Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 10 ... 58 Laatste
Acties:
  • 501.125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

mr_petit schreef op maandag 09 april 2012 @ 03:17:
De vraag is wat je met die andere 5% dan gaat doen....
Bouten en moeren geven van te voren namelijk niet aan dat ze zeer vast zullen zitten. àls je dan aan het sleutelen bent....
Ook is natuurlijk de vraag in hoeverre je een 3/8 dop (met ratel of wringijzer) wil belasten. Ik moet toch regelmatig wel een verlengpijpje gebruiken, en of het nou verstandig is om keer op keer 150nm+ op een 3/8 dop te zetten?
Dat zal uiteraard ook afhangen van de kwaliteit van het gereedschap.
Wat idd wel een voordeel is, is dat 3/8 kleiner en vooral lichter is. Zeker als je langdurig onder een brug staat ga je dat merken.
Hangt er ook een beetje vanaf wat voor klussen je verwacht: interieur is doorgaans 1/4 geen probleem; motor+aanhangsels is 3/8 prima geschikt en vaak zelfs handiger, maar ophanging en aandrijving is iig de aanwezigheid van 1/2" wel gewenst.
Het is ook niet voor niets dat in de praktijk zo ongeveer alle momentsleutels die boven de 100nm gaan een 1/2" aansluiting hebben.
Just my 2 cents...
[...]
Precies. Ik heb zowel 1/4, als 3/8 en 1/2" thuis liggen. 1/4 en 1/2 zitten in 1 kist, 3/8 is een aparte kist. Die laatste gebruik ik eigenlijk het minst, maar ik heb hem aangeschaft omdat 1/2" soms gewoon te groot/lomp/dik is, maar 1/4" nog veel te licht. Dan pak ik 3/8". Maar het meeste werk doe ik met de 1/4 en 1/2".
Mijn ervaring is alleen inmiddels wel, dat als je wat meer gaat sleutelen, je er eigenlijk niet onderuit kan om zowel 3/8" als 1/2" te hebben liggen. Ja, er zit een enorme overlap in de maten (ik heb 10 t/m 13 mm doppen in 3 uitvoeringen daardoor :X ), maar er zijn momenten geweest dat ik alle 3 de ratels bij de hand had liggen.
Bovendien zijn veel torx en imbus doppen bedoeld voor 3/8".

Wat betreft de ophemeling van Gedore, het is gewoon goed spul, maar niet heilig. De ratels, schroevendraaiers en tangen van Gedore vond ik zelf niet bijster prettig. Daarom liggen in mijn kist ook schroevendraaiers van Hazett, Bahco, Belzer, Sandvik (die laatste 3 zijn overigens exact gelijk, met alleen een ander merkje erop) en tangen van Knipex.
Maar mijn steek-, ring- en ringratelsleutels zijn wel van Gedore. Die zijn gewoon van extreem goede kwaliteit, zonder dat je het gevoel hebt het gewicht in goud te kopen.

Maar als ik morgen de staatsloterij zou winnen, dan kwam er een garage volledig uitgerust met snap-on.
Repeat schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 21:34:
Voor gereedschap voor wat zwaarder werk (waterpomptang, zijkniptang etc) wat is dan fijner. Gegoten handvaten?
[afbeelding]

Of plastic?
[afbeelding]

En heeft verchroomd nog echte meerwaarde tov de standaard gepolijste vorm zoals je bij Knipex kunt kiezen? Roestvorming bv?
Ik vind persoonlijk de dikke handvatten van Knipex erg fijn, ze liggen goed in de hand en geven toch een goed gevoel. Paar wat mr_petit al zegt, dat is iets persoonlijks. M'n vader heeft een waterpomptang met blank metaal als handvat en dat werkt ook prima.

Bij Knipex is de roestwerende afwerking gewoon goed, onafhankelijk van verchroomd of niet. Imo ziet chroom er wat leuker uit, maar is het vooral iets als je echt net gereedschap wilt hebben. De meerwaarde ervan tijdens het gebruik zie ik er niet in.
Er is zelfs wel iets te zeggen voor het gebruiken van de niet-verchroomde variant. Het chroom kan en zal ongetwijfeld los gaan laten (ik moet het eerste stuk gereedschap nog tegenkomen waarbij dat op den duur niet gebeurd). Bij de niet-verchroomde variant is de buitenkant gelijk het staal waar het stuk gereedschap van gemaakt is. De kans dat daar wat los van komt is heel klein, zeker bij een Knipex.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

KillaZ schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 23:09:
[...]

Fuuuuu alleen verzenden binnen Duitsland, al is mijn Duits niet zo sterk...
hmm ik had een Mannesmann koffer van 80 euro besteld 1.5 week terug en die werd gratis thuisbezorgd (wel besteld met creditcard).
Gek genoeg was het voor een autoradio 20 euro verzendkosten vandaag :?

Check het even met iemand die beter duits kan dan :) (ik kan het nu niet checken, op het account/creditcard van een ander besteld namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

deepbass909 schreef op maandag 16 april 2012 @ 17:08:
[...]

Precies. Ik heb zowel 1/4, als 3/8 en 1/2" thuis liggen. 1/4 en 1/2 zitten in 1 kist, 3/8 is een aparte kist. Die laatste gebruik ik eigenlijk het minst, maar ik heb hem aangeschaft omdat 1/2" soms gewoon te groot/lomp/dik is, maar 1/4" nog veel te licht. Dan pak ik 3/8". Maar het meeste werk doe ik met de 1/4 en 1/2".
Mijn ervaring is alleen inmiddels wel, dat als je wat meer gaat sleutelen, je er eigenlijk niet onderuit kan om zowel 3/8" als 1/2" te hebben liggen. Ja, er zit een enorme overlap in de maten (ik heb 10 t/m 13 mm doppen in 3 uitvoeringen daardoor :X ), maar er zijn momenten geweest dat ik alle 3 de ratels bij de hand had liggen.
Bovendien zijn veel torx en imbus doppen bedoeld voor 3/8".

Wat betreft de ophemeling van Gedore, het is gewoon goed spul, maar niet heilig. De ratels, schroevendraaiers en tangen van Gedore vond ik zelf niet bijster prettig. Daarom liggen in mijn kist ook schroevendraaiers van Hazett, Bahco, Belzer, Sandvik (die laatste 3 zijn overigens exact gelijk, met alleen een ander merkje erop) en tangen van Knipex.
Maar mijn steek-, ring- en ringratelsleutels zijn wel van Gedore. Die zijn gewoon van extreem goede kwaliteit, zonder dat je het gevoel hebt het gewicht in goud te kopen.

Maar als ik morgen de staatsloterij zou winnen, dan kwam er een garage volledig uitgerust met snap-on.

[...]

Ik vind persoonlijk de dikke handvatten van Knipex erg fijn, ze liggen goed in de hand en geven toch een goed gevoel. Paar wat mr_petit al zegt, dat is iets persoonlijks. M'n vader heeft een waterpomptang met blank metaal als handvat en dat werkt ook prima.

Bij Knipex is de roestwerende afwerking gewoon goed, onafhankelijk van verchroomd of niet. Imo ziet chroom er wat leuker uit, maar is het vooral iets als je echt net gereedschap wilt hebben. De meerwaarde ervan tijdens het gebruik zie ik er niet in.
Er is zelfs wel iets te zeggen voor het gebruiken van de niet-verchroomde variant. Het chroom kan en zal ongetwijfeld los gaan laten (ik moet het eerste stuk gereedschap nog tegenkomen waarbij dat op den duur niet gebeurd). Bij de niet-verchroomde variant is de buitenkant gelijk het staal waar het stuk gereedschap van gemaakt is. De kans dat daar wat los van komt is heel klein, zeker bij een Knipex.
Al het andere gereedschap wordt namelijk altijd verchroomd (doppen, ring- en steeksleutels ed) en dat roest dus niet. Overigens heb ik daar nog nooit stukken vanaf zien komen. Ook niet bij steeksleutels van tientallen jaren oud.
Als je dan een niet gepolijste combinatietang oid koopt zit je gewoon met kaal staal. Volgens mij roest dat als een malle? Vergelijkbaar met gereedschap van de Kijkshop ed? Tangen zijn volgens mij ook niet van chroom-vanadium maar gewoon staal?
Glimmend verchroomd is overigens wel erg lelijk vind ik, dus als niet verchroomd ook niet roest dan zou ik ook gewoon daar voor gaan...

[ Voor 3% gewijzigd door Repeat op 16-04-2012 19:47 ]

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
bartvl schreef op maandag 16 april 2012 @ 16:42:
Nou, kogel is door de kerk. Ik zie toch af van Amazon.de. Dat tientje extra via Conrad (had kortingscouponnen) beschouw ik maar als investering in de binnenlandse economie en hopelijk een kortere levertijd.
Besteld:
Proxxon 23000 1/2" dopsleutelset
Proxxon 23800 steeksleutelset 6-22mm
Stabilo 40 cm waterpas

Damn, vanaf nu kan ik niet meer zeggen dat het aan het gereedschap ligt...
Conrad is toch Duits? Proxxon is Duits, Stabila is Duits ... ;) Levertijden zullen niet erg verschillen, al zou levering van de wabeco boorstandaard die ik eventueel zou willen kopen beduidend sneller en goedkoper uit Duitsland dan uit Nederland zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:04

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Verrek, inderdaad! Maar... ze hebben ook een vestiging in Nederland :P.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:47

mr_petit

opperprutser

Repeat schreef op maandag 16 april 2012 @ 19:39:
[...]

Al het andere gereedschap wordt namelijk altijd verchroomd (doppen, ring- en steeksleutels ed) en dat roest dus niet. Overigens heb ik daar nog nooit stukken vanaf zien komen. Ook niet bij steeksleutels van tientallen jaren oud.
hangt echt heel erg van de kwaliteit van de chroomlaag af. In essentie is chroom sowieso een slechte roestwering omdat chroomlagen behoorlijk poreus zijn vergeleken met andere gegalvaniseerde lagen. (veel vormen van glanschroom hebben onderhuids een nikkellaag en soms nog een koperlaag)
Maar alles hangt af van de uitvoering: zo heb ik oud gereedschap van m'n vader van b merken als matador etc waar het chroom van losgelaten heeft, terwijl het chroom van gedore, hazet en andere a merken wel gewoon heeft gehouden. Goed, als je het alijd lekker warm bij de kachel bewaart houdt al het chroom, maar dit is gereedschap wat bijv decennia in vochtige koestallen of garages heeft gelegen. Leg je gereedschap buiten neer, dan zal het allemaal gaan roesten, dus hoe je er mee omgaat is ook bepalend voor wat je nodig hebt :)
Als je dan een niet gepolijste combinatietang oid koopt zit je gewoon met kaal staal. Volgens mij roest dat als een malle?
Bijna elk stuk gereedschap heeft wel iets van roestwering als je kaal staal ziet. Dat kan dmv zwarten, chromateren, nitreren, blauwen etc etc etc. 1001 mogelijkheden.
En bij kwaliteitsgereedschap wordt hier meer aandacht aan besteed dan bij goedkoop gereedschap.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 16-04-2012 21:23 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:15
GoldenSample schreef op maandag 16 april 2012 @ 17:13:
[...]

hmm ik had een Mannesmann koffer van 80 euro besteld 1.5 week terug en die werd gratis thuisbezorgd (wel besteld met creditcard).
Gek genoeg was het voor een autoradio 20 euro verzendkosten vandaag :?

Check het even met iemand die beter duits kan dan :) (ik kan het nu niet checken, op het account/creditcard van een ander besteld namelijk)
Ik was te snel, snapte amazon niet: voor 7 euro verzenden via een partner van amazon gekocht.

Die verzond wel naar NL en was de goedkoopste in dat lijstje. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
GoldenSample schreef op zondag 08 april 2012 @ 01:24:
[...]

Ik heb toevallig vandaag ook zitten kijken en kan maar 1 ding zeggen

HAAL HET UIT DUITSLAND!!!!!

Heb zelf de hier vaak langskomende Mannesmann set met 215 delen, doppen steeksleutels, torx etc. gehaald voor 84 euro, het goedkoopste in Nederland bij een webshop met verschrikkelijke reputatie was 135 euro oid. In mijn geval was Amazon.de het goedkoopst. Je moet wel met creditcard bestellen geloof ik maar er zijn geen verzendkosten en je hebt het met een paar dagen.

Voorbeeld die Proxxon set:
http://www.amazon.de/PROX...F8&qid=1333840987&sr=8-26
Voor 58.50 ligt het op de mat!
Voor 64 euro incl. verzenden naar Nederland gehaald....1e indruk: Erg nette set!

Goed degelijk, ratel is ook goed strak......Hier ga ik een hoop plezier aan beleven. :)

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/35966519/Photo%2023-04-12%2017%2042%2053.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door KillaZ op 24-04-2012 20:36 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Repeat schreef op maandag 16 april 2012 @ 19:39:
[...]

Als je dan een niet gepolijste combinatietang oid koopt zit je gewoon met kaal staal. Volgens mij roest dat als een malle? Vergelijkbaar met gereedschap van de Kijkshop ed? Tangen zijn volgens mij ook niet van chroom-vanadium maar gewoon staal?
Glimmend verchroomd is overigens wel erg lelijk vind ik, dus als niet verchroomd ook niet roest dan zou ik ook gewoon daar voor gaan...
Elke tang is van een zekere chroom-vanadium legering, of je moet echt hele goedkope troep hebben. De reden is heel simpel, een andere legering is gewoon te zwak en buigt/breekt/scheurt te makkelijk. Maar ook binnen chroom-vanadium legeringen heb je kwaliteitsverschillen. Bij de betere merken is die samenstelling net wat beter en samen met het hardingsproces het geheim van de smit (vrij letterlijk in het geval van gereedschap ;) ).

Overigens heeft niet-verchroomd gereedschap wel wat last van roestvorming, maar dat is puur oppervlakkig en alleen als het echt nat wordt. Dat is wel tegen te gaan door het in te vetten, maar dat vind ik zelf niet prettig. Dus is het in mijn geval gewoon een kwestie van schoonmaken.
mr_petit schreef op maandag 16 april 2012 @ 21:09:
[...]

hangt echt heel erg van de kwaliteit van de chroomlaag af. In essentie is chroom sowieso een slechte roestwering omdat chroomlagen behoorlijk poreus zijn vergeleken met andere gegalvaniseerde lagen. (veel vormen van glanschroom hebben onderhuids een nikkellaag en soms nog een koperlaag)
De koper- en nikkellaag zijn vooral om het mogelijk te maken dat het chroom überhaupt op het staal blijft zitten. Chroom hecht van zichzelf namelijk bijzonder slecht op ijzer. Als het goed verchroomd wordt, wordt het eerst verkopert, dan vernikkeld en uiteindelijk verchroomd. De koperlaag is voor hechting, nikkel voor de glans en afdichting en chroom voor de uiteindelijke afwerking en omdat veel mensen allergisch zijn voor nikkel (nikkel is eigenlijk een betere afwerking dan chroom).

De nikkellaag wordt uit kostenbesparing vaak nog weleens overgeslagen. In eerste instantie ziet het er hetzelfde uit als wanneer de nikkellaag wel toegepast zou worden, maar het chroom zal veel sneller loslaten.

Hier is een korte uitleg van een verchromer zelf over het proces:
Maar alles hangt af van de uitvoering: zo heb ik oud gereedschap van m'n vader van b merken als matador etc waar het chroom van losgelaten heeft, terwijl het chroom van gedore, hazet en andere a merken wel gewoon heeft gehouden. Goed, als je het alijd lekker warm bij de kachel bewaart houdt al het chroom, maar dit is gereedschap wat bijv decennia in vochtige koestallen of garages heeft gelegen. Leg je gereedschap buiten neer, dan zal het allemaal gaan roesten, dus hoe je er mee omgaat is ook bepalend voor wat je nodig hebt :)
Ik heb dezelfde ervaring met gereedschap van m'n vader, al is Gedore ook niet helemaal schandvrij. Hij heeft Dowidat sleutels, die stammen uit de tijd van voor dat Gedore bestond (de "do" uit Gedore staat nog steeds voor Dowidat). Bij bepaalde sleutels heeft toch het chroom losgelaten. Bij 1 sleutel was dat vroeger al vrij snel en die is onder garantie omgewisseld. Toch liet ook van de vervangende sleutel het chroom vrij snel weer los.
Maar we praten over 40 tot 50 jaar oud gereedschap en ondanks dat van een paar sleutels het chroom heeft losgelaten, zijn ze nog perfect te gebruiken, erg goede pasvorm en bovendien roestvrij.
[...]

Bijna elk stuk gereedschap heeft wel iets van roestwering als je kaal staal ziet. Dat kan dmv zwarten, chromateren, nitreren, blauwen etc etc etc. 1001 mogelijkheden.
En bij kwaliteitsgereedschap wordt hier meer aandacht aan besteed dan bij goedkoop gereedschap.
+1 Dat is waar je meestal ook juist voor betaald bij duurder gereedschap (samen met het specifieke hardingsproces en kwaliteit van het gebruikte staal).

Vandaag een nieuw speeltje gehaald bij de Praxis:
Afbeeldingslocatie: http://www.elro.eu/uploads/products/img/_w600/CS24DVR_1.jpg
Een Elro CS24DVR Boroscope.

Een vrij simpele boroscope met video-opname functie. Ik had hem al eerder gezien en twijfelde toen, maar de huidige aanbieding haalde die twijfel weg. Uiteindelijk nog geen €82 voor het apparaatje betaald (gangbare prijzen liggen tussen de €115 en €160)

En waarom? BMW heeft bij de 6-cilinder motoren veel slangen, leidingen en andere onderdelen onder het inlaatspruitstuk verstopt. Ziet er mooi uit, maar is een ramp als je een bepaalde slang probeerd te volgen of wilt weten hoe iets nou precies vastzit. Met dit ding heb ik tenminste een camera met verlichting in de kop die ik in de diepe spelonken van de motorruimte kan stoppen.

Nu alleen hem nog aan de praat zien te krijgen onder Linux...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 21:30:
[...]
De koper- en nikkellaag zijn vooral om het mogelijk te maken dat het chroom überhaupt op het staal blijft zitten. Chroom hecht van zichzelf namelijk bijzonder slecht op ijzer. Als het goed verchroomd wordt, wordt het eerst verkopert, dan vernikkeld en uiteindelijk verchroomd. De koperlaag is voor hechting, nikkel voor de glans en afdichting en chroom voor de uiteindelijke afwerking en omdat veel mensen allergisch zijn voor nikkel (nikkel is eigenlijk een betere afwerking dan chroom).

De nikkellaag wordt uit kostenbesparing vaak nog weleens overgeslagen. In eerste instantie ziet het er hetzelfde uit als wanneer de nikkellaag wel toegepast zou worden, maar het chroom zal veel sneller loslaten.
Chroom hecht prima op staal hoor (spreek uit ervaring ;)); een hydraulische cilinder wordt gewoon gelijk verchroomd als er geen corrosiewering benodigd is. Maar eea is wel wat ingewikkelder dan dat je hier zo stelt. Zo heb je meerdere soorten chroom en chroomoplossingen elk met hun kenmerken (met name vanwege de commotie rondom hexavalent chroom). Koper wordt bijna niet meer toegepast bij glasverchromen, zeker niet in nederland. Een reden om koper de gebruiken zou kunnen zijn dat het nikkel het basismateriaal aantast (in je filmpje zie je niet voor niets kopercyanide), en koper (althans sommige oplossingen) heeft hele goede vullende eigenschappen, dus bij poreus of niet egaal basismateriaal kan je makkelijker een goede sluitende laag krijgen.
Ook is nikkel niet per sé een betere afwerking, het hangt er vanaf voor welk doel. Zo heeft chroom veel betere loopeigenschappen. Maar bij glanschroom is het chroomlaagje gewoon heel dun (of je moet polijsten totdat je een ons weegt), dus zit er nikkel onder. Als je echt allergisch voor nikkel bent, gaat dat chroomlaagje denk ik nauwelijks soelaas bieden. Veel te dun (1µm oid) en heel poreus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:10
Hoi :W

Ik heb sinds 1,5 maand weer een motor en nu wil ik graag beginnen met het aanschaffen van gereedschap zodat ik er zelf (klein) onderhoud aan kan doen. Hierbij wil ik graag beginnen met een goede dopsleutel set!

Ik heb alleen totaal geen idee waar ik moet beginnen. Ik zit totaal niet in die wereld en heb ook geen idee wat een goed merk is. Ik zit te denken aan max. 90-100 euro voor een set waar ik voorlopig mee toe kan. In de (nabije) toekomst wil ik ook een momentsleutel aanschaffen, is het reëel om te denken dat ik nu een doppenset aan wil schaffen waarvan de doppen ook op een momentsleutel passen? Of gaat dat niet lukken?

Ik woon in het noord-oosten van prov. Groningen, in 30-40 min. zit ik in Duitsland. Ik las dat het daar wel eens goedkoper kan zijn, dus die optie is aanwezig!

Zouden jullie mij een paar tips kunnen geven met merken (of eventueel gelijk een set aanraden) die een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben in die prijscategorie?

Alvast bedankt! d:)b

Edit:

M'n pa kwam aanzetten met een winkel die gereedschap uit (winkel)faillissementen verkoopt in Groningen (http://www.faillissementenoutlet.nl/). Iemand van hier daar al geweest? Schijnt net 1,5 maand open te zijn. Ga donderdag even een kijkje nemen denk ik :)

[ Voor 11% gewijzigd door Tankiej op 08-05-2012 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 03:40
Zelf zou ik bij fluidonline (of een andere winkel in Duitsland) een doos van Proxxon bestellen. Past mooi binnen je budget, is een stuk goedkoper als in NL en is geschikt voor serieus hobby werk. Bijv de Proxxon 23286
(http://www.fluidonline.de...en-65-teiliger-satz/a-14/) zit heel veel in wat goed te gebruiken is (voor autos in ieder geval) en past netjes binnen je budget.

Doppen passen praktisch altijd op een momentsleutel (al dan niet met een verloop) je heb 3 veel gebruikte maten voor doppen 1/2" 3/8" en 1/4" (van groot naar klein). In de genoemde proxxon doos zitten al 2 verloopstukjes in. Ik meen dat er eentje bijzit om van 3/8" naar 1/4" te gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Refro op 10-05-2012 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Ah ok, bedankt! Ziet er inderdaad uit als een leuk setje!

Ik zie dat dezelfde set ook bij Amazon.de is, wel iets duurder maar dan zitten er geen verzendkosten bij wat het totaal 8 euro goedkoper maakt. Voor 8 euro meer (dan bij fluidonline) kan ik het in NL bestellen/ophalen.. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Laatst online: 10-05 11:32
De set die Refro post is wel lekker kompleet. 1/2 inch en 1/4 inch doppen, twee bougiedoppen en wat inbussen. Daar kan je ver mee komen. Eventueel kan je ook kijken naar wat de Lidl komende tijd in de aanbieding gaat hebben. Meer dan 100e hoef je in principe niet uit te geven. Wel zou ik als je de set van Proxxon neemt er nog een set ring/steek sleutels bij kopen. Momentsleutel kan je ook gewoon van de Lidl kopen, is op motor-forum.nl eens getest door een beroeps ijker en kwam gewoon door de keuring.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Yonni schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 10:28:
De set die Refro post is wel lekker kompleet. 1/2 inch en 1/4 inch doppen, twee bougiedoppen en wat inbussen. Daar kan je ver mee komen. Eventueel kan je ook kijken naar wat de Lidl komende tijd in de aanbieding gaat hebben. Meer dan 100e hoef je in principe niet uit te geven. Wel zou ik als je de set van Proxxon neemt er nog een set ring/steek sleutels bij kopen. Momentsleutel kan je ook gewoon van de Lidl kopen, is op motor-forum.nl eens getest door een beroeps ijker en kwam gewoon door de keuring.
Ring/steek sleutels heeft m'n pa die ik wel kan lenen zolang ik nog thuis woon, dus dat hoeft nu nog niet. Hij heeft echter geen dopsleutels :)

Lidl heeft vanaf 14 mei een set in de aanbieding: http://www.lidl.nl/cps/rd...nl/hs.xsl/index_30015.htm
Dat is wel een complete set, maar ik heb geen idee hoe stevig die dingen zijn en hoelang ze dan mee gaan. Spul bij de Lidl/Aldi heeft vaak een hele slechte reputatie, maar volgens mij valt dat op zich best wel mee met veel producten.. In ieder geval met computer spul, ik heb geen idee hoe dat met gereedschap zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Tankiej op 10-05-2012 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:25

-tom-562

Oliesjeik

Dat spul komt volgens mij bij Mannesman vandaan. Huisgenoot van me heeft de vorige set gekocht, die was zo'n 2 maanden geleden in de aanbieding (blauwe koffer, alleen ratels en doppen). Het setje leek sprekend op de Mannesman koffer die ik had. Alleen je kon wel zien dat de afwerking van het Lidl setje minder was als het originele Mannesman setje. Maar zeker geen slecht spul voor het geld!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
Ik heb een oudere set van de Lidl, op het kaartje stond in een hoekje dat het inderdaad bij Mannesman was gemaakt. De set zat in een blauwe koffer welke ook in het groen verkrijgbaar is maar dan met Mannesman erop ipv Powerfix. Deze set heb ik nu sinds 2009 ofzo, gebruik 'm regelmatig voor aan m'n auto's te sleutelen (Polo's) en aan m'n motor. Je hebt alles bij de hand, heerlijk.

Zoek de verschillen:

Afbeeldingslocatie: http://www.outletplanet.nl/images/doppendoos%20215.jpg

Afbeeldingslocatie: http://src.discounto.de/pics/Angebote/2010-09/82898/106685_Lidl-Shop-POWERFIX-Steckschluesselsatz-216-teilig_xxl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Tankiej schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 10:09:
Ah ok, bedankt! Ziet er inderdaad uit als een leuk setje!

Ik zie dat dezelfde set ook bij Amazon.de is, wel iets duurder maar dan zitten er geen verzendkosten bij wat het totaal 8 euro goedkoper maakt. Voor 8 euro meer (dan bij fluidonline) kan ik het in NL bestellen/ophalen.. :')
Ik heb precies die Proxxon-kist sinds een aantal jaar in mijn bezit en bevalt mij uitstekend! De ratels zijn van erg goede kwaliteit (blokkeren nooit), liggen prettig in de hand, de doppen passen erg goed. Enige nadeel wat ik kan bedenken is, dat ze misschien een beetje snel last kunnen krijgen van vliegroest. Maar op zich is dat alleen cosmetisch.

Ik heb zelf later als aanvulling uit dezelfde serie ook nog de 3/8" kist aangeschaft en een kistje met Torx- en Inbus-doppen (BMW zit vol met Torx namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:25
Yonni schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 11:22:
Ik heb een oudere set van de Lidl, op het kaartje stond in een hoekje dat het inderdaad bij Mannesman was gemaakt. De set zat in een blauwe koffer welke ook in het groen verkrijgbaar is maar dan met Mannesman erop ipv Powerfix. Deze set heb ik nu sinds 2009 ofzo, gebruik 'm regelmatig voor aan m'n auto's te sleutelen (Polo's) en aan m'n motor. Je hebt alles bij de hand, heerlijk.
Wat was je voor dit setje kwijt? Ziet er goed uit namelijk.

Home Assistant | ☀️ 12kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Ok, dus die set bij de Lidl komt hoogstwaarschijnlijk bij Mannesman vandaan? En dat is ook wel een goed merk?
Zou ik dan beter voor die kunnen gaan (in ieder geval proberen) of toch die Proxxon set kopen? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
deepbass909 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 11:30:
[...]

Ik heb precies die Proxxon-kist sinds een aantal jaar in mijn bezit en bevalt mij uitstekend! De ratels zijn van erg goede kwaliteit (blokkeren nooit), liggen prettig in de hand, de doppen passen erg goed. Enige nadeel wat ik kan bedenken is, dat ze misschien een beetje snel last kunnen krijgen van vliegroest. Maar op zich is dat alleen cosmetisch.

Ik heb zelf later als aanvulling uit dezelfde serie ook nog de 3/8" kist aangeschaft en een kistje met Torx- en Inbus-doppen (BMW zit vol met Torx namelijk).
Ik liet mijn Proxxonn 1/2" setje aan mijn vader zien. Komt hij 10 minuten later terug met een 1/2" Proxonn set van.....minimaal 35 jaar oud.

Setje was nog in prima staat, heb hem vaak genoeg gebruikt voor de scooter :+

Overigens heb ik dezelfde plannen: Torx en Inbus (Carterdop is inbus 12) en misschien een 3/8" setje

[ Voor 5% gewijzigd door KillaZ op 10-05-2012 11:55 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
De Lidl set is iets completer, zit ook een schroevendraaier met bitjes bij, een 3/8 inch ratel met doppen en steeksleutels. Ik ben niet zo van de merken, val er niet zo snel voor zegmaar. Mijn mening is dat je met zo'n set van de Lidl heel goed uit de voeten kunt als je af en toe wat sleutelt. Je hebt meestal alles bij de hand.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~btracing/lo_res/DSC_9021.JPG

Hier zie je de set in de voorgrond liggen. Is al weer even geleden. Gereedschap gaat trouwens snel roesten als het droog en vet vrij word gehouden. Beter houd je het dus altijd een beetje vet, gaat het ook niet roesten!

/edit: de set heeft mij destijds ook 80,- gekost. Kijk bij aanschaf even goed op de verpakking, de fabrikant moet er ergens op staan!

[ Voor 9% gewijzigd door Yonni op 10-05-2012 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

KillaZ schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 11:54:
[...]

Ik liet mijn Proxxonn 1/2" setje aan mijn vader zien. Komt hij 10 minuten later terug met een 1/2" Proxonn set van.....minimaal 35 jaar oud.

Setje was nog in prima staat, heb hem vaak genoeg gebruikt voor de scooter :+

Overigens heb ik dezelfde plannen: Torx en Inbus (Carterdop is inbus 12) en misschien een 3/8" setje
3/8" is er bij mij ook min of meer bij gekomen vanwege dat kistje inbus en torx. Veel van die dopjes zijn 3/8". Ik heb nu alleen nog het kistje met lange/diepe doppen van Proxxon op m'n verlanglijstje staan.

Ik ben met die grote kisten altijd een beetje huiverig voor de kwaliteit. Ik heb te vaak bij iemand geklust en dat ze aan kwamen met zo'n kist, waarvan het gereedschap heel snel beschadigde of gewoon verboog/brak :X

Ik geef daarom liever iets meer uit aan iets wat jaren zonder problemen mee blijft gaan, dan aan iets wat ik moet vervangen op het moment dat het natuurlijk niet uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
Met mijn blauwe kist heb ik al flink lopen klote. Nog nooit een krimp gegeven, gereedschap beschadigd ja, komen krassen op etc. etc. (anders gebruik je het niet). Maar verbuigen of breken, never. Doppen heb ik ook op de luchtratel gehad, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Laatst online: 00:45
Ik heb destijds ook die blauwe doos van de Lidl aangeschaft, ideaal ding hoor. Voor een beetje klussen links en rechts is dat prima spul. Alles bij de hand, maar die set weegt ook wel wat bij elkaar. Die trek je niet even met een paar vingers van de plank :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb een paar jaar geleden die groene koffer aangeschaft (7 of 8 tientjes bij de lidl) zodat ik niet mijn gereedschapsbord hoef leeg te trekken als ik naar de sleutelclub ga. Let wel, het is geen mannesmann (een oud staalbedrijf), maar "bruder mannesmann"; een inkoopcombinatie die vnl spul uit china haalt.

Nu is er ondertussen niets meer mis met chinees spul: Bovenstaande koffer wordt gebruikt om aan oldtimers te sleutelen en dat gaat niet altijd even zachtzinnig ivm roest. Ik heb een keer een bitje aan snot geslagen, en de grote ratel heb ik opnieuw moeten fixen omdat er een veertje versprongen was. Verder houdt het zich prima.

Die blauwe koffer kom ik ook wel eens tegen. Gevoelsmatig net een tandje minder als de groene, maar nog steeds prima spul voor de hobbysleutelaar.

Samen met wat tangen en schroevendraaiers, momentsleuteltje en wat speciaal gereedschap kom je een hel eind.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Iemand ervaring met Proxxon, Carolus (by Gedore) en Kraftwerk momentsleutels?
Heb een moment sleutel voor +/- 20Nm nodig voor de cilinderkopbouten (20Nm + 2x 120 graden)
Een Proxxon is even 60 euro, Carolus 95 Kraftwerk 75 en een Hazet is 125. Bereik voor mij ongeveer vergelijkbaar +/- 10 t/m 60 (dan zit 20 mooi richting 't midden en participeert m'n pa gezien hij ook voor fietsjes te gebruiken is)

Ik neig zelf naar de kraftwerk of Hazet maar ben zelf erg beniewud naar de Carolus, kan er verder weinig over vinden.

-edit- zie net een goedkopere uitvoering van de Hazet voor 100 euro op ebay. denk dat dat 'm dan maar word tenzij iemand opmerkingen/suggesties heeft :P

[ Voor 41% gewijzigd door GoldenSample op 20-05-2012 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

qua levensduur en stevigheid vind ik de sleutels van britool (de klassieke uitvoering naar hun eigen systeem/uitvinding) het beste. Niet heel goedkoop echter:
www.ebay.co.uk/itm/Britoo...quare-Drive-/251027491294
En wellicht minder handig (geen ratel), maar dat draagt allemaal bij aan het bulletproof ontwerp (wat al heel oud is).

Let ook op welke aansluiting je wilt (3/8 of 1/2) (corresponderend met je doppenset). Er bestaan uiteraard wel verloopjes, maar dat kost je sowieso lengte. Of je moet natuurlijk van beide een set hebben :P

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 20-05-2012 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-05 01:41

Youk

Volvo For Life

Ik heb zelf 2 momentsleutels van Carolus. Een kleine voor 2 - 25 Nm en een grote voor 20 - 200 Nm. Moet zeggen dat ze heel goed in de hand liggen en aangenaam zijn om mee te werken. Over duurzaamheid kan ik nog niet veel zeggen aangezien ik ze nog niet zo lang heb en nog niet veel nodig had.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
laatst deze set gehaald bij de lidl, voor 80 kon ik em niet laten liggen.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GA8KIQXL.jpg

mooi setje !

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
MexxT schreef op zondag 20 mei 2012 @ 15:22:
laatst deze set gehaald bij de lidl, voor 80 kon ik em niet laten liggen.

[afbeelding]

mooi setje !
Die heb ik ook gehaald :Y

Koffer voelt wat slecht aan, maar het gereedschap wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Tankiej schreef op zondag 20 mei 2012 @ 15:34:
[...]

Die heb ik ook gehaald :Y

Koffer voelt wat slecht aan, maar het gereedschap wel goed :)
ja koffertje is wel wat gammel (sluitingen) maar de rest ziet er erg goed uit.
ratels zijn mooi degelijk (alleen de inleg plastic, maargoed, voor dat geld had ik niet anders verwacht) en doppen zijn heel netjes afgewerkt (en behoorlijk sterk ook nog)

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wou net een T27 dop halen voorop mijn ratel, alleen vroegen ze er 15 euro voor wat ik wel redelijk prijzig vind. Weet iemand waar je dit soort doppen goedkoop kan halen? Bovenstaande lidl set was er helaas niet meer anders had ik die wel meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Losse doppen zijn altijd duur, hoewel ze op internet wel voor spotprijsjes te vinden zijn (enkele dollars). Moet het per sé een dopje zijn? Een T27 schroevendraaier kan je voor aanzienlijk minder krijgen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Die heb ik al en daarmee kan ik niet genoeg kracht zetten.

Heb je een linkje? Ik kan wel even wachten.

[ Voor 28% gewijzigd door Rev! op 24-05-2012 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Alstu (geen garanties uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 23:28
http://www.ibood.com/nl/nl/

Afbeeldingslocatie: http://www.ibood.com/img/big_pictures/12/mannesmann_303_600.jpg

Ik ben op zoek naar een set om mee te beginnen. Heb nu wat los prul-gereedschap en wil eigenlijk wel een serieuzere set aanschaffen; is zoiets wat om mee te beginnen of is dit ook zooi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
Ligt eraan wat je wil gaan doen, maar dit is een mooie set. Zit van alles in, enigste wat je dan nog wil hebben is een set steeksleutels en die komen om de zoveel tijd bij de Lidl langs. Dan zit je als je het mij vraagt goed gebakken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Setje steeksleutels heb ik weer wel, dat scheelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Da's best een aardige koffer voor die prijs. Ook een mooi setje om mee te nemen op vakantie als je onverhoopt toch wat reparaties moet uitvoeren (hamer=onmisbaar :+)
Maar mannesmann heeft wel meer van dat soort setjes met min of meer vergelijkbare inhoud cq prijsklasse:
http://www.outletplanet.n...ffer-29075-p-1000402.html
http://www.outletplanet.n...trolley-delig-p-2047.html

Verschillen zitten vooral in details, dus maar net wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
http://www.outletplanet.n...um=cpc&utm_campaign=11474

is dat wat? of kan ik beter die greenline pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Ik denk dat dat er aan ligt wat jij ermee wil doen. Die greenline koffer is makkelijker mee te nemen dan zo'n kist met laden (ook al zit er ook een handvat aan). Dus als jij het overal mee naar toe wil nemen zou ik voor de koffer gaan, anders is zo'n kastje wel handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:04

Tacoos

i am i

Vanaf vandaag in de aanbieding bij Lidl zuid een moment sleutel voor 19 euro:

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/34ilt8y.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/20j5z6d.jpg

Bereik: 28 - 210 Nm met 4% nauwkeurigheid (vlgs de doos)

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 07:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zag hem al op de posters staan inderdaad...
Ben nog wel op zoek naar een extra momentsleutel, maar dan eentje met een bereik van <10nm tot >42 nm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

MikeyMan schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:16:
Zag hem al op de posters staan inderdaad...
Ben nog wel op zoek naar een extra momentsleutel, maar dan eentje met een bereik van <10nm tot >42 nm...
Ik neem aan dat je bedoeld >10nm tot <42 nm (anders zou je juist alles kunnen meten, behalve tussen 10 en 42 nm ;) )

Dat bereik zou ik op zich ook wel willen, is meestal een 1/4" ratel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Tacoos schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:11:

[afbeelding]
[afbeelding]

Ik had hem ook zien staan in de lokale Lidl folder, stond alleen geen bereik bij in de folder :')

Ga donderdag even een kijkje nemen bij de gereedschap outlet in Groningen, ben benieuwd wat ze daar allemaal hebben liggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

deepbass909 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:49:
[...]

Ik neem aan dat je bedoeld >10nm tot <42 nm (anders zou je juist alles kunnen meten, behalve tussen 10 en 42 nm ;) )

Dat bereik zou ik op zich ook wel willen, is meestal een 1/4" ratel.
Nouja, bedoelde van onder de 10 (<10) tot groter dan 42 (>42)...
Maar het had duidelijker gekund...

Proxxon heeft 3-15 en 6-30... Maar das inderdaad 1/4"...
Opzich prima natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Over die toko las ik toen ik iets zocht nogal discutabele reviews ik heb gewoon op amazon.de die greenline koffer gehaald:
http://www.amazon.de/Mann...TF8&qid=1343055237&sr=8-1
Bezorgen gratis thuis, enkel heb je ff een creditcard nodig.
Tacoos schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:11:

[afbeelding]
[afbeelding]

Hmm is misschien nog wel wat, twijfel alleen nog hoe nauwkeurig zou die zijn..
Ik ken die gozer op z'n motorforum die zn lidl/aldi ding testte en erg goeie resultaten zag.. Maarja was dat een lucky shot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:04

Tacoos

i am i

Ik heb hem hier liggen, maar kan em niet makkelijk ff ijken voor je;)
Als het erg precies komt moet je deze misschien laten liggen, zeker als je onderin het bereik wil werken, maar voor bijvoorbeeld wielbouten lijkt dit me een prima ding.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Als je iets met 200 Nm vast gaat zetten, praat je over het algemeen over vrij lompe dingen. Voor een cilinderkop o.i.d. werk je met een veel kleinere range. Daarvoor zou ik wel (al is het alleen maar voor m'n gevoel) iets kopen van de gerenommeerde werken.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Toch ff gehaald, voor dat geld kan ik 'm niet laten liggen eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Toch bevat vrijwel elke auto moeren of bouten die zo vast (of nog vaster) gedraaid moeten worden, en die ook nog eens regelmatig los moeten.
Een naafmoer is zoiets. Elke auto heeft er minimaal 4, moeten soms wel eens los (wiellagers) en moeten dikwijls met ruim boven de 200Nm vast. Zeker de aangedreven wielen.
Ter indicatie: mijn vorige citroen 325Nm en m'n bmw geloof ik zelfs 450Nm.

Dus voor een aantal regelmatig voorkomende klussen aan het onderstel voldoet deze sleutel niet, en heb je een aanzienlijk grotere sleutel nodig, of handiger: een draaimomentversterker (aka krachtvermeerderaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Tankiej schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:01:
[...]

Ik had hem ook zien staan in de lokale Lidl folder, stond alleen geen bereik bij in de folder :')

Ga donderdag even een kijkje nemen bij de gereedschap outlet in Groningen, ben benieuwd wat ze daar allemaal hebben liggen :D
deze http://www.faillissementenoutlet.nl/ ?

ga daar eens langs dan;ik woon toch in Groningen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
418O2 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 23:43:
[...]
deze http://www.faillissementenoutlet.nl/ ?

ga daar eens langs dan;ik woon toch in Groningen :)
Yep! Jammer genoeg alleen op donderdag open, maar ik ga er komende donderdag even kijken na werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

mr_petit schreef op maandag 23 juli 2012 @ 22:17:
Toch bevat vrijwel elke auto moeren of bouten die zo vast (of nog vaster) gedraaid moeten worden, en die ook nog eens regelmatig los moeten.
Een naafmoer is zoiets. Elke auto heeft er minimaal 4, moeten soms wel eens los (wiellagers) en moeten dikwijls met ruim boven de 200Nm vast. Zeker de aangedreven wielen.

Dus voor een aantal regelmatig voorkomende klussen aan het onderstel voldoet deze sleutel niet, en heb je een aanzienlijk grotere sleutel nodig, of handiger: een draaimomentversterker (aka krachtvermeerderaar)
Tja, dan zit je ook wel in het 3/4e inch bereik. En die sleutels halen het bereik onder de 100nm weer niet, en ook dat komt natuurlijk genoeg voor aan je auto. Aan meerdere sleutels ontkom je dus gewoon niet. Dus een momentsleutel die zo van 40-200 gaat heb je toch wel nodig denk ik. En dan een voor eronder voor de kleinere dingen als je dat wilt en een echt grote voor dingen als naafmoeren...

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dat gaat ook nog prima met 1/2e inch qua doppen. Zo heb ik voor m'n bmw een 12kantige dop 30 nodig, en die zit gewone in m'n 1/2inch set.
Maar op moment aantrekken heb ik dan een krachtvermeerderaar nodig.
Das makkelijker (en goedkoper) dan een zware momentsleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
-tom-562 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:36:
Als je iets met 200 Nm vast gaat zetten, praat je over het algemeen over vrij lompe dingen. Voor een cilinderkop o.i.d. werk je met een veel kleinere range. Daarvoor zou ik wel (al is het alleen maar voor m'n gevoel) iets kopen van de gerenommeerde werken.
Ik heb een momentsleutel van Louis.de voor die dingen, de afwijking zal heus niet meer zijn dan een paar procent, en mijn cilinderkop doet het er prima mee. Juist omdat ik dit soort dingen enkele keren per jaar gebruik, voldoet goedkoop prima.

Ik heb de Lidl (of was het Aldi) sleutel tot 210 Nm, maar ben (aan mijn motor) nooit verder gekomen dan 110 Nm. Maar juist bij grotere momenten kan je het toch redelijk schatten? Als je voelt hoe hard je bij 210 Nm moet trekken, moet je voor 325 Nm iets harder trekken op dezelfde afstand (niet aan deze momentsleutel natuurlijk). Of stap op een weegschaal, pak een lineaal, en meet redelijk precies uit op welk punt je met je volle gewicht aan die sleutel moet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

RemcoDelft schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 10:54:
[...]
Ik heb de Lidl (of was het Aldi) sleutel tot 210 Nm, maar ben (aan mijn motor) nooit verder gekomen dan 110 Nm.
Mijn wielbouten hebben al meer nodig :P
Maar juist bij grotere momenten kan je het toch redelijk schatten?
Hoe dan? Dit soort krachten komen minder vaak voor, dus kan je daar ook minder beeld van krijgen lijkt me. Sowieso is schatten heel subjectief. De grootte van de sleutel (arm) heeft heel veel effect.
Ik sleutel best veel (waarschijnlijk een fors stukje meer dan de gemiddelde persoon hier), maar ik kan met een ratel niet inschatten of ik iets op 75Nm of 100Nm vastzet, terwijl die range natuurlijk veel wordt gebruikt.
Of stap op een weegschaal, pak een lineaal, en meet redelijk precies uit op welk punt je met je volle gewicht aan die sleutel moet hangen.
Nu heb ik wel eens zoiets met een veerunster gedaan (te kleine ruimte voor momentsleutel), maar nu ga je er wel vanuit dat je aan je sleutel kan hangen :P
Sowieso is er natuurlijk altijd wel een weg, maar het hele idee van (goed) gereedschap is dat het het sleutelen aangenaam, makkelijk, veilig (!) en accuraat maakt.
Kortom: krachtvermeerderaar is best wel handig :P

Nieuwe aanwinst voor vandaag:
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/c5/tools/olietank.jpg
En nog een 2e werkplaatskrukje gelijk meegenomen, niets speciaals

* mr_petit is weer blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

mr_petit schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 10:32:
Dat gaat ook nog prima met 1/2e inch qua doppen. Zo heb ik voor m'n bmw een 12kantige dop 30 nodig, en die zit gewone in m'n 1/2inch set.
Maar op moment aantrekken heb ik dan een krachtvermeerderaar nodig.
Das makkelijker (en goedkoper) dan een zware momentsleutel.
Qua doppen wel, maar de sleutels zelf niet. Tenzij je inderdaad een krachtvermeerderaar gebruikt. Maar ook dan zie je bijna altijd dat de ingaande as 1/2 inch is en uitgaand bv 3/4 of 1".... (als je met zulke momenten aan de gang wilt gaan). Daarbij zijn die dingen bijna onbetaalbaar (vele honderden of zelfs meer dan 1000 euro), dus voor de hobbyist lijkt me dat niet bereikbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Repeat op 24-07-2012 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zit je aan je motor te sleutelen, brand je zowat je vingers aan je gereedschap in de zon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Repeat schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 21:38:
[...]

Qua doppen wel, maar de sleutels zelf niet. Tenzij je inderdaad een krachtvermeerderaar gebruikt. Maar ook dan zie je bijna altijd dat de ingaande as 1/2 inch is en uitgaand bv 3/4 of 1".... (als je met zulke momenten aan de gang wilt gaan). Daarbij zijn die dingen bijna onbetaalbaar (vele honderden of zelfs meer dan 1000 euro), dus voor de hobbyist lijkt me dat niet bereikbaar.
Uit is idd vaak 3/4. Dat los je op met een convertertje van 15 euro.
Zo'n ding zelf (dus een 3:1 oid) kost idd snel 250 euro incl verzenden.
Misschien is een el cheapo zware momentsleutel goedkoper, maar een kwaliteitssleutel waarschijnlijk niet. (en daar moet je natuurlijk wel die kracht mee zetten :P)

Die goedkope sets van 30 euro oid (met 1:50 verhouding etc) zijn eigenlijk bedoeld voor vrachtwagenwielen, dus niet zo bruikbaar.

Eigenlijk moet je dat soort spul gebruikt kopen van een A merk; ook zware momentsleutels. Dan kosten ze vaak geen drol.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 25-07-2012 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:11
Gister heb ik een compressor gekocht!

Afbeeldingslocatie: http://www.vdhtools.nl/images/vr36852.jpg

Een Airpress HL 360/50 om precies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Mooi compressortje. Neemt weinig vloerruimte in in die opstelling en makkelijk afleesbare meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Die moet ik ook nog hebben... Vind ze alleen een beetje aan de prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Of er moet iets behoorlijk veranderd zijn tussen een jaren 90 auto en later, maar in mijn ervaring heb je juist aan een moment-sleutel tot 200nm bijna altijd genoeg.
Ik heb het voor mijn cabrio (BMW 323i, bj 1998) eens nagekeken, en alleen de wielnaafmoeren komen boven de 200nm (290nm voor, 250nm achter). Elke andere moer of bout die ik zo snel vond, zit op 150nm of lager. Als ik het heel netjes wil doen, heb ik eigenlijk een 2de momentsleutel nodig, maar dan met een lager bereik dan mijn huidige Hazet, die van 20 tot 200nm gaat, maar onder de 50nm eigenlijk niet meer bruikbaar is en te onhandig groot is.

Sterker nog, zelfs bij de zware Transit van m'n ouders is die sleutel vaak nog prima bruikbaar en moet je zoeken naar bouten of moeren die met meer vast gezet moeten worden.
L0we schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:25:
Gister heb ik een compressor gekocht!

[afbeelding]

Een Airpress HL 360/50 om precies te zijn.
Als ik een garage of gewone schuur zou hebben zou ik die ook willen. Een lekker compacte compressor die wel krachtig genoeg is voor een slagmoersleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 23-05 15:29
Waarom wil je een momentsleutel voor dergelijke nanometers? ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 23:46:
[...]

Of er moet iets behoorlijk veranderd zijn tussen een jaren 90 auto en later, maar in mijn ervaring heb je juist aan een moment-sleutel tot 200nm bijna altijd genoeg.
Je zegt dit alsof je een stelling van mij wil tegenspreken, maar ik zie ff niet waar dat op kan slaan.
Bijna altijd genoeg is toch helemaal niets waard als je wiellagers of homokineten versleten zijn en die naaf los moet? Waarom denk je dat ik specifiek naafmoeren in mijn post noem?? En dat zijn klussen die vaak onvermijdelijk zijn naar mate een auto ouder wordt.
(Trouwens differentieelophanging (bij zwaardere auto's) en in het algemeen langsarmbevestiging-naafhouder zijn ook zaken die vaak 200Nm+ aangedraaid moeten worden)

Een versleten wiellager of homokineet is nou niet bepaald een heel exotisch probleem lijkt me.
Maar het komt inderdaad minder voor (duh) dan de rest van alle problemen opgeteld die je aan het onderstel kan hebben, want dat beweer je eigenlijk met je post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-05 15:17

Chakotay

Lick here to continue

Heh, ik mocht van iemand een ringsleuteltje 36/30 overnemen voor een 4pack bier... Blijkt het een Gedore van een kilo te zijn, nice! :D

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Ik zoek ook nog een goed wringijzer. Het liefst zo lang mogelijk, maar in de meeste gereedschapshandels zie ik die niet zo liggen. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
Heb laatst voor dat een goedkope uitschuifbare wielsleutel gehaald. Is echter geen echt wringijzer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Laatst online: 23:12
Repeat schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 01:18:
Ik zoek ook nog een goed wringijzer. Het liefst zo lang mogelijk, maar in de meeste gereedschapshandels zie ik die niet zo liggen. Iemand een idee?
http://www.datona.nl/wringijzers-1-2.html -> 17,95 1/2, 45 cm
http://www.datona.nl/wringijzer-3-4-opname.html ->34,95 3/4 , 60 cm
Yonni schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 11:29:
Heb laatst voor dat een goedkope uitschuifbare wielsleutel gehaald. Is echter geen echt wringijzer..
Het nadeel van zo'n uitschuifbare wielsleutel vind ik dat de hoek niet 90 graden is.

[ Voor 27% gewijzigd door sanderb op 27-07-2012 13:08 ]

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

sanderb schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 13:07:
[...]

[...]

Het nadeel van zo'n uitschuifbare wielsleutel vind ik dat de hoek niet 90 graden is.
Die heb ik eens geleend. Daar was de kop al een keer opnieuw opgelast :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

sanderb schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 13:07:
[...]

[...]

Als je echt kracht moet zetten (dus geen wielbouten, maar iets in de ophanging dat al 10 jaar vast zit), dan zijn die uitschuifbare ook niet heel prettig meer... Ik heb er 1 voor de wielbouten, door z'n hoek werkt die prettig, maar als ik echt kracht moet zetten, gooi ik hem snel aan de kant. Ik heb hem al iets te vaak door zien buigen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

http://www.agroluxe.nl/?TRANSID=877214953&m4n_aid=10963
Lijkt veel op de bekende Mannesman setjes.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Net een 140-760 Nm momentsleutel van Gedore (Dremometer) gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/c5/tools/dremometer2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/c5/tools/dremometer1.jpg

Kostte slechts 35 euro.
Koopje aangezien dezelfde sleutel momenteel in de winkel €937,-- kost 8)7

Voordeel is dat de behuizing van aluminium is, waardoor ie (voor zo'n grote sleutel) heel licht is.
Nadeel: hij is van aluminium :+

Ik heb 'm helemaal gedemonteerd/gereinigd etc, wat niet heel gemakkelijk was (de deksel is lastig los te krijgen omdat ie heel dik is; de voorgeschreven methode werkt absoluut niet).
Was niet echt nodig aangezien ie er van binnen goed uitzag, maar je weet natuurlijk nooit wat je aantreft (dan doel ik op met name vocht)

Er zat nog een stickertje op dat ie in 2003 geijkt/gecontroleerd was. Ik heb 'm grofweg gecontroleerd met een veerunster en arm (een hele grove indicatie of ie werkt of niet ;)). Daar mat ik 480Nm bij een instelling van 500Nm. Ik denk dat de meetmethode voor de grootste afwijking zorgde :P

Die gast had ook nog een 280-760 dremometer (dubbelzijdig) liggen en een wat oudere 300-1000Nm manoskop (stahlwille momentsleutel, die zal ook prijzig geweest zijn....), maar mijn huidige set gaat tot 200 dus dan zou ik geen overlap hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 15-08-2012 20:27 ]

• Repeat

Repeat

Mooi! Zulke deals zie ik nooit voorbij komen ;)

Ben nu aan het kijken naar een goede set schroevendraaiers. Ik twijfel tussen Felo en Wera. Maar beiden bieden helaas geen set aan waar alles in zit wat ik wil. Kan ik lekker het internet afstruinen :9

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Heb je ook aan PB gedacht? (ik weet niet wat je zoekt in een schroevendraaier)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Of facom, aardig spul voor de prijs!

• Repeat

Repeat

mr_petit schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:28:
Heb je ook aan PB gedacht? (ik weet niet wat je zoekt in een schroevendraaier)
Wel erg duur! In ieder geval een stuk duurder dan Felo of Wera zonder duidelijk voordeel in mijn ogen. Felo heeft helaas niet van die complete sets, want daar gaat stiekem mn voorkeur naar uit :+

Hier in mis ik eigenlijk alleen een wat grote platte en wat kleinere torx, maar die moet ik dan maar los kopen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TQLTA.jpg

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06

Bommes

Capo del formaggio

Een wera setje koop je voor het leven (mits je het niet kwijt raakt.. :P )
PB is ook niet te overtreffen maar een flik stuk duurder.

Ik heb zelf sinds een paar maanden een gedore setje geïsoleerde schroevendraaiers, maar daar ben ik echt niet over te spreken.
Heb al tot 2 keer toe een platte schroeven draaier de hoekjes er af gedraaid, is dus ook niet meer wat het geweest is.

[ Voor 48% gewijzigd door Bommes op 16-08-2012 20:55 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Ze worden sinds kort helaas in Tsjechië gemaakt, dat is wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Repeat schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 20:50:
[...]

Wel erg duur! In ieder geval een stuk duurder dan Felo of Wera zonder duidelijk voordeel in mijn ogen.
Het is maar net wat je zoekt. Zelf heb ik het liefst een glad hard handvat met veel grippunten, en daar heeft pb een aardig assortiment in. En hun platte schroevendraaiers hebben een verjonging in de tip waardoor je in theorie meer raakvlak hebt.

Maar Felo en Wera zijn ook beide fabrikanten die (van oudsher) als core business schroevendraaiers hebben (en dus topspecialisten zijn), waarbij Wera voornamelijk technisch pionier op bitjes is.

Voor de rest zou je ook nog kunnen kijken naar wiha (je kent die schroevendraaiers van vroeger vast wel; een vierkant rood doorzichtig handvat), en wat ik ook altijd heel mooi heb gevonden is bernstein, maar die laatste is volgens mij helemaal onbetaalbaar. Die richten zich de laatste jaren ook meer op precisiegereedschap. Bij defensie zie je dat spul veel.

En je hebt ook nog wel een aardig duits merk genaamd Athlet. Da's ook al een heel oud merk. Heeft ook veel apart spul. Ook vooral schroevendraaiers.

Ik heb wel eens gedacht om schroevendraaiers te gaan sparen.... :+

Het is dat ik vrijwel altijd werk vanuit een gereedschapskar, en dat je daardoor eigenlijk vast zit aan alles van 1 merk om de modules mooi te laten passen en compleet te maken, maar als ik alles los zou kopen wist ik het wel 8)

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 17-08-2012 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Laatst online: 24-05 03:40
Repeat schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 20:57:
Ze worden sinds kort helaas in Tsjechië gemaakt, dat is wel jammer.
Waarom is dat jammer? Er vanuit gaande dat de productie toleranties en kwaliteit hetzelfde blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

mr_petit schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 01:59:
[...]

Het is maar net wat je zoekt. Zelf heb ik het liefst een glad hard handvat met veel grippunten, en daar heeft pb een aardig assortiment in. En hun platte schroevendraaiers hebben een verjonging in de tip waardoor je in theorie meer raakvlak hebt.

Maar Felo en Wera zijn ook beide fabrikanten die (van oudsher) als core business schroevendraaiers hebben (en dus topspecialisten zijn), waarbij Wera voornamelijk technisch pionier op bitjes is.

Voor de rest zou je ook nog kunnen kijken naar wiha (je kent die schroevendraaiers van vroeger vast wel; een vierkant rood doorzichtig handvat), en wat ik ook altijd heel mooi heb gevonden is bernstein, maar die laatste is volgens mij helemaal onbetaalbaar. Die richten zich de laatste jaren ook meer op precisiegereedschap. Bij defensie zie je dat spul veel.

En je hebt ook nog wel een aardig duits merk genaamd Athlet. Da's ook al een heel oud merk. Heeft ook veel apart spul. Ook vooral schroevendraaiers.

Ik heb wel eens gedacht om schroevendraaiers te gaan sparen.... :+

Het is dat ik vrijwel altijd werk vanuit een gereedschapskar, en dat je daardoor eigenlijk vast zit aan alles van 1 merk om de modules mooi te laten passen en compleet te maken, maar als ik alles los zou kopen wist ik het wel 8)
Er is zoveel mooi spul :D Ik vind de Felo of Wiha (softfinish) handvatten het fijnst persoonlijk. Een beetje ergonomische grip vind ik wel fijn. Zo'n Wera lijkt net een buttplug, maar veel mensen zweren er bij. Die tips zijn ook met een laser bewerkt waardoor je een betere grip op de schroef zou hebben.

En stiekem vind ik PB ook gewoon te duur. Ook absoluut gezien :P
Die andere merken die je noemt ken ik niet, en ik vermoed dat ik die ook nergens kan verkrijgen :+
Refro schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 08:12:
[...]

Waarom is dat jammer? Er vanuit gaande dat de productie toleranties en kwaliteit hetzelfde blijven.
Het zal wel deels gevoel zijn, maar ik denk ook dat er een kwalitatief verschil is. Zelfde als met Europese merken die hun gereedschap in Azie laten maken.
Zelfs topmerken als Facom produceren nu in Taiwan. Dat wil ik gewoon niet hebben, zeker niet als ze er 'made in Germany/France'-prijzen voor vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik denk dat het weinig uitmaakt of je wera of felo neemt.
Bij felo vind ik de handvaten altijd vrij lomp (als in groot) overkomen. Wellicht werkt dat beter als je grote handen hebt. Ik hou zelf meer van kleine handvaten omdat ik met een groot handvat altijd bang ben dat ik teveel grip heb en de boel te snel forceer. Het is maar net wat je gewend bent in de hoeveelheid kracht die je op het handvat kan zetten in relatie tot wat de schroefkop kan hebben.

Daarom heb ik het liefst gladde handvaten. Kracht in m'n handen heb ik genoeg en een glad handvat rolt sneller door je hand (dus sneller schroeven). En je schroevendraaier wordt veel minder vuil en is beter te reinigen. De schroevendraaiers uit m'n kar zijn altijd ontzettend vuil (kraftwerk met ook zo'n softgrip), en met die zachte handvaten heb je ook vaak last dat de belettering eraf slijt.
Als dat in het handvat gesmolten zit, of goed leesbaar in de steel gegraveerd zit, vind ik dat altijd een pré.
Bij normale schroevendraaiers minder nodig, maar als je bijv. torx hebt wil je wel weten of je een T27 of een T30 in je handen hebt, want verschil zien is er niet bij ;) (ook bijna niet qua pasvorm, maar wel qua kracht).
Jammer dat de info op sites vaak te summier is om te zien hoe die aanduidingen erin gegraveerd (of opgedrukt) staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik gebruik eigenlijk alleen softgrip schroevendraaiers, met mijn grote handen zijn die ook wel erg prettig. M'n vader heeft een aantal PB schroevendraaiers (kruiskop), en ze zijn wel prettig, maar het handvat van de grootste kruiskop is eigenlijk te klein voor de kracht die ik ermee zou willen zitten (vooral bij het losmaken). Voor het vastdraaien moet ik sowieso voorzichtig zijn met schroevendraaiers. Ik klim en daardoor ben ik vrij sterk in m'n handen. Bij het vastdraaien heb ik daarom zelden het handvat volledig vast, meer echt met m'n vingertoppen.

Ik zit wel met hoe ik de softgrips schoon moet maken... Ik heb onlangs de schijven vervangen en had niet echt door dat m'n handschoenen vol remstof zaten (zwart op zwart valt immers niet echt op...) en nu zijn een aantal schroevendraaiers ook zwart :X Aangezien ik ze ook gebruik bij elektronica e.d. zou ik ze wel graag weer goed schoon hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Doekje met remmenreiniger om te reinigen en daarna met wd40 lichtjes invetten om corrosie tegen te gaan. :)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gouwden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-05 06:57
Dit setje is vanaf zaterdag in de aanbieding bij de Aldi;
Afbeeldingslocatie: http://www.aldi.nl/images/big_571cd6a15dea3763a3cbccca9081ab9e.jpg
Ratel-/ringsleutelset
- 6-delig
- verschillende maten: van 6x7 cm tot 17x19 cm
- gebogen type
- kop van chroomvanadium staal

Per set €12.99

Iemand enig idee of het de moeite waard is om te gaan kijken hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:41
max schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 23:38:
Doekje met remmenreiniger om te reinigen en daarna met wd40 lichtjes invetten om corrosie tegen te gaan. :)
Dat zal niet werken voor het handvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:20
Gouwden schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 22:32:
[afbeelding]
Ratel-/ringsleutelset
- 6-delig
- gebogen type

Per set €12.99

Deze set heb ik ook. Zolang je ze niet gebruikt voor het loshalen en vastmaken gaat het best lang goed. Voor dat geld kan je er ook geen buil aan vallen ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

ephymerous schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 08:23:
[...]

Deze set heb ik ook. Zolang je ze niet gebruikt voor het loshalen en vastmaken gaat het best lang goed. Voor dat geld kan je er ook geen buil aan vallen ;)
Als je ze niet voor loshalen en vastmaken gebruikt, waarvoor dan wel? Mooi aan de muur hangen. :?

Of bedoel je het los en vasttrekken? Daarvoor gebruik ik mijn ring-ratels van Gedore ook niet. Los trekken doe ik met de steeksleutelzijde (de Aldi-versie heeft dat niet, mijn Gedore's wel), en dan de rest van de draad met de ratel.

Maar ik ben bij dit soort een beetje huiverig over én de stevigheid van de sleutel, en de nauwkeurigheid van het mechaniek. Dat laatste heeft heel veel invloed op de soepelheid waarmee het ratelmechaniek werkt, en daarmee hoe prettig ze werken. Ik ben bang, gezien de prijs, dat dit niet heel geweldige kwaliteit zal zijn...

Ter vergelijk, een vergelijkbare set van Proxxon kost zelfs al €80 en een complete set van Gedore loopt richting de €200.
€13 is natuurlijk geen geld, maar ik vermoed dat de kwaliteit er dus ook naar zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 23-05 15:29
deepbass909 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 09:32:
Of bedoel je het los en vasttrekken? Daarvoor gebruik ik mijn ring-ratels van Gedore ook niet. Los trekken doe ik met de steeksleutelzijde (de Aldi-versie heeft dat niet, mijn Gedore's wel), en dan de rest van de draad met de ratel.

Maar ik ben bij dit soort een beetje huiverig over én de stevigheid van de sleutel, en de nauwkeurigheid van het mechaniek. Dat laatste heeft heel veel invloed op de soepelheid waarmee het ratelmechaniek werkt, en daarmee hoe prettig ze werken. Ik ben bang, gezien de prijs, dat dit niet heel geweldige kwaliteit zal zijn...

Ter vergelijk, een vergelijkbare set van Proxxon kost zelfs al €80 en een complete set van Gedore loopt richting de €200.
€13 is natuurlijk geen geld, maar ik vermoed dat de kwaliteit er dus ook naar zal zijn...
Ik heb zelf ook zo'n setje van Aldi. Vorig jaar zaten ze nog in een lelijk metalen kistje en dat is dit jaar duidelijk beter uitgevoerd. Ze werken prima voor de lastig bereikbare plekken, maar ze zijn wat scherp en lomp afgewerkt, dus het houdt niet prettig vast. Daarmee heb je meteen de reminder om hem niet te gebruiken voor de eerste en laatste slagen bij het los- en vasttrekken. Stevig kracht zetten op die sleutel is gewoon niet comfortabel.

* dreamscape heeft gisteren even de toilepot vervangen en was op die slecht bereikbare plekken erg blij met de ring-ratelsleutels.

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 22-08-2012 10:23 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb ze ook, werkt opzich prima. Ik gebruik ze niet veel, maarja, voor 13 euro, boeiend :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
Handig! Accu polen loshalen doe ik altijd met een ringrateltje 10. Kan niet sneller dan met zo'n ding, weinig ruimt een toch snel werken i.v.m. de ratelwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:20
deepbass909 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 09:32:
[...]

Als je ze niet voor loshalen en vastmaken gebruikt, waarvoor dan wel? Mooi aan de muur hangen. :?

Inderdaad het los en vasttrekken. Inderdaad de kwaliteit verschilt nogal van een Gedore set. Maar als je niets hebt, het geld niet voor (over) hebt voor een hoogwaardigere set dan koop je hiermee toch een heel stuk gemak hoor.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

hmpf, ik was dr vandaag, heb alleen de doos gewone steeksleutels gezien (die ik al heb, alleen die van mij wonen tegenwoordig in zo'n oproletui, omdat die doos versleten was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gouwden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-05 06:57
Vanaf a.s. zaterdag pas in de verkoop. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:34
Gouwden schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 22:32:
[afbeelding]
Ratel-/ringsleutelset
- 6-delig
- gebogen type

Per set €12.99

Ik heb de oude set hiervan (in een stalen kistje), kwaliteit is voor het geld meer dan goed! Heb het setje al diverse keren gebruikt en heb er nog geen problemen mee gehad. Natuurlijk is de bouwkwaliteit niet zo goed als die van een A-merk, en zal deze dus eerder stuk gaan of versleten zijn. Maar dan nog: voor dit geld 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:25
Iemand enig idee of het gereedschap wat komende week bij de Lidl in de aanbieding is van enige kwaliteit is?

link

[ Voor 47% gewijzigd door Mevius op 21-09-2012 17:25 ]

Home Assistant | ☀️ 12kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik heb uit die collectie de slagmoersleutel. Ik heb alleen problemen met de luchttoevoer. Ondanks dat de compressor zwaar genoeg is, ontwikkelt hij niet genoeg kracht. Waarschijnlijk is mijn slang te lang en/of te dun...

Ik moet daar nog een keer weer mee aan de slag.

Pagina: 1 ... 10 ... 58 Laatste