Toon posts:

Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 46 Laatste
Acties:
  • 252.014 views sinds 30-01-2008

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
http://195.169.221.45/images/het_grote_welk_os_topic.png

In dit topic kan je, als je na het lezen van de startpost nog vragen hebt, vragen welke distro wij geschikt voor jou vinden. Om een goed advies te geven hebben we uiteraard wat informatie van je nodig:

• Om wat voor systeem gaat het? Wat voor cpu, hoeveel geheugen, hardeschijf ruimte. Meld ook bijzonderheden zoals draadloze netwerkkaarten, scsi, raid, etcetera.
• Wat ben je van plan met het systeem? Wil je een desktop pc voor je moeder, een thuisservertje of moet het misschien een dedicated router worden.
• Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar goed werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen?

Voordat je een distro uitkiest:

Het is goed om te weten wat een distro nou eigenlijk is en hoe die aan zijn specifieke eigenschappen komt. Alle linux distro's zijn gebaseerd op dezelfde kernel en dezelfde GNU tools. Ook voor veel applicaties geld dat er één (of soms een paar) redelijk de standaard is en door vrijwel alle distro's gebruikt worden. (Denk aan de Apache webserver of de officesuite OpenOffice.org.)

De verschillen zitten wel in de doelgroep waarvoor of de intentie waarmee een distro gemaakt word. Dit uit zich met name in de installer en de manier waarop nieuwe software in principe geinstalleerd moet worden. Ook configuratiefiles gaat de ene distro anders mee om dan de andere. De ene zal een grafische front-end hebben voor het maken van instellingen, of heel veel dingen standaard voor je invullen. Een ander zal het veel meer aan jezelf overlaten.

Hoe je het tenslotte echter wend of keert, uiteindelijk zal je met de meeste distro's vrijwel hetzelfde kunnen.

De bekendste distributies/OS-en zijn:

Fedora, Mandriva, Ubuntu, SUSE:
Deze distro's zijn gericht op de desktop, en zijn eenvoudig te installeren voor mensen zonder linux ervaring. Na de standaard installatie krijg je een grafische werkomgeving. Om deze distro's lekker te draaien heb je een gemiddeld systeem nodig.
Fedora is het proeftuintje van Redhat Enterprise Linux. Mandriva is het resultaat van het samengaan van Mandrake en Connectiva. Ubuntu is een wat nieuwere distro, gebaseerd op Debian. SUSE is tegenwoordig van Novell, en de gratis versie functioneerd net als bij Redhat als proeftuintje voor de Enterprise Linux producten.

Debian en Slackware:
Deze distro's -de klassiekers in de wereld der linux distro's- zijn veel meer basic. Deze installers zijn text gebaseerd (zonder GUI), en je moet veel hardware zelf configureren. Na de standaard installatie kom je op een commandline terecht. Deze distro's hebben dan ook lage(re) hardware eisen.

Gentoo:
Lijkt veel op Debian en Slackware, maar omdat je met deze distributie alles zelf compileert is het logischer om deze distro alleen op de wat krachtigere processoren te gebruiken.

FreeBSD, NetBSD, OpenBSD:
Zijn geen linux distro, maar wel open source en lid van de unix familie. Qua moeilijkheid en systeemeisen lijken ze op Debian en Slackware. De *BSD's hebben en degelijke reputatie qua stabiliteit en veiligheid. NetBSD draait op extreem veel architecturen, OpenBSD is erop gericht om standaard heel veilig te zijn. FreeBSD is wat algemener, met name gericht op snelle, stabiele en veilige servers.

FreeSCO, Smoothwall:
Zijn puur gericht op het routeren. FreeSCO draait vanaf een floppy, en doet het al op een 386 met 8 mb ram. Smoothwall moet vanaf cd op de hdd geinstalleerd worden en en kan vervolgens bediend worden met een grafische web interface.

Knoppix, Damn Small Linux:
Zijn live-cd's, wat wil zeggen dat ze vanaf een cd draaien zonder dat ze op je harde schijf geinstalleerd hoeven te worden. Hierdoor zijn ze heel geschikt om linux eens uit te proberen of als resque-cd. Knoppix staat bekend vanwege de goede hardwareondersteuning en de grote hoeveelheid software, die on-the-fly gedecomprimeerd word vanaf de cd. Inmiddels is er ook een dvd versie van. Damn Small Linux is een heel compacte live-cd, die als doel heeft om binnen 50 mb een bruikbare desktop te maken. Hierdoor past het op een businesscard cd. Dams Small Linux is ook geschikt om vanaf usb-stick te draaien.

Voor meer distro's zie distrowatch.com.

Het bemachtigen van je distibutie naar keuze:

Mocht je een keuze gemaakt hebben, dan kun je gaan downloaden. De meeste distro's die in dit topic aangeraden worden zijn te downloaden vanaf de website van de distro, of via een mirror zoals bijvoorbeeld http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/. Vergeet niet nadat je de iso van je keuze hebt gedownload, de zogenaamde MD5SUM te controleren. Voor uitleg van het branden van een .iso bestand kun je hier terecht.

Sommigen (In ieder geval Debian en SuSE) kennen ook een netinstall. Dat houdt in dat je van een kleine cdrom opstart, en de benodigde software vervolgens van een mirror downloadt.

Het is ook mogelijk om een cd te bestellen met daarop de linux distro die je uitgekozen hebt. Dit is afkomstig uit de tijd dat breedbandaansluitingen en cd-branders schaars waren, en datalimieten laag.
Dit kan je doen bij bijvoorbeeld Kooplinux.nl of Munnikes.nl. Van Ubuntu kan je je de cd's zelfs gratis toe laten sturen.

Mocht je tegen problemen aanlopen tijdens de installatie: Op de site's waar naar gelinked wordt vanuit deze posting zijn vaak handboeken of installatiehandleidingen te vinden. Ook zijn we (inmiddels een tijdje geleden) bezig geweest in Non-Windows Operating Systems om van een aantal distributies de installatie uit te leggen in begrijpbaar nederlands. Deze kun je hier vinden.

Mocht je er toch niet uitkomen, open dan een nieuw topic, dit topic is puur voor de 'Welke OS vragen', niet voor de problemen die daarop volgen!

Vorige delen:

Welke Linux distro moet ik nemen?
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 3
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4
Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5
Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 6

Voor de de mensen die meer willen weten over Ubuntu:
Het Grote Ubuntu Topic Deel 3

offtopic:
Met dank aan mezelf voor het kopieren van een groot deel uit Jesse's post (zie beneden) en Jesse ook bedankt voor het typen _/-\o_ Daarom bedankt Touchdomex webfreakz.nl voor de vorige startpost

[Voor 0% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 23-12-2013 14:46]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 18:32
Een vers topic met een nieuwe vraag:

Ik zoek een distro die:
- stabiel is
- goed werkt op een laptop met intel 915GM grafische kaart werkt.
- office en surf-werk
- internetbankieren moet kunnen.
- usb sticks

Nu lijkt met dit niet echt moeilijk:
- stabiel zijn ze wel allemaal (of niet soms?)
- intel grafische kaart: op de site van Intel vond ik dit: Mobile Intel(R) 915GM Express Chipset - driver for Suse. Dus dit lijkt me wel te werken. Maar werkt de driver voor Suse ook op OpenSuse (de gratis versie van Suse?)
- office: openoffice, lijkt mij totaal geen probleem, gebruik ik zelf ook. Surf: kan je ook gewoon firefox gebruiken, lijkt me ook geen probleem.
- internetbankieren: dit werkt via een site die java nodig heeft, sleutel staat op een usb-stick: lijkt me geen probleem dat van java, maar die USB stick? Is het niet een heel karwei om zo een usb stick te laten werken op internet?
- usb-sticks: het gebruik van usb-sticks (usb in het algemeen) is echt een pre (printer, scanner, ...)
- printers: ik ben zelf nog op zoek naar dit, maar op de site van hp kan ik alleszinds geen drivers vinden (hp psc 1410). Dit zou niet onmiddelijk een groot probleem zijn, een laserjet kleurenprinter wordt aangeschaft.

Ik had dus gedacht aan openSuse, want de live cd werkt heel goed (ook wifi). Maar hoe zit het nu met het "gratis" zijn. Deze distro zou gebruikt worden op een laptop die door een zelfstandige wordt gebruikt. En ik vroeg me af of dit gewoon kan. Zelf vond ik hier nog geen helderheid in.

Anoniem: 188080

Ja hoor, dat kan allemaal. Gratis ook.
Misschien stabieler dan Suse is Fedora Core (m'n favoriete distro).
Maar ik geef Suse 10.2 ook het voordeel van de twijfel.

Als het gaat om USB-sticks, Fedora heeft daarvoor i.i.g. standaard automount, Suse misschien wel niet, met Suse 10 nog niet als ik me goed herinner. Zo niet, dat is een kwestie van even instellen.

Ik weet niet precies wat er bedoeld wordt met "het laten werken van een USB stick op het internet", als er een exclusief Windowsprogje op die stick staat krijg je geëmmer, maar dat zal wel niet. Java is in principe geen probleem.

OpenSuse is gewoon Suse, tis maar een naam. Suse Linux Enterprise [desktop/server], ook wel SLED of SLES is een betaalde + ondersteunde versie van Novell, maar die zul je wel niet hebben.

Voor printers, zie misschien linuxprinting.org of google gewoon op [printernaam type] [distro] Linux.

groeten,
zoopafly

0X55AA schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:06:
Een vers topic met een nieuwe vraag:

Ik zoek een distro die:
- stabiel is
(...)
No way. ;)
Ik zou veel distro's niet echt stabiel willen noemen.
Stel, als je je al zou ergeren aan een venstertje dat af en toe vastloopt, dan vallen al een hoop distro's af!
Het voordeel van Linux is wel dat als een venstertje of een programmaatje vastloopt, dat dan de rest van je systeem en andere prog.s normaal gesproken daar totaal geen last van hebben.
Voor echte stabiliteit, kun je bijv. te rade gaan bij CentOS. Da's feitelijk Red Hat Enterprise Linux, geforkt. Fantastische distro voor gewoon productief zijn, zonder geëmmer, zonder de laatste foefjes.
Is ook een LiveCD van.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Ik heb nog nooit een instabiel linux-systeem meegemaakt.
- intel grafische kaart: op de site van Intel vond ik dit: Mobile Intel(R) 915GM Express Chipset - driver for Suse. Dus dit lijkt me wel te werken. Maar werkt de driver voor Suse ook op OpenSuse (de gratis versie van Suse?)
Ik weet niet hoe het met Suse zit, maar bij de meeste distributies kun je via de package-manager (een soort downloadmanager) software en drivers binnenhalen. Meestal gebeurt dat ook nog eens automatisch bij het installeren.
- office: openoffice, lijkt mij totaal geen probleem, gebruik ik zelf ook. Surf: kan je ook gewoon firefox gebruiken, lijkt me ook geen probleem.
Ook geen problemen op dit front inderdaad.
- internetbankieren: dit werkt via een site die java nodig heeft, sleutel staat op een usb-stick: lijkt me geen probleem dat van java, maar die USB stick? Is het niet een heel karwei om zo een usb stick te laten werken op internet?
Ik ken de procedure niet, maar als het gaat om het lezen van een bestand van die usb-stick, dan moet dit gewoon lukken.
- usb-sticks: het gebruik van usb-sticks (usb in het algemeen) is echt een pre (printer, scanner, ...)
USB-sticks worden bij de meeste gebruiksvriendelijke automatisch gemount (benaderbaar gemaakt). USB-apparaten leveren over het algemeen geen problemen op.
- printers: ik ben zelf nog op zoek naar dit, maar op de site van hp kan ik alleszinds geen drivers vinden (hp psc 1410). Dit zou niet onmiddelijk een groot probleem zijn, een laserjet kleurenprinter wordt aangeschaft.
Volgens http://www.linuxprinting.org/ word de HP PSC 1400 ondersteund, de 1410 dus vast ook wel.
Ik had dus gedacht aan openSuse, want de live cd werkt heel goed (ook wifi). Maar hoe zit het nu met het "gratis" zijn. Deze distro zou gebruikt worden op een laptop die door een zelfstandige wordt gebruikt. En ik vroeg me af of dit gewoon kan. Zelf vond ik hier nog geen helderheid in.
Ik zou eerder Ubuntu dan Suse kiezen vanwege de package-manager en de hype die het op het moment is (waardoor er HEEL veel oplossingen te vinden zijn voor problemen die iemand tegen kan komen bij het gebruik van Ubuntu).

@hierboven

Propaganda voor CentOS is natuurlijk geheel toegestaan, maar je doet het overkomen alsof de rest van de distro's onstabiele crap is en dat CentOS de heilige graal is. Zelf met Gentoo (~x86) en Ubuntu Edgy Eft heb ik geen last gehad van vastlopende vensters e.d. dus ik weet niet waar jij het over hebt eigenlijk ?

[Voor 6% gewijzigd door Jungian op 29-11-2006 13:35. Reden: reactie toegevoegd]

0.0

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

soopafly wat beargumenteer je ruk.

waarom zou centos ook maar een haar beter zijn dan debian?
dat is ook zonder 'foefjes'.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

trouwens iets voor de startpost:
Gentoo:
Lijkt veel op Debian en Slackware, maar omdat je met deze distributie alles zelf compileert is het logischer om deze distro alleen op de wat krachtigere processoren te gebruiken. echter is het ook mogelijk een voorgecompileerd standaard systeem te gebruiken. voordelen zijn de goede documentatie en leerzaamheid, naast de grote keuzemogelijkheden
Je geeft overal een voordeel van op, maar niet van gentoo.

[Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 29-11-2006 13:38]

• Touchdomex
  • Nu online
Boudewijn schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:38:
trouwens iets voor de startpost:

[...]

Je geeft overal een voordeel van op, maar niet van gentoo.
Ik heb deze gekopieerd van de vorige starter. Ik zal vanmiddag eens bezig gaan met een positief woordje erbij gaan zetten voor Gentoo ;) Komt voor de bakker

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

goed zo.
beetje propaganda mag best he ;)

als je nog meer voordelen wil hoor ik het wel (gentoo heeft nml alleen maar voordelen :+)

• Touchdomex
  • Nu online
Boudewijn schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:49:
goed zo.

als je nog meer voordelen wil hoor ik het wel (gentoo heeft nml alleen maar voordelen :+)
DM mij maar over een paar. Ik vermoed dat het dan wel goed komt ;)

• Jungian
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:49:
goed zo.

Je krijgt een kerstpakket thuisgestuurd van de Nuon, ook al ben je niet eens medewerker ;) Zo blij zijn ze met alle Gentoo-gebruikers :D

0.0

• Touchdomex
  • Nu online
Jungian schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:04:
[...]

Je krijgt een kerstpakket thuisgestuurd van de Nuon, ook al ben je niet eens medewerker ;) Zo blij zijn ze met alle Gentoo-gebruikers :D
/me Heeft net een PC geinstalleerd met Gentoo. Krijg ik nu ook een pakketje thuis gestuurd :P

Jungian schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:32:
[...]

@hierboven

Propaganda voor CentOS is natuurlijk geheel toegestaan, maar je doet het overkomen alsof de rest van de distro's onstabiele crap is en dat CentOS de heilige graal is. Zelf met Gentoo (~x86) en Ubuntu Edgy Eft heb ik geen last gehad van vastlopende vensters e.d. dus ik weet niet waar jij het over hebt eigenlijk ?
Daarom gebruik ik ook het woord "bijv.".
Gentoo is niet geschikt voor iemand die nadenkt over Suse.
Ubuntu heeft al meer dan genoeg propaganda, de enige distro met en eigen draad hier.
Dus ik denk dat het wel meevalt.
En nee, ik heb geen aandelen. ;)

• Drgn
  • Niet online
Ik vind eigenlijk dat Solaris ook wel genoemd mag worden.

stukje van distrowatch:
Solaris is [written in a platform-independent manner and is] available for SPARC and x86 processors (including x86_64). [Historically, Solaris used to be a proprietary operating system, however,] starting from version 10 [, its licence has changed and the product is now] distributed free of charge for any system or purpose [, while its source code is available from OpenSolaris.org] under a license approved by Open Source Initiative (OSI).

Bewerkt:
SUN's Solaris behoort ook tot de Unix familie en is beschikbaar voor SPARC en x86 processoren (incl. x86_64). Sinds versie 10 wordt het OS gratis gedistribueerd onder een OSI goedgekeurde licentie. Veel Linux software (bv KDE, Gnome) draait net als bij de BSD's ook onder Solaris.

Zoiets? Verder weet ik er eigenlijk ook niets vanaf, in de zin van de moeilijkheidsgraad.. Iemand anders wellicht?

download linkje: http://www.sun.com/software/solaris/get.jsp

Leave the gun, get the canoli

Boudewijn schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:36:
soopafly wat beargumenteer je ruk.

waarom zou centos ook maar een haar beter zijn dan debian?
dat is ook zonder 'foefjes'.
Gsus, ik had zeker alle distro's op moeten noemen?
Merk op het woord "bijv." dat ik gebruik.
Debian is toch ff lastiger aan de gang te krijgen voor iemand die net voor het eerst een Suse LiveDVD heeft gedraaid. Als je dat niet ziet ben je wel redelijk in denial.
Maar goed, ik zal voortaan niks meer aanraden, zonder erbij te zeggen:

DEBIAN IS HET ALLERALLERALLERBESTE SYSTEEM HOOR :Y)

Wel jammer dat zowel Debian Stable, als Feather, en DSL (Debian-afgeleiden) een interessante XFree86 crash meemaakten op mijn ouwe laptop. Die Suse en CentOS wel prima vrat. Ik geef niemand en niks de schuld, maar ik raad gewoon aan wat ik heb getest als erg goed spul én wat haalbaar is om te installeren voor iemand die beginnersvragen stelt.
Zoals geloof ik vrij verstandig is.
Gentoo aanraden aan TS, zoals ik hierboven min of meer gezien heb, dát vinnik pas onverantwoord.

• Jungian
  • Niet online
Touchdomex schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:06:
[...]

/me Heeft net een PC geinstalleerd met Gentoo. Krijg ik nu ook een pakketje thuis gestuurd :P
1) Alleen indien partij 1 onder ede verklaard alle softwarepakketten van source-code te compilen en nooit en te nimmer binaire (voorgecompileerde) softwarepakketten te gebruiken komt deze in aanmerking voor het Nuon (tm) Gentoo (tm) kerstpakket.
2) Aansluitend bij punt 1 dient ook nog vermeld te worden dat partij 1 verplicht is periodiek (minimaal tweewekelijks) het commando emerge world -e uit te voeren.
Uit : Het grote boek van Nuon

0.0

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Touchdomex schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:06:
[...]

als je lid wordt op mijn forum mischien.
Anoniem: 188080 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:10:
[...]

Daarom gebruik ik ook het woord "bijv.".
Gentoo is niet geschikt voor iemand die nadenkt over Suse.
Ubuntu heeft al meer dan genoeg propaganda, de enige distro met en eigen draad hier.
Dus ik denk dat het wel meevalt.
En nee, ik heb geen aandelen. ;)
en (btw: er is meer dan ubuntu+suse+gentoo, bijvoorbeeld debian of fc)
Anoniem: 188080 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:19:
[...]

Gsus, ik had zeker alle distro's op moeten noemen?
Merk op het woord "bijv." dat ik gebruik.
Debian is toch ff lastiger aan de gang te krijgen voor iemand die net voor het eerst een Suse LiveDVD heeft gedraaid. Als je dat niet ziet ben je wel redelijk in denial.
Maar goed, ik zal voortaan niks meer aanraden, zonder erbij te zeggen:

DEBIAN IS HET ALLERALLERALLERBESTE SYSTEEM HOOR :Y)

Wel jammer dat zowel Debian Stable, als Feather, en DSL (Debian-afgeleiden) een interessante XFree86 crash meemaakten op mijn ouwe laptop. Die Suse en CentOS wel prima vrat. Ik geef niemand en niks de schuld, maar ik raad gewoon aan wat ik heb getest als erg goed spul én wat haalbaar is om te installeren voor iemand die beginnersvragen stelt.
Zoals geloof ik vrij verstandig is.
Gentoo aanraden aan TS, zoals ik hierboven min of meer gezien heb, dát vinnik pas onverantwoord.
tsja je beargumenteert weer geweldig.
sorry hoor maar als ik geen motivatie zie ;)

ik vind idd alleen zoals in de bovenste quote te zien is gewoon dom dat je doet alsof je centos de heilige graal is.
persoonlijk kan ik wel een systeem noemen waar je centosje niet op zal draaien.

• Touchdomex
  • Nu online
Anoniem: 188080 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:19:
[...]

Die keuze heb ik zelf gemaakt een topic terug. Dus ik weet niet wat je hiermee bedoelt.

MAAR

Laten we vanaf nu verder gaan met het bespreken van het kiezen van je distro en niet bezig gaan met het bevechten van je distro is uber en pwnende

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Touchdomex schreef op woensdag 29 november 2006 @ 16:18:
[...]

Die keuze heb ik zelf gemaakt een topic terug. Dus ik weet niet wat je hiermee bedoelt.

MAAR

Laten we vanaf nu verder gaan met het bespreken van het kiezen van je distro en niet bezig gaan met het bevechten van je distro is uber en pwnende
eensch, mits mensen ook eens een keer onderbouwen waarom ze centos\gentoo\debian\ubuntu\*ETC* waarom ze iets aansmeren aan een newbie (die zelf zijn keuze vaak niet kan maken)

Boudewijn schreef op woensdag 29 november 2006 @ 15:05:
[...]

ik vind idd alleen zoals in de bovenste quote te zien is gewoon dom dat je doet alsof je centos de heilige graal is.
persoonlijk kan ik wel een systeem noemen waar je centosje niet op zal draaien.
Dit is GEEN flame, slechts een VERDUIDELIJKING die van mij werd geëist door een gevoelige, veeleisende vechtpinguïn.
Je gebruikte richting mij woorden als "ruk", en "dom".
Dat vinnik jammer, maar dat mag van mij.
Wat ik wel flauwekul vind, is dat je mij dingen in de schoenen schuift die nergens op slaan. In het begin van m'n post prijs ik nota bene nog Fedora aan. Dan gebruik ik het woord "bijvoorbeeld". Ik zeg nergens dat CentOS "de heilige graal" is.

Nou, aangezien je zo gevoelig bent en eist dat ik keurig netjes beargumenteer waarOM ik dan denk dat CentOS stabiel is: het ARGUMENT is dat dat toch uit de ervaring van heel wat redelijk ervaren desktop én servergebruikers blijkt dat CentOS erg stabiel is, en hoe kan dat nou, welnu Red Hat is een goeie distro omdat ze voor veel geld support leveren en hoe minder vaak ze gebeld worden, hoe beter het voor ze is. Red Hat heeft klanten die goed beveiligde en stabiele, kritische systemen eisen, en CentOS is gewoon een directe fork van Red Hat Enterprise Linux. Nou tevreden? En zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan.

En waarom kun je aan iemand die gewoon wil internetten, internetbankieren, en een USB erin pluggen beter CentOS aanraden dan Debian, nou ook dat zal ik dan eens uitleggen.
Hoewel je het natuurlijk best weet.
Debian installeren is nl. iets minder makkelijk dan CentOS installeren. T is nondedju een heel simpele reden eigenlijk.

Ik hoop dat de parochie weer enigszins tevreden is.
Volgende keer, voordat je me afbrandt, iets relaxter reageren a.u.b.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 08:23
Anoniem: 188080 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 17:56:
[...]
*knip*

En waarom kun je aan iemand die gewoon wil internetten, internetbankieren, en een USB erin pluggen beter CentOS aanraden dan Debian, nou ook dat zal ik dan eens uitleggen.
Hoewel je het natuurlijk best weet.
Debian installeren is nl. iets minder makkelijk dan CentOS installeren. T is nondedju een heel simpele reden eigenlijk.
Hier wil ik wel even op inhaken: Waarschijnlijk heb je nog geen ervaring met de grafische installer in Debian Etch. Daarmee is het installeren van Debian absoluut net zo simpel als de andere grote 'gebruiksvriendelijke' distro's. Aan de vragen is niet zoveel veranderd, (die waren al super easy) maar het kan nu dus ook grafisch, gewoon klikken met je muis, inplaats van met je pijltjes- en entertoets (wat ook niet moeilijk was maar wel die naam had.)

Ik heb onlangs onder andere OpenSUSE, SLED, Fedora Core 6 en Mandriva 2007 geinstalleerd, maar de grafische Debian installer is echt net zo simpel. De partititioneeropties zijn zelfs erg goed in verhouding met die anderen, en als je de optie voor het installeren van een Desktop Environment niet afvinkt kom je net zoals bij de 'grote gebruiksvriendelijke' distro's op een mooie gnome login uit. Voor het beheren hoef je ook amper meer naar de cli, want synaptic en de update notifier doen het standaard als je de standaard install doet.

Kortom: mensen die de Debian Installer nog moeilijk noemen weten niet waar ze het over hebben. (nofi)

[Voor 3% gewijzigd door Jesse op 30-11-2006 11:09]

Jesse schreef op donderdag 30 november 2006 @ 11:08:
[...]
Hier wil ik wel even op inhaken: Waarschijnlijk heb je nog geen ervaring met de grafische installer in Debian Etch. Daarmee is het installeren van Debian absoluut net zo simpel als de andere grote 'gebruiksvriendelijke' distro's. Aan de vragen is niet zoveel veranderd, (die waren al super easy) maar het kan nu dus ook grafisch, gewoon klikken met je muis, inplaats van met je pijltjes- en entertoets (wat ook niet moeilijk was maar wel die naam had.)
(...)
Kortom: mensen die de Debian Installer nog moeilijk noemen weten niet waar ze het over hebben. (nofi)
Okee, dat is dus een nieuwe ontwikkeling.
(Is de nieuwe Stable al uit?)
In dat geval gaat mijn verhaal niet meer op.

Maar de Debian-installer zoals ik die ken was voor een echte beginner toch echt niet zo makkelijk als die van Suse, FC, Mandriva etc. Vaak komt een beginner na het installeren in een zwart scherm, en dan moet je er nog eens achterkomen dat je startx gnome o.i.d. moet doen, zo niet nog wat meer grappen moet uithalen.
Dat dat verschijnsel veel voorkwam bij nieuwkomers, daar kun je die mensen zelf de schuld van geven, maar dat betekent toch dat Deb. Stable 3.1 nog niet zo beginnersvriendelijk was als Suse, Buntu etc.
Maar goed, dat is maar mijn bescheiden mening - gebaseerd op de praktijk.

• Jesse
Anoniem: 188080 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 17:11:
[...]

Okee, dat is dus een nieuwe ontwikkeling.
Is de nieuwe Stable al uit?
In dat geval gaat het verhaal niet meer op.

Maar de Debian-installer zoals ik die ken was voor een echte beginner toch echt niet zo makkelijk als die van Suse, FC, Mandriva etc. Vaak komt een beginner na het installeren in een zwart scherm, en dan moet je er nog eens achterkomen dat je startx gnome o.i.d. moet doen, zo niet nog wat meer grappen moet uithalen.
Dat dat verschijnsel veel voorkwam bij nieuwkomers, daar kun je die mensen zelf de schuld van geven, maar dat betekent toch dat Deb. Stable 3.1 nog niet zo beginnersvriendelijk was als Suse, Buntu etc.
Maar goed, dat is maar mijn bescheiden mening - gebaseerd op de praktijk.
De nieuwe stable komt als het goed is in december, maar het huidige Etch is al aanzienlijk meer af dan bijvoorbeeld Edgy Eft. Het enige is dat je zelf installgui moet intypen, anders krijg je de text based installer, die overigens exact dezelfde vragen stelt en waarvoor je echt alleen moet kunnen lezen en met de pijltjes en enter omgaan.
Als je (zoals ik al opmerkte) bij tasksel de optie 'Desktop Environment' (oid) niet afvinkt, kom je op een prachtige Gnome login uit.

• Jungian
  • Niet online
Jesse schreef op donderdag 30 november 2006 @ 17:15:
[...]

De nieuwe stable komt als het goed is in december, maar het huidige Etch is al aanzienlijk meer af dan bijvoorbeeld Edgy Eft.
Wat is er op moment minder "af" aan Edgy Eft dan aan Etch als ik vragen mag ?

0.0

• Jesse
Jungian schreef op donderdag 30 november 2006 @ 23:16:
[...]
Wat is er op moment minder "af" aan Edgy Eft dan aan Etch als ik vragen mag ?
Toch maar even twee nuanceringen dan: :)
• Dit is gebaseerd op mijn persoonijke ervaringen met Etch en Edgy Eft, en wat ik er op internet zoal over lees.
• Ik noem Edgy Eft (terecht, zoals uit bovenstaand punt blijkt) als voorbeeld. Punt is domweg dat wat Debian als Testing uitgeeft vergelijkbaar is met wat de meeste andere distro's als final releasen.

[Voor 5% gewijzigd door Jesse op 01-12-2006 08:31]

• Jungian
  • Niet online
Jesse schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 08:28:
[...]

Toch maar even twee nuanceringen dan: :)
• Dit is gebaseerd op mijn persoonijke ervaringen met Etch en Edgy Eft, en wat ik er op internet zoal over lees.
• Ik noem Edgy Eft (terecht, zoals uit bovenstaand punt blijkt) als voorbeeld. Punt is domweg dat wat Debian als Testing uitgeeft vergelijkbaar is met wat de meeste andere distro's als final releasen.
Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Wat is er op moment minder "af" aan Edgy Eft dan aan Etch ?

0.0

• Jesse
Jungian schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 08:47:
[...]
Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Wat is er op moment minder "af" aan Edgy Eft dan aan Etch ?
offtopic:
Ik ga daarvoor niet zelf concrete ervaringen met onderbouwing en links voor je opzoeken, zoals ik al zeg, dat is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen en berichten op het internet. Daarnaast moet je het niet zo persoonlijk opvatten, Edgy Eft gebruik ik hier als voorbeeld.
Jesse schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 19:48:
[...]
*knip*
Ubuntu doet het helaas niet zo best de laatste tijd (bugs in eerste LTS versie, broken x-configs in LTS, veel problemen met upgrades naar Edgy Eft en met Edgy Eft zelf), en dat is geen goede reclame.
offtopic:
En nee, dit is dus niet een poging van mij om Ubuntu in kwaad daglicht te stellen of FUD over ze te verspreiden. :/

[Voor 43% gewijzigd door Jesse op 01-12-2006 11:00]

• Jungian
  • Niet online
Jesse schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 09:52:
[...]

offtopic:
Ik ga daarvoor niet zelf concrete ervaringen met onderbouwing en links voor je opzoeken, zoals ik al zeg, dat is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen en berichten op het internet. Daarnaast moet je het niet zo persoonlijk opvatten, Edgy Eft gebruik ik hier als voorbeeld.

[...]
offtopic:
En nee, dit is dus niet een poging van mij om Ubuntu in kwaad daglicht te stellen of FUD over ze te verspreiden. :/
Ik vat het helemaal niet persoonlijk op (ik ben geen fanboy), maar ik wil gewoon een goede onderbouwing zien. Wie weet wil ik wel overstappen naar Debian. Als je had gezegd "Etch is toch zeker volwassener dan Gentoo" had ik ook gewoon uitleg willen hebben "mensen op internet zeggen dit, ik heb zelf ervaren dat". Maar wat is er dan zo glorieus aan ? Moet ik mijn google starten, omdat jij zegt dat iets beter is dan het andere ?

0.0

• Jesse
Jungian schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 16:39:
[...]

Ik vat het helemaal niet persoonlijk op (ik ben geen fanboy), maar ik wil gewoon een goede onderbouwing zien. Wie weet wil ik wel overstappen naar Debian. Als je had gezegd "Etch is toch zeker volwassener dan Gentoo" had ik ook gewoon uitleg willen hebben "mensen op internet zeggen dit, ik heb zelf ervaren dat". Maar wat is er dan zo glorieus aan ? Moet ik mijn google starten, omdat jij zegt dat iets beter is dan het andere ?
Er is niets glorieus aan.
Wat ik wilde zeggen is dat de benaming 'testing' bij Debian eigenlijk tekort doet aan wat het (nu) is. Etch is imho nu al een goede keuze, ook voor op je desktop.

De opmerking die ik plaatste over het persoonlijk opvatten was misplaatst en heb ik verwijderd.

Inderdaad.
De algemene opvatting heerst dan ook dat Deb Testing het meest geschikt is voor (min of meer hobby)desktops, omdat Stable toch wel wat verouderde trekjes heeft hier en daar; terwijl de echte "productie"machines en servers het beste Stable kunnen draaien.
Vgl. Deb.Testing bijv. met Fedora Core en Stable met Red Hat/CentOS.
Verder is er voor elk wat wils, mooi toch. ;)

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Op het moment ben ik bezig om een fileserver samen te stellen. Ik ben al aardig op weg, en zit nu te twijfelen welk OS er op moet komen. Mijn favoriete Linux distro is jarenlang Slackware geweest, dus ik ben niet bang voor de CLI. Aangezien het een fileserver gaat worden, is data-integriteit de allereerste prioriteit. Helaas heb ik in het verleden een aantal keer last gehad van gecorrumpeerde bestanden onder Linux. Vandaar dat ik nu aan het twijfelen over mijn keuze.

Mijn vraag is dus welk OS/bestandssysteem de beste keuze is voor de allerhoogste data-integriteit. Debian, OpenSolaris, BSD, XFS, JFS, etc? Op het moment neig ik zelf naar FreeBSD, omdat dat OS een mooi geintegreerd geheel is. Linux is toch meer een gefragmenteerd eilandenrijk. De makers van bestandssystemen testen toch meest met een vanilla kernel. Een specifieke distro gebruikt toch vaak nog een zooi patches, wat dan bugs in de hand werkt. Mischien is Windows zelfs nog een optie, want eerlijk is eerlijk, met NTFS heb ik nog nooit problemen gehad.

Ik hoor dat je niet heel erg enthousiast bent over Linux (?), en ik zou zelf dan voor OpenBSD gaan.
Als Linux toch nog in aanmerking komt, misschien kun je ook eens denken aan CentOS (Community ENTerprise OS). Dat is toch gewoon Red Hat, en dat heeft zich wel aardig bewezen als server. Onder de die-hard *n*x knakkers heeft CentOS een erg goede naam.*
(Ook Fedora Core heeft Red Hats SELInux, en ik heb Fedora ook al vrij vaak ingezet zien worden als server, maar dat is natuurlijk minder grondig getest dan RH/CentOS.)

* Anoniem: 188080 moet er tegenwoordig altijd verplicht bij zeggen dat dat voor Debian ook geldt
;)

• El Cid
  • Niet online
Anoniem: 188080 schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 15:27:
Ik hoor dat je niet heel erg enthousiast bent over Linux (?), en ik zou zelf dan voor OpenBSD gaan.
Nou, ik ben best enthousiast over Linux hoor. Maar dan wel als desktop, en niet als server. OpenBSD is ook een mooi systeem. Maar helaas ben ik bang dat de RAID-adapters die ik op het oog heb, niet door OpenBSD ondersteund worden. Mischien dat ik er eentje kan kiezen die dat wel is, maar dan moet OpenBSD kampioen data-integriteit zijn wil ik dat overwegen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

El Cid schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 15:11:
[...]

Mijn vraag is dus welk OS/bestandssysteem de beste keuze is voor de allerhoogste data-integriteit. Debian, OpenSolaris, BSD, XFS, JFS, etc?
XFS en JFS zijn bestandssystemen, ik veronderstel dat je dat wel weet - en geen distro's O-).

BSDs staan bekend om hun veiligheid, ik denk dat Linux zich op vlak van stabiliteit daar best mee kan meten. Wat die bestandssystemen betreft... Ext3 is al lang bewezen, en is denk ik een van de betere keuzes als je resoluut voor stabiliteit wil gaan (ext2 is geen optie, want recovery daarop is zo goed als nihil). Elks FS heeft z'n sterke punten, ext3 is zeker niet het snelst, maar wel een van de best ondersteunde FSen voor Linux.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• El Cid
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 18:14:
Elks FS heeft z'n sterke punten, ext3 is zeker niet het snelst, maar wel een van de best ondersteunde FSen voor Linux.
Helaas heb ik met Ext3 en ReiserFS slechte ervaringen. Bij beiden heb ik meegemaakt dat er data verloren ging of beschadigd raakte. De enige twee bestandssystemen die mij nog nooit in de steek hebben gelaten zijn NTFS en UFS(2). Voor de rest heb ik geen ervaring met andere bestandssystemen.

El Cid schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 18:37:
[...]

Helaas heb ik met Ext3 en ReiserFS slechte ervaringen. Bij beiden heb ik meegemaakt dat er data verloren ging of beschadigd raakte. De enige twee bestandssystemen die mij nog nooit in de steek hebben gelaten zijn NTFS en UFS(2). Voor de rest heb ik geen ervaring met andere bestandssystemen.
Het algemene beeld is toch wel dat Ext3 ReiserFS(v3) met de handen in de zakken verslaat als het om stabiliteit gaat. Snelheid is een ander verhaal. Maar nu zelfs Suse ReiserFS heeft verlaten kunnen we het daar wel bij laten.
Dus die twee vergelijken is niet helemaal aan de orde.
Hoe zit het eigenlijk met je hardware? Een stabiel fs is leuk, maar een paar SCSI schijfjes zijn nog leuker. :P

Nog een ideetje, wat dacht je van OpenSolaris (met UFS bestandssysteem)?

• El Cid
  • Niet online
Anoniem: 188080 schreef op zondag 03 december 2006 @ 16:36:
[...]
Dus die twee vergelijken is niet helemaal aan de orde.
Tuurlijk wel. Ik ben aan het zoeken naar de beste OS/bestandssysteem-combo. Dat Ext3 stabieler is dan ReiserFS wist ik. Maar ik weet ook dat Ext3 - net zoals ReiserFS - soms moeite heeft met grote bestanden. Beiden vallen dus af.
Hoe zit het eigenlijk met je hardware? Een stabiel fs is leuk, maar een paar SCSI schijfjes zijn nog leuker. :P
Helaas zijn grote SCSI-schijven voor mij onbetaalbaar.
Nog een ideetje, wat dacht je van OpenSolaris (met UFS bestandssysteem)?
Die staat inderdaad nog op mijn lijstje. Het gaat nu tussen NetBSD, FreeBSD en OpenSolaris.

• Jungian
  • Niet online
El Cid schreef op zondag 03 december 2006 @ 17:14:
[...]
Die staat inderdaad nog op mijn lijstje. Het gaat nu tussen NetBSD, FreeBSD en OpenSolaris.
Ik heb goede ervaringen met FreeBSD, maar er zal waarschijnlijk weinig verschil tussen FreeBSD en NetBSD zitten. Ik kan dus zowieso BSD aanraden (erg stabiel ook)(OpenSolaris nooit gebruikt).

0.0

Anoniem: 62700

Ik heb hier een deel afgedankte computertjes, te starten van P2-350 met 128mb ram ong, tot P3 600 met 256 sdram...)

ik ben nu op zoek naar een distro die hierop vlot zou werken, De pc's zijn bedoeld voor een hulpproject in Roemenië. moeten dienen voor wat office en internet.

Welke distro raden jullie mij waarom aan?

• Jesse
Anoniem: 62700 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 10:51:
Ik heb hier een deel afgedankte computertjes, te starten van P2-350 met 128mb ram ong, tot P3 600 met 256 sdram...)

ik ben nu op zoek naar een distro die hierop vlot zou werken, De pc's zijn bedoeld voor een hulpproject in Roemenië. moeten dienen voor wat office en internet.

Welke distro raden jullie mij waarom aan?
Zou je die niet daar en door hunzelf laten installeren?
Ik zou Debian (Etch) met fluxbox of xfce kiezen. Makkelijk, licht voor je hardware, en simpel te onderhouden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allereerst moet je met zo'n hulpproject kijken naar duurzaamheid. Het verhaal van de transistorradio's met batterijen (die leegraakten en niet vervangen kunnen worden) is berucht. Dit is dus met name een vraag die je aan de mensen ter plekke zou moeten stellen.

Welke support kunnen zij leveren? Waar geven zij de voorkeur aan?

In Romania zijn er genoeg whizkids die willekeurig wat aankunnen, maar als die lui niet betrokken zijn bij de organisatie aldaar heb je een probleem. Als je dan de meest flitsende, passende systemen levert zonder support te regelen zullen ze in beste geval voorzien worden van gepirate versies van MS OSsen en in het slechtste geval worden ze doorverkocht (een legitieme 2e hands PC markt in RO is zo goed als afwezig, dus er is enorme vraag naar dingen die voor minder dan nieuwprijs verkocht worden, aangezien nieuwprijs daar vrijwel exact zelfde is als nieuwprijs hier) :o

[Voor 4% gewijzigd door dion_b op 05-12-2006 15:06]

Soittakaa Paranoid!

Anoniem: 62700

dion_b schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 15:05:
Allereerst moet je met zo'n hulpproject kijken naar duurzaamheid. Het verhaal van de transistorradio's met batterijen (die leegraakten en niet vervangen kunnen worden) is berucht. Dit is dus met name een vraag die je aan de mensen ter plekke zou moeten stellen.

Welke support kunnen zij leveren? Waar geven zij de voorkeur aan?

In Romania zijn er genoeg whizkids die willekeurig wat aankunnen, maar als die lui niet betrokken zijn bij de organisatie aldaar heb je een probleem. Als je dan de meest flitsende, passende systemen levert zonder support te regelen zullen ze in beste geval voorzien worden van gepirate versies van MS OSsen en in het slechtste geval worden ze doorverkocht (een legitieme 2e hands PC markt in RO is zo goed als afwezig, dus er is enorme vraag naar dingen die voor minder dan nieuwprijs verkocht worden, aangezien nieuwprijs daar vrijwel exact zelfde is als nieuwprijs hier) :o
Duurzaamheidis niet echt het probleem hoor. Het betreft spul van hp en compaq. Afdankertjes van een grote krantengrop in belgië. Qua hardwre ken ik mn ding wel en wat spare mem/ mobos/hd's ea gaat ook mee.

Het spul zelf gaat naar een project waarvan ik de begeleiders erg goed en al jarenlang persoonlijk ken. Voor een deel ook hulpverleners vanuit België. Vervreemding van materiaal is niet het grootste probleem.

Het grootste probleem is dat de meeste linuxdistros allewijl out of the box meer systeembronnen lijken te vragen dan Windows XP...

Ik zoek dus hier een beetje info welke linuxdistro redelijk makkelijk te instaleren is (dus geen gentoo ;) ) en nog steeds vlot draait op de oudere hardware.

Ik bekijk het spul dan hier even en gef hun dan de software ook nog extra mee. breedband is nog heel zeldzaam daar nl...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 62700 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 18:51:
[...]

Duurzaamheidis niet echt het probleem hoor. Het betreft spul van hp en compaq. Afdankertjes van een grote krantengrop in belgië. Qua hardwre ken ik mn ding wel en wat spare mem/ mobos/hd's ea gaat ook mee.
Duurzamheid gaat niet over hoe lang het hardware meegaat :o

We hebben het over wat die mensen daar kunnen supporten!
Het grootste probleem is dat de meeste linuxdistros allewijl out of the box meer systeembronnen lijken te vragen dan Windows XP...
Eh, dat ligt waarschijnlijk niet aan de distros zelf maar aan de keuze aan software. Debian, Slackware, Gentoo - kan allemaal. Zorg alleen dat je niet 2 DEs met alle deps vandien installeert.
Ik zoek dus hier een beetje info welke linuxdistro redelijk makkelijk te instaleren is (dus geen gentoo ;) ) en nog steeds vlot draait op de oudere hardware.
Gentoo niet makkelijk te installeren :?

Gentoo duurt even bij oude HW, maar als je het niet *makkelijk* vind heb je blijkbaar moeite met handbooks doorlezen :o

Juist op oude HW heb je meer baat bij de optimalisaties van Gentoo. Als je hooguit 128MB te gebruiken hebt, alles op size optimaliseren (-Os in je CFLAGS). Maar hoe dan ook, pakketkeuze is relevanter dan distrokeuze op dit gebied - maar zorg er hoe dan ook voor dat je zeker weet dat de Romenen je keuze aan distro kunnen ondersteunen!
Ik bekijk het spul dan hier even en gef hun dan de software ook nog extra mee. breedband is nog heel zeldzaam daar nl...
Valt best mee de laatste tijd. Mijn ex wilde er graag UPC internet, dat lukte niet maar wel RFS voor RDS ADSL. En dat is in de Rosiu buitenwijk (eigenlijk voormalige dorp nabij) Timisoara. In de steden zelf heb je gewoon keuze uit ADSL (meerdere providers) en kabel. Qua snelheid lopen ze enigzins achter, maar qua concurrentiemogelijkheden en consumentenkeuze is RO in vele opzichten beter dan BE :z

Soittakaa Paranoid!

• mvd64
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-05 08:17
@Sandman79: misschien is Zenwalk wel iets voor je. www.zenwalk.org

Werkt redelijk vlot op oudere systemen en heeft toch vanalles aan boord.

Van de homepage:
Zenwalk (full version ~ 390MB iso download) is a complete system : out of the box, you will be able to browse, mail, chat, listen to music, program in C, Perl, Python, Ruby,.. watch videos in various formats, write documents, print, scan, burn CD and DVD, connect your camera and edit your photographs, without adding anything. Coders will like the full set of development libraries and interpreters.

Zenwalk is based on the XFCE desktop environment

• mvd64
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-05 08:17
Nu ik hier toch ben: weet iemand een (zeer) eenvoudige distro die een Samba-server installeert? Uiteraard kan je Samba gebruiken met elke distro, maar ik bedoel dus eigenlijk kant en klaar.
Is voor een eenvoudig soort NAS in een Windows-netwerk. FreeNAS is te langzaam en nog niet betrouwbaar IMO, NASLite is geen optie omdat de SMB versie en maximale bestandsgrootte heeft van 4 GB.
Ik ken wel LormaLinux (linux.lorma.edu) maar dat wordt sinds 2005 niet meer ontwikkeld.

Het moet draaien op een P3-450 met max. 384 MB geheugen.

Bedankt!

• Jungian
  • Niet online
mvd64 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 16:31:
Nu ik hier toch ben: weet iemand een (zeer) eenvoudige distro die een Samba-server installeert? Uiteraard kan je Samba gebruiken met elke distro, maar ik bedoel dus eigenlijk kant en klaar.
Is voor een eenvoudig soort NAS in een Windows-netwerk. FreeNAS is te langzaam en nog niet betrouwbaar IMO, NASLite is geen optie omdat de SMB versie en maximale bestandsgrootte heeft van 4 GB.
Ik ken wel LormaLinux (linux.lorma.edu) maar dat wordt sinds 2005 niet meer ontwikkeld.

Het moet draaien op een P3-450 met max. 384 MB geheugen.

Bedankt!
offtopic:
Kun je dat ene pakketje niet installeren dan ?

Bij FreeBSD (geen linux) kun je het kiezen tijdens installeren.

[Voor 4% gewijzigd door Jungian op 06-12-2006 18:21]

0.0

@het Roemenië-project:
Debian met Xfce zou evt. ook nog wel kunnen. Niet erg snel op die P2 128MB, maar bruikbaar. Op de P3s geen enkel probleem qua snelheid.
Xubuntu is daarmee vergelijkbaar, maar ziet er gelikter uit. Ik hoop dat de live-installer draait op de 128MB-machientjes.
Xfce is weer net iets simpeler dan Fluxbox, omdat de filemanager en allerlei config.tooltjes er al inzitten.
OpenOffice is een geheugenvreter, en dat geldt ook voor Firefox.
Je zou dus Abiword kunnen installeren, en evt. Opera als open source geen vereiste is.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let wel op dat Opera een Qt-programma is, dus vermijdt als je die pakt gtk-apps. Opera is op zich lichter dan pakweg Firefox, maar Opera + Qt is wel zwaarder dan Firefox als je toch al gtk hebt geladen. Omgekeerd geldt natuurlijk ook - neem geen gkt-apps als je toch qt wil gebruiken. xfce kan prima met een van beide, allebei of geen van beide werken, maar je wilt op een lichte bak gewoonweg niet beide draaien.

Soittakaa Paranoid!

• Jouke74
  • Laatst online: 18-04 12:40
Beste Linux fans,

Hier natuurlijk een volgende Linux newbie. Ik moet zeggen dat ik nog steeds een grote WinXp fan ben, maar voor mijn werk is het nodig dat ik me ook in (Unix/Linux) systemen ga verdiepen. Dit omdat de programma's die worden gemaakt (statistisch genetische software) meestal in Linux worden ontwikkeld. Hier zit ook een beetje mijn probleem. Ik namelijk niet echt goed kiezen tussen Red hat of SUSE. Het wordt voor mij een dubbele sprong in het diepe omdat ik zowel een nieuw systeem moet leren, alswel zelf de software (van anderen) moet gaan compilen. Wat ik ga doen is een dual boot instal van zowel windows als een linux distro (duh).

Wat ik wil: een linux distro die stabiel is (moet 24/7 voor minimaal 5-8 dagen aan kunnen staan met de processor op volle toeren) een makkelijke file management tool en een GNU C++ compiler. Verder zo min mogelijk andere fratsen.

Wat ik al heb gevonden (maar veel info is gebaseerd op oudere distro's)
SUSE voordeel: makkelijker om hardware te configureren (hier wil ik niet veel tijd kwijt mee zijn). Nadeel: libraries nodig voor compilen willen nog wel eens in een andere directory staan als gebruikelijk.

Redhat: Nadeel minder makkelijk om alle hardware te laten draaien. Voordeel libraries op de juiste plaats.

Hardware:
Asus A8N-SLI Premium
AMD 4200+ X2
Asus EAX1600Pro 256 Mb
2 GB Corsair twin 4x512 3200
WD 74GB raptor < om te wissen en herindelen.
WD 250GB caviar NTFS (mijn data).
Soundblaster Audigy 4 < Deze kan voor problemen zorgen in alle distro's??
Asus Wireless card < andere issue = internet verbinding.

Ik heb al Knoppix geprobeerd maar bots tegen het probleem op dat mijn beide schijven nu NTFS zijn waardoor ik niet files kan wegschrijven met genetische data (zo'n 15 GB in soms 10.000+ bestanden). Herpartitioneren moet dus toch gebeuren.

Is er iets wat mij over de streep kan trekken voor SUSE of Redhat?
Zijn deze nadelen werkelijk zo extreem als ik denk of valt het met de nieuwere versies mee?
Moet ik nog een extra VFat32 partitie aanmaken die door Linux en Windows wordt herkend om data te swappen tussen beide OSen?

"That was left handed..." - JJH

• Jesse
@Jouke74: Welke distro word er op je werk gebruikt? Dat zou een argument in je keuze kunnen zijn. De gratis versies zijn Fedora Core (Redhat) en OpenSUSE (Novell SLED). Wat hardware betreft, het is allebei linux en zal daarom geen heel substantiele verschillen hebben.

De support voor je geluidskaart kan je hier uitvinden: http://alsa-project.org/
Het functioneren van je draadloze netwerkkaart hangt af van de chip daarop. Even zoeken met de naam daarvan en 'linux support' oid.
Fat32 is de beste manier om data vanuit zowel windows als linux aan te spreken.

• Jouke74
@Jesse Dank, goed punt. Op mijn huidige werk gebruikt niemand nog een distributie. De mensen gebruiken meestal de al gecompileerde versies die op verscheidene Unix servers staan voor dat werk. Ik ben een beetje aan het experimenteren op dat gebied omdat ik de programma's groetere families wil laten gebruiken.

Ik denk dat ik voor SUSE 10.1 + GNOME ga. Mocht dit niet goed uitwerken kan ik altijd de zaak opnieuw installeren. Rest de laatste rookie vraag nog: 32 bits of 64 bits?

• Touchdomex
  • Nu online
Jouke74 schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 11:02:
Ik denk dat ik voor SUSE 10.1 + GNOME ga. Mocht dit niet goed uitwerken kan ik altijd de zaak opnieuw installeren. Rest de laatste rookie vraag nog: 32 bits of 64 bits?
Als je niet teveel wilt kloten en echt alles aan het werk wilt krijgen, roep ik 32 Bits. Dit omdat nog steeds niet alles gemaakt worden in 64 bits. Soms mis je dus dingen( zoals flash) die niet in 64 bits zijn.

Maar waarom Suse of Redhat en niet zoiets als Ubuntu. Bij mij deed al mijn hardware het direct. Ook heb ik dagelijks 3 update's in software. Als je het in combinatie doet met automatix heb je met 3 uur een compleet werkend systeem waarmee je ook het internet op kan ;)

• Jouke74
Hmm ik heb net een test gedaan: http://www.zegeniestudios.net/ldc/index.php?firsttime=true
En daar kwam Mandrake als eerste boven water gevolgd door inderdaad Ubuntu. Diepe zucht :?

• Touchdomex
  • Nu online
Jouke74 schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 11:28:
Hmm ik heb net een test gedaan: http://www.zegeniestudios.net/ldc/index.php?firsttime=true
En daar kwam Mandrake als eerste boven water gevolgd door inderdaad Ubuntu. Diepe zucht :?
Ik heb die test idd ook gedaan. Daarintegen heb ik voor ubuntu gekozen omdat je daar in verhouding meer zelf moet doen ipv van dat alles voor jou word gedaan, zoals bij Mandrive of SuSe( vooral SuSe)

• Jesse
Die criteria waarop die linux distro chooser beoordeeld zijn nogal subjectief.

@Jouke74: Ga dan voor de zojuist gereleasede 10.2. Als je idd de ruimte hebt om het gewoon te proberen, doe dat dan, en vind uit of het je bevalt.

@Touchdomex: Uit mijn recente ervaringen met FC6 en OpenSUSE 10.2 beta kan ik je vertellen dat al mijn hardware ook daarin direkt goed werkte. (Hetzelfde geld btw voor Debian Sarge, SLED 10 en Mandriva 2007). Dat is dus geen relevant argument.

offtopic:
Met Debian Etch heb ik binnen 45 minuten (vanwege mijn relatief trage internetverbinding) een werkend systeem waarmee ik het internet op kan. ;)
Touchdomex schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 11:35:
[...]
Ik heb die test idd ook gedaan. Daarintegen heb ik voor ubuntu gekozen omdat je daar in verhouding meer zelf moet doen ipv van dat alles voor jou word gedaan, zoals bij Mandrive of SuSe( vooral SuSe)
Noem eens wat voorbeeldjes, wat bedoel je nu precies?

[Voor 22% gewijzigd door Jesse op 08-12-2006 11:51]

• Jouke74
Heren allebei dank voor de hulp ik waardeer het zeer. Let op, ik wil geen flame Distro1 <> Distro2 starten, ik heb al gemerkt dat Linux-distro-liefde ook erg aanwezig is. Qua hardware instellingen wil ik het minste zelf doen, en dat moet geen doel op zich worden. Een hele berg bijgeleverde software is ook niet essentieel. Ik wil ook niet dat ik elke week / dag moet updaten en mede daarom viel ubuntu in eerste instantie af en beta systemen wil ik ook niet aan beginnen.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb voor de gein die test ook gedaan, en vind de uitslagen een beetje apart. Ik heb aangegeven dat ik een geavanceerde en ervaren gebruiker ben, maar vervolgens is Gentoo niet geschikt omdat het voor een meer ervaren gebruiker bedoeld is :S
Op basis van mijn antwoorden zou ik zeggen dat Slack, Debian of Gentoo een goede keuze zou zijn, maar ik kom uit op de Ubuntu familie, Fedora en Mandriva... 3 distro's die in mijn ogen niet cutting-edge zijn met nieuwe software... In iedergeval minder dan Gentoo.

Een algemene opmerking overigens over Debian Stable tegen Testing. Stable draait nog steeds met een 2.4 kernel standaard. Daar is opzich niks mis mee, maar nieuwe hardware gaat daar toch problemen mee geven. Daarnaast ontbreekt udev, wat toch wel een groot pluspunt is van de 2.6 kernel. Hetzelfde nadeel geldt helaas ook Slackware.

Gentoo heeft mij trouwens op m'n AMD Athlon64 X2 4200+ toch nog een avond of 2 gekost om te installeren, vooral door de tijd die KDE en OpenOffice nodig hadden om te compileren. Ik zit alleen nog te twijfelen of ik m'n hele systeem niet zal hercompileren op 32bit... Ik mis toch wel de w32codecs en flash op z'n tijd... En taglib lijkt ook niet op 64bit te willen werken. Daarnaast zijn op het moment alle cpu-extenties (mmx, mmx2, 3dnow, 3dnow2, SSE, SSE2, SSE3) allemaal nog uitgeschakeld ivm problemen...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Jesse
deepbass909 schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 15:30:
*knip*

Een algemene opmerking overigens over Debian Stable tegen Testing. Stable draait nog steeds met een 2.4 kernel standaard. Daar is opzich niks mis mee, maar nieuwe hardware gaat daar toch problemen mee geven. Daarnaast ontbreekt udev, wat toch wel een groot pluspunt is van de 2.6 kernel. Hetzelfde nadeel geldt helaas ook Slackware.

*knip*
Kijk je eventjes door de opties heen dan kom je erachter dat je met het intypen van 'linux26' een 2.6 kernel (2.6.8 dacht ik) installeerd. Niet echt hogere wiskunde oid.

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:56
Hoi,

ik heb vrijdag een thin client gekregen, deze heeft de volgende inhoud:
- pentium 1
- 160 mb ram, kan meer worden heb namenlijk nog wat plankjes liggen
- 2 gig hardeschijf
- USB 1.1
- 100mb netwerk

ik zou deze graag als niewsgroepen downloadserver willen gebruiken (SABnzbd). ik heb al wat rondgekeken en kwam op slackware uit.

ik heb een dualboot met linux erbij, dus ik kan al een heel klein beetje omgaan met linux, en ik wil het toch leren, dus dat is het probleem niet.
het probleem is wel dat er geen enkel iets in die thinclient kan zetten, geen cd of floppy omdat er alleen een enkele 2,5 inch connector in zit. ik heb echter wel een USB to 2'5 inch convertor, dus kan ik het in aan deze pc hangen.
nu dacht ik de schijf te gebruiken binnen vmware als fysieke schijf, maar dan word het een scsi schijf, leverd dit een probleem op als ik het schijfje terughang in de thinclient?

ik heb het al met dsl geprobeerd maar dan krijg ik tijdens het booten een kernel panic error :S

BVD

[Voor 5% gewijzigd door StapelPanda op 11-12-2006 00:16]

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Jesse schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 15:50:
[...]

Kijk je eventjes door de opties heen dan kom je erachter dat je met het intypen van 'linux26' een 2.6 kernel (2.6.8 dacht ik) installeerd. Niet echt hogere wiskunde oid.
Dat klopt, maar waar het mij om gaat is dat ze beide nog steeds standaard met een 2.4 kernel komen, die op een nieuwe pc (bijv mijn AMD64 X2) niet echt gaat werken.
Voor iemand die ervaring met Linux heeft is dat inderdaad geen probleem (ik weet dat ik een 2.6 kernel nodig heb), maar voor een beginneling is dat niet echt handig...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• MaNdM
  • Laatst online: 14:42

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb nu OpenSuSE 10.2 op mijn laptop gezet. Een MSI S260, eigenlijk alles Intel based. Dat werkt helemaal perfect. Zelfs het WLAN is super gebruiksvriendelijk en alle nodige ondersteuning is aanwezig (WEP, WPA etc.). Ik ben er zeer tevreden mee, so far.

Enkele kleinigheden:
• Nog geen goede VLC verkrijgbaar
• Dat nieuwe menu is niet altijd even prettig

Dus mocht iemand hier nog tips over hebben, graag. Verder is het erg aan te raden.

To be determined...

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-05 23:13
Ik heb inmiddels een pc besteld. Er komt linux op in een partitie van rond de 10 gb, naast vista op rond de 50 gb (pas over een maandje en een partitie van 200gb voor films (avi, mpeg, vobfiles), muziek en wat .htm en foto's.

Als volstrekte linux-noob twijfel ik al een tijdje aan de distro die ik moet nemen. Ubuntu schijnt simpel te zijn, maar de grote hoeveelheid ondersteuning die je later moet inbouwen staat me een beetje tegen. Debian is op dit moment dan ook favoriet. Wat ik me echter afvraag is of er tussen beiden nog verschil zit in ondersteuning van een gezamenlijke partitie met windows. (Moet dit trouwens altijd ntfs zijn?) Volgens wikipedia kan dat alleen met een los tooltje, maar is er onderscheid tussen beide systemen?

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:56
Hoi, naar aanleiding van mijn vorige bericht:
slackware staat op de schijf, hij geeft echter weer een error:

Please append a correct root= boot option
kernel panic: VFS: unable to mount root fs on "08:01"

hoe kan ik dit device id achterhalen?

update:
Root=/dev/hda1 werkt, maar dan kom ik in system maintainance :S, hoop dat het straks beter gaat ;(

[Voor 18% gewijzigd door StapelPanda op 11-12-2006 16:05. Reden: updata]

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 09:20

Surkow

$µr|{0w

Autoreply schreef op maandag 11 december 2006 @ 13:59:
Ik heb inmiddels een pc besteld. Er komt linux op in een partitie van rond de 10 gb, naast vista op rond de 50 gb (pas over een maandje en een partitie van 200gb voor films (avi, mpeg, vobfiles), muziek en wat .htm en foto's.

Als volstrekte linux-noob twijfel ik al een tijdje aan de distro die ik moet nemen. Ubuntu schijnt simpel te zijn, maar de grote hoeveelheid ondersteuning die je later moet inbouwen staat me een beetje tegen. Debian is op dit moment dan ook favoriet. Wat ik me echter afvraag is of er tussen beiden nog verschil zit in ondersteuning van een gezamenlijke partitie met windows. (Moet dit trouwens altijd ntfs zijn?) Volgens wikipedia kan dat alleen met een los tooltje, maar is er onderscheid tussen beide systemen?
Waarom is Debian een favoriet ten opzichte van Ubuntu? Ik heb nou niet bepaald de ervaring met Debian dat je minder hoeft te doen om dingen te laten werken. Je hoeft je niet erg druk te maken over de ondersteuning van een Windows partitie. Je kunt in ieder geval altijd de schijf lezen (en met redelijk stabiele drivers ook schrijven).

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

• Taarmen
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:50
Hallo,

Ik denk er al een geruime tijd aan om linux erbij te gaan draaien [naast xp] of zelfs xp op de lange termijn geheel te vervangen voor een linux distro.

Wat wil ik ermee?
- Zoveel mogelijk progamma's vervangen voor open-source software
- Openoffice [tekstverwerker]
- Firefox [browser]
- Foobar [muziek]
- VLC Media player [video] {kon volgens mij alleen geen Quicktime of RealMedia afspelen}
- msn live messenger [weet niet zeker of hier een cliënt voor is die ook custom bewegende smilies ondersteunt]
- Utorrent [bittorrent client]
- Op gamen [dit is volgens mij het lastigste punt]

Het enige wat mij nog tegen gaat om over te stappen op een Linux distro is, het niet meer kunnen spelen van al me oude\nieuwe games. Aangezien dit volgens mij niet mogelijk is.

Welke distro zou voor mij het best zijn en eventueel met wat voor emulatie software om windows na te bootsen. Na rond gekeken te hebben lijkt Ubuntu 6.10 (Edgy Eft) mij het best passend.

Mijn systeem specs.
ASROCK CONROE 945-G-DVI
C2D 6300
2*512MB ddr2
XFX 7600GT
2* 250GB samsung hdd

Mvg Maarten

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 21:29
hier nog een linux noob. Omdat ik alles legaal wilde hebben op mijn pc, wil ik linux gaan installeren als vervanger van winxp. Nu heb ik al mijn schijven als ntfs gepartitioneerd. Ik heb al begrepen dat linux dat niet aankan. Nu heb ik op mijn schijven ook mijn data staan. Kan ik deze schijven eenvoudiger omzetten in fat32 zonder verlies van data?, zodat ik ze zowel in windows als in linux kan gebruiken om naartoe te schrijven?

Verder heb ik mijn eerste hdd opgedeeld in 2 partities. De eerste is een partitie van 10gb waarop xp geinstalleerd staat. De tweede is een logisch station waarop ik al mijn documenten en foto's etc heb staan. Kan ik nu de eerste partitie (van windows) gebruiken om linux op te zetten? of raak ik dan mn 2e partitie kwijt?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
arjoderoon schreef op donderdag 14 december 2006 @ 10:11:
hier nog een linux noob. Omdat ik alles legaal wilde hebben op mijn pc, wil ik linux gaan installeren als vervanger van winxp. Nu heb ik al mijn schijven als ntfs gepartitioneerd. Ik heb al begrepen dat linux dat niet aankan. Nu heb ik op mijn schijven ook mijn data staan. Kan ik deze schijven eenvoudiger omzetten in fat32 zonder verlies van data?, zodat ik ze zowel in windows als in linux kan gebruiken om naartoe te schrijven?

Verder heb ik mijn eerste hdd opgedeeld in 2 partities. De eerste is een partitie van 10gb waarop xp geinstalleerd staat. De tweede is een logisch station waarop ik al mijn documenten en foto's etc heb staan. Kan ik nu de eerste partitie (van windows) gebruiken om linux op te zetten? of raak ik dan mn 2e partitie kwijt?
Ten eerste zijn al je vragen prima met wat rondzoeken te beantwoorden, ten weede zijn al je vragen hier niet op hun plek, want hoe passen vragen als "hoe moet dit?" en "kan dit of dat?" precies in de vorm "welke distributie is voor mij geschikt?"? Dit topic is er om een keuze te helpen maken, niet om allerlei kleine problemen op te lossen.

• Jesse
Taarmen schreef op woensdag 13 december 2006 @ 19:29:
*knip*

Welke distro zou voor mij het best zijn en eventueel met wat voor emulatie software om windows na te bootsen. Na rond gekeken te hebben lijkt Ubuntu 6.10 (Edgy Eft) mij het best passend.

*knip*
Ik denk dat wat je wilt daarmee goed kan, onder voorbehoud van de puntjes die je zelf ook al noemt.
Als je in de gelegenheid bent is het een goed idee om een dualboot systeem te maken, dus dat je windows niet in een keer weggooid, maar Linux ernaast installeerd. Voordat je installeerd zou je ook de live-cd's eens kunnen proberen. (Bij Ubuntu heten dat desktop-cd's.)
Voor windows 'emulatie' kan je naar wine kijken.

[Voor 3% gewijzigd door Jesse op 14-12-2006 11:14]

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
In mijn kamerkast wil ik een fileserver / webserver (webdev voor Lan)ftp / printserver / WLAN AP (kan dat?) etc neerzetten. Alleen voor intern gebruik, voor mijn vrouw en mij. Als ik vanaf internet de boel kan benaderen is dat mooi meegenomen, maar dan hoeft het alleen voor ons te zijn en niet voor derden.

Ik heb hierbij Freesco op het oog die ik wil laten draaien op een PIII/350 (zo'n oud compaq bakkie). Nu staat er in de startpost dat deze distro alleen voor routeren geschikt is, terwijl ik op de website van freesco iets anders lees. Zie ik nu iets over het hoofd en moet ik een andere distro kiezen of kan ik voor mijn wensen gewoon met freesco aan de slag?

==
hoi

• Jesse
Eusebius schreef op donderdag 14 december 2006 @ 15:34:
*knip*

Ik heb hierbij Freesco op het oog die ik wil laten draaien op een PIII/350 (zo'n oud compaq bakkie). Nu staat er in de startpost dat deze distro alleen voor routeren geschikt is, terwijl ik op de website van freesco iets anders lees. Zie ik nu iets over het hoofd en moet ik een andere distro kiezen of kan ik voor mijn wensen gewoon met freesco aan de slag?
Freesco is van oorsprong gemaakt om te routeren, maar kan tegewoordig ook allerlei andere dingen. Je kan er wel van uit gaan dat wat op de website van Freesco staat klopt. Bedenk btw wel dat freesco enorm gestript is. Even wat extra's installeren is er niet bij.

• Eusebius
  • Niet online
Wat ik nog van freesco weet (vroeger mee gewerkt als pure router) is dat het alles heeft wat ik nodig heb. Wat zou ik dan "even extra willen installeren"? Een Gui ofzo?

==
hoi

• Jesse
Eusebius schreef op donderdag 14 december 2006 @ 17:15:
Wat ik nog van freesco weet (vroeger mee gewerkt als pure router) is dat het alles heeft wat ik nodig heb. Wat zou ik dan "even extra willen installeren"? Een Gui ofzo?
Ik zou het niet weten. Als Freesco voor jou voldoet moet je het zeker gaan gebruiken. Maar als je over een week toch een andere httpd of ftpd oid wilt dan gaat dat vziw niet lukken met Freesco.

• Eusebius
  • Niet online
Gezien mijn "enviroment" hoef ik niet zo snel te switchen naar een andere httpd of ftpd. Twee gebruikers, op prive basis. De derde is nog niet eens in de maak en onze katten kunnen niet internetten (hooguit de muis achterna zitten :-) ). Ik ga maar eens kijken naar Freesco. Alleen vanwege de topicstart werd ik in de war gebracht. Misschien is dit aan te passen dat "freesco oorspronkelijk router-software is"

==
hoi

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 22:45
K'heb hier een tripple boot setup. Werkt opzichzelf allemaal aardig. XP, Vista en Linux. Voor linux ben ik de laatste 4 dagen echter heel hard bezig om het een en ander aan eisen voor elkaar te krijgen. Hier door heb ik al 3 distro's geprobeerd. Wat het nodige data verkeer heeft opgeleverd, zonder echt stabiel resultaat.

Ik zoek een makkelijk installeerbare distro. Ben niet bang voor compileren ofzo, maar duurt zo vreselijk lang. Deze distro moet kunnen zonder te veel moeite:

*De nieuwe ati binary driver voor mijn radeon 9600 zonder rompslomp installeren. (Mandriva 2007 en Fedora Core 6 weigeren dit voorlopig pertinent, missing dependencies die ik niet opgelost krijg, kernel versie die te nieuw is ofzo)

*Dualhead configureerbaar hebben dmv een gui. (Is volgensmij een feature van gnome, weet ik niet zeker...)

*Mijn geïntergeerde netwerkkaart (nforce 3 moederbord) aan kunnen. (Fedora core 6 knalt hem er na een paar uur uit om de een of andere vage reden)
*x86_64 zijn
*Zo recent mogelijke pakages
*Automount
*bluetooth ondersteuning
*setupupje is bedoeld voor internet, quake3 etc en andere dektop activiteiten.

Vooral het willen van zo nieuw mogelijk icm die ati driver bijt elkaar nogal. Iemand suggesties? Owhja Suse 10,2 crashte al bij de installatie.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Touchdomex
  • Nu online
Terror schreef op donderdag 14 december 2006 @ 22:37:
K'heb hier een tripple boot setup. Werkt opzichzelf allemaal aardig. XP, Vista en Linux. Voor linux ben ik de laatste 4 dagen echter heel hard bezig om het een en ander aan eisen voor elkaar te krijgen. Hier door heb ik al 3 distro's geprobeerd. Wat het nodige data verkeer heeft opgeleverd, zonder echt stabiel resultaat.

Ik zoek een makkelijk installeerbare distro. Ben niet bang voor compileren ofzo, maar duurt zo vreselijk lang. Deze distro moet kunnen zonder te veel moeite:

*De nieuwe ati binary driver voor mijn radeon 9600 zonder rompslomp installeren. (Mandriva 2007 en Fedora Core 6 weigeren dit voorlopig pertinent, missing dependencies die ik niet opgelost krijg, kernel versie die te nieuw is ofzo)

*Dualhead configureerbaar hebben dmv een gui. (Is volgensmij een feature van gnome, weet ik niet zeker...)

*Mijn geïntergeerde netwerkkaart (nforce 3 moederbord) aan kunnen. (Fedora core 6 knalt hem er na een paar uur uit om de een of andere vage reden)
*x86_64 zijn
*Zo recent mogelijke pakages
*Automount
*bluetooth ondersteuning
*setupupje is bedoeld voor internet, quake3 etc en andere dektop activiteiten.

Vooral het willen van zo nieuw mogelijk icm die ati driver bijt elkaar nogal. Iemand suggesties? Owhja Suse 10,2 crashte al bij de installatie.
Heb je al Kubuntu geprobeerd. De dik gedrukte dingen lukte bij mijn pc prima.

Kubuntu is gratis en voor een groot deel gebaseerd op debian. Daardoor kan het zowel .deb als andere formaten aan. Hij is ook leverbaar in 64 bits.

Maar waarom wil je dat. Voorlopig hebben de fabrikanten van software voor de hardware al bijna geen ondersteuning voor linux, laat staan dat ze ondersteuning hebben voor 64 bits. Bijvoorbeeld flash, is alleen voor 32 bits.

• Jesse
@Terror: Probeer anders Ubuntu Edgy Eft eens. Als je ergens dualhead met een gui hebt kunnen configgen, meld het me dan even. :D

• Terror
Jesse schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 09:10:
@Terror: Probeer anders Ubuntu Edgy Eft eens. Als je ergens dualhead met een gui hebt kunnen configgen, meld het me dan even. :D
Ik zal die distro eens proberen. Over die gui. Gezien jouw smilie denk je dat het niet bestaat volgensmij => FC6 installen met GNOME en dan beeldscherm instellingen 3e tabblad dualhead aanvinken. Hij zette alleen mijn beelschermen verkeerd om. Maar dat was in de xorg.conf makkelijk te fixen.

64 bits was niet een speciale reden. Leek me gewoon logisch om bij een athlon 64, x86_64 te gebruiken.

[Voor 18% gewijzigd door Terror op 15-12-2006 10:21]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 12:31

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik heb een PIII 800mhz, genoeg geheugen. Op basis van die bak wil ik denk ik een servertje maken. Twijfel nog tussen Win2003 (goede ervaringen) en een linux distro (leuk, leerzaam en stabiel).
Ik wil zo veel mogelijk out of the box.
Taken zullen onder meer zijn: fileserver, routering, ftp, http, media, printserver en liefst nog AP voor Wifi en of BT.

Ik hoor veel goede verhalen over Ubuntu, is dit een optie?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Jungian
  • Niet online
Jazzper schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 10:38:
Ik heb een PIII 800mhz, genoeg geheugen. Op basis van die bak wil ik denk ik een servertje maken. Twijfel nog tussen Win2003 (goede ervaringen) en een linux distro (leuk, leerzaam en stabiel).
Ik wil zo veel mogelijk out of the box.
Taken zullen onder meer zijn: fileserver, routering, ftp, http, media, printserver en liefst nog AP voor Wifi en of BT.

Ik hoor veel goede verhalen over Ubuntu, is dit een optie?
Haal een installatie-cd. Doe hem in die pc en 10 minuten later heb je je antwoord ;)

Om antwoord te geven op je vraag : het is makkelijk te installeren en te gebruiken. Je kunt ook voor Debian gaan.

[Voor 8% gewijzigd door Jungian op 16-12-2006 00:18]

0.0

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-04-2022
Ik wil binnenkort mijn server gaan herinrichten met een ander OS. Op dit moment draait er Gentoo op, maar ik wil naar een zo veilig mogelijk OS toe. Services die de server moet leveren zijn:
- Een versleuteld bestandssysteem
- Een webserver
- Een mailserver
- Een console-based jabber client
- Een subversion repository
- GnuPG

Dat was het zo ongeveer wel. Ik zou iets vergeten kunnen zijn. Ik wil de server inrichten met de nadruk op security en kwam daardoor logischerwijs uit bij OpenBSD. Nu ben ik er dus achter gekomen dat niet alles wat ik opnoem in OpenBSD zit (zoals bijvoorbeeld subversion en een jabber client). Dit is wel te installeren via ports, maar op de site wordt nadrukkelijk vermeld dat deze packages niet aan dezelfde security audits worden blootgesteld als OpenBSD zelf.

De andere optie die ik overweeg is Debian. Debian onderhoudt voor de stable distributie security updates bij en deze staat ook bekend vanwege zijn stabiliteit en veiligheid. Alle packages die ik nodig heb zitten in deze distributie en daardoor zit ik met een dilemma.

De vraag is nu: Wat is veiliger? De ports collectie van OpenBSD is outdated in vergelijking met Debian stable qua security updates, maar OpenBSD is in de kern wel de meeste veilige van de twee. Wat zouden jullie doen? Zijn er mensen met ervaring met OpenBSD en ports, want ik gebruik zelf alleen Debian tot nu toe.

• El Cid
  • Niet online
Ivo schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 14:03:
De vraag is nu: Wat is veiliger? De ports collectie van OpenBSD is outdated in vergelijking met Debian stable qua security updates, maar OpenBSD is in de kern wel de meeste veilige van de twee. Wat zouden jullie doen? Zijn er mensen met ervaring met OpenBSD en ports, want ik gebruik zelf alleen Debian tot nu toe.
Als veiligheid echt het belangrijkste criterium is, dan zou ik OpenBSD nemen. Dan moet je wel alle software die niet geupdate wordt door OpenBSD zelf bijhouden. Het is wat meer werk dan via Debian's apt-get, maar dat is de prijs die je betaald voor veiligheid.

• Jungian
  • Niet online
El Cid schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 15:17:
[...]

Als veiligheid echt het belangrijkste criterium is, dan zou ik OpenBSD nemen. Dan moet je wel alle software die niet geupdate wordt door OpenBSD zelf bijhouden. Het is wat meer werk dan via Debian's apt-get, maar dat is de prijs die je betaald voor veiligheid.
Heb je geen portupgrade voor OpenBSD dan (staat zowieso in de ports collection van FreeBSD) ? Met portupgrade is het up-to-date houden van een systeem echt een eitje.

0.0

• Ivo
Het punt is dat de ports collectie achter loopt ten opzichte van de DSA (Debian Security Announcements) simpelweg omdat Debian meer mensen tot zijn beschikking heeft. Debian stable heeft altijd de laatste security updates voor een pakket, terwijl deze in ports pas worden toegevoegd als iemand er tijd voor heeft. Ik denk echter dat ik OpenBSD installeer en de paar pakketten die er niet in zitten zelf compile als ze qua updates achter lopen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet zozeer een distrovraag, wel een desktop environment/window manager vraag:

Voor mijn dochter heb ik een laptopje gekocht - Asus 8400-reeks, dus:
- P3-650
- 20GB HDD
- 14" 1024x768 scherm
- i440BX chipset

Helaas heeft dat ding maar 192MB RAM. Dat betekent dat wat dan ook ik kies, het niet teveel geheugen mag slurpen.

Mijn dochter is 3, reden dat ze deze laptop krijgt is dat ze wegens omstandigheden tijdelijk bij haar grootmoeder zit en een manier nodig heeft om met vader en moeder die in verschillende landen zitten te communiceren. Daarbij komt dat ze films wil kijken en ik haar educationele software wil geven (GCompris en consorten).

Misschien kan ik ergens nog een SO-DIMM van 256MB halen om het naar 320MB te tillen (64MB zit onboard :X ), maar hoe dan ook blijft geheugen een probleem. Zelf ben ik totale fan van xfce4, maar helaas vind ik het te instabiel voor deze bak - bij het minste of geringste verdwijnen onderdelen (met name de dock). Dat is voor eigen gebruik nog te doen, maar als die PC 1600km van me vandaan staat achter een internetverbinding die te krap is voor VNC en ik dus alles via SSH moet doen (waarbij ik dus niet kan zien wat zij ziet) wil ik iets waar ik 100% op kan rekenen. Om dezelfde reden heb ik al Debian boven Gentoo verkozen - ook omdat ik in korte tijd als ik daar ben updates wil kunnen doen.

KDE is niet echt mijn stijl en IMHO voor een dergelijke bak te zwaar. Gnome is beter, maar op m'n Athlon64 vind ik het al traag, laat staan hierop. Enlightenment vind ik per default te kaal en ik heb de tijd niet het helemaal werkend te krijgen. Dan kom ik zelf bij m'n oude favoriet Windowmaker uit - maar ik mis daarin vooral een taskbar (plus dat als m'n ex in de buurt is ze er werkelijk geen worst van gaat snappen).

Tips voor iets wat lichter is dan KDE/Gnome, stabieler dan xfce en makkelijker in gebruik is voor een ex die alleen wat Redmondiaanse dingen kent?

Soittakaa Paranoid!

• Jesse
Icewm? Of fluxbox, maar dat is misschien iets meer wennen.

• Terror
Even mijn ervaring met Ubuntu met jullie delen:
-geniaal dat je tijdens de install kan gamen :)
- Ik schrok me helemaal te pletter toen ie voorstelde al mijn partities weg te gooien en 1 nieuwe te maken...
-lekker slank
-mijn geïntegreerde nick (nforce 3 chipset) wordt herkent, echter lukt het niet om via dhcp een ip op te vragen, vertikt ie gewoon.
-distro gaat over de zeik als ik ati-binaries wil installen.
-bootloader is lelijk.
-vind de mate van configgen in de setup te minimaal, is er ergens een advanced optie?

Kortom, next...

• Jesse
Terror schreef op maandag 18 december 2006 @ 10:12:
Even mijn ervaring met Ubuntu met jullie delen:
-geniaal dat je tijdens de install kan gamen :)
- Ik schrok me helemaal te pletter toen ie voorstelde al mijn partities weg te gooien en 1 nieuwe te maken...
-lekker slank
-mijn geïntegreerde nick (nforce 3 chipset) wordt herkent, echter lukt het niet om via dhcp een ip op te vragen, vertikt ie gewoon.
-distro gaat over de zeik als ik ati-binaries wil installen.
-bootloader is lelijk.
-vind de mate van configgen in de setup te minimaal, is er ergens een advanced optie?

Kortom, next...
• Neem de alternate install cd. Die live cd met installer die ze desktop cd noemen is zo zwaar dumped-down.
• Het uiterlijk van de Grub kan je zelf wijzigen als je dat een probleem vind, maar als dat je reden is om een andere distro te kiezen... 8)7
• Ubuntu is qua partitioneringsvoorstel enigszins asociaal, en qua features bij het partitioneren een beetje beperkt (als ik vergelijk met bv. Debian Etch), maar je kan op zich wel fatsoenlijk kiezen.

Anoniem: 31491

offtopic:
De sticky "Linux op de Desktop". Kan die beter niet verwijderd worden of aangepast? De inhoud is naar mijn idee goed verouderd. Ik wil best een Gentoo review schrijven maar dan moet ik alleen nog even uitzoeken hoe ik screenshots kan nemen van de install terwijl ik gewoon op mijn linuxbak aan het werk ben.

En als er iemand me kan helpen met de layout ben ik ook niet te beroerd om zelf die post aan te passen.
Misschien zomertje eens aanspreken hierover?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tip voor die screenies:

Doe install via ssh. Muv de bootschermen zelf is alles identiek aan op de bak zelf zitten - dan kun je prima de content van die xterm venster capturen :z

Soittakaa Paranoid!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:02

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dion_b, Icewm zou kunnen en als het nog iets lichter moet kun je ook naar Fvwm kijken. Die laatste heeft ook allerlei themes waarmee je Redmoniaanse dingen prima kunt nabootsen. Je kent vast Fvwm95 en Xaw95 wel ;)
Persoonlijk heb ik er niet veel ervaring mee moet ik zeggen.

[Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 18-12-2006 15:09]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Anoniem: 31491 schreef op maandag 18 december 2006 @ 13:01:
offtopic:
De sticky "Linux op de Desktop". Kan die beter niet verwijderd worden of aangepast? De inhoud is naar mijn idee goed verouderd. Ik wil best een Gentoo review schrijven maar dan moet ik alleen nog even uitzoeken hoe ik screenshots kan nemen van de install terwijl ik gewoon op mijn linuxbak aan het werk ben.

En als er iemand me kan helpen met de layout ben ik ook niet te beroerd om zelf die post aan te passen.
Misschien zomertje eens aanspreken hierover?
Qemu? :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bah, ik wil het nadrukkelijk niet helemaal Redmondiaans maken, fvwm95 is een ranzig lelijk geval (z'n grote voorbeeld ook trouwens). IceWM lijkt me prima, ik ga dat ding naast xfce4 draaien en kijken hoe/wat/waar. Vooral de aanwezigheid van een vaste "startknop" om op te drukken is voldoende tegemoetkoming aan het Redmondiaanse (zelf vind ik rechterclick veel handiger overigens :z )

Soittakaa Paranoid!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dion_b schreef op maandag 18 december 2006 @ 17:11:
Bah, ik wil het nadrukkelijk niet helemaal Redmondiaans maken, fvwm95 is een ranzig lelijk geval (z'n grote voorbeeld ook trouwens).
No argument here.

• Ivo
VMWare kost geld en is onvrij. Ga jij geld betalen om wat screenshots van een installatie te kunnen maken?

cybersteef: Dat wist ik niet. Dan nog promote ik liever QEMU omdat het vrije software is.

[Voor 16% gewijzigd door Ivo op 18-12-2006 20:44]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ivo schreef op maandag 18 december 2006 @ 18:45:
[...]

VMWare kost geld en is onvrij. Ga jij geld betalen om wat screenshots van een installatie te kunnen maken?
Oh? Er is tegenwoordig ook een gratis variant hoor. Werkte hier onlangs nog prima met een aantal Linux distros.

• 4ourty2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-06 11:43

4ourty2

Life is just a ride.

hallo ik ben helemaal nieuw in het linux gebeuren. Ik gebruik nu windows xp dat werkt gewoon goed maar ik zou graag linux een keer proberen. Ik gebruik mijn pc voor games ( niet zoveel meer alleen warcraft 3 en anno 1701 dus als het mogelijk zou zijn die 2 spellen te draaien ben ik al blij en anders ga ik voor een dual boot) , voor office , msn (msn is wel belangrijk en ik wil wel graag msn met voice chat) en voor browsen. Ik weet niet wat voor linux distro ik moet nemen. Ik kan een beetje pascal en basic programmeren ik ben redelijk vlug met het leren van programmeer talen dus als ik met een command line moet werken voor de dingen die ik wil zal ik het wel leren. Maar aangezien ik erg druk ben voor school op het moment zou ik dat liever even uitstellen tot juni of juli om dat allemaal te gaan leren.
Mijn specs zijn.
Proc: amd athlon x64 3000+ socket 754
mobo: asus k8v deluxe se
Grafishe kaart: Leadtek geforce 6800gt
Geluid: creative x-fi
Geheugen: 1 gigabyte ddr 1 pc 3200 (draait maar op 166 mhz (of 333 mhz ddr) omdat mijn geheugen banken vol zijn.
harde schijf: 120 gigabyte (beetje weinig komt binnenkort 300 gigabyte bij. gepartitioneerd in C van 80 (waar windows opstaat en mijn games) en een D van 40 (alle data op de D moet ik behouden)

ik wil trouwens files sharen mbv ftp en remote desktop functie zal ook handig zijn (vnc werkt volgens mij wel op linux of niet)

Bill hicks - life is just a ride

Anoniem: 31491

offtopic:
QEMu wil alleen draaien met GCC3 en natuurlijk heb ik GCC4 geinstalleerd.
VMWare-player (gratis) en VMWare-server (gratis keys) zal ik eens een poging geven.
Maar eerst ga ik eens alles voor de Kerst in huis halen en zorgen dat ik weer een knipbeurt voor die bos haren op mijn hoofd krijg. Review komt t.z.t. Het topic heeft toch een grote schoonmaakbeurt nodig en dat gebeurt toch niet in 1 dag.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Anoniem: 31491 schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 12:19:
offtopic:
QEMu wil alleen draaien met GCC3 en natuurlijk heb ik GCC4 geinstalleerd.
VMWare-player (gratis) en VMWare-server (gratis keys) zal ik eens een poging geven.
Maar eerst ga ik eens alles voor de Kerst in huis halen en zorgen dat ik weer een knipbeurt voor die bos haren op mijn hoofd krijg. Review komt t.z.t. Het topic heeft toch een grote schoonmaakbeurt nodig en dat gebeurt toch niet in 1 dag.
Er zijn GCC 4 patches in omloop voor Qemu ;).

• Drgn
  • Niet online
offtopic:
@William
Misschien kun je daar beter een apart topic voor openen. Als meer mensen interesse hebben om dat topic op te frissen, zul je toch het een en ander moeten overleggen. Waarschijnlijk krijg je dan ook een beter beeld van hoeveel mensen je willen helpen, want volgens mij gaat er nog best wat werk in zitten en alleen een Gentoo review zet denk ik weinig zoden aan de dijk.
Wel een goed initiatief wat mij betreft!

[Voor 5% gewijzigd door Drgn op 19-12-2006 14:05]

Leave the gun, get the canoli

Pagina: 1 2 3 ... 46 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee