Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 12 ... 58 Laatste
Acties:
  • 501.248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:07
deepbass909 schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 14:26:
[...]

Een half jaar recht op staan kan vlakken en vervormingen veroorzaken in een band
Ja, als ze nog op de auto zitten ja. Niet als ze gewoon rechtop in de garage staan.

Gewoon gestapeld opslaan kan voor zover ik weet geen kwaad.

Zelfs als je vlakke banden krijgt door een auto in de stalling te zetten en bijvoorbeeld niet op kratjes ofzo of iig van de grond af dan zijn die vlakkingen er na een eind rijden ook weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-05 22:57
911GT2 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 13:21:

Ik ben voor mezelf een kevertje aan het opknappen. Om je een idee te geven, ik investeer wel in veiligheid. Ik doe een upgrade van de standaard trommelremmen naar schijven voor, puur voor veiligheid. Plaats 3-puntsgordels (niet verplicht voor mijn bouwjaar). En vervang alles waarvan ik twijfel. Safety first.
Voor veiligheid hoef je dat niet te doen. Trommelremmen remmen minstens even goed als schijfremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Dat is overigens wel een puntje, hoe stallen jullie je auto's?
Ik heb nu een licht sportwagentje al een paar jaar stil staan, volgend jaar gaat hij rijden.
Ik heb hem op een setje standaard wielen met enorm slechte banden staan, de goeie banden liggen opgestapeld in een goede omgeving. Dus die banden die lopen soms leeg enzo, dat interesseert me allemaal niet want daar ga ik toch niet mee rijden. Maar is het nou eigenlijk nog slecht voor de vering e.d.?
De auto wordt wel 2 maal per jaar verreden, voor en na de winter. Hierdoor is het mooi dat hij een beetje beweging krijgt. Maar kan me voorstellen dat er een achteruitgang is voor de vering/schokbreker.
Heb hem wel door m'n neef laten checken (soort van APK check), en vooralsnog lijkt het erop dat ik voor volgend jaar met nieuwe APK alleen de remschijven enzo hoef te vervangen, en een fusee kogeltje. (en goeie banden er weer op, en nieuwe accu, en olie etc)

Nu ga ik m'n terreinwagen ook voor een aantal maanden de winter in stalling zetten. En hier zitten vrij oude wielen op met niet perfecte banden, waardoor dit ook wel eens langzaam leeg wil lopen. Ik hoop dat hij soms even bijgepompt wordt als dat uit komt, maar ik weet niet of dat gaat gebeuren. En hij kan ook niet op assteunen, want hij moet denk ik verrijdbaar zijn. Bovendien wil ik hem zelf ook kunnen pakken mocht Nederland onder een halve meter sneeuw liggen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

L0we schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 16:17:
[...]

Voor veiligheid hoef je dat niet te doen. Trommelremmen remmen minstens even goed als schijfremmen.
Que :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Sterker nog, trommelremmen zijn dikwijls beter in het maken van een noodstop.

Schijfremmen hebben alleen een paar voordelen:
- bij vaker achter elkaar remmen worden de remmen minder snel warm (betere koeling = minder fading)
- blijft geen water in staan
- betere/meer nauwkeurige respons op het pedaal

En je kunt schijfremmen vaak groter uitrusten of met sterkere klauwen. (of dubbele klauwen etc)

Echter om willen van veiligheid trommelremmen vervangen voor schijfremmen hoeft echt niet.
Het is ook heel logisch als je een trommelrem in werking ziet, er is namelijk veel meer rem oppervlakte.

[ Voor 38% gewijzigd door !null op 20-11-2012 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:50

mr_petit

opperprutser

Ik heb best in wat auto's met trommelremmen voor gereden, maar nog nooit in een auto met trommelremmen voor gereden die goed remde....en dat is voor zover ik weet ook algemeen bekend.
Iets zegt mij ook dat dat de reden is dat er al decennia lang geen auto's meer worden gemaakt met trommelremmen voor.... O-)

Qua langdurige stalling: als je erbij kan is het wellicht verstandig je schokdemper-zuigerstangen in te vetten. Geen beweging=geen olie, en het chroomlaagje wat daar opzit is ècht dun. Wat olie/zuurvrije vaseline/vet/wd40 whatever kan roest voorkomen, zeker als de stalling niet verwarmd is.
En voor de rest natuurlijk olie in de cilinders spuiten, en het beste vloeistoffen aftappen (rem, koel etc) en vervangen voor conserverende vloeistoffen. Maar vooral dat laatste is natuurlijk veel werk.

[ Voor 46% gewijzigd door mr_petit op 20-11-2012 20:22 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is onzin. Kijk, schijfremmen zijn uiteindelijk wel een betere keus. Bijna alleen maar voordelen, enige grote nadeel is dat het meer onderhoud vergt, je moet vaker een remblokken en/of schijven vervangen. Bij een trommelrem hoef je niet zo snel wat te doen, gaat langer mee.

Het is wat mij betreft dus ook hartstikke mooi dat we nu voornamelijk schijfremmen hebben op onze auto's, geeft toch een hoop voordelen. Maar dat een trommelrem onderdoet voor een schijfrem bij een noodstop, nee dat is niet waar. Kijk, 3 noodstops achter elkaar van 120 naar 0, en de schijfrem gaat het beter doen.

Als je auto's rijdt met trommelremmen rondom is de hele rem installatie waarschijnlijk niet echt fantastisch meer, daar ligt het eerder aan. En uberhaupt is een rem installatie van 30 jaar terug nooit zo fel als dat van 10 jaar terug. Maar goed, dat heeft ook met het respons verhaal te maken.
Probleem met trommelremmen is dat het altijd wel een beetje blijft werken, terwijl eigenlijk de remcilinders schoongemaakt hadden moeten worden, of de hele trommel+schoenen schoon gemaakt hadden moeten worden en/of afstellen van de remmen.

Zoals ik al eerder zei, ik heb trommelremmen op m'n 30 jaar oude 2 ton zware Landcruiser, en het remt prima. Tja, schijfremmen zouden een leuke upgrade zijn, zeker met oog op offroad rijden door het water (= water in de trommels), maar voor de veiligheid op de weg is het onzin. Tja tenzij je meteen overstapt op een big brake kit, maar dat is natuurlijk appels met peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

FastFred schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 16:02:
[...]

Ja, als ze nog op de auto zitten ja. Niet als ze gewoon rechtop in de garage staan.

Gewoon gestapeld opslaan kan voor zover ik weet geen kwaad.

Zelfs als je vlakke banden krijgt door een auto in de stalling te zetten en bijvoorbeeld niet op kratjes ofzo of iig van de grond af dan zijn die vlakkingen er na een eind rijden ook weer uit.
Waarom geeft werkelijk elke bandenfabrikant dan aan dat als de banden om velgen zitten, ze moeten liggen, en als de banden los zijn, ze rechtop moeten staan?

En een vlak in het loopvlak rij je er helaas niet meer uit. Misschien dat het door ongelijke slijtage minder lijkt te worden, maar ga maar nameten, bij banden die een tijd rechtop hebben gestaan terwijl ze om velgen zaten, zal je zien dat de banden ongelijk gaan slijten.
Rubber neemt een vorm aan terwijl ze verouderen, ze drogen immers uit en worden harder, ook in een half jaar al.
mr_petit schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 20:18:
Ik heb best in wat auto's met trommelremmen voor gereden, maar nog nooit in een auto met trommelremmen voor gereden die goed remde....en dat is voor zover ik weet ook algemeen bekend.
Iets zegt mij ook dat dat de reden is dat er al decennia lang geen auto's meer worden gemaakt met trommelremmen voor.... O-)

Qua langdurige stalling: als je erbij kan is het wellicht verstandig je schokdemper-zuigerstangen in te vetten. Geen beweging=geen olie, en het chroomlaagje wat daar opzit is ècht dun. Wat olie/zuurvrije vaseline/vet/wd40 whatever kan roest voorkomen, zeker als de stalling niet verwarmd is.
En voor de rest natuurlijk olie in de cilinders spuiten, en het beste vloeistoffen aftappen (rem, koel etc) en vervangen voor conserverende vloeistoffen. Maar vooral dat laatste is natuurlijk veel werk.
Ik moet gelijk aan Chasing Classic Cars denken. Standaard, als ze een oude auto hebben gevonden, is daar het volspuiten van de cilinders met WD40. Meestal is dat genoeg om de boel weer in beweging te krijgen.

Wat betreft trommels vs schijven, een standaard auto trommelrem legt het af tegen een gemiddelde schijf. Een schijf heeft meer contact oppervlak beschikbaar, betere koeling, blijft schoner en er kan meer druk op uitgeoefend worden.
Maar het simpele feit dat zo'n beetje elke vrachtwagen met trommels rijdt, ipv schijven heeft niet alleen met de lange onderhoudsintervallen te maken. Bij vrachtwagens is remkracht immers nog belangrijker.
Maar de trommels onder een vrachtwagen zijn tegelijkertijd ook weer enorm.
Groot nadeel van trommels is dat ze makkelijk kunnen vastslaan en daardoor het doseren bij hard remmen lastig wordt. Remschijven lossen makkelijker en zijn daardoor bij hard remmen beter doseerbaar.

Maar ik ben om 1 simpele reden blij dat ik geen trommels meer heb, schijven zijn zoveel makkelijker met onderhoud.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Eh, een gemiddelde trommelrem heeft echt wel meer remoppervlak dan een schijfrem hoor. Twee schoenen die zo'n twee/derde van de trommel beetpakken als je remt. Met remblokjes op een reminstallatie van vergelijkbare grootte pak je een stuk minder oppervlakte.
En inderdaad, dat ik dat vergeten ben, het grote voorbeeld is vrachtwagens, die hebben het nog steeds. Dat zegt genoeg.

Verder heb je wel gelijk hoor.

Puntje met onderhoud wat je noemt is vooral vervelend met de latere trommelremmen die automatisch afstellen. Wat op zich handig is, totdat je ze open moet maken.
De trommelremmen van mijn Landcruiser stellen niet automatisch, dus die trommel is er makkelijk af te halen, en dan vervang je zo de remschoenen, makkelijk zat.
Verder doe je zo ongeveer het hele autoleven met een trommel, bij een gemiddelde auto. Bij auto's met schijfremmen lukt dat niet zo vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
mr_petit schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 20:18:
De stalling is erg goed. Zelfs de dikke roestplek op de wielkast is in 3 jaar tijd hetzelfde gebleven :)
Ze voorkomen ook dat het vriest tijdens de winter.
Ik verwacht op zich geen roest op de stangen. Weet alleen niet of de prestaties achteruit gaan van schokbrekers door vastzitten o.i.d.
Op zich is de auto zo nu en dan gestart, en (mits starthulp vanwege dooie accu) doet hij dat ook prima. Maar een beetje nieuwe motorolie kan denk ik geen kwaad haha. Eventueel juist eerst een ritje maken en daarna olie vervangen om het vuil eruit te krijgen? Maar ik wil niet dat de auto op z'n staart getrapt wordt vanwege APK uitstoot test met de oude olie. Iig olie in de cilinders is denk ik niet nodig.

Dat vervangen voor die conserverende vloeistoffen is wel mooi, weet je zeker dat het goed zit. Maar allemaal minder handig zodra hij verplaatst moet worden e.d. Opzich, koelvloeistof heb je zo vervangen. Remmen is wel lastig ja, maar aan de andere kant, nu zal hij denk ik toch echt nieuwe remvloeistof moeten krijgen, want dat is ook al weer hartstikke oud wat er nu in zit. Dus moet je het toch doen.

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 20-11-2012 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Een trommelrem heeft dan wel meer oppervlak op het remblok, maar de verdeling van de drukkracht is heel beroerd.
Hoe dan ook, ik ken geen enkele auto met trommelremmen die goed remt, ook geen 4x4's.

Trommels verslijten dan wellicht minder, omdat daar meer vlees op zit wat je kan afdraaien, maar die schoenen slijten gewoon net zo hard hoor.
Hoe dan ook, àlle autofabrikanten (ik ken géén één uitzondering) zijn er van overtuigd dat schijfremmen de beter optie zijn, ondanks de hogere kosten. En vrachtwagenfabrikanten gaan ook allemaal over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok laatste erover.
mr_petit schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 21:03:
Een trommelrem heeft dan wel meer oppervlak op het remblok, maar de verdeling van de drukkracht is heel beroerd.
Mwah, bij trommelremmen op de voorzijde zie je dat aan beide uiteindes van de schoen een cilinder zit die tegen de trommel aan doet (en dat tegelijkertijd ook doet voor de andere schoen), dus dat lijkt me prima.
Hoe dan ook, ik ken geen enkele auto met trommelremmen die goed remt, ook geen 4x4's.
Haha, 4x4's zijn per definitie slechte auto's wat weggedrag betreft, zeker qua remmen. Dus je zult nooit een 4x4 meemaken die echt goed remt, tenzij het een nieuwe Range Rover Sport is met 20 inch velgen zodat je eens een flinke reminstallatie kwijt kunt. :)
Trommels verslijten dan wellicht minder, omdat daar meer vlees op zit wat je kan afdraaien, maar die schoenen slijten gewoon net zo hard hoor.
Hoe dan ook, àlle autofabrikanten (ik ken géén één uitzondering) zijn er van overtuigd dat schijfremmen de beter optie zijn, ondanks de hogere kosten. En vrachtwagenfabrikanten gaan ook allemaal over.
Ik ben er ook van overtuigd dat schijfremmen beter zijn hoor, dus dat is zeker mooi. Enige wat ik aan wilde geven is dat ze hard zat remmen.
En dat je ze best kunt laten zitten op je oldtimer, hoef je echt niet om te bouwen. Wel moet je natuurlijk zorgen dat de remmen gewoon in goede staat zijn, dan zullen ze je prima dienen. Dat is natuurlijk voor alle remmen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja maar 'hard zat remmen' is natuurlijk niet echt een benchmark. Sinds decennia kunnen àlle auto's voldoende remkracht opbrengen om de wrijvingskracht/grip van de banden te overwinnen (dus gierende banden), zeker sinds invoering van bekrachtigers. Het gaat erom in hoeverre ze hitte kunnen dissiperen, en daarbij een gecontroleerde kracht uitoefenen. Kan je voldoende remmen in de bergen? Kan je op de autobahn met gecontroleerde remkracht afremmen van 180 naar 0 etc.
Voldoende remkracht met een aanhanger? etc etc
Dat zijn redenen om je remmen om te bouwen (nou ja, die 180 zal menig oldtimer niet halen)

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 20-11-2012 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja dat is waar. 180 halen de meeste niet nee. En mijn Landcruiser remt nog prima in de bergen, mede doordat er prima op de motor te remmen is hoef ik de remmen niet veel te belasten.
Ik haatte m'n trommelremmen wel als ik weer eens door halve meter water (of meer) moest rijden, dan remt het als een natte krant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Aangezien hier nogal veel vragen over autokrikken langskomen.....
Een tijdje geleden heb ik zo'n omega krik gekocht omdat die bij ferwerda in de aanbieding was (100€).
Met zo'n krik krijg je toch wel heel veel meer hoogte dan zo'n bouwmarkt krikje van 30 euro:

Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/fiesta/fiestakrik.jpg

De standaard steuntjes die je ernaast ziet zijn veel te kort :D
Die vervang ik misschien ook nog wel een keer.

Om wielen te wisselen heb je natuurlijk niet zoveel hoogte nodig, maar klusjes aan uitlaat etc is het toch wel handig (ik moest hier overigens alleen de onderkant van de deur ff snel wat poetsen, dus pakte ik de krik, dan kon ik er op een krukje naast zitten :)).

Die hefboom is trouwens wel een beetje onhandig lang; die kort ik nog wel een keertje in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Is niet onhandig lang hoor denk ik, als je aan iets zwaarders werkt dan een Fiesta haha. Als je met een auto van 2 ton werkt en je wil die ook zo hoog krijgen heb je het wel nodig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:35
Ik moet ook nog een keer een fatsoenlijke krik kopen, dat klooien met die slappe Suzuki krikjes begint een beetje vervelend te worden :P

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

!null schreef op zondag 16 december 2012 @ 13:06:
Is niet onhandig lang hoor denk ik, als je aan iets zwaarders werkt dan een Fiesta haha. Als je met een auto van 2 ton werkt en je wil die ook zo hoog krijgen heb je het wel nodig denk ik.
Ik denk dat ik met 2 vingers nog steeds 4x het gewicht aan kracht kan zetten als wat ik nu voor die fiesta aan kracht moest zetten. Maar misschien ben ik wel buitenproportioneel sterk 8)

Hij is onnodig lang. Dat merk je omdat je zo'n groot mogelijke slag wilt maken (dan gaat het krikken sneller), en als je dan een hendel hebt van meer dan een meter, dan heb je dus ook meer dan een meter aan ruimte rondom nodig (daar waar je wilt krikken iig).
Als je een lege fabriekshal hebt is dat geen issue, maar de meeste mensen hebben dat denk ik niet. Ruimte komt in nederland op 1 of andere manier altijd in gebrek.

Het enige voordeel ervan is dat je 'm lekker makkelijk aan die lange stok kan voortslepen. Voor als je in die lege fabriekshal hele einden ermee moet lopen :+

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 16-12-2012 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

AlexanderB schreef op donderdag 15 november 2012 @ 21:14:
[...]

In dit geval, olie = olie, zolang het de rubbers maar niet aanvreet... Heb je nog n kannetje ATF of motorolie staan met n bodempje dr in? :) Zit bovenop het ding een rubberen dop (meestal overgeschilderd) daar giet je t dr in, en klaar.. :) (Ik heb dr iig n bodempje Action 10w40 motorolie in gepleurd, en hij doet t weer als-nieuw. :))
Tnx is (tijdje geleden al) gelukt fris rubbertingetje en wat vloeibare meuq erin en hij doet het weer fijn.

Zo'n bovenstaande Omega zou ik ook wel graag willen hebben. Maar ik gebruik de krik juist nooit thuis (geen garage) en is veel te groot voor ff in de kofferbak om te gaan sleutelen.

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

mr_petit schreef op zondag 16 december 2012 @ 02:03:
Een tijdje geleden heb ik zo'n omega krik gekocht omdat die bij ferwerda in de aanbieding was (100€).
Met zo'n krik krijg je toch wel heel veel meer hoogte dan zo'n bouwmarkt krikje van 30 euro:

[afbeelding]

Om wielen te wisselen heb je natuurlijk niet zoveel hoogte nodig, maar klusjes aan uitlaat etc is het toch wel handig (ik moest hier overigens alleen de onderkant van de deur ff snel wat poetsen, dus pakte ik de krik, dan kon ik er op een krukje naast zitten :)).

Die hefboom is trouwens wel een beetje onhandig lang; die kort ik nog wel een keertje in.
Het lastige van zo hoog opkrikken is alleen dat als je een auto aan twee kanten op assteunen wilt zetten je hem in het midden moet opkrikken en dan de twee steunen er tegelijk onder moet schuiven.

Per kant is mij te link omdat de auto dan zo hoog scharniert op een assteun met heel klein voetoppervlak. Dan ben ik als de dood dat ie kiept.

Als ik onder de auto moet zijn (en dus zoveel hoogte nodig heb) gebruik ik trouwens een brug. Ik ga niet onder een auto op assteunen liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Repeat op 20-12-2012 14:55 ]

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je kan 'm ook in 2x opkrikken als je bang bent dattie omdondert. Maar die hogere assteunen hebben ook een groter voetvlak, dus staat alles ook stabieler. Je kan ook wat wielen op de kant gebruiken als assteunen.
Een brug is natuurlijk veel makkelijker, en ik gebruik die ook, maar dat is omdat ik er eentje heb staan.
Toen ik dat ding nog niet had heb ik echter zat uurtjes liggend onder de auto doorgebracht. Afzien was het (achteraf gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
mr_petit schreef op zondag 16 december 2012 @ 02:03:

[afbeelding]

Dat lijkt me ook wel wat.
Wat is het merk/type van de krik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Het is deze:
http://www.rustbuster.nl/...x.php?garageuitrusting,47
(Garagekrik 2,25ton)
Ik heb 'm dus ergens anders gekocht, maar het merk en type is Omega 28024-PU.
YouTube: Toolspecial | Omega garagekrik met Magic lift

Waar je bij deze krik wel op moet letten is dat de puck van de krik (het plateautje wat de auto omhoog duwt) een hele zachte plastic/rubber laag heeft (om de carosserie te beschermen).
Wat er dan kan gebeuren is dat scherpe onderdelen zich in het rubber boren zodat wanneer je de krik omlaag haalt, de puck aan de onderkant van de auto blijft kleven/klemmen; de puck zit namelijk met een losse penverbinding op de krik. Je zou dus kunnen wegrijden met dat ding klevend onder je auto (en dan valt ie er onderweg vanaf).
Dus altijd checken of je krik met puck en al onder de auto vandaan komt :D

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 13-01-2013 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
mr_petit schreef op zondag 13 januari 2013 @ 16:47:
Het is deze:
(Garagekrik 2,25ton)

Waar je bij deze krik wel op moet letten is dat de puck van de krik (het plateautje wat de auto omhoog duwt) een hele zachte plastic/rubber laag heeft (om de carosserie te beschermen).
Wat er dan kan gebeuren is dat scherpe onderdelen zich in het rubber boren zodat wanneer je de krik omlaag haalt, de puck aan de onderkant van de auto blijft kleven/klemmen; de puck zit namelijk met een losse penverbinding op de krik. Je zou dus kunnen wegrijden met dat ding klevend onder je auto (en dan valt ie er onderweg vanaf).
Bedankt voor de nadere informatie.
Dat wegrijden met een krik onder de auto zal mij niet gebeuren 8)

Vraag momentsleutel
Inmiddels beschik ik eigenlijk wel over vrijwel alle gereedschap.
Heb nu een goedkope momentsleutel en twijfel echt aan dat ding.
Daarom overweeg ik een andere momentsleutel te kopen. Omdat je een momentsleutel toch weinig gebruikt wil ik 1 goeie met het goede bereik. Het dan 1 van 1/2" zijn dan kan ik mooi mijn huidige uitgebreide doppenset van de slagmoersleutel gebruiken.
Het zwaarste werk wat ik doe is banden verwisselen (120-130Nm).
Nu zoek ik een momentsleutel van een bereik van 0-130. Die bestaat dus niet :o
Eentje van 13-130 of 15-150 zou ook prima zijn. Dan zou ik hem ook kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld het vastdraaien van de gloeispiralen van mijn diesel.
De enige momentsleutel die ik in bijna de gewenste range heb kunnen vinden is een digitale van Mannesman: 18141 (ean 4003315712695) 17-170 nm.
Weten jullie misschien een beter alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

nokiaan958GB schreef op zondag 13 januari 2013 @ 23:02:
[...]

Bedankt voor de nadere informatie.
Dat wegrijden met een krik onder de auto zal mij niet gebeuren 8)

Vraag momentsleutel
Inmiddels beschik ik eigenlijk wel over vrijwel alle gereedschap.
Heb nu een goedkope momentsleutel en twijfel echt aan dat ding.
Daarom overweeg ik een andere momentsleutel te kopen. Omdat je een momentsleutel toch weinig gebruikt wil ik 1 goeie met het goede bereik. Het dan 1 van 1/2" zijn dan kan ik mooi mijn huidige uitgebreide doppenset van de slagmoersleutel gebruiken.
Het zwaarste werk wat ik doe is banden verwisselen (120-130Nm).
Nu zoek ik een momentsleutel van een bereik van 0-130. Die bestaat dus niet :o
Eentje van 13-130 of 15-150 zou ook prima zijn. Dan zou ik hem ook kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld het vastdraaien van de gloeispiralen van mijn diesel.
De enige momentsleutel die ik in bijna de gewenste range heb kunnen vinden is een digitale van Mannesman: 18141 (ean 4003315712695) 17-170 nm.
Weten jullie misschien een beter alternatief?
Een 1/2 inch momentsleutel heeft doorgaans een bereik van 20 tot 200Nm (of bij de wat goedkopere, 40 - 200). Maar voor onder de 50Nm kom je er eigenlijk niet onderuit om een 3/8 of 1/4 inch te gebruiken, door de lange hefboom van een 1/2 Inch zit je daarmee te snel boven die lage aanhaalmomenten.
!null schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 20:53:
Eh, een gemiddelde trommelrem heeft echt wel meer remoppervlak dan een schijfrem hoor. Twee schoenen die zo'n twee/derde van de trommel beetpakken als je remt. Met remblokjes op een reminstallatie van vergelijkbare grootte pak je een stuk minder oppervlakte.
[...]
Wat ik bedoelde met beschikbaar remoppervlak is dat een schijf meer oppervlak heeft dan de binnenrand van een trommel ooit kan geven (tenzij je voor extreem diepe trommels gaat). De hoeveelheid oppervlak die met een big-brake set en een 6-pots remklauw gehaald wordt als remoppervlak, haal je bij een trommel alleen met gigantische trommels.

Ik heb het nooit nagekeken/gemeten, maar volgens mij was het effectieve remoppervlak van de trommels van m'n vorige auto vergelijkbaar met dat bij de versie met remschijven. Met één groot verschil, bij remschijven is 3/4 van de schijf beschikbaar voor koeling (het deel dat niet in de klauw zit), terwijl bij een trommel alleen de buitenste schil daarvoor beschikbaar is. Warmte-afvoer is dan ook het grootste probleem bij trommels (en de reden dat bij truck-racing er water op de trommels gesproeid werd).

@mr_petit
Dat krikje ziet er mooi uit! Misschien dat ik daar toch ook maar eens naar kijken, mijn Aldi-krikje werkt wel, maar niet super.
En ik weet wat je bedoeld met onder de auto werken... Man... Het gaat, maar daar is ook alles mee gezegd... Helemaal irritant als je iets los moet halen waar veel troep aan hangt...

Overigens heb ik één vaste regel, ik ga alleen onder de auto liggen als er iemand anders in de directe omgeving is. Ik ken teveel verhalen van mensen die klem zijn komen te zitten onder een auto.

[ Voor 38% gewijzigd door deepbass909 op 13-01-2013 23:34 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
deepbass909 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 23:24:
Wat ik bedoelde met beschikbaar remoppervlak is dat een schijf meer oppervlak heeft dan de binnenrand van een trommel ooit kan geven (tenzij je voor extreem diepe trommels gaat). De hoeveelheid oppervlak die met een big-brake set en een 6-pots remklauw gehaald wordt als remoppervlak, haal je bij een trommel alleen met gigantische trommels.
Ja, nogal logisch. Een big-brake kit is ook niet echt origineel he. En in de tijd tot trommelremmen de norm waren had je niet dat soort big brake kits die je erop kon zetten. Grotere remschijven erop zetten is hetzelfde als grotere trommels erop zetten. Waar je ook weer sterkere cylinders in kunt zetten, net als dat je een 6 pots klauw gaat gebruiken.
Maar goed, als we het over een auto hebben die moet presteren (en die niet 30 jaar oud is o.i.d.) en je gaat kijken voor beter presteren de remmen, dan zet je daar natuurlijk een big brake kit op. Wat grotere trommels ga je niet snel vinden, plus dat het inderdaad onzinnig zou zijn. De start van de discussie was gewoon het feit dat ik zei dat originele trommelremmen goed genoeg zijn voor dagelijks gebruik. Is natuurlkijk wat anders als je op circuit gaat racen. Probleem met trommelremmen is echter dat ze vaak niet in goede staat zijn, omdat je er ook bijna niet naar om hoeft te kijken wordt dat ook nooit gedaan. Slechte cylinders of schuin afgesleten trommels.
Ik heb het nooit nagekeken/gemeten, maar volgens mij was het effectieve remoppervlak van de trommels van m'n vorige auto vergelijkbaar met dat bij de versie met remschijven. Met één groot verschil, bij remschijven is 3/4 van de schijf beschikbaar voor koeling (het deel dat niet in de klauw zit), terwijl bij een trommel alleen de buitenste schil daarvoor beschikbaar is. Warmte-afvoer is dan ook het grootste probleem bij trommels (en de reden dat bij truck-racing er water op de trommels gesproeid werd).
Het oppervlak wat bij trommelremmen wordt gebruikt om daadwerkelijk te remmen is een stuk groter dan bij schijven, maar je hebt wel gelijk, uiteindelijk zijn de schijven groter + ze hangen in de buitenlucht. Koelt inderdaad beter.
Overigens heb ik één vaste regel, ik ga alleen onder de auto liggen als er iemand anders in de directe omgeving is. Ik ken teveel verhalen van mensen die klem zijn komen te zitten onder een auto.
Je moet eigenlijk nooit onder een auto gaan liggen als deze alleen op een krik staat, wat voor krik dan ook (potkrikje, hi-lift jack, of hydraulisch iets). Maar als je hem eenmaal op assteunen hebt kun je er toch wel onder gaan liggen zonder dat er iemand bij is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
mr_petit schreef op zondag 13 januari 2013 @ 16:47:
Het is deze:
(Garagekrik 2,25ton)

Prachtige krik ja! Ik heb hem zelf nu een klein jaartje, gebruik hem redelijk vaak, maar hij bevalt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

!null schreef op maandag 14 januari 2013 @ 08:24:
[...]

Maar goed, als we het over een auto hebben die moet presteren (en die niet 30 jaar oud is o.i.d.) en je gaat kijken voor beter presteren de remmen, dan zet je daar natuurlijk een big brake kit op.
Pa op dat de tijd je niet gaat inhalen ;) Met 30 jaar oud, praat je tegenwoordig al over een vroege BMW E30, een model waar volop mee geraced wordt en waar tig big-brakes voor te krijgen zijn ;)
Ik betrap me er ook op, ik kom steeds vaker mensen tegen die jonger zijn dan het auto-model waar ik in rij (gelukkig nog niet jonger dan de auto zelf), terwijl voor mijn gevoel de E36 helemaal nog niet zo oud is... Mijn auto is uit het jaar dat ik ging studeren, iets wat ik me nog al te goed kan herinneren, maar inmiddels wel 15 jaar geleden :X
[...]
Het oppervlak wat bij trommelremmen wordt gebruikt om daadwerkelijk te remmen is een stuk groter dan bij schijven, maar je hebt wel gelijk, uiteindelijk zijn de schijven groter + ze hangen in de buitenlucht. Koelt inderdaad beter.
Trommels worden inderdaad wel verwaarloosd. Toen ik ze bij mijn vorige auto eraf haalde (noodzakelijk, want de steekas moest los), was dat volgens mij de allereerste keer ooit sinds afleveren van de auto. Die was toen al 15 jaar oud :X Gelijk toen van de mogelijkheid gebruik gemaakt om alles even goed schoon te maken, na te kijken en de trommels zwart te spuiten.
[...]
Je moet eigenlijk nooit onder een auto gaan liggen als deze alleen op een krik staat, wat voor krik dan ook (potkrikje, hi-lift jack, of hydraulisch iets). Maar als je hem eenmaal op assteunen hebt kun je er toch wel onder gaan liggen zonder dat er iemand bij is?
Ook met as-steunen of minibruggen (die dingen waar je oprijdt) ga ik er liever niet onder liggen zonder dat er iemand in de buurt is. Het staat op zich stevig genoeg, maar er zou maar een lasnaad o.i.d. scheuren... Of je zet kracht om een bout los te trekken, en je trekt de auto onbedoeld zijwaarts, waardoor hij eraf glijdt.

Er hoeft niet van mij iemand continu in de buurt van de auto te zijn, maar wel bij huis en waarvan ik weet dat die af en toe even komt kijken hoe het gaat of je kan horen als je roept.
Als een auto naar beneden dondert, hoeft dat nog niet direct dodelijk te zijn. Bij beknellingen is het vaak juist de factor tijd die maakt hoe groot de schade uiteindelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hehe, ja zo heb ik ook een auto van hetzelfde bouwjaar als ik, en eentje die nog ouder is dan ik :)
Maar ik merk het ook wel eens, dat effect.

Vanaf 80-er jaren begonnen schijfremmen in te komen, maar had je nog heel lang (tot eind jaren 90) op veel modellen trommelremmen op de achteras. Ging dan vaak om de FWD modellen. Mijn MR2 uit '85 heeft wel rondom schijfremmen. Maar mijn Landcruiser uit '83 (aflopende serie, bijna op het eind) heeft rondom trommelremmen :) en die vind ik prima werken, mits alles dus in goede staat is. Alleen irritant met offroad rijden door water heen, dat er water in komt.

Maar goed, hele discussie begon omdat iemand een kever aan het restaureren was, en zei te investeren in veiligheid door schijfremmen erop te plaatsen. Met daarbij te zeggen dat de trommelremmen gevaarlijk zouden zijn. Dat laatste ging me te ver, dat is gewoon onzin. Als je gewoon een rem systeem in goede staat hebt, dan remt het prima voor normaal gebruik. Echt niks mis mee. Wil je meer (bij motorswap bijvoorbeeld) dan ga je natuurlijk heel snel, zo niet meteen, tegen grenzen aan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:07
deepbass909 schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 20:46:
Maar het simpele feit dat zo'n beetje elke vrachtwagen met trommels rijdt, ipv schijven heeft niet alleen met de lange onderhoudsintervallen te maken. Bij vrachtwagens is remkracht immers nog belangrijker.
Maar de trommels onder een vrachtwagen zijn tegelijkertijd ook weer enorm.
Groot nadeel van trommels is dat ze makkelijk kunnen vastslaan en daardoor het doseren bij hard remmen lastig wordt. Remschijven lossen makkelijker en zijn daardoor bij hard remmen beter doseerbaar.
Heb een jaar of 7 a 8 geleden stage gelopen bij een internationaal transport bedrijf (als 'leerling monteur'), dat voornamelijk met bakwagens van DAF, Scania reed (en Mercedes Atego's en wat trucks met dichte trailers). Maar die bakwagens hadden, in ieder geval achter, gewoon schijfremmen, die waren dan wel zo groot als een gemiddelde autoband, maar dat waren toch echt schijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik heb nog een 1996 Audi A4 DI gehad met trommelremmen achter...............
Mijn huidige Passat heeft weer grotere schijfremmen dan het vorige model.
Toen mijn auto's een serieuze topsnelheid konden halen, kreeg ik auto's met schijfremmen....

Mijn vermoeden is dat het met temperatuurafgifte/koeling te maken heeft. Zeker dubbel uitgevoerde schijfremmen hebben natuurlijk giga veel oppervlakte.
Als de fabriek er rekening mee houdt dat als je bij de topsnelheid een noodstop maakt daarna de boel nog heel moet zijn moet het wel wat kunnen hebben.
deepbass909 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 23:24:
[...]

Een 1/2 inch momentsleutel heeft doorgaans een bereik van 20 tot 200Nm (of bij de wat goedkopere, 40 - 200). Maar voor onder de 50Nm kom je er eigenlijk niet onderuit om een 3/8 of 1/4 inch te gebruiken, door de lange hefboom van een 1/2 Inch zit je daarmee te snel boven die lage aanhaalmomenten.
Ik ga NIET 2 momentsleutels kopen. :+
Klopt dat sommige zwaardere al bij 20 beginnen. Alleen het bereik 130-200 gebruik ik niet dus hoef ik ook niet 8)
Kan me voorstellen dat je inderdaad aan de onderkant van het bereik met beleid je momentsleutel moet gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door nokiaan958GB op 14-01-2013 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:32

Youk

Volvo For Life

Hou er wel rekening mee dat een momentsleutel het best is in het midden van zijn range. Een 20 - 200 zal dus het meest nauwkeurig zijn ronde de 100 NM. Zeker aan de rand van het bereik wordt het allemaal iets vager.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Een merk als Hazet heeft ook een 1/2" momentsleutel van 20 - 120 Nm, die zou dus geschikt moeten zijn.

Alleen wat Youk al zegt, hoe verder van het midden, hoe onnauwkeuriger de sleutel. Aan de onderkant (lage momenten) heb je eigenlijk een te lange arm, waardoor je heel snel teveel kracht zet, aan de bovenkant van het bereik is de arm juist te kort, waardoor je zelf teveel kracht moet zetten.
Vergeet niet, een momentsleutel doet niets anders dan aangeven dat je een bepaald aanhaalmoment overschrijdt. Zeker bij lage aanhaalmomenten trek je snel meer dan de kracht waarom je hem instelt om te signaleren.

Voor de meeste klussen volstaat een 20 of 40 tot 200Nm sleutel, maar voor het fijne motorwerk (zoals het vastdraaien van je gloeispiralen) kan je toch echt beter een 2de momentsleutel gebruiken die qua bereik rond de waarde van je gloeispiralen ligt.

Ik heb nu zelf alleen een 20 - 200Nm sleutel, voor het zware werk een mijn auto is die goed genoeg (wielbouten, ophanging, remmen), maar voor motorwerk moet er eigenlijk nog een keer een 3/8" bij komen met een bereik van 10 - 60Nm (voor bougies, kleppendeksels e.d.). Die heeft een mooie overlap in bereik en lager dan 10Nm is echt maar heel zelden nodig voor een thuis-sleutelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Sowieso is een 1/2" sleutel helemaal niet handig voor die kleine momenten. Het zijn grote zware sleutels Hangt natuurlijk af van de uitvoering, maar ik heb mijn 1/2" net even gewogen en die weegt 2,5kg (is ook wel een zwaar/prehistorisch ontworpen sleutel). Maar de 3/8" uitvoering (zelfde ontwerp) weegt slechts 600 gram, dus 4x zo licht. Met m10 moertjes etc werkt dat gewoon makkelijker, ze zijn compacter etc.
Overigens weegt mijn 3/4 sleutel (750Nm oid) slechts 2,6kg, maar die is volledig van 1 stuk aluminium (wel maatje honkbalknuppel, dus niet zo handig in kleine ruimten :+).

Ik zou in ieder geval een sleutel kopen die toch wel tot minimaal 180-200Nm gaat. Dan kan je ook je differentieel een keer loshalen als je een beetje potente bmw oid hebt en je ophangrubber verrot is.
Voor aandrijfassen (bij krachtige bmw's althans, maar dat zal voor mercs etc ook gelden) heb je vaak 300Nm+ nodig; daarvoor heb ik dan ook die 3/4" sleutel

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 15-01-2013 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
mr_petit schreef op maandag 14 januari 2013 @ 23:51:
Sowieso is een 1/2" sleutel helemaal niet handig voor die kleine momenten. Het zijn grote zware sleutels Hangt natuurlijk af van de uitvoering, maar ik heb mijn 1/2" net even gewogen en die weegt 2,5kg (is ook wel een zwaar/prehistorisch ontworpen sleutel). Maar de 3/8" uitvoering (zelfde ontwerp) weegt slechts 600 gram, dus 4x zo licht. Met m10 moertjes etc werkt dat gewoon makkelijker, ze zijn compacter etc.
Overigens weegt mijn 3/4 sleutel (750Nm oid) slechts 2,6kg, maar die is volledig van 1 stuk aluminium (wel maatje honkbalknuppel, dus niet zo handig in kleine ruimten :+).

Ik zou in ieder geval een sleutel kopen die toch wel tot minimaal 180-200Nm gaat. Dan kan je ook je differentieel een keer loshalen als je een beetje potente bmw oid hebt en je ophangrubber verrot is.
Voor aandrijfassen (bij krachtige bmw's althans, maar dat zal voor mercs etc ook gelden) heb je vaak 300Nm+ nodig; daarvoor heb ik dan ook die 3/4" sleutel
Ik heb geen hobbyauto :+
De momentsleutel gebruik ik ivm de bandenwissel 2x per jaar.
Daarnaast misschien bij 2 eenvoudige sleutelklusjes per jaar want een brug heb ik niet. Een differenteel kom ik dus niet aan.
Dat ie dan te zwaar of te groot is, is bij mij geen punt. Als ik hem elke week gebruikte was het een ander verhaal. Mijn 1/2" doppenset begin bij 10mm dus al die maten wil ik kunnen benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Dit is ook wel een goeie site voor speciaal gereedschap:

Van Momentsleutel met flexibel handvat tot klopboor
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 16:58
DopdeDouwer schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 00:35:
Dit is ook wel een goeie site voor speciaal gereedschap:

Van Momentsleutel met flexibel handvat tot klopboor
;)
Bij die momentsleutel zat ik echt even te twijfelen, maar al snel had ik door wat het idee is achter de website.
Een combinatie van Duitse humor en teveel tijd. Zorgwekkend...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:44
Iemand ervaringen met een slagsleutel op accu?

Voor de klussen die ik doe is een Hitachi of een Makita van 500 euro iets te veel van het goede, maar ik zou niet weten of een moment van 130 of 150 Nm voldoende is.

Accu is geen vereiste overigens, maar is wel handig.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tja meestal grijp je naar een slagmoersleutel als het echt te vast zit om met een ratel(tje) los te halen.
Als je met 100kg aan een ratel van 30cm gaat hangen maak je een draaimoment van 300Nm...

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:01
KillaZ schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 09:41:
Iemand ervaringen met een slagsleutel op accu?

Voor de klussen die ik doe is een Hitachi of een Makita van 500 euro iets te veel van het goede, maar ik zou niet weten of een moment van 130 of 150 Nm voldoende is.

Accu is geen vereiste overigens, maar is wel handig.
130 of 150nm stelt weinig voor. Als je af en toe een slagsleutel nodig hebt, huur ze dan gewoon :)

http://www.boels.nl/huren...etters/slagmoeraanzetters

Van 160 tot 4000nm :D

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:45
De walt heeft moddelen tot 450Nm op 18 en 36volt en die werken heerlijk :) Kom niet vaak dingen tegen bij een auto die ik daar niet mee los krijg.

Zelfs naafmoeren die geborgt zijn door ze in te slaan krijg ik ermee los zonder de borging terug te slaan.. zit dus best wel kracht achter.

[ Voor 32% gewijzigd door TerminalNL op 25-01-2013 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Juup schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 15:35:
Tja meestal grijp je naar een slagmoersleutel als het echt te vast zit om met een ratel(tje) los te halen.
Als je met 100kg aan een ratel van 30cm gaat hangen maak je een draaimoment van 300Nm...
Dat is bij een draagarmpje wat lastig ;)

Zal eens kijken of ik toch niet iets meer budget kan vrijmaken :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

nokiaan958GB schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:41:
[...]

Ik heb geen hobbyauto :+
De momentsleutel gebruik ik ivm de bandenwissel 2x per jaar.
Daarnaast misschien bij 2 eenvoudige sleutelklusjes per jaar want een brug heb ik niet. Een differenteel kom ik dus niet aan.
Dat ie dan te zwaar of te groot is, is bij mij geen punt. Als ik hem elke week gebruikte was het een ander verhaal. Mijn 1/2" doppenset begin bij 10mm dus al die maten wil ik kunnen benutten.
Koop dan gewoon zo'n goedkope van de Lidl of Aldi van 3 tientjes. Voor je wielbouten hoeft het echt niet zo nauwkeurig te zijn.
Wat je zoekt, ga je in ieder geval niet vinden, zeker niet voor een klein budget.
KillaZ schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 15:14:
[...]

Dat is bij een draagarmpje wat lastig ;)

Zal eens kijken of ik toch niet iets meer budget kan vrijmaken :)
Hij een DHZ-garage kan je ze vaak ook huren. De garage waar ik de laatste keer ben geweest (Garage Binnenstad in Den Haag) rekende wel het schokkende bedrag van €3 voor een slagmoersleutel en passende dop. En daarvoor heb ik hem 7 uur lang onbeperkt kunnen gebruiken.

Tipje, Lidl heeft weer wat autogereedschap in de aanbieding. Ze hebben voor een paar euro (€2,99) per stuk een bougie- en olie-filtersleutel, een accu tester (niet heel veel meer dan een spanningsmeter)

Daarnaast stond in Gouda een voorraadje WD-40 bussen (300ml) voor maar €2,99 per stuk (vooral die zijn wel erg prettig geprijsd).
Aangezien die WD-40 niet in het krantje staat, het in de winkel met een rode prijskaart (en op=op) aangeprezen werd (ipv het gebruikelijke geel) kan het best een aanbieding van slechts 1 of enkele winkels zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door deepbass909 op 28-01-2013 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Echt een topgarage trouwens. Hele goede ervaringen mee.

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Over momentsleutels, heb hier drie, eigenlijk vier liggen.
De vierde is een dode britool van ongeveer 75 cm lengte, en ja dat is een geweldige trekstang, kun je met je volle gewicht op gaan staan...

Even een kleine toevoeging, een momentschroevendraaier ligt ook in mijn verzameling...

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 239824 op 29-01-2013 05:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 20:16:

Daarnaast stond in Gouda een voorraadje WD-40 bussen (300ml) voor maar €2,99 per stuk (vooral die zijn wel erg prettig geprijsd).
WD40 kan je ook heel goedkoop bij de action kopen :)
Anoniem: 239824 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 05:03:
De vierde is een dode britool van ongeveer 75 cm lengte, en ja dat is een geweldige trekstang, kun je met je volle gewicht op gaan staan...
Kun je die niet meer repareren? Wellicht kan britool onderdelen leveren als je die mist. Ik vind het geweldige sleutels qua betrouwbaarheid en feel. Enige nadeel is dat er geen ratelfunctie inzit.

[ Voor 42% gewijzigd door mr_petit op 29-01-2013 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 07:40:
[...]

WD40 kan je ook heel goedkoop bij de action kopen :)

[...]

Kun je die niet meer repareren? Wellicht kan britool onderdelen leveren als je die mist. Ik vind het geweldige sleutels qua betrouwbaarheid en feel. Enige nadeel is dat er geen ratelfunctie inzit.
Alleen zit er jammer genoeg geen Action in Gouda, of überhaupt in de buurt (de dichtstbijzijnde zit in Capelle aan de IJssel of Zoetermeer)... Dus het prijsvoordeel ben ik dan snel weer kwijt aan extra benzine.

Ik heb gisteren wel een ander mooi gebruik van WD-40 ontdekt (of eigenlijk met veel succes verder toegepast), namelijk gereedschap reinigen. Ik had laatst al gemerkt bij m'n ratel, dat die na smeren van de kop met WD-40 ook ineens wel erg makkelijk schoon werd. Aangezien bij m'n één-na-laatste sleutelklus (toen ik in de stromende regen een schokdemper probeerde te vervangen) mijn schroevendraaiers nogal smerig waren geworden, dacht ik gisteravond, laat ik het gewoon eens proberen. Ik heb alleen maar softgrip schroevendraaiers, dus met een doekje en wasbenzine is niet echt een succes (veel te stroef) en water met afwasmiddel of allesreiniger is niet sterk genoeg om het vuil los te weken. Maar met WD-40 spoelde het smeer en vet er zo vanaf. Alleen moet je de schroevendraaiers daarna wel even weer goed wassen, want ze worden ook wel erg glad van WD-40. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
deepbass909 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 20:16:

Hij een DHZ-garage kan je ze vaak ook huren. De garage waar ik de laatste keer ben geweest (Garage Binnenstad in Den Haag) rekende wel het schokkende bedrag van €3 voor een slagmoersleutel en passende dop. En daarvoor heb ik hem 7 uur lang onbeperkt kunnen gebruiken.
Het gaat juist om het thuiswerken :o

Voor 2 tientjes per uur huur ik hier een brug met een gereedschapskar, een lasapparaat, momentsleutel, pers...hell kan zelfs de zandstraal cabine gebruiken :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:39

-tom-562

Oliesjeik

deepbass909 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 09:00:
[...]

Alleen zit er jammer genoeg geen Action in Gouda, of überhaupt in de buurt (de dichtstbijzijnde zit in Capelle aan de IJssel of Zoetermeer)... Dus het prijsvoordeel ben ik dan snel weer kwijt aan extra benzine.

Ik heb gisteren wel een ander mooi gebruik van WD-40 ontdekt (of eigenlijk met veel succes verder toegepast), namelijk gereedschap reinigen. Ik had laatst al gemerkt bij m'n ratel, dat die na smeren van de kop met WD-40 ook ineens wel erg makkelijk schoon werd. Aangezien bij m'n één-na-laatste sleutelklus (toen ik in de stromende regen een schokdemper probeerde te vervangen) mijn schroevendraaiers nogal smerig waren geworden, dacht ik gisteravond, laat ik het gewoon eens proberen. Ik heb alleen maar softgrip schroevendraaiers, dus met een doekje en wasbenzine is niet echt een succes (veel te stroef) en water met afwasmiddel of allesreiniger is niet sterk genoeg om het vuil los te weken. Maar met WD-40 spoelde het smeer en vet er zo vanaf. Alleen moet je de schroevendraaiers daarna wel even weer goed wassen, want ze worden ook wel erg glad van WD-40. 8)7
Weet je wat nog beter werkt? Lampenolie 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Voor die 7 tientjes wil ik de gok wel wagen (nee, accu was geen vereiste, dus dit is prima):

Afbeeldingslocatie: http://pics.ricardostatic.ch/2_693855888_450/elektrowerkzeuge/essr01-elektro-schlagschrauber-mit-koffer-1010w-450nm-tuev-gs.jpg

En omdat mijn Proxonn set uitstekend bevalt en ik geen goede inbusset heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.fluid-online.de/epics/prox_23100_innensechskantsatz_1.jpg

Die slagsleutel zal niet heel veel zijn, maar goed we zien wel.

[ Voor 13% gewijzigd door KillaZ op 29-01-2013 11:24 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met die slagmoersleutel. Ik heb een persluchtsleutel van de Lidl, maar die slaat nog geen deuk in een pakje boter (ligt overigens ook deels aan de gebruikte compressor).

Sowieso lijkt me die sleutel makkelijk met wielen wisselen, het loshalen gaat toch een stukje sneller met een tol dan met de hand.

Ik heb zelf ook een Proxxon kistje met inbus, maar dan de luxere set, die ook torx heeft.
Afbeeldingslocatie: http://www.fluid-online.de/epics/prox_23290_torx_innensechskant_satz_1.jpg
Zijn fijne doppen, erg stevig. Mij ging het toen vooral om de 7mm inbus, die bij de BMW nodig is voor de remklauwen. Maar inmiddels zijn de torx-doppen ook al volop gebruikt (TX55 of TX60 is bijv. nodig voor de gordels).
Schrik alleen niet als er een keer nat worden, er komt namelijk behoorlijk snel vliegroest op, heb ik gemerkt. Maar dat veeg je er zo weer af en tast het spul verder niet aan.

[edit]
blijkbaar mag hotlinken niet vanaf de site van Proxxon...

[ Voor 7% gewijzigd door deepbass909 op 30-01-2013 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Kan je afbeelding niet zien, maar Proxxon is inderdaad fijn spul. Kwam laatst het setje van mijn vader tegen, welke al zeker 15 jaar gebruikt wordt: Ook Proxxon. :D
Geen roest, doet het nog perfect. :)

Overigens gaat bij mij de 8 inbus het meest gebruikt worden: Dat is mijn carterplug :)

Als de sleutel binnen is laat ik wel wat weten.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@KillaZ
Even een andere bron gepakt voor het plaatje, hotlinken vanaf de Proxxon-site mag blijkbaar niet.

Mijn collectie van al weer een paar jaar terug:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-YVN9JoTBFxg/Sft0RhhkyKI/AAAAAAAAA20/fS0yTzuc-EI/s640/01052009127.jpg
Ik zal bij de volgende sleutelklus weer eens een foto maken, inmiddels is er wel wat inhoud bijgekomen bij de koffer en ligt er nu dus nog een proxxon kistje extra bij.
De 2de kist met maar 1 ratel, is trouwens een 3/8 set. Ik gebruik die niet veel, maar als hij gebruikt wordt, is het ook echt nodig. Dan is 1/2 vaak echt te groot, en 1/4 te zwak (ik had hem toen nodig omdat een 1/4-dop niet op de boutjes van de aandrijfas paste omdat de achterkant te dik was 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Laatst online: 25-05 21:22
De hier boven afgebeelde elektrische slagmoersleutel heb ik al sinds een tijdje in bezit en in gebruik. Het is een erg handig ding, wel even wennen. Het ding is groter en zwaarder dan een gemiddelde persluchtsleutel en kan ook flink luiddruchtig zijn. Maar het is super handig om dat ding overal te kunnen gebruiken, gewoon even zorgen dat je ergens stroom hebt. Het koffertje stinkt wel de eerste keer open doen, hangt echt zo'n chemisch geurtje aan.Maar dat is bijzaak ;) .

Wielmoerne gaan d'r gewoon mee los en vast. Ook handig voor andere klussen, bijvoorbeeld moeren van de schokdemper los slaan, of werken aan de scooter. Ben erg blij d'r mee in ieder geval. Geen afhankelijkheid meer van perslucht.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
deepbass909 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 16:21:
@KillaZ
Even een andere bron gepakt voor het plaatje, hotlinken vanaf de Proxxon-site mag blijkbaar niet.

[afbeelding]
Ik zal bij de volgende sleutelklus weer eens een foto maken, inmiddels is er wel wat inhoud bijgekomen bij de koffer en ligt er nu dus nog een proxxon kistje extra bij.
De 2de kist met maar 1 ratel, is trouwens een 3/8 set. Ik gebruik die niet veel, maar als hij gebruikt wordt, is het ook echt nodig. Dan is 1/2 vaak echt te groot, en 1/4 te zwak (ik had hem toen nodig omdat een 1/4-dop niet op de boutjes van de aandrijfas paste omdat de achterkant te dik was 8)7 )
Jaloers op die ratelsleutels :)

@Yonni: Goed om te horen! ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Yonni schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:23:

Wielmoerne gaan d'r gewoon mee los en vast.
Dat laatste is wellicht niet zo verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

KillaZ schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:34:
[...]

Jaloers op die ratelsleutels :)

@Yonni: Goed om te horen! ;)
En terecht, ze zijn ook echt super fijn! :p

Ook leuk is dat elke keer dat ik ergens ga sleutelen (in een DHZ-garage bijv.) ik complimenten krijg over mijn collectie gereedschap en dat het er gewoon netjes uitziet.
Maar mijn echte trots is het blauwe kistje helemaal rechts, waar ring-steeksleutels in zitten. Dat zijn namelijk Gedore Ring-ratels en die werken echt zo verschrikkelijk fijn! Ze kosten een kleine rib uit je lijf, maar de kwaliteit en afwerking is zo goed en het werkt zo fijn, dat dat het meer dan waard is (als je wat meer doet dan af en toe een wielwisselen).

@Yonni
Wielbouten (of welke andere bouten ook) zou ik persoonlijk nooit vastzetten met een slagmoersleutel. Je kan de bouten er makkelijk mee slopen, en bij lichtmetalen velgen zelfs de velg. Daarnaast zit het dan zo vast dat onmogelijk langs de weg nog een wiel kan wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Zijn het rechte ringratels (die je dus moet omkeren om de andere kant op te ratelen) of gebogen ringratels (met een links/rechts schakelaartje).

Zelf vind ik die proxxonsetjes heel leuk. Die kleurstelling is zó duits :D
Ik zit zelf ook te denken om naast m'n gereedschapskar en gereedschapskast nog een redelijk uitgebreide koffer samen te stellen (voor op vakantie), maar ik zit zó te dubben of ik een universele koffer à la parat moet nemen en daarin los gereedschap en een doppenset (ik wil het liefst 1/4 en 1/2) of dat ik een kraftwerk K1047 koffer neem.
Zo'n kraftwerkkoffer is extreem goede bang for your buck (230 euro), maar er zit geen steek/ring maatje 16 in!! (en nog een paar andere maten missen, maar die 16 vind ik belangrijk). Wel een dop, maar ik wil de steek ook.
En ik wil wat SAE doppen (1/4" setje), en daar is volgens mij niet of nauwelijks plaats voor.

Weet iemand of je zo'n proxxon doos onderin een parat koffer kan plaatsen? Anders zit ik weer met 2 dozen/koffers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Het zijn rechte ringratels, namelijk deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.toolspot.nl/contents/media/gedore_7r.jpg
Hoewel ik voorzichtig ben met deze sleutels (als ik kracht moet zetten, gaat of de steek-kant op de moer of ik pak een gewone steek- of ringsleutel), is het mechaniek wel heel sterk.

Wat raar trouwens dat er geen 16mm steek/ring in die koffer zit :? Bij BMW is dat bijv. een nogal veel gebruikte maat...

De insert van mijn Proxxonkisten is er trouwens niet makkelijk uit te halen en het zou me niks verbazen als die in de groene kist vastgelijmd zit.
De grote groene kisten zijn trouwens exact even lang als de binnenkant van een blauw AH krat over de lange zijde (volg je het nog? :p). Ik denk dus niet dat ze in een Parat zullen passen. De koffer die ik heb staan is een Allit (jammer genoeg niet meer te koop), en die is vergelijkbaar met een normale Parat koffer qua afmetingen (dus niet een trolly).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:45

_Ernst_

Mark It Zero!

deepbass909 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 15:32:
Het zijn rechte ringratels, namelijk deze:
[afbeelding]
Hoewel ik voorzichtig ben met deze sleutels (als ik kracht moet zetten, gaat of de steek-kant op de moer of ik pak een gewone steek- of ringsleutel), is het mechaniek wel heel sterk.

Wat raar trouwens dat er geen 16mm steek/ring in die koffer zit :? Bij BMW is dat bijv. een nogal veel gebruikte maat...

De insert van mijn Proxxonkisten is er trouwens niet makkelijk uit te halen en het zou me niks verbazen als die in de groene kist vastgelijmd zit.
De grote groene kisten zijn trouwens exact even lang als de binnenkant van een blauw AH krat over de lange zijde (volg je het nog? :p). Ik denk dus niet dat ze in een Parat zullen passen. De koffer die ik heb staan is een Allit (jammer genoeg niet meer te koop), en die is vergelijkbaar met een normale Parat koffer qua afmetingen (dus niet een trolly).
Ik heb een tijdje geleden op m'n werk zo'n gedore ringratel setje aangeschaft, maar ik ben er niet kapot van om eerlijk te zijn :?

De eerste keer dat ik hem gebruikte beschadigde ik meteen het steekgedeelte bij het losdraaien van een behoorlijk vastzittende bout (ik geloof sleutel 13), terwijl ik dat nog nooit had meegemaakt met een steeksleutel. Het leek wel of het metaal van de sleutel zachter was dan de bout...

Verder heb ik al een aantal keer gehad dat ik een mooie toepassing had voor de ratelfunctie, maar dat dan blijkt dat er net niet genoeg ruimte is voor de vrij dikke sleutel en je alsnog met een gewone ringsleutel aan de gang kunt.

Het ratelmechaniek werkt daarentegen wel weer prima, erg degelijk met een fijn kleine draaihoek.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:19

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb ze in mijn werk koffer van ironside zitten, werken goed vind ik.
Alleen de 3 meest gangbare maten voor mijn werk: 10, 13 en 17
Prive heb ik ook nog een sleuteltje 8 er bij en allemaal van wurth huis merk.
Werken ook goed genoeg, ook met volle kracht op sleutel 17 de ratel kant hangen geven deze beide toch wel B merken (wurth en ironside) geen krimp

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 16:21:
@KillaZ

[afbeelding]
Je gereedschapset kan niet echt indruk op me maken maar dat hoeft ook niet. Dit topic heet "Goed (auto)sleutelgereedschap" dus neem aan dat je alles wat je tentoonstelt goed vindt. Bij mij is dezelfde krik slecht bevallen (is lek), binnenkort wordt een nieuwe besteld.

Al 30 jaar koop ik zo nu en dan gereedschap heb zelf inmiddels bijna alles: het begon met een chroom vanadium ringsleutelset en steeksleutelset op mijn verjaardag en later compresser, 35-delige airpress luchtsleutelset, vijlenset, baco's, sokkentang, waterpomptang, pijpsleutelset, 2 doppensets, tafelboormasjien, tafelslijpmachien etc etc _/-\o_

Net als je een leuke set heb gaat bijvoobeeld de ratel kapot..............

Maar het grappigst is dat momenteel zo'n bithouder schroevendraaien bij mij het meest gebruikte gereedschap is. Voor schroeven maar ook doppen t/m 13mm ideaal vind ik dat.

Als ik nog eens geld over heb ga ik voor een gereedschapwagen waar je echt alles netjes en overzichtelijk alles kunt opbergen. Is ook beter voor je rug :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 15:32:
Precies daarom wil ik 'm. Dat ie er niet inzit kan ik begrijpen; je heb van oudsher een systeem wat een complete set is (dus 8mm, 9mm,10mm etc), en een compacte set (geen 7,9,16,18,20,21,23). Die maten worden bij de standaard metrische maten niet gebruikt van oudsher. Maar de laatste 15 jaar scheelt elke mm op een boutkop materiaal, dus krijg je ook 16mm etc. En die sleutel wil ik ook hebben dus. Het lastige van zo'n compleet samengestelde koffer is dat je nergens extra zooi erin kan stoppen...
nokiaan958GB schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 19:16:
[...]
Je gereedschapset kan niet echt indruk op me maken maar dat hoeft ook niet. Dit topic heet "Goed (auto)sleutelgereedschap" dus neem aan dat je alles wat je tentoonstelt goed vindt. Bij mij is dezelfde krik slecht bevallen (is lek), binnenkort wordt een nieuwe besteld.
Omdat er een goedkope krik op de foto staat is z'n mooie knipex setje dan ook maar niks? :O
Het meeste ziet er toch met zorg uitgezocht uit hoor. Of is z'n plastic hobbymes ook niet van topkwaliteit... 8)7
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik vind het een rare reactie.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 31-01-2013 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

nokiaan958GB schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 19:16:
[...]

Dat krikje is ook een goedkoop prulding, kan hem niet anders omschrijven. Maar wat verwacht je van een krik van €25? Voor mijn doel voldoet hij op het moment prima en hij heeft voor mij 2 grote voordelen. Hij is compact (past dus in de kofferbak van m'n cabrio) en de stang om te pompen kan 180 graden gedraaid worden.
Op de foto staat trouwens niet eens mijn eigen krik, maar die van m'n vader :p En daarmee krikte we gewoon een Ford Transit op.
Al 30 jaar koop ik zo nu en dan gereedschap heb zelf inmiddels bijna alles: het begon met een chroom vanadium ringsleutelset en steeksleutelset op mijn verjaardag en later compresser, 35-delige airpress luchtsleutelset, vijlenset, baco's, sokkentang, waterpomptang, pijpsleutelset, 2 doppensets, tafelboormasjien, tafelslijpmachien etc etc _/-\o_

Net als je een leuke set heb gaat bijvoobeeld de ratel kapot..............

Maar het grappigst is dat momenteel zo'n bithouder schroevendraaien bij mij het meest gebruikte gereedschap is. Voor schroeven maar ook doppen t/m 13mm ideaal vind ik dat.

Als ik nog eens geld over heb ga ik voor een gereedschapwagen waar je echt alles netjes en overzichtelijk alles kunt opbergen. Is ook beter voor je rug :o
Ik koop pas sinds een jaar of 5 veel gereedschap. Daarvoor had ik al wel wat, maar dat was vooral elektronica gerelateerd. Omdat ik nu vooral op andere plekken sleutel dan bij huis, is een kar nog niet handig. Als het even kan, wil ik een wand met gereedschap. Maar dan moet ik eerst ook een garage of ruime schuur hebben.
_Ernst_ schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 18:01:
[...]

Ik heb een tijdje geleden op m'n werk zo'n gedore ringratel setje aangeschaft, maar ik ben er niet kapot van om eerlijk te zijn :?

De eerste keer dat ik hem gebruikte beschadigde ik meteen het steekgedeelte bij het losdraaien van een behoorlijk vastzittende bout (ik geloof sleutel 13), terwijl ik dat nog nooit had meegemaakt met een steeksleutel. Het leek wel of het metaal van de sleutel zachter was dan de bout...

Verder heb ik al een aantal keer gehad dat ik een mooie toepassing had voor de ratelfunctie, maar dat dan blijkt dat er net niet genoeg ruimte is voor de vrij dikke sleutel en je alsnog met een gewone ringsleutel aan de gang kunt.

Het ratelmechaniek werkt daarentegen wel weer prima, erg degelijk met een fijn kleine draaihoek.
Dat ze niet passen, ken ik, daar heb ik ook af en toe last van. Ze zijn vooral makkelijk op plekken waar je beperkte ruimte hebt en eigenlijk een dop met ratel wilt gebruiken, maar die helemaal onhandig is.

Maar zo makkelijk beschadigen mag niet gebeuren bij een Gedore. Die dingen hebben ook een garantiebewijs met serienummer, waarmee je garantie kan claimen. Ik heb het zelf ook nog niet meegemaakt. Maar goed, voor het grove werk pak ik m'n normale sleutels, al was het maar omdat die ook lichter en dunner zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
mr_petit schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:25:

[...]

Omdat er een goedkope krik op de foto staat is z'n mooie knipex setje dan ook maar niks? :O
Het meeste ziet er toch met zorg uitgezocht uit hoor. Of is z'n plastic hobbymes ook niet van topkwaliteit... 8)7
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik vind het een rare reactie.
Poster schrijft dat dit zijn collectie is. Dat hij behoefte heeft zijn gehele collectie te tonen is hij geheel vrij in. Als je iets post wil je daar meestal een reactie op.
Maar al relativerende is - ondanks dat leuke ratelsetje en een paar tangen die van Knipeks lijken te zijn - de set niet compleet genoeg voor diverse sleutelwerkzaamheden. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja voor diverse werkzaamheden niet compleet genoeg, maar voor diverse ook wel, so what's your point?
Het maakt niet uit wat voor gereedschapsarsenaal jij kan tonen, ik kan altijd diverse werkzaamheden verzinnen waarvoor dat arsenaal tekort schiet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

deepbass909 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:53:
Omdat ik nu vooral op andere plekken sleutel dan bij huis, is een kar nog niet handig. Als het even kan, wil ik een wand met gereedschap. Maar dan moet ik eerst ook een garage of ruime schuur hebben.
Ik heb idd een bord met gereedschap voor als ik in de garage sleutel. Maar als ik naar iemand toe ga om te sleutelen, of naar de sleutelclub dan is elke keer je bord leegtrekken.... Te... Veel... Moeite...
Dus een mannesmann greenline mammut gekocht om mee te slepen.

Een paar goede koffers en kisten is dus niets mis mee. Ben je niet zo triest (zoals ik :+) dat je dubbel wil hebben, dan zou ik een paar planken ophangen waar je je koffers op kan uitstallen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik denk dat de combinatie van een wand, kar en koffers/kisten het handigst is :+
Gereedschap is net als geld; je kan er nooit genoeg van hebben. Ze gaan echter nooit lekker samen op 1 of andere manier :P

[ Voor 43% gewijzigd door mr_petit op 01-02-2013 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

nokiaan958GB schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 23:08:
[...]

Poster schrijft dat dit zijn collectie is. Dat hij behoefte heeft zijn gehele collectie te tonen is hij geheel vrij in. Als je iets post wil je daar meestal een reactie op.
Maar al relativerende is - ondanks dat leuke ratelsetje en een paar tangen die van Knipeks lijken te zijn - de set niet compleet genoeg voor diverse sleutelwerkzaamheden. :O
Ten eerste schreef ik dat dit mijn collectie van een paar jaar terug was en dat inmiddels het één en ander al weer veranderd of aangevuld is. En ja, ik ben er trots op en laat het graag zien.

Bovendien loop ik met mijn set (je ziet op die foto lang niet alles, want in de koffer zit meer dan alleen wat schroevendraaiers en knippex tangen) zelden tegen het punt aan dat ik iets niet heb. Bij de laatste grote sleutelklus (in een DHZ-garage) heb ik maar 2 dingen gehuurd, en dat was de brug en een slagmoersleutel, waarbij de laatste meer gemak dan noodzaak was.

En wat is compleet? Er is zat gereedschap dat ik niet heb maar wel zou willen. Maar gereedschap wat maar 1 keer nodig is en met iets meer moeite ook wel op een andere manier te doen is, koop ik niet.

En
mr_petit schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 11:30:
Ik denk dat de combinatie van een wand, kar en koffers/kisten het handigst is :+
Gereedschap is net als geld; je kan er nooit genoeg van hebben. Ze gaan echter nooit lekker samen op 1 of andere manier :P
Genoeg gereedschap hebben? Onmogelijk! Er is altijd wel weer een variant van een stukje gereedschap dat net iets beter is of handiger in die ene situatie dan wat je hebt :p

Ik wil binnenkort wel weer even langs Ter Aar, langs van Eldik B.V. Eens kijken of ze een nette 32mm steeksleutel hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:14
Zijn er hier ook users met ervaring in het gebruik van schroevendraaierhouder + bit-sets? Ik heb er een gezien van Proxxon van ~40 euro met een heel assortiment, Wera en Wiha maken ook wel goede exemplaren denk ik. Ik was van plan om een hele set Torx schroevendraaiers e.d. te kopen maar gezien ik die eigenlijk amper gebruik lijkt me een setje met wisselbare bitjes misschien wel beter voor nu. Ik vraag me af of de constructie met koppelstukjes e.d. net zo degelijk werkt als normale schroevendraaiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik gebruik torx schroevendraaiers juist heel veel. In een moderne auto zitten meer torx schroeven dan normale of kruiskoppen.
Als je torxschroevendraaiers koopt, zorg er dan voor dat de maat heel goed te lezen is. Het verschil is namelijk nauwelijks te zien.

Een torxschroevendraaier werkt fijner, maar met een bitje kan het natuurlijk ook. Kwestie van kosten, ruimte en prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Cyclonist schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 13:03:
Zijn er hier ook users met ervaring in het gebruik van schroevendraaierhouder + bit-sets? Ik heb er een gezien van Proxxon van ~40 euro met een heel assortiment, Wera en Wiha maken ook wel goede exemplaren denk ik. Ik was van plan om een hele set Torx schroevendraaiers e.d. te kopen maar gezien ik die eigenlijk amper gebruik lijkt me een setje met wisselbare bitjes misschien wel beter voor nu. Ik vraag me af of de constructie met koppelstukjes e.d. net zo degelijk werkt als normale schroevendraaiers.
Ik gebruik al jaren deze:
Maxxpro bithouder Witte Werkzeug 53091

Gekocht bij conrad.nl.
Ben er dik tevreden over want je hebt lekker veel grip en voor de meeste klussen is ie klein/smal genoeg.
Gebruik hem voor torx, inbus, schroefbits en doppen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Vanaf dinsdag gedurende 2 weken bij de Makro in de aanbieding:
Gereedschapswagen
zeven laden en kunsstof werkblad met 2 vaste en 2 zwenkwielen, zware uitvoering
was 199,-
nu 149,- (=180 incl btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Zo die elektrische slagmoer sleutel is binnen..... 1e indruk: Wat een bakbeest :D

Binnenkort maar eens kijken of het ding er iets van bakt.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/gereedschap/bussen.jpg

* mr_petit is echt blij :)

zwaar setje ook. 20-25kg denk ik ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Leuk, zo'n setje mini-halters. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Oeh nice, lekker bussen persen :P

Ook al meer dan eens over gedacht om zo'n setje te kopen, maar in verhouding gebruik ik zoiets veel en veel te weinig.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja ik hoop dat het setje een beetje werkt. Ik moet er binnenkort 19 doen :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-05 22:34

pinda powerrr

Slow down...

KillaZ schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 11:22:

En omdat mijn Proxonn set uitstekend bevalt en ik geen goede inbusset heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.fluid-online.de/epics/prox_23100_innensechskantsatz_1.jpg
Hé die heb ik ook! Je hebt zeker een Alfa :+ Inbus 5,7 en 8 en voor de Fiat van de vrouw inbus 12 voor de carterdop.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Zou je niet zeggen he :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier ook aanwezig inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 21:04:
Ja ik hoop dat het setje een beetje werkt. Ik moet er binnenkort 19 doen :X.
Oeh, quata costa? En waar?

Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. Als die goed zijn en het is betaalbaar, is het zeker een optie voor mij om aan te schaffen, zodat ik alle bussen in de achterwielophanging kan vervangen.
Cyclonist schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 13:03:
Torx-bitjes gaan goed tot maat 40 (uit m'n hoofd), groter is er eigenlijk niet als bitje en zit je vast aan of een dop of losse schroevendraaiers. En groter komt zeker voor in een auto (gordels zitten tegenwoordig vaak vast met T50 of groter). En vergeet niet dat je met bitjes altijd meer ruimte nodig hebt dan met een schroevendraaier van de goede maat. Zeker bij de kleinere maten kan dat problemen geven.

Voor veel simpele klusjes zou je trouwens in eerste instantie wel met zo'n setje afkunnen:
Afbeeldingslocatie: http://www.gereedschaptekoop.nl/image/cache/data/handgereedschap/torx%209%20dlg%20(3)-500x500.JPG
En dan voor de maat die je het meest gebruikt een goede schroevendraaier-versie aanschaffen.
mr_petit schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 13:30:
Ik gebruik torx schroevendraaiers juist heel veel. In een moderne auto zitten meer torx schroeven dan normale of kruiskoppen.
Als je torxschroevendraaiers koopt, zorg er dan voor dat de maat heel goed te lezen is. Het verschil is namelijk nauwelijks te zien.

Een torxschroevendraaier werkt fijner, maar met een bitje kan het natuurlijk ook. Kwestie van kosten, ruimte en prioriteit.
Ik kijk eigenlijk zelden op de schroevendraaier voor de maat... Zeker bij maten als T20 en T25 is het verschil amper te zien, dus probeer ik gewoon wat de goede maat is. (nog even los van de kleinste maten, waar het verschil optisch helemaal minimaal is :X )
pinda powerrr schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 21:47:
[...]

Hé die heb ik ook! Je hebt zeker een Alfa :+ Inbus 5,7 en 8 en voor de Fiat van de vrouw inbus 12 voor de carterdop.
7mm heb je ook nodig bij de BMW's (bouten van de remklauwen zitten met een 7mm inbus vast).

Hopelijk nieuw en goed gereedschap (wel specifiek BMW en voor modellen < 2000):
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-vo34rCHxD7U/UReaIkl4B3I/AAAAAAAADKU/hKsbfsRAbek/s640/2013-02-10%252013.56.59.jpg

Om mijn collectie diagnose stekkers voor de BMW aan te vullen. Het enige wat nog ontbreekt is een CANbus interface. Maar aangezien ik een auto zonder CANbus heb, gaat die voorlopig ook nog niet komen.

En deze is helemaal lekker old-skool, want hij werkt nog met een RS-232 bus B) Gelukkig heb ik ook nog een oude Pentium 2 laptop liggen met een volledig native RS-232 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:58:

Ik kijk eigenlijk zelden op de schroevendraaier voor de maat... Zeker bij maten als T20 en T25 is het verschil amper te zien, dus probeer ik gewoon wat de goede maat is.
Hoe doe je dat dan met T27 en T30?
Die zijn nauwelijks te onderscheiden, en passen beide als het T30 is (en voelt beide ook aardig goed aan). Maar alleen met een T30 in een T30 kan je goed kracht (de maximaal genormeerde kracht) zetten.
Als je een T27 hebt is het simpel; de T30 past daar net niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Tot nu nog maar 1x gehad dat de bithouder te dik was om een torx-schroef vast te kunnen draaien.

Weet het, het is geen goed gereedschap, maar voor mij destijds de oplossing :+

Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_1695_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op maandag 11 februari 2013 @ 17:05:
[...]

Hoe doe je dat dan met T27 en T30?
Die zijn nauwelijks te onderscheiden, en passen beide als het T30 is (en voelt beide ook aardig goed aan). Maar alleen met een T30 in een T30 kan je goed kracht (de maximaal genormeerde kracht) zetten.
Als je een T27 hebt is het simpel; de T30 past daar net niet in.
Ik weet dat mijn schroevendraaiers (Belzers) en dopjes zo goed passen dat ze geen speling mogen hebben. Speling van een T27 in een T30 schroef is duidelijk genoeg voelbaar.

Optisch kan ik het verschil toch niet zien, dus voelen is de enige manier bij die maten die zo dicht bij elkaar liggen. En meestal begin ik gewoon bij de grootste maat waar ik over twijfel en pak steeds een maatje kleiner tot ik de passen heb.
Dat is trouwens wel een nadeel van Torx, maar ook een voordeel. De kans dat je een kop kapot draait met een Torx is eigenlijk wel minimaal zolang je maar de goede maat schroevendraaier gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:43:
[...]
Ik weet dat mijn schroevendraaiers (Belzers) en dopjes zo goed passen dat ze geen speling mogen hebben. Speling van een T27 in een T30 schroef is duidelijk genoeg voelbaar.
Het is natuurlijk niet alleen een eigenschap van de bit of dat er speling is. De schroef is daar meestal debiet aan ;)

Dus als je speling voelt en het is de t30, dan weet je genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op maandag 11 februari 2013 @ 23:06:
[...]

Het is natuurlijk niet alleen een eigenschap van de bit of dat er speling is. De schroef is daar meestal debiet aan ;)

Uiteraard. Nu weet jij net zo goed als ik, dat BMW bijv. wel dermate goede kwaliteit schroeven gebruikt dat die torx-kopjes echt wel voldoen aan de voorgeschreven maten.

Ik vind het in ieder geval erg prettig werken en als ik ergens iets moet bouwen, pak ik tegenwoordig ook bij voorkeur Torx-schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-05 22:34

pinda powerrr

Slow down...

mr_petit schreef op maandag 11 februari 2013 @ 23:06:
[...]

En als aanvulling op deepbass: ook mijn ervaring is dat het bijna nooit de schroeven zijn in de auto, maar het gereedschap dat afwijkt. Moet je eens een dop van de Gamma vergelijken met een van Gedore oid, reken maar dat je met die van de Gamma speling hebt.
Idem met torx. Heb al een paar jaar geleden de keuze gemaakt, al het gereedschap dat ik koop, koop ik alleen nog van de gerenommeerde merken, anders draai je echt elk boutje en moertje kapot door die goedkope Gamma zooi.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik zou het niet weten, ik koop nooit goedkope zooi :P ;)
Als er dan iets niet lekker past is het automatisch de bout/schroef :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
ik koop nooit dure zooi
maar door mijn zuinigheid heb ik nu een Gedore 20-200 nm momentsleutel kunnen kopen _/-\o_

edit 14/2/2012
Per post ontvangen voor 112 euries inclusief verzending :+
Afbeeldingslocatie: http://www.gedoretools.co.uk/2240475-8213-large/gedore-2240475-magic-4550-20-torque-wrench-torcofix.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door nokiaan958GB op 14-02-2013 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@mr_petit
Even een eerdere vraag van mij weer opgooien, die set om rubbers te persen, quata costa en waar heb je die vandaan?

Dat ziet er namelijk wel uit als iets wat ik voor m'n achterwielophanging nog goed kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ben ik ook wel benieuwd naar, was zelf van plan de bussen eruit te persen met een flinke bankschoef en een doppenset (heeft ot nu toe steeds goed gewerkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dit is de set die ik gekocht had.
http://www.ebay.de/itm/27...%3D290789940536%26ps%3D63

Met zo'n set kan je dus onder de auto bussen persen ipv een werkplaatspers of bankschroef te moeten gebruiken.
Ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik moet binnenkort iets van 19 bussen persen, dus dan zal ik wel zien of het iets is ;)

Ik werd trouwens nog door die gasten gebeld! Ze dachten dat ik te weinig verzendkosten had overgemaakt, maar in de advertentie zelf stond dat naar Nederland +5 euro kostte (en ze hadden zelf de rekening+verzendkosten klaar gezet). Dat wisten ze zelf niet :? Maar ze hebben er geen probleem van gemaakt uiteraard. Nog nooit zoiets raars op ebay meegemaakt.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 13-02-2013 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 15:39:
Dit is de set die ik gekocht had.
http://www.ebay.de/itm/27...%3D290789940536%26ps%3D63

Met zo'n set kan je dus onder de auto bussen persen ipv een werkplaatspers of bankschroef te moeten gebruiken.
Ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik moet binnenkort iets van 19 bussen persen, dus dan zal ik wel zien of het iets is ;)

Ik werd trouwens nog door die gasten gebeld! Ze dachten dat ik te weinig verzendkosten had overgemaakt, maar in de advertentie zelf stond dat naar Nederland +5 euro kostte (en ze hadden zelf de rekening+verzendkosten klaar gezet). Dat wisten ze zelf niet :? Maar ze hebben er geen probleem van gemaakt uiteraard. Nog nooit zoiets raars op ebay meegemaakt.
Is ook wel raar, in Duitsland kost verzending €10, daarbuiten ineens minder. Zou waarschijnlijk wel €15 moeten zijn geweest.

Ik zit nog een ander kistje die identiek lijkt, maar dan zwart en die maar €81 ex verzending kost. Dat maakt het nog wel de moeite waard om een keer aan te schaffen. Je weet nooit wanneer je pers-gereedschap nodig hebt. En zo te zien zijn die bussen eventueel ook nog wel te gebruiken met een hydraulische pers.

Ik ben benieuwd hoe het jou bevalt, want ik denk dat je na 19 bussen wel een lamme arm zal hebben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Nee, dld verzending kost 5,90, en naar nederland kost 5 euor extra (dus 10,90), oostenrijk kost 6 euro extra (dus 11,90)

Over welk ander kistje heb je het?
Deze? Dat is wel een veiling, maar idd hetzelfde setje:
http://www.ebay.de/itm/SI...zeuge&hash=item2c6c61d956
Er zijn trouwens 2 setjes die behoorlijk op elkaar lijken (zelfde koffertje), maar de één mist een extra trekstang en heeft minder bussen. Da's dit setje. Je moet het 27 delige setje hebben imho.

Die bussen gaan idd ook wel onder de pers, al is het bij een pers wel aan te raden dat je aan de stang van de pers een bus hebt die voor een gedeelte om de stang van de pers heenvalt qua stabiliteit. Ik ga over naar PU rubbers, en die hebben vaak een soort brede geleiderand aan het begin, en als de persbus niet goed omsloten zit om de stang van de pers klapt het rubber vaak om. Beetje lastig te omschrijven (als je het had gezien had je begrepen wat ik bedoelde 8)7), maar bij de pu rubbers die ik bij de voorophanging erin geperst heb had ik daar veel last van dus heb ik op de draaibank een hulpstukje daarvoor gedraaid.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 13-02-2013 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@mr_petit
Dat is hem inderdaad. En ik zag later dat het inderdaad ook een veiling was. Maar voorlopig ga ik dit nog niet aanschaffen, eerst m'n motorstoring oplossen, voor ik extra geld ga uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

zo, weer goodies binnen:

Doppenset:
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/gereedschap/doppenset.jpg

Dit zijn doppen met een speciaal 12 kantig profiel. Hierdoor kan je het ook voor SAE (engelse maten) en buitenmaats torx gebruiken. Het setje komt in een parat koffer om mee te nemen op vakantie etc. En het zit in een hardplastic tray, dus kan alleen die tray in een koffer pasgemaakt worden.
Normaal heb ik liever gewoon 6 kant etc (want sterker), maar in een mobiel setje moeten er helaas concessies gedaan worden. Het zal ook maar zelden gebruikt worden.
Maar hier zit dus al heel veel in, ook grote inbussen (14mm) en grote torxen (t55) dus is het een mooi compact en toch compleet setje.
Nu nog verzinnen wat er meer in die Parat koffer moet, en hoe die Parat koffer er zelf uit moet zien....ze hebben de wereld aan gereedschapsbladen die je er in kan monteren. Lastig zoveel keus :+

Oetiger klemmen+tang (zitten bijv. om ashoezen):
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/gereedschap/oetiger.jpg

Doos met BMW speciaalgereedschap :9 :
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/gereedschap/speciaal.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 13-02-2013 20:53 ]

• deepbass909

deepbass909

Zie ik daar blokkeer gereedschap voor de nokkenassen voor een M52 of M54 motor?

Die zou ik ook nog wel kunnen gebruiken.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

idd afstel en montagegereedschap voor nokkenassen/vanos van m52, m54 (en ik geloof ook nog wat 4 cilinders)

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 01:10:
idd afstel en montagegereedschap voor nokkenassen/vanos van m52, m54 (en ik geloof ook nog wat 4 cilinders)
Als ik het goed heb, de 4-cilinders uit de M-serie motoren met dubbele bovenliggende nokkenassen (M42, M44).

Me want! Formeel heb ik een paar dingen daaruit namelijk nodig als ik met mijn vanos aan de slag ga (de blokkerstiften en nokkenasblokkeerbrug). Maar voor die ene reparatie vind ik zo'n kistje toch iets te prijzig en het schijnt ook prima zonder te kunnen (volgens 4x2 :P )

Pagina: 1 ... 12 ... 58 Laatste