Arch Linux is zeer zeker een lastige distro als je nog geen hands-on desktop ervaring hebt.
De distro is namelijk heel erg do-it-yourself, maar als je echt wilt leren is dat natuurlijk allesbehalve een probleem

Overigens vind ik dat de algemene documentatie van Arch Linux beter kan. Ik draai het nu op mijn eigen PC en ik heb hiervoor voornamelijk Gentoo gedraaid. Bij Arch merkte ik dat ik meer in het diepe werd gegooid dan bij Gentoo, maar desalniettemin vind ik Arch Linux best een leuke distro.
Welke desktop heeft Archlinux? Gnome of KDE?
Die keuze maak jij zelf. Je kunt ook voor XFCE of Fluxbox kiezen om maar 2 andere populaire omgevingen te noemen.
Arch Linux is vanaf het begin kaal, je kiest zelf wat je precies installeert.
Nadat je door de basis installatie heen bent bevind je je dus in een CLI omgeving, vanaf waar je de rest van het systeem kunt installeren. Dingen als video-drivers, audio-drivers, X.org, een DE/WM (zoals KDE/Gnome/XFCE) en andere software die je wilt. Verder zul je zelf in het begin ook zeker wat configuratie files in moeten duiken.
Je moet overal zelf aan denken, daarom is het naar mijn mening handig om wat hands-on ervaring te hebben met Linux op de desktop.
Maar mijn volgende vraag, in bijv centos heb je yum/rpm's, in debian/ubuntu apt/dpkg wat is dit in Arch linux? Want ik voel er niet echt veel voor constant alles vanuit de source te gaan installeren.
Arch Linux gebruikt een package manager genaamd pacman. Die plukt binaries van het web en installeert ze voor je. Pacman doet naar mijn mening wat het moet doen

Mocht je behoefte hebben om pakketen van source te compilen dan heeft Arch Linux daar ook een soort eigen systeem voor, wat voornamelijk neerkomt op een configuratie voor de compiler en dingen die daar omheen komen, genaamd ABS.
Voor batterijstatus in Linux zijn verschillende manieren. Maar voor onderhand elke populaire DE is er wel een plugin waar het makkelijk mee in een taakbalk gezet kan worden.
Mocht je dus echt zelf willen sleutelen en ben je bereid er tijd in te steken om het te leren, dan kan Arch leuk zijn. Hoewel ik de documentatie, althans die ik gevonden heb, voor mensen die nog niet bekend zijn met Linux tekort vind schieten. Maar dat kan zijn omdat ik de, naar mijn mening, goede documentatie van Gentoo gewend ben.
Als dat toch niet is wat je zoekt dan stel ik voor dat je een distro zoekt die je meer werk uit handen neemt
offtopic:
Zo te horen is het nu HammerTime

[
Voor 8% gewijzigd door
Ultraman op 08-06-2007 01:54
]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.