Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 46 Laatste
Acties:
  • 262.786 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Is iemand nog op de hoogte van de zaken van Novell/Suse.

Ik zoek de nieuwste versie maar ze hebben een SLES server en meerder Novell producten.
Welke is aan te raden?

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-05 09:33
Bierkameel schreef op woensdag 20 december 2006 @ 12:49:
Is iemand nog op de hoogte van de zaken van Novell/Suse.

Ik zoek de nieuwste versie maar ze hebben een SLES server en meerder Novell producten.
Welke is aan te raden?
Dat is afhankelijk van wat je er mee wilt gaan doen.
Novell Open Enterprise Server bestaat uit Netware en SLES.
SLES (en SLED/NLD) is zegmaar de opponent van RHEL. Gewoon enterprise linux.
openSUSE is de gewone linux distro.

De overige Novell producten zijn voor zover ik weet geen OS-en. (Behalve de kassa versie van NLD)

[ Voor 20% gewijzigd door Jesse op 21-12-2006 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RWest
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-04 11:21
hallo,

ik ben nu al een avondje aan het zoeken op het www maar heb nog niet echt gevonden wat ik zoek.

ik heb hier een oud laptopje liggen waar van het scherm kapot is. via een extern scherm heb ik nog wel beeld. P3 600 mhz, 64mb ram. deze wil ik achter mijn router plaatsen en heb gebruiken als FTP server en http server. het liefst beheren via een webpagina (webbased). als het eenmaal goed werkt wil ik hem in de meterkast hangen en blijven beheren van af een andere pc thuis. zelf heb ik al eens het blad "linux starter" gehad en ook al twee andere distro's geprobeert. maar vanwege het wieinige geheugen kom k niet verder dan text versie.

het id waarom een FTP server= backup opslaan via de FTP
en indien mogelijk ook een aantal web pagina's
zijn er distro's die jullie aanraden of packets die dit mogelijk kunnen maken?

thx RWest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

64MB is weinig, ik zou sowieso aanraden om een 128MB SO-DIMM op de kop te proberen te tikken, dat scheelt al stukken.

Maar goed, voor wat jij wil hoef je helemaal geen zwaar systeem met X, sterker nog, monitor is (gelukkig) ook overbodig :z

Gewoon een minimale distro pakken en dan alleen packages installeren die je echt nodig hebt. Debian en Slackware liggen redelijk voor de hand, Gentoo wat minder aangezien compileren met 64MB RAM waarschijnlijk langer duurt dan kabinetsformatie :z

Verder is webmin wat je nodig hebt voor beheer op afstand via http (ssh is natuurlijk nog beter en makkelijker :) ), verder webserver naar keuze (apache is zelfs met 64MB nog te doen, maar er zijn kleinere) en ftp, meer heb je niet nodig.

Overigens is het misschien interessanter (en makkelijker) om die backups via NFS te doen dan via FTP. NFS ondersteunt iedere distro, HOWTOs zat ervoor :)

[ Voor 28% gewijzigd door dion_b op 23-12-2006 02:44 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
ik heb hier een via M10000 (nehemiah core) staan, met 512mb en een ralink2500 wifi kaartje
wilde hem gebruiken als mythfrontend/mediacentre dingie.

Ben aan het prutsen geweest nu met ubuntu 6.10 (voor het eerst, deze distro dan). omdat die shit
wel lekker out of the box werkt.

maar het booten duurt verschrikkelijk lang, en iets zegt me dat gnome ook te heavy is hiervoor, dus dat wordt strippen (zat te denken aan blackbox ofzo)

maar aangezien ik erg lui ben (en ubuntu niet ken): wat is sneller/beter:
vanuit debian from scratch alles opzetten.
of ubuntu strippen.

moelijkheidsgraad is geen probleem (heb meeste distro;s wel gehad), wil
gewoon een zo clean en strak mogelijk systeem, zonder al te veel moeite/tijd
(dus gentoo valt af)

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 12:32

Surkow

$µr|{0w

Tha_Butcha schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 03:48:
ik heb hier een via M10000 (nehemiah core) staan, met 512mb en een ralink2500 wifi kaartje
wilde hem gebruiken als mythfrontend/mediacentre dingie.

Ben aan het prutsen geweest nu met ubuntu 6.10 (voor het eerst, deze distro dan). omdat die shit
wel lekker out of the box werkt.

maar het booten duurt verschrikkelijk lang, en iets zegt me dat gnome ook te heavy is hiervoor, dus dat wordt strippen (zat te denken aan blackbox ofzo)

maar aangezien ik erg lui ben (en ubuntu niet ken): wat is sneller/beter:
vanuit debian from scratch alles opzetten.
of ubuntu strippen.

moelijkheidsgraad is geen probleem (heb meeste distro;s wel gehad), wil
gewoon een zo clean en strak mogelijk systeem, zonder al te veel moeite/tijd
(dus gentoo valt af)
Als je denkt dat Gnome te zwaar is op Ubuntu kun je XUbuntu overwegen. Deze distro bevat de Xfce Desktop environment en heeft veel minder resources nodig.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemini NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 08:44
Ik heb hier een laptop van Dell liggen. Pentium 3 proccesor, 256 mb ram, verder weet ik het niet uit me hoofd.
Nu zou ik er graag Linux op willen hebben. Echter heb echt gewoon geen ervaring met linus of OS installeren. Tot nu toe deed me pa dat altijd(ben net 15).
Ow wacht, ff de vragen van de startpost beantwoorden:

• Om wat voor systeem gaat het? Wat voor cpu, hoeveel geheugen, hardeschijf ruimte. Meld ook bijzonderheden zoals draadloze netwerkkaarten, scsi, raid, etcetera.

- Een laptop, p3 proc, 256 mb ram, 80 gb hdd. Momenteel zit er niks aan internet op, later komt er draadloos internet op.

• Wat ben je van plan met het systeem? Wil je een desktop pc voor je moeder, een thuisservertje of moet het misschien een dedicated router worden.

- Vooral om eens te kijken wat linux is. Daarnaast het standaard internet/msn(dat is er toch voor linux?) werk, tekstverwerken, filmpje kijken en als het mogelijk is een oud spelleke.

• Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar goed werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen?

Aangezien ik 0% ervaring heb met linux graag een klik-klik-klaar systeem. Echter als het mogelijk is zou ik windows daarnaast nog wel graag houden. Moet kunnen right?

Dus welke versie van linux moet ik nemen?Verdere tips?
Alvast bedankt, Gemini O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:48

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Gemini NL schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 15:12:
Ik heb hier een laptop van Dell liggen. Pentium 3 proccesor, 256 mb ram, verder weet ik het niet uit me hoofd.
Nu zou ik er graag Linux op willen hebben. Echter heb echt gewoon geen ervaring met linus of OS installeren. Tot nu toe deed me pa dat altijd(ben net 15).

• Om wat voor systeem gaat het? Wat voor cpu, hoeveel geheugen, hardeschijf ruimte. Meld ook bijzonderheden zoals draadloze netwerkkaarten, scsi, raid, etcetera.

- Een laptop, p3 proc, 256 mb ram, 80 gb hdd. Momenteel zit er niks aan internet op, later komt er draadloos internet op.

• Wat ben je van plan met het systeem? Wil je een desktop pc voor je moeder, een thuisservertje of moet het misschien een dedicated router worden.

- Vooral om eens te kijken wat linux is. Daarnaast het standaard internet/msn(dat is er toch voor linux?) werk, tekstverwerken, filmpje kijken en als het mogelijk is een oud spelleke.

• Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar goed werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen?

Aangezien ik 0% ervaring heb met linux graag een klik-klik-klaar systeem. Echter als het mogelijk is zou ik windows daarnaast nog wel graag houden. Moet kunnen right?

Wat denk ik het handigste is om te kijken naar Xubuntu, dit ivm met je nogal lage ram( 256 is niet meer highend te noemen ;) )
Alles werkt out of the box en is makkelijk in te stellen.
Msn gaat onder linux met Gaim( is het makkelijkste)
Office gaat via Abiword of Openoffice( voor jou systeem Abiword)
Filmpjes is afhankelijk aan de filmpjes zelf. Maar volgens mij zit dat wel snor ;)
Oude spelletjes zouden via Wine kunnen gaan, maar ben hier neit zo zeker van omdat niet alle oude spellen het doen.

Maar net 15 is een nette leeftijd. Toen ben ik ook ongeveer begonnen, heb alleen wat opstart problemen gehad( lees USB wireless dongle onder linux, 1 advies. Koop iets wat werkt op de PMCIA poort. Is makkelijker voor linux) Maar nu verloopt alles vlotjes en gebruik ik nog nauwelijks windows 8)
Voor de rest is er voor Ubuntu ook een topic hier in het NOS gedeelte

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Gemini NL schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 15:12:

Allereerst moet je de keuze maken tussen de verschillende Desktop Environments (DE's).
De meest populaire DE's zijn op het moment Gnome, KDE en XFCE (ook de meest bruikbare DE's imho).

256 MB is wat krapjes, maar voldoende om al deze DE's te kunnen draaien (alhoewel je waarschijnlijk beter af bent met XFCE, aangezien deze het minste ram gebruikt).

Daarnaast moet je ook goed nadenken over het package management systeem dat je (toekomstige) distro heeft (een stap die veel mensen overslaan). RPM-based distro's komen er bij mij niet meer in. DPKG is een erg goed package management systeem (word gebruikt door Debian en Ubuntu). Portage vind ik nog beter, maar dat is onderdeel van Gentoo (een distro waar je veel zelf moet doen).

Ik zou je aanraden om eens aan de slag te gaan met Xubuntu, Kubuntu of Ubuntu (waarbij Xubuntu XFCE gebruikt, Kubuntu KDE en Ubuntu Gnome).

Browser : praktisch iedereen gebruikt Firefox (alhoewel je ook bijvoorbeeld Opera, Epiphany en Konqueror hebt).
MSN : de twee populairste programma's zijn Kopete en Gaim (amsn is vies).
Muziek : oa. Amarok (beste player imho), Audacious en Banshee.
Beeldmateriaal: oa. Mplayer, VLC en Kaffeine (Kaffeine zit standaard bij Kubuntu)(vergeet niet dat je w32codecs moet installeren , zodat je alles kunt afspelen).
Bittorrent : ik gebruik Azureus, maar er is ook nog Deluge (Gnome) en Ktorrent (KDE).
Office : OpenOffice en KOffice (Abiword als je alleen wilt tekstverwerken).
Games : waarom oude games spelen als er ook nog ZSNES is 8)

Gnome (klik voor een uitvergroting) :

[weg]

KDE (klik voor een uitvergroting) :

[weg]

[ Voor 10% gewijzigd door Jungian op 02-02-2008 18:41 . Reden: 0.o ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemini NL
Hey bedankt voor jullie reacties.
Maar ik besef me net, als er weinig/niet te veel risico`s aan zitten wil ik linux eigenlijk veel grager op me huidige pc.(Pentium D, 7600 gt, 1gb ddr2 ram)
Wat raden jullie aan?

@ jungian, hmmm,had er nog niet veel screens van gezien. Maar Gnome en KDE zien er beide wel erug vet uit! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Gemini NL schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 18:24:
Maar ik besef me net, als er weinig/niet te veel risico`s aan zitten wil ik linux eigenlijk veel grager op me huidige pc.(Pentium D, 7600 gt, 1gb ddr2 ram)
Wat raden jullie aan?

@ jungian, hmmm,had er nog niet veel screens van gezien. Maar Gnome en KDE zien er beide wel erug vet uit! :D
Het is meer een kwestie van smaak. Wat wil je dat er op je pc staat :D
Gnome heeft niet persé voordelen boven KDE en andersom ook niet.
Je kunt ze ook allebei op je pc zetten natuurlijk.

Als je er echt persé één zou moeten kiezen zou ik je eerder KDE dan Gnome aanraden, omdat :

KDE mij meer aan de Windows GUI doet denken dan Gnome (kan een pré zijn).
Amarok ongetwijfeld het beste muziekafspeelprogramma out there is.
Kaffeine (de standaard meegeleverde mediaplayer) ook een mooi stukje programmeerwerk is.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemini NL
Oke oke, ik ga wel voor KDE op mijn zwaardere pc :P
Maar hoe verloopt de install dan(als alles goed gaat)?
Is het simpelweg iets van cd erin doen bij opstart, je krijgt een of andere melding en 4 schermen en 8 clicks later is hij aan het installeren of ligt het moeilijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Gemini NL schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 19:07:
Oke oke, ik ga wel voor KDE op mijn zwaardere pc :P
Maar hoe verloopt de install dan(als alles goed gaat)?
Is het simpelweg iets van cd erin doen bij opstart, je krijgt een of andere melding en 4 schermen en 8 clicks later is hij aan het installeren of ligt het moeilijker?
De (K)ubuntu install CD zal in live mode opstarten waardoor je (K)ubuntu al kunt draaien voordat het geïnstalleerd is. Als het je bevalt kun je dan vanuit de live CD het OS installeren. Wanneer je dan (K)ubuntu installeert zul je aan moeten geven dat het naast Windows geïnstalleerd moet worden (zodat Windows niet gewist wordt). Het is dus noodzakelijk dat je voldoende vrije ruimte over hebt. Met deze guide kun je waarschijnlijk al een eind komen.

@Jungian - Mooie wallpapers...Zou je ze kunnen delen?

[ Voor 25% gewijzigd door Surkow op 30-12-2006 19:23 ]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemini NL
Surkow schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 19:15:
[...]

De (K)ubuntu install CD zal in live mode opstarten waardoor je (K)ubuntu al kunt draaien voordat het geïnstalleerd is. Als het je bevalt kun je dan vanuit de live CD het OS installeren. Wanneer je dan (K)ubuntu installeert zul je aan moeten geven dat het naast Windows geïnstalleerd moet worden (zodat Windows niet gewist wordt). Het is dus noodzakelijk dat je voldoende vrije ruimte over hebt. Met deze guide kun je waarschijnlijk al een eind komen.

Is dit een beetje duidelijk aangegeven of niet?

Ben bang dat ik toch ff moet wachten op me vader, want dat internet gedeelte, daar snap ik zacht gezegd 'niet zo veel van'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Gemini NL schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 18:24:
Wat raden jullie aan?

Kijk eens in het non windows screenshot topic ;) Daar staan meerdere mooie desktops in. Ook eentje van mij, waar ik erg trots op ben :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Surkow schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 19:15:
[...]

Hopseflops

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Gemini NL schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 19:40:
[...]

Is dit een beetje duidelijk aangegeven of niet?

Ben bang dat ik toch ff moet wachten op me vader, want dat internet gedeelte, daar snap ik zacht gezegd 'niet zo veel van'.
Hmmm...het is denk ik redelijk duidelijk aangegeven wat je moet doen om het te voorkomen. Er wordt een suggestie gedaan door (K)ubuntu en als je het daar niet mee eens bent kun je kiezen om (K)ubuntu in de vrije ruimte te installeren. Als Windows de hele HD gebruikt moet de NTFS partitie verkleind worden zodat er ruimte voor Linux overblijft. Wanneer je breedband internet hebt ("altijd aan internet") en je hoeft onder Windows niets te doen om het internet te laten werken kun je er vanuit gaan dat je ook helemaal niets hoeft te doen om het Internet onder (K)ubuntu werkend te krijgen.
Bedankt! _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Surkow op 30-12-2006 20:14 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemini NL
Bedankt voor jullie advies, ik denk dat ik het morgen gewoon zelf ga proberen!

Edit: Op de site kan ik kiezen tussen Kubuntu 6.10 (edgy) en 6.06.1 LTS (Dapper).
What`s the difference tussen dat Edgy en Dapper?

[ Voor 46% gewijzigd door Gemini NL op 30-12-2006 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Gemini NL schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 20:50:
Bedankt voor jullie advies, ik denk dat ik het morgen gewoon zelf ga proberen!

Edit: Op de site kan ik kiezen tussen Kubuntu 6.10 (edgy) en 6.06.1 LTS (Dapper).
What`s the difference tussen dat Edgy en Dapper?
LTS staat voor Long term support. Dit betekent dat je voor een vaste periode voor 100% update's krijgt. De nieuwste is 6.10. Deze heeft geen LTS, maar wel de nieuwste feature's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik heb een partitie van 10 gig vrij op mijn computer waar ik eigenlijk linux op wil zetten om er mee te kloten. Experimenten in het verleden waren altijd op oude pc's dus dat gaf imo een verkeerd beeld (500Mhz, dat soort werk). Ik wil voor ubuntu gaan en dan bv 2 gig swap en 8 gig voor de rest. Ik weet dat het niet over houdt maar tot ik een nieuwe harde schijf heb heb ik een ruimte tekort. Ik ga dus ook niets van de overige partities afsnoepen (totaal 160gb schijf). Is het te doen op zo'n kleine harde schijf? Overige specs: AMD Athlon XP1800+/1024MB intern.

Ik snap het verschil tussen Edgy en Dapper en neig naar Edgy want ik zal in eerste instantie toch niet afhankelijk zijn van het OS. Ik houd mijn WinXP install ivm gamen/adobe stuff. Is dit een goede keuze of toch voor Dapper gaan?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-04 20:57
Jazzper schreef op maandag 01 januari 2007 @ 14:42:
Ik heb een partitie van 10 gig vrij op mijn computer waar ik eigenlijk linux op wil zetten om er mee te kloten. Experimenten in het verleden waren altijd op oude pc's dus dat gaf imo een verkeerd beeld (500Mhz, dat soort werk). Ik wil voor ubuntu gaan en dan bv 2 gig swap en 8 gig voor de rest. Ik weet dat het niet over houdt maar tot ik een nieuwe harde schijf heb heb ik een ruimte tekort. Ik ga dus ook niets van de overige partities afsnoepen (totaal 160gb schijf). Is het te doen op zo'n kleine harde schijf? Overige specs: AMD Athlon XP1800+/1024MB intern.

Ik snap het verschil tussen Edgy en Dapper en neig naar Edgy want ik zal in eerste instantie toch niet afhankelijk zijn van het OS. Ik houd mijn WinXP install ivm gamen/adobe stuff. Is dit een goede keuze of toch voor Dapper gaan?
Als je 1 gig aan geheugen hebt lijkt mij een swap space van ongeveer een halve gig wel genoeg. Verder had ik totaal geen problemen met edgy. Ik denk dat edgy voor de desktop wat beter is, nieuwere software. En voor mijn server heb ik dan weer gekozen voor dapper, omdat ik daar toch meer stabiliteit en goed geteste software voor wil hebben.
9 gig voor edgy heb je opzich wel genoeg aan, als je je grote data en games op de windows partities houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met 1 GB RAM kan je makkelijk zonder swap... Als je het toch niet vertrouwt: installeer dan toch een swap-partitie, gebruik je computer een tijdje intensief (bv. een paar dagen wat encoden, of geheugen-intensief werk doen) en kijk hoeveel van je zwap-geheugen gebruikt werd. Heel veel kans dat het 0% blijft.

[ Voor 0% gewijzigd door Borromini op 02-01-2007 08:55 . Reden: typo ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188080

Borromini schreef op maandag 01 januari 2007 @ 22:31:
Met 1 GB RAM kan je makkelijk zonder swap... Als je het toch niet vertrouwt: installeer dan toch een swap-partitie, gebruik je computer een tijdje intensief (bv. een paar dagen wat encoden, of geheugen-intensief werk doen) en kijk hoeveel van je zwap-geheugen gebruikt werd. Heel veel kans dat het 0% blijft.
Ik gebruik zelf vrij vaak de slaapstand (Fedora 5) en dan wordt swap toch vrij intensief gebruikt. Dan kan er zomaar een paar honderd MB op je swap-partitie staan als je uit de slaapstand komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
klopt, swap space kan geen kwaad. maar als je 1gig hebt, en je gaat niet super zware shit draaien (win2k3 server op vmware ofzo) hoef je het echt niet meer te verdubbelen (dat gold ong tot 256mb RAM). Daarnaast kan je beter een swap parititie hebben, dan een swap file, is sneller.

Voor hibernation wordt swapspace echter wel veel gebruikt, omdat ie daar alle instellingen inflikkert, dus als je een laptop zou hebben, zou het wellicht interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Anoniem: 188080 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 12:45:
[...]

Ik gebruik zelf vrij vaak de slaapstand (Fedora 5) en dan wordt swap toch vrij intensief gebruikt. Dan kan er zomaar een paar honderd MB op je swap-partitie staan als je uit de slaapstand komt.
Dat is inderdaad een situatie waar ik geen rekening mee gehouden had :). Ik gebruik het dan ook zelf niet :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145625

Ik zoek een redelijk kale basis waar ik op kan uitbreiden (wil niet direct allemaal software hebben die ik eigenlijk niet gebruik, en wil ook weten wat er op komt te staan).

Ik zit nu te twijfelen tussen Debian en Slackware. Ik heb zowel goede ervaringen met Ubuntu (Debian based) als VectorLinux (Slackware based). Ik merkte dat er voor Vector minder pakketten te vinden zijn, ligt dat nou aan Slack of aan Vector?

Ik probeer graag nogal eens wat tools/window managers uit, maar als ze me niet bevallen is het ook zonde om ze op de schijf te laten staan, ik zou dus graag willen dat een deinstallatie goed mogelijk is zonder dat ik dependencies verniel, ik meende dat Slackware hier goed in was?

Ik wil dus wel een lekker 1337 systeem waarvan ik weer wat kan leren (iets dat ik mis bij veel desktop distro's) maar aan de andere kant vind ik het nou ook niet super om elke dag scripts om te moeten gooien om het lekker te laten draaien.

Ik denk dus dat mijn keuze tussen Debian en Slackware zal gaan, wie weet mij de beste (lees: voor mij meest geschikte) te adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik denk Debian, dit omdat je dan zowel de source als een .deb kan installeren. Je kan alle dingen installeren die je wilt. Alsmede dat JIJ kan zeggen wat jij wilt en wat niet.

Het mooiste aan debian vind ikzelf dat je gewoon apt-get nogwat kan intypen en dat de distro het dan voor je zoekt. Alsmede dat het gewoon functioneel is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@Berry_de_bakker: Misschien moet je in jouw geval Gentoo ook in overweging nemen. Super documentatie, je begint zo kaal als je zelf wilt en gegarandeerd dat je er veel van leert.

offtopic:
Deze Berry Bakker heeft niet toevallig in Druten gewoond of wel?

Leave the gun, get the canoli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 145625 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 22:56:
Ik zoek een redelijk kale basis waar ik op kan uitbreiden (wil niet direct allemaal software hebben die ik eigenlijk niet gebruik, en wil ook weten wat er op komt te staan).

Ik zit nu te twijfelen tussen Debian en Slackware. Ik heb zowel goede ervaringen met Ubuntu (Debian based) als VectorLinux (Slackware based). Ik merkte dat er voor Vector minder pakketten te vinden zijn, ligt dat nou aan Slack of aan Vector?

Ik probeer graag nogal eens wat tools/window managers uit, maar als ze me niet bevallen is het ook zonde om ze op de schijf te laten staan, ik zou dus graag willen dat een deinstallatie goed mogelijk is zonder dat ik dependencies verniel, ik meende dat Slackware hier goed in was?

Ik wil dus wel een lekker 1337 systeem waarvan ik weer wat kan leren (iets dat ik mis bij veel desktop distro's) maar aan de andere kant vind ik het nou ook niet super om elke dag scripts om te moeten gooien om het lekker te laten draaien.

Ik denk dus dat mijn keuze tussen Debian en Slackware zal gaan, wie weet mij de beste (lees: voor mij meest geschikte) te adviseren?
Gentoo, maar dan niet de unstable (~) tree gebruiken. Je leer er heel van, je begint behoorlijk kaal (stage1 en 2 zijn niet supported, maar nog wel mogelijk (dan begin je echt met helemaal niets)) en je systeem is makkelijk up-to-date te houden. Tel daar ook nog eens bij op dat je USE-flags hebt (en precies kunt fine-tunen wat je wel of niet wilt installeren/inbouwen in een app) en je hebt een interessante keuze te pakken. Compilen kost wel veel tijd steeds, dus houdt dat dan ook in je achterhoofd voordat je besluit Gentoo te nemen.

Ik ben uiteindelijk voor de desktop blijven hangen bij een binary distro (Kubuntu (KDE) ; Debian maar dan zonder het moraalridderige gelul), maar heb op mijn Pentium 3 nog wel Gentoo staan.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
als je een snelle bak hebt, veel tijd en een optimalisatie freak bent: gentoo

als je bak niet zo snel is, dan debian, en dan kan je altijd nog als je wil in de weer met sources.

gentoo leer je wel het meeste van overigens, zeker vanaf stage 1, heb ik veel van geleerd. Maar ik weet niet hoe het nu gesteld is met de documentatie (ik ben nog van de 1.4 release).

en als je *echt* te veel tijd hebt, en veel wilt leren, dan kan je nog altijd LFS proberen.

voor quick 'n play desktop zonder gezeik: ubbuntu, die gelijk ook wat meer "bleeding edge" is dan debian.

bij slack kan je idd er zo pakketten ongestraft pakketten "uittrekken" maar met het installen loop je ook weer te kloten met dependencies (ik althans) en daarbij: je zit dan dus wel met die libraries die je er zelf uit moet trekken. dus als je daar geen zin in hebt, dan een van de bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-05 15:36

jelly

Arch Linux

Hoi,

Ik heb al wat ervaring met linux (SuSe Linux 10) alleen ik heb hier nog een oud pc'tje staan die ik als media center wil gebruiken dus alleen voor het afspelen van mp3's, en misschien ook nog video's en natuurlijk standaard internet, tekstverwerken. Mijn specs zijn niet zo snel dus ik vroeg me af wat ik dan als beste kon nemen (distro)?

Specs:
Pentium 2
128 Mb Ram
Voodoo 3
10 Gb ram
Standaar Cd-speler

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

xubuntu? of als het media center moet zijn geexbox?

[ Voor 48% gewijzigd door Jazzper op 05-01-2007 16:19 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131418

Hallo,

Ik heb een pentium 2 300 mhz, deze wil ik als server gebruiken.
Ik wil "hem als printserver gebruiken ( USB Printer ) Canon LASER SHOT LBP-1120
En ik wil hem als file server gebruiken.
De linux versie moet makkelijk in gebruik zijn en usb apparaten aan kunnen

Maar welke linux versie is het best geschikt daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191800

Als relatief nieuwe linux gebruiker (heb verschillende distro's geinstalled, ken een aantal basis commando's maar moet bij alles wat ik wil doen dingen nakijken/uitzoeken) heb ik een paar weken geleden Suse 10.1 voor de desktop geinstalleerd op mijn laptop (2ghz p4, 512mb ram, 60gig hdd, ati radeon 9000 mobility). De installatie ging allemaal prima, had meteen internet toegang, Gnome liep als een trein en eigenlijk was ik wel redelijk tevreden.

Ik had er mss niet helemaal goed over na gedacht aangezien ik de laptop eigenlijk als mini server wil gaan gebruiken met apache2/mysql/php/ftp en wil ik er een eggdrop en bitchx op draaien. Ik dacht dat ik het beste simpel kon beginnen en begon met bitchx (irc client). Op zich heb ik die al een aantal keer geinstalleerd, dus dat moet wel lukken dacht ik.

Niet helemaal helaas. Ik kreeg al meteen een foutmelding dat er geen C compiler gevonden kon worden. Erg vreemd, je zou zeggen dat gcc toch wel standaard bij een installatie zou zitten. Op een OS waar je toch veel dingen zelf moet compileren. Maar goed, zo snel laat ik me niet uit het veld slaan (anders kon ik het net zo goed bij windows houden). De gcc installatie ging niet echt van harte aangezien ik toch nog erg nieuw ben met linux maar uiteindelijk heb ik een rpm gevonden die ik via een package installer kon installeren na ook de ncurses libs te hebben geinstalled. Make lukte nog maar nu ging ./configure verkeerd. Om een lang verhaal kort te maken, ik kwam er verder geen wijs meer uit, en heb het na een aantal uren zoeken even opgegeven.

Nu heb ik Ubuntu Dapper Drake gedownload en heb ik me hier gisteren even aan gewaagd. Installatie liep prima, maar ik liep tegen een netwerk probleempje aan. Mijn eth0 wordt niet automatisch gevonden (daarna geboot de knoppix live cd en die vond 'm ook niet). Er kon dus geen DHCP info gevonden worden en dat ging dus niet helemaal goed. Op zich geen punt, ik zag op de ubuntu support pagina's precies staan hoe ik dit kan gaan oplossen dus daar kom ik wel uit (hoop ik ;) ).Het kwam ook mss ook doordat de netwerk aansluiting en het netwerk in het algemeel erg vaag aangelegd is en de helft het niet doet (zat bij een vriend van me om het te installen).

Maar wat ik afvroeg, of een BSD variant een alternatief zou zijn. Ik weet nog minder van BSD als van Linux, maar hoe werkt free/open/net bsd out of the box? Is het complexer om te installeren of net zo makkelijk/moeilijk als een willekeurige linux distro? Of is het echt een afrader om voor een noob als ik aan een BSD OS te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Anoniem: 191800 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:18:
[...]

Maar wat ik afvroeg, of een BSD variant een alternatief zou zijn. Ik weet nog minder van BSD als van Linux, maar hoe werkt free/open/net bsd out of the box? Is het complexer om te installeren of net zo makkelijk/moeilijk als een willekeurige linux distro? Of is het echt een afrader om voor een noob als ik aan een BSD OS te beginnen?
Ik heb het idee dat een BSD variant nog veel moeilijker is voor iemand die net begint te experimenteren met andere operating systems. Helaas kan ik je niet vertellen of alles op je computer out of the box gaat werken.

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437

Anoniem: 191800 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:18:
Ach, je kan er alleen maar veel van leren toch? Als je zelf al aangeeft dat je je onder Linux al bezig houdt met dingen als compileren, dan denk ik dat je wel niveau genoeg hebt om een willekeurig OS te installeren. Ik lees op de FreeBSD site:
If your system supports the “CDBOOT” standard for bootable CDROM media and you have booting from CD enabled, simply put the FreeBSD installation CD in your CDROM drive and boot the system to begin installation.
Ik heb nooit met FreeBSD gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

FreeBSD installeerd ziekelijk snel (eat your heart out linux-distro's).
Met cvsup en portupgrade is je systeem makkelijk up-to-date te houden.

Als je voor de ports-ervaring wilt gaan kun ook gaan voor Gentoo gaan (wat weliswaar geen BSD is, maar wel een zelfde ervaring biedt met meer up-to-date packages).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jungian schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:08:
Met cvsup en portupgrade is je systeem makkelijk up-to-date te houden.

Als je voor de ports-ervaring wilt gaan kun ook gaan voor Gentoo gaan (wat weliswaar geen BSD is, maar wel een zelfde ervaring biedt met meer up-to-date packages).
Maar Gentoo installeert dan weer niet "ziekelijk snel", meer "ziekelijk langzaam". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Jungian schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:08:
Hoe snel dan man? Op nog geen 20 minuten ben ik op m'n wenken bediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 69437 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:56:
[...]

Maar Gentoo installeert dan weer niet "ziekelijk snel", meer "ziekelijk langzaam". ;)
Binnen een half uur / uurtje ben je klaar. Dan heb je nog geen X natuurlijk :D
Borromini schreef op zondag 07 januari 2007 @ 16:31:
[...]

Hoe snel dan man? Op nog geen 20 minuten ben ik op m'n wenken bediend.
De installatie zelf duurde 5 minuten, afhankelijk van je overige handelingen ben je binnen 10 minuten klaar.

[ Voor 32% gewijzigd door Jungian op 08-01-2007 00:01 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-05 10:23

TheFirepit

Vuurbal

Ik heb hier nog een laptopje ligggen die ik graag als server wil gaan gebruiken. Er zit een Intel Centrino 1,5 ghz in en 512 mb geheugen met een 40 gb schijfje. Ik wil hem met zijn draadloze netwerkkaart laten werken. Er zit een Intel draadlooskaartje in (weet zo niet welke, maar functioneerd goed met Ubuntu/Debian/Fedora), dat moet dus geen probleem zijn.

Het volgende wil ik er mee gaan doen:
- op de korte termijn: webserver met php en mysql voor eigen gebruik,
- op de iets langere termijn: het gebruik als huiselijke internet radio erbij,
- op de lange termijn: het gebruik als dataserver erbij.

Met welke distro zou ik het beste kunnen beginnen om gelijk voorbereidt te zijn op wat ik wil?

Alvast bedankt voor de reacties!

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

EngelF schreef op maandag 08 januari 2007 @ 19:15:
Ik heb hier nog een laptopje ligggen die ik graag als server wil gaan gebruiken. Er zit een Intel Centrino 1,5 ghz in en 512 mb geheugen met een 40 gb schijfje. Ik wil hem met zijn draadloze netwerkkaart laten werken. Er zit een Intel draadlooskaartje in (weet zo niet welke, maar functioneerd goed met Ubuntu/Debian/Fedora), dat moet dus geen probleem zijn.

Het volgende wil ik er mee gaan doen:
- op de korte termijn: webserver met php en mysql voor eigen gebruik,
- op de iets langere termijn: het gebruik als huiselijke internet radio erbij,
- op de lange termijn: het gebruik als dataserver erbij.

Met welke distro zou ik het beste kunnen beginnen om gelijk voorbereidt te zijn op wat ik wil?

Alvast bedankt voor de reacties!
Om maar gelijk antwoord te geven : alle (moderne) distro's :)

Stabiel, maar niet de nieuwste packages :
Debian Stable (antiek atm, verandert binnekort wat aan)
Ubuntu Dapper Drake (6.06)
Gentoo Stable (interessant als je de lange installatietijd doorstaat (je kunt je systeem helemaal finetunen met Gentoo))

De allernieuwste packages
Debian Sid
Ubuntu Edgy Eft
Gentoo Unstable (zie uitleg Stable)

Niet aan te raden
Slackware (als de main dev. even wegvalt staat Slackware meteen stil voor een paar maanden)
Suse 10.2 (brakke release)

Twijfelgeval
CentOS / Fedora Core (gebaseerd op Redhat)
Debian Testing (valt tussen Stable en Sid in, goede keuze als je niet kunt kiezen tussen die twee)

?
ArchLinux (nooit geprobeerd)

RPM-based distro's (Suse, Redhat (CentOS, Fedora Core)) mogen ze van mij in een diep gat storten en er dan een mooie clusterbom bijgooien (maar trek je niets aan van mij mening).

DPKG/apt vind ik een erg mooi package management systeem (bijna net zo mooi als Portage van Gentoo) en ik kan je erg aanraden een distro uit te kiezen wat hier gebruik van maakt (bijvoorbeeld Debian of Ubuntu). Ook zou ik gaan voor een stable branch voor je server.

Als software kun je dan gebruiken

Webserver : Apache + PHP en Mysql
Dataserver : NFS, Samba (delen met Windows-clients), proftpd

Ik zou niet weten wat je bedoeld met "huiselijke internet radio", maar ga er alvast maar vanuit dat die software wel aanwezig is ;)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jungian schreef op maandag 08 januari 2007 @ 20:24:
Ik zou niet weten wat je bedoeld met "huiselijke internet radio", maar ga er alvast maar vanuit dat die software wel aanwezig is ;)
Misschien is het een soort van VideoLan server-client opzetje? Dat je een videolan server hebt staan en daarvandaan op allerlei vlc's muziek in je huis kan luisteren.

En anders een soort van ShoutCast. Ik geloof dat Winamp nu zelfs geport is naar Linux (nog geen free software dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 69437 schreef op maandag 08 januari 2007 @ 22:25:
Ik geloof dat Winamp nu zelfs geport is naar Linux (nog geen free software dacht ik).
Winamp 3 is al jaren terug geport. Een erg gare poging om een goed windows-programma over te zetten naar linux vind ik het trouwens (alhoewel Winamp 3 opzich al een aanfluiting was). Gelukkig dachten ze er zelf ook zo over en zijn ze er mee gestopt 8)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Ik ga denk ik even wat met Debian ga klooien om het goed te krijgen.

Met "huiselijke internet radio" bedoel ik een radio die 24/7 uitzendt en waar ik thuis gewoon verbinding mee kan maken met een browser en de muziek dan hoor over mijn speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204003

Zenwalk is imo de beste en Elive de mooiste... dat moest ik ff kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 204003 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:40:
Zenwalk is imo de beste en Elive de mooiste... dat moest ik ff kwijt.
Argumentatie ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:27

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik ben er helemaal uit: PC-BSD, wauw!

Na XP, Vista, Ubuntu en FreeBSD nu maar eens PC-BSD v1.3 geinstalleerd. Het eeerste OS wat op mijn laptop waarbij werkelijk alles out of the box werkt. En lekker en snel!

Als ik nu ook nog Battlefield 2 en andere games zou kunnen spelen is dit voor mij in 1x DE Windows XP/Vista (en what ever ander OS) vervanger :>

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Kan iemand mij uitleggen waarom Slackware nu nog steeds standaard met een 2.4-kernel geleverd wordt en ik bij elke release zit van "mja, dit en dit en dit en dit heb ik al maanden" en ze bij elke release doen alsof het the next big thing since sliced bread is (nofi en ik kan er elke keer wel om lachen :D).
"This Slackware version is by far the most cutting edge ever"

"Due to the overwhelming number of changes in this release".

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Ze leveren ook 2 2.6 kernels mee als ik het zo lees. En Slack schijnt een redelijke grote fanbase te hebben. Die zullen wel zitten te springen om al die nieuwe ontwikkelingen binnen Slack :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet Slack-humor een beetje leren kennen, die is vaak vrij tongue in cheek. ;)
Dat Slackware fans heeft is logisch, probeer maar eens beter een strakker en stabieler lean & mean systeem te bouwen dan Slackware. Je moet er wel wat voor over hebben, da's waar.
Dat met die kernel is natuurlijk een issue gerelateerd aan "if it ain't broken, don't fix it." En idd., 2.6 zit er ook gewoon bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 188080 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 00:53:
Je moet Slack-humor een beetje leren kennen, die is vaak vrij tongue in cheek. ;)
Apart soort humor moet ik zeggen :P
Dat Slackware fans heeft is logisch, probeer maar eens beter een strakker en stabieler lean & mean systeem te bouwen dan Slackware. Je moet er wel wat voor over hebben, da's waar.
Gentoo ? Ben je ook meteen recent bezig en ook daar moet je wel wat voor over hebben :D
Dat met die kernel is natuurlijk een issue gerelateerd aan "if it ain't broken, don't fix it." En idd., 2.6 zit er ook gewoon bij.
Er zullen ook nog wel kernel-versies voor 2.4 zijn geweest die retestabiel waren. Dat 2.6 meegeleverd werd zag ik ook, maar het kan net zo goed de standaardkernel zijn tegenwoordig.

* Jungian hoopt dat de 2.4 kernel snel afsterft, zodat er met man en macht aan 2.6 en verder gewerkt gaat worden

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Hoe stabiel is Debian Sid eigenlijk? Sarge is de huidige stable en Etch komt eraan. Sid is (volgens de Debian site) altijd de unstable release van Debian waarin ontwikkeld wordt en waarbij je altijd nieuwe packages hebt.
The Debian Project continues to work on the unstable distribution (codenamed sid, after the evil and "unstable" kid next door from the movie Toy Story who should never be let out into the world) Sid is the permanent name for the unstable distribution and is always 'Still In Development'. Most new or updated packages are uploaded into this distribution.
En hoe zit het eigenlijk met de updates voor Sid dan? Zijn dat er dagelijks veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

192479

EngelF schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 13:21:
Hoe stabiel is Debian Sid eigenlijk? Sarge is de huidige stable en Etch komt eraan. Sid is (volgens de Debian site) altijd de unstable release van Debian waarin ontwikkeld wordt en waarbij je altijd nieuwe packages hebt.

[...]

En hoe zit het eigenlijk met de updates voor Sid dan? Zijn dat er dagelijks veel?
Niet erg stabiel. Je moet weten waarmee je bezig bent. Het komt regelmatig voor dat er een package wordt geupdate die de boel in de war schopt. Het is dan altijd maar hopen dat je de package kunt downgraden, anders is het wachten totdat het gefixed wordt (wat meestal wel snel is overigens). En het kan gaan om simpele kleine add-on packages, maar ook om essentiële systeembestanden.

Een tijdje terug moest ik Debian opnieuw installeren omdat mijn hdd gecrasht was. Ik doe altijd een minimale netinstall, wijzig mijn sources.list naar sid, en installeer dan de rest. Het probleem was alleen dat precies op het moment van installeren er een foutje in dpkg was geslopen. Dus ja, na 10 minuten kon ik geen kant meer op. Kon niets meer uninstallen, reinstallen downgraden of upgraden. Heb toen maar besloten om gewoon testing te gaan draaien en alles wat ik nodig heb (of echt wil hebben) haal ik maar uit de unstable repository.

En zo bleeding edge is sid ook niet. Gnome zit bijv nog steeds in de 2.14.3 serie, terwijl Gnome 2.16 er toch al een redelijke tijd is. En zo is het met meer pakketten (althans, die ik gebruik).

Als je het niet erg vindt dat er af en toe iets breekt, en hier ook de tijd voor over hebt om er achteraan te gaan, of te wachten tot het gefixed is is sid wel leuk om uit te proberen. Maar zowel stabiliteit als bleeding edge zijn niet echt 2 woorden die je aan sid kunt koppelen vind ik.

En qua updates, hangt er altijd maar vanaf. Soms een paar dagen achter elkaar tientallen updates, soms een heel weekend niks. Hier kun je iig een beetje volgen wat je te wachten staat: http://incoming.debian.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201332

Mensen,
Ik wil graag een stabiele 64-bit OS voor op mijn nieuwe PC (die ik binnen een enkele week krijg).
Deze PC ga ik voornamelijk gebruiken om op te webdesignen (PHP, PERL), tekst-editen, browsen, DVD-kijken, muziek luisteren, fotobewerken (o.a. met The GIMP) en nog enkele -standaard- taken.
Ik werk liever zo weinig mogelijk command-line, een goede GUI is dus niet zo'n slecht idee.

De specificaties van de PC zijn de volgende:
Intel® Core™ 2 Duo E6400 (2,133 GHz)
MSI G965M-FI (moederbord).
MSI RX1300Pro (grafische kaart).
1 GB PC6400 DDR2-800 geheugen
Sweex WLAN-kaart.

Welke OS raden jullie mij aan? (graag met link).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Anoniem: 201332 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 16:09:
Mensen,
Ik wil graag een stabiele 64-bit OS voor op mijn nieuwe PC (die ik binnen een enkele week krijg).
Deze PC ga ik voornamelijk gebruiken om op te webdesignen (PHP, PERL), tekst-editen, browsen, DVD-kijken, muziek luisteren, fotobewerken (o.a. met The GIMP) en nog enkele -standaard- taken.
Ik werk liever zo weinig mogelijk command-line, een goede GUI is dus niet zo'n slecht idee.

De specificaties van de PC zijn de volgende:
Intel® Core™ 2 Duo E6400 (2,133 GHz)
MSI G965M-FI (moederbord).
MSI RX1300Pro (grafische kaart).
1 GB PC6400 DDR2-800 geheugen
Sweex WLAN-kaart.

Welke OS raden jullie mij aan? (graag met link).
Ik raad je aan om uberhaupt (nog) geen 64bit OS te gaan draaien. Zeker omdat je maar 1GB geheugen hebt, wegen de nadelen niet op tegen de voordelen. Zo wordt het bijvoorbeeld een heel gedoe om Flash aan de gang te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@El Cid:
Heb ik zonder gebruik te maken van 64-bit softwaren überhaupt wel voordeel van een 64-bit processor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
Anoniem: 201332 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 17:29:
@El Cid:
Heb ik zonder gebruik te maken van 64-bit softwaren überhaupt wel voordeel van een 64-bit processor?
Je bent dan in ieder geval op de toekomst voorbereid.

Bovendien ondersteunen (vrijwel) alle nieuwe processoren 64bit, dus je hebt weinig keus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"Zeker omdat je maar 1GB geheugen hebt, wegen de nadelen niet op tegen de voordelen."
Oftwel, de nadelen zijn minder dan de voordelen => waarom raadt je me dan aan geen 64-bit OS te nemen ;)

"Zeker omdat je maar 1GB geheugen hebt"
Oftewel: 64-bit neemt veel meer plaats in, begrijp ik hieruit?
Strings nemen volgens mij op elk platform dezelfde ruimte in (evt. 10 extra bytes als voorloop o.i.d.). Voor integers hebben we tegenwoordig in de meeste prog-talen een goede management-functie, ik snap dus niet waarom ik met 1GB geen 64-bit moet draaien en wel 32-bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 201332 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 23:24:"Zeker omdat je maar 1GB geheugen hebt"
Oftewel: 64-bit neemt veel meer plaats in, begrijp ik hieruit?
Strings nemen volgens mij op elk platform dezelfde ruimte in (evt. 10 extra bytes als voorloop o.i.d.). Voor integers hebben we tegenwoordig in de meeste prog-talen een goede management-functie, ik snap dus niet waarom ik met 1GB geen 64-bit moet draaien en wel 32-bit.
Aardig wat 32-bit processors (afgezien van een paar series die de laatste paar jaar zijn uitgebracht) trekken > 4 GB RAM niet (dat is een beperking van 32-bits processing). Aangezien je minder dan 4 GB RAM heb je geen voordeel bij 64-bits processing in dit geval. In het algemeen heeft het nu geen zin om een voor een 64-bit OS te gaan (tenzij je van kastijding houdt en dingen als flash met moeite aan de praat wilt krijgen).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Nog lang niet alles werkt even hip op 64-bit.
Als jij 64-bit Linux als OS gaat gebruiken zul je ook vast AMD64 packages gaan draaien. Die zijn nog niet allemaal even stabiel, er is minder software in die categorie, snelheidswinst heb je niet of nauwelijk, de extra's die 64-bits (4GB+) biedt heb jij op je systeem nog niet nodig en volgens mij werkt Flash ook nog niet bepaald goed op 64-bits.
Dat van Flash weet ik dan weer niet helemaal zeker, maar ik heb dit alles ook maar gelezen. Zelf heb ik geen 64-bits processor dus persoonlijke ervaring kan ik niet over praten.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

El Cid schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 17:32:
[...]

Je bent dan in ieder geval op de toekomst voorbereid.

Bovendien ondersteunen (vrijwel) alle nieuwe processoren 64bit, dus je hebt weinig keus. ;)
Hoezo weinig keus? Iedere 64-bit CPU op de markt voert 32-bit code uit, sterker nog, dat gaat (muv de Itanium) in de meeste gevallen ook nog eens sneller dan 32-bit only CPUs.

De enige harde beperking is natuurlijk de 4GB RAM limiet voor x86. Maar hier gaat het om 1GB, dus maakt dat weinig uit.

Je hebt dus wel degelijk de keus tussen amd64 en x86 op zo'n geval. Welke beter is hangt heel erg af van wat je ermee wilt doen. Zoals Cybersteef aangeeft is er een stuk minder software beschikbaar (of iig stable) voor amd64, een gebrek dat vooral in de non-free (Flash idd) hoek te vinden is. Via x86 emulatie kun je trouwens wel 32b binaries draaien, maar het blijft gedoe.

Betere performance haal je vooralsnog op amd64 niet echt tenzij je veel met 64-bit integers werkt. Dat doe je tenzij je zware mathematische modelling doet waarschijnlijk niet veel.

Ik heb iig twee 64-bit systemen draaien met Gentoo (eh, wel meer, maar ik tel de MIPS4400, Alpha en Sparc64 systemen even niet mee :+ ). Op de ene draai ik WinXP en de amd64 versie van Gentoo, op de andere (mijn woonkamer multimediaPC) draai ik gewoon x86. Qua performance zijn de verschillen 99% hardware (San Diego 2200MHz vs Manchester 2000MHz dualcore), maar het is beduidend makkelijker om al die irritante codecs etc aan de praat te krijgen op de x86-install.

Voor een vrij algemene PC die dingen met multimedia moet doen zou ik dus voorlopig zeker x86 aanraden. Pak dan wel een goed geoptimaliseerde kernel - je wilt niet met legacy 486-support zitten in je defaut kernel (Debian anyone :z ). Zelf ben ik erg te spreken over Gentoo (daar bak je je eigen kernel als standaardonderdeel van het installatieproces), maar Debian of Slack met een custom kernel gaat zeker niet slecht zijn :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 14 januari 2007 @ 16:59:
Hoezo weinig keus? Iedere 64-bit CPU op de markt voert 32-bit code uit, sterker nog, dat gaat (muv de Itanium) in de meeste gevallen ook nog eens sneller dan 32-bit only CPUs.
Ik bedoelde geen keus in de zin dat hij niet voor een (nieuwe) niet-64bit processor kan kiezen.

Kennelijk formuleerde ik een en ander niet goed, aangezien niemand begreep wat ik bedoelde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"Hoezo weinig keus? Iedere 64-bit CPU op de markt voert 32-bit code uit, sterker nog, dat gaat (muv de Itanium) in de meeste gevallen ook nog eens sneller dan 32-bit only CPUs.

De enige harde beperking is natuurlijk de 4GB RAM limiet voor x86. Maar hier gaat het om 1GB, dus maakt dat weinig uit."
=> Conclusie: 64-bit CPU is dus zonder dat je een 64-bit OS draait toch al sneller dan een gelijke processor die alleen 32-bit ondersteund.

"4GB RAM limiet"
GoT it (2^32 B = 4GB).

"Ik bedoelde geen keus in de zin dat hij niet voor een (nieuwe) niet-64bit processor kan kiezen."
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat EM64T op de P4-processoren wel aanwezig is, maar nog uitgeschakeld was (http://nl.wikipedia.org/wiki/EM64T).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 201332 schreef op maandag 15 januari 2007 @ 14:13:"Ik bedoelde geen keus in de zin dat hij niet voor een (nieuwe) niet-64bit processor kan kiezen."
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat EM64T op de P4-processoren wel aanwezig is, maar nog uitgeschakeld was (http://nl.wikipedia.org/wiki/EM64T).
Lekker ouderwets functies unlocken met een potloodstreepje :Y)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Laatst online: 09-05 11:06
Ik heb hier een oud systeem staan en ik wil als test eens een linuxdistro hierop gaan draaien. Ik heb dus nauwelijks ervaring met linux dus wil ik wel graag een distro met een grafische interface.
Het gaat om het volgende systeem

AMD 400Mhz
128 MB ram + 32 MB ram
AGP SiS6326 AGP 8 MB
3Com Etherlink III 3C509-COMBO (ISA kaart)
Een geluidskaart (ik heb er meerdere liggen, er zal vast wel eentje werken)
1.08 GB harde schijf
3.2 GB harde schijf
AT 200W voeding

Ik wil het voornamelijk als test eens draaien. Ik wil er wel graag muziek mee kunnen afspelen en misschien ook filmpjes als het systeem het trekt. Ik wil er ook gewoon een beetje mee aanrommelen en later wordt het misschien een licht energiezuinig servertje die ik lang aan kan laten staan met weinig verbruik. Ik heb al gedacht over Ubuntu of Xubuntu. Die laatste schijnt lichter te zijn dan Ubuntu en lijkt mij dus meer geschikt voor mij. Wat voor distro raden jullie mij aan?

[ Voor 8% gewijzigd door Ernie op 26-01-2007 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
Arno E schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 20:02:
Wat voor distro raden jullie mij aan?
Je zou ook KateOS of Zenwalk kunnen proberen. Allebei gebruiken ze het relatief lichte XFCE, net zoals Xubuntu. Maar voor beginners zijn ze mischien wat makkelijker in gebruik, omdat veel multimedia het standaard doet. Bij Ubuntu moet je nog prutsen om bijvoorbeeld MP3's te kunnen beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zenwalk rules. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Laatst online: 09-05 11:06
Ik denk dat ik voor KateOS ga. Volgens mij stelt deze de minste eisen aan je hardware. (in ieder geval van de harde schijf met 300 MB kan kateOS blijkbaar al draaien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Arno E schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 18:37:
Ik denk dat ik voor KateOS ga. Volgens mij stelt deze de minste eisen aan je hardware. (in ieder geval van de harde schijf met 300 MB kan kateOS blijkbaar al draaien.)
Dat waag ik te betwijfelen.
Het zal wel erg vergelijkbaar zijn. Ik heb Zenwalk ook aardig snel draaien op een oud bakje.
Maar KateOS is ook erg aardig hoor. Al is de installer alleen al groter dan 300MB (gecomprimeerd), dus net als bij Zenwalk zul je niet alles erop kunnen gooien als je maar 300MB wilt gebruiken (dat wordt mager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Nu heb ik een misschien aparte vraag.

Straks ga ik weer eens mijn hele harddisk opnieuw indelen voor Vista. Dit omdat ik nog wel wil gamen en mijn papa mogelijk een licentie voor mij koopt :P.

Maar ik wil daarnaast voor het gewone desktop werk ook nog mijn linux ernaast houden. Ik heb nu Kubuntu 6.10 32 Bits. Ik wil dit mogelijk gaan vervangen voor de nieuwste debian. Dit omdat ik dan wat minder bloat en gemak heb( ik vond Kubuntu te makkelijk om onder de knie te krijgen en ik wil wat moeilijker OS.

Maar wat is nu het echte voordeel van straks de nieuwste Kubuntu ( 7.xx dus) en de nieuwste debian. Zijn die er echt voordelen naar 1 OS of dat niet :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uhm, als je wilt gamen is Vista op dit moment een ranzig slechte keuze. WinXP presteert veel beter, enerzijds door de veel volwassenere drivers, anderzijds door het eenvoudigere drivermodel...

Dat terzijde, naarmate je Linux kaler wordt is het verschil tussen de distro's kleiner en het effect van je eigen configuratie groter. Debian is iig veel kaler, met Debian kun je makkelijk hetzelfde bereiken maar dan met minder bloat :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 29 januari 2007 @ 21:55:
Uhm, als je wilt gamen is Vista op dit moment een ranzig slechte keuze. WinXP presteert veel beter, enerzijds door de veel volwassenere drivers, anderzijds door het eenvoudigere drivermodel...

Dat terzijde, naarmate je Linux kaler wordt is het verschil tussen de distro's kleiner en het effect van je eigen configuratie groter. Debian is iig veel kaler, met Debian kun je makkelijk hetzelfde bereiken maar dan met minder bloat :z
Tot nu toe heeft vista toch dezelfde prestatie's voor games. In dat geval moet ik gewoon mijn XP activeren met een legale key :P Die is namelijk verlopen nu :P. Scheelt mij weer geld en problemen :D

Is het ook mogelijk om met Debian GEMAKKELIJK zowel XFCE als KDE te gebruiken. Zonder dat ze gebruik maken van mekaars functies( heb dit gehad in mijn Kubuntu. Kreeg in 1 keer thunar ipv Konquerer :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Touchdomex schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:01:
[...]

Tot nu toe heeft vista toch dezelfde prestatie's voor games. In dat geval moet ik gewoon mijn XP activeren met een legale key :P Die is namelijk verlopen nu :P. Scheelt mij weer geld en problemen :D
Dezelfde prestaties :? Niet bepaald...

http://www.tomshardware.com/2007/01/29/xp-vs-vista/
Is het ook mogelijk om met Debian GEMAKKELIJK zowel XFCE als KDE te gebruiken. Zonder dat ze gebruik maken van mekaars functies( heb dit gehad in mijn Kubuntu. Kreeg in 1 keer thunar ipv Konquerer :+ )
Ben niet zo'n KDE persoon, maar heb op een Debian install zonder problemen xfce en enlightenment naast elkaar gedraaid. Maareh... Thunar... je was duidelijk niet van plan Debian stable te draaien :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik zag laatst volgens mij een artikel hierover. Blijkbaar toch niet zo betrouwbaar als het leek :o Ik hou het dan gewoon bij mijn XP :P
[...]

Ben niet zo'n KDE persoon, maar heb op een Debian install zonder problemen xfce en enlightenment naast elkaar gedraaid. Maareh... Thunar... je was duidelijk niet van plan Debian stable te draaien :+
Hoezo Debian stable :S. Er ging gewoon iets fout met het installeren van dingen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Touchdomex schreef op maandag 29 januari 2007 @ 23:09:
[...]

Ik zag laatst volgens mij een artikel hierover. Blijkbaar toch niet zo betrouwbaar als het leek :o Ik hou het dan gewoon bij mijn XP :P

[...]

Hoezo Debian stable :S. Er ging gewoon iets fout met het installeren van dingen }:O
Eh, Thunar is de *nieuwe* file manager voor xfce. En die zit nog niet in Debian stable :z

Dat is enige wat ik wilde zeggen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 29 januari 2007 @ 23:25:
[...]

Eh, Thunar is de *nieuwe* file manager voor xfce. En die zit nog niet in Debian stable :z

Dat is enige wat ik wilde zeggen...
Ik heb tot nu toe ook nog niet gewerkt met debian ;) alleen maar met xubuntu. Daar zat hij als het goed is al in verwerkt ;). Maar ik wou ook XFCE onder Kubuntu. Dat is juist fout gegaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-05 19:50

L0g0ff

omg

Kan iemand mij helpen:

Ik zoek een distro met:
  • Na de installatie een vrij kale distro (zoals Debian)
  • Een snelle package manager zoals apt-get (yum vind ik echt te traag)
  • De pakketen moeten vervolgens niet eerst gecompileert hoeven te worden (zoals gentoo)
  • Standaard (via de packet manager) multimedia ondersteuning van o.a. divx, w32codecs, nvidia drivers en flash zonder externe sources
  • Standaard (via de packet manager) ondersteuning van webcam, scanner, geluidskaart, wirelss etc (zoals ubuntu)
  • Standaard (via de packet manager) beryl of iets waarmee het eye-candy gebeuren flink opgeschroeft kan worden
  • Niet al te veel gerommel met config files (een beetje is niet erg)
  • Zeer goed gedocumenteerd zodat ik eventuele problemen snel kan op te lossen
  • Snel op te starten
  • Stabiel is een pre (dus geen bleeding edge, unstable etc). Alles moet standaard stabiel draaien. Het via de console (via alt+crtl F1) killen van je Xorg is not-done
  • Zelf kunnen kiezen van de window manager zoals KDE, Gnome of XFCE
  • Vrij recentie versies van alle software pakketten
Ik expirementeer nu al een paar jaar met Linux maar telkens erger ik me weer aan de onstabiliteit :(
edit:

Bij nader inzien kan dit gezien worden als een flame. Dat bedoel ik er natuurlijk niet mee. Met onstabiel bedoel ik crashende applicaties, tekst in een venster wat eigenlijk niet past, een scrollbalk waar het linker zware zijkantje van blijft hangen. Beryl dat crashed etc etc).

Bestaat deze distro of zal ik verder moeten dromen / het zelf moeten bouwen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door L0g0ff op 31-01-2007 00:06 ]

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In April komt Ubuntu Feisty uit. Dat lijkt aan de meeste van je eisen te voldoen. Let wel op dat Beryl gewoon nog niet stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:54
OhMyGod schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 23:24:
Kan iemand mij helpen:

Ik zoek een distro met:
  • .............
Ik expirementeer nu al een paar jaar met Linux maar telkens erger ik me weer aan de onstabiliteit :(
edit:

Bij nader inzien kan dit gezien worden als een flame. Dat bedoel ik er natuurlijk niet mee. Met onstabiel bedoel ik crashende applicaties, tekst in een venster wat eigenlijk niet past, een scrollbalk waar het linker zware zijkantje van blijft hangen. Beryl dat crashed etc etc).

Bestaat deze distro of zal ik verder moeten dromen / het zelf moeten bouwen ;)
Je wilt voor een dubbeltje op de eerste rang;
Stabiel OS met vrij nieuwe /recente software/packages is dus niet mogelijk, zoiets heeft tijd nodig.
Het is niet voor niets nieuw en dus beschikbaar in testing/unstable versies.
Als je vaak je X.org moet killen heb je toch rotte drivers/ te nieuwe packages bij een stable versie heb ik het nog nooit meegemaakt.
Beryl is niet voor niets nog niet opgenomen in de stable versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Anoniem: 69437 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 00:07:
[...]

In April komt Ubuntu Feisty uit. Dat lijkt aan de meeste van je eisen te voldoen. Let wel op dat Beryl gewoon nog niet stabiel is.
Ik heb hem vandaag gedownload. Ik zal een een backup van mijn huidige systeem maken en hem dan eens testen.

GeeMoney:
Zoals ik aangaf hoef ik geen bleeding edge software te draaien (m.a.w. nieuwste van het nieuwste) ik ben gewoon op zoek naar een bepaalde omgeving met recente software waar ik niet al dat gezeik van closed software of iets wat niet onder de GPL valt handmatig moet installeren.

De GPL is een prima licentie en debian een SUPER distro alleen het intereseert mij echt niet of Flash, Adobe, Nvidia, W32codecs, MP3 etc van commerciele instellingen zijn en dus niet in een distro gestopt kunnen worden. Ik wil gewoon goeie kale linux distro met "out-of-the-box" multimedia ondersteuning (hoe moeilijk zou het kunnen zijn :X)

Nu kan ik natuurlijk wel met Suse, Red Hat of een andere commerciele distro's aan de gang maar die installeren standaard veel te veel meuk (Suse iig). Verder heb ik ook geen zin in die Ret Hat "RPM Hell". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

192479

OhMyGod schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 17:56:
[...]
Ik wil gewoon goeie kale linux distro met "out-of-the-box" multimedia ondersteuning (hoe moeilijk zou het kunnen zijn :X)
Ik ben bang dat je dan lang kunt zoeken. Kaal + "out-of-the-box" multimedia gaan niet echt lekker samen.

Een beetje prutser krijgt multimedia ondersteuning op vrijwel iedere distributie wel aan de praat. De reden dat sommige distro's wel multimedia out-of-the-box ondersteunen is omdat de doelgroep moeite heeft met het aan de praat krijgen of gewoonweg geen zin heeft om te rommelen, dus dan krijg je vanzelf al een distro met alles erop en eraan. Want diezelfde doelgroep wil ook gewoon een kant en klare desktop omgeving hebben waarmee ze gelijk alles kunnen doen. Een distro maken met Flash, MP3, nVidia drivers, w32codecs etc. out-of-the-box zonder browser, mediaplayer etc (dus kaal), daar zit waarschijnlijk niemand op te wachten. (Alleen jij dan)

Kaal = kaal, out-of-the-box = bloated. En zoveel gedoe is het trouwens niet op Debian. Binnen een uurtje kun je al een desktop installatie hebben (vanaf een base system install) incl. alle dingen die je opnoemt. De dingen die je niet wilt installeer je gewoon niet. Maarja, het kost misschien iets meer moeite, maar dan heb je ook wat :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

192479 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 21:43:
Ik ben bang dat je dan lang kunt zoeken. Kaal + "out-of-the-box" multimedia gaan niet echt lekker samen.
Maar kaal en bijvoorbeeld w32codecs meteen kunnen toevoegen zonder externe sources zou toch wel echt een uitkomst zijn ;)

Met out-of-the-box bedoel ik alleen maar aan te geven zonder al te veel moeite installeren. Bijvoorbeeld: apt-get install w32codecs is toch wel erg gemakkelijk (het lijkt me dat iedereen dat hier wel vindt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135756

Waarom wel FreeBSD, NetBSD, OpenBSD omdat ze "open-source" zijn en geen open-solaris?
Of mogen alleen "UNIX-like" meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Anoniem: 135756 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:14:Waarom wel FreeBSD, NetBSD, OpenBSD omdat ze "open-source" zijn en geen open-solaris? Of mogen alleen "UNIX-like" meedoen.
Je bedoelt de startpost of wat ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135756

nero355 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:29:
[...]

Je bedoelt de startpost of wat ??
eh ja.
(beetje verwarrend idd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verklaring is heel simpel : Hij wordt niet vaak genoeg geupdate net als vele andere topicstarts laatste tijd op GoT }:|

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
nero355 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:41:
[...]

Verklaring is heel simpel : Hij wordt niet vaak genoeg geupdate net als vele andere topicstarts laatste tijd op GoT }:|
Misschien is het een betere oplossing om eventjes een DM te sturen naar de TS :O Scheelt veel werk en moeite. Ik wil hem best bijhouden maar heb niet zoveel tijd dat ik ook daadwerkelijk ongeveer 20 uur per dag achter een computer zit. Ik heb ook nog een buiten GoT leven :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:21

Sosabowski

nerd

Ik heb hier een laptop, pentium III 1GHz, 128mb. Dit moet een simpele office bak worden. Xubuntu werkt wel maar voelt gewoon nog niet af, te veel schoonheidsfoutjes, die snel irritant worden. Suggesties?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

IorGie schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 10:45:
Ik heb hier een laptop, pentium III 1GHz, 128mb. Dit moet een simpele office bak worden. Xubuntu werkt wel maar voelt gewoon nog niet af, te veel schoonheidsfoutjes, die snel irritant worden. Suggesties?
Debian Sarge (stable). Die is echt wel af en als je hem gebruikt voor alleen maar XFCE en OpenOffice dan voldoet het prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
IorGie schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 10:45:
Misschien kun je ook kijken naar fluxbuntu. Dit is ubuntu maar dan met Fluxbox ipv van XFCE. Ook kun je misschien nog fluxbox naast je XFCE installeren ;) Hoef je niets overnieuw te installen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Touchdomex schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 14:19:
Misschien kun je ook kijken naar fluxbuntu. Dit is ubuntu maar dan met Fluxbox ipv van XFCE. Ook kun je misschien nog fluxbox naast je XFCE installeren ;) Hoef je niets overnieuw te installen
nee, dank je. De site is een rommeltje, t staat nog niet eens op de ubuntu servers, enz.... Leuk als hobby project op een 200 MHz bakkie maar natuurlijk niet op een laptop waarop gewerkt moet worden.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
IorGie schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 16:05:
[...]

nee, dank je. De site is een rommeltje, t staat nog niet eens op de ubuntu servers, enz.... Leuk als hobby project op een 200 MHz bakkie maar natuurlijk niet op een laptop waarop gewerkt moet worden.
Misschien is het een idee dan om Fluxbox als zijnde WM te installeren ;) Ben je direct klaar en heb je dus niets aan de hand. Ik denk namelijk dat je wel moet uitwijken naar andere WM's. Dit omdat 128 gewoon echt te weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 11-05 00:15
bvk schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 22:16:
Ik ben er helemaal uit: PC-BSD, wauw!

Na XP, Vista, Ubuntu en FreeBSD nu maar eens PC-BSD v1.3 geinstalleerd. Het eeerste OS wat op mijn laptop waarbij werkelijk alles out of the box werkt. En lekker en snel!
Ik vond PC-BSD ook heel makkelijk installeren en draaien, en een heleboel administratieve taken zijn erg makkelijk en gebruiksvriendelijk. Zeker een aanrader, maar de bruikbaarheid voor 'domme' eindgebruikers staat of valt bij de beschikbaarheid van software packages (.PBI's) en de goede werking daarvan.

Als Tweaker kun je wel de ports database gebruiken (kun je via de grafische administratietools nog installeren), maar dan heb je wel weer het gedoe moet updates en dependencies dat ze met PBI's juist proberen te vermijden. Als je daar aan begint is PC-BSD eigenlijk weinig meer dan een fancy FreeBSD installer (waar op zich natuurlijk ook niets mis mee is).

Ook is het duidelijk bedoeld voor moderne PC's, met genoeg geheugen om vlot KDE te draaien en een heleboel dubbele libraries te laden. Hoeft geen probleem te zijn, maar om een oude bak waar je vroeger Windows 95 op draaide een tweede leven te geven, is het niet echt geschikt.

[ Voor 19% gewijzigd door Soultaker op 02-02-2007 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205918

voor de beginner is denk ik ubuntu het handigst, http://www.ubuntu.com

-veel gratis support
-grootste desktop linux
-handig apt systeem met een grote pakketenlijst die door veel progs word uitgebreid.
-overzichtelijke gnome werkomgeving
-mogelijke varianten voor kde of xfce ook na installatie
-zeer goed uitgewerkt
-standaard functionele toepassingen geinstaleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Anoniem: 205918 schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:33:

-veel gratis support
-grootste desktop linux
-handig apt systeem met een grote pakketenlijst die door veel progs word uitgebreid.
-zeer goed uitgewerkt
Heb je het topic uberhaupt gelezen? Ubuntu is een goede beginners distro maar hier proberen we voor iedereen met specifieke wensen een pasende distro te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205918

IorGie schreef op zondag 04 februari 2007 @ 13:50:
[...]

Heb je het topic uberhaupt gelezen? Ubuntu is een goede beginners distro maar hier proberen we voor iedereen met specifieke wensen een pasende distro te vinden.
tja als je als eis stelt makkeiljk werken :P

ubuntu is een manusje van alles en is zo flexibel als de als een stukkie elsastiek. dus echte eisen hoef je er niet aan te stellen. het enige nadeel is dat het geen kleintje is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Erg leuk dat je wilt helpen en wat je zegt is ook wel waar. :)
Maar er wordt anders gewerkt in dit topic. Hier kun je langs komen met specifieke vragen waar vervolgens een goede distro voor gezocht wordt.
Dus: we weten dat Ubuntu een hele mooie distro is voor beginners die graag kennis willen maken met Linux en ook voor mensen die gewoon een makkelijk goed werkend systeem willen hebben. Maar we proberen hier niet zomaar dit op een rij te zetten, we weten dat soort dingen namelijk al. Hier proberen we mensen distro's aan te bieden die voor hun het meest geschikt zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door Ultraman op 06-02-2007 03:43 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205918 schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 17:33:

-veel gratis support
Heb je ook bij Suse, Fedora, Mandriva, Debian, enz.
-grootste desktop linux
Dat zou kunnen, maar dat zou ook Fedora of Debian kunnen zijn.
Debian heeft ook apt (goh!), en talloze andere distro's hebben hetzij apt dan wel een ander pakketbeheer systeem: Suse, RH/Fedora, Pardus, Mandriva, Freespire, enz enz.
Ja, dat heeft natuurlijk alleen Ubuntu. 8)7
Nee dat kun je met Debian, Fedora, enz. niet. :?
-zeer goed uitgewerkt
Suse, Mandriva, moet ik verder gaan?
Ook daarin is Ubuntu uniek. |:(

Begrijp me niet verkeerd, Ubuntu is een prima distro (Dapper is in ieder geval zeer OK) maar presenteer dan geen dingen die algemeen zijn voor vele distro's als iets dat uniek zou zijn aan Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-03 07:47
Ik ben opzoek naar een distro voor mij... Wil hier gaan virtualiseren en daarom zoveel mogelijk resouces overhouden voor de virtuele machines.

[specs]
AMD 4600+ X2
3072 MB DDR2
hdd1=40 GB (host)
hdd2=160GB (guest OS)
hdd3= 320GB(data)

Ik wil de volgende zaken erop gaan draaien
Windows 2003 std R2 Domain controller
Windows 2003 std R2 IIS/MS SQL
Windows 2003 std R2 ISA
Windows 2003 std R2 Exchange
Windows 2003 std R2 TS
De server zullen zeker niet zwaar belast worden omdat het voor mij een hobby project wordt. Er zullen een aantal sites op gehost worden en that's it. ISA en Exchange zijn toekomst plannen maar moet wel rekening mee worden gehouden dat zal worden geinstalleerd.

Welke distro zou goed voor mij zijn? Ik zat zelf te denken aan Debian o.i.d. maar misschien is OpenSUSE iets voor mij, de minimale installatie?

edit:
Ik heb al ervaring met linux, oa met Debian, unbuntu, suse en redhat e.d. Maar hier nooit héél diep op ingegaan. Webserver geïnstalleerd e.d. Ben doorzetter dus hoeft niet een kant en klare oplossing te zijn

[ Voor 11% gewijzigd door ErikCornelissen op 07-02-2007 09:02 ]

Pagina: 1 2 ... 46 Laatste

Dit topic is gesloten.