Is hier toevallig iemand met 1TB Ram op zijn moederbord?
Ontopic: ik begin Arch linux steeds prettiger te vinden.
Ontopic: ik begin Arch linux steeds prettiger te vinden.
[ Voor 34% gewijzigd door begintmeta op 31-12-2013 01:20 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 34% gewijzigd door begintmeta op 31-12-2013 01:20 ]
In mijn ervaring wel. Ik mis er niets aan. Laptop dicht, slaapstand, laptop weer open en hij gaat direct weer verder. De batterij-widget is ook vrij duidelijk.Borromini schreef op maandag 30 december 2013 @ 22:35:
Is er goede integratie qua powersaving features etc. in XFCE? Ik draai nu Gnome 3 op Debian, en ik ben daar niet helemaal ontevreden over, maar de workflow is totaal niet zo gestroomlijnd als ik 'm met Openbox en wat XFCE apps had. Daar staat tegenover dat alles nu wel een stuk geïntegreerder is... Mijn SSH en GPG keys worden automatisch geladen en ontgrendeld, laptop gaat in slaapstand als hij tijdje niet gebruikt wordt, etc. Jammer dat je de WM van Gnome 3 niet meer kan vervangen.
[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 31-12-2013 09:40 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Oslik blyat! Oslik!
[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 31-12-2013 20:30 ]
Oslik blyat! Oslik!
dion_b schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 20:29:
Die link lijkt dood...
Dependency resolution kan wel, als je dat graag wilt. In de praktijk is het met SlackBuilds weinig werk om van source te compilen. En er zijn weer scripts voor om te automatiseren.Dat gezegd, heb lang geleden Slack geprobeerd (ergens rond 7 of 8 iirc) en stoorde me aan gebrek aan goede package manager met dependency resolution. Volgens mij is dat nog steeds zo. Ben nog steeds lui
[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 31-12-2013 20:39 ]
Ja, zit op v6, maar ook v4, en kan ook als ik probeer via IPv4 niets bereikenCyphax schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 20:37:
[...]
offtopic:
Zit je op IPv6? Dat heb ik weleens eerder gehoord.
Als ik van source wilde builden zou ik gewoon Gentoo pakken - wel automatic dependency resolution, helaas maar 50% kans dat dat goed gaat, maar goed, dat blijft de lol.[...]
Dependency resolution kan wel, als je dat graag wilt. In de praktijk is het met SlackBuilds weinig werk om van source te compilen. En er zijn weer scripts voor om te automatiseren.
Begrijp me niet verkeerd; ik ben ook lui...
Oslik blyat! Oslik!
[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 31-12-2013 20:53 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Wat bedoel je met maar 50% kans?dion_b schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 20:47:
Als ik van source wilde builden zou ik gewoon Gentoo pakken - wel automatic dependency resolution, helaas maar 50% kans dat dat goed gaat, maar goed, dat blijft de lol.
Maar goed, voornaamste voordeel van builden van source is kleinere binaries door enkel datgene wat je nodig hebt mee te compileren. Leuk en wel, maar met 8GB RAM en een SSD is binary grotte totaal irrelevant. Binary packages zijn prima voor alles wat ik zo 1-2-3 kan bedenken.
Dat emerge -uavDN world goed gaat zonder iets wat breekt en dan uitgezocht en gefixed moed worden.
Oslik blyat! Oslik!
Je hebt een ander probleem dan IPv4 vs IPv6Cyphax schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 20:37:
[...]
offtopic:
Zit je op IPv6? Dat heb ik weleens eerder gehoord.
Not Found
The requested URL /slackware/slackware-14-1-review/ was not found on this server.
www.elemans-online.nl
Eh, wat? Je hebt er niet eens iets op draaien! Of wie de eigenaar dan ook is.De domeinnaam www.elemans-online.nl is gereserveerd.
Op dit moment is er helaas nog geen website geplaatst voor de domeinnaam www.elemans-online.nl.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Moet haast wel DNS-gerelateerd zijn. Host en domein zijn twee losse partijen. Wat jij krijgt is het IPv6-adres van die partij waar ik de mail heb. Het A-record verwijst naar een andere server, maar die heeft nog geen IPv6-adres dus behalve als je een ander idee hebt, dan moet het daar wel aan liggen.Hero of Time schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 13:15:
[...]
Je hebt een ander probleem dan IPv4 vs IPv6
Ik heb er niets op draaien, maar ik zal er wel een linkje naartoe plaatsen.Eh, wat? Je hebt er niet eens iets op draaien! Of wie de eigenaar dan ook is.
Ja, ik heb ook IPv6, maar dat is blijkbaar niet het probleem.
+1 voor Xfce! Zo snel, en toch behoorlijk compleet.Verder voor power saving, ik prefereer XFCE nog steeds boven LXDE.
[ Voor 24% gewijzigd door Cyphax op 01-01-2014 13:24 ]
Dat van proprietary drivers is me helaas erg bekend... gelukkig kun je bij nVidia in de regel zelf de boel compileren (althans, het non-proprietary deel) om toch met nieuwe kernel verder te kunnen. Maar idd, met Intel geen last vanHero of Time schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 13:15:
[...]
dion_b,
Ik draai zelf al een paar jaar met Debian Sid en heb praktisch geen breakage. Omdat ik veel suspend/slaapstand doe, heb ik niet zo snel dat m'n systeem niet meer opstart. Het ergste wat ik heb gehad, was dat X niet meer werkte, maar dat was vanwege de nVidia driver icm de kernel, de module kon niet gecompileerd worden. Boot naar een vorige kernel en 't werkt gewoon weer, wachten op een update van de driver. Maar jij hebt een Intel video kaart, en daar is geen probleem mee.
Heb lang met XFCE gedraaid (o.a. m'n HTPC draait ermee) en vind het zeker elegant, maar wil weer eens iets anders. LXDE is misschien niet compleet geintegreerd maar vooral kaal. Dat bevalt me.Verder voor power saving, ik prefereer XFCE nog steeds boven LXDE. Ik heb een VM met een wat oudere Lubuntu draaien, maar de combinatie die LXDE vereist, namelijk OpenBox als WM, vind ik niet lekker integreren met elkaar. Het voelt niet aan als een compleet, geïntegreerd stuk software, maar meer iets wat bovenop wat anders draait.
Yup.Verder kan je via powertop al redelijk veel inzien en veranderen mbt energieverbruik op je laptop.
Oslik blyat! Oslik!
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Hoewel er ondertussen al oplossingen zijn voor dependency based package management op Slackware blijven het in essentie lapmiddeltjes. Het is niet officieel, het zijn altijd 3rd party package managers, en een infrastructuur zoals bv. Debian of Fedora hebben ontbreekt bij Slackware.MaximusTG schreef op maandag 06 januari 2014 @ 20:10:
De meeste distro's werken met een zogenaamde package manager. Apt voor debian en ubuntu (en andere afgeleiden), rpm voor redhat, fedora etc.
Slackware heeft volgens mij slackpkg, maar heb zelf nooit met Slackware gewerkt.. Wat ik er over lees ondersteunt slackpkg geen dependency-oplossing. Dus als jij pakket A wil installeren maar je hebt library B nodig, dan zal die bij de meeste distro's automatisch worden geinstalleerd, bij deze tool dus niet. Nu schijnen er wel 3rd party tools te zijn die dat wel doen.
Zou toch vooral eens Debian gaan proberen als ik jou was.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
En ertussen heb je nog Testing die nieuwer is dan Stable, maar net even wat minder snel stuk kan gaan vergeleken met Unstable (hoewel ik dat nog niet heel erg heb meegemaakt, Unstable en stuk gaan).Borromini schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:35:
[...]
Hoewel er ondertussen al oplossingen zijn voor dependency based package management op Slackware blijven het in essentie lapmiddeltjes. Het is niet officieel, het zijn altijd 3rd party package managers, en een infrastructuur zoals bv. Debian of Fedora hebben ontbreekt bij Slackware.
Ik twijfel er niet aan dat Slackware stabiel is, maar het project heeft de 'spierballen' niet die Debian bv. wel heeft. Dus ook hier een stem voor Debian. Unstable, als je recente software wil en het niet 200% stabiel moet zijn (al kan je om het te leren best wel bij stable blijven tot je voldoende autonoom kan troubleshooten op een generieke Linux (logs checken etc.).
Pak dan een distro die je al eerder hebt gebruikt, Ubuntu bijvoorbeeld, en neem de KDE smaak er eens van. Je kan ook een andere distro pakken, zoals OpenSuSE welke de voorkeur heeft voor KDE, maar Fedora KDE spin kan ook, of Debian en dan bij de installatie een andere DE kiezen voor installatie.Nazlive schreef op maandag 06 januari 2014 @ 20:34:
Iemand nog tips/persoonlijke ervaringen voor amd-desktop?
Het is amd a10-5800K APU (recente quadcore)
8gb Ram
SSD en HDD
Ik heb Xubuntu 12 geprobeerd maar vond het qua interface niks, en beetje rommelig/buggy als je er mee ging schuiven. Ubuntu ook geprobeerd, draaide bij mij prima alleen de interface zitten wat irritante dingen. Launcher reageert niet lekker als je hem op hide zet.
Linux mint uitgeprobeerd, maar die interface voel ik me niet chill bij. Elementary OS vond ik wel erg mooi, maar op een of andere reden boot die niet meer. Al eerder wat gedoe mee gehad.
Ik zoek eigenlijk een stabiele distro, maar die wel netjes uit ziet. Ik hou erg van mac look a likes. Maar stabiliteit is nu toch wel het belangrijkste.
Wallpaper is toch zo vervangen als dat een probleem ismcgloud schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 21:28:
Brrrr WattOS.... met die oh zo leuke wallpaper voor mensen die juist een hekel hebben aan insecten...
Oslik blyat! Oslik!
De dependency resolution wordt voor je gedaan als je Slackbuilds.org gebruikt als "repository" en die is vrij compleet. Als een package daar een dependency heeft, dan krijg je er ook een linkje bij naar die dependency, ook op Slackbuilds (hier een voorbeeld ter illustratie).MaximusTG schreef op maandag 06 januari 2014 @ 20:10:
De meeste distro's werken met een zogenaamde package manager. Apt voor debian en ubuntu (en andere afgeleiden), rpm voor redhat, fedora etc.
Slackware heeft volgens mij slackpkg, maar heb zelf nooit met Slackware gewerkt.. Wat ik er over lees ondersteunt slackpkg geen dependency-oplossing.
Ik heb nu OpenSuse op mijn desktop geinstalleerd met Gnome 3. Werkt helemaal goed tot nu toe, en zit vrij logisch in elkaar, maar ook strak. DE loopt lekker soepel, en prettige vormgeving voor mij. Ik zit op mijn plek denk ik! Ook sneller stabieler dan Ubuntu/unity naar mijn idee. Installatie en online accounts werkt ook erg mooi!.Hero of Time schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:49:
[...]
En ertussen heb je nog Testing die nieuwer is dan Stable, maar net even wat minder snel stuk kan gaan vergeleken met Unstable (hoewel ik dat nog niet heel erg heb meegemaakt, Unstable en stuk gaan).
[...]
Pak dan een distro die je al eerder hebt gebruikt, Ubuntu bijvoorbeeld, en neem de KDE smaak er eens van. Je kan ook een andere distro pakken, zoals OpenSuSE welke de voorkeur heeft voor KDE, maar Fedora KDE spin kan ook, of Debian en dan bij de installatie een andere DE kiezen voor installatie.
Unity vind je niks, Xfce rommelig en eOS te instabiel. Mate/Cinnamon van Mint vond je nou het nou ook net niet, dus ik betwijfel of je Gnome3 dan wel wat vind. KDE is dan de beste keus tussen eye-candy en functie. Stabiliteit komt voornamelijk van de distro.
[ Voor 32% gewijzigd door Cyphax op 09-01-2014 08:30 ]
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
FTFYCyphax schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 14:30:
Bij een GUI heeft de maker beperkt wat je wel en niet kunt, met de CLI kun je alles wat de schrijver heeft geïmplementeerd.
Ik had het over een algemene omgeving. Als WM ook een DE is, is dat mooi meegenomen (en wist ik niet). Standaard als je FluxBox installeert bijvoorbeeld, heb je niets op je bureaublad. Geen wallpaper (toen ik er eens mee speelde iig, paar jaar geleden), geen icoontjes, niets.Cyphax schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 20:49:
Window Maker is ook nog wel bruikbaar als desktopomgeving of bedoel je dat niet met desktop manager?
Ik heb E17 in een VM gedraaid en het voelde echt traag aan. De animaties die ze erin hebben en andere eye-candy, het leek wel alsof 't op een hele oude PII werd gedraaid ofzo. Het adverteert zichzelf als "lightweight" en "fast", maar het voelde echt niet snappy aan. Niet zoals ik van m'n Xfce gewend was, niet wat ik bij Gnome2 heb ervaren.Is Enlightenment iets voor zo'n ding? Ik heb het weleens gedraaid op een van de laptops hier. Het voelde een beetje aan alsof het is ontworpen (qua usability) voor een power user. Zo veel opties. Maar echt belachelijk snel en ik vond het ook ech theel mooi. Jammergenoeg waren er wel een aantal kleine dingetjes die niet goed werkten. Willekeurig ontbrekende icoontjes en dat soort probleempjes.
Omdat je netbook geen super CPU heeft en 512 MB RAM, moet je letten op distro's die low-end als focus hebben. Debian of Ubuntu vanaf de grond opbouwen is een optie, want dan weet je dat er niet meer draait dan wat je nodig hebt. Een volledige installatie van Xubuntu of Fedora bijvoorbeeld zal een hoop extra services opleveren die je niet zal gebruiken.MiAnVaSa schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 21:38:
Ik las ook dat LXDE of voluit The 'Lightweight X11 Desktop Environment' is aimed at older hardware, netbooks and low-powered thin clients. Tot opheden gaat me voorkeur voor XFCE. Eens bekijken welke distro ik nu aan de slag zal gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 12-01-2014 12:31 ]
En dan met name talen als C (en afgeleiden) en Assembly. Die zitten lekker dicht bij de machine, waar Assembly bijna direct op de CPU draait (je code moet enkel even worden geassembleerd) en bij C er vaak nog een OS laag tussen zit (C is beter als je minder wil weten wat de CPU doet, maar meer over wat het besturingssysteem doet). Haskell is meer functioneel (leuk voor wiskunde), en bij Fortran houd je je volgens mij met bepaalde concepten zoals memory management ooknnauwelijks bezig. Al ben ik niet erg op de hoogte van deze laatste talen, dus wellicht zijn ze meer geschikt voor leren over computers dan ik nu inschat.begintmeta schreef op zondag 12 januari 2014 @ 12:22:
Als je wilt leren hoe een computer omgaat met opdrachten etc kan je het beste zelf programma's gaan maken. Assembly, Lisp, C, Fortran, Python, Haskell... genoeg keuze wat dat betreft.
Verwijderd
Die 'dock' is gewoon een panel die transparant is gemaakt. Als je echt een dock wilt zoals in OSX, zit je al snel aan docky of cairo-dock en vragen vast meer van je GPU met OpenGL e.d. Niet zo'n ramp als je 't niet hebt, maar kan wel trager werken.arjoderoon schreef op maandag 13 januari 2014 @ 12:52:
Ik zou niet meer weten welke grafische omgeving mij het meeste beviel. zoals iemand anders ook schreef vind ik een mac look-a-like (met het dock onderin) zelf leuk, maar dat is slechts een fancy feature.
(http://cdn.xfce.org/about/screenshots/4.10-2.png)
Verwijderd
Twee dingen voor je ze de overstap laat maken:Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 17:19:
Nieuwste Ubuntu of Ubuntu LTS voor een systeem van een gewone gebruiker? Er zit nu nog XP op ik heb gezegd dat Ubuntu een gratis alternatief is waar ze ook alles mee kunnen doen.
[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 13-01-2014 18:01 ]
Verwijderd
Verwijderd
Ubuntu Desktop 11.04 and up uses Unity as the default GUI while the previous releases used GNOME Panel by default. In order to run Unity the system needs a more capable graphics adapter – see more here or below:
* 1000 ΜHz processor (about Intel Celeron or better)
* 1024 MiB RAM (system memory)
* 3D Acceleration Capable Videocard with at least 256 MB
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2014 18:41 ]
[ Voor 42% gewijzigd door Miki op 13-01-2014 19:49 ]
Verwijderd
LTS heeft toch een groot voordeel dat je niet hoeft te upgraden?Miki schreef op maandag 13 januari 2014 @ 18:43:
Ja dat heeft mint ook al heeft het niet veel zin om daar specifiek voor te kiezen. Rond april komt namelijk de volgende LTS. Mint doet trouwens niet aan upgraden zoals Ubuntu dat wel kan.
Mocht het je echt gaan om long term support en je durft je handen vies te maken dan is CentOS of Debian ook nog een idee. Echter bij beide moet je na de installatie nog aan de bak om e.e.a. voor elkaar te krijgen. Denk aan wifi, web plugins, mp3, enz enz.
Er zijn meer smaken van Ubuntu, zoals Xubuntu (met Xfce) en Lubuntu (met LXDE). Je zit echt niet vast aan een specifieke distro alleen maar omdat de eerste de beste klik voor downloaden nou net iets te veel vraagt van 't systeem.Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 18:29:
Heeft Mint ook zoiets als LTS? Edit: Ja dus. Ik weet namelijk ook niet hoe lastig/makkelijk het is om een versie te updaten. Op zich maakt het niet uit of het veel afwijkt van XP. De meest gebruikte applicaties, dus: Chrome/FF en Office zijn hetzelfde. Voor het afspelen van muziek en films VLC (zelfde) en voor foto's zie ik dat Shotwell Photo Manager standaard is.
Ubuntu gaat het toch niet worden.. De GPU voldoet niet aan de eisen.
[...]
Na 5 jaar moet je er toch echt aan geloven. En een hoop software gaat dan toch wel achterlopen. Je zou dan aan PPA's moeten om bijvoorbeeld de browser of LibreOffice bij te houden, zaken die je wel wilt doen.Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 20:07:
[...]
LTS heeft toch een groot voordeel dat je niet hoeft te upgraden?
Onder welke steen heb jij gelegen? HTML5 is al een tijdje beschikbaar op YoutubeAmanoo schreef op maandag 13 januari 2014 @ 19:39:
Dan moet je nog steeds een flash plugin in je terminal zetten, wil je bijvoorbeeld YouTube benutten.
Partitieindeling is niet zo spannend. Bij Windows wordt ook al alles op de C: gedumpt, dus guided alles in 1 partitie is net zo. Doe je Guided - Aparte /home dan ben je al klaar. Zitten er meer schijven in, leef je uit.arjoderoon schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:05:
transparant panel is ook primaik ga nog even zoeken naar m;n video kaart en dan denk ik Linux mint er eens op knallen met de door mij (in een ander topic) voorgesteld partitionering...
[ Voor 8% gewijzigd door Amanoo op 13-01-2014 21:11 ]
dit is mijn systeem:Cyphax schreef op maandag 13 januari 2014 @ 12:45:
Hoe ging het met Ubuntu qua performance? Die P4 is weliswaar verouderd, maar een traag ding hoeft het niet te zijn. De omgeving van Ubuntu hangt voor een heel groot deel af van de grafische kaart. Wat heb je voor videokaart?
KDE zal ook wel gaan, maar het wordt al snel een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Xfce is denk ik de beste balans van snelheid en "compleetheid" van de omgeving.
...
[ Voor 46% gewijzigd door DeRooney op 13-01-2014 21:42 ]
Valt reuze mee als je de image pakt met nonfree drivers. De drivers doen het dan gelijk al, MP3 doet het sowieso al en flash is gewoon een kwestie van de flashplugin-nonfree installeren (10 seconden werk).Miki schreef op maandag 13 januari 2014 @ 13:08:
Debian zou ik je nu nog niet aan raden. Door het "extreme" opensource karakter doen veel benodigde drivers en plugins(mp3, flash) het niet out of the box. Uiteraard ben je meteen ontgroent als je voor deze weg kiest maar dan ben je wel even een weekje zoet met inlezen en prutsen in de CLI. Anders zou ik het toch echt bij mijn rijtje houden.
Vicariously I live while the whole world dies
De link geeft een 404, maar dat is niet zo erg; ik denk dat we zo wel een goed beeld hebben.arjoderoon schreef op maandag 13 januari 2014 @ 21:09:
[...]
dit is mijn systeem:
https://dl.dropboxusercon...2924699/Report%20aida.htm
o.a:
128mb; agp 8x; geforce fx 5500
1,25 gb intern
Ja op zich wel maar dat hangt ook af van wat je ermee wilt. Ik heb weleens Windows 7 op een P4 met 512MB RAM geinstalleerd. Klinkt als gekkenwerk, maar het liep best aardig zolang je geen retesnel systeem verwacht.ik ben linux mint nu aan het downloaden maar ik ben benieuwd of bovenstaande systeem specificaties nog iets uitmaken voor welke distro beter zou passen...
[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 13-01-2014 22:34 ]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
ik ga eerst wel Linux mint Mate proberen en anders stap ik gewoon over naar Linux mint xfce.Cyphax schreef op maandag 13 januari 2014 @ 22:33:
[...]
De link geeft een 404, maar dat is niet zo erg; ik denk dat we zo wel een goed beeld hebben.
[...]
Ja op zich wel maar dat hangt ook af van wat je ermee wilt. Ik heb weleens Windows 7 op een P4 met 512MB RAM geinstalleerd. Klinkt als gekkenwerk, maar het liep best aardig zolang je geen retesnel systeem verwacht.
In jouw geval geldt dat ook en jij hebt een hoop geheugen (ik krijg mijn 2GB serieus bij normaal gebruik dus niet vol...). Misschien is Mint met Mate gewoon snel genoeg. En anders is er een Xfce-variant. Nou moeten ze daar een hoop rommel mee leveren om dat sloom te krijgen op alles dat nieuwer is dan zeg een P3 wat mij betreft.
[ Voor 8% gewijzigd door Hero of Time op 14-01-2014 13:36 ]
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Klopt. Mint is denk ik out of the box de distro waar het meeste direct in werkt. Daarmee doel ik op drivers, codecs, nonfree software zoals flash etc. Overigens is het tegenwoordig voor Debian niet zo heel moelijk meer om dat alsnog aan de praat te krijgen maar als je vooral gemak wilt is Mint een hele goede optie.Sepp14 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:41:
In Debian moet je daar meer zelf goed zetten en aan de gang en in Mint is er meer al voor je gedaan toch? Zo is het zoals ik het begrijp uit de vergelijkingen met Debian en Mint.
Vicariously I live while the whole world dies
Er is natuurlijk ook het beste van die twee werelden: Mint Debian EditionVicarious schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:11:
[...]
Klopt. Mint is denk ik out of the box de distro waar het meeste direct in werkt. Daarmee doel ik op drivers, codecs, nonfree software zoals flash etc. Overigens is het tegenwoordig voor Debian niet zo heel moelijk meer om dat alsnog aan de praat te krijgen maar als je vooral gemak wilt is Mint een hele goede optie.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Die kernel 3.9 had ik uit het verhaal wat ik online had gelezen. Zag het idd ook net staan op de site die Cyphax net aangaf.Hero of Time schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:36:
Bij Debian staat stabiliteit en veiligheid voorop, dus je hoeft niet bang te zijn dat je onveilig bezig bent.
Enne, volgens kernel.org is 3.12.7 de laatste stable.
Voor je geluid, kijk eens in PulseAudio. Je zal misschien pavucontrol moeten installeren, als je die nog niet hebt. Daarmee kan je aangeven welk apparaat standaard moet zijn. Wil je geen PulseAudio gebruiken, moet je kijken naar asoundrc.
Goeie vraag maar geen ideeSepp14 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:35:
Maak het nog lastiger![]()
Wat is daarvan het verschil met xcfe en die bovengenoemde?
laatste vraag voor vandaag...Cyphax schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:13:
Nou, Debian patcht die kernel wel voor je, dus als je af en toe de boel gewoon upgrade zit je qua veiligheid wel goed. Features is een ander verhaal; een nieuwere kernel kan nieuwe features bevatten, en om je daar een beeld van te geven is er een hele handige website: http://kernelnewbies.org/
1
| aptitude update |
1
| aptitude dist-upgrade |
Het verschill tussen Mint XFCE (Ubuntu based) en LMDE (zoals de naam al zegt, Debian based) is dat LMDE een semi-rolling release is en de Ubuntu-based versie uiteraard niet. Waar het op neerkomt is dat je je bij LMDE geen zorgen hoeft te maken over aflopende support-termijnen.Thedr schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:42:
[...]
Goeie vraag maar geen idee, ken het alleen als zijnde een variant van Mint, wat overigens ook in Xfce smaak komt.
* Thedr is nog altijd erg happy met elementary OS Luna
[ Voor 6% gewijzigd door Lee245 op 14-01-2014 19:12 ]
Si:housekamp schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:58:
[...]
laatste vraag voor vandaag...
klopt het dat je op de volgende wijze de boel update?
Dat zou in Windows "Check for new updates" zijn.code:
1 aptitude update
Daarmee upgrade je alle packages waar updates voor zijn.code:
1 aptitude dist-upgrade
Zoals Cyphax zegt, ja. Met een verschil met aptitude upgrade: dist-upgrade voert ook updates uit als het dependencies verandert. Een nieuwe kernel kan dat bijvoorbeeld zijn, of uitgebreidere functionaliteit of andere build set dat gebruikt is.housekamp schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:58:
[...]
laatste vraag voor vandaag...
klopt het dat je op de volgende wijze de boel update?
code:
1 aptitude update
en dan..
code:
1 aptitude dist-upgrade
Als je met Linux wilt werken, is het eerste wat je moet doen het hele MS gedoe vergeten. Ga niet vergelijken, dat maakt het alleen maar krommer.arjoderoon schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 19:09:
zijn die update packs vergelijkbaar met de windows update functionaliteit? ik installeer liever ool niet een nieuwe distro als er een update uit komt, maar zie wel wat in de functionaliteit zoals hierboven beschreven over LMDE.
[ Voor 21% gewijzigd door Cyphax op 14-01-2014 22:24 ]
Jep, de gebruiker is de baas, niet het OS. Dat is ook waarom ik absoluut niet blij was op m'n vorige werk dat ik naar Windows moest. Ik zat zo te vechten met het systeem, dat ik m'n echte werkzaamheden veel minder makkelijk kon doen.Cyphax schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 08:36:
Het systeem staat in dienst van de gebruiker, niet andersom, zo'n OS moet zich wel ook zo gedragen wat mij betreft. En Windows is wel het laatste OS dat je na moet willen doen. Het updatesysteem van Microsoft is zoooo slecht en irritant dat ik me er net wéér kwaad om heb gemaakt, al kwam dat hoofdzakelijk door het idiote gedrag van de dialog die na installatie ineens op de voorgrond komt, juist terwijl ik deze post aan het typen was. Microsoft zou zich wat mij betreft volkomen kapot moeten schamen voor dit gedrag en het is slechts één van de redenen dat ik alleen maar met Windows werk op m'n werk.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq