[Vista] Prijzen OEM-versies?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 11.355 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 15:53
Nu de prijzen van Windows Vista in Nederland zo ongeveer bekend zijn (echt helemaal definitief is het nog niet geloof ik) ben ik benieuwd of iemand een idee heeft wat de oem-versies gaan kosten.

De meest recente Nederlandse retail-prijzen:
Vista Ultimate: €549,-
Vista Business: €409,-
Vista Home Premium: €329,-
Vista Home Basic: €279,-

(Veel duurder dan in de VS trouwens, vanwege vertaalkosten en BTW misschien?)

Volgens mij zijn de OEM-prijzen nog niet officieel bekend, maar misschien weet iemand hier meer van? Zijn de OEM-prijzen bij XP bijvoorbeeld 50% van de retail-prijs? Dan is de kans groot dat dat bij Vista ook weer gebeurd. Alle info hierover is welkom.

De reden waarom ik het vraag is: Bij Azerty is nu een 'OEM Windows XP MCE + Vista coupon' te koop voor slechts €90,-. Dan krijg je Windows Vista Home Premium als die uitkomt en je betaald dan alleen administratie- en verzendkosten. Als de oem-prijzen van Windows Vista uiteindelijk hoger blijken te zijn, zou dat wel zonde zijn... Vandaar dus dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavalon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-06 14:29
is het niet zo dat je met de vista coupon tegen administratie kosten (max enkele tientjes) Vista Home Premium kunt krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan nog... Superduur!! :S
Ik denk dat op een gegeven moment veel mensen overstappen naar een alternatief of een gekraakte versie. (is niet gek ook!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 18:24:
Dan nog... Superduur!! :S
Ik denk dat op een gegeven moment veel mensen overstappen naar een alternatief of een gekraakte versie. (is niet gek ook!)
Reactie is compleet off-topic! Niemand vraagt of jij iets duur vindt of niet..
De TS vraagt of het verstandig is om nu een MCE-versie aan te schaffen of dat hij beter kan wachten op een Vista OEM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 20:35
Ik heb even bij mijn groothandel gekeken en ik denk dat de consumenten prijzen ongeveer beginnen bij 95 euro voor Windows Vista Basic en oplopen tot 205 euro voor Windows Vista Ultimate (tussen 32 en 64 bit zit geen verschil in prijs bij de verschillende versies). Dit gaat dus over OEM licenties!!

If I can't fix it, it ain't broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Gaat wel meevallen met de system-builder versies zo te zien hoor : Zie de site van alternate duitsland, daar gaat de systembuilder vista home premium straks voor 119 euro over de virtuele toonbank.

Dan is nu een xp mce voor 90 + 10-15 euro voor home premium Net iets goedkoper. Daarbij heb je dan zowel xp mce en Vista. Of mag je volgens de regeltjes dan alleen 1 van de 2 draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 11:44

RvV

Heel leuk die oem licenties maar winkels mogen die toch alleen maar bij aanschaf van een nieuw systeem verkopen? Anyway, als je toch een licenties weet te kopen, krijg je dan later geen problemen met het upgraden van je systeem > en activeren? Hij kijkt toch ook naar je hardware of maakt dat allemaal niet zo veel uit?
Als ik die duitse alternate mag geloven, dan wil ik best een ultimate licentie voor 199 euro kopen...maar als ik er dan later allemaal gezeur mee krijg, koop ik liever een retail versie van de home premium ofzo.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

RvV schreef op maandag 11 december 2006 @ 20:26:
Heel leuk die oem licenties maar winkels mogen die toch alleen maar bij aanschaf van een nieuw systeem verkopen? Anyway, als je toch een licenties weet te kopen, krijg je dan later geen problemen met het upgraden van je systeem > en activeren? Hij kijkt toch ook naar je hardware of maakt dat allemaal niet zo veel uit?
Als ik die duitse alternate mag geloven, dan wil ik best een ultimate licentie voor 199 euro kopen...maar als ik er dan later allemaal gezeur mee krijg, koop ik liever een retail versie van de home premium ofzo.
Als de licentie voorwaarde zo is dat de licentie aan het moederbord gekoppeld zit, en jij koopt een nieuw moederbord, dan zullen ze toch wel gedwongen zijn een oem mee te leveren met je moederbord?

Echter of jij en ik een nieuwe licentie kopen als je moederbord kapot is, is nog maar af te wachten, maar dat is een off topic discussie ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:52
geert1 schreef op maandag 11 december 2006 @ 17:12:
De reden waarom ik het vraag is: Bij Azerty is nu een 'OEM Windows XP MCE + Vista coupon' te koop voor slechts €90,-. Dan krijg je Windows Vista Home Premium als die uitkomt en je betaald dan alleen administratie- en verzendkosten. Als de oem-prijzen van Windows Vista uiteindelijk hoger blijken te zijn, zou dat wel zonde zijn... Vandaar dus dit topic.
Dat is toch knap dat Azerty dat weet :)
Aangezien ik retailkanaal van hp erover gebeld heb en een vertegenwoordiger van een van de grootste leveranciers van pc hardware in nederland aan de telefoon heb gehad en mij niet kon vertellen naar welke versie de upgrade was.

En zo te zien koopt azerty bij dezelfde partij in als ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 20:35
Hennie-M schreef op maandag 11 december 2006 @ 20:42:
[...]

Aangezien ik retailkanaal van hp erover gebeld heb en een vertegenwoordiger van een van de grootste leveranciers van pc hardware in nederland aan de telefoon heb gehad en mij niet kon vertellen naar welke versie de upgrade was.

Met die coupon kan je upgraden naar een vista licentie die vergelijkbaar is met je XP licentie. In het geval van Windows XP Home is dat dus Vista Home Basic of Vista Home Premium (waar je waarschijnlijk voor bij zal moeten betalen dan). In het geval van Windows MCE weet ik het niet zeker maar kan je volgens mij ook alleen upgraden naar een van de Vista Home edities omdat MCE ook voornamelijk gericht is op particulieren.

If I can't fix it, it ain't broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
@ Hennie-M en Borizz:
Azerty zit hier niet te gokken. Ze hebben de informatie wel degelijk van Microsoft zelf. Er staat een PDF op hun site waar precies staat uitgelegd welke versie je krijgt als je de coupon-upgrade uitvoert. Volgens mij is dat wel feitelijke informatie, dus is het op zich niet duur, die coupons. Goede service van Microsoft. Zie deze pdf bij dit product.

En Borizz: Bedankt voor die prijs-informatie in je eerste post. Het enige on-topic bericht in het hele topic lol... Weet je ook wat Vista Home Premium OEM dan kost? Je noemt alleen de goedkoopste en de duurste namelijk.

@ RvV en c70070540:
Natuurlijk heeft een OEM-licentie als nadeel dat het niet bij meerdere systemen te gebruiken is, en te veel upgraden zorgt er ook voor dat Vista niet meer werkt. Maar er zijn nog steeds gewoon mensen (zoals ik) die een volledige nieuwe pc kopen, met legale Windows, en dan weinig tot niets upgraden in de eerste twee jaar. Voor die mensen is een OEM-licentie ideaal! Is ook nogal offtopic, het ging me om de prijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
Ik geef mijn topic bij deze even een schop naar boven in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is het sowieso niet handiger om je licentie in de states te kopen? Het liefste alleen de key oid als dat mogelijk is, dat scheelt weer verzend-, btw en importkosten. Het voordeel is ook meteen dat je de Engelse taal hebt ipv NL :P.

[ Voor 16% gewijzigd door dr snuggles op 13-12-2006 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
@Dr. Snuggles:
Voor de één is dat een voordeel, voor de ander een nadeel. Ik spreek zelf prima Engels, maar toch vind ik een Nederlandstalig OS wel makkelijk. Smaken verschillen dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft zo'n upgrade.
Betekend dit, dat je eerst zeg maar Windows XP geinstalleerd moet hebben voordat je Windows Vista erop kunt zetten of werkt die installatie (CD) van Vista ook zonder dat XP geinstalleerd hoeft te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 19:54:
Wat betreft zo'n upgrade.
Betekend dit, dat je eerst zeg maar Windows XP geinstalleerd moet hebben voordat je Windows Vista erop kunt zetten of werkt die installatie (CD) van Vista ook zonder dat XP geinstalleerd hoeft te zijn?
Nee, ik geloof dat je daadwerkelijk XP geïnstalleerd moet hebben op de machine.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 12:55

SambalBij

We're all MAD here

RvV schreef op maandag 11 december 2006 @ 20:26:
Volgens de website van Alternate nederland moet je, om de upgrade te kunnen krijgen, naast de vista coupon ook een factuur van een nieuwe pc, aangeschaft tussen 26 oktober 2006 en 31 januari 2007 overleggen. Gewoon nu los een OEM XP licentie kopen (wat bij een hoop leveranciers wel lukt, al dan niet in combi met het allergoedkoopste reepje geheugen ofzo) geeft mogelijk dus geen 100% zekerheid dat je straks ook Vista kan krijgen tegen alleen administratie- en verzendkosten...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 04:59
anandus schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 19:55:
[...]
Nee, ik geloof dat je daadwerkelijk XP geïnstalleerd moet hebben op de machine.
Yup, en hij checkt ook de legitimiteit van je Xp install.(heb ik uit de Vista.general nieuwsgroep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Operations schreef op zondag 17 december 2006 @ 15:26:
[...]

Volgens de website van Alternate nederland moet je, om de upgrade te kunnen krijgen, naast de vista coupon ook een factuur van een nieuwe pc, aangeschaft tussen 26 oktober 2006 en 31 januari 2007 overleggen. Gewoon nu los een OEM XP licentie kopen (wat bij een hoop leveranciers wel lukt, al dan niet in combi met het allergoedkoopste reepje geheugen ofzo) geeft mogelijk dus geen 100% zekerheid dat je straks ook Vista kan krijgen tegen alleen administratie- en verzendkosten...
Je kunt je gegevens van de bestelling checken op een site die op die coupon staat. Ik heb hem zelf aangeschaft met een HD, hierover gebeld met Microsoft en Moduslink en dit is volledig legaal en wordt dan ook door hun geaccepteerd als je hem gekoht hebt bij een officiele systembuilder zaak. Je kunt het ook zien als je 300 euro betaalt voor een retail versie dan betaal je 100 euro voor de cd/dvd en doosje en de rest is voor de support afdeling die je misschien beld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romac
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-08 17:26
Het moederbord in mijn huidige, 8 maanden oude computer, was defect en ik heb op 6/12 een nieuwe moederbord gekocht en op 19/12 een exemplaar van Windows Media center 2005 OEM met Vista coupon. Ik heb vandaag met Microsoft gebeld en die wezen me door naar Moduslink en die bevestigden dat ik in aanmerking kom voor een 'gratis' upgrade naar Vista Home Premium. Het sewrienummer van je computer wat je volgens de registratie procedure bij Moduslink op moet geven is voor hun helemaal niet belangrijk, het nummer van je 'Upgrade Redemption Form' en het nummer van je Windows 'COA id' is het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboer.bas
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-04-2021
Ik heb een vraagje betreft de OEM versies van Vista...Ik heb er uitgebreid opgezocht op got, maar krijg redelijk wat uit een lopende antwoorden.

Een OEM versie staat geregistreerd op je hardware, kortom je kan hem niet meenemen naar een nieuw systeem. Maar je kan wel (op zekere hoogte) hardware wijzigen. Nu is me vraag, welk onderdeel van je computer geeft de "doorslag" zeg maar, CPU, Mobo...of misschien combinatie van die twee.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 09:07
En welke windows vista kun je vergelijken met windows xp professional? niet dat ik dalijk zit met zoiets als nu een windows xp home versie nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 17:06

megaleo

Special member

Ik kwam toevallig vanochtend op deze site al prijzen tegen.

Microsoft Windows Vista Business NL 32Bit OEM €145.48 (incl. 19 % btw)
Microsoft Windows Vista Home Basic NL 32Bit OEM €90.74 (incl. 19 % btw)
Microsoft Windows Vista Home Premium NL 32Bit OEM €98.83 (incl. 19 % btw)
Microsoft Windows Vista Ultimate NL 32Bit OEM €179.93 (incl. 19 % btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 20:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ligt eraan wat je nodig hebt. Je zou Vista business natuurlijk kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
megaleo schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 11:36:
Ik kwam toevallig vanochtend op deze site al prijzen tegen.

Microsoft Windows Vista Business NL 32Bit OEM €145.48 (incl. 19 % btw)
Microsoft Windows Vista Home Basic NL 32Bit OEM €90.74 (incl. 19 % btw)
Microsoft Windows Vista Home Premium NL 32Bit OEM €98.83 (incl. 19 % btw)
Microsoft Windows Vista Ultimate NL 32Bit OEM €179.93 (incl. 19 % btw)
In de Pricewatch staan ze ook al een tijdje, voor nog minder dan de prijzen die jij aangeeft ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
aangezien ik pas een nieuw systeem heb gekocht, zal Vista onbetaalbaar worden voor mij? Of je moet het via Slim.nl ofzo kopen, maar weet niet wat voor versie ze daar gaan aanbieden...ik wil wel op z'n minst Home Premium ofzo hebben...Denk dat veel mensen steeds een of enkele onderdelen upgraden, waarbij je dus geen OEM versie kunt aanschaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij Brugman computers kun je de OEM-versies bestellen zonder PC of iets erbij! Heb even contact met de eigenaar gehad, en die vindt het ook onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 12:53:
Bij Brugman computers kun je de OEM-versies bestellen zonder PC of iets erbij! Heb even contact met de eigenaar gehad, en die vindt het ook onzin.
Het kán wel ja, maar winkels die dat doen zijn dan wel in overtreding, want het mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 12:53:
Jammer dat ze daar alleen NL versies verkopen. Als ik érgens een hekel aan heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
Hahn schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 12:55:
[...]

Het kán wel ja, maar winkels die dat doen zijn dan wel in overtreding, want het mag niet.
Als de winkel de licentie in de bruine, verzegelde, doos verkoopt mag het wel omdat je dan als koper de systembouwer bent.

Een licentie los (plastic zakje met daarin boekje, cd en stikker) mag niet. Dat moet in combinatie met een pc verkocht worden.

Dus als je los een OEM licentie wilt kopen moet je vragen naar een verzegelde Microsoft doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
Hahn schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 12:55:
[...]

En dat klopt dus niet. Ik mag een OEM versie kopen zonder een hele pc te kopen. Echter dan word ikzelf de koper gezien als een systembuilder. Dit heeft als gevolg dat je van MS geen support meer krijgt. Dus de winkelier krijgt er echt geen gezeik mee hoor ;)
Kijk maar eens op de site van microsoft, daar staat het allemaal ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvo
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Moshe85 schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:03:
[...]
En dat klopt dus niet. Ik mag een OEM versie kopen zonder een hele pc te kopen. Echter dan word ikzelf de koper gezien als een systembuilder. Dit heeft als gevolg dat je van MS geen support meer krijgt. Dus de winkelier krijgt er echt geen gezeik mee hoor ;)
Kijk maar eens op de site van microsoft, daar staat het allemaal ;)
Is het niet zo dat je een OEM mag kopen bij elk systeemkritiek onderdeel? Ik heb XP x64 bij een (extra) harde schijf gekocht. Volgens mij volkomen legaal. Ook een power cable is kritiek voor het systeem.
offtopic:
XP x64 bestaat niet eens in retail, dus je zal wel moeten.

Zijn er ook al upgrade prijzen bekend? Misschien wel mooi een lijstje te maken in dit topic van retail, oem en upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
jvo schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:12:
[...]

Is het niet zo dat je een OEM mag kopen bij elk systeemkritiek onderdeel? Ik heb XP x64 bij een (extra) harde schijf gekocht. Volgens mij volkomen legaal. Ook een power cable is kritiek voor het systeem.
offtopic:
XP x64 bestaat niet eens in retail, dus je zal wel moeten.

Zijn er ook al upgrade prijzen bekend? Misschien wel mooi een lijstje te maken in dit topic van retail, oem en upgrade.
Een losse OEM licentie mag bij een moederbord verkocht worden, niet bij een kabel, harddisk, processor etc. Een moederbord wél.

Maar, zoals ik al eerder postte, mag je ook een bruine verzegelde doos kopen met daarin de OEM windows versie. Dan wordt je zelf systeembouwer en is het volkomen legaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

maar ik begrijp dus goed wanneer je je CPU upgrade, je vista niet meer werkt?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
paQ schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:55:
maar ik begrijp dus goed wanneer je je CPU upgrade, je vista niet meer werkt?
Niet meer werkt weet ik zo niet, maar Microsoft is wel verplicht om je licentie weer geldig te maken als hij dat niet meer is.

Licentie hangt aan je moederbord vast. Eerst was dit een noodzakelijk onderdeel van een computer. Ik heb toen zelf vaak zat een Windows licentie met een netwerkkaartje á € 10,- verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het ook mogelijk zijn om een Vista Home Premium te upgraden naar een Ultimate tegen een schappelijke upgrade prijs? (Dit als er voor de gebruiker toch te weinig functionaliteiten in Home Premium blijken te zitten of via updates geleverd worden).
Ik heb eerder ergens gelezen (heb de bron niet meer) dat alle versies op de DVD zouden staan, maar dat de activatiecode bepaald welke functionaliteiten te gebruiken zijn. Dan is het wellicht ook eenvoudig om later een meer uitgebreide versie van je installatie te maken, middels het aanschaffen van een Home Premium => Ultimate upgrade key :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 15:02:
Zou het ook mogelijk zijn om een Vista Home Premium te upgraden naar een Ultimate tegen een schappelijke upgrade prijs? (Dit als er voor de gebruiker toch te weinig functionaliteiten in Home Premium blijken te zitten of via updates geleverd worden).
Ik heb eerder ergens gelezen (heb de bron niet meer) dat alle versies op de DVD zouden staan, maar dat de activatiecode bepaald welke functionaliteiten te gebruiken zijn. Dan is het wellicht ook eenvoudig om later een meer uitgebreide versie van je installatie te maken, middels het aanschaffen van een Home Premium => Ultimate upgrade key :?
Als je upgrade komt je oude serial te vervallen, en kan je in het vervolg gewoon installeren met je Ultimate key. Het is namelijk gewoon een geldige Ultimate key die je dan krijgt van Microsoft.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
ik heb nu, XP proffessional UK + NL MUI, als ik die upgrade met engelse vista, is me MUI dan weg? of worden die getranfered?

en als je in de states een engelse vista koopt, download je hier een nederlandse vista (of leent die van je buurman fzo), kan je die (nederlandse vista met "engelse key" installeren?) upgrade/retail/oem doet er ff niet toe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

ik begrepen van een computer leverancier dat een OEM licentie 3 keer te hergebruiken zou zijn.
daarna moet je contact opnemen met MS voor een nieuwe code. Bijv ivm herinstallatie of nieuwe HD.

ik kan echter niet uitvogelen of home premium bijvoorbeeld ook Aero heeft, of dat alleen de ultimate versie dat heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Alleen Home Basic heeft volgens mij geen Aero?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Hahn schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:55:
Alleen Home Basic heeft volgens mij geen Aero?
Jawel, die kan je gewoon enablen in register :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:56

aex351

I am the one

Heb nog een nieuwe OS nodig voor een nieuw samengestelde computer en de prijzen van Vista beginnen wel aantrekkelijk te worden. OEM versie dat is. De retail is gewoon belachelijk duur.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

jvo schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:12:
[...]
Vista NL versies

Huidige prijzen (Azerty, goedkoper heb ik zo nog niet gezien):
Business/HomeBasic/HomePremium/UltimateRetail/UpgradePrijs
Microsoft Windows Vista BusinessRetail362,36
Microsoft Windows Vista Business32bit OEM132,80
Microsoft Windows Vista Business64bit OEM108,23
Microsoft Windows Vista BusinessUpgrade248,29
Microsoft Windows Vista Home BasicRetail250,84
Microsoft Windows Vista Home Basic32bit OEM82,76
Microsoft Windows Vista Home Basic64 Bit OEM83,15
Microsoft Windows Vista Home BasicUpgrade118,35
Microsoft Windows Vista Home PremiumRetail291,13
Microsoft Windows Vista Home Premium32bit OEM89,51
Microsoft Windows Vista Home Premium64bit OEM88,63
Microsoft Windows Vista Home PremiumUpgrade199,91
Microsoft Windows Vista UltimateRetail486,06
Microsoft Windows Vista Ultimate32bit OEM165,53
Microsoft Windows Vista Ultimate64bit OEM165,66
Microsoft Windows Vista UltimateUpgrade319,87

Vermoedelijke prijzen ($ = €):
Microsoft Windows Vista Home Basic->Microsoft Windows Vista Home Premium€ 79
Microsoft Windows Vista Home Premium->Microsoft Windows Vista Ultimate€ 159
Microsoft Windows Vista Home Basic->Microsoft Windows Vista Ultimate€ 199

[ Voor 48% gewijzigd door |sWORDs| op 19-01-2007 20:44 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

paQ schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:52:
ik begrepen van een computer leverancier dat een OEM licentie 3 keer te hergebruiken zou zijn.
daarna moet je contact opnemen met MS voor een nieuwe code. Bijv ivm herinstallatie of nieuwe HD.

ik kan echter niet uitvogelen of home premium bijvoorbeeld ook Aero heeft, of dat alleen de ultimate versie dat heeft
http://www.microsoft.com/...ady/editions/default.mspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmus MDCC
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 20:18
@ |sWORDs|

Microsoft Windows Vista Ultimate Retail is niet € 408,45 maar € 486,06 bij azerty Voor de rest, handig zo'n lijstje zo bij elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvo

jvo

geen commentaar

Ja, super dat lijstje. _/-\o_

Er vallen me twee dingen op. De 64 bits versie is regelmatig goedkoper dan de 32 bits versie. Typisch. Een upgrade is duurder dan een OEM kopen. Ik draai nu XP x64 en een 64 bits OEM van Vista heeft niet zo'n gekke prijs als ik dacht. (XP x64 kostte toen ik het kocht 130,-) Met deze prijzen ga ik natuurlijk geen upgrade kopen. Dan maar gloednieuw....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Erasmus MDCC schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 20:13:
@ |sWORDs|

Microsoft Windows Vista Ultimate Retail is niet € 408,45 maar € 486,06 bij azerty Voor de rest, handig zo'n lijstje zo bij elkaar :)
http://www.azerty.nl/prod...a-ultimate-nl-retail.html 408,45

edit: woops, ex btw, alle prijzen zijn nu gefixt

[ Voor 4% gewijzigd door |sWORDs| op 19-01-2007 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik had de Ultimate OEM duurder verwacht, zeg maar een stuk boven XP Professional :) Wat mij opvalt is dat home basic en home premium slechts vijf euro verschillen, dat maakt de home basic variant nogal overbodig lijkt mij.

Iemand trouwens een duidelijk tabelletje met verschillen tussen de verschillende versies?

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

strandbal schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 20:40:
Ik had de Ultimate OEM duurder verwacht, zeg maar een stuk boven XP Professional :) Wat mij opvalt is dat home basic en home premium slechts vijf euro verschillen, dat maakt de home basic variant nogal overbodig lijkt mij.

Iemand trouwens een duidelijk tabelletje met verschillen tussen de verschillende versies?
Prijzen kloppen nu pas!
Lijstje met verschillen had ik net gegeven

[ Voor 4% gewijzigd door |sWORDs| op 19-01-2007 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:24
Als ik toch straks ergens die Ultimate 64 Bits versie OEM kan scoopen voor 165 euro zal ik dat zeker niet laten.

Ik las trouwens vandaag ergens, dat wanneer je de Ultimate hebt je voor 50 euro een extra licentie voor een andere PC in huis kan krijgen op Home Premium

[ Voor 41% gewijzigd door M@cer op 19-01-2007 20:58 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 22:11
M@cer schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 20:57:
Als ik toch straks ergens die Ultimate 64 Bits versie OEM kan scoopen voor 165 euro zal ik dat zeker niet laten.

Ik las trouwens vandaag ergens, dat wanneer je de Ultimate hebt je voor 50 euro een extra licentie voor een andere PC in huis kan krijgen op Home Premium
Dit klopt, maar geld wel alleen bij aanschaf van een retail versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Razer schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 21:08:
[...]

En voorlopig alleen in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvo

jvo

geen commentaar

|sWORDs| schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 21:37:
[...]

En voorlopig alleen in de VS.
En niet meer dan 2 extra licenties.
offtopic:
Mocht je je afvragen waar je dit las. Dat was op tweakers.net ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelK1985
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 12:41

MichaelK1985

Don't you know?

Het klopt toch niet dat OEM gekoppeld zit aan speciale hardware? Qua verkoop misschien maar er zijn zat winkels die gewoon de OEM versie verkopen zonder nieuw systeem of hardware.

Zou nogal stom zijn als ze een OEM versie zouden verkopen en dat deze vervolgens totaal niet werkt toch?

Nog een vraagje.
Kan je eigenlijk vanuit Windows XP upgraden naar Vista Ultimate OEM?

Everything Can Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:41
na instalatie zit oem vast aan je hardware... een activatie met een ander mainboard gaat niet meer werken

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Zwelgje schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 23:00:
na instalatie zit oem vast aan je hardware... een activatie met een ander mainboard gaat niet meer werken
Dus als ik nu Vista OEM koop en installeer op mijn huidige pc, dan kan ik deze niet meer installeren op de nieuwe pc die ik binnenkort wil gaan bouwen?

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 04:59
Kan niet nee, of je moet gaan bellen met een smoes dat je mobo kaduuk is gegaan. ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Sjah schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 23:11:
Kan niet nee, of je moet gaan bellen met een smoes dat je mobo kaduuk is gegaan. ;) :P
Ook niet als je een nieuwe versie download en dan de oem key gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Sjah schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 23:11:
dan mag je ook een nieuwe kopen

nieuw mainboard=nieuwe windows license

dat zijn de nieuwe regels... mooi he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:32

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Inderdaad, en de enige uitzondering erop die ik ken is al aangegeven: mocht je pc stuk gaan, dan kan je het wel weer opnieuw activeren door even te bellen met MS. Doen ze ook absoluut niet moeilijk over dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

reuze handig :)
na lang heen en weer klikken op de MS sites heb ik tot op heden nog nooit zo'n lijstje mogen zien :{

Home Premium it will be :)
de dealer die ik heb gebeld zegt dus dat het nergens aan wordt gekoppeld.
De OEM versie zou je alleen 'waarschuwen' dat je moet weten wat je doet omdat je professioneel PC bouwer bent en alleen daarom deze niet retail versie mag gebruiken...

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 20-01-2007 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
dan weet die 'dealer' niet genoeg. heeft de dealer al een OEM in handen gehad dan :?

die dealer moet eens de EULA gaan lezen :z daar staat het al jaren in dat OEM aan je hardware vast zit

alleen met vista zal het ook daadwerkelijk worden afgedwongen

[ Voor 50% gewijzigd door Zwelgje op 20-01-2007 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelK1985

MichaelK1985

Don't you know?

Zit je dan vast aan alle hardware? Videokaart en Hardeschijf bijvoorbeeld/

Everything Can Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ik heb vandeweek 'n laptop besteld zonder OS.

Kan ik toch gewoon een OEM versie kopen van Windows Vista Premium en die op m'n laptop zetten?

(jaja OEM mag niet los verkocht worden, maarja je hebt winkels O-) )

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
MichaelK1985 schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 12:13:
[...]

Zit je dan vast aan alle hardware? Videokaart en Hardeschijf bijvoorbeeld/
mainboard. + beperkt aan changes. teveel changes en je hebt volgens ms (terecht) een nieuwe pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
CLB schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 12:16:
Ik heb vandeweek 'n laptop besteld zonder OS.

Kan ik toch gewoon een OEM versie kopen van Windows Vista Premium en die op m'n laptop zetten?

(jaja OEM mag niet los verkocht worden, maarja je hebt winkels O-) )
ach ja dan heb je hem alsnog illegaal. immers hij staat niet op dezelfde factuur als je laptop :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Razer schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 21:08:
[...]

Geldt dit ook voor een Upgrade Retail?

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Zwelgje schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 12:49:
[...]

ach ja dan heb je hem alsnog illegaal. immers hij staat niet op dezelfde factuur als je laptop :z
Ja maar wel voor 90 euro Vista Premium ofzo! Het is geen illegale versie ofzo of 'n gecrackte.
Ik mag 'm eigenlijk niet aanschaffen, omdat ik geen heel nieuw systeem heb gekocht maarja als die winkel 't aan mij wil verkopen, dan vind ik dat natuurlijk geen probleem!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
CLB schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:37:
[...]

Ja maar wel voor 90 euro Vista Premium ofzo! Het is geen illegale versie ofzo of 'n gecrackte.
Ik mag 'm eigenlijk niet aanschaffen, omdat ik geen heel nieuw systeem heb gekocht maarja als die winkel 't aan mij wil verkopen, dan vind ik dat natuurlijk geen probleem!
Het is geen illegale versie

en dat is ie dus wel... je hebt hem niet legaal. immers niet bij die pc gekocht.

en bewust iets verkeerd doen maakt je ook strafbaar :z

* Zwelgje geniet weer geweldig van de domheid van sommige mensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelK1985

MichaelK1985

Don't you know?

Ja precies, als een winkel hem wilt verkopen voor 90 euro. Why not? De winkel is dan wel in overtreding omdat dit echt niet mag maar je bespaard wel 200 euro en we blijven Nederlanders natuurlijk ;)

En geef nou toe, hoevaak gooi je er nieuwe hardware in? En een videokaartje kan zelfs gewoon zolang je het moederbord, processor niet veranderd. En dit verander ik niet bepaald elk jaar.

Zou je wel zonder problemen kunnen upgraden? Xp ( geen OEM ) naar Vista Ultimate ( OEM ) ?
Ik denk dat dit toch geen probleem is?

Everything Can Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Naja dat je zegt dat ik 'dom' ben vind ik wel erg lomp :|

Ik vraag gewoon iets over 'n LAPTOP (waar dus niks aan up te graden is later)

Als 'n winkel mij een OEM-versie wil verkopen van Vista voor 90 euro, kan dat toch gewoon.
Het is een legale versie (nergens illegaal gedownload/ gecracked) van de software alleen door de
'domheid' van de winkel, kan ik zodoende een legale Vista aanschaffen.

Zwelgje en ik, denken iets anders over 'legaal' & 'illegaal'

Legaal is voor mij: os die gewoon van Microsoft is, niks illegaals/ gecracked
Illegaal is voor mij: os die gecracked is en die je gratis download

Zwelgje vind 'illegaal' OEM os die een winkel verkoopt zonder dat ik 'n nieuw systeem heb gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai nu Windows XP home, een OEM versie. Ik als zometeen een Vista exemplaar aan wil gaan schaffen, heb ik dan recht op de upgrade variant of moet ik de full retail versie aanschaffen?

:+ vast wel noob vraag maar ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

CLB schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:47:
Naja dat je zegt dat ik 'dom' ben vind ik wel erg lomp :|

Ik vraag gewoon iets over 'n LAPTOP (waar dus niks aan up te graden is later)

Als 'n winkel mij een OEM-versie wil verkopen van Vista voor 90 euro, kan dat toch gewoon.
Het is een legale versie (nergens illegaal gedownload/ gecracked) van de software alleen door de
'domheid' van de winkel, kan ik zodoende een legale Vista aanschaffen.

Zwelgje en ik, denken iets anders over 'legaal' & 'illegaal'

Legaal is voor mij: os die gewoon van Microsoft is, niks illegaals/ gecracked
Illegaal is voor mij: os die gecracked is en die je gratis download

Zwelgje vind 'illegaal' OEM os die een winkel verkoopt zonder dat ik 'n nieuw systeem heb gekocht...
Of het nu een nette reactie was of niet: MS bepaalt wat legaal / illegaal is volgens de voorwaarde die zij stellen. Microsoft zegt dat je OEM software alleen legaal is (qua licentie) als je die hebt gekocht bij je computer. Jij koopt het cd'tje dan wel in een winkel (dus niet illegaal gedownload), maar dat maakt de software niet legaal. De licentievoorwaarden waaraan jij niet voldoet door jouw constructie maakt het illegaal.

Maar het verbod op koppelverkoop van de EU maakt het allemaal nog wat ingewikkelder, maar pak het nu even puur vanuit het perspectief van MS

Blijf de OEM prijzen van MS erg netjes vinden. Pricewatch geeft voor 159 euro een VISTA ultimate OEM, wat ik erg netjes vindt voor een OS als vista :)

[ Voor 5% gewijzigd door We Are Borg op 20-01-2007 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:50
Ik kom een heleboel 'FAQs' en andere teksten met een hoog blabla gehalte tegen op de MS site maar niet de EULA teksten. Heeft iemand hier wellicht de EULA text van bv Windows XP zoals deze in Nederland wordt gekocht? Oja, om het ontopic te maken, ook die van Vista? De retail EULA's zijn ook wel handig.
We Are Borg schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 21:02:
Blijf de OEM prijzen van MS erg netjes vinden. Pricewatch geeft voor 159 euro een VISTA ultimate OEM, wat ik erg netjes vindt voor een OS als vista :)
Het geeft ook aan hoe MS over haar normale (retail) klanten denkt die veel meer moeten betalen voor weinig meer (in theorie iets support, een doos en overdraagbaarheid, in praktijk niets).

[ Voor 59% gewijzigd door Rukapul op 20-01-2007 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik kom een heleboel 'FAQs' en andere teksten met een hoog blabla gehalte tegen op de MS site maar niet de EULA teksten. Heeft iemand hier wellicht de EULA text van bv Windows XP zoals deze in Nederland wordt gekocht?
klik

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:24
Ach ja misschien is het wel illegaal, maar voor MS lijkt het me beter dan wanneer iedereen hem uit de nieuwsgroep trekt.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het als ik nu zo'n OEM met een 'floppy drive' weet te regelen bij een webwinkel en vervolgens over een aantal maanden ga upgraden. Kan die OEM dan wederom geactiveerd worden op m'n nieuwe PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Oem en floppy mag niet meer. (al een tijdje niet meer) is vorig jaar flink aangescherpt

het onderdeel moet 'onlosmakelijk' met je pc te maken hebben. en een floppy is dat niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 keer activeren dacht ik. 4e keer is belletje naar MS, om te zeggen dat je HD ofzo kaduk is, en vragennaar een niewe key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:17
Hennie-M schreef op maandag 11 december 2006 @ 20:42:
[...]

HP is altijd langzamer, net zoals alle grote PC bakkers. Aangezien het om enorme bedragen gaat bij zulke bedrijven (en die grote bedrijven graag willen onderhandelen), kan je beter bij een lokale PC boer vragen hoe het zit met die licenties. Zoals Alternate bijvoorbeeld. Zelf heb ik het bij powerline nagevraagd. Ze garanderen (staat ook op hun site btw) een upgrade naar Vista home premium, bij aanschaf van een XP MCE licentie.

van hun site :
Deze Powerline PC komt in aanmerking voor een het Windows Vista upgrade programma. U kunt gratis upgraden naar Windows Vista Home Premium.
het enige wat hier idd bijkomt zijn de administratie kosten en de verzendkosten bij microsoft :)

EDIT : oeps... reageer wel op een vrij oude reply :+

[ Voor 2% gewijzigd door Hammetje op 22-01-2007 21:11 . Reden: blafdiebla ]

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 21:06:
3 keer activeren dacht ik. 4e keer is belletje naar MS, om te zeggen dat je HD ofzo kaduk is, en vragennaar een niewe key.
Je huidige key blijft gewoon bestaan, echter, mevrouw aan de andere kant zet weer een vinkje in het systeem dat je met een nieuw hardwareID mag activeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
grannymark schreef op maandag 22 januari 2007 @ 21:11:
[...]

HP is altijd langzamer, net zoals alle grote PC bakkers. Aangezien het om enorme bedragen gaat bij zulke bedrijven (en die grote bedrijven graag willen onderhandelen), kan je beter bij een lokale PC boer vragen hoe het zit met die licenties. Zoals Alternate bijvoorbeeld. Zelf heb ik het bij powerline nagevraagd. Ze garanderen (staat ook op hun site btw) een upgrade naar Vista home premium, bij aanschaf van een XP MCE licentie.

van hun site :

[...]

het enige wat hier idd bijkomt zijn de administratie kosten en de verzendkosten bij microsoft :)

EDIT : oeps... reageer wel op een vrij oude reply :+
"het enige wat hier idd bijkomt zijn de administratie kosten en de verzendkosten bij microsoft :) "

Zolang je niet gezien hebt wat die kosten inhouden komt die smiley nog van pas ja.

Ik heb het dus wel gezien, administratie en verzendkosten komen op ongeveer 60 euro neer voor XP Home > Vista Home Basic.

En het vreemde is ook nog dat een upgrade van XP Media Center Edition naar Vista Home Premium bijvoorbeeld meer administratie en verzendkosten kost.

De upgrade coupons zijn een goede actie maar ze hadden het niet gratis moeten noemen want gratis is het zeker niet.
Zwelgje schreef op maandag 22 januari 2007 @ 21:01:
Oem en floppy mag niet meer. (al een tijdje niet meer) is vorig jaar flink aangescherpt

het onderdeel moet 'onlosmakelijk' met je pc te maken hebben. en een floppy is dat niet :P
Officieel is het nu dus het moederbord, een OEM licentie zit aan je moederbord gekoppeld.

Maar zelfs niet alle medewerkers van Microsoft zijn hier van op de hoogte dus je kunt je afvragen wat het doel van deze regel is.

[ Voor 16% gewijzigd door GH45T op 23-01-2007 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik heb net met MS gebeld, want ik krijg telkens afwijkende antwoorden op mijn vragen her en der. Ik ben namelijk niet van plan 400 euro uit te geven voor een OS, noch 100 euro voor iets wat maar zo lang werkt dat ik niets verander.

Mijn vragen aan MS:
Wat is OEM en waarom is het er:
- OEM mag alleen voorgeinstalleerd worden verkocht op een nieuw systeem door een pc bouwer.
OEM geeft geeen recht op support bij MS, maar bij de PC bouwer.
OEM is goedkoper omdat...

(en nu kwam meteen vraag twee)

Hoe zit het met de activeren en licenties bij OEM
- OEM wordt gekoppeld aan een combinatie van 10 hardwareonderdelen in de PC, waaronder mobo, cpu, HDD. Als 1 van die dingen worden gewijzigd (aldus de MS medewerker) dan klopt het dat de activering nog wel geldig is, maar de licentie vervalt.
M.a.w. de licentie is gekoppeld aan het systeem waarop je hem installeert. je kunt dus HERinstalleren, en dus dan het product (de OS) opnieuw ACtiveren.
Wijzig je echter iets aan eht systeem, dan kun je hem blijkbaar niet meer activeren, omdat de licentie in die combinatie niet geldig zou zijn.

dit is dus wat MS zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fingerhead
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-03 17:41
lol ik snap er ook amper nog iets van hoor.
Kan iemand mij uitleggen wat ik moet nemen tenminste welke ik moet aanschaffen.

Heb nu origineel Windows XP Home bijgekregen bij een nieuw systeem.
En wil zo snel mogelijk en goedkoop upgraden/overstappen naar Windows Vista Home Premium.

Hoe kan ik dat het beste doen en wat moet ik nu precies kopen dan want van al die OEM shit en Aego en ik snap er de ballen niet van ><

Intel Core i7 2600k @ 3.4GHz # Asus Sabertooth P67 # GeForce EVGA 8800GTX 768mb # 8gb Corsair Vengeance # 250gb SSD # 2x Samsung SyncMaster 940BF # Logitech G15 // G5 # Coolermaster iGreen power 500w # Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Er zijn bedrijven die kunnen bestaan van puur hun werkzaamheden als MS Licensing Partner, dit geeft wel aan hoe ondoorzichtig en complex de materie is. Ik heb 2 weken geleden een compleet nieuw systeem gebouwd, hier zou ik geen OEM achteraf op mogen zetten volgens de ene MS medewerker, en weer wel volgens de andere? Vind MS het dan heel erg dat ik als simpele consument dan gewoon denk, ze zijn me daar gek, ik pak gewoon de goedkoopste legale Vista Ultimate die voorbij komt?

Op het moment dat de licentievoorwaarden in al haar varianten zó enorm ondoorzichtig zijn, vraag ik me af hoe druk je je hier als consument om moet maken. En MS mag blij zijn met elke gebruiker die zich druk maakt om een legale Windows, en 'm niet gedachtenloos van Bittorrent/Usenet slurpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Servor schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 09:51:

Op het moment dat de licentievoorwaarden in al haar varianten zó enorm ondoorzichtig zijn, vraag ik me af hoe druk je je hier als consument om moet maken.
ja

maar wat als dan na aankoop inderdaad blijkt dat windows ineens niet meer legitiem is omdat je je cpu hebt geupgrade? en MS weigert de licensie actief te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Maar op 'n laptop ofzo waarbij je de cpu toch niet gaat upgraden maakt dat niet uit...
Dus als je dan aan een OEM-versie kunt komen voor 200,- minder is dat alleen maar relaxed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Dat is nu juist het stomme. Een OEM licentie is aan je moederbord gekoppeld, maar als ik mijn grafische kaart, processor, harddisk etc. in één keer ga upgraden dan kan ik niet meer activeren terwijl ik wél hetzelfde moederbord heb.

Microsoft is dan ook verplicht om je bij telefonische activatie toch toe te laten.

En waarom neem je dan nog een retail versie, als je een retail koopt mag je je licentie op meerdere computers gebruiken maar wel maar één tegelijk. Je kunt een retail licentie dus meenemen naar je nieuwe pc.

Het wordt pas extreem onduidelijk als je een OEM versie hebt en die gaat upgraden met een retail upgrade licentie. Als je dan op een andere pc je licentie wil gebruiken moet je ook weer een oude OEM of retail licentie hebben waar je die upgrade retail weer op kunt gebruiken.

Microsoft maakt het er niet makkelijker op, het wordt tijd dat ze gewoon eens zeggen wat hun OS moet kosten, ongeacht of dat OEM, retail of retail upgrade is. Als ze nu extreem goede support voor retail besturingssystemen leverde dan was het nog wel goed te praten, maar met een retail licentie is de support ook niet super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:02

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

In de berekening hebben de verschillende onderdelen van je computer gewoon een bepaald 'gewicht'. Het moederbord en je harde schijf wegen het zwaarst. In principe zo zwaar dat als je je moederbord vervangt door een uit een andere serie dan is inderdaad je licentie ongeldig. Een telefoontje met Microsoft kan dat echter vaak oplossen, want echt moeilijk doen ze er niet over. Alles beter dan mensen die overstappen op illegale versies toch? :)

Meer informatie hier. Ik besef me dat dat over XP gaat, maar de OEM overeenkomst van Vista is volgens iedereen nagenoeg gelijk :)

Edit:
Overigens vertelde de computerzaak waar ik mijn OEM gekocht heb het volgende:
We mogen klanten OEM versies verkopen, zonder een compleet systeem daarbij, als de klant het aannemelijk kan maken dat hij/zij de OEM voor een nieuw systeem gaat gebruiken
Wat zich vertaald in een ja/nee vraag in de winkel op moment van kopen ;) De winkel is hiermee ingedekt tegen de grove boetes die MS kan opleggen voor het verkeerd verkopen, en de klant kan makkelijker aan OEM versies komen. De winkel vertelde mij ook dat MS dit doet om toch zoveel mogelijk mensen naar de min-of-meer legale Vista te krijgen, ondanks het feit dat ze misschien een niet helemaal correcte licentie hebben :)

Natuurlijk heb je volgens de OEM licentie je legale Windows Vista op illegale wijze verkregen. Daar zit dus ook het meningsverschil van een paar mensen hier. Je hebt uiteindelijk wel een legale Windows Editie, alsin; niet gekraakt/gepatched/met juiste serial. Het enige 'probleem' is dat je de serial op een volgens de licentie ongeoorloofde wijze hebt verkregen.

Overigens gebruik ik de OEM versie voor mijn nog nieuw samen te stellen computer (onderdelen zijn besteld) dus ik zit sowieso 'goed'. O-)

[ Voor 49% gewijzigd door Cloud op 23-01-2007 12:56 . Reden: extra's ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 17:41

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

Lees weer heel veel verschillende verhalen, maar imho zit het als volgt:

OEM versies zijn bedoelt voor systeembouwers. Als jij je eigen systeem in elkaar zet kan je ervoor kiezen de OEM-versie van vista aan te schaffen (je bent dan tenslotte een systeembouwer). Het verschil is alleen dat je als systeembouwer geen aanspraak kan maken op technische ondersteuning van MS (vandaar ook het prijsverschil), dat is een risico dat je bewust neemt.

Aantonen dat jij je eigen systeem gebouwd hebt is niet moeilijk, en het is bovendien niet de verantwoordelijkheid van de vista-verkoper om vast te stellen of dit echt waar is. Dus je kan in de toekomst Vista-OEM'S krijgen zonder dat je onderdelen hoeft te kopen. De verkoper zal er waarschijnlijk niet eens naar vragen.

Een OEM versie aanschaffen voor een zelfbouwsysteem is in dit geval dus een prima methode om aan Vista te komen. Dat dit misschien niet helemaal is wat microsoft heeft bedacht voor zijn OEM-versie doet daar niets aan af. Je kiest bewust voor geen ondersteuning en betaalt daarom een lagere prijs.

Mijn vista wordt iig OEM :)

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:02

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

offtopic:
Met ^^
Dat was precies wat ik probeerde duidelijk te maken, ookal misschien in een wat waziger verhaal ;) De computerwinkel bevestigde dit inderdaad ook.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Duidelijk verhaal, duidelijke uitleg! Mijn keuze staat ook vast dan: Home Premium OEM voor 90,- ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Maar stel ik heb een PC die ik 2 jaar geleden zelf in elkaar heb gezet. Al die tijd heeft er Linux op gestaan (of whatever, iig geen windows-licentie O-)) en ik wil er nu Vista opzetten. Kan ik dan gewoon legaal een OEM-versie op zetten? Ik dacht nl. altijd dat je OEM alleen kon kopen gelijktijdig met een nieuw systeem (cq. moederbord). Maar als ik sommige reacties lees hoeft dat dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCVD
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01-2024
[b][message=27361886,noline]paQ schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 09:21[/message

M.a.w. de licentie is gekoppeld aan het systeem waarop je hem installeert. je kunt dus HERinstalleren, en dus dan het product (de OS) opnieuw ACtiveren.
Wijzig je echter iets aan eht systeem, dan kun je hem blijkbaar niet meer activeren, omdat de licentie in die combinatie niet geldig zou zijn.

dit is dus wat MS zegt.
Zojuist ff getest met mijn legale Vista Enteprise edition. Brakke harddisk -> ghost -> nieuwe harddisk: pc start normaal op. Echter, ik krijg onherroepelijk de melding dat ik opnieuw moet activeren. Dat maar ff gedaan en alles is weer koek en ei. Oftewel, je hoeft niet gelijk te herinstalleren als je je harddisk vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 10:50
Palomar schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 14:23:
Maar stel ik heb een PC die ik 2 jaar geleden zelf in elkaar heb gezet. Al die tijd heeft er Linux op gestaan (of whatever, iig geen windows-licentie O-)) en ik wil er nu Vista opzetten. Kan ik dan gewoon legaal een OEM-versie op zetten? Ik dacht nl. altijd dat je OEM alleen kon kopen gelijktijdig met een nieuw systeem (cq. moederbord). Maar als ik sommige reacties lees hoeft dat dus niet?
Volgens de MS OEM EULA moet dat weldegelijk. De EULA is namelijk een overeenkomst tussen jou en degene van wie je het systeem+OS koopt. Op basis daarvan verkrijg je een gebruiksrecht (van de systeembouwer die daartoe geauthoriseerd is door MS).

Overigens vind ik de formuleringen behoorlijk krom in de EULA. In de EULA wordt uit alle macht getracht een overeenkomst tussen consument en systeembouwer te schetsen, terwijl uit al het andere (het feit dat MS de EULA opstelt, MS de activatie doet en daarbij het beleid dicteert, MS updates levert, etc., etc.) blijkt dat het een eenzijdig dictaat is van Microsoft over de consument (en systeembouwer).

Een OEM EULA is niets meer dan juridisch gekonkel wat je als consument nauwelijks serieus kunt nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 23-01-2007 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Nouja, ik wacht nog wel even totdat ie officieel te koop is. Als ik een winkel tegenkom die de OEM-versie zonder problemen los wil verkopen dan neem ik die gewoon.

Of gaat MS wel heel moeilijk doen als ik over een tijdje een nieuwe mobo/cpu/mem/videokaart ga kopen met diezelfde licentie? (staat nl. wel op de planning). Dat is nl. bijna een compleet andere PC... Voldoet het om te zeggen dat je mobo kapot was en er een nieuwe in hebt laten zetten?

Wordt wel een beetje ziek van al dat vage licentie-gedoe. En ik wil graag betalen voor een legale, maar dan wel voor een normale (laagst mogelijke) prijs. Als ik een dure retail koop voel ik me genaaid als achteraf de goedkope OEM ook prima zou voldoen.

[ Voor 69% gewijzigd door Palomar op 23-01-2007 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
  • Laatst online: 07-07-2024
Microsoft Windows Vista Home Premium Retail 291,13
Microsoft Windows Vista Home Premium 64bit OEM 88,63
Wat een enorm verschil zeg... Ik denk dat ik toch maar gebruik ga maken van een winkel die het niet zo nauw neemt met de regels van Microsoft.
Of is die meerprijs voor een retail versie het wel waard? Wat krijg je er nou eigenlijk meer voor?
edit: eerst lezen, dan reageren :P

[ Voor 5% gewijzigd door Rene59 op 23-01-2007 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaalHaas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-02-2021
Wat ik nog steeds krom vind, is dat je (in ieder geval bij XP) zo een stickertje op je systeemkist moet plakken met je licentie.
Nou weet ik niet hoe dat bij jullie is, maar die kist (met fannetjes, voeding e.d.) gaat 5 jaar mee. Maar is in die tijd wel de host van 4 mailboards, 8 grafische kaarten diverse (geen idee hoeveel) harddisken e.d. Maar toch moet van de EULA dat stikkertje op die kist.

In mijn ogen blijft het dezelfde machine, OEM of niet OEM (ik blijf tegen mijn vriendin zeggen: die aluminium pc, daar moet je afblijven :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaalHaas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-02-2021
Wat houdt een Nederlander eigenlijk tegen om zo'n doos aan de andere kant van de sloot te kopen, hier http://www.newegg.com/Pro....asp?Item=N82E16832116205 bijvoorbeeld (niet gesjecked of ze naar nl shippen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
omdat dat zo te zien niet echt goedkoper is?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.