Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
- Hero of Time
- Registratie: Oktober 2004
- Laatst online: 07-10 21:19
There is only one Legend
/u/125506/link-8bit.png?f=community)
Er is overigens niemand die jou weerhoud om de toets vlak te schuren, een stikker overheen te plakken of gewoon van het toetsenbord verwijdert (met daarbij wel een grote kans dat 't stuk gaat).
Commandline FTW | Tweakt met mate
Saved by the buoyancy of citrus
Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux
Al ga je stiekem toch weer een boel tweaken en dan kom je al snel bij de terminal uit. Voor mij niks mis mee, maar misschien toch weer lastig voor anderen.
Ik vraag me wel af of het bij Linux distro's nuttig is om dadelijk naar bv 14.04 LTS te gaan?
Ik vrees dat ik weer een boel tweaks en instellingen ga moeten overdoen.
Ik hang al mijn window-management keybindings (voor minimaliseren, maximaliseren, sluiten, desktop swtichen etc etc) onder die toets.Squ1zZy schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 23:18:
Als eerste een domme vraag, maar zijn er (buiten Apple) laptops zonder een windows toets? Wat als je een Linux liefhebber bent, dan moet je je toch dood ergen aan de windows toets?
Windows toets voor window management, niks om je aan te ergeren toch?
- Hero of Time
There is only one Legend
Dat is heel goed mogelijk. Let ook op dat je de eerste maand of twee maanden nog een sloot aan updates krijgt, want ze schoppen een versie gewoon de deur uit, ongeacht de stabiliteit ervan. Daarna gaan ze pas wat doen aan alle crashes die je krijgt.Hold schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 12:17:
Ik ben een jaartje of 2 geleden overgestapt van Win7 op Xubuntu 12.04 LTS en vind dit nog steeds een behoorlijke verademing. Zeker als je Win8 gaat bekijken.
Al ga je stiekem toch weer een boel tweaken en dan kom je al snel bij de terminal uit. Voor mij niks mis mee, maar misschien toch weer lastig voor anderen.
Ik vraag me wel af of het bij Linux distro's nuttig is om dadelijk naar bv 14.04 LTS te gaan?
Ik vrees dat ik weer een boel tweaks en instellingen ga moeten overdoen.
Was voor mij persoonlijk (en nog een paar andere redenen) om naar Debian met rolling release te gaan.
- Hero of Time
There is only one Legend
Bij de LTS versies letten ze daar wel degelijk op aangezien ze die nog een paar jaar moeten ondersteunenHero of Time schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 08:15:
Heh, als ze een nieuwe Mint hebben en de Ubuntu waar 't op gebaseerd is, is rete instabiel, heb je aan Mint ook niet veel.
Vicariously I live while the whole world dies
En dan vooral, wat merkt mijn vrouw ervan...
- Hero of Time
There is only one Legend
12.04, de huidige LTS, was anders echt niet zo stabiel toen ze 'm uitbrachten. Er kwam alsnog een hele sloot aan updates in de eerste tijd. Dat ze iets lang moeten onderhouden betekend niet dat ze een release de deur uit trappen voordat deze werkelijk af zou moeten zijn.Vicarious schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 08:26:
[...]
Bij de LTS versies letten ze daar wel degelijk op aangezien ze die nog een paar jaar moeten ondersteunen
Je hebt minder automatische dingen in Debian dan Xubuntu, zoals gesloten driver installatie, firmwares en een auto-update functie (update-manager). Het is bij Debian allemaal wat meer vanilla, geen pre-made configuraties en uiterlijke aanpassingen vergeleken met Xubuntu.Hold schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 09:42:
Ik ben nog steeds een beetje n00b in linux, dus ik vraag me af wat de voor- en nadelen zouden zijn van Debian met Xcfe ten opzichte van Xubuntu.
En dan vooral, wat merkt mijn vrouw ervan...
Als je Debian Stable draait, kan je wel merken dat ondanks je wat oudere software draait, het stabieler is dan bij Ubuntu, al ligt het er maar net aan wat je doet.
Ik heb nog wat op google gelezen over de verschillen en waarschijnlijk blijf ik best nog even bij Xubuntu tot ik me wat meer op mijn gemak voel binnen linux.Hero of Time schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 10:22:
Je hebt minder automatische dingen in Debian dan Xubuntu, zoals gesloten driver installatie, firmwares en een auto-update functie (update-manager). Het is bij Debian allemaal wat meer vanilla, geen pre-made configuraties en uiterlijke aanpassingen vergeleken met Xubuntu.
Vorige keer heb ik in oktober pas the 12.04 geïnstalleerd. Dan zijn de meeste bugs wel verdwenen, denk ik.
Heb toentertijd Ubuntu 12.04 LTS geinstalleerd maar vond het stroperig de besturing. Was ook natuurlijk wennen als je altijd Windows gebruikte (vista toen).
Terwijl ik denk dat de meeste distro wel stabiel draaien voor de huis tuin en keuken gebruiker die eens wat anders wilt.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
- Hero of Time
There is only one Legend
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Vooral de browsers durven nog wel eens echt crashen, vooral met flash content (zelfs met hardware accelaratie uitgeschakeld)
Het gaat ook wat moeilijker om met copy-paste'n.
Ik heb ooit deze gehad:Squ1zZy schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 23:18:
Als eerste een domme vraag, maar zijn er (buiten Apple) laptops zonder een windows toets? Wat als je een Linux liefhebber bent, dan moet je je toch dood ergen aan de windows toets?

Weet niet of er nog Linux based laptops nog op de markt zijn.
Ja, maar bij Mint wachten ze volgens mij dan totdat er updates zijn om het stabieler te laten werken. Uiteindelijk maakt het dan niet heel veel uit, maar er zijn dan in ieder geval geen versies die bij uitkomen niet goed werken, wat zoals jij zegt bij Ubuntu dan wel het geval kan zijn.Hero of Time schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 08:15:
Heh, als ze een nieuwe Mint hebben en de Ubuntu waar 't op gebaseerd is, is rete instabiel, heb je aan Mint ook niet veel.
- Hero of Time
There is only one Legend
Dat software crasht en vastloopt heeft echt niets te maken met het feit dat het op MS of Apple is gefocust. Pak een versie van Firefox, gebruik 'm in Ubuntu die net uit is en gebruik diezelfde versie in een andere distro. Daar heb je al andere resultaten. Het gaat namelijk ook om de samenwerking en bugs in de libraries die aangesproken worden.Sepp14 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 11:59:
Maar dat heeft meer te maken met dat de hele software/hardware grotendeels op basis van MS en Apple gebaseerd is. Dat heeft meer economische redenen dus maar dat is meer een hele andere discussie.
Ik draai nu Debian Sid en heb minder crashende software gehad dan toen ik Ubuntu draaide, en de software is niet veel verandert. Sterker nog, toen ik over ging merkte ik al gelijk verbetering, dus nieuwere versie is 't ook niet gelijk.
Flash is gewoon ruk op Linux. Adobe heeft de support stop gezet, komt niet verder dan 11.2 (terwijl Windows en OSX ondertussen op 12 zitten) en was vanaf 't begin al onstabiel. Als je flash achterwege laat, is 't geheel een stuk stabieler.Hold schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 12:00:
Ik moet zeggen dat voor mijn gevoel Xubuntu minder "stabiel" lijkt dan Win7.
Vooral de browsers durven nog wel eens echt crashen, vooral met flash content (zelfs met hardware accelaratie uitgeschakeld)
Het gaat ook wat moeilijker om met copy-paste'n.
Dus Firefox zou stabieler moeten werken op Debian dan op Ubuntu? Zelfs zonder flash content is het crashen van Firefox namelijk mijn grootste ergernis.Hero of Time schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 12:52:
[...]
Dat software crasht en vastloopt heeft echt niets te maken met het feit dat het op MS of Apple is gefocust. Pak een versie van Firefox, gebruik 'm in Ubuntu die net uit is en gebruik diezelfde versie in een andere distro. Daar heb je al andere resultaten. Het gaat namelijk ook om de samenwerking en bugs in de libraries die aangesproken worden.
Maar dat Flash ruk is, dat geldt voor elk OS. Ik kan me een tijd herinneren toen Flash op Windows slechter werkte dan op Linux. En dat zegt vooral veel over hoe slecht het op Windows was. Momenteel wil het op Linux wel beter werken dan toen, en vermoedelijk op Windows nog beter, maar Flash is gewoon ruk, dat is gewoon een feit. Tijd dat het een stille dood sterft.
Ach, dat is een beetje een oud zeer en wellicht wat off-topic hier.Amanoo schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 13:45:
Ik heb met Flash al weinig last, en zonder krijg ik mijn browser al helemaal niet aan het crashen. Dan moet ik toch wel vermoeden dat er iets niet klopt aan jouw setup. En dat is op Mint, een afgeleide van Ubuntu.
Uiteindelijk heeft de kernel updaten nog het meeste geholpen. Vandaar dat ik me afvraag of ik toch niet beter de nieuwste distro's neem, want FF blijft af en toe crashen.
- Hero of Time
There is only one Legend
Dat is mogelijk, maar ik durf het niet te beweren. Het is en blijft een complex iets. Vooral omdat Debian zelf patches doorvoert EN de naam aanpast naar Iceweasel.Hold schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 13:32:
[...]
Dus Firefox zou stabieler moeten werken op Debian dan op Ubuntu? Zelfs zonder flash content is het crashen van Firefox namelijk mijn grootste ergernis.
System76.Squ1zZy schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 23:18:
Doet die toets überhaupt wel wat? Ik heb geen budget en zou Backtrack moeten kunnen draaien. Iemand enige tips? Liefst een laptop zonder Windows toets
Maar als je geen budget hebt word het of lastig of heel makkelijk, beetje afhankelijk van wat je met die kreet bedoeld.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Edit: na het typen van de tekst bedacht ik me ineens, ik kan ook wel ff googlen in het engels.
Ik kwam onderstaande site tegen, iemand ervaring met 1?
http://linux-sound.org/distro.html
[ Voor 25% gewijzigd door Totaalgeflipt op 05-03-2014 23:31 ]
http://www.linuxmint.com/
Heb ik wel eens geprobeerd in het verleden en stond er toen bekend om dat standaard de meeste codecs al in de distro zaten. En dat was niet altijd het geval bij bijvoorbeeld Ubuntu.
Wat voor hardware gebruik je? Hoeveel moeite wil je er zelf nog in steken? En wil je die radio alleen vanaf de pc zelf bedienen, of eventueel ook vanaf smartphones?Totaalgeflipt schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 23:29:
Voor een pc bij ons op de club ben ik opzoek naar een goede unix distro. Het gaat alleen gebruikt worden als muziek computer af te spelen en om bijvoorbeeld wat websites te raadplegen en internet radio. Kan ik dan uit de voeten met een Damn Small Linux of raden jullie iets anders aan?
Edit: na het typen van de tekst bedacht ik me ineens, ik kan ook wel ff googlen in het engels.
Damn Small zou ik niet doen, volgens mij wordt dat al jaren niet meer onderhouden. Het hierboven genoemde Mint zou kunnen, maar dan heb je meteen een complete desktopomgeving die helemaal bol staat van de software die je waarschijnlijk niet nodig heeft.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Een simpel Dell systeempje verwacht ik te gaan gebruiken. Zit gewoon een onboard geluidskaartje in, verder niks speciaals.Demoniac schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 07:52:
[...]
Wat voor hardware gebruik je? Hoeveel moeite wil je er zelf nog in steken? En wil je die radio alleen vanaf de pc zelf bedienen, of eventueel ook vanaf smartphones?
Damn Small zou ik niet doen, volgens mij wordt dat al jaren niet meer onderhouden. Het hierboven genoemde Mint zou kunnen, maar dan heb je meteen een complete desktopomgeving die helemaal bol staat van de software die je waarschijnlijk niet nodig heeft.
Het moet gewoon een beetje makkelijk te bedienen zijn, nummertje zoeken en afspelen. Af en toe de collectie eens bijwerken met een usb stickje met muziek. Heb redelijke ervaring met verschillende unix systemen. Dus enige moeite erin steken is geen bezwaar.
Bediening gaat gewoon vanaf het scherm vanachter de bar. Met muis en toetsenbord
We zijn ook bezig met een nieuw clubhuis en hierop komen 2 camera's te staan tijdens de bouw. Er komt een NAS in de meterkast voor opslag van beelden. Dus het zou ook mooi zijn als hij daar gewoon verbinding mee kan maken. Maar ik denk dat dit out-of-the-box gewoon wel wordt ondersteund. Verwacht daar eerlijk gezegd weinig problemen mee
Ubuntu heeft een gemakkelijke installatie, werkt meteen goed na installatie en ook de GUI is wel naar wens. Alleen is het wat traag, een beetje instabiel (gezien de foutmeldingen) en doet ook wat bloated aan met alle software van Ubuntu zelf.
Dus vroeg ik me af welke distro wellicht een goed alternatief is. Ik wil er gewoon mee kunnen internetten en heb een LAMP stack nodig voor Wordpress. Snel lokaal even git pull/clone doen en bij de klant gewoon een website laten zien.
Linux Mint zie ik vaak terug komen, maar hoe volwassen is dat en heeft het niet teveel weg van Ubuntu? Verder heb ik weinig verstand van de verschillende distro's, dus wellicht kunnen jullie enkele alternatieven voor Ubuntu aandragen.
- Hero of Time
There is only one Legend
Zelf draai ik Debian Unstable/Sid met Xfce als DE. Bevalt mij prima zoals Xubuntu mij destijds erg aantrok (vergeleken met standaard Gnome van Ubuntu). Ondanks de naam van de release (is tevens rolling) is het alles behalve instabiel. Misschien hier en daar eens een keer iets dat niet helemaal 100% goed gaat, maar voor ik over ging had ik met Ubuntu meer gezeik.
Verder ligt de distro keus ook aan je kennis en vaardigheden van Linux. Ben je beginner, weet je je weg of ben je een veteraan die alles via de command line kan doen?
Ik heb het me hier ook laten aanpraten, maar zou niet meer zonder willen...
Overigens is er ook een Debian Edition van Mint, dat is een semi-rolling release gebaseerd op Debian Testing.
Als je Ubuntu bloated vindt, probeer dan ook zeker Debian. Mint heb ik geprobeerd, maar ik heb altijd het gevoel dat Debian wat 'neutraler' is en meer divers, gezien de verschillende configuraties waarin ik Debian draai.
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.
Een beetje laat misschien, maar dat valt best op te lossen. Met een stickertje er overheen bijvoorbeeld! Misschien niet het toppunt van "nette, strakke afwerking", maar het zou goed moeten werken.Squ1zZy schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 23:18:
Ik wil een Linux distro gaan draaien om ervaring op te doen met Linux. Nu is de vraag niet welke distro, maar welke laptop moet ik nemen
Doet die toets überhaupt wel wat? Ik heb geen budget en zou Backtrack moeten kunnen draaien. Iemand enige tips? Liefst een laptop zonder Windows toets
http://www.unixstickers.com/stickers/linux-keyboard-stickers
Website erbij met leuke pinguinstickers en stickers van populaire distro's (speciaal voor over je Windows-toetsen)... Zit er iets bij dat je bevalt?
En ja, die toets doet ook wat bij niet-Windows-besturingssystemen. Hij wordt ook wel "meta key" genoemd en onder Linux Mint met Cinnamon gebruik ik het om vensters te "snappen" (zal vooral door Cinnamon komen, maar is ook handmatig in te stellen). Net als in Windows (7)! En hij kan ook nog eens het menu openen. Heel makkelijk als je Windows gewend bent.
Misschien is Elementary OS iets. Of Chrome OS ?Totaalgeflipt schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 23:29:
Voor een pc bij ons op de club ben ik opzoek naar een goede unix distro. Het gaat alleen gebruikt worden als muziek computer af te spelen en om bijvoorbeeld wat websites te raadplegen en internet radio. Kan ik dan uit de voeten met een Damn Small Linux of raden jullie iets anders aan?
- Hero of Time
There is only one Legend
Aantal hebben hier al aangegeven dat eOS niet zo stabiel en geweldig blijkt te zijn als geadverteerd wordt en ChromeOS is in mijn ogen veel te beperkt. Geen persoonlijke ervaring met beide overigens.ThinkPadd schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 22:44:
[...]
Misschien is Elementary OS iets. Of Chrome OS ?
Verwijderd
Op het internet lees je als je een EUFI BIOS hebt het beste Mint 16, kan installeren, en op het internet wordt ik er ook niet echt wijs van. Waarom Mint 16? Speciaal omdat het beter werkt voor het EUFI BIOS? Terwijl de support tot Juli 2014 is en van Mint 13 tot 2017.
Het systeem,
Asrock Z77 Extreme4
I7 2600
MSI HD 7850 2gb OC
DVD/CD brander
750 GB hardeschijf
Als je niet "vastzit" aan bepaalde "Windowssoftware", kan ik Mint zeker aanraden. Ik ben zelf enige tijd over, met alles behalve een paar games (Steam en indies doen het goed op Linux
- Hero of Time
There is only one Legend
Verwijderd
Ik heb op dit moment een laptop, me pc voeding is terug naar de leverancier ivm met kortsluiting.Hero of Time schreef op maandag 10 maart 2014 @ 21:43:
De reden waarom ze aangeven om geen Mint 13 te nemen icm UEFI is omdat Grub-efi niet beschikbaar is in die release. Die hebben ze om een of andere reden niet beschikbaar gemaakt. Er zijn in nieuwere releases ook nieuwere versies van Grub-efi opgenomen met elk meer verbeteringen. 16 is momenteel de laatste, maar volgende maand komt Ubuntu 14.04 uit. Iets erna komt Mint 17. Als je dus nog een paar maanden kunt wachten, neem je die. Of gewoon LMDE, Linux Mint Debian Edition. Rolling release dankzij snapshots uit Debian Testing. En werkt ook gewoon prima met UEFI.
dan zou ik voor Linux Mint Debian gaan, hoelang heeft deze ondersteuning qua updates etc, dat zie ik niet op de website.
- Hero of Time
There is only one Legend
- Hero of Time
There is only one Legend
Als ik echt moet kiezen tussen Mint normaal en Mint LMDE, zou ik LMDE pakken. Maar dat is persoonlijk.
Overigens komt het niet vaak voor dat we lokaal wat laten zien aan de klant. Maar voor de enkele keren dat het wel voor komt, is het handig om wat achter de hand te hebben.
Verwijderd
Edubuntu
Kubuntu
Xubuntu
Lubuntu
Ubuntu Studio
Mythbuntu
ik wil zelf goede performance en mooie weergave, zelf dacht ik aan Kubuntu, tips zijn welkom
- Hero of Time
There is only one Legend
Er is maar 1 persoon die jou kan vertellen welke je moet nemen: jijzelf. Let wel, KDE ziet er slick uit, maar kan ook traag aanvoelen afhankelijk van je specs. X en L zijn meer lichtgewicht, maar standaard minder fancy voor 't oog.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
En ik mis Ubuntu GNOME uit je lijstje, is wellicht ook interssant.
Zelfs gebruik ik tegenwoordig Fedora met GNOME en daar ben ik ook heel tevreden over
Ik werk in de zorg en heb 2 desktops gehad. 1 met een AMD Sempron, de ander met Pentium D 820. Beiden hebben 1GB, maar ik heb zelf nog wel een reepje liggen.
1 van beide computers komt in een gemmenschappelijke ruimte voor mijn clienten. Er wordt enkel mee gesurft en soms een brief getypt. Meer gaat er niet op.
2 vragen.
Welke Linux kan ik het beste pakken voor bovenstaande en dat ook nog wel op XP of W7 lijkt qua uiterlijk? Dit omdat ze elders thin clients hebben die nog op XP draaien, maar dat zal wel W7 worden.
Welk van de bovenstaande Desktops kan ik het beste pakken voor gevraagde Linux?
Linux Mint MATE edition wellicht?
Deze is populair, kant-en-klaar, heeft de knop om een equivalent van het start menu uit te schuiven zit op dezelfde plek als onder Windows en is gebaseerd op Ubuntu waardoor je veel documentatie kunt vinden en gebruiken. Daar zou ik als eerst eens een LiveCD/DVD kan gaan proberen als ik jou was. Dan kom je er snel genoeg achter of het geschikt is.
Of een distributie met XFCE, waarbij je de layout dan zelf iets aanpast zodat deze meer op Windows lijkt. Even een balk verplaatsen en een button toevoegen, klikbaar allemaal. Xubuntu bijvoorbeeld?
Wellicht kun je als desktop ook naar LXDE kijken of dat iets voor je is.
Ik ga eens met dat mint mate aan de slag. De term kant en klaar bevalt me. Ik ben verpleegkundige. Ik wil het dus plaatsen en niet meer naar omkijken.
Linux mint cinnamon, dat is supermakkelijk te installeren, met Windows7 Pack (Cinnamon+ GTK3/2) erbij.

Cinnamon is misschien teveel voor de hardware, hangt er nogal van af wat voor GPU in deze PCs zit, want dat kan sowieso wel eens een issue zijn.
[ Voor 46% gewijzigd door Ultraman op 14-03-2014 12:16 ]
Kiezen voor Linux maar toch een dikke windows7 saus eroverJogai schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 11:59:
@maartend:
Linux mint cinnamon, dat is supermakkelijk te installeren, met Windows7 Pack (Cinnamon+ GTK3/2) erbij.
[afbeelding]
[ Voor 72% gewijzigd door Sepp14 op 14-03-2014 12:40 ]
http://zorin-os.com/
P.S. Daarnaast wil ik trouwens ook Linux Mint MATE aanraden. Werkt ook heel prettig/makkelijk en kan ook vanaf USB-stick getest worden. (Daar kan http://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/ bijvoorbeeld bij helpen.)The Look Changer lets you change your desktop to look and act like either Windows 7, XP, Vista, Ubuntu Unity, Mac OS X or GNOME 2 for ultimate ease of use.
[ Voor 20% gewijzigd door Nonstop decay op 14-03-2014 13:45 ]
- Hero of Time
There is only one Legend
Ik zou het ook niet doen, maar mensen willen toch voor de gek gehouden worden. Een profi uitziende win 9 wallpaper zou ook wel werken.Sepp14 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 12:38:
Off topic
[...]
Kiezen voor Linux maar toch een dikke windows7 saus erover
LXDE is ook prima zo in te richten: http://gnome-look.org/con...on=content&content=163150
[ Voor 14% gewijzigd door Jogai op 14-03-2014 15:59 ]
Ja. Linux doe ik voor mezelf, dan heb ik er nauwelijx omkijken naar.Sepp14 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 12:38:
Off topic
[...]
Kiezen voor Linux maar toch een dikke windows7 saus erover
Die XP/W7 schil is nodig voor mijn clienten. En scheelt mij werk. Dan denken ze dat alles hetzelfde blijft.
Zo werkt de wereld nou eenmaal.
https://plus.google.com/+NumixprojectOrg/posts/fgo3cAikTM9
De mockups zien er clean uit en kan wel eens mooi alternatief voor ElementaryOS worden.
| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |
Ach, ik vind dat altijd zo overtrokken. Als de desktop omgeving veranderd zouden ze ineens niks meer kunnen vinden? Waarom wordt er dan zo weinig geklaagd toen ze van een nokia dumpphone ineens naar een hippe Iphone of Android phone gingen? Blijkbaar kunnen mensen toch wel redelijk snel nieuwe manieren van bedienen begrijpen.maartend schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 16:06:
[...]
Ja. Linux doe ik voor mezelf, dan heb ik er nauwelijx omkijken naar.
Die XP/W7 schil is nodig voor mijn clienten. En scheelt mij werk. Dan denken ze dat alles hetzelfde blijft.
Zo werkt de wereld nou eenmaal.
Ik heb vorig jaar compleet Windows de deur uitgedaan. Alle desktops draaien nu Ubuntu met gewoon de Unity interface. Nu is mijn vrouw echt geen technerd, maar die had binnen 10 minuten door hoe 99,9% van haar dingen kon doen. Dingen installeren vond ze zelf dan wel wat lastiger (niet meer <insertprogramname>.exe downloaden en dubbelklik) maar via het software center enzo. Gisteren maakte ze zelfs de opmerking dat *nix toch heel wat logischer in elkaar steekt dan Windows
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Ik durf te stellen dat zeker 75% van de kantoorgebruikers hier daadwerkelijk enige tijd in paniek raakt als je ze een GUI-verandering voorschotelt.skinlee78 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 09:20:
[...]
Ach, ik vind dat altijd zo overtrokken. Als de desktop omgeving veranderd zouden ze ineens niks meer kunnen vinden? Waarom wordt er dan zo weinig geklaagd toen ze van een nokia dumpphone ineens naar een hippe Iphone of Android phone gingen? Blijkbaar kunnen mensen toch wel redelijk snel nieuwe manieren van bedienen begrijpen.
Ik heb vorig jaar compleet Windows de deur uitgedaan. Alle desktops draaien nu Ubuntu met gewoon de Unity interface. Nu is mijn vrouw echt geen technerd, maar die had binnen 10 minuten door hoe 99,9% van haar dingen kon doen. Dingen installeren vond ze zelf dan wel wat lastiger (niet meer <insertprogramname>.exe downloaden en dubbelklik) maar via het software center enzo. Gisteren maakte ze zelfs de opmerking dat *nix toch heel wat logischer in elkaar steekt dan Windows
- Hero of Time
There is only one Legend
Ik wel hoor:Hero of Time schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 13:26:
Ergens snap ik niet dat Windows gebruikers zo hard gillen als je ze Linux voorschotelt, terwijl ze wel naar OSX durven te gaan, of van XP naar 8.
- In het geval van XP naar Win8 moeten ze wel. Ze zijn er niet blij mee maar wennen uiteindelijk wel omdat ze geen keuze hebben
- Naar OSX omdat het zich inmiddels bewezen heeft. Heel veel niet-technische mensen werken er al jaren prima mee 'dus dan moet het mij ook wel lukken'.
Linux heeft nog altijd de reputatie dat het ingewikkeld en voor nerds is, en grotendeels klopt dat ook nog altijd. De enige major distro's waarvoor ik geen CLI nodig heb gehad waren Ubuntu en Mint.
- Hero of Time
There is only one Legend
Zo heb ik een tijdje geleden Linux voorgesteld aan een technofobe maat van mij (die in staat is best snel in paniek te raken als de computer iets doet dat hij niet herkent). Toen hij weer terug ging naar Windows (moest hij wel vanwege software van zijn universiteit) moest hij zelfs wennen aan het feit dat je in Windows zonder CLI van echte degelijkheid moet werken. Op een of andere manier klikte de CLI van Linux bij hem dan ook best snel. Ik deed er langer over voordat ik hem begon te gebruiken.skinlee78 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 09:20:
[...]
Gisteren maakte ze zelfs de opmerking dat *nix toch heel wat logischer in elkaar steekt dan Windows
Voor OSX zijn er de zeer leerzame 'switcher' en 'onmisbare software' topics maar ik kan iets vergelijkbaars in NOS niet vinden; wat ongetwijfeld aan mijn zoekkunsten valt te verwijten.
Ben aan het overgaan (deels) van OSX naar *nix (ubuntu 12.04LTS nu) maar zoek iets centraals waar ik me kan inlezen over welke audio, video, studio, etc software ik kan gebruiken. Gimp ken ik wel van OSX, en andere dinetjes ook wel maar niets om even door te lezen wat er zo verkrijgbaar maar ook werkbaar is (en die combinatie is niet altijd even duidelijk)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Weliswaar niet in NOS, maar misschien heb je er iets aan:franssie schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 00:19:
Voor OSX zijn er de zeer leerzame 'switcher' en 'onmisbare software' topics maar ik kan iets vergelijkbaars in NOS niet vinden; wat ongetwijfeld aan mijn zoekkunsten valt te verwijten.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=382137
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=54979.0
Hier heb je een website waar de je alternatieven kunt vinden voor Windows/OS X software: http://linuxappfinder.com/alternativesfranssie schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 00:19:
Ben aan het overgaan (deels) van OSX naar *nix (ubuntu 12.04LTS nu) maar zoek iets centraals waar ik me kan inlezen over welke audio, video, studio, etc software ik kan gebruiken. Gimp ken ik wel van OSX, en andere dinetjes ook wel maar niets om even door te lezen wat er zo verkrijgbaar maar ook werkbaar is (en die combinatie is niet altijd even duidelijk)
Just remember... if the world didn't suck, we'd all fall off.
Jammer dat dat niet de Tweaker ervaringen zijn
Leesvoer! nogmaals dank.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
- Hero of Time
There is only one Legend
Edit: Gezocht, geen topic in het afgelopen jaar. Aangezien software nogal snel gaat en distro's ook, kan er een nieuwe gemaakt worden.
[ Voor 42% gewijzigd door Hero of Time op 22-03-2014 12:55 ]
wat ik vooral miste op GoT is een topic over themes / uiterlijk aanpassen. Soort show je desktop maar dan anders. Dat blijft een hell om echt goede leuke dingen te vinden die ook nog eens werken. Zo heb ik nooit gesnapt waarom Themes in XFCE altijd alleen wat kleurtjes aanpaste, maar geen fancy window borders etc
- Hero of Time
There is only one Legend
Dat laatste is omdat het uiterlijk zoals je dat instelt niet de WM meeneemt, daarvoor heb je aan GTK2/3 thema niet voldoende. Je moet dan ook een xfwm4 thema hebbenRedHat schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 15:26:
offtopic:
wat ik vooral miste op GoT is een topic over themes / uiterlijk aanpassen. Soort show je desktop maar dan anders. Dat blijft een hell om echt goede leuke dingen te vinden die ook nog eens werken. Zo heb ik nooit gesnapt waarom Themes in XFCE altijd alleen wat kleurtjes aanpaste, maar geen fancy window borders etc
Maar als je 't er over wilt hebben e.d., ga gerust je gang en maak een mooi topic aan. We kunnen wel wat activiteit gebruiken hier.
Welke distro kan ik het beste pakken? Ik heb al met een schuin oog gekeken naar Xubuntu en Linux Mint XFCE. Overigens ben ik zelf niet echt een held op gebied van Linux, dus als de distro's een beetje eenvoudig zijn te installeren en up-to-date te houden is dat wel zo prettig. Alvast bedankt!
.
- Hero of Time
There is only one Legend
Ik heb even gekeken naar LMDE, maar daar lijkt geen officiele XFCE editie van te zijn (correct me if i'm wrong). De rolling distributie is inderdaad aantrekkelijk, maar aan de andere kant wordt Mint 13 nog ondersteund tot 2017. Dat is op zich ook gelijk een mooie deadline om voorgoed afscheid te nemen van die oude rotzooiHero of Time schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 12:48:
Mint met Xfce. Dan als je ze wat meer het Windows gevoel wilt geven, stel je Redmond XP in als thema. Om geen gedoe te krijgen met upgrades kan je LMDE pakken, maar het is dus mogelijk dat er iets verandert of gebeurt en ze het even niet meer weten.
.
- Hero of Time
There is only one Legend
Overigens heeft LMDE verschillende DE's in de aanbieding, dus je niet echt niet vast aan een vooraf opgegeven DE.
Gaat Mint 17 ook fatsoenlijke draaien op die oude bakken?Hero of Time schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 13:51:
Als je nog even kan wachten, is Mint 17 beter. Nieuwere software enzo. Gebaseerd op Ubuntu 14.04.
Overigens heeft LMDE verschillende DE's in de aanbieding, dus je niet echt niet vast aan een vooraf opgegeven DE.
In het ergste geval installeer ik tegen die tijd nog een keer. Ik verwacht niet dat er heel veel data op de machines komt. Ik wil sowieso eerst even zien hoe het draait.
.
- Hero of Time
There is only one Legend
600MB, dat is wel echt heel veel, als je het tenminste hebt over het geheugengebruik als je net ingelogd bent. Als ik Xfce gestart heb neemt mijn hele omgeving minder dan 200MB in. Wat voor spulletjes draaien er nog op de achtergrond in Mint dan?Hero of Time schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 15:58:
Xfce is niet bijster zwaar en Linux draait op zowat alles. Worst case wordt er ongeveer 600 MB aan geheugen gebruikt. Gooi er een swap van 4 GB bij en je kan prima werken. Ik zie niet in waarom Mint 17 niet fatsoenlijk zou draaien.
Mijn voorkeur zou ook uit gaan naar Debian of een vergelijkbare distributie (eentje die wat minder preconfigured is), omdat die out-of-the-box vaak wat kaler zijn zonder incompleet te hoeven zijn (zeker niet als je er een half uurtje in steekt).
[ Voor 17% gewijzigd door Cyphax op 28-03-2014 16:34 ]
Ik kijk gewoon wel even of dat een beetje draait, zoveel moeite is de installatie niet. Zouden er nog steekhoudende argumenten zijn om uiteindelijk toch nog te gaan voor een Xubuntu of een Debian (stable) distro?
.
Weet je wat het is: als je Debian stable zou installeren, dan kan je dat alsnog opbouwen tot het ongeveer gelijk is aan Mint of XUbuntu. Je begint dan gewoon met een wat kalere configuratie, maar aangenomen dat alle hardware gewoon werkt (dat zou eigenlijk wel zo moeten zijn in alle gevallen) stelt dat waarschijnlijk nieteens zo vreselijk veel voor. Uiteindelijk is Mint een afgeleide van Ubuntu (als ik me niet vergis), en Ubuntu is op zijn beurt weer een afgeleide van Debian. Maar met de ontzettend modulaire opbouw van distributies (als je dat vergelijkt met Windows, dan is Windows echt een ontzettende black box) kan je eigenlijk alles wat je wilt.
[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 28-03-2014 17:30 ]
- Hero of Time
There is only one Legend
Ik heb het natuurlijk over Mint of Xubuntu als je wat open hebt, zoals een browser of LO Writer. Base ingelogd verwacht ik ook iets van 200-250 MB in gebruik te zijn. Tenzij er een zooi extra daemons en andere dingen bij draaien, dan kom je aan 300 MB.Cyphax schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 16:26:
[...]
600MB, dat is wel echt heel veel, als je het tenminste hebt over het geheugengebruik als je net ingelogd bent. Als ik Xfce gestart heb neemt mijn hele omgeving minder dan 200MB in. Wat voor spulletjes draaien er nog op de achtergrond in Mint dan?
Even afhankelijk wie het beheer moet doen en hoe vaak die persoon aanwezig is op locatie, zou Mint of Ubuntu een betere keus zijn vanwege de auto-update manager die ze hebben. Debian heeft die standaard niet (Stable heeft 'm nog wel overigens).Mijn voorkeur zou ook uit gaan naar Debian of een vergelijkbare distributie (eentje die wat minder preconfigured is), omdat die out-of-the-box vaak wat kaler zijn zonder incompleet te hoeven zijn (zeker niet als je er een half uurtje in steekt).
Als de Debian weg wordt ingeslagen dient hier wel aan gedacht te worden.
Welke distro met windowmanager gaat er vlot op werken. Heb die vraag al eens gesteld, maar nu gaan definitief werk van maken.
http://lubuntu.net/ , http://xubuntu.org/ en http://www.linuxmint.com/edition.php?id=155 om er maar een paar op te noemen.
[ Voor 38% gewijzigd door Raven op 01-04-2014 19:35 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
- Hero of Time
There is only one Legend
Mjah, je had natuurlijk je post history na kunnen gaan zodat je op MiAnVaSa in "Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7" uitkwam waar we 't al uitgebreid besproken hebben. Lijkt mij nogal nutteloos om dat nog eens te doen. Doe wat met de antwoorden en kom dan pas terug om de discussie verder op te pakken. Maar ga niet weer van niets beginnen.MiAnVaSa schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 18:49:
Aangezien Windows XP vanaf 8 april niet meer zal ondersteund worden. Gaan we de laatste Window(s) dicht doen. Het gaat namelijk over asus EEE PC met 512mb ram.
Welke distro met windowmanager gaat er vlot op werken. Heb die vraag al eens gesteld, maar nu gaan definitief werk van maken.
dus die kan ik wel aanraden.
wel heb ik wat moeite om op 2 andere pc's linux mint te krijgen. op mijn p4 2,8 ghz met 1,5gb geheugen probeer ik de dvd van mint 13 mate te booten zonder succes en op mijn ouders dell dimension p4 1,8 ghz 768mb ben ik tot op heden zonder succes met het booten van mijn usb stick met daarop linux mint 13 xfce die ik er via unetbootin op gezet heb. Zal vast niet aan de linux versie liggen maar goed. (de stick doet het in de compaq laptop wel direct, evenals de dvd die in mijn pc niet boot).
iemand een oplossing voor die 2 problemen?
- Hero of Time
There is only one Legend
Waarom moet dat? Chromium doet hetzelfde en heeft geen extra phone-home van Google. Extensies werken hetzelfde. Wil je flash, dan moet je de pepperflashplugin-nonfree installeren. En anders even in een apart topic melden wat voor foutmelding(en) je krijgt.(al krijg ik chrome er maar niet op)
Heb je al een andere smaak van Mint geprobeerd. Je hebt 't eerst over Xfce die prima werkt, waarom zou je dan op verouderde hardware Mate willen installeren? Dat wil niet echt met die hardware. De P4 is erg oud.Op mijn p4 2,8 ghz met 1,5gb geheugen probeer ik de dvd van mint 13 mate te booten zonder succes.
Dat komt omdat de computer geen USB boot ondersteund. Doe het dus met een CD-R of RW, of natuurlijk een DVD als er zo'n drive in zit. Je moet ook denken aan de hoeveelheid RAM. 768 is nog steeds de helft van de computer. Als de eerste al niet lekker wil gaan, waarom zou 't dan met minder geheugen wel lukken? Er wordt veel van het geheugen gebruikt en als je niet voldoende hebt, dan houdt het op. Zeker als je meer dan 1,5 GB moet hebben voor de installer.Op mijn ouders dell dimension p4 1,8 ghz 768mb ben ik tot op heden zonder succes met het booten van mijn usb stick met daarop linux mint 13 xfce die ik er via unetbootin op gezet heb.
Even snel gezocht, voor Mint 13 wordt 1 GB aangeraden. Echter is dat voor het draaien, ze zeggen niets over installeren. Eigen ervaring zegt dat dat nog wel eens vergeten wordt dat er meer dan de run specs wordt vereist.
mobile processor heeft en deze geen sse2 ondersteund kan ik geen moderne flash player installeren.
en je hebt het over geheugen dat wordt aangeraden. Dat snap ik, ik heb van te voren uitgebreid gezocht welke distro er bij de beschikbare hardware zou kunnen. Ik heb Linux mint xfce op een thinkpad r31 1,2 celeron, 638 mb geheugen probleemloos kunnen installeren met behulp van plop Linux. Geen geheugen probleem. Mijn p4 processoren zijn toch wel beter dan dat. Net als dat mijn Compaq evo n600c nu probleemloos mint 13 xfce draait, ook met installeren geen probleem. Die Compaq heeft een 1,2ghz p3 mobile processor met 768 mb intern. Qua hardware specs zouden beide pc's het toch aan moeten kunnen lijkt mij.
wat die andere punten betreft: beide (zowel de dvd als de usb stick) starten probleemloos op die (nog antiekere) Compaq evo n600c laptop. waar bij mijn eigen p4 2,8 ghz niets gebeurd met de dvd erin of met de usb stick erin en idem dito bij die 1,8ghz p4 van mijn ouders, met uitzondering van het feit dat die dell p4 een cdrom drive heeft en dus geen dvd. Maar op de pc's blijf ik een zwart scherm houden met een knipperend streepje bovenin dat na een tijdje iets lager knippert en daar blijft knipperen.
je zegt dat booten van usb niet ondersteund wordt. als ik mijn bios instellingen na loop, kan ik bij de boot priority ook de aangesloten usb drives kiezen.
Ik heb nog even gekeken wat er gebeurd als ik met plop Linux op een cdrw boot en dan voor usb kies. Met een stick met gparted erop kon ik dan gparted succesvol starten. met de stick met Linux mint xfce erop aangesloten bleef plop Linux hangen bij 'usb device 1 connected'.
Al met al ben ik enigszins confused over wat er nu mis gaat.
- Hero of Time
There is only one Legend
Maar het zou natuurlijk wel lekkerder zijn om overal hetzelfde op te hebben; aan t schijfje ligt het niet zo te lezen (heb hem zelf een tweede keer moeten branden). Ongetwijfeld zal je niet de eerste zijn met jouw probleem dus ik verwacht dat je er met wat zoekwerk toch wel uitkomt
[ Voor 43% gewijzigd door apis29 op 04-04-2014 22:32 ]
Dit topic is gesloten.