Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 46 Laatste
Acties:
  • 263.814 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fedora.
Waarom? SELinux, virtualisatie met Xen; wat kalere distro dan Suse (geen YaST-achtige grootsheid), net wat meer up-to-date dan Debian (al kun je natuurlijk Unstable of Testing gebruiken), gesponsord dor Red Hat.
En, het is maar een voorstel, feel free to totally ignore it. Ik verwacht dat elk moment de Debian-fans zullen opstaan om hun zegje te doen. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 13:16
Xen is nog niet je van het als ik dat zo op internet lees. Qua beheer is het lastiger dan VMWare, plus ik ben erg tevreden over het twebbased management.

Fedora kan ik wel eens naar kijken om af te wegen wat het zal worden. Had OpenSUSE al geïnstalleerd en het is een logge bedoeling.

Het is nu nog overwegen tussen Fedore en Debian...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ErikCornelissen schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 08:38:
Xen is nog niet je van het als ik dat zo op internet lees. Qua beheer is het lastiger dan VMWare, plus ik ben erg tevreden over het twebbased management.

Fedora kan ik wel eens naar kijken om af te wegen wat het zal worden. Had OpenSUSE al geïnstalleerd en het is een logge bedoeling.

Het is nu nog overwegen tussen Fedore en Debian...
Wat je tegen zal vallen aan Fedora is de snelheid van het pakketbeheer.
Wat je mee zal vallen is dat het makkelijker en grafischer op te zetten en te beheren is dan Debian, door de nodige tooltjes die Fedora daarvoor heeft.
Debian is weer makkelijker op maat te snijden vanaf installatie (verwacht ik), wat sneller (al weet ik niet of ik het verschil zou merken met jouw specs ;) ), in ieder geval sneller in pakketbeheer.
Fedora's SELinux en firewall zijn dan weer behoorlijk goed uitgewerkt, grafisch vrij makkelijk te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 13:16
Eigenlijk leun ik steeds meer naar Debian omdat ik het niet perse grafisch hoef te beheren. Ik heb een tijd lang Debian gedraaid en beheerd met Putty en dat ging goed. Eenmaal draaiend zal het niet veel onderhoud nodig hebben, afgezien van de virtual machines.

Ik ga ze iig beide even proberen om de looks (fedora dan) en the feels te ervaring.

Iemand nog meer wat adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook tossen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:48
Ik ben op zoek naar een distro voor op mijn Asus laptop met de volgende specs
LaptopAsus M6N (M6800N)
CPUIntel Centrino 1,6GHz
ChipsetIntel 855PM
Geheugen512MB
GPUATi 9600 mobile
LANBroadcom chippie, niet zo heel belangrijk
WLANIntel 2200BG
CardreaderIntern ding, geen verdere specs bekend

En je vraagt je waarschijnlijk af waar de hardeschijf gebeleven is :P
En daar zit juist een gedeelte van het probleem: het moet op een externe 60GB 2,5" hdd komen die gevoed wordt door de usb-port, echt een snelle hdd is er dus niet tot beschikking voor linux.

Het moet dus een redelijk licht gewicht distro zijn waar gewoon het standaard Oo.o en surf werk gedaan kan worden op vakantie en misschien wat programmeer werk (al betwijfel ik dat op vakantie :+ ). Dingen als Beryl en XGL zouden leuk zijn maar is dus absoluut geen vereiste :P .

Live cd's wil ik dus vanaf, iedere keer opnieuw instellen en dan nog niks op kunnen slaan is niet bepaald handig :(

Het compleet compileren van een distro ala Gentoo heb ik geen ervaring mee, al zou dat misschien wel een goede distro zijn voor de laptop. Zijn er nog andere alternatieven?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:10

Sosabowski

nerd

Xubuntu heb ik snel weer van mijn laptop afgegooit. Voor wie een lichte maar mooie linux zoekt: zenWalk. Die heeft in tegenstelling tot xubuntu wel voldoende programma's aan boord om meteen te kunnen werken.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 20:03

Surkow

$µr|{0w

Ik zoek naar een distro waar e17 redelijk op werkt. Tot nu toe lijken veel programma's kwa gui niet erg binnen e17 te passen (lelijke gtk themes etc).

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke ik zoek een linux die kwa dicht bij windows vista komt (leuk die interface)
Welke linux versie heb je dan nodig ? (die het zelfde kan )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 22:34:
oke ik zoek een linux die kwa dicht bij windows vista komt (leuk die interface)
Welke linux versie heb je dan nodig ? (die het zelfde kan )
Take your pick. De leuke interface die je zoekt gebeurt met Compiz of Beryl.
Ubuntu is een goede start om te proberen. Makkelijk te installeren en een grote community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Surkow schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 22:23:
Ik zoek naar een distro waar e17 redelijk op werkt. Tot nu toe lijken veel programma's kwa gui niet erg binnen e17 te passen (lelijke gtk themes etc).
Wat gaat een andere distro nemen daaraan veranderen denk je ?
Eén van de dependancies van e17 is trouwen GTK 1 (!) (je komt nog eens wat te weten bij Gentoo, GTK 1 komt er bij mij niet meer in).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Jungian schreef op zondag 11 februari 2007 @ 00:19:
[...]

Eén van de dependancies van e17 is trouwen GTK 1 (!) (je komt nog eens wat te weten bij Gentoo, GTK 1 komt er bij mij niet meer in).
Na het proberen van e17 onder Ubuntu heb ik het gevoel dat ik beter iets als Elive kan proberen. Maar dan zijn alsnog de meeste programma's inconsistent kwa interface. Ik zoek een distro die voor alle applicaties passend themes heeft.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Surkow schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 22:23:
Zo'n distro zul je niet snel vinden. E17 heeft namelijk een eigen widget library. En vrijwel alleen de bij E17 meegeleverde programma's gebruiken de EWL. Dat wordt dan een erg kale desktop als je je daartoe wilt beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 22:42:
[...]

Take your pick. De leuke interface die je zoekt gebeurt met Compiz of Beryl.
Ubuntu is een goede start om te proberen. Makkelijk te installeren en een grote community.
ubuntu heb ik
Maar ik zoek een 3d-desktop die net zo funcineert als windows arow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 14:25:
[...]

ubuntu heb ik
Ik heb geen idee wat de functionaliteiten van Windows Aero zijn. Maar ik denk dat je op zoek bent naar "Beryl". En er zal vast wel een hele discussie over lopen op de ubuntuforums over hoe je dat aan de praat krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 14:25:
[...]

ubuntu heb ik
Check dit: http://wiki.beryl-project.org/wiki/Install_Beryl_on_Ubuntu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.beryl-project.org/
voor meer info er over.
Wis niet van het bestaan van deze software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-08 14:04
Hallo allemaal, ik heb een vraagje.

Ik wilde eens met linux beginnen, dus heb mn pIII weer eens uit het stof getrokken. Nu zat ik te denken aan Ubuntu 6.10 of Fedora Core 6. Nu zag ik dat Ubuntu bestaat uit 1 cd, terwijl Fedora Core uit 5 cd's bestaat. De looks zijn beide hetzelfde, dus nou vraag ik me af waar die 4 cd's verschil in zitten?

Ik dacht zelf aan Ubuntu, maar weet het dus niet zeker.

Specs: PIII, 800Mhz, 256 Ram, 10 GB, 64MB Onboard, CD-Rom.

Ik wil vooral eens kennis maken en de vervangende open-source programma's van windows ontdekken, zoals DVD's branden/kijken, muziek luisteren, office werk, downloaden, simpele spelletjes en internetten?

Dus welke distro raden jullie me aan?

Alvast bedankt.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Met Fedora heb ik zelf geen ervaring, maar die 4 cd's zijn volgens mij gewoon heel veel software die meegeleverd word zodat ook al heb je geen internet je toch wat dingen kan installeren, dus met een internet verbinding niet nodig want dan trek je het gewoon binnen na de installatie. Ben zelf erg tevreden over Ubuntu overigens :) In de FAQ van NOS staat een mooi lijstje met vervangende windows software, misschien handig om dan daar even te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hello guys,

Ik als grote Ubuntu fan wil maar eens een keertje aan de slag met Debian. Kan iemand mij vertellen of ik nou alle 5 install cd's moet downloaden of is 1 cd genoeg? (heb namelijk geen dvd-bramnder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 14:50:
Hello guys,

Ik als grote Ubuntu fan wil maar eens een keertje aan de slag met Debian. Kan iemand mij vertellen of ik nou alle 5 install cd's moet downloaden of is 1 cd genoeg? (heb namelijk geen dvd-bramnder)
Eentje is goed, de net install :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey mensen!

Ook ik vraag jullie raad bij het kiezen van een goede linux-distributie.
Ik heb zelf enige ervaring met linux, onder andere Fedora, Slackware & SuSE.
Ik zoek een niet al te zware distributie, maar het liefst wel met goede ondersteuning van multimedia, zoals .mp3 , .wmv en dergelijke. Ook zou ik graag "out of the box" streaming video's kijken.

Computer specificaties:

Pentium II 400Mhz.
512MB werkgeheugen.
64MB nVidia GeForce Ti4200
80GB Western Digital hd.
USB Ethernet converter }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:33

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 16:35:
Hey mensen!

Ik zoek een niet al te zware distributie, maar het liefst wel met goede ondersteuning van multimedia, zoals .mp3 , .wmv en dergelijke. Ook zou ik graag "out of the box" streaming video's kijken.

Computer specificaties:

Pentium II 400Mhz.
512MB werkgeheugen.
80GB Western Digital hd.
Ik denk dat Xubuntu met Automatix genoeg is voor jou PC. Alleen heb ik commentaar op 2 dingen. 1 is je processor.
  • Ik weet niet of jou processor wel geschikt is voor het afspelen van uberhaupt films af te spelen. Ik denk dat hij te zwak is hiervoor. Misschien kun je nog ergens goedkoop een P3 550 scoren. Deze is al veel beter geschikt voor films.
  • Dat is of je USB to Ethernet converter gaat werken. Ik weet niet of er uberhaupt drivers voor zijn in de kernel. Zo niet dan is er misschien op het internet nog wel iets. Maar zonder verdere informatie over dat ding is het nog redelijk moeilijk om te zeggen of hij zal werken }:O

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat USB-to-Ethernet apparaatje krijg ik waarschijnlijk wel aan de praat, want op alle andere distro's die ik heb gebruikt werkte het allemaal soepeltjes. Tjah, wat die processor kracht, heb ik geen flauw benul! :+
Maar ik zal kijken wat lukt, en wat niet O+
Ik laat wel horen hoe of wat!

• jvdb1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 20:35

jvdb1975

tsja.........

Ik heb thuis een server draaien met Centos. Hierop draai ik hoofdzakelijk een webserver, mailserver, mysql.
Op zich draait het allemaal wel goed, echter zie ik ook regelmatig zaken als Fedora en Opensuse voorbijkomen. OpenSuse schijnt nogal log te zijn, maar hoe zit dat met Fedora? En weet iemand of er dan veel verschillen tussen Centos en Fedora zitten?

Verwijderd

Fedora is wat minder log dan Suse in ieder geval. Maar ik geef toe, ik heb Suse al een tijdje niet gebruikt.
Het is ook net welke services je aanzet natuurlijk. Fedora heeft niet standaard Beagle aanstaan zoals Suse dat doet, maar wel SELinux+firewall. Fedora met Gnome loopt op een 1Ghz+ machine met zo'n 256MB RAM gewoon jofel. Mijn ervaring met Suse was dat dat 512MB als minimum prettiger vindt.
Daarnaast heeft Fedora ook Xfce in de repo's, dat je dus met 1 regeltje yum install xfce of met anderhalve muisklik kunt installeren, en dat is een lichte en complete DE. Suse heeft Gnome, KDE, en WindowMaker (lekker minimalistisch, maar geen volledige DE).

CentOS is uiteindelijk natuurlijk een nazaat van Fedora, en de verschillen zitten hem in de tijd die zit tussen Fedora en CentOS, en wat Red Hat uiteindelijk allemaal uitspookt om RHEL uit te brengen.
CentOS = RHEL, zo simpel is het.
Dat betekent, CentOS=+/-Fedora maar RH beschouwt Fedora als niet meer dan een test voor RHEL. Verwacht in Fedora dus een hoop vernieuwing (Xen helemaal geintegreerd bijv.; uitstekende SELinux, verder draai ik Fedora niet als server eigenlijk), en net een bugje meer dan in CentOS, hoop ik.

De levensduur van Fedora is maar een maand of achttien, daarna zul je moeten upgraden als je echte veiligheidsupdates wilt blijven krijgen. Daarom kiezen steeds meer mensen voor servers voor CentOS ipv. Fedora. Maar voor edgy dingetjes op het gebied van virtualisatie moet je bij Fedora zijn.

• jvdb1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 20:35

jvdb1975

tsja.........

Je hebt me overtuigd :) Ik blijf wel lekker plakken op Centos. Ik connect vaker met SSH naar die machine, dan dat ik een grafische login doe. Dus de fancy dingen heb ik daar niet direct nodig :)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Jungian schreef op zondag 11 februari 2007 @ 00:19:
[...]

GTK 1 is zeker geen mandatory dependency. Arch Linux heeft in ieder geval GTK 1 niet nodig. En als je het zélf compileert, dan kies je toch hoe zwaar/licht je je installatie maakt ;).

[ Voor 10% gewijzigd door Borromini op 15-02-2007 15:24 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Borromini schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 15:21:
[...]

GTK 1 is zeker geen mandatory dependency. Arch Linux heeft in ieder geval GTK 1 niet nodig. En als je het zélf compileert, dan kies je toch hoe zwaar/licht je je installatie maakt ;).
Moet er wel een USE-flag voor zijn hè (handmatig compilen doe ik al tijden niet meer :)) Het zou best wel eens verandert kunnen zijn hoor ;) Ik heb e17 iig niet meer nodig. De eye candy-factor is al lichtjaren voorbijgestreeft door Compiz / Beryl en usability was al nooit een reden om persé voor e17 te gaan. Jammer, maar ze zijn een paar jaar te laat in mijn ogen.

[ Voor 0% gewijzigd door Jungian op 15-02-2007 21:19 . Reden: extreem laat ontdekt spelfoutje ]

0.0

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:10
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 16:35:
Hey mensen!

Computer specificaties:

Pentium II 400Mhz.
512MB werkgeheugen.
80GB Western Digital hd.
Voor video's kijken gaat hij wss net te langzaam zijn. Zelf had ik ook eerst een P3 400 maar die trekte het meestal net niet. Een Celeron 633 net wel.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor de volgende systeem:

asus p5b
intel core2duo 6400, gekoeld door coolermaster eclipse
2 gig ram
sapphire ati radeon x1300
creative soundblaster audigy 2
2x 80gb western digital sata disk
2x dvdwriters
gestoken in een zalman fatal1ty case

wil ik linux gaan gebruiken omdat ik die monopolieachtige gedoe van die microshoft zat ben.
ik wil mijn pc namelijk gaan gebruiken voor internet, chatten, dvd films en muziek.

zelf heb ik Mandriva op t oog maar ik ben nog aan t uitzoeken of alles goed zal werken daarop.

zelf heb ik weinig ervaring met linux maar heb op me oude pc al de verschillen bekeken.
is Mandriva dus de juiste keus voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 13:35:

asus p5b

2x dvdwriters

wil ik linux gaan gebruiken omdat ik die monopolieachtige gedoe van die microshoft zat ben.
ik wil mijn pc namelijk gaan gebruiken voor internet, chatten, dvd films en muziek.

zelf heb ik Mandriva op t oog maar ik ben nog aan t uitzoeken of alles goed zal werken daarop.

zelf heb ik weinig ervaring met linux maar heb op me oude pc al de verschillen bekeken.
Met de dikgedrukte dingen kun je over het algemeen ruzie verwachten, maakt niet uit welke distributie. ATI maakt namelijk jammer genoeg nog steeds redelijk niet linux proof drivers. Bij de een werkt het perfect, bij de andere krijgt er alleen maar ruzie mee :/

Er is een kans dat je kaart niet out of de box werkt. Je zult hebt dan mogelijk andere drivers nodig. Omdat ik geen Creative kaart hebt maar onboard gebruik heb ik er nog gelukkig geen ruzie mee gehad.

Als laatste heb je die schijven in Raid staan of niet. Ik heb geen ervaringen met raid en Linux :+ Dus kan je ook niet verder helpen.

Voor de rest zou ik jou aanraden om te kijken naar een Buntu Variant. Je moet eens gaan kijken in Het grote Ubuntu topic deel 5. Welliswaar is de TS nog oud. Hij komt binnenkort vernieuwd uit de verf. Voorlopig kun je met vragen over het KIEZEN van welke ubuntu terecht in het Ubuntu topic

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm dat is balen

de harddisk zijn geen raid en de audigy2 is al oud, 5 jaar oud geloof ik
wat betreft de videokaart........ shit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 14:12:
hmm dat is balen

Ik denk dat de harddisks en Audigy niet voor veel problemen gaan zorgen opzich ;). Maar er is altijd een kans natuurlijk. Ze zijn een risico factor.

Maar die videokaart is gewoon een kwestie van Trail and error. Volgens mij moet het prima gaan. Maar ja net als bij de geluidskaart hij heeft een verhoogd percentage qua mislukte pogingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 14:12:
hmm dat is balen

Met je geluidskaart zit het wel snor (niet rood = :D )
http://www.alsa-project.o...ndor-Creative_Labs#matrix

Voor je videokaart zul je de fglrx-driver moeten gebruiken (de driver van Ati zelf), die zolang je geen unstable draait (Mandriva valt niet in die categoerie) en een binary distro gebruikt (Ubuntu, Fedora, Mandriva ) geen last van zult ondervinden (misschien alleen bij de installatie).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Touchdomex schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 13:47:
[...]

Met de dikgedrukte dingen kun je over het algemeen ruzie verwachten, maakt niet uit welke distributie. ATI maakt namelijk jammer genoeg nog steeds redelijk niet linux proof drivers. Bij de een werkt het perfect, bij de andere krijgt er alleen maar ruzie mee :/

Er is een kans dat je kaart niet out of de box werkt. Je zult hebt dan mogelijk andere drivers nodig. Omdat ik geen Creative kaart hebt maar onboard gebruik heb ik er nog gelukkig geen ruzie mee gehad.

Als laatste heb je die schijven in Raid staan of niet. Ik heb geen ervaringen met raid en Linux :+ Dus kan je ook niet verder helpen.

Voor de rest zou ik jou aanraden om te kijken naar een Buntu Variant. Je moet eens gaan kijken in Het grote Ubuntu topic deel 5. Welliswaar is de TS nog oud. Hij komt binnenkort vernieuwd uit de verf. Voorlopig kun je met vragen over het KIEZEN van welke ubuntu terecht in het Ubuntu topic
Ik zie niet in waarom Linux problemen zou hebben met S-ATA harde schijven? S-ATA schijven onder linux geven nota bene minder installatieproblemen dan onder Windows :?.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Borromini schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 20:37:
[...]

Ik zie niet in waarom Linux problemen zou hebben met S-ATA harde schijven? S-ATA schijven onder linux geven nota bene minder installatieproblemen dan onder Windows :?.
Er staat ook nergens dat hij problemen gaat krijgen met zijn hardeschijven :S. Er staat alleen dat hij problemen kan gaan krijgen als zijn schijven NU in Raid staan. Misschien staat het er een beetje krom. Maar ik doel dus op het raid gedeelte van het hebben van 2 schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:10
Die Audigy gaat perfect werken, dat is nu net 1 v/d voordelen dat je Linux gebruikt: je bent niet afhankelijk van die prutswindowsrivers van Creative. Creative support van Soundblasters en Audigy's is zer goed. Je mist alleen EAX, maarja, gamen was er toch al nauwelijks bij ;)

Die schijven moet je idd niet in BIOS-raid zetten. Als je toch RAID wil, doe dat dan via de software RAID van je distro.

De videokaart werkt ook gewoon goed, je moet de officiele Ati drivers gebruiken. Deze installeren kan even pielen zijn, maar als je een distro met een goed forum kiest (Ubuntu bijv) zijn er zat guides te vinden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

hallo, ik zoek een linux distro voor mijn celeron 700mhz
verdere specs
96mb sdram
asus 7100 pro (64 mb) nvidea gpu
msi mainbord (ms-6309)
2 ide schijven (1.1 gb en 1.7 gb) (<----- probleem?)

alles is goed... zolang er maar een gnome of kde desktop opzit..

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 17:06:
Met maar 96MB geheugen? Veel succes...

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 17:06:
hallo, ik zoek een linux distro voor mijn celeron 700mhz
verdere specs
96mb sdram
asus 7100 pro (64 mb) nvidea gpu
msi mainbord (ms-6309)
2 ide schijven (1.1 gb en 1.7 gb) (<----- probleem?)

Zowel Gnome als KDE gaat je niet lukken. Tenzij je een heeeeel erg oude versie pakt. Dit is omdat je maar 96MB aan ram hebt( of is het een typo ;) ). Ook je harde schijven zijn te klein. Ik vermoed dat het er maar 2 dingen lekker kunnen lopen op die computer met zoveel geheigen en HD ruimte.

De eerste is DSL( DamnSmallLinux)
Deze distro neemt compleet geinstalleerd maar max 200MB in op je harde schijf. Hoe het zit met ram consumptie weet ik niet echt( nooit geprobeerd) Maar het kan niet veel zijn ;)

De andere is Xubuntu ( Ubuntu met XFCE)
Deze distro is gebaseerd op Debian. Deze zal bij installatie maximaal iets van 500MB innemen. Het liefste zou ik gaan voor een Xubuntu omgeving ipv XFCE zou ik dan Fluxbox installeren( dit omdat het geheugenverbruik van Fluxbox nogal weinig is)

Verwijderd

xbuntu heb ik al geprobeerd maar die geeft steeds een foutmelding?:S

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Touchdomex schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 17:17:
[...]

Zowel Gnome als KDE gaat je niet lukken. Tenzij je een heeeeel erg oude versie pakt. Dit is omdat je maar 96MB aan ram hebt( of is het een typo ;) ). Ook je harde schijven zijn te klein. Ik vermoed dat het er maar 2 dingen lekker kunnen lopen op die computer met zoveel geheigen en HD ruimte.

De eerste is DSL( DamnSmallLinux)
Deze distro neemt compleet geinstalleerd maar max 200MB in op je harde schijf. Hoe het zit met ram consumptie weet ik niet echt( nooit geprobeerd) Maar het kan niet veel zijn ;)

De andere is Xubuntu ( Ubuntu met XFCE)
Deze distro is gebaseerd op Debian. Deze zal bij installatie maximaal iets van 500MB innemen. Het liefste zou ik gaan voor een Xubuntu omgeving ipv XFCE zou ik dan Fluxbox installeren( dit omdat het geheugenverbruik van Fluxbox nogal weinig is)
Zenwalk heeft lichtere specs dan Xubuntu - en als je 't mij vraagt wil Xubuntu wanhopig op zijn grote broer lijken, waardoor het zijn doel voorbij schiet.. En het draait ook XFCE. Maar sowieso zal je ook met XFCE een aardige swappartitie nodig hebben.

* Borromini boot Zenwalk op 60 MB RAM

En waar je 500 MB vandaan haalt als minimale installatieruimte...

Quote uit de Xubuntu minimale vereisten:
=== Recommended Minimum Requirements ==

To run the Desktop CD at lest 128 megabytes of RAM are required. To use the installed system at least 64 megabytes of RAM is required but 128 is recommended. At least 1.4 gigabytes of disk space is required.

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 17:22:
xbuntu heb ik al geprobeerd maar die geeft steeds een foutmelding?:S
Wanneer krijg je de foutmelding en wat voor foutmelding wordt er gegeven?

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• placeZeeuw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 13:35:

asus p5b
2 gig ram
2x dvdwriters

Sabayon! Hij heeft alles wat jij nodig hebt. Met zijn superieure hardware herkenning zou ik deze een kans geven. Waar Ubuntu niet verder dan halverwege de installatie komt doet Sabayon zonder morren zijn werk. Ik vindt hem qua uiterlijk het mooiste (alleen niet op de screenshots letten want die komen bij mij oerlelijk over) van alle populaire distro`s :9 . Sabayon is de Ubuntu voor Gentoo met nog betere Knoppix functionaliteit en met alle mogelijke drivers die er zijn. Ik raad je de dvd versie aan dan de cd versie omdat deze anders is en veel mooier en strakker. Sabayon heeft leuke/grappige system sounds en warme wijn kleuren. Ik was blijer met Sabanyon op mijn laptop dan toen ik ooit SuSe 6.0 naast mijn Redhat 5.2 legde :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Surkow schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 17:46:
[...]

Wanneer krijg je de foutmelding en wat voor foutmelding wordt er gegeven?
ook al gevraagd in ubuntu forum.. check

link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 15:55:
[...]

ook al gevraagd in ubuntu forum.. check

link
Als ik het zo lees zou het ook een geheugenprobleem kunnen zijn (dat je RAM brak is). Heb je het al met ander geheugen geprobeerd?

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb al een mem test gedaan.. was goed:S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 19:08:
ik heb al een mem test gedaan.. was goed:S
Voor een half uur?

Om een betrouwbaar resultaat te hebben moet je memtest minimaal een dagje laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Even geheel terzijde, dit is niet de plek om dit soort probleempjes uitgebreid te bespreken, en al helemaal niet als je voor de noodzakelijke informatie ergens anders naartoe linkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 16:31
Ik heb nog nooit aan Linux geroken maar wil het nu toch eens proberen.
Het moet gaan draaien in vmware workstation 5.x op een Windows 2003 server
met een mobile Coro Duo 2GHz en 2GB ram. Deze heeft alleen toegang via RDP.

Deze windows 2003 server is o.a. DHCP server, NAT router, P2P doos en vooral streaming media server voor m'n mediacenter. Gewoon om te spelen wil ik een aantal van deze taken in Linux gaan draaien.

Het zal vanwege de RDP geen grafisch hoogstandje worden.
Maar een leuke grafische omgeving lijkt me wel fijn :)

Iemand een suggestie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Woodski schreef op maandag 26 februari 2007 @ 22:01:

Deze windows 2003 server is o.a. DHCP server, NAT router, P2P doos en vooral streaming media server voor m'n mediacenter. Gewoon om te spelen wil ik een aantal van deze taken in Linux gaan draaien.

Iemand een suggestie ?
offtopic:
VMWare EN RDP, je gaat voor kastijding ? :o

Als je packages na het stenen tijdperk wilt Debian testing, anders Debian stable :) Een GUI gaat je trouwens niet helpen een betere / goede server op te zetten (CLI + config-bestandjes ftw). Geen X dus, blijft het geheel nog lekker snel van ook ;)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Jah :). Windows komt dan wel met een GUI, maar een echte server draait headless :Y) :P.

Ubuntu heeft ook wel een serverinstall, misschien kan je daar es naar kijken? Lijkt me de beste plek om te beginnen als je nog niks over Linux weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand een suggestie ?
Begin inderdaad met een textinterface.
i.t.t. windows heb je die grafische interface niet echt nodig voor het werken met het OS.
(sterker nog je zal vaak in je grafische schil weer een console venster openen)

Ik heb met een aantal Linux distributies gewerkt en uiteindelijk ben ik uitgekomen op een OS wat geen Linux is, al veel langer dan Linux bestaat en dichter tegen Unix aanzit: BSD.

Wat ik je dan ook van harte wil aanraden is FreeBSD met een X-server en een simpele window manager. (fluxbox of windowmaker bijv.)

Lees ook eens dit verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 16:03

Iemand een suggestie ?
Zoals hier boven al vermeld werd is FreeBSD hier een goede keuze voor (Al weet ik niet welke p2p app je wilt draaien) Kijk eens op de http://www.freebsd.org, FreeBSD staat namelijk ook bekend om zijn goede documentatie. FreeBSD hanteerd hier een handbook voor en daar staan al je boven genoemde taken in beschreven hoe deze geinstalleerd moeten worden. Kijk hier voor op http://www.freebsd.org/handbook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

placeZeeuw schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 12:47:
[...]

Sabayon! Hij heeft alles wat jij nodig hebt. Met zijn superieure hardware herkenning zou ik deze een kans geven. Waar Ubuntu niet verder dan halverwege de installatie komt doet Sabayon zonder morren zijn werk. Ik vindt hem qua uiterlijk het mooiste (alleen niet op de screenshots letten want die komen bij mij oerlelijk over) van alle populaire distro`s :9 . Sabayon is de Ubuntu voor Gentoo met nog betere Knoppix functionaliteit en met alle mogelijke drivers die er zijn. Ik raad je de dvd versie aan dan de cd versie omdat deze anders is en veel mooier en strakker. Sabayon heeft leuke/grappige system sounds en warme wijn kleuren. Ik was blijer met Sabanyon op mijn laptop dan toen ik ooit SuSe 6.0 naast mijn Redhat 5.2 legde :9
Sabayon is toch geen distributie maar een profile manager :S
ow ik zie idd dat het ook een dist is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-07 15:23
Dag allemaal,

Na het forum hier gelezen te hebben voor een groot deel en ook via Google het een en ander opgezocht te hebben kom ik tot de conclusie dat er veel oude informatie te vinden is.

Ik draai al een tijdje B|T 2 public beta. Een security suite met voor mij veel onnodige tools. Het enige waar ik in geinteresserd ben is het controleren van de veiligheid van mijn netwerk en van mensen die mij vragen dit te controleren.

Nu heb ik sinds kort een Senao 2511CD Plus Ext2 kaartje, die werkt niet goed in BT2. Ik heb een Asus A6T laptop, behoorlijk nieuw dus, met AMD Turion processor. Nu wil ik dus een andere linux variant installeren, waar ik vervolgens gewoon de voor mij benodigde programmatuur op kan installeren.

Welke distro is aan te raden als je een grafische omgeving wilt zonder al te veel poespas maar met ondersteuning voor mijn PCMCIA kaart en als het even kan me bluetooth, usb en graka (nvidia).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het antwoord van een Ubuntu-fan zoals ik zou zijn: nUbuntu (network Ubuntu). Check ook de screenies.

Maar in principe moet elke Linux-variant met dezelfde hardware kunnen werken, als je de goede driver installeert (of een nieuwe kernel installeert met de juiste driver ingebakken). Dus je zou niet per sé over hoeven te stappen.

Met een beetje zoeken kom ik erachter dat je WLAN-kaart wordt ondersteund door linux-wlan-ng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-07 15:23
Ja, maar ik wil mijn kaart ook in monitor mode kunnen zetten, ik krijg dan problemen ermee. Ik ga die Nubuntu eens proberen!

[ Voor 15% gewijzigd door Damocles.NL op 02-03-2007 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 10:47
Kan iemand mij helpen ?

Ik ben op zoek naar een distro voor mijn dual p3 server, die de volgende taken/eisen eisen heeft:
Van belangrijk naar minder belangrijk
  • Nat
  • QoS, hij moet bandbreedte dynamisch verdelen waar praktisch al het lan --> internet verkeer voorrang heeft en server-->internet lagere prio, daarnaast is het ook wenselijk als die daarna ook nog naar protocol type kijkt
  • grafische config (install hoeft niet per se, maar ik kan niet echt werken met alleen maar console commands, kan wel een beetje in de console en ben niet bang om dingen te proberen) daarna moet remote makkelijk beheerbaar zijn, liefst grafisch, bak word zelf uiteindelijk headless
  • Nas met windows clients (xp)
  • http, myql,php
  • torrent client die files importeert van shares, en ze daar ook dumpt, deze moet ook remote te beheren zijn om dode torrents e.d te verwijderen, hoe meer functies die automatisch kan hoe beter (rarren, verwijderen
  • nntp client die ook weer importeert, dit wordt SabNZB denk ik
  • Een manier om dynamisch meer ruimte toe te voegen aan de totale ruimte van de shares (ik heb lang geleden met linux gewerkt toen had je zoiets als LVM, heb dat wel geprobeerd toen maar er waren volgens mij ook risicos als er 1 schijf uitviel), dit mag best op een manier zijn dat alle shares op een een lvm disk komen als het maar dynamisch is (schijven toevoegen, vervangen) software RAID mag ook maar daar heb ik nooit mee gewerkt
  • Remote tv opnemen (komt mogelijk een tvkaart (pinnacle rage pro 878a chip) in, mits het mogelijk is om via de pci bus ook het geluid op te nemen, komt nl geen geluidskaart in)
Maar het meest belangrijke is dus dat hij internet verdeeld en dat dat snel gebeurt. Als het moet kunnen er daarom ook wat taken vervallen.
De server bevat de volgende hardware 2x P3 1000 mhz, 512 mb sdram (binnenkort komt er mogelijk wat meer) Geforce 2 GTS 64 mb Silicon Image 3112 Sata controller 40 gb ide schijf en een dvd speler

Ik heb vroeger wel een paar keer linux geinstalleerd en gedraaid, maar altijd voor korte periodes, vind het altijd echter wel leuk om te experimenteren met dingen, vind het ook niet erg om uren te lezen, zolang het maar goed gedocumenteerd (en niet al te ingewikkeld) en bij de tijds is, om het daarna in te stellen en werkend te krijgen, zolang het daarna ook maar goed werkend blijft en het beheer makkelijk is. Uiteindelijk moet het stabiel zijn, maar snelheid en functies binnen bovengenoemde taken hebben flink voorrang en dan mag het best en keer zijn dat het een reboot nodig heeft.

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Laatst online: 09-09 19:30
Ik ben sinds een paar dagen me aan het verdiepen in Linux.
En nu heb ik vandaag Linux/Ubuntu desktop op mijn PC gezet.

- AMD Athlon XP 2 Ghz
- 512 mb RAM
- Geforce 4 64mb vga kaartje
- 80Gb HDD Maxtor
Maar ik ben aan het twijfelen of Ubuntu desktop wel de goede distro is voor mijn doeleinden.

Ik ga hem gebruiken voor:
- Download (Utorrent/FlashFXP)
- Webserver
- FTP server
- Ik moet er vanaf mijn XP/Vista machine op kunnen (dus remote)
- En er komt Vmware op

En misschien als ik Linux beter onder de knie heb een Battlefield 2 server.

Heeft iemand idee welke een goeie distro is voor mij? En het liefst niet text based dus met een GUI.

[ Voor 7% gewijzigd door timskiej op 04-03-2007 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 22:09

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Misschien kan je ons eerst uitleggen wat je niet goed vind aan je huidige ubuntu ? En waarom .... Indien het een ubuntu specifiek probleem is , kan een andere distro een oplossing brengen. Maar aangezien dat je al ubuntu hebt geinstalleerd staan , en je hier nog eens post doet me vermoeden dat er enkele (grote ?) problemen zijn waarom je liever wegrent naar een andere distro :+ .

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Omdat ik gewoon eens Ubuntu had geinstalleerd om eens te kijken.
En ik de desktop versie heb geinstalleerd ipv de server versie.
Vroeg ik me af of er veel verschil in deze versies zit of dat ik beter een andere distro kan gebruiken voor mijn doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 13:11

jubeth

%^)

timskiej schreef op zondag 04 maart 2007 @ 19:56:
Ik ben sinds een paar dagen me aan het verdiepen in Linux.
En nu heb ik vandaag Linux/Ubuntu desktop op mijn PC gezet.

- AMD Athlon XP 2 Ghz
- 512 mb RAM
- Geforce 4 64mb vga kaartje
- 80Gb HDD Maxtor
Maar ik ben aan het twijfelen of Ubuntu desktop wel de goede distro is voor mijn doeleinden.

Ik ga hem gebruiken voor:
- Download (Utorrent/FlashFXP)
- Webserver
- FTP server
- Ik moet er vanaf mijn XP/Vista machine op kunnen (dus remote)
- En er komt Vmware op

En misschien als ik Linux beter onder de knie heb een Battlefield 2 server.

Heeft iemand idee welke een goeie distro is voor mij? En het liefst niet text based dus met een GUI.
Probeer beslist PC-BSD eens. Het is erg beginner-vriendelijk, en je hebt meteen kant en klare pakketjes voor hetgeen jij wilt doen.

Haal de 1.3.01 iso en installeer 'm eens: ftp://mirror17.pcbsd.org/Mirrors/pcbsd/1.3
You will not regret it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Hey bedankt man.
Zal hem zeker eens gaan installeren.
In ieder geval bedankt.

Jup systeem kan het aan :>
Heb ik al gecontroleerd maar daar ga ik nu niet direct aan beginnen.
Eerst wat meer eigen worden met Linux.

[ Voor 47% gewijzigd door timskiej op 07-03-2007 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 20:08
maar gaat daar de BF2 server die timskiej wil draaien ook op werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
terror538 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 03:01:
Kan iemand mij helpen ?

Ik ben op zoek naar een distro voor mijn dual p3 server, die de volgende taken/eisen eisen heeft:
Van belangrijk naar minder belangrijk
[list]
Ik zou voor FreeBSD gaan, voldoet aan (bijna) al je eisen..
• Nat
Kan prima, met elk van de drie bijgeleverde firewalls, en er is goede documentatie voor
• QoS, hij moet bandbreedte dynamisch verdelen waar praktisch al het lan --> internet verkeer voorrang heeft en server-->internet lagere prio, daarnaast is het ook wenselijk als die daarna ook nog naar protocol type kijkt
Dat kan sowieso met de firewall pf, die ook bij FreeBSD zit (is afkomsting van OpenBSD)
• grafische config (install hoeft niet per se, maar ik kan niet echt werken met alleen maar console commands, kan wel een beetje in de console en ben niet bang om dingen te proberen) daarna moet remote makkelijk beheerbaar zijn, liefst grafisch, bak word zelf uiteindelijk headless
En dit is dus het ene punt waar ik zelf geen ervaring mee heb, je kunt x installeren en het knopje bij 'vnc server' aanzetten, zodat je er op kunt. Maar waarschijnlijk ga je daar ook alleen maar console vernsters openen en tekstfiles editen, dus een beetje zonde van de resources van je server
• Nas met windows clients (xp)
Kan prima, je kunt samba installeren vanuit de ports, en da's ook allemaal goed gedocumenteerd
• http, myql,php
Apache2, mysql-server en php draaien natuurlijk gewoon out of the box.. eh.. ports bedoel ik.
• torrent client die files importeert van shares, en ze daar ook dumpt, deze moet ook remote te beheren zijn om dode torrents e.d te verwijderen, hoe meer functies die automatisch kan hoe beter (rarren, verwijderen
Kan vast, gebruik zelf alleen een console client (btdownloadcurses), maar die draait nog niet als daemon. Kan vast wel met een andere tool
• nntp client die ook weer importeert, dit wordt SabNZB denk ik
Werkt hier prima, gebruik hier nzbperl voor. HellaNZB kan ook automatisch parren en unrarren weet ik..
• Een manier om dynamisch meer ruimte toe te voegen aan de totale ruimte van de shares (ik heb lang geleden met linux gewerkt toen had je zoiets als LVM, heb dat wel geprobeerd toen maar er waren volgens mij ook risicos als er 1 schijf uitviel), dit mag best op een manier zijn dat alle shares op een een lvm disk komen als het maar dynamisch is (schijven toevoegen, vervangen) software RAID mag ook maar daar heb ik nooit mee gewerkt
Kan ik je zo niet mee helpen, ik heb enkel ervaring met RAID sets, niet met dynamische volumes. Zou wel moeten kunnen met 'vinum'. Je wilt neem ik aan wel een redundante schijfopstelling, makkelijkst is een goede RAID5 controller (heb er nog wel een paar liggen), die RAID set expansion ondersteunt, zodat je je raid-setje kunt uitbreiden door er extra of grotere schijven in te prikken. Met growfs en fdisk zou je je filesystems zo uit moeten kunnen breiden.. Weet niet of je ze ook kunt shrinken.
• Remote tv opnemen (komt mogelijk een tvkaart (pinnacle rage pro 878a chip) in, mits het mogelijk is om via de pci bus ook het geluid op te nemen, komt nl geen geluidskaart in)
Geen ervaring mee, maar ben wel geinteresseerd :)
[/list]
Maar het meest belangrijke is dus dat hij internet verdeeld en dat dat snel gebeurt. Als het moet kunnen er daarom ook wat taken vervallen.
De server bevat de volgende hardware 2x P3 1000 mhz, 512 mb sdram (binnenkort komt er mogelijk wat meer) Geforce 2 GTS 64 mb Silicon Image 3112 Sata controller 40 gb ide schijf en een dvd speler

Ik heb vroeger wel een paar keer linux geinstalleerd en gedraaid, maar altijd voor korte periodes, vind het altijd echter wel leuk om te experimenteren met dingen, vind het ook niet erg om uren te lezen, zolang het maar goed gedocumenteerd (en niet al te ingewikkeld) en bij de tijds is, om het daarna in te stellen en werkend te krijgen, zolang het daarna ook maar goed werkend blijft en het beheer makkelijk is. Uiteindelijk moet het stabiel zijn, maar snelheid en functies binnen bovengenoemde taken hebben flink voorrang en dan mag het best en keer zijn dat het een reboot nodig heeft.
FreeBSD heeft prima documentatie in de vorm van een online handbook, daarnaast heb ik zelf nog een O'Reilly boek gekocht (leuk voor in bed en op vakantie), waar je ook weer het een en ander van leert. En ik ben zelf overgestapt van linux naar freebsd omdat ik het zoveel duidelijker en logischer vindt.

Op een gegeven moment wordt je zo handig met de console, dat je die hele gui eigenlijk niet eens meer nodig hebt. Je leert steeds meer tooltjes kennen, die doen wat je wilt doen, en daar schuilt ook de kracht. En je kunt op de console ook nog steeds best grafisch bezig zijn hoor, vergis je daar niet in. En het makkelijke is dat je overal ter wereld met een ssh client zoals putty (voor windows) bij je server kunt, ook al zit je over een telefoonlijntje, het is retesnel. Op elke linux/unix/mac staat al een ssh client, dus daarnaast hoef je ook nog eens geen vnc viewer te downloaden enzo :) Of ik nu op mijn werk zit of thuis, heb altijd wel een terminal openstaan naar een van mijn servertjes.

Er zijn een boel programma's die in de console draaien, en je een goed GUI gevoel geven, grafiekjes, menu's, noem maar op:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
 rl0 on krypton.hongens.local                                        bmon 2.1.0
          Name                          RX                         TX
----------------------------+-------------------------+-------------------------
krypton.hongens.local (local|      Rate         #   % |      Rate         #   %
  0   fxp0                  |   17.86KiB       53     |   24.53KiB       49
  1   rl0                   |   24.28KiB       54     |   17.67KiB       59
  Total                     |   42.15KiB      107     |   66.73KiB      162
----------------------------+-------------------------+-------------------------
RX    KiB                        [Bytes]                                (sel)
    28.89 .*..........*...............................................
    24.07 .**...*.....*...................*.*.**.*..*.................
    19.26 .***.***.*.**.*...**............************................
    14.44 .***.*****.**.*...**..*....*.***************.*..............
     9.63 **********.**.***.**********.*****************..............
     4.81 **********************************************.............. [-0.15%]
          1   5   10   15   20   25   30   35   40   45   50   55   60 s
TX    KiB
    26.04 **.........................*.....*..........................
    21.70 **.........................*******..........................
    17.36 **........................********..........................
    13.02 **********.*******.***.*.*********.*********.*..............
     8.68 **********************************************..............
     4.34 **********************************************.............. [-0.15%]
          1   5   10   15   20   25   30   35   40   45   50   55   60 s
-------------------- Press d to enable detailed statistics ---------------------
 Wed Mar  7 08:07:56 2007 (0h/0m)                              Press ? for help

En dan heb je nog de programma's zoals torrent en nzb daemons, die je compleet webbased kunt beheren vanaf afstand.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxavier
  • Laatst online: 11-09 16:13
FreeBSD werkt idd logischer dan Linux, maar voor de amd64-versie is veel software niet beschikbaar. Ik moet toch eens de x86-versie installeren.

Bij linux heb ik meer het gevoel alsof het maar wat bij elkaar geraapte software is.

Knight who says 你

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
tigid schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 11:15:
FreeBSD werkt idd logischer dan Linux, maar voor de amd64-versie is veel software niet beschikbaar. Ik moet toch eens de x86-versie installeren.

Bij linux heb ik meer het gevoel alsof het maar wat bij elkaar geraapte software is.
Hmm.. kun je een voorbeeld geven van software die nog niet compiled op amd64? Ik heb er niet veel verstand van hoor, maar ik heb wat i386 en wat amd64 bakken, en ik ben eigenlijk nog geen verschillen tegengekomen, behalve dan bij de kernelconfig, waar amd64 staat ipv i386 ;) Maar goed, ik gebruik ook alleen maar de standaarddingetjes zoals snmp, apache, postfix, etc..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik wil graag een webserver gaan installeren omdat ik binnenkort mijn 100mbit dedicated krijg. (glasvezel) inclusief 64 ip adressen.

Op die verbinding komen diverse windows machines te hangen voor RDP toepassingen maar ik wil er ook zelf een linux servertje neer zetten om mee te spelen en om mijn websites op te zetten.

ik heb:

1 domeinnaam
4 vrije ip adressen
een dual p3 933mhz dell met 1.5gb ram e 2x 35gig 15.000 schijven in raid0

ik wil graag:

apache, php4, php5 en mysql

en ik wil evt meerdere websites kunnen hosten enzo dus dan moet ik ook een dns server installeren? en ik wil ook de ftp en mail van die websites hosten, dus eigenlijk alles.

dus zal ik ook wel een ftp deamon moeten hebben (proftpd?)

Ik heb ooit eens gewerkt met debian en gentoo, ik ben er alleen al zolang uit dat ik niet meer precies weet van hoe en wat.

wat kan ik het beste installeren debian net cd of gentoo live cd?

oja hij hoeft niet gefirewalled te worden, dat doet mijn pixje wel.

kort samengevat:

welke server linux versie moet ik installeren voor:

apache
php4
php5
mysql
proftpd
dns server?

en is het aan te raden om een control panel te installeren als ik websites wil hosten (ook voor klanten) of zeggen jullie nee dan moet je iets anders gebruiken (suggesties graag :D)

en als laatste: is die server wel snel genoeg voor het geen ik er mee wil doen?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
Ik zou wederom voor FreeBSD gaan.. kant en klare tutorial: http://www.mydigitallife....ysql-50-and-php-5-part-1/
Control panels heb ik geen ervaringen mee, althans, alleen betaalde zoals Plesk en Helm. Volgens mij zijn er geen fatsoenlijke gratis control panels, behalve misschien VHCS, maar dat werkt ook maar halve bak.

Misschien kun je beter die paar config filetjes met de hand editen, maar goed, da's mijn gebrek aan kennis misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

axis schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 16:01:
Ik zou wederom voor FreeBSD gaan.. kant en klare tutorial: http://www.mydigitallife....ysql-50-and-php-5-part-1/
Control panels heb ik geen ervaringen mee, althans, alleen betaalde zoals Plesk en Helm. Volgens mij zijn er geen fatsoenlijke gratis control panels, behalve misschien VHCS, maar dat werkt ook maar halve bak.

Misschien kun je beter die paar config filetjes met de hand editen, maar goed, da's mijn gebrek aan kennis misschien.
ik wil eigenlijk geen BSD, wil ook nog es wat kloten met nieuwsgroepen enzo.

Ik zit in dubio tussen Gentoo en Debian. Wat moet ik doen?

vind het apt-get install zo makkelijk of emerge -vp :)
en ja ben erg lui en heb geen zin om veel dingen uit te zoeken

anyway toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 16:03:
[...]
  • wil ook nog es wat kloten met nieuwsgroepen enzo.
  • vind het apt-get install zo makkelijk of emerge -vp :)
  • en ja ben erg lui en heb geen zin om veel dingen uit te zoeken
Dat zijn 3 goede redenen om juist over te stappen naar FreeBSD..

Maar vrijheid blijheid, als je je prettiger voelt bij Linux, moet je dat vooral doen. Ik heb alleen ervaring met Debian, en dat werkt meestal wel ook wel aardig goed.. Geen ervaringen met gentoo..

Denk persoonelijk dat in hostingland Debian iets gebruikelijker is dan Gentoo, dus daar is misschien meer documentatie voor te vinden. Dat zou een argument kunnen zijn voor Debian. Verder weet ik het ook zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Hey mensen,

ben na wat zoeken hier terecht gekomen ^^

Ik heb nu na een upgrade een oude bak over en wil daar mijn servertje van maken

Specs:
• Processor: Intel Pentium 3, Socket 370, 733MHz
• Geheugen: 320 MB
• Harde schijf: 15GB Quantum Fireball, 5400rpm
• Graka: Onboard

Wat wil ik ermee?

Ik wil hier dus een webserver op draaien en een TeamSpeak server en misschien nog wat andere kleinigheidjes.
Ik ben op zoek naar een Linux distro die een makkelijke, maar goed te begrijpen grafische interface heeft, waarmee ik als Windows gebruiken met weinig moeite mee aan de slag kan.
Zelf zat ik te denken aan FreeBSD, na wat screenshots bekeken te hebben (Google :+)

Wat voor software moet er dan op komen?

Voor de webserver ga ik XAMPP gebruiken, omdat ik over het algemeen zeer goede ervaringen heb met out-of-the-box webservers (draai nu op mijn WinXP bak WAMPserver voor webdevving en werkt top)

Voor de rest komt er dus een TS server op te draaien en misschien nog wat kleine apps, maar dit is wat ik iig erop wil gaan zetten.

Ik heb dus FreeBSD in gedachten, zijn hier nog op/aanmerkingen over of is dit voor mij een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben in het bezit van een oude laptop PIII 1130mhz/384mb/32mb onboard/40gb, die ik wil gaan gebruiken voor het downloaden van newsgroups/torrents en het bekijken van Divx/XviD/DVD's.

Op dit moment heb ik hier WinXP pro SP2 opdraaien, maar hier heeft de laptop de nodige moeite mee, daarom ben ik opzoek naar een Linux distro die dan niet teveel resources opeist (zoals XP doet).

De mooiste zou een distro zijn waarin de benodigde software voor newgroups/torrents en DivX/ViD/DVD's als in zit, met een goede hardware ondersteuning (ook inzake wireless PC-cards e.d.).

Overigens ben ik absoluut beginner met linux, heb ooit wel eens Suse 9/ PClinuxOS/ KnoppiX draaiende gehad op een ander systeem ter oriëntatie.....maar meer niet.

Daarom de vraag welke distro het best bij mijn eisen past...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Bitage schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 19:31:
Ik ben op zoek naar een Linux distro die een makkelijke, maar goed te begrijpen grafische interface heeft, waarmee ik als Windows gebruiken met weinig moeite mee aan de slag kan.
Zelf zat ik te denken aan FreeBSD, na wat screenshots bekeken te hebben (Google :+)
  1. FreeBSD is niet Linux (maar BSD :+ )
  2. Bij FreeBSD begin je zonder grafische omgeving
  3. Waarom denk je een grafische omgeving nodig te hebben ? Een GUI voegt niets toe aan een server namelijk.
Wat voor software moet er dan op komen?

Voor de webserver ga ik XAMPP gebruiken, omdat ik over het algemeen zeer goede ervaringen heb met out-of-the-box webservers (draai nu op mijn WinXP bak WAMPserver voor webdevving en werkt top)
Je kunt ook met de package-manager van je distributie Apache installeren (apt get install apache2 (Debian, Ubuntu), emerge apache (Gentoo)). Hoef je verder niets aan te configgen.

Als je een stabiele no-nonsense server inelkaar wilt draaien zet er dan Debian Stable op.
Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 22:21:
Ik ben in het bezit van een oude laptop PIII 1130mhz/384mb/32mb onboard/40gb, die ik wil gaan gebruiken voor het downloaden van newsgroups/torrents en het bekijken van Divx/XviD/DVD's.

Op dit moment heb ik hier WinXP pro SP2 opdraaien, maar hier heeft de laptop de nodige moeite mee, daarom ben ik opzoek naar een Linux distro die dan niet teveel resources opeist (zoals XP doet).
De mooiste zou een distro zijn waarin de benodigde software voor newgroups/torrents en DivX/ViD/DVD's als in zit, met een goede hardware ondersteuning (ook inzake wireless PC-cards e.d.).
Geen enkele distro preïnstalled de programma's waar je het over hebt. Je kunt ze dan wel makkelijk binnenhalen via de package-manager van je distro (apt voor Debian / Ubuntu). Bij sommige distro's ben je zelf verantwoordelijk voor hardware ondersteuning (jij beslist welke onderdelen je systeem ondersteund). Out of the box heeft Ubuntu aardige hardware ondersteuning. Een lichte WM (Window Manager) is Xfce. Xubuntu is dus voor jou een goede keuze.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxavier
Jungian schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 23:54:[...]
Een lichte WM (Window Manager) is Xfce.
Xfce is een desktop environment. Xfwm is de windowmanager die Xfce gebruikt. ;)
Xubuntu is dus voor jou een goede keuze.
Daar ben ik het dan wel weer mee eens. Je zou ook fluxbuntu kunnen proberen. Draait nog lichter dan Xfce, omdat er geen hele Desktop Environment opzit, maar alleen een Window Manager. Je zult wel pictogrammen op je desktop moeten missen.

Knight who says 你

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 10:47
bedankt voor de tip :)
heb het nu in zoverre draaiend gekregen dat die QoS (moet ik ws nog wel gaan afstellen) en nat doet, en als ik nu download met 2mb p/s geeft dat maar max een 10% cpu load, in win2003 schommelde dat tussen de 30 en de 100% (met zwaar instabiele downloads als gevolg) binnenkort komt dan samba en de rest van me tooltjes :P

het werken met de console begint me wel te bevallen inderdaad, je merkt ook meteen hoeveel meer je kan doen met een simpel regeltje text in vergelijking met windows :D

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
terror538 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 02:22:
bedankt voor de tip :)
heb het nu in zoverre draaiend gekregen dat die QoS (moet ik ws nog wel gaan afstellen) en nat doet, en als ik nu download met 2mb p/s geeft dat maar max een 10% cpu load, in win2003 schommelde dat tussen de 30 en de 100% (met zwaar instabiele downloads als gevolg) binnenkort komt dan samba en de rest van me tooltjes :P

het werken met de console begint me wel te bevallen inderdaad, je merkt ook meteen hoeveel meer je kan doen met een simpel regeltje text in vergelijking met windows :D
Je hebt gekozen voor FreeBSD? Je gebruikt die pf packetfilter met die altq? Ik heb er zelf nog niet naar gekeken, maar dat werkt dus wel goed?

En wat betreft die terminal, wat ik zo briljant vind, is dat je gewoon je server 'headless' in de hoek gooit, en vanaf je werkstationnetje een aantal ssh sessies open hebt. Ik heb zelf ondertussen het gevoel dat ik daar meer controle mee heb dat een traag venstertje met vnc ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

Ik ben onlangs overgestapt van Ubuntu naar debian. Eigenlijk puur vanwege de snelheid (had debian op mijn laptop staan en dat werkt echt 10x vlotter dan ubuntu) maar na de installatie op mijn desktop kwam ik toch wel een aantal nare verassingen tegen.

- Geluid deed het niet
- schermresolutie veranderen ging niet 'out of the box'
- het inlogscherm wilde niet van 800x600 af
- het was kaal :X
- kernel 2.4 :( (en ik had toch echt de meest recente iso gepakt volgens mij :/ )

Goed, na enig speurwerk bleek inderdaad dat debian meer een distro was met de filosofie: more is less :P dus je krijgt niet veel en je moet het zelf maar opbouwen naar je wensen.

Enfin, ik dus maar aan de slag gegaan, eerst de kernel geupdate naar 2.6
Heej, mijn geluidskaart wordt gevonden >:) (audigy2) , alleen nog geen geluid :/
Alsa ultilities geinstalleerd, alsaconf gedraaid en pc herstart. Toen werkte mijn geluid (moest alleen wel even via de mixer het geluid harder zetten want dat stond standaard gedempt :') )

In de XF86config-4 configuratie mijn resoluties neergezet en de desktop op 1280x1024 draaiend gekregen.

Daarna mijn usbpen... hmm dat wat toch net wat te hoog gegrepen blijkbaar. na 3 uur lopen klieren en kloten met mount heb ik het maar opgegeven en ben ik mijn windows partities gaan mounten zodat ik tenminste bij mijn mp3 verzameling kon. Dat ging vrij aardig, moest alleen even achterhalen waarom mijn user geen leesrechten kreeg op de ntfs schijf maar dat vind ik uiteindelijk.

De regels netjes in fstab erbij gezet zodat ze automatisch bij het opstarten gemount werden (dit werkte dus in ubuntu allemaal standaard al! en ik ben een beetje nogal linux n00b dus het was even wennen :P )

Mijn memory pen bleek later met FAT16 geformatteerd te zijn, wellicht dat dit het probleem was?
Heb nog een programma geinstalleerd om verwisselbare mediums automatisch te mounten, dit werkte met een andere usb pen (fat32) wel prima, alleen mijn fat16 pennetje wil ie maar niet pakken. Toch eens een keer formatteren met fat32 en kijken of ie het dan doet. :/

Goed na installatie van nog wat meer programma's die ik wilde hebben heb ik nu wel een vlot draaiende desktop met debian. En eerlijk is eerlijk, het kost je een flinke avond installeren maar dan heb je wel een enorm snel draaiend systeem :9 wat een verademing !

Alleen qua gebruikersgemak wint het geen schoonheidsprijs maarja dan moet je ubuntu pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
ik ga trouwens Ubuntu op de server gooien, lijk me gewoon een handige distro met goede grafische ondersteuning.

[ Voor 38% gewijzigd door Bitage op 14-03-2007 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxavier
axis schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 13:37:
[...]

Hmm.. kun je een voorbeeld geven van software die nog niet compiled op amd64? Ik heb er niet veel verstand van hoor, maar ik heb wat i386 en wat amd64 bakken, en ik ben eigenlijk nog geen verschillen tegengekomen, behalve dan bij de kernelconfig, waar amd64 staat ipv i386 ;) Maar goed, ik gebruik ook alleen maar de standaarddingetjes zoals snmp, apache, postfix, etc..
Sorry, een beetje een late reactie:

Een amd64 flashplayer is er niet voor FreeBSD. Je kunt wel de 32-bit gebruiken met 32-bit firefox, maar dan moet je de 64-bitversie ook weer uninstallen.
Ook nVidia-drivers zijn er niet in amd64-versie, en wine en OOo hebben geen amd64-versie compiled versie beschikbaar voor FreeBSD, en de source wil niet compilen zonder aanpassingen.

Knight who says 你

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 23:55
Hoi,

Ik ben windows langzamerhand spuugzat en daarom ben ik al langere tijd van plan een linuxdistro een keer te installeren. Wat mij echter altijd tegen heeft gehouden is dat je op linux niet zo goed kunt gamen. Hoe is de huidige stand van zaken? Heeft er iemand een advies voor een linuxdistro?

Hier zijn mijn specs :

Asus A7V8X
AMD XP 2100+
512MB Ram
GeForce4 Ti 4200 (directx8.1 kaart)
2 Maxtor ATA schijven (80+200 GB)

Ik zou mijn OS graag willen gebruiken voor:
-Browsen
-MSN'en (ik gebruik in Windows al Gaim en hier is vast ook een prima linuxvariant voor)
-Films kijken (zowel DVD als DivX)
-Gamen (Ik speel niet meer de nieuwste spellen, want mijn computer is al 4 jaar oud, maar ik vind het altijd wel leuk om te gamen :P)
-Downloaden (DC++, BitTorrent)
-Office: Tekstverwerker/spreadsheet/presentatie (gebruik nu al openoffice en voor papers MiKTeX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

filipy23 schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 11:02:

Ik zou mijn OS graag willen gebruiken voor:
-Browsen
-MSN'en (ik gebruik in Windows al Gaim en hier is vast ook een prima linuxvariant voor)
-Films kijken (zowel DVD als DivX)
-Gamen (Ik speel niet meer de nieuwste spellen, want mijn computer is al 4 jaar oud, maar ik vind het altijd wel leuk om te gamen :P)
-Downloaden (DC++, BitTorrent)
-Office: Tekstverwerker/spreadsheet/presentatie (gebruik nu al openoffice en voor papers MiKTeX)
Browsen: take your pick zou ik zeggen. Opera, Firefox, Konqueror, etc. etc.
Gaim: is Opensource en komt zelfs uit de Linuxwereld.
Gamen: met wat haken en ogen kun je veel games spelen via Wine/Cedega. ID Software en Introversion leveren zelfs native linuxclients voor Quake, UT, Darwinia etc.
Downloaden: voor beide protocollen zijn diverse clients beschikbaar.
Office: openoffice en LaTeX is misschien wat voor jou.

Zoals je ziet zul je, op het gamen na misschien, moeiteloos kunnen overstappen naar een Linuxdistro.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2007 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 11:06:
[...]

Browsen: take your pick zou ik zeggen. Opera, Firefox, Konqueror, Nautilus, etc. etc.
offtopic:
Browsen met Nautilus ? :P

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 12:59:
[...]

offtopic:
Browsen met Nautilus ? :P
Touché :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik heb nu windows en een dual instal van xp en ubuntu. Alleen ubuntu is zo simpel als wat, geen luxe en ziet er best wel uhm, karig uit. Werkt wel vlot en makkelijk, makkelijkheid is ook iets wat ik wel fijn vind.
Wat ik zoek is een goede windows vervanger die lekker werkt, uitgebreid is, niet te moeilijk doen, gewoon instaleren en gebruiken, die veel dingen aankan en gewoon luxe is.

Wat is voor mij dan een goede linux?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joopieboy schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 15:22:
Ik heb nu windows en een dual instal van xp en ubuntu. Alleen ubuntu is zo simpel als wat, geen luxe en ziet er best wel uhm, karig uit. Werkt wel vlot en makkelijk, makkelijkheid is ook iets wat ik wel fijn vind.
Wat ik zoek is een goede windows vervanger die lekker werkt, uitgebreid is, niet te moeilijk doen, gewoon instaleren en gebruiken, die veel dingen aankan en gewoon luxe is.

Wat is voor mij dan een goede linux?
Installeer de KDE desktop en Beryl voor de WOW! factor. Ik denk dat die meer richting jouw eisen liggen. En dat kan gewoon met Ubuntu, zoek daar even op de forums voor hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik had tenet een aantal stukjes gelezen over hoe goed suse linux 10.1 wel niet is.
Maar hoe en wat is het nu precies? Is het een echte windows vervanger en een heel goed alternatief?
Wie kan me daar wat meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk vind ik Suse zuigen met hun package management systeem. Ubuntu heeft net als Debian toch wel het superieure systeem. Met Suse 10.1 had ik last van een enorme dependency hell (telkens installatiepakketjes die weer andere pakketjes nodig hebben).

Overigens ziet Suse er zo'n beetje hetzelfde uit als Ubuntu als je Gnome installeert. Suse met KDE ziet er weer hetzelfde uit als Kubuntu. Aangezien je mentaal nog erg in Windows-land zit, denk ik dat KDE meer wat voor jou is.

Kubuntu is Ubuntu met KDE. Het is een apart project, met een aparte cd. Het is echter ook simpel te installeren door kubuntu-desktop te installeren met Synaptic. Alleen heb je dan wel alle Gnome-programma's én alle KDE-programma's samen in het menu staan. Even een half uurtje uittrekken om Kubuntu te installeren is dan eigenlijk schoner.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2007 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Edit:

Is er ook een linux versie die gelijk goed werkt en echt als vervanger van windows kan gezien worden?
Ik word nml een beetje gek van dat gekut met ubuntu...

[ Voor 86% gewijzigd door Joopieboy op 17-03-2007 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee. Linux is geen vervanger van Windows. Probeer over 10 jaar maar eens ReactOS.

Hoewel... je zou eens naar Linspire kunnen kijken. Moet je wel voor dokken.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2007 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Joopieboy schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 18:45:
Edit:

Is er ook een linux versie die gelijk goed werkt en echt als vervanger van windows kan gezien worden?
Ik word nml een beetje gek van dat gekut met ubuntu...
Ik kan me heel goed voorstellen wat je bedoelt. Echter toen je leerde werken met Windows had je dan helemaal geen problemen? En het belangrijkste is nog...Linux is een alternatief en geen vervanger!

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Surkow schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 20:32:
[...]

Ik kan me heel goed voorstellen wat je bedoelt. Echter toen je leerde werken met Windows had je dan helemaal geen problemen? En het belangrijkste is nog...Linux is een alternatief en geen vervanger!
Nou met windows heb ik ook wat problemen gehad, maar dat was vrij snel en makkelijk te begrijpen. En bij dit is dat niet echt. Ook geen tut hoe de instal moet en hoe je de basics leert. En als je zoals ik helemaal geen ervaring hiermee hebt dan is het algauw frustrerend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Joopieboy schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 20:36:
[...]

Nou met windows heb ik ook wat problemen gehad, maar dat was vrij snel en makkelijk te begrijpen. En bij dit is dat niet echt. Ook geen tut hoe de instal moet en hoe je de basics leert. En als je zoals ik helemaal geen ervaring hiermee hebt dan is het algauw frustrerend...
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat er een enorm aantal tutorials te vinden zijn waar je de basics leert, hoe je de install moet doorlopen, je wireless drivers installeert, alle codecs installeert, grafische hoogstandjes aan de praat krijgt en ga zo maar door. Windows is zeker niet makkelijker. Het belangrijkste verschil is de beperkte ondersteuning van hardware leveranciers waardoor het moeilijker lijkt dan het is.

Een aantal websites die je kunnen helpen:
Ubuntu video - Video tutorials
Ubuntuguide.org - Alles wat je wilt aanpassen of installeren staat hier uitgebreid beschreven. Er is werkelijk geen onderwerp wat niet besproken wordt.

[ Voor 26% gewijzigd door Surkow op 17-03-2007 20:46 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik zit met de volgende vraag. Ik heb een pc "over" (P4 2,8 met 1Gig en een harde schijf van 80G). Deze wil ik inzetten als een file en mail server. Deze moet zowel extern via internet te benaderen zijn als intern via XP en een mac laptop.
Mijn idee is om eerste het interne netwerk op te zetten voordat ik de buitenwereld ontsluit.

Als achtergrond jaren geleden heb ik een Novell cursus gedaan zowel CNA als CNE 4, maar carriere technisch ben ik een geheel andere kant op gegaan, dus dit is min wat roestig.

Vanwege old times sake ben ik gaan kijken op de Novell site en kwam daar SLES tegen. Via bevriende contacten de DVD versie 10 gekregen, dus deze kan ik installeren maar wat ik op de site lees mis ik daar het eea. Wel kwam ik ifolder tegen wat zeer interessant lijkt om documentatie synchroon te houden. Maar het gevoel bekruipt me dat ik een moeilijke weg in ga.

Ook even de de test gedaan die aantal post is genoemd en daar komt OpenSuse uit en Ubuntu. Bij Opensuse krijg ik de indruk dat deze zeer desktop gericht is en dat ik dan toch naar SLES zou moeten gaan.
Op dit forum lees ik veel over Ubuntu dus de server versie ben ik nu aan downloaden. De indruk die ik krijg is dat Ubuntu standaard completer is uitgerust en vriendelijker is om mee te beginnen.

Is dat ook de mening hier of heb ik iets helemaal gemist en zou ik met ..... moeten beginnen.

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

@Bauchelain - je moet rekening houden met het feit dat de server install van Ubuntu alleen command line gebruikt. Als je een GUI wilt zul je die later zelf moeten installeren.

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Surkow schreef op zondag 18 maart 2007 @ 12:30:
@Bauchelain - je moet rekening houden met het feit dat de server install van Ubuntu alleen command line gebruikt. Als je een GUI wilt zul je die later zelf moeten installeren.
Dank je voor tip. Ben vanmiddag na je opm gelijk even een linux boek gaan lenen om te kijken welke commands er zijn.
Ik heb om even te oefenen zowel Ubuntu als SLES geinstalleerd. Beide waren eigenlijk vrij simpel te doen. SLES zit er gelikter uit qua installatie, bij Ubuntu heb ik het gevoel weer in dos te werken, maar dat is geen issue.

Ik ga volgend weekend ook nog even kijken naar FreeBSD om dan een keuze te maken. Belangrijkste is dat ik gevoelsmatig grip heb op het besturingsysteem voordat ik de diepte in ga. Idee is dat server rustig in een hoekje gaat draaien waarbij ik niet verwacht (hoop :o ) heel veel tijd te moeten spenderen aan het besturings system.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien mijn notebook kwam met VISTA en de helft van de zooi hier nog niet werkt onder VISTA vanwege het gebrek aan drivers zoek ik dus een gratis Linux-distro voor imbecielen. Het enige wat ik er mee wil doen is af en toe wat internetten, documentje typen en mp3tje luisteren. Welke distro is gewoon makkelijk in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 18:41:
Aangezien mijn notebook kwam met VISTA en de helft van de zooi hier nog niet werkt onder VISTA vanwege het gebrek aan drivers zoek ik dus een gratis Linux-distro voor imbecielen. Het enige wat ik er mee wil doen is af en toe wat internetten, documentje typen en mp3tje luisteren. Welke distro is gewoon makkelijk in gebruik?
Wat je opnoemt kan iedere moderne distributie zonder veel moeite wel. Maar mijn persoonlijke keuze zou Ubuntu zijn. Zie dit topic en deze website voor meer info en ondersteuning.

[ Voor 4% gewijzigd door Surkow op 19-03-2007 18:54 ]

Albert Einstein

Pagina: 1 ... 3 ... 46 Laatste

Dit topic is gesloten.