- hoe is het met de geluidsproduktie van de PS3 ( in vgl met X360 ) ?
Ik neem aan dat je het niet over het geluid van de spellen/films zelf hebt

. De XBox 360 maakt behoorlijk veel lawaai. Vooral in 3D games (extra koeling nodig), maar eigenlijk ook nog behoorlijk veel tijdens Dashboard en DVD playbay. Uiteindelijk was dat een reden voor mij om een losse DVD-speler te kopen.
De PS3 heeft me in dat opzicht wel enorm verrast. Het enige dat je hoort is een licht gezoem van de fan zoals PC-owners wel gewoon zijn. Kan dus ook perfect dienen als DVD- of BD-speler. Dat is overigens de voornaamste reden dat ik hem kocht.
- HOE IS HET LIVE GEDEELTE van de PS3 ? Ik lees er hier nergens iets over ? Evengoed als live voor de x360 ?
Ik neem aan dat je 'online' bedoelt ipv 'Live'. Live is de naam die Microsoft geeft aan hun online gaming op de 360.
Bij de PS2 was online een regelrechte ramp. Op de PS3 ziet het er alvast een stuk beter uit, al ben ik nog niet zeker of het kan tippen aan XBox Live. Deze laatste heeft als voordeel dat alles veel beter op elkaar afgestemd is omdat het een gesloten systeem is. Bij Sony kiest elke uitgever zelf voor zijn online model en servers, wat dus minder goede integratie met zich meebrengt.
Dit is met de PS3 echter al een stuk beter. Nu kan ook elke gebruiker een profiel aanmaken en speelt hij in elk online spel met dezelfde 'user'. Weet echter nog niet of je bvb een vriend een msg kunt sturen terwijl die een ander spel aan het spelen is (wat wel mogelijk is bij XBox Live). Bij de 360 heb je ook standaard voice (via headset die je rechtstreeks op de controller inplugt). Bij de PS3 is dat alleen mogelijk via een USB headset (waardoor je ineens toch weer niet draadloos gamet).
Grootste nadeel van XBox Live : elke gebruiker moet betalen. Wil je bvb zelf én je twee kinderen online gamen. Dan kost je dat direct al 3 subscriptions. Bij de PS3 is dat gewoon gratis.
- ik koop sowieso maar 1 console ( zou graag nog wat getrouwd blijven ) dus jullie raad zal de doorslag geven.
Bemerk dat er ook heel wat wife-friendly spellen te spelen vallen

. Bvb bij XBox heb je klassiekers als Bejeweled, die typisch heel wat non-hardcore gamers aanspreken door de hele lage instapdrempel.
Anyway, als conclusie zou ik zeggen :
* ben je louter een gamer, dan zou ik niet twijfelen en een 360 nemen, tenzij budget een issue is en je met minstens 3 man online wil (want dan kost de 360 al evenveel als de PS3).
* ben je naast gamer ook een filmliefhebber, dan moet je zeker de PS3 overwegen vanwege zijn BluRay-speler.
Als louter spelconsole is de 360 de beste keuze. Als multimedia-apparaat is de PS3 de beste keuze qua hardware (standaard HDMI, wifi, 60G, BluRay,...) terwijl de XBox 360 het vooral moet hebben van betere software (vooral integratie met Media Center en Media Player op PC).