[Vista] Prijzen OEM-versies?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 11.353 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaalHaas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-02-2021
@Palomar, verschilt EU 40 met azerty, wel de moeite denk ik?

Wat ik me afvraag, ik lees dat de upgrade set alleen over Windows XP heen kan worden geinstalleerd. Stel nu je hebt een andere installatiebron, bijvoorbeeld een OEM DVD voor een van je andere pc's. Zal je dan wel een frisse install kunnen doen van de OEM bron met behulp van de upgrade licentie code, of zal je eerst altijd die gare XP install doormoeten en weer Vista er over.

Dan krijgen we namelijk weer van die leuke installeersessies van 17 uur, net als vroegah met OS/2 van diskette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
FCVD schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 14:24:
[...]
Zojuist ff getest met mijn legale Vista Enteprise edition. Brakke harddisk -> ghost -> nieuwe harddisk: pc start normaal op. Echter, ik krijg onherroepelijk de melding dat ik opnieuw moet activeren.
ik dacht dat Enterprise alleen in volume license was, die moet je dus ook activeren ? lekker als je 500pc's moet aflopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burrug
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10-2024
Microsoft hoeft toch niet je aankoopfactuur te zien bij je activatie van Windows? dus kan je gewoon lekker OEM aanschaffen mits hij verstrekt wordt en dus VIsta lekker 'legaal' draaien... dwz, lekker updaten zonder problemen en geen gedoe met cracks etc, want in de toekomst wordt dat toch alleen maar erger en complexer...

Tannoy Revolution R3 105W 6ohm, Marantz PM-7003 2x70W 8ohm, 2x JVG goud/goud, Marantz CD-6003, Marantz ST-6003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:02

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

markmg schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 16:04:
[...]

ik dacht dat Enterprise alleen in volume license was, die moet je dus ook activeren ? lekker als je 500pc's moet aflopen
Dat klopt ook wel. Al heeft MS daar tools voor beschikbaar om dat massa-activeren gemakkelijker te maken :) Enterprise is in elk geval niet gewoon 'los' verkrijgbaar nee.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Als het goed is wel Burrug!

Al reactie van die webstore btw? Ik nog niet!

offtopic:
Haha met je stomme vragen hierzo >:)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:32

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
markmg schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 16:04:
[...]

Zoals al wordt gezegd, denk je dat MS daar geen tools voor heeft :> ? En Enterprise is inderdaad alleen volume license zover ik altijd heb gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 07:35

Bjk

Klein vraagje tussendoor, de retail versie van Vista kan je toch eindeloos herinstalleren zonder problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
ik snap iets niet, dixons bied vista ultimate aan voor 369 euro en azery voor 486.
het is toch allebij de retail? waarom zit er zo veel prijs verschill tussen?

laat maar op de website staat dat het een upgrade is, in het blaadje niet.

met mijn xp retail kan ik eindeloos installeren, ik moet wel bellen maar ze doen nooit moeilijk, denk dat het et vista ook zo zal gaan (''zo lang maar op 1 pc is natuurlijk'')

[ Voor 45% gewijzigd door Slux op 23-01-2007 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is de upgrade versie ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2007 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
markmg schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 19:30:
ik snap iets niet, dixons bied vista ultimate aan voor 369 euro en azery voor 486.
het is toch allebij de retail? waarom zit er zo veel prijs verschill tussen?

laat maar op de website staat dat het een upgrade is, in het blaadje niet.

met mijn xp retail kan ik eindeloos installeren, ik moet wel bellen maar ze doen nooit moeilijk, denk dat het et vista ook zo zal gaan (''zo lang maar op 1 pc is natuurlijk'')
doen ze met een OEM dan moeilijker dan met een Retail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je per sé een moederbord of zo erbij moet kopen bij een lokale pc shop als in niet op internet dan doe je dat toch en een dag later lever je de doos met het moederbord weer in en vraagt geld retour, zijn ze toe verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 19:51:
Als je per sé een moederbord of zo erbij moet kopen bij een lokale pc shop als in niet op internet dan doe je dat toch en een dag later lever je de doos met het moederbord weer in en vraagt geld retour, zijn ze toe verplicht.
en dan nemen ze je OEM licentie weer in... zijn ze ook verplicht
:w

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
nouja, lokale shops zijn dat niet verplicht (al hebben ze het soms wel als service), maar webshops idd wel. Is mij alleen wat te omslachtig ;) Maar het is idd wel een manier :) Ik zie alleen op de websites van verschillende lokale shops dat ze alleen maar OEM-versies verkopen en er niet eens bij staat dat ze enkel met een PC verkocht worden. Dus misschien loopt dat allemaal wel wat los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Palomar schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 19:56:
nouja, lokale shops zijn dat niet verplicht (al hebben ze het soms wel als service), maar webshops idd wel. Is mij alleen wat te omslachtig ;) Maar het is idd wel een manier :) Ik zie alleen op de websites van verschillende lokale shops dat ze alleen maar OEM-versies verkopen en er niet eens bij staat dat ze enkel met een PC verkocht worden. Dus misschien loopt dat allemaal wel wat los.
Dat laatste kan ik bevestigen, alsin: dat loopt allemaal wel wat los ja ;) Overigens zijn winkels niet meer verplicht om een compleet systeem noch een moederbord bij een OEM te verkopen. Dit was eerst wel zo, maar deze strenge maatregel is teruggedraaid door Microsoft zelf. bron: winkel waar ik mijn OEM dus gekocht heb ;)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Nu online
wolkje schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 19:59:
[...]

Dat laatste kan ik bevestigen, alsin: dat loopt allemaal wel wat los ja ;) Overigens zijn winkels niet meer verplicht om een compleet systeem noch een moederbord bij een OEM te verkopen. Dit was eerst wel zo, maar deze strenge maatregel is teruggedraaid door Microsoft zelf. bron: winkel waar ik mijn OEM dus gekocht heb ;)
dus niet :P je mocht tot voor kort een floppy drive kopen met een oem licentie maar juist dat mag niet meer :)

http://oem.microsoft.com/...ense/Dutch_SB_License.pdf

systembuilder oem licentie, ik stel voor dat die club waar jij dat hebt gekocht dat nog eens goed gaat doorlezen onderwijl zwelgje de bsa alvast in stelling brengt om die club tot de laatste man aan te klagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je dan aan het aanklagen blijft hoor, want ik ken zo al 3 winkels opnoemen die OEM verkopen zonder hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:10:
Ik denk dat je dan aan het aanklagen blijft hoor, want ik ken zo al 3 winkels opnoemen die OEM verkopen zonder hardware.
gebruikers zijn net zo strafbaar :) al die tweakertjes die denken legaal te zijn door nu een OEM te kopen :+

die hadden hun centjes kunnen besparen door hem dan illegaal te downloaden, was je net zo legaal geweest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Zwelgje schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:05:
dus niet :P je mocht tot voor kort een floppy drive kopen met een oem licentie maar juist dat mag niet meer :)

http://oem.microsoft.com/...ense/Dutch_SB_License.pdf

systembuilder oem licentie, ik stel voor dat die club waar jij dat hebt gekocht dat nog eens goed gaat doorlezen onderwijl zwelgje de bsa alvast in stelling brengt om die club tot de laatste man aan te klagen
Technisch/theoretisch gezien, heb je gelijk :) Dat is helemaal wat er in de License staat die jij zo netjes aanhaalt, en die iedereen hier nu inmiddel wel kent.

In de praktijk werkt het allemaal echter wat anders. Dus voordat je de BSA belt (doh.....) zal ik je het hele verhaal maar vertellen, over hoe ondergetekende aan zijn OEM is gekomen:

Ik ben naar de desbetreffende winkel gegaan, omdat ik geen bal meer snapte van het licentiesysteem van Microsoft. Ik wist dat ik inderdaad eigenlijk een Retail versie zou moeten kopen tenzij ik ook een nieuw systeem bij hun ging kopen. Maar ik ben nieuwsgierig dus ik vroeg:

"Hoe zit het nu met OEM licenties en Retail licenties, en wanneer mag ik welke aanschaffen?"

De dame (geen geintjes, want ze heeft er meer verstand van dan de bovengemiddelde tweaker) achter de toonbank was het met mij eens dat de licentieovereenkomsten een berg rommel zijn bij MS waar niemand iets van snapt. Daarom had zij de dag daarvoor met Microsoft zelf gebeld over hoe-en-wat ze nu wel en niet mogen doen.

Microsoft zei dat het inderdaad de bedoeling is dat een OEM-versie bij een compleet systeem geleverd wordt. Alleen dit is natuurlijk compleet niet interessant voor de meeste webshops, maar alleen voor Dell, HP en dergelijke. Dus zei Microsoft, je mag een OEM versie ook verkopen aan iemand die het gaat gebruiken voor een nieuw systeem (doet het woord Systembuilder je ergens aan denken?) als diegene aannemelijk kan maken dat het voor een nieuw systeem bedoeld is. De meeste winkels zullen dit vertalen in een Ja/Nee vraag op het moment van bestellen (gaat u dit gebruiken voor een nieuw systeem?) om zo dus eventuele boetes te voorkomen. Zij zijn dan ook helemaal legaal bezig. Ik gebruik deze OEM versie dus voor een te bouwen nieuw systeem (onderdelen zijn inmiddels onderweg) dus ik mag rustig, en 100% legaal, deze versie gebruiken. :) Dat neemt niet weg dat er mensen zullen zijn die een OEM versie zullen gebruiken voor een niet-nieuw systeem, maar daar kan de winkel in kwestie helemaal niets tegen doen.

Dit is een praktijk voorbeeld zoals je ziet. Microsoft gaat dit niet aan de grote klok hangen want dan krijg je inderdaad veel mensen die onterecht OEM's kopen ipv Retail. Je moet er alleen rekening mee houden dat MS heel graag wil dat zoveel mensen legaal windows gaan draaien, of dat nou met een Retail of OEM is. Ze willen verdienen nietwaar? :)

Zo zie je maar weer, jij hebt gelijk met al je regeltjes en license-praat. Maar in de praktijk is het allemaal wel wat soepeler. Dus ga maar weer rustig zitten, en bel alsjeblieft de BSA niet, want je staat gigantisch voor lul... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Nu online
BSA niet, want je staat gigantisch voor lul...

dat zou ik maar niet te hard roepen.

* Zwelgje werkt bij een MS gold partner en heeft wel eens te maken gehad met de mannen in pakket (=advocaten) van de bsa :D

wij kopen server licenties van (oa microsoft,citrix,etc,etc) en onze leverancier had ook OEM aan ons verkocht als zijnde 'open license/retail' en dus de boel opgelicht

de bsa is toen netjes alle afnemers bijlangs gegaan (inclusief onze toko)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Zwelgje schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:26:
BSA niet, want je staat gigantisch voor lul...

dat zou ik maar niet te hard roepen.

* Zwelgje werkt bij een MS gold partner en heeft wel eens te maken gehad met de mannen in pakket (=advocaten) van de bsa :D

wij kopen server licenties van (oa microsoft,citrix,etc,etc) en onze leverancier had ook OEM aan ons verkocht als zijnde 'open license/retail' en dus de boel opgelicht

de bsa is toen netjes alle afnemers bijlangs gegaan (inclusief onze toko)
Dat is een prachtig verhaal, maar het heeft niets met de huidige discussie te maken. Ten eerste, de webshop verkoopt het niet als zijnde een Retail voor een OEM prijs. Nee ze verkopen een OEM, voor een OEM prijs. Ten tweede vermelden ze daarbij keurig wanneer deze wel en niet gebruikt mag worden. Die vergelijking slaat de plank dus geheel mis. :?

Nee het is Microsoft zelf die zei dat een OEM versie ook verkocht mag worden zonder bijbehorend systeem. Mocht de BSA dus onverhoopt langskomen, dan zullen deze geen overtredingen vinden. Als ze in elk geval zélf op de hoogte zijn van de huidige regels van Microsoft. :)

NOFI: Dus het is leuk dat je bij een Microsoft Gold Partner werkt, maar zolang je niet op de licentie afdeling van Microsoft zelf werkt, hebben we daar niets aan hé?

De rest van mijn post lijk je compleet te negeren :?

Korte samenvatting:

De OEM/Systembuilder licentie is bedoeld voor 2 dingen:
  • OEMs: oftewel leveren bij een compleet systeem (voorgeïnstalleerd dus! denk aan Dell, HP)
  • Systembuilders: mensen/bedrijven die pc's in elkaar zetten en configureren
Daarnaast, ik citeer vanaf de hoes van mijn OEM Vista:
By accepting this license, you agree that you are a system builder. "System builder" means an original equipment manufacturer, an assembler, refurbisher, or pre-installer of software on computer systems.
Sterker nog, dit staat ook in de EULA die jij gaf. Het lijkt me toch duidelijk genoeg zo of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Ach het zal mensen ook niet deren hoe of wat!
Nederlanders willen Vista, Nederlanders zijn gierig dus als ze een OEM versie kunnen kopen in 'n (web) winkel, waardoor ze gewoon Vista op hun systeem kunnen installeren doen ze dat :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Nu online
heb je een licentie om systembuilder te zijn dan :? (en nee dat ben je niet als je even een pc in elkaar drukt :z )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

CLB schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:43:
Ach het zal mensen ook niet deren hoe of wat!
Nederlanders willen Vista, Nederlanders zijn gierig dus als ze een OEM versie kunnen kopen in 'n (web) winkel, waardoor ze gewoon Vista op hun systeem kunnen installeren doen ze dat :)
Amen to that 8)
Zwelgje schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:44:
heb je een licentie om systembuilder te zijn dan :? (en nee dat ben je niet als je even een pc in elkaar drukt :z )
Toch gek dat dat niet als vereiste in de EULA staat, vind je niet?

En kom op nou; als Microsoft dit zelf zegt, wie ben jij dan om het beter te weten? |:(

[ Voor 36% gewijzigd door Cloud op 23-01-2007 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Dat hoeft niet, lees die EULA nou eens.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Nee ben ik niet, ken ik niet en zal ik ook nooit worden >:)
And God be with you!

Zwelgje gaat alle GoTters die een OEM kopen hier, verlinken bij Microsoft denk ik >:)

[ Voor 31% gewijzigd door CLB op 23-01-2007 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

zit er, afgezien van het type licentie en het bij de oem niet aanwezige boekje, nog verschil tussen de oem en retail ultimate dan?

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 23-01-2007 21:04 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

bartgrefte schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 21:02:
zit er, afgezien van het type licentie, nog verschil tussen de oem en retail ultimate dan?
Afgezien van het aantal activaties, voor zover ik weet 1 verschil:
Bij de Retail versies krijg je 64-bit en 32-bit uitgeleverd. Bij de OEM versies moet je kiezen welke versie je neemt :)

edit:
Ik weet ook niet meer waar ik deze informatie vandaan heb. Volgens mij ergens uit het Vista ervaringen topic. Maar als ik even snel google zie ik bij deze shop dat ze gepaart gaan, en te kiezen zijn op moment van installeren :)

[ Voor 28% gewijzigd door Cloud op 23-01-2007 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

wolkje schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 21:05:
[...]

Afgezien van het aantal activaties, voor zover ik weet 1 verschil:
Bij de Retail versies krijg je 64-bit en 32-bit uitgeleverd. Bij de OEM versies moet je kiezen welke versie je neemt :)
dat zou toch áppart gebeuren? meende ik erges gelezen te hebben van de week

aantal activaties? mag dat minder vaak bij retail ofsow?

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 23-01-2007 21:14 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
ja, hoe zit dat nou met aantal activaties? Ik ben nl. wel van plan om dit jaar nog te upgraden (mobo/cpu/vga/mem etc...). Weigeren ze dit als je hiervoor opbelt? Als je nou zegt dat de computerwinkel het moederbord heeft vervangen omdat deze kapot is, activeren ze hem dan voor je? Of zien ze dat er veel meer is gewijzigd aan de configuratie, waardoor ze weigeren?

[ Voor 38% gewijzigd door Palomar op 23-01-2007 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Laatst online: 13-08 12:52
gewoon niet lullen tegen die microsoft medewerker. als je die geautomatiseerde lijn krijgt ('snachts) dan kun je gewoon drukken dat je iets hebt geupgrade, maar nogsteeds dezelfde PC is, en dan krijg je de goeie activatiesleutel. en ik denk dat dat bij de menselijke tegenhanger ook zo is

trouwens, je kunt eerst 10x online activeren, en tenzij je 10 mobo's, HD's, CPU's of een combinatie daarvan wilt vervangen dan ben je zo een jaar of wat verder, en ik denk niet dat ze er dan moeilijk over gaan doen.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
oh, dat van die 10x wist ik niet. Dan is er idd geen probleem :) En er is dus geen verschil tussen oem en retail qua aantal activaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Retail versie schijn je net zo vaak te mogen activeren als je wilt, en is ook vrij te verplaatsen naar een nieuwe computer. Na deïnstallatie op het oude systeem, dat wel. Je kunt natuurlijk maar 1 systeem tegelijkertijd gebruiken.

De OEM versie daarentegen koppelt zich aan de combinatie van hardware in je pc. Elk onderdeel heeft een bepaalde prioriteit, waarvan het moederbord en de harde schijf de hoogste. Als je die vervangt kan het inderdaad zijn dat je niet meer kunt activeren. In dat geval helpt een belletje naar MS wel, want daar schijnen (horen zeggen) ze niet zo moeilijk over te doen :)

Maar dit is verder pure speculatie. Hier staat wat meer. :)

Overigens schijnt heractiveren van hetzelfde systeem (tot op bepaalde hoogte) verder geen probleem te zijn. Dat zou ook wel heel erg zijn ;) Het zijn dus de upgrades van OEM systemen die 'link' zijn. Maar zoals al eerder gezegd, de helpdesk van Microsoft schijnt heel meewerkend te zijn op dat gebied. Dus ik verwacht zelf ook niet grote problemen daarbij.

edit:
Hier is nog meer interessant leesvoer over Genuine Windows

[ Voor 8% gewijzigd door Cloud op 23-01-2007 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

wolkje schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 21:25:
De OEM versie daarentegen koppelt zich aan de combinatie van hardware in je pc. Elk onderdeel heeft een bepaalde prioriteit, waarvan het moederbord en de harde schijf de hoogste. Als je die vervangt kan het inderdaad zijn dat je niet meer kunt activeren. In dat geval helpt een belletje naar MS wel, want daar schijnen (horen zeggen) ze niet zo moeilijk over te doen :)
Bij XP was dat het geval ja; bij Vista OEM's zouden ze wat moeilijker kunnen doen om meer retail boxen te verkopen. Hier zijn de licentieovereenkomsten vrij duidelijk in geworden:
If you purchase a new computer with Windows Vista preinstalled, or if you build your own PC using an OEM version of Windows, this change doesn't affect you. Your copy is locked to that PC and cannot be transferred to another.
m.a.w.: hardware vervangen = retail versie van Vista kopen. Wellicht laat WGA 2.0 je geneens opnieuw activeren indien een OEM key aangetroffen wordt op een machine waarbij fors in de configuratie is gewijzigd?

en
You can perform an unlimited number of upgrades to an existing computer running a retail version of Windows Vista. If those upgrades are significant enough to cause the computer to look like a new PC, you'll be required to reactivate within 30 days.
Kopers van een retail versie kunnen dus ongelimiteerd zaken aan hun computer veranderen zonder dat de overeenkomst met MS wordt verbroken.

en
If you purchase a retail copy of Windows Vista and install it on a PC, you can install that same copy on another PC, provided you remove it from the original PC. In this scenario, you may be unable to activate the new copy over the Internet, but you will be able to activate over the phone.
Maar dit mocht volgens mij al met een retail versie van XP. (met een OEM versie uiteraard niet)

Kortom: wie veel aan z'n PC prutst, geen gezeik wil qua licenties en Vista wil draaien is op langere termijn waarschijnlijk beter af met de boxed retail dan met de OEM versie.

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

mindcrash schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 22:01:
[...]
Kortom: wie veel aan z'n PC prutst, geen gezeik wil qua licenties en Vista wil draaien is op langere termijn waarschijnlijk beter af met de boxed retail dan met de OEM versie.
Wat dat betreft zeg je helemaal niets nieuws hoor :) Alles wat je zegt klopt gewoon. Overigens heeft het denk ik ook met tijd te maken.

Stel dat over 3 jaar je moederbord stuk gaat. Dikke kans dat je exact hetzelfde type niet meer kunt krijgen. Als je dan een nieuw moederbord koopt ben je je activatie recht kwijt. Het lijkt me sterk dat Microsoft er dan een punt van maakt, om je toch te laten activeren :) Maar het is ook niet zo dat je met de OEM versie voor het lieve vaderland kan gaan upgraden. Daar is die inderdaad niet voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
dat xp zich aan de hardware koppeld klopt volgens mij niet helemaal
ik heb een retail die ik =/- 100 keer opnieuw heb geinstalleed op verschilende pc's
na de 4de keer moest ik bellen omdat de internet activatie niet meer werkte wat ik sinds dien ook elke keer doe.

nou heb ik een paar jaar geleden ook een MCE oem gekocht en die heb ik inmidles +/- 10 keer opnieuw geinstalleerd allemaal op verschilende pc's (wel eigen pc's natuurlijk)
nu draaid het op 4 pc's tegelijk( allemaal test omgeving), en ik heb geen enkele keer moeten bellen.

ik krijg vandaag vista ultimate oem binnen en zal eens kijken of ik het nog op meerdere pc's kan zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Slux op 24-01-2007 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

markmg schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 09:07:
dat xp zich aan de hardware koppeld klopt volgens mij niet helemaal
ik heb een retail die ik =/- 100 keer opnieuw heb geinstalleed op verschilende pc's
na de 4de keer moest ik bellen omdat de internet activatie niet meer werkte wat ik sinds dien ook elke keer doe.
Zoals je zegt is dat een Retail, en dat heeft niets met de OEM te maken :) Het staat overal beschreven dat de XP OEM (en de nog strengere Vista OEM) zich koppelt aan de hardware.
nou heb ik een paar jaar geleden ook een MCE oem gekocht en die heb ik inmidles +/- 10 keer opnieuw geinstalleerd allemaal op verschilende pc's (wel eigen pc's natuurlijk)
nu draaid het op 4 pc's tegelijk( allemaal test omgeving), en ik heb geen enkele keer moeten bellen.
Nu heb je het over MCE, die waarschijnlijk een andere OEM licentie heeft. Heeft weer niets te maken met XP noch Vista OEM's :)
ik krijg vandaag vista ultimate oem binnen en zal eens kijken of ik het nog op meerdere pc's kan zetten.
Tenzij je meteen Microsoft wilt bellen, zou ik je dit absoluut afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

You can perform an unlimited number of upgrades to an existing computer running a retail version of Windows Vista. If those upgrades are significant enough to cause the computer to look like a new PC, you'll be required to reactivate within 30 days.
Betekent dit dat het niet is toegestaan om een Vista OEM pc te upgraden (boven een bepaald aantal veranderingen)? Ze menen serieus te kunnen bepalen dat ik mijn zelf gekochte PC (met Vista OEM preinstalled) niet meer mag upgraden dan Microsoft redelijk vind?

Ben ik de enige die dit wel heel erg ver vind gaan? Dat je er in de praktijk misschien weinig last van hebt neemt niet weg dat ze zich een recht toeeigenen wat ik van mijn eigen overheid/politie nog niet zou accepteren. Waar halen ze het recht vandaan om zoiets te stellen?

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Gerco schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 09:30:
Betekent dit dat het niet is toegestaan om een Vista OEM pc te upgraden (boven een bepaald aantal veranderingen)? Ze menen serieus te kunnen bepalen dat ik mijn zelf gekochte PC (met Vista OEM preinstalled) niet meer mag upgraden dan Microsoft redelijk vind?
Jep dat is inderdaad volgens de licentie niet toegestaan. Een bepaald aantal wijzigingen kan nog, maar sommige componenten zijn te belangrijk, en dan vind Microsoft dat je (terecht) een nieuwe pc hebt. En daar is de OEM versie niet voor bedoeld; hij is immers ook bijna 60% goedkoper dan een Retail.
Ben ik de enige die dit wel heel erg ver vind gaan? Dat je er in de praktijk misschien weinig last van hebt neemt niet weg dat ze zich een recht toeeigenen wat ik van mijn eigen overheid/politie nog niet zou accepteren. Waar halen ze het recht vandaan om zoiets te stellen?
Over juridische zaken weet ik geen ene donder, maar het lijkt mij ook dat ze dit niet kunnen maken. Want dan zou je dus met een niet-werkende OEM licentie blijven zitten. Natuurlijk is het wel zo dat ze dit vantevoren al melden. Dus je weet waar je aan toe bent. :) Toch leert de ervaring dat Microsoft niet heel moeilijk doet om je toch te kunnen laten activeren. Onderdelen kunnen immers ook stuk gaan toch?

M.a.w.: Het klinkt erg onredelijk en als je er niets mee te maken wilt hebben koop dan een Retail. Maar mocht je een nieuw systeem hebben met een OEM erop, dan valt het waarschijnlijk allemaal ook wel mee. Microsoft zal je niet zo snel met een compleet niet werkende OEM laten stikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Een vriend van mij koopt vandeweek Vista Premium NL 64 bits OEM...
Is 't nu mogelijk om deze op zijn computer te installen en op mijn aankomende laptop?
Zodoende zou ik alvast kunnen kijken of 64 bits me bevalt en met alles compitabel is.
Mocht dit zo zijn, dan koop ik gewoon zelf ook een OEM versie van Vista Premium!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Kijk, MS kan een heleboel vinden, maar uiteindelijk blijft Windows gewoon een product en hebben ze zich ook te houden aan de wet die in een land geldt. Dat weten ze bij MS donders goed, maar ze proberen indruk te maken door een ontiegelijk ondoorzichtig licentiesysteem en bijbehorende EULA's.

In de praktijk wordt de soep zelden zo heet gegeten. Of je moet echt op grote(re) schaal de boel belazeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

CLB schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 09:46:
Een vriend van mij koopt vandeweek Vista Premium NL 64 bits OEM...
Is 't nu mogelijk om deze op zijn computer te installen en op mijn aankomende laptop?
Zodoende zou ik alvast kunnen kijken of 64 bits me bevalt en met alles compitabel is.
Mocht dit zo zijn, dan koop ik gewoon zelf ook een OEM versie van Vista Premium!
Installeren wel ja. Maar zodra een van de twee geactiveerd is, en de ander gaat dit ook proberen valt de 2e terug in "reduced functionality mode". Dus eigenlijk kan dit niet nee. Je houdt er in elk geval 1 niet bruikbaar systeem aan over.
Servor schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 09:46:
Kijk, MS kan een heleboel vinden, maar uiteindelijk blijft Windows gewoon een product en hebben ze zich ook te houden aan de wet die in een land geldt. Dat weten ze bij MS donders goed, maar ze proberen indruk te maken door een ontiegelijk ondoorzichtig licentiesysteem en bijbehorende EULA's.

In de praktijk wordt de soep zelden zo heet gegeten. Of je moet echt op grote(re) schaal de boel belazeren.
My thoughts exactly 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

wolkje schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 09:53:
[...]

Installeren wel ja. Maar zodra een van de twee geactiveerd is, en de ander gaat dit ook proberen valt de 2e terug in "reduced functionality mode". Dus eigenlijk kan dit niet nee. Je houdt er in elk geval 1 niet bruikbaar systeem aan over.
Hmm dat is wel jammer zeg :| Bij Windows XP is dat niet het geval namelijk!?
Wat bedoel je precies met 'geactiveerd' ? Als de desktop een dag uitstaat en ik gewoon die ene dag alles check op m'n laptop qua compatibiliteit en dergelijke, ik Vista weer van m'n laptop verwijder, dan kan die desktop toch gewoon verdergaan met het draaien van Windows Vista!?
Heb ik gekeken of alles werkte en dan kan ik beslissen om zelf Vista aan te schaffen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:46
Ik weet niet of dit al eerder in dit topic naar voren is gekomen, maar Microsoft geeft hierover zelf duidelijkheid op hun website:

Hoe zit het met losse verkoop van Windows OEM?
Voor de nieuwe packs (1, 3 en 30) geldt, dat zij - mits ongeopend - afzonderlijk aan een andere systeembouwer mogen worden geleverd, zonder dat tegelijk hardware behoeft te worden geleverd. Zij mogen niet aan klanten worden geleverd, behalve als de klant zelf zijn eigen pc bouwt. In dat geval wordt de klant ook als systeembouwer beschouwd en heeft deze dus geen recht op support van Microsoft, maar uitsluitend van de system builder.
Je wordt dan zelf systeembouwer en ben je je eigen supportservice (voor tweakers geen probleem denk ik zo...)
Mag mijn klant zijn bestaande OEM licenties gebruiken op zijn nieuwe pc's?
Nee, dat mag niet. Een OEM licentie is pc/servergebonden. Met andere woorden, als de pc of Server vervangen wordt, vervalt de licentie. Een OEM licentie mag dus niet worden overgezet op een ander systeem, wat betekent dat bij aanschaf van nieuwe systemen ook nieuwe licenties moeten worden aangeschaft.
Je zit dus wel gebonden aan 1PC. Verwacht ook niet dat microsoft je een nieuwe activatiecode geeft, maar proberen kan altijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:24
Hoe zorgen ze er voor dat die 2e PC dan in de "reduced functionality mode" komt, waarschijnlijk via internet?

Dus PC van het internet afhalen (al zou ik dan niet weten wat ik er nog mee moet doen)?

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Als ik Windows Vista Premium 64 bits wil testen op compatibiliteit en dergelijke,
heb ik 't voornamelijk over de software: Nero, FTD, Newsleecher, LimeWire, MSN enzovoort!

Internet zal op Vista Premium wel werken (met IE 7.0)

Als ik m'n laptop gewoon niet op internet aansluit kunnen ze ook niet checken dattie 2x geactiveerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

CLB schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:15:
Hmm dat is wel jammer zeg :| Bij Windows XP is dat niet het geval namelijk!?
Wat bedoel je precies met 'geactiveerd' ? Als de desktop een dag uitstaat en ik gewoon die ene dag alles check op m'n laptop qua compatibiliteit en dergelijke, ik Vista weer van m'n laptop verwijder, dan kan die desktop toch gewoon verdergaan met het draaien van Windows Vista!?
Heb ik gekeken of alles werkte en dan kan ik beslissen om zelf Vista aan te schaffen!!
'Geactiveerd' kun je zien als gevalideerd. Voor sommige taken en op schijnbaar willekeurige momenten (met internet aanwezig) zal de software controleren of zijn activatie nog steeds geldig is. Zo nee, dan leidt dat onherroepelijk tot 'limited functionality'. Mocht je dan binnen 3 of 30 dagen (afhankelijk van de reden waarom je gedeactiveerd werd) niet activeren, dan valt het systeem terug in 'reduced functionality' wat erop neer komt dat je eigenlijk alleen nog maar kan surfen voor een uurtje om te gaan activeren.

Dus als je 2 systemen hebt op 1 activatie sleutel, zal het activeren van de 2e mislukken, en uiteindelijk dus leiden tot 'reduced functionality'. Deze manier van activatie-controle is schijnbaar niet uit te zetten omdat het niet zoals bij XP een los programma is. Bij Vista is dit geïntegreerd op meerdere plekken binnen het OS (ook de kernel naar het schijnt).
M@cer schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:29:
Hoe zorgen ze er voor dat die 2e PC dan in de "reduced functionality mode" komt, waarschijnlijk via internet?

Dus PC van het internet afhalen (al zou ik dan niet weten wat ik er nog mee moet doen)?
Dat is correct. Via internet wordt de controle uitgevoerd. Het probleem is dus uberhaupt om het 2e systeem geactiveerd te krijgen, wat niet wil omdat je al 1 actief systeem hebt. Ongeacht het feit of je nu internet hebt of niet, zal dat inderdaad na 30 dagen leiden tot 'reduced functionality'.
CLB schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:35:
Als ik m'n laptop gewoon niet op internet aansluit kunnen ze ook niet checken dattie 2x geactiveerd is?
Misschien legde ik het verkeerd uit. Maar je krijgt je 2e systeem uberhaupt niet geactiveerd. En na 30 dagen heb je dan dus niets meer aan je laptop.

[ Voor 8% gewijzigd door Cloud op 24-01-2007 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Okee okee! Dankje!

Maar nu de situatie waarin ik verkeer:

-Vriend van me koopt Premium 64 bits
-Zet hij uiteraard eerst op z'n eigen desktop
-Ik heb 'n laptop en wil gewoon 2 daagjes Premium 64 bits testen op compatibiliteit
-Dus er wordt Vista Premium opgezet --> dat kan ik dan paar daagjes testen? (en zijn Vista werkt ook?)
-Dan besluit ik zelf:
JA Vista 64 bits is 't voor mij en ik koop zelf 'n OEM versie van Vista en zet deze op mn laptop of
NEE Vista 64 bits heeft nog te veel nadelen en ik installeer Windows XP Pro

Dus kan ik 't even 2 daagjes testen, en blijft zijn Vista dan werken..

Want het 'leidt uiteindelijk tot reduced....' en in die tijd heb ik genoeg tijd om 't te testen dus..!?
Als 't goed blijkt te werken haal ik Vista Premium (die die vriend gekocht heeft) er weer af en zet er m'n eigen gekochte Vista Premium op!? Als 't niet goed werkt zet ik op m'n laptop XP PRO en dan heeft die vriend nog steeds een goedwerkende Vista Premium 64 bits op z'n desktop staan?

[ Voor 22% gewijzigd door CLB op 24-01-2007 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 19:08
Wij hebben

Home Basic 64 119,-
Home Basis 32 119.95
Home Premium 64 149,-
Home Premium 32 149.95
Business 64 179,-
Business 32 179.95
Ultimate 64 229,-
Ultimate 32 229,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

CLB schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:41:
Want het 'leidt uiteindelijk tot reduced....' en in die tijd heb ik genoeg tijd om 't te testen dus..!?
Als 't goed blijkt te werken haal ik Vista Premium (die die vriend gekocht heeft) er weer af en zet er m'n eigen gekocht Vista Premium op!?
Volgens mij kun je het inderdaad 30 dagen testen (zonder dat je hoeft te activeren) om te kijken wat je ervan vindt :) Daarna hoef je niet eens opnieuw te installeren maar kun je gewoon je nieuwe OEM sleutel invoeren bij het activatie scherm.

Lees anders dit word-document maar even. Hier heb ik ook bijna alle informatie over activering uit gehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

@ Blup: Wie is 'wij' en is dat OEM/ Retail of Upgrade?

@ Wolkje: Hoppatee super! Bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door CLB op 24-01-2007 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
  • Laatst online: 10-09 19:08
OEM, zoals de TT.
Wij zijn 'n grote computershop. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door blup op 24-01-2007 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
CLB schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:41:
Okee okee! Dankje!

Maar nu de situatie waarin ik verkeer:

-Vriend van me koopt Premium 64 bits
-Zet hij uiteraard eerst op z'n eigen desktop
-Ik heb 'n laptop en wil gewoon 2 daagjes Premium 64 bits testen op compatibiliteit
-Dus er wordt Vista Premium opgezet --> dat kan ik dan paar daagjes testen? (en zijn Vista werkt ook?)
-Dan besluit ik zelf:
JA Vista 64 bits is 't voor mij en ik koop zelf 'n OEM versie van Vista en zet deze op mn laptop of
NEE Vista 64 bits heeft nog te veel nadelen en ik installeer Windows XP Pro

Dus kan ik 't even 2 daagjes testen, en blijft zijn Vista dan werken..

Als 't goed blijkt te werken haal ik Vista Premium (die die vriend gekocht heeft) er weer af en zet er m'n eigen gekochte Vista Premium op!? Als 't niet goed werkt zet ik op m'n laptop XP PRO en dan heeft die vriend nog steeds een goedwerkende Vista Premium 64 bits op z'n desktop staan?
Als je geen license key invult dan moet je product binnen 30 dagen geactiveerd worden. Dus je kan gewoon 30 dagen tesen zonder dat hij zijn license key aan jou moet geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

naja das toch super dan! Thnx allen! Weer voor niks zorgen lopen maken |:(
En als ik dus binnen die 30 dagen een eigen Vista Premium OEM koop hoef ik 't niet opnieuw te installen, maar kan ik gewoon die 'key' invullen en dan is 't perfect, basta en finito mognito?? :)
blup schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:46:
Wij hebben

Home Basic 64 119,-
Home Basis 32 119.95
Home Premium 64 149,-
Home Premium 32 149.95
Business 64 179,-
Business 32 179.95
Ultimate 64 229,-
Ultimate 32 229,-
Microsoft Windows Vista Business NL OEM *32bit* € 130,00
Microsoft Windows Vista Business NL OEM *64bit* € 131,00
Microsoft Windows Vista Business UK OEM *32bit* € 130,00
Microsoft Windows Vista Business UK OEM *64bit* € 131,00
Microsoft Windows Vista Home Basic NL OEM € 82,00
Microsoft Windows Vista Home Basic NL OEM *64bit* € 82,00
Microsoft Windows Vista Home Premium NL OEM *32bit* € 88,00
Microsoft Windows Vista Home Premium NL OEM *64bit* € 90,00
Microsoft Windows Vista Home Premium UK OEM *32bit* € 90,00
Microsoft Windows Vista Home Premium UK OEM *64bit* € 90,00
Microsoft Windows Vista Ultimate NL OEM 3-pack *32bit* € 480,00
Microsoft Windows Vista Ultimate NL OEM *32bit* € 162,00
Microsoft Windows Vista Ultimate NL OEM *64bit* € 163,00
Microsoft Windows Vista Ultimate UK OEM *32bit* € 161,00
Microsoft Windows Vista Ultimate UK OEM *64bit* € 161,00

Deze prijzen zijn van 'n kleine computerwinkel (geen keten dus) maar wel heel wat lager..? :?

[ Voor 100% gewijzigd door CLB op 24-01-2007 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
naja das toch super dan! Thnx allen! Weer voor niks zorgen lopen maken |:(
En als ik dus binnen die 30 dagen een eigen Vista Premium OEM koop hoef ik 't niet opnieuw te installen, maar kan ik gewoon die 'key' invullen en dan is 't perfect, basta en finito mognito?? :)
Klopt, je kan dan gewoon je key invoeren en hij gaat vrolijk verder. Ideaal. :)

Van welke winkel heb je die prijzen overgins?

[ Voor 20% gewijzigd door DaannO op 24-01-2007 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Home Premium 32 bit gaat daar voor bijna inkoopprijs weg.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2007 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Ja daarom wil ik ook een OEM versie van Vista Premium, kost me 90 euro ;)

Het is 'n computerzaak in Vlaardingen, voor de rest zeg ik niks :)

Okee laatste vraag:
Ik install eerst dus 64 bits Vista Premium, maar wil toch zelf 32 bits hebben!
Dan moet ik dus wel even opnieuw Vista Premium installeren en kan ik niet alleen de key invoeren!?

[ Voor 41% gewijzigd door CLB op 24-01-2007 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
CLB schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 11:13:

Je mag best de winkel hier noemen hoor! Voeg hem dan ook even toe aan de pricewatch: http://tweakers.net/price...ceMin=0&priceMax=&land=NL

Okee laatste vraag:
Dan moet ik dus wel even opnieuw Vista Premium installeren en kan ik niet alleen de key invoeren!?
Je moet hem idd dan opnieuw installeren, en je kan dan weer kiezen om wel of geen in te voeren. Dat doe je dus wel omdat je een legale hebt. :)

[ Voor 40% gewijzigd door DaannO op 24-01-2007 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
CLB bedoelt iComputers volgens mij.

Die ligt in Vlaardingen en de prijzen komen exact overeen met wat hij hier boven post :)
Okee laatste vraag:
Vooralsnog is het niet mogelijk om van 64 bits naar 32 bits over te schakelen zonder herinstallatie. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat dat ooit gaat komen.

Maar ik kan me de vraag wel voorstellen, wat als je pc toch niet lekker blijkt te lopen op je 64 bits besturingssysteem.

[ Voor 70% gewijzigd door GH45T op 24-01-2007 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

iComputers

Zal vanavond als ik terugben van school (pff college tot 18.30 8)7) de PW updaten :)

[ Voor 10% gewijzigd door CLB op 24-01-2007 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
CLB schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 11:19:
iComputers

Zal vanavond als ik terugben van school (pff college tot 18.30 8)7) de PW updaten :)
offtopic:
Ik wil het anders ook wel doen als je dat beter uitkomt. Heb toch vrij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

DaannO schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 11:21:
[...]

offtopic:
Ik wil het anders ook wel doen als je dat beter uitkomt. Heb toch vrij. ;)
offtopic:
Do your thing! Ik weet niet eens hoe 't werkt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Hij kan jammer genoeg niet toegevoegd worden omdat ze er een lock op hebben gezet. iComputers lost dan maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
[quote]wolkje schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 09:21:
[...]
Nu heb je het over MCE, die waarschijnlijk een andere OEM licentie heeft. Heeft weer niets te maken met XP noch Vista OEM's :)
[...]

Ik dacht altijd dat dat gewoon XPPro was met alleen een extra toevoeging van MCE
en dezelfde voorwaarden had als gewoon Xp Pro.
vista heb ik nu op 1 pc staan, begin zo aan de 2de eens kijken wat er gebeurt.
maar dat me licentie ongeldig wordt verklaard kan ik me niet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

markmg schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:28:
maar dat me licentie ongeldig wordt verklaard kan ik me niet voorstellen.
Nee dát gebeurd ook niet. Maar je krijgt je 2e überhaupt niet geactiveerd :) Ongeacht of MCE op XP gebaseerd is of niet, MCE heeft een andere EULA.

[ Voor 13% gewijzigd door Cloud op 24-01-2007 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Nu online
kan je bij Icomputers gewoon de oem bestellen zonder verdere hardware? De ene shop vermeld namelijk dat er een pc bij gekocht moet worden, terwijl een andere shop hier niks over zegt. Verwarrend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
koentjuh schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 14:11:
kan je bij Icomputers gewoon de oem bestellen zonder verdere hardware? De ene shop vermeld namelijk dat er een pc bij gekocht moet worden, terwijl een andere shop hier niks over zegt. Verwarrend
Probeer het eens. Maar meestal kan het idd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is er al ergens een plek waar je de oem aan kan schaffen? of moeten we nog een week wachten? zelf zoek ik in de buurt van Leiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:02

nFo

Bij: Azerty moet je niet zijn voor een: OEM versie.
Order werd geannuleerd, dan maar niet. :w
Probeer het wel ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:11
nFo schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:34:
Letterlijk van de Azerty website:

* Specificaties

* Merk
* Microsoft

* Taal
* NL

* Uitvoering
* OEM

* Bijzonderheden
* alleen bij gelijktijdige aanschaf van een PC

Beetje dom om het dan alsnog te proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:12
nFo schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:34:
Mijn order is vandaag ook geannuleerd. Maar ik heb wel een orderbevestiging van ze gekregen, wat in feite dus voor beide partijen bindend is. Hun gebruiksovereenkomst biedt geen mogelijkheid om de order te ontbinden in mijn ogen (niet in dit geval). Maar hier krijg ik weer ontwijkende antwoorden op van Azerty in de trant van "wij willen niet tegen de OEM-regels ingaan". Terwijl het in de eerder genoemde link van Microsoft weer wel mag.

Beetje jammer van Azerty, toedeledokie dan :w

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:02

nFo

Razer schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:47:
[...]

Letterlijk van de Azerty website:

* Bijzonderheden
* alleen bij gelijktijdige aanschaf van een PC

Beetje dom om het dan alsnog te proberen ;)
Ik wilde het toch zeker weten. :P
Even een mail terug gestuurd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eyradir
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-05 00:05
Een OEM-versie is (vanwege de lage prijs) toch altijd alleen maar aan te schaffen i.c.m. een PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Laatst online: 22:11
Eyradir schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 16:17:
Een OEM-versie is (vanwege de lage prijs) toch altijd alleen maar aan te schaffen i.c.m. een PC?
Gelukkig heb je het topic goed doorgelezen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:05

VonFoX

Las noches de Diciembre

Mijn OEM home ultimate (EN) is nu binnen. Morgen ophalen :)

Yo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
wolkje schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:46:
[...]

Nee dát gebeurd ook niet. Maar je krijgt je 2e überhaupt niet geactiveerd :) Ongeacht of MCE op XP gebaseerd is of niet, MCE heeft een andere EULA.
mischien heb ik dan de retail versie van vista ultimate die ze mij als oem verkocht hebben, want het staat nu op 2 pc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eyradir
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-05 00:05
Razer schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 16:50:
[...]

Gelukkig heb je het topic goed doorgelezen :z
Oeps, vergeten te quoten. Dit was een reactie op:
koentjuh schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 14:11:
en geen losstaande vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 04:59
Hoe kan het dat ik hier nu weer zie dat de home premium maar iets duurder is dant de basic? (90) Terwijl ik hem ook voor zo een 115 zie staan? Ja, wat wordt het nou?!!

edit: ik zie hem nou ook op Salland staan voor 92, hhmmm

[ Voor 15% gewijzigd door Sjah op 24-01-2007 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

je moet minstens voor Premium gaan imo, Basic is wel heel erg basic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

markmg schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 18:32:
mischien heb ik dan de retail versie van vista ultimate die ze mij als oem verkocht hebben, want het staat nu op 2 pc's.
Je kan het wel op 20 pc's installeren. Dat is zoals gezegd het probleem niet. Waarschijnlijk zit je voor beide versies gewoon nog in je 30-dagen 'grace period'. Na die periode zul je dus moeten activeren, en dat gaat je maar op 1 van de twee pc's lukken, ongeacht je versie. :)
Zelfs met de retail FPP versie van Vista kun je namelijk maar 1 pc tegelijkertijd geactiveerd houden. Het verschil met de OEM is dat de Retail activatie wél overdraagbaar is naar een andere pc.

Het activeren van je 2e pc zal je zelfs misschien wel lukken, maar zal de activatie van je 1e pc ongeldig verklaren. Hoe dit precies in z'n werk gaat weet ik niet, maar reken maar dat ze erover nagedacht hebben. Anders zou iedereen met een Retail een onbeperkt aantal pc's in de lucht kunnen houden.

Waarschijnlijk heb je dus nog gewoon een OEM versie (die je ook gekocht hebt) maar die nog niet op de pc's geactiveerd is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Weet iemand waarom de meeste shops (iig hier in de buurt, Groningen) alleen maar de NL versie leveren/op hun website hebben staan?? Is de NL hier alleen officieel verkrijgbaar ofzo? Zit ik niet echt op te wachten. Ik wil gewoon UK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 20:35
Palomar schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:40:
Weet iemand waarom de meeste shops (iig hier in de buurt, Groningen) alleen maar de NL versie leveren/op hun website hebben staan?? Is de NL hier alleen officieel verkrijgbaar ofzo? Zit ik niet echt op te wachten. Ik wil gewoon UK.
De UK versie is hier in Nederland ook gewoon beschikbaar (in ieder geval bij mijn distribiteur).

If I can't fix it, it ain't broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:15
nvm, reageerte op 1000 post terug ofzo :P

[ Voor 93% gewijzigd door Paradox op 24-01-2007 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
jajajajaja :P, maar ik vroeg me af waarom ie via de 'normale' softwarewinkels (dynabyte, dixons, geen oem weliswaar) en ook de lokale winkels zoals Norrod alleen maar in NL te krijgen was. Lijkt er net op alsof die UK-versie via een grijze import ofzo wordt geleverd en daarom alleen bij webshops te koop is. En dan moet ik weer online bestellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 13:00

Vuurvoske

Nunquam cede!

Ik heb Windows Vista Home Premium 64bit voor 98 euro aangeschaft via de zaak van een clanmember's vader.

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Palomar schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 23:57:
jajajajaja :P, maar ik vroeg me af waarom ie via de 'normale' softwarewinkels (dynabyte, dixons, geen oem weliswaar) en ook de lokale winkels zoals Norrod alleen maar in NL te krijgen was. Lijkt er net op alsof die UK-versie via een grijze import ofzo wordt geleverd en daarom alleen bij webshops te koop is. En dan moet ik weer online bestellen ;)
Is er iets mis met webwinkels :) ? Heeft niks met grijze import te maken, is gewoon allemaal prima legaal, maar de lokale dixons heeft totaal geen rede om een berg UK editions van vista te hebben liggen op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyImAllan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-07 09:36
Ik had hem vanmiddag besteld (home premium) bij Azerty,

Dus ik netjes betalen, krijg ik een melding dat ik hem alleen krijg bij een volledig systeem?
Dit was toch afgeschaft??

Nu kan ik 5 dagen wachten tot mijn geld weer terug is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Afgeschaft? Hoe kom je daar nou weer bij?

Je moet gewoon 'n andere webshop vinden die 'm wel zonder problemen levert >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyImAllan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-07 09:36
Niet proberen bij Azerty dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirelia
  • Laatst online: 10-03 19:07
Volgens Microsoft is degene die de rode stickers doorbreekt de "systembuilder" en mag die persoon de OEMversie installeren
Die persoon is ook verantwoordelijk voor het feit of het legaal of niet helemaal legaal gedaan word.

Dus winkels mogen het gewoon leveren aan endusers
Bron:
http://www.microsoft.com/...tsoftwaregebruik/faq.aspx

[ Voor 14% gewijzigd door mirelia op 25-01-2007 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

mirelia schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 18:20:
Volgens Microsoft is degene die de rode stickers doorbreekt de "systembuilder" en mag die persoon de OEMversie installeren
Die persoon is ook verantwoordelijk voor het feit of het legaal of niet helemaal legaal gedaan word.
Dit klopt helemaal. Echter weten heel veel webshops dit nog niet. En die zijn bang voor de boetes van MS voor illegale verkoop, en durven dus alleen een OEM bij een systeem te verkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mirelia schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 18:20:

Dus winkels mogen het gewoon leveren aan endusers
Bron:
http://www.microsoft.com/...tsoftwaregebruik/faq.aspx
wolkje schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 19:14:
Dit klopt helemaal. Echter weten heel veel webshops dit nog niet. En die zijn bang voor de boetes van MS voor illegale verkoop, en durven dus alleen een OEM bij een systeem te verkopen :)
Dat is niet helemaal correct. De winkel mag het alleen uitleveren aan de consument zelf als die zelf de pc bouwt. Je moet dus bij de winkel waar je de OEM besteld ook alle onderdelen kopen om een systeem te kunnen bouwen. Mensen die al een pc hebben en een goedkope OEM willen kopen mogen dat niet omdat ze geen systeembouwer zijn.
Er staat ook: 'Zij mogen niet aan klanten worden geleverd, behalve als de klant zelf zijn eigen pc bouwt. In dat geval wordt de klant ook als systeembouwer beschouwd en heeft deze dus geen recht op support van Microsoft, maar uitsluitend van de system builder.'
Conclusie: winkels mogen een OEM alleen leveren aan eindgebruikers indien ze met de bij dezelfde zaak gekochte hardware ook hun eigen pc bouwen. Het kopen van hardware bij de ene zaak en een OEM versie bij een andere zaak zit er niet in aangezien er dan niet gecontroleerd kan worden of je systeembouwer bent. Koop je zowel de hardware als de OEM bij dezelfde zaak dan mogen ze het van Microsoft doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2007 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:05

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Alleen bij alle losse componenten verkopen standaard... tenzij de klant aannemelijk kan maken dat hij de andere componenten van een andere zaak betrekt natuurlijk, bijvoorbeeld omdat die niet bij de webshop waar de licentie gekocht wordt in het assortiment zitten. Het beleid zal per (web)shop verschillen, maar het blijft uiteindelijk een grijs en oncontroleerbaar gebied voor Microsoft.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bas van der Doorn schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 19:19:
Alleen bij alle losse componenten verkopen standaard... tenzij de klant aannemelijk kan maken dat hij de andere componenten van een andere zaak betrekt natuurlijk, bijvoorbeeld omdat die niet bij de webshop waar de licentie gekocht wordt in het assortiment zitten. Het beleid zal per (web)shop verschillen, maar het blijft uiteindelijk een grijs en oncontroleerbaar gebied voor Microsoft.
Daar heb je gelijk in. Dat aannemelijk maken is gewoon een factuur met zeer recente datum erop. Moet voldoende zijn lijkt me.

Ik vind het niet meer dan logisch dat Microsoft de regels verscherpt. Ze zijn een bedrijf die aandeelhouders hebben. Die willen winst zien. Bij XP waren regels rond OEM te slap en daardoor werden er minder 'dure' upgrade en full retail versies verkocht. Het is wel jammer voor de mensen die goedkoop aan hun besturingssyteem willen komen.

Het schijnt trouwens dat de volgende zaak gewoon los OEM's verkoopt: (ergens in het vista topic gelezen.)
- Brugman Computers
(Maar er staat wel op hun site dat ze de OEM pas op de 30e verkopen terwijl het eerst de 19e verkopen. Misschien zijn ze al gestraft door Microsoft.) ;)

Misschien leuk een lijst te maken met zaken die OEM los verkopen voor de mensen die dat willen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2007 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelK1985
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 12:41

MichaelK1985

Don't you know?

Ook hier is de OEM versie te bestellen. UK en NL

http://windows-vista.hd.nl/

Everything Can Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 19:28:
[...]

Misschien leuk een lijst te maken met zaken die OEM los verkopen voor de mensen die dat willen.
Ik verwacht dat er vast wel stromannen van Microsoft Nederland meelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 19:15:
Dat is niet helemaal correct. De winkel mag het alleen uitleveren aan de consument zelf als die zelf de pc bouwt. Je moet dus bij de winkel waar je de OEM besteld ook alle onderdelen kopen om een systeem te kunnen bouwen. Mensen die al een pc hebben en een goedkope OEM willen kopen mogen dat niet omdat ze geen systeembouwer zijn.
De definitie van 'systeembouwer' is heel losjes gedefinieerd bij Microsoft. In principe iedereen die pc's samenstelt, bouwt danwel installeert is volgens hun EULA een 'systeembouwer'. :)
Er staat ook: 'Zij mogen niet aan klanten worden geleverd, behalve als de klant zelf zijn eigen pc bouwt. In dat geval wordt de klant ook als systeembouwer beschouwd en heeft deze dus geen recht op support van Microsoft, maar uitsluitend van de system builder.'
Conclusie: winkels mogen een OEM alleen leveren aan eindgebruikers indien ze met de bij dezelfde zaak gekochte hardware ook hun eigen pc bouwen. Het kopen van hardware bij de ene zaak en een OEM versie bij een andere zaak zit er niet in aangezien er dan niet gecontroleerd kan worden of je systeembouwer bent. Koop je zowel de hardware als de OEM bij dezelfde zaak dan mogen ze het van Microsoft doen.
Sorry maar diezelfde conclusie trek ik niet uit dat stuk. Er wordt nergens vermeldt dat de hardware bij dezelfde leverancier als de OEM vandaan moet komen :) Zoals Bas van der Doorn ook al stelt, is aannemelijk maken voldoende.

Er is gewoon een enorm grijs gebied waar dit OEM-gebeuren in zit. Vandaar dat er dus ook zoveel verwarring over is. Achja ik heb mijn OEM gewoon gebruikt voor mijn nieuwe systeem, dus ik ben gewoon legaal bezig :) Al heb ik de hardware dus niet bij dezelfde shop als de OEM vandaan (wegens prijsverschillen/aanbod), en heb ik zelfs geen factuur hoeven laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid he, de key van de upgrade / oem versie (32-bit) die ik straks bij mijn laptop krijg kan ik dus niet gebruiken voor een 64-bit dvd?
Zou een beetje bagger zijn, aangezien mijn laptop wel is uitgerust met een 64-bit Core 2 duo processor die ik dan nooit volledig zou kunnen benutten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrieckske
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-03 14:30
kan je met een ultimate key ook de basis versie installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 22:42:
Even voor de duidelijkheid he, de key van de upgrade / oem versie (32-bit) die ik straks bij mijn laptop krijg kan ik dus niet gebruiken voor een 64-bit dvd?
Zou een beetje bagger zijn, aangezien mijn laptop wel is uitgerust met een 64-bit Core 2 duo processor die ik dan nooit volledig zou kunnen benutten...
Volgens mij hangt dat af van de OEM die je dus krijgt bij je laptop. Is dat een Ultimate? Dan heb je volgens mij wel recht op een 64-bits installatie :) Maar dat verschil ga je niet merken hoor ;)
patrieckske schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 22:52:
kan je met een ultimate key ook de basis versie installeren?
Goede vraag, en ik ben benieuwd hoe dat zit. Volgens mij moet iemand gewoon even de Ultimate installatie draaien om dat te kunnen zien. Waarom zou je dat willen eigenlijk? Je kunt namelijk in de Ultimate ook alle eye-candy uitzetten zodat je op het niveau van een Basic terecht komt.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.