Precies. Ik heb zowel 1/4, als 3/8 en 1/2" thuis liggen. 1/4 en 1/2 zitten in 1 kist, 3/8 is een aparte kist. Die laatste gebruik ik eigenlijk het minst, maar ik heb hem aangeschaft omdat 1/2" soms gewoon te groot/lomp/dik is, maar 1/4" nog veel te licht. Dan pak ik 3/8". Maar het meeste werk doe ik met de 1/4 en 1/2".mr_petit schreef op maandag 09 april 2012 @ 03:17:
De vraag is wat je met die andere 5% dan gaat doen....
Bouten en moeren geven van te voren namelijk niet aan dat ze zeer vast zullen zitten. àls je dan aan het sleutelen bent....
Ook is natuurlijk de vraag in hoeverre je een 3/8 dop (met ratel of wringijzer) wil belasten. Ik moet toch regelmatig wel een verlengpijpje gebruiken, en of het nou verstandig is om keer op keer 150nm+ op een 3/8 dop te zetten?
Dat zal uiteraard ook afhangen van de kwaliteit van het gereedschap.
Wat idd wel een voordeel is, is dat 3/8 kleiner en vooral lichter is. Zeker als je langdurig onder een brug staat ga je dat merken.
Hangt er ook een beetje vanaf wat voor klussen je verwacht: interieur is doorgaans 1/4 geen probleem; motor+aanhangsels is 3/8 prima geschikt en vaak zelfs handiger, maar ophanging en aandrijving is iig de aanwezigheid van 1/2" wel gewenst.
Het is ook niet voor niets dat in de praktijk zo ongeveer alle momentsleutels die boven de 100nm gaan een 1/2" aansluiting hebben.
Just my 2 cents...
[...]
Mijn ervaring is alleen inmiddels wel, dat als je wat meer gaat sleutelen, je er eigenlijk niet onderuit kan om zowel 3/8" als 1/2" te hebben liggen. Ja, er zit een enorme overlap in de maten (ik heb 10 t/m 13 mm doppen in 3 uitvoeringen daardoor

Bovendien zijn veel torx en imbus doppen bedoeld voor 3/8".
Wat betreft de ophemeling van Gedore, het is gewoon goed spul, maar niet heilig. De ratels, schroevendraaiers en tangen van Gedore vond ik zelf niet bijster prettig. Daarom liggen in mijn kist ook schroevendraaiers van Hazett, Bahco, Belzer, Sandvik (die laatste 3 zijn overigens exact gelijk, met alleen een ander merkje erop) en tangen van Knipex.
Maar mijn steek-, ring- en ringratelsleutels zijn wel van Gedore. Die zijn gewoon van extreem goede kwaliteit, zonder dat je het gevoel hebt het gewicht in goud te kopen.
Maar als ik morgen de staatsloterij zou winnen, dan kwam er een garage volledig uitgerust met snap-on.
Ik vind persoonlijk de dikke handvatten van Knipex erg fijn, ze liggen goed in de hand en geven toch een goed gevoel. Paar wat mr_petit al zegt, dat is iets persoonlijks. M'n vader heeft een waterpomptang met blank metaal als handvat en dat werkt ook prima.Repeat schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 21:34:
Voor gereedschap voor wat zwaarder werk (waterpomptang, zijkniptang etc) wat is dan fijner. Gegoten handvaten?
[afbeelding]
Of plastic?
[afbeelding]
En heeft verchroomd nog echte meerwaarde tov de standaard gepolijste vorm zoals je bij Knipex kunt kiezen? Roestvorming bv?
Bij Knipex is de roestwerende afwerking gewoon goed, onafhankelijk van verchroomd of niet. Imo ziet chroom er wat leuker uit, maar is het vooral iets als je echt net gereedschap wilt hebben. De meerwaarde ervan tijdens het gebruik zie ik er niet in.
Er is zelfs wel iets te zeggen voor het gebruiken van de niet-verchroomde variant. Het chroom kan en zal ongetwijfeld los gaan laten (ik moet het eerste stuk gereedschap nog tegenkomen waarbij dat op den duur niet gebeurd). Bij de niet-verchroomde variant is de buitenkant gelijk het staal waar het stuk gereedschap van gemaakt is. De kans dat daar wat los van komt is heel klein, zeker bij een Knipex.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier