Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 8 ... 59 Laatste
Acties:
  • 511.996 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dit weekend een poging gedaan om de remmerij van de auto van m'n vriendin eens te vervangen. Kwam er achter dat dit een inbus 7 vereist, die nog niet in mijn bezit is. Vanmiddag dus maar eens een inbus-dop-setje halen van proxxon.

Liep er overigens ook tegenaan dat de kleppendekselpakking vervangen moet worden. Echter; hiervan vond ik een aanhaalmoment van 3nm terug. Heb wel een momentsleutel, maar die gaat zo laag niet. Vraag is dus; hoe weet ik wanneer ik goed zit? Er is vast een reden voor dat dit aanhaalmoment zo verschrikkelijk laag is, dus ik ben een beetje bang voor de consequenties bij te hard aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 13:09
MikeyMan schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 10:16:
Dit weekend een poging gedaan om de remmerij van de auto van m'n vriendin eens te vervangen. Kwam er achter dat dit een inbus 7 vereist, die nog niet in mijn bezit is. Vanmiddag dus maar eens een inbus-dop-setje halen van proxxon.

Liep er overigens ook tegenaan dat de kleppendekselpakking vervangen moet worden. Echter; hiervan vond ik een aanhaalmoment van 3nm terug. Heb wel een momentsleutel, maar die gaat zo laag niet. Vraag is dus; hoe weet ik wanneer ik goed zit? Er is vast een reden voor dat dit aanhaalmoment zo verschrikkelijk laag is, dus ik ben een beetje bang voor de consequenties bij te hard aandraaien.
Handvast met een kleine sleutel (waarschijnlijk dopje 10), vast is vast en niet nog verder draaien. Mijn kleppendeksel moet op 10nm en dat doe ik ook met de hand.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:27

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Afgelopen zaterdag heb ik bij Karwei het volgende setje van Mannesmann gekocht. Van 25,- voor 7,50:
Mannesmann tool
Een bescheiden/kleine ratel met 28 opzetstukjes. Uiteraard niet geschikt voor het grove autowerk, maar hopelijk wel voor het fijnere fietsenwerk enz.
(grootste dop: 13mm)

[ Voor 3% gewijzigd door bartvl op 15-08-2011 10:25 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
Leuk setje, misschien voor de handigheid nog eens een extra langer opzet stukje erbij kopen. Altijd handig in ieder geval. Zit zo te zien ook in een net en handig doosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tacoos

i am i

Richard schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:57:
[afbeelding]

216 delig E79.99

vanaf 15-08-2011.

Mooie set, als ik zo goed kijk 1/2 1/4 & 3/8
Ik stond vanmorgen dus om 08:30 voor de deur bij de plaatselijke Lidl e liep 10 min later als trotse bezitter van deze set weer de deur uit :+
Helaas nog geen tijd gehad om em te bekijken, hij ligt nog in de auto....

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Tacoos schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 10:45:
[...]

Ik stond vanmorgen dus om 08:30 voor de deur bij de plaatselijke Lidl e liep 10 min later als trotse bezitter van deze set weer de deur uit :+
Helaas nog geen tijd gehad om em te bekijken, hij ligt nog in de auto....
Kijk, dat zijn leuke reacties, dan weet ik tenminste waar ik het voor gedaan heb :)

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik wil vanavond of morgen ook even gaan kijken bij de LIDL, ben benieuwd naar je ervaringen (hij zit niet echt in de buurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Nu online

Tacoos

i am i

Waar moet ik op letten? Heb niet zoveel ervaring met dit spul.
Iig is de koffer degelijk met echte scharnieren met een pen erdoor, niet zo'n plastic vouw-scharnier. En de sluitingen zijn van metaal. Dat lijkt me wel zo degelijk.

Zojuist 1 Torx T50 bout die goed vastzat losgekregen en 1 de kop van kapot (door roest enzo pakte de bit niet meer lekker), maar bit is nog heel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:00

Christiano007

Ich bin der champion

Heb ook een Lidl setje nu thuis liggen, het lijkt wel degelijk spul. Zal morgen of overmorgen wel ff foto'tje neerzetten van de de inhoud + koffer.

Ik zoek nu ook nog een schroeverdraaier-setje , zie verschillende zoals bijv.

Afbeeldingslocatie: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/dhzcartools/article16855467.jpg
Greenline €24,95

En Afbeeldingslocatie: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/dhzcartools/article7865715.jpg
Ook greenline maar dan €27,50 en dit zijn er maar 8.

Maakt het nog veel in kwaliteit uit? Zijn beiden van Mannesmann Greenline.

[ Voor 58% gewijzigd door Christiano007 op 15-08-2011 23:32 ]

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik kwam gisteren onverwacht toch langs een Lidl, dus ik wilde even kijken naar de set.
De erg zware doos mocht ik niet in de winkel openmaken, opzich logisch. De winkelmedewerker zei dat ik de doos beter kon kopen als het niet bevalt kan ik 'm zonder probleem terug brengen.

Ik heb 'm dus nu thuis, kwaliteit lijkt vrij aardig. Ik heb het nog niet kunnen proberen. De kleine bitjes zijn wel van het cheape soort, opgeborgen in zo'n plastick reepje normaal gesproken zijn die zo stuk.
De doppen en ratels zijn best ok, vooral zijn het er erg veel. De ratels zijn ook best ok, met vergrendelingsmechanisme (een vergelijkbare set van de kijkshop heeft dat bijvoorbeeld niet). Wat niet zo mooi is aan die ratels is het handvat, daar zit redelijk hard plastic in verwerkt. Ik verwacht dat dat wel een keertje stuk gaat. Maar op zich is dat zo verholpen door er een stuk krimpkous ofzo uit voorzorg omheen te doen.
En ik vraag me af of er verloopdopjes van 1/4 naar 3/8 in zitten of van 3/8 naar 1/2, die kon ik zo snel niet vinden (er zit echt veel in).

Kortom een complete set die handig is om mee te nemen op vakantie, achterin de auto, in de voorraad kast om klusjes in huis te doen, niet voor een professionele garage. Voor mij voldoet hij wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er zit zeker niet toevallig een moment sleutel in die Lidl koffer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

XeNoBiTe schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 09:52:
Er zit zeker niet toevallig een moment sleutel in die Lidl koffer?
Momentsleutels zijn "specifiek" gereedschap en zitten eigenlijk nooit in dit soort koffers. Kijk even een paar pagina's terug, staan mooie momentsleutels van Louis.de en ook nogeens in de reclame. Wel even kijken welke waardes je nodig gaat hebben, of veel gebruikt.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Nu online

Tacoos

i am i

Bij A.T.U. (auto techniek Unger?) in Helmond (maar ze zitten ook elders) zag ik momentsleutels liggen voor ik dacht 20 euro (tot ~ 200 Nm)
http://www.atu.nl/producten/290-momentsleutel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

mr_petit schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:47:
[...]

Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt (nou ja, dat weet ik wel; van wiha of wiki), maar dat lijkt mij een beetje heel erg veel. Je zit dan namelijk eigenlijk al in 3/4"of 1"territorium.
Misschien zou je het er theoretisch me kunnen draaien, maar dan moet je ook een schroefbout uit 1e kwaliteit staal hebben.
Hoe dan ook kom je ze plenty in auto's tegen, maar niet met die momentspec, en ook niet vanwege die momentspec, waarschijnlijk alleen al vanwege het feit dat er minimaal een m16 bout oid achter zou moeten zitten. Dus zeg maar net zo als dat niet elke m14 bout met 200nm aangedraaid moet worden in de auto ;)
Inderdaad van Wiha, wat de officiële specs zijn. Natuurlijk hoeft een bout niet met dat moment aangehaald te zitten, maar het is wel een indicatie dat ze nou ook weer niet heel gangbaar zijn. Ik ben ze zelf tot nu toe eigenlijk alleen bij gordels tegengekomen. Nu zijn gordels wel dingen die je weleens los moet halen als je met een interieur los moet halen en dus vrij vaak nodig kan hebben.

Buiten het interieur ben ik ze in een gewone auto eigenlijk nog nooit van die maat tegengekomen. Gisteren aan de aandrijfas van de bus van m'n vader gewerkt (een Ford Transit T130 uit 2000 met achterwielaandrijving), en die as zat vast met T50 Torx, wat al zware bouten zijn.
Het is ook heel simpel, een grote bout kost meer dan een kleine, dus waarom zou een fabrikant een grotere monteren dan strikt nodig? Voor gordels geldt dat de bouten een bepaalde minimale breeksterkte moeten hebben en blijkbaar is daar een T60 bout voor nodig.
Een 1/2" t60 dop kan je voor een paar euro op ebay scoren. Dat die regelmatig nodig is weet ik uit ervaring omdat ik een setje heb die tot t55 gaat.......(jaja... hoe kien je dat zo uit....)

Ringratels waarvan je de kop kan buigen is niet mijn smaak (te weinig controle). Het liefst heb ik ze plat, en dan zonder omkeermechanisme. waarom? omdat die extreem veel sterker zijn.
Gebogen zonder omkeermechanisme is uiteraard niet handig.
Oh nee, het liefst heb ik uiteraard beide setjes :P
Helemaal mee eens, al miste ik gisteren wel de gebogen kop... Rechte ringen kon ik niet gebruiken, omdat er direct naast de bout een obstakel zat, en voor de gewone diep gebogen was juist weer te weinig ruimte... Leuk een bout binnen in een universele koppeling los moeten halen... (maar het is gelukt).

offtopic:
Op een iets ander punt, ik merk dat jij mij hier, maar ook in andere topics, bijzonder vaak tegenspreekt op een manier waarop in ieder geval voor mij het overkomt alsof ik altijd pure onzin uitkraam. Ja, ik haal op GoT regelmatig wiki aan als bron, waarom? Omdat het snel zoeken is en over het algemeen behoorlijk betrouwbaar. Ik heb niet de tijd om voor elk puntje er diep in te duiken en de "officiële" bronnen aan te halen, als ik al weet dat wat op wiki staat gewoon klopt.
Als ik het fout heb, ben ik de eerste om dat toe te geven, maar als je zo stellig deponeert dat ik het fout heb, zie ik ook graag dezelfde onderbouwing waarvan jij mij beschuldigd die niet te gebruiken. Ik ben iemand die van veel dingen redelijk wat weet en vaak uit ervaring spreekt en graag uitzoekt hoe het precies zit. Als er ergens een hiaat in m'n kennis zit, wil ik die juist graag verbeteren/aanvullen. Maar dat gaat moeilijk met iemand die alleen dingen zegt als "Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar..."

Laten we het volwassen en vriendelijk houden, scheelt aan beide kanten frustratie en ergernis, deal? :>
Christiano007 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 22:11:
Het verschil tussen een 1/2, 1/4, 3/8 is mij niet helemaal duidelijk. Heeft dat te maken met de kracht die op een dop staat of puur de grootte van een schroef?
Verschil is over het algemeen de maximale kracht die je over kan brengen. 1/4" houd bij 25nm eigenlijk wel op (kijk maar naar het bereik van de momentsleutels met die kop), 3/8" gaat weer wat verder, 1/2" weer verder, etc. Maar omdat het niet echt handig is om een 7mm boutje aan te gaan draaien met een 1/2" dop en ratel (los van de ruimte die de doppen en ratel kosten, is het ook qua gewicht niet echt ideaal), heb je ook kleine doppen en ratels nodig. De vuisregel die ik gebruik is tot 10mm kan met 1/4", vanaf 8 tot 16mm is 3/8" ideaal en vanaf 10 tot 34 (de grootste dop in mijn collectie) kan ik de 1/2" pakken. In de overlapgebieden is het maar net afhankelijk hoeveel ruimte ik heb, wat voor het grijpen ligt en hoe vast het moet zitten. Bekleding, afdekkappen, (kabel)beugeltjes doe ik meestal met 1/4". Die kan ik ook als schroevendraaier gebruiken, hebben weinig aanhaalmoment nodig en zitten vaak wat lastig bereikbaar. Andere bouten eigenlijk altijd met 1/2", tenzij de ruimte zo beperkt is dat de smallere kop van een 3/8" net wat beter uitkomt.

De 3/8" set heb ik dan ook als laatste aangeschaft, vooral omdat ik aan de aandrijfas van mijn vorige auto moest werken en de bouten daarvan heel dicht aan een opstaande rand zaten waardoor een 1/2" dop simpelweg niet paste... Deze kist is ook het minst gebruikt tot nu toe.
DopdeDouwer schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 09:07:
[...]
En ik vraag me af of er verloopdopjes van 1/4 naar 3/8 in zitten of van 3/8 naar 1/2, die kon ik zo snel niet vinden (er zit echt veel in).
[...]
Kijk eens naar de koppelstukken die om de lange verlengstukken zitten ;) Die zijn aan de mannelijke kant altijd de maat van het verlengstuk (bijv. 1/2") en aan de vrouwelijke kant vrijwel altijd een maat kleiner bij 1/2" (dus 3/8") en bij 1/4" precies andersom. Zo zit het bij mijn Proxxon kist, maar dit is overigens geen standaard, dus het kan best zijn dat het bij de Lidl-kist niet zo is.

Gisteren was ik met m'n vader in een DHZ-garage aan het klussen en omdat er o.a. torx nodig was, had ik bijna mijn hele collectie meegenomen. Op de werkbank stonden dus 3 kisten doppen, een kistje ring-ratels, momentsleutel en op de grond mijn normale koffer met handgereedschap (of te wel, mijn standaard collectie als ik ga sleutelen). Van verschillende andere mensen kreeg ik complimentjes over dat het er allemaal erg professioneel uitzag :*) (natuurlijk ook geholpen door het dragen van Mechanix handschoenen B) )
Altijd leuk om te horen.

Gelukkig is het niet alleen show, maar wordt het spul daadwerkelijk volop gebruikt. Mag ook wel, want er lag voor klein kapitaal :X (ik moet het eigenlijk eens uitrekenen voor hoeveel geld er precies ligt, maar alles bij elkaar zal het behoorlijk aantikken).

Maar gisteren is mijn verlangenlijstje ook gelijk weer wat uitgebreid. Er moeten een paar poelie-trekkers bijkomen, een magnetisch schaaltje en nog steeds de diepe doppen. En eigenlijk een 2de set ringsleutels, maar dan plat, ipv gebogen. Maar er moet ook altijd wel wat te wensen overblijven :+

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Laatst online: 09:13

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:54:
[...]

Voor gordels geldt dat de bouten een bepaalde minimale breeksterkte moeten hebben en blijkbaar is daar een T60 bout voor nodig.
Ik denk dat het meer een kwestie is van dat het hier bouten betreft met een hele grote kop, en dat T60 daar dan op 1 of andere manier beter mee correspondeert. Zo zit menig stuurwiel dus ook met T60 vast, maar dan met een aanhaalmoment van doorgaans tussen de 30Nm en 80Nm, en daar komen geen exorbitant grote krachten op, ook niet met een botsing (af te leiden aan de boutdiameter).

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Nu online

Tacoos

i am i

deepbass909 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:54:
[...](natuurlijk ook geholpen door het dragen van Mechanix handschoenen B) )
Bij de Lidl hadden ze ook 'werkhandschoenen', op de folder ook afgebeeld bij de doppendoos.
Deze heb ik maar ff laten liggen omdat ze me vrij dik leken, dat lijkt me onhandig en gevoelloos.

Hoe dik zijn die mechanix'? Was je die ooit uit? Werkt dat fijn?

Edd China van Wheeler dealers lijkt een soort latex/nitrile te dragen, gaan die niet snel kapot en ongelofelijk zweten?
mr_petit schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:18:
[...]

Ik denk dat het meer een kwestie is van dat het hier bouten betreft met een hele grote kop, en dat T60 daar dan op 1 of andere manier beter mee correspondeert. Zo zit menig stuurwiel dus ook met T60 vast, maar dan met een aanhaalmoment van doorgaans tussen de 30Nm en 80Nm, en daar komen geen exorbitant grote krachten op, ook niet met een botsing (af te leiden aan de boutdiameter).
Bouten/schroeven zjn genormaliseerd. Dwz dat de maatvoering is vastgelegd in normen, dus bij een zekere boutkopdiameter hoort een boutdiameter.
Daarom denk ik dat het wel degelijk om de sterkte van de bout gaat. Vergis je niet in de krachten die optreden bij een botsing!

edit:
over boutkop toegevoegd

[ Voor 41% gewijzigd door Tacoos op 16-08-2011 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
Louis.de heeft inderdaad wel nette prijzen, maar ik zoek meer een bereik tussen de 10 en 100/120 Nm. Dan heb ik voldoende aan slechts een model. Tool&more verkoopt er wel een voor 30 euro, dat vind ik een aardige prijs. Maar ik ga zeker ook nog even bij de autospeciaalzaak hier om de hoek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Tacoos schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:07:
[...]

Bouten/schroeven zjn genormaliseerd. Dwz dat de maatvoering is vastgelegd in normen, dus bij een zekere boutkopdiameter hoort een boutdiameter.
Daarom denk ik dat het wel degelijk om de sterkte van de bout gaat. Vergis je niet in de krachten die optreden bij een botsing!
Nee, dat zeg je verkeerd: er bestaan normen over bouten en schroeven. Dat houdt niet in dat elke bout daaraan voldoet. Indien dat laatste het geval is, spreek je van een speciaalbout of speciaalschroef. (een norm is niet meer of minder dan een systeem wat iemand ooit een keer bedacht heeft)
En auto's zitten daar werkelijk vol mee. Ga maar eens een keer sleutelen :+
Als de krachten bij een botsing betreffende het stuurwiel danwel de gordels heel groot zouden zijn, dan zou het een heel onveilige auto zijn (denk daar maar eens over na ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Nu online

Tacoos

i am i

mr_petit schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:28:
[...]

Nee, dat zeg je verkeerd: er bestaan normen over bouten en schroeven. Dat houdt niet in dat elke bout daaraan voldoet. Indien dat laatste het geval is, spreek je van een speciaalbout of speciaalschroef. (een norm is niet meer of minder dan een systeem wat iemand ooit een keer bedacht heeft)
En auto's zitten daar werkelijk vol mee. Ga maar eens een keer sleutelen :+
Als de krachten bij een botsing betreffende het stuurwiel danwel de gordels heel groot zouden zijn, dan zou het een heel onveilige auto zijn (denk daar maar eens over na ;))
Mis: de krachten zijn enorm (afhankelijk van bijvoorbeeld de snelheid en het object waar je tegen aan botst).
Je hebt wel systemen die de krachten reduceren, zoals kreukelzones, maar dat wil niet zeggen dat ze daarmee laag worden, hooguit minder schadelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

[...]

Bij de Lidl hadden ze ook 'werkhandschoenen', op de folder ook afgebeeld bij de doppendoos.
Deze heb ik maar ff laten liggen omdat ze me vrij dik leken, dat lijkt me onhandig en gevoelloos.

Edd China van Wheeler dealers lijkt een soort latex/nitrile te dragen, gaan die niet snel kapot en ongelofelijk zweten?
Ik heb ze ook gezien, en heel rap weer terug gelegd. Veel te veel stof op de palmen en vingers. De Mechanix (overigens voor een prikkie uit China laten komen, dus 99% zeker imitaties) zijn vrijwel glad op de vingers en palmen en werken over het algemeen fijn. Maar bij elke stoffen/(kunst)leren handschoen geldt dat je gevoel in de vingers verliest. Voor het met de vingers aandraaien van een bout of moer trek ik ze al snel uit.
Het is voor mij vooral om de handen relatief schoon te houden, meer grip te hebben op gereedschap, algemene bescherming van de handen en wat makkelijker warme delen aan te kunnen raken.
Vooral als je aan remmen of smerige delen van de motor werkt is het erg prettig om handschoenen te dragen. Je handen blijven echt veel schoner (ook prettig als je door de weeks werk hebt waarbij je er verzorgd uit moet zien)

Ook hadden de Mechanix een soort van "inwerk" periode. De stof begint wat dunner en soepeler te worden, waardoor ze steeds prettiger dragen en werken. En als ze smerig zijn, gaan ze in de wasmachine en zijn ze weer schoon.

Edd China draagt nitrile handschoenen. Die zijn sterker dan latex en bestand tegen organische vloeistoffen, zoals olie, benzine en terpentine. Maar ze kunnen nog steeds scheuren als je een scherp randjes raakt. Daarnaast kunnen ze zweterig voelen, want ze ademen niet.
[...]

edit:
over boutkop toegevoegd
Precies. Voorbeeldje, als sport doe ik aan klimmen. De touwen en materialen die ik gebruik zijn getest op een treksterkte van 20 kilonewton of meer. Simpel omgerekend is dat dus 2000kg trekkracht. Overkil? Zolang je niet valt en rustig gaat hangen wel, dan komt de trekkracht echt niet boven de 200kg, maar wat als ik 5 meter val? Of 10 meter? Dan komt de impuls ineens wel richting de 10 kN of meer... En dan praat ik echt niet over klappen in de orde van grootte waaraan een gordel bij een botsing aan blootgesteld wordt. Dat loopt op tot vele g's. Bij klimmen hem je namelijk nog een paar "dempers" in hele systeem zitten die heel veel van de directe klap opvangen.

Op deze site staat een leuk rekentooltje om de impact van een crash uit te rekenen. Als ik mijn gegevens invoer (85 kg) en een crash maak met 50km/u en een remweg van 2 meter (dus tegen een betonnen muur en alleen de kreukelzone als remweg), kom ik op een impact van 13 kN uit. Bij 80km/u al op 34 kN en bij 120 op 77 kN. Dat zijn echt geen zachte klappen die de kop van een bout op moet kunnen vangen.

Echt, als een autofabrikant het af zou kunnen doen met een ordinair M10 boutje, had die ook echt wel op die plek gezeten. Ter info, bij mijn Cabrio zit de gordel onderaan vast aan een stang die met een M10 bout aan de carrosserie vast zit. Maar deze M10 bout is bepaald geen ordinaire bout. Het is zonder twijfel één van de zwaarste bouten die in de auto te vinden zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dan moet je maar eens de rest van je bouten en schroefverbindingen controleren.....
bijv de bout waarmee je diff vastzit, je wielen, een wielnaaf zelf is ook niet mis......
Allemaal veel zwaarder dan die 7 ton. Maar goed, welke rating heeft die bout dan volgens jou? 8.8? 12.2?
Dat kan je ook zien in de aanhaalmomenten die er voor staan. Een beetje wielnaaf moet je met 200Nm+ aantrekken...... Die krijgt ook vele harder klappen te verduren. Bij die gordelbout moet 70kg in 2m opgevangen worden bij 120km/u. De wielophanging moet het gewicht van de gehele auto opvangen en krijgt klappen die hij in enkele decimeters moet dempen.
Dat is dus absoluut van een hele andere orde. Een gordelboutje stelt in die context helemaal niets voor. De verankering in het chassis van de gordel stelt namelijk ook niet zo veel voor, net als bijv. hoe een autostoel in het chassis zit geschroefd. Gewoon kijken hoe dat soort constructies in elkaar zitten en je zal tot dezelfde conclusie komen.

Nieuwe profi tools binnen:
Grote UNC en UNF tapset!
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/c5/tools/uncunf.jpg

Die had ik nog niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Richard schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 10:24:
Louis.de 150-delig 1/4 1/2 3/8 E69,95 (verzendkosten E7,95)
[afbeelding]
Om hier even op terug te komen: ik ben er ondertussen achter dat de bitjes van zeer slechte kwaliteit zijn. Als je ze zwaarder belast, buigen ze simpelweg mee. Net als de 49 cent imbus-setjes van de Wibra zeg maar...
Bij fatsoenlijke bitjes verwacht ik een staalsoort die simpelweg niet plastisch vervormt, maar hooguit afbreekt als het te gek wordt. Zelfs mijn schroevendraaiers van 79 cent bij de Action zijn veel harder dan deze bitjes!

Oftewel eigenlijk ben ik nu op zoek naar een kwaliteitssetje bitjes, die ook op een ratel passen i.v.m. aanhaalmomenten.

Waar ik ook naar op zoek ben, zijn simpelweg stukken staal... Ik loop er regelmatig tegenaan dat ik de meest simpele dingen niet heb, en ook niet weet waar ik het zou kunnen kopen. Een stukje buis om iets door te slaan, een stukje plaat om even ergens tussen te leggen, etc. Zeg maar hetgeen wat ik in de afvalbak verwacht bij mensen die er vaker mee werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

edit:
over boutkop toegevoegd
Mechanix handschoenen zijn ideaal om gewoon mee aan bouten en moeren, uitlaten, remmen/ophanging en weet ik veel wat te sleutelen. Het wat grovere werk in het algemeen. Ik gebruik ze eigenlijk vooral tegen de smeer en om kleine wondjes te voorkomen.
Bij werken aan de motor zelf gebruik ik altijd Ansell handschoenen, welke speciaal geschikt zijn voor chemische stoffen en gebruikt worden in laboratoria etc. Die bieden dus vanzelfsprekend ook goede bescherming tegen olie, benzine, koelvloeistof etc, wat Mechanix handschoenen absoluut niet doen, sterker nog, die zuigen zich gewoon vol met benzine en dat is echt klote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
mr_petit schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:37:
Nieuwe profi tools binnen:
Grote UNC en UNF tapset!
Kom je dat soort schroefdraad nog wel eens ergens tegen?

Simpele werkhandschoenen werken al als je wat meer kracht moet zetten of het nog net iets te heet is.
Als je uitschiet haal je wat minder snel iets open.

De nieuwerwetse handschoenen heb ik nog niet getest, collega was er wel tevreden over bij vettige olieklusjes.

[ Voor 37% gewijzigd door bouwfraude op 21-08-2011 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja zat. Ik had unf toevallig nodig om een stuk luchtgereedschap te modificeren (boorkop zat met unf draad, dus de alternatieve kop moest dat ook hebben.
En hier wordt ook nog wel eens aan oude motoren/autos gesleuteld, dus ook van meer exotische draad (bijv. BSC=britisch standard cycle) heb ik tappen.

Niet dat ik gelijk 123 alle tappen uit die set nodig heb, maar het is handig te hebben. Ik gebruik het ook professioneel, dus spelen kosten ook minder een rol. Grootste probleem is altijd waar laat je alle zooi. (daarvoor heb ik een enorme ladenkast, maar die raakt ook al behoorlijk vol en elke keer dat je iets in laden wilt stoppen moet je die la weer compleet herordenen (er moet dan namelijk vaak iets anders uit))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
mr_petit schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 19:15:
(daarvoor heb ik een enorme ladenkast, maar die raakt ook al behoorlijk vol en elke keer dat je iets in laden wilt stoppen moet je die la weer compleet herordenen (er moet dan namelijk vaak iets anders uit))
Handige dingen, die ladekasten en er kan er vast nog wel een naast :)
Zelf vind ik het fijn als dingen op de zelfde plek liggen en daar ook blijven.
Idealiter dan, het komt er meestal op neer dat ik langer naar spullen zoek dan sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Als er nog een naast moet dan moet mijn kolomboormachine weer verhuizen... :X

Maar meestal heb ik (bijv.) in een la de tappen, reserveboren en gatenboren liggen. Als er dan meer tappen bij komen, dan moeten bijv. de gatenboren het veld ruimen. Daar moet je dan weer een andere logische plek voor vinden. Ik heb overigens wel op alle laden heel veel magneetstickers zitten met aanduiding wat er inzit. Als ik dus de gatenboren verhuis kan het stickertje gewoon mee ;)
En een nieuwe kast erbij is ook best zoeken (je moet er tegenaan lopen). Nieuw kost zo'n kast ruim meer dan 2000 euro, en gebruikt zijn ze ook gewild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

En ik heb weer wat speelgoed erbij:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-sVLFZrGJTxE/Tlv20bAIN9I/AAAAAAAACYY/k8aXeaFLcps/s640/2011-08-29%25252022.22.03.jpg
Een top kwaliteitssetje griptangen van de Lidl :+ Nog geen €5 voor 3 tangen. Nu ging ik vooral voor de C-klem tangen (als ik weer eens iets moet lijmen, kan ik hier tenminste permanente druk uitoefenen op het te lijmen onderdeel) en had er minimaal 3 nodig. Dus dan maar 3 setjes aanschaffen met als bonus de andere grip-tangen.
Is de kwaliteit goed? Mwah, ik zou ze niet echt vertrouwen als ik ze echt als griptang nodig zal hebben (een goede komt nog wel een keer), maar om even iets op z'n plek te houden zijn ze goed genoeg.

En nog meer Lidl-madness :+
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-mYwaxeq9okU/Tlv2vUJp-DI/AAAAAAAACYU/srIpy2j0A1I/s640/2011-08-29%25252022.22.57.jpg
Een oplaadbare LED-lamp met magnetische voet en verstelbare kop (altijd makkelijk) en een digitale schuifmaat. Lees toch net iets makkelijker af dan een traditionele. Ook hiervan heb ik niet een al te hoge pet op, maar het is nauwkeurig genoeg om even snel de bout-diameter o.i.d. op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Nu online

Tacoos

i am i

Ik moet nodig een nieuwe TL looplamp.
Afgelopen zondag bij vervangen van de multiriem bleek de oude dood en de behuizing was 'uit veiligheids overweging' niet te openen, dus lamp vervangen ho maar!
Een riem om de looprollen lussen met een zaklamp in je smoel is niet handig..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 19:34
Heb deze zaterdag een ratel-ringsleutelset v/d Aldi gekocht, slechts 11,99!

De sleutels zitten in een metalen doosje en het voelt allemaal wel vrij stevig..de tijd zal uitwijzen wat de kwaliteit is.

Afbeeldingslocatie: http://i678.photobucket.com/albums/vv149/tommy058/IMG-20110830-00023.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Tacoos schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:22:
Ik moet nodig een nieuwe TL looplamp.
Afgelopen zondag bij vervangen van de multiriem bleek de oude dood en de behuizing was 'uit veiligheids overweging' niet te openen, dus lamp vervangen ho maar!
Een riem om de looprollen lussen met een zaklamp in je smoel is niet handig..... 8)7
TL is passé, koop gewoon een oplaadbare LED-looplamp. Die ik poste heeft me 2-tientjes gekost en geeft een beste bak licht dat behoorlijk directioneel is (dus laat zich goed mikken).

Ik heb nog een andere oplaadbare liggen, maar die is niet helemaal lekker meer (en ook niet open te maken :( ) en mist de magnetische basis met verstelbare kop.
Sowieso is een goede lamp wel prettig, zelfs als de zon fel schijnt. De motorruimte blijft toch een donker hol...
BlackLabel01 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:11:

De sleutels zitten in een metalen doosje en het voelt allemaal wel vrij stevig..de tijd zal uitwijzen wat de kwaliteit is.

[afbeelding]
Voor dat bedrag is de gok wel te nemen. Ik vraag me alleen elke keer af hoe sterk dat soort (dus 2 geklonken platen met ertussen het mechaniek) werkelijk zijn... Ik heb ooit heel bewust de Gedore's gekocht omdat deze gesmeed en massief zijn.
Maar eerlijk is eerlijk, ik gebruik de ringratels zelden voor klussen waar kracht voor nodig is, maar waar je vooral veel moet draaien om een moer of bout los te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:45
deepbass909 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:55:
[...]

TL is passé, koop gewoon een oplaadbare LED-looplamp. Die ik poste heeft me 2-tientjes gekost en geeft een beste bak licht dat behoorlijk directioneel is (dus laat zich goed mikken).
En daarom is juist TL heerlijk, overal licht en niet zoals bij LED waar je het mikt werkt veel fijner. Ook ben je niet direct verblind als je er een keer inkijkt..
Voor het werk heb ik ook een LED accu geval, maar zodra ik echt licht nodig heb komt de 100watt spaarlamp lichtbak tevoorschijn, is zoveel fijner als LED wat veel te gericht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni

[afbeelding]
Leuke set, vooral dat je ze kan stellen is handig. Ik heb dat niet en heb me zo al eens in de nesten gewerkt (bout kon niet meer terug, maar ook niet meer er uit en ringsleutel nog niet verder bewegen - oplossing was boutje doorslijpen). Verder gewoon met beleid gebruiken, echt kracht zetten overlaten aan je gewone ringsleutels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Vind ik ook, ik heb ook een LED looplamp gehad maar binnen een jaar hielden steeds meer LEDS ermee op. TL geeft ook een veel mooier lichtbeeld, kan je 's avonds ook mooi ergens in je motorkap prikken en je hebt overal licht, met LED toch veel minder imo.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

DopdeDouwer schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 09:07:
Ik heb 'm dus nu thuis, kwaliteit lijkt vrij aardig. Ik heb het nog niet kunnen proberen. ...
Kortom een complete set die handig is om mee te nemen op vakantie, achterin de auto, in de voorraad kast om klusjes in huis te doen, niet voor een professionele garage. Voor mij voldoet hij wel denk ik.
Gisteren voor het eerst de LIDL doppenset geprobeerd. Motorblok, versnellingsbak en aandrijfas deels uit elkaar gehaald. Ging best lekker, ookal zat het merendeel erg vast. De 3 ratels en bijbehorende doppen overlappen elkaar dus voor een boutje 11 bijvoorbeeld kan je kiezen uit 3 ratels. De steek/ringsleutels zijn zoals verwacht wel crap, flink vast zittende moer durfde ik niet los te draaien met de ringsleutel, omdat de bout anders zou beschadigen. Een ander setje sleutels (ook van Lidl) was veel beter, die ga ik omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft

[afbeelding]
Bij zulke sleutels ga ik er altijd vanuit dat je ze niet zwaar moet belasten. Maar hetzelde idee heb ik bij gewone ratelsleutels ook. Geen idee of dat waar is, maar als het vast zit/moet pak ik voor het eerste/laatste stukje altijd iets zonder ratelmeganisme.
Zo'n ratelsleutelsetje staat nog wel op m'n verlanglijstje, maar die van Louis.de vond ik er op de foto (!) al gammel uitzien. Het lijkt me vooral praktischer dan een dopratel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

DopdeDouwer schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:13:
[...] Een ander setje sleutels (ook van Lidl) was veel beter, die ga ik omwisselen.
Interessant om te lezen dat het ene setje van de lidl aanzienlijk beter is dan het andere (betreffende de sleutels dan in dit geval).

Was dat 'betere setje' een los setje steeksleutels en de mindere dus de steeksleutels uit dit dopsleutelsetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Dat klopt. Ik kan het "goede"setje niet terug vinden op i-net. Is al een paar jaar oud, zat in een kartonnendoosje. Maak wel een keer een fototje van de verschillen.

[ Voor 17% gewijzigd door DopdeDouwer op 31-08-2011 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Nu online

Tacoos

i am i

TerminalNL schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:02:
[...]

En daarom is juist TL heerlijk, overal licht en niet zoals bij LED waar je het mikt werkt veel fijner. Ook ben je niet direct verblind als je er een keer inkijkt..
Voor het werk heb ik ook een LED accu geval, maar zodra ik echt licht nodig heb komt de 100watt spaarlamp lichtbak tevoorschijn, is zoveel fijner als LED wat veel te gericht is.
I second that! Ik wilde juist een niet zo gerichte lamp, die breed en niet te fel lekker veel verlicht.
Overigens heb ik nog ergens een LED variant van diezelfde tl-looplamp. Alleen is die oplaadbaar en dus draadloos te gebruiken.
Dat klinkt minder handig dan het is, want in de praktijk issie dus leeg als je em nodig hebt (als je em niet vaak gebruikt dan). Bovendien is het licht idd niet echt fijn.

en nog erger: ik kan em niet vinden......zal de kinderen maar de schuld geven O-)

Ik heb van die Lidl set de ring/steek sleutels nog niet zo bekeken, maar ze lijken me beter dan het budget setje wat ik ooit voor bijna nix bij de bouwmarkt heb gekocht. En voor het echte werk heb ik nog een Facom set liggen....

[ Voor 10% gewijzigd door Tacoos op 31-08-2011 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik vind die magnetische ledlampjes wel aardig hoor.
Meestal gebruik ik bij groot sleutelwerk beide. Momenteel ligt de halve motor uit m'n auto (supercharger aan het monteren), en er hangt een tl aan de bovenkant van m'n motorkap, en ik gebruik een led looplamp (met magnetische voet dus) in de hand om eea echt bij te lichten.
Best of both worlds dus ;)
Vooral het draadloze icm magnetische is heel makkelijk; ook onder een brug (net als een magnetisch schoteltje)

Nadeel van die ledlampen vind ik dat als je een foto met je telefoon maakt, het licht toch behoorlijk paars wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 17:24:
Ik vind die magnetische ledlampjes wel aardig hoor.
Meestal gebruik ik bij groot sleutelwerk beide. Momenteel ligt de halve motor uit m'n auto (supercharger aan het monteren), en er hangt een tl aan de bovenkant van m'n motorkap, en ik gebruik een led looplamp (met magnetische voet dus) in de hand om eea echt bij te lichten.
Best of both worlds dus ;)
Vooral het draadloze icm magnetische is heel makkelijk; ook onder een brug (net als een magnetisch schoteltje)

Nadeel van die ledlampen vind ik dat als je een foto met je telefoon maakt, het licht toch behoorlijk paars wordt.
Ik denk dat daar ook wel een verschil zit met hoe ik sleutel. Ik werk nooit binnen (bij gebrek aan een garage/werkplaats), dus is er in principe altijd wel licht genoeg en heb ik alleen een lamp nodig om bij te lichten. Dan is het felle en directionele juist erg prettig.
Maar groot nadeel, na 4 uur zijn ze meestal wel leeg :(

Een magnetisch schoteltje staat echt zo hoog op mijn verlangenlijstje... Helemaal sinds er van de week weer een moertje in de put verdween omdat hij wegrolde van de bewaarplek :(
Nog een maandje, dan ben ik jarig. Dit zijn wel mooie cadeaus daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
deepbass909 schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 16:30:
[...]
Een magnetisch schoteltje staat echt zo hoog op mijn verlangenlijstje... Helemaal sinds er van de week weer een moertje in de put verdween omdat hij wegrolde van de bewaarplek :(
Nog een maandje, dan ben ik jarig. Dit zijn wel mooie cadeaus daarvoor.
Een los magneetje in een plastic bakje werkt ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Als je goed rondkijkt kan je die schaaltjes voor iets van 3 euro scoren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
Iemand van hier die nog voor een goedkoop compressor setje gaat van de LIDL?

http://www.lidl.nl/cps/rd...lein+17%2F19&ar=2&nf=True

De compressor is met 24 liter erg klein, maar verder is het wel allemaal erg handig spul! Als je wat vaker klust helemaal, of al was het maar om de bandjes van de auto/motor/brommer/fiets etc. bij te houden.

• JT
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Ben op zoek naar een setje met een ratel, doppen 8-19 ongeveer (19 moet erbij zitten) en zou mooi zijn als er ook bitjes bij zitten. Nou heb ik even rondgekeken, omdat die mijn 2e setje wordt (heb al 216 delige Mannesmann set) wil ik er niet al teveel voor uitgeven, maar ik wil ook niet dat ik zachte klotebits heb en doppen waarmee ik koppen naar de klote draai. Wie heeft er een suggestie? Had iets gevonden van Superlock, maar dat zegt me echt niks.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

JT schreef op donderdag 08 september 2011 @ 08:38:
Ben op zoek naar een setje met een ratel, doppen 8-19 ongeveer (19 moet erbij zitten) en zou mooi zijn als er ook bitjes bij zitten. Nou heb ik even rondgekeken, omdat die mijn 2e setje wordt (heb al 216 delige Mannesmann set) wil ik er niet al teveel voor uitgeven, maar ik wil ook niet dat ik zachte klotebits heb en doppen waarmee ik koppen naar de klote draai. Wie heeft er een suggestie? Had iets gevonden van Superlock, maar dat zegt me echt niks.
Kijk eens @ Louis.de stuur maar een PM voor een 15% kortingsbon. Verzendkosten zijn E6,95

Edit: Zoiets: http://www.louis.de/_1022...rtnr_gr&artnr_gr=10003241

Nog in de reclame ook uit de Augustus folder.

[ Voor 11% gewijzigd door Richard op 08-09-2011 09:31 . Reden: zie edit tags. ]

20*350ZO45°

• RemcoDelft
Richard schreef op donderdag 08 september 2011 @ 09:16:
[...]

Kijk eens @ Louis.de stuur maar een PM voor een 15% kortingsbon. Verzendkosten zijn E6,95
Kortingsbon werkt niet op artikelen die al meer dan 15% zijn afgeprijsd.
Die van Louis heeft dus "zachte klotebits":
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2chxkt5.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door RemcoDelft op 08-09-2011 09:39 ]

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 19:37:
Als je goed rondkijkt kan je die schaaltjes voor iets van 3 euro scoren :P
Klopt, maar ik ben over iets meer dan een maandje jarig en het is altijd een gedoe om een lijstje te maken met betaalbaar spul erop. En juist dit is wel leuk om te vragen en kunnen familie en vrienden moeilijk het verkeerde merk/kwaliteit kopen.

Ik zoek trouwens nog een gereedschapskoffer. Ik heb er nu één die ik ooit bij de Karwei heb gekocht voor weinig en op een Parat lijkt, maar iets minder degelijk is (heeft kunststof schalen maar is qua inrichting vergelijkbaar met de bekende alu-koffers). Parat is mooi, maar voor de hobbyist wat erg prijzig en overbodig zwaar uitgevoerd. Ik zoek dus een simpele koffer voor erbij in de prijs-range van ongeveer €100

Om een idee te geven, dit is de koffer die ik nu al heb en waar ik dus eigenlijk een 2de van zoek (deze wordt niet meer gemaakt :( en zit inmiddels overvol (veel voller dan op de foto's) )
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-o_TIPuFdMec/SXM3FllsddI/AAAAAAAAAt4/sMQw-Lh4C40/s640/17012009115.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-fZrP4bw31FE/SXM3CpmoIoI/AAAAAAAAAtc/W7X8agYcqIg/s640/17012009112.jpg

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 16:34

911GT2

en blazen maar!

Yonni schreef op woensdag 07 september 2011 @ 13:53:
Iemand van hier die nog voor een goedkoop compressor setje gaat van de LIDL?

http://www.lidl.nl/cps/rd...lein+17%2F19&ar=2&nf=True

De compressor is met 24 liter erg klein, maar verder is het wel allemaal erg handig spul! Als je wat vaker klust helemaal, of al was het maar om de bandjes van de auto/motor/brommer/fiets etc. bij te houden.
Niet voor de compressor, maar de slang en de slagmoersleutel ga ik wel proberen, owja en het straalpistool... voor die paar keer dat ik het nodig heb lijkt het me voldoende ;)

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:17

Youk

Volvo For Life

Een slagmoersleutel zou ik ook wel willen, maar mijn compressor heeft geen vat, dus ik vrees dat dat niet goed gaat werken.

Volvo Classic Club Belgium

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Schoonvader op de hoogte gesteld van de compressor-toebehoren. Alles wat hij koopt hoef ik niet meer te kopen :X

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 22:48
JT schreef op donderdag 08 september 2011 @ 08:38:
Kraftwerk heeft leuke setjes voor een schappelijke prijs, met levenslange garantie.

Heb er zelf een set van, bevalt me erg goed!

• Yonni
Richard schreef op donderdag 08 september 2011 @ 17:52:
Schoonvader op de hoogte gesteld van de compressor-toebehoren. Alles wat hij koopt hoef ik niet meer te kopen :X
Heel handig, heb ik met m'n broer 8) . Als je eenmaal eens met lucht hebt gewerkt, tsja, dat werkt gewoon heerlijk op bepaalde momenten. Bouten/moeren die beetje vast gerot zitten? WD40, laten weken en daarna met lucht aan de gang. Die tikt 'm er zo beetje bij beetje van d'r vanaf terwijl je met de hand ze kapot had getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Vanaf volgende week zaterdag (17 september) bij de Aldi:
Afbeeldingslocatie: http://aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_37/BILD09.JPG
EUR 36,99... Lijkt me een mooi setje voor m'n collectie.
Ik verbaas me wel over de maten: het loopt simpelweg per mm op! 23, 25, 26 en 28 zijn voor zover ik weet geen standaard-maten (en komen ook niet voor in m'n doppenset). Ik kan me ook niet voorstellen dat ik ze ooit nodig heb, dus vraag me af waarom ze erin zitten...

[ Voor 42% gewijzigd door RemcoDelft op 11-09-2011 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
14, 16 en 18 zijn ook wat zeldzaam.
Ik heb laatst wel een bit-setje bij de Lidl gehaald, deze heeft als voordeel dat de bitjes vergrendelen in de houder en niet alleen met een magneetje op de plek worden gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
bouwfraude schreef op zondag 11 september 2011 @ 12:38:
14, 16 en 18 zijn ook wat zeldzaam.
Ik heb laatst wel een bit-setje bij de Lidl gehaald, deze heeft als voordeel dat de bitjes vergrendelen in de houder en niet alleen met een magneetje op de plek worden gehouden.
14 is een standaard maat bij veel Japanse auto's net als 12 ;)

Ik heb hier trouwens ook een set aan het bord hangen waarvan ik de helft van de maten ook nog nooit gebruikt heb, maar het staat wel leuk aan het bord. Heel af en toe kom ik nog wel eens een vreemde maat tegen bij oude waterleiding of verwarmingsbuizen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:45
Dat zijn geen vreemde maten, maar engelse maten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Erg grappig :P.
Maar in moderne auto's kom je bijv. heel veel 16 tegen voor m10 bouten.
Dus daar waar voorheen 17 werd gebruikt (als 'standaard') zit er nu vaak een 16mm kop op (op miljoenen bouten scheelt dat kennelijk).
Lastige is dat vaak de ene bout wel 16 is, en de andere weer 17 (als ik bijv. naar mijn bmw kijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

TerminalNL schreef op zondag 11 september 2011 @ 18:56:
ze passen op engelse maten bedoel je, pas op dat je de bouten/moeren niet stuk draait met metrisch gereedschap 15mm op een 1/2 inch bv.

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
TerminalNL schreef op zondag 11 september 2011 @ 18:56:
>:)

Zou je denken idd. maar de Engelse varianten hangen hier ook aan het bord, en pasten dus niet ;)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Vooral de ophanging van mijn Alto hangt aan elkaar van 14mm bouten. Een 14mm dop past er iig perfect op, dus ik denk niet dat dit een engelse (9/16?) maat is. 12mm kom ik ook geregeld tegen.

Hetzelfde geld voor mijn Impala, daar komt 14mm ook vaak terug, maar dan zit ie meestal erg strak om de bout heen (geen probleem, draai je iig niet snel iets kapot) dus dat zullen wel engelse maten zijn.

Als ik naar de slijtage kijk wordt mijn 14mm dop ook verreweg het meest gebruikt trouwens :P

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 16:34

911GT2

en blazen maar!

911GT2 schreef op donderdag 08 september 2011 @ 16:27:
[...]

Niet voor de compressor, maar de slang en de slagmoersleutel ga ik wel proberen, owja en het straalpistool... voor die paar keer dat ik het nodig heb lijkt het me voldoende ;)
Ik heb ze vanmorgen gehaald, slagmoersleutel, slanghaspel en straalpistool.

Eerste indruk, precies wat je voor die prijs mag verwachten. Redelijk spul voor een nette prijs. Ik heb het echter alleen maar visueel kunnen inspecteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

kendo schreef op zondag 11 september 2011 @ 14:36:
[...]

14 is een standaard maat bij veel Japanse auto's net als 12 ;)

Ik heb hier trouwens ook een set aan het bord hangen waarvan ik de helft van de maten ook nog nooit gebruikt heb, maar het staat wel leuk aan het bord. Heel af en toe kom ik nog wel eens een vreemde maat tegen bij oude waterleiding of verwarmingsbuizen.
Als je mijn doppenset bekijkt, kan je inmiddels precies zien welke maten BMW vooral gebruikt, die zijn namelijk smerig. Ik gebruik misschien 25% van alle maten, de rest staat vooral mooi te zijn in de kist _O-

Ik ga vanmiddag even langs de Lidl voor de slagmoersleutel. Voor dat geld wil ik de gok wel wagen. Een compressor komt later wel, bij huis ga ik de slagmoersleutel niet gebruiken en echt ruimte voor een compressor heb ik niet. Waarom dan wel de slagmoersleutel? Bij m'n pa staat een redelijk zware compressor (minimaal net zo zwaar als die van de Lidl, waarschijnlijk zwaarder) en daar sleutel ik altijd. Dat zal ook de plek zijn waar ik voorlopig de slagmoersleutel vooral zal gebruiken. En dergelijke compressors zijn vaker voor dat bedrag te krijgen (bij de Praxis staat hij nu maar dan van Einhell ook voor €99 inc. toebehoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
Beter heb je er eentje met minimaal 100 liter inhoud, heb je veel meer aan. Je staat er van te kijken hoe snel je anders 'doorheen' gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Klopt, maar die dingen zijn gelijk zo groot en onhandelbaar... Als ik nu een compressor zou kopen, moet deze makkelijk verplaatsbaar zijn. Als je een garage hebt, en hij dus mooi op een vast plekje kan staan, zou ik ook een grotere kopen. 24 liter ga je namelijk inderdaad snel doorheen. Even banden op druk brengen red ik met de compressor van m'n pa (ook 24 liter) vaak maar net...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
Handelbaarheid is een ander punt ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik heb wel een niet :+ pistool gekocht en de slagschroevendraaier, stonden nog karrenvrachten @ Lidl Bergen op Zoom. Iemand die dus interesse heeft, hoeft niet speciaal nu nog "te vliegen", morgenochtend zullen er ook nog wel een aantal liggen.

20*350ZO45°

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kent iemand dit merk en evt deze set: LIPPRO DOPPENSLEUTELSET 25 DELIG Chroom vanadium 8-32! .
Alleen vandaag voor 39,95.
De maten zouden voor mijn huis-tuin-en-keuken-gebruik prima voldoen, maar heeft dit enige kwaliteit? Ik kan eigenlijk niets over dit merk vinden en http://www.lipprotools.com/ ziet er wat goedkoop uit.

• RemcoDelft
jurk738 schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 11:00:
Kent iemand dit merk en evt deze set: LIPPRO DOPPENSLEUTELSET 25 DELIG Chroom vanadium 8-32! .
Alleen vandaag voor 39,95.
De maten zouden voor mijn huis-tuin-en-keuken-gebruik prima voldoen, maar heeft dit enige kwaliteit? Ik kan eigenlijk niets over dit merk vinden en http://www.lipprotools.com/ ziet er wat goedkoop uit.
Om m'n vader te citeren: Voor die prijs kan je er geen buil aan vallen!
Zo'n zelfde set van een goed merk (Stahlwille o.i.d.) kost ruim 1000 euro, per dop dus meer dan deze hele set. Dat gezegd hebbende: als amateur kan ik prima uit de voeten met goedkopere setjes, het moet gek lopen wil ik die verslijten/slopen, tenzij moeren heel erg vast zitten.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

RemcoDelft schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 11:18:
[...]

Zo'n zelfde set van een goed merk (Stahlwille o.i.d.) kost ruim 1000 euro, per dop dus meer dan deze hele set. Dat gezegd hebbende: als amateur kan ik prima uit de voeten met goedkopere setjes, het moet gek lopen wil ik die verslijten/slopen, tenzij moeren heel erg vast zitten.
Daar ben ik het niet mee eens, als de kwaliteit zo slecht is dat je meteen de doppen doordraait dan is het gewoon weggegooid geld, hoe goedkoop het ook is.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
Zit wel een mooi wringijzer bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
Dit ziet er ook wel netjes uit vind ik. Mooie Bahco dopsleutel set. Zelf wacht ik nog even, maar misschien interessant voor een andere Tweakert : http://www.tool2day.nl/?a...&a_bid=964b8d5d&data1=jab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

RemcoDelft schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 11:18:
[...]

Whut? Waar wil jij een 25-delige Stahlwille doppenset vandaan halen die meer dan €1000 kost? In de online-shop van Stahlwille is alleen een 50-delige set die boven de €1000 uitkomt, vergelijkbare kistjes met die eerdere genoemde zitten rond de €300
(zie hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Woei, sinds vandaag weer nieuw speelgoed:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-fnIvNZEN-Mk/TojfSfMM09I/AAAAAAAACZE/CmJ89-PJmgQ/s640/2011-10-02%25252023.54.59.jpg
  • Een complete set trim en bekleding verwijderaars/wiggen
  • Losse metalen trimverwijderaar
  • Magnetisch schaaltje
  • Slagmoerdoppen voor wielmoeren en bouten (met kunststof huls tegen beschadigen van de velg)
  • Voorscherm beschermer
Van mijn lieve ouders voor mijn verjaardag gekregen O+

Nu kan ik tenminste de deurpanelen van m'n cabrio gaan fixen en als ze dan weer los moeten, ze loshalen zonder dat ik de steunen van het paneel lostrek.
De blauwe wiggen zijn van kunststof en verbazingwekkend sterk en de kans dat je daarmee lak beschadigd is minimaal. Het schaaltje heeft een nette rubberen voet, dus die zal ook niet snel iets beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Zo'n setje trimverwijderaars wil ik ook al heeeeel lang heeeeel graag hebben...
idd eigenlijk een must.

Een voorschermbeschermer is idd ook wel aardig handig (idd ook goed cadeauidee). Ook al draag ik eigenlijk altijd een overall die beschermflap voor de rits heeft. Maar anderen die 'komen kijken' moet ik dan alsnog in de gaten houden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

De AD-handelaren hebben op het moment hele scherpe aanbiedingen hierop. Die kunststof trimverwijderaars waren bijv. maar €12,25 (ex btw) en de beschermer maar €6,75. Daarom waren m'n ouders ook zo lief zo'n grote set cadeau te doen O+

Check hier maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Kijk.... Ferwerda is ook ad leverancier.....
En daar krijg ik ook nog korting ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

B-lennium schreef op zondag 11 september 2011 @ 21:31:
ze passen op engelse maten bedoel je, pas op dat je de bouten/moeren niet stuk draait met metrisch gereedschap 15mm op een 1/2 inch bv.
1/2"=12.7mm, zou 13mm zijn, en ja, dat doe ik bij gebrek aan n engelse doppenset zonder er verder over na te denken hoor (voor die ene 1/2" die ik per jaar tegenkom.)

ik moet een nieuwe 1/4" rateltje, en ik wil een 1/2" wringstaaf (een goed lange, n meter ofzo) die niet krakkemikkig of heel erg duur is.. hmm.. (en anders zo'n opzetstuk die van n 1/2" verlengstaaf een t-bar maakt, dan kan ik zelf de lengte bepalen door er meer of minder verlengstukken aan te klikken.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 17:40:
Kijk.... Ferwerda is ook ad leverancier.....
En daar krijg ik ook nog korting ook :)
M'n vader krijg via een autohobbyclub korting bij AD Tielmans in Nieuwegein, alleen helaas hier niet meer op. De prijzen waren zo scherp dat ze geen extra korting meer gaven.

Ik weet niet welke kortingsregeling jij met Ferwerda hebt, maar hou daar dus rekening mee.

Ferwerda is trouwens een goede toko. Toen ik bij Hella werkte had ik ze vaak aan de lijn en waren er eigenlijk nooit problemen met hen (hooguit een bestelling van hen die in back-order kwam, maar dat lag aan Hella, niet Ferwerda). Dit in tegenstelling tot Bresan, die zoveel fout bestelde... :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik heb met hun idd een soort variabele kortingsregeling, omdat ik een bedrijf ben (welliswaar niet in die brance, maar dat heeft destijds niet echt een rol gespeeld). Dus waarschijnlijk dezelfde regeling als die autoclub.
Korting varieert een beetje tussen 10% doorgaans op gereedschap tot ik denk max ongeveer 30% op klein materieel.
Maar ik kom er graag; een aantal achter de balie weten echt veel (en denken ook goed met je mee), en je kan er nog wel eens wat speciaals laten doen zoals een slangkoppelingetje laten felsen oid. Ze hebben wat prehistorische machines staat die je nu bijna nooit meer kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Klinkt als de standaard korting. Ik krijg bij Fugo (de automaterialenhandel in Gouda) een vergelijkbare korting, vanwege m'n geschiedenis bij Hella.
Ik ken Ferwerda verder alleen van het telefonische contact en ja, ze weten waar ze het over hebben. Zij zijn ook een handel die ik altijd adviseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gouwden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:22
Ik ben opzoek naar een tooltje om de remvloeistof te verversen van de auto. Zit nu te kijken naar een setje van 'Eezibleed' voor 3 tot 4 tientjes, maar hier hoor ik wat wisselende dingen over.

Iemand hier ervaring mee, of ervaring met een andere spullen voor de remvloeistof te verversen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

De 2 keer dat ik m gebruikt heb werkte die perfect (al zweet ie wel iets langs de dekseltjes als de druk in de band aan de hoge kant is)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik heb even wat advies nodig. Volgend jaar ga ik de rubbers in de ophanging van m'n auto vervangen. Een pers is daarbij wel erg handig, maar die heb ik niet. Een pers huren kan ik wel vergeten, ik kan geen verhuurbedrijf vinden die die dingen aanbied. Blijft een DHZ-garage of zelf kopen over.
Dat laatste wou ik eigenlijk niet, aangezien de meesten nogal kostbaar zijn, het eerste niet, omdat het nogal lastig en tijdrovend is en ik liever alles bij huis doe.

Nu zit ik op internet te zoeken en kom ik relatief kleine persen tegen (geschikt voor op de werkbank, nog geen meter hoog), die groot genoeg zijn om rubbers van de ophanging te persen. Deze zijn 4 of 10 ton max.

Is dit genoeg voor rubbers persen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik heb deze pers:
http://soer.nl/shop/artikel.asp?rid=15180
En die is ruim voldoende om rubbers te persen. Wel wat aan de lage kant, dus hij staat bij mij op een houten kist (waar zooi in zit) van 50cm hoog. Maar dat neemt idd wel wat vloerruimte in.
Voor dat geld kan je iig amper huren.

Nu weet ik niet welke rubbers je gaat vervangen (van neem ik aan je bmw), maar eigenlijk moet je naast een pers ook een draaibank oid hebben. Dit omdat je altijd toch een soort van passend persstuk moet hebben wat je op je stalen bus van je rubber moet kunnen zetten (dus draaibank ftw). Anders pers je namelijk gelijk je rubber uit het stalen omhulsel.
Veel mensen gebruiken hiervoor een grote (echt grote) dop, maar die moet je maar net in die maat hebben.
Ook kan het lastig zijn die dop te centreren op het rubber. Je werkstuk is soms asymetrisch, of je rubber schiet steeds scheef. Van dat laatste had ik last bij het inpersen van een powerflex bus op de houder van de voorste onderste draagarm (bmw). Dat heb ik dus opgelost door in een stuk metaal een gat te draaien waar precies die pin van de pers in past zodat je meer stabiliteit krijgt. Bij het conventionele rubber gaat dat echter wellicht gemakkelijker.
Bij het verwijderen van een rubber kom je toch vaak uit op het inslijpen van de stalen bus (en dan met een beitel eruit rammen). Soms dus omdat je geen goede grip op de bus krijgt, maar soms ook omdat ze gewoon te vast zitten. Dan lukt het met 10 ton ook niet. Maar ff met een luchttol en slijpsteentje en daarna de beitel doet wonderen. Maar voor montage kan dat natuurlijk niet, maar daar zijn de krachten ook niet zo hoog. Dat kan je wellicht ook in een bankschroef doen. (dan heb je dus helemaal geen pers nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
deepbass909 schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 13:10:
Ik heb even wat advies nodig. Volgend jaar ga ik de rubbers in de ophanging van m'n auto vervangen. Een pers is daarbij wel erg handig, maar die heb ik niet. Een pers huren kan ik wel vergeten, ik kan geen verhuurbedrijf vinden die die dingen aanbied. Blijft een DHZ-garage of zelf kopen over.
Dat laatste wou ik eigenlijk niet, aangezien de meesten nogal kostbaar zijn, het eerste niet, omdat het nogal lastig en tijdrovend is en ik liever alles bij huis doe.

Nu zit ik op internet te zoeken en kom ik relatief kleine persen tegen (geschikt voor op de werkbank, nog geen meter hoog), die groot genoeg zijn om rubbers van de ophanging te persen. Deze zijn 4 of 10 ton max.

Is dit genoeg voor rubbers persen?
Ik heb wel de beschikking over een pers. Mocht je daar gebruik van willen maken moet je maar even een gil geven! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@mr_petit
Ik ga hem waarschijnlijk ook niet gebruiken voor uitpersen. Het eruit slopen gaat wel lukken. Het gaat me vooral om het erin persen.
Die pers die jij noemt, is de 10-tonner die ik had gezien. Dit zou ik liever neerzetten, maar ik vrees dat m'n ouders mij niet lief gaan vinden als ik die bij hen stal. Dus transporteerbaarheid is wel een must. En deze past niet echt in de kofferbak van een cabrio :X

Ik heb hem inderdaad in eerste instantie voor de BMW nodig. De voorste rubbers ga ik waarschijnlijk niet persen, maar als complete set kopen. In prijs scheelt het nauwelijks iets.

De achterste rubbers kunnen wel lastig zijn, aangezien ze allemaal uitsteken en ik dus wel passtukken moet hebben zodat ik alleen op de stalen ring druk. Maar die zijn verder goed hanteerbaar. Grootste uitdaging zijn trouwens de rubbers van het subframe en het diff, puur door de afmetingen en gewicht van die delen.

Een draaibank heb ik jammer genoeg niet, maar wel een uitgebreide collectie doppen. Alleen zijn ook daar de subframe rubbers weer de uitdaging, met diameters van 60 en 62,5mm.

Ik ga het volgend jaar pas op z'n vroegst doen (in het voorjaar), maar vanwege die bovenste puzzels ben ik nu alvast aan het kijken hoe ik het op kan lossen.

@L0we
Tnx voor het aanbod. Ik laat het je weten of het nodig mocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:17

Youk

Volvo For Life

Heb gisteren een bestelling geplaatst. Twee momentsleutels van Carolus (by Gedore), eentje voor 20 - 200 Nm en eentje voor 5 - 25 Nm. Verder nog een kruissleutel van Carolus en een setje van 3 alu velgen doppen (met nylon omhulsel). Doe daar nog 2 soorten werkhandschoenen van Hazet bij en het is volop wachten op het pakje. :)

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 14:52:

De achterste rubbers kunnen wel lastig zijn, aangezien ze allemaal uitsteken en ik dus wel passtukken moet hebben zodat ik alleen op de stalen ring druk. Maar die zijn verder goed hanteerbaar. Grootste uitdaging zijn trouwens de rubbers van het subframe en het diff, puur door de afmetingen en gewicht van die delen.
Ga je dan je hele achtertrein demonteren?
Dus ook je achterste langsarm? En laat je dan je naven zitten?
In je achterste langsarm zit namelijk (denk ik) ook een lastig rubber (aan de chassiskant)

En heb je wel beschikking over een brug?
Zeker je dif/subframe demonteren zonder brug en transmissiekrik zou ik niet doen.
Ik heb me diff er ook onderuit gehad (lsd gemonteerd). Niet heel lastig om te doen (het dif verwijderen althans), maar best zwaar en sommige bouten moeten aanzienlijk vast (170Nm oid). Maar ik heb een brug; anders had ik het niet gedaan denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 07-10-2011 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Voor leuk kluswerk onder de auto, welk soort assteunen + krik zijn dan een beetje kwaliteit voor een klein bedrag? Autogewicht is <850 KG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
http://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Garagekrik.htm

Daar staat een goeie krik incl steunen voor 135 euro. Die gebruik ik nu al een tijdje met erg veel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Nu online

Tacoos

i am i

Gisteren heb ik met een vriend een trekhaak onder de auto gemonteerd. Omdat ik daarvoor gaten van rond 25 mm moest boren in de bodem van de kofferbak, heb ik een gatenzaag gekocht.
Daarnaast dit afbraamtooltje:
Afbeeldingslocatie: http://www.toolstation.nl/images/library/stock/webbig/50764.jpg
en deze magneet/spiegel op steel:
Afbeeldingslocatie: http://www.toolstation.nl/images/library/stock/webbig/63387.jpg
Beide meteen gebruikt. De magneet was reuze handig om de rondjes van het zagen uit de kokers te vissen, deze bleven niet op de centerboor hangen zoals je in hout meestal wel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christiano007 schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 23:37:
Voor leuk kluswerk onder de auto, welk soort assteunen + krik zijn dan een beetje kwaliteit voor een klein bedrag? Autogewicht is <850 KG
http://www.nikehydraulics.com/en/products/3/jacks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 19:47:
[...]

Ga je dan je hele achtertrein demonteren?
Dus ook je achterste langsarm? En laat je dan je naven zitten?
In je achterste langsarm zit namelijk (denk ik) ook een lastig rubber (aan de chassiskant)

En heb je wel beschikking over een brug?
Zeker je dif/subframe demonteren zonder brug en transmissiekrik zou ik niet doen.
Ik heb me diff er ook onderuit gehad (lsd gemonteerd). Niet heel lastig om te doen (het dif verwijderen althans), maar best zwaar en sommige bouten moeten aanzienlijk vast (170Nm oid). Maar ik heb een brug; anders had ik het niet gedaan denk ik.
Ik ga het zonder brug doen. Eerst de volledige ophanging aan beide kanten los (is goed te bereiken vanuit de wielkuipen), dan de dingen die verder in de weg zitten (uitlaat en kardan) en dan het diff met subframe er onderuit. Diff en subframe zijn samen zo'n 50kg, dus kunnen prima met een krik ondersteund worden, terwijl ik met een luchtsleutel de 4 bouten los maak. Monteren is waarschijnlijk iets lastiger, maar met een paar extra handen ook wel te doen.

Als ik een brug en transmissie krik zou hebben, zou ik die wel gebruiken, maar dan moet ik naar een DHZ-garage en lopen de tarieven ook al snel op...

Alle rubbers zijn trouwens een uitdaging, bij bijna alle steken de binnenste bussen verder uit dan de buitenste. Maar met een beetje (veel) geluk kan ik misschien nog wel een dealtje regelen met de BMW garage in Gouda voor de bussen die nodig zijn om te persen. Ze zijn altijd bijzonder behulpzaam en ik merk gewoon dat ze het leuk vinden dat iemand zo enthousiast is over de BMW's. Het helpt natuurlijk ook dat mijn auto er komt voor z'n beurten.

Mooi voorbeeld, ik was er gisteren voor wat kleine onderdelen. Ik moet onder andere de geleide blokken van m'n ramen vervangen (zo'n bekende slijtage plek dat de jongens van het magazijn het onderdeel nummer zelfs uit hun hoofd weten 8)7 ). Ik wou weten hoe zij de folie in het portier weer vastzetten, en toen kwam hij met een rol butyl-tape. Daarmee zit het origineel ook vast. Goed, we praten nog wat en hij "je gaat beide portieren doen, hè?. Dan heb je aan dit rolletje niet genoeg. Kom even langs als je het gaat doen, dan krijg je de grote rol mee, en verrekenen we daarna wel wat je hebt gebruikt" _/-\o_ Niks moeilijk doen, gewoon zelf aanbieden. En let wel, dit is een officiële BMW-dealer.
Mocht ik ooit geld hebben een nieuwe of premium-selection BMW te kunnen kopen, zal dit ook zeker via deze dealer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Klinkt heftig zonder brug. Ik denk dat er nog wel wat gevloek van onder die auto vandaan zal komen :P
Maar de hamvraag: waarom ga je het doen? Zijn àl je rubbers dan zo versleten:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 01:08:
Klinkt heftig zonder brug. Ik denk dat er nog wel wat gevloek van onder die auto vandaan zal komen :P
Maar de hamvraag: waarom ga je het doen? Zijn àl je rubbers dan zo versleten:?
Hij voelt heel slap aan de achterkant (voel rare zijwaartse bewegingen bij drempels e.d.) en ik weet dat sowieso de ophangrubbers en trillingsdemper van het diff versleten zijn. Het spul is 13 jaar oud, waarvan het de laatste 5 jaar vooral stilgestaan heeft (laatste beurt was 5 jaar terug en sindsdien heeft hij maar een paar 1000 km gereden), wat ook niet goed is voor de rubbers. Voor de rubbers van het diff moet ik sowieso de lastigste dingen al loshalen (het diff moet er immers onderuit). De zijwaartse beweging wordt vrijwel zeker door de 4 rubbers van het subframe veroorzaakt. Als ik dat al los trek, kan ik net zo goed alles vervangen.

Daarnaast heb ik me voorgenomen om deze cabrio helemaal in top conditie te gaan brengen. Interieur schiet al behoorlijk op, maar de ophanging is duidelijk versleten (niet alleen de rubbers, ook schokdempers). Dus heb ik mezelf een leuke uitdaging aangenomen hiermee ;) Vergeet niet, het sleutelen is voor mij in de eerste plaats echt hobby. Het hoeft nog niet 100% kapot te zijn voor mij om dan pas reden te hebben om het los te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik heb laast de bussen van een oldtimer vervangen. Zowel eruit slopen als erin persen heb ik met een joekel van een bankschroef gedaan.
Als stempels heb ik inderdaad een doppenset gebruikt.
Ging perfect. Zon bankschroef is wel mega zwaar, maar wel portable en past in de kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
Leuk is dat als een dealer zo prettig meedenkt met je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Zeker. Bij m'n vorige auto had ik ook al een dergelijke positieve ervaring bij de APK. Toen kwam de monteur na de keuring naar mij toe met de opmerking "Jij sleutelt zelf veel aan de auto, toch? Dan moet je voor de volgende APK even deze puntjes vervangen".
Het helpt trouwens dat ik sleutel om het sleutelen, niet om geld uit te sparen (speelt wel mee trouwens, maar is niet de hoofdreden). Zowel het hoofdwerkplaats als alle jongens in de werkplaats zijn gewoon echt liefhebbers en zijn ook vaak op zaterdagmiddag aan het klussen in de garage, maar dan aan eigen wagens. Wellicht is dat toch het dorpse wat Gouda een beetje over zich heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

L0we schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 08:37:
http://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Garagekrik.htm

Daar staat een goeie krik incl steunen voor 135 euro. Die gebruik ik nu al een tijdje met erg veel plezier.
Die krik ziet er leuk uit. Maar ik ben Nederlander, klus niet al te veel, dus zoek iets wat nog goedkoper kan wat niet uit elkaar valt als je er naar kijkt ;)

Zit er nog zoveel verschil in assteunen?

Pagina: 1 ... 8 ... 59 Laatste