Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 46 Laatste
Acties:
  • 263.902 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Is hier toevallig iemand met 1TB Ram op zijn moederbord?

Ontopic: ik begin Arch linux steeds prettiger te vinden.

[ Voor 34% gewijzigd door begintmeta op 31-12-2013 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-10 01:45
Heb Arch nog nooit gebruikt. Vreemd aangezien ik de meeste bekende distro's al heb gehad.
Ik weet alleen dat Arch meer bleeding edge is als bijvoorbeeld Ubuntu.

Tijd om Virtualbox te starten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:52

Cyphax

Moderator LNX
Borromini schreef op maandag 30 december 2013 @ 22:35:
Is er goede integratie qua powersaving features etc. in XFCE? Ik draai nu Gnome 3 op Debian, en ik ben daar niet helemaal ontevreden over, maar de workflow is totaal niet zo gestroomlijnd als ik 'm met Openbox en wat XFCE apps had. Daar staat tegenover dat alles nu wel een stuk geïntegreerder is... Mijn SSH en GPG keys worden automatisch geladen en ontgrendeld, laptop gaat in slaapstand als hij tijdje niet gebruikt wordt, etc. Jammer dat je de WM van Gnome 3 niet meer kan vervangen.
In mijn ervaring wel. Ik mis er niets aan. Laptop dicht, slaapstand, laptop weer open en hij gaat direct weer verder. De batterij-widget is ook vrij duidelijk.
Je kunt ook het een en ander instellen qua brightness en dergelijke. http://goodies.xfce.org/p...tions/xfce4-power-manager
Als de support voor je laptop in orde is werkt het erg goed en wat mij betreft ook compleet.

Xfce mist weinig meer waar ik nog behoefte aan heb. Misschien het Whisker-menu, die doet het niet bij mij, dat moet ik nog een keer fixen. Verder is de Application Finder een hele prettige tool.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 31-12-2013 09:40 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:15

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Gisteravond Xubuntu geinstalleerd via Virtual Machine met 3GB ram en 2 processoren toegewezen, ben benieuwd naar mijn ervaringen :). Zaten alleen wel wat fouten in zag ik al (fails tijdens opstarte) dus die eerst maar even oplossen voordat ik een mening ga vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laat ik ook eens de nOOb uithangen :P

Heb sindskort een Lenovo Thinkpad X220. Heb dat ding hardwarematig al aardig onder handen genomen, dus specs zijn redelijk OK:

- Core i5 2520
- 8GB RAM
- 120GB SSD
- verder nog WiFi-ac netwerkadapter (i7260), GbE (i82579LM) en Intel HD3000 graphics

Wat ik hiermee wil is vrij simpel: algemeen gebruik (vnl webbrowsen als zwaarste toepassing, bij tijd en wijlen .pdf en .doc viewen, allicht bij uitzondering simpel spelletje, maar dat is niet relevant voor welke keuze dan ook) en daarbij maximale accuduur behalen. Oh, en als het even kan FOSS (en ik word stapelgek van de Windows 8.1 die er nu op zit) :z

Nu kan deze hardware uiteraard zowat ieder OS op aarde draaien. RAM is totaal overkill, maar ik kocht het met 4GB en had toevallig nog 4GB liggen. Ieder OS past ook in 120GB, zeker gezien bescheiden eisen qua toepassingen. Enige punt, maar dat is gelijk een flinke, is stroomverbruik dus accuduur. Als ik hoor dat verschil XFCE vs Unity al 25% kan schelen.

Persoonlijk heb ik nog altijd een zwak voor Gentoo, maar de laatste 5 jaar vind ik quality control zo slecht dat ik daar eigenlijk geen zin meer in heb. Regulier Ubuntu is ondertussen zwaarder dan Windows, incl overmaat aan onnodige toeters en bellen. Beetje package manager vind ik wel prettig. Heb uitgebreid ervaring met Gentoo incl de boel weer aan de praat krijgen als je bij een update circular dependencies krijgt, en Ubuntu op verschillende systemen (plus in het verleden veel Debian, LFS, NetBSD (en trouwens NextStep, Solaris en A/UX) etc) dus qua kennis zit het wel goed. Dat gezegd, ben lui en wil vooral werken met, niet aan het OS.

Shortlist waar ik zelf aan dacht:
- Arch. Out-of-the-box niet bepaald optimized voor power consumption, maar volop mogelijkheid te customizen en goede community.
- WattOS. Redelijk onbekende Ubuntu-derivaat zuiver gericht op power consumption. Komt in drie smaken:
-1 ) LXDE
-2 ) Microwatt (32b only dus valt af)
-3 ) Mate (oftewel Gnome 2)

Ik neig momenteel naar WattOS ivm out-of-the-boxfunctionaliteit op power-gebied, maar zit vooral nog te twijfelen tussen LXDE en Mate. Eye candy boeit me weinig, ik vraag ook weinig van een DE en vind WindowMaker nog altijd uitermate elegant :P

Wat raden jullie aan? Een van deze opties? Of iets anders?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Heb je wel eens Slackware overwogen? Ik heb met het verschijnen van deel 14.1 een stukje geschreven over waarom ik het een hele fijne distro vind en mijn ervaringen op mijn eigen ThinkPad zijn dat het ontzettend snel en fijn werkt. Ik gebruik daarbij veel de best uitgebreide "repo" van SlackBuilds.org. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die link lijkt dood...

Dat gezegd, heb lang geleden Slack geprobeerd (ergens rond 7 of 8 iirc) en stoorde me aan gebrek aan goede package manager met dependency resolution. Volgens mij is dat nog steeds zo. Ben nog steeds lui :z

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 31-12-2013 20:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
offtopic:
Zit je op IPv6? Dat heb ik weleens eerder gehoord.
Dat gezegd, heb lang geleden Slack geprobeerd (ergens rond 7 of 8 iirc) en stoorde me aan gebrek aan goede package manager met dependency resolution. Volgens mij is dat nog steeds zo. Ben nog steeds lui :z
Dependency resolution kan wel, als je dat graag wilt. In de praktijk is het met SlackBuilds weinig werk om van source te compilen. En er zijn weer scripts voor om te automatiseren. :)
Begrijp me niet verkeerd; ik ben ook lui... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 31-12-2013 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cyphax schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 20:37:
[...]

offtopic:
Ja, zit op v6, maar ook v4, en kan ook als ik probeer via IPv4 niets bereiken :'(
[...]

Dependency resolution kan wel, als je dat graag wilt. In de praktijk is het met SlackBuilds weinig werk om van source te compilen. En er zijn weer scripts voor om te automatiseren. :)
Begrijp me niet verkeerd; ik ben ook lui... ;)
Als ik van source wilde builden zou ik gewoon Gentoo pakken - wel automatic dependency resolution, helaas maar 50% kans dat dat goed gaat, maar goed, dat blijft de lol.

Maar goed, voornaamste voordeel van builden van source is kleinere binaries door enkel datgene wat je nodig hebt mee te compileren. Leuk en wel, maar met 8GB RAM en een SSD is binary grotte totaal irrelevant. Binary packages zijn prima voor alles wat ik zo 1-2-3 kan bedenken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik weet dat Arch de ultieme DYI distro is waar Gentoo dat vroeger was, en ik heb het zelf een aantal jaren gedraaid.

Alleen werd ik het beu om steeds weer hacks te moeten samenrapen om het draaiend te houden. De devs hebben een 'vanilla' mentaliteit ontwikkeld waar patches die functionaliteit herstellen (geen features toevoegen) niet worden aanvaard maar naar 'upstream' worden doorverwezen. Ik heb een Logitech tobo/muis-combo met een One-receiver van Logitech, dat werkte niet onder Arch. Net zomin als mijn Apple bluetooth tobo (daar moest ik handmatig de toetsenbordlayout wijzigen).

Ik heb op beide systemen (eerste was mijn desktop, tweede mijn laptop) Debian Wheezy geïnstalleerd (dat was rond vorige zomer). Wheezy heeft geen problemen met mijn Apple-tobo en Logitech-receiver... En dat met oudere software :/ Ik heb niet meer omgekeken. Nu draait alles Debian. De laptop, desktop en MPD server ondertussen Jessie, maar de server netjes Wheezy (met ZFS yay). Arch is er volledig uit, en het komt er niet meer in.

Ik heb niet meer de nieuwste software, maar ik hoef wel niet elke maand vanalles te fiksen. En Debian zorgt ervoor dat dingen werken en geïntegreerd zijn. Pacman is prachtig, pkgbuilds zijn enorm makkelijk, vergeleken met .debs, maar uiteindelijk ben ik een stuk minder tijd kwijt en het doet nog altijd wat ik wil. Zonder twintig hacks.

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 31-12-2013 20:53 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
dion_b schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 20:47:

Als ik van source wilde builden zou ik gewoon Gentoo pakken - wel automatic dependency resolution, helaas maar 50% kans dat dat goed gaat, maar goed, dat blijft de lol.

Maar goed, voornaamste voordeel van builden van source is kleinere binaries door enkel datgene wat je nodig hebt mee te compileren. Leuk en wel, maar met 8GB RAM en een SSD is binary grotte totaal irrelevant. Binary packages zijn prima voor alles wat ik zo 1-2-3 kan bedenken.
Wat bedoel je met maar 50% kans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

onox schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 09:01:
[...]

Wat bedoel je met maar 50% kans?
Dat emerge -uavDN world goed gaat zonder iets wat breekt en dan uitgezocht en gefixed moed worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:23

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cyphax schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 20:37:
[...]

offtopic:
Je hebt een ander probleem dan IPv4 vs IPv6 ;)
Not Found
The requested URL /slackware/slackware-14-1-review/ was not found on this server.
www.elemans-online.nl
De domeinnaam www.elemans-online.nl is gereserveerd.

Op dit moment is er helaas nog geen website geplaatst voor de domeinnaam www.elemans-online.nl.
Eh, wat? Je hebt er niet eens iets op draaien! Of wie de eigenaar dan ook is.
Ja, ik heb ook IPv6, maar dat is blijkbaar niet het probleem.

dion_b,

Ik draai zelf al een paar jaar met Debian Sid en heb praktisch geen breakage. Omdat ik veel suspend/slaapstand doe, heb ik niet zo snel dat m'n systeem niet meer opstart. Het ergste wat ik heb gehad, was dat X niet meer werkte, maar dat was vanwege de nVidia driver icm de kernel, de module kon niet gecompileerd worden. Boot naar een vorige kernel en 't werkt gewoon weer, wachten op een update van de driver. Maar jij hebt een Intel video kaart, en daar is geen probleem mee.

Verder voor power saving, ik prefereer XFCE nog steeds boven LXDE. Ik heb een VM met een wat oudere Lubuntu draaien, maar de combinatie die LXDE vereist, namelijk OpenBox als WM, vind ik niet lekker integreren met elkaar. Het voelt niet aan als een compleet, geïntegreerd stuk software, maar meer iets wat bovenop wat anders draait.

Verder kan je via powertop al redelijk veel inzien en veranderen mbt energieverbruik op je laptop.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 13:15:
[...]

Je hebt een ander probleem dan IPv4 vs IPv6 ;)
Moet haast wel DNS-gerelateerd zijn. Host en domein zijn twee losse partijen. Wat jij krijgt is het IPv6-adres van die partij waar ik de mail heb. Het A-record verwijst naar een andere server, maar die heeft nog geen IPv6-adres dus behalve als je een ander idee hebt, dan moet het daar wel aan liggen.
Eh, wat? Je hebt er niet eens iets op draaien! Of wie de eigenaar dan ook is.
Ja, ik heb ook IPv6, maar dat is blijkbaar niet het probleem.
Ik heb er niets op draaien, maar ik zal er wel een linkje naartoe plaatsen. :?
Verder voor power saving, ik prefereer XFCE nog steeds boven LXDE.
+1 voor Xfce! Zo snel, en toch behoorlijk compleet.

[ Voor 24% gewijzigd door Cyphax op 01-01-2014 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, check, het IPv4 adres hard in m'n /etc/hosts geknald en het werkt wel. Moet je dat niet eens fixen? Als je de eigenaar bent van het adres, kan je zelf het IPv6 adres eraf gooien om dit soort gezeik te voorkomen. Of gewoon het juiste IPv6 eraan hangen, of je site correct via IPv6 laten serveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
offtopic:
Het is niet mijn server, de hosting is bij Web Oke. Ze hebben aangegeven dat ze begin dit jaar IPv6 hebben, daar moet ik dus nog eventjes op wachten. Daarna kan ik 'm fixen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:15

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Het is nu het begin van het nieuwe jaar!

het jaar waarin GTAV naar de pc komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hero of Time schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 13:15:

[...]

dion_b,

Ik draai zelf al een paar jaar met Debian Sid en heb praktisch geen breakage. Omdat ik veel suspend/slaapstand doe, heb ik niet zo snel dat m'n systeem niet meer opstart. Het ergste wat ik heb gehad, was dat X niet meer werkte, maar dat was vanwege de nVidia driver icm de kernel, de module kon niet gecompileerd worden. Boot naar een vorige kernel en 't werkt gewoon weer, wachten op een update van de driver. Maar jij hebt een Intel video kaart, en daar is geen probleem mee.
Dat van proprietary drivers is me helaas erg bekend... gelukkig kun je bij nVidia in de regel zelf de boel compileren (althans, het non-proprietary deel) om toch met nieuwe kernel verder te kunnen. Maar idd, met Intel geen last van :)

Debian Sid zou een optie kunnen zijn, maar ben deze keer vooral lui :z
Verder voor power saving, ik prefereer XFCE nog steeds boven LXDE. Ik heb een VM met een wat oudere Lubuntu draaien, maar de combinatie die LXDE vereist, namelijk OpenBox als WM, vind ik niet lekker integreren met elkaar. Het voelt niet aan als een compleet, geïntegreerd stuk software, maar meer iets wat bovenop wat anders draait.
Heb lang met XFCE gedraaid (o.a. m'n HTPC draait ermee) en vind het zeker elegant, maar wil weer eens iets anders. LXDE is misschien niet compleet geintegreerd maar vooral kaal. Dat bevalt me.
Verder kan je via powertop al redelijk veel inzien en veranderen mbt energieverbruik op je laptop.
Yup.

Heb vandaag even snel WattOS 7.5 geinstalleerd met LXDE en het bevalt me goed. Out-of-the-box werkt alles muv WiFi, daar even backport van de nieuwste driver en firmware voor binnengehaald en klaar is kees (met 277Mbps in de woonkamer). Powertop toonde rits aan dingen die beter konden (power management enablen voor chipset bovenal), schem wat gedimd en ik haal met huidige (oude, kleine) accu al 4 uur. Nu dat 9-cels ding opsporen en bestellen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-10 01:45
Brrrr WattOS.... met die oh zo leuke wallpaper voor mensen die juist een hekel hebben aan insecten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:45
Ik ben van nature een Windows gebruiker. Maar na wat problemen met mijn PC ben ik wat gaan experimenteren met Linux distro's. In het verleden had ik al kennis gemaakt met Ubuntu, maar door de switch naar Unity had ik daar niet zoveel behoefte meer aan. Via via kwam ik bij Slackware terecht. Had gelezen dat dit een spartaanse distro zou zijn, maar super stabiel. En volgens hetzelfde stukje las ik dat wanneer je Linux wilt leren kennen, Slackware nog het meeste pure is. btw, wil geen flamewar unleashen :)

Maar na een kleine 3 maand Slackware kom ik toch een paar problemen tegen. En dat is voornamelijk het installeren van software. Ik merk duidelijk dat ik verwend ben door Windows en heb wat moeite met het begrijpen hoe je nu software installeerd.

op mijn Raspberry (Debian) werkt het voornamelijk via apt-get, en via Ubuntu ging het ook vrij gemakkelijk door voornamelijk gebruik te maken van het softwarecentrum. Maar hoe werkt dit nu eigenlijk bij Slackware? :) Heeft iemand een aantal simpele stappen die ik kan volgen en onthouden om bepaalde software te installeren?

Ik wil namelijk graag verder met Slackware. Ik gebruik Xfce en ondanks dat ik geen videokaart kan gebruiken (het is een 240GT en geeft problemen), is de distro stabiel en snel. Ik heb heel even overwogen om te kijken naar Debian, maar wil het niet zo snel opgeven met Slackware...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
De meeste distro's werken met een zogenaamde package manager. Apt voor debian en ubuntu (en andere afgeleiden), rpm voor redhat, fedora etc.
Slackware heeft volgens mij slackpkg, maar heb zelf nooit met Slackware gewerkt.. Wat ik er over lees ondersteunt slackpkg geen dependency-oplossing. Dus als jij pakket A wil installeren maar je hebt library B nodig, dan zal die bij de meeste distro's automatisch worden geinstalleerd, bij deze tool dus niet. Nu schijnen er wel 3rd party tools te zijn die dat wel doen.

Zou toch vooral eens Debian gaan proberen als ik jou was :).

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-09 19:25
Iemand nog tips/persoonlijke ervaringen voor amd-desktop?

Het is amd a10-5800K APU (recente quadcore)
8gb Ram
SSD en HDD

Ik heb Xubuntu 12 geprobeerd maar vond het qua interface niks, en beetje rommelig/buggy als je er mee ging schuiven. Ubuntu ook geprobeerd, draaide bij mij prima alleen de interface zitten wat irritante dingen. Launcher reageert niet lekker als je hem op hide zet.

Linux mint uitgeprobeerd, maar die interface voel ik me niet chill bij. Elementary OS vond ik wel erg mooi, maar op een of andere reden boot die niet meer. Al eerder wat gedoe mee gehad.

Ik zoek eigenlijk een stabiele distro, maar die wel netjes uit ziet. Ik hou erg van mac look a likes. Maar stabiliteit is nu toch wel het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MaximusTG schreef op maandag 06 januari 2014 @ 20:10:
De meeste distro's werken met een zogenaamde package manager. Apt voor debian en ubuntu (en andere afgeleiden), rpm voor redhat, fedora etc.
Slackware heeft volgens mij slackpkg, maar heb zelf nooit met Slackware gewerkt.. Wat ik er over lees ondersteunt slackpkg geen dependency-oplossing. Dus als jij pakket A wil installeren maar je hebt library B nodig, dan zal die bij de meeste distro's automatisch worden geinstalleerd, bij deze tool dus niet. Nu schijnen er wel 3rd party tools te zijn die dat wel doen.

Zou toch vooral eens Debian gaan proberen als ik jou was :).
Hoewel er ondertussen al oplossingen zijn voor dependency based package management op Slackware blijven het in essentie lapmiddeltjes. Het is niet officieel, het zijn altijd 3rd party package managers, en een infrastructuur zoals bv. Debian of Fedora hebben ontbreekt bij Slackware.

Ik twijfel er niet aan dat Slackware stabiel is, maar het project heeft de 'spierballen' niet die Debian bv. wel heeft. Dus ook hier een stem voor Debian. Unstable Testing, als je recente software wil en het niet 200% stabiel moet zijn (al kan je om het te leren best wel bij stable blijven tot je voldoende autonoom kan troubleshooten op een generieke Linux (logs checken etc.).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Borromini schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:35:
[...]

Hoewel er ondertussen al oplossingen zijn voor dependency based package management op Slackware blijven het in essentie lapmiddeltjes. Het is niet officieel, het zijn altijd 3rd party package managers, en een infrastructuur zoals bv. Debian of Fedora hebben ontbreekt bij Slackware.

Ik twijfel er niet aan dat Slackware stabiel is, maar het project heeft de 'spierballen' niet die Debian bv. wel heeft. Dus ook hier een stem voor Debian. Unstable, als je recente software wil en het niet 200% stabiel moet zijn (al kan je om het te leren best wel bij stable blijven tot je voldoende autonoom kan troubleshooten op een generieke Linux (logs checken etc.).
En ertussen heb je nog Testing die nieuwer is dan Stable, maar net even wat minder snel stuk kan gaan vergeleken met Unstable (hoewel ik dat nog niet heel erg heb meegemaakt, Unstable en stuk gaan).
Nazlive schreef op maandag 06 januari 2014 @ 20:34:
Iemand nog tips/persoonlijke ervaringen voor amd-desktop?

Het is amd a10-5800K APU (recente quadcore)
8gb Ram
SSD en HDD

Ik heb Xubuntu 12 geprobeerd maar vond het qua interface niks, en beetje rommelig/buggy als je er mee ging schuiven. Ubuntu ook geprobeerd, draaide bij mij prima alleen de interface zitten wat irritante dingen. Launcher reageert niet lekker als je hem op hide zet.

Linux mint uitgeprobeerd, maar die interface voel ik me niet chill bij. Elementary OS vond ik wel erg mooi, maar op een of andere reden boot die niet meer. Al eerder wat gedoe mee gehad.

Ik zoek eigenlijk een stabiele distro, maar die wel netjes uit ziet. Ik hou erg van mac look a likes. Maar stabiliteit is nu toch wel het belangrijkste.
Pak dan een distro die je al eerder hebt gebruikt, Ubuntu bijvoorbeeld, en neem de KDE smaak er eens van. Je kan ook een andere distro pakken, zoals OpenSuSE welke de voorkeur heeft voor KDE, maar Fedora KDE spin kan ook, of Debian en dan bij de installatie een andere DE kiezen voor installatie.
Unity vind je niks, Xfce rommelig en eOS te instabiel. Mate/Cinnamon van Mint vond je nou het nou ook net niet, dus ik betwijfel of je Gnome3 dan wel wat vind. KDE is dan de beste keus tussen eye-candy en functie. Stabiliteit komt voornamelijk van de distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mcgloud schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 21:28:
Brrrr WattOS.... met die oh zo leuke wallpaper voor mensen die juist een hekel hebben aan insecten...
Wallpaper is toch zo vervangen als dat een probleem is ;)

Ik ben iig redelijk tevreden met m'n grote wesp. Redelijk tevreden want het werkt en grosso modo doet het wat het moet.

Dat gezegd, ik heb een aantal dingen met de hand moeten doen waarvan ik vind dat ze in een distro met doelstelling WattOS echt automatisch cq in GUI hadden moeten kunnen. Backports compileren voor m'n nieuwe NIC is niet eens zo'n ramp, maar dat ik zelf moest uitzoeken hoe m'n backlight softwarematig te beheren en te zorgen dat het niet bij iedere boot, ook op accu, op 100% stond. Niet zo netjes. Idem voor een sloot aan dingen die powertop te voorschijn toverde. Sommige zijn kwestie van smaak (governor heb ik toch echt on-demand gelaten), maar ik moest handmatig alle USB power saving opties instellen, een flink aantal PCI(e) devices en ook nog wat timers enzo.

Alles bij elkaar hebben de handmatige zaken me bijna 33% verbruik gescheeld, of andersom gezegd, zonder die zaken had ik anderhalf keer zoveel stroomverbruik, dus maar 2/3 accuduur.

Resultaat is +-5u effectieve werktijd op de 3-jaar oude 6-cel accu. Vanavond is m'n nieuwe 9-cel in de post aangekomen. Ben erg benieuwd wat ik daarmee haal :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MaximusTG schreef op maandag 06 januari 2014 @ 20:10:
Slackware heeft volgens mij slackpkg, maar heb zelf nooit met Slackware gewerkt.. Wat ik er over lees ondersteunt slackpkg geen dependency-oplossing.
De dependency resolution wordt voor je gedaan als je Slackbuilds.org gebruikt als "repository" en die is vrij compleet. Als een package daar een dependency heeft, dan krijg je er ook een linkje bij naar die dependency, ook op Slackbuilds (hier een voorbeeld ter illustratie).
Het is iets meer werk maar ik ben de situatie waarin ik een package niet kon maken en installeren vanwege een ontbrekende dependency nog niet tegengekomen, en ik heb intussen tientallen packages gemaakt met SBo als bron voor zowel m'n server als m'n desktop. Dat, en ik vind het eigenlijk wel leuk om op deze manier software te installeren. Laptop is er snel genoeg voor; 't maken van packages duurt nooit zo lang.

Het is wel iets meer werk dan Debian in eerste instantie maar ook bij Debian ben je afhankelijk van wat de package maintainers opgeven en onderhouden aan dependencies. Zo vreselijk anders is het eigenlijk nieteens. Je doet een deel van het werk zelf en dat bestaat uit wachten tot je package klaar is. De repositories van Debian zijn ook uitgebreider, maar ook daar geldt dat de meeste software die door gemiddelde gebruikers gedraaid wordt aanwezig is.

Debian is linksom of rechtsom ook een hele goede keus. Debian stable verdient de naam stable als geen ander (ik onderhoud op het werk onze enige Linux-productieserver en dat is echt zo'n situatie waar wat mij betreft Debian stable echt een aanrader is) maar op een desktop is testing denk ik beter omdat je met stable op gegeven moment gewoon met verouderde software zit omdat ze geen major versions bumpen (wat juist op de server een enorm voordeel is). Ook daar zijn weer alternatieve repositories voor though maar dan ben je toch weer aan het klussen.
Ik voel me in Slackware iets meer thuis, maar eenieder die zegt dat Slackware niet ook zeer bruikbaar is vertelt niet de waarheid imho. Voor de rest is het maar net wat je liever hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Goede raad doet volgen, en heb vanmorgen maar ff snel Debian geinstalleerd. Eens kijken of dit wat makkelijker is voor mij. Voelt iig wel meteen vertrouwd met Xfce. Staat nu net 10 minuten op mijn PC dus kan er verder niks zinnigs over zeggen :)

Misschien als ik wat meer vertrouwd ben met Linux, dat ik Slackware weer eens ga installeren. Maar of het meerwaarde voor mij heeft op Debian weet ik niet. Tijd zal het leren. Het is wel lekker dat ik dezelfde distro nu op de PC heb als mijn Raspberry...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik denk niet dat Slackware voor iemand die de persoonlijke voorkeur niet heeft meerwaarde biedt. Het zijn allebei steengoede distributies. Dat je ongeveer dezelfde distro hebt draaien op zowel je PC als op je Pi is natuurlijk een mooie plus dus als ik jou was, dan zou ik me denk ik op Debian richten. Je kunt daar ook echt alle kanten mee op; desktop, server, embedded, en het project Debian op zich gaat voorlopig nergens naartoe (als in: het risico dat dat stopgezet wordt is denk ik vrijwel 0). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
  • Laatst online: 26-09 19:25
Hero of Time schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:49:
[...]

En ertussen heb je nog Testing die nieuwer is dan Stable, maar net even wat minder snel stuk kan gaan vergeleken met Unstable (hoewel ik dat nog niet heel erg heb meegemaakt, Unstable en stuk gaan).

[...]

Pak dan een distro die je al eerder hebt gebruikt, Ubuntu bijvoorbeeld, en neem de KDE smaak er eens van. Je kan ook een andere distro pakken, zoals OpenSuSE welke de voorkeur heeft voor KDE, maar Fedora KDE spin kan ook, of Debian en dan bij de installatie een andere DE kiezen voor installatie.
Unity vind je niks, Xfce rommelig en eOS te instabiel. Mate/Cinnamon van Mint vond je nou het nou ook net niet, dus ik betwijfel of je Gnome3 dan wel wat vind. KDE is dan de beste keus tussen eye-candy en functie. Stabiliteit komt voornamelijk van de distro.
Ik heb nu OpenSuse op mijn desktop geinstalleerd met Gnome 3. Werkt helemaal goed tot nu toe, en zit vrij logisch in elkaar, maar ook strak. DE loopt lekker soepel, en prettige vormgeving voor mij. Ik zit op mijn plek denk ik! Ook sneller stabieler dan Ubuntu/unity naar mijn idee. Installatie en online accounts werkt ook erg mooi!.

Bedankt voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-10 23:58
ik heb gisteren kubuntu op een Dell Machine geïnstalleerd. Werkt prima. En eergisteren heb ik onder windows Wubi (Kubuntu) geïnstalleerd. Werkt ook prima. Ik wilde me altijd in Linux verdiepen, maar ik vind het lastig om met commando's te werken.

Oh, daarnaast heb ik xubuntu op de laptop van mijn vriendin geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Commando's zijn een kwestie van wennen. En het is ook niet alsof wij elk commando uit ons hoofd kennen, maar het is wel soms erg praktisch om mee te werken. Genoeg problemen die op de simpele manier kunnen worden opgelost (copy-paste in je terminal), waar je voor andere besturingssystemen door een doolhof van menu's heen moet. Soms snap ik niet dat mensen Windows gebruiken "omdat het simpel is". Ik zat pas nog weer op mijn Windows-installatie in de registry te kloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Commando's komen vanzelf wel. Als je het begin weet, doet de tab-toets de rest wel. Er is er maar eentje die je echt moet leren en dat is het 'man' commando. Ken je die, dan komt de rest vanzelf :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
De CLI is ook een beetje net als autorijden. Je leert het over tijd heen vanzelf en het wordt steeds comfortabeler en vanzelfsprekender, zolang je in het begin maar niet uit angst wegblijft ervan. Linksom of rechtsom is het een onwijs krachtige interface met je besturingssysteem, en overkoepelend. De CLI is je vriend!
Not to mention: het is een hele universele interface. Of je nou achter je desktop/laptop zit, via SSH op een server, of voor mijn part op een Mac: als je gewend bent aan de CLI op je eigen vertrouwde machine, dan kom je een heel eind op een andere machine waar veel van dezelfde software op draait. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Cyphax op 09-01-2014 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Precies. Daarnaast krijg je bij de CLI vaak uitgebreide documentatie en voorbeelden van alle opties die een programma heeft, terwijl je in een GUI alleen de meest gebruikte opties tot je beschikking hebt. Ik heb op mijn Debian desktops niet eens Synaptic geïnstalleerd, er staat vrijwel standaard een terminalvenster open en als ik iets wil installeren dan doe ik dat 'effe snel' via de cli :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:52
CLI vind ik niet echt vergelijkbaar met autorijden. Autorijden is een beperkte set aan handelingen en inzicht die je steeds beter ontwikkeld naar mate je langer rijd. CLI is mega uitgebreid, en ieder pakket voegt wel weer opties aan je cli toe waardoor de set van mogelijkheden steeds uitbreid. De commando's die je vaak gebruikt leer je wel aan, maar bijvoorbeeld recursieve chown/chmod opties moet ik vaak weer nakijken. Het handige is wel dat je vaak voorkomende taken kan scripten waardoor een set aan commando's is te vervangen door je eigen commando, in mijn geval het aanmaken van vhosts voor nginx met bijbehorende gebruiker/DB/web directory.

Ik vind het meer op een budo sport lijken. Gele band is redelijk makkelijk te halen, en de gemiddelde gymleraar heeft daar genoeg aan. Ga je door dan kan je ook vrij lang bezig zijn voordat je 7e dan hebt.

Basis CLI gebruik is makkelijk te leren en met een (voor iedereen andere) basis set kan je jaren vooruit als je steeds dezelfde dingen blijft doen.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Zo kan je natuurlijk elke vergelijking in de grond werken, als is budo misschien een betere vergelijking. Alleen is (als je geluk hebt) een vechtsport niet gauw erg nuttig. Ik heb in mijn leven zelf ook weinig met mijn vuisten hoeven zwaaien. In die zin lijkt het wel weer op een auto. Als je er eenmaal een beetje mee om kan gaan kan je snel overal komen.

Conclusie, CLI lijkt op Car Fu. Martial arts en auto's gecombineerd :+ En je ziet ook meteen hoe krachtig CLI wel niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Het maakt niet zoveel uit waar je het mee vergelijkt, als je het maar vergelijkt met iets dat je in het begin spannend en moeilijk vond, maar er na verloop van tijd aan bent gaan wennen en het vanzelfsprekend wordt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 07:52
Vergelijkingen gaan altijd scheef. Ik wilde alleen aangeven dat de cli in linux heel uitgebreid is, en dat je heel lang kan doorleren voordat je echt alles kan, maar dat een basisset vaak voldoende is.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dat ben ik volkomen met je eens. Ik durf wel te stellen dat mijn kennis van de CLI zich beperkt tot de basis, maar dat betekent over het algemeen meer dat ik hetgeen ik gedaan wil hebben iets minder snel en efficiënt gedaan krijg dan wanneer ik een guru zou zijn. :)
Het belangrijkste is echter de toegankelijkheid van de CLI naar je OS toe in vergelijking met een GUI. Bij een GUI heeft de maker beperkt wat je wel en niet kunt, met de CLI kun je alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cyphax schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 14:30:
Bij een GUI heeft de maker beperkt wat je wel en niet kunt, met de CLI kun je alles wat de schrijver heeft geïmplementeerd.
FTFY :Y). Ook de CLI heeft beperkingen in functionaliteit. Bijvoorbeeld je netwerk, ifconfig doet alleen IP adressen, geen routes. De GUI, network-manager bijvoorbeeld, kan dit wel in 1 scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
De routes kan je via de CLI toch opvragen, maar dan niet met ifconfig. :P
Da's iig wat ik bedoel. Je bent ook bij de CLI beperkt tot de tools die je hebt, maar wat zou je nou met de CLI niet kunnen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Ik begin langzaam aan ook de kracht van de CLI aan het ontdekken. En het bevalt me best. In het begin liep ik nog te klooien, vooral met het bladeren door de mappen, maar dankzij PWD en de TABkey ging het allemaal een stuk vlotter.

Heb op dit moment de wallpaper vervangen door een Bash Wallpaper. Best handig om zo een cheatcard bij de hand te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:56
We hebben hier nog een netbook een Asus eee met 512mb RAM. Ben aan het overwegen om daar ook Linux op te plaatsen. Welke window manager zal er daar best mee om kunnen gaan. Het is gewoon bedoeld om te internetten en wat documenten op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Xfce is de meest complete DE die lichtgewicht is, maar OpenBox, FluxBox, WindowMaker, en zo zouden we wel door kunnen gaan zijn allemaal prima te gebruiken als WM. Echter heb je ermee geen desktop manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Window Maker is ook nog wel bruikbaar als desktopomgeving of bedoel je dat niet met desktop manager? De meeste basale dingen heb je daar wel in. Zeker als je een paar dockapps installeert (je moet die dingen meestal zelf compilen, last time I checked, maar het is niet zo heel moeilijk op zich. Ik vind de looks van WM ook wel heel prettig.
Maar Xfce is zeker meer "luxe".

Is Enlightenment iets voor zo'n ding? Ik heb het weleens gedraaid op een van de laptops hier. Het voelde een beetje aan alsof het is ontworpen (qua usability) voor een power user. Zo veel opties. Maar echt belachelijk snel en ik vond het ook ech theel mooi. Jammergenoeg waren er wel een aantal kleine dingetjes die niet goed werkten. Willekeurig ontbrekende icoontjes en dat soort probleempjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:56
Ik las ook dat LXDE of voluit The 'Lightweight X11 Desktop Environment' is aimed at older hardware, netbooks and low-powered thin clients. Tot opheden gaat me voorkeur voor XFCE. Eens bekijken welke distro ik nu aan de slag zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cyphax schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 20:49:
Window Maker is ook nog wel bruikbaar als desktopomgeving of bedoel je dat niet met desktop manager?
Ik had het over een algemene omgeving. Als WM ook een DE is, is dat mooi meegenomen (en wist ik niet). Standaard als je FluxBox installeert bijvoorbeeld, heb je niets op je bureaublad. Geen wallpaper (toen ik er eens mee speelde iig, paar jaar geleden), geen icoontjes, niets.
Is Enlightenment iets voor zo'n ding? Ik heb het weleens gedraaid op een van de laptops hier. Het voelde een beetje aan alsof het is ontworpen (qua usability) voor een power user. Zo veel opties. Maar echt belachelijk snel en ik vond het ook ech theel mooi. Jammergenoeg waren er wel een aantal kleine dingetjes die niet goed werkten. Willekeurig ontbrekende icoontjes en dat soort probleempjes.
Ik heb E17 in een VM gedraaid en het voelde echt traag aan. De animaties die ze erin hebben en andere eye-candy, het leek wel alsof 't op een hele oude PII werd gedraaid ofzo. Het adverteert zichzelf als "lightweight" en "fast", maar het voelde echt niet snappy aan. Niet zoals ik van m'n Xfce gewend was, niet wat ik bij Gnome2 heb ervaren.
Ook de gehele omgeving is 'anders'. Waar je bij Gnome2 (heb praktisch geen ervaring met Gnome3), KDE en Xfce nog een zekere standaard hebt van instellingen en andere functies, vond ik 't bij Enlightment wat ongemakkelijk aanvoelen. Alsof je op Windows de standaard Explorer interface (taakbalk, startmenu e.d.) vervangt voor iets anders en de maker ervan z'n eigen logica heeft toegepast wat in de verste verte niet lijkt op de logica die op deze wereld heerst. Of misschien is het eerder het gevoel van Office 2007 ribbon interface voor het eerst zien.

Ik heb er maar eventjes mee gespeeld btw, dus veel meer dan een eerste indruk kan ik niet geven.
MiAnVaSa schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 21:38:
Ik las ook dat LXDE of voluit The 'Lightweight X11 Desktop Environment' is aimed at older hardware, netbooks and low-powered thin clients. Tot opheden gaat me voorkeur voor XFCE. Eens bekijken welke distro ik nu aan de slag zal gaan.
Omdat je netbook geen super CPU heeft en 512 MB RAM, moet je letten op distro's die low-end als focus hebben. Debian of Ubuntu vanaf de grond opbouwen is een optie, want dan weet je dat er niet meer draait dan wat je nodig hebt. Een volledige installatie van Xubuntu of Fedora bijvoorbeeld zal een hoop extra services opleveren die je niet zal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:55
Hallo, na het jaren gewerkt te hebben met Windows ben ik uit op iets nieuws.

Ik zoek een distro die:
- zeer stabiel is
- je heel veel zelf laat doen (tegenpool van Windows dus)
- hardware eisen maakt niet uit, hij gaat op een nieuw systeem draaien (i5 4670k, 8gb....)

Wat ik hiermee wil bereiken?
Ik wil graag door meer te werken met een OS die je veel zelf laat doen leren hoe een computer omgaat met opdrachten, en reageert op bepaalde dingen. Dingen die ik niet zie als ik dubbelklik op een .exe installatie bestand.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je alle controle zelf wilt hebben, loop je al snel tegen de uitgebreidere en tevens lastige distro's voor beginners aan. Denk dan aan LFS (Linux From Scratch), Arch, Gentoo, Slackware meen ik ook en afgeleide van ze.

Voor je reden hoef je trouwens geen DIY distro te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
maarten0009, ik moet zeggen dat het me niet helemaal duidelijk is. Als je een programma uitvoert/installeert, voer je een programma uit, of je dat nou vanuit een GUI of CLI doet.

Als je wilt leren hoe een computer omgaat met opdrachten etc kan je het beste zelf programma's gaan maken. Assembly, Lisp, C, Fortran, Python, Haskell... genoeg keuze wat dat betreft.

Als je gedwongen wilt worden een beetje te leren hoe een operating system in elkaar zit (en wat meer low-level commandos wil leren) zijn LinuxFromScratch, Gentoo, Archlinux of eventueel ook een BSD geschikt denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 12-01-2014 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Je heel veel zelf laat doen... ik denk dat je dan het beste af bent bij een distributie die zich minder richt op een kant-en-klare gebruikerservaring (Ubuntu, Suse) en meer een basissysteem dat functioneel is, maar waar genoeg te configureren is tot het eigen jouw eigen distro is geworden. Dan is een distro als Debian, Gentoo of Slackware iets interessanter.
Maar tegelijktijd is het wat Hero of Time ook al stelt: je kunt een afgeleide als Ubuntu ook lekker tweaken en er lekker mee prutsen.
Eigenlijk kun je moeilijk een slechte keuze maken vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

begintmeta schreef op zondag 12 januari 2014 @ 12:22:
Als je wilt leren hoe een computer omgaat met opdrachten etc kan je het beste zelf programma's gaan maken. Assembly, Lisp, C, Fortran, Python, Haskell... genoeg keuze wat dat betreft.
En dan met name talen als C (en afgeleiden) en Assembly. Die zitten lekker dicht bij de machine, waar Assembly bijna direct op de CPU draait (je code moet enkel even worden geassembleerd) en bij C er vaak nog een OS laag tussen zit (C is beter als je minder wil weten wat de CPU doet, maar meer over wat het besturingssysteem doet). Haskell is meer functioneel (leuk voor wiskunde), en bij Fortran houd je je volgens mij met bepaalde concepten zoals memory management ooknnauwelijks bezig. Al ben ik niet erg op de hoogte van deze laatste talen, dus wellicht zijn ze meer geschikt voor leren over computers dan ik nu inschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linux From Scratch, Arch of Slackware is wel meteen in het diepe springen, het diepe gat van de Grand Canyon. Voor sommige mensen is dat prima, maar de meesten beginnen liever wat rustiger. Ik denk dat het advies van Cyphax een goede is, begin met een basic stabiele distro als Debian en ga van daaruit verder. Als dat niet diepgravend genoeg is kun je altijd nog overstappen naar iets anders.

Programmeren is leuk maar wel een hele andere tak van sport die je maar net moet liggen. En van programmeren leer je niet meteen hoe een PC nou werkt (en dat zeg ik als programmeur). Ik denk dat je wat dat betreft goed zit door te beginnen met het kijken naar het OS en hoe dat in elkaar zit. Als je wat dieper gaat graven kom je (zeker bij linux) vanzelf bij scripting uit, als je dat interessant vindt kun je altijd nog verder kijken naar het echte programmeerwerk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 20:43
ik wil ook een Linux distro op mijn pc gaan zetten. Nu heb ik een tijd terug eens een Linux keuze test gedaan die vervolgens zei welke Linux distro het beste bij mijn wensen pastte. Ik kan die echter niet meer vinden als ik google.

Bestaat die nog of kan ik hier beter advies vragen?

Ik heb nu een p4 2,8ghz met 2 gb intern geheugen, 2 hdd's van 130 / 200 gb.
Ik wil een multiboot systeem maken met xp op de eerste hdd en Linux op de 2e hdd.

De vraag is alleen welke Linux distro ik het beste kan nemen en met welke D(esktop) E(nvironment) ( > klopt dat?)

Ik heb al eens ubuntu geprobeerd, opensuse, kubuntu of xubuntu (op mijn laptop met nog mindere specs).
Zolang er maar niet te veel kennis van commando's vereist is en ik dus zoveel mogelijk via m;n muis kan doen :) (die codes leer ik gaandeweg vast wel)

belangrijk ander dingetje: ik wil graag office 2007 kunnen draaien. Nu heb ik een how to gevonden hoe dit te doen in ubuntu, maar mogelijk geldt hetzelfde ook voor andere distro's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 20:39
Het merendeel aan grafische omgevingen heb je al gehad met de reeks aan distro's die hebt genoemd. Welke beviel je het meest, op basis daarvan zou je een verdere keuze maken.

Zelf zou ik met jouw setup zou ik kiezen voor een xfce of lxde distro. Enkele namen:
  • Linux mint 16 xfce
  • Xubuntu
  • Lubuntu
  • Pepermint Os
Ik heb bewust voor een Ubuntu afgeleiden omdat daarvoor de meeste howto's te vinden zijn. De laatste twee zijn trouwens ook de lichtste distro's voor als je alles uit je systeem wilt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hoe ging het met Ubuntu qua performance? Die P4 is weliswaar verouderd, maar een traag ding hoeft het niet te zijn. De omgeving van Ubuntu hangt voor een heel groot deel af van de grafische kaart. Wat heb je voor videokaart?
KDE zal ook wel gaan, maar het wordt al snel een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Xfce is denk ik de beste balans van snelheid en "compleetheid" van de omgeving.

Office 2007 ga je via Wine moeten draaien, en dat staat weer los van de distro. Daarvoor hoef je niet Ubuntu of een willekeurige andere distro te kiezen. Op zich zou dat dus ook wel moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
videokaart ga ik nakijken... die wordt zo weinig "gebruikt" dat ik het niet eens weet. Ik kon PES 2009 met moeite draaien :) op windows, maar dat kan ook aan windows liggen.

Ik zou niet meer weten welke grafische omgeving mij het meeste beviel. zoals iemand anders ook schreef vind ik een mac look-a-like (met het dock onderin) zelf leuk, maar dat is slechts een fancy feature.
(http://cdn.xfce.org/about/screenshots/4.10-2.png)

Ik weet van opensuse dat ik wel blij was met het zoeken en installeren van software vanuit het software centre.

Na nog wat zoeken vond ik wat eenvoudigere Linux advies tooltjes. Daar kwam Debian als beste keus naar voren (maar zonder mijn hardware specs te kennen). Weliswaar met een hoop vragen waar ik het antwoord niet op wist.

Linux heb ik volgens mij nog niet op mijn PC met P4 processor gehad. Wel op mijn p3 1,2 ghz laptop. Maar dat is weer een wereld van verschil. Volgens mij heb ik op de laptop OpenSuse 11 geprobeerd en xubuntu meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Debian zou ik je nu nog niet aan raden. Door het "extreme" opensource karakter doen veel benodigde drivers en plugins(mp3, flash) het niet out of the box. Uiteraard ben je meteen ontgroent als je voor deze weg kiest maar dan ben je wel even een weekje zoet met inlezen en prutsen in de CLI. Anders zou ik het toch echt bij mijn rijtje houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

arjoderoon schreef op maandag 13 januari 2014 @ 12:52:
Ik zou niet meer weten welke grafische omgeving mij het meeste beviel. zoals iemand anders ook schreef vind ik een mac look-a-like (met het dock onderin) zelf leuk, maar dat is slechts een fancy feature.
(http://cdn.xfce.org/about/screenshots/4.10-2.png)
Die 'dock' is gewoon een panel die transparant is gemaakt. Als je echt een dock wilt zoals in OSX, zit je al snel aan docky of cairo-dock en vragen vast meer van je GPU met OpenGL e.d. Niet zo'n ramp als je 't niet hebt, maar kan wel trager werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
transparant panel is ook prima :) ik ga nog even zoeken naar m;n video kaart en dan denk ik Linux mint er eens op knallen met de door mij (in een ander topic) voorgesteld partitionering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwste Ubuntu of Ubuntu LTS voor een systeem van een gewone gebruiker? Er zit nu nog XP op ik heb gezegd dat Ubuntu een gratis alternatief is waar ze ook alles mee kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 17:19:
Nieuwste Ubuntu of Ubuntu LTS voor een systeem van een gewone gebruiker? Er zit nu nog XP op ik heb gezegd dat Ubuntu een gratis alternatief is waar ze ook alles mee kunnen doen.
Twee dingen voor je ze de overstap laat maken:
  • Trekt de machine het wel? Over het algemeen zijn Windows XP machine's ouder dan 6 jaar :) Dat betekent vaak P4/AMD Athlon met 1 a 2 GB ram en daarop draait Unity(Ubuntu) niet erg lekker op.
  • Hoe tech savy is degene die er gebruik van gaat maken? Als er paniek dreigt te ontstaan omdat de blauwe E weg is, is het beter om iets te gaan zoeken wat vergelijkbaar is met XP ipv radicaal iets anders zoals Ubuntu met Unity. Denk aan Lubuntu, Mint XFCE, Zorin.

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 13-01-2014 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Belangrijkste gebruik zal zijn browser en Office. Voor Windows only apps is er een Windows notebook beschikbaar. Qua hardware moet het wel lukken. De processor is een dual core AMD en ik denk 2GB geheugen. Alleen moet het idd niet te veel vragen van de gpu want dat is een PCI (dus niet PCIe ;) ) exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Met Linux Mint XFCE zit je naar mijn mening wel goed. Mocht je tijd overhebben zou je ook eens naar Zorin OS kunnen kijken, niet mijn favoriet maar wel redelijk pijnloos voor de verknochte XP gebruikers. Het mooie is, is dat je van een stickje live kunt draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft Mint ook zoiets als LTS? Edit: Ja dus :). Ik weet namelijk ook niet hoe lastig/makkelijk het is om een versie te updaten. Op zich maakt het niet uit of het veel afwijkt van XP. De meest gebruikte applicaties, dus: Chrome/FF en Office zijn hetzelfde. Voor het afspelen van muziek en films VLC (zelfde) en voor foto's zie ik dat Shotwell Photo Manager standaard is.

Ubuntu gaat het toch niet worden.. De GPU voldoet niet aan de eisen.
Ubuntu Desktop 11.04 and up uses Unity as the default GUI while the previous releases used GNOME Panel by default. In order to run Unity the system needs a more capable graphics adapter – see more here or below:
* 1000 ΜHz processor (about Intel Celeron or better)
* 1024 MiB RAM (system memory)
* 3D Acceleration Capable Videocard with at least 256 MB

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2014 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Ja dat heeft mint ook al heeft het niet veel zin om daar specifiek voor te kiezen. Rond april komt namelijk de volgende LTS. Mint doet trouwens niet aan upgraden zoals Ubuntu dat wel kan.
Mocht het je echt gaan om long term support en je durft je handen vies te maken dan is CentOS of Debian ook nog een idee. Echter bij beide moet je na de installatie nog aan de bak om e.e.a. voor elkaar te krijgen. Denk aan wifi, web plugins, mp3, enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 20:58

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Browsen kun je toch ook vanaf de command line joh ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Dan moet je nog steeds een flash plugin in je terminal zetten, wil je bijvoorbeeld YouTube benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Gewoon oldskool met Lynx in de cli. Wie heeft er nou TRD nodig :z

Wikipedia: Lynx (web browser)

[ Voor 42% gewijzigd door Miki op 13-01-2014 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op maandag 13 januari 2014 @ 18:43:
Ja dat heeft mint ook al heeft het niet veel zin om daar specifiek voor te kiezen. Rond april komt namelijk de volgende LTS. Mint doet trouwens niet aan upgraden zoals Ubuntu dat wel kan.
Mocht het je echt gaan om long term support en je durft je handen vies te maken dan is CentOS of Debian ook nog een idee. Echter bij beide moet je na de installatie nog aan de bak om e.e.a. voor elkaar te krijgen. Denk aan wifi, web plugins, mp3, enz enz.
LTS heeft toch een groot voordeel dat je niet hoeft te upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 18:29:
Heeft Mint ook zoiets als LTS? Edit: Ja dus :). Ik weet namelijk ook niet hoe lastig/makkelijk het is om een versie te updaten. Op zich maakt het niet uit of het veel afwijkt van XP. De meest gebruikte applicaties, dus: Chrome/FF en Office zijn hetzelfde. Voor het afspelen van muziek en films VLC (zelfde) en voor foto's zie ik dat Shotwell Photo Manager standaard is.

Ubuntu gaat het toch niet worden.. De GPU voldoet niet aan de eisen.

[...]
Er zijn meer smaken van Ubuntu, zoals Xubuntu (met Xfce) en Lubuntu (met LXDE). Je zit echt niet vast aan een specifieke distro alleen maar omdat de eerste de beste klik voor downloaden nou net iets te veel vraagt van 't systeem.
Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 20:07:
[...]

LTS heeft toch een groot voordeel dat je niet hoeft te upgraden?
Na 5 jaar moet je er toch echt aan geloven. En een hoop software gaat dan toch wel achterlopen. Je zou dan aan PPA's moeten om bijvoorbeeld de browser of LibreOffice bij te houden, zaken die je wel wilt doen.
Amanoo schreef op maandag 13 januari 2014 @ 19:39:
Dan moet je nog steeds een flash plugin in je terminal zetten, wil je bijvoorbeeld YouTube benutten.
Onder welke steen heb jij gelegen? HTML5 is al een tijdje beschikbaar op Youtube ;). Ok, toegegeven, niet alle video's werken en zeiken dat ze flash nodig hebben :-(.
arjoderoon schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:05:
transparant panel is ook prima :) ik ga nog even zoeken naar m;n video kaart en dan denk ik Linux mint er eens op knallen met de door mij (in een ander topic) voorgesteld partitionering...
Partitieindeling is niet zo spannend. Bij Windows wordt ook al alles op de C: gedumpt, dus guided alles in 1 partitie is net zo. Doe je Guided - Aparte /home dan ben je al klaar. Zitten er meer schijven in, leef je uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik denk dat als je niet aan Cinnamon of MATE wil (dus bijvoorbeeld voor XFCE-mensen) Xubuntu behoorlijk te overwegen is. Grotere gebruikersaanhang en dus meer gestandaardiseerd. Als je dan een probleem hebt weet je ook zeker dat het niet een Mint-specifiek probleem is (al heb ik die zelf ook heel weinig gehad).

Zelf ben ik op Mint overgestapt vanwege de DE. Eerst heb ik nog geprobeerd MATE of Cinnamon te installeren op Ubuntu (of beiden, weet ik niet meer), maar die gingen destijds zo erg hand in hand met Mint dat ik half Mint meetrok op mijn computer en er hele rare dingen gebeurden. Overigens is dat al heel lang geleden, waarschijnlijk zijn OS en DE nu fatsoenlijk van elkaar gescheiden.

[ Voor 8% gewijzigd door Amanoo op 13-01-2014 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Cyphax schreef op maandag 13 januari 2014 @ 12:45:
Hoe ging het met Ubuntu qua performance? Die P4 is weliswaar verouderd, maar een traag ding hoeft het niet te zijn. De omgeving van Ubuntu hangt voor een heel groot deel af van de grafische kaart. Wat heb je voor videokaart?
KDE zal ook wel gaan, maar het wordt al snel een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Xfce is denk ik de beste balans van snelheid en "compleetheid" van de omgeving.

...
dit is mijn systeem:
https://dl.dropboxusercon...2924699/Report%20aida.htm

o.a:
128mb; agp 8x; geforce fx 5500
1,25 gb intern

ik ben linux mint nu aan het downloaden maar ik ben benieuwd of bovenstaande systeem specificaties nog iets uitmaken voor welke distro beter zou passen...

[ Voor 46% gewijzigd door DeRooney op 13-01-2014 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Miki schreef op maandag 13 januari 2014 @ 13:08:
Debian zou ik je nu nog niet aan raden. Door het "extreme" opensource karakter doen veel benodigde drivers en plugins(mp3, flash) het niet out of the box. Uiteraard ben je meteen ontgroent als je voor deze weg kiest maar dan ben je wel even een weekje zoet met inlezen en prutsen in de CLI. Anders zou ik het toch echt bij mijn rijtje houden.
Valt reuze mee als je de image pakt met nonfree drivers. De drivers doen het dan gelijk al, MP3 doet het sowieso al en flash is gewoon een kwestie van de flashplugin-nonfree installeren (10 seconden werk).

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Voor mij is het geen enkel probleem maar voor iemand die net zijn eerste stapjes in linux zet is Debian of CentOS nou niet direct aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
arjoderoon schreef op maandag 13 januari 2014 @ 21:09:
[...]

dit is mijn systeem:
https://dl.dropboxusercon...2924699/Report%20aida.htm

o.a:
128mb; agp 8x; geforce fx 5500
1,25 gb intern
De link geeft een 404, maar dat is niet zo erg; ik denk dat we zo wel een goed beeld hebben.
ik ben linux mint nu aan het downloaden maar ik ben benieuwd of bovenstaande systeem specificaties nog iets uitmaken voor welke distro beter zou passen...
Ja op zich wel maar dat hangt ook af van wat je ermee wilt. Ik heb weleens Windows 7 op een P4 met 512MB RAM geinstalleerd. Klinkt als gekkenwerk, maar het liep best aardig zolang je geen retesnel systeem verwacht.

In jouw geval geldt dat ook en jij hebt een hoop geheugen (ik krijg mijn 2GB serieus bij normaal gebruik dus niet vol...). Misschien is Mint met Mate gewoon snel genoeg. En anders is er een Xfce-variant. Nou moeten ze daar een hoop rommel mee leveren om dat sloom te krijgen op alles dat nieuwer is dan zeg een P3 wat mij betreft.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 13-01-2014 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:15

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Na een paar keer proberen maar niet volhouden wil ik hier dan nog maar eens inlichtingen vragen. Ik ben opzoek naar een distro die mijn windows kan vervangen of in ieder geval een goede poging waagt. Windows vervangen is namelijk geen optie omdat ik het een en andere aan academische modelleer pakketten heb die alleen op Windows draaien. Toch wil ik eigenlijk een beetje van Windows af. Onderbuik gevoel zegmaar, aan de andere kant ook weer niet, maargoed dat heeft met games te maken en is later wel te overzien denk ik.

Ik zal even beginnen met mijn systeemspecificaties:
HP workstation xw4600 behuzing en moederbord
4GB DDR2 800mhz Dual-Channel config
Core2Quad Q9450@2.67ghz
Ati HD5770
en voor internet heb ik een sitecom WL352 Uit mn hoofd is dat RTL8791 chip

Ik gebruik al jaren een N900 als telefoon/MP3, daarom ook mijn interesse in Linux. Ik weet mijn weg aardig te vinden in de CLI en ook andere zaken zoals ssh zijn mij niet onbekend. De SDK voor Maemo is ook een ubuntu 10.10 Virtual Machine die ik gebruik voor dingen te compileren voor Maemo.

Aangezien ik de houding van Canonical niet mag, is het geen Ubuntu voor mij. Naast het feit dat ik Unity ook niet mag.

OpenSuSE heb ik geprobeerd maar daar draaide mn cpu-fan altijd 80%, een pokke herrie dus ook werkte slaapstand niet. Misschien wel gemakkelijk op te lossen maar omdat deze pc van beneden naar mijn kamer ging een reinstall gedaan met Win7 Enterprise. Verder vond ik met OpenSuSe eigenlijk niks mis mee, maar nog steeds soort van net niet gevoel. KDE zag er wel mooi uit maar ik was in de VM met Ubuntu 10.10 Gnome v2 net zo blij al miste ik daar wel de eye-candy een beetje.Ik hou namelijk ook wel van een beetje aanpassen naar mijn eigensmaak. Windows7 met patched themes is voor mij genoeg om een beetje idee te geven.
Arch heb ik trouwens ook een keer geprobeerd want de filosofie sprak mij aan, maar kostte mij teveel werk. Even een repo aanzetten voor MP3 of Flash, vind ik oke en nog wat dingen maar vind dat 80% wel OOTB moet werken.

Hierbij kwam ik tot de volgende keuzes:
-CentOS: Zakelijk, productief stabiel maar niet zoveel eyecandy
-Sabayon: Spreekt me erg aan, maar weet het niet zo goed wat ze bedoelen met Gentoo based? Dat ik straks mn leven verspil met alles compileren?
-OpenSuSE: toch nog een kans geven? Of beter iets anders proberen wat beter gevoel geeft
-Mint: Makkelijk en overal goed voor. Maar Ubuntu gebaseerd...

Ook prefereer ik niet te snel dist-upgrades want daar wordt ik wel moe van. 6 Maanden wel krap, liever iets van 12 Maanden of rolling

Dus wie wil deze zeikerd van windows af helpen? Andere suggesties, opmerkingen zijn welkom.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Sabayon is binary, een voor gecompileerde Gentoo zeg maar.

Waarom geen Debian? Trager updateritme dan Ubuntu, erg stabiel, zowat alles werkt hier out of the box (ATi drivers zijn altijd een rommeltje). Draai hier stable (Wheezy) op Sandy/Ivy Bridge hardware, alles werkt, en Testing (dat op een bepaald punt Jessie, de volgende release wordt en nu bv. aan kernel 3.12 zit, de laatste versie).

Lang zelf Ach gedraaid maar toen ik zag wat Debian met oudere software wél kon dat Arch met nleeding edge niet kon... De beslissing was snel gemaakt. Nog geen seconde spijt van gehad, en er kruipt veel minder tijd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Cyphax schreef op maandag 13 januari 2014 @ 22:33:
[...]

De link geeft een 404, maar dat is niet zo erg; ik denk dat we zo wel een goed beeld hebben.

[...]

Ja op zich wel maar dat hangt ook af van wat je ermee wilt. Ik heb weleens Windows 7 op een P4 met 512MB RAM geinstalleerd. Klinkt als gekkenwerk, maar het liep best aardig zolang je geen retesnel systeem verwacht.

In jouw geval geldt dat ook en jij hebt een hoop geheugen (ik krijg mijn 2GB serieus bij normaal gebruik dus niet vol...). Misschien is Mint met Mate gewoon snel genoeg. En anders is er een Xfce-variant. Nou moeten ze daar een hoop rommel mee leveren om dat sloom te krijgen op alles dat nieuwer is dan zeg een P3 wat mij betreft.
ik ga eerst wel Linux mint Mate proberen en anders stap ik gewoon over naar Linux mint xfce.

het is toch bedoelt om vlotjes home & office taken te kunnen doen. wellicht kan ik zelfs onder wine m'n c&c aan de praat krijgen en kan xp helemaal de deur uit als de ondersteuning afloopt.
Meer vraag ik niet van de pc...
thanks voor alle adviezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Ik draai nu Debian, waar ik zeer tevreden over ben, en was een paar reviews aan het lezen over Debian 7. Nu las ik tot mijn verbazing dat Debian 7 gebruik maakt van kernel 3.2 terwijl er inmiddels 3.9 uit is.

Nou ben ik een noob qua linux... Maar wat voor nadelen heeft dit? Las dat er minder nieuwe hardware standaard ondersteund word. Voor mij niet belangrijk want draai op 5 jaar oude hardware, maar wat zou ik aan veiligheid kunnen tegen komen? Is er iets wat ik zelf moet bijhouden?

Ik heb het voor elkaar gekregen dat ik mijn oude GT240 videokaart kan gebruiken en ben nu bezig om mijn M-AUDIO fast track pro aan de praat te krijgen. Werkt wel met Ardour, maar nog geen geluid als ik films, muziek of youtube gebruik. Had begrepen dat Debian dan het geluid uitzend naar de onboard geluidskaart ipv USB geluidskaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Nou, Debian patcht die kernel wel voor je, dus als je af en toe de boel gewoon upgrade zit je qua veiligheid wel goed. Features is een ander verhaal; een nieuwere kernel kan nieuwe features bevatten, en om je daar een beeld van te geven is er een hele handige website: http://kernelnewbies.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij Debian staat stabiliteit en veiligheid voorop, dus je hoeft niet bang te zijn dat je onveilig bezig bent.

Enne, volgens kernel.org is 3.12.7 de laatste stable ;).

Voor je geluid, kijk eens in PulseAudio. Je zal misschien pavucontrol moeten installeren, als je die nog niet hebt. Daarmee kan je aangeven welk apparaat standaard moet zijn. Wil je geen PulseAudio gebruiken, moet je kijken naar asoundrc.

[ Voor 8% gewijzigd door Hero of Time op 14-01-2014 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:07

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

In Debian moet je daar meer zelf goed zetten en aan de gang en in Mint is er meer al voor je gedaan toch? Zo is het zoals ik het begrijp uit de vergelijkingen met Debian en Mint.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Sepp14 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:41:
In Debian moet je daar meer zelf goed zetten en aan de gang en in Mint is er meer al voor je gedaan toch? Zo is het zoals ik het begrijp uit de vergelijkingen met Debian en Mint.
Klopt. Mint is denk ik out of the box de distro waar het meeste direct in werkt. Daarmee doel ik op drivers, codecs, nonfree software zoals flash etc. Overigens is het tegenwoordig voor Debian niet zo heel moelijk meer om dat alsnog aan de praat te krijgen maar als je vooral gemak wilt is Mint een hele goede optie.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:22
Vicarious schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:11:
[...]

Klopt. Mint is denk ik out of the box de distro waar het meeste direct in werkt. Daarmee doel ik op drivers, codecs, nonfree software zoals flash etc. Overigens is het tegenwoordig voor Debian niet zo heel moelijk meer om dat alsnog aan de praat te krijgen maar als je vooral gemak wilt is Mint een hele goede optie.
Er is natuurlijk ook het beste van die twee werelden: Mint Debian Edition :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:07

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Maak het nog lastiger ;)
Wat is daarvan het verschil met xcfe en die bovengenoemde?

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Hero of Time schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:36:
Bij Debian staat stabiliteit en veiligheid voorop, dus je hoeft niet bang te zijn dat je onveilig bezig bent.

Enne, volgens kernel.org is 3.12.7 de laatste stable ;).

Voor je geluid, kijk eens in PulseAudio. Je zal misschien pavucontrol moeten installeren, als je die nog niet hebt. Daarmee kan je aangeven welk apparaat standaard moet zijn. Wil je geen PulseAudio gebruiken, moet je kijken naar asoundrc.
Die kernel 3.9 had ik uit het verhaal wat ik online had gelezen. Zag het idd ook net staan op de site die Cyphax net aangaf.

Ik had ALSA en Jack geinstalleerd en dat werkte met Ardour. Ik zat alleen niet goed te lezen en had wel gelezen dat ik PulseAudio moest installeren maar kreeg maar geen geluid. Toen nogmaals en beter gelezen, en bleek dat ik pavucontrol was vergeten te installeren 8)7 Vervolgens nog wat pielen en heb het voor elkaar gekregen. Heb dus nu geluid ;)

thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:22
Sepp14 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:35:
Maak het nog lastiger ;)
Wat is daarvan het verschil met xcfe en die bovengenoemde?
Goeie vraag maar geen idee 8)7, ken het alleen als zijnde een variant van Mint, wat overigens ook in Xfce smaak komt.
* Thedr is nog altijd erg happy met elementary OS Luna O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Cyphax schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:13:
Nou, Debian patcht die kernel wel voor je, dus als je af en toe de boel gewoon upgrade zit je qua veiligheid wel goed. Features is een ander verhaal; een nieuwere kernel kan nieuwe features bevatten, en om je daar een beeld van te geven is er een hele handige website: http://kernelnewbies.org/
laatste vraag voor vandaag...

klopt het dat je op de volgende wijze de boel update?
code:
1
aptitude update

en dan..
code:
1
aptitude dist-upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lee245
Thedr schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:42:
[...]

Goeie vraag maar geen idee 8)7, ken het alleen als zijnde een variant van Mint, wat overigens ook in Xfce smaak komt.
* Thedr is nog altijd erg happy met elementary OS Luna O+
Het verschill tussen Mint XFCE (Ubuntu based) en LMDE (zoals de naam al zegt, Debian based) is dat LMDE een semi-rolling release is en de Ubuntu-based versie uiteraard niet. Waar het op neerkomt is dat je je bij LMDE geen zorgen hoeft te maken over aflopende support-termijnen.
Dat kan wel voor iets minder stabiliteit zorgen, maar ik denk dat je je daar bij Linux Mint weinig zorgen om hoeft te maken aangezien de updates in packs komen die vooraf getest worden.
Overigens komt LMDE niet met XFCE, daar zijn ze mee gestopt (alleen Cinnamon/MATE op dit moment). Als je wel graag XFCE wil en een distro die (semi-)rolling release waarbij OOTB vrijwel alles werkt wat de gemiddelde gebruiker nodig heeft is SolydX ook een optie.
Ik draai zelf naar alle tevredenheid ook SolydX op mijn laptop, aangezien ik geen zin heb om net als op mijn desktop (Debian Testing) tijd te besteden om alles up-to-date en draaiende te houden. Enigste nadeel voor mij was dat er enorm veel software meekomt die ik absoluut niet nodig heb, maar goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Lee245 op 14-01-2014 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
zijn die update packs vergelijkbaar met de windows update functionaliteit? ik installeer liever ool niet een nieuwe distro als er een update uit komt, maar zie wel wat in de functionaliteit zoals hierboven beschreven over LMDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
housekamp schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:58:
[...]

Si:
code:
1
aptitude update
Dat zou in Windows "Check for new updates" zijn.
code:
1
aptitude dist-upgrade
Daarmee upgrade je alle packages waar updates voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

housekamp schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:58:
[...]

code:
1
aptitude update

en dan..
code:
1
aptitude dist-upgrade
Zoals Cyphax zegt, ja. Met een verschil met aptitude upgrade: dist-upgrade voert ook updates uit als het dependencies verandert. Een nieuwe kernel kan dat bijvoorbeeld zijn, of uitgebreidere functionaliteit of andere build set dat gebruikt is.

Voorbeeldje, met de kernel. Het is het beste om de meta-package linux-image te installeren, voor 64 bit zal dat eerder linux-image-amd64 zijn. Deze heeft de dependency linux-image-3.12-1-amd64. Er komt een update uit voor linux-image-3.12-1-amd64 en gaat van kernel 3.12.2 naar 3.12.6. Dat zal gewoon toegepast worden.
Echter, krijgt linux-image-amd64 een update en verandert de dependency van linux-image-3.12-1-amd64 naar linux-image-3.12-2-amd64, zal deze niet uitgevoerd worden.

Zou je 'aptitude update' doen, dan krijg je alleen de melding dat er sommige packages geen update krijgen, maar wel beschikbaar zijn.
arjoderoon schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 19:09:
zijn die update packs vergelijkbaar met de windows update functionaliteit? ik installeer liever ool niet een nieuwe distro als er een update uit komt, maar zie wel wat in de functionaliteit zoals hierboven beschreven over LMDE.
Als je met Linux wilt werken, is het eerste wat je moet doen het hele MS gedoe vergeten. Ga niet vergelijken, dat maakt het alleen maar krommer.

Wat ze bij LMDE doen, is een maandelijkse 'snapshot' maken van wat er in Testing beschikbaar is. Hier bouwen ze op verder en gooien ze in hun eigen repo.

Welke functionaliteit zie je wat in? De rolling release zijnde? Dat kan je ook met Debian doen, als je Testing volgt (doe niet de release naam, zoals Jessie momenteel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
de rolling release inderdaad. ik wil ook niet vergelijken met MS maar probeer even te vatten met mijn huidige kennis wat rolling release inhoud enzo.

kort gezegd vind ik het zelf wel fijn ivm onderhoud dat er (regelmatig) updates geinstalleerd worden ipv 1 update in de zoveel tijd en dat ik dan opnieuw moet installeren.

ik kies nu even voor MATE (al heeft die geen rolling releases als ik het goed begrijp).Meer vanwege de cons die Linux Mint zelf noemt over LMDE.

1 ander ding nog: mijn vrouw heeft in xp een .rdp bestand die haar toegang geeft tot haar werk computer.
Kan ik die in Linux ook "openen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Vergeet overigens vooral niet dat je eigenlijk nooit vastzit aan een DE. Als MATE niet bevalt, dan kan je een andere omgeving installeren, dat zal geen punt zijn. Bij het inloggen kan je over het algemeen kiezen welke omgeving je wilt starten.
En ja, dat is inderdaad wel anders in Windows, wat daarin niet zo flexibel is. Dat zul je nog wel op meer plekken merken als je een Linuxdistro (en daarmee een groot deel van het hele ecosysteem) leert kennen. :)

Ik weet niet of remote desktopclients die .rdp-bestanden kunnen openen maar remote desktop wordt wel ondersteund. Mogelijk moet je de belangrijkste paar instellingen een keer opnieuw invoeren op de client, wat je anders in je .rdp-bestand hebt staan.

[ Voor 21% gewijzigd door Cyphax op 14-01-2014 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik was voor mijzelf nog wat vergeten. Een collega van mij heeft nu Fedora 20 draaien op z'n laptop. Ik heb ook gedacht om dat te doen, maar vanochtend had hij updates en Fedora wilde voor het toepassen ervan doodleuk herstarten. Bij een kernel update kan ik het op zich nog wel begrijpen dat een herstart wordt aanbevolen, maar verplichten? Ook als je updates aan je X hebt, wil het herstarten volgens hem.

Omdat ik op mijn PC al meerdere kernel updates heb uitgevoerd zonder dat ik een herstart heb gedaan, zit ik nu nog op 3.11.6, terwijl 3.12.6 er ook al op staat (en een andere 3.11.x heeft erop gestaan en is nu weer weg, zonder gebruikt te zijn).

Persoonlijk is het herstart vereisen een flinke tegenvaller en een blocker om de distro te gebruiken. Het gedrag lijkt mij iets te veel op Windows. Het levert ook een groot deel van de flexibiliteit dat Linux heeft in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ksplice anyone? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Zo'n herstart vereisen is gewoon heel jammer. Doe ik ook niet zomaar. Pas als ik grafische drivers update en daarna wil gaan gamen of zo doe ik dat (anders gaat Steam een zeurverhaal houden over OpenGL libraries en op zich is het ook niet onlogisch), of simpelweg als ik naar bed ga, aangezien ik nog steeds zo'n kast heb die ik mooi vond toen ik 15 was: veel te veel lampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dat zou voor mij al reden genoeg zijn om Fedora niet te overwegen. :X
Het systeem staat in dienst van de gebruiker, niet andersom, zo'n OS moet zich wel ook zo gedragen wat mij betreft. En Windows is wel het laatste OS dat je na moet willen doen. Het updatesysteem van Microsoft is zoooo slecht en irritant dat ik me er net wéér kwaad om heb gemaakt, al kwam dat hoofdzakelijk door het idiote gedrag van de dialog die na installatie ineens op de voorgrond komt, juist terwijl ik deze post aan het typen was. Microsoft zou zich wat mij betreft volkomen kapot moeten schamen voor dit gedrag en het is slechts één van de redenen dat ik alleen maar met Windows werk op m'n werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cyphax schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 08:36:
Het systeem staat in dienst van de gebruiker, niet andersom, zo'n OS moet zich wel ook zo gedragen wat mij betreft. En Windows is wel het laatste OS dat je na moet willen doen. Het updatesysteem van Microsoft is zoooo slecht en irritant dat ik me er net wéér kwaad om heb gemaakt, al kwam dat hoofdzakelijk door het idiote gedrag van de dialog die na installatie ineens op de voorgrond komt, juist terwijl ik deze post aan het typen was. Microsoft zou zich wat mij betreft volkomen kapot moeten schamen voor dit gedrag en het is slechts één van de redenen dat ik alleen maar met Windows werk op m'n werk.
Jep, de gebruiker is de baas, niet het OS. Dat is ook waarom ik absoluut niet blij was op m'n vorige werk dat ik naar Windows moest. Ik zat zo te vechten met het systeem, dat ik m'n echte werkzaamheden veel minder makkelijk kon doen.

Dat opkomen van het update scherm als je 'm minimaliseert om wat anders te doen is idd irritant. Als je iets aan het schrijven bent, mis je een gedeelte en met een beetje pech activeert de spatiebalk de herstart knop en ben je alles kwijt.

Ik ga iig de Fedora VM op m'n PC herinstalleren met F20 en kijk dat een tijdje aan. Voor mij valt of staat een distro ook met de package manager en het overzicht dat ik eruit kan krijgen. Yum is niet zoals aptitude, waarbij je een mooie curses interface beschikbaar hebt om packages te managen en direct de gevolgen kan zien mbt dependencies. Dat vind ik nog het mooiste van de Debian package management. Yum doet dat aan het eind pas, waardoor je maar moet gokken of dat wat je wilt ook gebeurt.

Pagina: 1 ... 32 ... 46 Laatste

Dit topic is gesloten.