Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 46 Laatste
Acties:
  • 263.902 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 08:47:
[...]

en met een beetje pech activeert de spatiebalk de herstart knop en ben je alles kwijt.
Deze pech had ik dus exact. Ik heb mazzel dat ik "maar" juist die post aan het schrijven was en m'n browser zo lief was om na een reboot die tekst niet kwijt te zijn, maar je zult een belangrijk document aan het schrijven zijn. Ik ben benieuwd hoe Windows 8(.1) hiermee om gaat want ik krijg nou heel erg sterk de neiging om Windows 7 te ditchen. En dat terwijl ik op de meeste punten wel een mooi OS vind, als je de limitaties even vergeet.
Ik ga iig de Fedora VM op m'n PC herinstalleren met F20 en kijk dat een tijdje aan. Voor mij valt of staat een distro ook met de package manager en het overzicht dat ik eruit kan krijgen. Yum is niet zoals aptitude, waarbij je een mooie curses interface beschikbaar hebt om packages te managen en direct de gevolgen kan zien mbt dependencies. Dat vind ik nog het mooiste van de Debian package management. Yum doet dat aan het eind pas, waardoor je maar moet gokken of dat wat je wilt ook gebeurt.
Wat zou, afgezien van de packagemanager, nou eigenlijk het verschil zijn (ik heb geen ervaring met Fedora)? Als het goed is kun je je Debianinstallatie hetzelfde inrichten, maar heb je een packagemanager die, afgaand op je beschrijving, een stuk fijner werkt. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cyphax schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 08:56:
[...]

Deze pech had ik dus exact. Ik heb mazzel dat ik "maar" juist die post aan het schrijven was en m'n browser zo lief was om na een reboot die tekst niet kwijt te zijn, maar je zult een belangrijk document aan het schrijven zijn. Ik ben benieuwd hoe Windows 8(.1) hiermee om gaat want ik krijg nou heel erg sterk de neiging om Windows 7 te ditchen. En dat terwijl ik op de meeste punten wel een mooi OS vind, als je de limitaties even vergeet.
Geen idee eigenlijk. Op m'n vorige werk heb ik W8 gebruikt, toen 8.1 uitkwam die erop gezet, maar niet echt gelet op de update popup. Voornamelijk ook omdat ik dat handmatig deed en bij het afsluiten.
[...]

Wat zou, afgezien van de packagemanager, nou eigenlijk het verschil zijn (ik heb geen ervaring met Fedora)? Als het goed is kun je je Debianinstallatie hetzelfde inrichten, maar heb je een packagemanager die, afgaand op je beschrijving, een stuk fijner werkt. :)
Het gaat er mij om dat ik meer ervaring en kennis krijg van de onderliggende configuratie van Red Hat based systemen. Dat hele /etc/sysconfig/ is wennen, en er zijn meer dingen die net iets anders werken. Bijvoorbeeld chkconfig, ipv update-rc.d en meer van dat soort zaken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:43

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hero of Time schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:37:
Ik was voor mijzelf nog wat vergeten. Een collega van mij heeft nu Fedora 20 draaien op z'n laptop. Ik heb ook gedacht om dat te doen, maar vanochtend had hij updates en Fedora wilde voor het toepassen ervan doodleuk herstarten. Bij een kernel update kan ik het op zich nog wel begrijpen dat een herstart wordt aanbevolen, maar verplichten? Ook als je updates aan je X hebt, wil het herstarten volgens hem.
Dan ben ik benieuwd hoe hij zijn updates doet en welke spin van Fedora hij precies gebruikt. Ik gebruik hier nu voor de 3e dag Fedora 20 met GNOME3. Ik vond dat ik meer van Red Hat moest weten, want ik kom het professioneel gewoon veel tegen, en al ken ik de basis, ik wil meer ins- en outs weten. Op mijzelf in het diepe te gooien de default spin met GNOME3 genomen.

Na de installatie zijn er al direct een aantal updates, waaronder ook een kernel update. Ik heb met # yum update de updates geïnstalleerd, dat ging keurig en ik kon vrolijk verder. Zoals ik ook gewend ben. Ik werd niet verplicht om opnieuw op te starten.
Gebruik je collega wellicht een grafische tool? Zo ja, welke? Want met de meegeleverde grafisch tool in deze default GNOME3 spin heb ik ook niet dergelijke dingen ervaren.
Persoonlijk is het herstart vereisen een flinke tegenvaller en een blocker om de distro te gebruiken.
Dat zou het voor mij ook zijn. Toen de laptop van mijn vriendin (Windows 8 ) tijdens het bestellen van pizza's voor de hele familie die net op bezoek (tijdens de Vierdaagse) was spontaan voor mij besloot dat hij nu ging rebooten heb ik dat apparaat bijna door het raam gemikt. Dus als ik ergens allergisch voor ben... :(
Heb de order daarna maar met mijn eigen laptop overnieuw gedaan...

Over GNOME3 trouwens... ten tijde van 3.0 en 3.2 heb ik er aardig wat kritiek op gehad. Het was dan ook zo onstabiel als de neten en mijn hele workflow werd patsboem omgegooid... Maar nu meer dan 2 jaar verder met 3.10 heb ik het gewoon naar mijn zin er mee! Zal daar verder niet op ingaan hier, want offtopic, maar als hint voor wie het nogmaals een kans wil geven of wil zien waar het heen gaat: kijk eens naar de huidige staat of wacht nog even op 3.12 en speel er dan eens mee.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vanochtend nog wat opheldering gevraagd. Hij maakt gebruik van de standaard Fedora 20 release, dus de Gnome spin. Er is een update manager oid die de herstart e.d. vereiste. Standaard CLI wat jij doet, vereist dat dus niet. Geeft toch nog hoop.

offtopic:
Windows en automatisch herstarten. Vorig werk, W8 installatie naar 8.1 uitgevoerd via de store. Gaf aan dat ik later wilde herstarten bij de timer die opkwam. Op de achtergrond liep die timer dus gewoon door en bij 0 was 't FU, de groeten en bekijk het maak, ik ga nu herstarten en er is niets wat je er tegen kan doen. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb zonet een melding via de GUI gehad dat er updates beschikbaar waren, en heb ze eens via die weg geïnstalleerd. Daar zit inderdaad een button in die "Restart & Install" heet. Maar daar moet ik zelf op klikken, anders gebeurd er gewoon niks. Ik word niet gedwongen om iets te doen, de software geeft mij de keuze.
Technisch gezien was een herstart niet per se nodig, maar ik denk dat hij het bij "system updates" wilt doen om uit te sluiten dat er applicatie moeilijk zou gaan doen wanneer er een dependency en/of library vervangen wordt.
Bottom line is in ieder geval: je moet zelf op "Restart & Install" klikken.
De software GUI die voor de systeem updates gebruik wordt is "GNOME Software". Is niet Fedora specifiek, maar GNOME specifiek.
Als je collega een alternief zou willen proberen zou hij eens kunnen kijken naar de Fedora tools uit Fedora 19 (gnome-packagekit, gnome-packagekit-updater, gnome-packagekit-installer) of "yumex" wat een GUI frontend voor Yum is. Wel iets uitgebreider dan GNOME Software, want die werkt net als een App Store zeg maar. GNOME Software probeert het namelijk simpel te houden, wat prima is, en dit is iets wat ze universeel voor GNOME op verschillende distributies proberen te krijgen.

offtopic:
Ja... dat. Voorheen kon je ad infinitum postponen, zolang je elke keer maar aangaf dat hij zich zoveel uur gedeisd moest houden. In W8 kun je de timer niet stilzetten. Daar kwam ik hardleers achter toen dat ding dus tijdens een grote pizza bestelling ineens alles voor mij ogen dicht gooide... :(

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 17-01-2014 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:00

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ubuntu heeft ook wel eens om reboots gevraagd zonder dat er een kernelupdate was. Ze zijn daar toen enorm voor uitgescholden, dus misschien dat het er nu uit is.

Ter verdediging: als je op een draaiend syteem dingen gaat vervangen kun je altijd tegen problemen aanlopen. Je hebt bv een lib vervangen maar de bijhorende applicatie nog niet, of er is iets veranderd aan de communicatie tussen applicaties. Dan kan het zijn dat applicaties crashen. Bij geisoleerde server-applicaties is de kans daar op niet zo groot, maar als je een desktop hebt met tientallen samenhangende appjes wordt de kans dat er iets mis gaat een stuk groter.

Zo had ik laatst last van een screensaver die niet meer geunlocked kon worden nadat ik updates had gedraaid. Nogal irritant.

Voor gewone gebruikers is dat niet te begrijpen en onacceptabel. In zo'n geval is het misschien wel beter om een reboot af te dwingen zodat je zeker weet dat de gebruiker niet net een grote pizabestelling aan het doen is als z'n browser bemerkt dat een of andere plugin is geupdate zonder de browser te herstarten.

Je zou kunnen zeggen dat dit een applicatiebug is en dat de applicatie maar gefixed moet worden, maar de realiteit is dat er veel te veel matig tot slechte software is.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:56
arjoderoon schreef op maandag 13 januari 2014 @ 12:18:
ik wil ook een Linux distro op mijn pc gaan zetten. Nu heb ik een tijd terug eens een Linux keuze test gedaan die vervolgens zei welke Linux distro het beste bij mijn wensen pastte. Ik kan die echter niet meer vinden als ik google.
Was het deze test dat je bedoelde?
distro test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:25

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Leuk zo een test. Komt uit bij mij op OpenSuse.
Voor de rest is mogelijk mijn computer te traag :P
Is wel geen hig end (HP Pavilion Slimline s38200) maar mint mate moet hij wel aan kunnen volgens mij. :+

Maar er zijn meer van die test
https://www.google.nl/sea...ei=hvzXUv6nJqqr0AWs7ICQCg

[ Voor 33% gewijzigd door Sepp14 op 16-01-2014 16:40 ]

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 20:43
ja! dat is 'm! wederom 100% opensuse.... en 95% linux mint/ xubuntu / kubuntu / lubuntu.

opensuse denk ik omdat ik zei graag stabiele en goed geteste software te willen

edit: aantal variaties geprobeerd in aantal vragen maar voor de uitslag maakte dat niets uit. het is maar dat het gratis is, anders zou ik nog denken dat ze gesponsord worden door OpenSuse (novell) ;-)

[ Voor 37% gewijzigd door DeRooney op 16-01-2014 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik kwam op gentoo uit, mij niet gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Ik kwam op 100% Kubuntu en Debian uit... :+

Laat ik die twee dus al gebruiken. Kubuntu op mijn workstations en Debian Testing op mijn servers.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 08:08

Pathogen

Shoop Da Whoop

Handig, zo'n test... Er wordt niets gevraagd over dingen die ik van belang vind zoals "doe je wel eens iets met games, 3d, HD video", of "doe je iets met Windows/Mac apparaten in je netwerk" etc.

Niet gek dat ik 6 distro's op 100% krijg, met Fedora als eerste (verder OpenSuse, Mint, Mandriva, Ubuntu, Kubuntu). Overigens zijn Mint en Fedora de enige daarvan die ik niet ooit geprobeerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:56
De test zelf gedaan en kwam uit op
100% OpenSuse en Fedora
95% Mint, Gentoo, Ubuntu, Slackware en Arch

Zelf gebruik ik Fedora 20 op een laptop.

[ Voor 17% gewijzigd door MiAnVaSa op 17-01-2014 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Zijn er ook soortgelijke tests die aan de hand van de specs van je pc een bepaalde distro aanraden?

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heh, net de test gedaan. Resultaat: 100% Mint, OpenSuSE, Mandriva, Fedora, Debian en Kubuntu (waarom KDE, ipv base?), 95% Slackware en Gentoo. Niet echt duidelijk welke ik nou zou moeten pakken. Zit nu iig lekker op Debian en denk dat ik daar nog wel even op blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Sepp14 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 12:31:
Zijn er ook soortgelijke tests die aan de hand van de specs van je pc een bepaalde distro aanraden?
Niet dat ik weet. Er is eigenlijk maar 1 vraag die er toe doet: hoeveel RAM heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Hero of Time schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 15:02:
Heh, net de test gedaan. Resultaat: 100% Mint, OpenSuSE, Mandriva, Fedora, Debian en Kubuntu (waarom KDE, ipv base?), 95% Slackware en Gentoo. Niet echt duidelijk welke ik nou zou moeten pakken. Zit nu iig lekker op Debian en denk dat ik daar nog wel even op blijf.
Waarom zou je overstappen als Debian goed bevalt? Aan al je posts hier te zien voel je je prima thuis in Debian en heb je weinig tot geen klachten. Ik zou niet weten waarom je je dan allerlei (mogelijke) ellende op de hals zou halen omdat een of andere vage test met 5 vragen zegt dat Mint een betere match is :D

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Sepp14 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 12:31:
Specs zijn niet zo belangrijk voor een distrokeuze, tenzij je echt low-end of antiek gaat zeg maar.
Keuze van Desktop Environment kan van belang zijn, en een distro ondersteunt vaak verschillende Desktop Environments tenzij het echt een gerichte distributie op een specifieke DE.

Je kunt onder Debian een volledige DE zoals KDE4 of GNOME3 gebruiken, maar ook een lichtere zoals Xfce, en ook minimalistisch zoals LXDE tot enkel een window manager. Zo zijn er van Ubuntu en Fedora (en anderen) verschillende "spins" die richten op een specifieke desktop.

Een advies gebaseerd op specs kan dus wel, maar verwacht dan eerder een advies voor de te gebruiken software in plaats van een specifieke distributie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vicarious schreef op zondag 19 januari 2014 @ 13:43:
[...]

Waarom zou je overstappen als Debian goed bevalt? Aan al je posts hier te zien voel je je prima thuis in Debian en heb je weinig tot geen klachten. Ik zou niet weten waarom je je dan allerlei (mogelijke) ellende op de hals zou halen omdat een of andere vage test met 5 vragen zegt dat Mint een betere match is :D
Ik heb 'm voor de grap gedaan, puur om te zien waar 't mee uit zou komen bij mij. En als je goed leest, staat Debian er ook tussen. Of de volgorde op beste match is of random, weet ik niet.

Als ik over zou gaan, dan wordt 't een dual boot tussen Debian Sid en Fedora 20, puur om de logica achter Red Hat afgeleidde distro's te begrijpen. Zeker omdat m'n werk nu met CentOS en RH werkt is dat wel handig.
Ik zit alleen nog hoe ik Grub moet beheren als beide systemen het kunnen doen. Debian zal er niet zo heel moeilijk over doen als je geen grub geïnstalleerd hebt, alleen heb je een probleem met kernel updates, totdat je 'm in Fedora een update geeft. Fedora zal denk ik wel flink over z'n zeik gaan als je grub niet installeert, nog erger zelfs als je 't zou willen verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Ultraman schreef op zondag 19 januari 2014 @ 16:02:
[...]

Specs zijn niet zo belangrijk voor een distrokeuze, tenzij je echt low-end of antiek gaat zeg maar.
Keuze van Desktop Environment kan van belang zijn, en een distro ondersteunt vaak verschillende Desktop Environments tenzij het echt een gerichte distributie op een specifieke DE.

Je kunt onder Debian een volledige DE zoals KDE4 of GNOME3 gebruiken, maar ook een lichtere zoals Xfce, en ook minimalistisch zoals LXDE tot enkel een window manager. Zo zijn er van Ubuntu en Fedora (en anderen) verschillende "spins" die richten op een specifieke desktop.

Een advies gebaseerd op specs kan dus wel, maar verwacht dan eerder een advies voor de te gebruiken software in plaats van een specifieke distributie.
De keuze en gebruik van een distro is puur persoonlijk dus. Of de desbetreffende distro je wel ligt of niet.
Als je een leek bent en je komt op distrowatch , dan kan ik mij indenken dat het overweldigend overkomt. De meesten mensen weten niet meer dan dat er een windows of apple besturingssystemen bestaat.
Dank je voor je uitleg

[ Voor 10% gewijzigd door Sepp14 op 19-01-2014 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
bij mn ouders op de pc moet ik dezelfde truc doen. zij hebben geen verstand van computers of windows.
daarom is er een os nodig dat zoveel mogelijk op xp lijkt. outlook express wordt gebruikt voor de mail. import van de mail bestanden en adres boeken is belangrijk. verder wordt de pc gebruikt voor tekstverwerking en wat foto's bekijken.

specs van de pc:
p4, 1,8ghz.
768mb intern
2hdd's: 1 van 20 gb en 1 van 100gb.
volgens mij geen dvd drive (ivm installatie vanaf cd of dvd).

ik heb 2 distro's gevonden dankzij dit topic:
-kubuntu
-zorion os (met look changer voor xp look)

zijn er nog andere/betere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:54

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

arjoderoon schreef op zondag 19 januari 2014 @ 16:43:
bij mn ouders op de pc moet ik dezelfde truc doen. zij hebben geen verstand van computers of windows.
daarom is er een os nodig dat zoveel mogelijk op xp lijkt. outlook express wordt gebruikt voor de mail. import van de mail bestanden en adres boeken is belangrijk. verder wordt de pc gebruikt voor tekstverwerking en wat foto's bekijken.

specs van de pc:
p4, 1,8ghz.
768mb intern
2hdd's: 1 van 20 gb en 1 van 100gb.
volgens mij geen dvd drive (ivm installatie vanaf cd of dvd).

ik heb 2 distro's gevonden dankzij dit topic:
-kubuntu
-zorion os (met look changer voor xp look)

zijn er nog andere/betere opties?
Voor de functionaliteit die je zoekt (zeker ivm de XP 'look and feel') zou ik ook direct naar Kubuntu grijpen, maar ik heb geen idee of de recentste versie daarvan nog een beetje lekker presteert op dergelijke verouderde hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
volgens de genoemde sys specs van kubuntu op de ubuntu loco zou site zou het makkelijk moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 17:33
HTT-Thalan schreef op zondag 19 januari 2014 @ 17:22:
[...]

Voor de functionaliteit die je zoekt (zeker ivm de XP 'look and feel') zou ik ook direct naar Kubuntu grijpen, maar ik heb geen idee of de recentste versie daarvan nog een beetje lekker presteert op dergelijke verouderde hardware.
Denk toch wel dat je een kleine vergissing begaat. Zorin OS heeft de Look en feel van Windows XP/7 behoorlijk goed gekopieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 17:54

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Miki schreef op zondag 19 januari 2014 @ 18:38:
[...]

Denk toch wel dat je een kleine vergissing begaat. Zorin OS heeft de Look en feel van Windows XP/7 behoorlijk goed gekopieerd.
En waarin zit mijn vergissing dan?

Ik geef aan dat mijn keuze Kubuntu zou zijn, dat wil niet zeggen dat hij dat perse ook moet doen, natuurlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-01-2014 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Mint/Cinnamon heeft van Windows 7 en recentelijk ook 8 het een en ander aan goede ideeën gepakt. Vervolgens worden de ideeën wel weer uitgebreider dan in Windows. Uiteindelijk is het voor mij wel prettig, noline nonsense DE, met een prima uitgewerkte edge tiling/snapping (waar ondertussen Windows juist nog wat van kan leren) en in mijn ervaring lekker stabiel en vooral belangrijk, het is Linux dus je hebt een goede terminal.

Maar het is natuurlijk meer goede ideeën overnemen dan kopiëren, voor kopiëren zodat mensen die in paniek raken als ze iets zien dat niet Windows XP/7 is (ik wil niet weten hoe ze met 8 omgaan, al zal 8.1 een verademing zijn voor hen) er nog iets van snappen moet je gewoon de DE van Zorin OS hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Amanoo op 19-01-2014 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ik zit voor 2 pc's bij mijn bedrijf ook aan een Linux distro te denken. Het zijn eigenlijk simpele kantoor pc's van 2 resp. 3 jaar oud. Er draait nu Windows 7 op. An sich werken ze goed, maar er zijn wat issues die ik hieronder zal toelichten.

De PC's worden eigenlijk maar voor één ding gebruikt; althans: ze hóren maar voor één ding gebruikt te worden. Dat is:
  1. Open Firefox
  2. Ga naar de webserver van het bedrijf, log in
  3. Open webbased toepassing
  4. Scan met barcode scanner artikelen/pakbonnen etc.
  5. Print m.b.v. jZebra naar zebraprinters
That's it. Er staat nog een hoop rommel op die niet gebruikt wordt (bijv. Office, IE, verbinding met lokale server/netwerk schijven, verschillende user accounts, etc.). Het probleem zit 'm nu in updates. De webbased toepassing en jZebra leveren soms issues op door updates van Java, Windows, en één keer zelfs door een update van Firefox.

Ik wil nu liefst toe naar een compleet geïsoleerde omgeving: de PC's moeten alleen maar Firefox kunnen openen. naar één IP adres kunnen surfen en die toepassing (incl. barcodes scannen en labels printen) uitvoeren. Die webbased toepassing en de server waar dat op draait is al geheel geïsoleerd (die maak ik zelf) dus ik kan dan updates van Java uitschakelen en bijvoorbeeld alleen buiten het drukke seizoen laten uitvoeren en daarmee e.e.a. weer rechttrekken met jZebra en de webbased toepassing indien nodig.

De vraag is nu: welke distro is hiervoor het meest geschikt? Ik heb ervaring met Ubuntu en Mint, maar die zijn veel uitgebreider dan ik nodig heb. Aan de andere kant: omdat ik die privé gebruik is dat wellicht wel zo handig aangezien het er ongetwijfeld op neerkomt dat ik degene ben die die apparaten moet gaan beheren (de systeembeheerder die eens per maand langskomt heeft al moeite genoeg met Windows).

Tips zijn welkom. :)

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ubuntu 14.04 die straks uitkomt (vanwege LTS) en de standaard installatie met auto-login volledig uitkleden. Je kan ook Debian Stable nemen en die van scratch pakken (of basis en uitkleden). Je bent gewend aan apt, dus blijf daar bij.

Je moet wel eerst 100% zeker zijn dat je scanner werkt op Linux, en dat je printer aan te roepen is en print wat het moet printen. Als dat niet werkt, kan je net zo goed een verse installatie van W7 doen en die als kiosk inrichten met alleen FF die draaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ger schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 10:53:
Ik zit voor 2 pc's bij mijn bedrijf ook aan een Linux distro te denken. Het zijn eigenlijk simpele kantoor pc's van 2 resp. 3 jaar oud. Er draait nu Windows 7 op. An sich werken ze goed, maar er zijn wat issues die ik hieronder zal toelichten.

De PC's worden eigenlijk maar voor één ding gebruikt; althans: ze hóren maar voor één ding gebruikt te worden. Dat is:
  1. Open Firefox
That's it. Er staat nog een hoop rommel op die niet gebruikt wordt (bijv. Office, IE, verbinding met lokale server/netwerk schijven, verschillende user accounts, etc.). Het probleem zit 'm nu in updates. De webbased toepassing en jZebra leveren soms issues op door updates van Java, Windows, en één keer zelfs door een update van Firefox.

Ik wil nu liefst toe naar een compleet geïsoleerde omgeving: de PC's moeten alleen maar Firefox kunnen openen. naar één IP adres kunnen surfen en die toepassing (incl. barcodes scannen en labels printen) uitvoeren. Die webbased toepassing en de server waar dat op draait is al geheel geïsoleerd (die maak ik zelf) dus ik kan dan updates van Java uitschakelen en bijvoorbeeld alleen buiten het drukke seizoen laten uitvoeren en daarmee e.e.a. weer rechttrekken met jZebra en de webbased toepassing indien nodig.

De vraag is nu: welke distro is hiervoor het meest geschikt? Ik heb ervaring met Ubuntu en Mint, maar die zijn veel uitgebreider dan ik nodig heb. Aan de andere kant: omdat ik die privé gebruik is dat wellicht wel zo handig aangezien het er ongetwijfeld op neerkomt dat ik degene ben die die apparaten moet gaan beheren (de systeembeheerder die eens per maand langskomt heeft al moeite genoeg met Windows).

Een kale Debian is niet zo groot hoor :) Zet je er nodm op, matchbox wm voor hele basale window management (kan zonder schermrand/knoppen) en start je firefox op in kiosk mode. Een kind kan bijna de was doen :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 07:52
@Ger: http://www.porteus.org/faq/kiosk-faq.html
Dit lijkt momenteel de meest degelijke kiosk oplossing. Ik weet niet of je toegang tot 1 site kan beperken, maar je kan wel de adresbalk permanent verbergen. Als je dan de bookmarktoolbar wel laat zien met daar 1 bookmark in dan kom je een heel eind.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Toegang tot een site beperken zou eigenlijk noit een probleem moeten zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jogai schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 13:38:
Als je dan de bookmarktoolbar wel laat zien met daar 1 bookmark in dan kom je een heel eind.
Bookmark bar? Huh? Waarom zo omslachtig? Gewoon startpagina erin dumpen. Alle mogelijke opties moet je niet beschikbaar maken. Met een bookmark bar stel je ze in staat die bookmark aan te passen of nieuwe toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Hero of Time schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 16:44:
[...]

Bookmark bar? Huh? Waarom zo omslachtig? Gewoon startpagina erin dumpen. Alle mogelijke opties moet je niet beschikbaar maken. Met een bookmark bar stel je ze in staat die bookmark aan te passen of nieuwe toe te voegen.
Goed punt, maar als je echt acces wilt beperken zou ik het zowieso op netwerknivo doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rascal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:19
Als een echte noob heb ik mij een beetje (te weinig) ingelezen in het hele Linux idee,

Ik heb namelijk een netbook voor school (ACER Aspire 4gb ram dingetje) en hierop stond Windows 7, dit werkte erg traag. daarom heb ik na wat googlen Fuduntu erop geinstaleerd, werkt op het eerste oog prima alleen nu zit ik met een paar vragen:

Is dit de beste Linux distro voor een school netbook?

Werken alle linux programma's hierop?

Alvast bedankt voor de moeite

Edit: Ik heb begrepen dat omdat dit een fedora afgeleide distro is er alleen fedora software op kan draaien?

[ Voor 10% gewijzigd door Rascal op 22-01-2014 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik geloof dat de ontwikkelaars van Fuduntu er mee zijn gestopt.

Als het werkt voor jou, prima, niks aan veranderen, maar er zal een moment komen dat je naar iets anders moet overstappen dat wel nog security-updates maakt.

Ik heb het zelf nooit gebruikt maar op grond van de naam denk ik dat het veel op Ubuntu lijkt, dat lijkt me dan de meest logische kandidaat om naar te kijken.

In principe kan alle Linux-software op iedere distributie draaien, dus ook op Fuduntu. Aangezien de ontwikkelaars er mee zijn gestopt zal nieuwe software niet meer in de repositories (denk 'appstore') verschijnen. Je kan programma's ook zelf geschikt maken voor jouw distributie maar ik denk dat je daar nog niet genoeg ervaring voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rascal
Bedankt voor je input, ondanks de naam is Fuduntu een versie van fedora werken programma's uit die repo's dan ook op Fuduntu?

Welke distro zou jij aanbevolen voor een netbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Rascal schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 11:12:
Bedankt voor je input, ondanks de naam is Fuduntu een versie van fedora werken programma's uit die repo's dan ook op Fuduntu?

Welke distro zou jij aanbevolen voor een netbook?

Ik zou geen fuduntu pakken omdat het project niet meer zo actief ontwikkeld wordt.

De laatste versie is wel op ubuntu gebaseerd. Uit de fedora repo's zal dus niets werken op je systeem. Uit Ubuntu repos waarschijnlijk wel.
Als je iets hebt wat ubuntu gebaseerd is dan zullen de meeste linux programmas wel werken, of is er een how to te vinden die je uitlegt hoe je het in ubuntu voor elkaar kan krijgen.

Er zijn wel school distro's zoals edubuntu, maar daar zie ik de meerwaarde niet zo van. Ik zou eerder kijken naar resources, alhoewel je systeem alles zou kunnen draaien, en dan kom je uit bij Leeenux of PeppermintOS oid.
OS voor FireWire Camera:
Ik heb een camera, die ik bijna nooit gebruik, die op firewire moet aangesloten worden. Nu is de enige computer in huis die een firewire aansluiting heeft een AMD64 3000+ met 1.5GB RAM. Videokaart heb ik de keuze uit Radeon 9600 of FX-5200.

Ik heb de volgende geprobeerd:
Antergos: Grafische problemen in de live omgeving
Salentos: Outdated
Pear OS: Discontinued, en grafische problemen in de live omgeving

Wat ik heb klaarstaan:
Manjaro: Omdat arch zo'n mooi systeem is
UbuntuStudio: Omdat ik iets met die camera moet doen.

Het is dus de bedoeling van het systeem om even een stukje film over te zetten. Vroeger deed ik dat met Kino, maar ik geloof dat Shotcut onofficieel de opvolger is. Heeft iemand tips voor een goede distro voor mij?

[ Voor 16% gewijzigd door Jogai op 22-01-2014 11:17 . Reden: Opmerking was al gemaakt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jogai schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 11:13:
OS voor FireWire Camera:
Ik heb een camera, die ik bijna nooit gebruik, die op firewire moet aangesloten worden. Nu is de enige computer in huis die een firewire aansluiting heeft een AMD64 3000+ met 1.5GB RAM. Videokaart heb ik de keuze uit Radeon 9600 of FX-5200.

Wat ik heb klaarstaan:

Het is dus de bedoeling van het systeem om even een stukje film over te zetten. Vroeger deed ik dat met Kino, maar ik geloof dat Shotcut onofficieel de opvolger is. Heeft iemand tips voor een goede distro voor mij?
Pak gewoon Xubuntu of Lubuntu. Die maken praktisch geen gebruik van je videokaart. de CPU en RAM doen 't in principe nog prima voor deze distro's. En al zou er gebruik gemaakt worden van de videokaart, is de FX-5200 de beste keus. Hoewel het niet heel veel uitmaakt aangezien beide door de open source driver prima wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 17:33
Ger schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 10:53:

1. Open Firefox

<knip verhaal>

Naast de al gegeven sugesties(met name Debian Stable) kan CentOS ook een mooi alternatief zijn. Uber stabiel en extreem lange support(tot 30 November 2020!). Daarnaast is net zoals Debian de documentatie goed op orde.
Jogai schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 11:13:
[...]

Ik zou geen fuduntu pakken omdat het project niet meer zo actief ontwikkeld wordt.

De laatste versie is wel op ubuntu gebaseerd. Uit de fedora repo's zal dus niets werken op je systeem. Uit Ubuntu repos waarschijnlijk wel.
Als je iets hebt wat ubuntu gebaseerd is dan zullen de meeste linux programmas wel werken, of is er een how to te vinden die je uitlegt hoe je het in ubuntu voor elkaar kan krijgen.

Er zijn wel school distro's zoals edubuntu, maar daar zie ik de meerwaarde niet zo van. Ik zou eerder kijken naar resources, alhoewel je systeem alles zou kunnen draaien, en dan kom je uit bij Leeenux of PeppermintOS oid.
OS voor FireWire Camera:

Wat ik heb klaarstaan:

Mja, ik heb net zelf afscheid genomen van een 3500+ systeempje met 1GB ram omdat het toch echt te traag begon te worden. Jouw systeem is niet veel sneller dus daar ga je niet al teveel plezier aan beleven. Een LXDE distro zoals Lubuntu biedt je nog enig perspectief als internet pc maar om nu filmpjes ermee te gaan doen.. nee dat gaat geen enkele distro veranderen. Voor <€100 kun je bij de PC-dokter of vergelijkbare zaak een tweede hands een compleet dual-core E4500 met 2GB ram systeem scoren. Die systeempjes draaien prima op Linux Mint Cinnamon en hebben enigszins power om je flimpjes op te halen en eventueel kleinschalig te bewerken.

Voorbeeld: http://pcdokteradam.telec...49/2e-hands-systemen.html

[ Voor 56% gewijzigd door Miki op 22-01-2014 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rascal
Ik heb besloten dat ik vanavond eens aan de gang ga met Elementary OS - Luna,
veel goede dingen over gelezen dus ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rascal schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 15:35:
Ik heb besloten dat ik vanavond eens aan de gang ga met Elementary OS - Luna,
veel goede dingen over gelezen dus ik ben benieuwd!
Waarom werkt Windows 7 niet goed dan? Gewoon een nieuw install van Windows 7 kan ook helpen. Plus een virusscanner die niet constant in de weer is met iets. Vervolgens niet te veel programma's laten opstarten (instellen via het programma CCleaner of gewoon via msconfig) en het moet gewoon goed werken.

Als je toch Linux wilt lijken me Ubuntu en Linux Mint de beste opties voor een newbie.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2014 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Miki schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 15:21:
[...]

Naast de al gegeven sugesties(met name Debian Stable) kan CentOS ook een mooi alternatief zijn. Uber stabiel en extreem lange support(tot 30 November 2020!). Daarnaast is net zoals Debian de documentatie goed op orde.

[...]

Mja, ik heb net zelf afscheid genomen van een 3500+ systeempje met 1GB ram omdat het toch echt te traag begon te worden. Jouw systeem is niet veel sneller dus daar ga je niet al teveel plezier aan beleven. Een LXDE distro zoals Lubuntu biedt je nog enig perspectief als internet pc maar om nu filmpjes ermee te gaan doen.. nee dat gaat geen enkele distro veranderen. Voor <€100 kun je bij de PC-dokter of vergelijkbare zaak een tweede hands een compleet dual-core E4500 met 2GB ram systeem scoren. Die systeempjes draaien prima op Linux Mint Cinnamon en hebben enigszins power om je flimpjes op te halen en eventueel kleinschalig te bewerken.

Voorbeeld: http://pcdokteradam.telec...49/2e-hands-systemen.html
Ik ga geen 100 euro geven om 1 uur video over te zetten. Met spul dat ik heb liggen lukt het nog wel. En daarbij heeft de VA nog wel betere aanbiedingen: V&A aangeboden: PC te koop bv.)

Ik heb de openbox editie van Manjaro erop gezet. Is nog niet echt snel, maar voldoet wel. CPU zit rond 75% bij het capturen via FireWire.
Het filmpje bewerken doe ik hier niet op, dat kan op de laptop met een i5 processor. Het kopieren naar usb disk met 20 MB/s genereerd 100% cpu load.

[ Voor 4% gewijzigd door Jogai op 22-01-2014 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het toch maar op een eenmalige actie gaat waarom installeer je dan niet gewoon even Windows XP?

Anders via commandline capture met dvgrab? http://www.kinodv.org/article/static/1
Via deze link waar nog andere opties worden besproken: http://www.lockergnome.co...-video-capture-for-linux/

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2014 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 17:07:
Als het toch maar op een eenmalige actie gaat waarom installeer je dan niet gewoon even Windows XP?

Anders via commandline capture met dvgrab? http://www.kinodv.org/article/static/1
Via deze link waar nog andere opties worden besproken: http://www.lockergnome.co...-video-capture-for-linux/
Omdat ik liever met Linux werk dan met windows XP, en omdat ik geen XP cd bij de hand heb.
Commandline was een leuke optie geweest, maar ondertussen is het al gelukt. Het 2e artikel verteld ook dat kdenlive ondersteuning voor dvgrab heeft, dat wist ik niet. Goeie tip voor een volgende keer.

De maker van openshot (een ander pakketje) raadt overigens AV linux aan. Een debian distro vol met multimedia pakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 17:07:
Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:03:
Waarom werkt Windows 7 niet goed dan? Gewoon een nieuw install van Windows 7 kan ook helpen.
Ik geloof niet dat dat het idee van dit topic was.. heb je aandelen MS ofzo? ;) "Gewoon" even XP installeren.. en vervolgens een paar uur bezig zijn met het bij elkaar zoeken van drivers. Dan is een Linux-distro toch makkelijker.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Om nog maar te zwijgen over de vele updates en 20 reboots die nodig zijn. Nee, 'gewoon' XP ben je een dag verder, Linux in een uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Demoniac schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 22:32:
[...]

[...]

Ik geloof niet dat dat het idee van dit topic was.. heb je aandelen MS ofzo? ;) "Gewoon" even XP installeren.. en vervolgens een paar uur bezig zijn met het bij elkaar zoeken van drivers. Dan is een Linux-distro toch makkelijker.
Klinkt als standaard onzin van Linux fans. Uren drivers zoeken? Het grappige is juist dat Ubuntu nooit out-of-the-box werkt op mijn laptop. Live CD handig alleen geen geschikte netwerk drivers erbij...

Verder over Windows 7. Prima natuurlijk dat iemand met Linux aan de slag wil maar is de reden ervoor wel goed? Windows 7 zou langzaam zijn, maar Windows 7 is helemaal niet zo veeleisend. Dan zie ik eerder dat het probleem ligt bij andere geïnstalleerde programma's. Een leuk uitziende Linux distro als Ubuntu of Elementary OS daar heb je ook een aardige computer voor nodig.
Hero of Time schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 23:59:
Om nog maar te zwijgen over de vele updates en 20 reboots die nodig zijn. Nee, 'gewoon' XP ben je een dag verder, Linux in een uurtje.
En dat ga je doen als je 1 ding moet doen waar je geen internet voor nodig hebt? Niet dus. Gewoon installeren en niet updaten, maar dan natuurlijk ook niet het internet of netwerk ermee op. Na de firewire capture kun je de schijf gewoon weer formatteren :). Verder had Jogai al verschillende distro's geprobeerd wat het werk dus wel even langer maakt dan een uurtje.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2014 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 19:55
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 00:37:
[...]

Klinkt als standaard onzin van Linux fans. Uren drivers zoeken? Het grappige is juist dat Ubuntu nooit out-of-the-box werkt op mijn laptop. Live CD handig alleen geen geschikte netwerk drivers erbij...

Verder over Windows 7. Prima natuurlijk dat iemand met Linux aan de slag wil maar is de reden ervoor wel goed? Windows 7 zou langzaam zijn, maar Windows 7 is helemaal niet zo veeleisend. Dan zie ik eerder dat het probleem ligt bij andere geïnstalleerde programma's. Een leuk uitziende Linux distro als Ubuntu of Elementary OS daar heb je ook een aardige computer voor nodig.

[...]

En dat ga je doen als je 1 ding moet doen waar je geen internet voor nodig hebt? Niet dus. Gewoon installeren en niet updaten, maar dan natuurlijk ook niet het internet of netwerk ermee op. Na de firewire capture kun je de schijf gewoon weer formatteren :). Verder had Jogai al verschillende distro's geprobeerd wat het werk dus wel even langer maakt dan een uurtje.
+1 :)

Met Windows7 is zeker niks mis. Het is een best strakke OS. Heb er nooit echt problemen mee gehad. Problemen worden voornamelijk veroorzaakt door geinstalleerde programma's die in de achtergrond draaien etc. En ik zie het probleem ook niet om ff snel XP te installeren. Misschien ligt er nog wel ergens een oude HDD, swap die met je huidige schijf en zet daar XP op. Dat heb ik zo vaak gedaan.
Sterker... Ik draai nu een tijdje Debian (raak er steeds meer van in de ban) maar heb nog een oude (losgekoppelde) HDD in mijn PC hangen met Windows 8.1 voor eventuele problemen die ik snel moet oplossen maar mijn niet lukt met Debian. Kwestie van kabeltjes swappen en gaan met die OS. Kan natuurlijk ook via GRUB en beide OS'en naast elkaar installeren maar nu hoef ik niet bang te zijn dat ik mijn schijf met Debian sloop en meteen Windows 8.1 mee trek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

[...]

En als ik jou zeg dat ik de laatste 4 jaar voornamelijk werkplekbeheer gedaan heb in Windows-omgevigen? Deze week heb ik nog een HP ProBook 6550b geïnstalleerd met Windows 7 SP1, daar werd geen enkel apparaat van herkend. En als je dan eenmaal netwerkverbinding hebt, mag je nog 110 updates binnenhalen. Jouw ervaring is blijkbaar gebaseerd op één laptop, die van mij op een breed scala laptops, voornamelijk zakelijke modellen van HP en Dell, als ik daar een Linux live-cd in leg dan werkt dat 9 van 10 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
[...]

[...]

Manjaro werkte wel out-of-the box inclusief alle drivers. Internet is altijd makkelijk om te hebben alvast is het maar om een capture programma te downloaden.

Jouw redenatie kan je ook omdraaien. Prima dat je met windows aan de slag wil maar is de reden wel goed? Ik werk nou eenmaal liever met linux, en de alle taken die ik wil uitvoeren lukt me daar ook zonder problemen. Daarnaast heb ik er meer lol in omdat het platform zo open is zodat letterlijk alles getweaked kan worden.

Ik hou het ook meestal bij lxde, razor-qt oid omdat dat lekker licht is. Manjaro kwam met openbox wat ook niet veel resources vraagd.

Vorige week nog een toshiba r950 van windows 7 en office 2013 voorzien. Het kostte me een dag voordat alle updates er netjes opzaten etc. En dan gebruikte ik nog de toshiba installatie waarbij de drivers er al bijzaten.
Ik moet zeggen dat het met win 8.1 die ik op mijn werk-laptop heb wel sneller is, maar die heeft dan ook niet zoveel updates nodig momenteel. Daar moet ik dan weer wat tools installeren voordat ik een fatsoenlijke console inclusief ssh mogelijkheden heb, nfs connecties kan maken etc.

Mijn manjaro box: Half uur installeren, kwartier updates.

Andere experimenten: half uur waar in ik ISO download, met rufus een usb stick ermee volzet, en even boot van usb om te kijken of het werkt en heeft wat ik nodig heb. Sommige distro's had ik al op usb staan, want voor dit soort experimenten heb ik een aantal stickjes liggen. Zo kom je een beetje aan de ervaring om in dit topic mee te kunnen praten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Nu online
@hero of time e.a.: bedankt voor de tips!

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
ik probeer nu op een thinkpad r31 een passende distro te krijgen. heb gisteravond eigenlijk zorin os (6 core) kunnen installeren (met wat aanpassingen: niet de normale maar door de opties te editten waarbij quiet splash vervangen moest worden door nomodeset) maar daarna loop ik tegen een probleem op.

het lijkt er op dat er een probleem is met de video chipset en de kernel. ik krijg namelijk maar geen normaal beeld (scherm blijft knipperen), wat ik ook doe.
ik heb al geprobeerd om in de grub.cfg i915.modeset=0 toe te voegen en vervolgens via update-grub dit bij te werken. het werkt alleen niet helaas.

bron:
http://superuser.com/ques...afa0a4329978d25a011825a2e

als ik dit toegepast heb dan blijft mijn scherm zwart en gebeurt er niets. Als ik in het boot menu de boot optie aanpas en daarbij wederom de quiet splash vervang door nomodeset kan ik zorin booten, maar dan blijft mijn scherm dus continu knipperen en is er niets mee te beginnen.

nu heeft de thinkpad niet de beste specs maar ik dacht dat hier toch wel wat op moet kunnen draaien.

specs:
thinkpad r31
1,2 ghz celeron
632mb
intel 830m video chipset

wat zou hier het beste op kunnen draaien wat toch het meest op windows lijkt? kubuntu? (waarbijde 830m chipset wel goed werkt)

[ Voor 29% gewijzigd door DeRooney op 25-01-2014 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Arjoderoon, blijf even in je eigen topic (linux op thinkpad r31 wil maar niet), ipv je probleem overal te dumpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-09 19:25
Iemand tips voor distributie. Gaat om een Celeron D 3.08ghz pc met 512mb ram. (eventueel kan ik hem nog upgraden naar 1gb) liever niet.

Wil via playonlinux(wine) office 2010 erop draaien, verder mail checken en browsen. Deze pc is voor mijn moeder, iets wat lijkt op windows xp is een pre.

Ik heb Zorin os gekeken, maar dat wil niet booten op mijn eigen pc, via usb en dvd. Zal het eventueel nog op haar pc proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb bij m'n vorige buren Debian Testing met Xfce geïnstalleerd omdat Windows 8.1 niet wilde meewerken en daar het Redmond XP uiterlijk ingesteld. Het bevalt ze in principe prima. Mailen deden ze al met Thunderbird, documentje schrijven met LibreOffice is ook geen probleem, alleen even wennen waar de opmaak ook alweer staat (oude Office 2003 uiterlijk).

Voor je moeder kan je dan beter Xubuntu nemen bijvoorbeeld die je zelf zo nu en dan even bijhoudt met updates. Verder, Office 2010 en Wine... nee, dat is niet de oplossing die je aan haar wilt geven. Zeker als ze met Outlook moet gaan werken. Probeer haar echt naar de Open Source alternatieven te begeleiden. Het is zo veel stabieler dan MS Office via Wine. Ja, het werkt, maar het zal niet lang duren voordat ze zal gaan klagen dat de boel spontaan afsluit (crash van Wine) en documenten opnieuw moet schrijven of mailtjes verliest, als ze er veelvuldig gebruik van maakt. Of dat sommige functies niet werken (of juist de crash veroorzaken). Bovendien kan je niet zo eenvoudig updates installeren voor Office in Wine, dus zit je ook nog eens met het veiligheidsaspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimdebok
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 12:11
He, waar is de discussie over RHCE examens gebleven'? Of ontgaat mij iets of zit ik nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor de anderen die 'm ook zoeken, ik heb 'm verplaatst naar de Kroeg waar het beter tot z'n recht komt. Het had nogal weinig te maken welk OS je nou moet kiezen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
Hero of Time schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 02:15:
Ik heb bij m'n vorige buren Debian Testing met Xfce geïnstalleerd omdat Windows 8.1 niet wilde meewerken en daar het Redmond XP uiterlijk ingesteld. Het bevalt ze in principe prima. Mailen deden ze al met Thunderbird, documentje schrijven met LibreOffice is ook geen probleem, alleen even wennen waar de opmaak ook alweer staat (oude Office 2003 uiterlijk).

Voor je moeder kan je dan beter Xubuntu nemen bijvoorbeeld die je zelf zo nu en dan even bijhoudt met updates. Verder, Office 2010 en Wine... nee, dat is niet de oplossing die je aan haar wilt geven. Zeker als ze met Outlook moet gaan werken. Probeer haar echt naar de Open Source alternatieven te begeleiden. Het is zo veel stabieler dan MS Office via Wine. Ja, het werkt, maar het zal niet lang duren voordat ze zal gaan klagen dat de boel spontaan afsluit (crash van Wine) en documenten opnieuw moet schrijven of mailtjes verliest, als ze er veelvuldig gebruik van maakt. Of dat sommige functies niet werken (of juist de crash veroorzaken). Bovendien kan je niet zo eenvoudig updates installeren voor Office in Wine, dus zit je ook nog eens met het veiligheidsaspect.
Ik heb nu eindelijk Zorin OS goed op mijn eigen pc (macbook doet iets verkeerd met unetbootin). Ik zal eens een tijdje uittesten hoe het werkt met office. Ik zet er in iedergeval dualboot bij haar erop zodat ze kan switchen zolang xp nog loopt. Misschien als ze weer geld heeft dat ik er dan een ssd in gooi met windows 7 of 8. Als ik op internet kijk moet dat ook redelijk werken. Maar dan moet er in iedergeval meer ram bij denk ik. Het hoeft ook niet super snel te worden, als het maar beetje werkbaar is.

Zorin Os bevalt me goed trouwens, ziet er fijn uit, en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wimdebok schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 10:00:
He, waar is de discussie over RHCE examens gebleven'? Of ontgaat mij iets of zit ik nu verkeerd?
Hier: http://gathering.tweakers.net/forum/find?keyword=RHCE+exam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nazlive schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 17:37:
[...]

Ik heb nu eindelijk Zorin OS goed op mijn eigen pc (macbook doet iets verkeerd met unetbootin). Ik zal eens een tijdje uittesten hoe het werkt met office. Ik zet er in iedergeval dualboot bij haar erop zodat ze kan switchen zolang xp nog loopt. Misschien als ze weer geld heeft dat ik er dan een ssd in gooi met windows 7 of 8. Als ik op internet kijk moet dat ook redelijk werken. Maar dan moet er in iedergeval meer ram bij denk ik. Het hoeft ook niet super snel te worden, als het maar beetje werkbaar is.

Zorin Os bevalt me goed trouwens, ziet er fijn uit, en werkt prima.
Een SSD erin heeft niet veel nut als je met 512 MB RAM blijft werken. Je wilt het liefste dan 2 GB hebben, daarna een SSD of HDD niet veel meer uitmaakt. Bovendien maakt het veel mensen weinig uit hoe snel 't is, als 't maar werkt en een beetje responsief is. Het verschil wat wij tweakers merken tussen HDD en SSD boeit de rest niet. Investeer dus in RAM. Als het niet meer te krijgen is, of te duur, kan je beter denken aan een nieuwe computer waar 7 of 8(.1) al bijgeleverd is.

Btw, Macs kan je gebruiken om te testen, als je weet wat je doet en hoe je die vage EFI boot opties ervan degelijk in MBR compatibiliteit krijgt. Heeft niets met unetbootin te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
Hero of Time schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 21:23:
[...]

Een SSD erin heeft niet veel nut als je met 512 MB RAM blijft werken. Je wilt het liefste dan 2 GB hebben, daarna een SSD of HDD niet veel meer uitmaakt. Bovendien maakt het veel mensen weinig uit hoe snel 't is, als 't maar werkt en een beetje responsief is. Het verschil wat wij tweakers merken tussen HDD en SSD boeit de rest niet. Investeer dus in RAM. Als het niet meer te krijgen is, of te duur, kan je beter denken aan een nieuwe computer waar 7 of 8(.1) al bijgeleverd is.

Btw, Macs kan je gebruiken om te testen, als je weet wat je doet en hoe je die vage EFI boot opties ervan degelijk in MBR compatibiliteit krijgt. Heeft niets met unetbootin te maken.
Ik zou het wel eens kunnen uitproberen hoe dat draait. Volgensmij kan het moederbord trouwens alleen maar 1gb, maar ik zou het eens moeten na checken. 1gb moet voldoende zijn lijkt mij. Maar idd. ram mag er zeker bij! Ik ben alleen bang dat ze windows afhankelijk is van Word. Dus ik ga even kijken wat de ram mogelijkheden zijn. Misschien is het een tijdelijke oplossing met linux. En dan xp voor word e.d.

Ik zal Crossover en Wine eens proberen, maar via playonlinux kreeg ik het niet zo snel aan de praat.

Ik draai Zorin/andere linux distro's niet op mijn macbook hoor, ik bedoelde dat ik de bootable images met unetbootin maak op mijn macbook, maar iets met formatteren van de usb ging niet goed denk ik. Niet juiste partitie stijl (mbr?) maar andere kant ging het vroeger altijd prima. Maar toen even op mijn desktop op windows de installatie usb gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Nazlive op 04-02-2014 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
is ubuntu waar je de xfce DE op zet hetzelfde als Xubuntu?
en idem dito voor linux mint: als ik mint mate vanaf dvd installeer en daarna de XFCE DE erop zet ipv MATE, heb ik dan mint XFCE? Of is dat te kort door de bocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is iets anders, want Xubuntu installeert wat andere standaard programma's dan wanneer je Ubuntu pakt en er Xfce bij installeert. Zelfde voor Mint. Maar de strekking is wel hetzelfde.

Ik vind Xfce best geniaal. In de jaren dat ik 't gebruik, vanaf 4.2 even uit m'n hoofd, is er weinig verandert aan de interface. Alleen de instellingen zijn wat anders geworden en Thunar, de file manager, heeft wat functionaliteit erbij gekregen, evenals Mousepad (kladblok). Maar zo erg als ze bij Gnome met versie 3 hebben gedaan is het niet. Ook KDE heeft een behoorlijke overhaul gehad toen ze naar versie 4 gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
edit: verwijderd want off-topic

[ Voor 86% gewijzigd door DeRooney op 04-02-2014 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 08:08

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hero of Time schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 21:23:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Een SSD biedt absoluut responsiviteit aan low-end systemen. Sterker nog, in de tijd van IDE CF-adapters, met verschrikkelijk trage doorvoersnelheid, was de lage responstijd van flashgeheugen een duidelijke verbetering in de desktopbeleving.
Ook met 2GB RAM en een trage HDD duurt het eeuwen voordat je PC en programma's opstarten.

Overigens is RAM uitbreiden of een redelijke SSD kopen een compleet ander kostenplaatje en zou ik gewoon allebei adviseren tweedehands te kopen. Goede SSD's met TRIM bestaan ondertussen al wat jaren, je hebt niet het nieuwste model nodig voor een fijne responsieve beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Thrackan schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 08:53:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Een SSD biedt absoluut responsiviteit aan low-end systemen. Sterker nog, in de tijd van IDE CF-adapters, met verschrikkelijk trage doorvoersnelheid, was de lage responstijd van flashgeheugen een duidelijke verbetering in de desktopbeleving.
Ook met 2GB RAM en een trage HDD duurt het eeuwen voordat je PC en programma's opstarten.
Je hebt een punt, maar je hebt veel meer profijt van genoeg RAM dan een snellere schijf. Ik heb 2 PCs en 2 laptops. De computers hebben SSDs, laptops HDDs (eentje met 5400 rpm, ander 7200 rpm). Er is wel een verschil tussen de systemen. maar dat is een stuk minder dan wanneer ik geen geheugen heb om de boel te starten. En omdat wij tweakers het verschil merken en ook willen, is het voor de gemiddelde consument niet noodzakelijk en heeft het geduld van die paar seconde langer wachten. Maar te weinig geheugen heeft effect op de gehele werking van het systeem, alles wordt dan trager ipv alleen het starten. Daarom dus RAM eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik denk niet dat het op een topic als deze niet nodig is om te zeggen, maar het is dan natuurlijk wel weer zinloos om alleen maar RAM bij te blijven prikken. Ik zie wel eens mensen die lijken te denken dat meer RAM de computer op magische wijze sneller maakt, maar als je er 32GB in prikt (als je moederbord zoveel überhaupt slikt) en vervolgens alleen Firefox gebruikt heb je geld verspild, want zelfs het hongerige Firefox heeft niet zoveel nodig. Als je maar genoeg RAM hebt, meer dan genoeg RAM is niet nodig. Verschilt alleen per gebruiker hoeveel genoeg precies is.

Sorry, my PDD-NOS was tingling :+ Moest even ter goede orde dit aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
ik heb nu verschillende namen langs horen komen: ubuntu (met unity), kubuntu (met kde), lubuntu (met lxde) en xubuntu (met xfce). maar bestaat gubuntu ook dan? of wil men daar niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag nog een Solaris 11.1 installatie gedaan met OpenFire.
Valt me nog reuze mee en werkt fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

arjoderoon schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 21:56:
ik heb nu verschillende namen langs horen komen: ubuntu (met unity), kubuntu (met kde), lubuntu (met lxde) en xubuntu (met xfce). maar bestaat gubuntu ook dan? of wil men daar niet aan?
er is wel een ubuntu gnome editie maar die heet geen gubuntu

http://ubuntugnome.org/

[ Voor 20% gewijzigd door Vicarious op 08-02-2014 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 19:55
Bij het bedrijf waar ik werk zijn ze opzoek naar een nieuw ERP. Een aantal partijen zijn uitgenodigd en met een aantal zijn al gesprekken gevoerd. Nu is het een feit dat van de huidige werkplekken veel verouderd is en vervangen moet worden. Maar dit is op te lossen doordat we het aantal werkplekken gaan verlagen naar 6-7 stuks. En we zo met de aanschaf van 1-2 nieuwe PC's klaar zijn. De server zal ook vervangen worden aangezien een gemiddelde laptop tegenwoordig net zo snel is :)

In eerste instantie werd er gedacht aan alleen een nieuwe server met ERP, en gerichte aankoop van 2 nieuwe werkplekken. Maar nu zat ik gistermorgen met een bak koffie het nieuws te lezen achter mijn Debian bak (thuis), en vroeg ik me eigenlijk af in hoeverre het mogelijk is om open-source te integreren in een bedrijfsomgeving. En kwam ik op 2 mogelijkheden;
  1. Werkplekken voorzien van bijvoorbeeld Debian distro en daarop een Citrix omgeving draaien zodat je vanuit daar kan inloggen op de server/ERP. Voor office de switch maken naar Libre Office en Outlook vervangen door Evolution. Eventueel zou je een ERP in een Cloud kunnen overwegen en werken vanuit een browser.
  2. Helemaal gaan voor een open-source oplossing. Werkplekken voorzien van bijvoorbeeld Debian, en overstappen naar openERP wat je gebruikt vanuit je browser.
Er zal 1 PC bij de service nog op windows blijven draaien omdat deze wordt gebruikt voor het programmeren van EPROMS etc. En dat wordt gedaan met Windows software. Op de werkplekken draaien we verder niet echt specifieke Windows software. Dus dat mag geen probleem zijn.

Nu ben ik zelf wat aan het googlen geweest naar voornamelijk openERP en heb ik ff een trail accountje aangemaakt. Kan dus zo kijken of openERP wel aan onze eisen voldoet.

Maar wat voor problemen zou je tegen kunnen komen met het switchen van een Windows omgeving naar 'Linux'. En is er ook iemand die bekend is met openERP en wat is zijn/haar mening hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
  • Laatst online: 10-09 20:00
Ben in voorbereiding op het installeren van pinguïn software op een SSD, maar kom twee versies tegen.

- Ubuntu
- Linux Mint

Daarna komt er XBMC erbij te staan, en niet de XBMCbuntu, want ik wil er meer mee kunnen doen.

Het is voor mijn HTPC, die nu nog op XP pro staat (E8500; 4GB Ram; GT630 4GB) Nog niet wetende (geen ervaring) wat beter zal gaan, ga ik W7 op de HDD zetten en linux op een SSD. Weet niet of het verstandig is beide misschien op de SSD te plaatsen?

Nu ben ik zelf al veel aan het zoeken en lezen geslagen, maar moet vooralsnog concluderen dat de verschillen relatief subjectief te noemen zijn, zeker door mijn gebrek aan kennis, heb ik nog geen feitelijk voorkeur voor welke ik zal moeten gaan?

Heeft iemand ervaring met beide versies en kan mij adviseren welke mogelijk beter te gebruiken? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Linux Mint is gebaseerd op Ubuntu, en er zijn inderdaad geen heel grote verschillen. Ik gebruik zelf Linux Mint, voornamelijk omdat Ubuntu standaard Unity heeft en ik dat niks vind, en Mint met Cinnamon komt, en dat vind ik de fijnste desktop environment die er is. Maar je kunt bijvoorbeeld Cinnamon ook op Ubuntu installeren, alleen kost dat iets meer werk.

Waarom zou je maar één OS op je SSD en de ander op de gewone HDD? Ik heb hier een dualboot met zowel Windows 7 als Mint op een SSD, en dan een data-schijf met een NTFS- en ext4-partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Chris7 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 09:51:
Waarom zou je maar één OS op je SSD en de ander op de gewone HDD? Ik heb hier een dualboot met zowel Windows 7 als Mint op een SSD, en dan een data-schijf met een NTFS- en ext4-partitie.
Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Waar kan ik daar een tutje van vinden? Moet ik dan de SSD partioneren, zodat er gescheiden twee OS op kan? Of moet ik iets anders doen?

Overigens zit mijn data in een NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Laatst online: 04-10 19:00
chocka schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 10:38:
[...]
Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Waar kan ik daar een tutje van vinden? Moet ik dan de SSD partioneren, zodat er gescheiden twee OS op kan? Of moet ik iets anders doen?

Overigens zit mijn data in een NAS
Maak 2 partities aan op je SSD. Installeer op de ene eerst Windows. Installeer daarna Linux Mint of Ubuntu op de andere partitie, de installer zal automatisch de andere nodige partities aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oftewel, gooi alles van de SSD af, maak tijdens de installatie van W7 1 partitie aan die genoeg ruimte heeft voor 't OS, laat de rest ongemoeid. Ubuntu of Mint pakt dan de niet gebruikte ruimte om te installeren.

Wat wil je er 'meer' mee doen dan media afspelen? Nog wat browsen en meer niet? Geen games oid? Waarom zou je dan voor Windows gaan? Het kost je een licentie en haalt er niet direct voordeel uit. Als je media op je NAS staat, kan je die in Linux heel mooi via NFS bereiken. Afhankelijk van de NAS is dat sneller dan een Windows share. Ligt er maar net aan wat je vereiste is voor performance, een full HD film doet 't over beide methodes prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Als je op de HTPC Linux wil zetten, is dan niet een distro als XBMCbuntu de de facto keuze (of soortgelijke distro's, ben even de naam kwijt van de anderen). Meteen een distro met kant en klare HTPC GUI en alles? Als je Ubuntu of Mint gebruikt ben je meer bezig met een desktop distro, terwijl je doorgaans niet echt desktop dingen doet op een HTPC. Verschil tussen voorgenoemde distro's is overigens nagenoeg alleen de user interface, en dat is in feite gewoon een applicatie, net zoals Firefox of Steam dat zijn, dus je kan XBMC altijd achteraf nog installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:24

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik draai zelf Xubuntu op mijn HTPC. XBMC start wel automatisch op, maar er zit eventueel een desktop achter voor het geval dat nodig is, en XFCE vind ik erg licht en fijn werken :)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Op mijn computer had ik eerst alleen Windows op de SSD, daarna Mint geïnstalleerd en vanuit het installatieprogramma een aparte partitie daarvoor aangemaakt. De installer werkt vind ik best wel goed en dat ging dan ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Hero of Time schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 12:29:Wat wil je er 'meer' mee doen dan media afspelen? Nog wat browsen en meer niet? Geen games oid? Waarom zou je dan voor Windows gaan?
Inderdaad, veel meer dan dat zal het niet gaan worden. En soms moet ik even wat branden en om de eea vreemde reden lukt dat niet op mijn PC, en wijk dan even uit naar mijn HTPC. Maar daar houd wel mee op.

De keuze hiervoor kwam meer door wat ik elders op TW had gelezen.
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 30 december 2013 @ 03:40:De ervaring leert dat tweakers hun verse OS binnen de kortste keren gesloopt hebben of in ieder geval in een situatie komen waarin ze niet weten hoe ze de problemen moeten oplossen en dan maar opnieuw installeren. Til daar niet te zwaar aan, zonder fouten maken leer je niks. Installeer Mint, rommel een paar dagen aan, leer er van en doe dan een nieuwe install. Probeer gewoon niet om het de eerste keer perfect te doen, dat lukt je toch niet. Zie je eerste installatie als oefening, de tweede keer ben je bekend met de terminologie en weet je beter wat je wil.

Verwacht niet dat je in een keer volledig kan overstappen. In het begin zal je nog vaak willen terugvallen op Windows omdat je weet hoe het werkt. Het zal een tijd duren voor je je thuis voelt op je nieuwe systeem.

Amanoo schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 14:26:
Als je op de HTPC Linux wil zetten, is dan niet een distro als XBMCbuntu de de facto keuze (of soortgelijke distro's, ben even de naam kwijt van de anderen). Meteen een distro met kant en klare HTPC GUI en alles? Als je Ubuntu of Mint gebruikt ben je meer bezig met een desktop distro, terwijl je doorgaans niet echt desktop dingen doet op een HTPC. Verschil tussen voorgenoemde distro's is overigens nagenoeg alleen de user interface, en dat is in feite gewoon een applicatie, net zoals Firefox of Steam dat zijn, dus je kan XBMC altijd achteraf nog installeren.
Ik kijk graag Formule 1 en niet alle wedstrijden zijn via TV te volgen, dus waarnodig bekijk ik dan sommige wedstrijden via een stream van RTL+ via de browser. Heb deze functionaliteit nog niet gevonden dat die mogelijk is met XBMC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
Hebben jullie ook dat je altijd blijft switchen van distro's. Had nu Zorin os 6 gekocht, 8 was fijn, maar niet LTS. Maar Zorin os 6 loopt helemaal te flikkeren bij mij, en ziet er ook niet echt strak uit. Eigenlijk vrij sneu dat ze er geld voor vragen want ze maken volgens mij niks zelf. Maar ik zal verder niet klagen. Twijfel nu weer om naar ubuntu te gaan. Of linux mint eens uit proberen.

Eigenlijk baal ik er toch van dat ik nu amd heb gekocht inplaats van Intel. Intel word veel beter ondersteund.

[ Voor 12% gewijzigd door Nazlive op 16-02-2014 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarop beredeneer je dat Intel beter ondersteund wordt? Kan je dat uitleggen? Ik heb een AMD PC en Intel PC, beide doen 't prima en heb er geen problemen mee.

Wat betreft distrohoppen, ik ben begonnen met XUbuntu en zit nu al een paar jaar op Debian Unstable. Puur voor werk heb ik een dual boot (moet de tweede nog installeren eigenlijk) tussen Debian Sid en Fedora zodat ik wat meer ervaring krijg met RH based distro's. Echt hoppen van Ubuntu naar Arch, dan weer iets anders, Mint, whatever heb ik niet gedaan. Alleen in een VM voor iets wat iemand op een forum had, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
Hero of Time schreef op zondag 16 februari 2014 @ 16:17:
Waarop beredeneer je dat Intel beter ondersteund wordt? Kan je dat uitleggen? Ik heb een AMD PC en Intel PC, beide doen 't prima en heb er geen problemen mee.

Wat betreft distrohoppen, ik ben begonnen met XUbuntu en zit nu al een paar jaar op Debian Unstable. Puur voor werk heb ik een dual boot (moet de tweede nog installeren eigenlijk) tussen Debian Sid en Fedora zodat ik wat meer ervaring krijg met RH based distro's. Echt hoppen van Ubuntu naar Arch, dan weer iets anders, Mint, whatever heb ik niet gedaan. Alleen in een VM voor iets wat iemand op een forum had, meer niet.
Misschien is ondersteund niet het goede woord, maar ik heb het idee, dat het vaak beter werkt bij intel. Als ik op youtube een filmpje kijk van elementary os op een intel pc, dan loopt het allemaal soepel, en bij mij hapert het. Ik denk dat je met Intel meer keuze hebt qua distro's e.d. Al zijn er uiteraard distro's die helemaal goed werken hoor. Zoals OpenSuse draaide goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Nazlive schreef op zondag 16 februari 2014 @ 15:32:
Hebben jullie ook dat je altijd blijft switchen van distro's. .
Ja, zeker in het begin. Dat komt voornamelijk omdat je nog niet zo super bekend bent met Linux en er veel mogelijkheden zijn en je dus van alles wil proberen. Later kom je erachter dat het eigenlijk geen fuck uit maakt welke distro je installeert en dat je elke distro naar eigen wens kunt inrichten (DE's kun je zelf installeren, de meeste programma's zijn gewoon in alle distro's en repo's aanwezig en niet distro-specifiek). Het grootste verschil zit dan onder de motorkap (.deb, .rpm, source-based etc.) maar als je voornamelijk met de desktop environment werkt heb je dat vaak niet eens in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
Vicarious schreef op zondag 16 februari 2014 @ 17:13:
[...]

Ja, zeker in het begin. Dat komt voornamelijk omdat je nog niet zo super bekend bent met Linux en er veel mogelijkheden zijn en je dus van alles wil proberen. Later kom je erachter dat het eigenlijk geen fuck uit maakt welke distro je installeert en dat je elke distro naar eigen wens kunt inrichten (DE's kun je zelf installeren, de meeste programma's zijn gewoon in alle distro's en repo's aanwezig en niet distro-specifiek). Het grootste verschil zit dan onder de motorkap (.deb, .rpm, source-based etc.) maar als je voornamelijk met de desktop environment werkt heb je dat vaak niet eens in de gaten.
Ik moet me er idd. nog meer in gaan verdiepen, maar dat komt langzaam met de tijd wel. Ik moet in iedergeval niet teveel op uiterlijk/fancy afgaan merk ik. Ik wil nu gewoon iets hebben wat werkt en strak in elkaar zit. Ik ga nu xubuntu eropzetten, en dan laat ik het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Wat ik deed, toen ik Linux voor het eerst installeerde, was via deze link https://sites.google.com/site/computertip/Home alles configureren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nazlive schreef op zondag 16 februari 2014 @ 16:37:
[...]

Misschien is ondersteund niet het goede woord, maar ik heb het idee, dat het vaak beter werkt bij intel. Als ik op youtube een filmpje kijk van elementary os op een intel pc, dan loopt het allemaal soepel, en bij mij hapert het. Ik denk dat je met Intel meer keuze hebt qua distro's e.d. Al zijn er uiteraard distro's die helemaal goed werken hoor. Zoals OpenSuse draaide goed.
Grafische performance is puur je videokaart. Wat je op Youtube ziet, kan met een dikke videokaart gedaan zijn, terwijl jij met een AMD APU en de OpenSource radeon driver in software rendering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
Hero of Time schreef op zondag 16 februari 2014 @ 19:46:
[...]

Grafische performance is puur je videokaart. Wat je op Youtube ziet, kan met een dikke videokaart gedaan zijn, terwijl jij met een AMD APU en de OpenSource radeon driver in software rendering.
Zou idd. kunnen, maar ik zou zelf niet denken dat mijn apu (5800K) niet genoeg vermogen heeft. Maar dat is misschien kwestie van instellen of iets dergelijks waarvan ik nog niet op de hoogte ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-10 18:33
Hero of Time schreef op zondag 16 februari 2014 @ 19:46:Grafische performance is puur je videokaart. Wat je op Youtube ziet, kan met een dikke videokaart gedaan zijn, terwijl jij met een AMD APU en de OpenSource radeon driver in software rendering.
Maar de stelling dat 'Intel beter/makkelijker draait' zou ik wel kunnen onderschrijven.
Met Intel weet je iig dat je een redelijke open-source driver hebt/krijgt.
Met AMD is het nog afwachten of je niet je kernel moet downgraden, wil je de nieuwste Catalyst versie installeren omdat de open-source versie helemaal om te huilen is.
Waar "vroegah" nVidia de meest brakke drivers afleverde, is dat stokje nu overgenomen door MADAMD.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nazlive schreef op zondag 16 februari 2014 @ 20:49:
[...]

Zou idd. kunnen, maar ik zou zelf niet denken dat mijn apu (5800K) niet genoeg vermogen heeft. Maar dat is misschien kwestie van instellen of iets dergelijks waarvan ik nog niet op de hoogte ben.
Instellen kan, maar de fglrx driver installeren kan iig al helpen. Hopen dat die je APU ondersteund. Het kan beter zijn voor 3D, maar 2D is de radeon driver nog beter.
Baserk schreef op zondag 16 februari 2014 @ 22:00:
[...]

Maar de stelling dat 'Intel beter/makkelijker draait' zou ik wel kunnen onderschrijven.
Met AMD is het nog afwachten of je niet je kernel moet downgraden, wil je de nieuwste Catalyst versie installeren omdat de open-source versie helemaal om te huilen is.
Waar "vroegah" nVidia de meest brakke drivers afleverde, is dat stokje nu overgenomen door MADAMD.
AMD was altijd al brak, het heeft het stokje nooit overgenomen. nVidia heeft 'm gewoon achter gelaten. De open source nouveau driver is ook een stuk beter geworden. Het is dat Debian geen VDPAU support erbij heeft, omdat het wat meer gesloten is (het valt buiten hun licentiebeleid), maar anders zou ik geen nVidia driver gebruiken, maar nouveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Baserk schreef op zondag 16 februari 2014 @ 22:00:
[...]

linux-driver van nvidia loopt gelijk met die vna windows. (paar maanden geleden zelfs voor - waarna feature geschrapt werd :+)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Sepp14 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 19:27:
Wat ik deed, toen ik Linux voor het eerst installeerde, was via deze link https://sites.google.com/site/computertip/Home alles configureren
me too.

ik heb diverse distro's nu geprobeerd: zorin, xubuntu en mint. en langer geleden ook ubuntu en opensuse.

ik heb gisteren maar mint13 xfce geinstalleerd omdat xubuntu weer niet wou. en was bang dat mijn laptop opensuse niet zou trekken

overigens lees ik her en der over E17. deze desktop manager zit alleen nog niet standaard in veel distro's: geen Eubuntu, geen mint E17.. maar ik lees dat hij wel betere perfprmance levert.

Gaat dat nog komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Weet alleen dat over een tijd Mint17 LTS komt. Heb nu Mint16.
Of het ook al in de Mint17 zit wat jij bedoelt weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Debian heeft gewoon E17 beschikbaar. Het lijkt mij daarom sterk dat Ubuntu (en daarbij dus ook Mint) deze niet in de repo heeft. Een directe smaak om gelijk te installeren met E17 heb je niet. Je zal dan een base install moeten doen, zonder GUI en dan de GUI e.d. handmatig installeren. Of je doet een gewone volledige installatie en zet er E17 naast.

Zie ook http://packages.ubuntu.com/search?keywords=e17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Peter2_
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-09 14:41
arjoderoon schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:27:
[...]

me too.

ik heb diverse distro's nu geprobeerd: zorin, xubuntu en mint. en langer geleden ook ubuntu en opensuse.

ik heb gisteren maar mint13 xfce geinstalleerd omdat xubuntu weer niet wou. en was bang dat mijn laptop opensuse niet zou trekken

overigens lees ik her en der over E17. deze desktop manager zit alleen nog niet standaard in veel distro's: geen Eubuntu, geen mint E17.. maar ik lees dat hij wel betere perfprmance levert.

Gaat dat nog komen?
Er is in elk geval een versie van Sabayon Linux met E17 : Zie http://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/sabayonlinux/iso/daily/ voor de ISO's

Sabayon heeft een rolling release.

Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
is een distro met een specifieke DE gewoon de distro met die DE of is de distro helemaal ingesteld op/aangepast voor die specifieke DE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
arjoderoon schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:57:
is een distro met een specifieke DE gewoon de distro met die DE of is de distro helemaal ingesteld op/aangepast voor die specifieke DE?
Ja! Nee. Misschien! :+

Het hangt helemaal van de distro af. Je kunt een distro zien als een verzameling software + configuratie. Bij de ene distro gaan ze daar verder in dan bij de andere. Onder water maakt het niet zoveel uit: die configatie kan je zelf ook doen, maar dat is niet wellicht altijd even makkelijk. Ik bedoel dat je een Debian kunt configureren tot ie eruit ziet als Ubuntu als je dat zou willen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik wil een Linux distro gaan draaien om ervaring op te doen met Linux. Nu is de vraag niet welke distro, maar welke laptop moet ik nemen :)

Als eerste een domme vraag, maar zijn er (buiten Apple) laptops zonder een windows toets? Wat als je een Linux liefhebber bent, dan moet je je toch dood ergen aan de windows toets? :P

Doet die toets überhaupt wel wat? Ik heb geen budget en zou Backtrack moeten kunnen draaien. Iemand enige tips? Liefst een laptop zonder Windows toets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je je daar druk om maakt moet je een andere hobby zoeken. Plak er gewoon een pinguin overheen als je ermee zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 23:25:
Als je je daar druk om maakt moet je een andere hobby zoeken. Plak er gewoon een pinguin overheen als je ermee zit.
Ik ben vast niet de enige die zich daar aan zou storen (hoop ik). Misschien toch weer een sessie inplannen met mijn psychiater :P
Pagina: 1 ... 33 ... 46 Laatste

Dit topic is gesloten.