Zo, vanmorgen een nette gebruikte 24-70 f/2.8 L opgehaald, nadat ik afgelopen donderdag al mijn 24-105 f/4 L IS had verkocht.
De reden voor mijn overstap:
Ik had de 24-105IS gekocht toen ik nog een 30D had, met als voornaamste doel autofotografie. Bij car-to-car-foto's helpt IS toch wel als je uit de kofferbak hangt en naar 1/15s streeft. Later op de 5D natuurlijk een ideale walkaround. Echter bleek ik hem toch niet zo vaak in te zetten voor car-to-car-werk, maar wel bij feestjes etc en dan is f/2.8 toch fijner dan IS. Daar gebruikte ik de laatste tijd toch vaak de 17-35/2.8 voor, ondanks het beperkte bereik. Daarnaast ben ik een fan van kleine DOF. Op 105 f/4 is de DOF weliswaar kleiner dan op 70 f/2.8, maar dat maakt van 24 tot 70mm geen verschil.
Eerste indruk:
Gewicht! Met z'n 950 gram voelbaar zwaarder dan de 24-105, die 670 gram weegt. Dat was voor de vorige eigenaar dan ook de reden van verkoop. Mij stoort het niet eigenlijk, in combinatie met mijn griploze 5D ligt het geheel prima in m'n handen. Daarnaast ziet de omgekeerde zoom er in eerste instantie wat vreemd uit: de lens is op 24mm een stuk langer dan op 70mm. De zonnekap zit echter aan de behuizing vast, niet aan het frontelement, zodat deze zeer efficiënt is op zowel 24 als 70mm. Bouwkwaliteit en AF schelen niet veel met de 24-105, maar ik zal ze binnenkort eens naast elkaar houden.
Een paar plaatjes:
Je kunt met 0,38m minimale focusafstand zelfs op fullframe vrij dichtbij komen:
'Pannen' op 1/30s wil ook zonder IS prima:
Fraaie bokeh (ja ik weet het, foto is bewogen):
En samen met een bruikbare ISO3200 levert f/2.8 ook zonder statief prima plaatjes in het donker op:
Conclusie: I'm a happy camper!