"man is not truly one, but truly two,"
Krukas blokkeren ga ik sowieso op de makkelijke manier doen, en gewoon met een grote schroevendraaier in het blokkeergat. Daar zit dan wel wat speling op, maar voor dit klusje gaat het er alleen om dat ik de krukas niet ronddraai als de boutjes van nokkenastandwielen los probeer te halen.
Maar ik heb nog even om erover na te denken. Nu is het sowieso geen geschikt weer om buiten een vanos-unit uit te bouwen, dus dat wordt pas eind maart of april voor het gebeurd.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
In de praktijk blijft de zooi wel op zn plek zitten, kwestie van even controleren of alles nog hetzelfde staat als je alles vast gaat zetten.
De krukas zou ik nog niet eens proberen te blokkeren, kwestie van het merkteken goed zetten (bij die M50 is het vrij beroerd te zien trouwens)
leeg
Zo! Dat is een erg complete en nette set. Alleen lange doppen lijken te ontbreken maar die gebruikt je waarschijnlijk toch niet zo vaak.mr_petit schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 20:51:
zo, weer goodies binnen:
Doppenset:
[afbeelding]
Dit zijn doppen met een speciaal 12 kantig profiel. Hierdoor kan je het ook voor SAE (engelse maten) en buitenmaats torx gebruiken. Het setje komt in een parat koffer om mee te nemen op vakantie etc. En het zit in een hardplastic tray, dus kan alleen die tray in een koffer pasgemaakt worden.
Normaal heb ik liever gewoon 6 kant etc (want sterker), maar in een mobiel setje moeten er helaas concessies gedaan worden. Het zal ook maar zelden gebruikt worden.
Maar hier zit dus al heel veel in, ook grote inbussen (14mm) en grote torxen (t55) dus is het een mooi compact en toch compleet setje.
Nu nog verzinnen wat er meer in die Parat koffer moet, en hoe die Parat koffer er zelf uit moet zien....ze hebben de wereld aan gereedschapsbladen die je er in kan monteren. Lastig zoveel keus
Heb nu een budget lidl, tot nu toe prima voor de wielmoeren. Maar voor de cilinderkopbouten zoek ik er een die ik kan vertrouwen;
fase 1 20nm
fase 2 60Nm
fase 3 +90 graden
Eentje met een bereik van 20/150 oid zou fijn zijn.
Niet een flitsende site.
Maar als je weet wat je koopt is dat geen probleem.
Heb hem zelf ook.
Nergens goedkoper kunnen vinden. Binnen een paar dagen in huis
Iemand weleens van het merk famex gehoord?
http://www.amazon.de/Fame.../dp/B001JQLHYM/ref=sr_1_9?
Zou deze voldoen? http://www.conrad.nl/ce/n...nn-Draaimomentsleutel-set
Nu hoor ik mensen ook wel eens zeggen dat zo'n momentsleutel geen zin heeft omdat hij elk jaar geijkt moet worden. Is dit waar of?
Voor zon budget ding voor het aandraaien van wielmoeren zou ik me niet drukmaken om een ijkrapport/verloop. Het gaat er vooral om dat je de boel niet te vast draait en alle bouten ongeveer even vast draait.
[ Voor 7% gewijzigd door DopdeDouwer op 27-02-2013 11:33 ]
Overigens was er iemand op motor-forum.nl die zo'n ding getest had met ijk-apparatuur, en dat ding was verbazingwekkend nauwkeurig.
Vaak bu'j te bang!
Damn, op die site valt niet te navigerennokiaan958GB schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 00:01:
http://www.autopartswinke...ofix-1-magic-4550-20.html
Niet een flitsende site.
Heb hem zelf ook.![]()

Maar inderdaad wel erg scherp (vandaar dat die site waarschijnlijk zo ruk is).
Belangrijkste is volgens mij hoe nauwkeurig de sleutel na verloop van tijd en gebruik is. Mijn Hazet zal nauwelijks verloop hebben.-tom-562 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:34:
Voor dat soort dingen zou ik de momentsleutel kopen die regelmatig in de aanbieding is bij de Lidl. 18 euro ofzo, volgens mij was die zelfs afgelopen week in de aanbieding, dus met een beetje geluk liggen ze er nog.
Overigens was er iemand op motor-forum.nl die zo'n ding getest had met ijk-apparatuur, en dat ding was verbazingwekkend nauwkeurig.
En natuurlijk de constructie van de kop en ratel-constructie. Ik hoef bij m'n Hazet echt niet te twijfelen of die de 200Nm wel aan kan, maar ik heb goedkope ratels weleens door het mechaniek getrokken.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Voor 90% van de hobbyisten voldoet zo'n Lidl momentsleutel prima imo
Vaak bu'j te bang!
Ik ken het niet, maar een snelle google zoektocht is redelijk positief. Het wordt vergelijkbaar of beter gewaardeerd dan Proxxon, waar ik wel positieve ervaringen mee heb.DopdeDouwer schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:23:
Tnx, geen flitsende site.
Iemand weleens van het merk famex gehoord?
http://www.amazon.de/Fame.../dp/B001JQLHYM/ref=sr_1_9?
In dat vergelijk zou ik zeggen, gewoon doen. Proxxon is prima spul, dus iets wat gelijk of beter beoordeeld wordt moet dan ook wel goed zijn.
Ik zeg ook niet dat hij slecht is-tom-562 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 15:54:
http://www.motorshopper.n...-momentsl/VTR-Jeroen.html
Voor 90% van de hobbyisten voldoet zo'n Lidl momentsleutel prima imo
Mijn vader heeft een 2de hands Lux momentsleutel in de schuur hangen. Die voldoet ook prima voor wielbouten e.d. en daarmee het werk wat hij ermee doet. Maar ik weet wel dat die sleutel minder nauwkeurig is dan mijn Hazet. Maar dat mag ik ook wel hopen, zelfs vergeleken met een nieuwe Lux was mijn Hazet nog aanzienlijk duurder...
Hier ben ik het dus pertinent mee oneens.DopdeDouwer schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:33:
Zo'n ding heb ik nu. Zijn zo te zien gelijk aan die van de Lidl. Prima inderdaad om je wielmoeren mee aan te draaien.
Voor zon budget ding voor het aandraaien van wielmoeren zou ik me niet drukmaken om een ijkrapport/verloop. Het gaat er vooral om dat je de boel niet te vast draait en alle bouten ongeveer even vast draait.
Heb het vorig jaar zelf meegemaakt:
- net velgen verwisseld en met mijn kijkshop-momentsleutel aangetrokken op 120 Nm (ook daarna nagetrokken)
- met het hele gezin met de auto op vakantie
- kofferbak tot de nok toe vol dus gereedschap onbereikbaar
Krijg ik op de snelweg een rare trilling in de wagen die steeds erger leek te worden.
Op plaats van bestemming bleken de wielmoeren van een velg losgegaan te zijn

Als het wielen en remmen betreft kies ik liever voor veilig.
edit:
typefoutje weggepoetst
[ Voor 4% gewijzigd door nokiaan958GB op 27-02-2013 21:59 ]
Je voelt zelf toch ook wel hoe vast een bout vast zit en of de velg goed op de naaf zit? Als je amper kracht uitoefent en de ratel 'klikt' weet je dat er iets mis is.
En voor de zekerheid check ik de bouten na een rondje rijden nog een keer.
Ik heb liever dat mn velgen zijn aangedraaid met een momentsleutel van de lidl dan dat ze zijn vast ge-"ratattatatattatat-tatat-tat door een lompe bandenboer. Zo'n wielbout krijg je dus echt niet los als je met pech langs de weg staat.
Tnxdeepbass909 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 17:13:
[...]
Ik ken het niet, maar een snelle google zoektocht is redelijk positief. Het wordt vergelijkbaar of beter gewaardeerd dan Proxxon, waar ik wel positieve ervaringen mee heb.
In dat vergelijk zou ik zeggen, gewoon doen. Proxxon is prima spul, dus iets wat gelijk of beter beoordeeld wordt moet dan ook wel goed zijn.
Na nog wat verder zoeken een shortlist gemaakt:
- Tengtools X3892AG-E3 _ €69 bij rustbuster (ophalen)
- Proxxon Microclick 100 _ €64 bij Amazon.de (gratis verzenden)
- Carolus 5900.10 _ € 80 bij tbs achen (komt nog €10 verzendkosten uit DU bij).
- Famex 10889 _ €52 bij Amazon.de (gratis verzenden)
Verwijderd
Ik zou persoonlijk niet meer uitgeven aan een Teng of Carolus, dat komt ook allemaal uit Azie. Proxxon wordt over het algemeen wel goed gewaardeerd, als een soort van subtop.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2013 22:00 ]
Wat een bakbeest
1 ding: Gebruik niet je proxxon doppen op de slagsleutel, de borg ring van de slagsleutel "vreet" zich in de doppen. Komt door de Proxxon doppen zelf, die een geleiderail in elke hoek hebben.
K to the KillaZ
Carolus is toch het budget merk van Gedore en kwam toch gewoon uit Duitsland?Verwijderd schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 22:00:
Ik heb zelf een Proxxon momentsleutel en daar ben ik wel erg tevreden over. Solide ding, netjes afgewerkt en voor een goede prijs.
Ik zou persoonlijk niet meer uitgeven aan een Teng of Carolus, dat komt ook allemaal uit Azie. Proxxon wordt over het algemeen wel goed gewaardeerd, als een soort van subtop.
Een vriend van mij heeft onlangs een Proxxon momentsleutel aangeschaft en ik moet toegeven dat hij op bepaalde punten beter/prettiger is dan mijn duurdere Hazet (vergrendeling van het stelmechaniek bijv. Mijn Hazet kan ik ook na vergrendelen nog steeds verdraaien, die Proxxon niet).
Ik wil zelf nog steeds een momentsleutel hebben voor het lage bereik (6 tot 30 NM / 1/4"), waarvoor Proxxon wel een nette uitvoering heeft.
Dat dacht ik ook, iig dat het verbonden is met Gedore. Een deel van het echte Gedore spul zelf zal ook best in azie gemaakt worden, maar verzonden/magazijn/HQ in Duitsland.deepbass909 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 10:46:
[...]
Carolus is toch het budget merk van Gedore en kwam toch gewoon uit Duitsland?
Carolus 5900.200 von GEDORE Carolus
(die nadruk leggen ze er zelf op, uiteraard ook uit marketing overwegingen)
Ik heb zelf de Teng Tools, de gradenboog is inderdaad wel handig, maar verwacht geen graad precisie. Verder prima kwaliteit en nu een aantal keer gebruikt, het locken van de stand gaat ook goed. Enige nadeel is dat de aflezing soms wat moeilijk is, maar op 2 NM komt het meestal niet.DopdeDouwer schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 19:58:
[...]
Tnx
Na nog wat verder zoeken een shortlist gemaakt:obv van de plaatjes ga ik denk ik voor de momentsleutel van Tengtools aangezien die ook een graden aanduiding heeft. Hier in de buurt zit ok nog gereedschaphandel, eens kijken hoe ze aanvoelen qua kwaliteit. Ik vind de sleutel van Famex wel erg veel op die van "BGM Workshop" lijken neigt toch een beetje naar matige kwaliteit.
Verder ook nog andere spullen van Teng Tools (1/4" set, Tangen Set, en Schroevendraaier set) en allemaal gewoon fijn materiaal, de 1/4" ratelset is heel erg prettig, maar wellicht wat aan de lichte kant voor lomp werk. Ik heb ook een proxon 1/4 rateltje en die is aanzienlijk zwaarder gebouwd, maar sleuteld dan weer niet zo vlot (stroef ratel mechanisme). Kwestie van juiste tool pakken voor juiste taak..
If good's on the left, then I'm sticking to the right.
Die Carolus sleutel heb ik zelf ook sinds een jaartje of 2 ongeveer. Samen met de kleinere variant met bereik van 5 - 20 Nm. Heb ik beide bij TBS gehaald (laten opsturen dus). Ben er zeer tevreden van. Ligt goed in de hand en het stelmechanisme werkt naar mijn mening aangenaam. Zeker geen slechte koop.DopdeDouwer schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 11:17:
[...]
Dat dacht ik ook, iig dat het verbonden is met Gedore. Een deel van het echte Gedore spul zelf zal ook best in azie gemaakt worden, maar verzonden/magazijn/HQ in Duitsland.
Carolus 5900.200 von GEDORE Carolus
(die nadruk leggen ze er zelf op, uiteraard ook uit marketing overwegingen)
Ik heb afgelopen weekend ook nog even staan vloeken bij het velgen verwisselen. Normaal doe ik dat altijd zelf maar de vorige keer zijn de velgen bij de bandenboer vastgezet ivm nieuwe banden. Mijn cheapass Lidl momentsleutel (tot 200nm) trok het niet en met een gewone ratel lukte het alleen met uiterste krachtsinspanning. Stel lompe horken daar. Lekker met die luchtsleutel vandaan bateren en ondertussen mijn LM velgen en wielbouten verneukenDopdeDouwer schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 22:19:
Dat is wel heel vreemd. Ik heb dat ook weleens gehad, maar dat was toen ik dat betreffende wiel totaal niet had nagedraaid.(zodra het wiel op de grond staat en grip heeft)
Je voelt zelf toch ook wel hoe vast een bout vast zit en of de velg goed op de naaf zit? Als je amper kracht uitoefent en de ratel 'klikt' weet je dat er iets mis is.
En voor de zekerheid check ik de bouten na een rondje rijden nog een keer.
Ik heb liever dat mn velgen zijn aangedraaid met een momentsleutel van de lidl dan dat ze zijn vast ge-"ratattatatattatat-tatat-tat door een lompe bandenboer. Zo'n wielbout krijg je dus echt niet los als je met pech langs de weg staat.

Als ik de velgen zelf op 120nm vastzet heb ik er daarna nooit problemen mee, zelfs met natrekken hoeft er weinig meer te gebeuren.
@hieronder
Er zitten nog wat kopervet restjes op de bouten dus ik gebruik het niet elke keer opnieuw, maar in dit geval zaten de wielen er nog maar 2 maanden op en de auto heeft in de tijd vooral stilgestaan ipv door de pekel gereden. Corrosie is geen issue, ze zaten gewoon echt zo vast

[ Voor 14% gewijzigd door MadMarky op 07-03-2013 17:00 ]

Ik ga het gebruiken voor het maken van gaten in staal, alu, messing of koper, voor buizenversterkers.
Ideaal voor XLR stekkers.
Dat was een setje wat ze bij Ruko lieten maken. Die heeft wel meer setjes, maar best prijzig (reken op 150,- voor 5 of 6 maten. Zoiets als dit
Welke maten zoek je?
grote maten tref je vaak op ebay van het merk greenlee, maar dat is meer bedoeld om afvoerbuizen etc door metaalplaat te installeren.
Los zijn ze op ebay wellicht goedkoper (afhankelijk van de maat):
http://www.ebay.de/sch/i....OCHER+&_sacat=0&_from=R40
http://www.ebay.de/sch/i....ocher+&_sacat=0&_from=R40
[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 07-03-2013 19:49 ]
http://audio.home.xs4all.nl/zooi/gereedschap/pons1.jpg
http://audio.home.xs4all.nl/zooi/gereedschap/pons2.jpg
5 maten dus. Monacor PTS-895
Nog wel op het net te vinden kennelijk, maar ik vraag me af of ze het ook daadwerkelijk kunnen leveren.
Verwijderd
Het is inderdaad een budgetmerk van Gedore, maar wordt geimporteerd uit Azië. Staat ook wel ergens (verscholen) op hun site.deepbass909 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 10:46:
[...]
Een vriend van mij heeft onlangs een Proxxon momentsleutel aangeschaft en ik moet toegeven dat hij op bepaalde punten beter/prettiger is dan mijn duurdere Hazet (vergrendeling van het stelmechaniek bijv. Mijn Hazet kan ik ook na vergrendelen nog steeds verdraaien, die Proxxon niet).
Ik wil zelf nog steeds een momentsleutel hebben voor het lage bereik (6 tot 30 NM / 1/4"), waarvoor Proxxon wel een nette uitvoering heeft.
Als het uit Duitsland kwam stond er ook wel overal 'made in Germany' op
Is een 1/4" momentsleutel nou handig om te hebben? Dat zijn zulke kleine dingetjes, die draai ik gewoon handvast. Staan toch ook geen krachten op in het algemeen.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2013 22:20 ]
Het is voor mij meer voor zaken als de inlaat, thermostaathuis en andere kunststof onderdelen van de motor. Vaak hebben die een bepaald aanhaalmoment nodig om goed af te sluiten/dichten, maar lopen het risico op breken of scheuren als je ze weer te strak aandraait. Met een momentsleutel weet ik gewoon zeker dat ze vast genoeg zitten, zonder het risico te lopen iets onbedoeld te slopen.Verwijderd schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 22:17:
[...]
Het is inderdaad een budgetmerk van Gedore, maar wordt geimporteerd uit Azië. Staat ook wel ergens (verscholen) op hun site.
Als het uit Duitsland kwam stond er ook wel overal 'made in Germany' op
Is een 1/4" momentsleutel nou handig om te hebben? Dat zijn zulke kleine dingetjes, die draai ik gewoon handvast. Staan toch ook geen krachten op in het algemeen.
Ik heb door corrosie de kop van een wielbout afgebrokenmr_petit schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 16:52:
Ik weet niet of je met of zonder kopervet monteert, maar zonder vet kan je behoorlijk last krijgen van corrosie (er is maar een klein beetje nodig), en dan zit het ook serieus vast (van de week nog meegemaakt met een auto van een ander). Ik moest een wringijzer/schuifgreep met pijpje gebruiken
, dus 200Nm+

Kon een nieuwe naaf op want tappen werkte ook niet helemaal lekker meer.
K to the KillaZ
mr_petit schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 19:43:
Ik heb zelf een leuk setje. Ooit gekocht van het merk monacor, maar die hebben het setje niet meer afaik. Was ook niet duur (60 euro oid)
Ideaal voor XLR stekkers.
Dat was een setje wat ze bij Ruko lieten maken. Die heeft wel meer setjes, maar best prijzig (reken op 150,- voor 5 of 6 maten. Zoiets als dit
Welke maten zoek je?
grote maten tref je vaak op ebay van het merk greenlee, maar dat is meer bedoeld om afvoerbuizen etc door metaalplaat te installeren.
Los zijn ze op ebay wellicht goedkoper (afhankelijk van de maat):
http://www.ebay.de/sch/i....OCHER+&_sacat=0&_from=R40
http://www.ebay.de/sch/i....ocher+&_sacat=0&_from=R40
Bedankt voor de tips.mr_petit schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 21:51:
Dit is dat setje (overigens kennelijk toch niet van ruko, want made in japan en ruko is duits):
http://audio.home.xs4all.nl/zooi/gereedschap/pons1.jpg
http://audio.home.xs4all.nl/zooi/gereedschap/pons2.jpg
5 maten dus. Monacor PTS-895
Nog wel op het net te vinden kennelijk, maar ik vraag me af of ze het ook daadwerkelijk kunnen leveren.
Ik zoek idd ponsen voor dingen zoals XLR-pluggen (nouja, ik gebruik veel Neutrik en dat is allemaal die maat) en buisvoeten. Dus niet al te groot, tussen de 15 en 30 mm ofzo denk ik. Die 135 vind ik te duur. 60 zou ik nog wel willen neertellen. Ik ga ze toch niet al te vaak gebruiken waarschijnlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door mace op 08-03-2013 21:13 ]
Nu zit ik te twijfelen welke ik zal nemen. Ik zal er auto's van 1000 tot max. 1500 kg mee gaan optillen.
Ik dacht dat een garagekrik van 2.25T wel voldoende zou moeten zijn, 3T lijkt me overkill?. Daarom heb ik de volgende uitgezocht:
• Datona garagekrik 2,25T - DT-53204
• Omega garagekrik 2,25T - 29024-PU
Ze zijn zeer aan elkaar gewaagd, wat vinden jullie ervan. Zijn er Tweakers die ervaring hebben met een van de twee? Over de Omega 29024-PU (Shinn Fu Europe B.V.) kan ik eigenlijk nog het meeste vinden -link-. De Datona DT-53204 lijkt een ge-rebrand model te zijn, geen idee van welke fabrikant.
My favorite programming language is solder.
Het rubber erop is best wel zacht, dus kan een ijzeren rand zich in het rubber graven met als gevolg dat de pad onder de auto blijft hangen als je de krik weghaalt (die pad zit los).
Als je dat niet opmerkt rij je er zo mee weg
Maar ik denk dat het kopieen van elkaar zijn
[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 09-03-2013 22:25 ]
Tot nu toe doet ie het al bijna 2 jaar prima, alleen hij is irritant zwaar, dus een stuk versjouwen is niet echt fijn (en dr zit geen rubberen voet op, maar daar valt ook zelf wel iets voor te verzinnen, ik geef er persoonlijk niks om)
Was rond de 100 euro toen.
leeg
Dit krikje lijkt ook best aardig. Laag en licht, handig als je een sportautotje hebt.
McKaamos in "Show je auto - deel 134 - Wintertopic!"
Mijn bmw ligt zo laag dat er eigenlijk maar net een krik of brugpoot onder past. Hangt natuurlijk van de krik of brug af, maar bij een lage auto is dat wel een punt om op te letten.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 09-03-2013 22:45 ]
Ik heb m net even gewogen trouwens, was nu toch wel nieuwsgierig: 44 kilo.....
leeg

Er blijken meerdere types van de Omega te zijn, met verschillende specs. Ik geloof dat mr_petit de Omega 28024-PU heeft, afgaande op het gewicht

Extra foto Omega 29024-PU
Qua constructie lijken ze erg veel op elkaar, beiden hebben een CE-rmerk. Waar de Datona bovenin is gelast heeft de Omega een pin met borging (weet niet zeker wat beter is). De Datona heeft standaard geen rubberen beschermpad, die moet je er los bij kopen. De Omega heeft een snellift systeem "Magic Lift" en een bredere pad ø. De Datona is volgens de specs wat breder en zwaarder, de Omega is wat langer en heeft PU-wielen plus bescherming op de stang.
[ Voor 56% gewijzigd door Puch-Maxi op 10-03-2013 17:36 ]
http://www.szerszamshop.h...1/21132s400c51429.00i.jpg
Wel met magiclift, en om de stang zit neopreenschuim, vermoedelijk om autoplaatwerk te beschermen.
En hij heeft die gele wieltjes. Ik zal eens kijken of er een typenummer opstaat...
Maar goed, ze zullen allemaal wel krikken.
Magiclift is trouwens wel héél handig.
[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 10-03-2013 01:44 ]
Mijn auto (is niet verlaagt) en heeft 14,5 cm bodemruimte.
Als ik mijn auto verlaag of over een jaar een lager of verlaagde auto koop is 13 of 13,5 cm minimumhoogte te krap.
Mijn eerste voorkeur is momenteen de lage uitvoering van HBM:
- minimumhoogte 10cm
- maximumhoogte 51cm
- te koop voor 149 euro
Heeft dus een mooi bereik maar ik met z'n 47 kilo behoorlijk zwaar.
Dat een krik zwaar is, is voor mij geen probleem. Ik til hem toch niet op. Een krik staat bij mij standaard in de schuur en rij hem naar mijn garage of naar buiten als ik wil sleutelen.
Merk | Model | Capaciteit | Min. hoogte | Max. hoogte | Lengte | Breedte | Gewicht | Pad ø | Prijs |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
HBM | ? | 2.250 kg | 10 cm | 50,8 cm | 74,5 cm | ? | 46,5 kg | ? | € 149,- |
Datona | DT-53206 | 2.250 kg | 13,5 cm | 50 cm | 60 cm | 35 cm | 39 kg | ? | € 120,- |
Datona | DT-53211 | 1.500 kg | 9 cm | 37,5 cm | 51 cm | 25 cm | 11,5 kg | ? | € 169,- |
Datona | DT-53206 | 3.000 kg | 13,5 cm | 50 cm | 60 cm | 35 cm | 39 kg | ? | € 149,- |
Omega | 28024-PU | 2.250 kg | 12,7 cm | 49,2 cm | 61 cm | 30,8 cm | 28,5 kg | ? | € 120,- |
Omega | 29024-PU | 2.250 kg | 14 cm | 49,5 cm | 64,4 cm | 33,5 cm | 31,5 kg | 12,5 cm | € 120,- |
Rodac | TL8020 | 1.500 kg | 8 cm | 39 cm | 53 cm | 26 cm | 12,7 kg | ? | € 134,- |
Als je de foto dan de HBM bekijkt staat er 2.25T terwijl bij de specs 4T staat.
Verder zijn ze allemaal een beetje dertien in een dozijn, alleen de Omega springt er enigszins uit.
Speciaal voor Deepbass909 een lichte, compactere krik toegevoegd (DT-53211).
[ Voor 18% gewijzigd door Puch-Maxi op 11-03-2013 14:35 ]
Maar die krikken komen zeker op m'n verlangenlijstje te staan zodra ik een eigen garage heb.
@mr_petit
Heb jij je rubber-persset al gebruikt?
Grotere krik zou wel fijn zijn, maar als ik 30-40kg zie staan is dat eigenlijk te lomp voor hetgeen ik wil, ding moet af en toe versjouwd worden.
Klinkt bijna als mijn to-domr_petit schreef op zondag 10 maart 2013 @ 22:23:
Nee, nog niet gebruikt. Wordt waarschijnlijk begin april. Ik ben eerst bezig met het bouwen van m'n uitlaat, installatie van nieuwe nokkenassen en revisie van de vanos.
Rubbers staan bij mij weer even wat lager op de to-do trouwens, nu gebleken is dat ik een gebroken veer heb, en geen vergane rubbers.
Ja dat klopt idd! Probleem is, wil je een lichtere krik dan zit je vast aan aluminium krik met een beperkter hefvermogen + een geringere hoogte. Misschien is de Rodac TL8020 iets voor jou? (max 1.5T, weegt 12,7 kg. Max hoogte is 39 cm.)KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 11 maart 2013 @ 09:06:
Heb hier zo'n cheap hydrolisch krikje... werkte voorheen goed, nu heb ik een Forester die wat hoger op z'n poten staat dan de gemiddelde auto... die krijgt dat krikje niet ver genoeg van de grond
Grotere krik zou wel fijn zijn, maar als ik 30-40kg zie staan is dat eigenlijk te lomp voor hetgeen ik wil, ding moet af en toe versjouwd worden.
Tnx voor de reacties/feedback;DopdeDouwer schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 19:58:
[...]
Tnx
Na nog wat verder zoeken een shortlist gemaakt:obv van de plaatjes ga ik denk ik voor de momentsleutel van Tengtools aangezien die ook een graden aanduiding heeft. Hier in de buurt zit ok nog gereedschaphandel, eens kijken hoe ze aanvoelen qua kwaliteit. Ik vind de sleutel van Famex wel erg veel op die van "BGM Workshop" lijken neigt toch een beetje naar matige kwaliteit.
Verwijderd schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 22:00:
Ik heb zelf een Proxxon momentsleutel en daar ben ik wel erg tevreden over. Solide ding, netjes afgewerkt en voor een goede prijs.
deepbass909 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 10:46:
[...]
Speedsmile schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 13:30:
[...]
Ik heb zelf de Teng Tools, de gradenboog is inderdaad wel handig, maar verwacht geen graad precisie. Verder prima kwaliteit en nu een aantal keer gebruikt, het locken van de stand gaat ook goed. Enige nadeel is dat de aflezing soms wat moeilijk is, maar op 2 NM komt het meestal niet.
Verder ook nog andere spullen van Teng Tools (1/4" set, Tangen Set, en Schroevendraaier set) en allemaal gewoon fijn materiaal, de 1/4" ratelset is heel erg prettig, maar wellicht wat aan de lichte kant voor lomp werk. Ik heb ook een proxon 1/4 rateltje en die is aanzienlijk zwaarder gebouwd, maar sleuteld dan weer niet zo vlot (stroef ratel mechanisme). Kwestie van juiste tool pakken voor juiste taak..
Afgelopen weekend een hoop momentsleutels door mn handen laten gaan. Van het bovenstaande lijstje vond ik de Proxxon het meeste kwaliteit uitstralen, makkelijk vergrendelen, naukeurig in te stellen, fijne materialen. Die van tengtools vond ik eigenlijk een beetje tegenvallen hiermee vergeleken, niet zo naukeurig, ongemakkelijk instellen.Youk schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 13:35:
[...]
Die Carolus sleutel heb ik zelf ook sinds een jaartje of 2 ongeveer. Samen met de kleinere variant met bereik van 5 - 20 Nm. Heb ik beide bij TBS gehaald (laten opsturen dus). Ben er zeer tevreden van. Ligt goed in de hand en het stelmechanisme werkt naar mijn mening aangenaam. Zeker geen slechte koop.
Ook nog een sleutel van vergelijkbare kwaliteit als die van Proxxon; van KS Tools. Maar was net wat duurder.
Heel mooie vond ik de sleutels van Stahlwille, die werken niet met een veer en zouden amper moeten verlopen. Voelt ook lekker lomp en robuust aan. Ook goed en makkelijk in te stellen met het schuifsysteem. Helaas ver boven budget.
Kortom ik ga voor de Proxxon microclick 100. plaatjes volgen
http://www.autogereedscha...mannesmann-greenline-1-2/ Ik heb ook gekeken naar Smoos (Sun, Moon and Star), maar dat blijkt wat minder te zijn?
@DopdeDouwer: Zoek je specifiek een momentsleutel met een 3/8 opname?
de eerdere foto / link is niet meer zichtbaar.KillaZ schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 14:49:
Zo die elektrische slagmoer sleutel is binnen..... 1e indruk: Wat een bakbeest![]()
Binnenkort maar eens kijken of het ding er iets van bakt.
welke sleutel heb je gekocht en ben je er tevreden over ?
Nope zocht er eentje met een bereik vanaf 20Nm, die zijn vaak 3/8. Doppen heb ik in beide maten.[b][message=39907874,noline]
Ik had dus mn zinnen gezet op die Proxxon Microclick 100, zie ik net op marktplaats een 2e hands Stahlwille voor een hele leuke prijs. Heeft een bereik vanaf 30Nm, dus misschien dat ik er nog een kleine sleutel bij koop...
Die momentsleutel van Mannesmann heeft een vriend van me. Best prima, maar niet handig dat de tekentjes erop gedrukt zijn; na een aantal keer gebruiken met vette handen, bewaren in je gereedschapkist slijten die er dus af...
[ Voor 21% gewijzigd door DopdeDouwer op 11-03-2013 22:28 ]
Die microclick gaat ook maar tot 100Nm
dat is zelfs voor een wielbout vaak te weinig.
Ik denk dat je dan beter een 1/2" kan nemen met normaal bereik (dus tot 170Nm+) en nog een kleintje voor de momenten tot pak 'm beet 50Nm
Of heb je al een zware momentsleutel?
[ Voor 46% gewijzigd door mr_petit op 11-03-2013 22:42 ]
Die van Kraftwerk heb ik ook. Ik heb nog geen andere vergelijkbare momentsleutel vast gehad dus ik heb geen referentie maar ben er wel tevreden over.Puch-Maxi schreef op maandag 11 maart 2013 @ 20:54:
Oja, ik moet ook nog een momentsleutelDeze leek mij zelf wel wat: http://www.tooltopper.nl/...l/12/40200nm-p-30861.html of anders deze:
http://www.autogereedscha...mannesmann-greenline-1-2/ Ik heb ook gekeken naar Smoos (Sun, Moon and Star), maar dat blijkt wat minder te zijn?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.
Ik heb ongeveer deze: http://www.amazon.de/Hess...TF8&qid=1363074342&sr=1-2wd200 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 22:03:
[...]
de eerdere foto / link is niet meer zichtbaar.
welke sleutel heb je gekocht en ben je er tevreden over ?
Die van mij is rood, maar ziet er verder identiek uit.
Ik ben er super tevreden over, alleen één tip: Gebruik de bijgeleverde doppen en niet je proxxon doppen. De geleidegleuven in de proxxon (1 in elke hoek) zorgen ervoor dat de borgring van het apparaat blijft steken.
Dit probleem heb je niet met de bijgeleverde cheap-ass doppen.
Dat is eigenlijk het enige, verder is het een prima ding
K to the KillaZ
Sowieso is het verstandig om niet je gewone doppen voor een slagmoersleutel te gebruiken. Gewone doppen zijn anders gehard en geconstrueerd dan slagmoerdoppen, en daardoor minder goed bestand tegen de klappen. Daardoor kunnen ze scheuren, zoals bij deze is gebeurd:KillaZ schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 08:47:
[...]
Ik heb ongeveer deze: http://www.amazon.de/Hess...TF8&qid=1363074342&sr=1-2
Die van mij is rood, maar ziet er verder identiek uit.
Ik ben er super tevreden over, alleen één tip: Gebruik de bijgeleverde doppen en niet je proxxon doppen. De geleidegleuven in de proxxon (1 in elke hoek) zorgen ervoor dat de borgring van het apparaat blijft steken.
Dit probleem heb je niet met de bijgeleverde cheap-ass doppen.
Dat is eigenlijk het enige, verder is het een prima ding

Was maar een algemene tip
Het is ook niet altijd even duidelijk te zien aan een dop:

Het setje van 3 boven aan de foto (de blauwe, gele en rode) zijn slagmoerdoppen voor wielbouten en moeren (met nette teflon beschermhulzen
K to the KillaZ

als ik 50l 8 bar compressor koop met ongeveer 200- 250l /min en een hazet slagmoersleutel die werkt op 6 bar met een verbruik van 100-120 l/min heb ik dan voldoende capaciteit , volgens mij wel toch?
de stelregel van afgifte l/min is ongeveer 60% van de aanzuighoeveelheid dacht ik.
[ Voor 13% gewijzigd door wd200 op 12-03-2013 21:06 ]
Jouw set?deepbass909 schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:04:
[...]
Was maar een algemene tipVeel mensen realiseren het namelijk niet.
Het is ook niet altijd even duidelijk te zien aan een dop:
[afbeelding]
Het setje van 3 boven aan de foto (de blauwe, gele en rode) zijn slagmoerdoppen voor wielbouten en moeren (met nette teflon beschermhulzen). Die zijn dus niet de traditionele zwarte kleur die slagmoerdoppen normaal hebben.
Zo ja, dan moet je ze wel gaan gebruiken! Die van mij zijn zwart door het vele gebruik. Overigens een setje van Stahlwille
Waiting on the world to change
Dan heb je hier waarschijnlijk iets meer dan €16,50 voor betaaldpinda powerrr schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 21:58:
[...]
Jouw set?
Zo ja, dan moet je ze wel gaan gebruiken! Die van mij zijn zwart door het vele gebruik. Overigens een setje van Stahlwille
Om precies te zijn €35 jaartje of vijf terugnokiaan958GB schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 23:18:
[...]
Dan heb je hier waarschijnlijk iets meer dan €16,50 voor betaald
Maar had mazzel, normaal zijn ze idd veel duurder, maar een vriend van me en tevens gereedschapsfetisjist kon er toen voor die prijs aan komen via een winkel waar hij veel kocht voor zijn werk. Puur mazzel dus, maar niet minder leuk
ik heb via mp de volgende compressor gekochtwd200 schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 21:04:
ik wil graag een compressor met slagmoersleutel kopen om te klussen.
als ik 50l 8 bar compressor koop met ongeveer 200- 250l /min en een hazet slagmoersleutel die werkt op 6 bar met een verbruik van 100-120 l/min heb ik dan voldoende capaciteit , volgens mij wel toch?
de stelregel van afgifte l/min is ongeveer 60% van de aanzuighoeveelheid dacht ik.
http://www.bts-tools.nl/s...nt/hl-360-50-compact.html
staand is voor mij ivm ruimte indeaal en goed verrijdbaar.
hierbij zoek ik nog een hazet (oid) kwaliteitsslagmoersleutel, daar ben ik nu mee bezig.
Amazon.de al geprobeerd?wd200 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 21:49:
[...]
ik heb via mp de volgende compressor gekocht
http://www.bts-tools.nl/s...nt/hl-360-50-compact.html
staand is voor mij ivm ruimte indeaal en goed verrijdbaar.
hierbij zoek ik nog een hazet (oid) kwaliteitsslagmoersleutel, daar ben ik nu mee bezig.
http://www.amazon.de/s/re...ft&ie=UTF8&qid=1363251772
[ Voor 14% gewijzigd door KillaZ op 14-03-2013 10:03 ]
K to the KillaZ
Ik had ze toen net nieuwpinda powerrr schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 21:58:
[...]
Jouw set?
Klopt, een paar maanden terug heb ik er één bij de Aldi gehaald:citruspers schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 00:31:
De Aldi of Lidl heeft ze af en toe, eentje met een matrix aan ledjes er in. Een vriend van me doet een opleiding tot automonteur en hij is er erg tevreden mee, voldoende licht en lange accuduur

In actie:

Hij bevalt me goed, veel licht, lekker diffuus (dus weinig last van slagschaduwen). Alleen de haken voor het ophangen doen wat erg gammel en kwetsbaar aan.
Ik heb trouwens inmiddels een hele collectie aan led-werklampen, want naast de lange, heb ik ook twee kleinere looplampen voor gebruik in de hand:

(hiervan begint de accu kapot te gaan, jammer genoeg)

Deze heeft een magneetvoet en spotlight, wat bij het klussen ook makkelijk kan zijn.
Deze waren allemaal onder de €30 (de lange was de duurste)
De momentsteutel heb ik vandaag ook binnen; een 2e hands Stahlwille Manoskop 30-150Nm.
Voor de wat lagere momenten ga ik voor een kleintje waarsch die van proxxon.
Verwijderd
Mooie set vind ik dit. En het kost echt bijna niks, bij bv Stahlwille of Hazet heb je voor die prijs 3 doppen. Wil ik eigenlijk wel gaan proberen
Die heb ik ook, maar volgens mij een stuk minder betaald, weet echter niet meer hoeveelVerwijderd schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 18:56:
http://www.kruis.nl/artik...-1-4-en-1-2-23-delig.html
Mooie set vind ik dit. En het kost echt bijna niks, bij bv Stahlwille of Hazet heb je voor die prijs 3 doppen. Wil ik eigenlijk wel gaan proberen
Een soortgelijke set hebben ze ook bij de Hornbach voor iets over de 20€.Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 18:56:
http://www.kruis.nl/artik...-1-4-en-1-2-23-delig.html
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Al kan ik je met bijzonder grote zekerheid zeggen dat die Proxxon wel iets slijtvaster is en betere pasvorm heeft dan de €20 sets van Hornbach... Ik heb zelf een iets luxere, uitgebreidere set van Proxxon (met ook inbus-maten) en heb er werkelijk geen moment spijt van gehad.MrFl0ppY schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 08:43:
[...]
Een soortgelijke set hebben ze ook bij de Hornbach voor iets over de 20€.
De huis-setjes van de bouwmarkten zijn echt wezenlijk anders dan een merk zoals Proxxon.
Verwijderd
Denk ik ook. Die uitgebreidere set zie ik helaas net te laat, net een complete 1/2" inbusset van Gedore gekochtdeepbass909 schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 10:47:
[...]
Al kan ik je met bijzonder grote zekerheid zeggen dat die Proxxon wel iets slijtvaster is en betere pasvorm heeft dan de €20 sets van Hornbach... Ik heb zelf een iets luxere, uitgebreidere set van Proxxon (met ook inbus-maten) en heb er werkelijk geen moment spijt van gehad.
Deze heb ik van de week ook besteld en vandaag binnen gekregen. Bedankt voor de tip, mooi ding!nokiaan958GB schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 00:01:
http://www.autopartswinke...ofix-1-magic-4550-20.html
Niet een flitsende site.
Heb hem zelf ook.![]()
Er zit zelfs een certificaat bij met datum en naam van degene die mijn exemplaar getest heeft. Gemiddeld 0,35% afwijking bij 120Nm
Ja tis even slikken maar dan heb je ook een stukje gereedschap in huis waarmee je - als alles een beetje meezit - de rest van je technische leven vooruit kunt.dj_raoul schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 21:39:
[...]
Deze heb ik van de week ook besteld en vandaag binnen gekregen. Bedankt voor de tip, mooi ding!
Er zit zelfs een certificaat bij met datum en naam van degene die mijn exemplaar getest heeft. Gemiddeld 0,35% afwijking bij 120NmNatuurlijk volstrekt overbodig voor het aantrekken van je wielbouten, maar toch leuk voor een gereedschaps-fetishist zoals ik
hoveel mm binnenmaat en wat is een gangbare slanglengte ?
mensen tips voor een slang ?
Lengte is wat je zelf makkelijk vind, staat de compressor vast opgesteld dan is wat extra lengte wel fijn.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
wd200 schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 15:58:
ik heb een specair hlo 360/50 compressor gekocht en zoek nu een lichtslang om straks de slagmoersleutel op aan te sluiten.

Volgens mij gaat dat niet werken met een slagmoersleutel.
Punctuality is the politeness of kings
Verwijderd

Ik haat het zo, van die vastgeroeste rotzooi. En zo slecht ontworpen, je kunt toch bedenken dat je dit na verloop van tijd niet meer los kunt krijgen

Nu hangt dat ding dus halflos klapperend onder mn auto
Zo blijkt maar weer, goed gereedschap heb je geen reet aan op slechte bouten.
Tot zover mn zondagse frustratie.
Dat is wel normaal namelijk. (je bedoelt neem ik aan van die verbindingsstangetjes tussen stabi en ophanging?)
Verwijderd
Maar goed, je wilt de oude vervangen, dus kan je gewoon de moer eraf slijpen; dan is ie ook los.
Ik heb er zelf eigenlijk nooit zo'n problemen mee. Is dit een hele oude auto ofzo?
Anders inderdaad de "bout" door slijpen of de moer splijten.
[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 24-03-2013 20:22 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Nieuwe semi-professioneel krik
En 2 ratelringsleutels van ironside, wat ik erg goed gereedschap vind:

14 en 17mm, nog eens eentje van 19mm gaan halen en ik kan heel mijn auto uit elkaar halen
Deze klikken trouwens al vanaf 5°
En +15€ voor 1 sleutel vind ik duur... dus zal het wel goed zijn
En daar heb je dus een luchthamer voor nodig... die zet heel snel heel veel kracht waar door die 9 keer van de 10 los komt.Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2013 @ 17:36:
Ik heb vandaag geprobeerd mn stabilisatorstangen te vervangen. Dat is een kogelgewricht met bout erop met daarop een moer. Je raadt het al: de moer zit muurvast en als je probeert te draaien, draait gewoon de kogel mee
Ik haat het zo, van die vastgeroeste rotzooi. En zo slecht ontworpen, je kunt toch bedenken dat je dit na verloop van tijd niet meer los kunt krijgen![]()
Nu hangt dat ding dus halflos klapperend onder mn auto
Zo blijkt maar weer, goed gereedschap heb je geen reet aan op slechte bouten.
Tot zover mn zondagse frustratie.
[ Voor 43% gewijzigd door Jellabie op 24-03-2013 22:29 ]
De Nederbelg !
Voor het geld erg goede en nette sleutels die doen wat je er van verwacht en niet bij de eerste keer fors kracht zetten door schieten.
Dat had ik bij mijn auto ook. Allen kon ik er met de slijper niet tussendoor, dus netjes afslijpen ging niet. Vanaf de kopse kant kon ik er wel bij, dus ik heb in vier richtingen de moer en een stuk van die draad weggeslepen en toen kon hij eruit.mr_petit schreef op zondag 24 maart 2013 @ 18:51:
Goede kruipolie gebruiken en monteren met kopervet/keramisch vet
Maar goed, je wilt de oude vervangen, dus kan je gewoon de moer eraf slijpen; dan is ie ook los.
Ik heb er zelf eigenlijk nooit zo'n problemen mee. Is dit een hele oude auto ofzo?
Binnenkort moet de andere kant ook, vrees ik...
Punctuality is the politeness of kings
Dan kan je nu alvast beginnen met het systematisch inspuiten met kruipoliedreamscape schreef op zondag 24 maart 2013 @ 22:07:
[...]
Binnenkort moet de andere kant ook, vrees ik...
Verwijderd
Precies!mr_petit schreef op zondag 24 maart 2013 @ 20:48:
Volgens mij gaat het hier niet om een stuur- of fuseekogel, maar om zo'n dingetje:
[afbeelding]
Krijg je nooit een luchttol tussen. Maar die heb ik ook niet!Jellabie schreef op zondag 24 maart 2013 @ 21:09:
[afbeelding]
En 2 ratelringsleutels van ironside, wat ik erg goed gereedschap vind:
[afbeelding]
14 en 17mm, nog eens eentje van 19mm gaan halen en ik kan heel mijn auto uit elkaar halen
Deze klikken trouwens al vanaf 5°
En +15€ voor 1 sleutel vind ik duur... dus zal het wel goed zijn
[...]
En daar heb je dus een luchthamer voor nodig... die zet heel snel heel veel kracht waar door die 9 keer van de 10 los komt.
Ik hoop inderdaad dat ik hem kan doorslijpen, maar dat ga ik volgende week merken
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2013 22:58 ]
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
Vaak kan je nog wel vlak langs de stang aan de kogelzijde slijpen of zagen.Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2013 @ 22:57:
[...]
Precies!
[...]
Krijg je nooit een luchttol tussen. Maar die heb ik ook niet!
Ik hoop inderdaad dat ik hem kan doorslijpen, maar dat ga ik volgende week merken
Maar vooral de versies die een inbus of torx aan de draadkant hebben, zijn een ramp idd. Die inbus of torx zit altijd vol met zand en smeer en is 9 v.d. 10 keer ook verroest, waardoor het gereedschap niet meer past.
Gelukkig ben ik tot nu toe alleen nog maar versies tegengekomen met vlakke zijden aan de kogelkant (hoewel die ook een uitdaging kunnen zijn door de beperkte ruimte).
Over een slagmoersleutel, slang en fittingen gesproken, wat zijn een beetje gangbare maten en soorten van de fittingen? Ik heb me daar weleens iets in verdiept, maar schrok me rot over de hoeveelheid varianten van fittingen... (en de prijzen...)
Mooie krik van HBMJellabie schreef op zondag 24 maart 2013 @ 21:09:
[afbeelding]
....................
Waar is hij in de aanbieding ?
Weet niet of je het in de gaten hebt, er ligt geld bij je op de vloer