Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Stond op 't punt om dit in PMG te plaatsen, tot dit gedeelte mij te binnen schoot. Past hier denk beter :).

Vorige week heb ik een HTPC gebouwd en deze wilde ik volledig passief hebben. Dat is ook gelukt, Debian Sid draait met XBMC, maar ik maak mij een klein beetje zorgen over de CPU temperatuur. De CPU heb ik in het BIOS al wat underclocked, van 2,3 GHz naar 2,0 GHz (echter zie ik dit niet direct terug in m'n OS, die zegt nog 1,6 GHz van toen ik 'm installeerde, maar dat is een andere vraag, want 't BIOS geeft wel 2,0 aan).

De temperatuur begint op kamertemperatuur, zo'n 20°C. Terwijl het systeem idle is, XBMC speelt enkel een audio stream, stijgt langzaam de temperatuur naar de 80/85°C en krijg dan deze meldingen in dmesg:
code:
1
2
[63605.392888] CPU0: Package temperature above threshold, cpu clock throttled (total events = 7015178)
[63605.393876] CPU0: Package temperature/speed normal

Idle gebruik is zo'n 20-30% door XBMC. Het systeem is nog niet uitgevallen omdat deze te warm is geworden (iets wat ik wel een keer met m'n PC heb gehad, een AMD, maar dat kwam o.a. door de case fans niet harder te zetten tijdens iets compileren :P).

Anyway, de oververhittingsbeveiliging treedt over 't algemeen op als de CPU >90°C komt en dat komt-ie niet (door de trottle denk ik zo).

Specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G630T Boxed€ 67,35€ 67,35
1Gigabyte GA-B75N€ 78,76€ 78,76
1MSI N610-1GD3H/LP€ 30,31€ 30,31
2Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 108,90€ 217,80
1Silverstone Grandia GD02S-MT€ 0,-€ 0,-
1Silverstone NT01-E€ 39,99€ 39,99
1Kingston HyperX KHX16C9B1R/4€ 28,49€ 28,49
1Samsung SN-506AB Zwart€ 80,95€ 80,95
1Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless€ 113,-€ 113,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 65,95€ 65,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 722,60

Hier twee foto's van hoe 't zaakje in de case zit:
Voor het makkelijker zien:
Passief, zonder optical drive bay

Hoe het er zit met optische drive:
Passief, met optical drive bay
Ja, de koeler lijkt wat ongelukkig te zitten, maar anders past 't niet. Heb al 1 casefan moeten verwijderen.

Misschien toch maar wel die ene case fan aansluiten? De reden dat ik 'm nog niet heb aangesloten is omdat ik een volledig passief gekoeld systeem wilde maken. Het draait, maar omdat ik 'm voor video ga gebruiken, en dan voornamelijk anime, zal er het een en ander wel met de CPU gedaan moeten worden omdat 10-bit H.264 niet via de GPU werkt. 10-bit is iets wat veel door fansubgroepen wordt gebruikt vanwege de kleinere bestandsgrootte met gelijke kwaliteit. Aangezien 't OS de CPU-snelheid beperkt als deze te warm wordt, schokt 't beeld een beetje als 't iets drukker wordt.

Dit topic wil ik verder gebruiken om te kijken hoe je een systeem wel helemaal passief zonder oververhittingsverschijnselen kan maken zonder vreemde oplossingen zoals in olie plaatsen, mocht er nog geen topic voor bestaan. Wellicht dat anderen met eenzelfde idee zitten namelijk :).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:51
Een extra casefan zou niet heel veel doen. Het allermooiste is als je de cpu koeler direct naar buiten kunt laten blazen. Dus kwart slag draaien, en dan out take fan op lage snelheid. Dit zou je probleem moeten oplossen. Zelf ook zelfde soort systeem en werkt daar perfect (i5)

(linkjes naar foto voor het idee)

https://www.dropbox.com/s...2012-12-28%2016.11.25.jpg
https://www.dropbox.com/s...2012-12-28%2016.11.02.jpg
https://www.dropbox.com/s...2012-12-28%2016.11.19.jpg
https://www.dropbox.com/s...2012-12-28%2016.30.25.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Kwartslag draaien? Gaat niet gebeuren ;)
Videokaart moet nog wel passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:09

auto660

1991 240 GL Brick

Ligt het aan mij of kan er nog een veel groter koelblok in voor de cpu? Ik zie namelijk nog veel ruimte die over is.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Een betere passieve heatsink? En anders toch die ene casefan laten draaien, undervolted.

Passief is leuk, maar wat is het probleem als je die ene fan toch niet hoort?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:51
Je kunt eventueel naar andere koeler kijken die het wel kan. Maar losse case fan gaat je niks brengen. (kan wel deels, maar dan hoop herrie wat je juist niet wil.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
auto660 schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 22:18:
Ligt het aan mij of kan er nog een veel groter koelblok in voor de cpu? Ik zie namelijk nog veel ruimte die over is.
Die ruimte is er zeker. Maar er moet ook aan de maximale hoogte en breedte gedacht worden ivm m'n optische drive. De case specs meldt dat een koeler van max 70 mm erin kan zolang er gebruik gemaakt wordt van de optische drive.
Jeroenneman schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 22:19:
Een betere passieve heatsink? En anders toch die ene casefan laten draaien, undervolted.

Passief is leuk, maar wat is het probleem als je die ene fan toch niet hoort?
Ik zat ook nog te kijken naar de NT-01 Pro, die is een slagje groter, maar is wel van aluminium. Ben blij dat ik dat toch maar niet heb gedaan, want 't slagje groter is net iets te groot. Een andere heatsink die een groter oppervlak heeft zou nog kunnen, maar moet wel letten op de maximum afmetingen ivm de optische drive. Zou het trouwens wel zonde vinden om dit blok te moeten vervangen, tis net nieuw.

Maar moet ik mij echt zorgen maken met die 85°C? De heatsink zelf is echt heet en de bovenkant van de behuizing voelt ook warm aan. De behuizing staat overigens in een TV-meubel die helemaal open is aan de kanten, alleen boven en onder is 't afgedekt met glas. Ruimte tussen de twee glasplaten is 19 cm, dus nog 3,5 tussen bovenkant case en glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:09

auto660

1991 240 GL Brick

Hmm, misschien er zelf stukken heatsink aanmaken want je moet er net die 10 graden vanaf halen, dan kan je hem ook het formaat maken die je wilt.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ik zal de clockspeed weer eens terugzetten naar 1,6 GHz, maar eerst XBMC sluiten, laten afkoelen en morgen weer aanzetten om te zien hoe de temperatuur zich houd. Dus, CPU naar 0 (of praktisch 0), temp checken en daarna snelheid weer omlaag om weer in de gaten te houden. Morgen dus een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:05

InFamous

excommunicado

Word je heatsink ook warm? Oftewel 80 graden ga je wel voelen als hem aanraakt.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
InFamous schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 22:41:
Word je heatsink ook warm? Oftewel 80 graden ga je wel voelen als hem aanraakt.
Bloedheet. Dus zit er goed op en ook niet te veel pasta. Heb er 5 puntjes voor gebruikt, net zoals ik bij m'n PC heb gedaan. Zag wel in een ander topic hier dat een druppel al genoeg is. Maar aangezien de heatsink zelf te heet wordt om aan te raken, geloof ik niet dat dat een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Hero of Time schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 22:39:
Ik zal de clockspeed weer eens terugzetten naar 1,6 GHz, maar eerst XBMC sluiten, laten afkoelen en morgen weer aanzetten om te zien hoe de temperatuur zich houd. Dus, CPU naar 0 (of praktisch 0), temp checken en daarna snelheid weer omlaag om weer in de gaten te houden. Morgen dus een update.
Vind het trouwens wel apart dat ie zo heet wordt. Die koeler zou 65W cpu's aan moeten kunnen, die Pentium is slechts 35W... waarschijnlijk houden ze rekening met casefans, waardoor er toch nog enige luchtstroom is.

Als je echt je pijlen hebt gezet op een passief systeem moet je toch nog verder underclocken en vooral undervolten. (voltage kwadratische temp verhoging, clocks gaan redelijk linear)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:05

InFamous

excommunicado

Hero of Time schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 22:43:
[...]

Bloedheet. Dus zit er goed op en ook niet te veel pasta. Heb er 5 puntjes voor gebruikt, net zoals ik bij m'n PC heb gedaan. Zag wel in een ander topic hier dat een druppel al genoeg is. Maar aangezien de heatsink zelf te heet wordt om aan te raken, geloof ik niet dat dat een probleem is.
Dan zit inderdaad je heatsink er prima op. Dan zou ik er een klein fannetje op plaatsen, gaten zitten er immers al.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
Inderdaad ik zou kijken voor een mooie noctua koelvin
die staan bekend om de stille werking

meeste noctua`s zitten een ultra low noise adapter bij
als je die gebruikt hoor je hem echt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Jeroenneman schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 22:44:
[...]

Vind het trouwens wel apart dat ie zo heet wordt. Die koeler zou 65W cpu's aan moeten kunnen, die Pentium is slechts 35W... waarschijnlijk houden ze rekening met casefans, waardoor er toch nog enige luchtstroom is.

Als je echt je pijlen hebt gezet op een passief systeem moet je toch nog verder underclocken en vooral undervolten. (voltage kwadratische temp verhoging, clocks gaan redelijk linear)
Hmmja, probleem is dus dat ik wel CPU power nodig heb voor 10-bit H.264. Zoals in m'n TS staat, schokt 't beeld als 't wat drukker wordt. Ik moet 't nog even verifiëren met m'n PC, maar als er effecten in subtitles worden toegevoegd, zoals bij Bleach is gedaan, is 't helemaal drama. Merkte dat bij de laatste film ervan, Hell Chapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Laatst online: 15-09 09:51

Fordox

00101010

Een volledig passief systeem is 1 van de moeilijkste dingen dat je kan vragen van een pc. maakt niet uit welke. zelfs atom processors hebben fatsoenlijke koeling nodig.
het langzaam stijgen van de temperaturen komt omdat de lucht niet volledig word weg gezogen en erbij wordt gedrukt door andere fans, waardoor hot pockets ontstaan.

een zeer simpele oplossing, is om een groot deel van je paneel op de behuizing van mesh te maken. het nadeel hiervan is dat je stof krijgt, maar het zou moeten werken.

en je hebt je processor wel onderklokt, maar heb je de voltage ook mee naar beneden gedraaid? dat is toch echt de grootste boosdoener van temperaturen.
probeer dan dan ook gelijk te doen met de chipset. je geheugen maakt niet uit.
pummetje schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 22:54:
Inderdaad ik zou kijken voor een mooie noctua koelvin
die staan bekend om de stille werking

meeste noctua`s zitten een ultra low noise adapter bij
als je die gebruikt hoor je hem echt niet
die ultra low noise adapters zijn inderdaad geweldig, en zeker een optie om te overwegen.

nog een klein vraagje, is je psu ook volledig passief? zo te zien wel zie ik nu.
dat is ook redelijk gevaarlijk in zon kleine behuizing. daar kan ook veel warmte vanaf komen (ook als je de psu niet volledig gebruikt).

het is een combinatie van kleine problemen. niet alleen je cpu. je raakt de warmte moeilijk kwijt. in een systeem als deze.

en 85 graden vind geen enkele cpu leuk als die nog niet volledig wordt belast.
misschien ook leuk om een kijkje te nemen in het stille pc topic (heb momenteel geen tijd om de link te vinden)

[ Voor 3% gewijzigd door Fordox op 25-06-2013 23:30 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Hot pocket heb ik idd, precies bij de CPU. De GPU wordt namelijk lang niet zo heet, iets van 65°C. Het gebruik van de case fan zou dat oplossen, 't zou hoe dan ook lucht door de heatsink moeten trekken. CPU onderklocken heb ik simpel via 't BIOS gedaan door de multiplier omlaag te zetten. Deze kan ik instellen op snelheden tussen de 1,6 en 2,3 (stock). Niets met voltage gedaan.

De voeding is idd passief en je maakt een goed punt om hier op te letten mbt warmte. In de informatie van de voeding staat ook dat 't zelf kan koelen zonder fans, maar wel afhankelijk is van de airflow in de behuizing. Die is er nu niet. Maar met wat ik in 't systeem heb, geloof ik niet dat ik ook maar in de buurt kom dat 't een gevaar vormt. Morgenavond zal ik 't eens in de gaten houden door de zijkant en achterkant zo nu en dan te voelen. M'n PC maakt gebruik van hetzelfde type (iets zwaarder) en hoewel er wel een airflow in m'n PC is door twee case fans, voelt de achterkant van de voeding nog koel aan. Het verbruik heb ik ook eens gemeten en dat was ongeveer 100W. PC met een AMD FX-8150 nog wel en 4 HDDs + 1 SSD. Signature bevat alle specs.

Ik heb overigens nog een Zalman fanmate fancontroller die bij de CPU koeler van m'n eerste PC zat (deze was ook zelfbouw, ik doe niet aan OEM pre-build meuk :P). In het BIOS kan ook ook de snelheid bepalen, disabled, silent en cool (geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:11
Ik denk dat je CPU gewoon echt te warm is voor zo'n koeler.

Ik heb zelf een AMD 615e (quad, 45 watt), ook passief gekoeld, maar dan wel met een Scythe Mugen II (en dat is best wel een bak) in een lekker grote behuizing (Cooler Master CM 690 II).

Misschien ook even wat met de voltages kloten, naar beneden kan sowieso geen kwaad toch (mits stabiel, dat is wel zo prettig xD).

Ik haal ook geen temperaturen "volgens het boekje" (65 graden heb ik ooit gehoord), maar boven de 70 komt ie geloof ik niet. Ik heb echter ook geen enkele aanwijzing gehad de afgelopen jaren dat er iets te heet word, behalve strepen op mijn beeld van een defecte GPU (die werd met dacht ik 85 graden wel wat heet in spelletjes).

Hilarisch overigens dat ik in deze zelfde bak ook Bitcoins gemined heb waar ik 450 watt aan constant stroomverbruik heb moeten afvoeren (2x 5850) xD. Daarvoor heb ik toen zelfs wat andere regels moeten breken, zoals de voorkant juist als uitvoer van de lucht gebruiken.

[ Voor 46% gewijzigd door BDHowner op 26-06-2013 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:02
Volledig passief koelen is niet haalbaar, zeker niet op lange termijn (pasta hardt wat uit, stof dat hier en daar toch terecht komt). Zelf koel ik een een vergelijkbare processor, een Celeron G540 met een 65 watt tdp (verbruikt nooit zoveel),met een Hyper 212 EVO met fan, maar zonder casefans. Met de fan op het laagste is de PC niet hoorbaar en worden de temps onder de 45° gehouden.

Verschil tussen passief en een fan (zelfs heel traag) is meestal enorm. Ik zou aanraden om er een (traag) draaiende fan op de heatsink te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:11
AndRo555 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 01:17:
Volledig passief koelen is niet haalbaar, zeker niet op lange termijn (pasta hardt wat uit, stof dat hier en daar toch terecht komt). Zelf koel ik een een vergelijkbare processor, een Celeron G540 met een 65 watt tdp (verbruikt nooit zoveel),met een Hyper 212 EVO met fan, maar zonder casefans. Met de fan op het laagste is de PC niet hoorbaar en worden de temps onder de 45° gehouden.

Verschil tussen passief en een fan (zelfs heel traag) is meestal enorm. Ik zou aanraden om er een (traag) draaiende fan op de heatsink te zetten.
Gedeeltelijk waar, in een goede configuratie is er zeker passief te werken hoor!

Wel enkele feiten:
- Het is i.d.d. zo dat een laag toerental fan al veel verschil geeft.
- De levensduur van sommige onderdelen kan wel degelijk flink naar beneden worden bijgesteld. Ik gok dat die CPU van mij het nog prima houd, maar of hij 10 jaar word, geen idee (maar dan heb ik toch al een andere).
- GPU's zijn vele malen gevoeliger dan CPU's.
- Van stof heb ik totaal geen last, omdat er geen lucht door de behuizing heen gaat. Eens in het jaar maak ik mijn PC even schoon, en dan is het vooral de voeding (als enige niet passief, maar dat is meer vanwege de prijs, ik hoor hem verder niet) die vies is. Mijn moederbord lijkt net uit de doos te komen!
- Tja, pasta maak ik me ook niet echt druk om, maar als je mindere kwaliteit gebruikt dan kan dit zeker zo zijn.
- Passief gekoelde PC's beperken zich tot low of hooguit mid-range PC's, hoge prestatie mag je er niet van verwachten (maar dat is ook niet altijd nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Hero of Time schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 01:02:
Hot pocket heb ik idd, precies bij de CPU. De GPU wordt namelijk lang niet zo heet, iets van 65°C. Het gebruik van de case fan zou dat oplossen, 't zou hoe dan ook lucht door de heatsink moeten trekken. CPU onderklocken heb ik simpel via 't BIOS gedaan door de multiplier omlaag te zetten. Deze kan ik instellen op snelheden tussen de 1,6 en 2,3 (stock). Niets met voltage gedaan.

De voeding is idd passief en je maakt een goed punt om hier op te letten mbt warmte. In de informatie van de voeding staat ook dat 't zelf kan koelen zonder fans, maar wel afhankelijk is van de airflow in de behuizing. Die is er nu niet. Maar met wat ik in 't systeem heb, geloof ik niet dat ik ook maar in de buurt kom dat 't een gevaar vormt. Morgenavond zal ik 't eens in de gaten houden door de zijkant en achterkant zo nu en dan te voelen. M'n PC maakt gebruik van hetzelfde type (iets zwaarder) en hoewel er wel een airflow in m'n PC is door twee case fans, voelt de achterkant van de voeding nog koel aan. Het verbruik heb ik ook eens gemeten en dat was ongeveer 100W. PC met een AMD FX-8150 nog wel en 4 HDDs + 1 SSD. Signature bevat alle specs.

Ik heb overigens nog een Zalman fanmate fancontroller die bij de CPU koeler van m'n eerste PC zat (deze was ook zelfbouw, ik doe niet aan OEM pre-build meuk :P). In het BIOS kan ook ook de snelheid bepalen, disabled, silent en cool (geloof ik).
Misschien is het handiger om een keer te testen zonder optische drive en het paneel er af. dat zal denk ik al wat schelen.

Het meten van de wattage die je trekt uit de muur, staat niet gelijk aan de wattage die je trekt uit je voeding. daarmee moet je ngo rekening houden met de efficientie, en je rekent sowieso anders met DC dan met AC.
volgens mij moet je dan eerst vermenigvuldigen met wortel 2 (1,4141) en dan 90% van hebben voor de efficientie. dan weet je pas echt wat je uit je voeding haalt.
AndRo555 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 01:17:

stof komt er niet echt in, gezien je geen onder of overdruk creeert door middel van een fan. het zuigt niks aan. Een goede koelpasta droogt ook niet op (zoals MX-4).
Maar ik ben het wel volledig met je eens met de traag draaiende fan. al is het maar 200-500 rpm, dat verschil merk je wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:02
BDHowner schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 01:24:
[...]

Gedeeltelijk waar, in een goede configuratie is er zeker passief te werken hoor!

Wel enkele feiten:
- Het is i.d.d. zo dat een laag toerental fan al veel verschil geeft.
- De levensduur van sommige onderdelen kan wel degelijk flink naar beneden worden bijgesteld. Ik gok dat die CPU van mij het nog prima houd, maar of hij 10 jaar word, geen idee (maar dan heb ik toch al een andere).
- GPU's zijn vele malen gevoeliger dan CPU's.
- Van stof heb ik totaal geen last, omdat er geen lucht door de behuizing heen gaat. Eens in het jaar maak ik mijn PC even schoon, en dan is het vooral de voeding (als enige niet passief, maar dat is meer vanwege de prijs, ik hoor hem verder niet) die vies is. Mijn moederbord lijkt net uit de doos te komen!
- Tja, pasta maak ik me ook niet echt druk om, maar als je mindere kwaliteit gebruikt dan kan dit zeker zo zijn.
- Passief gekoelde PC's beperken zich tot low of hooguit mid-range PC's, hoge prestatie mag je er niet van verwachten (maar dat is ook niet altijd nodig).
GPU's gevoeliger dan CPU's? Ik heb toch andere ervaringen hoor, een Phenom x6 wordt al snel instabiel/crasht boven de 60°, GPU's daarentegen hebben geen moeite om lagere tijden op 80°+ temperaturen te draaien.

Bij mij komt er toch altijd stof binnen op een of andere manier, overdruk, filters,... ofwel regelmatig schoonmaken of rekening mee houden van het begin.

Uit interesse zelf even de fan van een Celeron G540 (met een Hyper 212) eraf gehaald. Op deze (frisse) ochtend haal ik met fan (800rpm) 38° onder load, zonder fan 62°. Doenbaar, maar niet op een warme dag + eventuele stofophoping over tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Goed, heb m'n systeem idle laten staan zonder XBMC en 't duurde best lang om van 25°C naar de 70 te gaan. Om 't wat te versnellen toch maar een filmpje gekeken en zat erna op zo'n 82. XBMC afgesloten, CPU terug naar ~10% en temperatuur is nu, na ruim een uur, 77°C.

Ik ga de casefan aansluiten met silent instelling in het BIOS. Morgen verder bekijken qua temperaturen als-ie draait.

Edit:
Owja, voeding temperatuur is trouwens helemaal geen probleem. Zijkant en achterkant van de voeding is niet eens lauw. En aangezien mijn PC meer vraagt dan m'n HTPC, maak ik mij er ook geen zorgen over, ongeacht of ik 't nou verkeerd doe door 't stopcontactvermogen uit te lezen. Dat moet ik voor m'n HTPC nog doen overigens. Kan ik ook m'n TV meten :P.

[ Voor 31% gewijzigd door Hero of Time op 27-06-2013 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem is duidelijk de koeling :) Je kan of meer ventilatoren op de CPU richten of de ventilatoren extern plaatsen d.m.v. een fan-adapter. Maar wat nog logischer is is z’n 'Corsair' H50 ding lijkt mij? Kijk welke de stilste is en neem die ;)
Ik heb het zo gedaan (incl. waterkoeling) > http://i442.photobucket.c...ano/Computer/IMG_3649.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ziet er ingewikkeld uit. Of je moet je foto ergens anders hosten waar je geen bandbreedtebeperking hebt :P.

Dat het probleem koeling was, was allang duidelijk, anders wordt de CPU geen 85 graden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem aan dat de koeler goed vast zit? Aan de DTP ligt het iig niet maar omdat je de koeler gedraaid hebt werkt hij niet volgens de specificaties natuurlijk. Bij de Zalman fanless koeler die ik gebruikt heb stond iig duidelijk in de handleiding dat er altijd een ventilator op gericht moet zijn. En zelfs op mijn bureau werd de CPU 90 graden (zalman 6500 serie + s423 2.0GHz), dit kan je ook voelen en als je vingen dan verbrand zakt de temperatuur iets :) Ik zou een dremel aan het werk zetten en alle ventilator roosters er compleet uit hakken en dan alsnog een WC of heatpipe koeler met (slow) fan erop plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
De specs geven aan dat door 't design het mogelijk is om deze in alle oriëntaties te plaatsen voor een zo optimaal mogelijk resultaat. Het specificeert echter niet dat airflow een vereiste is. Zie trouwens ook de foto's bij de review van de koeler: productreview: Silverstone NT01-E review door ACM
Nou is het zo dat hij 'm niet kan draaien om het grootste oppervlak naar de fan te richten ivm andere hardware die boven 't moederbord hangt, maar als 't kon, zou hij een veel beter resultaat krijgen mbt koelen.

Ik moet 'm wel zo erop zetten, of de helft eraf zagen/knippen/whatever. Dat laatste wordt 'm niet, want minder oppervlak = slechter koelen. We gaan 't vanavond/morgen wel zien als ik de fan heb aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

kijk gewoon naar een kleine noctua fan voor op je koeler.
noctua fans worden standaard meegeleverd met ultra low noise adapters, ik denk dat dat je beste oplossing is.

en iig die casefan vervangen. die OEM dingen maken altijd lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Waarom een extra adapter als ik nog een fancontroller heb van Zalman? Waarom zou die niet functioneren? En m'n mobo kan ook de snelheid aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

die dingen hebben volgens mij minimaal een voltage output van 5 volt (dacht ik). die low noise dingen kun je ze met 5 volt nog langzamer laten draaien, en tot 12 volt ook fijner afstellen.
het scheelt ook ruimte, dus airflow in je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ruimte en airflow is met zo'n controller geen probleem, ik ram 't kabeltje toch buitenom. Kan 'm anders beetje moeilijk aanpassen, telkens kast open. Dit ding: pricewatch: Zalman Fan Mate 2
En anders in de semi-externe 3,5" bay verstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

ja oke dat werkt ook.

maar dannog, haal die OEM fan weg :P die dingen maken teveel kabaal voor hun prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Dat zal ik pas na de test van vanavond doen ;). Lawaai is dan even niet het eerste probleem. Ik wil weten in hoeverre iets van airflow de temperatuur beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Fan aangesloten op de system header en hoewel deze op zo'n 2000 rpm draait (wat een teringherrie! :o) bleef de temperatuur wel laag, zo'n 40°C. In de tijd dat 't draaide, had de temperatuur al 50-60 moeten zijn, dus het is duidelijk dat de warme lucht die de koeler afgeeft, weggezogen moet worden. Het kan geen kant op en door de bouw van 't systeem blijft 't een warme plek. Koeler + voeding rechts, videokaart links, voor en achter zit de behuizing en boven zit de drive bay voor m'n bluray drive.

Moet nog wel m'n fanmate aansluiten, had ik nu niet gedaan (was ook te moe om dat te doen), dus de snelheid werd door het BIOS geregeld. Had 'm staat op 'silent', maar dit was niet stil iig. Werkt waarschijnlijk enkel met een 4-pin fan, voor PWM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Niet alleen dat
CPU terug naar ~10% en temperatuur is nu, na ruim een uur, 77°C.
Dat betekent dat de afvoer van warme lucht slecht is. Het duurt ook vrij lang voordat je cpu van 25 > 70 gaat. Je systeemkast lijkt vrij goed geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Meer dat de plek van de CPU ingebouwd is en daardoor een 'hotpocket' wordt gecreëerd. Er zitten genoeg ventilatiegaten in de kast, er zitten echter onderdelen in die de uitvoer blokkeren. Het gebruik van de fan zegt hetzelfde als wat jij zegt: hete lucht kan niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Nu is dus bewezen dat je wel een beetje airflow moet hebben.

nu nog een stille ventilator vinden in dat formaat met een lage start-up voltage. over het algemeen staan gelid wings daar bekend om.

[ Voor 15% gewijzigd door Fordox op 28-06-2013 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Fordox schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 14:33:
Nu is dus bewezen dat je wel een beetje airflow moet hebben.
Jazeker, niet geheel onverwacht aangezien de natuurkunde wetten dat wel specificeren in tegenstelling tot de fabrikant. Warmte moet ergens naartoe. Maar je kunt ook airflow hebben door convectie en dat is het idee achter een passief systeem. En helemaal passief was dacht ik de bedoeling en dan moet we niet meteen de spirit verliezen toch?

Een stille fan is natuurlijk geen ramp en zal veel schelen maar misschien kan het toch anders. Die ventilator die niet draait (!) blokkeert de enige weg waar de warme lucht nog naartoe kan dus weg ermee, dat kan al schelen.

En ik zou gaan zagen en boren in in die cd-lade zodat de warme lucht naar boven kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ik heb nu de Zalman fanmate er tussen gezet en deze regelt de voltage tussen 5 en 11V. De fan draait nu op z'n laagste stand, al geeft m'n sensor een wat vreemd beeld, en draait nu op 968 rpm. Echter toen ik 't systeem net aan had, was dit 850 rpm. Systeem is nu een uurtje aan en de CPU temperatuur met XBMC aan (load van 30-40%) is 52°C. Ik zie nu ook dat de CPU snelheid automatisch aangepast wordt door 't systeem en deze draait nu op 1,60 GHz. Ik begreep eerder niet waarom 't anders was dan ik in het BIOS zag, maar vandaag viel 't kwartje :P.

@noguru:
Idd, de focus is om 't systeem passief te maken. Maar toen ik aan de configuratie en bouw begon heb ik mij er al bij neergelegd dat 't wellicht niet mogelijk is om te halen en alsnog een fan nodig heb.
Ik heb weinig zin om te gaan zagen en boren als het effect minimaal zal zijn. De bovenkant van de case zou in jouw geval dus ook open moeten en dat vind ik zonde van zo'n mooie kast. Ik zal er echter wel één ding aan aanpassen: de bluray brander in de slimdrive slot is zwart, het staat niet mooi in de zilveren kast, dus ik zal 'm een keer gaan verven. Maar zagen, nee, dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sm1ley
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09-2016
Nog steeds niks met voltages van CPU gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Zou wel willen, maar kan niet, heb die optie niet in het UEFI BIOS. En ik heb de CPU power nodig voor 10-bit H.264. Zoals ik namelijk eerder heb aangegeven schokt het beeld of krijg ik framedrops als 't wat drukker wordt. Dit zie ik op m'n PC niet.

Fan hoor ik momenteel niet, mede door muziek, maar als ik die mute, dan is 't heel zachtjes te horen. Volgens de sensors draait-ie op 978 rpm en is de CPU 54°C met 1 uur en 40 minuten uptime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lowering de cve montoring toen in een Devian distro hier middels lm-sensors, een volle bash uiten tot het reduceren van de cve in je systeem is te doen met de tar gz cpulimit'er zodat in idle je resources hunner gemak even worden toegezegd..Anders van je Silverstone afgaan een mega sink in geven..Moet toch echt kunnen passief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Van die random blur van woorden kan ik echt niets maken. Wat probeer je nou in vredesnaam te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ik hier eens met een Debian distro de cve (centrale verwerkings eenheid) heb gespot met lmsensors en dat er met een bash de tar gz cpulimit'er te compilen is richting wat AMD bedoelt met PhenomMsrTweaker. Maar aangezien dat je al een voorziening hebt je cpu automatisch te downclocken in idle, wat al in een eerdere post vermeld stond, was dit typen waarschijnlijk niet nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Switchen naar een G1610?

Hier koelt een mede-tweaker deze passief (zonder KOELBLOK!!)bij zeer acceptabele temps:
productreview: Intel Celeron G1610 Boxed review door ShaiNe

[ Voor 3% gewijzigd door Majin Buu op 02-07-2013 17:01 ]

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Hmm, nee, dat ga ik niet doen. Ik heb juist expres de Celerons gemeden vanwege het verleden met deze reeks. Ook het minpunt geeft al aan dat 't niet echt bedoelt is voor zwaar werk. Ik weet niet hoe jij het voor je ziet, maar ga maar eens full HD H.264 zonder GPU ondersteuning afspelen. Dat wil je niet met een underpowered CPU.

Daarbij nog twee dingen. Ten eerste dit:
Ik kwam op het idee om de processors eens te testen zonder koeling. Eerst probeerde ik het zonder fan. Daarbij kreeg ik voor beide processors zeer aangename temperaturen van 28-30° idle en 50-52° stressed. Daarna verwijderde ik de volledige koeler. In idle duurde het meer dan een kwartier vooraleer de temperatuur boven de 50° kwam! De temperatuur steeg continu ongeveer 1 à 2 graden per minuut. Stressed zal het wellicht maar een aantal minuten duren vooraleer de processors hun kritieke temperatuur bereiken en zullen afslaan.
Hoe lang heeft hij dit getest? 10 minuten? Half uurtje? Dat haal ik ook makkelijk met mijn systeem. Het gaat erom dat 't na een paar uur, zeg uur of 2 tot 3, de temperatuur te hoog wordt en niet meer lager wil worden.
Zonder koelblok is 't ook heel snel gedaan met de CPU temperatuur en zal 't systeem zichzelf uitschakelen voordat hij goed en wel met z'n test is begonnen.

Kom ik aan bij 't tweede punt:
Zijn review is met open systemen gedaan. Zoals je ziet ligt het moederbord gewoon los in de doos. Oftewel, er is heeeeeeeel veeeeeeeeel lucht er omheen waar de warmte heen kan. Als hij hetzelfde zou doen in een gesloten omgeving worden z'n bevindingen heel anders. In een behuizing, zonder airflow, is er gewoon geen ruimte voor de warmte om weg te komen en hoopt het dus alleen maar op. Hoe warmer de lucht, hoe slechter deze koelt ;).

Wel leuk wat-ie heeft gedaan, laat weer eens de echte tweaker zien.

Pagina: 1