RBH schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 15:17:
Ik heb het idee dat jullie mij niet (willen) snappen.
Ervaring. Oké, fair enough, heb ik nog niet heel veel. (Bijna niets eigenlijk) Máár, ik wíl juist zo graag leren! Ik wil gewoon weten in wat voor situaties je wat voor gear nodig hebt. De basis dingen weet ik nu ongeveer wel, sport/natuur fotograferen is telelens handig, macro is een macro lens een oplossing, voor een portret is (van wat ik gehoord heb) ongeveer een 80mm nodig.
Maar juist een combinatie van factoren leg ik nu aan jullie voor. Ik kom daar één keer. Waarschijnlijk pas een héééleee tijd later misschien weer een keer. Ik wil daar gewoon een foto maken die heel lang meekan en op gróót formaat ook nog super mooi is. Daarom mijn vraag welke lens ik daarbij kan gebruiken. Op het moment heb ik alleen de 18-55, maar ik krijg de 70-200 f/4L nog. Ik wil weten of ik de kwaliteit van de L nodig heb om hem op groot formaat uit te laten printen. Maar of ik dan overweg kan met het bereik, of ik daar niet de 18-55 bereik voor nodig heb. Dus daarom vroeg ik of ik dan niet beter de 50mm f/1,8 kon nemen. En ja, ik wil het voor díe ene situatie weten. En tuurlijk, ik wil en ga ook heel veel ervaring opdoen. Júist daar in Amerika wil ik veel verschillende situaties tegen komen.
Maar als ik dit in die situatie helemaal moet uitzoeken zal mijn familie dat ook niet echt leuk gaan vinden. Ik wil gewoon meteen die instellingen voor die situatie weten, dan kan ik later wel verder prutsen met andere situaties en instellingen.
Bedankt alvast.
Meteen instellingen weten voor een situatie is onmogelijk, hier is gewoon wat kennis voor nodig en een inschattingsvermogen.
Er zijn zo gigantisch veel verschillende factoren die bepalen hoe je de camera/objectief in moet stellen dat hier weinig over te zeggen is.
Wat betreft L en non L, je kunt nog zo'n geweldige lens hebben, het gaat om het moment, liever een goede compositie met goede belichting etc, met een kitlensje, dan een richt-en-schiet automatisch plaatje met een dure L lens.
Daarnaast, zo'n drama is die kitlens ook niet hoor, voor de gemiddelde huis-tuin-en-keukenfotograaf is ie goed zat.
Ik was pas in een electrowinkel en daar was ook een man die een 400D wou kopen en die verkoper zat een partij ONZIN te verkopen daar werd je niet goed van. Ik had toevallig een 20D met 24-105L om mijn nek hangen, ging erbij staan en kon het niet laten om me er mee te bemoeien. Heb even netjes tegen die man gezegd (want dat was echt een beginner) dat ie gewoon het beste met de kitlens kon beginnen, daarna eerst eens kijken welke bereiken hij nodig had (of ie ver genoeg kon inzoomen of dat ie meer nodig had) en dan na een tijdje na te denken of hij andere objectieven nodig had, en daarmee gezegd dat ie rekening moest houden met of ie de huidige lens scherp genoeg vind, de vertekening e.d. of dat hij beter wil, sneller scherpstellen etc etc. Ook even gezegd dat ie, als het even kan het diafragma bij dit lensje wel een beetje moet knijpen, dat ie dan best acceptabel is om mee te beginnen.
Ook gezegd dat de kunde van de fotograaf belangrijker was dan de helderheid van het glas, want al heb je nog zo goed spul, als je er niet mee om kunt gaan bereik je er niks mee.
Kon de man wel op prijs stellen

verkoper was inmiddels weggelopen
[
Voor 27% gewijzigd door
Fairy op 12-01-2007 15:33
]