_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik heb windows XP ZIEN draaien op pentium II 350 Mhz en dat sneller dan mijn windows xp op de penitum 3, ik denk dan ook dat die hele computer niet erg meewerkt en het niet alleen aan windows xp ligt, ik had ook verwacht dat windows 2000 beter zou draaien maar die liep eigenlijk net zo sloom. windows 98 heeft geen ondersteuning meer, daarom draai ik nu weer ME maar die is onstabiel.Verwijderd schreef op zondag 02 september 2007 @ 00:22:
Niet als pro-windows argument ofzo, maar als je Windows XP langzaam vind op een P3 1 GHz moet je je verwachtingen misschien wat naar beneden bijstellen. Windows XP kan prima draaien op zo'n machine (al zou wat extra ram geen kwaad kunnen)
denk dat linux veel lekkerder draait, als ik hem gebrand krijg want op het moment werkt mijn brander nit mee, al 3 cd's verpest
Omdat Zenwalk out of the box toch iets lichter is, minder services draait enz. Xubuntu lijkt qua setup ook erg op zijn Gnome-broertje (zo erg dat ik het Xubuntu team ervan verdenk dat ze allemaal Gnome zouden willen draaien).Touchdomex schreef op zondag 02 september 2007 @ 02:19:
[...]
Waarom raad je een distro aan die met hetzelfde WindowManager als Xubuntu
Inderdaad, al wordt er hard aan gewerkt door het ontwikkelteam van ZenwalkHet maakt weinig verschil, het enige verschil zal zijn dat zenwalk wat meer tijd kost en daarna weet je meer van linux.
Inderdaad. Maar mijn 'bezorgdheid' over geheugenverbruik blijft. Hoeveel gebruikt een lege Xubuntu-desktop?Maar het voordeel aan Xubuntu is het feit dat het makkelijk in gebruik is en er zijn veel dingen beschikbaar.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ik heb zelf een Xubuntu desktop met enige snelheid kunnen draaien op een P2 350MHZ en maar 64MB ram. Dus vermoedelijk is 265MB genoeg om hem te draaien. Als je maar weet welke programma's je moet draaien.( Niet bijvoorbeeld Amarok en Beryl en Firefox draaienBorromini schreef op zondag 02 september 2007 @ 12:09:
[...]
Omdat Zenwalk out of the box toch iets lichter is, minder services draait enz. Xubuntu lijkt qua setup ook erg op zijn Gnome-broertje (zo erg dat ik het Xubuntu team ervan verdenk dat ze allemaal Gnome zouden willen draaien).
[...]
Inderdaad, al wordt er hard aan gewerkt door het ontwikkelteam van Zenwalk.
[...]
Inderdaad. Maar mijn 'bezorgdheid' over geheugenverbruik blijft. Hoeveel gebruikt een lege Xubuntu-desktop?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik wil ook Linux gaan draaien, ben redelijk bekend met Suse (10.1). Nu wil ik voornamelijk multimedia gebruiken, dus dvd's en 5.1 geluid. (Upmixed stereo). Nu is me dat de vorige keer niet gelukt wegens ontbrekende DVD playback support en geen juiste ac'97 drivers.
Zijn er distro's die wél ingebakken support voor deze zaken hebben? Is er toevallig een soortement van Linux Media Center?
Wegens patent problemen (voornamelijk in de US) of door de filosofie over "free software" wordt er standaard nooit mp3 support en dvd playback geinstalleerd in zo goed als alle bekende linux distro's.Gumball schreef op maandag 03 september 2007 @ 16:55:
Misschien dat het ergens vermeld staat maar kon het niet snel vinden.
Ik wil ook Linux gaan draaien, ben redelijk bekend met Suse (10.1). Nu wil ik voornamelijk multimedia gebruiken, dus dvd's en 5.1 geluid. (Upmixed stereo). Nu is me dat de vorige keer niet gelukt wegens ontbrekende DVD playback support en geen juiste ac'97 drivers.
Zijn er distro's die wél ingebakken support voor deze zaken hebben? Is er toevallig een soortement van Linux Media Center?
Novell heeft een licentie gekocht om wel mp3 legaal in OpenSuse te kunnen afspelen zodoende dat het daar in wel werkt.
Meer info van Novell: link Novell misschien dat mijn verhaal verduidelijkt. Trouwens Fedora is ook heel duidelijk over patenten en closed source: link Fedora
Gelukkig zijn er wel mogelijkheden om mp3's en dvd playback mogelijk te maken. De bekenste distro's leveren genoeg documentatie om dit zonder al te veel problemen mogelijk te maken. Ubuntu heefts zelfs een auto-installer gemaakt die dit automatisch voor je regelt. In de toekomst zullen meerdere distro's dit voorbeeld gaan overnemen.
Linux media center's zijn er genoeg waarvan de bekenste MythTv is. Google maar eens op linux + media center...
[ Voor 12% gewijzigd door Miki op 03-09-2007 21:39 ]
Verwijderd
Ik heb ooit handmatig een alsa-config gemaakt voor het downmixen van 5.1 naar 4.0 op m'n Soundblaster Live, maar met AC97-drivers heb ik geen ervaring.
Het grote probleem met dvd-playback is dat Gstreamer geen support heeft voor dvd-menu's. Je bent eigenlijk standaard aangewezen op iets als VLC, met ingebouwde dvd-support. Ik heb ook Xine geprobeerd, maar ik heb het idee dat die flink wat codecs mist. Je kan bij Fluendo een gstreamer-plugin kopen die volledige dvd-support moet geven.
Een ander probleem met dvd-playback kan natuurlijk CSS-beveiligde dvds zijn. Dat CSS-support niet standaard wordt meegeleverd is logisch: het is hartstikke illegaal. Met een programma als Automatix kan je dat met een vinkje installeren, maar bij veel distributies staat het ook wel in de handleiding. Bij Ubuntu kan je bijvoorbeeld met de volgende commands ervoor zorgen dat je beveiligde dvds kan afspelen:
sudo apt-get install libdvdread3 sudo /usr/share/doc/libdvdread3/examples/install-css.sh
Qua Linux Media Centers kan je eens kijken naar LinuxMCE. Dat draait bovenop Kubuntu. De installatie errvan is pijnlijk, maar het heeft erg veel features. Behalve media center, is het ook climate control, home-automatisering, beveiligingssysteem en kan het vast ook koffiezetten. Fiire gebruikt LinuxMCE in z'n home-cinema producten. Dan hoef je niets meer te installeren. Kost wel wat poen natuurlijk.
Ook kan je naar Elisa kijken, ook gemaakt door de mensen van Fluendo. Dat project zal worden gebruikt voor een toekomstige Ubuntu Media Center.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2007 23:49 ]
Met deze flags kun je bijna alles afspelen met de meer gangbare players:
1
| asf avi dvd ffmpeg mp3 mpeg ogg win32codecs xine xvid |
* dion_b gebruikt doorgaans mplayer vo=gl2
Oslik blyat! Oslik!
Ik heb een:
PIII 300 mhz, 64 MBRAM en 20 GB HD...
Ik wil ermee:
Internetten, misschien oud dos spelletje/flash spelletje (flash gaat misschien niet helemaal)
Mogelijk Hardware Probleempje:
om op internet te komen gebruik ik een USB dongle van Q-Motion (er zijn geen linux drivers oid zover ik weet). Gaat linux dat oppakken?
PS: Ik ga de overstap doen van windows naar Linux met niet echt veel linux ervaring... (ik heb vorig jaar op school een beetje geleerd over bash, maar niet veel daarvan is blijven hangen...) dus het liefst een GUI voor installatie, tenzij iemand tips heeft hoe ik het kan installen via bash... (ben opgegroeid met DOS, dus ervaring met een command line interface heb ik al aardig
PPS:als ik nog iets heb gemist zeg het even
PPPS: Ik had er een keer DSL erop gedraait, maar had geen flauw idee hoe ik mijn dongle aan de praat zou kunnen krijgen
[ Voor 7% gewijzigd door Greyh0und op 05-09-2007 20:45 ]
Greyh0und
1) die bak heeft erg weinig geheugen (voor willekeurig welk OS), ga even naar de kringloopwinkel en scoor wat RAM erbij. 128MB DIMM kost tegenwoordig niets en scheelt wel *enorm*ongeacht wat je kiest.
2) wat is "een USB dongle"
Wat dan ook het is, je zult moeten opzoeken welke chip erin zit en kijken of daar Linux support voor is. Meestal zal het wel op een of andere manier lukken, maar dat kan wel eens complex gaan worden (kernel hercompileren, met wrappers werken, tijdelijk sneakernet gebruiken om drivers binnen te krijgen etc.). Het gelijk bij je eerste install iets als dit werkend willen krijgen is te vergelijken met gelijk de eerste keer dat je in een auto stapt een rally willen rijden. Het *kan* op zich wel, maar de meeste mensen vinden normaal lessen op een normaal wegdek een stuk makkelijker.
Mijn advies: in ieder geval om de boel te installeren zorgen voor een gewone PCI NIC die met een gewone netwerkkabel de verbinding regelt. Dat is veel stabieler en wordt vrijwel altijd per default ondersteund.
DSL zou een goede keuze kunnen zijn (dat die "dongle" niet out-of-the-box werkte verbaast me weinig), maar als je echt wilt leren hoe Linux werkt zou ik aanraden om met Debian of Slackware te beginnen beide hebben een text-only installer, maar wel zeer goede documentatie waar je niet alleen stappen volgt, maar ook uitleg krijgt over wat je doet en waarom dat nodig is. Als je geduld hebt is Gentoo ook een optie. Daar doe je alles via command line, maar met (IMHO) de beste handleiding in Linuxland. Wel zal een Gentoo install meerdere dagen duren omdat je alles zelf compileert, wat op een P2-300 niet bijster snel gaat

Hoe dan ook, alledrie de distro's hierboven hebben een levendige community, dus vrijwel alles waar je tegenaan zou kunnen lopen (ook die ranzige USB dongles...) is al eens een keer gebeurd en gedocumenteerd en als je er echt niet uitkomt hebben ze uitgebreide communities die je kunnen helpen (en dan is er dit subforum natuurlijk ook altijd
Edit:
En als je eenmaal de basissoftware van een distro geinstalleerd hebt, heb je command line only. Meestal wil je dan X en een window manager/desktop environment installeren. Vermijd iig Gnome en KDE, ze zijn veel te zwaar voor zo'n oud bakje. XFCE is kantje boord (met 192MB RAM te doen, met 64MB niet). Als je echt vastzit aan 64MB zou ik zelf neigen naar windowmaker, maar Fluxbox (gebruikt in DSL) kan ook prima.
[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 07-09-2007 11:02 ]
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Een P2-300 is meer dan genoeg voor webbrowsen (Firfox draait iig, al vreet het wel geheugen), documenten tikken (Abiword), mailen (Thunderbird of $mailclient), om nog maar te zwijgen van wat webpagina's serveren, files heen en weer gooien, SSH te gebruiken (sterker nog, dat kan ik nog prima op m'n NeXTStation uit 1991

Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Ik denk dat de meeste gebruikers het daar niet mee eens zijn.dion_b schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 12:32:
Mwoeah, 99% van wat Linux kan heeft bijster weinig met grafische toeters en bellen te maken - ja, dat kan Linux *ook*, maar het verhoogt je productiviteit niet bepaald, al helemaal niet als het wat limited is qua specs.
Xubuntu met Firefox is echt niet leuk op een 300Mhz pctje, en Fluxbox is ook niet zo leuk voor een beginner. Als je lekker makkelijk (voor zover dat kan) in het gebruik van Linux wilt rollen, dan kan je beter op een krachtige pc met een gangbare distributie beginnen.
En krachtig is dan een Ghz AthlonXP ofzo, geen Core2 supercomputer.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2007 14:12 ]
Moet je alleen wel het geduld van een rots voor hebben omdat je in het begin waarschijnlijk er nog geen bal van zult snappen, veel dingen zult moeten 'ontleren' of anders leren doen, bereid zijn om howto's/faqs/man-pages/documentatie door te lezen en jezelf in 99.9% van de gevallen de schuld kunnen geven.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
/etc is anders nog prima te editen.Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 13:57:
[...]
Ik denk dat de meeste gebruikers het daar niet mee eens zijn.De grote aantrekkingskracht van Linux voor casual users is toch wel de vrijheid om dingen aan te passen en leuke frutsels te gebruiken. Je keuze wordt aardig gelimiteerd als je weinig presterende hardware hebt.
Oneens. Voordat ik een beetje bekend begon te raken met Linux heb ik het drie keer geprobeerd, eerst op een toen (anno 1999) best snelle PC met een Celeron 433 en Suse. Het ging prima totdat er iets *niet* helemaal automatisch ging zoals ik het wilde, waarna de boel in elkaar stortte (achteraf gezien had yast2 ruzie met xf86config ivm de toen nog niet goed gesupporte i810 chipset). Dat was dus een misser. Een jaartje later probeerde ik Mandrake. Dat draaide op zich wel met de functionaliteit die ik zou willen, maar was werkelijk moddertraag, veel langzamer dan Win98SE op dezelfde bak. En omdat ik nooit geleerd had wat er onder de motorkap gebeurde, had ik geen benul hoe ik dingen sneller kon maken. Dat werd het dus ook niet...Xubuntu met Firefox is echt niet leuk op een 300Mhz pctje, en Fluxbox is ook niet zo leuk voor een beginner. Als je lekker makkelijk (voor zover dat kan) in het gebruik van Linux wilt rollen, dan kan je beter op een krachtige pc met een gangbare distributie beginnen.
Eindelijk heb ik in 2002 ofzo een stokoude P60 voorzien van Debian. Dat ging werkelijk doodsimpel en doordat je (weliswaar aan het handje begeleid) zelf de boel hebt ingesteld is het prima te doen om zelf ook dingen te veranderen. Die bak had een non-IDE CDRom speler en een onder Win98 unsupported geluidskaart, toch kreeg ik beide probleemloos aan de praat - en dat zonder eerdere ervaring (muv frustratie met yast2).
Ik denk dus juist dat iets als Xubuntu weliswaar een goede snelle manier is om iemand te laten zien wat Linux kan (ik heb het zelf in mijn mapje bootCDs zitten om precies die reden), maar een barslechte manier om het echt te leren gebruiken. Op een snellere PC zou ik zonder meer zeggen dat Gentoo dat is, op een tragere Debian (maar dan alleen met "base system" geselecteerd in tasksel). Beide distro's hebben een user-friendly package system, een enorme community en kunnen uiteindelijk alles doen, van een doodsimpele homerouter op een 486 tot en met een op kubussen ronddraaiende xgl desktop en virtualisatie op een high-end bak. Met kant-en-klare distro's kun je die bovenkant weliswaar krijgen, maar de onderkant (wat veel meer ruimte biedt tot echt hobbyen - iedere aap kan een Python script bekijken en evt beetje aanpassen, de lat ligt een stuk hoger bij openGL meuk...) kun je vergeten ermee.
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Daarna ben ik het andere extreem ingegaan: Gentoo. Met Gentoo had ik de hele installatie doorgenomen, een nachtje laten compileren, en ook iets met chroot... en vervolgens had ik een commandline. Ik dacht dat de installatie mislukt was. Het leek wel alsof ik nog in de installatie-omgeving zat, aangezien er geen desktop tevoorschijn kwam.
Dus Gentoo als noob moet je alleen proberen als je eerst wat basiskennis opdoet over hoe een Linux-systeem is opgebouwd. Als je gewoon wil kijken wat een Linux-systeem de desktop-gebruiker te bieden heeft, dan moet je het gewoon op een normaal systeem installeren, zodat je niet moeilijk hoeft te gaan doen. Als je echt Linux als poweruser wilt leren kennen, dan kan je inderdaad met een minimale installatie gaan beginnen.
Ik zit nu prettig met Ubuntu, en ik leer er af en toe wat bij. Misschien dat ik ooit weer Gentoo ga proberen om precies de opbouw van een Linux-distributie te leren kennen, maar zoals het nu is kan ik er erg goed mee werken, ook als het fout gaat.
Lijkt me dat zelfs een totale nOOb wel weet waar hij op dat moment meer info kan krijgenCongratulations! You now have a working Gentoo system. But where to go from here? What are your options now? What to explore first? Gentoo provides its users with lots of possibilities, and therefore lots of documented (and less documented) features.
You should definitely take a look at the next part of the Gentoo Handbook entitled Working with Gentoo which explains how to keep your software up to date, how to install more software, what USE flags are, how the Gentoo Init system works, etc.
If you are interested in optimizing your system for desktop use, or you want to learn how to configure your system to be a full working desktop system, consult our extensive Gentoo Desktop Documentation Resources.
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
AMD Athlon 64 3500+, 1GB Dual Channel, GeForce 7600GS, 200GB SATA en een Pata RAID (mirror).
• Wat ben je van plan met het systeem?
Desktop werk, beetje fotosoepen, Downloaden, Branden, Interpretten, FTP'en, Eigenlijk alles. (af en toe ook games, maar das met linux een ander verhaal begreep ik)
• Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar goed werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen?
Dat is de reden waarom ik tot op heden nog geen linux heb gedaan. Het moet klik klik klik klaar zijn en werken.
Verwijderd
Om die redenen kan je beter bij Windows blijven. En als die raid software-raid is, dan heb je niet veel keus. Dan gaat Linux niet lukken. Verder de standaard-reactie: Ubuntu, Suse, Mandriva. Pick your poison.Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 20:45:
• Om wat voor systeem gaat het?
AMD Athlon 64 3500+, 1GB Dual Channel, GeForce 7600GS, 200GB SATA en een Pata RAID (mirror).
• Wat ben je van plan met het systeem?
Desktop werk, beetje fotosoepen, Downloaden, Branden, Interpretten, FTP'en, Eigenlijk alles. (af en toe ook games, maar das met linux een ander verhaal begreep ik)
• Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar goed werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen?
Dat is de reden waarom ik tot op heden nog geen linux heb gedaan. Het moet klik klik klik klaar zijn en werken.Toch ook wel instelbaar zijn.
Eventueel kan je met Wine proberen Photoshop en games aan de praat te krijgen, maar zeker recente Photoshops zijn niet bepaald stabiel te noemen.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 22:16 ]
En mbt games - dat moet je per geval bekijken. Er is een redelijk aantal games die native onder Linux draaien, maar dat zijn natuurlijk niet de nieuwste commerciele releases. Wil je die per se draaien, dan is Windows (en dan liefst XP, niet Vista) een redelijke must. Ben je daarentegen meer een gelegenheidsgamer of ben je meer in gameplay dan flitsende GFX geinteresseerd, dan heb je een stuk meer keuze. Ik noem alles van OSS games als OpenTTD en Frozen Bubble tot Linux-versies van (iets oudere) commerciele games als Alpha Centauri en X2 (X3 wordt zeer binnenkort voor Linux gereleased).
Daarnaast draait vrij veel onder Wine en/of Cedega. WoW enzo...
Kortom, geen lijn in te ontdekken, sommige mensen kunnen prima aan hun trekken komen met gaming onder Linux, anderen totaal niet.
Edit:
En verder zou ik je afraden Linux te nemen als je relatief hoge eisen hebt (gaming, imagebewerking) en tegelijk ook "klik klik klik klaar" verwacht. Er zijn zeker Linux distro's die met een paar klikken te installeren zijn, maar juist doordat dat behoorlijk generic is, is de performance daarvan minder dan distro's waar je kaal begint en alleen het nodige installeert, bovendien loop je geheid tegen problemen aan bij het draaiend proberen te krijgen van games waar je echt in config files moet duiken. En dan is het *zeer* handig als je bij het installeren die dingen al eerder voorbij hebt zien komen
Misschien beter idee:
"Downloaden, branden, internettten en FTPen" heeft helemaal niet zo'n zware bak nodig. Hou die zware bak voor gamen en photoshoppen (onder Windows) en pak een oudere PC erbij (voor de genoemde zaken voldoet een P1 die je gratis kunt krijgen) en ga daar dan mee spelen. Nadeel van een oudere bak is dat de meeste "klik klik klik" gevallen te hoog gegrepen zijn ervoor. Voordeel is echter dat je volop kunt rommelen en leren zonder dat je hoofdPC eronder hoeft te lijden
[ Voor 37% gewijzigd door dion_b op 11-09-2007 10:06 ]
Oslik blyat! Oslik!
- 4x P3 Xeon 700MHz.
- 2GB RAM
- 3x 36GB 10.000rpm in raid5
- 5x LAN
- redundant voeding
Wat het moet kunnen:
- Multi WAN, loadbalancing en failover voor 3 internet verbindingen.
- Transparante Webproxy
- Content filter voor HTTP verkeer
- P2P blokkeren
- 2 LANs die compleet van elkaar gescheiden zijn.
- bepaalde soorten verkeer, bv SMTP, altijd via 1 van de 3 WAN verbindingen laten lopen.
- Webconfig / eenvoudig te configureren. Ben niet vies van het aanpassen van config files, maar diepgaande linux kennis ontbreekt. Dus even squid of snort configgen doe ik liever niet helemaal zelf.
- en natuurlijk de standaard zaken: NAT, DHCP, DNS, enz
Ben tot zo ver eigenlijk maar een distro tegen gekomen die dit eenvoudig doet: Clarkconnect
Enige probleem is dat de Community edition geen Multi WAN ondersteunt. De betaalde versies doen dit wel, maar 75 dollar per jaar alleen voor die enkele extra feature die voor mij nuttig is vind ik wat veel van het goede.
Heb ook gekeken naar Smoothwall, maar ik kan daar nergens terug vinden of deze Multi WAN doet. Wat me wel erg aanspreekt is dat Smoothwall op overzichtelijke wijze logs over allerlei zaken kan presenteren en dat hij iets uitgebreider is qua configuratie dan Clarkconnect. Maar Clarkconnect werkt gewoon eenvoudig en goed, dus meer is eigenlijk ook niet echt nodig.
Iemand enig idee wat hiervoor geschikt zou zijn?
[ Voor 5% gewijzigd door Blorgg op 11-09-2007 20:42 ]
Quad Xeon voor een router/firewall

Wie betaalt de stroomrekening? Wat je daar wilt is iets meer dan een standaard 486 zou kunnen, maar een simpele single P3 kan het makkelijk aan. Al zou je dat moeten kopen (2e hands...) heb je de aanschafkosten er binnen paar maanden uit qua verschil in stroomverbruik.
Maar dat gezegd: ik heb zelf voor een wat simpeler setup (router/firewall+fileserver) een P3-600 gehad met Clarkconnect. Ik vond het wat tegenvallen. Het was qua opties vrij beperkt, de package management systeem was erg vreemd (apt icm rpms...) en als je zelf dingen buiten de standaard pakketten ging doen kon je ze ook niet via de webmin toon beheren.
Ondertussen heb ik er na een HDD crash als noodmaatregel snel even Debian erop gegooid en heb nu geen enkele neiging om terug te gaan. Ik beheer de boel via SSH, maar je kunt ook webmin gebruiken als je per se web based wilt werken. Verder is Debian lekker lightweight en heeft het de meest uitgebreide keuze aan packages die je kunt krijgen. Plus een zeer grote community waar je kunt zoeken naar oplossingen en als je er niet uitkomt vragen stellen.
Dat geldt ook voor Gentoo en Slackware, maar die zijn qua beheer net een tikje lastiger (Slack heeft geen echte native package management en Gentoo moet uiteraard alles compileren - al is dat met een quad Xeon prima te doen zonder dat je routerprestaties eronder lijden

Oslik blyat! Oslik!
Waarschijnlijk ga ik alles met Debian of Gentoo prima werkend krijgen. Maar het probleem is dat ik niet genoeg tijd heb om daar in te steken. Een eenvoudige router/firewall opzetten is geen enkel probleem, dat heb je met een standaard installatie al bijna voor elkaar. Maar dan... voor mij zitten er dan toch wel vele uren van lezen en onderzoeken aan te komen op die manier. Tis alweer jaren geleden dat ik voor het laatst met Debian gewerkt heb, was toen nog een 2.2 en later een 2.4 kernel.
Clarkconnect is idd vrij beperkt wat de mogelijkheden aan gaat. Maar afgezien van multi WAN volstaat de Community Edition voor mijn doeleinden prima. Eenvoudig bijwerken via webinterface, de verschillende services zijn eenvoudig in te stellen, en het werkt allemaal na een eenvoudige installatie. Kijk bijvoorbeeld maar eens hoe je via de webinterface multi WAN kunt instellen, daar kan ik met handmatig iptables invoeren echt niet zo snel tegenop.
*edit*
Kreeg net een link over L7-filter Supported Protocols. Misschien niet helemaal van toepassing op mijn situatie, maar het geeft wel een aardig beeld van hoe zwaar bepaalde soorten van filteren zijn. P2P blijkt erg zwaar te zijn om te filteren bij wat grotere hoeveelheden op een P3 600MHz.
[ Voor 14% gewijzigd door Blorgg op 11-09-2007 22:41 ]
Verwijderd
Ik vind het nu hoog tijd worden voor mezelf om eens Linux te gaan draaien, ik zit immers in de IT wereld en krijg hier toch mee te maken vroeg of laat. Daarom vind het ik belangrijk dit ook gewoon als mijn main OS te draaien, dat had ik al veel eerder moeten doen, maar door een enorm belabberde Linux "leraar" op mijn vorige opleiding moet ik eerlijk bekennen dat ik geen fan ben geworden van Linux, het wordt tijd om dit te veranderen.
Zoals jullie begrijpen is mijn linuxkennis dan ook niets tot miniem, en kan ik niets met alleen een commandprompt.
Waaraan moet het voldoen?
Ik heb een Core 2 Duo in mijn laptop, dus 64-bit ondersteuning zou leuk zijn. (Natuurlijk ken ik de problemen met drivers/software die niet op 64-bit draaien...daar heb ik opzich weinig trek in).
Verder programmeer ik veel (maar volgens mij maakt dat bij de keuze niet veel uit) en game ik amper tot niet. Tekstverwerken moet goed te doen zijn, want dat doe ik ook erg veel.
Ik zat zelf aan Ubuntu of SuSe te denken, maargoed...ik vertrouw op het antwoord van de experts.
Verwijderd
Aangezien tekstverwerken een drempel kan zijn; heb je al eens met OpenOffice gewerkt? Kijk daar eens naar, draait ook onder windows.Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 22:37:
Beste lezer,
Ik vind het nu hoog tijd worden voor mezelf om eens Linux te gaan draaien, ik zit immers in de IT wereld en krijg hier toch mee te maken vroeg of laat. Daarom vind het ik belangrijk dit ook gewoon als mijn main OS te draaien, dat had ik al veel eerder moeten doen, maar door een enorm belabberde Linux "leraar" op mijn vorige opleiding moet ik eerlijk bekennen dat ik geen fan ben geworden van Linux, het wordt tijd om dit te veranderen.
Zoals jullie begrijpen is mijn linuxkennis dan ook niets tot miniem, en kan ik niets met alleen een commandprompt.
Waaraan moet het voldoen?
Ik heb een Core 2 Duo in mijn laptop, dus 64-bit ondersteuning zou leuk zijn. (Natuurlijk ken ik de problemen met drivers/software die niet op 64-bit draaien...daar heb ik opzich weinig trek in).
Verder programmeer ik veel (maar volgens mij maakt dat bij de keuze niet veel uit) en game ik amper tot niet. Tekstverwerken moet goed te doen zijn, want dat doe ik ook erg veel.
Ik zat zelf aan Ubuntu of SuSe te denken, maargoed...ik vertrouw op het antwoord van de experts.
Programmeren en linux, tsja. Ik denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Hell, je krijgt er zelfs de hele GNU toolkit bij als je wilt.
Verder is het een kwestie van uitproberen maar ik proef dat je gewoon een werkende desktop wilt. Maakt verder niet uit hoe het uitziet, nietwaar? Probeer ze allebei uit zou ik zeggen. De install is bij beide goed geregelt. Let wel even op het partitioneren van je schijf(ven). Een Dual Boot machine wordt automatisch ondersteunt maar het kan zijn dat je net teveel op "next" clickt en je windows partitie overschrijft.
Veel succes en schroom niet om hier vragen te stellen. We helpen heel graag mensen om van Windows over te stappen hier
Verwijderd
Dankje, goed antwoordVerwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 00:44:
[...]
Veel succes en schroom niet om hier vragen te stellen. We helpen heel graag mensen om van Windows over te stappen hier
Ik ga Ubuntu eens proberen...en ik wilde het sowieso als main-OS hebben, dus zonder dualboot. Aangezien ik mezelf een beetje ken ga ik dan waarschijnlijk toch over op Windows.
Ik krijg een Q6600 met 2GB ram en een 8600gt mochten jullie geïntresseerd zijn.
Ik ben sinds een maand over op OpenSuse, heb eerst nog heel erg over "K"ubuntu getwijfeld. Ook geprobeerd maar OpenSuse heeft toch me voorkeur ik vind het iets lekkerder in elkaar zitten om 1 of andere reden.Vintendo schreef op donderdag 13 september 2007 @ 11:38:
Goedenmorgen allemaal. Ik wil waarschijnlijk ook eens een linux distro gaan uitproberen. Maar welke? De keuze is gigantisch! Ik zit zelf een beetje te twijfelen tussen (K)Ubuntu en Fedora. Of zijn er betere distro's voor beginners?
Volgende maand komt er van ubuntu en opensuse weer een nieuwe versie uit en dan ga ik ze weer allebij proberen.
Tja, wat wil je ermee doen?Vintendo schreef op donderdag 13 september 2007 @ 11:38:
Goedenmorgen allemaal. Ik wil waarschijnlijk ook eens een linux distro gaan uitproberen. Maar welke? De keuze is gigantisch! Ik zit zelf een beetje te twijfelen tussen (K)Ubuntu en Fedora. Of zijn er betere distro's voor beginners?
Je moet eerst en vooral bedenken dat de look&feel bij Linux niet door de kernel zelf of zelfs door de distro bepaald wordt, maar dat het bepaald wordt door de gekozen desktop environment (DE). De drie gangbare zijn KDE (lijkt redelijk door Windows geinspireerd met een flinke lading OSX ondertussen), Gnome (erg minimalistische interface dat in de verste verte iets wegheeft van Mac zoals het ooit was, veel toeters en bellen achter de schermen) en XFCE (wat afwijkende met een dock en een taskbar, heeft iets weg van CDE, voor de mensen die ooit met Solaris gewerkt hebben - is bovendien verreweg de lichtste van de drie qua systeembelasting, al zal je met een Q6600 daar niet zoveel van merken

De meeste distro's geven je keuze uit meerdere DE's. Waar een distro zich vooral in onderscheidt is hoe programma's geinstalleerd en met elkaar geintegreerd worden. Ubuntu staat bijvoorbeeld bekend om de zeer simpele installatie (liveCD booten en zeggen "gooi dit op m'n harde schijf"), je kunt kiezen uit alledrie de DE's (Ubuntu = Gnome, Kubuntu = KDE, Xubuntu = XFCE) en het heeft een erg makkelijke package management systeem.
Alleen is dat makkelijk om even te zien hoe Linux eruit ziet, als je er echt mee wilt leren werken is het veel beter om een distro te nemen waar je zoveel mogelijk zelf doet met een goede handleiding. Gentoo, Slackware en Debian zijn dat soort distro's. Ubuntu is per slot van rekening weinig meer dan Debian met veel toeters en bellen er default op

Oslik blyat! Oslik!
Oslik blyat! Oslik!
ALS die zercom nou eens opschoot met assembleren. Alle onderdelen zijn nou alvijf dagen binnen
http://forums.techwatch.com.au/viewtopic.php?t=4692
Daar staan een aantal oplossingen die zeker de moeite waard zijn
ik ben bezig met het samenstellen van een nieuw thuis servertje, deze moet gaan zorgen voor:
DHCP
FTP/HTTP
File server
Downloadbak
naar wat advies te hebben gekregen zou ik ook graag software raid draaien, het liefste raid 5 of 10
op mijn oude servertje heb ik ubuntu en SuSe geprobeerd, maar ben na een tijdje toch terug gegaan naar windows server 2003, omdat ik linux toch niet helemaal lekker vond werken, we zijn nu 1 jaar verder en ik ben dus bezig met een nieuw servertje en wou ik lunix nog eens een kans geven omdat ik windows nu wel aardig binnenstebuiten ken en ik wel weer wat nieuws wil leren
nu vroeg ik mij af welke linux/BSD dist. kan ik het beste nemen?
mijn servertje komt in een 19inch rack te hangen en ik wil deze graag kunnen remote controllen vanaf mijn klooi/game pc (vista)
nou heb ik azureus wel eens gedraaid op ubuntu en ik draai het nu nog op windows, ik gebruik dit icm met een remote control plug-in nl. azsmrc. klopt het dat azureus plug-ins ook werken op linux en andersom? want ik wil azsmrc/azureus wel graag blijven gebruiken.
- Internetten
- Chatten(MSN)
- AMD K6 350 Mhz
- 64 MB geheugen
- +-4 GB harde schijf
Ik gebruik op een andere pc op een andere plek vrij veel Ubuntu, maar dat is te zwaar voor deze pc. Ook voor Xubuntu word minimaal 128 Mb geheugen vereist. Ik heb nu wel DSL gevonden, maar ik heb daar totaal geen ervaring mee. Heb de embedded versie geprobeerd, ik zag dat FF daar geinstalleerd was, maar geen messenger. Verder leek die ook niet gemaakt te zijn voor installatie op de harde schijf. Hebben jullie nog andere ideeën?
Ik vind het niet erg als ik het een en ander in moet stellen tijdens de installatie, maar daarna wil ik gewoon een grafische desktop.
Dell E6420 | Sony Cybershot WX220
Misschien is het zowiezo aan te raden om wat ram erbij te doen ivm met de snelheid van je PC. Je kan dan nog dingen starten omdat bijvoorbeeld firefox gewoon standaard veel inneemt qua ram ruimte.DitisKees schreef op maandag 17 september 2007 @ 21:46:
Hallo, ik zoek een Linux distro voorIk heb hiervoor de volgende pc beschikbaar.
- Internetten
- Chatten(MSN)
Ik wil er een draadloze netwerkkaart inzetten, kan dat in zo'n oude pc, en welke is aan te raden ivm Linux?
- AMD K6 350 Mhz
- 64 MB geheugen
- +-4 GB harde schijf
Ik gebruik op een andere pc op een andere plek vrij veel Ubuntu, maar dat is te zwaar voor deze pc. Ook voor Xubuntu word minimaal 128 Mb geheugen vereist. Ik heb nu wel DSL gevonden, maar ik heb daar totaal geen ervaring mee. Heb de embedded versie geprobeerd, ik zag dat FF daar geinstalleerd was, maar geen messenger. Verder leek die ook niet gemaakt te zijn voor installatie op de harde schijf. Hebben jullie nog andere ideeën?
Ik vind het niet erg als ik het een en ander in moet stellen tijdens de installatie, maar daarna wil ik gewoon een grafische desktop.
Voor de rest welke ik zou aanraden of in ieder geval proberen is Fluxbuntu. Dit is een beetje sinister projectje zodat je dus standaard Fluxbox hebt ipv van Gnome of XFCE. Het voordeel aan deze distro is dat je de manier van werken ken( synaptic zit er nog steeds in) en hij is ontzettend licht. In het grote ubuntu topic kun je hier wat meer informatie over vinden.
Draai al een paar jaar een W2K3 servertje op een oude PIII 867 Mhz met 386 mb ram. Zitten 2 schijven in van 40 en 250 gb. Omdat dit niet soepel werkt (duh!) en w2k3 niet helemaal legaal is wil ik over stappen op linux. Ook ken ik w2k3 nu wel dus wil eigenlijk wel eens wat nieuws....
Wordt vooral gebruikt als fileserver en download bak (newsleecher). Het geheel hangt zonder monitor en toetsenbord in de meterkast dus moet via RD/ VNC iod bediend kunnen worden.
Dus mijn vraag is wat zouden jullie mij aanbevelen? Unbuntu Server? Kan ik dan nog een GUI installeren?
Nogmaals mijn wensen:
- moet soepel draaien op oude hardware (w2k3 heeft hier moeite mee )
- moet als fileserver, ftp server en dns server dienst doen
- moet newsreader op kunnen draaien wat met par, rar en nzb om kan gaan
- op afstand te bedienen via WAN en LAN.
Quod licet lovi, non licet bovi
Ook Zenserver, de server-fork van Zenwalk, is misschien interessant. Gebaseerd op Zenwalk, en ik denk wel dat je het via webmin kan beheren.
[ Voor 23% gewijzigd door Borromini op 18-09-2007 17:42 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.
64.233.183.103MrDry schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 18:52:
Maar kan ik dan via SSH ook applicaties draaien zoals bijvoorbeeld een newsreader?
0.0
Natuurlijk, wat denk je anders? Hellanzb is bijvoorbeeld een erg goede, console based newsreader, die complete binary support heeft, evenals het lang bewezen auto parren & rarren. Het was zelfs een van de eerste clients die het uberhaupt had. Verder gebruikt het ook bijna geen resources.MrDry schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 18:52:
Maar kan ik dan via SSH ook applicaties draaien zoals bijvoorbeeld een newsreader?
Zelfde geld voor aplicatie X, evenals voor Y, ....
Met andere woorden, je kan in principe alles 'via ssh' draaien.
Flauw, maar grappig
When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.
Iemand die hier advies kan geven? Als ik toch een nieuwe koop, dan liefst een die out-of-the-box werkt.DitisKees schreef op maandag 17 september 2007 @ 21:46:
Hallo, ik zoek een Linux distro voor
knip
Ik heb hiervoor de volgende pc beschikbaar.Ik wil er een draadloze netwerkkaart inzetten, kan dat in zo'n oude pc, en welke is aan te raden ivm Linux?
- AMD K6 350 Mhz
- 64 MB geheugen
- +-4 GB harde schijf
Ikzelf heb zeer goede ervaringen met een D-link G520+ Hij werkte out of the box op linux zelfs beter dna op windows( windows nooit aan de praat gekregen zelfsDitisKees schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 21:43:
[...]
Iemand die hier advies kan geven? Als ik toch een nieuwe koop, dan liefst een die out-of-the-box werkt.
Belangrijkste om hier rekening mee te houden is niet software support maar hardware compatibility. Vrijwel alle PCI WiFi NICs eisen een PCI 2.2 bus, terwijl veel So7 chipsets maar PCI 2.1 bieden. Eerst en vooral moet je dus kijken of jouw moederbord PCI 2.2 ondersteunt (tip: specs van chipset opzoeken). Zo ja kun je dan gaan kijken naar een PCI NIC met goede Linux support - hier kun je een lijst met chipsets en support status vinden.DitisKees schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 21:43:
[...]
Iemand die hier advies kan geven? Als ik toch een nieuwe koop, dan liefst een die out-of-the-box werkt.
Heeft je mobo geen PCI 2.2, dan ben je als je per se WiFi wilt gebruiken (IMHO bij een vaste PC nooit een goed idee - UTP kabel is veel makkelijker en betrouwbaarder en geen gezeur met support) aangewezen op USB devices.
Trouwens, waarom kijk je niet naar wat extra RAM? EDO of PC100 kun je voor nagenoeg niets oppikken bij kringloopwinkels tegenwoordig, en het verschil tussen 64MB en 96/128/192 ga je echt heel duidelijk merken
Oslik blyat! Oslik!
Ik zie het. Is wel ff anders dan nu gewend. Maar ik lees dat je toch een GUI kan starten (als ik het goed begrepen heb). Ik zie ook wel in dat hellanzb erg handig kan zijn. Maar werk al te lang op windows (sind 3.1). Ben eigenlijk beetje afhankelijk geworden van een GUI....icyx schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 20:46:
[...]
Natuurlijk, wat denk je anders? Hellanzb is bijvoorbeeld een erg goede, console based newsreader, die complete binary support heeft, evenals het lang bewezen auto parren & rarren. Het was zelfs een van de eerste clients die het uberhaupt had. Verder gebruikt het ook bijna geen resources.
Zelfde geld voor aplicatie X, evenals voor Y, ....
Met andere woorden, je kan in principe alles 'via ssh' draaien.

Welke versie zouden jullie dan aanraden?
Ubuntu 6.06.1 LTS (Dapper Drake) of Ubuntu 6.10 (Edgy Eft) of toch Ubuntu 7.04 (Feisty Fawn)?
Met de opmerking van dion_b in het achterhoofd: zoek een Ralink-kaart die hun RT2500 chip gebruikt. Met de conventionele drivers ondersteunt het WEP, WPA1 TKIP/AES, voor volledige WPA2 support moet je bij de nieuwe mac80211 wireless stack zijn.DitisKees schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 21:43:
[...]
Het voordeel van de RT2500 is dat er geen firmware nodig is, en de drivers zijn tried & tested.
Als het niet dringt zou ik wachten op 7.10, ik had begrepen dat dat ook weer een LTS ging worden?MrDry schreef op woensdag 19 september 2007 @ 09:10:
[...]
Ik zie het. Is wel ff anders dan nu gewend. Maar ik lees dat je toch een GUI kan starten (als ik het goed begrepen heb). Ik zie ook wel in dat hellanzb erg handig kan zijn. Maar werk al te lang op windows (sind 3.1). Ben eigenlijk beetje afhankelijk geworden van een GUI....
Welke versie zouden jullie dan aanraden?
Ubuntu 6.06.1 LTS (Dapper Drake) of Ubuntu 6.10 (Edgy Eft) of toch Ubuntu 7.04 (Feisty Fawn)?
Btw - ik weet trouwens niet of Ubuntu Server een GUI heeft (zelf nog nooit geïnstalleerd). Je gaat geen enkele server-distro vinden met een GUI, tenzij je die er zelf opgooit.
[ Voor 41% gewijzigd door Borromini op 19-09-2007 11:18 ]
Dat had ik al gelezen...zijn er dan ook nog essentiele verschillen (behalve de GUI) tussen een server en een desktop distro? Bij windows is dit iig wel duidelijk het geval....Borromini schreef op woensdag 19 september 2007 @ 11:16:
Als het niet dringt zou ik wachten op 7.10, ik had begrepen dat dat ook weer een LTS ging worden?
Btw - ik weet trouwens niet of Ubuntu Server een GUI heeft (zelf nog nooit geïnstalleerd). Je gaat geen enkele server-distro vinden met een GUI, tenzij je die er zelf opgooit.
Volgens deze website wordt 8.04 weer een LTS, en 7.10 niet.Als het niet dringt zou ik wachten op 7.10, ik had begrepen dat dat ook weer een LTS ging worden?
Ook als ik google zie ik alleen maar aankondigingen voor een LTS in 2008.
Zeker, maar in tegenstelling tot Windows is Linux enorm modulair, dus je kan het kneden tot wat je wil. Als je wil gaan knutselen met Windows zelf moet je al zwaar geschut bovenhalen (nLite, programma's die onderdelen van Windows geforceerd verwijderen, registry hacking, enz.), terwijl je bij linux kan strippen zoveel je wil.MrDry schreef op woensdag 19 september 2007 @ 11:52:
[...]
Dat had ik al gelezen...zijn er dan ook nog essentiele verschillen (behalve de GUI) tussen een server en een desktop distro? Bij windows is dit iig wel duidelijk het geval....
Microsoft desactiveert bewust bepaalde mogelijkheden in bepaalde versies van hun OS'es (net zoals bv. ATi & nVidia pipelines uitschakelen en de bitbreedte van de bus halveren op hun kaarten bv.). Nu zal het bij Windows 2003 Server wel iets anders liggen, maar ik veronderstel dat je de vergelijking wel snapt
Ik moet wel wennen aan het gebruik zonder GUI. Heb dus KDE geinstalleerd en ja hoor...een GUI.
Omdat de systeemspecs niet overhouden ga ik ook eens kijken naar xubuntu. Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om de GUI alleen te starten als ik het nodig vind...maar dat moet ik nog testen...
Verwijderd
Oja, wel als "rcconf --now" aanroepen, anders moet je eerst van runlevel switchen, of rebooten, voordat het werkt.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2007 11:49 ]
Wil je je systeem leren kennen, _weten_ wat je linux distributie draait en waarom en hoe je het instelt.. download dan gewoon de Gentoo MinimalCD, en boot met gentoo nox (no X) en begin de handbook installation, en dus niet de installer. Iedereen roept dat het moeilijk is, maar dat is onzin. Er wordt stap voor stap gezegd exact wat je intypt, en waarom je dat typt. Neem wel de engelse handbook, niet de nederlandse.
Als je klaar bent weet je waarom je wat geinstalleerd hebt, met welke ondersteuning (USE flags), geoptimaliseerd voor je systeem (dus waarom in de hoofdpost wordt aangegeven dat Gentoo voor snelle systemen is is me een vraag).
Als hulp is er #gentoo en #gentoo-nl op Freenode met ~1000 gebruikers en ~50 in -nl, de Gentoo Documentation Resources, de Gentoo Wiki, de Gentoo Forums, en zo kan ik nog wel even verder gaan.
Gentoo is een van _de_ distro's waarbij je werkelijk leert met linux om te gaan. Doch vinden vele mensen het irritant omdat alles van sourcecode compiled wordt en duurt, maar compilen kan ook als je naar bed gaat of tijdens je andere bezigheden, en de haast aan de kant zetten
Je geeft zowat zelf je antwoord. Op snelle systemen kost het compileren veel minder tijd waardoor je meer tijd overhoudt om te computeren. Als je voor ieder wissewasje een paar uur je systeem kwijt bent, ben je gentoo namelijk heel gauw zat.laen schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 13:31:
<knip>
Als je klaar bent weet je waarom je wat geinstalleerd hebt, met welke ondersteuning (USE flags), geoptimaliseerd voor je systeem (dus waarom in de hoofdpost wordt aangegeven dat Gentoo voor snelle systemen is is me een vraag).
<knip>
Gentoo is een van _de_ distro's waarbij je werkelijk leert met linux om te gaan. Doch vinden vele mensen het irritant omdat alles van sourcecode compiled wordt en duurt, maar compilen kan ook als je naar bed gaat of tijdens je andere bezigheden, en de haast aan de kant zetten
Daarnaast ben ik benieuwd waarvoor je gentoo gaat gebruiken. Als je wat nieuwere software wilt hebben voor desktop gebruik dan moet je pakketjes gaan un-masken en dan begint de hell pas eigenlijk. revdep-build en etc-update all the way
Een beter alternatief is Arch-linux wat in mij ogen veel beter is dan gentoo voor desktop gebruik. Het lijkt op slackware, heeft een packagemanager, leuke community en goede documentatie.
Het grote voordeel van Gentoo is altijd nog Portage en juist gentoolkit (o.a. revdep-rebuild). In tegenstelling tot every (?) other distro out there kun je het qua libs en combinaties van software zo gek maken als je het zelf wilt. Iets wat je afaik verder alleen voorelkaar krijgt met een LFS-systeem (wat echt niet te onderhouden valt).
Dat is trouwens ook meteen de reden waarom ik nu, sinds vandaag, ondanks m'n constante gebitch en gemoan over Gentoo nu toch weer een Gentoo-desktop heb. Niemand anders dan ikzelf kan blijkbaar een desktop samenstellen waar ik compleet tevreden over ben.
0.0
Verwijderd
Heb XP 64 geprobeerd maar da's prut.
Linux dus. het is een Xeon3220 met 4Gb wil 64bits draaien en met alle 4 cores.
Wat het moet doen.. WU's stampen voor DPC.
Welke distro moet ik hebben.
Wil ook zelf kernel kunnen compilen/aanpassen.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2007 13:22 ]
Kernel compileren kan altijd, zorg dat je een compiler + de nodige deps heb, en het is te doenVerwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 13:21:
Agja kom er niet uit dus maar even in dit topic.
Heb XP 64 geprobeerd maar da's prut.
Linux dus. het is een Xeon3220 met 4Gb wil 64bits draaien en met alle 4 cores.
Wat het moet doen.. WU's stampen voor DPC.
Welke distro moet ik hebben.
Wil ook zelf kernel kunnen compilen/aanpassen.
Nee, ik wilde er juist op wijzen dat je niet erop hoeft te wachten, en ook rustig je systeem kan gebruiken terwijl je compiled. etc-update is een fijn script om je config files te updaten. De dep-hell valt enorm mee, en /etc/portage/package.* bestanden zijn juist heerlijk om aan te geven welke versies je wil draaien en waar ondersteuning voor wil inbouwen (iets wat ik zelf heerlijk vind). Revdep-rebuild is als je verwacht dat iets gebroken is, en dat gebeurd zelden.Miki schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 16:19:
[...]
Je geeft zowat zelf je antwoord. Op snelle systemen kost het compileren veel minder tijd waardoor je meer tijd overhoudt om te computeren. Als je voor ieder wissewasje een paar uur je systeem kwijt bent, ben je gentoo namelijk heel gauw zat.
Daarnaast ben ik benieuwd waarvoor je gentoo gaat gebruiken. Als je wat nieuwere software wilt hebben voor desktop gebruik dan moet je pakketjes gaan un-masken en dan begint de hell pas eigenlijk. revdep-build en etc-update all the way![]()
Een beter alternatief is Arch-linux wat in mij ogen veel beter is dan gentoo voor desktop gebruik. Het lijkt op slackware, heeft een packagemanager, leuke community en goede documentatie.
Arch-Linux is waar veel Gentoo mensen naar omgaan omdat ze maar niet kunnen wennen aan het compilen van pakketten, vaak omdat ze er op zitten te wachten totdat t pakket geinstalleerd is.. en dan ben je dus al verkeerd bezig. Maar Arch-Linux is, van wat ik hoor, best in orde. De community is nog niet zo groot wat het juist wat relaxter maakt om sommige gevallen. De package manager, community en goede documentatie heeft Gentoo ook
En net als Jungian, is er geen andere distro waarmee ik een desktop kan installeren waarmee _ik_ uiteindelijk tevreden mee ben, vooral vanwege t feit dat ik zelf kan kiezen.
Alsof je 24/7 zit te compilen met Gentoo...icyx schreef op zondag 23 september 2007 @ 17:22:
[...]
Kernel compileren kan altijd, zorg dat je een compiler + de nodige deps heb, en het is te doen. Verder kan je in principe iedere distro nemen die 64 bit is, zoveel specifieke eisen heb je niet. Ik zou alleen geen source-based systeem doen (like gentoo) omdat je dan cpu-tijd kwijt bent aan het compileren, en die cputijd wil je gebruiken voor DPC zo te zien
. Dingen als Debian of arch linux ofzo zijn eigenlijk allemaal goed
Gewoon eens in de zoveel tijd een update draaien, en dan nog ben je met een moderne CPU maar een uur ofzo kwijt waarin je gewoon verder kunt werken

Juist als je continu een taak wilt draaien (DPC) kan die ene procent winst die je haalt met specifiek voor jouw hardware compileren (CPU extensions, juiste O-setting voor cache size, geen onnodige frame pointers tenzij je wilt gaan debuggen) mogelijk verschil uitmaken (dan hebben we het hier over de DPC client zelf). Dat kun je natuurlijk ook met willekeurig welke distro doen, maar bij Gentoo gaat het juist makkelijk als normaal onderdeel van de installatie.
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2007 12:14 ]
Ik zeg ook niet dat je 24/7 zit te compilen, maar DE's en dingen als OOo (ja, ik weet het, dr zijn binaries voor) kosten gewoon en significante hoeveelheid tijd meer dan wat standaard dingen. Packages als GCC e.d. zijn ook geen verkeerde's. Als meneer zo'n CPU koopt, en deze ook echt wil laten crunchen in DPC, kan hij beter een binary-based distro pakken, en dus die uren tijdswinst gebruiken (ja, uren, als je je install een tijdje hebt draaien besteed je al met al toch nog wel wat tijd aan compilen). Het is gewoon een kwestie van kijken. Dat halve % tijdswinst bij dpc, of whatever, levert echt niet op tegen het onderhoud van je gentoo-systeempje. En, zoals je zelf ook zegt, is het los compileren van die DPC client ook niet zo moeilijk.dion_b schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 11:56:
[...]
Alsof je 24/7 zit te compilen met Gentoo...
Gewoon eens in de zoveel tijd een update draaien, en dan nog ben je met een moderne CPU maar een uur ofzo kwijt waarin je gewoon verder kunt werken(eh, tenzij je OpenOffice compileert
)
Juist als je continu een taak wilt draaien (DPC) kan die ene procent winst die je haalt met specifiek voor jouw hardware compileren (CPU extensions, juiste O-setting voor cache size, geen onnodige frame pointers tenzij je wilt gaan debuggen) mogelijk verschil uitmaken (dan hebben we het hier over de DPC client zelf). Dat kun je natuurlijk ook met willekeurig welke distro doen, maar bij Gentoo gaat het juist makkelijk als normaal onderdeel van de installatie.
Verder, als ^ verhaal klopt, ben je helemaal klaar, kan je beter een binary hebben
Verwijderd
Ik ben een nieuwkomer wat Linux distro's betreft én ik heb de startpost gelezen, toch doe ik hier even m'n verhaal:
Het linux-system-to-be (Acer 5671) bevat:
Intel Centrino Duo 1.7Ghz, 1Gb DDR2 SDRAM, 120 Gb HDD, ATI Mobility Radeon® X1600 512Mb
niet onbelangrijke componenten die ik graag óók werkend zou willen houden zijn:
Intel Wifi card, Cardreader, uitgebreid power management bij gebruik via batterij (screen brightness, cpu power etc. aanpassen)
De laptop in kwestie zal gebruikt worden voor school (kader unix/java/wiskunde), internet, instant messaging (mét webcam, maar dan is er aMSN heb ik me laten vertellen?), office en webdevelopment.
Zelf heb ik reeds Ubuntu 7.04 én LinuxMint geprobeerd, maar vraag me af welke distro mij de meeste mogelijkheden (o.a. wat ik reeds onderlijnde) geeft zonder niet-grafisch te worden... (in de mate van het mogelijke
Alvast bedankt
edit// merci Borromini; het is misschien wat onduidelijk maar het mogen zeker ook distro's zijn verschillend van Ubuntu en LinuxMint.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2007 07:38 ]
Gaat de loader van ubuntu vista herknnen? Oftewel; ga ik nog naar vista en xp kunnen booten als ik ubuntu installeer?
ja sorry, ik was 2 topics tegelijk aan het lezen, het andere zijnde: ubuntu topic. en heb blijkabar in de verkeerde gepost. sorry daarvoor
[ Voor 21% gewijzigd door bop op 27-09-2007 10:42 ]
doe niet aan signatures.. uhhh, arghhh
Verwijderd
Nu zit ik wat rond te neuzen en kom ik tegen dat er flink wat programma's zijn die voor zover ik het volg óf voor QT gaan werken (en dus op KDE c.s. werken) óf voor GTK+ zijn (Gnome en friends).
Klopt het dat als het voor het één geschreven is, het voor het ander niet gaat werken, en moet ik daarmee rekening houden bij de keuze voor welke X-Window manager ik wil draaien? KDE daar ben ik redelijk bekend mee (geen fan van, maar OK) en Gnome ken ik dus helemaal niet, maar als de Window manager mede bepaald welke software ik kan draaien wil ik natuurlijk de XWM kiezen met de breedste software support.
De keuze is dan eenvoudig: de grootste QT XWM, KDE, of de grootste GTK+ XWM, Gnome.
Verwijderd
Alles werkt binnen welke DE dan ook. QT apps draaien moeiteloos in Gnome en GTK apps werken moeiteloos in KDE. Dat het dan buiten de stijl van de DE valt is pure cosmetica.Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 18:27:
In lijn maar niet strict ontopic: Ik ben Fedora aan het binnenslepen om weer eens een poging te doen Windows de deur uit te doen voor alles wat niet games is, voornamelijk vanwege mijn gebrek aan zin Vista op m'n thuis PC te gaan gooien. Ik ben niet heel goed bekend met Linux, en heb dus expres een redelijk eenvoudige distro uitgezocht: ik wil er eigenlijk al spelend mee leren, niet eerst weken leren voor ik kan spelen.
Nu zit ik wat rond te neuzen en kom ik tegen dat er flink wat programma's zijn die voor zover ik het volg óf voor QT gaan werken (en dus op KDE c.s. werken) óf voor GTK+ zijn (Gnome en friends).
Klopt het dat als het voor het één geschreven is, het voor het ander niet gaat werken, en moet ik daarmee rekening houden bij de keuze voor welke X-Window manager ik wil draaien? KDE daar ben ik redelijk bekend mee (geen fan van, maar OK) en Gnome ken ik dus helemaal niet, maar als de Window manager mede bepaald welke software ik kan draaien wil ik natuurlijk de XWM kiezen met de breedste software support.
De keuze is dan eenvoudig: de grootste QT XWM, KDE, of de grootste GTK+ XWM, Gnome.
Verwijderd
De enige eisen waaraan de server moet voldoen, met name backup verhaal is belangrijkste.
- volledig webbased
- mogelijk backuppen van externe linux pc
- vpn server
- file server
- print server
- webserver (meestal, als het webbased is ;-) )
Wellicht kan iemand mij adviseren?
Zelf nog verder gezocht en volgende gevonden: http://www.webmin.com
Maar eens kijken of dit wat is .
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2007 20:30 ]
Je kunt het beste gewoon Webmin and Usermin installeren en dan kun je alle taken via een een webui afhandelen. Deze programma's draaien op elke Linux distributie...Echter betwijfel ik of het een kant en klare oplossing is.Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 19:57:
Ik wil thuis een linux server graag draaien, geen voorkeur voor distributie. Liefst kant en klare oplossing. Ik heb al diverse googles acties gedaan, maar vind voor namelijk oplossingen firewall oplossingen (zoals m0n0wall)
De enige eisen waaraan de server moet voldoen, met name backup verhaal is belangrijkste.
- volledig webbased
- mogelijk backuppen van externe linux pc
- vpn server
- file server
- print server
- webserver (meestal, als het webbased is ;-) )
Wellicht kan iemand mij adviseren?
edit:
Zelf nog verder gezocht en volgende gevonden: http://www.webmin.com
Maar eens kijken of dit wat is .
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."
Albert Einstein
1 internetten (mail lezen vooral) via inbelverbinding
2 printen
3 .doc documentjes openen
4 af en toe wat surfen op het net (google, marktplaats)
Het is een Pentium 3 600mhz met 64 mb ram op een Elitegroup P6BAT-A+(V2.0) moederbord, met een Sis 6326 agp videokaart met 8mb geheugen, icm een WD Caviar 102aa (10,2 GB)
Ik vermoed dat er al een besturingssysteem op de harde schijf aanwezig is, maar dit weet ik niet zeker. Ik zoek dus een Live-CD distro die op deze PC kan draaien en waarmee ik de harde schijf kan bekijken, en evt. formatteren. Indien mogelijk, aub geen command-line want daar heb ik (nog) niet genoeg ervaring mee.
Downloadlinkje
Kan ook NTFS resizen (en lezen) voor zover ik weet.
Verwijderd
Laat ik het anders brengen dan..
- Welke distro, is een kwestie van smaak. Elke linux distro is nog steeds linux, en verschilt in de manier waarmee jij met het systeem om gaat, het systeem in elkaar zit, en hoe het systeem met allerlei dingen omgaat. Enige wat ik kan aanraden is er een paar te proberen.
- Niet zoals windows, kies je bij linux zelf hoe je je desktop wil laten uitzien. Gnome, KDE, Xfce, Fluxbox.. je installeert welke je wil. En dan kies je ook nog eens de looks in deze. En dat heeft niks met je distro te maken.
- Schrik absoluut niet terug van het niet-grafische, want dat is vaak makkelijker dan je denkt. Een configuratie bestand bestaat vaak uit heel simpele aan/uit steekwoorden, en daarnaast is het niet-grafische configureren, het "onder water kijken", nog altijd een zeer goede manier om je systeem beter te leren kennen.
- Als distro A goed werkt op je laptop, werkt distro B ook goed op je laptop, als bij beide sprake is van het zelfde systeem (Linux, *BSD, ..), en zelfde soort kernel (2.4 of 2.6).
- De software kies je zelf ook, en staat ook los van de distro. Neem ik Gentoo met OpenOffice of Ubuntu met Staroffice of Fedora met Microsoft Office in Wine, of Gentoo met Microsoft Office in Wine of..
- Ondersteuning voor dingen als USB sticks kun je zelf nagaan in de kernel. Dbus en Hal zijn 2 pakketten die ik aan kan raden bij dingen als dat.
Ik heb een Dell Inspiron 6000 met de volgende specs:
- Intel Pentium M 1,86 GHz
- 512 MB intern geheugen
- 80 GB HDD
- DVD station/brander
- 15,4" breedbeeldscherm (niet elke distro gaat daar even makkelijk mee om heb ik gemerkt
Wat wil ik met m'n laptop gaan doen / wat moet er draaien:
-> Open Office.org
-> Firefox
-> Thunderbird
-> Pidgin, KVIrc
-> Een text editor a la textpad, meerdere documenten openen in 1 window, html tags met kleurtje etc => zijn er soortgelijke applicaties onder linux die op textpad lijken?
Wat zoek ik in een distro:
-> Moet snel booten
-> Makkelijk in en uit slaapstand te krijgen
-> Window manager moet niet te spartaans ogen, tot nu heb ik eigenlijk alleen maar met Gnome en KDE gewerkt (beide tot volle tevredenheid)
-> Goeie USB en bluetooth ondersteuning, ik wil internetten via m'n Nokia E61
Het zou ook fijn zijn als ik toch een enkele windows toepassingen zou kunnen draaien, zijn er distro's die verder gaan dan het meeleveren van wine? Ik heb eerder Linux gedraaid en ben redelijk zelf redzaam met behulp van allerlei fora en IRC, dus iets minder gebruiksvriendelijks dan Ubuntu durf ik best aan, maar of ik m'n Pentium M aan het compilen voor Gentoo wil zetten weet ik ook net weer niet zeker.
Ik hoop dat jullie me van wat advies kunnen voorzien. Alle hulp wordt op prijs gesteld!
Over je vraag of er iets is dat verder gaat dan WINE, dan kom je al gauw uit bij Cedega (of hoe het ook heet tegenwoordig). Cedega focust zich op specifieke applicaties (onder andere spellen) en levert uitdrukkelijk ondersteuning voor die applicaties. Ik vind zelf WINE een kansrijker project, omdat ze gewoon de Windows API zelf proberen te implementeren, in plaats van specifieke applicaties werkend krijgen.
Moraal van het verhaal, kies een distributie die je leuk lijkt en ga aan de slag. Met manpages, google en tweakers die je te hulp kunnen schieten vind je vanzelf uit of iets kan en hoe het kan.
Hier staat een laptop met een 450Mhz AMD processor en 32MB geheugen. Zijn er (redelijk) moderne distro's mét grafische shell die aan 32MB genoeg hebben? Xfce is te zwaar en van bijv fluxbox kan ik geen system requirements vinden.
Het hoeft geen uitgebreide distro te zijn, als het maar beter werkt dan de brakke Win98 install die er nu op staat.
Men raad me "Gentoo" aan, mijn vraag is als het volgt. Is dit een goeie distro om bij te leren, is het doenbaar voor een onervaren gebruiker die gemotiveerd is en zijn er alternatieven? Bij voorbaat dank!
Verwijderd
Gentoo is een goede, wat meer uitgediepte introductie in de wondere wereld die linux heet. Als je kunt lezen kun je Gentoo isntalleren en beheren. Alleen moet je wat tijd hebben om de hele meuk te compileren. En daar gaat best wel wat tijd inzitten.KS1987 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 21:24:
Ik ben een groentje op het gebied van Linux, mijn enige ervaring is met (k)ubuntu binnen een virtual pc omgeving. Maar ik wil toch eens iets bijleren, aangezien ik mijn IT-porfolio wil verruimen.
Men raad me "Gentoo" aan, mijn vraag is als het volgt. Is dit een goeie distro om bij te leren, is het doenbaar voor een onervaren gebruiker die gemotiveerd is en zijn er alternatieven? Bij voorbaat dank!
ik wil hier graag (klein kantoortje @ non-profit organisatie, dus nauwelijks/ geen geld beschikbaar), een lokaal servertje draaien. De bedoeling is om een centraal contactpersonen bestand te hebben, een printer te delen en bestanden uit te wisselen. En eventueel in een later stadium ook wat andere programmas erop te draaien, maar de vorige 3 functies zijn eigenlijk wel een must. De contactpersonen (en als het even kan agenda/notities) moeten kunnen syncen met Outlook en Entourage, en het liefst met een gratis connector daarvoor. Nu ben ik zelf dus al aan het zoeken geweest, en sprongen de volgende opties er een beetje uit:
SME Server: http://wiki.contribs.org/Main_Page
Simple Groupware:http://www.simple-groupware.org
eGroupWare: http://www.egroupware.org
Ook heb ik de volgende connector gevonden die wel aardig schijnt te werken (weet alleen niet of die met entourage werkt): http://www.funambol.com/opensource/
Heeft iemand ervaring met de pakketten? Welke is het gebruiksvriendelijk en het makkelijkst om op te zetten (ik ben afgelopen weken al beetje met linux aan het stoeien geweest, dus helemaal voor noobs hoeft het niet te zijn heur.), en best het beste bij mijn verhaaltje? Alvast bedankt voor jullie inzichten!
Ik heb zelf al iets in mijn hoofd, maar wil graag jullie mening:
Wat heb ik:
- AMD X2 6000+ socket AM2
- 2x Seagate SATA 2 320 GB
- Zalman 460 Watt voeding
- Asus 8600GT Silent (PCIe)
- NEC Sata DVD-rw drive
Wat wil ik kunnen:
- Must:
- Zoveel mogelijk out-of-the-box
- Draaien van allerlei windows-only programma's (photoshop/flash/fireworks etc.)
- Spelletje doen, zowel de recentere (crysis b.v.) als de oudere (diablo 1 als voorbeeld).
- Internetbankieren (zowel ABN als Postbank)
- 1600x1200 als Resolutie, het liefst met allemaal onzinnige effectjes (beryl schijnt leuk te zijn)
- Movies en MP3's kunnen afspelen ala winamp/windows media player zonder codecs gerotzooi
- Branden CD's en DVD's
- Nice to:
- Theme's installeren voor het OS.
- Mailen via applicatie ipv webbased.
- Draaien van ISO's zoals Deamon Tools dat ook doet
- Snelle backups maken van het OS, om installatie simpeler te maken (ghost oid).
- Beetje snel booten, dus geen uren in de wacht zegmaar.
Mogelijke dilemma's:
- Distro's die kunnen installeren van SATA drives?
- Distro's die overweg kunnen met X2 6000 en laatste chipsets?
- Geen gestress bij vervangen monitor en/of minder cruciale hardware?
Wie kan mij advieseren?
Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?
Verwijderd
Laat horen, welke distro had je in gedachten?Khaine schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 12:06:
Laat ik jhier ook maar eens mijn stempel achterlaten
Ik heb zelf al iets in mijn hoofd, maar wil graag jullie mening:
Zal allemaal geen problemen opleveren.Wat heb ik:
- AMD X2 6000+ socket AM2
- 2x Seagate SATA 2 320 GB
- Zalman 460 Watt voeding
- Asus 8600GT Silent (PCIe)
- NEC Sata DVD-rw drive
(Open)SuSE, Mandriva, Fedora, (K/X)Ubuntu.Wat wil ik kunnen:
- Must:
Virtualisatie en emulatie is mogelijk maar is niet bevordelijk voor de performance.- Draaien van allerlei windows-only programma's (photoshop/flash/fireworks etc.)
Ook hier, DirectX games is specifieke ondersteuning voor en is niet gratis. Crysis zou ik niet op rekenen dat het draait. ID Software geeft van hun games native linux binaries uit. Dus native draaien in OpenGL en knallen maar. (Denk aan hele resem Quake en Doom games).- Spelletje doen, zowel de recentere (crysis b.v.) als de oudere (diablo 1 als voorbeeld).
Browserafhankelijk. Firefox does the trick.- Internetbankieren (zowel ABN als Postbank)
Resolutie hoeft geen probleem te zijn. Beryl is no-more en heet tegenwoordig Compiz-fusion of zoiets.- 1600x1200 als Resolutie, het liefst met allemaal onzinnige effectjes (beryl schijnt leuk te zijn)
Movies is geen probleem. MP3 kan problematisch zijn. Afhankelijk van de distro omdat het geen "free software" is. Afspelen van DVD's hetzelfde verhaal. In sommige landen illegaal maar DVD Jon heeft libdvdcss geschreven zodat je ook op linux je DVD's kan afspelen.- Movies en MP3's kunnen afspelen ala winamp/windows media player zonder codecs gerotzooi
Geen problemen. K3B is een mooi stukje software hiervoor.- Branden CD's en DVD's
Hele meuk gratis bijgeleverd. Nog meer meuk gratis te downloaden.- Nice to:
Thunderbird, KMail, Evolution, Mutt, Pine, etc. allemaal native. Keuze genoeg.- Mailen via applicatie ipv webbased.
Hier weet ik zo 1-2-3 geen programma voor maar ISO's zijn gewoon te mounten.- Draaien van ISO's zoals Deamon Tools dat ook doet
Zet je /home directory op een aparte partitie en je behoud bij een herinstall al je data en instellingen. Dus gewoon nieuwe install DVD erin. Je root directory formatteren en opnieuw installeren en je hebt binnen 5 minuten een nieuwe install met behoud van al je oude instellingen.- Snelle backups maken van het OS, om installatie simpeler te maken (ghost oid).
Je bedoelt sneller dan Windows? Geen probleem, je kunt zelfs zien wat je OS allemaal start als je wilt ipv alleen zo'n opstartschermpje waarbij je meot gokken wat er allemaal gebeurt.- Beetje snel booten, dus geen uren in de wacht zegmaar.
Geen probleem, allemaal standaard tegenwoordig.Mogelijke dilemma's:
Wat zijn je chipsets? De CPU zal geen probleem zijn.- Distro's die overweg kunnen met X2 6000 en laatste chipsets?
Kijk eerst of de kernel wel de hardware chips ondersteunt voordat je iets koopt en/of vervangt. Dan mag het geen problemen opleveren.- Geen gestress bij vervangen monitor en/of minder cruciale hardware?
Verwijderd
Windows-programma's kan je vaak in Wine draaien zonder snelheidsverlies. Ook games. Crysis (in DX10-mode) kan je voorlopig wel vergeten. Wine heeft nog geen implementatie van DX10. Iets oudere games als HL2, Stalker, WoW, GTA:SA, C&C3, BF2 werken wel redelijk.Khaine schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 12:06:
Wat wil ik kunnen:
- Must:
- Draaien van allerlei windows-only programma's (photoshop/flash/fireworks etc.)
- Spelletje doen, zowel de recentere (crysis b.v.) als de oudere (diablo 1 als voorbeeld).
- Internetbankieren (zowel ABN als Postbank)
- 1600x1200 als Resolutie, het liefst met allemaal onzinnige effectjes (beryl schijnt leuk te zijn)
- Movies en MP3's kunnen afspelen ala winamp/windows media player zonder codecs gerotzooi
- Branden CD's en DVD's
Veel programma's (bv Photoshop CS3, MSOffice2007) worden dus ook niet ondersteund, waardoor je een oplossing moet zoeken als Windows in VirtualBox installeren. Hierdoor heb je echter geen GPU-ondersteuning, dus recente games werken met die methode niet. En het is traag.
Beryl is alweer verleden tijd. Het is gemerged met Compiz en heet nu Compiz Fusion. Het wordt standaard meegeleverd met Ubuntu Gusty. Die komt over een paar dagen uit.
Video, audio, Flash gaan in Ubuntu allemaal makkelijker dan in Windows. Als je iets probeert af te spelen dat niet ondersteund wordt, dan komt er een popupje die zoekt naar het juiste programma, waarna je gewoon je wachtwoord intikt en op OK drukt.
CDs en DVDs branden werkt (in Ubuntu) gewoon door een schijfje in je drive te steken. Dan komt-ie vanzelf met de vraag wat je ermee wilt doen. Je kan ook ISOs branden dmv het rechtermuisknop-menu.
Mijn desktop computer boot in 37 seconden. Dat is een single core Athlon64 4000+ met 1GB RAM. Een oudje dus. Kies wel voor ReiserFS bij het partitioneren, want als je grote schijven hebt (1TB ofzo) dan duurt een consistency-check bij het standaard filesystem Ext3 echt onwijs lang. Dat kan echt een half uur duren, terwijl ReiserFS (op m'n slome server) in 5 minuten klaar is. Hier kwam ik achter toen de Gutsy Beta bij mij per ongeluk had ingesteld dattie m'n schijf bij elke boot moest checken. Normaal gesproken doet hij dat alleen als je verkeerd hebt afgesloten, of als er een bepaalde tijd voorbij is gegaan.- Nice to:
- Mailen via applicatie ipv webbased.
- Draaien van ISO's zoals Deamon Tools dat ook doet
- Snelle backups maken van het OS, om installatie simpeler te maken (ghost oid).
- Beetje snel booten, dus geen uren in de wacht zegmaar.
ISOs kan je mounten. Maar dat is meteen ook het enige formaat dat door Linux (de kernel) ondersteund wordt. Je kan het programma bchunk installeren om (mbv de commandline) BIN/CUE-combinaties om te zetten naar een ISO. Alle andere formaten (NRG,MDF,etc) worden niet ondersteund. Gelukkig heb je dat ook niet nodig als je alleen maar zelf backups maakt. Dan heb je namelijk zelf de keus. Gedownloade shit in van die vage formaten gaat dus niet werken.
Een backup van je OS is zo gemaakt door je root-directory te tarren met:
tar -cpzf backup.tar.gz /
Zet er nog een "v" bij de opties om precies te zien wattie doet.
Zou gewoon moeten werken. Ik zou gewoon een Ubuntu-cdtje branden en kijken of het je bevalt. Ubuntu start gewoon op van de cd alsof-ie geïnstalleerd is. Je kan op Install drukken als je tevreden bent en wat meer snelheid wilt (cdrom is natuurlijk langzamer dan harddisk).Mogelijke dilemma's:
- Distro's die overweg kunnen met X2 6000 en laatste chipsets?
- Geen gestress bij vervangen monitor en/of minder cruciale hardware?
De meeste distributies bieden tegenwoordig dit soort LiveCDs aan, waardoor het erg makkelijk uitproberen is.
Wat had ik zelf in gedachten:
Zelf dacht ik aan Ubuntu. Ik heb de CD's afgelopen week geleverd gekregen, en zou dus theoretisch gezien al aan de slag kunnen. Waarom dan toch dit topic hoor ik je vragen. Vrij simpel, bij mijn mogelijke dilemma's heb ik SATA drives installeren gezet, ik had hier namelijk al mot mee. Ik heb geprobeerd OpenSUSE , Fedora 8 en Ubuntu Feisty Fawn te installeren, en alledrie de Distro's lopen stuk op de SATA DVD-drive. Booten en Installatie gaat goed totdat men gaat zoeken naar het medium, en dan blijkt dat IDE niet aanwezig is (nogal logisch, mijn hele pc is SATA-based). Daarop liep de installatie dus stuk. Overigens kan ik waarschijnlijk live wel werken, maar dat is ook niet gelukt vanwege een black-screen en daarop volgende reboot.
Ubuntu had de voorkeur omdat ik 6.06 al eens draaiende had op mijn single-core AMD 64 3500, en programma's en update's geweldig gemakkelijk ging, en native support voor MP3 ingebakken zat. Iets wat mij toen positief verraste. Ik heb me echter sindsdien niet meer op de hoogte gehouden wat er allemaal in Linux-land speelde. Het begon pas weer te kriebelen bij het zien van Beryl, wat nu dus Compiz Fusion is.
In de C'T las ik ook al het 1 en ander over de nieuwe Fedora en daar was men ook over te spreken. Wellicht is die ook te doen dus.
Heb ik het dus goed begrepen als de meest gangbare software wat langzamer zal draaien (denk aan fireworks) dan dat het normaal zou doen, omdat het geemuleerd dient te worden? Is dit verschil erg groot of significant merkbaar? Dat ik geen DX10 games kan spelen dat neem ik dan wel voor lief. Leuk trouwens dat ID veel meer native OpenGL support games heeft dan ik verwachtte.
Al met al wil ik zodra mijn nieuwe moederbord binnen is toch een Ubuntu uit de kast trekken. Even mee spelen en kijken of het allemaal bevalt. Meten is uiteindelijk weten, dus of het echt zinnig zal worden moet de tijd leren. In ieder geval heb ik vanuit hier wat bagage meegekregen die erg nuttig zal blijken (denk aan brandprog, of wijze van back-up).
Bedankt voor jullie beider toevoegingen!
Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?
Intel E139761 bord
Intel Pentium II 300MHz
128MB RAM
60GB harddisk
Diamond Rendition V2100
floppy, USB, snelle (48x of 52x) CD lezertje
PS/2 tobo, COM muis (evt. PS/2), on-board geluid, los ISA LAN kaartje (geen idee wat)
Het is de bedoeling dat hij hier een typecursusje op gaat doen, muziek op kan luisteren, en waarschijnlijk op gaat MSN'en en mocht het mogelijk zijn 'habbo hotel' gaan spelen. Uiteraard ook wat geïnternet (
Ikzelf heb nog erg weinig ervaring met Linux, en de anderen hier in huis echt niet meer, dus het moet wel enigzinds out-of-the-box werken, en het zou helpen als het een wat bekender distrotje is omdat er dan meer over te vinden is mocht ik hulp nodig hebben
Ik heb wat rondgekeken, en kijkende naar de specs van het bakje, en de eisen qua simpelheid, en het vrij gemakkelijk beheren ervan, leek Zenwalk mij wel een goede keuze. Het is erg licht (kan alleen geen precieze eisen vinden), toch grafisch, en niet té lastig om te installeren en werkend te krijgen.
Lijkt Zenwalk jullie ook een goede keuze? En zo ja, welke versie is interessant om naar te kijken? Ik kan me voorstellen dat de laatste versie niet meteen goed is, maar de precieze details qua bugs/lekken in oudere versies ken ik niet allemaal.
--edit: Of ik gooi er DSL op, eens kijken...
[ Voor 5% gewijzigd door TheZeroorez op 17-10-2007 21:54 ]
Heb verschillende distro's geprobeerd, featherlinux (mini livecd) was eenmaal geboot niet stabiel en Debian icm Fluxbox wou niet werken omdat Debian tijdens de install bleef hangen, vermoedelijk vanwege te weinig geheugen (32MB vereist, 32MB - 2MB shared videogeheugen is 30MB over). Na een avondje klooien en zoeken toch maar extra geheugen bijbesteld, nu staat er Windows 2000 op...MadMarky schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 19:38:
Ik ben op zoek naar een lichte distro voor op een ouder systeem.
Hier staat een laptop met een 450Mhz AMD processor en 32MB geheugen. Zijn er (redelijk) moderne distro's mét grafische shell die aan 32MB genoeg hebben? Xfce is te zwaar en van bijv fluxbox kan ik geen system requirements vinden.
Het hoeft geen uitgebreide distro te zijn, als het maar beter werkt dan de brakke Win98 install die er nu op staat.
Het betreft hier een. Latitude CPxJ. Met de volgende specs:
p3 800 mhz procc.
Ati rage mobility grafische kaart
80 gb harddisk
"Xircom cardbus Ethernet 100 + modem 56" en Linksys wireless-g notebook adapter, deze moeten werken!
Ik zoek een OS die meteen werkt zonder dat ik teveel moet sleutelen. De pc heeft 1 hoofddoel: torrents downloaden. Er moet dus een torrent download progamma te krijgen zijn op te betreffende distro. Ook moet het systeem stabiel zijn. Verder zou het fijn zijn als ik af en toe eens wat kon chatten en internetten, maar dat moet geen probleem zijn lijkt mij.
Ik heb een klein beetje ervaring met Kubuntu, echter is dit te verwaarlozen. Ben dus een beginner. Wat ik wel weet is dat er nogal problemen zijn met ATI drivers, hoop dat dit geen obstakel wordt. Grafisch eis ik immers heel weinig.
Hoop dat iemand me kan helpen bij de keuze.
Als jij zegt 'ik heb S-ATA drives' dan is de meest logische conclusie ook dat het om HD's gaatKhaine schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 20:56:
Ok mooi, William en DOT bedankt voor de reply's.
Wat had ik zelf in gedachten:
Zelf dacht ik aan Ubuntu. Ik heb de CD's afgelopen week geleverd gekregen, en zou dus theoretisch gezien al aan de slag kunnen. Waarom dan toch dit topic hoor ik je vragen. Vrij simpel, bij mijn mogelijke dilemma's heb ik SATA drives installeren gezet, ik had hier namelijk al mot mee.
S-ATA opticals zijn slecht ondersteund onder Linux momenteel. Er is geen enkele reden om van P-ATA opticals naar S-ATA opticals te migreren - de bandbreedte die P-ATA biedt is ruim voldoende voor lezers en branders.
De S-ATA HDs zullen geen probleem vormen. Als ie je DVD-lezer niet vindt (logisch, is een probleemgeval) dan zit je natuurlijk vast.Ik heb geprobeerd OpenSUSE , Fedora 8 en Ubuntu Feisty Fawn te installeren, en alledrie de Distro's lopen stuk op de SATA DVD-drive. Booten en Installatie gaat goed totdat men gaat zoeken naar het medium, en dan blijkt dat IDE niet aanwezig is (nogal logisch, mijn hele pc is SATA-based). Daarop liep de installatie dus stuk.
Ik vrees ervoor, maar ik ben benieuwd of het werkt. Het bootproces van de DVD/CD lukt best wel, tot het de lezer/brander moet herkennen waarvan ie de rest moet laden, en dan loopt het waarschijnlijk mis.Overigens kan ik waarschijnlijk live wel werken, maar dat is ook niet gelukt vanwege een black-screen en daarop volgende reboot.
Mijn tip: check de specs van je moederbord en google daar es op, specifiek op de S-ATA controller en op Linux support: www.google.com/linux.
Zo eenvoudig ligt het niet. Zowat elke desktop-distro komt nu standaard met 2.6. Zelfs Slackware. Distro A is distro B niet, dus het is niet omdat bv. Ubuntu draait op je laptop dat Slackware dat ook zal doen, of OpenSuSE.laen schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 12:46:
Als distro A goed werkt op je laptop, werkt distro B ook goed op je laptop, als bij beide sprake is van het zelfde systeem (Linux, *BSD, ..), en zelfde soort kernel (2.4 of 2.6).
Of een distro draait hangt af van de volgende zaken:
- de kwaliteit van de hardware-herkenning (meestal gedaan door udev, ook hier kan de versie een rol spelen);
- de gebruikte kernelversie - niet gewoon 2.6, maar welke versie van 2.6, patchlevel is dus belangrijk: 2.6.21 bijvoorbeeld. Elk patchlevel heeft weer nieuwe drivers;
- de extra drivers die de distroleverancier voorziet. Dit houdt in dat ie z'n kernel patcht. SuSE bv. had al standaard legacy Ralink-drivers in z'n kernel zitten voor Ubuntu en Fedora dat hadden. Die drivers zitten nog steeds niet in de vanilla kernel, dus die moeten er extra bijgelapt worden
[ Voor 22% gewijzigd door Borromini op 18-10-2007 18:39 ]
Verwijderd
Goed, ik heb Zenwalk dus geprobeerd. Het draaide niet super (laatste release), en het herkende het RTL8019AS kaartje niet. Ik heb toen een gestripte w2k geprobeerd, maar die bleef hangen ergens in de install (steeds weer). TinyXP werd het ook niet, dat geeft bij de eerste boot al een BSOD. ReactOS is nog niet serieus genoeg, en DSL kun je niet installeren (bovendien werkt uiteraard ook daar het kaarte nog niet, eens kijken of ik nog ergens een PCI LAN kaartje heb...).TheZeroorez schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 21:33:
Ik heb een oud PC'tje gehad voor mijn broertje, waar ik met eigen onderdelen het volgende uit kan maken (ongeveer):
Intel SE440BX bord
Intel Pentium II 300MHz
128MB RAM
60GB harddisk
Diamond Rendition V2100
floppy, USB, snelle (48x of 52x) CD lezertje
PS/2 tobo, COM muis (evt. PS/2 of USB), on-board geluid, los ISA LAN kaartje (geen idee wat)
Het is de bedoeling dat hij hier een typecursusje op gaat doen, muziek op kan luisteren, en waarschijnlijk op gaat MSN'en en mocht het mogelijk zijn 'habbo hotel' gaan spelen. Uiteraard ook wat geïnternet ().
Ikzelf heb nog erg weinig ervaring met Linux, en de anderen hier in huis echt niet meer, dus het moet wel enigzinds out-of-the-box werken, en het zou helpen als het een wat bekender distrotje is omdat er dan meer over te vinden is mocht ik hulp nodig hebben
Ik heb wat rondgekeken, en kijkende naar de specs van het bakje, en de eisen qua simpelheid, en het vrij gemakkelijk beheren ervan, leek Zenwalk mij wel een goede keuze. Het is erg licht (kan alleen geen precieze eisen vinden), toch grafisch, en niet té lastig om te installeren en werkend te krijgen.
Lijkt Zenwalk jullie ook een goede keuze? En zo ja, welke versie is interessant om naar te kijken? Ik kan me voorstellen dat de laatste versie niet meteen goed is, maar de precieze details qua bugs/lekken in oudere versies ken ik niet allemaal.
Iemand nog iets (lichters) dan Zenwalk, wat toch een beetje simpel is? Het installeren ging overigens prima
Ik had begrepen dat 4.8 wél ISA zou ondersteunen, tenzij ik verkeerd ben. Nu, kernel hercompileren en ISA & bewuste driver inschakelen is niet moeilijk
Welke distro kan ik het beste gebruiken voor file en webserver?
Ik heb er zelf twee in gedachten Ubuntu(nieuwste versie) en OpenSuse(nieuwste versie).
Self reflection is the school of wisdom
Beide zijn nogal zwaar voor wat je wilt doen. Een simpele Debian install kan prima wat je wilt. In hoeverre je echt last zou krijgen van het feit dat OpenSuse of Ubuntu zwaarder is hangt nogal af van je systeem, maar als je dingen als VMware gaat draaien helpt ieder beetje. Hou er wel rekening mee dat je onder VMWare geen accelerated 3D kunt doen, het is prima geschikt voor desktop of server apps, maar niet voor gamen.Ventrigo schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 11:58:
Hoop dat ik hier goed zit, maar zit met (voor mij) een moeilijke vraag. Ik heb totaal geen ervaring met Linux maar wil het wel gaan proberen. Ook wil ik op de linux distro vmware gaan draaien waarin ik dan weer windows kan gaan draaien.:
Welke distro kan ik het beste gebruiken voor file en webserver?
Ik heb er zelf twee in gedachten Ubuntu(nieuwste versie) en OpenSuse(nieuwste versie).
Even iets anders - ik ben zelf ook op zoek:
Je kent ze vast wel: mensen die op een of andere manier binnen een dag na een schone install van Windows altijd weer een PC vol ranzige troep weten te krijgen. Totale digibeten die op alles 'ja' klikken al vertel je ze zo vaak dat ze dat niet moeten doen

Ondertussen heeft eentje die ik ken het flink bont gemaakt. Hij heeft voor de tweede keer een aanschrijving gehad van de abuse desk van z'n ISP omdat er spam vanaf zijn bak verstuurd werd (zombiegedoe). Hij is nu afgesloten van internet en moet nu een brief ondertekenen waarin hij verklaart dat het niet meer zal gebeuren. Mocht het weer gebeuren dan wordt hij zonder pardon definitief afgesloten. Geheel terecht overigens. Maar goed, hij is nu desperaat en wil dat ik er wat aan doe. En aangezien firewalls, automatisch updatende en scannende virusscanners en spywarescanners en een flinke dosis "opvoeding" niet mochten baten is het voor mij simpel: ik ga geen Windows meer op die bak kwakken, dat is met deze knurft zuiver tijdverspilling - en dat ziet hij tenminste ook in.
Maarja, welk alternatief dan? Een of andere Linux lijkt me wel een goede, alleen gaat het hier om iemand die gewoonweg niet kan leren iets te gebruiken als het niet automatisch gebeurt. Grootste probleem is documenten. Hij moet MS Word documenten kunnen lezen, schrijven, maar vooral ook opslaan op floppy op een manier dat exact hetzelfde werkt als hij gewend is.
Dan denk ik aan:
- automount van flop
- default voor documenttype bij opslaan moet op .doc zitten
Verder voor de hand liggend:
- geen fundamentalistische free/non-free houding (mp3 onder Ubuntu etc), het moet gewoon werken.
- support voor .pdf, .jpg en als het even kan wmacodecs moet er default ook in zitten
Klinkt vrij voor de hand liggend, maar met name die default documenttype op .doc vind ik nergens terug. Zou Linspire dat hebben?
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Maar dit soort personen weten het altijd te verneuken. Je kan het proberen met Linux, maar zodra hij weer de fout in gaat is het gewoon definitief afgelopen met computers. (imho)

Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Voor dat OOo zou ik hier eens kijken, volgens mij is dat dus niet zo'n probleem, één keertje instellen en het werkt gewoon... Tools > Options > Load/Save > General onderaan moet je zijn
[ Voor 9% gewijzigd door TheZeroorez op 28-10-2007 19:36 ]
Oslik blyat! Oslik!
Dit topic is gesloten.