Xmonad is leuk als je een binary based OS hebt, ga je richting Gentoo (zoals ikzelf draai op mijn ThinkPad) dan ben je sneller af met bijvoorbeeld DWM/MonsterWM/i3/Awesome of zoals ik nu draai, BSPWM, dat is toch wel de snelste tiling die ik tot op heden heb gezien en werkt fantastisch!
Ik weet niet waar je op baseert dat je op Arch geen GUI zou kunnen gebruiken, maar dat is onzinHatsieflatsie schreef op maandag 16 september 2013 @ 16:42:
Andere distro's als Archlinux valt dan af, door het ontbreken van GUI.
Ik zou zeggen: zoek dan vooral tools voor in de terminal. Er zijn bijvoorbeeld genoeg browsers voor in de terminal, zoals w3m, lync en elinks. Mocht je die niet interactief willen gebruiken, dan kun je met bijvoorbeeld w3m, yubnub en een klein shell-script prima een commando-georienteerd iets in elkaar knutselenIk merk bij mijzelf dat ik uit de terminal moet naar Google Chrome moet voor Wikipedia, wat mijn "terminal flow" verstoort.
Verwijderd
Hallo ik heb een htpc gebouwd rond aan AMD A10 apu.
Ik zou hem willen bedienen via remote desktop/VNC ik wou hier eerst windows 8 PRO (omdat deze de remote desktop heeft) voor nemen maar nu ik de prijzen zie voor de functionaliteit die ik wil is het gewoon te duur.
Wat ik precies wil:
-bediening via remote desktop EN gewoon met logitech K400
-afspelen van full HD films vanaf de harde schijf
-afspelen blu-ray films
-moet deels als NAS dienen met automatische synchronisatie met bepaalde mappen op men laptop (win 7)
-af en toe als webserver dienen voor testjes
-Ik wil de mogelijkheid om eens een spelletje te spelen maar dit is van minder belang. (daarom de A10)
Ik heb al een beetje met ubuntu gespeeld maar voor de rest ken ik niet veel van linux zolang er maar een grafische interface is kan ik er wel mee uit de voeten.
momenteel twijfel ik tussen win 7 home premium (betalend) maar dat is dan vooral om eens een spelletje te kunnen spelen
of Ubuntu.
Wat zijn jullie suggesties?
thx
Ik zou hem willen bedienen via remote desktop/VNC ik wou hier eerst windows 8 PRO (omdat deze de remote desktop heeft) voor nemen maar nu ik de prijzen zie voor de functionaliteit die ik wil is het gewoon te duur.
Wat ik precies wil:
-bediening via remote desktop EN gewoon met logitech K400
-afspelen van full HD films vanaf de harde schijf
-afspelen blu-ray films
-moet deels als NAS dienen met automatische synchronisatie met bepaalde mappen op men laptop (win 7)
-af en toe als webserver dienen voor testjes
-Ik wil de mogelijkheid om eens een spelletje te spelen maar dit is van minder belang. (daarom de A10)
Ik heb al een beetje met ubuntu gespeeld maar voor de rest ken ik niet veel van linux zolang er maar een grafische interface is kan ik er wel mee uit de voeten.
momenteel twijfel ik tussen win 7 home premium (betalend) maar dat is dan vooral om eens een spelletje te kunnen spelen
of Ubuntu.
Wat zijn jullie suggesties?
thx
Er is een reden dat 95% van de HTPCs en NASsen die in de winkel liggen op Linux draaien.
Een beetje films afspelen en webserveren is geen enkel probleem.
Remote-desktop zit in iedere linux ingebakken maar wordt eerlijk gezegd maar weinig gebruikt. Voor beheer op afstand is de commandline meestal veel handiger, maar daar groei je vanzelf in.
Voor fileserver spelen gaat ook prima. Automatisch syncrhoniseren is meer een taak van de client dan van de server dus daar is in het algemeen moeilijk iets over te zeggen.
Spelletjes zijn het moelijkste punt voor Linux. De meeste nieuwe Windows-games werken niet out-of-the-box. Vaak zijn ze wel aan de praat te krijgen maar moet je inleveren op FPS of features. Als je alleen maar de nieuwste AAA games speelt dan kun je beter op Windows blijven. Als je meer een 'af-en-toe' gamer bent dan is er genoeg te krijgen.
Remote-desktop zit in iedere linux ingebakken maar wordt eerlijk gezegd maar weinig gebruikt. Voor beheer op afstand is de commandline meestal veel handiger, maar daar groei je vanzelf in.
Voor fileserver spelen gaat ook prima. Automatisch syncrhoniseren is meer een taak van de client dan van de server dus daar is in het algemeen moeilijk iets over te zeggen.
Spelletjes zijn het moelijkste punt voor Linux. De meeste nieuwe Windows-games werken niet out-of-the-box. Vaak zijn ze wel aan de praat te krijgen maar moet je inleveren op FPS of features. Als je alleen maar de nieuwste AAA games speelt dan kun je beter op Windows blijven. Als je meer een 'af-en-toe' gamer bent dan is er genoeg te krijgen.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Verwijderd
ik speel amper spelletjes maar soms krijg ik een opstootje en dan speel ik civilization achtige spelletjes.
Via Wine heb ik al spelletjes kunnen spelen al is de installatie niet altijd even gemakkelijk.
Ik ga XBMCBuntu eens proberen.
ik heb de gewoonte enkel command line te gebruiken als het niet anders kan of als ik een tutorial volg die dat gebruikt.
Via Wine heb ik al spelletjes kunnen spelen al is de installatie niet altijd even gemakkelijk.
Ik ga XBMCBuntu eens proberen.
ik heb de gewoonte enkel command line te gebruiken als het niet anders kan of als ik een tutorial volg die dat gebruikt.
Dit is waar, maar gaming op Linux is eigenlijk geen probleem. Probleem zit bij de hardwarefabrikanten (exclusief Nvidia) en de bedrijven die de games bouwen (exclusief Valve). Als zij zich zouden concentreren op gaming op Linux, zou je een vrij hoge FPS kunnen halen, absoluut!CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 19 september 2013 @ 18:00:
Er is een reden dat 95% van de HTPCs en NASsen die in de winkel liggen op Linux draaien.
Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.
Waarom exclusief nvidia?Amanush schreef op zondag 29 september 2013 @ 11:26:
... Probleem zit bij de hardwarefabrikanten (exclusief Nvidia) ...
-never mind-
[ Voor 80% gewijzigd door MelvinB op 29-09-2013 12:58 ]
| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |
Omdat Intel en AMD niet van die kwalitatief goede drivers of hardware maakt. Intel is leuk voor office en browsen, maar gamen is 't niet voor gemaakt. De drivers van AMD laten nogal te wensen over. Die van nVidia zijn de enige die degelijk werken én een speelbare performance kan leveren.
AMD timmert wel flink aan de weg voor hun drivers, maar ze zijn nog lang niet op het niveau dat nVidia heeft.
Commandline FTW | Tweakt met mate
En ik draai op mijn 'game pc' (omdat het daar voor door moet gaan) exclusief Kubuntu tegenwoordig, met de native Steam client erop. Ja, het aanbod is beperkt, maar ik kan b.v. Left for Dead 2 spelen met een snelheid (fps) die ik onder windows niet voor mogelijkheid hield.Hero of Time schreef op zondag 29 september 2013 @ 13:41:
[...]
Omdat Intel en AMD niet van die kwalitatief goede drivers of hardware maakt. Intel is leuk voor office en browsen, maar gamen is 't niet voor gemaakt. De drivers van AMD laten nogal te wensen over. Die van nVidia zijn de enige die degelijk werken én een speelbare performance kan leveren.
AMD timmert wel flink aan de weg voor hun drivers, maar ze zijn nog lang niet op het niveau dat nVidia heeft.
Door het platform op deze manier te steunen hoop ik dat er veel gevolg gaat komen qua Linux-native games.
Nog wat andere zaken (vooral WoW en oudere games) draai ik idd nog via Wine.
En welke videochipfabrikant gebruik je?
Hero of Time schreef op zondag 29 september 2013 @ 21:49:
En welke videochipfabrikant gebruik je?
- edit -
Ik bedenk me nu dat het moederbord dat ik gebruik wél een onboard AMD GPU heeft, want die heb ik in het begin gebruikt. Die werkte op _zich_ wel onder Linux en was ook nog niet eens zo verschrikkelijk langzaam, maar ik gebruik verder gewoon de 550 Ti die ik erin gestopt heb.
Omdat de onboard geluidskaart er onlangs mee kapte zit er nu een Audigy2 bij in. Daar had ik bij de aanschaf geen rekening mee gehouden, moederbord zit nu ramvol met alleen audio en gpu erin. Hopen dat de netwerkkaart wél blijft werken
[ Voor 57% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-09-2013 22:55 ]
USB doet 't dan toch nog? USB > LAN en verder werken- edit -
Ik bedenk me nu dat het moederbord dat ik gebruik wél een onboard AMD GPU heeft, want die heb ik in het begin gebruikt. Die werkte op _zich_ wel onder Linux en was ook nog niet eens zo verschrikkelijk langzaam, maar ik gebruik verder gewoon de 550 Ti die ik erin gestopt heb.
Omdat de onboard geluidskaart er onlangs mee kapte zit er nu een Audigy2 bij in. Daar had ik bij de aanschaf geen rekening mee gehouden, moederbord zit nu ramvol met alleen audio en gpu erin. Hopen dat de netwerkkaart wél blijft werken.
Mare, vol met alleen een GPU en geluidskaart? Dat is 1 PCI-e x16 slot en een PCI voor de audigy. Dan zou je minstens nog een slot over moeten hebben, tenzij de GPU die natuurlijk bedekt
http://nl.msi.com/product/mb/880GMA-E45.htmlHero of Time schreef op zondag 29 september 2013 @ 23:02:
[...]
[...]
USB doet 't dan toch nog? USB > LAN en verder werken
Mare, vol met alleen een GPU en geluidskaart? Dat is 1 PCI-e x16 slot en een PCI voor de audigy. Dan zou je minstens nog een slot over moeten hebben, tenzij de GPU die natuurlijk bedekt.
Uit de koopjeshoek van de lokale computerwinkel gehaald, inclusief een mooie case die er al een behoorlijke tijd stond (20% van de prijs) en een AMD Sempron 245E die op ~ 3,8Ghz draait. Zit verder 8gb ram in (voor een tientje via GoT) en een BeQuiet voeding van 350w.
Primaire schijf is een 500gb SSHD van Seagate (Gen1).
Op deze manier is het ding lekker stil en zuinig, maar kan ik toch een beetje meekomen qua games.
Dus ja, hij zit vol
OT: Ik heb sinds gisteren eens Fedora 19 geprobeerd om te snuffelen aan Gnome3. Ik heb hier een laptop ' over' voor een paar maanden (Dell e6320, Core i5, 4GB, 320gb, 13,3inch).
Ik was positief verrast! Tijdens de eerste run vraagt hij om je accounts (facebook, gmail etc) en geeft een summiere video intro van hoe de dash werkt (inclusief het gebruik van Command/Windows toets). Ik heb er zonder veel gezeik (paar CLI commando's maar daar schrikken wij niet van) ook Skype en Spotify op draaien en Native Steam schijnt ook geen probleem te zijn. Het werkt lekker vlot en ziet er strak uit. Ik heb nog geen ervaring met thema' s en gadgets om de simpele reden dat ik niet gevonden krijg hoe ik daar iets mee doe
Volwassen distro lijkt het zo, nu even duurtesten of het ook echt wat voor de langere termijn is.
Oh? Ik zie een PCI-e x1 slot boven en onder de x16, alsmede een legacy PCI slot. Dus je hebt nog ruimte voor een x1 kaart. Niet vol dusHTT-Thalan schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 18:35:
[...]
http://nl.msi.com/product/mb/880GMA-E45.html
Uit de koopjeshoek van de lokale computerwinkel gehaald, inclusief een mooie case die er al een behoorlijke tijd stond (20% van de prijs) en een AMD Sempron 245E die op ~ 3,8Ghz draait. Zit verder 8gb ram in (voor een tientje via GoT) en een BeQuiet voeding van 350w.
Primaire schijf is een 500gb SSHD van Seagate (Gen1).
Op deze manier is het ding lekker stil en zuinig, maar kan ik toch een beetje meekomen qua games.
Dus ja, hij zit vol.
Toch denk ik dat Xfce er beter op zou draaien.OT: Ik heb sinds gisteren eens Fedora 19 geprobeerd om te snuffelen aan Gnome3. Ik heb hier een laptop ' over' voor een paar maanden (Dell e6320, Core i5, 4GB, 320gb, 13,3inch).
Ik was positief verrast! Tijdens de eerste run vraagt hij om je accounts (facebook, gmail etc) en geeft een summiere video intro van hoe de dash werkt (inclusief het gebruik van Command/Windows toets). Ik heb er zonder veel gezeik (paar CLI commando's maar daar schrikken wij niet van) ook Skype en Spotify op draaien en Native Steam schijnt ook geen probleem te zijn. Het werkt lekker vlot en ziet er strak uit. Ik heb nog geen ervaring met thema' s en gadgets om de simpele reden dat ik niet gevonden krijg hoe ik daar iets mee doe.
Volwassen distro lijkt het zo, nu even duurtesten of het ook echt wat voor de langere termijn is.
Verwijderd
Ik heb een vraagje over welke Linux Mint distributie ik het beste kan kiezen. Op de website van Linux Mint kun je kiezen tussen distributies met en zonder codecs. Bij de versie zonder codecs staat de volgende opmerking:
Is dit ook relevant in Nederland als je bedrijfsmatig, bijvoorbeeld voor administratie, Linux Mint wilt gebruiken?A version without multimedia support. For magazines, companies and distributors in the USA, Japan and countries where the legislation allows patents to apply to software and distribution of restricted technologies may require the acquisition of 3rd party licenses.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2013 20:09 ]
Nee, want voor dat doel heb je die non-free dingen helemaal niet nodig.Verwijderd schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 20:01:
Ik heb een vraagje over welke Linux Mint distributie ik het beste kan kiezen. Op de website van Linux Mint kun je kiezen tussen distributies met en zonder codecs. Bij de versie zonder codecs staat de volgende opmerking:
[...]
Is dit ook relevant in Nederland als je bedrijfsmatig, bijvoorbeeld voor administratie, Linux Mint wilt gebruiken?
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Ok mensen, ik heb nu toch ook weer eens keuzehulp nodig
.
Ik bezit sinds kort een ZenBook van de goedkoopste orde, een 1,4Ghz i3 processor met 4GB ram.
Er zit officieel een 24GB SSD cache in (via Windows drivers -> Expresscache) om de 5400 toeren schijf op te peppen maar het mag niet helpen, ding is gewoon retesloom.
Dat gaan we anders aanpakken dus, doch er is enige beperking op het vlak van ondersteuning. De notebook moet gewoon een werkpaard zijn en blijven dus geen tweaking en experimentele meuk, er moet zoveel mogelijk out of the box werken.
Ik neig daarom, tegen mijn gevoel in, naar de nieuwe 13.10 Ubuntu. Deze wordt gerapporteerd alles van de Zenbook Primes te ondersteunen (geen ambient light sensor maar daar kan ik mee leven) inclusief (zelfs!) de gestures van diens enorme touchpad (en das fijn).
Unity ben ik echter niet wild van. Zeg maar, tam, tot aan het levenloze toe. Oke, ik vind het verschrikkelijk. Ik werk nog liever met Windows!
Fedora 17 heeft Gnome 3 en dat is me goed bevallen, dat wil zeggen, het werkt leuk out of the box, maar om een beetje theming toe te passen (zo'n knappe notebook moet toch een beetje blits voor de dag komen?) moet je alweer gaan knutselen.
Unity en Gnome3 hebben beide als voordeel dat ze redelijk goed samenwerking met laag resolutie displays (HD Ready) in termen van bruikbaar oppervlak. KDE is de meest uitgebreide window manager als het gaat om mooi maken... je kunt standaard al heel leuke themes krijgen en met een muisklik installeren.
Welke zal ik nemen? Ik ga er mee Skypen, Spotify, Mail, Internet, Downloaden en wat licht office werk.
Niks wat niet met elke distri kan maar met de Ubuntu repo's wel lekker makkelijk te doen. Integratie met Facebook/Mail vind ik handig/fijn. Moet vooral flashy kunnen ogen.
Ik bezit sinds kort een ZenBook van de goedkoopste orde, een 1,4Ghz i3 processor met 4GB ram.
Er zit officieel een 24GB SSD cache in (via Windows drivers -> Expresscache) om de 5400 toeren schijf op te peppen maar het mag niet helpen, ding is gewoon retesloom.
Dat gaan we anders aanpakken dus, doch er is enige beperking op het vlak van ondersteuning. De notebook moet gewoon een werkpaard zijn en blijven dus geen tweaking en experimentele meuk, er moet zoveel mogelijk out of the box werken.
Ik neig daarom, tegen mijn gevoel in, naar de nieuwe 13.10 Ubuntu. Deze wordt gerapporteerd alles van de Zenbook Primes te ondersteunen (geen ambient light sensor maar daar kan ik mee leven) inclusief (zelfs!) de gestures van diens enorme touchpad (en das fijn).
Unity ben ik echter niet wild van. Zeg maar, tam, tot aan het levenloze toe. Oke, ik vind het verschrikkelijk. Ik werk nog liever met Windows!
Fedora 17 heeft Gnome 3 en dat is me goed bevallen, dat wil zeggen, het werkt leuk out of the box, maar om een beetje theming toe te passen (zo'n knappe notebook moet toch een beetje blits voor de dag komen?) moet je alweer gaan knutselen.
Unity en Gnome3 hebben beide als voordeel dat ze redelijk goed samenwerking met laag resolutie displays (HD Ready) in termen van bruikbaar oppervlak. KDE is de meest uitgebreide window manager als het gaat om mooi maken... je kunt standaard al heel leuke themes krijgen en met een muisklik installeren.
Welke zal ik nemen? Ik ga er mee Skypen, Spotify, Mail, Internet, Downloaden en wat licht office werk.
Niks wat niet met elke distri kan maar met de Ubuntu repo's wel lekker makkelijk te doen. Integratie met Facebook/Mail vind ik handig/fijn. Moet vooral flashy kunnen ogen.
Euh, je geeft aan dat Ubuntu standaard alles van je zenbook ondersteunt. Waarom niet Ubuntu en dan GNOME 3 installeren?
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Kan, kan.. maar ik moet dan een hoop geknutsel gaan doen (denk ik), ik hoop op een heerlijke out-of-the-box experience. Fedora met Gnome gaf me die zeer zeker, maar is misschien nog te beperkt wat eyecandy betreft.MaximusTG schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 15:05:
Euh, je geeft aan dat Ubuntu standaard alles van je zenbook ondersteunt. Waarom niet Ubuntu en dan GNOME 3 installeren?
Ik vond een project dat Ubuntu met Gnome3 standaard als image aanlevert, maar dat is nog vrij recent (eerste stable release kwam pas met 13.04 uit). Ik heb nog geen 'gevoel' bij hoe 'af' die implementatie is.
Verwijderd
Hoezo geknutsel?
En anders neem je toch gewoon de Ubuntu 13.04 Gnome installer: http://cdimage.ubuntu.com...e/releases/13.04/release/
Het leven is soms zo eenvoudig (en lang leve keuze vrijheid)Open up a terminal window.
Add the GNOME PPA repository with the command: sudo add-apt-repository ppa:gnome3-team/gnome3
Hit Enter.
When prompted, hit Enter again.
Update and install with this command: sudo apt-get update && sudo apt-get install gnome-shell ubuntu-gnome-desktop
When prompted, select the login manager of choice (LightDM is the default Unity manager and GDM is the GNOME default -- either will work).
When the installation completes, close the terminal and reboot the system.
Select GNOME at the login screen and log in.
En anders neem je toch gewoon de Ubuntu 13.04 Gnome installer: http://cdimage.ubuntu.com...e/releases/13.04/release/
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2013 17:45 ]
Graag jullie hulp bij het uitkiezen van een distro. Ik ga binnenkort een HTPC samenstellen. Deze zal het volgende moeten kunnen:
*HTPC functie met XBMC
*2 HD's in RAID1 draaien.
*Fileserver
Nadien zal ik mogelijks gaan experimenteren met:
*Mailserver
*DNS server
*DHCP server
Ik heb nog niet met Linux gewerkt. Het zal mijn eerste systeem zijn waar ik dit op zal gebruiken.
Ubuntu leek mij een logische keuze, maar dan gewoon 'van horen zeggen'. Mogelijks kunnen jullie wat meer nuanceren en een eventueel beter alternatief aangeven.
Specs:
Alvast bedankt voor jullie hulp!
*HTPC functie met XBMC
*Fileserver
*Mailserver
*DNS server
*DHCP server
Ik heb nog niet met Linux gewerkt. Het zal mijn eerste systeem zijn waar ik dit op zal gebruiken.
Ubuntu leek mij een logische keuze, maar dan gewoon 'van horen zeggen'. Mogelijks kunnen jullie wat meer nuanceren en een eventueel beter alternatief aangeven.
Specs:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD A6-6400K Boxed | € 59,30 | € 59,30 |
1 | MSI FM2-A75IA-E53 | € 73,- | € 73,- |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 69,40 | € 69,40 |
1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 22,60 | € 22,60 |
1 | Logitech K400 Wireless Touch Keyboard | € 28,63 | € 28,63 |
1 | Crucial CT51264BA160BJ | € 29,50 | € 29,50 |
1 | be quiet! Pure Power L8 300W | € 39,30 | € 39,30 |
1 | Crucial 2.5" M500 120GB | € 79,50 | € 79,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 401,23 |
@d-amo: Kijk hier eens reviews: De vele gezichten van XBMC
Ook al eens naar elementary OS gekeken? Draait als een trein, ook op wat mindere hardware en veel mensen vinden het er erg goed uitzienHTT-Thalan schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 14:48:
Ok mensen, ik heb nu toch ook weer eens keuzehulp nodig.
Ubuntu is een uitstekende eerste keuze. Ik zou daar mee beginnen en pas als je daar wat ervaring mee hebt naar iets anders over te stappen. Ubuntu is een prima middenweg tussen de verschillende smaakjes.d--amo schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 00:01:
Graag jullie hulp bij het uitkiezen van een distro. Ik ga binnenkort een HTPC samenstellen. Deze zal het volgende moeten kunnen:
*HTPC functie met XBMC
*Fileserver
*Mailserver
*DNS server
*DHCP server
Wedervragen.
1. Waarom wil je Linux gebruiken? Gaat het om het experiment, omdat het gratis is, omdat je genoeg hebt van Windows of nog een andere reden?
2. Wat voor persoon ben jij? "Het moet het gewoon doen en ik heb geen zin om er lang mee te prutsen." of meer "Ik wil 100% controle, maakt niet uit hoeveel moeite dat kost."
Voor HTPC's is XMBC erg populair, of als losse applicatie bovenop een andere distro of als deel van een aparte HTPC-distro. Op de consumentendesktop wordt vaak Mint of ElementaryOS gebruikt. Zakelijke gebruikers kiezen eerder Suse of Redhat voor hun desktop. Debian is erg populair onder systeembeheerders en andere gevorderde gebruikers. Redhat wordt vaak gekozen als je commerciele onderdersteuning wil hebben. Arch en Gentoo zijn voor hen die zoveel mogelijk alles zelf willen kiezen.
PS. Past die koeler wel in de kast die je hebt uitgezocht? Let er ook op dat je koeling zo stil mogelijk is, je wil geen stofzuiger onder je tv hebben staan.
Nu ik die specs zo zie, vraag ik mij af of je wel de juiste keus maakt met een AMD APU. Ik heb een paar maanden geleden ook een HTPC gebouwd met Intel en nVidia (die nVidia hoeft in principe niet) met het oog op stilte. Doet het prima, wordt niet te warm (was eerst wel 't geval totdat ik een fan aanslootd--amo schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 00:01:
Graag jullie hulp bij het uitkiezen van een distro. Ik ga binnenkort een HTPC samenstellen.
Specs:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD A6-6400K Boxed € 59,30 € 59,30 1 MSI FM2-A75IA-E53 € 73,- € 73,- 1 Fractal Design Node 304 Zwart € 69,40 € 69,40 1 Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 € 22,60 € 22,60 1 Logitech K400 Wireless Touch Keyboard € 28,63 € 28,63 1 Crucial CT51264BA160BJ € 29,50 € 29,50 1 be quiet! Pure Power L8 300W € 39,30 € 39,30 1 Crucial 2.5" M500 120GB € 79,50 € 79,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 401,23
Als je bij de APU wilt blijven, kijk dan heel goed of deze door de open source driver wordt ondersteund. Want gegarandeerd dat je een keer over moet, omdat AMD redelijk snel hun GPU's in Legacy gooien (kan dan wel weer opgelost worden met fglrx-legacy, maar is niet ideaal). Vorig jaar meen ik waren er al problemen met de support op Linux met die APUs. Is nu als 't goed is opgelost, maar stelt mij nog niet gerust om blindelings voor te gaan.
Voor wat betreft XBMC werkt dit al met de OSS driver en deze APU, dus het zou geen belemmering hoeven zijn.
Luctor et Emergo || specs
De samenstelling van de HTPC ligt al vast, componenten zijn trouwens al besteld intussen :-)Hero of Time schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 12:21:
[...]
Nu ik die specs zo zie, vraag ik mij af of je wel de juiste keus maakt met een AMD APU. Ik heb een paar maanden geleden ook een HTPC gebouwd met Intel en nVidia (die nVidia hoeft in principe niet) met het oog op stilte. Doet het prima, wordt niet te warm (was eerst wel 't geval totdat ik een fan aansloot). Zie m'n speccies in m'n signature. Of [HTPC] Passief systeem, klein maar toch ruim en het vervolg Passief systeem wordt 80-85 graden, toch maar actief koelen?.
Als je bij de APU wilt blijven, kijk dan heel goed of deze door de open source driver wordt ondersteund. Want gegarandeerd dat je een keer over moet, omdat AMD redelijk snel hun GPU's in Legacy gooien (kan dan wel weer opgelost worden met fglrx-legacy, maar is niet ideaal). Vorig jaar meen ik waren er al problemen met de support op Linux met die APUs. Is nu als 't goed is opgelost, maar stelt mij nog niet gerust om blindelings voor te gaan.
Ik heb deze laten beoordelen in het HTPC topic en daar werd hij goed bevonden.
HTPC met XBMC zal effectief het belangrijkste zijn wat deze te doen zal krijgen.
Fileserver, en eventueel wat gepruts met mail, DHCP servers ed zijn gewoon wat voor de fun.
Voor een HTPC lees ik overal dat de AMD APU's (A6, A8) prijs/kwaliteit ideaal zijn.
Wat betreft die drivers heb ik niet bij stilgestaan in feite.. Ben daar ook niet helemaal mee bekend.
Ik ging er, misschien ten onrechte, vanuit dat er zeker werkende drivers bestaan voor Linux. Ik ga dat even verder moeten uitzoeken.
Er was inderdaad wat discussie over die koeler, ook in het HTPC topic. Maar daar werd mij uiteindelijk verzekerd dat deze ging passen :-)CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:42:
[...]
Ubuntu is een uitstekende eerste keuze. Ik zou daar mee beginnen en pas als je daar wat ervaring mee hebt naar iets anders over te stappen. Ubuntu is een prima middenweg tussen de verschillende smaakjes.
Wedervragen.
1. Waarom wil je Linux gebruiken? Gaat het om het experiment, omdat het gratis is, omdat je genoeg hebt van Windows of nog een andere reden?
2. Wat voor persoon ben jij? "Het moet het gewoon doen en ik heb geen zin om er lang mee te prutsen." of meer "Ik wil 100% controle, maakt niet uit hoeveel moeite dat kost."
Voor HTPC's is XMBC erg populair, of als losse applicatie bovenop een andere distro of als deel van een aparte HTPC-distro. Op de consumentendesktop wordt vaak Mint of ElementaryOS gebruikt. Zakelijke gebruikers kiezen eerder Suse of Redhat voor hun desktop. Debian is erg populair onder systeembeheerders en andere gevorderde gebruikers. Redhat wordt vaak gekozen als je commerciele onderdersteuning wil hebben. Arch en Gentoo zijn voor hen die zoveel mogelijk alles zelf willen kiezen.
PS. Past die koeler wel in de kast die je hebt uitgezocht? Let er ook op dat je koeling zo stil mogelijk is, je wil geen stofzuiger onder je tv hebben staan.
Wat betreft het waarom voor Linux... Dat het gratis is, maakt mij niet uit. Ik heb als student gratis toegang tot DreamSpark Premium, dus Windows is ook gratis voor mij.
Het is voornamelijk het feit van eens iets anders te proberen. En de mensen die ik ken die ermee werken, kunnen het alleen maar aanbevelen.
Ik ben tevens ook bezig met een opleiding netwerkbeheer en aangezien Linux machines nu eenmaal vaak voorkomen op een netwerk, wil ik er graag wat meer over weten.
Ik ben er graag mee bezig in mijn vrije tijd, dus het mag gerust wat configuratie en tijd vragen. Dat is geen enkel probleem. Het moet natuurlijk allemaal wel doenbaar blijven. Ik zoek het internet maar al te graag af naar oplossingen voor een bepaald probleem, maar het moet nu ook weer geen pro-skills vereisen.
Wel belangrijk is de GUI.. Ik wil me op termijn zeker gaan verdiepen op command line, maar om daar meteen ingesmeten te worden hoeft ook niet.
Ik vroeg me wel af of ik best voor Ubuntu desktop of server kies?
Je wilt een GUI, dus desktop in dat geval. Wil je meer 'barebone' met je GUI, dan pak je server en plak je er zelf de GUI op. Maar omdat je met XBMC gaat werken, is het direct gebruik van XBMCbuntu geen slechte keus, of anders Xubuntu en XBMC er apart bij die je dan handmatig opstart.d--amo schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 00:13:
Ik vroeg me wel af of ik best voor Ubuntu desktop of server kies?
Jup, hoe minder interface, hoe beter. Met een paar simpele tweaks heb je de Pantheon desktop er zo uitzien:Thedr schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 09:09:
[...]
Ook al eens naar elementary OS gekeken? Draait als een trein, ook op wat mindere hardware en veel mensen vinden het er erg goed uitzien

Waarom pak je dan niet gelijk eOSClementL schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:40:
[...]
Jup, hoe minder interface, hoe beter. Met een paar simpele tweaks heb je de Pantheon desktop er zo uitzien:
[afbeelding]
Dat pantheon draait trouwens wel lekker snel en stabiel he?
Dit is mijn NAS/HTPC
Ook een fractal design node 304 (fijn ding trouwens

Heb ik ook. Alhoewel ik denk ik weer terug naar Arch switch zodra Pantheon daar op werkt. Het is nogal veel gedoe om VLC 2.1 en Mumble 1.2.4 op Ubuntu LTS draaiend te krijgen. Qbittorrent 3.1.0 krijg ik zelfs helemaal niet werkend. En Gimp 2.8, Krita 2.7 en Libreoffice 4.1 moet je ook uit custom repo´s halen.relativity schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:59:
[...]
Waarom pak je dan niet gelijk eOS
Dat pantheon draait trouwens wel lekker snel en stabiel he?
Dit is mijn NAS/HTPC
Ook een fractal design node 304 (fijn ding trouwens)
[afbeelding]
Hmm oke. Zelf ervaar ik niet echt die problemen, omdat ik o.a. xbmc voor media playback hebClementL schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 18:04:
[...]
Heb ik ook. Alhoewel ik denk ik weer terug naar Arch switch zodra Pantheon daar op werkt. Het is nogal veel gedoe om VLC 2.1 en Mumble 1.2.4 op Ubuntu LTS draaiend te krijgen. Qbittorrent 3.1.0 krijg ik zelfs helemaal niet werkend. En Gimp 2.8, Krita 2.7 en Libreoffice 4.1 moet je ook uit custom repo´s halen.
Voor de rest gebruik ik alternatieven
Gimp zijn ze trouwens aan het backporten. Weet niet of het al gelukt is.
[ Voor 6% gewijzigd door relativity op 26-10-2013 19:33 ]
Er is ook wel een backport van Gimp 2.8, maar die staat niet in de repo´s.relativity schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 19:29:
[...]
Hmm oke. Zelf ervaar ik niet echt die problemen, omdat ik o.a. xbmc voor media playback heb
Voor de rest gebruik ik alternatieven
Gimp zijn ze trouwens aan het backporten. Weet niet of het al gelukt is.
Een tip: Ik ben even van Fedora naar Ubuntu 13.10 geswitcht, en liep tegen dit script aan:
http://www.noobslab.com/2...-do-after-install-of.html
het scheelt me ineens enorm (in positieve zin) in de accutijd...
Uit nieuwsgierigheid: welke stap helpt je met je accutijd dan? Ik heb die pagina helemaal doorgelezen, en veel meer dan wat app/UI tweaks is het niet volgensmijHTT-Thalan schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:17:
Een tip: Ik ben even van Fedora naar Ubuntu 13.10 geswitcht, en liep tegen dit script aan:
Voorzover ik mee kreeg schakelt hij logging uit en voegt hij een app toe waarmee je cpu throttling zelf kan regelen (dus bv 'ondemand' of locken op 0,8ghz).deadinspace schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 13:09:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: welke stap helpt je met je accutijd dan? Ik heb die pagina helemaal doorgelezen, en veel meer dan wat app/UI tweaks is het niet volgensmij
Ik haal er veel meer uit (qua duur) dan uit mijn Fedora installatie iig.
Ik heb liever een logje extra dan een paar minuten accutijd. Als er iets flink fout gaat en het wordt niet gelogd, heb je geen idee wat er aan de hand is, waar je op moet zoeken en hoe je 't op kan lossen.
Dat ben ik met je eens, maar dit is een (zeer) tijdelijke notebook (totdat mijn main weer gerepareerd is) dus ik wissel en probeer zo eens wat af. En mijn mening tot nu toe is dat alhoewel Ubuntu technisch goed 'af' is nu, ik de Unity interface nog steeds erg lelijk vind en de performance op deze Core i5 notebook is ook niet om over naar huis te schrijven.Hero of Time schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 16:56:
Ik heb liever een logje extra dan een paar minuten accutijd. Als er iets flink fout gaat en het wordt niet gelogd, heb je geen idee wat er aan de hand is, waar je op moet zoeken en hoe je 't op kan lossen.
Mogelijk het beste alternatief voor Windows tot op heden: openSUSE 13.1. Zeer stabiel. erg goed afgewerkt, actueel en neigt niet naar commercie zoals Ubuntu dat lijkt te doen. Het is gebruiksvriendelijk voor beginners en gevorderden en de overstap vanaf Windows is gemakkelijker dan ooit tevoren.
Het zou mooi zijn als er weer een suse review van Tweakers kwam.Koen B schreef op woensdag 20 november 2013 @ 10:29:
Mogelijk het beste alternatief voor Windows tot op heden: openSUSE 13.1. Zeer stabiel. erg goed afgewerkt, actueel en neigt niet naar commercie zoals Ubuntu dat lijkt te doen. Het is gebruiksvriendelijk voor beginners en gevorderden en de overstap vanaf Windows is gemakkelijker dan ooit tevoren.
Ik heb nog een Acer One netbook liggen
Wie heeft tips welk OS ik het beste kan instaleren?
Zit standaard windows xp bij maar dit werk zooooooooo traag.
Wie heeft tips en trucs?
Zat zelf te denken aan Ubuntu
Wie heeft tips en trucs?
Als dat zo'n ding is uit de begintijd van de netbooks (singlecore Atom, veel te weinig RAM) dan gaat Ubuntu geen succes worden.. wat zijn de precieze specs van het ding en wat wil je er mee gaan doen? Netbooks was sowieso al low-end hardware en als je dat na 4 of 5 jaar weer eens opgraaft dan moet je er niet te veel van verwachten.basjo schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 11:01:
Wie heeft tips en trucs?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Misschien Xubuntu. Ik zou denk ik voor een XFCE-gebaseerde omgeving gaan. XFCE vind ik een mooie balans tussen een complete DE en lightweight. Unity zal wel niet zo'n succes worden gok ik, maar je kunt het natuurlijk altijd eerst even proberen. Kost je alleen tijd.
[ Voor 30% gewijzigd door Cyphax op 22-11-2013 11:55 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Ik ben op zoek naar een linux versie die geen al te grote memory footprint heeft en waar ik XBMC op kan draaien. Ik wil niet XBMC Live gebruiken maar ik wil ook in mijn Linux desktop environment kunnen surfen.
Het moet draaien op een Asus EB1501 die volgende specs heeft:
* Intel® Atom™ D525 Dual Core 1.8GHz
* 2GB RAM
* SSD
Ik heb al Ubuntu erop proberen zetten en daarbovenop XBMC maar dan heeft hij moeite met full HD films te spelen. Het moet gewoon een vlotte ervaring zijn.
Het moet snel kunnen opstarten en HD films moeten vlekkeloos kunnen afspelen.
Is dit haalbaar of investeer ik beter in nieuwe hardware?
Alvast bedankt!
* 2GB RAM
* SSD
Ik heb al Ubuntu erop proberen zetten en daarbovenop XBMC maar dan heeft hij moeite met full HD films te spelen. Het moet gewoon een vlotte ervaring zijn.
Alvast bedankt!
Via google is vanalles te vinden voor die netbookjes, hier een wat oudere shootout: http://openbytes.wordpres...-for-the-acer-aspire-one/ (conclusie: peppermint os)basjo schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 11:01:
Wie heeft tips en trucs?
Iets met XFCE of LXDE (laatste heeft de voorkeur). Je kan ook voor andere Window Managers gaan die nog een tikje lichter zijn, maar die geven geen volledige desktop omgeving. Je zou als distro kunnen kijken naar Mint. Ubuntu kan, maar je zal naderhand toch wel wat software weg gaan gooien om 'm net even wat lichter te maken.basjo schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 11:01:
Wie heeft tips en trucs?
Andere soorten kan natuurlijk ook, zoals de hierboven aangegeven Peppermint.
Je wilt daarmee Full HD af gaan spelen en dan verwachten dat 't vloeiend gaat? Dat zal niet lukken. Een Atom heeft geen hardware decoding opties en de CPU is zelf te traag voor full HD. Je zal dan minstens een videokaart erbij moeten stoppen die dat over kan nemen.Homewrecker schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 13:38:
Ik ben op zoek naar een linux versie die geen al te grote memory footprint heeft en waar ik XBMC op kan draaien. Ik wil niet XBMC Live gebruiken maar ik wil ook in mijn Linux desktop environment kunnen surfen.
* 2GB RAM
* SSD
Alvast bedankt!
Verders is met 2 GB aan RAM echt een hoop mogelijk in Linux en de SSD maakt de boel nog lekker snel. De CPU is de beperkende factor nu. Apart videokaartje, bij voorkeur nVidia, en je kan er prima mee verder.
Nou het gezeur is begonnen hoor... Windows XP loopt aan zijn eind en de familie en kennissen gaan mij vervelen met "OH NEE IK MOET OVER"...
Natuurlijk ben ik de beroerdste niet en wil ik ze best helpen met het installeren van Win7, maar zoals iedereen wel weet heeft HP de smerige truuk toegepast dat hun troep geen drivers heeft voor Win7 (en iedereen moet dan nieuw kopen, joepie...).
Mijn moeder heeft het geld niet voor een nieuwe en die is wat mij betreft het eerst aan de beurt voor een update. Ik wil haar laptop (HP NC6600) Linux geven, maar welke ga ik haar geven als ze alleen overweg kan met XP? Wie heeft een idee voor oude moedertjes die een beetje willen internetten/Skypen onder Linux, zonder gekke dingen tegen te komen...
Het liefst een XP kloon, maar ik snap dat zoiets misschien niet te vinden is...
Natuurlijk ben ik de beroerdste niet en wil ik ze best helpen met het installeren van Win7, maar zoals iedereen wel weet heeft HP de smerige truuk toegepast dat hun troep geen drivers heeft voor Win7 (en iedereen moet dan nieuw kopen, joepie...).
Mijn moeder heeft het geld niet voor een nieuwe en die is wat mij betreft het eerst aan de beurt voor een update. Ik wil haar laptop (HP NC6600) Linux geven, maar welke ga ik haar geven als ze alleen overweg kan met XP? Wie heeft een idee voor oude moedertjes die een beetje willen internetten/Skypen onder Linux, zonder gekke dingen tegen te komen...
De minder expertgerichte distro's zoals Linux Mint hebben vaak wel uitgaven die qua indeling van het bureablad e.d. toch erg op XP lijken? En ook XFCE is redelijk makkelijk zo in te richten (of is als je geluk hebt zo standaard ingericht).
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Mint, Xfce versie (want eenvoudiger, simplistischer menu) of de nieuwe OpenSuse met Xfce. De laatste vanwege Yast, maar daar zal ze weinig mee doen denk ik zo, is meer voor jezelf om dingen te configureren/installeren.
Ongeacht welke distro je pakt, geef haar geen Unity of Gnome3. KDE kan nog wel, maar misschien te zwaar voor de PC en het bureaublad is even wennen. LXDE is ook nog een optie, kijk maar wat jij denkt wat het prettigst is voor haar.
Je zal zeer waarschijnlijk de 32 bit versie pakken. Zelfs al zou het systeem 64 bit aan kunnen, raad ik je af om de multi-arch route te kiezen. Die is niet zonder gaten in de weg waar je in kan vallen. Voor Skype moet je even kijken hoe stabiel het daadwerkelijk is, want ik heb met versie 4.0.0 al een paar crashes gehad ervan (alleen de applicatie, niet het hele systeem). En bij video bellen werd er redelijk veel CPU gebruikt (geloof ik, is al eventjes geleden dat ik 't op Linux heb gebruikt).
Ongeacht welke distro je pakt, geef haar geen Unity of Gnome3. KDE kan nog wel, maar misschien te zwaar voor de PC en het bureaublad is even wennen. LXDE is ook nog een optie, kijk maar wat jij denkt wat het prettigst is voor haar.
Je zal zeer waarschijnlijk de 32 bit versie pakken. Zelfs al zou het systeem 64 bit aan kunnen, raad ik je af om de multi-arch route te kiezen. Die is niet zonder gaten in de weg waar je in kan vallen. Voor Skype moet je even kijken hoe stabiel het daadwerkelijk is, want ik heb met versie 4.0.0 al een paar crashes gehad ervan (alleen de applicatie, niet het hele systeem). En bij video bellen werd er redelijk veel CPU gebruikt (geloof ik, is al eventjes geleden dat ik 't op Linux heb gebruikt).
Ok, ik ga de distro's Mint-Xfce en OpenSuse-Xfce eens downloaden en in een VM testen.
Skype wordt volgens mij alleen gebruikt voor de chat, dat is toch de nieuwe MSN?
Skype wordt volgens mij alleen gebruikt voor de chat, dat is toch de nieuwe MSN?
Ja en nee. Skype was al op zichzelf staand, MS heeft alleen maar Live Messenger/MSN overgezet naar Skype. Dus je kan nog steeds videobellen met anderen als je wilt (en een cam hebt).
Als het nu al niet lekker loopt dan denk ik dat je beter van XBMC kan afstappen, dat komt toch met een hoop toeters en bellen. M'n eigen mediastation draait Debian met LXDE en dan MPV of VLC als videospeler. Het ziet er wat kaal uit maar snel is het wel.Homewrecker schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 13:38:
* 2GB RAM
* SSD
Ik ben dit weekend ook overgestapt op Debian (wheezy) met LXDE. Bevalt me aardig goed, die kaligheid zie ik echt als een pluspunt.
Het draait op een macbook pro (5,3), met 500gb 5200rpm harde schijf en efi-stub kernel boot wat de boottijd aanzienlijk heeft verlaagd tegen mijn vorige (beetje knullige) CentOS configuratie (ook prachtig OS).
Ben druk bezig geweest met de afstelling en ook gebruik gaan maken van systemd om de init scripts te vervangen e.d.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6268228/plots/plot3.svg is het eindresultaat
Ben er tot nu toe erg tevreden over, de boot tijd is echt verbluffend, het lukte me alleen nog niet helemaal om de consolekit eruit te halen (scheelt tijd). Andere keer misschien
Het draait op een macbook pro (5,3), met 500gb 5200rpm harde schijf en efi-stub kernel boot wat de boottijd aanzienlijk heeft verlaagd tegen mijn vorige (beetje knullige) CentOS configuratie (ook prachtig OS).
Ben druk bezig geweest met de afstelling en ook gebruik gaan maken van systemd om de init scripts te vervangen e.d.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6268228/plots/plot3.svg is het eindresultaat
[ Voor 8% gewijzigd door Rudy op 27-11-2013 00:34 ]
Consolekit zou je juist niet meer nodig moeten hebben met systemd-logind volgens mij.Rudy schreef op woensdag 27 november 2013 @ 00:31:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6268228/plots/plot3.svg is het eindresultaatBen er tot nu toe erg tevreden over, de boot tijd is echt verbluffend, het lukte me alleen nog niet helemaal om de consolekit eruit te halen (scheelt tijd). Andere keer misschien
Waarom kijk je niet bij de fabrikanten van de componenten ipv bij HP?Verstekbakker schreef op maandag 25 november 2013 @ 21:58:
Nou het gezeur is begonnen hoor... Windows XP loopt aan zijn eind en de familie en kennissen gaan mij vervelen met "OH NEE IK MOET OVER"...

+ http://www.pcidatabase.com/
[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 28-11-2013 11:01 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
openSuSe 13.1
Wat een genot, Yast als installeer / beheer tool, KDE up to Date, maar ook voor Gnome en de rest nette DE's
Waar 12.3 al snel was, 13.1 voelt nog sneller aan, al zal de nVidia gebruiker met een moderne kaart eerst de nVidia Binarie blob moeten gebruiken, de repository is nog niet on-line.
Wat een genot, Yast als installeer / beheer tool, KDE up to Date, maar ook voor Gnome en de rest nette DE's
Waar 12.3 al snel was, 13.1 voelt nog sneller aan, al zal de nVidia gebruiker met een moderne kaart eerst de nVidia Binarie blob moeten gebruiken, de repository is nog niet on-line.
Als ik mijn PC vervang wil ik afstappen van dual boot en Linux alleen nog maar als VM gaan draaien.
De VM wil ik gebruiken voor wat programmeerwerk, webapps etc.
Ik ben er alleen nog niet uit welke distro ik dan vooral wil gebruiken.
een wat lichtere DE lijkt me prettig in een VM omdat deze vaak net minder krachtig zijn op grafisch gebied.
Wellicht iets met XFCE en LXDE.
Hieraan gerelateerd vraag ik me ook af welke Virtualisatie Software het mees geschikt zou zijn die legaal door een particulier te gebruiken zijn:
- VMware Player
- VirtualBox
- (er zijjn nog anderen maar daar heb ik geen ervaring mee).
De VM wil ik gebruiken voor wat programmeerwerk, webapps etc.
Ik ben er alleen nog niet uit welke distro ik dan vooral wil gebruiken.
een wat lichtere DE lijkt me prettig in een VM omdat deze vaak net minder krachtig zijn op grafisch gebied.
Wellicht iets met XFCE en LXDE.
Hieraan gerelateerd vraag ik me ook af welke Virtualisatie Software het mees geschikt zou zijn die legaal door een particulier te gebruiken zijn:
- VMware Player
- VirtualBox
- (er zijjn nog anderen maar daar heb ik geen ervaring mee).
Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux
Ik zou persoonlijk VirtualBox nemen vanwege de wat snellere ontwikkeling vergeleken met VMWare, en natuurlijk het gratis zijn. Als je dingen als drag'n'drop wilt gebruiken, is VMWare wat beter.
Distro is een persoonlijk iets, net als DE. Je kan net zo goed KDE draaien in een VM hoor. Als je geen KUbuntu neemt iig, of het een en ander is ondertussen verandert. De KUbuntu die ik nog in een VM heb (of had), is redelijk traag met z'n UI, maar de KDE van Debian nu is prima te doen. Maar als je kiest tussen Xfce en LXDE, ga dan voor Xfce.
Distro is een persoonlijk iets, net als DE. Je kan net zo goed KDE draaien in een VM hoor. Als je geen KUbuntu neemt iig, of het een en ander is ondertussen verandert. De KUbuntu die ik nog in een VM heb (of had), is redelijk traag met z'n UI, maar de KDE van Debian nu is prima te doen. Maar als je kiest tussen Xfce en LXDE, ga dan voor Xfce.
Omdat ik geen 2 jaar wil doen over het zoeken en installeren van drivers. Tot nu toe nog bij iedere HP laptop last van gehad, dus voor mij nooit een HP.Raven schreef op donderdag 28 november 2013 @ 11:00:
[...]
Waarom kijk je niet bij de fabrikanten van de componenten ipv bij HP?
[afbeelding]
+ http://www.pcidatabase.com/
Inmiddels Mint en Opensuse (beide met Xfce) geprobeerd en ik denk dat het Mint gaat worden. Deze werkt meteen met apt-get. Nu nog kijken wat mn moeder ermee kan.
Als je geen Realtek stuff in dat ding hebt zitten ben je nog wel een keer klaar
, en natuurlijk de drivers backuppen
[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 29-11-2013 14:43 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Hmm, Nu Linux Mint 16 uit is, begint het wel weer te kriebelen. Gebruik de laptop toch niet voor echt gekke dingen. Zijn een aantal zaken waar ik het voor gebruik:
- Spotnet
- Sabnzb
- Surfen
- Diablo 3
- Mediaserver/DLNA
- iTunes
En evt wat coding en webservertje. Photoshop is wel een nadeel, omdat ik en gimp geen vrienden kunnen worden.
Vraag mij eigenlijk af of Mint lekker werkt op een Alienware m17r3 met Nvidia kaart? En Out of the box, of moeten er nog extra drivers geinstalleerd worden? Want in de tijd dat ik veel Linux gebruikte waren de nvidia drivers niet echt fijne/goede drivers om het zacht uit te drukken.
En aangezien Mint niet met Wubi oid komt, en een dualboot op een 128gb ssd niets is, zal ik toch over moeten of niet
- Spotnet
- Sabnzb
- Surfen
- Diablo 3
- Mediaserver/DLNA
- iTunes
En evt wat coding en webservertje. Photoshop is wel een nadeel, omdat ik en gimp geen vrienden kunnen worden.
Vraag mij eigenlijk af of Mint lekker werkt op een Alienware m17r3 met Nvidia kaart? En Out of the box, of moeten er nog extra drivers geinstalleerd worden? Want in de tijd dat ik veel Linux gebruikte waren de nvidia drivers niet echt fijne/goede drivers om het zacht uit te drukken.
En aangezien Mint niet met Wubi oid komt, en een dualboot op een 128gb ssd niets is, zal ik toch over moeten of niet
De drivers van nVidia waren naar mijn ervaring altijd wel goed. Je moet je wel afvragen hoeveel Diablo 3 je speelt. Het spel draait prima onder Wine (toen ik 't speelde iig), al heeft act 2 wat performance issues. Maar wat het meest vervelende is, is het idiote ballensysteem van Blizzard voor authenticatie. Ik ben in het half jaar dat ik 't speelde 4x gelocked wegens suspicious activity, waarvan 3x in een maand (laatste dat ik heb gespeeld). Na dat gezeik had ik er schoon genoeg van en speel 't niet meer. Dus, ben je bereid om op zekere regelmaat je account te unlocken en je wachtwoord te wijzigen?
Upgrade gedaan van OpenSuse 12.3 naar 13.1.
Echt weer helemaal top. Komt er nog een review bij Tweakers?
Echt weer helemaal top. Komt er nog een review bij Tweakers?
Tja dat is wel kloteHero of Time schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 22:59:
De drivers van nVidia waren naar mijn ervaring altijd wel goed. Je moet je wel afvragen hoeveel Diablo 3 je speelt. Het spel draait prima onder Wine (toen ik 't speelde iig), al heeft act 2 wat performance issues. Maar wat het meest vervelende is, is het idiote ballensysteem van Blizzard voor authenticatie. Ik ben in het half jaar dat ik 't speelde 4x gelocked wegens suspicious activity, waarvan 3x in een maand (laatste dat ik heb gespeeld). Na dat gezeik had ik er schoon genoeg van en speel 't niet meer. Dus, ben je bereid om op zekere regelmaat je account te unlocken en je wachtwoord te wijzigen?
Heb iig ff Virtual Box gedownload en de laatste Mint gedraait. Werkt eigenlijk best lekker (Wel stroperig/traag op live iso). Het enige wat ik nog lastig/omslachtig vind zijn de window borders aanpassen. Theme installer werkt wel heel erg fijn, alleen jammer dat daar weer geen complete themes in staan (Met window-border themes e.d.)
Spotnet werkt prima out of the box. Nog geen Wine geprobeerd met D3. Maar die false positives onder Linux zouden toch opgelost zijn door Blizz?
Volgens mij speelde dit vooral ong. een jaartje terug. Weet niet 100% zeker of het nou opgelost is, maar ik lees er wel steeds minder over.RedHat schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 23:22:
[...]
Spotnet werkt prima out of the box. Nog geen Wine geprobeerd met D3. Maar die false positives onder Linux zouden toch opgelost zijn door Blizz?
Overigens hoef je nog niet gelijk helemaal over natuurlijk... je kan altijd nog dualbooten
Vicariously I live while the whole world dies
Wine in VirtualBox is niet handig om te draaien. Ik heb een jaar geleden, misschien zelfs al langer, nog eens een programma geprobeerd in een VM (gewone installatie, niet live) via Wine te draaien, maar het was niet vooruit te branden. D3 in een VM met Windows gaat 'm ook niet worden, de VM crashte toen ik 't probeerde (met XP als guest).
Voor wat betreft de false positives, ik werd eigenlijk direct gelocked als ik ook maar 1 setting veranderde in Wine, een schone prefix gebruikte of van OS type wisselde. Omdat de Wine uit de repo niet up to date was en de binaries die voor Debian beschikbaar waren ook nogal achter liepen, compileerde ik 'm zelf en weet even niet meer of het veranderen van Wine versie ook een lock triggerde. Als Blizzard het heeft aangepast zijn ze er wel 1,5 jaar te laat mee.
Voor wat betreft de false positives, ik werd eigenlijk direct gelocked als ik ook maar 1 setting veranderde in Wine, een schone prefix gebruikte of van OS type wisselde. Omdat de Wine uit de repo niet up to date was en de binaries die voor Debian beschikbaar waren ook nogal achter liepen, compileerde ik 'm zelf en weet even niet meer of het veranderen van Wine versie ook een lock triggerde. Als Blizzard het heeft aangepast zijn ze er wel 1,5 jaar te laat mee.
Voor mijn Asus Eee PC 1101HA ben ik op zoek naar een Linux distro. Ik ben op zoek naar een distro waar alles in 1x werkt. Dit ook in verband met het einde van de XP support van microsoft. Ik heb begrepen dat de grafische kaart (Intel GMA 500) nog wat problemen kan geven (bij oudere distributies??).
Ik wil de netbook gaan gebruiken voor surfen, en een back-up van foto's tijdens de vakantie. De SD-kaart lezer en de USB interfaces moeten dus wel werken. Als bonus zou het ideaal zijn als een portable printer (Canon BJC-85) in combinatie met libreoffice.
Als Distro zat ik de denken aan ubuntu maar ik weet niet of dat de beste keus is. Wat betreft ervaring met Linux is "een klein beetje". Ik ben opgegroeid met DOS en in het bezit van een raspberry pi dus voor de command-line ben ik niet bang. Maar om voor normaal gebruik ook continu met de command-line te lopen spelen zie ik niet echt zitten.
Ik wil de netbook gaan gebruiken voor surfen, en een back-up van foto's tijdens de vakantie. De SD-kaart lezer en de USB interfaces moeten dus wel werken. Als bonus zou het ideaal zijn als een portable printer (Canon BJC-85) in combinatie met libreoffice.
Als Distro zat ik de denken aan ubuntu maar ik weet niet of dat de beste keus is. Wat betreft ervaring met Linux is "een klein beetje". Ik ben opgegroeid met DOS en in het bezit van een raspberry pi dus voor de command-line ben ik niet bang. Maar om voor normaal gebruik ook continu met de command-line te lopen spelen zie ik niet echt zitten.
Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots
@Tim_bots kijk eens hier.
Debian ondertsteund de eee pc goeddeels gewoon.
Of http://peppermintos.com/, dat is iets meer cloudconnected gericht wat op zo'n minimale pc wel handig kan zijn.
Of http://peppermintos.com/, dat is iets meer cloudconnected gericht wat op zo'n minimale pc wel handig kan zijn.
Tim_bots schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 21:45:
Voor mijn Asus Eee PC 1101HA ben ik op zoek naar een Linux distro. Ik ben op zoek naar een distro waar alles in 1x werkt. Dit ook in verband met het einde van de XP support van microsoft. Ik heb begrepen dat de grafische kaart (Intel GMA 500) nog wat problemen kan geven (bij oudere distributies??).
Tsja, de GMA500 is helaas de uitzondering der uitzonderingen, ook onder de EEE-familie.Jogai schreef op woensdag 04 december 2013 @ 08:40:
@Tim_bots kijk eens hier.
Overigens draaide mijn 1101HA'tje op Windows 7 ipv XP. Snel is het niet te noemen, maar het werkt wel als je even van tevoren de juiste drivers op een stickje zet.
Ik heb een jaar of 2 terug wel wat geprobeerd met Ubuntu, maar zonder succes. De bijbehorende Linux distro heb ik ook nooit gevonden (de 1101HA wordt ook geleverd met Linux), maar dat is misschien ook nog een optie.
[ Voor 21% gewijzigd door Pathogen op 04-12-2013 10:58 ]
@Jogai Whoops, ik had het topic wel doorgezocht maar iets te specifiek op EEE PC 1101HA.
Al even snel gekeken naar Peppermint OS maar daar moet ik nog even induiken. Op de about page van peppermint vond ik ook de verwijzing naar "Ubuntu Netbook Remix" maar als ik alles goed heb gezien is deze versie weer gestopt en moet ik over op de "Normale" Ubuntu.

Al even snel gekeken naar Peppermint OS maar daar moet ik nog even induiken. Op de about page van peppermint vond ik ook de verwijzing naar "Ubuntu Netbook Remix" maar als ik alles goed heb gezien is deze versie weer gestopt en moet ik over op de "Normale" Ubuntu.
Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots
Zit met een thinclient (zonder cd/diskette/USB boot) in.huis welke ik graag van een.lichte desktop wil voorzien.
Spec's : optoma st325e
- Via C3 533 MHz
- 64 MB Ram
- 32 MB Flash
- 4x USB2
- 10/100 lan
- 1lpt-1com
- ps/2 muis/keyb
- vga
- audio.
Wat gaan we ermee doen :
Media Server, printserver
Heb een USB schijf liggen met fotos muziek en andere documenten welke ik graag met alle apaaraten in huis verbonden.wil.hebben.
Debian al geprobeerd maar is cli.. Heb een desktop nodig omdat ik niet veel van.linux afweet
- Via C3 533 MHz
- 64 MB Ram
- 32 MB Flash
- 4x USB2
- 10/100 lan
- 1lpt-1com
- ps/2 muis/keyb
- vga
- audio.
Wat gaan we ermee doen :
Heb een USB schijf liggen met fotos muziek en andere documenten welke ik graag met alle apaaraten in huis verbonden.wil.hebben.
Debian al geprobeerd maar is cli.. Heb een desktop nodig omdat ik niet veel van.linux afweet
Debian kan ook prima GUI doen. Moet je tijdens installatie wel even opgeven en staat standaard zelfs aan. Anyway, waarom Linux en heb je zelf al een beetje rond gekeken met hulp van de TS? Daar worden al een paar genoemd waar je naar kan kijken als lichtgewicht distro.
Maar met 64 MB RAM, dan zit je echt op iets wat minimaal is en kom je al redelijk snel bij een CLI-based systeem met hedendaagse distro's. Overigens is CLI geen directe reden om er niet voor te gaan. Je hebt maar een paar commando's nodig om te bereiken wat je wilt.
Maar met 64 MB RAM, dan zit je echt op iets wat minimaal is en kom je al redelijk snel bij een CLI-based systeem met hedendaagse distro's. Overigens is CLI geen directe reden om er niet voor te gaan. Je hebt maar een paar commando's nodig om te bereiken wat je wilt.
Ik denk dat je toch moet leren werken met de CLI, op 32 MB flash en 64 MB RAM krijg je nog niet eens Puppy Linux geïnstalleerd. Je zou Thinstation of TinyCore kunnen proberen, maar dat is ook niet echt beginnerswerk om aan de praat te krijgen.. Overigens betekent een GUI ook niet dat je file- en printservices geïnstalleerd krijgt. Of je een instelling nou in een tekstfile of een selectiebox opgeeft, je zal toch moeten weten wát je instelt. (en in de standaard configs van Debian staan doorgaans gigantische comments om alles uit te leggen)klen_ghost schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 15:31:
Zit met een thinclient (zonder cd/diskette/USB boot) in.huis welke ik graag van een.lichte desktop wil voorzien.
- Via C3 533 MHz
- 64 MB Ram
- 32 MB Flash
- 4x USB2
- 10/100 lan
- 1lpt-1com
- ps/2 muis/keyb
- vga
- audio.
Wat gaan we ermee doen :
Wat voor storage/RAM zit er in? Ik heb thuis nog het nodige DDR-geheugen en 44-pins IDE-flashmodules liggen (128 of 256 MB geloof ik) uit oude HP thinclients. Als het past mag je het zo van me hebben.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Kijk eens naar TinyCore Linux . Als je helemaal niks van Linux weet zou dat overigens nog wel eens pittig kunnen worden.
SliTaz heeft misschien een flavor voor je: http://www.slitaz.org/en/get/flavors.php
Ik heb hier een oudje: Fujitsu Siemens laptopje met een AMD Turion Proc en 512mb geheugen. Was niet vooruit te fikken met Windows Vista dus misschien een keer wat anders erop.
Ding moet Chromium kunnen draaien en wellicht LibreOffice. Alles wat een beetje lijkt op Windows en licht is, is meegenomen. Lubuntu wordt het niet. Die heeft mijn eigen laptop vern*kt na een dist-upgrade.
Debian? Mint? Iets anders met XFCE?
Ding moet Chromium kunnen draaien en wellicht LibreOffice. Alles wat een beetje lijkt op Windows en licht is, is meegenomen. Lubuntu wordt het niet. Die heeft mijn eigen laptop vern*kt na een dist-upgrade.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Debian Testing (en op Testing blijven) is een optie, evenals OpenSuSE 13.1 die laatst is uitgekomen. Fedora 20 zou nog kunnen, al ligt het er net aan wat het default met zich meebrengt. Uiteraard niet de standaard smaak pakken, maar de lichtere, XFCE of LXDE versie.
Maar 512 MB RAM is wel erg weinig. Kan je er niet beter 1 GB bij stoppen of verhogen naar iig 1 GB?
Maar 512 MB RAM is wel erg weinig. Kan je er niet beter 1 GB bij stoppen of verhogen naar iig 1 GB?
Elementary OS was toch ook vrij geschikt voor wat tragere pc's?
Vicariously I live while the whole world dies
Heb hier een Acer draaien met vergelijkbare specs. Elementary draait er prima op!woutur schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 15:43:
Ik heb hier een oudje: Fujitsu Siemens laptopje met een AMD Turion Proc en 512mb geheugen. Was niet vooruit te fikken met Windows Vista dus misschien een keer wat anders erop.
Op 512MB met een Via C-7 (Singlecore 1,6Ghz) heb ik naar tevredenheid Xubuntu gedraaid.Hero of Time schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 16:46:
Debian Testing (en op Testing blijven) is een optie, evenals OpenSuSE 13.1 die laatst is uitgekomen. Fedora 20 zou nog kunnen, al ligt het er net aan wat het default met zich meebrengt. Uiteraard niet de standaard smaak pakken, maar de lichtere, XFCE of LXDE versie.
Dan zit je toch lekker binnen de bekende wegen qua repositories etc.
Ik ben begonnen met Debian XCFE. Wat een genot. Vlot, clean en het werkt gewoon. De laptop heeft wel een gigabyte aan geheugen, kwam ik achter. Wel moest ik even voor de wireless van Atheros een parameter nohwcrypt meegeven, dus die werkt naar behoren.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
http://www.listary.com/text-editor-anywhere (voor Windows)
http://www.tuaw.com/2013/...dit-and-keyboard-maestro/ (voor Mac)
Een teksteditor, zodat je invoervelden op websites in een externe teksteditor kunt openen. Waarom bestaat zoiets nog niet voor Linux?
http://www.tuaw.com/2013/...dit-and-keyboard-maestro/ (voor Mac)
Een teksteditor, zodat je invoervelden op websites in een externe teksteditor kunt openen. Waarom bestaat zoiets nog niet voor Linux?
[ Voor 24% gewijzigd door Hatsieflatsie op 26-12-2013 22:19 ]
Ik loop eigenlijk al jaren aan te kloten met Linux distro's, voornamelijk rond Fedora en Ubuntu. Laatst ook wat andere kleinere distro's gebruikt maar wat mij altijd opvalt is dat het nooit echt lekker loopt.
Ik heb een goede pc (zie profiel, maar in short i2500k met HD 6950 + M4) maar welke install ik ook gebruik het verplaatsen van schermen, gebruik van programma's, inladen van One menu van Ubuntu.. je ziet gewoon dat er altijd vertragingen inzitten. Wat is nou een goede distro die goed gebruik maakt van hardware en die een fijne en snelle weergave en gebruik heeft? Ik heb geen behoefte aan vele aanpassingen op een diep niveau. Eigenlijk gewoon windows ervaring maar dan onder Linux.
Hier en daar zie ik xubuntu aangeraden worden, meer mensen die zich hier achter scharen? Maar andere adviezen zijn ook erg welkom natuurlijk!
Ik heb een goede pc (zie profiel, maar in short i2500k met HD 6950 + M4) maar welke install ik ook gebruik het verplaatsen van schermen, gebruik van programma's, inladen van One menu van Ubuntu.. je ziet gewoon dat er altijd vertragingen inzitten. Wat is nou een goede distro die goed gebruik maakt van hardware en die een fijne en snelle weergave en gebruik heeft? Ik heb geen behoefte aan vele aanpassingen op een diep niveau. Eigenlijk gewoon windows ervaring maar dan onder Linux.
Hier en daar zie ik xubuntu aangeraden worden, meer mensen die zich hier achter scharen? Maar andere adviezen zijn ook erg welkom natuurlijk!
Ik denk dat die 'vertragingen' komen door de redelijk brakke AMD (fglrx) drivers. Wellicht is het een idee om open-source drivers te gebruiken?Ircghost schreef op maandag 30 december 2013 @ 19:36:
Ik loop eigenlijk al jaren aan te kloten met Linux distro's, voornamelijk rond Fedora en Ubuntu. Laatst ook wat andere kleinere distro's gebruikt maar wat mij altijd opvalt is dat het nooit echt lekker loopt.
Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi
Ik verdenk ook je videokaartondersteuning. Als de OpenSource driver niet de juiste performance geeft, kan je de gesloten AMD driver, fglrx, proberen. Doet die het ook niet, dan eens fglrx verwijderen en de IGP van je i5 gebruiken. De Intel video driver moet het prima doen. Ik heb 2 laptops, eentje is zakelijk met een derde of vierde generatie i5 CPU, de ander een Intel 4 series GPU (veel ouder dan de i5) en beide doen 't prima.
Xubuntu, of eerder XFCE, heeft geen 3D nodig voor weergave. Hier zal je sowieso een groot verschil mee krijgen. Ik ben zelf begonnen met Xubuntu 7.04 en ben eigenlijk niet meer van XFCE afgestapt. Gnome is nu een groot drama en KDE is.. tja, lomp.
Xubuntu, of eerder XFCE, heeft geen 3D nodig voor weergave. Hier zal je sowieso een groot verschil mee krijgen. Ik ben zelf begonnen met Xubuntu 7.04 en ben eigenlijk niet meer van XFCE afgestapt. Gnome is nu een groot drama en KDE is.. tja, lomp.
Is er goede integratie qua powersaving features etc. in XFCE? Ik draai nu Gnome 3 op Debian, en ik ben daar niet helemaal ontevreden over, maar de workflow is totaal niet zo gestroomlijnd als ik 'm met Openbox en wat XFCE apps had. Daar staat tegenover dat alles nu wel een stuk geïntegreerder is... Mijn SSH en GPG keys worden automatisch geladen en ontgrendeld, laptop gaat in slaapstand als hij tijdje niet gebruikt wordt, etc. Jammer dat je de WM van Gnome 3 niet meer kan vervangen.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Had exact dezelfde probleem met je wat Ubuntu betreft. Half jaar geleden Xubuntu geïnstalleerd, en geen vertraging, toeters of bellen, of allerlei suffe GUI-animaties.Ircghost schreef op maandag 30 december 2013 @ 19:36:
Wil niet meer terug.
Vriendin had problemen met haar laptop. Windows dat niet meer vlekkeloos liep. Heb ik Fedora 20 geïnstalleerd met gnome 3.
Vroeger had ik met verschillende distro's gespeeld om te kijken wat er goed voor mij was. Ben gevallen voor de charmes van Fedora. Dit omdat ze een grote community hadden waarbij je als nieuwkomer meteen de nodige informatie had, hoe alles werkt. Ook hun pakketsysteem (YUM) bevalt mij.
Vroeger had ik met verschillende distro's gespeeld om te kijken wat er goed voor mij was. Ben gevallen voor de charmes van Fedora. Dit omdat ze een grote community hadden waarbij je als nieuwkomer meteen de nodige informatie had, hoe alles werkt. Ook hun pakketsysteem (YUM) bevalt mij.
[ Voor 54% gewijzigd door MiAnVaSa op 30-12-2013 22:58 ]
Er is de xfce-power-manager die je na bepaalde tijd in slaap kan gooien. Verder is het meer de kernel die de power beheert, dan de DE.Borromini schreef op maandag 30 december 2013 @ 22:35:
Is er goede integratie qua powersaving features etc. in XFCE? Ik draai nu Gnome 3 op Debian, en ik ben daar niet helemaal ontevreden over, maar de workflow is totaal niet zo gestroomlijnd als ik 'm met Openbox en wat XFCE apps had. Daar staat tegenover dat alles nu wel een stuk geïntegreerder is... Mijn SSH en GPG keys worden automatisch geladen en ontgrendeld, laptop gaat in slaapstand als hij tijdje niet gebruikt wordt, etc. Jammer dat je de WM van Gnome 3 niet meer kan vervangen.
Voor wat betreft je keys die unlocked worden e.d., dat is gnome-keyring en kan je gewoon gebruiken met Xfce. En je hoeft er niet heel Gnome voor te draaien. De dependencies zijn minimaal. Hoe het verder werkt, dunno, nooit in verdiept, nooit echt gedraaid en sinds ik naar een minimale installatie ben gegaan niet meer aanwezig op mijn systemen.
Ik wil me ook even melden!
Werk al lang met GNU/Linux en heb al met vele distro´s geflirt. Ik begon met Ubuntu, toen Mint, OpenSUSE, Debian, Fedora, Mandriva, Kubuntu en ben nu uiteindelijk terug op Ubuntu 13.10.
Snap de ophef over Unity niet zo goed maarja... je hebt van die mensen *kuckwindows8metrouikuch*
Ubuntu draait hier goed. Heb een i5 4670k, GTX 780 en 12 gb aan RAM.
Kan niet wachten op 14.04 LTS! Alleen jammer van Mir
Werk al lang met GNU/Linux en heb al met vele distro´s geflirt. Ik begon met Ubuntu, toen Mint, OpenSUSE, Debian, Fedora, Mandriva, Kubuntu en ben nu uiteindelijk terug op Ubuntu 13.10.
Snap de ophef over Unity niet zo goed maarja... je hebt van die mensen *kuckwindows8metrouikuch*
Ubuntu draait hier goed. Heb een i5 4670k, GTX 780 en 12 gb aan RAM.
Kan niet wachten op 14.04 LTS! Alleen jammer van Mir
Nette specs trouwens, maar is 16GB RAM niet veel beter? Ik meen te hebben gehoord dat computers het liefst dual channel slikken. 12GB klinkt als 3x4, wat niet erg optimaal schijnt te zijn.
Als ik eerlijk moet zijn houd ik misschien mezelf een beetje voor de gek. Ik gebruik Linux, onder andere omdat het vlekkeloos werkend houden van Windows geen doen is, maar met Linux mag ik na een half jaar ook een nieuwe installatie doen. Ik heb een soort aura dat langzaamaan technologie aantast. Geef me een OS, en na een half jaar werkt het voor geen meter meer.
Als ik eerlijk moet zijn houd ik misschien mezelf een beetje voor de gek. Ik gebruik Linux, onder andere omdat het vlekkeloos werkend houden van Windows geen doen is, maar met Linux mag ik na een half jaar ook een nieuwe installatie doen. Ik heb een soort aura dat langzaamaan technologie aantast. Geef me een OS, en na een half jaar werkt het voor geen meter meer.
[ Voor 49% gewijzigd door Amanoo op 31-12-2013 00:05 ]
Ga binnenkort ook nog extra RAM toevoegen. En een andere koeler. Dan is mijn PC wel compleet.Amanoo schreef op maandag 30 december 2013 @ 23:59:
Nette specs trouwens, maar is 16GB RAM niet veel beter? Ik meen te hebben gehoord dat computers het liefst dual channel slikken. 12GB klinkt als 3x4, wat niet erg optimaal schijnt te zijn.
Oh en om verder te pronken heb ik ook een 120GB SSD en 1 terabyte HDD. Voornamelijk omdat ik heel af en toe nog een spelletje speel via Windows 7. (Mocht het in Wine niet helemaal goed gaan...)
EDIT: Tsja Amanoo, dat heb ik altijd met Linux. Ik loop te kloten met de venster animaties van Unity met compiz en boem, Unity is weg! Via de terminal sudo reboot en ook na een reboot is unity nog steeds weg...
De oplossing zelf weet ik dan wel maar ik herinner me nog dat ik bij Linux Mint ook van alles had gedaan en ook steeds in GNOME Fallback mode booten. Zeggen mensen ¨Moet je maar geen Linux gebruiken.¨
Zit een kern van waarheid in, maar dit kan net zo goed in Windows gebeuren.
Moeten we maar niet zo veel kloten denk ik
[ Voor 31% gewijzigd door mcgloud op 31-12-2013 00:31 ]
Kan ook triple channel zijnAmanoo schreef op maandag 30 december 2013 @ 23:59:
Ligt er net even aan, als je Ubuntu gebruikt, en je wilt elk half jaar upgraden, dan kan je idd soms beter een herinstallatie doen, dan een upgrade die dan faalt. Misschien is dat ook wel wat je telkens gebeurt, een falende upgrade. Eens kijken naar een rolling release distro, zoals Debian Testing? Mijn installatie met Sid/Unstable is op 5 november 2011 gedaan en draait nog prima.Als ik eerlijk moet zijn houd ik misschien mezelf een beetje voor de gek. Ik gebruik Linux, onder andere omdat het vlekkeloos werkend houden van Windows geen doen is, maar met Linux mag ik na een half jaar ook een nieuwe installatie doen. Ik heb een soort aura dat langzaamaan technologie aantast. Geef me een OS, en na een half jaar werkt het voor geen meter meer.
Als je wilt gaan patsen met specs, kom dan niet met zo'n klein SSD'tje en HDD aanzetten. Hier een octocore, 16 GB RAM, 256 GB SSD, 3 TB HDD, 1 TB HDD, 500 GB HDD en 320 GB HDD.mcgloud schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 00:04:
[...]
Ga binnenkort ook nog extra RAM toevoegen. En een andere koeler. Dan is mijn PC wel compleet.
Oh en om verder te pronken heb ik ook een 120GB SSD en 1 terabyte HDD. Voornamelijk omdat ik heel af en toe nog een spelletje speel via Windows 7. (Mocht het in Wine niet helemaal goed gaan...)
Er is altijd wel iemand die een stevigere bak heeft, en hoewel jouw CPU overall gezien beter presteert, heb ik voor de rest wel betere specs (ok, videokaart niet, maar dat boeit niet).
Dit topic is gesloten.