Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 46 Laatste
Acties:
  • 263.819 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een licht gewicht distro voor het volgende systeem:

AMD 1000mhz Dondervogel
256mb ram, misschien upgrade naar 512 mocht het niet te duur zijn
40gb HD
Geforce 440mx

Doel:
MP3's afspelen, cd's rippen en wat simpel tekstdocumentjes maken + printen. Pc komt te staan in een muziekstudioojte en zal voornamelijk dienen voor beluisteren van nieuwe nummers(cover band). Daarnaast zal hier en daar een cd-tje moeten worden geript en soms wat bladmuziek worden uitgeprint(yes me knows not legal :+). Muziek bewerken en dergelijke kunsten is niet nodig, daarvoor staat al een zware Apple.

Zelf zit ik te denken aan zenwalk linux of debian met xfce of fluxbox. Windows 98/Me zou ook een optie kunnen zijn maar heb ik liever niet. Iemand een idee?

Voor mezelf ben ik trouwens ook op zoek. Ik heb nu Ubuntu 7.04 al weer een paar weken draaien op mijn laptop maar heb het gevoel dat dit het net niet is. Ik vind het bijvoorbeeld vervelend dat ik tijdens de installatie niet kan kiezen of ik al die meuk die er standaard bij komt geinstalleerd wil hebben. Ook de repository's lijken niet al tijd recent wat vervelend is en op zoek gaan naar deb-jes is ook niet alles kan ik al uit ervaring meedelen.

Gentoo sprak me in eerste instantie wel aan maar ik schrok wel toen ik in de repository keek bij stable. Gnome 2.16 is daar de stabiele versie terwijl Ubuntu al 2.18 draait :? Ik dacht dat Gentoo bleeding edge was maar blijkbaar is dat achterhaald. Wat wel een zeer goed geregeld is bij Gentoo is de documentatie. Er is echt een hele hoop te vinden en dan heb je ook nog eens een gentoo wiki waar nog meer info te vinden is.

Arch-linux spreekt me ook erg aan alleen ben ik er niet zo mee bekend. Vandaag maar eens de repository en documentatie doorspitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Miki schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 11:53:
Zelf zit ik te denken aan zenwalk linux of debian met xfce of fluxbox. Windows 98/Me zou ook een optie kunnen zijn maar heb ik liever niet. Iemand een idee?
Xubuntu?
Voor mezelf ben ik trouwens ook op zoek. Ik heb nu Ubuntu 7.04 al weer een paar weken draaien op mijn laptop maar heb het gevoel dat dit het net niet is. Ik vind het bijvoorbeeld vervelend dat ik tijdens de installatie niet kan kiezen of ik al die meuk die er standaard bij komt geinstalleerd wil hebben. Ook de repository's lijken niet al tijd recent wat vervelend is en op zoek gaan naar deb-jes is ook niet alles kan ik al uit ervaring meedelen.
Na een release worden er enkel security updates doorgevoerd, de nieuwste software zit in de unstable tak (Gutsy nu), in feisty-backports of op getdeb.net. Tijdens de installatie kiezen van software kan volgens mij wel met Fedora, werkt ook goed en is aardig up-to-date afaik :)
Arch-linux spreekt me ook erg aan alleen ben ik er niet zo mee bekend. Vandaag maar eens de repository en documentatie doorspitten.
Arch gebruikt een 'rolling-release' systeem, dat zou misschien wel wat voor jou zijn. Ik heb het zelf echter ook nooit gebruikt.

[ Voor 2% gewijzigd door user109731 op 26-06-2007 12:08 . Reden: getdeb ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

Miki schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 11:53:
Ik ben op zoek naar een licht gewicht distro voor het volgende systeem:

AMD 1000mhz Dondervogel
256mb ram, misschien upgrade naar 512 mocht het niet te duur zijn
40gb HD
Geforce 440mx
Is toch een systeem wat met vrijwel iedere distro nog redelijk moet draaien.
Ik zou zeggen pak lekker de distro waar jij bekend mee bent, eventueel met een wat lichtere desktop omgeving.

Deze vraag zal je anders door iedereen anders beantwoord worden, ik roep meteen Mandriva, 90% van GoT roept waarschijnlijk meteen *buntu :+
Als jij dit systeempje echt wilt gebruiken, en niet alleen wilt 'pielen', denk ik dat de verstandigste zet simpelweg het gebruiken van de distro waarmee jij bekend bent gebruiken is, omdat jij daarin alles weet te vinden ;)

Belangrijkere vragen zijn in jouw geval bijvoorbeeld:
- Welke DE?
- Welke app. voor rippen van cd's
- etc... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door highking op 26-06-2007 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janus_freggel
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 17:07
na wat aanromellen met ubuntu ga ik denk ik toch zoals een van jullie al aangaf voor mandriva. ik kan me herinneren dat alls hardware netjes in mandrake draaide en ik er nooit problemen mee had.

Ik heb ubuntu nu intussen twee keer geinstalleerd twee keer op verschillende manieren de nvidia drivers geinstalleerd, dat gaat een tijdje goed, maar ineens kreeg ik xserver niet meer gestart door de nvidia drivers alle mogelijke oplossingen zoals vesa en vga geprobeerd, maar de enige oplossing is een herinstallatie en dat is nou net wat ik niet zoek in een ander OS... maak ik met windows al te vaak mee ;)

Op naar mandriva 2007 spring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Herinstalleren is nooit de oplossing, maar goed...

[ Voor 13% gewijzigd door Jungian op 26-06-2007 22:32 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janus_freggel
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 17:07
Jungian schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 22:32:
Herinstalleren is nooit de oplossing, maar goed...
ik weet het, zelfs in windows niet ;)

Maar zoals ik aangaf ik zoek een vervanging voor windows, dan zoek je natuurlijk wel iets waar alles out of the box werkt en in mijn geval gaat dan met Mandriva (waarvandaan ik dit bericht schrijf) net even wat soepeler dan met Ubuntu.

Op mijn laptop staat trouwens nog steeds (x)ubuntu en daar werkt het perfect. ik blijf dus van twee (drie met Vista voor mijn vrouw) snoepen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
janus_freggel schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 23:55:
[...]

ik weet het, zelfs in windows niet ;)

Maar zoals ik aangaf ik zoek een vervanging voor windows, dan zoek je natuurlijk wel iets waar alles out of the box werkt en in mijn geval gaat dan met Mandriva (waarvandaan ik dit bericht schrijf) net even wat soepeler dan met Ubuntu.

Op mijn laptop staat trouwens nog steeds (x)ubuntu en daar werkt het perfect. ik blijf dus van twee (drie met Vista voor mijn vrouw) snoepen ;-)
Een distro is alleen maar een jasje om een handjevol pakketjes samen met een kernel. Het bestaat gewoon niet dat distro A wel werkt en distro B niet werkt. Met google, zoeken op de distro desbetreffende forum en niet te vergeten de wiki's + wat geduld moet je alles aan de praat krijgen. De keuze van een distro om harware redenen is eigenlijk onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking

highking

Langharig tuig

Miki schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 08:25:
Het bestaat gewoon niet dat distro A wel werkt en distro B niet werkt.
Mee eens, maar de hardwaredetectie tools verschillen wel per distro, en daar zit voor de beginnende gebruiker dan vaak ook het grote verschil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
highking schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 09:21:
[...]
Mee eens, maar de hardwaredetectie tools verschillen wel per distro, en daar zit voor de beginnende gebruiker dan vaak ook het grote verschil ;)
Als de beginnende gebruiker gewoon het internet op gaat voor zijn benodigde vraag/informatie dan is er geen probleem.

Ps. vroeger toen je nog beginnende windows gebruiker was, heb je tegen dezelfde zaken aangelopen. Na de windows installatie zul je waarschijnlijk ook alle drivertjes bij elkaar hebben lopen scharrelen van cd's/internet. Ps. hoe heb je geleerd om *.inf installaie bestanden te installeren op een windows installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Naast Gentoo en OpenBSD ga ik nu ook Kubuntu op een PC dumpen... Ben benieuwd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking

highking

Langharig tuig

Miki schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 09:42:
[...]

Als de beginnende gebruiker gewoon het internet op gaat voor zijn benodigde vraag/informatie dan is er geen probleem.

Ps. vroeger toen je nog beginnende windows gebruiker was, heb je tegen dezelfde zaken aangelopen. Na de windows installatie zul je waarschijnlijk ook alle drivertjes bij elkaar hebben lopen scharrelen van cd's/internet. Ps. hoe heb je geleerd om *.inf installaie bestanden te installeren op een windows installatie?
Maar de beginnende gebruiker gaat dit allemaal niet opzoeken op het Internet, dat is een beetje het probleem van 'gebruikers' in het algemeen... is altijd al zo geweest. Mensen lezen niet, en hebben daar ook vaak geen zin in (me guilty as hell). Hoe vaak ik geen Windows 95 computerertjes heb mogen installeren, omdat de gebruiker zelf er niet uit kwam... :+

Overigens had ik toen nog geen Internet, maar dat had ik toch echt iets vlotter onder de knie dan een drivertje installeren in Linux :X
Mee eens, als je eenmaal doorhebt hoe het werkt, is het in Linux allemaal zelfs gemakkelijker dan in Windows, maar de leercurve is wel iets steiler. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:51
Miki schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 09:42:
[...]

offtopic:
8)7 Met die mentaliteit hadden we nu nog in berevellen gelopen. Er is wel degelijk verschil in distro's, de ene heeft een andere kernel dan de ander, de ene patcht die kernel meer of anders dan de andere, ze kiezen andere default instellingen, andere standaard geinstalleerde software, andere looks, etcetera.

Zelf met modules prutsen, zelf kernels compilen, en zelfs alleen al het handmatig wijzigen van configuratiebestanden zijn dingen die er allemaal compleet uit moeten voor een beginnende gebruiker. Een OS voor gewone gebruikers moet gewoon simpel en direct uit de doos goed werken. Ik heb van mijn koelkast ook geen idee hoeveel watt de pomp heeft en wat voor thermostaatje er precies in zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Jesse op 27-06-2007 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

highking schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 09:21:
[...]
Kleine nuance: de distro-afhankelijke detectietools verschillen inderdaad. Maar je kan nog altijd X -configure doen op eender welke installatie, lspci, lsmod, lsusb, etc. blijven krek hetzelfde. Net zoals de tools om je netwerk te diagnosticeren enz. (ifup/ifdown zijn bv. tools die Debian & Ubuntu wel installeren, maar ze zijn niet standaard - ze zijn uitbreidingen op wat standaard voorhanden is, en wat standaard voorhanden is, is in principe voldoende).

Sommige distros zoals Slackware leveren bitter weinig extra tooltjes mee, wat hen meteen tot de betere distros om 'Linux' te leren maakt, terwijl veel distros je $DISTRO Linux aanleren. De mensen die van bv. Ubuntu of Gentoo overstappen op een andere distro overstappen en vragen waar resp. apt-get of de useflags zitten, zijn teveel om op een hand te tellen ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Jesse schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 12:18:
[...]

offtopic:
8)7 Met die mentaliteit hadden we nu nog in berevellen gelopen. Er is wel degelijk verschil in distro's, de ene heeft een andere kernel dan de ander, de ene patcht die kernel meer of anders dan de andere, ze kiezen andere default instellingen, andere standaard geinstalleerde software, andere looks, etcetera.

Zelf met modules prutsen, zelf kernels compilen, en zelfs alleen al het handmatig wijzigen van configuratiebestanden zijn dingen die er allemaal compleet uit moeten voor een beginnende gebruiker. Een OS voor gewone gebruikers moet gewoon simpel en direct uit de doos goed werken. Ik heb van mijn koelkast ook geen idee hoeveel watt de pomp heeft en wat voor thermostaatje er precies in zit.
In wat er standaard wordt meegeleverd aan software/kernels+modules/instellingen verschilt inderdaad. Maar zoals hierboven is aangehaald maakt het uiteindelijk geen drol uit welke distro je draait.

Een gewone OS die "out of the box" moet werken bestaat niet en zal ook nooit komen. Het aantal denkbare hardware configuraties is daarvoor gewoonweg te groot. Het zal uiteindelijk altijd gaan om configuraties die veel in omloop zijn waarbij de "out of the box" functionaliteit zal werken.

Trouwens ik ken geen "gewone gebruiker" die zelf zijn OS installeerd. Die mensen kopen meestal een Dell/HP/Packerd Bell/vul maar in/ die een herstel- partitie en/of cd's hebben

Dus om in jouw optiek van de koelkast te blijven; als jij je thermostaatje wilt vervangen maar je weet niet eens waar die zit dan moet je er ook niet aan beginnen...tenzij je gaat uitzoeken hoe het allemaal zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Miki schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 13:11:
[...]

In wat er standaard wordt meegeleverd aan software/kernels+modules/instellingen verschilt inderdaad. Maar zoals hierboven is aangehaald maakt het uiteindelijk geen drol uit welke distro je draait.
offtopic:
Dat maakt wel uit, behalve als je zo ver gaat costumizen dat je uiteindelijk bij wijze van spreken net zo goed LFS had kunnen nemen. Maar daarvoor moet je expert zijn, en dat zijn de meeste mensen niet, terwijl die wel zelf eens een keer een ander programma of een memorystick of wat dan ook willen gaan gebruiken.
Een gewone OS die "out of the box" moet werken bestaat niet en zal ook nooit komen. Het aantal denkbare hardware configuraties is daarvoor gewoonweg te groot. Het zal uiteindelijk altijd gaan om configuraties die veel in omloop zijn waarbij de "out of the box" functionaliteit zal werken.
offtopic:
Hoezo? De meeste moderne OS-en beginnen er aardig op te lijken, en out-of-the-box werken is toch vziw een belangrijk doel van veel linux-distro's, en terecht.
Trouwens ik ken geen "gewone gebruiker" die zelf zijn OS installeerd. Die mensen kopen meestal een Dell/HP/Packerd Bell/vul maar in/ die een herstel- partitie en/of cd's hebben
offtopic:
Daar zit een deel waarheid in, maar dat is ook de reden waarom iedereen maar Windows gebruikt. Jij hebt gelijk als je een OS voor de gebruiker niet relevant vind maar alleen de toepassingen daarop, maar imho zit tussen het OS en de software daarop iets te veel verband om strak te kunnen stellen dat jan en alleman niets van zijn OS hoeft te weten.
Dus om in jouw optiek van de koelkast te blijven; als jij je thermostaatje wilt vervangen maar je weet niet eens waar die zit dan moet je er ook niet aan beginnen...tenzij je gaat uitzoeken hoe het allemaal zit.
offtopic:
Daar zit natuurlijk wat rek in, want sommige mensen kunnen wel hun eigen fietsband plakken, daar hoef je geen vakman voor te zijn. Om met een auto te rijden je ook iets meer kunnen, namelijk je moet een rijbewijs halen. (Of met andere woorden, mijn voorbeeld van de koelkast is onvolkomen, net zoals de meeste voorbeelden.)

[ Voor 16% gewijzigd door Jesse op 27-06-2007 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
Anders gooi je er nog even een paar off-topic tags bij :+

offtopic:
Die discussie kunnen jullie ook voeren via DM's

[ Voor 27% gewijzigd door Jungian op 27-06-2007 14:07 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Zal ik de boel beginnen te splitsen of gaan we de on-topic tags weer gebruiken :+

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Pim. schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 15:59:
Zal ik de boel beginnen te splitsen of gaan we de on-topic tags weer gebruiken :+
offtopic:
Wat mij betreft zetten we er een punt achter (tenzij iemand er nog verder over wil gaan). We hebben allebei ons punt wel duidelijk kunnen maken denk ik.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingskawn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-02 23:46
Sinds kort is er iemand die op onze Linksys modem-router ons datalimiet overschrijd. Dit zouden we willen tegengaan door een linux proxy op te zetten hiervoor en dus te kunnen kijken wie het is of misschien intern bij ons zonder ons het te zeggen.
Wat raden jullie me aan hiervoor?

Ik heb al gegoogled en ben op Clarkconnect gevallen. Heeft iemand deze al getest? Wij zouden een machine hiervoor bestellen.

Thanks voor de replies :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking

highking

Langharig tuig

Kingskawn schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 09:18:
Sinds kort is er iemand die op onze Linksys modem-router ons datalimiet overschrijd. Dit zouden we willen tegengaan door een linux proxy op te zetten hiervoor en dus te kunnen kijken wie het is of misschien intern bij ons zonder ons het te zeggen.
Wat raden jullie me aan hiervoor?

Ik heb al gegoogled en ben op Clarkconnect gevallen. Heeft iemand deze al getest? Wij zouden een machine hiervoor bestellen.

Thanks voor de replies :-)
Een bedrijf met een data-limiet op de verbinding? :X
Maar in feite moet een Linux bakje met squid al voldoende zijn voor wat jij wilt, en dat kan eventueel een oude 2e/3e hands bak zijn afhankelijk van hoe zwaar 'ie belast gaat worden (aantal gebruikers).

Ik heb zelf geen ervaring met ClarkConnect, maar er is zo te zien een gratis versie van, dus waarom niet gewoon eens installeren op een bak die 'over' is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingskawn
Ok ga ik doen. Ga nog moeten zien hoe ik de linux configureer met de modem-router zodat ie de logs kan bijhouden wie wat doet via WIFI...

Ja wij hebben een gewone 'testlijn' met een datalimiet van 12gb per maand. Eenmaal die de limiet overschreden zitten we op smallband rond de 10kb/s ipv 400kb/s. Nogal een verschil hé :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Mwa, met 400 kilobits valt nog wel een website op te vragen hoor ;)
Alleen zodra je met meerdere personen dat gaat delen, ja au.

Er zijn nog meer dergelijk router pakketen trouwens, SmoothWall kan ook een hoop leuke dingen.

[ Voor 27% gewijzigd door Ultraman op 28-06-2007 13:01 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

cybersteef schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 13:00:
Mwa, met 400 kilobits valt nog wel een website op te vragen hoor ;)
Alleen zodra je met meerdere personen dat gaat delen, ja au.
Ik denk dat hij zich eerder druk maakt om die 10 KB/s (10 Kb/s is wel heel weinig) :+

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingskawn
Normaal hebben we hier 400KB/s in download om te internetten. Die linksys modem-router dient enkel om VPN verbindingen te testen van interne users. Verder om soms te surfen maar onder ons (6 users).
Wij werken in een soort bunker, in zwaar beton dus (datacenter). Normaal komt het signaal niet hierbuiten maar we hebben gehoord via via dat het signaal wel naar buiten komt. Wij vermoeden dus dat een komiek de linksys gehackt heeft.
Daar er op de linksys geen goeie log bestaat willen we een machine installeren en de linksys hierop aansluiten om alles te loggen, wie zich verbindt, hoeveel MB hij download, enz....
Dat is het doel van dit project.

Ik was op clarkconnect gevallen maar Smoothwall is er ook blijkbaar. Ik ga effe die laatste bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking

highking

Langharig tuig

SmoothWall is zeker leuk, en extreem gemakkelijk te installeren/configureren :)

Maar voor wat spannendere zaken moet je bij SmoothWall vaak even handmatig door de config bestanden spitten, want de webinterface is gebouwd op simplicity zeg maar >:)
Daarnaast moet je er bij SW rekening mee houden dat de webinterface niet gaat kunnen samenwerken met handmatige aanpassingen aan config files, dus altijd even een backupje van je bestanden maken na een aanpassing (is zowieso aan te raden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Om even terug tekomen op mijn voorgaande post; ik heb gekozen voor gentoo. Op dit moment heeft gentoo gewoon de beste documentatie/wiki/forum. Arch-linux is leuk als je wat verder bent in linux; zeg maar gerust gevorderde gebruiker. Men gaat er toch van uit dan je de meeste hoofdzaken wel weet als je de documentatie door spit.

Enige waar ik nu aan twijfel is welke branch ik moet kiezen. De stable branch is het meest veilige als je je eerste stapjes doet in gentoo maar een aantal favo packages zijn wat gedateerd. De unstable branch heeft dat probleem niet maar ik hoor daar weinig goede verhalen over (br0ken package <vul in> topics).
Mixen van branches is ook niet te aan te raden wat ik heb gelezen aangezien je dan dependentie problemen kan krijgen m.b.t. versienummering. Zijn hier eigenlijk gebruikers die stable of unstable branch gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Stable is inderdaad oude meuk. Een package wordt bijvoorbeeld sowieso pas stable verklaart als ook alle deps daarvan stable zijn (wat erg lang kan duren in sommige gevallen). Het beste wat je nog kunt doen is meerdere branches doorelkaar heen gebruiken (dependency-problemen zul je weinig tegenkomen, aangezien je zelf alles compiled). Je kunt probleemloos bijvoorbeeld ~x86 en x86 door elkaar heen draaien.

Compleet ~x86 draaien is kansloos, aangezien je dan _blijft_ compilen. Ik heb het gedaan en na twee maanden had ik het echt wel gehad. Een onstabiel systeem behoort ook tot het prijzenpakket.

[ Voor 5% gewijzigd door Jungian op 02-07-2007 18:06 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier Mandriva 2007.1 Spring (van de Mandriva One cd). Ik heb een behoorlijk tijdje zitten kloten voordat ik eindelijk linux op mijn Dell Inspiron 6400 laptop kreeg. Veel problemen gehad met het installeren.. al weet ik niet of die cd's/dvd's nou elke keer verkeerd gebrand zijn. Maar ja, uiteindelijk toch Ubuntu goed aan de praat gekregen, waar ik opzich wel tevreden mee was, maar niet helemaal. Vervolgens KDE-desktop geinstalleerd, wat ik al een stuk prettiger vond. Maar vond het een beetje zonde van de ruimte om zowel KDE als GNOME geinstalleerd te hebben. Heb tenslotte maar een klein partitie voor Linux (zo'n 11 gb) en de rest van de 80 gb grote schijf is voor Windows XP.

Ik had vervolgens Kubuntu gedownload en gebrand.. maar daar kwam ik helemaal niet ver mee.. Hij startte niet eens op, dus laat staan installeren. Vervolgens Mandriva 2007.1 One gedownload en gebrand.. en na een stuk of 10x proberen te installeren/formateren werkte die eindelijk volledig. En ik ben er erg tevreden mee. Bij Mandriva free 2007.1 (dus de grote DVD) kreeg ik elke x problemen met packages tijdens het installeren. De DVD 2x gebrand.. en bij allebei ging elke keer hetzelfde mis. MD5SUM gedaan na het downloaden, daar lag het niet aan, waar het wel aan ligt is me nog steeds een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 19:14:
Ik heb hier Mandriva 2007.1 Spring (van de Mandriva One cd). Ik heb een behoorlijk tijdje zitten kloten voordat ik eindelijk linux op mijn Dell Inspiron 6400 laptop kreeg. Veel problemen gehad met het installeren.. al weet ik niet of die cd's/dvd's nou elke keer verkeerd gebrand zijn. Maar ja, uiteindelijk toch Ubuntu goed aan de praat gekregen, waar ik opzich wel tevreden mee was, maar niet helemaal. Vervolgens KDE-desktop geinstalleerd, wat ik al een stuk prettiger vond. Maar vond het een beetje zonde van de ruimte om zowel KDE als GNOME geinstalleerd te hebben. Heb tenslotte maar een klein partitie voor Linux (zo'n 11 gb) en de rest van de 80 gb grote schijf is voor Windows XP.

Ik had vervolgens Kubuntu gedownload en gebrand.. maar daar kwam ik helemaal niet ver mee.. Hij startte niet eens op, dus laat staan installeren. Vervolgens Mandriva 2007.1 One gedownload en gebrand.. en na een stuk of 10x proberen te installeren/formateren werkte die eindelijk volledig. En ik ben er erg tevreden mee. Bij Mandriva free 2007.1 (dus de grote DVD) kreeg ik elke x problemen met packages tijdens het installeren. De DVD 2x gebrand.. en bij allebei ging elke keer hetzelfde mis. MD5SUM gedaan na het downloaden, daar lag het niet aan, waar het wel aan ligt is me nog steeds een raadsel.
Er ontbreken een 2 tal zaken waardoor niemand je kan helpen.

Waar en wat gaat er precies mis. Het is nu namelijk niet duidelijk welk proces hiervoor verantwoordelijk is. Daarnaast vraag ik me af of dit topic hiervoor wel geschikt is.

Ps.
Heb je er zelf er nog wat aan gedaan? Googlen op internet bijvoorbeeld?
Eerste hints:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=257684
http://tuxmobil.org/dell.html en dan kijken naar 6400 - 16 howto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-08 09:08

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Ik zal mijn probleem eens hier posten

Ik wil voor mijn desktop met de volgende specs:
Athlon64 3000+
1GB DDR400
500GB RAID0 (onboard dingetje maar)
ATi Radeon X300SE / PCI-Express (ik walg er zelf ook van)

een Linux distro die in de eerste instantie als host dient voor een VMWare systeem met windows XP. Ik heb wel af en toe linux geprobeerd en ik ben wel bekend met de verschillen etc maar ik kan niet echt zeggen dat ik er ervaring mee heb. ik kan misschien een disk mounten mbv een howto :P ik kan ovre het algemeen wel dingen volgen als alle stappen op een rijtje staan en ik ben bereid tot op bepaalde hoogte wel te zoeken om iets aan de gang te krijgen. maar het liefst zou ik gewoon het OS installeren, de belangrijke drivers aan de gang hebben en dan vmware installeren.

Ik dacht zelf aan Fedora 7 of Ubuntu 7.04. Volgens mij is ubuntu iets bekender tegenwoordig wat handig is als iets niet lukt ofzo, wat denken jullie?

Later wil ik het systeem overzetten naar mijn Macbook Pro (intel core 2 duo, ook ATi kaart)
Hoe zit het met de ATi drivers? ik heb daar onder linux wel problemen mee gehad. ik wil in ieder geval zeker volledig gebruik kunnen maken van mijn 1680*1050 breedbeeld scherm.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Linux zal standaard je hybride RAID (want dat is het uiteindelijk, een vis-noch-vlees oplossing) niet zien. Misschien dat dmraid je chip wel ondersteunt, dat moet je maar es uitvissen.

Ik zie in ieder geval niet wat het 'probleem' zou zijn dat je post... Je (Windows-driver) software RAID aan de praat houden is het enige wat een probleem zou kunnen opleveren, en dan prefereer ik persoonlijk de 100% software raid die de Linux-kernel biedt.

Van je macbook pro zou ik afblijven (je wil daar Linux naar overzetten heb ik begrepen?). Het is natuurlijk mooi x86 hardware nu, maar EFI en misschien nog wat andere meuk zorgen er ongetwijfeld voor dat je standaard Linux-installatie niet zal booten :-).

Tenzij Fedora en/of Ubuntu EFI-ondersteuning hebben natuurlijk. Maar daar kan ik geen uitspraak over doen. Ik weet dat Arch Linux EFI ondersteunt, maar dat is momenteel geen distro waar jij mee wil beginnen ;).

Wat de ATi drivers betreft: ofwel krijg je ze aan de praat, ofwel niet, maar mathematische waarheden daarover hoef je niet te zoeken :P. Trial and error is het devies.

[ Voor 42% gewijzigd door Borromini op 05-07-2007 13:01 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwadronaut
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er is heel wat mogelijk met efi, het is natuurlijk wel wat anders dat je ook moet leren, maar mijn ervaring op hp-itanium machines met efi is dat de interne documentatie voldoende is om te starten ;-)

Zowel debian, hp-ux als freeBSD draaiende gehad met efi (op diezelfde itanium machines). Ik hoop dat het ondertussen al wat is verbeterd, de ondersteuning, maar vooral met hp-ux als FBSD had ik amper tot geen problemen met efi. Debian, (toen nog geen etch), was wat meer geklooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eens uit nieuwsgierigheid Fedora gedowned (Fedora Live CDROM) en op mijn oude laptop gezet (P3-800, 256MB, SiS) en ik moet zeggen dat ik er van stond te kijken dat ie de drivers van de hardware automatisch installeerde. Is met winXP wel ander verhaal. Ik vind hem wel een beetje traag, dus misschien heeft iemand een beter idee voor deze linux-noob? Verder ziet het er best grappig uit, maar wel effe wennen. Opstarten duurt 5 minuten, maar volgens mij geeft ie ergens een aantal errors in de trand van Err 0x00 0x00 0x00 Err en nog meer van dat soort vage berichten die me echt helemaal niks zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 19:49:
Ik vind hem wel een beetje traag, dus misschien heeft iemand een beter idee voor deze linux-noob?
Geen GNOME of KDE gebruiken, maar Xfce, Fluxbox en vrienden.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miky-Man
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-07 21:14
Hey allemaal, :w
Ik heb sinds vorige week een nieuwe laptop...
http://www.ottaky.com/lib70ct.php
CPU: 120MHz Intel Pentium MMX
RAM: 16 / 32MB (mine is 32MB)
HDD: 1.6GB (IBM DDLA21620)
Graphics card: Chips & technologies CT-65550 1MB
Display: 6.1" TFT
...nieuw voor mij tenminste. ;)
Ik zou er graag Linux op willen hebben, hoe ik het erop installeer is voormij al duidelijk, maar alleen de Linux nog niet.
Het moet gewoon een "desktop" laptop worden, bedoeld voor internet (zodra ik zo'n PCMCIA kaartje heb :O ), muziek, en eventueel programmeren (PHP, MySql, de hele bende).
En ten slotte, ik wil mij graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen.
Ik hoop dat ik duidelijk ben :Y , en dat jullie een geschikte Linux Distro voor mij weten. _/-\o_

Desktop CPU: 3.40GHz | RAM: 2GB | HDD: 400GB | Display: 21" | OS: Windows XP
Laptop CPU: 120MHz | RAM: 16MB | HDD: 1,6GB | Display: 6.1" TFT | OS: n/a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Freak
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05-2023
Ik heb een aantal weken geleden ook fedora 7 gedownload en geinstalleerd op een 2de computer om gewoon eens te kijken naar wat verschillende distributies en was ook best positief verast over deze distributie. Bij mij was het een stuk sneller dan de verschillende *buntu distro's en voor mijn gevoel was fedora net een stukje meer "af", dan *buntu. Fedora is zeker iets wat ik voor beginners kan aanraden. Goed, het is misschien wat lastiger om non-free software te installeren, maar ook dat is vrij makkelijk met de livna repository. Zeker met wat een lichtere desktop Environment (zoals Xfce) is nog prima op een wat oudere computer te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Slackware of Debian dus als je een beetje gangbare distro hebben wilt. Installeer vooral geen desktop environment (KDE/Gnome) maar neem een lichte windowmanager zoals fluxbox of icewm.

Ik weet niet hoe je wilt gaan internetten, maar Firefox word een hele kluif voor die doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Miky-Man schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 21:53:
Ik hoop dat ik duidelijk ben :Y , en dat jullie een geschikte Linux Distro voor mij weten. _/-\o_
Je kunt er alleen maar van dromen dat je op zulke schamele specs (weinig RAM, langzame processor, weinig HDD-space) al die dingen kunt gaan doen. Misschien moet je eerst je doelstellingen even naar beneden bijstellen.

[ Voor 43% gewijzigd door Jungian op 06-07-2007 22:25 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miky-Man
Ik begrijp het, nieuwe doelstellingen:
Muziek/data, evt Internet als het mogelijk is.
In dat geval zou ik als browser altijd nog Lynx kunnen gebruiken.
En is een windowmanager gewoon "de layout van oa de browser" ?
Slackware/Debian is toch wel inclusief Windowmanager?
Corrigeer me aub als ik het verkeerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

http://nl.wikipedia.org/wiki/Windowmanager :> Slackware en Debian komen met een heel arsenaal WM's (zoals elke distro). Jouw taak is degene te kiezen die het beste bij je past.

[ Voor 63% gewijzigd door Jungian op 06-07-2007 23:01 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miky-Man
Jungian schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 23:00:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Windowmanager :> Slackware en Debian komen met een heel arsenaal WM's (zoals elke distro). Jouw taak is degene te kiezen die het beste bij je past.
Ik begin net pas met Linux, dus veel verstand heb ik er nog niet van. ;)
Ik ken dus ook geen elkele Windowmanager, maar de meest simpele lijkt me goed genoeg.
Ik hoef geen 3d effecten, bewegende plaatjes, of transparante achtergronden.
Mijn eerste keuze voor een OS was Windows 95, maar ik wou weer een nieuwe ervaring.
Een Windowmanager die daar op lijkt is goed genoeg voor mij 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-08 13:32
Ik heb ook zo'n laptop als Milky-Man, maar ietsjes beter (233 Mhz, 64Mb geheugen,12" scherm,HDD 5Gb) :X .
Ik hoef geen desktop environment, ik wil hem namelijk alleen gebruiken voor mpd, email checken en irc, dat kan allemaal in de console. Er zit een USB wifi ontvanger (Etech) bij, die ik graag werkend zou zien. Ik heb Ubuntu 7.04 alternate, Freebsd, Arch (Duke) en Gentoo al geprobeerd, maar allemaal willen ze niet door de installatie heenkomen omdat ze (denk ik) mijn IDE-chipset niet herkennen en met als gevolg dat de cdrom allemaal interrupt meldingen krijgt.
Ik zoek dus een vrij recente distro omdat ik wifi aan de praat wil hebben, maar tegelijkertijd ook een zo licht mogelijke distro met goede hardwareherkenning (van oude hardware). Kan dat? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Miky-Man schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 14:06:
Ik begin net pas met Linux, dus veel verstand heb ik er nog niet van. ;)
Ik ken dus ook geen elkele Windowmanager, maar de meest simpele lijkt me goed genoeg.
Ik hoef geen 3d effecten, bewegende plaatjes, of transparante achtergronden.
Mijn eerste keuze voor een OS was Windows 95, maar ik wou weer een nieuwe ervaring.
Een Windowmanager die daar op lijkt is goed genoeg voor mij 8).
Zou niet weten of IceWM fijn werkt (zelf nooit gebruikt), maar kijkend naar dit thema zal het helemaal goed komen met de "Windows 95 ervaring". ;)
Ik zou zelf eerder gaan voor Fluxbox (minimaal, maar wel inclusief panel) gaan of WMII (hoe bestuur ik effectief een OS met m'n toetsenbord les 1).

In de NOS FAQ kun je ook nog een stukje terug vinden over WM's en DE's.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miky-Man
Ik ga dan Fluxbox gebruiken als Windowmanager, omdat deze (volgens Wikipedia ;) ) minimaal is.
Maar nu is dan nog de keuze tussen Debian & Slackware, weet iemand welke van deze lagere systeemeisen heeft? Of een andere reden waarom is deze zou moeten kiezen?
Igg tot nu toe al bedankt voor de hulp die ik heb gekregen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petok
Miky-Man schreef op zondag 08 juli 2007 @ 00:19:
Ik ga dan Fluxbox gebruiken als Windowmanager, omdat deze (volgens Wikipedia ;) ) minimaal is.
Maar nu is dan nog de keuze tussen Debian & Slackware, weet iemand welke van deze lagere systeemeisen heeft? Of een andere reden waarom is deze zou moeten kiezen?
Igg tot nu toe al bedankt voor de hulp die ik heb gekregen! _/-\o_
Aangezien je weinig ervaring met Linux hebt zou ik absoluut beginnen met Debian, vooral vanwege het IMO geweldige pakketbeheersysteem. Debian installeert volgens mij wel wat zooi tijdens een standaard installatie (dat was iig mijn ervaring met Debian een jaar geleden), maar je kan je systeem eenvoudig tot het absolute minimum strippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Petok schreef op zondag 08 juli 2007 @ 00:59:
Aangezien je weinig ervaring met Linux hebt zou ik absoluut beginnen met Debian, vooral vanwege het IMO geweldige pakketbeheersysteem.
++
Debian installeert volgens mij wel wat zooi tijdens een standaard installatie (dat was iig mijn ervaring met Debian een jaar geleden), maar je kan je systeem eenvoudig tot het absolute minimum strippen.
Gewoon bij tasksel aan het einde alles uitvinken en je hebt een (aardig) minimaal systeem. :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Jesse schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 22:02:
Ik weet niet hoe je wilt gaan internetten, maar Firefox word een hele kluif voor die doos.
Zelfs een PII heeft er moeite mee :X Opera ging als een tierelier dus ik zozu daarmee effe proberen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miky-Man
Jungian schreef op zondag 08 juli 2007 @ 01:02:
Gewoon bij tasksel aan het einde alles uitvinken en je hebt een (aardig) minimaal systeem. :)
Is het dan wel mogelijk om eventueel later dingen aan/uit te vinken?
Ik ga dus Debian gebruiken, op http://www.debian.org/CD/torrent-cd/index.en.html vragen ze wat voor een Proccesor heb?
[alpha] [amd64] [arm] [hppa] [i386] [ia64] [mips] [mipsel] [powerpc] [sparc] [s390] [source] [multi-arch]
Uiteraard staat er geen 120MHz Intel Pentium MMX bij :P
Edit: Maakt het uit welke ik kies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petok
Miky-Man schreef op zondag 08 juli 2007 @ 12:04:
[...]

Ik ga dus Debian gebruiken, op http://www.debian.org/CD/torrent-cd/index.en.html vragen ze wat voor een Proccesor heb?

[...]

Uiteraard staat er geen 120MHz Intel Pentium MMX bij :P
Edit: Maakt het uit welke ik kies?
Dat maakt zeker uit, ze vragen uit welke architectuur je processor bestaat, dus kies i386.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Miky-Man schreef op zondag 08 juli 2007 @ 12:04:
[...]

*knip*
Ja. (o.a.) Debian heeft een systeem om software te installeren dat verreweg superieur is aan Windows. Een enorme hoeveelheid geschikte software is verzameld en beschikbaar gemaakt via internet en met een paar eenvoudige commando's te installeren. Om daar meer over te weten te komen zou je de man-page van apt-get eens kunnen doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miky-Man
Hey allemaal, echt ontzettend bedankt voor het helpen!
Voor de mensen die het resultaat willen weten:

Windowmanager: Fluxbox
Browser: Opera

En dat op een:
CPU: 120MHz Intel Pentium MMX
RAM: 16 / 32MB
HDD: 1.6GB (IBM DDLA21620)
Graphics card: Chips & technologies CT-65550 1MB
Display: 6.1" TFT
Dat wat nu de hoogste prioriteit heeft, is zoeken naar een adapter :P :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
offtopic:
En Miky-Man, loopt het een beetje lekker? Was het installeren een beetje te doen?

[ Voor 48% gewijzigd door Jesse op 09-07-2007 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miky-Man
Jesse schreef op maandag 09 juli 2007 @ 08:41:
offtopic:
En Miky-Man, loopt het een beetje lekker? Was het installeren een beetje te doen?
Miky-Man schreef op maandag 09 juli 2007 @ 00:11:
Dat wat nu de hoogste prioriteit heeft, is zoeken naar een adapter :P :P :P
Ik heb dat laptopje gekregen zonder accu, adapter of iedere andere randapparatuur :9
Ik ga vanmiddag ffies bij de Action kijken of ze nog iets lekker goedkoops hebben ;)
Daarna kan ik nog niet installeren, dan moet ik eerst nog een 2.5" HDD behuizing hebben met USB aansluiting. En dan, kan ik Debian op mijn eigen PC op die harddisk installeren.
En dan stop ik hem weer terug, en hoop ik dat het is gelukt xD
Maar zodra alles is afgerond, zullen jullie daar bericht over krijgen! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Miky-Man schreef op maandag 09 juli 2007 @ 11:32:
[...]
*verhaal*
Maar zodra alles is afgerond, zullen jullie daar bericht over krijgen! :Y
Heeft die laptop geen fdd of cd-speler? Wat jij van plan bent is nou niet bepaald recht-toe-recht-an.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Na een kleine week ploeteren is het me gelukt om gentoo basis-systeem klaar te hebben. De installatie procedure zelf is kinderlijk eenvoudig met een uitgeprinte handboek op je schoot. De problemen lagen meer in het niet goed opvolgen van de uit te voeren handelingen die in het handboek stonden en typfouten. Voorbeelden:

Vergeten vers gecompileerde linux kernel te kopieren naar /boot.
Bij grub.conf splashimage=(hd0,0)/boot/grub/splash.xmp.gz moet zijn .../splash.xpm.gz

Ach ja... leren lezen valt soms tegen :+

Nu rest me nog het installeren van een desktop-systeem met xorg 7.2 met gnome 2.18. Ben benieuwd of het uiteindelijk de moeite waard is in vergelijking tot Ubuntu FF7.04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miky-Man
Jesse schreef op maandag 09 juli 2007 @ 12:16:
[...]

Heeft die laptop geen fdd of cd-speler? Wat jij van plan bent is nou niet bepaald recht-toe-recht-an.
Hij heeft niet eens een diskette-drive.
De enige aansluitingen zijn, de PCMCIA aansluiting, eentje voor een printer, een voor een monitor, en eentje die ik niet ken maar lijkt op die van de monitor.
Dus het zal wel moeten via deze (omslachtige) weg :)

Edit: Er zit ook nog iets met infra-rood en een geluid aansluiting op. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Miky-Man op 09-07-2007 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Miky-Man schreef op maandag 09 juli 2007 @ 13:32:
eentje die ik niet ken maar lijkt op die van de monitor.
Een seriële poort ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miky-Man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Zojuist gnome bak proces afgerond en even met gnome gespeeld. Het eerste wat me opvalt is het enorme snelheidsverschil. Ik had niet verwacht dat dit zo groot zou zijn in vergelijking met ubuntu en mijn hardware. Vaak hoor je dat je op een snel systeem het verschil niet merkt maar dit voel je wel degelijk.

Voorlopig ben ik nog niet klaar openoffice moet ook nog gebakken worden :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Mag je hier ook vragen wat voor een OS voor de server geschikt is?

Ik zoek nl een OS op een PII 450mhz voor de volgende taken:
  • WOL (of is dat alleen hardware?)
  • Fileserver (ftp)
  • webdev, in mijn geval *AMP
  • van buiten benaderbaar. Het geheel zit achter een modem en router (linksys met OpenWRT)
  • Moet webapplicaties kunnen draaien die ook van buiten benaderbaar zijn
Ik zat zelf te denken aan freesco, omdat ik daar ervaring mee heb. Dit is echter al jaren geleden en mss kan ik wel een ander OS draaien. GUI hoeft niet, voor een server vind ik CLI genoeg.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Eusebius schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 08:47:
Mag je hier ook vragen wat voor een OS voor de server geschikt is?
*knip*
Die dingen gaan met elke normale distro (freesco is wat spartaans denk ik) perfect, dus als je niet meer wensen hebt dan moet je er zelf maar een kiezen. Als je er maar op let dat je geen grafische omgeving installeerd.

[ Voor 55% gewijzigd door Jesse op 10-07-2007 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Debian Etch. :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 10-07-2007 16:13 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Dat had ik ook gekozen, maar hij heeft geen eisen waardoor je specifiek Debian zou aanbevelen. Hij kan net zo goed voor Ubuntu of Fedora gaan. Zolang die maar geen X installeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Jesse schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:19:
Dat had ik ook gekozen, maar hij heeft geen eisen waardoor je specifiek Debian zou aanbevelen. Hij kan net zo goed voor Ubuntu of Fedora gaan. Zolang die maar geen X installeerd.
Eensch, maar hij wil de pc wel aan het internet hangen, dus een distro met snelle security fixes is wel aan te raden ;) Fedora kun je dan bijvoorbeeld al wegstrepen (heeft geen prioriteit) en Ubuntu is een tikkeltje langzamer dan Debian.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Even een update:

Na het installeren van avahi en dbus is de snelheidswinst als sneeuw voor de zon verdwenen. Voor me gevoel is de pure snelheidswinst minimaal te noemen.
Wat me trouwens heel erg tegen staat in Gentoo is niet recente stable branch in portage. Ik had verwacht dat ik met een paar programma's te unmasken + hier en daar een ~x86pakketje te gebruiken dat ik er zou zijn, maar dat is dus niet waar. Er moet gewoon veel te veel gemixed worden en voor mijn gevoel komt dat je stabiliteit/houdbaarheid van het systeem niet ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Miki schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 19:55:
Even een update:

Na het installeren van avahi en dbus is de snelheidswinst als sneeuw voor de zon verdwenen. Voor me gevoel is de pure snelheidswinst minimaal te noemen.
Je moet ook niet Gentoo installeren met het idee een sneller systeem te krijgen, daar ging je al de fout mee in. :P
Wat me trouwens heel erg tegen staat in Gentoo is niet recente stable branch in portage. Ik had verwacht dat ik met een paar programma's te unmasken + hier en daar een ~x86pakketje te gebruiken dat ik er zou zijn, maar dat is dus niet waar. Er moet gewoon veel te veel gemixed worden en voor mijn gevoel komt dat je stabiliteit/houdbaarheid van het systeem niet ten goede.
Join the club. Autounmask is je vriend als je recente software wilt hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Jungian op 10-07-2007 23:34 . Reden: toch niet ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ACCEPT_KEYWORDS="~x86" of "~amd64" in je make.conf doet wonderen.

Echt onstabiele software zie je nauwelijks nog in Gentoo en de twijfelgevallen zijn hardmasked.

En ik ben ervan overtuigd dat er tegenwoordig betere distro's dan Gentoo zijn maar ik ben er gewoon bekend mee. Het gevoel van controle dat ik met Gentoo heb mis ik gewoon in bv. Ubuntu of SuSE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 23:41:
ACCEPT_KEYWORDS="~x86" of "~amd64" in je make.conf doet wonderen.
_O- jij hebt een goede band met revdep-rebuild ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
tardis ~ # revdep-rebuild
Configuring search environment for revdep-rebuild

Checking reverse dependencies...

Packages containing binaries and libraries broken by a package update
will be emerged.

Collecting system binaries and libraries... done.
  (/root/.revdep-rebuild.1_files)

Collecting complete LD_LIBRARY_PATH... done.
  (/root/.revdep-rebuild.2_ldpath)

Checking dynamic linking consistency...
 done.
  (/root/.revdep-rebuild.3_rebuild)

Assigning files to ebuilds... Nothing to rebuild

Evaluating package order... done.
  (/root/.revdep-rebuild.5_order)

Dynamic linking on your system is consistent... All done.

Dit is met een ~amd64 systeem. Revdep-rebuild 1x gebruikt in de 6 maanden dat deze install staat. En daar waren ook geen schokkende resultaten te bespeuren.

En toen was het sarcastisch bedoelde _O- de mond gesnoerd.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2007 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 00:10:
En toen was het sarcastisch bedoelde _O- de mond gesnoerd.
Grapjas :+ Meer dan deze post ga ik er niet vuil aanmaken. Evangelische fanboys geloven toch wat ze willen geloven. Erg zonde.
Dit is met een ~amd64 systeem.
Moet ik verbaasd zijn dat je _nu_ niets hoeft je rebuilden ? :+
Revdep-rebuild 1x gebruikt in de 6 maanden dat deze install staat. En daar waren ook geen schokkende resultaten te bespeuren.
Je gebruikt geen Gnome ? In de tijd (2 maanden) dat ik ~x86 gedraaid heb heb ik _veel_ revdep-rebuild mogen gebruiken. Ik kan je vertellen dat sowieso deze packages erg kostelijk zijn :

expat : zorgt voor een _HEEL_ riante revdep_rebuild van 200+ packages.
gcc : emergen duurt iets van een half uurtje -> uurtje, omdat ie 3 keer gebuild word, voor _extra_ ricing krachten. Ook leuk is dat kernel-modules met dezelfde GCC-versie gebuild moeten worden als de kernel, waardoor je ook die opnieuw mag emergen.
glib : meer dan eens verneukt, zorgt ervoor dat Gnome dingen weergeeft/handelingen uitvoert die als een tang op een varken slaan (geeft ook een kostelijk revdep-rebuild).

Ga nu alsjeblieft niet beweren dat ik uit m'n nek lul, want zeker op ~x86 is revdep-rebuild schering en inslag.

KDE op ~x86 was trouwens erg leuk toen, met een KDE-libs rebuild om de paar dagen (als emerge de kans kreeg). Dat zal gelukkig nu wel afgelopen zijn (kijkend naar de release van KDE 4 :)).

* Jungian browsed richting FGO : Off the Wall :Y)

[ Voor 16% gewijzigd door Jungian op 11-07-2007 01:18 . Reden: plopperdeplop ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 00:24:
[...]

Grapjas :+ Meer dan deze post ga ik er niet vuil aanmaken. Evangelische fanboys geloven toch wat ze willen geloven. Erg zonde.
Wie heeft het hier over fanboy? De man gebruikt momenteel Gentoo en ik stel voor om over te gaan op de ~branch omdat je dan gewoon standaard wat recentere software hebt. Azijnpissers zoals jij die elke distro 3 dagen proberen en dan al een oordeel klaar hebben hebben al zeker geen recht van spreken. Want zowat elke keer als ik een post van jou lees is het negatief. Kun jij ook wel eens iets constructiefs posten?

Sorry als het persoonlijk wordt maar ik heb er nu wel genoeg van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 01:03:
De man gebruikt momenteel Gentoo en ik stel voor om over te gaan op de ~branch omdat je dan gewoon standaard wat recentere software hebt. Azijnpissers Mensen zoals jij die elke distro Gentoo een half jaar 3 dagen proberen en dan al een oordeel klaar hebben hebben al zeker geen recht van spreken.
Fixed ;) Een half jaar is te kort om een goed oordeel te vormen ?
Want zowat elke keer als ik een post van jou lees is het negatief. Kun jij ook wel eens iets constructiefs posten?

Sorry als het persoonlijk wordt maar ik heb er nu wel genoeg van.
Geen probleem. Ik raad je aan om in je vervolg wat minder snel beledigd te voelen en te accepteren dat niet iedereen jouw opvattingen deelt. Coole opmerkingen aan het einde van een post worden ook meestal niet op prijs gesteld (ik wilde het eigenlijk laten bij m'n eerste opmerking). Als je zin hebt in een langere discussie kun je altijd DM-en. :>
=> On-topic

[ Voor 74% gewijzigd door Jungian op 11-07-2007 01:55 . Reden: w00t, 40 minuten verder (ontflamed) ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Jungian schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 17:32:
[...]

Eensch, maar hij wil de pc wel aan het internet hangen, dus een distro met snelle security fixes is wel aan te raden ;) Fedora kun je dan bijvoorbeeld al wegstrepen (heeft geen prioriteit)
Zullen we weer /fud doen? Fedora niet geschikt om aan internet te hangen, het moet warempel niet veel gekker worden.
en Ubuntu is een tikkeltje langzamer dan Debian.
Ook maar weer /fud dan? Langzamer met wat? Vanwege de iets gebruikersvriendelijke (uitgebreidere) standaardinstallatie oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Jesse schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 08:59:

Zullen we weer /fud doen? Fedora niet geschikt om aan internet te hangen, het moet warempel niet veel gekker worden.

Ook maar weer /fud dan? Langzamer met wat? Vanwege de iets gebruikersvriendelijke (uitgebreidere) standaardinstallatie oid?
Het sleutelwoord : Security fixes/updates.
Niets meer, niets minder. Goed lezen ! ;)

Die hebben die zoals ik zei geen/minder prioriteit bij Fedora en Ubuntu is langzamer dan Debian met het uitbrengen van security updates (en tegenwoordig ook weer langzamer dan Gentoo).

Een pré van Fedora is trouwens dat ze ook versies bumpen als er geen security updates zijn (nutteloos voor een server, leuk voor de desktop :Y)).

[ Voor 35% gewijzigd door Jungian op 11-07-2007 12:52 . Reden: nadruk ligt er nu wat beter op ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jungian schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 12:40:
[...]

Het sleutelwoord : Security fixes/updates.
Niets meer, niets minder. Goed lezen ! ;)

Die hebben die zoals ik zei geen/minder prioriteit bij Fedora
Heb je daar ook een bron voor? https://www.redhat.com/archives/fedora-security-list/ ziet er anders druk genoeg uit
en Ubuntu is langzamer dan Debian met het uitbrengen van security updates (en tegenwoordig ook weer langzamer dan Gentoo)
Wederom, heb je daar een bron voor? Het is namelijk gewoon onzin wat je hier roept. Op de security-announce mailinglists is de ene wel eens wat eerder dan de andere, maar ubuntu en debian (die volg ik, gentoo niet) wisselen elkaar zo'n beetje af als ik in mijn archief kijk. Zolang je alleen maar roept "het is zo!" voldoet de fud-kwalificatie door Jess gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Die lijst heb je niets aan, daar staat allemaal meuk tussen :) Fedora Security Alerts @ lwn.net is een informatieve lijst.
Wederom, heb je daar een bron voor? Het is namelijk gewoon onzin wat je hier roept. Op de security-announce mailinglists is de ene wel eens wat eerder dan de andere, maar ubuntu en debian (die volg ik, gentoo niet) wisselen elkaar zo'n beetje af als ik in mijn archief kijk. Zolang je alleen maar roept "het is zo!" voldoet de fud-kwalificatie door Jess gewoon.
Sinds kort gebruik ik lwn.net om makkelijk te kunnen zien hoe snel distro's reageren (eerst alle mailinglists, maar dat werd een beetje teveel na een tijdje met al die distro's ;) ).

Debian is overwegend een stuk sneller dan de rest. Ubuntu hobbelt meestal (lees : niet altijd) achter Debian aan.

Zie bijvoorbeeld samba -> https://lwn.net/Alerts/235330/ en https://lwn.net/Alerts/235461/ .Er zijn trouwens ook aardig wat voorbeelden te vinden, waarbij Ubuntu _voorloopt_ op Debian : libexif -> https://lwn.net/Alerts/238739/ & https://lwn.net/Alerts/237889/.

Over het algemeen zie ik desktop-related packages sneller gefixed worden bij Ubuntu en Fedora (RHEL/CentOS voor die-hard security fixes), terwijl Debian zich (terecht) richt op server (betere benaming kan ik er even niet voor verzinnen :> ) packages.

Er werd gevraagd om een server-distro, dus vandaar : Debian en niet Ubuntu/Fedora. CentOS heb ik niet aangeraden, aangezien ik dat zelf minder fijn vind werken dan Debian (en daar volg ik ook niet actief de mailing list van :)).

offtopic:
Ik heb ook een paar VM's lopen (oa. CentOS), waarmee ik het één en ander controleer.

edit:
Over CentOS gesproken : deze link -> http://www.centos.org/modules/news/article.php?storyid=127 blijft altijd mooi _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Jungian op 11-07-2007 17:06 . Reden: fout in een url :) ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Holy shit :D Ik zou 'm genegeerd hebben vanaf toen hij over de FBI begon. :D Laat de FBI hem maar in z'n gezicht uitlachen als hij ze opbelt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

En zo'n idioot noemt zichzelf dan 'computer literate' 8)7. Waarschijnlijk heeft hij es één uitvoerbaar bestand in Windows geïnstalleerd en heeft hij daar onwaarschijnlijk veel voldoening uitgehaald :O.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
Foto in de comments ;) Onderaan staan ook nog wat leuke links :D Computers zijn niet de enige dingen waar hij niet mee om kan gaan :P

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow, nu ik de comments heb gelezen zie ik wat een tool deze gast pas echt is. :|

Mijn insteek van negeren wanneer hij over de FBI begon was zo gek nog niet. Het zou een hoop geblaat van zijn kant hebben voorkomen. Hij zou het probleem niet hebben kunnen oplossen, waardoor hij waarschijnlijk ontslagen zou worden.

"I only got help after threatening to contact the FBI." Sheesh, misschien moet-ie eens leren lezen. En als hij dan toch bezig is, meteen een cursus sociale vaardigheden erbij doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 03:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miky-Man
Aan dat soort mensen kan ik me echt ergeren.
Op het forum van PHPhulp vond ik ook zo'n soort verhaal. xD
http://www.phphulp.nl/forum/showtopic.php?id=21962&cat=1
Bijna triest gwoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Miky-Man schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 12:18:
Aan dat soort mensen kan ik me echt ergeren.
Op het forum van PHPhulp vond ik ook zo'n soort verhaal. xD
http://www.phphulp.nl/forum/showtopic.php?id=21962&cat=1
Bijna triest gwoon...
Hetzelfde gebeurd nu in de ubuntu-forum (ubuntuforums.org). Kijk maar eens voor de grap hoeveel "compiz-fusion werkt niet" topics zijn. Meestal te verhelpen met compiz --replace maar ja.. verder dan de eerste pagina's komt men niet in het hoofdtopic. Daarnaast lijkt vaak de status toevoeging beta/testing/alpha/etc aan de software plotseling niet meer te bestaan.
Ik vindt het jammer dat er niet zwaarder gemodereerd wordt op die forums.

Gelukkig valt het op GoT reuze mee en blijven de forums goed leesbaar en kwa niveau goed. Maar soms heb je er nog wel eens iemand tussen zitten die het niet begrijpt: Miki in "Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux d..." :O

De meeste problemen die ik met linux tegen ben gekomen heb ik met google 99 van de 100keer kunnen vinden en oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
Ik zit nu al een tijd met het idee om over te stappen naar Linux. ik ben een fervente Windows gebruiker. maar ik ben toe aan wat nieuws, heb deze week Gentoo geinstalleerd op mn laptop om in 1 keer veel te leren. heb het Gentoo handboek gebruikt. en het ging opzich redelijk. alleen een gekloot om Gnome te installeren.

zit nu dus te twijfelen welke distro het beste bij mij past..

ik wil een snelle maar functioneel besturingsysteem. ik wil ondersteunig voor mijn Ralink wireless module in mn laptop (dat had Gentoo al meteen in de installatie, maar met Ubuntu krijg ik het niet aan de praat)

kortom zit ik te twijfelen tussen Ubuntu en Kubuntu of Fedora...

wie helpt me uit de twijfel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

1. Ubuntu is een goed begin. Veel mensen denken dat Linux zo simpel is als Ubuntu, en denken dat ze het onder de knie hebben na een week gebruik. Weinig is minder waar. Ubuntu verlaagt de drempel enorm, vandaar dat het ook zo'n wijdverspreide distro is.

2. De huidige driver voor je kaart ondersteunt niet de standaard supplicant (wpa_supplicant) die over het algemeen op Linux de encryptie van draadloos afhandelt. De driver heeft de encryptie ingebakken en handelt die dus zelf af. Dat houdt in dat de driver niet echt te configureren is via het standaardtooltje (jij hebt waarschijnlijk NetworkManager geprobeerd). Je kan wel RutilT, een grafische utility voor RaLink's drivers proberen.
Het voordeel dat Ubuntu bij punt twee ook heeft (dankzij punt 1) is dat er een stapel howto's zijn om deze kaart (al dan niet grafisch, met of zonder WPA) aan de praat te krijgen.

Gentoo is kinderspel met het handboek (en heeft ook de betere documentatie, zelfs voor gevorderden), de problemen beginnen pas als dingen niet compileren. Voor een beginner zijn binaire OS'en het meest aan te raden (ik kan me niet voorstellen dat jij elke keer weer zoveel tijd wil steken in het updaten van je systeem). Nofi tegenover de Gentoo users, zij hebben er de tijd voor/steken die er in, maar als kennismaking met Linux lijkt het me niet het meest geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Dat ligt waarschijnlijk aan wat je definitie van "ergens tijd insteken". :) Emergen is pijnloos (bij gebruik van de stable-tree van een arch sowieso), maar kost wel bakken met tijd. Zolang je er niet bij gaat zitten om te kijken hoe GCC alles aan het compilen is, kost het je redelijk weinig tijd. Zolang je maar wilt leren / sommige dingen zelf in hand wil hebben en de tijd hebt is Gentoo de distro voor jou.

Heb je die tijd niet, of vind je dat je al genoeg weet en boeit het je bijvoorbeeld geen reet (meer ?) of je met hibernaten nu pm-utils of hibernate-script gebruikt en of je netwerkkaart nu de skge of de sk98lin-driver gebruikt, dan kun je net zo goed een binary distro gebruiken die je minder controle biedt.

Wil je alsnog redelijk wat controle hebben, gebruik dan bijvoorbeeld Arch Linux. Iets minder controle, geen compiletijd meer. [1]

Als je een computer_gebruiker_ bent ben je het beste af met Ubuntu [2] of Fedora. Ik zou op dit moment eerder Ubuntu dan Fedora aanraden als je erg weinig verstand van Linux hebt nog en Fedora als je wat meer verstand ervan hebt (zodat je een freetype RPM kunt bakken (wat opzich geen hels karwei is)). Je hebt op dit moment met Feisty dan wel te maken met een paar packages die hinderlijk achterlopen (Gaim -> Pidgin), maar dat is vaak op te lossen door gebruik te maken van externe repositories of packages die mensen aanbieden (Ubuntu is nog steeds retepopulair).

Daarnaast is elke distro even modbaar als de ander, maar de één laat dat binnen z'n package management wat makkelijk toe dan de ander.

[1] Slackware is natuurlijk ook een optie, voor de gevordere Linux-user.
[2] Ubuntu of Kubuntu is een keuze die je zelf moet maken (Gnome of KDE).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het klinkt alsof je Gentoo al geinstalleerd hebt... misschien handig als je aangeeft wat daar dan exact het probleem mee is. Ofwel we kunnen je daarmee helpen, danwel we kunnen op basis daarvan een goed alternatief aanraden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking

highking

Langharig tuig

Borromini schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 18:14:
1. Ubuntu is een goed begin. Veel mensen denken dat Linux zo simpel is als Ubuntu, en denken dat ze het onder de knie hebben na een week gebruik. Weinig is minder waar. Ubuntu verlaagt de drempel enorm, vandaar dat het ook zo'n wijdverspreide distro is.
Wat is er zo enorm simpel aan Ubuntu, wat niet simpel is in andere distro's dan?
Het enige voordeel dat ik er in kon ontdekken, is dat closed-source drivers gewoon worden meegeleverd in de main distro, waardoor mijn wireless adapter direct werkte (madwifi).

Maar na enkele maanden mijzelf doodergeren aan het logge Ubuntu, en het moeilijk aan de praat krijgen van wat simpele zaken zoals afspelen van mp3 en wma, heb ik de zooi er weer afgeschopt, en er weer Mandriva op geïnstalleerd, met een dkms-madwifi pakketje van het Internet... en dat was dan ook het meest ingewikkelde aan de hele setup 8)7

Ik denk dat juist Mandriva/Fedora/SuSe/noemwatmoois stukken gemakkelijker zijn voor de beginnende gebruiker dan Ubuntu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Jij bent zo iemand die Add/Remove of Synaptic niet kan vinden ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking

highking

Langharig tuig

Jungian schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:23:
Tuurlijk wel, ik heb het over configuratie tools, niet over de package manager.
Hoewel ik ook urpmi superieur vind aan apt-get...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

highking schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:43:
[...]
Tuurlijk wel, ik heb het over configuratie tools, niet over de package manager.
Hoewel ik ook urpmi superieur vind aan apt-get...
en het moeilijk aan de praat krijgen van wat simpele zaken zoals afspelen van mp3 en wma
'Nuff said denk ik ? Dit heeft niets met configuratietools te maken.

Daarnaast gebeurt alles automatisch tegenwoordig, ook het configureren van je videokaart is automagisch (afhankelijk van je videokaart na een vinkje gezet te hebben in de restricted driver manager). Je kunt veel zeggen van Ubuntu, maar niet dat gebruiksonvriendelijker is dan een andere distro.

[ Voor 6% gewijzigd door Jungian op 13-07-2007 12:55 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking

highking

Langharig tuig

Hmm, toegegeven, de laatste keer dat Ubuntu op mijn laptop stond is zeker anderhalf jaar terug... en toen waren zaken als het afspelen van mp3 nog niet standaard geinstalleerd, en moest ik voor wma zelfs eigenhandig de xmms plugin compileren :P

Maar mijn grootste bezwaar was het feit dat Ubuntu 3x meer tijd nodig had om de laptop te starten, dan Mandriva...
Misschien de laatste versie nog maar weer eens proberen dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:20

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
highking schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:59:
Hmm, toegegeven, de laatste keer dat Ubuntu op mijn laptop stond is zeker anderhalf jaar terug... en toen waren zaken als het afspelen van mp3 nog niet standaard geinstalleerd, en moest ik voor wma zelfs eigenhandig de xmms plugin compileren :P

Maar mijn grootste bezwaar was het feit dat Ubuntu 3x meer tijd nodig had om de laptop te starten, dan Mandriva...
Misschien de laatste versie nog maar weer eens proberen dan :P
Ik kan je als ubuntu gebruiker vertellen dat het opstarten in ieder geval opgelost is. Dat gaat nu echt verschrikkelijk snel :9~ Vooral mijn Kubuntu.

De mp3 dingen zijn nog steeds niet standaard geleverd omdat het niet opensource is }:O je wel gewoon het medibuntu package downloaden en installeren en dan heb je alles bijelkaar :9 . Google maar eens naar medibuntu ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Of je ramt codecs of mp3 in bij Add/Remove. Kutten met externe repositories is helemaal niet nodig.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking

highking

Langharig tuig

Rammen op een laptop doe ik tegenwoordig niet mee... kost me te veel :+

Volgens distrowatch heeft Ubuntu 7.04 nog alsa 0.13, en ik heb voor mijn laptop minimaal versie 0.14RC3 nodig, anders doet mon soundcardje het niet (nieuwe laptop)... is 7.10 alpha2 een beetje te doen? Of liever nog maar even wachten met Ubuntu proberen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
highking schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:30:
[...]
*knip*
Ik denk dat juist Mandriva/Fedora/SuSe/noemwatmoois stukken gemakkelijker zijn voor de beginnende gebruiker dan Ubuntu :)
Al met al zijn o.a. Mandriva, openSUSE, Fedora en Ubuntu grofweg even gemakkelijk volgens mij. (Hoewel ik Mandriva en Fedora niet langer dan een week op mijn desktop gehad heb.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Jungian schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 13:12:
Of je ramt codecs of mp3 in bij Add/Remove. Kutten met externe repositories is helemaal niet nodig.
Het probleem met de standaard repo is dat hij alleen onbeveiligde dvd's afspeelt.... Het nadeel is dat alle dvd's tegenwoordig beveiligd zijn :'(

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highking

highking

Langharig tuig

Touchdomex schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 13:32:
[...]

Het probleem met de standaard repo is dat hij alleen onbeveiligde dvd's afspeelt.... Het nadeel is dat alle dvd's tegenwoordig beveiligd zijn :'(
Wat heeft dat met mp3 te maken? 8)7
Voor het afspelen van DVD's heb ik hele speciale hardware (een dvd-speler in de volksmond :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
highking schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 13:38:
[...]

Wat heeft dat met mp3 te maken? 8)7
Voor het afspelen van DVD's heb ik hele speciale hardware (een dvd-speler in de volksmond :P)
In dat geval kan je idd gewoon in de repo naar mp3 support kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Touchdomex schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 13:32:
/usr/share/doc/libdvdread3/install-css.sh
:Y)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Jungian schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:23:
:D

Ubuntu heeft dingen beter voor mekaar dan de meeste desktopdistro's. Betere integratie van non-free drivers en codecs (als in: makkelijker te downloaden/vinden). Bij SuSE moet je hier en daar wat dingen bij mekaar scharrelen (soms andere repo's inschakelen), enzovoort.

Natuurlijk, dit was back in me n00b days, dus pin me er niet op vast. Maar kuddegedrag is zeker niet de enige reden waarom het zo enorm populair is en zo'n goede besprekingen krijgt.

[ Voor 17% gewijzigd door Borromini op 13-07-2007 19:56 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 46 Laatste

Dit topic is gesloten.