Ik ben onlangs overgestapt van Ubuntu naar debian. Eigenlijk puur vanwege de snelheid (had debian op mijn laptop staan en dat werkt echt 10x vlotter dan ubuntu) maar na de installatie op mijn desktop kwam ik toch wel een aantal nare verassingen tegen.
- Geluid deed het niet
- schermresolutie veranderen ging niet 'out of the box'
- het inlogscherm wilde niet van 800x600 af
- het was kaal
- kernel 2.4

(en ik had toch echt de meest recente iso gepakt volgens mij

)
Goed, na enig speurwerk bleek inderdaad dat debian meer een distro was met de filosofie: more is less

dus je krijgt niet veel en je moet het zelf maar opbouwen naar je wensen.
Enfin, ik dus maar aan de slag gegaan, eerst de kernel geupdate naar 2.6
Heej, mijn geluidskaart wordt gevonden

(audigy2) , alleen nog geen geluid
Alsa ultilities geinstalleerd, alsaconf gedraaid en pc herstart. Toen werkte mijn geluid (moest alleen wel even via de mixer het geluid harder zetten want dat stond standaard gedempt

)
In de XF86config-4 configuratie mijn resoluties neergezet en de desktop op 1280x1024 draaiend gekregen.
Daarna mijn usbpen... hmm dat wat toch net wat te hoog gegrepen blijkbaar. na 3 uur lopen klieren en kloten met mount heb ik het maar opgegeven en ben ik mijn windows partities gaan mounten zodat ik tenminste bij mijn mp3 verzameling kon. Dat ging vrij aardig, moest alleen even achterhalen waarom mijn user geen leesrechten kreeg op de ntfs schijf maar dat vind ik uiteindelijk.
De regels netjes in fstab erbij gezet zodat ze automatisch bij het opstarten gemount werden (dit werkte dus in ubuntu allemaal standaard al! en ik ben een beetje nogal linux n00b dus het was even wennen

)
Mijn memory pen bleek later met FAT16 geformatteerd te zijn, wellicht dat dit het probleem was?
Heb nog een programma geinstalleerd om verwisselbare mediums automatisch te mounten, dit werkte met een andere usb pen (fat32) wel prima, alleen mijn fat16 pennetje wil ie maar niet pakken. Toch eens een keer formatteren met fat32 en kijken of ie het dan doet.
Goed na installatie van nog wat meer programma's die ik wilde hebben heb ik nu wel een vlot draaiende desktop met debian. En eerlijk is eerlijk, het kost je een flinke avond installeren maar dan heb je wel een enorm snel draaiend systeem

wat een verademing !
Alleen qua gebruikersgemak wint het geen schoonheidsprijs maarja dan moet je ubuntu pakken