Het zoveelste standaard topic mbt de configuratie.
Doel
Het standaardgedoe, Mozilla met 20 tabbladen, muziekje op de achtergrond, DC++ en bittorent aan, Thunderbird aan; msn. Ook werk ik vaak met Pro-Engineer (trekt alleen de processor leeg afaik) en Catia. Zware Excel sheets en Mathematica/maple draai ik ook vaak. Films kijken is een andere liefhebberij, er gaat een goedkope tv-kaart in waarmee ik kan opnemen zodat een tv overbodig is. De meeste films kijk ik in DVD-kwaliteit.
Gamen doe ik ook geregeld, maar da's geen belangrijk criterium. vooral Wolfenstein ET zou ik graag op full res willen draaien, maar ik neem aan dat dat geen enkel probleem is met onderstaande config. Ook vlieg ik regelmatig met Condor. Ook dat leunt vooral op de processor.
Het plan is om Vista en een linux distro te draaien, de eerste voor het normale gebruik, de tweede om unix een beetje te leren kennen
Behalve goed werkend moet het vooral hééél goedkoop.
De config:
Acer AL1916WAs (19", 5ms, D-sub, Zwart/Zilver) € 183,78
Breedbeeld en betaalbaar. Het enige waar ik over twijfel is die DVI-uitgang. Hoe groot is het verschil in kwaliteit bij DVD's als je een korte kabel gebruikt? (D-sub)
2X 512MB PC5300 DDR2, CL5 (TwinMos) € 48,- X 2 = 96 euro
1GB werkgeheugen lijkt me voorlopig genoeg. Wél is uitbreidbaarheid naar 1,5 of 2GB een harde eis, afhankelijk van hoe vaak Vista de grens op gaat zoeken.
Gedowngrade naar pc4300 aangezien het qua snelheid niets uit lijkt te maken.
AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz) € 139,74
Dual core is een harde eis, AMD is net wat goedkoper.
BenQ DW1655 16x (Dual-layer, LightScribe, Z... € 29,75
Goedkoper is beter, maar ik geloof niet dat die er zijn met dezelfde functionaliteit.
Seagate Barracuda 7200.9, 250GB (7200rpm, SATA-II, 8MB, NCQ) € 68,49
Goedkoop en veel. Ik upgrade later waarschijnlijk nog een keer naar een tweede schijf, 250 of 320 gb er bij. Maxtor schijnt nogal een slechte reputatie te hebben, seagate minder.
MSI GeForce 7300 GS 256MB DDR2 (PCI-e, DVI, VGA) € 62,74
Betaalbaar en toch redelijk snel, 256 MB ivm Vista. Ik heb het hele DirectX 10 verhaal niet geheel gevolgd, maar als ik het goed begrijp moet dit nog een paar jaar moeiteloos met Vista kunnen draaien?
xfx is bij een winkel een stuk goedkoper, bij de rest net zo duur. Toch maar een MSI dus.
MSI K9N Neo-F, nForce 550 (ATX, PCI-e, Sou... € 61,50
Rechtstreeks uit de best buy guide gehaald. Afaik combineert dit prima met de rest van de componenten?
AOpen QF50A (ATX, 300W, Zwart) € 44,95
Op aanraden van een aantal posters veranderd. Goedkoop en lelijk; precies zoals het hoort ;-)
Totaal € 680
Tel daar dan nog een tv-kaart en wat randapparatuur bij op. In de toekomst zijn de enige twee uitbreidingen die wellicht plaats gaan vinden extra geheugen (2GB), een extra harde schijf en een dvd-speler om on-the-fly te kopieren.
Mijn vragen
Doel
Het standaardgedoe, Mozilla met 20 tabbladen, muziekje op de achtergrond, DC++ en bittorent aan, Thunderbird aan; msn. Ook werk ik vaak met Pro-Engineer (trekt alleen de processor leeg afaik) en Catia. Zware Excel sheets en Mathematica/maple draai ik ook vaak. Films kijken is een andere liefhebberij, er gaat een goedkope tv-kaart in waarmee ik kan opnemen zodat een tv overbodig is. De meeste films kijk ik in DVD-kwaliteit.
Gamen doe ik ook geregeld, maar da's geen belangrijk criterium. vooral Wolfenstein ET zou ik graag op full res willen draaien, maar ik neem aan dat dat geen enkel probleem is met onderstaande config. Ook vlieg ik regelmatig met Condor. Ook dat leunt vooral op de processor.
Het plan is om Vista en een linux distro te draaien, de eerste voor het normale gebruik, de tweede om unix een beetje te leren kennen
Behalve goed werkend moet het vooral hééél goedkoop.
De config:
Acer AL1916WAs (19", 5ms, D-sub, Zwart/Zilver) € 183,78
Breedbeeld en betaalbaar. Het enige waar ik over twijfel is die DVI-uitgang. Hoe groot is het verschil in kwaliteit bij DVD's als je een korte kabel gebruikt? (D-sub)
2X 512MB PC5300 DDR2, CL5 (TwinMos) € 48,- X 2 = 96 euro
1GB werkgeheugen lijkt me voorlopig genoeg. Wél is uitbreidbaarheid naar 1,5 of 2GB een harde eis, afhankelijk van hoe vaak Vista de grens op gaat zoeken.
Gedowngrade naar pc4300 aangezien het qua snelheid niets uit lijkt te maken.
AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz) € 139,74
Dual core is een harde eis, AMD is net wat goedkoper.
BenQ DW1655 16x (Dual-layer, LightScribe, Z... € 29,75
Goedkoper is beter, maar ik geloof niet dat die er zijn met dezelfde functionaliteit.
Seagate Barracuda 7200.9, 250GB (7200rpm, SATA-II, 8MB, NCQ) € 68,49
Goedkoop en veel. Ik upgrade later waarschijnlijk nog een keer naar een tweede schijf, 250 of 320 gb er bij. Maxtor schijnt nogal een slechte reputatie te hebben, seagate minder.
MSI GeForce 7300 GS 256MB DDR2 (PCI-e, DVI, VGA) € 62,74
Betaalbaar en toch redelijk snel, 256 MB ivm Vista. Ik heb het hele DirectX 10 verhaal niet geheel gevolgd, maar als ik het goed begrijp moet dit nog een paar jaar moeiteloos met Vista kunnen draaien?
xfx is bij een winkel een stuk goedkoper, bij de rest net zo duur. Toch maar een MSI dus.
MSI K9N Neo-F, nForce 550 (ATX, PCI-e, Sou... € 61,50
Rechtstreeks uit de best buy guide gehaald. Afaik combineert dit prima met de rest van de componenten?
AOpen QF50A (ATX, 300W, Zwart) € 44,95
Op aanraden van een aantal posters veranderd. Goedkoop en lelijk; precies zoals het hoort ;-)
Totaal € 680
Tel daar dan nog een tv-kaart en wat randapparatuur bij op. In de toekomst zijn de enige twee uitbreidingen die wellicht plaats gaan vinden extra geheugen (2GB), een extra harde schijf en een dvd-speler om on-the-fly te kopieren.
Mijn vragen
- Qua geheugen, volgens de Faq maakt alles boven pc3200 niets meer uit, volgens de bbg wel. Nou is het prijsverschil minimaal, maar hoe zit dat qua upgraden? Stel ik wil over een jaar nog 1 gb bijplaatsen. Twinmos zal dan heus niet failliet zijn, maar is dan pc3200 nog te koop?
- Die DVI-ingang. Hoe groot is je kwaliteitswinst/verlies tov sub-d bij korte kabellengtes en goede kabels?
- Welke tv-kaart moet ik hebben om in goede kwaliteit kabel op m'n pc te kunnen kijken? Hardwarematig encoden is niet nodig.
- Die kast. 23 euro voor een kast lijkt me niet kunnen. Ik zoek eigenlijk iets wat vooral betaalbaar is en toch een goede/betrouwbare voeding heeft. 4X3.5", meer is niet nodig. USB aan de voorkant zou leuk zijn maar is niet absoluut nodig.
- Er staan diverse xfx-videokaarten in de pricewatch die zo'n 20 euro minder kosten. Is xfs een B-merk? Ik ken het in het geheel niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Autoreply op 29-11-2006 13:26 ]