Hoezo offtopick8skaaay schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 13:09:
@ Speedy55, die van de evo3 Shurikarn zijn onmogelijk nog aan te komen, evt nog in het 2e handse circuit.. Anyways.. beetje offtopic he :x
De eerste aluminium "ring" die rondom de box komt is klaar. Ik zal 4 van deze ringen nodig hebben om de schokbrekers te kunnen monteren. De schokbrekers zullen par paar tussen twee van deze ringen gemonteerd worden aan de box.

vanaf de voorzijde gezien
en schuin van voren
Ik ben ongeveer 4 uur bezig geweest om deze ring te maken, de moeilijkheid zit hem in het precies pas krijgen van de ring rondom de box. Nog drie ringen te gaan.

vanaf de voorzijde gezien

en schuin van voren

Ik ben ongeveer 4 uur bezig geweest om deze ring te maken, de moeilijkheid zit hem in het precies pas krijgen van de ring rondom de box. Nog drie ringen te gaan.
[ Voor 14% gewijzigd door waterkoud op 06-04-2008 23:19 ]
Die ring is mooi simpel en doeltreffend
Ik geloof dat jij ook wel de ervaring hebt dat je 90% van de tijd aan het vijlen bent bij het casemodden
[ Voor 6% gewijzigd door brinkdinges op 07-03-2007 12:42 ]
Casemod: Cubeleon
Poeh poeh, wat een werk. Maar ik geloof dat het mooi gaat worden. Al heb ik nog steeds geen idee hoe de hele kast er nou uit gaat zien! Ook wel erg leuk natuurlijk
.
Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II
Ik dnek dat ie op een gegeven moment alles wel moet onthullen omdat het zo onduidelijk wordt anders
Ik had precies hetzelfde
Erg strak! Goede manier ook om iets vast te maken
Stuk mooier dan gewoon een sleufje maken. Vijlen valt mee met ALu hoor. Ik doe vaak net iets buiten de lijn en vervolgens het laatste stukje vijlen. Aangezien jij wss over de lijn gaat, kan jij het nog sneller
Neemt niet weg dat het resultaat prachtig is.
Erg strak! Goede manier ook om iets vast te maken
Het zaag en vijlwerk is klaar. Op het schuren en schoonmaken na, zijn de aluminium ringen nu klaar.
Hier komt de schokbreker dus tussen.

Nu kan ik beginnen aan de details en afwerking.
Het is een beetje moeilijk om een totaaloverzicht van de kast te geven aangezien er nog niets vast zit. Als ik zover ben dat er meer te zien valt komen de foto's nog wel.
Hier komt de schokbreker dus tussen.

Nu kan ik beginnen aan de details en afwerking.
Het is een beetje moeilijk om een totaaloverzicht van de kast te geven aangezien er nog niets vast zit. Als ik zover ben dat er meer te zien valt komen de foto's nog wel.
[ Voor 7% gewijzigd door waterkoud op 14-04-2008 23:47 ]
Geen haast hoor. Als je te snel het geheel ziet raak je het oog kwijt voor de kleine dingen die ergens aan gedaan zijn, zoals het werk aan deze toffe box. Ziet er goed uit.waterkoud schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 16:44:
Gaat oranje de hoofdkleur worden? Gave kleur, zeker zoals bij Orange Monster van bittech.
Doet me denken aan me RC-jeugd
maar hoe ga je het kantelen van dat ding opvangen?
Daar is al over nagedacht. Ik heb twee keuzes en ga eerst eens kijken wat het mooiste is, voordat ik het laat zien.UgotHeinzzd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 17:10:
Doet me denken aan me RC-jeugdmaar hoe ga je het kantelen van dat ding opvangen?
Ziet er erg cool uit, meten ze ook echt een functie hebben, het opvangen van schokken, of was je niet van plan om ermee te gaan gooien enzo?
Of wellicht het geluid dempen? Kleuren ook goed bij de ventilator
In eerste instantie gaat het om de looks, verder zal het geluid alleen al door de behuizing gedempt worden. Of de schokdempers nog iets bijdragen......ik heb geen idee eerlijk gezegd. Het gewicht van de box inclusief harde schijven en waterkoelingsblokken is aanzienlijk en is vergelijkbaar met een rc auto waarvoor deze dempers bedoeld zijn. Helemaal nutteloos zullen de dempers daarom denk ik niet zijn.
ze zullen denk ik niet veel bijdragen want ze zullen toch redelijk stijf zijn ofniet?waterkoud schreef op zondag 11 maart 2007 @ 12:10:
In eerste instantie gaat het om de looks, verder zal het geluid alleen al door de behuizing gedempt worden. Of de schokdempers nog iets bijdragen......ik heb geen idee eerlijk gezegd. Het gewicht van de box inclusief harde schijven en waterkoelingsblokken is aanzienlijk en is vergelijkbaar met een rc auto waarvoor deze dempers bedoeld zijn. Helemaal nutteloos zullen de dempers daarom denk ik niet zijn.
LOL dus not, je kan die dempers voorzien van elke olie en veer die er maar is. Veeeel keuze dus
.
don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.
Die dempers zullen het denk ik niet slechter doen dan oplossingen als rubbers of iets dergelijks. Het blijft een gok natuurlijk, maar het ziet er in ieder geval wel geinig uit.
Vandaag voelde ik me weer even heel jong. Was jaaaaaaren geleden dat ik heb mogen kleien. Het is de mal die ik nodig heb om de luchtuitlaten bovenop de kast te maken. Deze dus

Ik maak 1 mal en die gebruik ik 4 keer. Dit is overigens pas het positief en van deze mal moet ik dus nog een negatief maken. Het negatief ga ik uiteindelijk gebruiken als mal voor de polyester. Dit is het resultaat, past wel bij het paasgevoel dat er al weer aan zit te komen.

Zoals te zien is op de foto heb ik twee plankjes gebruikt met de buitencontouren. Dit omdat ik dan een beetje een richtpunt had en waar de klei moest komen. De hoogte is net geen 6 cm., dit omdat ik 120 mm. fans ga gebruiken. De ander helft van de luchtuitlaat ligt onder de rand van de kast. Zal binnenkort allemaal wel duidelijker worden.

Het geheel steekt net iets over de plankjes. Als het droog is zal ik het nog even met heel fijn shuurpapier opschuren en vervolgens bakken in de oven op 130 graden Celcius.

Gisteren heb ik ook een bestelling gedaan bij bouwplastics.nl, wat acrylglas en nog wat spullen voor het reservoir.
Vandaag voelde ik me weer even heel jong. Was jaaaaaaren geleden dat ik heb mogen kleien. Het is de mal die ik nodig heb om de luchtuitlaten bovenop de kast te maken. Deze dus

Ik maak 1 mal en die gebruik ik 4 keer. Dit is overigens pas het positief en van deze mal moet ik dus nog een negatief maken. Het negatief ga ik uiteindelijk gebruiken als mal voor de polyester. Dit is het resultaat, past wel bij het paasgevoel dat er al weer aan zit te komen.

Zoals te zien is op de foto heb ik twee plankjes gebruikt met de buitencontouren. Dit omdat ik dan een beetje een richtpunt had en waar de klei moest komen. De hoogte is net geen 6 cm., dit omdat ik 120 mm. fans ga gebruiken. De ander helft van de luchtuitlaat ligt onder de rand van de kast. Zal binnenkort allemaal wel duidelijker worden.

Het geheel steekt net iets over de plankjes. Als het droog is zal ik het nog even met heel fijn shuurpapier opschuren en vervolgens bakken in de oven op 130 graden Celcius.

Gisteren heb ik ook een bestelling gedaan bij bouwplastics.nl, wat acrylglas en nog wat spullen voor het reservoir.
[ Voor 8% gewijzigd door waterkoud op 14-04-2008 23:48 ]
Verwijderd
Als je het voor elkaar krijgt om nog zo'n extreem gave case te bouwen.....
Supervet!! Heb er echt het volste vertrouwen in!
Succes verder
Supervet!! Heb er echt het volste vertrouwen in!
Succes verder
Is dat één groot blok klei? Of is hij hol?waterkoud schreef op maandag 12 maart 2007 @ 20:10:
Die dempers zullen het denk ik niet slechter doen dan oplossingen als rubbers of iets dergelijks. Het blijft een gok natuurlijk, maar het ziet er in ieder geval wel geinig uit.
Vandaag voelde ik me weer even heel jong. Was jaaaaaaren geleden dat ik heb mogen kleien. Het is de mal die ik nodig heb om de luchtuitlaten bovenop de kast te maken. Deze dus:
verhaal
Het lijkt erop dat het massief is, dus ik hoop dat er geen luchtbelletjes in zitten.
Onder die klei zit nog hout. Zo massief als het lijkt is het dus zeker niet en bovendien heb ik de handwerk forums goed doorgelezen om te weten hoe de klei gebruikt moet worden. Volgens mij is die Sculpey klei ook niet een normale klei. Het leek in niets op wat ik van vroeger kende.
Sculpey is heel anders ja, lekker kneedbaar, goed glad te strijken met water, krimpt niet/nauwelijks door het bakken en het is daarna lekker taai en niet een soort van breekbaar gips.
Zagen en vijlen. Ik wist de vorm en de grootte, dus onderkant en voorkant waren eenvoudig. Daarna een blok hout globaal op maat zagen en dan maar vijlen totdat je de gewenste vorm die wel kleiner is dan het uiteindelijk moet worden. Dit omdat er natuurlijk een laagje klei overheen moet. De klei is een stuk makkelijker in vorm te krijgen en bewerken dan hout en is dus ideaal om de mal mee te maken. Op 130 graden in de oven, een kwartier per 6 mm. dikte van de klei. Half uurtje voor deze mal.DeKemp schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 18:17:
Hoe heb je die houten mallen zo gekregen?
De klei is gebakken en is goed uit de oven gekomen. Nu ben ik de klei mal aan het schuren, de oppervlakte zal zo egaal mogelijk moeten worden. Foto hiervan is niet echt bijzonder en die laat ik dus maar achterwege.
Dat schuren is een eentonig klusje. Niet moeilijk, maar er gaat een hoop tijd in zitten en na verloop van tijd wil je even wat anders doen. Aangezien ik even op materiaal zit te wachten kon ik alleen iets doen met de materialen die wel heb, aluminium bijvoorbeeld. Daarom ben ik maar begonnen aan de aluminium plaat voor de powerknop en de activity leds.
Dat grijze gedeelte in de schets dus

ziet er in aluminium nu zo uit.

Weer grof gezaagd met het figuurzaagmachine en daarna met de hand gevijld. Wat ben ik trouwens blij dat ik al het aluminium afval van de Lian Li bewaard heb, komt nu erg goed van pas.
[ Voor 4% gewijzigd door waterkoud op 14-04-2008 23:48 ]
Dat stukje alu ziet er echt perfect uit
Ik ben benieuwd hoe de knoppen worden.
Wow, het zier er perfect uit. Zal vast heel wat uurtjes vijlen in hebben gezeten, maar dat maakt of breekt een mod nou eenmaal he. Het lijkt ook best groot...
Ik haat mensen die geen 3D ontwerp van hun CIP maken
Lol, nee zonder gein, ik heb nog steeds geen flauw idee van het eventuele eindresultaat, maar jah, wat je laat zien ziet er weer ouderwets netjes uit en ik vermoed dan ook dat het eindresultaat er wederom mag zijn!
Lol, nee zonder gein, ik heb nog steeds geen flauw idee van het eventuele eindresultaat, maar jah, wat je laat zien ziet er weer ouderwets netjes uit en ik vermoed dan ook dat het eindresultaat er wederom mag zijn!
offtopic:
had je mijn post hierboven toevallig gelezen?
zeer mooi , dat stuk alu ziet er fantastisch uit, ook de rest ziet er zeer goed uit.
ik blijf het volgen.
ik blijf het volgen.
Powered By: Lenovo Thinkpad T61p & IBM Thinkpad X21
Tja mijn probleem is dat ik niet overweg kan met die 3D software en ik ook niet echt de moeite wil nemen om me er in te verdiepen, steek mijn tijd liever in modden en andere dingen zoals voetbal, uitgaan en mijn grasparkieten. Die 3D modellen zouden eigenlijk alleen maar voor forumbezoekers zijn en niet voor mezelf. Trouwens ik heb als ik begin ook alleen maar een basis idee in mijn hoofd en de rest groeit tijdens het modden. Nu kan ook niemand me vastpinnen op een model dat ik in het begin van de mod heb laten zienfloriske.nl schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 20:16:
Ik haat mensen die geen 3D ontwerp van hun CIP maken![]()
![]()
offtopic:
Over het testen van de fans, dat is nog even niet mogelijk. Heb geen pc waarop ik dat kan doen. Bij AlumaxX zitten die connectors achter een aluminium cover
[ Voor 5% gewijzigd door waterkoud op 15-03-2007 23:00 ]
Je moet natuurlijk zelf weten of je er wel of geen moeite in wilt steken, maar iedereen zelfs iemand die nog nooit van 3D software gehoord heeft kan met Sketchup werken. Je hebt dan wel geen echt 3D model zoals bij 3DSmax of Blender oid, maar het geeft toch een aardig beeld van hoe je iets wilt gaan maken.
Als je nieuw bent doe je in 20 minuten alle drie de tutorials (waarvan de derde niet eens hoeft) en je hebt toch wel zeker binnen een uur al een fatsoenlijk 3D modelletje (tutorials doen meegerekend).
Everybody lies
Ik heb er ook wel eens naar gekeken, maar ik vind het gewoon niet interessant. Ik weet hoe mensen je vastpinnen op een plaatje dat je misschien helemaal in het begin hebt laten zien. Mijn mod groeit tijdens het bouwen en ik heb dus niet eens voor mezelf een totaalplaatje van de kast in mijn hoofd. Ik ga uit van een aantal punten, elementen die ik zeker in mijn kast wil en dan komt de rest vanzelf.
hehe, er stond niet voor niets een
Ik kan me heel goed voorstellen dat je hier a) het nut niet van inziet en b) de moeite niet voor wil nemen om het te leren.
Bovendien hou je het op deze manier extra spannend wat het nu precies gaat worden, vandaar mijn opmerking, omdat ik brand van nieuwsgierigheid D:
Zéér verstandigwaterkoud schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 23:35:
Ik heb er ook wel eens naar gekeken, maar ik vind het gewoon niet interessant. Ik weet hoe mensen je vastpinnen op een plaatje dat je misschien helemaal in het begin hebt laten zien. Mijn mod groeit tijdens het bouwen en ik heb dus niet eens voor mezelf een totaalplaatje van de kast in mijn hoofd. Ik ga uit van een aantal punten, elementen die ik zeker in mijn kast wil en dan komt de rest vanzelf.

is dat trouwens niet de essentie van evolution
Simplicity is de bom...
De benodigdheden voor het maken van polyester worden maandag naar me toegestuurd. Het kost me een aardige cent, maar ik verwacht er dan ook heel veel van. Heb eerst heel veel informatie ingewonnen over het werken met polyester en ook het bedrijf waar ik alles gekocht heb heeft me fantastisch geholpen met adviezen en informatie. Een hele grote pluim voor www.polyservice.nl zelden meegemaakt dat je zo snel en goed geholpen wordt. Telkens de volgende dag al een mailtje terug met antwoorden op mijn vragen. Had in mijn bestelling een grote maatbeker die bedoeld is voor iets wat niets met het modden te maken heeft en daarover belden ze me op. Deze beker was wel erg groot voor wat ik ging doen. Fantastisch dat ze je bestelling nog nakijken op rare dingen. Geweldig.
Ik heb weer veel aan de box voor de harde schijven gedaan. Ga er nog niets van laten zien, omdat dat een beetje moeilijk is. Alles ligt hier in losse onderdelen en ik kan het pas echt laten zien als alles vastgelijmd is, maar dat kan ik pas weer doen als ik zeker weet dat alles past. Om jullie al wel een idee te geven van wat ik nu eigenlijk van plan ben met die polyester luchtuitlaat heb ik de kleimal even op de plek gehouden van waar het straks moet komen. Hout natuurlijk wel wegdenken.
Ik heb weer veel aan de box voor de harde schijven gedaan. Ga er nog niets van laten zien, omdat dat een beetje moeilijk is. Alles ligt hier in losse onderdelen en ik kan het pas echt laten zien als alles vastgelijmd is, maar dat kan ik pas weer doen als ik zeker weet dat alles past. Om jullie al wel een idee te geven van wat ik nu eigenlijk van plan ben met die polyester luchtuitlaat heb ik de kleimal even op de plek gehouden van waar het straks moet komen. Hout natuurlijk wel wegdenken.

Nu snap ik het! Zo kan het idd. ook nog. Ik kwam er al niet uit met verticale plaatsing
Goed bedacht
Ziet er leuk uit zo!
Trouwens, dat over dat 3D was maar ter info hoor. Ik begrijp het zelf helemaal als je dat niet interresant vind. Het is inderdaad (zoals Teamikke ook al zegt) echt idioot hoe sommige mensen je dan gaan vastpinnen op je ontwerp. Ga vooral zo door, je vorige mod laat wel zien hoe goed je dat doet
Trouwens, dat over dat 3D was maar ter info hoor. Ik begrijp het zelf helemaal als je dat niet interresant vind. Het is inderdaad (zoals Teamikke ook al zegt) echt idioot hoe sommige mensen je dan gaan vastpinnen op je ontwerp. Ga vooral zo door, je vorige mod laat wel zien hoe goed je dat doet
Everybody lies
De mal voor de kappen is nu bijna klaar om gebruikt te worden. Na het fijne schuurwerk moest er nog polyurethaan hars overheen, twee lagen. Dit om kleien gaatjes te dichten en de zuigende werking van de klei op te heffen.

Zo ziet het er dan uit na twee lagen pu hars.

Nu 24 uur wachten totdat het goed uitgehard is en dan kan morgen de was erop.

Ben nu de glasvezelmatten op maat aan het knippen zodat ik morgen de eerste glasvezelmal kan maken, het negatief waarmee ik vier bolle kappen zal gaan maken.

Verder heb ik nog een mal nodig voor het polyester dat over het frame moet komen, iets groter dan de mal voor de kappen. Hiervoor gebruik ik MDF.

Het geheel in elkaar gezet en een keer behandeld met pu hars.

Waarschijnlijk zal deze mal nog twee keer met de pu hars ingesmeerd moeten worden, voordat de was erop kan. De bekisting is niet helemaal met pu hars ingesmeerd, omdat ie groter is dan nodig is. Op de overgang tussen behandeld en onbehandeld komt nog een lat die ik verwijder als het polyester uitgehard is. Dit om een rand te krijgen die ik kan gebruiken om het polyester van de MDF mal af te kunnen duwen.

Zo ziet het er dan uit na twee lagen pu hars.

Nu 24 uur wachten totdat het goed uitgehard is en dan kan morgen de was erop.

Ben nu de glasvezelmatten op maat aan het knippen zodat ik morgen de eerste glasvezelmal kan maken, het negatief waarmee ik vier bolle kappen zal gaan maken.

Verder heb ik nog een mal nodig voor het polyester dat over het frame moet komen, iets groter dan de mal voor de kappen. Hiervoor gebruik ik MDF.

Het geheel in elkaar gezet en een keer behandeld met pu hars.

Waarschijnlijk zal deze mal nog twee keer met de pu hars ingesmeerd moeten worden, voordat de was erop kan. De bekisting is niet helemaal met pu hars ingesmeerd, omdat ie groter is dan nodig is. Op de overgang tussen behandeld en onbehandeld komt nog een lat die ik verwijder als het polyester uitgehard is. Dit om een rand te krijgen die ik kan gebruiken om het polyester van de MDF mal af te kunnen duwen.
[ Voor 12% gewijzigd door waterkoud op 14-04-2008 23:50 ]
Ik wil niets overhaasten dus ik laat de mallen allemaal goed drogen en in de tussentijd kan ik gewoon verder met wat andere dingen. Zo ben ik ook bezig geweest met een plexi buis die bovenin de kast komt. Deze moet eerst ongeveer op maat gezaagd worden, want ik heb een meter besteld.

Vervolgens moet de buis ook nog in de lengte over de helft gezaagd worden. Gelukkig past het precies op de figuurzaagmachine.

Nu heb ik vier halve koeker. Op deze foto staan er maar twee, maar ik heb er echt vier.

Het is nog wel heel erg grof en totaal nog niet afgwerkt, maar hier moeten ze komen. Uiteindelijk worden het airducts van de radiatoren naar de luichtuitlaten bovenop de kast.

Vervolgens moet de buis ook nog in de lengte over de helft gezaagd worden. Gelukkig past het precies op de figuurzaagmachine.

Nu heb ik vier halve koeker. Op deze foto staan er maar twee, maar ik heb er echt vier.

Het is nog wel heel erg grof en totaal nog niet afgwerkt, maar hier moeten ze komen. Uiteindelijk worden het airducts van de radiatoren naar de luichtuitlaten bovenop de kast.

[ Voor 13% gewijzigd door waterkoud op 14-04-2008 23:51 ]
Ik kan nog niet echt een beeld krijgen van hoe alles straks in elkaar moet vallen (het lijkt wel Prison Break), maar ik vind het er nu al vet uit zien. Vooral de "Omslachtige" manier (Interne fanducts enzo) om dingen te doen vind ik erg gaaf, het is compleet anders dan de rest. Ga zo door!
Ik zie weer een hele hoop originaliteit, ik wacht in spanning op alles wat komen gaat
Een hele kleine update. Het is een smerig goedje om mee te werken, maar het lukt toch beter dan ik verwacht had. De glasvezelmat zit netjes over de mal van klei heen.

Straks de polyester loshalen van de kleimal en dan even de overtollige glasvezelmat afknippen.

Straks de polyester loshalen van de kleimal en dan even de overtollige glasvezelmat afknippen.
[ Voor 9% gewijzigd door waterkoud op 14-04-2008 23:51 ]
Ziet er mooi uit
.
[ Voor 23% gewijzigd door DeKemp op 25-03-2007 17:02 ]
Ja ik was niet wat ik moest verwachten van dat polyester, maar het is me erg meegevallen. Nu ben ik ook al meer dan 3 weken bezig met het maken van een mal en ik denk dat een goede voorbereiding hierbij erg belangrijk is. Inmiddels is het polyester van de kleimal af. Morgen kan ik de polyester goed afwerken, zodat ik kan beginnen met het maken van de 4 kappen. Voor de kappen die ik uiteindelijk ga gebruiken moet ik nog wat pigmentpasta toevoegen aan de hars, maar verder zal het niet veel anders gaan dan met deze mal.

Voor de duidelijkheid, de binnenkant van deze polyester kap wordt dus gebruikt als mal voor de 4 kappen die ik op mijn kast ga monteren.

Voor de duidelijkheid, de binnenkant van deze polyester kap wordt dus gebruikt als mal voor de 4 kappen die ik op mijn kast ga monteren.
[ Voor 8% gewijzigd door waterkoud op 14-04-2008 23:51 ]
nice project man... ziet er goed uit, vond ik van die aluminxx op de hwi dagen ook al 
met zoveel sponsers kan je zeker iets moois maken..best wel jaloers op sponsors altijd
keep up tha good work
succ3sss
met zoveel sponsers kan je zeker iets moois maken..best wel jaloers op sponsors altijd
keep up tha good work
succ3sss
Was niet van plan een update te plaatsen, wilde eigenlijk wachten tot ik een grote update kon plaatsen,maar ik kreeg zo ongelooflijk veel vragen over wat de bedoeling nu was met die kappen. Overtollig polyester is nu weggezaagd. Nu moet ik de onderkant nog vijlen zodat de kappen volledig vlak zijn en de voorkant, de opening moet precies recht gemaakt worden. Heb twee kappen voor een foto even met improvisatie ongeveer op hun plek geplaats, nu zal het een stuk duidelijker zijn denk ik.

Verder heb ik eens zitten denken aan een probleem dat ik had met stoffilters, die dingen zijn altijd zo lastig te vervangen. Het hoeft ook niet zo vaak, maar het is altijd een lastig klusje. Daarom heb ik wat plexi gezaagd.

Een laagje heeft twee kleine uitsteeksels en deze zijn om straks de stoffilterhouder vast te kunnen pakken, een laag is alleen een ring en deze houdt het filter op zijn plek in de houder, deze wordt verlijmd met de eerste laag en de derde laag komt daar weer bovenop en dient alleen om het filter in de houder te klemmen.

Nu zal deze houder onder de kast in een profiel geschoven worden. Heb alleen het groffe zaagwerk gedaan dus even niet op de afwerking letten.

Verder heb ik eens zitten denken aan een probleem dat ik had met stoffilters, die dingen zijn altijd zo lastig te vervangen. Het hoeft ook niet zo vaak, maar het is altijd een lastig klusje. Daarom heb ik wat plexi gezaagd.

Een laagje heeft twee kleine uitsteeksels en deze zijn om straks de stoffilterhouder vast te kunnen pakken, een laag is alleen een ring en deze houdt het filter op zijn plek in de houder, deze wordt verlijmd met de eerste laag en de derde laag komt daar weer bovenop en dient alleen om het filter in de houder te klemmen.

Nu zal deze houder onder de kast in een profiel geschoven worden. Heb alleen het groffe zaagwerk gedaan dus even niet op de afwerking letten.
[ Voor 8% gewijzigd door waterkoud op 14-04-2008 23:52 ]
Verwijderd
Dat laatste met die stoffilters was ook mijn plan. Heb je gewoon een universele mat gekocht? Zoja, waar?
ik heb in mijn project voor de fans in eerste instantie standaard stoffilter setjes gekocht (voor 4 fans met houder zelfs), maar vond deze te kostbaar eigenlijk en ben dus op zoek gegaan naar een alternatief.Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 22:50:
Dat laatste met die stoffilters was ook mijn plan. Heb je gewoon een universele mat gekocht? Zoja, waar?
En ..... gevonden ook, een complete mat van iets van een meter bij 50 of zo voor de prijs van 4 officiële filters (weet de exacte maten niet meer) van nagenoeg hetzelfde materiaal (1 ruwe zijde die eerst het ergste stof op pikt en een fijne zijde waar het reststof in blijft zitten).
Je hoeft hiervoor niet verder te zoeken dan de lokale blokker en dan bij de afzuigkapfilters.
Hier ligt, bij ons althans, een universele afzuigkapfilter in de schappen van wasemex van een paar mm dik welke perfect fungeerd als stoffilter.

zie ook deze update in mijn CIP: floriske.nl in "[CIP] -XIXIV- [x4]"
ontopic:
Nu begin ik eindelijk een idee te krijgen van wat je van plan bent waterkoud en daar wordt mijn nieuwsgierigheid zeker niet minder op!!
[ Voor 12% gewijzigd door floriske.nl op 27-03-2007 23:14 ]
Afzuigkapfilters zijn inderdaad precies hetzelfde als de stoffilters die bij computerzaken als filters verkocht worden en dat is precies wat ik ga gebruiken. Het is makkelijk op maat te knippen en de prijs is redelijk.
Mooi dat nu iets duidelijker wordt wat ik ga doen. Tot nu tot was echter nog het makkelijke gedeelt, een airduct van de onderkant van de radiators naar de zijkant van mijn kast dat wordt pas een echte uitdaging. Ben er zelf nog niet helemaal uit hoe ik dat precies ga doen. Het moet niet alleen werken, maar natuurlijk ook nog een beetje ogen.
Enne Floriske neem rustig de tijd voor je nieuwe projekt, wil het niet graag tegen je opnemen op het NKCM volgend jaar
lagen werkt altijd, ik heb ze ook in deze mod, o.a. op de harddisk box, daarom dat het ook zo lang duurt voordat er weer een fotoupdate komt van dat ding. Erg eentonig werk dat ik liever zo af en toe tussendoor doe en niet aan een stuk door wil doen.
Mooi dat nu iets duidelijker wordt wat ik ga doen. Tot nu tot was echter nog het makkelijke gedeelt, een airduct van de onderkant van de radiators naar de zijkant van mijn kast dat wordt pas een echte uitdaging. Ben er zelf nog niet helemaal uit hoe ik dat precies ga doen. Het moet niet alleen werken, maar natuurlijk ook nog een beetje ogen.
Enne Floriske neem rustig de tijd voor je nieuwe projekt, wil het niet graag tegen je opnemen op het NKCM volgend jaar
[ Voor 25% gewijzigd door waterkoud op 27-03-2007 23:23 ]
Verwijderd
Standaard kappen zat er voor mij ook niet in aangezien ik allemaal 140mm fans gebruik, en die dingen zijn niet te krijgen.
Maar die afzuigkapfilters, houden die niet veel lucht tegen? Ik heb hier namelijk Sorbo wasemkapfilters liggen en heb ff getest. Als ik mn hand erachter houd en er dan tegenaan blaas voel ik nauwelijks "wind" tegen mn hand...
Maar die afzuigkapfilters, houden die niet veel lucht tegen? Ik heb hier namelijk Sorbo wasemkapfilters liggen en heb ff getest. Als ik mn hand erachter houd en er dan tegenaan blaas voel ik nauwelijks "wind" tegen mn hand...
Er zit inderdaad veel verschil in diverse soorten afzuigkapfilters. Heb hier nog een groot stuk liggen dat precies hetzelfde is als een orgineel stoffilter. Het heeft een vrij open struktuur. Vraag me niet waar ik het gekocht heb, want dat is al heel lang geleden dat ik het gekocht heb. Helaas zit er ook geen verpakking meer omheen, dus merk kan ik je ook niet vertellen. Even goed zoeken, maar misschien heb je geluk en kan iemand je hier precies vertellen welk merk je moet hebben.
Verwijderd
Ok, thanx, ik zal eens gaan zoeken. Als iemand het weet, graag. Misschien weet ik het anders morgen wel te vertellen...
De wasemex filter die ik gebruikt heb is qua structuur en dichtheid nagenoeg gelijk aan de stoffilters die ik heb.Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 23:39:
Ok, thanx, ik zal eens gaan zoeken. Als iemand het weet, graag. Misschien weet ik het anders morgen wel te vertellen...
Ik had in eerste instantie deze filter achter alle roosters in de zijpanelen zitten en in de roosters in de achterzijde, dit scheelde eigenlijk niets in temps.
Het plaatsen van de filters voor mijn enkele 120mm intakefan scheelde me zo'n 2 graden in temperatuur idle en 4 graden stressed.
Dit is dus met een enkel 120mm rad, waarschijnlijk zal met een 2x120mm of meer het verschil nog geringer zijn.
Erg acceptabel dus als je er bij stilstaat dat je enkel eens in de zoveel tijd je filter hoeft schoon te maken.vervangen in plaats van je hele systeem uit moet gaan blazen.
@Waterkoud,
Ben maar niet bang, ik neem mijn tijd, maar het begint nu toch wel te jeuken dus wie weet haal ik 2008 nog wel (alhoewel ik mezelf ken
Ik moet me er gewoon even toe zetten de bouwbeschrijving op te zetten (renders etc. zijn al klaar), daarna mail of dm ik je nog even met wat vragen als je het niet erg vindt.
[ Voor 6% gewijzigd door floriske.nl op 29-03-2007 15:23 ]
Godver de godver wat is dat polyester een smerig goedje om mee te werken
Ik heb de MDF mal twee keer met een speciale hars gelakt en daarna een aantal malen ingewassen met lossing was.

Ook zit er een houten rand, ongeveer halverwege de mal, die rust op latten. Deze rand zit niet vast aan de MDF bak en kan straks gebruikt worden om de polyester vorm omhoog te duwen. Daarom komt de polyester ook een klein stukje op deze rand te liggen, zodat ik een rand krijg waar ik kracht op kan uitoefenen om het geheel los te krijgen. Lukt dit allemaal niet is er nog geen man overboord, want dan kan ik de MDF mal gewoon van binnen uit wegslopen. Voordat ik echt kan beginnen moet ik natuurlijk eerst de glasvezel matten aftekenen en op maat maken.

Ik zit nu op 4 lagen glasvezel plus een laagje oppervlaktemat en het gaat nog steeds volgens plan. Het is wel doorwerken, want op een gegeven moment wordt de hars steeds stroperiger en dan is het al snel niet meer te verwerken. Gelukkig is polyester naderhand ook zeer goed bij te werken o.a. met polyester plamuur.

Ook zit er een houten rand, ongeveer halverwege de mal, die rust op latten. Deze rand zit niet vast aan de MDF bak en kan straks gebruikt worden om de polyester vorm omhoog te duwen. Daarom komt de polyester ook een klein stukje op deze rand te liggen, zodat ik een rand krijg waar ik kracht op kan uitoefenen om het geheel los te krijgen. Lukt dit allemaal niet is er nog geen man overboord, want dan kan ik de MDF mal gewoon van binnen uit wegslopen. Voordat ik echt kan beginnen moet ik natuurlijk eerst de glasvezel matten aftekenen en op maat maken.

Ik zit nu op 4 lagen glasvezel plus een laagje oppervlaktemat en het gaat nog steeds volgens plan. Het is wel doorwerken, want op een gegeven moment wordt de hars steeds stroperiger en dan is het al snel niet meer te verwerken. Gelukkig is polyester naderhand ook zeer goed bij te werken o.a. met polyester plamuur.

[ Voor 7% gewijzigd door waterkoud op 14-04-2008 23:53 ]
Verwijderd
Heb nog steed geen flauw idee hoe het eruit komt te zien, maar het belooft wat te worden, ik houd je in gaten, succes
Het is niet zo heel ingewikkeld wat ik ga doen. De polyester kap die ik nu aan het maken ben komt over het frame heen, heb het met oranje gekleurd in deze foto.

Vervolgens moeten er aan de zijkanten nog wel wat stukken uit voor de airducts, maar dat laat ik binnenkort wel zien. Zoals de kap nu is is ie wat te vierkant en hoekig naar mijn zin.

Vervolgens moeten er aan de zijkanten nog wel wat stukken uit voor de airducts, maar dat laat ik binnenkort wel zien. Zoals de kap nu is is ie wat te vierkant en hoekig naar mijn zin.
[ Voor 7% gewijzigd door waterkoud op 14-04-2008 23:53 ]
Verwijderd
en aan de onderkant zuigt de case lucht aan, die door de radiator naar boven gaan, en via de luchtuitlaat er boven weer uit komt, toch?
Waar komt de hardware, onderin?
Waar komt de hardware, onderin?
De lucht die door de radiator gaat zal van het zijpaneel komen en volledig via een airduct van zijpaneel naar de radiator gaan. De lucht voor de koeling van de kast zelf komt aan de onderkant binnen ( via de die luchtfilters die ik aan het maken ben ) en gaat aan de achterkant er boven weer uit. Twee luchtstromen gaan dus compleet gescheiden worden. Voordeel is dat de radiator niet al verwarmde lucht uit kast gebruikt of andersom dat de warme lucht van de radiator de kast in gaat, omdat beide luchtstromen totaal gescheiden zullen zijn.
Hardware komt inderdaad onderin en ook deze zal weer gescheiden worden in een linker en rechter deel.
Hardware komt inderdaad onderin en ook deze zal weer gescheiden worden in een linker en rechter deel.
[ Voor 8% gewijzigd door waterkoud op 31-03-2007 18:02 ]
De kap is los van de mal. De binnenkant is fantastisch glad en het geheel kwam dan ook zonder enig probleem los van de MDF mal. Had het me niet beter kunnen wensen.

Inmiddels heb ik natuurlijk ook even gekeken of ie over het frame heen past en jawel het past perfekt. Helaas was net de batterij van mijn camera op, dus die foto komt nog.
De polyester kap moet aan de buitenkant nog grondig geschuurd worden om het volledig vlak te krijgen en vervolgens moeten er weer wat stukken uitgezaagd worden o.a. voor de airducts.
Camera doet het weer, dus hier de foto van de kap over het frame. Er moet nog een stuk van de kap af, daar waar die rand onderaan zit en de boel moet nog vlak geschuurd worden.

Het belangrijkste is dat het geheel fantastisch past over het frame, de afwerking is geen probleem, alleen veel werk. Niets dat met een beetje tijd niet goed komt. Heb hier speciale polyester plamuur en onvetter die voor het spuiten gebruikt moet worden.

Inmiddels heb ik natuurlijk ook even gekeken of ie over het frame heen past en jawel het past perfekt. Helaas was net de batterij van mijn camera op, dus die foto komt nog.
De polyester kap moet aan de buitenkant nog grondig geschuurd worden om het volledig vlak te krijgen en vervolgens moeten er weer wat stukken uitgezaagd worden o.a. voor de airducts.
Camera doet het weer, dus hier de foto van de kap over het frame. Er moet nog een stuk van de kap af, daar waar die rand onderaan zit en de boel moet nog vlak geschuurd worden.

Het belangrijkste is dat het geheel fantastisch past over het frame, de afwerking is geen probleem, alleen veel werk. Niets dat met een beetje tijd niet goed komt. Heb hier speciale polyester plamuur en onvetter die voor het spuiten gebruikt moet worden.
[ Voor 35% gewijzigd door waterkoud op 14-04-2008 23:53 ]
Denk je om goeie ventilatie, vriend? We moeten nog langer van jouw projecten kunnen genieten
My cases; R2-D2, Wall-E, Hovermax, Rover, Stealth etc etc
Verwijderd
Jammer dat je met dat polyester dat mooie alu skelet afdekt, maar ja, 't is jouw caseconstruction.
En misschien heb je wel een veel beter idee in je hoofd dan ik had gedacht.
Ik blijf 't volgen...
En misschien heb je wel een veel beter idee in je hoofd dan ik had gedacht.
Ik blijf 't volgen...
Op de schets gaat die kap tot de 2e balk van boven maar in het echt maar tot 1.5
Of was die schets gewoon heel schetserig
Ziet er hoe dan ook mooi uit
Foutje in de schets, erg scherp gezienTEAMIKKE schreef op zondag 01 april 2007 @ 19:15:
Op de schets gaat die kap tot de 2e balk van boven maar in het echt maar tot 1.5Of was die schets gewoon heel schetserig
Ziet er hoe dan ook mooi uit
Wat ik nu ga doen kan ik misschien beter verduidelijken met een plaatje.

De zwarte delen zaag ik uit de kap en daar komen de airducts en de onderdelen, linksonder te zien, die ik deze week ga maken van polyester. Al de polyester onderdelen zullen naadloos verbonden worden aan de grote kap. In de openingen van de luchtuitlaten komen dan nog lamellen. Een tekening van de kap, maar zonder de lamellen.

Nu zal ook duidelijk zijn waarom het aluminium frame van die uitsparingen heeft aan de bovenkant, dat is omdat ik ruimte nodig heb voor de luchtuitlaten op die plaatsen.
[ Voor 60% gewijzigd door waterkoud op 14-04-2008 23:54 ]
Verwijderd
Hier heb ik dus ook al aan zitten denken, maar kwam op het gegeven moment op het idee dat je dan misschien een 'kacheltje van warm airduct' door de kast liet gaan, en ben vervolgens maar overgegaan op een externe oplossing, of denk ik nu te ver door? Want zou graag weer terug gaan op m'n originele ideewaterkoud schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:01:
De lucht die door de radiator gaat zal van het zijpaneel komen en volledig via een airduct van zijpaneel naar de radiator gaan.
Vind het trouwens echt gewaagd GEWELDIG! dat je met polyester werkt! Het geeft je echt alle vrijheid t.o.v. metaal als je naar zulk soort vormen kijkt. Denk jij dat het ook ook mogelijk is om b.v. zulke vormen bovenop een volledig zijpaneel te maken (uit 1 stuk dus)? Om in 1 keer zo'n soort 'koepel' bovenop een plat vlak te maken, of denk je dat het dat er later bovenop geplakt moet worden en daarna het overtollige deel uit het platte vlak gezaagd moet worden.
Kan je ook wat foto's laten zien als je het materiaal bewerkt? Hoe het eruit ziet als je het schuurt, of dat niet splintert? Want to nu toe is het namelijk een schitterende D.I.Y.polyester!
En dan tot slot echt de laatste vraag; zou je ook een kostenplaatje bij willen houden? Denk dat meer mensen hier deze vorm van constueren erg aanspreekt!
Verder wens ik je echt alle succes toe! Het ziet er nu al schitterend uit, en het belooft nog veel meer te worden!
idd D.I.Y. Casemodding topic zou wel gaaf zijn
, ik heb echt respect voor dit project! wat ik zelf wel graag zou willen weten is hoe duur polyester kapjes zijn (zelf bouwen natuurlijk
) want ik heb niet het idee dat ze nou zo goedkoop zijn..
ik blijf dit project volgen!
ik blijf dit project volgen!
Ah, dat schetsje maakt een hoop duidelijk! ziet er erg mooi uit, vooral omdat de airducts dan wat minder uit lijken te steken
Het werken met polyester is geen makkelijke klus. Het grootste probleem is het maken van de mal. Hoe gladder deze is, hoe beter het werkt. Verder zal de mal ook weer uit de vorm moeten komen en bij ingewikkelde vormen kan het wel eens moeilijk worden. Je kunt er ook voor kiezen om een mal te maken die na gebruik volledig vernietigd wordt bij het lossen van het polyester, bijvoorbeeld een mal van gips. De voorbereiding en het maken van de mal hebben de meeste tijd opgeslokt. Ik had totaal gen ervaring met polyester, maar gelukkig ben ik door polyservice.nl fantastisch geholpen en gaven ze zeer goede informatie. Ik heb er voor gekozen om sommige vormen later aan elkaar te maken, dit omdat ik het me niet moeilijker wilde maken dan nodig is en dit de makkelijkste manier was.
Ook het werken met de hars en glasvezelmatten is niet eenvoudig, Snelheid van werken is vereist, omdat het zeer snel nadat de harder is toegevoegd begint uit te harden. De hars wordt steeds stropiger en als je niet snel genoeg ben onwerkbaar. De glasvezels blijven ook overal aan plakken, ongewild krijg je toch wat hars op je handschoenen en voor je het weet hangen de glasvezels overal aan je vingers. De keuze is op polyester gevallen omdat er meer in 3d gewerkt kan worden dan met plexi.
De prijs...tja ik denk dat het aardig afschrikt als ik die ga noemen. Ook al heb ik sponsoren, ik steek er zelf ook nog veel in en dat hebben veel mensen vaak niet door, die denken dat alles gratis voor me is. Ik moet nog enkele polyester delen maken, maar ik was al 270 euro kwijt voor alles wat ik nodig had. Ik kan de bon even zoeken en alles specificeren als je interesse hebt. Heb hier ook een PDF file met de prijslijst.
Ook het werken met de hars en glasvezelmatten is niet eenvoudig, Snelheid van werken is vereist, omdat het zeer snel nadat de harder is toegevoegd begint uit te harden. De hars wordt steeds stropiger en als je niet snel genoeg ben onwerkbaar. De glasvezels blijven ook overal aan plakken, ongewild krijg je toch wat hars op je handschoenen en voor je het weet hangen de glasvezels overal aan je vingers. De keuze is op polyester gevallen omdat er meer in 3d gewerkt kan worden dan met plexi.
De prijs...tja ik denk dat het aardig afschrikt als ik die ga noemen. Ook al heb ik sponsoren, ik steek er zelf ook nog veel in en dat hebben veel mensen vaak niet door, die denken dat alles gratis voor me is. Ik moet nog enkele polyester delen maken, maar ik was al 270 euro kwijt voor alles wat ik nodig had. Ik kan de bon even zoeken en alles specificeren als je interesse hebt. Heb hier ook een PDF file met de prijslijst.
pfoe daar moet ik nog zo'n 75 uur voor werken xD alleen voor dat polyester! ik vind het wel gaaf dat je er zelf wat geld en moeite in steekt want hoe meer inzet hoe beter de resultaten zijn! maar weet je al wat voor kleurtjes je gaat gebruiken?waterkoud schreef op maandag 02 april 2007 @ 17:57:
ben dan alleen 120 euro kwijt aan een 20KG vat :D:D
Gelukkig is het polyester heel makkelijk te bewerken. Een klein probleem is wel dat het er werkelijk ongelooflijk veel stof vrijkomt bij veilen of schuren, maar met dit mooie wer kan ik met een stofmasker op mooi buiten werken aan de kap. Als eerste even afgetekend wat ik uit de kap moet dremelen. De uitsparingen voor de airducts maak ik later als ik deze mooi recht aggezaagd heb, hiervoor moet ik eerst nog een zaagmal maken, zodat ze alle vier precies even groot worden en dat het mooi recht is.

Met het dremelen ben ik ruim binnen de afgetekende lijnen gebleven. Ik wist immers nog niet hoe goed het te bewerken was en bij eventuele uitschieters zou het geen belangrijke delen beschadigen.

De mal voor het polyester onderdeel dat in deze opening moet komen is gemaakt en twee keer met de hars behandeld, morgen de derde laag hars erop en ik kan de mal met lossing insmeren.

Even de mal op de plek gehouden waar het onderdeel straks moet komen.

Om een mal te tekenen voor de ellips die straks uitgezaagd moet worden heb ik gebruik gemaakt van de tuinmansellips. Met behulp van twee spijkers, een touwtje en een kleien berekening was het een fluitje van een cent.

en de helft van deze ellips knip ik uit en neem ik over op het nog te maken polyester onderdeel. Als je straks precies recht op zijkant kijkt naar de luchtuitlaten boven op de kast lijkt het een mooie cirkel.

Met het dremelen ben ik ruim binnen de afgetekende lijnen gebleven. Ik wist immers nog niet hoe goed het te bewerken was en bij eventuele uitschieters zou het geen belangrijke delen beschadigen.

De mal voor het polyester onderdeel dat in deze opening moet komen is gemaakt en twee keer met de hars behandeld, morgen de derde laag hars erop en ik kan de mal met lossing insmeren.

Even de mal op de plek gehouden waar het onderdeel straks moet komen.

Om een mal te tekenen voor de ellips die straks uitgezaagd moet worden heb ik gebruik gemaakt van de tuinmansellips. Met behulp van twee spijkers, een touwtje en een kleien berekening was het een fluitje van een cent.

en de helft van deze ellips knip ik uit en neem ik over op het nog te maken polyester onderdeel. Als je straks precies recht op zijkant kijkt naar de luchtuitlaten boven op de kast lijkt het een mooie cirkel.
[ Voor 10% gewijzigd door waterkoud op 14-04-2008 23:55 ]
Verwijderd
Begint er op te lijken, leuk om te zien dat je het totaal anders doet dan met alumax, ben echt benieuwd hoe je het gaat doen!!
wauw, echt een prachtig idee om met polyester te werken. ben benieuwd hoe je de delen aan elkaar maakt? ik neem aan gewoon verlijmen en dan met die polyesterplamuur die je al noemde de overgang mooi vormt? voor de rest vind ik het leuk dat je nu mooie gestroomlijnde vormen kan bereiken die je met alu of plexi nooit zou kunnen bereiken. Ik ben echt zeer benieuwd.
als je goeie polyester heb kun je dat gewoon op het ijzer lamineren
en blijf het zitten maar ooit zal het wel is gaan scheuren
op het werk (vliegtuigbouw) bij ons hebben ze 1 of andere hars en dat scheur NOOOIIITTT weer :D:D)
ben zelf nu een zijkant van poly aan het maken :D:D morgen ff schuren fan namaken op mdf en daarna positioneren en doek er over en dan hars er op laten drogen en dan gaten maken in het zijpaneel
word een heel werk maar wel strak
op het werk (vliegtuigbouw) bij ons hebben ze 1 of andere hars en dat scheur NOOOIIITTT weer :D:D)
ben zelf nu een zijkant van poly aan het maken :D:D morgen ff schuren fan namaken op mdf en daarna positioneren en doek er over en dan hars er op laten drogen en dan gaten maken in het zijpaneel
* floriske.nl vindt het heerlijk om dit soort topics te volgen en leert zo nog eens wat bij ook:
"tuinmans-elips" nog nooit van gehoord, maar het principe blijkt dan weer zo simpel te zijn, eentje om op te slaan in de boeken voor eventueel toekomstig gebruik
"tuinmans-elips" nog nooit van gehoord, maar het principe blijkt dan weer zo simpel te zijn, eentje om op te slaan in de boeken voor eventueel toekomstig gebruik
offtopic:
Ik wilde je gisteren eigenlijk een mail sturen waterkoud over het een en ander gerelateerd met mijn nieuwe project, maar kon geen mail adres vinden en DM heb je ook uit staan, als je er geen problemen mee hebt zou je mij dan even een mailtje kunnen sturen? Adres staat in my react
Ik wilde je gisteren eigenlijk een mail sturen waterkoud over het een en ander gerelateerd met mijn nieuwe project, maar kon geen mail adres vinden en DM heb je ook uit staan, als je er geen problemen mee hebt zou je mij dan even een mailtje kunnen sturen? Adres staat in my react
tuinmans-elips is anders best bekent volgens mij? 
iig heel strak! Kan niet wachten om deze voltooid te zien (nou ja, ik zie hem eigenlijk liever niet af.. zo jammer altijd dat er dan geen updates meer komen.. alsof je net een fantastisch boek uit hebt
)
iig heel strak! Kan niet wachten om deze voltooid te zien (nou ja, ik zie hem eigenlijk liever niet af.. zo jammer altijd dat er dan geen updates meer komen.. alsof je net een fantastisch boek uit hebt
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
link0007 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 21:14:
tuinmans-elips is anders best bekent volgens mij?
iig heel strak! Kan niet wachten om deze voltooid te zien (nou ja, ik zie hem eigenlijk liever niet af.. zo jammer altijd dat er dan geen updates meer komen.. alsof je net een fantastisch boek uit hebt)
offtopic:
lol, ik kan toch ook niet alles weten, pfff, dan zou ik een groot hoofd nodig hebben
p.s. Waterkoud, you've got mail
lol, ik kan toch ook niet alles weten, pfff, dan zou ik een groot hoofd nodig hebben
p.s. Waterkoud, you've got mail
[ Voor 4% gewijzigd door floriske.nl op 08-04-2007 15:43 ]
Weer twee polyester onderdelen gemaakt. De mal weer drie keer met hars gelakt en daarna met drie keer met lossingwas behandeld, voordat ik begonnen ben met de glasvezelmatten en hars. Hier zit de polyester over de mal en is het weer een kwestie van wachten totdat het geheel genoeg gehard is om van de mal afgehaald te kunnen worden. Dit onderdeel moet ik twee keer maken, een voor de linkerzijde en een voor de rechterzijde.

De polyester is weer van de mal gehaald en ziet er goed uit. Natuurlijk zal er nog wel geveild, gedremeld en geschuurd moeten worden voor de uiteindelijke afwerking.

en de andere kant.

Nu is het tijd om het overtollige materiaal weg te halen met de Dremel. De kleine randjes die overblijven heb ik nodig om deze onderdelen te bevestigen in de grote kap.

De elipsen straks nog even overnemen op deze delen en dan uitzagen.

De polyester is weer van de mal gehaald en ziet er goed uit. Natuurlijk zal er nog wel geveild, gedremeld en geschuurd moeten worden voor de uiteindelijke afwerking.

en de andere kant.

Nu is het tijd om het overtollige materiaal weg te halen met de Dremel. De kleine randjes die overblijven heb ik nodig om deze onderdelen te bevestigen in de grote kap.

De elipsen straks nog even overnemen op deze delen en dan uitzagen.
[ Voor 11% gewijzigd door waterkoud op 14-04-2008 23:57 ]
Echt mijn complimenten voor je polyester-werk.
Heb meerdere keren de kappen van mijn scooter gehersteld met polyester, maar dat zag er zonder nabewerking lang niet zo strak uit als jij laat zien. Troep blijft overal aan kleven. Wordt erg heet wanneer je per ongeluk teveel verharder bijmengt, en wordt knoerthard en is lastig bij te werken zonder goed gereedschap.
Hoe zwaar weegt die kap nu?
Pas overigens goed op dat je de stofdeeltjes niet inademt, en het zo op je handen hebben als de foto is ook niet goed. Bij oa. de Action verkopen ze latex handschoenen en mondkapjes voor een paar euro's.
Heb meerdere keren de kappen van mijn scooter gehersteld met polyester, maar dat zag er zonder nabewerking lang niet zo strak uit als jij laat zien. Troep blijft overal aan kleven. Wordt erg heet wanneer je per ongeluk teveel verharder bijmengt, en wordt knoerthard en is lastig bij te werken zonder goed gereedschap.
Hoe zwaar weegt die kap nu?
Pas overigens goed op dat je de stofdeeltjes niet inademt, en het zo op je handen hebben als de foto is ook niet goed. Bij oa. de Action verkopen ze latex handschoenen en mondkapjes voor een paar euro's.
[ Voor 20% gewijzigd door frickY op 08-04-2007 14:49 ]
Wat die kap weegt, ik heb geen idee. Gewicht is ook niet zo belangrijk voor me, het wordt een loei van een kast en ik denk dat de kap wel het minste gewicht toevoegd. Heb hier van die handschoenen liggen en heb er ook mee gewerkt, maar ik vind het niet prettig werken.
Voordat ik de airductkapjes kan bevestigen op de grote polyester kap, moet ik eerst de kap goed vlak schuren. Aangezien het nogal een groot oppervlak is heb ik hiervoor een Ferm vlakschuurmachientje gekocht en daar heb ik zeker geen spijt van.

De bovenkant is nu mooi glad en de komende dagen zullen de zijkanten nog gedaan worden. Met stofmasker natuurlijk, want de hoeveelheid stof die vrijkomt is ongelooflijk.

Als is alle zijden vlakgeschuurd heb zal ik nog eens met een plamuurmes de speciale polyesterplamuur alle kleine gaatjes en oneffenheden opvullen om het geheel daarna nog eens nat te schuren. Ook moet ik nog de gaten maken voor de bolle kapjes, die moeten straks immers een geheel gaan vormen met de grote kap. Om alle vier de kapjes precies recht en even groot te kunnen maken heeft mijn pa een zaagmal voor me in elkaar gezet.

Dat werkt fantastisch. Nu kan ik op de kap aftekenen wat er nog uitgezaagd moet worden voor deze kleine bolle kapjes.

Het lijken enorme gaten te worden, maar met de bolle kapjes erop is dat al wat minder.

en als straks daar ook nog eens een soort van lamellen zitten is de inkijk helemaal minimaal, bovendien zal de hele kap van binnen en van buiten zwart gespoten worden.
Voordat ik de airductkapjes kan bevestigen op de grote polyester kap, moet ik eerst de kap goed vlak schuren. Aangezien het nogal een groot oppervlak is heb ik hiervoor een Ferm vlakschuurmachientje gekocht en daar heb ik zeker geen spijt van.

De bovenkant is nu mooi glad en de komende dagen zullen de zijkanten nog gedaan worden. Met stofmasker natuurlijk, want de hoeveelheid stof die vrijkomt is ongelooflijk.

Als is alle zijden vlakgeschuurd heb zal ik nog eens met een plamuurmes de speciale polyesterplamuur alle kleine gaatjes en oneffenheden opvullen om het geheel daarna nog eens nat te schuren. Ook moet ik nog de gaten maken voor de bolle kapjes, die moeten straks immers een geheel gaan vormen met de grote kap. Om alle vier de kapjes precies recht en even groot te kunnen maken heeft mijn pa een zaagmal voor me in elkaar gezet.

Dat werkt fantastisch. Nu kan ik op de kap aftekenen wat er nog uitgezaagd moet worden voor deze kleine bolle kapjes.

Het lijken enorme gaten te worden, maar met de bolle kapjes erop is dat al wat minder.

en als straks daar ook nog eens een soort van lamellen zitten is de inkijk helemaal minimaal, bovendien zal de hele kap van binnen en van buiten zwart gespoten worden.
[ Voor 8% gewijzigd door waterkoud op 14-04-2008 23:58 ]
Ziet er goed uit, succes met schuren en plamuren en weer schuren
. Nooit de leukste werkjes maar als je het goed doet heb je er lang plezier van! Gaat vast goed komen
.
Ik moet even zeggen dat het er echt fantastisch uitziet. Ik zie echt een ongeloofelijke afwerking en zeer professioneel gebruik van materiaal.
Ga zo door!
Ga zo door!
Verwijderd
Hij wordt steeds beter man, echt geweldig.
Die kapjes doen me trouwens denken aan morrowind, temple of vivec, die hele stad eigenlijk (oh oh hoe heette die ookweer?) Ook veel van dat soort vormen.
Die kapjes doen me trouwens denken aan morrowind, temple of vivec, die hele stad eigenlijk (oh oh hoe heette die ookweer?) Ook veel van dat soort vormen.
Damn, dat polyester werk is strak gedaan, ziet er ongelovelijk gaaf uit. Misschien een brutale vraag, maar wat mag zoiets nou kosten? Ik heb een aantal ideeen in m'n kop zitten waarbij polyester of fiberglass oid geweldig zou zijn, maar telkens als ik al denk aan de prijs van het spul heb ik er al geen zin meer in
.
Wanneer je het zelf kan bewerken hoeft het niet duurder te zijn dan MDF. (Fouten daargelaten ;-))
[ Voor 14% gewijzigd door sky- op 12-04-2007 16:31 ]
don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.
* Godric helpt een handje 
Terw_Dan schreef op donderdag 12 april 2007 @ 16:19:
Damn, dat polyester werk is strak gedaan, ziet er ongelovelijk gaaf uit. Misschien een brutale vraag, maar wat mag zoiets nou kosten? Ik heb een aantal ideeen in m'n kop zitten waarbij polyester of fiberglass oid geweldig zou zijn, maar telkens als ik al denk aan de prijs van het spul heb ik er al geen zin meer in.
waterkoud schreef op maandag 02 april 2007 @ 17:57:
Ik heb inderdaad al op een van de voorgaande pagina's gezegd wat ik kwijt was voor alle spullen. Het zijn allemaal kleine bedragen, maar opgeteld kost het echt zoveel. Er komt zoveel meer bij kijken dan alleen hars, harder en glasvelmatten. Ten eerste heb je erg veel verschillende soorten matten en iedere toepassing vraagt om zijn eigen type mat. Ik heb dus drie verschillende soorten matten genomen. Dan de lossingwas. De kwasten, de rollers, de speciale roller om luchtbellen te verwijderen, maatbeker, roerstokjes, mondkapjes, latex handschoenen, polyplamuur en harder, ..... Het was nog een hele waslijst, maar ik denk dat het ook zo goed is gegaan omdat ik me ook precies gehouden heb aan de adviezen van polyservice.nl
De kap is ook behoorlijk groot, 65cm. x 50cm. x19cm. lxbxh en dan ook nog eens de airducts, plus er komen waarschijnlijk nog wat polyester delen. Heb er ook weer veel plezier aan beleefd.
Vanavond heb ik nog wat kunnen doen. Het lijkt niet veel, maar ik ben er toch weer zo'n 2 uur mee bezig geweest. De gaten in de grote kap zijn gemaakt voor de airducts. Deze moeten zo precies mogelijk zijn, omdat het dan straks ook veel makkelijker is om ze naadloos in de kap te bevestigen. De kappen zijn allemaal handwerk en ook al lijken ze allemaal gelijk, er ziten altijd kleine verschillen in, daarom heb ik alle kapjes genummerd en deze numers staan ook weer op de grote kap bij de bijbehorende gaten.

De kleine randjes die aan de airducts zitten komen dus aan de binnenkant van de grote kast te zitten en daarmee worden ze dus ook bevestigd aan de grote kap. Aan de bovenkant zal de naad tussen de airducts en de kap met de polyester plamuur afgewerkt worden.
De kap is ook behoorlijk groot, 65cm. x 50cm. x19cm. lxbxh en dan ook nog eens de airducts, plus er komen waarschijnlijk nog wat polyester delen. Heb er ook weer veel plezier aan beleefd.
Vanavond heb ik nog wat kunnen doen. Het lijkt niet veel, maar ik ben er toch weer zo'n 2 uur mee bezig geweest. De gaten in de grote kap zijn gemaakt voor de airducts. Deze moeten zo precies mogelijk zijn, omdat het dan straks ook veel makkelijker is om ze naadloos in de kap te bevestigen. De kappen zijn allemaal handwerk en ook al lijken ze allemaal gelijk, er ziten altijd kleine verschillen in, daarom heb ik alle kapjes genummerd en deze numers staan ook weer op de grote kap bij de bijbehorende gaten.

De kleine randjes die aan de airducts zitten komen dus aan de binnenkant van de grote kast te zitten en daarmee worden ze dus ook bevestigd aan de grote kap. Aan de bovenkant zal de naad tussen de airducts en de kap met de polyester plamuur afgewerkt worden.
[ Voor 3% gewijzigd door waterkoud op 14-04-2008 23:58 ]
hey kan nog tellen ook :P:P nee ff serieus ziet er goed uit kunt redelijk door het poly heen kijken ( dat betekent dat het vrijgoed gemengt is :D:D ) niks anders er op te zeggen dan
GA ZO DOOR :D:D
denk ook nog maar is ff met mn zijpaneeltje verder
GA ZO DOOR :D:D
denk ook nog maar is ff met mn zijpaneeltje verder
De kap op de vorige foto's was al een keer geschuurd en voor het schuren was de polyester nog doorzichtiger. Ben erg tevreden met het resultaat.
Na 3 dagen plamuren en schuren ben ik dan eindelijk zo ver dat het oppervlak mooi glad is.

Wat ik nu nog moet doen is de hele kap nat schuren met wat zeepsop en dan zijn de 4 airducts en de twee schuine inzetstuuken aan de beurt. De bedoeling is, omdat het me tijd zal besparen als het werkt, de polyester delen met UHU 2 componenten lijm aan de kap vast te lijmen. Heb wat stukken polyester bewaard waarop ik de lijm eerst even test. Op de site van UHU staat het volgende bij de lijm
Metals, glass, porcelain, ceramic, wood, marble, stone, concrete, Duroplast®, glass fibre reinforced synthetics, rigid PVC, rubber, rigid foam plastics such as Styropor®. Not suitable for sticking large areas of glass.
Zekerheid voor alles dus eerst een proefstukje. Lijmen zou een enorme tijdsbesparing op leveren, geen geromel met glasvezelmatten en hars, enkel nog afwerken met polyester plamuur.
Na 3 dagen plamuren en schuren ben ik dan eindelijk zo ver dat het oppervlak mooi glad is.

Wat ik nu nog moet doen is de hele kap nat schuren met wat zeepsop en dan zijn de 4 airducts en de twee schuine inzetstuuken aan de beurt. De bedoeling is, omdat het me tijd zal besparen als het werkt, de polyester delen met UHU 2 componenten lijm aan de kap vast te lijmen. Heb wat stukken polyester bewaard waarop ik de lijm eerst even test. Op de site van UHU staat het volgende bij de lijm
Metals, glass, porcelain, ceramic, wood, marble, stone, concrete, Duroplast®, glass fibre reinforced synthetics, rigid PVC, rubber, rigid foam plastics such as Styropor®. Not suitable for sticking large areas of glass.
Zekerheid voor alles dus eerst een proefstukje. Lijmen zou een enorme tijdsbesparing op leveren, geen geromel met glasvezelmatten en hars, enkel nog afwerken met polyester plamuur.
Ziet er superstrak uit, zal wat tijd in hebben gezeten 
Het begint nu ook echt mooi vorm te krijgen, ga zo door!
Hoe sterk is die kap nou zonder mal eronder? Nog een beetje bendy of behoorlijk sterk?
Hoe sterk is die kap nou zonder mal eronder? Nog een beetje bendy of behoorlijk sterk?
Nu ik twee stukken uit de kap gezaagd heb is het natuurlijk iets zwakker, maar nog steeds behoorlijk stevig. Als ik de schuine polyester zijkanten er weer in heb gelijmd zal het geheel weer veel steviger worden. De polyester is slechts 4 glasvezelmatten dik en dat is zo ongeveer 1,4 mm. dat is meer dan genoeg voor de kap.Godric schreef op maandag 16 april 2007 @ 23:18:
Ziet er superstrak uit, zal wat tijd in hebben gezeten
Vandaag heb ik de hele handel nat geschuurd en het resultaat is zeer goed, maar nog niet perfekt. Als het zo glad geschuurd is zie je met wat strijklicht over de kap pas de hele kleine plekjes die nog een tikje plamuur nodig hebben. Morgen dus nog even wat plekjes, die ik met potlood omlijnd heb, met plamuur bijwerken en dan nog een keer nat schuren met korrel 1200. Dit weekend kan ik dus zeker beginnen met het verlijmen van de airducts en de schuine zijden. De UHU 2 componentenlijm werkt prima, de polyester breekt al als de lijmverbinding nog geen krimp geeft. Is weer een meevaller. Nu kan ik dus alle polyester delen gewoon lijmen en later de naden met de polyesterplamuur wegwerken.
Ben druk bezig om alle delen uit te tekenen die ik nodig heb om een soort van rooster/lamellen in de openingen te maken. Dat wordt weer een leuk karwei, hoef slechts 52 onderdelen uit het acrylglas te zagen

Aaah kom op, stiekem vind je modden toch wel leuk.waterkoud schreef op woensdag 18 april 2007 @ 22:14:
[...]
Ben druk bezig om alle delen uit te tekenen die ik nodig heb om een soort van rooster/lamellen in de openingen te maken. Dat wordt weer een leuk karwei, hoef slechts 52 onderdelen uit het acrylglas te zagen
Het resultaat is altijd leuk maar 52 x ong. hetzelfde doen lijkt mij ook niks nee
Veel sterkte ermee!
goed project!
¯\_(ツ)_/¯
De kap is voor de laatste keer geplamuurd en geschuurd. Voordat ik de 4 airducts in de kap kan verlijmen moet ik eerst een aantal ringen maken voor de "finger guard" die ik wil maken. Elke duct is, omdat het handwerk is, net even anders dan de andere.
Op deze foto is goed te zien (ook al zit het allemaal met wat afplaktape vast voor de foto) dat als je er recht voor staat het een cirkel lijkt. Ik heb net de buitencontouren van de ringen uitgezaagd. Het binneste deel moet er dus nog uit, maar het is makkelijker om het acrylglas eerst precies pas te vijlen. Nu breekt het immers niet zo snel. De ring wordt 6 mm. breed en de binnenmaat van deze ringen komt net iets minder nauw dan de buitenkant, deze moet precies in de airduct passen.

Van papier heb ik 1 boogje gemaakt om te laten zien wat de bedoeling is. Zo komen er boogjes over de hele breedte van die ring en ze worden steeds kleiner omdat ze de ring precies zullen volgen.

Zal een hels karwei worden om zoveel bogen te zagen, maar ik ben ervan overtuigd dat het de moeite meer dan waard zal zijn. Op deze manier kan ik met de platte acrylglas bogen toch weer een 3d vorm maken.
Op deze foto is goed te zien (ook al zit het allemaal met wat afplaktape vast voor de foto) dat als je er recht voor staat het een cirkel lijkt. Ik heb net de buitencontouren van de ringen uitgezaagd. Het binneste deel moet er dus nog uit, maar het is makkelijker om het acrylglas eerst precies pas te vijlen. Nu breekt het immers niet zo snel. De ring wordt 6 mm. breed en de binnenmaat van deze ringen komt net iets minder nauw dan de buitenkant, deze moet precies in de airduct passen.

Van papier heb ik 1 boogje gemaakt om te laten zien wat de bedoeling is. Zo komen er boogjes over de hele breedte van die ring en ze worden steeds kleiner omdat ze de ring precies zullen volgen.

Zal een hels karwei worden om zoveel bogen te zagen, maar ik ben ervan overtuigd dat het de moeite meer dan waard zal zijn. Op deze manier kan ik met de platte acrylglas bogen toch weer een 3d vorm maken.
[ Voor 5% gewijzigd door waterkoud op 14-04-2008 23:59 ]
Één woord: sterkte.
[CiP] Le Régional Built To Last.
Damn, dat is me een partij monnikkenwerk zeg, maar als je het af krijgt zal het resultaal wel super zijn! ga vooral zo door
Dit topic is gesloten.