linux op thinkpad r31 wil maar niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 20:43
vandaag geprobeerd om op een oude thinkpad r31 (1,2 ghz celeron, 632mb ram) een linux distro te installeren.
Nu, na een dag ploeteren, nog steeds niet gelukt. had nog een cd's liggen met xubuntu 11.4 of ubuntu 12
de ene na de andere foutmelding helaas terwijl in principe de laptop nog prima te gebruiken zou moeten zijn.

Krijg ook niet de kans om de harde te checken op fouten, niets doet het namelijk. Net had ik ubuntu 12 wel de live versie. Zag ik niets dan een bureaublad achtergrond.

via mijn xubuntu kreeg ik nog een keuze scherm. als ik koos voor nu installeren was het enige resultaat een initramfs error.

hiervoor had ik nog een redelijk schone install van xp. Van daaruit dacht ik even via wubi kubuntu erop te zetten, maar dat liep mooi anders. Nadat wubi klaar was en ik moest rebooten, kreeg ik een zwart scherm met ' booting normal mode' (of iets van die strekking) en daarna bleef het scherm gewoon zwart.

Waar o waar kan hier het probleem door veroorzaakt worden?
brakke hd? Brak geheugen? iets ander braks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 13:12

TommieW

Numa numa.

Als we weten welke foutmeldingen het zijn, kunnen we misschien nog wat vinden. Maar met de informatie die we nu hebben, kunnen we niet veel.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
merendeel geen foutmeldingen.... er gebeurt gewoon niets.

die xubuntu error was deze:
https://dl.dropboxusercon...9/IMG_20140122_150626.jpg

bij ubuntu krijg ik nu nog dit:
loading bootlogo
EDD: error bb00 reading sector 354294
EDD: error bb00 reading sector 354346
bootlogo: invalid file format
error setting up gfxboot
boot:

[ Voor 38% gewijzigd door DeRooney op 22-01-2014 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Klinkt in beide gevallen alsof de cd niet meer goed gelezen kan worden.

Staat er nog een werkend OS op de laptop? Probeer dan daarin de cd helemaal te lezen. Anders kun je de cd's testen op een andere pc, maar misschien is het de combinatie van cd en drive in de laptop.

Kan de laptop ook booten van USB? Wellicht kun je het met een usb stick proberen?

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
als 'removable devices' telt als booten van usb dan kan het. maar heb met via unetbootin een usb boot voor lubuntu gemaakt en daar wordt niets mee gedaan bij het booten.

is dat nog te flashen? via een nieuwere bios die booten vanaf usb ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is de schijf via SATA aangesloten? Zoja, dan in ander systeem hangen (alleen), installeren, terug plaatsen.

USB boot is er of is er niet. Een BIOS update zou kunnen werken, maar als externe media wordt gedoeld op USB aangesloten floppy en CD/DVD drives, dan heb je verder pech. Je kan natuurlijk altijd nog PXE boot proberen ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Al mijn oude PC's en laptop (10 jaar oud) draaien Lubuntu versie 12.04, kan niet hoger daar mijn hardware geen PAE ondersteund. Maakt verder niets uit want alles draait als een trein.

Foutmeldingen, misschien ook even BIOS op default zetten en natuurlijk wel eerst controleren of hard schijf en CD geen fouten hebben!

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zo heel moeilijk is dit niet jongens...

http://askubuntu.com/ques...error-bb00-reading-sector

Je installatiemedium is brak, of je ODD.

Als alternatief zou je Debian kunnen proberen te installeren, als dat werkt weet je in elk geval dat alles het zou moeten doen en kan je naar wat meer gesuikerde distro's kijken. De netinstall iso is lekker klein en kan je prima gebruiken voor een installatie.

http://cdimage.debian.org....0-amd64-i386-netinst.iso

USB Boot zou je met unetbootin kunnen testen. Maak bijvoorbeeld een freedos stickje, kan je heel snel even uitproberen.

Thinkpads werken meestal wel prima met Linux, en USB Boot wordt ook ondersteund. Heb recent not T30's en T32's gehad die een versie Linux setup met een IDE SSD (!) nodig hadden. Soms was de ODD stuk, en dan kan je USB Boot doen. Is wel erg traag in de gevallen waar je alleen USB 1.1 hebt, en dan is PXE makkelijker.

Je kan met Slax heel makkelijk een PXE bootserver opzetten, en dan Slax op je target machine booten via PXE. Daarna kan je met debootstrap Debian, Ubuntu en andere Debian-afgeleide distro's installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
met odd wordt hier optical disk drive bedoeld?
gisteren nadat ik maar gestopt was in bed nog even gezocht. bij de ibm zit de usb boot onder de hdd's en niet onder de removable devices.
maar het is wel 1.1. thanks voor de tips, ik zal ze eens proberen

de r31 heeft blijkbaar toch andere boot opties dan de x31. via lenovo pagina's over een bios update lees ik bij de x31 over usb support en bij de r31 zie ik daar niets over.

met de stick erin (via unetbootin klaar gemaakt om kubuntu te installeren) zijn dit mijn boot opties:
https://www.dropbox.com/s...2/IMG_20140123_195710.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door DeRooney op 23-01-2014 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
op basis van deze pagina: http://www.thinkwiki.org/wiki/Supported_Boot_Devices is booten via usb niet mogelijk.

ik ga proberen om Plop op mijn CDRW te krijgen en hopelijk boot die nog wel, de cdrom drive is er nog niet volledig mee gestopt.

[ Voor 30% gewijzigd door DeRooney op 24-01-2014 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

arjoderoon schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 07:33:
met odd wordt hier optical disk drive bedoeld?
gisteren nadat ik maar gestopt was in bed nog even gezocht. bij de ibm zit de usb boot onder de hdd's en niet onder de removable devices.
maar het is wel 1.1. thanks voor de tips, ik zal ze eens proberen

de r31 heeft blijkbaar toch andere boot opties dan de x31. via lenovo pagina's over een bios update lees ik bij de x31 over usb support en bij de r31 zie ik daar niets over.

met de stick erin (via unetbootin klaar gemaakt om kubuntu te installeren) zijn dit mijn boot opties:
https://www.dropbox.com/s...2/IMG_20140123_195710.jpg
Schroef anders eens die HDD eruit, hang in ander systeem. Installeer daar en schroef HDD terug.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

arjoderoon schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 15:40:
op basis van deze pagina: http://www.thinkwiki.org/wiki/Supported_Boot_Devices is booten via usb niet mogelijk.

ik ga proberen om Plop op mijn CDRW te krijgen en hopelijk boot die nog wel, de cdrom drive is er nog niet volledig mee gestopt.
Plop kun je indien nodig ook op een diskette zetten, indien de laptop daar een drive voor heeft.

offtopic:
Plop is ook erg handig als je een virtuele pc van USB wil laten starten :D

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-09 19:25
Gezien je specs, en je reactie in welke linux bistro waar je het over Zorin Os core had, wilde ik je even laten weten dat er ook nog een lite versie is. Kijk daar eens naar.
Pagina: 1