[HTPC] Passief systeem, klein maar toch ruim

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ik zit te kijken naar het bouwen van een HTPC. Hierbij heb ik een aantal eisen en wensen waar 't aan moet voldoen. Uiteraard heb ik een paar ideeën, maar die kunnen gewijzigd worden door advies.

M'n eisen (must haves):
  • Ruimte voor minstens 2 HDDs en een SSD, alsmede een BR speler (evt. brander) (dit laatste kan een 5,25" zijn, of een slot loaded slimline);
  • Kast mag niet hoger dan 190 mm zijn en dieper dan 410 mm, anders past deze niet in m'n tv-meubel (rondom open);
  • Er moet uitbreidingssloten beschikbaar zijn voor een aparte videokaart en eventuele geluidskaart;
  • CPU heeft lage TDP ivm passief koelen;
  • Videokaart is nVidia en passief.
Wensen (nice to have):
  • Normale voeding, zodat ik deze met m'n eigen PC kan uitwisselen in geval van uitval/storing/whatever;
  • CPU heeft geen embedded GPU, ik neem toch een aparte videokaart;
  • Videokaart heeft HDMI en DP;
  • Dual GB LAN ivm idee voor digitale TV via ethernet.
Wat gaat 't doen:
  • XBMC op Debian Sid draaien;
  • Data sync met m'n PC voor backups, hence de HDDs;
  • Online radio afspelen;
Beetje the usual dus. Het is meer de componenten met m'n eisen, dan de kracht die 't moet hebben om de taken te kunnen uitvoeren, dat is hoe dan ook geen probleem.

Budget
Het budget staat niet vast, maar ik zit te denken aan een bedrag van ongeveer € 850,- om te besteden. Omdat het besparen op een goede behuizing niet slim is, heb ik nog speelruimte hierin. De overige componenten hoeven niet high-end te zijn, wat al een hoop zal schelen.

Wat ik er iig in ga doen:
2x pricewatch: Western Digital Green WD30EZRX, 3TB of groter. Hoe dan ook: WD.
1x pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB tbv OS.

Overige specificaties, zoals RAM, moederbord en voeding kunnen pas komen als ik een beslissing heb genomen over een case. Over case gesproken, daar was de eis dat 't niet hoger mag zijn dan 190 mm en ~400 mm diep. Dit geeft een buckload aan opties in PW: Pricewatch: behuizingen, filter: HTPC, max 170 hoog, 410 diep
Heel mooi, 54 resultaten, maar niet echt veel met genoeg interne bays. Hierop filteren is wat lastig, want je kan niet aangeven hoeveel bays je wilt, alleen of er 1 of meer aanwezig zijn. Dan maar handmatig doorlopen.

Cases
Eerste wat mij opvalt, zijn de Streacom behuizingen. Deze zijn passief beschikbaar met de heatsink van de CPU naar de case. Bij goed geventileerde omgeving is de maximum CPU TDP 95W. Aangeraden is 65W. Hierbij de interessante van dit merk:Komt er dus neer op een FC5 of FC10. Leuke cases, maar de voeding is weer een aparte, soort PicoPSU-achtig van hunzelf, 150W, 180W of 250W. Ik heb hier mijn twijfels over.
Uitbreidingssloten heeft de FC5 niet genoeg, dat is er maar 1, dus enkel een videokaart. Uitbreiden of upgraden van de geluidskaart kan dus niet. De FC10 heeft dit wel. Er is wel een riser-card voor nodig, waarbij ik maar hoop dat ik geen problemen ga krijgen, zeker omdat een passieve videokaart vaak 2 slots in gebruik neemt voor de heatsink.

Andere opties dan maar bekijken.Vergelijking naast elkaar: http://tweakers.net/price...;218526;198797/categorie/
Allemaal mooie cases, maar welke moet ik nou nemen? Ze zijn geen van deze passief, maar mijn huidige PC is dat ook niet en toch heb ik m'n CPU passief gekoeld, al zitten de twee case fans er dicht in de buurt. Geluidsproductie is echter niet wenselijk voor in de woonkamer.

Welke case kan ik dus 't beste nemen? Aan de reviews heb ik niet veel, alleen de Silverstone GD06B heeft een waardering, zonder zichtbare reviews. Zijn er mensen hier met ervaring met een van deze cases en een poging om deze passief gekoeld te maken?

Ik heb niet zo'n behoefte aan extra's zoals een afstandsbediening. Gewoon een case die compact is, stil, maar toch veel ruimte intern heeft voor eventuele uitbreiding. Ik heb overigens geen idee wat mATX, ITX e.d. inhouden qua afmetingen, behalve dan dat ik op plaatjes zie dat mini-ITX alleen een x16 slot heeft.

Videokaart
Passief en nVidia dus. Reden voor passief is duidelijk: geluidsproductie, die is er gewoonweg niet. Waarom merk nVidia? Ondersteuning in Linux. Met VDPAU kan video via de GPU gespeeld worden ipv dat 't via de CPU gaat. Mijn ervaring met ATi/AMD is ronduit dramatisch en ik heb geen zin om constant de boel te moeten oplappen als ik een update krijg op m'n systeem. Intel heb ik niets over gehoord, dus ga geen onbekende weg bewandelen.

Met mijn wensen krijg ik geen resultaat in de PW voor kaarten die momenteel nog verkocht worden. Apart, want de GT210 stond er al in toen ik de Zotac Zone GT430 kocht en laatst genoemde is niet meer beschikbaar terwijl verschillende GT210 kaartjes er nog wel zijn. Helaas is het allemaal zonder DP aansluiting. Waarom DP? Alvast voor de toekomst. Aan de andere kant, die kan ik altijd nog vervangen als het zover komt. Ik kies daarom voor pricewatch: Asus GT610-SL-1GD3-L, tenzij iemand een betere weet :).

Ramplank met streelvlak
Als laatste heb ik ook nog invoer nodig. Er zijn genoeg mensen die zweren bij de pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard, maar omdat het Logitech is met de welbekende indeling (zie Logitech en hun herziene beleid qua toetsenborden layout voor meer info), is het niet mijn idee om relaxt vanaf de bank te kunnen GoT'en. Als ik even snel kijk in PW keyboards met touchpad ziet de pricewatch: Rapoo E9080 er erg aantrekkelijk uit, ook gezien de review score. Kent iemand een betere?

Het is een lap tekst, maar eerst maar eens kijken voor een case. CPU e.d. komen dan wel, waarvoor ik mij verder oriënteer en hier meld. Vooradvies wordt gewaardeerd :).

[ Voor 0% gewijzigd door Hero of Time op 24-04-2013 21:44 . Reden: budget iets vergroot, 700 > 850 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Ten eerste zou ik willen zeggen dat je veel eisen hebt mbt je setup. Het is lastig om dit compromisloos tot een goede setup om te toveren. Om de belangrijkste zaken maar even te bespreken:

- De losse Nvidia GPU: Zonder hier in een welles nietes discussie terecht te komen wil ik toch opmerken dat de ondersteuning van AMD niet meer zo slecht is als vroeger. Icm XBMC en linux werken AMD gpu's gewoon prima. Het voordeel van AMD is dat je geen discrete videokaart meer nodig hebt waardoor je een stuk flexibeler bent qua behuizing en je qua stroomverbruik er ook op vooruit gaat. De door jou uitgezochte videokaart is voor HTPC gebruik overigens prima (overigens heeft linux wel een nadeel tov Windows door het ontbreken van HD audio en native afspelen van bluray). Overigens die Asus videokaart heeft geen DP aansluiting?

- Het plaatsen van een geluidskaart (eventueel): ik weet niet op wat voor audiobron je de HTPC wilt aansluiten, maar zodra je deze digitaal kan aansluiten (HDMI of spdif) dan heeft een losse geluidskaart 0,0 effect. Ga je audioapparatuur analoog aansluiten dan kan het (afhankelijk van hoe audiofiel je bent) wel een voordeel opleveren.

- Passief koelen van componenten: Passief klinkt leuk, aangezien je dan geen geluidsproductie hebt, maar wanneer je vervolgens 3 casefans moet plaatsen om je componenten koel te houden ben je weer terug bij af. Mijn ervaring met HTPC's is dat er maar een paar componenten zijn die hitte produceren, dit zijn vooral de CPU+GPU (in AMD geval de APU) de voeding en in mindere mate HDD's. Door een stille voeding (12cm fan op lage toeren) een stille CPU koeler (12cm fan op lage toeren) en 1 stille casefan (12cm fan op lage toeren) te gebruiken krijg je een stiller systeem omdat specifiek (actief) de componenten gekoeld worden die de meeste hitte produceren. Daardoor is een losse videokaart (ook al is ie passief) zonde omdat dit en de airflow blokkeert en gewoon meer airflow nodig heeft omdat deze volledig afhankelijk is airflow voor koeling.

- Verder zoek je een behuizing welke én meedere HDD's (SSD's) kan bevatten en compact qua buitenmaten is. Ook niet zo'n makkelijke combinatie ;) Silverstone heeft hier inderdaad wel wat mooie opties voor, waar ik zelf wel over te spreken ben (geen ervaring met de GD06, wel met de GD04 en GD05). Ik zou zeggen je hebt zelf al een leuke selectie gemaakt, google eens naar wat gebruikerservaringen en beslis zelf wat jij belangrijk vindt.

Qua TB met touchpad is er gewoon weinig keus. De Rapoo is een leuke optie (hoor ik positieve dingen over). De beste optie qua prijs/kwaliteit is dat k400 bordje. Overigens is jouw HTPC gebruik zo intensief dat je veel moet typen? Zelf heb ik me nog nooit druk gemaakt om een indeling van het toetsenbordje bij mijn HTPC. Meer dan af en toe een mailtje typen doe ik er zeker niet mee (wat dus geen typisch HTPC gebruik is). Ik kan me niet voorstellen dat wat url's invullen niet kan met een licht andere toetsenbord indelen (maar is natuurlijk persoonlijk).

[ Voor 10% gewijzigd door jaapsander op 24-04-2013 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
Helemaal eens weer met JaapSander.

Om het dan meteen maar even wat concreter te maken en naar je eisen kijkende, ben ik bang dat je jezelf enorme beperkingen aan het opleggen bent met bijvoorbeeld de 2x 1Gbps eis... Er zijn nog maar heel weinig borden die dit bieden, en daarmee heb je automatisch dus amper nog keuze, tenzij je er een aparte (dual) nic in propt, wat weer automatisch enorme gevolgen heeft voor de rest van je build (kosten, airflow, ruimte etc). Kort gezegd wil je dat dus liever niet, en kom je dan snel uit bij slechts een handje vol borden. Ik kan voor een FM2-socket niet zo snel een bord bedenken dat 2x 1Gbps biedt. Daarbij vraag ik me ook af waar je dergelijke snelheden voor nodig hebt, als je verder geen componenten in je netwerk hebt zitten die deze bandbreedte ook kunnen benutten én er hardware achter zit die deze snelheden kan verwerken (denk dan met name aan HDD's).
De motivatie om een losse GPU te nemen zie ik eigenlijk ook niet zo heel erg... Als je bijvoorbeeld voor een i3-3225 kiest, beschik je over een HD4000 wat over het algemeen als (ruimschoots) voldoende wordt ervaren voor HTPC-doeleinden. Kies je voor een AMD-build, dan is het afhankelijk van je APU, maar uitgaande van een A6-5400k beschik je over een HD7540D. Waarom zou je dan nog voor een aparte GPU gaan kiezen terwijl het je eigenlijk geen meerwaarde meer gaat bieden? Ook hier geldt weer dat het ruimte, geld en airflow kost en feitelijk niets toevoegd.
Zoals JaapSander ook al aangaf is een aparte audio-kaart alleen interessant als je analoog naar je versterker toe gaat en dus de DAC op die kaart wil gaan benutten. Elke vorm van digitale overdracht zal geen enkele meerwaarde halen van die aparte kaart erin en kan je dus ook hier weer met het oog op geld, airflow en ruimte achter wegen laten.

Je hamert nogal op het geluids-aspect (en imho terrecht) maar je propt er aan de andere kant ook weer vrolijk 2HDD's in. Daar zie ik eigenlijk weinig logica in. Als die stilte zo essentieel voor je is, waarom haal je dan de storage niet uit je HTPC, en breng je die naar een NAS toe? Dat geeft je meteen een goede basis voor de rest van je netwerk (denk bijvoorbeeld aan een centrale database voor XBMC, zodat andere clients dezelfde content ook te zien krijgen en je niet elke client zn eigen database laat beheren) en daarnaast heb je dan ook nog eens vele malen meer keuze-vrijheid voor je case.

De case brengt ons automatisch dan ook weer bij de PSU, aangezien deze afhankelijk is van de case die je neemt.. Je geeft aan een ATX-PSU te willen gaan gebruiken, zodat je ze kan wisselen. Bedenk wel dat een conventionele PSU nog altijd een actief gekoeld element in het systeem is, en dus weer geluid maakt. Alternatief is dus een passief gekoelde PSU. Die zijn ook voor ATX-formaten verkrijgbaar (oa.SilverStone heeft deze), maar je kan ook voor een externe PSU kiezen, afhankelijk van je case. Zo kan je een pricewatch: Silverstone Lascala LC19B-R nemen (is inclusief externe passieve PSU); hierin kan je zowel een ITX als een uATX-bordje kwijt, dus hou je nog steeds volop de keuze-vrijheid. Aangezien je hierin geen HDD's meer kwijt hoeft heb je voldoende drive-bays. Koeling zou moeten kunnen volstaan met een aftermarket CPU-koeler (passief koelen kan ook, maar zou ik nog niet aan beginnen. De kosten vs de resultaten zijn in dergelijke compacte behuizingen vaak geen succes).
Voor koeling komen altijd wel weer de nodige dilemma's om de hoek zetten. Stil (passief) heeft ofwel als gevolg dat je veel ruimte nodig hebt, en dat is iets wat je precies net niet hebt in een HTPC, ofwel dat je de performance die je wenst niet gaat halen zodat er minder warmte gegenereerd wordt. Alternatief van actief koelen is dan eigenlijk de enige echt realistische optie die dan over blijft. Mits dat je enige / een van de weinige geluidsbron(nen) betreft hoeft het geen probleem te zijn. Ook hier geldt weer: size does matter... Hoe groter de fan, hoe lager het toerental mag zijn en hoe stiller het wordt, maar ook hoe meer ruimte je beschikbaar moet hebben.

Mocht je toch nog hoe dan ook voor een dualNIC willen kiezen, dan kom je snel uit bij een pricewatch: Intel Desktop Board DQ77KB
Deze heeft als bijkomend voordeel dat je hier nog een internal CEC-adapter op kan prikken zodat je de remote van je TV of receiver kan gebruiken voor de bediening.

Hetgeen jij hier nu van plan bent kan natuurlijk ook, maar het zou zeker niet een ideaal-plaatje zijn imho.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
quote: jaapsander
- De losse Nvidia GPU: Zonder hier in een welles nietes discussie terecht te komen wil ik toch opmerken dat de ondersteuning van AMD niet meer zo slecht is als vroeger. Icm XBMC en linux werken AMD gpu's gewoon prima. Het voordeel van AMD is dat je geen discrete videokaart meer nodig hebt waardoor je een stuk flexibeler bent qua behuizing en je qua stroomverbruik er ook op vooruit gaat. De door jou uitgezochte videokaart is voor HTPC gebruik overigens prima (overigens heeft linux wel een nadeel tov Windows door het ontbreken van HD audio en native afspelen van bluray). Overigens die Asus videokaart heeft geen DP aansluiting?
Ahum, dat heb ik ook aangegeven?
Met mijn wensen krijg ik geen resultaat in de PW voor kaarten die momenteel nog verkocht worden. Apart, want de GT210 stond er al in toen ik de Zotac Zone GT430 kocht en laatst genoemde is niet meer beschikbaar terwijl verschillende GT210 kaartjes er nog wel zijn. Helaas is het allemaal zonder DP aansluiting. Waarom DP? Alvast voor de toekomst. Aan de andere kant, die kan ik altijd nog vervangen als het zover komt.
Ik weet het, maar de toekomst is wazig, dus ik kan later altijd nog gaan voor een kaart met DP. Voorlopig komt 't aan m'n TV te hangen en dan is HDMI voldoende en de TV zal geen UHD zijn :P.
- Het plaatsen van een geluidskaart (eventueel): ik weet niet op wat voor audiobron je de HTPC wilt aansluiten, maar zodra je deze digitaal kan aansluiten (HDMI of spdif) dan heeft een losse geluidskaart 0,0 effect. Ga je audioapparatuur analoog aansluiten dan kan het (afhankelijk van hoe audiofiel je bent) wel een voordeel opleveren.
quote: kroegtijger
Zoals JaapSander ook al aangaf is een aparte audio-kaart alleen interessant als je analoog naar je versterker toe gaat en dus de DAC op die kaart wil gaan benutten. Elke vorm van digitale overdracht zal geen enkele meerwaarde halen van die aparte kaart erin en kan je dus ook hier weer met het oog op geld, airflow en ruimte achter wegen laten.
Daar ben ik het niet met jullie eens. Mensen horen wel degelijk een verschil tussen een degelijke geluidskaart en een onboard 'HD' ding als deze via digitaal wordt aangesloten. Ik had een bron waar ik dit had gelezen, maar kan 'm niet meer terug vinden. Het ging iig over dat een test was gedaan om te kijken of het signaal dat verstuurd werd, ook echt gelijk was en dat was niet zo. Met meetapparatuur hebben ze zelfs een verschil in uitvoer van de speakers gezien, die ook te horen was.

Maar jullie hebben wel een punt, en het is meer een idee, dan een must. Ik heb ook aangegeven dat 't 'eventueel' gaat gebeuren. M'n audio systeem heb ik nog niet, daar kom ik later nog mee. Wat ik snel heb gezien/gehoord in een winkel was erg prijzig, ver buiten mijn huidige budget. Ik moet dus nog verder kijken hiervoor om een leuk surround setje te vinden. Tot die tijd gaat 't geluid maar via analoog 2.1 of over HDMI naar de TV. En als ik 't via HDMI naar een receiver stuur, heeft de onboard er verder niets mee te maken. Zou zelfs beter zijn dan optisch ivm beschikbare bandbreedte.
Mijn eigen PC zit ook via onboard. M'n vorige had een Creative SoundBlaster Live! 24 bit op 't moederbord zitten en ik hoorde gelijk een verschil in kwaliteit op dezelfde analoge speakers toen ik m'n huidige computer erop aansloot. Ik heb een paar kaartjes geprobeert, maar dat waren allemaal C-Media dingen die net niet doen wat ik wilde (ik kon niet per speaker het volume wijzigen). Nieuwere Creative kaartjes had ik m'n twijfels bij met wat op 't web werd gezegd.
- Passief koelen van componenten: Passief klinkt leuk, aangezien je dan geen geluidsproductie hebt, maar wanneer je vervolgens 3 casefans moet plaatsen om je componenten koel te houden ben je weer terug bij af...
Mijn huidige PC, een AMD FX-8150 en GeForce GT430, heb ik passief gekoeld. Ook m'n voeding is passief. Moet wel zeggen, ik heb 2 case fans van 120 mm dicht op de CPU heatsink (en er kan nog een koeler op de heatsink, echter zal deze lucht er doorheen moeten zuigen ipv blazen door m'n RAM). Dit draait met prima temperaturen. De fans moet ik alleen wat sneller laten draaien als ik iets ga doen wat meer CPU vraagt, zoals een spelletje, iets compileren (in een VM, vervuilt m'n eigen systeem niet met dev libs). Ik heb nog niet geprobeert te werken zonder dat deze fans draaien, of dat ik er 1 minder doe (en dus 1 overhoud). Echter, op de CPU koeler hoort een 120 mm fan. Zie m'n signature voor m'n volle specs.
- Verder zoek je een behuizing welke én meedere HDD's (SSD's) kan bevatten en compact qua buitenmaten is. Ook niet zo'n makkelijke combinatie ;) Silverstone heeft hier inderdaad wel wat mooie opties voor, waar ik zelf wel over te spreken ben (geen ervaring met de GD06, wel met de GD04 en GD05). Ik zou zeggen je hebt zelf al een leuke selectie gemaakt, google eens naar wat gebruikerservaringen en beslis zelf wat jij belangrijk vindt.
Klopt, ik heb geen makkelijke wensen hiervoor, maar het kan wel zoals m'n selectie laat zien. Ik ga je advies opvolgen en kijken welke ervaringen er met de verschillende cases zijn. Die Origen vind ik wel aardig vanwege het LED schermpje. Hier zou ik wat systeem statistieken op kunnen laten weergeven, alsmede de tijd. Maar is puur een nice to have, geen must ;)
Qua TB met touchpad is er gewoon weinig keus. De Rapoo is een leuke optie (hoor ik positieve dingen over). De beste optie qua prijs/kwaliteit is dat k400 bordje. Overigens is jouw HTPC gebruik zo intensief dat je veel moet typen? Zelf heb ik me nog nooit druk gemaakt om een indeling van het toetsenbordje bij mijn HTPC. Meer dan af en toe een mailtje typen doe ik er zeker niet mee (wat dus geen typisch HTPC gebruik is). Ik kan me niet voorstellen dat wat url's invullen niet kan met een licht andere toetsenbord indelen (maar is natuurlijk persoonlijk).
Omdat ik eerder m'n TV naast m'n computer had, had ik geen probleem met wat typen en TV kijken tegelijk. Echter als ik een HTPC heb, zal ik veel eerder deze aanzetten en even door GoT bladeren, dan m'n zware bak aanzetten. Vooral omdat ik met m'n HTPC even snel GoT kan checken tijdens een tv reclame blok of even m'n film pauzeer. Ik zal dus meer typen dan je denkt, en omdat ik altijd de linker shift pak vlak naast de Z, is de toets die ze er nu hebben neer gekwakt zwaar irritant. Vooral omdat deze er 2x op zit, tussen de " en enter ook. Ik zou 't ook niet erg vinden als de debiel die dit heeft bedacht en doorgedrukt wat overkomt. Zo'n hekel heb ik er aan.
Om het dan meteen maar even wat concreter te maken en naar je eisen kijkende, ben ik bang dat je jezelf enorme beperkingen aan het opleggen bent met bijvoorbeeld de 2x 1Gbps eis.
Eis? Waar heb ik 't staan als eis? Ik heb het toch echt bij 'wensen' staan, oftewel, leuk als 't erop zit, maar niet iets om voor te gaan. Als ik namelijk uit kom op een aardig systeem en kan kiezen voor een mobo met dual LAN, zou dat een eerdere keus zijn, afhankelijk van de andere opties, dan een plank met maar één NIC.
Daarbij vraag ik me ook af waar je dergelijke snelheden voor nodig hebt, als je verder geen componenten in je netwerk hebt zitten die deze bandbreedte ook kunnen benutten én er hardware achter zit die deze snelheden kan verwerken (denk dan met name aan HDD's).
Ik ga niet met een 100 Mbit netwerkje zitten kutten. Dat is zo vorig decennium. Wat je noemt met 'HDDs halen die snelheid niet' is onzin. Tuurlijk, je trekt geen 1 Gb verbinding dicht, maar een factor 6 sneller is toch wel erg prettig. Heb je wel goed gelezen waar ik de 2e NIC voor zou gebruiken? Niet om 'm te teamen/bonden voor hogere doorvoer. Dat heeft geen zin want m'n PC heeft maar 1 NIC. Het is om digitale TV mee te kijken zodat ik geen aparte ontvanger nodig heb, zodat ik die mogelijk boven kan gebruiken, in de slaapkamer.
Als je een moederbord ziet met dual NIC, is het al 2x Gbit. Andere keus heb je niet als consument.
De motivatie om een losse GPU te nemen zie ik eigenlijk ook niet zo heel erg... Als je bijvoorbeeld voor een i3-3225 kiest, beschik je over een HD4000 wat over het algemeen als (ruimschoots) voldoende wordt ervaren voor HTPC-doeleinden.
Ik heb de beste ervaringen met nVidia op Linux. Intel heb ik geen duidelijke informatie gevonden toen ik er naar zocht (is wel al een tijdje geleden) en AMD heb ik zo'n dramatische ervaring mee dat ik 't risico niet wil lopen. Om voorbeelden te noemen: geen beeld, X raakt van slag, update van X kan de driver niet aan, kaart wordt in no-time naar legacy getrapt en krijgt geen support meer, update de kernel naar een nieuwere major versie (3.2 naar 3.8 bijvoorbeeld) en 't werkt ook niet meer, etc. Met nVidia heb ik hier nooit problemen mee gehad.
Op het werk heb ik een PC'tje staan met een AMD kaart voor dual DP monitoren. Dit was een groot drama om te laten werken en ben als de dood als 't ding uitvalt of spontaan herstart en geen beeld meer geeft omdat de driver besluit dat je 't zelf maar moet doen. Updates voer ik dan ook niet meer uit om deze reden.

Als er nou een nVidia APU zou bestaan... Of een moederbord met een nVidia GPU onboard die VDPAU (hardware video decoding) aan kan, prima, doe ik 't ook voor. Schiet mij ook gelijk te binnen: 3D afspelen, nice to have want ga een 3D TV erna kopen (of een maand later, afhankelijk van hoeveel ik over houd :P).
Je hamert nogal op het geluids-aspect (en imho terrecht) maar je propt er aan de andere kant ook weer vrolijk 2HDD's in. Daar zie ik eigenlijk weinig logica in.
De logica is zo, dat de HDDs idle geen herrie produceren. In m'n huidige computer heb ik 4 HDDs zitten en 1 SSD. Wat ik meer hoor als ik m'n muziek uitzet, of zachtjes, zijn m'n twee case fans, niet m'n HDDs. Pas als ik echt wat met die dingen ga doen, hoor ik ze kraken. Dus met die logica, en dan ook nog eens de WD Green die al langzamer draaien (en dus minder herrie) is de geluidsproductie voor mij verwaarloosbaar. Als ik een film ga kijken overstemt het geluid van de film toch die van de HDDs. Ik stoor mij ook meer aan het geluid wat een fan produceert, dan wat een HDD maakt.
Als die stilte zo essentieel voor je is, waarom haal je dan de storage niet uit je HTPC, en breng je die naar een NAS toe? Dat geeft je meteen een goede basis voor de rest van je netwerk (denk bijvoorbeeld aan een centrale database voor XBMC, zodat andere clients dezelfde content ook te zien krijgen en je niet elke client zn eigen database laat beheren) en daarnaast heb je dan ook nog eens vele malen meer keuze-vrijheid voor je case.
Ik heb geen NAS en ook nog geen behoefte naar. Ik doe 't eerst wel met een sync tussen m'n computer en komende HTPC. Als ik een NAS neem, kan ik altijd nog de HDDs die in m'n HTPC gaan er heen verhuizen als 't nodig is. Maar in de nabije toekomst zie ik geen NAS iig. Wel een aardig punt, maar niet voor mij direct van toepassing.
De case brengt ons automatisch dan ook weer bij de PSU, aangezien deze afhankelijk is van de case die je neemt.. Je geeft aan een ATX-PSU te willen gaan gebruiken, zodat je ze kan wisselen. Bedenk wel dat een conventionele PSU nog altijd een actief gekoeld element in het systeem is, en dus weer geluid maakt.
Alternatief is dus een passief gekoelde PSU. Die zijn ook voor ATX-formaten verkrijgbaar (oa.SilverStone heeft deze), maar je kan ook voor een externe PSU kiezen, afhankelijk van je case.
Een conventionele voeding is een leuk ding, maar geen eis. En mijn huidige is een SeaSonic passief gekoelde voeding. Het hoeft dus geen herrie te maken ;). Dat was ook mijn gedachte erachter, als ik dan voor een case ga met standaard voeding, wordt 't een passieve. Andere voedingen zoals een PicoPSU heeft al een externe adapter en is automatisch passief, zoals je al aangeeft.
Als ik voor een externe voeding ga, wil ik wel dat deze netjes weg te werken is.
Voor koeling komen altijd wel weer de nodige dilemma's om de hoek zetten.
Zeker, dat is dus waarom ik dit topic heb geopent. Met welke case kan ik dit (zo veel mogelijk) realiseren. De Streacom case gebruikt z'n hele behuizing als heatsink en met een CPU die een TDP heeft van <65W is 't een stuk makkelijker om te realiseren. Maarja, het heeft z'n nadelen, dus een alternatieve case zoeken.
Stil (passief) heeft ofwel als gevolg dat je veel ruimte nodig hebt, en dat is iets wat je precies net niet hebt in een HTPC, ofwel dat je de performance die je wenst niet gaat halen zodat er minder warmte gegenereerd wordt.
Als deze ruimte in de breedte zit, en niet de hoogte en diepte heb ik er minder moeite mee. Diepte ivm plaatsing in meubel en muur erachter, hoogte voor het makkelijker kunnen afvoeren van de hitte :).
Performance komt toch voornamelijk uit de GPU voor video afspelen, dus of de CPU nou een GHz langzamer is, merk je in feite ook niet direct volgens mij.
Alternatief van actief koelen is dan eigenlijk de enige echt realistische optie die dan over blijft. Mits dat je enige / een van de weinige geluidsbron(nen) betreft hoeft het geen probleem te zijn. Ook hier geldt weer: size does matter... Hoe groter de fan, hoe lager het toerental mag zijn en hoe stiller het wordt, maar ook hoe meer ruimte je beschikbaar moet hebben.
Als het dan echt moet, dan maar een enkel fan voor de CPU die direct naar buiten blaast, zoals ik nu met m'n PC heb. Dan wordt er onderdruk gegenereerd in de behuizing en trekt 't lucht aan door elke opening die er is. Voor de videokaart dus langs z'n heatsink als deze z'n warmte niet gelijk naar buiten afvoert.

Voor het moederbord met dual LAN zag ik als eerste pricewatch: Gigabyte GA-Z77N-WIFI waar ik dus op 't idee kwam (of weer op kwam eigenlijk, had 't eerder in gedachte maar was 't weer vergeten). Dat bordje heeft wel als leuk extratje bluetooth onboard, waardoor je gelijk met een BT keyboard kan werken zonder externe adapter te hoeven aanschaffen. Maarja, is dat 't dan weer waard en is 't niet beter om gewoon zo'n mini adapter in de front aansluiting te steken, eventueel achter een klepje? Zie je 'm ook niet ;).
Hetgeen jij hier nu van plan bent kan natuurlijk ook, maar het zou zeker niet een ideaal-plaatje zijn imho.
Daar zit 'm dus juist de uitdaging in. Ik zou kunnen gaan voor een systeem waarbij ik de fans uit laat of weghaal en kijk hoe dat gaat. Raakt 't oververhit, dan moet ik fans erin gaan zetten om dat te voorkomen. Je bent tweaker, of je bent 't niet, je gaat tot 't uiterste of neemt een kant-en-klaar ding. Dat laatste is saai :+.
chundo schreef op woensdag 24 april 2013 @ 21:42:
ivm de diepte van u tv-meubel, hou er wel rekening mee dat u kabels ook nog gaan uitsteken op de achterkant van u pc. mijn kast is toevallig ook 410 diep en mijn kast is 334 (Epsilon EC-HTPC-1). ik heb de rug uit mijn kast moeten zagen en nu steekt de htpc nog een beetje uit (niet opvallend maar het deurtje zou niet meer toe gaan).
Dat weet ik, hier heb ik al rekening mee gehouden. Ik heb gemeten vanaf het midden, wat een kabelgoot is. De case zal hier niet tegenaan staan. Het meubel staat ook al niet strak tegen de muur. Er is nog zo'n 3-5 cm ruimte tussen de kabelgoot en muur, ruim voldoende voor de kabels :).

[ Voor 4% gewijzigd door Hero of Time op 24-04-2013 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-07 10:57
ivm de diepte van u tv-meubel, hou er wel rekening mee dat u kabels ook nog gaan uitsteken op de achterkant van u pc. mijn kast is toevallig ook 410 diep en mijn kast is 334 (Epsilon EC-HTPC-1). ik heb de rug uit mijn kast moeten zagen en nu steekt de htpc nog een beetje uit (niet opvallend maar het deurtje zou niet meer toe gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Hero of Time schreef op woensdag 24 april 2013 @ 21:42:

Daar ben ik het niet met jullie eens. Mensen horen wel degelijk een verschil tussen een degelijke geluidskaart en een onboard 'HD' ding als deze via digitaal wordt aangesloten. Ik had een bron waar ik dit had gelezen, maar kan 'm niet meer terug vinden. Het ging iig over dat een test was gedaan om te kijken of het signaal dat verstuurd werd, ook echt gelijk was en dat was niet zo. Met meetapparatuur hebben ze zelfs een verschil in uitvoer van de speakers gezien, die ook te horen was.
Ik wil hier niet teveel over kwijt behalve dat dit technisch gezien gewoon niet mogelijk is. Door de error correctie krijg je óf een 1:1 bitstream óf je krijgt gewoon geen signaal. Ik zou je graag willen doorverwijzen naar het topic: zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5
[...]

Mijn huidige PC, een AMD FX-8150 en GeForce GT430, heb ik passief gekoeld. Ook m'n voeding is passief. Moet wel zeggen, ik heb 2 case fans van 120 mm dicht op de CPU heatsink (en er kan nog een koeler op de heatsink, echter zal deze lucht er doorheen moeten zuigen ipv blazen door m'n RAM). Dit draait met prima temperaturen. De fans moet ik alleen wat sneller laten draaien als ik iets ga doen wat meer CPU vraagt, zoals een spelletje, iets compileren (in een VM, vervuilt m'n eigen systeem niet met dev libs). Ik heb nog niet geprobeert te werken zonder dat deze fans draaien, of dat ik er 1 minder doe (en dus 1 overhoud). Echter, op de CPU koeler hoort een 120 mm fan. Zie m'n signature voor m'n volle specs.
Oftewel je koelt je pc niet passief. Mijn persoonlijke ervaring met deze manier van koelen bij HTPC's is dat het niet efficiënt is. Het systeem zal stiller zijn wanneer je een actieve CPU koeler hebt. Ook een voeding met een stille fan is handiger doordat de airflow in je HTPC behuizing lang niet zo groot is als in een desktop pc. Met 1 casefan heb je dan genoeg airflow. Doordat alle fans op ~500 rpm kunnen draaien (zelfs makkelijk onder 100% load) blijft je systeem in alle situaties onhoorbaar.
Klopt, ik heb geen makkelijke wensen hiervoor, maar het kan wel zoals m'n selectie laat zien. Ik ga je advies opvolgen en kijken welke ervaringen er met de verschillende cases zijn. Die Origen vind ik wel aardig vanwege het LED schermpje. Hier zou ik wat systeem statistieken op kunnen laten weergeven, alsmede de tijd. Maar is puur een nice to have, geen must ;)
Een kast is inderdaad niet iets om op te bezuinigen, overigens zou ik je willen adviseren om de wat duurdere LED schermpjes eens in het echt te bekijken. Zelf heb ik bijvoorbeeld een behuizing (antec fusion remote) met een IMON vfd en het gebruik (ondanks dat het wel een mooi systeem is) valt mij een beetje tegen, ik zet hem vaker uit dan dat hij aan is. Zorg ook dat je wat "echte" foto's van de behuizing ziet, de plaatjes die een fabrikant op zijn site heeft staan komen niet altijd overeen met hoe een behuizing er echt uit ziet.
Omdat ik eerder m'n TV naast m'n computer had, had ik geen probleem met wat typen en TV kijken tegelijk. Echter als ik een HTPC heb, zal ik veel eerder deze aanzetten en even door GoT bladeren, dan m'n zware bak aanzetten. Vooral omdat ik met m'n HTPC even snel GoT kan checken tijdens een tv reclame blok of even m'n film pauzeer. Ik zal dus meer typen dan je denkt, en omdat ik altijd de linker shift pak vlak naast de Z, is de toets die ze er nu hebben neer gekwakt zwaar irritant. Vooral omdat deze er 2x op zit, tussen de " en enter ook. Ik zou 't ook niet erg vinden als de debiel die dit heeft bedacht en doorgedrukt wat overkomt. Zo'n hekel heb ik er aan.
Dus...... Geen discussie over mogelijk, ik begrijp het. Overigens is die Rapoo een prima TB.
Eis? Waar heb ik 't staan als eis? Ik heb het toch echt bij 'wensen' staan, oftewel, leuk als 't erop zit, maar niet iets om voor te gaan. Als ik namelijk uit kom op een aardig systeem en kan kiezen voor een mobo met dual LAN, zou dat een eerdere keus zijn, afhankelijk van de andere opties, dan een plank met maar één NIC.

Ik ga niet met een 100 Mbit netwerkje zitten kutten. Dat is zo vorig decennium. Wat je noemt met 'HDDs halen die snelheid niet' is onzin. Tuurlijk, je trekt geen 1 Gb verbinding dicht, maar een factor 6 sneller is toch wel erg prettig. Heb je wel goed gelezen waar ik de 2e NIC voor zou gebruiken? Niet om 'm te teamen/bonden voor hogere doorvoer. Dat heeft geen zin want m'n PC heeft maar 1 NIC. Het is om digitale TV mee te kijken zodat ik geen aparte ontvanger nodig heb, zodat ik die mogelijk boven kan gebruiken, in de slaapkamer.
Als je een moederbord ziet met dual NIC, is het al 2x Gbit. Andere keus heb je niet als consument.
Ik neem aan dat kroegtijger dacht dat je 2xGbit snelheid dacht nodig te hebben. Hij had waarschijnlijk over het stukje van tv heen gelezen (lange post).
[...]

Ik heb de beste ervaringen met nVidia op Linux. Intel heb ik geen duidelijke informatie gevonden toen ik er naar zocht (is wel al een tijdje geleden) en AMD heb ik zo'n dramatische ervaring mee dat ik 't risico niet wil lopen. Om voorbeelden te noemen: geen beeld, X raakt van slag, update van X kan de driver niet aan, kaart wordt in no-time naar legacy getrapt en krijgt geen support meer, update de kernel naar een nieuwere major versie (3.2 naar 3.8 bijvoorbeeld) en 't werkt ook niet meer, etc. Met nVidia heb ik hier nooit problemen mee gehad.
Op het werk heb ik een PC'tje staan met een AMD kaart voor dual DP monitoren. Dit was een groot drama om te laten werken en ben als de dood als 't ding uitvalt of spontaan herstart en geen beeld meer geeft omdat de driver besluit dat je 't zelf maar moet doen. Updates voer ik dan ook niet meer uit om deze reden.
Ik proef hier ook dat er geen discussie mogelijk is. Toch zou ik nog graag even willen toevoegen dat er legio tevreden AMD gebruikers zijn die het niet met jou eens zijn over AMD onder Linux. Zijn je ervaringen nog wel recent? De laatste 1.5 jaar is er veel gebeurt voor AMD en HTPC gebruik onder Linux.
Als er nou een nVidia APU zou bestaan... Of een moederbord met een nVidia GPU onboard die VDPAU (hardware video decoding) aan kan, prima, doe ik 't ook voor. Schiet mij ook gelijk te binnen: 3D afspelen, nice to have want ga een 3D TV erna kopen (of een maand later, afhankelijk van hoeveel ik over houd :P).
Dat zou ik persoonlijk ook ideaal vinden, echter heeft Nvidia geen degelijke HTPC oplossingen meer behalve een discrete videokaart bijplaatsen (wat ook zó 2011 is ;) ). Vandaar dat de ontwikkeling van AMD ook zo snel is gegaan.
[...]

De logica is zo, dat de HDDs idle geen herrie produceren. In m'n huidige computer heb ik 4 HDDs zitten en 1 SSD. Wat ik meer hoor als ik m'n muziek uitzet, of zachtjes, zijn m'n twee case fans, niet m'n HDDs. Pas als ik echt wat met die dingen ga doen, hoor ik ze kraken. Dus met die logica, en dan ook nog eens de WD Green die al langzamer draaien (en dus minder herrie) is de geluidsproductie voor mij verwaarloosbaar. Als ik een film ga kijken overstemt het geluid van de film toch die van de HDDs. Ik stoor mij ook meer aan het geluid wat een fan produceert, dan wat een HDD maakt.

Ik heb geen NAS en ook nog geen behoefte naar. Ik doe 't eerst wel met een sync tussen m'n computer en komende HTPC. Als ik een NAS neem, kan ik altijd nog de HDDs die in m'n HTPC gaan er heen verhuizen als 't nodig is. Maar in de nabije toekomst zie ik geen NAS iig. Wel een aardig punt, maar niet voor mij direct van toepassing.
Kroegtijger en ik zijn het hier nooit over eens. Naar mijn mening (en ervaring) kun je prima HDD's in je fluisterstille HTPC systeem hebben. Zorg alleen wel dat je ze dempt door ze te bevestigen met rubberen schroeven. Zolang niet alles gaat trillen is de goede schijf (stille 5400 rpm schijf) zeker niet storend.

Wat je alleen wel moet beseffen is dat je je HTPC niet gebruikt als een desktop (je trekt die vergelijking nogal eens en onterecht naar mijn ervaring). Je kan je HTPC bijvoorbeeld gebruiken om te downloaden (automagisch mbt coutchpotato of sickbeard enz), je zit rustig in stilte een boek te lezen op de bank en je HTPC ziet dat hij iets kan downloaden. Vervolgens begint 1 of 2 HDD's op te spinnen en worden actief. Wanneer je dan een verkeerde behuizing/verkeerde bevestiging/verkeerde schijven hebt kan dat behoorlijk irritant zijn. Echter naar mijn mening is dit prima mogelijk.
[...]

Een conventionele voeding is een leuk ding, maar geen eis. En mijn huidige is een SeaSonic passief gekoelde voeding. Het hoeft dus geen herrie te maken ;). Dat was ook mijn gedachte erachter, als ik dan voor een case ga met standaard voeding, wordt 't een passieve. Andere voedingen zoals een PicoPSU heeft al een externe adapter en is automatisch passief, zoals je al aangeeft.
Als ik voor een externe voeding ga, wil ik wel dat deze netjes weg te werken is.
In mijn ervaring niet handig om een passieve voeding te nemen (behalve dan een met een externe adapter). Passieve SeaSonic voedingen zijn super dingen, maar véél duurder (lees 100+ euro ipv 30 euro) Dat verschil ga je nooit terugverdienen door de hogere efficiëntie en je systeem is niet stiller doordat je casefan harder moet draaien.
[...]

Zeker, dat is dus waarom ik dit topic heb geopent. Met welke case kan ik dit (zo veel mogelijk) realiseren. De Streacom case gebruikt z'n hele behuizing als heatsink en met een CPU die een TDP heeft van <65W is 't een stuk makkelijker om te realiseren. Maarja, het heeft z'n nadelen, dus een alternatieve case zoeken.
Ik zou eens beginnen door de cases eruit te filteren die niet aan je eisen voldoen. Die Streacom is leuk, maar zodra je daar je componenten niet in kwijt kan kun je die gewoon vergeten. Welke case blijft dan over? Maar daar eens een voorstel mee.
[...]

Als het dan echt moet, dan maar een enkel fan voor de CPU die direct naar buiten blaast, zoals ik nu met m'n PC heb. Dan wordt er onderdruk gegenereerd in de behuizing en trekt 't lucht aan door elke opening die er is. Voor de videokaart dus langs z'n heatsink als deze z'n warmte niet gelijk naar buiten afvoert.
Ook in mijn ervaring verre van ideaal bij HTPC gebruik. Door onderdruk te genereren in je kast zuigt deze niet alleen lucht aan uit iedere opening (en dus ook kier), maar ook stof. Of je zal je HTPC kast iedere 2 week moeten schoonmaken, of elke dag stofzuigen of voor lief moeten nemen dat een stoffige HTPC meer geluid maakt.

Naar mijn ervaring is het beter om 1 of 2 casefans op zeer lage toeren naar binnen te laten blazen (voorzien van een stoffilter) waardoor je een overdruk krijgt en de warme lucht vanzelf naar buiten gaat. Zorg ervoor dat deze luchtstroom langs je CPU en GPU gaat en je componenten blijven lekker koel.
Voor het moederbord met dual LAN zag ik als eerste pricewatch: Gigabyte GA-Z77N-WIFI waar ik dus op 't idee kwam (of weer op kwam eigenlijk, had 't eerder in gedachte maar was 't weer vergeten). Dat bordje heeft wel als leuk extratje bluetooth onboard, waardoor je gelijk met een BT keyboard kan werken zonder externe adapter te hoeven aanschaffen. Maarja, is dat 't dan weer waard en is 't niet beter om gewoon zo'n mini adapter in de front aansluiting te steken, eventueel achter een klepje? Zie je 'm ook niet ;).
Dual NIC is in jouw geval erg handig, zeker wanneer je tv via ethernet wilt gaan doen. Het bijplaatsen van een losse netwerkkaart is een te groot nadeel. Overigens is mijn ervaring met ingebouwde BT ontvangers niet zo heel positief. Het bereik is niet denderend. Ook wanneer je een wat goedkopere module aan de achterkant van je behuizing plaatst gaat dit niet vlekkeloos. De beste ervaring krijg je door de module (bluetooth of rf) aan de achterkant aan te sluiten en met een usb verlengkabeltje naar voren te halen en te plaatsen waar de ontvangst het beste is zonder dat je last hebt van storing. Ik sluit mijn module aan de achterkant aan zodat de 2 (zijn vaak 2) usb poorten voorop vrij zijn voor het aansluiten van b.v. een usb HDD.

Overigens zullen de rest van je componenten er ongeveer zo uit zien?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 50,90€ 50,90
1Gigabyte GA-Z77N-WIFI€ 109,10€ 109,10
1MSI N610-1GD3H/LP€ 32,45€ 32,45
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,80€ 23,80
1Rapoo E9080€ 48,95€ 48,95
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 28,-€ 28,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,54€ 30,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 323,74

Als alternatieve voeding kun je ook kiezen voor een pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt als je wat meer wilt betalen.

[ Voor 18% gewijzigd door jaapsander op 25-04-2013 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
jaapsander schreef op donderdag 25 april 2013 @ 09:56:
[...]

Ik wil hier niet teveel over kwijt behalve dat dit technisch gezien gewoon niet mogelijk is. Door de error correctie krijg je óf een 1:1 bitstream óf je krijgt gewoon geen signaal. Ik zou je graag willen doorverwijzen naar het topic: zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5
Heb ik ook stukje van gezien. Ik baal dat ik m'n bron niet meer kan vinden. Maar goed, als 't mij echt heeeel erg zou storen, had ik allang een andere/betere geluidskaart in m'n PC gestoken om iig analoog te verbeteren.
[...]

Oftewel je koelt je pc niet passief. Mijn persoonlijke ervaring met deze manier van koelen bij HTPC's is dat het niet efficiënt is. Het systeem zal stiller zijn wanneer je een actieve CPU koeler hebt. Ook een voeding met een stille fan is handiger doordat de airflow in je HTPC behuizing lang niet zo groot is als in een desktop pc. Met 1 casefan heb je dan genoeg airflow. Doordat alle fans op ~500 rpm kunnen draaien (zelfs makkelijk onder 100% load) blijft je systeem in alle situaties onhoorbaar.
M'n PC is niet passief, dat klopt, maar de onderdelen wel. Maar hoe is een systeem met een fan stiller dan een zonder? Ik zie die logica even niet. Hoe minder dingen bewegen, hoe minder herrie je zal hebben.
[...]

Een kast is inderdaad niet iets om op te bezuinigen, overigens zou ik je willen adviseren om de wat duurdere LED schermpjes eens in het echt te bekijken. Zelf heb ik bijvoorbeeld een behuizing (antec fusion remote) met een IMON vfd en het gebruik (ondanks dat het wel een mooi systeem is) valt mij een beetje tegen, ik zet hem vaker uit dan dat hij aan is. Zorg ook dat je wat "echte" foto's van de behuizing ziet, de plaatjes die een fabrikant op zijn site heeft staan komen niet altijd overeen met hoe een behuizing er echt uit ziet.
Zeker waar. Vaak is de helderheid niet wat je verwacht of de resolutie te laag (tekst te klein om lekker te kunnen lezen). Als het niet helemaal is wat ik verwacht, neem ik daar vrede mee, maar zal er wel op letten bij keuze.
[...]

Dus...... Geen discussie over mogelijk, ik begrijp het. Overigens is die Rapoo een prima TB.
In zekere zin wel, als het maar een plankje is dat niet van Logitech is met hun verrotte layout :).
[...]

Ik proef hier ook dat er geen discussie mogelijk is. Toch zou ik nog graag even willen toevoegen dat er legio tevreden AMD gebruikers zijn die het niet met jou eens zijn over AMD onder Linux. Zijn je ervaringen nog wel recent? De laatste 1.5 jaar is er veel gebeurt voor AMD en HTPC gebruik onder Linux.
Er was idd niet echt veel discussiemogelijkheden hiervoor. nVidia of geen HTPC zo ongeveer. Als Intel met hun IGP prima VDPAU mogelijkheden heeft, is dat te overwegen omdat ik weet dat Intel veel doet met Linux en de community steunt bij het schrijven van de video driver. M'n Toshiba laptop heeft een Intel GPU (HD3000 even uit m'n hoofd) en hoewel deze voor Compiz nog gaat, is het voor games niet te doen natuurlijk. Echter, voor video decoding kan 't nog wel prima voldoen. Dat heb ik voor op m'n laptop niet kunnen vinden hoe dat te regelen is.

Mijn ervaring is nog redelijk recent, daar ik op m'n werk met een MBP uit 2011 werk met AMD GPU. Deze draait nu via de Open Source driver vanwege de eerdere ervaringen. Ik durf het gewoon niet aan met de AMD driver zelf (fglrx).
Het PC'tje naast mij waar onze monitoring op wordt weergegeven heb ik zo'n 1,5 tot 2 jaar geleden opgezet.
[...]

Kroegtijger en ik zijn het hier nooit over eens. Naar mijn mening (en ervaring) kun je prima HDD's in je fluisterstille HTPC systeem hebben. Zorg alleen wel dat je ze dempt door ze te bevestigen met rubberen schroeven. Zolang niet alles gaat trillen is de goede schijf (stille 5400 rpm schijf) zeker niet storend.

Wat je alleen wel moet beseffen is dat je je HTPC niet gebruikt als een desktop (je trekt die vergelijking nogal eens en onterecht naar mijn ervaring). Je kan je HTPC bijvoorbeeld gebruiken om te downloaden (automagisch mbt coutchpotato of sickbeard enz), je zit rustig in stilte een boek te lezen op de bank en je HTPC ziet dat hij iets kan downloaden. Vervolgens begint 1 of 2 HDD's op te spinnen en worden actief. Wanneer je dan een verkeerde behuizing/verkeerde bevestiging/verkeerde schijven hebt kan dat behoorlijk irritant zijn. Echter naar mijn mening is dit prima mogelijk.
Downloaden zal ik op m'n PC doen, waarna ik met een rsync de data tussen HTPC en PC gelijk houd. CP en Sabbie gebruik ik niet, daar heb ik NewsLeecher voor via Wine (ben alpha-tester daar) :).
[...]

Ik zou eens beginnen door de cases eruit te filteren die niet aan je eisen voldoen. Die Streacom is leuk, maar zodra je daar je componenten niet in kwijt kan kun je die gewoon vergeten. Welke case blijft dan over? Maar daar eens een voorstel mee.
Dat heb ik al zo'n beetje gedaan. Puur om de voeding is de Streacom niet echt een optie, alsmede de ruimte voor uitbreidingskaarten (als een losse GPU wordt gekozen) is erg matig. De cases die ik geselecteerd heb in m'n OP hebben dat probleem niet. Echter, als een mini-ITX moederbord wordt genomen, maakt dat toch niet uit want er past dan toch alleen een GPU op. Ik zal hier verder over moeten nadenken en een afweging maken.
[...]

Ook in mijn ervaring verre van ideaal bij HTPC gebruik. Door onderdruk te genereren in je kast zuigt deze niet alleen lucht aan uit iedere opening (en dus ook kier), maar ook stof. Of je zal je HTPC kast iedere 2 week moeten schoonmaken, of elke dag stofzuigen of voor lief moeten nemen dat een stoffige HTPC meer geluid maakt.

Naar mijn ervaring is het beter om 1 of 2 casefans op zeer lage toeren naar binnen te laten blazen (voorzien van een stoffilter) waardoor je een overdruk krijgt en de warme lucht vanzelf naar buiten gaat. Zorg ervoor dat deze luchtstroom langs je CPU en GPU gaat en je componenten blijven lekker koel.
Hm, ik had juist ergens gelezen (damn die bronnen, waarom onthoud ik ze nooit) dat onderdruk beter was voor koelen dan overdruk. Geeft stof tot nadenken. :P
[...]

Dual NIC is in jouw geval erg handig, zeker wanneer je tv via ethernet wilt gaan doen. Het bijplaatsen van een losse netwerkkaart is een te groot nadeel. Overigens is mijn ervaring met ingebouwde BT ontvangers niet zo heel positief. Het bereik is niet denderend. Ook wanneer je een wat goedkopere module aan de achterkant van je behuizing plaatst gaat dit niet vlekkeloos. De beste ervaring krijg je door de module (bluetooth of rf) aan de achterkant aan te sluiten en met een usb verlengkabeltje naar voren te halen en te plaatsen waar de ontvangst het beste is zonder dat je last hebt van storing. Ik sluit mijn module aan de achterkant aan zodat de 2 (zijn vaak 2) usb poorten voorop vrij zijn voor het aansluiten van b.v. een usb HDD.
Ik moet het Lijbrandt topic nog verder lezen om te kijken of ze al wat verder zijn in het realiseren hiervan. Ik had het eerst werken, maar dat was in het prille begin, toen er nog geen beveiliging e.d. op zat.

BT van 't bordje wat ik linkte maakt gebruik van externe antennes, aldus het plaatje. Dat maakt je nadeel in dit geval niet van toepassing. Maar een losse adapter aan de achterkant zie ik zelf niet echt zitten en werken met een verlengkabel vind ik lelijk. Dan liever een mini-adapter voorin in een USB poort, dan maar 1 minder te gebruiken voor externe dingen. Ik zal toch niet snel beide gebruiken en anders wissel ik ze wel af (of doe 't werk via m'n PC met 3 USB aan de voorkant).
Overigens zullen de rest van je componenten er ongeveer zo uit zien?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 50,90€ 50,90
1Gigabyte GA-Z77N-WIFI€ 109,10€ 109,10
1MSI N610-1GD3H/LP€ 32,45€ 32,45
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,80€ 23,80
1Rapoo E9080€ 48,95€ 48,95
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 28,-€ 28,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 323,74

Als alternatieve voeding kun je ook kiezen voor een pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt als je wat meer wilt betalen.
Dat ziet er aardig uit. Moederbordje kan ik nog wat anders voor kijken, want wifi is niet per sé nodig. BT kan prima via een losse USB adaptertje voorin. Ik moet eerst maar eens m'n beslissing nemen over een case, dan kunnen we verder kijken. Niet elke case is geschikt voor mini-ITX namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Hero of Time schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:26:

M'n PC is niet passief, dat klopt, maar de onderdelen wel. Maar hoe is een systeem met een fan stiller dan een zonder? Ik zie die logica even niet. Hoe minder dingen bewegen, hoe minder herrie je zal hebben.
Ik bedoelde te zeggen dat wanneer je toch niet volledig passief kan het efficiënter is om de ventilatoren recht op de componenten te zetten die de koeling nodig hebben, ipv meer casefans op hoger toerental te gebruiken. 2 fans op een lager toerental zijn stiller dan 1 op een hoog toerental.
Er was idd niet echt veel discussiemogelijkheden hiervoor. nVidia of geen HTPC zo ongeveer. Als Intel met hun IGP prima VDPAU mogelijkheden heeft, is dat te overwegen omdat ik weet dat Intel veel doet met Linux en de community steunt bij het schrijven van de video driver. M'n Toshiba laptop heeft een Intel GPU (HD3000 even uit m'n hoofd) en hoewel deze voor Compiz nog gaat, is het voor games niet te doen natuurlijk. Echter, voor video decoding kan 't nog wel prima voldoen. Dat heb ik voor op m'n laptop niet kunnen vinden hoe dat te regelen is.
Video decoding is het belangrijkste wat de GPU moet doen bij HTPC gebruik. VDPAU is Nvidia only, Intel gebruikt Vaapi en AMD ondersteund zowel Vaapi als XvBA.
Mijn ervaring is nog redelijk recent, daar ik op m'n werk met een MBP uit 2011 werk met AMD GPU. Deze draait nu via de Open Source driver vanwege de eerdere ervaringen. Ik durf het gewoon niet aan met de AMD driver zelf (fglrx).
Het PC'tje naast mij waar onze monitoring op wordt weergegeven heb ik zo'n 1,5 tot 2 jaar geleden opgezet.
Sorry maar zoals ik in mijn post uitlegde is 2 jaar geleden geen recente ervaring meer. En draai je op die MBP OSX of Linux? Nogmaals doe met de info wat je wilt maar ik zie dagelijks tevreden AMD + Linux HTPC gebruikers voorbij komen.
Downloaden zal ik op m'n PC doen, waarna ik met een rsync de data tussen HTPC en PC gelijk houd. CP en Sabbie gebruik ik niet, daar heb ik NewsLeecher voor via Wine (ben alpha-tester daar) :).
Het was ook maar een voorbeeld, hoewel het me efficiënter lijkt om je zuinig HTPC voor downloaddoeleinden te gebruiken...
Hm, ik had juist ergens gelezen (damn die bronnen, waarom onthoud ik ze nooit) dat onderdruk beter was voor koelen dan overdruk. Geeft stof tot nadenken. :P
Probeer in je achterhoofd te houden dat het gebruik van onderdruk of overdruk per toepassing juist beter of slechter kan zijn. Voor HTPC gebruik is mijn persoonlijke ervaring (ondertussen al een stuk of 10 builds) dat je qua stilte en stofproductie veel meer hebt aan een stoffilter + overdruk. Kijk ook niet alleen naar de temperatuur van de componenten, die zal met zuinige hardware toch niet te warm worden.
BT van 't bordje wat ik linkte maakt gebruik van externe antennes, aldus het plaatje. Dat maakt je nadeel in dit geval niet van toepassing. Maar een losse adapter aan de achterkant zie ik zelf niet echt zitten en werken met een verlengkabel vind ik lelijk. Dan liever een mini-adapter voorin in een USB poort, dan maar 1 minder te gebruiken voor externe dingen. Ik zal toch niet snel beide gebruiken en anders wissel ik ze wel af (of doe 't werk via m'n PC met 3 USB aan de voorkant).
Zijn die antennes niet voor de Wifi?
[...]

Dat ziet er aardig uit. Moederbordje kan ik nog wat anders voor kijken, want wifi is niet per sé nodig. BT kan prima via een losse USB adaptertje voorin. Ik moet eerst maar eens m'n beslissing nemen over een case, dan kunnen we verder kijken. Niet elke case is geschikt voor mini-ITX namelijk.
De case is inderdaad waar iemand mee begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
jaapsander schreef op donderdag 25 april 2013 @ 15:00:
[...]

Ik bedoelde te zeggen dat wanneer je toch niet volledig passief kan het efficiënter is om de ventilatoren recht op de componenten te zetten die de koeling nodig hebben, ipv meer casefans op hoger toerental te gebruiken. 2 fans op een lager toerental zijn stiller dan 1 op een hoog toerental.
Ik denk dat met een compacte case, 1 fan op lage toeren al meer dan genoeg airflow genereert. Zeker als 't met overdruk wordt gedaan.
[...]

Video decoding is het belangrijkste wat de GPU moet doen bij HTPC gebruik. VDPAU is Nvidia only, Intel gebruikt Vaapi en AMD ondersteund zowel Vaapi als XvBA.
Die heb ik niet als output opties bij mplayer. Enne, nieuws: AMD brengt opensource Linux-driver uit voor videodecoding Radeon-gpu's geeft aan dat VDPAU niet nVidia only is. Het is een algemene library, en toevallig dat nVidia deze momenteel alleen gebruikt.
Nu ik in aptitude zoek naar vaapi, zie ik 'm staan voor Intel. Scheelt weer blind schieten, nu kan ik wat gerichter zoeken of m'n laptop geschikt is (specs zeggen van wel, maar hoeft niet ondersteund te worden door de API).
[...]

Sorry maar zoals ik in mijn post uitlegde is 2 jaar geleden geen recente ervaring meer. En draai je op die MBP OSX of Linux? Nogmaals doe met de info wat je wilt maar ik zie dagelijks tevreden AMD + Linux HTPC gebruikers voorbij komen.
Ik heb 't toch duidelijk over open source en fglrx driver. Die heb je alleen op Linux ;). Ik heb 't niet zo op Apple en de enige reden dat ik voor m'n werk met een MBP werk, is omdat ik er snel Windows op moest zetten, wat mij niet lukte in de tijd en besloot om 'm zelf te gaan gebruiken met Linux omdat dat wel gewoon werkt. Bijkomend voordeel was 't 17" scherm met 1920x1200 resolutie.
[...]

Het was ook maar een voorbeeld, hoewel het me efficiënter lijkt om je zuinig HTPC voor downloaddoeleinden te gebruiken...
Misschien, maar m'n CPU wordt nogal belast als ik NewsLeecher gebruik, dus dan kan ik alle power gebruiken die ik heb en dat is m'n FX8150 momenteel.
[...]

Probeer in je achterhoofd te houden dat het gebruik van onderdruk of overdruk per toepassing juist beter of slechter kan zijn. Voor HTPC gebruik is mijn persoonlijke ervaring (ondertussen al een stuk of 10 builds) dat je qua stilte en stofproductie veel meer hebt aan een stoffilter + overdruk. Kijk ook niet alleen naar de temperatuur van de componenten, die zal met zuinige hardware toch niet te warm worden.
Zal ik aan denken. Het boeit idd niet of de CPU nou 40, 50 of 60 graden is, het is allemaal in marge wat 't mag zijn.
[...]

Zijn die antennes niet voor de Wifi?
Ook. M'n eerste PC had een PCI kaart bij 't moederbord met BT en wifi in 1, met 1 antenne die wel op twee punten was aangesloten. Ik denk dat er 1 voor wifi is, en de ander voor BT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ok, ik heb m'n systeem zo'n beetje klaar en afgestemd. Het is het volgende geworden, als ik niets ben vergeten (de Rapoo heb ik ondertussen al gekocht, dus staat niet in 't lijstje).
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G630T Boxed€ 65,90€ 65,90
1Gigabyte GA-B75N€ 79,50€ 79,50
1MSI N610-1GD3H/LP€ 31,90€ 31,90
2Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 112,90€ 225,80
1Silverstone Grandia GD02B-MT€ 280,72€ 280,72
1Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile€ 24,90€ 24,90
1Mushkin DDR3 PC3-10666 9-9-9-24 Silverline€ 27,49€ 27,49
1Samsung SN-506AB Zwart€ 64,49€ 64,49
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 896,24

De CPU is wat zuiniger (TDP van 35W) en heeft 4 cores. 1 reepje van 4 GB in geval ik meer nodig ga hebben (m'n PC zit nu op 2,2 GB in gebruik vd 16 met de browser als grootste gebruiker). Moederbord is zelfs nog iets goedkoper dan eerder werd opgegeven (is ook ander type). Nog wel dual Gbit lan. Eigenlijk hetzelfde, maar iets andere chipset en geen wifi/bt.
Koeler ervoor is de stilste in de PW, tenzij ik voor een passieve oplossing ga zoals pricewatch: Inter-Tech K-618 2HE. Koeler mag niet hoger zijn dan 70 mm.

Helaas wel wat over budget. Als ik de Rapoo meetel, kom ik uit op bijna € 100,- hoger dan gedacht. De behuizing is ook in het zilver, maar staat niet in de PW met die kleur. M'n tv meubel is zwart glas met zilveren poten, ik denk daarom dat een zilveren behuizing mooier is.

Is er iets waar ik een grote fout mee maak met deze configuratie? Iets wat beter kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Goed? Fout? Verbeterpunten? De koeler gebruikt PWM om de snelheid te bepalen. Hier heb ik niet zo'n goede ervaring mee bij m'n PC, waar een korte piekbelasting van de CPU (hooguit 5 seconde lang) de fan al naar de max snelheid dreef. Is dat met een Intel CPU of moederbord minder of niet het geval? Volgens mij zijn er geen (degelijke) koelers meer zonder PWM ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Ben erg benieuwd naar je ervaringen met deze case :) Je issue mbt PWM heb ik zelf nog nooit zo erg ervaren eerlijk gezegd. Mogelijk dat het een issue uit het verleden is en nu niet meer speelt?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Geen idee mbt PWM. M'n PC nu is net 1,5 jaar en hoorde duidelijk de fan naar 100% gaan zodra ik een programma startte. Dat irriteerde mij zo erg dat ik de fan er maar af heb gelaten. Ik vrees dat het niet veel anders zal zijn en wanneer ik dit allemaal heb gebouwd, de fan in principe uit zou kunnen blijven maar toch tijdens 't kijken van een video of checken op updates deze alsnog naar vol gaat. Daarom m'n voorkeur naar passief.
De voeding die ik nu heb is zo'n € 127 in de PW en hoor ik helemaal niet omdat-ie passief is. Het is dat 't €100,- verschil is, anders had ik 'm zeker in m'n setup gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:08

ChillPascal

In the end...

Ben het hele topic niet echt aan 't volgen, maar vroeg me toch af waarom je voor die CPU koeler gaat. Want wat ik wel begrijp is dat geluid een belangrijke eis is?

Is het niet veel verstandiger om een grotere koeler te nemen, dan vooral een grotere fan? Deze verplaatst veeeeeel meer lucht dan een 40mm fan met hetzelfde toeren tal. Oftewel deze zal veel minder geluid maken als die dezelfde koelprestaties moet leveren.

Scythe Shuriken Big 2 (58mm hoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ik heb die koeler genomen door de specs te bekijken in PW mbt geluidsproductie. Hoe lager de dB meting, hoe stiller 't is. Zodoende kwam ik bij de Kozuti. Echter, als PWM nog steeds hetzelfde werkt, kan ik net zo goed gaan voor de Inter-Tech K-618 2HE passief. Ik zag nog een andere, de Silverstone NT06, waar op de website een waardering staat welke fan(s) moet(en) worden gebruikt adhv de thermische specificatie van de CPU. < 65W kan 't passief. Enig nadeel: hoger dan 70 mm (82 mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:03

Bolletje

Moderator Harde Waren
Hero of Time schreef op zondag 28 april 2013 @ 01:14:
De CPU is wat zuiniger (TDP van 35W)
Mwa, niet zozeer: Bolletje in "Jullie input/mening gevraagd voor een zuinige thuisserver"

Het verschil ga je denk ik niet echt merken. Daarnaast, waarom nog Sandy Bridge en niet de nieuwere Ivy Bridge? Je kan nu net zo goed voor een G1610 of G2020 gaan. Ook nog goedkoper.
en heeft 4 cores.
Het is een dualcore ;)

PWM-ondersteuning kan je trouwens uitzetten óf simpelweg op een 3-pins-aansluiting aansluiten. Of je moet zelf een temperatuurgestuurde fancontroller naar wens maken; heb ik gedaan bij mijn server.

Geluidsniveau's van koelers onderling kan je trouwens slecht vergelijken a.d.h.v. de PW, omdat die niet allemaal onder dezelfde situaties worden getest. Die 8,2 dB die je ziet gaat dus uit van 500 RPM, maar kan fiks oplopen als die max. RPM van 3300 in zicht komt.

[ Voor 15% gewijzigd door Bolletje op 02-05-2013 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Bolletje schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 00:13:
[...]

Mwa, niet zozeer: Bolletje in "Jullie input/mening gevraagd voor een zuinige thuisserver"

Het verschil ga je denk ik niet echt merken. Daarnaast, waarom nog Sandy Bridge en niet de nieuwere Ivy Bridge? Je kan nu net zo goed voor een G1610 of G2020 gaan. Ook nog goedkoper.
Ok, wat raad je dan aan adhv je suggestie? Hebben ze nog dezelfde socket of is 1155 SB en 1156 IB? Zit niet zo erg in de Intel CPUs ;). Heb namelijk niet zo veel zin om weer een ander moederbord uit te zoeken, aangezien deze Gigabyte prima is voor wat ik wil, dual lan enzo. Maar ik zit niet vast aan ITX, mag ook uATX zijn :)
Snelle check in PW laat zien dat de CPUs die jij noemt ook socket 1155 zijn :)
[...]

Het is een dualcore ;)
Stik! Toen ik 'm in de PW bekeek, was 't een quadcore |:(
PWM-ondersteuning kan je trouwens uitzetten óf simpelweg op een 3-pins-aansluiting aansluiten. Of je moet zelf een temperatuurgestuurde fancontroller naar wens maken; heb ik gedaan bij mijn server.

Geluidsniveau's van koelers onderling kan je trouwens slecht vergelijken a.d.h.v. de PW, omdat die niet allemaal onder dezelfde situaties worden getest. Die 8,2 dB die je ziet gaat dus uit van 500 RPM, maar kan fiks oplopen als die max. RPM van 3300 in zicht komt.
Bij mijn PC kan ik kiezen tussen PWM en nog iets, maar het maakte geen verschil. Fan ging hoe dan ook naar 100%.

En je hebt gelijk mbt geluidsproductie. Echter bij de specificaties in de PW en de website van Scythe staat de geluidsproductie voor idle (laagste stand) en max toeren. In beide gevallen is de Kozuti ongeveer 1 dB stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Eens met bolletje, een nieuwere ivy bridge G2020 is zuiniger dan de G630T. TDP zegt niet zoveel over hoe zuinig een CPU is, maar vooral (eigenlijk alleen) wat de maximale warmteafgifte is. Nu zijn energieconsumptie en warmteproductie verweven, maar het maximale verbruikt zegt natuurlijk niet zoveel. T CPU's zijn vooral begrenst tov de niet T varianten. Daardoor is het maximale verbruik natuurlijk ook minder (vergelijk het met 2 dezelfde auto's waarbij de ene begrenst is op 4000 rpm en 120 km/h, deze zal ook een lager maximum verbruik hebben dan de onbegrensde auto, maar bij 80 km/h in de 5e versnelling is het verbruik gelijk).

Ik weet niet hoe het komt dat bij jou de PWM ondersteuning niet werkt, maar dit werkt bij mij (in onderhand zo'n 10+ systemen) de laatste jaren prima. Tegenwoordig is dit makkelijk in te stellen in het bios (vaak door fan level en taget temperature in te stellen).

Iets waar je overigens totaal geen waarde aan moet hechten is de opgegeven dB waarden van fabrikanten. Dit is allemaal onder niet gestandaardiseerde omstandigheden en zijn zo uitgevoerd dat de geluidsproductie goed uit komt. Deze waarden worden dus gegenereerd voor marketingsdoeleinden en hebben geen deugdelijke technische onderbouwing.

Qua geluidsproductie en CPU koelers gaat de algemene regel vrij goed op. Groter is beter. De factoren die van invloed zijn op hoe goed een koeler is (of hoe stil hij is bij een bepaalde belasting) zijn vooral het ontwerp, de hoeveelheid aluminium v/h koelblok en de hoeveelheid airflow. Qua ontwerp is een towerkoeler het meest efficiënt (groter koelblok mogelijk), echter heb je volgens de silverstone site maar 70mm voor je CPU koeler. Hierdoor kom je op een topdown koeler uit. Hierbij is het beter om 1 met een zo groot mogelijke fan te kiezen. De Scythe big shuriken is in zijn (prijs)klasse als beste getest (heb hem zelf ook). Een grote fan heeft voordelen tov een kleinere variant doordat het dezelfde airflow kan genereren bij een lager toerental, hierdoor is de geluidsproductie bij dezelfde airflow lager. Ook doordat deze koeler meer aluminium heeft kan hij efficiënter warmte afgeven en heb je zelfs minder airflow nodig. Daarnaast is het geluid van een 12cm fan prettiger door de lagere frequentie van het geluid, dit is echter wel persoonlijk, maar ik ken iig niemand die het kenmerkende turbine geluid van een kleine fan prettig vindt.

Dus om alleen dB waarden te vergelijken is eigenlijk onzinnig, sterker nog de minimale geluidsproductie is van iedere fan gelijk (bij 0 rpm). Het gaat erom bij de geluidsproductie bij een bepaalde warmte die moet worden afgevoerd. Vergelijk dus geen onzinnige waarden van de verschillende fabrikanten, maar kijk goede reviews. Een van de beste sites op het gebied van geluidsproductie bij pc's is http://www.silentpcreview.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Hero of Time schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 23:14:
Ik heb die koeler genomen door de specs te bekijken in PW mbt geluidsproductie. Hoe lager de dB meting, hoe stiller 't is. Zodoende kwam ik bij de Kozuti. Echter, als PWM nog steeds hetzelfde werkt, kan ik net zo goed gaan voor de Inter-Tech K-618 2HE passief. Ik zag nog een andere, de Silverstone NT06, waar op de website een waardering staat welke fan(s) moet(en) worden gebruikt adhv de thermische specificatie van de CPU. < 65W kan 't passief. Enig nadeel: hoger dan 70 mm (82 mm).
Silverstone raad zelf deze aan:
http://www.silverstonetek...oduct.php?pid=189&area=en

Voor de specs van je case staat:
Limitation of CPU cooler : 70mm (remove ODD if you want install up to 120mm)

Oftewel, is die DVD-drive wel nodig? Want anders kan je wel passief... Zelf gebruik ik de drive in mijn HTPC eigenlijk nooit, dus ik zou hem dan wel weg laten, maar het is natuurlijk volledig van het gebruik afhankelijk

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
De drive moet er hoe dan ook in, want ik ga m'n HTPC ook gebruiken als DVD/BR speler. Ik heb nog een paar films en een serie op DVD, dus vandaar.

De koeler die je aandraagt, kroegtijger, had ik ook al gezien en ik zie mogelijkheden ermee. Alleen weet ik niet of het gaat werken, totdat ik de case zelf heb gezien. Er is namelijk geen vaste manier om die koeler te monteren. De hoogte van de koeler in de case geld voor de drive cage, maar als de koeler zo wordt geplaatst, dat de heatsink er naast komt, is er geen probleem. Dat moet ik nog uitzoeken, want het is een zeer interessante mogelijkheid. Daarmee kan ik krijgen wat ik wil, een passief systeem. Dan wacht ik maar een maandje langer zodat ik wat meer financiële ruimte heb. Tenslotte, hoe langer ik wacht, hoe meer ik te besteden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Hero of Time schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 10:38:
De drive moet er hoe dan ook in, want ik ga m'n HTPC ook gebruiken als DVD/BR speler. Ik heb nog een paar films en een serie op DVD, dus vandaar.

De koeler die je aandraagt, kroegtijger, had ik ook al gezien en ik zie mogelijkheden ermee. Alleen weet ik niet of het gaat werken, totdat ik de case zelf heb gezien. Er is namelijk geen vaste manier om die koeler te monteren. De hoogte van de koeler in de case geld voor de drive cage, maar als de koeler zo wordt geplaatst, dat de heatsink er naast komt, is er geen probleem. Dat moet ik nog uitzoeken, want het is een zeer interessante mogelijkheid. Daarmee kan ik krijgen wat ik wil, een passief systeem. Dan wacht ik maar een maandje langer zodat ik wat meer financiële ruimte heb. Tenslotte, hoe langer ik wacht, hoe meer ik te besteden heb.
Je zou, mits dit niet haalbaar blijkt, ook nog voor waterkoeling kunnen kiezen (als je voor een kitje kiest, zoals een H60i of H80i heb je er amper werk aan). Je zou dan bij wijze van spreken zelfs voor een 200mm fan kunnen kiezen op de radiator, aangezien je het dan kan plaatsen waar je wilt. Passief is uiteraard wel de mooiere optie.

[ Voor 3% gewijzigd door kroegtijger op 02-05-2013 10:51 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Waterkoeling vind ik niet echt een oplossing. Je hebt dan namelijk 2 herriemakers: de pomp en de fan. Je kan dan wel zeggen dat je 't niet hoort, maar mijn gehoor is erg scherp, ik zal het dus wel horen. En je zit met twee onderdelen die mogelijk stuk kunnen gaan. Met daarbij ook nog eens dat 't potentieel gevaarlijk is ivm lekken. Ik heb absoluut geen ervaring met waterkoeling. Het laatste wat ik wil is is de volgende ochtend beneden komen en een plas water op de grond aantreffen. Tuurlijk, kleine kans, maar hoe dan ook, wil ik die niet lopen.

Ik ga vanavond of morgen even kijken of die Silverstone heatsink in m'n case met dvd kan passen. Standaard of via modding, ik zal 't passief krijgen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
psst, wanneer je nog steeds casefans gebruikt (en fans in je voeding) is je setup niet passief gekoeld hè. Zelfs koel je je CPU niet passief omdat hij gebruik maakt van de airflow van een casefan... Oftwel je hebt je fan gewoon op een andere plek (mogelijk minder efficiënt) bevestigd...

edit: overigens is die silverstone wel een mooie koeler wanneer je die kan plaatsen.

[ Voor 18% gewijzigd door jaapsander op 02-05-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
jaapsander schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 15:08:
psst, wanneer je nog steeds casefans gebruikt (en fans in je voeding) is je setup niet passief gekoeld hè. Zelfs koel je je CPU niet passief omdat hij gebruik maakt van de airflow van een casefan... Oftwel je hebt je fan gewoon op een andere plek (mogelijk minder efficiënt) bevestigd...

edit: overigens is die silverstone wel een mooie koeler wanneer je die kan plaatsen.
Pssst, ik zal 'm een maandje later aanschaffen, dan neem ik eerst een nieuwe TV zodat ik genoeg HDMI aansluitingen heb en ga dan voor de volle 100% passief (inclusief voeding). Ik heb net ook even gekeken naar ervaringen met de NT01E en wat beter naar de afbeeldingen van de behuizing. Als ik http://www.silverstonetek...ducts/gd02mt/GD02MT-2.jpg goed bekijk, lijkt het erop dat de NT01E gewoon gaat passen met een ODD samen, dankzij het ontwerp van de koeler. De case fans kan ik aansluiten, maar zal ik in eerste instantie niet doen om te kijken in hoeverre 't zonder directe airflow werkt. Als 't te heet wordt, kan ik er altijd nog 1 of beide aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Hero of Time schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 15:33:
[...]

Pssst, ik zal 'm een maandje later aanschaffen, dan neem ik eerst een nieuwe TV zodat ik genoeg HDMI aansluitingen heb
:? En hier mis ik je dan even... HDMI-aansluitingen op je TV heb je in principe niet nodig (1 is genoeg) omdat je de HDMI-aansluitingen op je receiver zou moeten gebruiken. Aangezien die er (nog) niet is, zou ik niet al te zwaar tillen aan het aantal HDMI-inputs op je tv. De meesten hebben er wel 3 of 4 wat in de regel genoeg is, en anders kan je altijd for the time being er een input-switchje tussen hangen voor een paar tientjes. Om nu de keuze van je TV (die later zeer waarschijnlijk op je receiver komt via HDMI, waarna je de receiver als centraal punt gaat gebruiken) af te laten hangen van ingangen die later geen issue meer zijn zou ik daarom dus ook niet doen.
en ga dan voor de volle 100% passief (inclusief voeding). Ik heb net ook even gekeken naar ervaringen met de NT01E en wat beter naar de afbeeldingen van de behuizing. Als ik http://www.silverstonetek...ducts/gd02mt/GD02MT-2.jpg goed bekijk, lijkt het erop dat de NT01E gewoon gaat passen met een ODD samen, dankzij het ontwerp van de koeler. De case fans kan ik aansluiten, maar zal ik in eerste instantie niet doen om te kijken in hoeverre 't zonder directe airflow werkt. Als 't te heet wordt, kan ik er altijd nog 1 of beide aansluiten.
Ik gebruik zelf een Silverstone LC16 waar 2x 80mm in zit. Een voorzichtige inschatting op basis van de foto's lijkt me dat de constructie redelijk gelijk is bij deze case. Dan zou je er ook nog 1x 120mm in moeten kunnen krijgen als je handig bent met de dremel (toekomstprojectje na de garantie-periode? ;) )

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
kroegtijger schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 17:23:
[...]

:? En hier mis ik je dan even... HDMI-aansluitingen op je TV heb je in principe niet nodig (1 is genoeg) omdat je de HDMI-aansluitingen op je receiver zou moeten gebruiken. Aangezien die er (nog) niet is, zou ik niet al te zwaar tillen aan het aantal HDMI-inputs op je tv. De meesten hebben er wel 3 of 4 wat in de regel genoeg is, en anders kan je altijd for the time being er een input-switchje tussen hangen voor een paar tientjes. Om nu de keuze van je TV (die later zeer waarschijnlijk op je receiver komt via HDMI, waarna je de receiver als centraal punt gaat gebruiken) af te laten hangen van ingangen die later geen issue meer zijn zou ik daarom dus ook niet doen.
M'n huidige TV is een JVC HD-Ready ding waar ik geen fatsoenlijk topic op kan lezen tenzij ik 't 400-500% vergroot. Niet te doen dus. En er zit maar 1 HDMI ingang op. Omdat een receiver wat langer kan duren, wil ik geen compromis sluiten tussen m'n HTPC en digitale TV en om nou met een HDMI splitter te gaan werken wat even later niet meer nodig is, vind ik zonde. De TV stond toch al op de nominatie om te komen. De volgorde was alleen nog niet helemaal duidelijk, maar op zich ook wel.

En maandje wachten betekend ook meer budget, aangezien 't vakantiegeld er dan ook is :).
[...]

Ik gebruik zelf een Silverstone LC16 waar 2x 80mm in zit. Een voorzichtige inschatting op basis van de foto's lijkt me dat de constructie redelijk gelijk is bij deze case. Dan zou je er ook nog 1x 120mm in moeten kunnen krijgen als je handig bent met de dremel (toekomstprojectje na de garantie-periode? ;) )
Ik heb geen dremel en nog nooit mee gewerkt. Ik moet dan eerst heel goed kijken hoe 't precies werkt voordat ik er een in m'n case zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Hero of Time schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 19:17:
[...]

M'n huidige TV is een JVC HD-Ready ding waar ik geen fatsoenlijk topic op kan lezen tenzij ik 't 400-500% vergroot. Niet te doen dus. En er zit maar 1 HDMI ingang op. Omdat een receiver wat langer kan duren, wil ik geen compromis sluiten tussen m'n HTPC en digitale TV en om nou met een HDMI splitter te gaan werken wat even later niet meer nodig is, vind ik zonde. De TV stond toch al op de nominatie om te komen. De volgorde was alleen nog niet helemaal duidelijk, maar op zich ook wel.

En maandje wachten betekend ook meer budget, aangezien 't vakantiegeld er dan ook is :).
Ik zeg ook niet dat je de huidige TV zou moeten blijven gebruiken, maar dat je een volgende TV niet op het aantal HDMI-inputs moet selecteren, aangezien dat in de uiteindelijke setup die je voor ogen hebt niet meer relevant is. De meeste TV's bieden 4 inputs. Als dat niet voldoende is, ga dan geen compromissen maken in kwaliteit van je toestel om maar meer HDMI-inputs te hebben.
[...]

Ik heb geen dremel en nog nooit mee gewerkt. Ik moet dan eerst heel goed kijken hoe 't precies werkt voordat ik er een in m'n case zet.
Een dremel is uiteraard maar een voorbeeld waarmee je de grotere fan kan laten passen in je case ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
kroegtijger schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 10:07:
[...]

Ik zeg ook niet dat je de huidige TV zou moeten blijven gebruiken, maar dat je een volgende TV niet op het aantal HDMI-inputs moet selecteren, aangezien dat in de uiteindelijke setup die je voor ogen hebt niet meer relevant is. De meeste TV's bieden 4 inputs. Als dat niet voldoende is, ga dan geen compromissen maken in kwaliteit van je toestel om maar meer HDMI-inputs te hebben.
Ik heb een leuke LG op 't oog die 4 aansluitingen heeft. Een nieuwer model heeft er 3 en de mogelijkheden zijn niet bijzonder anders. Meerprijs is in dat opzicht onzin :). Het is niet dat ik opeens voor een andere TV zou gaan omdat ik te weinig HDMI aansluitingen zou hebben.
[...]

Een dremel is uiteraard maar een voorbeeld waarmee je de grotere fan kan laten passen in je case ;)
Oh, hamer en beitel moet dus ook gewoon gaan. Top d:)b :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Hero of Time schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 10:23:
[...]

Ik heb een leuke LG op 't oog die 4 aansluitingen heeft. Een nieuwer model heeft er 3 en de mogelijkheden zijn niet bijzonder anders. Meerprijs is in dat opzicht onzin :). Het is niet dat ik opeens voor een andere TV zou gaan omdat ik te weinig HDMI aansluitingen zou hebben.
Hou er bij LG wel rekening mee dat ze nog wel eens een eigen implementatie van CEC willen toepassen, waardoor (mocht je het later willen gaan gebruiken) niet altijd alles goed met elkaar samen wil werken. Dergelijke geluiden heb ik (nog) niet van Samsung en Sony gehoord. De rest van de merken zul je even moeten nazoeken dan; daar heb ik geen ervaringen mee.
[...]

Oh, hamer en beitel moet dus ook gewoon gaan. Top d:)b :+
Mits de hamer groot genoeg is uiteraard 8)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
CEC vind ik niet erg boeiend, dat zal ik voor m'n HTPC niet gebruiken. De case heeft z'n eigen ab en heb ook al een wireless keyboard. Ik heb toch m'n TV remote nog bij de hand om makkelijker van extern kanaal te wisselen. Dit zal denk niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Hero of Time schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 13:36:
CEC vind ik niet erg boeiend, dat zal ik voor m'n HTPC niet gebruiken. De case heeft z'n eigen ab en heb ook al een wireless keyboard. Ik heb toch m'n TV remote nog bij de hand om makkelijker van extern kanaal te wisselen. Dit zal denk niet veranderen.
Juist met een receiver ertussen zal dat enorm verbeteren. Je gebruikt dan alleen nog maar de remote van je receiver om alles te bedienen, inclusief je TV. De vraag is alleen of je er nog additionele rand-apparatuur aan hebt hangen (zoals een DVD-speler oid) die met CEC overweg kan... Steeds meer hardware kan via CEC werken, en heeft als grote voordeel dat je daarmee via bestaande bekabeling bediening kan doen, zonder dat je een line-of-sight nodig hebt.
Overigens is de PAD (de remote bij je case) een erg prettige remote die heel goed bruikbaar is (heb nog geen prettigere remote voor een HTPC gevonden) maar toch heeft het elimineren van extra remotes toch vaak wel de voorkeur

[ Voor 12% gewijzigd door kroegtijger op 03-05-2013 13:55 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Daar heb je een punt, maar ik zal er iig niet wakker van liggen. Omdat ik m'n receiver nog moet kopen, kan ik hier rekening mee houden. Voor nu is 't niet belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Mocht je sporadisch een game erop willen spelen dan is een passieve 640 een betere keus (krachtiger GPU's passief zijn in NL lastig te krijgen)

Overigens vind ik bij mijn HTPC de HDD het meeste geluid maken en hoewel dit een 7200rpm model is, zullen 5200rpm modellen vergelijkbare 'irritante' parking-noises hebben. dus als je echt stil wilt ga voor ssd's i.c.m. een nas ofzo.
De stock-koeler van mijn i5 2500k geplaatst op de i3 2120 van de HTPC is een stuk minder aanwezig. Ik denk dus dat met een redelijke (scyhte?) koeling je nagenoeg geluidloos kunt koelen tot standaard i5 tdp's.

Overigens als je echt volledig passief gaat, dan is de keuze van je kast wel het allerbelangrijkste.

[ Voor 74% gewijzigd door eL_Jay op 03-05-2013 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Hero of Time schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 14:17:
Daar heb je een punt, maar ik zal er iig niet wakker van liggen. Omdat ik m'n receiver nog moet kopen, kan ik hier rekening mee houden. Voor nu is 't niet belangrijk.
Voor nu niet nee, maar het is zo jammer dat als je nu iets koopt en er later pas tegenaan loopt... :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
eL_Jay schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 14:20:
Mocht je sporadisch een game erop willen spelen dan is een passieve 640 een betere keus (krachtiger GPU's passief zijn in NL lastig te krijgen)
Een 640 kan prima inderdaad. Ik gebruik zelf een HD6570 passief, en dat functioneert ook uitermate goed. Nadelen zijn wel de enorme heatsink die erop zit, en je dus wel behoorlijk wat ruimte ervoor nodig hebt, en de mini-HDMI output (je moet er even aan denken een kabeltje mee te bestellen).
Overigens vind ik bij mijn HTPC de HDD het meeste geluid maken en hoewel dit een 7200rpm model is, zullen 5200rpm modellen vergelijkbare 'irritante' parking-noises hebben. dus als je echt stil wilt ga voor ssd's i.c.m. een nas ofzo.
De HDD-discussie is al eerder gevoerd ;) Ik ben het met je eens dat als je 100% stil wilt de HDD's plots heel aanwezig gaan klinken, en daarmee irritatie opwekken, maar dat is voor iedereen weer anders uiteraard.
De stock-koeler van mijn i5 2500k geplaatst op de i3 2120 van de HTPC is een stuk minder aanwezig. Ik denk dus dat met een redelijke (scyhte?) koeling je nagenoeg geluidloos kunt koelen tot standaard i5 tdp's.
Nog mooier is een passieve CPU-koeler en een grote, stille case-fan zodat je ook meteen een airflow voor je GPU krijgt.
Overigens als je echt volledig passief gaat, dan is de keuze van je kast wel het allerbelangrijkste.
Volgens mij zit dat bij deze kast wel goed (en voor die prijs mag je dat ook wel verwachten).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
eL_Jay schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 14:20:

Gamen op m'n HTPC? Serieus gamen? Whahaha, dat doe ik wel op m'n FX8150 PC, niet lui vanaf de bank. De laatste keer dat ik echt wat speelde, was vorig jaar het half jaar nadat Diablo 3 uit kwam. En hoewel m'n PC een GT430 passief kaartje heeft met DP, HDMI en DVI, pak ik de eerst volgende keus die zowel passief is, als sneller dan een GT210.
Wat is de prijs voor de 640 die je bedoelt? Want ik heb geen zin om nog meer uit te geven aan een videokaart dat alleen maar stil moet zijn en video moet decoden. Daar heb ik geen kaart van €600,- voor nodig.

M'n HDDs hoor ik nu nauwelijks, de twee case fans à 120 mm + 92 mm hoor ik meer op de laagste stand. En daar heb ik nog een oude 7200 RPM SATAI 500 GB schijf in zitten.

Een NAS komt misschien later nog eens, maar op dit moment is het energiezuiniger om interne schijven te nemen, scheelt namelijk een apparaat dat 24/7 aan staan, itt m'n PC en de HTPC waarvoor dit topic dient.

Koeling hebben we 't in de afgelopen paar dagen gehad en neem dan ook de NTH01-E. Die zou net achter de ODD moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Persoonlijk vind ik dus het incidentele "geratel" van hdd's tijdens films/series veel irritanter dan een constante low-db airflow die je op 2/3 meter afstand niet/nauwelijks hoort (neem aan dat de htpc onder/langs de tv komt)
Een hdd silencer zal wel lastig worden in deze situatie/form-factor.

Voor gamen inderdaad een game-rig, maar ik (en me meisje) spelen nog wel eens een casual game op de HTPC en dan komt een HD2000 soms tekort, vandaar.

Sommige mobo's worden trouwens geleverd met tv-like afstandsbediening (mijn asrock z68 itx heeft een usb ontvanger). Is een stuk ergonomischer dan een full-size ramplank (hoewel ikzelf gewoon een draadloze muis conform het wetboek van handbereik in de bank pleur;))

Qua CPU is het trouwens jammer dat je niet eventjes (1 a 2 maand) op Haswell kunt wachten, want dat belooft weer een mooie verbetering in IGP en stroomverbruik. Hierdoor is passief (theoretisch) makkelijker te realiseren en kun je wellicht de 610 in zijn geheel achterwege laten. (of zijn drivers een struikelblok?)

Wat je keuze ook gaat worden, kun je een foto plaatsen als je alles hebt ingebouwd(ben benieuwd of je het mooi passend krijgt in een kleine kast) en de temps als je passief gaat?

[ Voor 14% gewijzigd door eL_Jay op 03-05-2013 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Enige casual game die ik zou spelen, is Zelda Classic en dat vraagt niets.

M'n case heeft dus een afstandsbediening en zelfs een touchscreen voorop de case. M'n wireless toetsenbord/touchpad combi is puur voor text invoer, zoals hier op GoT en eerder genoemd spel.

Enige reden waarom ik zou wachten op Haswell, is om de CPU wat goedkoper te krijgen. Maar aangezien deze al erg scherp is geprijsd, is maar de vraag of er noemenswaardig veel af gaat.
Voor de GPU is het idd om drivers. Of eigenlijk ondersteuning. VAAPI is nou niet echt gemeengoed in Linux. Zo heeft mplayer bijvoorbeeld experimentele support en zit het team van mplayer2 te klooien met de patches vanuit mplayer om deze toe te kunnen passen op zo'n manier dat 't ook degelijk werkt. Ik heb nog niet gekeken of XBMC er al vorderingen mee heeft, maar heb wel begrepen dat je kan kiezen welke back-end 't gebruikt (mplayer(2) is een van de opties). VDPAU is veel beter ondersteund, dus ga ik voor een nVidia. Zie eerder in dit topic voor meer info over m'n keus.

Ik ga zeker foto's maken van de case tijdens de bouw. Maak er dan ook gelijk een review van, want die is er momenteel nog niet voor deze case. Kan wel even duren voordat die klaar is, want ik moet tenslotte ook zorgen dat de remote werkt en nog helemaal instellen.

Pagina: 1