Gemini NL schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 15:12:
Ik heb hier een laptop van Dell liggen. Pentium 3 proccesor, 256 mb ram, verder weet ik het niet uit me hoofd.
Nu zou ik er graag Linux op willen hebben. Echter heb echt gewoon geen ervaring met linus of OS installeren. Tot nu toe deed me pa dat altijd(ben net 15).
Ow wacht, ff de vragen van de startpost beantwoorden:
• Om wat voor systeem gaat het? Wat voor cpu, hoeveel geheugen, hardeschijf ruimte. Meld ook bijzonderheden zoals draadloze netwerkkaarten, scsi, raid, etcetera.
- Een laptop, p3 proc, 256 mb ram, 80 gb hdd. Momenteel zit er niks aan internet op, later komt er draadloos internet op.
• Wat ben je van plan met het systeem? Wil je een desktop pc voor je moeder, een thuisservertje of moet het misschien een dedicated router worden.
- Vooral om eens te kijken wat linux is. Daarnaast het standaard internet/msn(dat is er toch voor linux?) werk, tekstverwerken, filmpje kijken en als het mogelijk is een oud spelleke.
• Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar goed werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen?
Aangezien ik 0% ervaring heb met linux graag een klik-klik-klaar systeem. Echter als het mogelijk is zou ik windows daarnaast nog wel graag houden. Moet kunnen right?
Dus welke versie van linux moet ik nemen?Verdere tips?
Alvast bedankt, Gemini

Allereerst moet je de keuze maken tussen de verschillende Desktop Environments (DE's).
De meest populaire DE's zijn op het moment Gnome, KDE en XFCE (ook de meest bruikbare DE's imho).
256 MB is wat krapjes, maar voldoende om al deze DE's te kunnen draaien (alhoewel je waarschijnlijk beter af bent met XFCE, aangezien deze het minste ram gebruikt).
Daarnaast moet je ook goed nadenken over het package management systeem dat je (toekomstige) distro heeft (een stap die veel mensen overslaan). RPM-based distro's komen er bij mij niet meer in. DPKG is een erg goed package management systeem (word gebruikt door Debian en Ubuntu). Portage vind ik nog beter, maar dat is onderdeel van Gentoo (een distro waar je veel zelf moet doen).
Ik zou je aanraden om eens aan de slag te gaan met Xubuntu, Kubuntu of Ubuntu (waarbij Xubuntu XFCE gebruikt, Kubuntu KDE en Ubuntu Gnome).
Browser : praktisch iedereen gebruikt Firefox (alhoewel je ook bijvoorbeeld Opera, Epiphany en Konqueror hebt).
MSN : de twee populairste programma's zijn Kopete en Gaim (amsn is vies).
Muziek : oa. Amarok (beste player imho), Audacious en Banshee.
Beeldmateriaal: oa. Mplayer, VLC en Kaffeine (Kaffeine zit standaard bij Kubuntu)(vergeet niet dat je w32codecs moet installeren , zodat je alles kunt afspelen).
Bittorrent : ik gebruik Azureus, maar er is ook nog Deluge (Gnome) en Ktorrent (KDE).
Office : OpenOffice en KOffice (Abiword als je alleen wilt tekstverwerken).
Games : waarom oude games spelen als er ook nog ZSNES is
Gnome (klik voor een uitvergroting) :
[weg]
KDE (klik voor een uitvergroting) :
[weg]
[
Voor 10% gewijzigd door
Jungian op 02-02-2008 18:41
. Reden: 0.o ]