niets aan af dat ze veel strenger kunnen worden wanneer ze daar maar zin in hebben. Dan heb ik het nog niet eens over continuiteit gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Gerco op 14-02-2007 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
Kortom, je wilt voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Wel de lusten, niet de lasten.
Als je geen risico wilt lopen met een defect moederbord, dan kun je een Retail versie kopen.
En over 10 jaar nog steeds support verwachten op een softwareproduct is naar mijn mening ronduit belachelijk vanuit het perspectief van een consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Rene59 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 11:22:
En over 10 jaar nog steeds support verwachten op een softwareproduct is naar mijn mening ronduit belachelijk vanuit het perspectief van een consument.
Ik verwacht geen support. Ik verwacht dat, als ik een produkt gekocht heb, het nog steeds werkt zo lang het niet kapot is. Windows XP en Vista werken zo lang MS zin heeft om de activatieservers te laten draaien en niet langer.

Een retail versie kopen is dus geen oplossing, want die heeft ook activatie nodig om te werken. Overigens vind ik het belachelijk dat ik dan maar een duurdere Windows moet kopen omdat een volkomen ongerelateerd stuk hardware misschien wel eens kapot zou kunnen gaan. Regelgeving zou hierbij goed van pas komen, bijvoorbeeld een verplichting om die servers minimaal 50 jaar te laten draaien.

Denk je dat je nu nog Windows 98 zou kunnen installeren als die activatie gehad zou hebben? Zou je ook zo nochalant reageren als het over DRM beveiligde muziek en/of films zou gaan?

Dat er een link naar Gentoo linux in mijn sig staat betekent niet dat ik een anti-MS hetze voer hoor. Misschien moet je eens proberen mijn argumenten onderuit te halen ipv op de man te spelen.

[ Voor 37% gewijzigd door Gerco op 14-02-2007 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 20:59

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Gerco schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 11:29:
[...]

...knip...
Regelgeving zou hierbij goed van pas komen, bijvoorbeeld een verplichting om die servers minimaal 50 jaar te laten draaien.
...knip...
Leuk idee, maar de kosten die daarvoor gemaakt gaan worden, betaal je dan gewoon voor via je licentie.
Kun je nu nog een OEM Vista Ultimate voor 180E kopen, wordt het dan 250E (bijvoorbeeld).
Persoonlijk wil ik over 5, 10 of 50 jaar helemaal geen Vista/XP/98SE meer draaien. Dan is er al lang weer een nieuwer OS met ondersteuning die weer beter bestand is tegen allerlei trojans etc. Alleen daarom zou ik al geen oud OS zonder support willen hebben. Ten 2e is over 50 jaar de hardware zo veranderd dat XP erop draaien een beetje onzinnig is. Dat kan je horloge dan ook wel. En ik denk ook niet dat hardware fabrikanten dan wel ineens driver support tot 50 jaar terug geven, mocht je op je oude hardware willen draaien. Tegenwoordig wordt 3 jaar al met moeite gehaald. En slechte driversupport mag je niet afschuiven op MS vind ik.
Kortom: niet zo in het verleden blijven hangen, kijk naar de toekomst! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Vista Ultimae 32-bit als OEM gekocht voor 175 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

SayWhatAgain! schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 11:51:
Kortom: niet zo in het verleden blijven hangen, kijk naar de toekomst! :*)
Goed, zeg jij dat tegen de lage-inkomen gezinnen waar ik nog regelmatig Windows 98 installeer omdat ze een nieuwe-oude pc gekregen hebben van iemand die een nieuwe XP/Vista pc gehaald heeft?

Onder tweakers is Windows 98 bijna uitgestorven, maar er zijn nog best wat mensen die het nodig hebben. Voor XP gaat over een tijdje hetzelfde gelden. Ik heb vorige week nog een nieuwe XP gekocht voor iemand die een PIII-800 afdankertje heeft gekregen. Daar gaat echt geen Vista op draaien hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
[...]

Ik verwacht geen support. Ik verwacht dat, als ik een produkt gekocht heb, het nog steeds werkt zo lang het niet kapot is. Windows XP en Vista werken zo lang MS zin heeft om de activatieservers te laten draaien en niet langer.

Een retail versie kopen is dus geen oplossing, want die heeft ook activatie nodig om te werken. Overigens vind ik het belachelijk dat ik dan maar een duurdere Windows moet kopen omdat een volkomen ongerelateerd stuk hardware misschien wel eens kapot zou kunnen gaan. Regelgeving zou hierbij goed van pas komen, bijvoorbeeld een verplichting om die servers minimaal 50 jaar te laten draaien.

Denk je dat je nu nog Windows 98 zou kunnen installeren als die activatie gehad zou hebben? Zou je ook zo nochalant reageren als het over DRM beveiligde muziek en/of films zou gaan?

Dat er een link naar Gentoo linux in mijn sig staat betekent niet dat ik een anti-MS hetze voer hoor. Misschien moet je eens proberen mijn argumenten onderuit te halen ipv op de man te spelen.
Ter informatie, MS zegt hierover het volgende:
Will Microsoft use activation to force me to upgrade? In other words, will Microsoft ever stop giving out activation codes for any of the products that require activation?

No, Microsoft will not use activation as a tool to force people to upgrade. Activation is merely an anti-piracy tool, nothing else.

Microsoft will also support the activation of Windows XP throughout its life and will likely provide an update that turns activation off at the end of the product's lifecycle so users would no longer be required to activate the product.
Dus ja, ik denk dat ik Windows 98 nu nog steeds zou kunnen installeren als daar activatie in had gezeten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Yup denk ut ook. Ik vind dat Ms heel netjes is met zijn after-sales, je kan nou nog Win95 info vinden op hun site. Waren de hardwarefabrikanten maarzo; mijn 2 jaar oude Philips webcam waar geeneens Vista drivers voor zijn (ik denk omdat die al van de markt af is, maar dat is toch geen goede after-sales??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
[...]

Wat ik niet goed begrijp is waarom je van software een onrealistische levensduur verwacht. Je kunt als consument toch ook niet van een fabrikant verwachten dat een harddisk langer dan 10 jaar goed blijft werken, of een stofzuiger, of een mobieltje, of <vul in>? Waarom software dan wel? Ik vind dat onzin, al helemaal voor de OEM prijs van nog geen 100 Euro voor de consumenten versie.
En stel dat je bijv. XP na 10 jaar nog steeds kunt installeren en activeren, dan ga je dat alleen installeren op pc's die niet verbonden zijn met internet? Of verwacht je dan toch wel support, en dus security updates? Gezien het feit een slecht beveiligd systeem tegenwoordig indirect meer schade bij anderen kan aanrichten dan bij jezelf, lijkt me het niet verantwoord een OS te installeren waarvoor geen support meer geleverd wordt. Als we dan toch over regelgeving beginnen...

bij deze mijn argumentatie, het was niet mijn intentie je het gevoel te geven dat ik op de man wil spelen

En om dan toch weer ontopic te komen. Je kunt voor de prijs van een Retail versie, maar liefst 3 OEM versies aanschaffen. Stel je hebt zo'n enorme pech dat er iedere 2 jaar een moederbord van je kapot gaat en niet vervangen kan worden. Dan gaat het toch 6 jaar duren voordat je duurder uit bent dan de Retail versie. Dat "risico" wil ik wel nemen met een OEM versie nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Joni schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:07:
Dus ja, ik denk dat ik Windows 98 nu nog steeds zou kunnen installeren als daar activatie in had gezeten. :)
Windows XP is bijna end-of-life (2011, dacht ik?) dus dan zullen we het zien. "Likely" is fijn, maar geen belofte. Persoonlijk ben ik pas gerust als ik een cd (iso) van Windows XP heb waarin de activatie is uitgeschakeld.
Je kunt als consument toch ook niet van een fabrikant verwachten dat een harddisk langer dan 10 jaar goed blijft werken, of een stofzuiger, of een mobieltje, of <vul in>? Waarom software dan wel?
Omdat een harddisk, stofzuiger, <vul in> slijt. Software slijt niet, hooguit de cd waar het opstaat. Leg me eens uit waarom ik een kunstmatige "slijtage" van software wel moet accepteren?

[ Voor 31% gewijzigd door Gerco op 14-02-2007 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
Alles "slijt". Zoek de term economische levensduur eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 11:54:
Ik heb Vista Ultimae 32-bit als OEM gekocht voor 175 Euro.
Ik heb net windows vista Ultimate retail voor [b] €225 [b] gekocht. :*) Opzich vind ik dit geen slechte deal, omdat je voor de oem/dsp minimaal €175 moet betalen. En het voordeel heb: je kan het gewoon van de ene computer naar de andere computer kan installeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pinokkia schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 13:09:
[...]

Ik heb net windows vista Ultimate retail voor €225 gekocht. :*)
Waarr??? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 13-09 20:59

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Gerco schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 11:58:
[...]

Goed, zeg jij dat tegen de lage-inkomen gezinnen waar ik nog regelmatig Windows 98 installeer omdat ze een nieuwe-oude pc gekregen hebben van iemand die een nieuwe XP/Vista pc gehaald heeft?

Onder tweakers is Windows 98 bijna uitgestorven, maar er zijn nog best wat mensen die het nodig hebben. Voor XP gaat over een tijdje hetzelfde gelden. Ik heb vorige week nog een nieuwe XP gekocht voor iemand die een PIII-800 afdankertje heeft gekregen. Daar gaat echt geen Vista op draaien hoor.
Ik ga helemaal niet tegen lage-inkomens gezinnen vertellen waar ze hun geld aan uit moeten geven. Beetje zwak om een groep die het schijnbaar niet kan bekostigen aan te halen als argument voor oneindige levensduur van een product. En ja, software slijt ook. Daarbuiten vind ik dat je niet moet kopen wat je niet kan bekostigen, wat betreft luxe artikelen.
Ze kunnen toch dat ubergoedkope, supergoede, virus/trojans-, veiligheidslekken-vrije-Linux gebruiken? Niemand verplicht je tot aanschaf van Windows.
Het is logisch dat Microsoft geen producten meer gaat activeren die geen support hebben. Die worden over de tijd namelijk heel kwetsbaar voor veiligheidslekken en dat geeft de MS hater weer reden tot bashen.
Verder is deze discussie ook nog eens geheel off-topic, dus je kan er beter een apart topic over openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
Via marktplaats. Die stommerik kwam erachter dat haar computer niet op vista werkt. >:) Ze kon de vista Ultimate niet meer terugsturen, want bol.com accepteerde niet dat de plastic eraf getrokken is. :9 (wel in dichte doos) Ondanks dat ze de orginele bon nog had. :? Maar ik heb/had het geluk dat ik de hoogste bod deed en 2 km van haar vandaan woon. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha ha zo dat heb je goed voor mekaar _/-\o_

Soms moet je daar echt tegenaanlopen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 13:24:
Ha ha zo dat heb je goed voor mekaar _/-\o_

Soms moet je daar echt tegenaanlopen he.
Er staan genoeg vista Ultimate die voor een bedrag van circa €250 te koop op de marktplaats. Dan ga ik toch geen €175 - €209 betalen voor een oem/dsp versie. 8)7 Ik ben gewoon slim bezig geweest. :+

[ Voor 6% gewijzigd door pinokkia op 14-02-2007 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
pinokkia schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 13:37:
[...]
Er staan genoeg vista Ultimate die voor een bedrag van circa €250 te koop op de marktplaats. Dan ga ik toch geen €175 - €209 betalen voor een oem/dsp versie. 8)7
Daar neem ik anders toch geen risico in om met een ver****te key te zitten... Dan liever wat euro's meer afleggen voor een versie waarvan ik zeker ben dat ze te activeren is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
Blacksnak schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 13:39:
[...]

Daar neem ik anders toch geen risico in om met een ver****te key te zitten... Dan liever wat euro's meer afleggen voor een versie waarvan ik zeker ben dat ze te activeren is!
Ik kan aantonen dat vista Ultimate in mijn bezit heb. Dus de orginele doos met licentikey en de kassabon erbij. Dus wat kan er dan nog gebeuren? :? En het scheelt. Ik ben zelf bij de persoon geweest in huis. Dus adres heb ik. (maar dat efffe terzijde)

[ Voor 10% gewijzigd door pinokkia op 14-02-2007 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

pinokkia schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 13:42:
[...]

Ik kan aantonen dat vista Ultimate in mijn bezit heb. Dus de orginele doos met licentikey en de kassabon erbij. Dus wat kan er dan nog gebeuren? :? En het scheelt. Ik ben zelf bij de persoon geweest in huis. Dus adres heb ik. (maar dat efffe terzijde)
Hmm toch lijkt 't me niks bij 'n particulier aan huis kopen..
Ikzelf zou dan toch gaan voor de MS Vista Ultimate OEM van +/- 160,-, werkt even goed :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
CLB schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 14:01:
[...]

Hmm toch lijkt 't me niks bij 'n particulier aan huis kopen..
Ikzelf zou dan toch gaan voor de MS Vista Ultimate OEM van +/- 160,-, werkt even goed :)
Ik heb het ooit eens nagevraagd en meegemaakt. Hoe het nou zit als ik een legale versie windows heb en mijn legale licentiekey al gebruikt is. (via sites illigaal verkregen) De medewerker van microsoft gaf het volgende antwoord op: Als U een kopie van Uw aangekochte legale windowsversie kan aantonen. Dan is er niets aan de hand. Ik moest toen een foto maken van de licentiekey plus de kopie van de bon opsturen. Microsoft gaat dat bekijken en klopt het. Dan wordt je licentiekey gewoon weer geactiveerd en wordt er gelijk een notitie van gemaakt. (nadeel is wel. Het duurt een paar dagen. Maar dat nam ik op de koop toe. PS: dat was een retail die ik in de winkel heb gekocht!!!)

Dus ik ben net iets slimmer dan iemand die een oem koopt voor bijna dezelfde prijs ;)

[ Voor 6% gewijzigd door pinokkia op 14-02-2007 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Hmm okee, das wel netjes van MS!

(nja zelfde prijs: 160,- OEM vs 250,- Retail)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
CLB schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 14:18:
Hmm okee, das wel netjes van MS!

(nja zelfde prijs: 160,- OEM vs 250,- Retail)
Zolang er maar een kassabon erbij zit. Is er echt niets aan de hand. (uit eigen ervaring en dat wat de medewerker van MS verteld) Je bent dief van je eigen knip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach ik ben ook happy hoor met m'n Ultimate OEM voor 163. Ik vrees alleen een beetje de dag dat ik een niew moederbord wil kopen :9

Maar er zijn genoeg maniertjes voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:19

Wildfire

Joy to the world!

Ziezo, m'n Vista Ultimate 32-bits OEM is ook binnen... (samen met m'n WD 500gig SATA2 schijfje)

Vanavond maar 's gaan knutselen. Al m'n hardware heeft netjes Vista drivers, dus dat zal geen probleem worden. Hopelijk werken ook al m'n programma's en games, want dan zou ik in principe meteen volledig over kunnen schakelen.

Maar goed, vooralsnog laat ik XP maar even staan om te kunnen dualbooten.

(stiekem techvraagje tussendoor... bij XP had je nog de AMD CPU driver en de AMD Dualcore Optimizer... hoe zit het daarmee onder Vista?)

[ Voor 15% gewijzigd door Wildfire op 14-02-2007 14:33 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 14:27:
Ach ik ben ook happy hoor met m'n Ultimate OEM voor 163.
Ik vrees alleen een beetje de dag dat ik een niew moederbord wil kopen :9

Hmm ja ach dat komt ook wel goed denk ik!

Ikzelf heb daar geen 'last' van aangezien ik OEM koop voor m'n laptop (dus geen nieuwe hardware)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb home premium OEM bij Salland besteld. Toen ik nog op school was had Salland gebeld omdat ze geen OEM konden leveren omdat ik geen nieuwe pc had gekocht. Mijn moeder had opgenomen en Salland zou nog terugbellen. Ik heb maar terug gebeld zonet en nu blijkt dat ze bericht hebben gekregen van MS dat ze toch wel OEM's mogen verkopen zonder nieuwe pc.

Mijn Vista OEM is nu verstuurd en dan heb ik em morgen of overmorgen binnen! :*) Go Salland! :9

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 17:55 ]

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 14:49
Heb laatst Vista Home Premium OEM gekocht bij 4Launch voor €94,50. Niet de goedkoopste uit de pricewatch, maar ik had er al een andere bestelling lopen, en daardoor kon hij meeliften op de toch al betaalde verzendkosten. ;)

En wanneer ik t.z.t. een nieuw mobo ( + nieuwe CPU + nieuw RAM + nieuwe videokaart) ga kopen, dan schuif ik deze PC inclusief Vista H.P. OEM gewoon lekker door naar m'n vrouw en koop ik een nieuwe Vista OEM voor die nieuwe PC. :)

Verwijderd

Iemand al geprobeert met een OEM key x86 of x64 de tegenovergestelde versie te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Premium 32 bits NL box versie bij Azerty niet meer op voorraad, ben benieuwd hoelang dit gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 21:32
Ik heb de search al gebruikt, maar toch heb ik nog een klein vraagje:

Als ik de OEM versie koop, hoe vaak kan ik hem dan op exact dezelfde pc installeren? Is 3x het maximum en moet ik daarna met MS gaan bellen? (krijg ik support hierbij, aangezien ik OEM gebruiker ben?) Krijg ik dan sowieso een nieuwe mogelijkheid tot activeren?

Het lijkt mij namelijk zo dat wanneer het systeem geheel hetzelfde blijft, een herinstallatie geen enkel probleem moet zijn, al doe je het 1000x. Ik hoop snel een reactie te krijgen, want ik wil zo snel mogelijk eeen originele versie van Vista thuis op de mat hebben liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopata
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11-2020
[quote]Als ik de OEM versie koop, hoe vaak kan ik hem dan op exact dezelfde pc installeren? Is 3x het maximum en moet ik daarna met MS gaan bellen? (krijg ik support hierbij, aangezien ik OEM gebruiker ben?) Krijg ik dan sowieso een nieuwe mogelijkheid tot activeren?

[quote]

Het is nog niet echt duidelijk hoeveel keer je hem kunt installeren ( op dezelfde computer ) voor je MS moet gaan bellen.Echter elke vorm van support kan je wel vergeten want door de OEM versie te kopen ben je daar zelf verantwoordelijk voor. Je word dan systeembouwer genoemd.Bang om niet meer te kunnen activeren op precies dezelfde computer hoef je niet te zijn.Zelf heb ik twee belangrijke delen vervangen sinds ik met Vista Premium werk ( vanaf 04-02-2007 ) en dat gaf geen enkel probleem. Kortom koop die OEM en ga lekker aan de gang. :) Let wel op 1 ding! het moederbord vervangen betekend 100% MS bellen want daar word Vista aan gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scartsjer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-03-2018
let er op dat bij vista oem de hardware code van je mobo word geregistreerd.. gaat je mobo kapot mag je m vervangen voor precies de zelfde of 1 versie nieuwer (dus wel zelfde type processor) .. als je persee een nieuwe pc wilt dan moet je er ook weer een vista oem licentie bijkopen ...

(heb vista training gehad afgelope week...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 22:19
scartsjer schreef op maandag 26 februari 2007 @ 08:53:
let er op dat bij vista oem de hardware code van je mobo word geregistreerd.. gaat je mobo kapot mag je m vervangen voor precies de zelfde of 1 versie nieuwer (dus wel zelfde type processor) .. als je persee een nieuwe pc wilt dan moet je er ook weer een vista oem licentie bijkopen ...

Kan jij dan eens en voor altijd alle vraagtekens wegnemen? Als jij het hier post dan regel ik wel dat het in de startpost kom? Het is echt al zo vaak gevraagd en getallen tussen de 3-10 worden genoemd voor onderstaande vragen.

Hoe vaak kan je OEM activeren met je zelfde systeem specs, bij welke onderdelen vervangen vervalt je huidige activatie? Vertel ons wat je weet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scartsjer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-03-2018
de OEM vervalt zodra je een moederbord in je systeem zet die lama zeggen meer dan een jaar nieuwer is.. dus je mag wel een mobo plaatsen met zelfde socket etc. en als het mobo dat je hebt niet meer vooradig is dan mag je 1 of 2 types nieuwer mobo er in zetten en nog steeds kunnen installeren. (heel duidelijk ging de persoon die ons de cursus heeft gegeven er niet op in .. maar dit is dus de info die ik heb van een microsoft cursus)

hoe vaak een OEM kon worden geactiveerd kon hij ook niet vertellen ...(hij was toch echt zeker van microsoft) maar volgens hem kwam het neer op 4 a 5 x net zoals windows xp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb OEM vista premium, ik had iets fout gedaan, moest herinstallen, maar kon zonder problemen online activeren. Misschien stelt het sommigen van jullie gerust :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

scartsjer schreef op maandag 26 februari 2007 @ 08:53:

Ben ik benieuwd wie je de waardeloze training heeft gegeven :)

Als je mobo stuk gaat mag je het vervangen voor welk ander merk en type je wilt, activeren is geen probleem als je even belt en het verhaal uitlegt.
Het is nog niet echt duidelijk hoeveel keer je hem kunt installeren ( op dezelfde computer ) voor je MS moet gaan bellen.Echter elke vorm van support kan je wel vergeten want door de OEM versie te kopen ben je daar zelf verantwoordelijk voor.
Echter doelt de persoon die je quote volgens mij op support voor het activeren, wat bij OEM uiteraard geen enkel probleem is: support voor activeren krijg je altijd
:) Let wel op 1 ding! het moederbord vervangen betekend 100% MS bellen want daar word Vista aan gekoppeld.
En meer, maar voor de rest heb je gelijk :)

[ Voor 30% gewijzigd door We Are Borg op 27-02-2007 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

scartsjer schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 12:42:

hoe vaak een OEM kon worden geactiveerd kon hij ook niet vertellen ...(hij was toch echt zeker van microsoft) maar volgens hem kwam het neer op 4 a 5 x net zoals windows xp.
Ik heb Windowns XP(OEM) wel 50 x geinstalleerd maar 1 keer gebeld om hem te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey heb al veel in dit topic gelezen, wil op mijn laptop ook vista, heb er nu een xp pro op (oem versie dell) kan ik ook een upgrade oem versie kopen?

zal wel nie hè, pc bouwen zelf (bij wijze van spreken) en dan eerst legale xp en dan upgrade vista :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 13:30:
Iemand al geprobeert met een OEM key x86 of x64 de tegenovergestelde versie te installeren?
ja hoor, ik heb gewoon x64 een weekje gedraait op mn x86 licentie (ultimate, OEM) gewoon om uit te proberen, geactiveerd en al. had gewoon een x64 dvdtje megenomen van de winkel ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even wat reacties verwijderd - of je Asus whatever mainboard Vista goed kan draaien heeft helemaal niks te zoeken in een topic over OEM versies van Windows Vista :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Laatst online: 11-09 22:20
Zal even het een en ander recht trekken:

1. Als je een OEM installeert dan wordt je activatie aan je moederbord gekoppeld. Activaties op dit moederbord met de huidige componenten zijn ALTIJD mogelijk. Bij het vervangen van het moederbord wordt dit gezien als een nieuwe PC en zul je een nieuwe licentie moeten kopen.

De versie nieuwer waar scartsjer het overheeft is de REVISIE van het moederbord. Deze mag 1 of 2 versies nieuwer zijn voor dat deze als een nieuwe PC wordt aangemerkt.

De officiele statement van Microsoft op de General Motherboard FAQ van de Microsoft OEM System Builder Site:
Microsoft OEM operating system software is licensed to you by your computer manufacturer to be used solely in connection with the computer hardware with which you acquired the software. The foregoing restriction is reflected in the terms under which you licensed the software. Generally, you may upgrade or replace all of the hardware components on your computer and maintain the license for the original Microsoft OEM operating system software, with the exception of an upgrade or replacement of the motherboard. If the motherboard is replaced, then a new computer has been created and the license of new operating system software is required.

The motherboard is the "essence" of the personal computer. Without a motherboard, there is no computer. In contrast, a personal computer may, for example, function without a keyboard, a mouse or even a hard drive. Accordingly, given the nature of the motherboard with respect to the functionality of a personal computer, an exchange of the motherboard (whether an upgrade or replacement) is considered to result in a "new personal computer" to which Microsoft OEM operating system software cannot be transferred from another computer. Note that recovery media and/or the Microsoft hologram CD that may be supplied with a new computer may be BIOS-locked or has Windows Product Activation technology. Windows Product Activation and BIOS-locking are designed to prevent the software from being installed or transferred to a different computer system or motherboard.
2. Activaties op hetzelfde systeem als waar de software van origine op is geinstalleerd zijn onbeperkt, maar het kan voorkomen dat door het volume van het aantal activaties er gebeld moet worden met Microsoft. Dit getal is naar mijn weten niet vast gelegd maar wordt getriggerd door het systeem van Microsoft.

3. Support op activaties is altijd te verkrijg bij Microsoft omdat deze verantwoordelijk is voor de licensing. De activatie procedures liggen buiten het bereik van de OEM System Builder of eventuele Microsoft Partners
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 14:33:
hey heb al veel in dit topic gelezen, wil op mijn laptop ook vista, heb er nu een xp pro op (oem versie dell) kan ik ook een upgrade oem versie kopen?

zal wel nie hè, pc bouwen zelf (bij wijze van spreken) en dan eerst legale xp en dan upgrade vista :P
Dit kan prima. De enige ondergrond die een upgrade vereist is een OEM of een FPP versie van XP. De OEM-upgrade bestaat overigens niet, de Upgrade en Full version zijn FPP-producten. Een OEM-versie vereist namelijk altijd een "clean install".
Quote van Microsoft:
De OEM-versie is bestemd voor een zogenaamde “clean install”, en niet voor upgrade van een oudere versie. Dit houdt onder meer in dat alle geïnstalleerde applicaties opnieuw geïnstalleerd moeten worden. Ook zal een gebruiker al zijn bestanden, e-mails, persoonlijke documenten en instellingen voorafgaand aan de installatie moeten back-uppen en achteraf handmatig terugzetten.

[ Voor 19% gewijzigd door Clueless op 15-03-2007 10:24 . Reden: Activatie stukje als laatste toegevoegd. ]

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iken374
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-03 12:19

Iken374

webhostingtalk.nl

Clueless schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 10:09:
De OEM-upgrade bestaat overigens niet, de Upgrade en Full version zijn FPP-producten. Een OEM-versie vereist namelijk altijd een "clean install".
Hmm, dus ik kan met mijn Vista Ultimate OEM key niet mijn huidige vista evaluation copy activeren en moet is dus alles opnieuw installeren? :X

HTTP://www.webhostingtalk.nl, Het discussieplatform voor en door webhosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Correct.
Die waarschuwing kreeg je dan ook te zien bij de installatie van je RC/Eval versies ;)
Gelukkig dat op de Ultimate versie ook alle User Settings transfer tools zitten die je nodig hebt :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iken374

Iken374

webhostingtalk.nl

alt-92 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 20:00:
Correct.
Die waarschuwing kreeg je dan ook te zien bij de installatie van je RC/Eval versies ;)
Gelukkig dat op de Ultimate versie ook alle User Settings transfer tools zitten die je nodig hebt :)
Ok duidelijk en bedankt voor je antwoord.
Dat word dus morgen of overmorgen dus opnieuw installeren. Ik zal eens kijken wat die transfer tools inhouden maar dat zal wel voor zichzelf spreken.

Fijn dat VISTA. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

hey, je was er zelf bij toen je het installeerde toch? :)
Sowieso is het gebruik van Beta/RC versies voor "real life"/produktie niet echt verstandig als je de juiste voorzorgmaatregelen niet neemt :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iken374

Iken374

webhostingtalk.nl

I know maar het komt ook wel goed. De programma's zijn zo weer installed maar het kost weer wat tijd en dat is het enige minpunt in mijn geval. Het voordeel is natuurlijk de frisse windows installatie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iken374

Iken374

webhostingtalk.nl

Nou kon dus gewoon mijn preview (ultimate) versie upgraden met de OEM dvd dus geen probleem. :)
Het duurde wel een paar uur dat upgraden maar dat is nog steeds korter dan alles weer opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Bizar :P
Nou ja, scheelt jou weer een boel werk in ieder geval.
offtopic:
Ben zelf niet zo'n voorstander van In-place upgrade installs, zal wel komen door slechte herinneringen aan NT4>2000 enzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,

ik weet dat het nogal een topic is van lang geleden maar ik vroeg mij af of u wellicht uitsluitsel kon geven over het volgende: ik heb windows home premium OEM gekocht maar op de verpakking lees ik dat je een OPK (pre instalatie programma nodig hebt om windows te instaleren......
ik vind het bijna onvoorstelbaar om eerst nog een programma te downloaden om vista te instaleren! is dit zo of kan ik gewoon vista booten en instaleren?

groet Aqua9 en bij voorbaat dank voor de moeite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fingerhead
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-03 17:41
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 03:17:
hallo,

ik weet dat het nogal een topic is van lang geleden maar ik vroeg mij af of u wellicht uitsluitsel kon geven over het volgende: ik heb windows home premium OEM gekocht maar op de verpakking lees ik dat je een OPK (pre instalatie programma nodig hebt om windows te instaleren......
ik vind het bijna onvoorstelbaar om eerst nog een programma te downloaden om vista te instaleren! is dit zo of kan ik gewoon vista booten en instaleren?

groet Aqua9 en bij voorbaat dank voor de moeite
ik denk dat je gewoon moet booten met vista en dan instaleren gisteren nog gedaan op een laptop bij iemand en bij mij thuis ook een OEM versie en allebei gewoon clean install gedaan.

Intel Core i7 2600k @ 3.4GHz # Asus Sabertooth P67 # GeForce EVGA 8800GTX 768mb # 8gb Corsair Vengeance # 250gb SSD # 2x Samsung SyncMaster 940BF # Logitech G15 // G5 # Coolermaster iGreen power 500w # Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt!

aqua9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Laatst online: 12-09 23:36
Ik heb een vraag over de OEM versie waar ik het antwoord nog niet op heb kunnen vinden. Ik heb 1 juni een volledig nieuw systeem gekocht en die heb ik zelf in elkaar gezet.

Kan ik in deze conditie een OEM - editie van Vista (Premium) kopen? Of moet ik dan eerst bv een nieuw moederbord erbij bestellen.

Edit:
@Wildhagen, bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Tommy The Cat op 12-08-2007 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tommy The Cat schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 13:38:
Ik heb een vraag over de OEM versie waar ik het antwoord nog niet op heb kunnen vinden. Ik heb 1 juni een volledig nieuw systeem gekocht en die heb ik zelf in elkaar gezet.

Kan ik in deze conditie een OEM - editie van Vista (Premium) kopen? Of moet ik dan eerst bv een nieuw moederbord erbij bestellen.
Is niet nodig, je mag de OEM-versie kopen en installeren, jij bent dan gewoon de system builder. Zie http://www.microsoft.com/...tsoftwaregebruik/faq.aspx

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
http://www.computer-land....etails.aspx?en=NS00004013 Waar staat dsp voor? Ja ik begrijp ook wel dat dit een oem moet zijn, maar waar staat die afkorting voor, zag hem verder nog niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Delivery Service Partner
Duits forum

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn Vista Business 64-bit UK OEM van Kapaza vandaan.
Deze was ongebruikt en compleet in doosje. Heeft me slechts €75 gekost inclusief verzending.
De man deed het weg, omdat hij een 32-bit versie ervan wilde.
Wel geen bonnetje of aankoopbewijs erbij.

Heb ik nu een reden om daar euforisch over te zijn :)?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2007 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 14:27:
Ach ik ben ook happy hoor met m'n Ultimate OEM voor 163. Ik vrees alleen een beetje de dag dat ik een niew moederbord wil kopen :9

:Y

En dan nog niet eens illegaal. Wie zegt dat je moet activeren? Als je er genoegen mee neemt dat je Windows om de 180 dagen opnieuw moet installeren is het geen enkele issue en is er niets van illegaliteit in het spel. De optie "slmgr.exe -rearm" zet de tijd van de activatie terug en dit kan een aantal keren. Het kraken van deze aantal keren is wél illegaal, maar zolang jij louter dat commando gebruikt is er niets aan de hand, mits je een eigen geldige serial hebt.

Je zou ook kunnen bellen om de situatie eerlijk uit te leggen, meestal doen ze niet moeilijk daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:00:
Ik heb mijn Vista Business 64-bit UK OEM van Kapaza vandaan.
Deze was ongebruikt en compleet in doosje. Heeft me slechts €75 gekost inclusief verzending.
De man deed het weg, omdat hij een 32-bit versie ervan wilde.
Wel geen bonnetje of aankoopbewijs erbij.

Heb ik nu een reden om daar euforisch over te zijn :)?
Zover ik weet mag en kun je met een 64 bits serial ook een 32 bits Vista installeren...

Ach ja, ben wel blij hier met mijn 3 MSDN Vista Business 32 bits UK versies.

Verder nog Vista Home Basic welke op mijn laptop stond voorgeïnstalleerd, ook overigens voor UK gekozen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ok, het gaat nu allang niet meer over prijzen van OEM versies in de winkel, maar over heel andere zaken.
Lijkt mij een mooi moment om hier nu een eind aan te breien met een verwijzing naar de Pricewatch - Besturingssystemen categorie. ;)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.