Debian testing is een soort "continue beta versie" van Debian, die aan de lopende band geupdate wordt. Het bevat daardoor nieuwere software dan stable, ten koste van stabiliteit. Welke je wil hangt van je prioriteiten af
Linux Mint Debian Edition is een andere distributie gebaseerd op Debian. Het was origineel een op Ubuntu-gebaseerde distributie (en Ubuntu is weer gebaseerd op Debian), maar ze hebben tegenwoordig ook een "editie" die rechtstreeks op Debian gebaseerd is. Wat het voordeel van Mint is weet ik niet precies, ik heb het nooit gebruikt.
Het uiterlijk maakt me niet bijster veel uit. Moet ik voordat ik een distributie ga installeren al denken over of ik Unity, Gnome, ..., n ga gebruiken?
Het uiterlijk is één ding, maar de verschillende desktopomgevingen werken ook enigszins anders (net zoals bijvoorbeeld Windows XP, Windows 8, en Mac OSX niet alleen anders uitzien maar ook werken), en misschien heb je daar wel een sterke mening over
Voor wat betreft je keuze: ik zou zeggen, probeer eerst datgene wat standaard bij een distributie zit en kijk van daaruit verder.
Ik snap die allergie voor software ouder dan een jaar nooit zo
Ik draai tegenwoordig overal stable eigenlijk. Server, desktop, laptop. Weet je, ik draai zelfs
oldstable (Debian 6.0) omdat ik nog te lui ben geweest te upgraden (Debian 7.0 is van mei dit jaar). Ik kan gewoon alles doen wat ik wil en het werkt gewoon. Wat nou prehistorisch?

Daarnaast is het niet echt rolling release te noemen: ééns in de zoveel tijd wordt alles van testing naar stable gepleurd en wordt er een nieuwe stable released.
Stable is niet "niet echt" een rolling release; het is
geen rolling release. Het is gewoon het klassieke release-model, eens in de zoveel tijd een nieuwe versie. Daartussen alleen updates voor security issues en wat ernstigere bugs, that's it.
Als je rolling-release wil, dan moet je naar testing of unstable.
Nouja, ik bedoel vooral om eens een testritje te maken, zodat je bijvoorbeeld weet hoe de installatie verloopt voor je hem direct op je laptop doet, en zodat je een idee krijgt van de verschillen tussen Debian en Ubuntu of Unity en Gnome 3. Installeer wat, speel er een uurtje mee, installeer wat anders, etc

Bedankt voor de verheldering! Is Debian Testing stabiel genoeg om er dagelijks mee te doen wat ik beschreef?
Ik zou van testing weinig ernstige problemen verwachten. Ik heb ooit over mijn ervaringen met Debian unstable
geschreven in een comment op de front page, misschien is dat wel leuk leesvoer.
Ik zie dat Debian stable 7.0 is en testing is 8.0. Wordt je Testing automatisch 9.0 zodra die unstable-af is, of moet je die dan helemaal installeren? Eens in de twee jaar vind ik overigens prima (even vaak als ik een Windows reinstall doe denk ik).
Testing
wordt 8.0, zodra het gereleased wordt.
Het proces is ongeveer als volgt: Debian maintainers maken Debian packages van nieuwere versies van software, en plaatsen deze in unstable. Daarbij wordt zo'n package doorgaans alleen door die maintainer zelf getest voordat hij in unstable verschijnt. Er kan dus eventueel iets mis zijn met het package, en de nieuwe versie van het programma kan ook weer zijn eigen nieuwe bugs introduceren. Dit kan unstable af en toe redelijk turbulent maken.
Als een package een bepaalde tijd (standaard 10 dagen meen ik) geen ernstige gebreken vertoont, dan schuift het package door naar testing. Als er wel gebreken zijn dan blijft het in unstable. Testing is hierdoor iets ouder maar ook minder risicovol.
Eens in de zoveel tijd wordt er naar toe gewerkt om testing release-klaar te maken. Als dat bereikt is wordt heel testing "gekopieerd" naar een nieuwe stable release die op dat moment een versienummer krijgt. Op dat moment (vlak na release) is stable dus gelijk aan testing. Maar vanaf dat moment gaan de sluizen open en stroomt nieuwere software testing binnen, waar stable een jaar of twee hetzelfde blijft, tot de volgende release.
Als je altijd testing volgt, dan hoef je niet "eens in de twee jaar" te upgraden of herinstalleren, je blijft bij door een continue stroom updates. Als je stable volgt, dan moet je (ongeveer) eens in de twee jaar een grote upgrade doen.
Als je goed voor je Debian installatie zorgt, dan hoef je in principe nooit te herinstalleren (al is dat soms ook wel een lekker makkelijke optie). Ik kende iemand die op een gegeven moment een 12 jaar oude Debian installatie. Van 2.1 via de nodige jaren unstable uiteindelijk naar 6.0

Compizfox schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 16:31:
Zeker. Ik draai testing op mijn server en heb eigenlijk nooit problemen. Zie het gewoon als de iets nieuwere, up-to-date variant van stable. Je zult vaker updates hebben (en je hebt daardoor iets meer onderhoud). Maar pas als je sid (unstable) of experimental gaat draaien wordt het 'gevaarlijk' instabiel

Ieder zijn keuze, maar ik zou zelf nooit voor testing op een server (of beter gezegd: op een bedrijfskritisch systeem) gaan tenzij ik daar een heel goede reden voor had. Met elke update nieuwe versies van software...
Een nieuwe versie van mijn mailserver, webserver, database, je weet nooit wat er nu weer voor bugs zijn geintroduceerd. Leuk voor de hobby, minder voor iets waar andere mensen van afhankelijk zijn