Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 11 ... 58 Laatste
Acties:
  • 501.146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:19

mr_petit

opperprutser

Ik denk zelf dat dat eerder aan de slagmoersleutel zelf ligt.
Het grootste verschil tussen goedkoop en duur luchtgereedschap (en dan vooral roterend luchtgereedschap) is vaak de hoeveelheid kracht dat het ontwikkeld en de hoeveelheid lucht dat het neemt.

Ik heb zelf ook een goedkope kinzo slagmoersleutel en die is ook gewoon niet sterk. Zelfs wielbouten die op 120Nm zijn aangetrokken heeft ie soms moeite mee.
Lucht is hier geen issue: 6kw staat hier te blaffen op een 1000L tank. En ik merk het ook met bijv tolletjes op lucht die ik veel gebruik. Daar zit ook heel veel kwaliteitsverschil in.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 22-09-2012 07:53 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

mr_petit schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 06:43:
Ik denk zelf dat dat eerder aan de slagmoersleutel zelf ligt.
Het grootste verschil tussen goedkoop en duur luchtgereedschap (en dan vooral roterend luchtgereedschap) is vaak de hoeveelheid kracht dat het ontwikkeld en de hoeveelheid lucht dat het neemt.

Ik heb zelf ook een goedkope kinzo slagmoersleutel en die is ook gewoon niet sterk. Zelfs wielbouten die op 120Nm zijn aangetrokken heeft ie soms moeite mee.
Lucht is hier geen issue: 6kw staat hier te blaffen op een 1000L tank. En ik merk het ook met bijv tolletjes op lucht die ik veel gebruik. Daar zit ook heel veel kwaliteitsverschil in.
De kwaliteit van de sleutel zal echt niet top zijn, maar ik weet dat het in dit geval de luchtaanvoer is. De eerste slag is krachtig genoeg, maar daarna houdt het eigenlijk al op... De compressor heeft op dat moment nog genoeg druk, maar de sleutel geeft geen krachtige stoot meer.

Aangezien mijn huidige slang én vrij lang is én maar 6mm binnen diameter heeft én één van de koppelingen iets lekt, lijkt me wel duidelijk waar de eerste oorzaak zit ;)

Omdat die sleutel maar weinig heeft gekost en ik hem ook niet echt nodig heb, heb ik er verder weinig aandacht meer aan geschonken. Vrijwel alles wat ik doe, gaat met handgereedschap ook prima. Alleen laatst, toen ik met de ophanging bezig was, was de sleutel handig geweest. Toen kon ik namelijk niet genoeg ruimte creëren om een lange hefboom te kunnen gebruiken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Hm, mn inbus-L-setje heeft zichzelf ergens verstopt, net nu ik 1 van de slechts 5 imbusbouten aan mn auto los wil hebben, dus het word maar eens tijd voor n fatsoenlijke set doppen, imbus, torx en torx-buiten.. Iemand nog n adresje waar voor niet te veel geld van alle 3 n setje te halen is, of alle 3 in 1 koffer? Oh, en geen zin om 3x 35+ euro uit te geven voor tools die ik 1x per jaar gebruik, dus beetje cheapo mag wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik heb zelf jaren geleden een dergelijk setje gekocht:
Afbeeldingslocatie: http://www.allbike.nl/webwinkel/images/categories/inbussleutels.jpg
Gewoon bij de bouwmarkt (Hornbach) en voor het simpele werk doen ze het uitstekend. Alleen voor het zware werk (of voor oneven maten, die nooit in dit soort setjes zitten) pak pas de doppen.

Wie kan mij met het volgende helpen (mr_petit maybe)?
Ik zoek de volgende sleutels:
Afbeeldingslocatie: http://shop.dutchengineered.com/image/cache/data/IMG_20111114_161226%20%28Small%29-500x500.jpg
Dit zijn speciaalsleutels voor het loshalen van de koelfan in een BMW van de waterpomppoelie. De steeksleutel is het probleem niet, dat is gewoon een 32mm steeksleutel en die zijn volop te krijgen. Het probleem is de andere sleutel, met de 2 gaten. Die is bedoeld om de waterpomppoelie tegen te houden en zonder die kan het echt een bitch zijn om de fan los te krijgen.
Ik kan hem wel vinden, maar of in de USA, waar je een veelvoud van de verkoopwaarde aan verzendskosten moet betalen, of als onderdeel van een complete set voor meerdere auto's, welke minimaal €100 kosten.

Ik weet dat veel sleutelaars deze sleutel zelf maken, omdat hij zo simpel is, maar ik heb die mogelijkheid jammer genoeg niet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kan je 'm niet zelf maken? of is de vorm van die inkeping erg kritisch?

Met een kolomboor en een vijl moet dat wel lukken.

[ Voor 27% gewijzigd door GoldenSample op 30-09-2012 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

GoldenSample schreef op zondag 30 september 2012 @ 22:12:
Kan je 'm niet zelf maken? of is de vorm van die inkeping erg kritisch?

Met een kolomboor en een vijl moet dat wel lukken.
Zoals ik al aangaf, zelf maken is voor mij geen optie. Een kolomboor heb ik bijv. al niet en kan ik ook niet kwijt in huis of m'n berging. Ik woon in een flat, dus ben erg beperkt in m'n mogelijkheden tot zelf dingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Nee die sleutel heb ik niet.
Ik heb ook geen mechanisch aangedreven fan ;)

Als je niet de mogelijkheid hebt om iets dergelijks te maken kan je 'm misschien lenen bij een garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Eeuh.. een accuboor en een vijl kom je net zo ver mee hoor :)
deepbass909 schreef op zondag 30 september 2012 @ 21:56:
Ik heb zelf jaren geleden een dergelijk setje gekocht:
[afbeelding]
Gewoon bij de bouwmarkt (Hornbach) en voor het simpele werk doen ze het uitstekend. Alleen voor het zware werk (of voor oneven maten, die nooit in dit soort setjes zitten) pak pas de doppen.
Ik had zo'n setje, kan ze nergens vinden, en heb dus nog maar zo'n setje gekocht.. Doppen zijn inderdaad voor het zwaardere werk, ik zoek dan vooral 9-10-11-12 inderdaad.. (Ik had overigens al uitgevonden dat je een doppenset-verlengstuk op het eind kan steken als extra wringstuk, en als je n beetje je best doet, je zo'n L sleutel makkelijk tot n wokkel draait)

[ Voor 87% gewijzigd door AlexanderB op 01-10-2012 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op zondag 30 september 2012 @ 23:08:
Nee die sleutel heb ik niet.
Ik heb ook geen mechanisch aangedreven fan ;)

Als je niet de mogelijkheid hebt om iets dergelijks te maken kan je 'm misschien lenen bij een garage.
Ik hoopte eigenlijk dat je wel een webshop zou weten waar je hem zou kunnen kopen...

En ik wil hem zelf hebben, juist om niet afhankelijk te zijn van moeten lenen. Het is een ding van niks, maar zeker bij een 6-cilinder in een BMW vrij essentiëel wil je iets aan de voorzijde kunnen doen. Net als het luchtfilterhuis, is die fan iets wat zo goed als standaard altijd wel los moet.
AlexanderB schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 00:36:
Eeuh.. een accuboor en een vijl kom je net zo ver mee hoor :)
I know, maar ik zelfs geen werkbank thuis... Ik zal ook echt een vreugde dansje maken op de dag dat ik een goede schuur of garage tot m'n beschikking krijg.

Bij m'n pa staat een geweldige, zwaar eiken werkbank die al minimaal 50 jaar oud is. Die mag zo bij mij neergezet worden later.
[...]

Ik had zo'n setje, kan ze nergens vinden, en heb dus nog maar zo'n setje gekocht.. Doppen zijn inderdaad voor het zwaardere werk, ik zoek dan vooral 9-10-11-12 inderdaad.. (Ik had overigens al uitgevonden dat je een doppenset-verlengstuk op het eind kan steken als extra wringstuk, en als je n beetje je best doet, je zo'n L sleutel makkelijk tot n wokkel draait)
Die L-sleutels zijn inderdaad zelfs in topkwaliteit niet sterk. Aan de andere kant is dat ook wel goed, want je draait ze anders veel te makkelijk kapot.

Voor mij is vooral de 7mm belangrijk. Daarmee zitten de remklauwen vast aan de naaf. Verder zitten in een BMW maar heel weinig inbus-bouten. Het meeste is gewoon 6-kant of torx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Iemand weleens van die brede voelermaatjes met knik zien liggen?
Afbeeldingslocatie: http://www.hyperlinc.nl/ford-460-rebuild/installingcammainbearings/voelermaatjes.jpg
Die zijn ideaal om de klepspeling van een volvo OHC kop te meten. Ik leende 'm weleens van een vriend van me maar die heeft zn klepstelgereedschap verkocht.
Ik heb die smalle zonder knik. Die zijn vrij slap, een krik buig je er volgens vanzelf in :(

Dit vond ik trouwens wel een koopje:
http://www.autogereedscha...mverwijderaar-universeel/

[ Voor 10% gewijzigd door DopdeDouwer op 01-10-2012 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Deze zoek je?
Afbeeldingslocatie: http://www.mzsgereedschap.nl/media/producten/14682/foto-250-250.jpg

Dit is een setje van zowel metrisch als inch-maten. Niet het goedkoopste setje (€10 ex btw), maar volgens mij wel wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:33
DopdeDouwer schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 20:27:
Iemand weleens van die brede voelermaatjes met knik zien liggen?
[afbeelding]
Die zijn ideaal om de klepspeling van een volvo OHC kop te meten. Ik leende 'm weleens van een vriend van me maar die heeft zn klepstelgereedschap verkocht.
Ik heb die smalle zonder knik. Die zijn vrij slap, een krik buig je er volgens vanzelf in :(

Dit vond ik trouwens wel een koopje:
http://www.autogereedscha...mverwijderaar-universeel/
Met mijn Volvo OCH motor (1.9TD) lukt het prima om met die dunne plaatjes de speling te meten.

Dat gereedschap is best wel een koopje ja! Heb pas zo'n sleutel gekocht voor 92 euro :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

deepbass909 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 21:03:
Deze zoek je?
[afbeelding]

Dit is een setje van zowel metrisch als inch-maten. Niet het goedkoopste setje (€10 ex btw), maar volgens mij wel wat je zoekt.
Tnx, dat is idd wel wat ik zoek (ik had inmiddels een 2x zo dure gevonden). 0.20mm is wel "dik" als dunste maar ja dan hou ik de dunnetjes wel voor het hele dunne werk.
L0we schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 21:14:
[...]
Dat gereedschap is best wel een koopje ja! Heb pas zo'n sleutel gekocht voor 92 euro :'(
Ja precies, zelfs zo'n haak (dus zonder drukker) is tegen de 60/80 euro. Denk dat ik deze wel ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

deepbass909 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 12:41:
Voor mij is vooral de 7mm belangrijk. Daarmee zitten de remklauwen vast aan de naaf. Verder zitten in een BMW maar heel weinig inbus-bouten. Het meeste is gewoon 6-kant of torx.
Same here, enige inbus is de 4 bouten die de v'bak aan de motor houden, en een 5e die de uitlaatdownpipe aan de versnellingsbak houd..

Oh, en in de lichtere benzineversies, zit de remklauw ook nog met imbus in elkaar (1pots), maar dat hoeft eigenlijk nooit uit elkaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Bouten met een inwendige kop (inbus, torx) vind ik eigenlijk maar ondingen, zeker onder de auto. Die koppen gaan altijd vol zitten met troep... Of ze moeten netjes beschermd zitten (zoals de geleidebouten van m'n remklauwen). Geef mij maar bouten met uitwendige kop (6-kant, inverted torx). Die kan je tenminste met een borsteltje schoon maken.

Opvallend genoeg merk ik trouwens wel dat bij mijn BMW alles vaak makkelijker los te halen is, dan bij bijv. een simpel en licht autootje als een Fiesta, terwijl de aanhaalmomenten van een Fiesta vrijwel altijd veel lager zijn. Of dat komt omdat BMW een ander type materiaal gebruikt voor de bouten, of door de bouwkwaliteit in het algemeen, weet ik niet, maar het viel me afgelopen weekend weer op. Simpele bouten in de ophanging van de Fiesta waren amper los te krijgen, terwijl ik bij m'n BMW maar zelden dat probleem heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dat zal dan wel exemplarisch geweest zijn, want ik heb ooit ook jarenlang een fiesta gehad van meer dan 10 jaar oud, en daar kwam alles echt heel makkelijk los (en bij die auto heb ik behoorlijk wat los gehad :P)
Ga er maar vanuit dat 90% van de auto's 90% van de onderdelen van dezelfde toeleveranciers krijgen in dezelfde jaren dat ze gebouwd worden, volgens dezelfde specs. Zeker als het om auto's gaat die in hetzelfde land/zelfde gedeelte van europa gebouwd zijn. Auto's zijn op onderdelenniveau namelijk opmerkelijk hetzelfde ;).
Waar de auto gestald is geweest door de jaren heen en wanneer ermee gereden is zijn de bepalende factoren.

Als er loctite oid gebruikt wordt of stalen bouten in alumium delen is het natuurlijk anders.

Oh ja, de sleutel voor je fan staat voor 21 pond op ebay:
http://www.ebay.co.uk/itm...Viscous-Fan-/150893993798

Hier bestaan ook universele sets voor:
http://www.ebay.co.uk/itm...olding-Tool-/130657676383
http://www.ebay.co.uk/itm...6MM-SPANNER-/280977188446
http://www.ebay.co.uk/itm...-Holder-Set-/390475051519

Wellicht heeft de brezan zoiets van midlock (sealey zie je niet zoveel in nl, maar is een beetje hetzelfde)

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 02-10-2012 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik denk dat het bij die Fiesta ook wel meespeelde dat de bouten verzinkt zijn (goudkleurige verzinking), terwijl BMW een andere vorm van corrosie-wering heeft (mat grijs, welke ik zo niet herken).

Het viel me gewoon op, bij zowel de Compact als m'n cabrio was vaak een flinke tik of ruk genoeg om iets los te krijgen, bij de Fiesta zat het allemaal een stukje vaster. De bouten en moeren kwamen vaak met een luide knal los. Waarschijnlijk zal het ook op een brug een stuk makkelijker gegaan zijn, nu zaten we naast de auto, met daarbij de angst dat ik hem ook nog eens van de assteunen zou trekken.

Tnx. voor de tips waar die visco-sleutel te krijgen is. Ik had eBay al afgestruind, maar kon hem dus niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mat grijs is ook de kleur van zinkspray, dus ga ervanuit dat het gewoon een normale zinklaag is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

BMW bouten zijn normaal (electrolytisch) verzinkt (matgrijs dus). (die in mijn z4 althans ook volgens de specs; door de jaren heen zijn er uiteraard verschillende processen toegepast)
Als ze goudkleurig zijn is dat beter; dat is namelijk verzinkt èn gepassiveerd (met chroomzuur).
Mat grijs kan ook gepassiveerd zijn, maar afaik niet met een hexavalent chroomverbinding, en dat is in de regel minder duurzaam (maar uiteindelijk hangt alles af van de details/uitvoering in het proces)

[ Voor 53% gewijzigd door mr_petit op 02-10-2012 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik weet niet wat precies het verschil is, ik ben geen metallurgisch expert. Het viel me gewoon op dat ik op m'n BMW op een enkele bout van de uitlaat na, ze altijd vrij makkelijk los weet te krijgen, zonder terug te hoeven vallen op extreme verlengingen van een sleutel.

On a different note, het blijkt dat m'n vader een paar oude lade-rails heeft liggen die kapot zijn, maar waar prima een sleutel van te fabriceren valt voor m'n visco :) Als ik binnenkort dus de tijd ervoor heb, duik ik met hem samen de schuur in om een sleutel te maken. Ik hoop alleen dat ik de tekening met maten nog terug kan vinden, die ik ooit op een ander forum tegen kwam... Anders heb ik een beetje een kip en ei probleem... (om de sleutel te maken heb ik de maten nodig, maar om die op de auto op te kunnen meten, moet ik eerst de sleutel hebben).

En waarschijnlijk zijn we er ook achter waarom mijn slagmoersleutel het zo beroerd deed. Het blijkt dat de koppelingen van de slang die ik ervoor heb, een belachelijk kleine doorstroomopening heeft. M'n pa was ermee bezig geweest voor wat anders en hij had de koppelingen los gehaald. Blijkt 1 van de koppeling een doorstroomopening te hebben van maar iets van 1,5 tot 2 mm (de koppeling het dichtst bij de compressor) :X Geen wonder dat de druk in slang direct wegviel... Die moet even uitgeboord worden (het lijkt een productiefout namelijk, volgens m'n vader zag het eruit als een grote braam) en dan kan ik weer een nieuwe poging met de sleutel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-05 22:25
Iemand ervaring met deze Steinberger Tools 204-delige boren en bitset.
Afbeeldingslocatie: https://www.dealdonkey.com/product_img/838/big/1.jpg
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Specificaties
Merk: Steinberger Tools
5pcs-gatenzaag
1pc-counter sink
4pcs-flat houtboren met zeskant steel
8st-houtboren
6pcs-flat houtboren
27pcs-25mm stukjes
1pc-magnetische bits houder
11x-metselwerk boren
4x-boorzaag met zeskant steel
3x-beschermhoes
3x-300mm metselwerk boren
1x-inbussleutel
51x-spiraalboren
42x-spiraalboren zwart afgewerkt
3x-spiraalboren met zeskant steel
20x-50mm bitjes
10x-moer chauffeurs
1x-gauge
Afmetingen kofferset 39,5x27,5x10,5cm
Garantie: 2 jaar
Levertijd: 5-7 werkdagen

€ 30,-

Home Assistant | ☀️ 12kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:59

4x2

lộn xộn quá

deepbass909 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 12:41:
[...]
Ik hoopte eigenlijk dat je wel een webshop zou weten waar je hem zou kunnen kopen...

En ik wil hem zelf hebben, juist om niet afhankelijk te zijn van moeten lenen. Het is een ding van niks, maar zeker bij een 6-cilinder in een BMW vrij essentiëel wil je iets aan de voorzijde kunnen doen. Net als het luchtfilterhuis, is die fan iets wat zo goed als standaard altijd wel los moet.
Op het E28 forum zijn die dingen wel eens verkocht, weet zo alleen niet meer door wie en of ze dr nog zijn, maar ik zou zeggen: zoek ze ;)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Richard schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:57:
[afbeelding]

216 delig E79.99

vanaf 15-08-2011.

Mooie set, als ik zo goed kijk 1/2 1/4 & 3/8
DopdeDouwer schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 09:07:
Ik kwam gisteren onverwacht toch langs een Lidl, dus ik wilde even kijken naar de set.
De erg zware doos mocht ik niet in de winkel openmaken, opzich logisch. De winkelmedewerker zei dat ik de doos beter kon kopen als het niet bevalt kan ik 'm zonder probleem terug brengen.

...

Kortom een complete set die handig is om mee te nemen op vakantie, achterin de auto, in de voorraad kast om klusjes in huis te doen, niet voor een professionele garage. Voor mij voldoet hij wel denk ik.
Ruim een jaar lang prima gesleuteld met de grote koffer van de Lidl, ik zag 'm een paar weken geleden toevallig weer in het krantje staan...
Had ik er maar nog eentje gekocht, ik was van de week even snel tussen door wat aan het sleutelen terwijl ik aan het wachten was op mn broer. Broer komt aan lopen, dus we kunnen gaan, laat ik de koffer op straat staan... 8)7 |:( |:( |:( |:( ;( ;w ;w

Ben al bij een aantal filialen langs geweest, al uitverkocht. Vond het een lekker complete set alles bij de hand voor niet heel veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hij komt vaker voorbij hoor, de laatste tijd in blauwe koffer.
En anders vind je hem wel in de (duitse) webshops, even googlen op mannesmann greenline mammut.

Edit:
http://www.ebay.de/itm/PR...FFER-KASTEN-/170915771257

[ Voor 27% gewijzigd door teacher op 10-10-2012 22:30 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

4x2 schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 21:56:
[...]

Op het E28 forum zijn die dingen wel eens verkocht, weet zo alleen niet meer door wie en of ze dr nog zijn, maar ik zou zeggen: zoek ze ;)
Ik heb inmiddels de maten weer gevonden voor de gaten, bij m'n vader ligt een geschikt stuk metaal en bij hem ik wel het gereedschap en ruimte. Daar ga ik samen met m'n vader zo'n sleutel eerdaags een keer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraagje aan de kenners;

Ik ben op zoek naar een gereedschapswand. Heb er nu eentje van de lidl, maar daar zijn niet genoeg houders bij geleverd.

Kunnen jullie iets aanraden wat fatsoenlijk verkrijgbaar is?

Wilde eigenlijk voor Raaco gaan, maar die leveren niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik weet dat datona een systeem heeft.
Niet heel goedkoop, maar wel steviger dan goedkope plastic dingen, en ze hebben wat meer spul als doppenrails etc.
http://www.datona.nl/werkplaats/gereedschapswanden

ff zoeken en je vindt wel meer merken

Je kan natuurlijk ook zelf een plaat hout tegen de wand spijkeren en daar spijkers in slaan om het gereedschap aan op te hangen en te omlijnen. YouTube staat vol met ideeën.

[ Voor 45% gewijzigd door mr_petit op 12-10-2012 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plaat hout wordt het sowieso niet... Wil het wel netjes hebben ;)

Via internet bestellen vind ik wat lastig, aangezien er volgens mij best wat troep te krijgen is. En je kunt natuurlijk ook niet zomaar extra haakjes halen.

Denk dat het een rondje bouwmarkten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik denk dat bouwmarkten niets serieus hebben, of ze moeten winkelinrichting over hebben wat ze zelf normaal gebruiken ;)
In een bouwmarkt kan je doorgaans ook geen gereedschapskarren etc kopen. Dan heb je wellicht meer kans bij winkels als ferwerda/brezan (evt op bestelling)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Kijk anders eens bij buitelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:43
mr_petit schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 16:55:
Ik denk dat bouwmarkten niets serieus hebben, of ze moeten winkelinrichting over hebben wat ze zelf normaal gebruiken ;)
In een bouwmarkt kan je doorgaans ook geen gereedschapskarren etc kopen. Dan heb je wellicht meer kans bij winkels als ferwerda/brezan (evt op bestelling)
Hornbach in Groningen heeft wel dat soort wanden staan, zelfs compleet met werkblad etc. Bij de Gamma/Karwei heb ik ze nog niet zovaak gezien inderdaad.
Of anders Provak, als er eentje in de buurt zit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

MikeyMan schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 16:52:
Plaat hout wordt het sowieso niet... Wil het wel netjes hebben ;)

Via internet bestellen vind ik wat lastig, aangezien er volgens mij best wat troep te krijgen is. En je kunt natuurlijk ook niet zomaar extra haakjes halen.

Denk dat het een rondje bouwmarkten wordt.
Een plaat hout kan anders heel netjes zijn, ligt er maar net aan hoeveel aandacht je eraan besteed bij het maken. M'n vader heeft een oud (ik dacht eiken) bureaublad in de schuur tegen de muur gehangen en daarop haken en spijkers waar het gereedschap aanhangt. Het enige wat het wat rommelig maakt, is dat er eigenlijk meer gereedschap aan hangt dan er ruimte voor is.

En anders inderdaad Hornbach, die verkoopt verschillende werkbanken of opbergmogelijkheden. En anders de groothandel, maar dan betaal je de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

teacher schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 22:26:
Hij komt vaker voorbij hoor, de laatste tijd in blauwe koffer.
En anders vind je hem wel in de (duitse) webshops, even googlen op mannesmann greenline mammut.

Edit:
http://www.ebay.de/itm/PR...FFER-KASTEN-/170915771257
Precies, gewoon uit duitsland halen:
http://www.amazon.de/Mann...TF8&qid=1350130173&sr=8-1
Gratis thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbrandR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-03 20:21
Is dat tegenwoordig verandert? Wat betreft verzendkosten uit Duitsland bedoel ik dan.
Tijdje terug ook gekeken om daar gereedschap te kopen. Maar verzendkosten van €40 voor een schroevendraaierset en nog wat kleine dingen vind ik toch aan de hoge kant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Gratis thuis als je in duitsland woont ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28
MikeyMan schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 16:37:
Vraagje aan de kenners;

Ik ben op zoek naar een gereedschapswand. Heb er nu eentje van de lidl, maar daar zijn niet genoeg houders bij geleverd.

Kunnen jullie iets aanraden wat fatsoenlijk verkrijgbaar is?

Wilde eigenlijk voor Raaco gaan, maar die leveren niet meer...
Schafer maakt ook mooi spul:
http://www.schaefer-shop....stemen/10,748,0,0,0,0,TN/

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbrandR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-03 20:21
Ik heb nog een aantal producten bekeken. Van een afkortzaag tot schroevendraaierset. En deze worden inderdaad gratis verzonden. Sommige producten worden niet naar NL verzonden. Maar dat is volgens mij dankzij de omvang.

Ik heb gewoon een adres in Nederland opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Laatst online: 07:43
GerbrandR schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 16:41:
[...]

Is dat tegenwoordig verandert? Wat betreft verzendkosten uit Duitsland bedoel ik dan.
Tijdje terug ook gekeken om daar gereedschap te kopen. Maar verzendkosten van €40 voor een schroevendraaierset en nog wat kleine dingen vind ik toch aan de hoge kant ;)
Dat is een tijdje geleden al veranderd :)

Voor zover ik kan zien, geld het ook gewoon voor Nederland bij bedragen boven de 20 euro: http://www.amazon.de/gp/h.../?ie=UTF8&nodeId=13464781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Laatst online: 00:45
teacher schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 16:46:
Gratis thuis als je in duitsland woont ja...
Als er staat 'Kostenlose Lieferung' en 'Verkauf und Versand durch Amazon.de.', dan is het gratis verzending naar NL mits je meer dan 20 euro besteld :) Overigens ook zo vanuit Amazon.co.uk, maar dan 20 pond dacht ik. Maar hopelijk krijgen we snel Amazon.nl >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Tnx. Hij is wel een paar tientjes duurder dan die van de Lidl Hij is duurder geworden en deze van mannesmann volgens mij ook wat minder compleet. Teminste ik zie bijvoorbeeld de bougiedoppen en inbusdoppen niet. Al heeft deze wel meer kleine lange doppen. Zo naast elkaar is het inderdaad toch redelijk gelijk... :P
Afbeeldingslocatie: http://eviewer.netmedia-europe.be/cache/server?type=image&source=promobutler_be%2Flidl%2Factive%2F%2Flidl264n0000101.jpg&width=250

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/51oHxOJodfL.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door DopdeDouwer op 14-10-2012 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-05 08:33
Bedankt voor de tip! Ik was al een poosje op zoek naar een gereedschapset. Heb hem zojuist besteld in combinatie met enkele schroevendraaiers (M11410).

[ Voor 3% gewijzigd door Manuel op 14-10-2012 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

wheehee, weer wat nieuwe goodies :D

Afbeeldingslocatie: http://www.voordeelmuis.nl/img/gif/1068/1068406.gif
Een werklamp van de Aldi met 120 leds. Eigenlijk een actie van vorige week zaterdag, maar in Den Haag nog volop op voorraad. En er komt een behoorlijke vak licht vanaf :)

En 2 sets hiervan:
Afbeeldingslocatie: http://www.hifimarkt.nl/1402-2140-large/wt-408-slang-klemtangen-set.jpg
Klemtangen om flexibele leidingen dicht te kunnen knijpen als je gaat sleutelen aan de remmen, koelsysteem, brandstofsysteem, etc.
Voordeel, het lekt veel minder en bij remmen e.d. gaat het ontluchten daarna een stuk makkelijker omdat alleen het laatste stukje eigenlijk maar ontlucht hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 23-05 16:54
Is dat niet slecht voor de remleidingen?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ik heb het ook wel eens gedaan, maar is inderdaad niet goed voor remleidingen.. Koelwaterslangen en benzineslangen mag je wat mij betreft dichtknijpen.. :)

Mijn 1e reactie op die lamp: hah, lightsaber! :D Ik heb basically de korte versie dr van, en zonder magneten.. Licht is altijd handig.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Iemand ervaring met deze motorbok?
Afbeeldingslocatie: http://toolsnmore.webadres.nu/customers/toolsnmore.webadres.nu/galerij/productengroot/504025.jpg
Hij is niet duur, en een keverblokkie weegt echt geen 300 kilo. Voor die paar tientjes zou het praktisch kunnen zijn. Het zou ook rommel en dus een miskoop kunnen zijn. :o

Of voor 8 euro meer wellicht 1 met 4 'poten'
Afbeeldingslocatie: http://toolsnmore.webadres.nu/customers/toolsnmore.webadres.nu/galerij/productengroot/60040-450.jpg

Er staat geen info of merk bij, dus lastig oordelen.

[ Voor 22% gewijzigd door 911GT2 op 12-11-2012 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

AlexanderB schreef op maandag 12 november 2012 @ 20:55:
Ik heb het ook wel eens gedaan, maar is inderdaad niet goed voor remleidingen.. Koelwaterslangen en benzineslangen mag je wat mij betreft dichtknijpen.. :)
Voor remleidingen is het vooral makkelijk als je reviseert. Zolang je met de klauwen bezig bent, kan je de oude leidingen afknijpen, zodat er geen vocht bij komt, of eruit lekt, en na revisie vervang je natuurlijk ook de leidingen gelijk (is anders ook zonde van je revisie).

Ik heb ze nu in eerste instantie gekocht voor het vervangen van m'n benzinefilter. Vooral met benzine heb ik liever niet dat het lekt. De grote tangen zullen ongetwijfeld nog van pas komen als ik aan de motor sleutel en ik voor extra ruimte, de radiateur wil verwijderen. Scheelt me dan gelijk een paar liter koelvloeistof aftappen en eventueel vervangen. Bovendien scheelt het met ontluchten, iets wat met mijn motor niet echt een makkie is...
Mijn 1e reactie op die lamp: hah, lightsaber! :D Ik heb basically de korte versie dr van, en zonder magneten.. Licht is altijd handig.. :)
En ik heb een actie-foto:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-acnKfx6oIC0/UKFc-Trf01I/AAAAAAAAC7U/O_mELwk2aFo/s640/2012-11-12%252020.56.41.jpg
Eerste indruk is erg goed. Een prettige hoeveelheid licht, lekker diffuus (weinig last van m'n eigen schaduw), lekker heldere kleur. Ik had daarnet totaal geen problemen om m'n weg te vinden in de motorruimte. Ga maar na, deze foto is genomen met mijn gsm-cam (Samsung Galaxy S) op een meter of 3 afstand. Alles buiten de lichtvlek is ondefinieerbaar, in de lichtvlek is alles duidelijk zichtbaar.
De magneetvoeten zijn bij mijn motorkap nutteloos, er zit een dikke isolatiemat onder, die te dik is voor de magneten om te werken. Maar de haken laten zich prima aan de motorkaprand haken.

[ Voor 5% gewijzigd door deepbass909 op 12-11-2012 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

hehe, oke, duidelijk. :) ja, zelf vind ik ontluchten en opnieuw vullen nooit zo'n probleem, alles is eenvoudig toegankelijk, en het huidige koelsysteem is zelfs zelf-ontluchtend.. (Stukken beter dan de benzineversie waar je inderdaad nog even moest prutsen met de ontluchtingsschroeven, maar ook dat was niet onoverkomelijk..)
911GT2 schreef op maandag 12 november 2012 @ 21:43:
[afbeelding]
Hij is niet duur, en een keverblokkie weegt echt geen 300 kilo. Voor die paar tientjes zou het praktisch kunnen zijn. Het zou ook rommel en dus een miskoop kunnen zijn. :o

Hm, ziet er op de foto in ieder geval prima bruikbaar uit.. Geen idee wat t moet kosten, maar als je denkt dat het een goede prijs is, just do it.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

AlexanderB schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:06:
hehe, oke, duidelijk. :) ja, zelf vind ik ontluchten en opnieuw vullen nooit zo'n probleem, alles is eenvoudig toegankelijk, en het huidige koelsysteem is zelfs zelf-ontluchtend.. (Stukken beter dan de benzineversie waar je inderdaad nog even moest prutsen met de ontluchtingsschroeven, maar ook dat was niet onoverkomelijk..)

[...]
Dat is het probleem bij veel BMW's... Door de relatief lage neus en hoge motor, zit het expansievat niet op het hoogste punt, maar daaronder. Ik zou niet de eerste zijn die een koppakking opblaast omdat er boven in het blok nog een luchtbel zit. Voorkomen dat het blok dus leegstroomt als de radiator weg moet, is mij wel wat waard. En met de enorme ruimte tussen radiator en motor van misschien net 7 cm (als je de fan eerst weghaalt, anders heb je géén ruimte), is het soms echt geen overbodige luxe om de radiateur eerst weg te halen. Sterker nog, ik kreeg ooit de thermostaat op geen andere mogelijkheid vervangen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar zo'n BMW kun je toch ook wel even een tijdje laten lopen op de "ontluchtstand" en steeds een beetje bijvullen (bovenop de radiator). Of krijg je dan nog steeds niet de lucht eruit? Ik snap het probleem niet echt, zoveel auto's met een relatief lage en aflopende neus.
En de thermostaat zit niet gewoon bovenaan dat je er van bovenaf bij kan?

In ieder geval, er komt genoeg licht vanaf, van die balk. Ik heb zo'n kleinere die ze een hele lange tijd terug ook bij de Aldi hadden, en hoewel het iets doet, is het nog steeds niet handig.
Verder is een goed hoofdlampje als een Petzl ofzo ook gewoon erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ja, dat is bij de benzineversie van mijn auto ook, daar is de kop het hoogste punt in het koelcircuit, en dan moet je echt goed ontluchten met draaiende motor. Doe je t niet, dan komt door de expansie van de lucht het koelwater er via de dop weer uit, en kookt de kop droog, waarna de koppakking het inderdaad begeeft.. Mja, questie van die schroef opendraaien en n litertje extra water toevoegen en dat was ook opgelost.

Dieselversie heeft t beter, die heeft dus geen ruimte op de radiator voor een vuldop (omdat de injectiepomp daar zit), en heeft daarom een apart expansietankje, wat dus met een paar dunne leidingkjes en terugslagklepjes verbonden is naar alle ontluchtingspunten.. Automatisch ontluchten. :)

Ben vooral blij dat alles nog relatief toegangkelijk is, al is het af en toe ff prutsen om bij sommige dingen te komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:59

4x2

lộn xộn quá

[afbeelding]

[afbeelding]

Pak dr maar 1 met minimaal 4 wielen (ik heb dr zelf 1 waarbij de balken in een U-vorm staan, keer van marktplaats geplukt voor een paar tientjes)
Als je een blok dr in de lengte in hangt heb ik dr weinig vertrouwen in dat die met 3 wielen stabiel blijft staan.
Ding van mij heeft het al bijzonder zwaar als ik een 6 in lijn dr in de lengte in hang (wat ik ook niet meer doe) en die zit nog lang niet aan de 3-400kg die het ding zou mogen hebben.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-05 11:02
Voor die 8 euro zou ik niet twijfelen: vierpoot staat veel stabieler. Ik gebruik een vergelijkbare voor het motorblok van mijn VW Derby (1.4) en die hangt er prima in. Is wat gewicht betreft ongeveer vergelijkbaar, of net iets zwaarder dan een Keverblok schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

AlexanderB schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 09:08:
Ja, dat is bij de benzineversie van mijn auto ook, daar is de kop het hoogste punt in het koelcircuit, en dan moet je echt goed ontluchten met draaiende motor. Doe je t niet, dan komt door de expansie van de lucht het koelwater er via de dop weer uit, en kookt de kop droog, waarna de koppakking het inderdaad begeeft.. Mja, questie van die schroef opendraaien en n litertje extra water toevoegen en dat was ook opgelost.

Dieselversie heeft t beter, die heeft dus geen ruimte op de radiator voor een vuldop (omdat de injectiepomp daar zit), en heeft daarom een apart expansietankje, wat dus met een paar dunne leidingkjes en terugslagklepjes verbonden is naar alle ontluchtingspunten.. Automatisch ontluchten. :)

Ben vooral blij dat alles nog relatief toegangkelijk is, al is het af en toe ff prutsen om bij sommige dingen te komen..
Precies. En bij de 6-cilinder is het extra lastig vanwege de omvang van het blok.

En even de schroef losdraaien los het niet echt op... Op een gegeven moment komt er alleen nog water uit, maar dat betekent nog niet dat alle lucht eruit is.
De keren dat ik mijn motor heb moeten ontluchten (mijn ex-4 cilinder een paar keer, de 6 nu 1 keer) kon ik na een rit meestal er weer redelijk wat water bij gooien, maar dan was het ook over. Maar er zijn ook genoeg voorbeelden te vinden in de BMW-gemeenschap waarbij het ontluchten niet goed was gegaan, wat tot een opgeblazen koppakking heeft geleidt.
Wil je hem goed ontluchten, moet je het systeem eigenlijk vacuüm kunnen trekken, maar meestal lukt het ook door de neus omhoog te zetten, zodat de radiateur het hoogste punt wordt. Maar het blijft een lastige klus die ik liever vermijd (vandaar de klemtangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 11:50
Vandaag een hydraulische (rol) krik aangeschaft. 18 euro's :) Van ATU (Auto Teile Unger?), werkt prima, maar of het daadwerkelijk kwaliteit is?

Manufactured by: Changshu Tongrun Auto Accesorry, dat zegt genoeg denk ik :P Mja, voor 2x per jaar winter/zomer banden wisselen, altijd beter dan het schaarkrikje dat bij de auto zit

De (zwenk) wieltjes gaan er overigens wel af denk ik, gruwelijk irritant, heb je de krik er goed en wel onderstaan en begin je de auto op te tillen, dan gaat die krik er vandoor :P

Dit is 'm: http://www.atu.nl/producten/77-garagekrik-2-ton.html

De € 18,- was van een actie die tot afgelopen zaterdag liep, een collega heeft 'm voor mij daar gekocht, ik heb 'm vandaag mee gekregen

[ Voor 38% gewijzigd door FastFred op 13-11-2012 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ziet er hetzelfde uit als de gemiddelde Aldi/Lidl krik. Ik gebruik zo'n ding al een paar jaar en werkt redelijk goed.
En als je over de stevigheid twijfelt, ik gebruik hem ook om de Transit van m'n vader op te krikken. Als dat goed gaat, zijn er maar weinig personenauto's die dat wel zouden zijn ;)

Zolang je maar niet onder de auto gaat liggen terwijl hij alleen op de krik staat, want zoveel zou ik hem ook weer niet vertrouwen.

Wat betreft het rollen, hij moet dat wel kunnen, want bij het opkrikken komt de schoten naar achteren, terwijl de auto precies de andere kant op beweegt. De krik moet kunnen rollen om die verplaatsing op te kunnen vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Hey dat ding heb ik ook, maar dan in het rood. Die wieltjes, op het moment dat je een auto opkrikt veranderd de hoek van de arm van de hefboom. Omdat de auto meestal met 2 of 3 wielen nog op de grond staat zal die niet zo snel van plek veranderen, dus moet je krik dat doen ;) Prima krik verder trouwens.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ah duidelijk, heb wel eens met een echte garagekrik gewerkt, die zijn een stuk groter, en daar kun je gewoon staand pompen en met een pedaaltje weer laten zakken. Die blijven echt wel staan hoor!

Winterbanden wissel is gisteravond mislukt, ik had linksachter al vervangen. Wil ik linksvoor los draaien, krijg ik 2 v/d 4 wielbouten niet los.... Muurvast, in de eerste versnelling gezet, en moest zo veel kracht zetten dat de motor gewoon een slag maakte 8)7

Hoezo zaten die netjes vast op moment... Dus ook linksachter de zomerband er maar weer onder, want om nou gemixed te gaan rijden... Morgen gaat de auto voor een grote onderhoudsbeurt, dan de wielbouten rondom op moment laten zetten, weet ik zeker dat ik ze weer los krijg

[ Voor 48% gewijzigd door FastFred op 14-11-2012 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Die krikjes werken over het algemeen prima. Ik zoek nog een krik voor dat geld die extra laag is. Normale krik past niet onder mijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-05 16:12
FastFred schreef op woensdag 14 november 2012 @ 10:50:
Ah duidelijk, heb wel eens met een echte garagekrik gewerkt, die zijn een stuk groter, en daar kun je gewoon staand pompen en met een pedaaltje weer laten zakken. Die blijven echt wel staan hoor!

Winterbanden wissel is gisteravond mislukt, ik had linksachter al vervangen. Wil ik linksvoor los draaien, krijg ik 2 v/d 4 wielbouten niet los.... Muurvast, in de eerste versnelling gezet, en moest zo veel kracht zetten dat de motor gewoon een slag maakte 8)7

Hoezo zaten die netjes vast op moment... Dus ook linksachter de zomerband er maar weer onder, want om nou gemixed te gaan rijden... Morgen gaat de auto voor een grote onderhoudsbeurt, dan de wielbouten rondom op moment laten zetten, weet ik zeker dat ik ze weer los krijg
Ik neem aan dat je de auto wel op zijn wielen laat staan als je de wielbouten lostrekt? Heb je hem dan door de versnelling en handrem heengetrokken? :?

Ik zou het eens met een wringijzer proberen, kun je erg veel kracht mee zetten >:) Maar als het zo vastzit kun je hem misschien beter naar garage/bandenboer brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik heb ook zon tsjingtsjang krikje. Doet het altijd prima, je kan hem midden onder je as zetten, pootjes eronder en je kan snel 2 wielen tegelijk wisselen.

Maar helaas is hij op het eind van zijn latijn. Hij lekt behoorlijk bij het hevel cilindertje en er zit nu waarschijnlijk zo weinig olie in dat hij nog maar op de helft van zijn oorspronkelijke hoogte komt.

Zonde om weg te gooien dus ik ga proberen het rubbertje te vervangen en ergens krikolie te kopen. (moet wel onder de 10euro blijven anders kan ik beter een nieuwe halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
dj_raoul schreef op woensdag 14 november 2012 @ 11:00:
[...]

Ik neem aan dat je de auto wel op zijn wielen laat staan als je de wielbouten lostrekt? Heb je hem dan door de versnelling en handrem heengetrokken? :?
Dat dus, ik dacht er later pas aan om eerst de wielbouten zover los te draaien en hem dan van de grond te krikken.

En door de handrem heen trekken is niet zo spannend, kwam er gister achter dat als de handrem volledig aangetrokken is, ik de auto nog van z'n plek kan duwen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Daarom: Nooit één of andere dwaas je wielbouten met een luchtsleutel vast laten zetten.

Mijn boutjes staan netjes op 95 Nm....

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-05 08:27
[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb die 2de hier staan. Het is Chinese rommel en verwacht niet te veel van de afwerking etc. maar het doet wat het moet doen. Ik heb er zelf een 1.6 4 pitter aan hangen.

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-d-siePeQt8A/UJW0554GrCI/AAAAAAAAAKw/NiN5TrpWjf0/s1103/DSC00113.jpg

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Kaasplank schreef op woensdag 14 november 2012 @ 10:55:
Die krikjes werken over het algemeen prima. Ik zoek nog een krik voor dat geld die extra laag is. Normale krik past niet onder mijn auto.
Ik ook... Als de ondergrond niet helemaal vlak is, passen deze krikjes al snel niet ver genoeg meer onder m'n auto om bij geschikte krikpunten te komen...
Maar lage garagekriks zijn vaak behoorlijk aan de prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:09

Tacoos

i am i

deepbass909 schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 21:24:
[...]

Precies. En bij de 6-cilinder is het extra lastig vanwege de omvang van het blok.

[...lang verhaal over ontluchten...]
Wil je hem goed ontluchten, moet je het systeem eigenlijk vacuüm kunnen trekken, maar meestal lukt het ook door de neus omhoog te zetten, zodat de radiateur het hoogste punt wordt. Maar het blijft een lastige klus die ik liever vermijd (vandaar de klemtangen).
Bij de mijne (M52TU) moet ik elk half jaar een half literjte koelvloeistof erin flikkeren omdat ie ergens lekt.
Moet ik daarna ontluchten dan?
Vooralsnog geen lekke koppakking, maar daar zit ik ook niet op te wachten natuurlijk.
Van de zomer specifiek aan de garage gevraagd erop te letten of er koelvloeistof in de olie zat, maar geen mayonaise onder de vuldop of benzine lucht bij de olie gezien/geroken dus toen was t oordeel: alles ok.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• deepbass909

deepbass909

Tacoos schreef op woensdag 14 november 2012 @ 17:33:
[...]

Bij de mijne (M52TU) moet ik elk half jaar een half literjte koelvloeistof erin flikkeren omdat ie ergens lekt.
Moet ik daarna ontluchten dan?
Vooralsnog geen lekke koppakking, maar daar zit ik ook niet op te wachten natuurlijk.
Van de zomer specifiek aan de garage gevraagd erop te letten of er koelvloeistof in de olie zat, maar geen mayonaise onder de vuldop of benzine lucht bij de olie gezien/geroken dus toen was t oordeel: alles ok.
Elk half jaar een half litertje is nauwelijks iets. Natuurlijk hoort het eigenlijk niks te zijn, maar een echt lek kan je dit ook niet noemen. Ontluchten hoef je in principe niet, bij een lek gaat er alleen water uit als het systeem onder druk staat, en lucht kan niet tegen die stroom in het systeem in komen ;)

Iets offtopic, maar vervang je radiateurdop eens. Daar zit een overdrukventiel in, en die gaat weleens lekker als deze ouder wordt.

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Jegapia schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:10:
[...]

Ik heb die 2de hier staan. Het is Chinese rommel en verwacht niet te veel van de afwerking etc. maar het doet wat het moet doen. Ik heb er zelf een 1.6 4 pitter aan hangen.

[afbeelding]

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

DopdeDouwer schreef op woensdag 14 november 2012 @ 11:00:
Maar helaas is hij op het eind van zijn latijn. Hij lekt behoorlijk bij het hevel cilindertje en er zit nu waarschijnlijk zo weinig olie in dat hij nog maar op de helft van zijn oorspronkelijke hoogte komt.

Zonde om weg te gooien dus ik ga proberen het rubbertje te vervangen en ergens krikolie te kopen. (moet wel onder de 10euro blijven anders kan ik beter een nieuwe halen).
In dit geval, olie = olie, zolang het de rubbers maar niet aanvreet... Heb je nog n kannetje ATF of motorolie staan met n bodempje dr in? :) Zit bovenop het ding een rubberen dop (meestal overgeschilderd) daar giet je t dr in, en klaar.. :) (Ik heb dr iig n bodempje Action 10w40 motorolie in gepleurd, en hij doet t weer als-nieuw. :))
FastFred schreef op woensdag 14 november 2012 @ 12:11:
Dat dus, ik dacht er later pas aan om eerst de wielbouten zover los te draaien en hem dan van de grond te krikken.
faal :D op de grond gaat het echt 10x beter.. :)

• FastFred
ja, beetje jammer dat ik daar nu niet aan gedacht had. Is toch het eerste wat mij toendertijd op school geleerd is bij het los halen van een wiel :P

Auto is vandaag naar de garage gegaan, heb 'm sinds eind juni dit jaar en had geen onderhoudshistorie (van particulier gekocht). Dus even helemaal na laten lopen.

Los van de puntjes die ik zelf al had laten noteren mankeerde er niks aan.

Puntjes die ik aangestipt had

Hitteschild katalysator trilt bij 3000rpm. Garage heeft 'm iets bijgebogen zodat ie niet meer trilt

Tik bij het optrekken. Volgens een monteur van een andere garage een klein lek in de uitlaat, maar bij deze garage konden ze niks vinden

Uitlaat rammelde achteraan de auto, dacht dat het een ophangrubber was. Volgens garage was het de uitlaat die wat te strak gemonteerd zat en tegen de achteras kwam, geen idee of het nu verholpen is...

Handrem werkte nauwelijks (met handrem volledig aangetrokken, kon ik de auto van z'n plek duwen!). Stelmechanisme in de trommelremmen was niet lekker meer, remmen opnieuw gesteld en om te voorkomen dat ie weer terug zou gaan in de niet werkende toestand is ie lichtjes vast gezet met een las apparaat :P Ze waren even bang dat de remvoering los zou komen waarbij je dus het gehele achterrem systeem moet gaan vervangen. Mja, toch maar laten doen, anders zou ie volgend jaar niet door de APK komen

Vieze geur uit ventilatieroosters als ik de verwarming aanzet (lekke kachelradiator, schijnt een ZX kwaal te zijn). Monteur raadde aan er een pil in te doen of een middeltje dat het lek dicht, daarbij kon het verlies van koelvloeistof ook te wijten zijn aan een natte plek ter hoogte van de koppakking, das wel wat minder, was me zelf nog niet opgevallen. Hier baal ik wel een beetje van

Stuur stond een centimeter of 3 naar rechts. Auto zou uitgelijnd moeten worden, 65 euro. Toch maar niet laten doen

Niet slecht voor een 17 jaar oude ZX met 266k op de teller :P

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 15-11-2012 22:07 ]

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Ja goed idee... 65 eur uitgespaard op de uitlijning van de auto.... |:(

• FastFred
Op een 911 misschien niet zo'n probleem, maar op een auto met een dagwaarde van 450 euro's?

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Ik bekijk het anders je bespaart geen 65 euro op een auto van 450 euro's je bespaart 65 euro op veiligheid van jezelf en anderen...

• FastFred
Omdat het stuur serieus 3 centimeter naar rechts staat... Ja, vast, dat zal een wereld van verschil maken als ik een ongeluk krijg

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Als je stuur scheef staat hoeft hij niet uitgelijnd te worden das een kwestie van bout los stuur recht en weer vast. Als hij niet uitgelijnd is en de auto reageert niets zoals je verwacht (want niet uitgelijnd) dan maakt dat zeker uit ja...

[ Voor 3% gewijzigd door 911GT2 op 15-11-2012 22:27 ]

• deepbass909

deepbass909

FastFred schreef op donderdag 15 november 2012 @ 22:15:
Omdat het stuur serieus 3 centimeter naar rechts staat... Ja, vast, dat zal een wereld van verschil maken als ik een ongeluk krijg
Nee, één of beiden voorwielen staan niet goed, waardoor de kans dat je grip verliest (en de macht over het stuur) in een bocht veel groter is geworden. Dat je het risico om tegen een boom te glijden het waard vind om €65 te besparen prima, probleem is alleen dat er meer mensen op de weg zijn, en je deze mee kan nemen.
En als je stuur 3 cm naar rechts staat (wat best veel is overigens), zal je auto ook niet meer recht remmen. Een veilige noodstop op de snelweg zal een behoorlijke uitdaging worden :X

Bovendien bespaar je nu een paar tientjes, die je veel sneller weer uit kan geven aan één of 2 nieuwe banden...

Een goede uitlijning wordt vaak onderschat, maar het is veel meer dan een beetje comfort...

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

deepbass909 schreef op donderdag 15 november 2012 @ 22:27:
[...]

Nee, één of beiden voorwielen staan niet goed, waardoor de kans dat je grip verliest (en de macht over het stuur) in een bocht veel groter is geworden. Dat je het risico om tegen een boom te glijden het waard vind om €65 te besparen prima, probleem is alleen dat er meer mensen op de weg zijn, en je deze mee kan nemen.
En als je stuur 3 cm naar rechts staat (wat best veel is overigens), zal je auto ook niet meer recht remmen. Een veilige noodstop op de snelweg zal een behoorlijke uitdaging worden :X

Bovendien bespaar je nu een paar tientjes, die je veel sneller weer uit kan geven aan één of 2 nieuwe banden...

Een goede uitlijning wordt vaak onderschat, maar het is veel meer dan een beetje comfort...
Thanks _/-\o_

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Hoeft niet perse iets mis te zijn met de uitlijning als het stuur scheef staat, als de vorige eigenaar dr aan geprutst heeft (sportstuur erafgehaald en standaardstuur teruggezet, of iets met de tellerbak) en het stuurwiel dr scheef opgezet heeft, dan krijg je dat ook..

Maar het is de moeite om het even te laten controleren, anders is je auto inderdaad minder veilig, en zal ie mogenlijk/ook banden gaan vreten en sowieso een hoger brandstofverbruik hebben.. Die 65 euro heb je zo terugverdiend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja, of hij ìs uitgelijnd, maar hebben ze tijdens het uitlijnen het stuur niet mooi recht vastgezet |:(

Heb ik ook wel eens gehad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Nog niet eens vanwege de veiligheid, maar gewoon omdat mijn banden anders verkeerd slijten en vroegtijdig aan vervanging toe zijn, ga ik toch laten uitlijnen. Twee nieuwe voorbanden is toch 2x die € 65,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:37

reiker

dan jij!

Iemand ervaring met velgenbomen? (van die standaards om je velgen+banden netjes "op te stapelen" voor seizoensopslag)

Ik zie er bij bv. Conrad verschillende in meerdere prijscategorieën, en bij Karwei ook een in de aanbieding deze week.
Lees wel eens over pootjes die afbreken... Dat lijkt me niet de bedoeling. Uiteraard moet je een versie zonder wieltjes niet willen verplaatsen als 'ie vol beladen is, maar dat spreekt voor zich lijkt mij ;)

[ Voor 1% gewijzigd door reiker op 16-11-2012 10:03 . Reden: verduidelijking ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ze hadden het er laatst over in het winterbanden topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik heb mijn winterbanden gewoon onder m'n bed liggen :P (ik slaap in de kelder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

FastFred schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:22:
Nog niet eens vanwege de veiligheid, maar gewoon omdat mijn banden anders verkeerd slijten en vroegtijdig aan vervanging toe zijn, ga ik toch laten uitlijnen. Twee nieuwe voorbanden is toch 2x die € 65,-
:O obvious troll...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Leg eens uit waarom het een troll zou zijn?

Wat voor auto is het nu eigenlijk geworden voor je vrouw na dat lange topic?

[ Voor 48% gewijzigd door FastFred op 16-11-2012 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Omdat je ondanks meerdere bronnen blijft volhouden dat het geen veiligheidsissue zou zijn. En omdat je het nog eens een keer moet melden dat het daar dus niet om te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik kom op Google diverse bronnen tegen die mij zeggen dat het iets veiliger zou zijn, maar in al die gevallen staat het op websites van bandenboeren of autogarage's.

Iets met WC-eend...

De auto trekt niet naar links of rechts bij acceleren, remmen, sturen, drempels, hobbels, gaten in de weg etc. Ik merk er tijdens het rijden gewoon niks van. Behalve dan dat het stuur ietsje naar rechts staat als ik rechtdoor ga

Hoe het dan minder veilig is, is me echt een raadsel

[ Voor 43% gewijzigd door FastFred op 16-11-2012 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als de auto een kant op trekt kan dat wat onveilig zijn als je je handen niet aan het stuur houdt en niet op zit te letten. Maar verder... Het is inderdaad voornamelijk banden slijtage.
Het vermindert natuurlijk wel de grip in de bochten, maar dat merk je pas als je echt de grenzen op zoekt.

Edit: oh het gaat alleen maar over het scheefstaan van het stuur? Dat is al helemaal een non-issue.

[ Voor 14% gewijzigd door !null op 16-11-2012 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:05

NoFearCreations

3DPrint the world!

Heb ik ook met mijn Volvo. Auto rijdt perfect recht, is ook niet al te lang geleden uitgelijnd, maar toch staat het stuur ook een standje scheef. Lekker zo laten en niks aan doen. Je uitlijning moet echt gigantisch beroerd zijn wil je auto er onveilig van worden, en de extra banden slijtage merk je alleen als je veel kms rijd.
Bij een auto van 450 euro zou ik ook echt de moeite niet nemen. De meeste van die moraalridders hier verkondigen wel dat ze het zouden doen, maar rijden ook vrijwel allemaal in een lease auto van de baas...

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Ja klopt ik rijd (een) auto van de baas ja. Bijna 50.000 km per jaar, ik vind het verontrustend dat er nog steeds mensen zijn die bezuinigen op het onderhoud van hun auto. Ik rij namelijk met diezelfde mensen op de weg.
Vraag je eens af of je zou gaan vliegen bij een maatschappij waar men koste wat kost beveiligd op onderhoud, dus ook ten koste van veiligheid...
Ik ben voor mezelf een kevertje aan het opknappen. Om je een idee te geven, ik investeer wel in veiligheid. Ik doe een upgrade van de standaard trommelremmen naar schijven voor, puur voor veiligheid. Plaats 3-puntsgordels (niet verplicht voor mijn bouwjaar). En vervang alles waarvan ik twijfel. Safety first.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

NoFearCreations schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:52:
Heb ik ook met mijn Volvo. Auto rijdt perfect recht, is ook niet al te lang geleden uitgelijnd, maar toch staat het stuur ook een standje scheef. Lekker zo laten en niks aan doen. Je uitlijning moet echt gigantisch beroerd zijn wil je auto er onveilig van worden, en de extra banden slijtage merk je alleen als je veel kms rijd.
Bij een auto van 450 euro zou ik ook echt de moeite niet nemen. De meeste van die moraalridders hier verkondigen wel dat ze het zouden doen, maar rijden ook vrijwel allemaal in een lease auto van de baas...
Ow? Ik breng mijn auto anders wel zo snel mogelijk naar een specialist voor uitlijnen als ik merk dat mijn stuur niet goed recht staat, en ik heb geen lease auto. Ook als ik bij vrienden aan de ophanging heb gesleuteld adviseer ik toch echt de uitlijning te laten controleren.

Waar het om gaat, jij weet dat je auto goed is uitgelijnt, ondanks dat het stuur scheef staat, maar FastFred weet dat niet, want hij heeft geen onderhoudshistorie. Dan is €65 willen besparen erop gewoon verkeerde zuinigheid, ook al rij je maar 10km per week.

Ja, het stuur kan scheef teruggezet zijn op de stuuras, maar het kan ook een verbogen draagarm, versleten stuurkogel, fusee of verbogen stuurstang zijn. En dan wordt het toch al snel onveilig omdat 1 of beide wielen niet meer goed in het spoor blijven.

Jeej, net even met PostNL gebeld, en mijn OBD-I diagnose-interface voor mijn BMW wordt as we speak aangeboden bij mij thuis. Een beetje jammer alleen dat ik op m'n werk zit... -O- Maar er moet voor getekend worden en mijn ervaring is dat die dan direct naar het postkantoor gaat, waar ik het morgen op kan halen. *O*

Met die interface kan ik straks ook m'n climate-control, boardcomputer en wat er allemaal niet meer aan computers in m'n auto zit, programmeren. Alleen hoop ik dat ik hem op mijn huidige laptop aan het werk krijg... De interface (of eigenlijk de bijbehorende software) heeft een native seriële poort nodig op IRQ4, IO 0x3F8, die mijn laptop natuurlijk niet heeft. En een USB-RS232 converter zit altijd op een andere IRQ en IO, en wordt door de software dus niet herkend... (lang leve software uit de jaren 90 :X)
Ik hoop met een trucje om de software om te tuin te kunnen leiden. Windows in VirtualBox draaien, en in VirtualBox een seriële poort aanmaken die door VirtualBox dan weer aan een USB-poort wordt geknoopt, waar een USB-RS232 converter aanhangt. Voor die Windows lijkt de seriële poort dan native, en hopelijk gaat de communicatie goed over alle tussen lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@ hierboven, ik rij nu kleine 300km per week als zijnde woon-werk verkeer. Ik denk nog eens een 150km prive kilometers per week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
reiker schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:03:
Iemand ervaring met velgenbomen? (van die standaards om je velgen+banden netjes "op te stapelen" voor seizoensopslag)
Serieus, wáár is dat voor nodig :D banden zijn perfect stapelbaar, en tenzij je velgen hebt die breder zijn dan de band (waardoor je velg op velg krijgt = krassen) snap ik echt niet waarom iemand dat koopt.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:37

reiker

dan jij!

Widow schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 14:01:
[...]

Serieus, wáár is dat voor nodig :D banden zijn perfect stapelbaar, en tenzij je velgen hebt die breder zijn dan de band (waardoor je velg op velg krijgt = krassen) snap ik echt niet waarom iemand dat koopt.
Niet om de krasjes, maar wat dacht je van mogelijke vormverandering door het maandenlang op dezelfde manier opgestapeld liggen? Als we het toch over veiligheid hebben :)

Tuurlijk zijn banden prima stapelbaar, ze stapelen zelfs erg goed. Maar dat wil nog niet zeggen dat dat de verstandigste manier is :)

[ Voor 12% gewijzigd door reiker op 16-11-2012 14:10 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
911GT2 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 13:21:
Ja klopt ik rijd (een) auto van de baas ja. Bijna 50.000 km per jaar, ik vind het verontrustend dat er nog steeds mensen zijn die bezuinigen op het onderhoud van hun auto. Ik rij namelijk met diezelfde mensen op de weg.
Vraag je eens af of je zou gaan vliegen bij een maatschappij waar men koste wat kost beveiligd op onderhoud, dus ook ten koste van veiligheid...
Ik ben voor mezelf een kevertje aan het opknappen. Om je een idee te geven, ik investeer wel in veiligheid. Ik doe een upgrade van de standaard trommelremmen naar schijven voor, puur voor veiligheid. Plaats 3-puntsgordels (niet verplicht voor mijn bouwjaar). En vervang alles waarvan ik twijfel. Safety first.
Nou geweldig. Ik heb een Landcruiser uit waarschijnlijk hetzelfde tijdperk, meer dan 2 ton en trommelremmen rondom. Werkt prima.

Gaat dit nou werkelijk over een scheefstaand stuur? Of echt over scheef staande wielen?
Wat een scheefstaand stuur is echt een non-issue. Als je het leuk vind zet je je stuur er 180 graden gedraaid op, lekker belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

!null schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 14:14:
[...]

Nou geweldig. Ik heb een Landcruiser uit waarschijnlijk hetzelfde tijdperk, meer dan 2 ton en trommelremmen rondom. Werkt prima.

Gaat dit nou werkelijk over een scheefstaand stuur? Of echt over scheef staande wielen?
Wat een scheefstaand stuur is echt een non-issue. Als je het leuk vind zet je je stuur er 180 graden gedraaid op, lekker belangrijk.
De discussie is ook eigenlijk OT hier. Dus ik leg me er maar bij neer.

Ik snap dat een scheefstaand stuur een non-issue is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

reiker schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 14:09:
[...]

Niet om de krasjes, maar wat dacht je van mogelijke vormverandering door het maandenlang op dezelfde manier opgestapeld liggen? Als we het toch over veiligheid hebben :)

Tuurlijk zijn banden prima stapelbaar, ze stapelen zelfs erg goed. Maar dat wil nog niet zeggen dat dat de verstandigste manier is :)
Meerwaarde van stapelen op een boom is vooral dat ze kunnen ventileren. Er is niets slechter voor rubber, dan lange tijd vochtig zijn.

Maar ik heb zelf al jaren m'n banden gewoon op een stapel in de berging liggen, in een uitsparing van mijn stelling. Ze liggen daar droog en dat gaat prima.
Tegenwoordig zitten er wel hoesjes omheen, maar dat is ook om ze mee te kunnen nemen (ze moeten tegenwoordig op een beige achterbank...) en om te voorkomen dat ik zwarte kleren krijg als ik ze perongeluk raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Vanmorgen de auto weer opgehaald. Wat rijd ie heerlijk. Sturen gaat veel lekkerderderder, hij duikt nu met vertrouwen de bochten in en ligt als een blok op de weg, terwijl hij toch nog veert zoals een Citroen dat hoort te doen. Ook de achterrem is aangepakt, zoals eerder te lezen was. Ik heb nu ook niet meer zoveel loze ruimte op het rempedaal als dat ik eerst had. Ik wist wel dat dat niet was zoals het hoorde.

Vanmiddag ook de winterbanden eronder gelegd, eentje was er bijna leeg,dus even naar de overburen gereden en daar wat lucht geleend uit de compressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Tankiej schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 20:20:
[...]

Dat is een tijdje geleden al veranderd :)

Voor zover ik kan zien, geld het ook gewoon voor Nederland bij bedragen boven de 20 euro: http://www.amazon.de/gp/h.../?ie=UTF8&nodeId=13464781
Net een bestelling geplaatst, een aantal producten worden niet naar nederland verzonden, en de totale verzendkosten komen op 21,-...

edit: zie het al, er zijn meerdere leveranciers, slechts enkele hebben kostenloze levering. goed opletten.

[ Voor 10% gewijzigd door DopdeDouwer op 20-11-2012 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 19:25

-tom-562

Oliesjeik

reiker schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 14:09:
[...]

Permanente vormverandering? Door 4 á 5 maanden op z'n zij liggen? :D

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

-tom-562 schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 14:08:
[...]

Permanente vormverandering? Door 4 á 5 maanden op z'n zij liggen? :D
Een half jaar recht op staan kan vlakken en vervormingen veroorzaken in een band, dus heel gek is het niet. Alleen is het algemene advies, opgepompte banden op een velg het liefste ophangen aan de velg, anders horizontaal (plat) stapelen, lege banden zonder velg (belangrijk!) juist verticaal naast elkaar.

Ik heb overigens al jaren (zolang ik een auto heb) de banden opgestapeld liggen (eerst in de tuin onder een zeiltje, nu in de berging) en heb nog nooit nadelige effecten ervan gemerkt.

Pagina: 1 ... 11 ... 58 Laatste