@ miki
Ik spreek nu uit persoonlijke ervaring, misschien dat anderen juist het tegenovergestelde meemaken met dezelfde distro's.
Ik heb nu juist m'n eerste bachelor toegepast informatica doorlopen en daarin hebben we (90% van de leerlingen) voor het eerst contact gehad met linux.
In het eerste semester moesten we gebruik maken van fedora in een dual boot met xp. Het is wel al een tijdje geleden maar een paar problemen zijn mij toch bijgebleven. Het grootste probleem heb ik ervaring met de compabiliteit met mijn grafische kaart, een ati x1400. Na lang zoeken (en hulp van de leraar) heb ik fedora werkende gekregen maar ik ondervond nog altijd grote problemen met mijn resolutie. Er waren grote zwarte randen rondom mijn desktop. Ik heb uitgebreid zitten zoeken op internet maar na veel proberen geen oplossing gevonden. Het ander probleem dat mij bijgebleven is, is dat m'n wireless internet niet werkte. M'n draadloos netwerkkaartje werd niet herkend en na wat rondzoeken heb ik geen oplossing gevonden. Voor een beginnende gebruiker die eens linux wil testen (ik was verplicht om oplossingen te zoeken maar niet iedereen is bereid zoveel tijd er in te steken) zijn dat volgens mij redenen genoeg om af te haken. 1 van m'n medeleerlingen heeft zelfs z'n volledige pc moeten herinstalleren na de installatie van fedora omdat z'n windows xp naar de vaantjes was. Hij heeft nochtans dezelfde stappen als iedereen tijdens de installatie uitgevoerd en beschikte over dezelfde hardware (laptop via school gekocht) als de meeste andere van de klas.
In het 2de semester moesten we bij een andere leraar gebruik maken van opensuse. Hier kwamen dezelfde problemen als bij fedora terug. Problemen met m'n grafische kaart en geen wireless internet (op school beschikt men over een draadloos netwerk dus geen internet om dingen op te zoeken/ updates binnen te halen, ...). Ik vond yast ook niet echt heel lekker werken. Uit miserie met al die linux distro's hebben we dan met de helft van de klas besloten om onze apparte partitie te deleten en VMware te gebruiken. 1 iemand met wat meer kennis van linux heeft opensuse in vmware geinstalleerd, geconfigureerd en dan aan iedereen doorgegeven. Dit was een goeie (tijdlijke) oplossing. Ik vond opensuse wel al iets beter werken dan fedora, yast vond ik ook wel lekker werken.
Nadat ik de laatste tijd meer en meer hoorde ivm ubuntu (dell die nu linux pc's verkocht en zo, ...) heb ik ongeveer een maand geleden beslist om toch eerst ubuntu te proberen. Bij het installeren kwam ik weer hetzelfde probleem tegen als met de andere distro's dat m'n ati kaart niet ondersteund werd. Maar na een klein uurtje googelen heb ik hiervoor een vrij simpele oplossing gevonden. De installatie lukte daarna perfect en ubuntu starte op in m'n native resolutie 1280 x 800 (voor de eerste keer sinds ik met linux begin) en beryl werkte zonder probleem. M'n draadloos netwerkje thuis werd direct gevonden en na m'n wpa key in te vullen beschikte ik over wireless internet (ook voor de eerste keer sinds ik met linux begin). Verder heb ik geen problemen meer ondervonden, alles lukte direct. Nu start ik meestal in ubuntu op als ik snel eens een filmpje wil bekijken of wat muziek wil luisteren of zo. Enkel om wat te gamen of om meer specifieke taken te doen (c# in visual studio, ... ) start ik xp nog op.
Dit zijn mijn persoonlijke ervaringen met fedora, susen en ubuntu. Misschien dat ik met een nvidia kaart en een ondersteunde netwerkadapter misschien bij fedora of suse zou gebleven zijn maar als een beginner eens linux wil testen nadat hij er iets over gelezen had in de krant of zo en dezelfde problemen tegenkomt als ik in fedora of suse denk ik dat hij snel terug zal keren naar windows.
Verder heb ik vorige week ubuntu geinstalleerd op de pc van m'n broer (nu 17 jaar) en hij is een absolute beginner in linux. Nadat hij voor de zoveelste keer z'n xp installatie kapop geholpen had (virusscanner uitgeschakeld omdat die updateberichtjes vervelend waren

) heb ik maar besloten ubuntu te installeren om z'n laptop (mijn oude laptop). Bij de installatie heb ik niets van problemen tegengekomen (pentium M 1,6 Ghz , 512 mb ram, onboard GPU). Schermresolutie klopte direct, draadloos internet werkt perfect, ... Nu gebruikt hij die laptop om wat op msn te chatten (met amsn), filmpjes te kijken (VLC), te surfen (firefox) en om muziek te luisteren. Het enigste waarover ik hem al horen klagen heb is dat de software van z'n gsm niet werkt.
Dus uit deze ervaringen besluit ik persoonlijk dat ubuntu meest gebruiksvriendelijk is. En vooral het feit dat m'n broer niet echt klaagt want hij is niet iemand die zelf oplossingen gaat zoeken op fora of zo, bij hem moet het direct werken.