mr_petit schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:47:
[...]
Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt (nou ja, dat weet ik wel; van wiha of wiki), maar dat lijkt mij een beetje heel erg veel. Je zit dan namelijk eigenlijk al in 3/4"of 1"territorium.
Misschien zou je het er theoretisch me kunnen draaien, maar dan moet je ook een schroefbout uit 1e kwaliteit staal hebben.
Hoe dan ook kom je ze plenty in auto's tegen, maar niet met die momentspec, en ook niet vanwege die momentspec, waarschijnlijk alleen al vanwege het feit dat er minimaal een m16 bout oid achter zou moeten zitten. Dus zeg maar net zo als dat niet elke m14 bout met 200nm aangedraaid moet worden in de auto

Inderdaad van Wiha, wat de officiële specs zijn. Natuurlijk hoeft een bout niet met dat moment aangehaald te zitten, maar het is wel een indicatie dat ze nou ook weer niet heel gangbaar zijn. Ik ben ze zelf tot nu toe eigenlijk alleen bij gordels tegengekomen. Nu zijn gordels wel dingen die je weleens los moet halen als je met een interieur los moet halen en dus vrij vaak nodig kan hebben.
Buiten het interieur ben ik ze in een gewone auto eigenlijk nog nooit van die maat tegengekomen. Gisteren aan de aandrijfas van de bus van m'n vader gewerkt (een Ford Transit T130 uit 2000 met achterwielaandrijving), en die as zat vast met T50 Torx, wat al zware bouten zijn.
Het is ook heel simpel, een grote bout kost meer dan een kleine, dus waarom zou een fabrikant een grotere monteren dan strikt nodig? Voor gordels geldt dat de bouten een bepaalde minimale breeksterkte moeten hebben en blijkbaar is daar een T60 bout voor nodig.
Een 1/2" t60 dop kan je voor een paar euro op ebay scoren. Dat die regelmatig nodig is weet ik uit ervaring omdat ik een setje heb die tot t55 gaat.......(jaja... hoe kien je dat zo uit....)
Ringratels waarvan je de kop kan buigen is niet mijn smaak (te weinig controle). Het liefst heb ik ze plat, en dan zonder omkeermechanisme. waarom? omdat die extreem veel sterker zijn.
Gebogen zonder omkeermechanisme is uiteraard niet handig.
Oh nee, het liefst heb ik uiteraard beide setjes

Helemaal mee eens, al miste ik gisteren wel de gebogen kop... Rechte ringen kon ik niet gebruiken, omdat er direct naast de bout een obstakel zat, en voor de gewone diep gebogen was juist weer te weinig ruimte... Leuk een bout binnen in een universele koppeling los moeten halen... (maar het is gelukt).
offtopic:
Op een iets ander punt, ik merk dat jij mij hier, maar ook in andere topics, bijzonder vaak tegenspreekt op een manier waarop in ieder geval voor mij het overkomt alsof ik altijd pure onzin uitkraam. Ja, ik haal op GoT regelmatig wiki aan als bron, waarom? Omdat het snel zoeken is en over het algemeen behoorlijk betrouwbaar. Ik heb niet de tijd om voor elk puntje er diep in te duiken en de "officiële" bronnen aan te halen, als ik al weet dat wat op wiki staat gewoon klopt.
Als ik het fout heb, ben ik de eerste om dat toe te geven, maar als je zo stellig deponeert dat ik het fout heb, zie ik ook graag dezelfde onderbouwing waarvan jij mij beschuldigd die niet te gebruiken. Ik ben iemand die van veel dingen redelijk wat weet en vaak uit ervaring spreekt en graag uitzoekt hoe het precies zit. Als er ergens een hiaat in m'n kennis zit, wil ik die juist graag verbeteren/aanvullen. Maar dat gaat moeilijk met iemand die alleen dingen zegt als "Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar..."
Laten we het volwassen en vriendelijk houden, scheelt aan beide kanten frustratie en ergernis, deal?

Verschil is over het algemeen de maximale kracht die je over kan brengen. 1/4" houd bij 25nm eigenlijk wel op (kijk maar naar het bereik van de momentsleutels met die kop), 3/8" gaat weer wat verder, 1/2" weer verder, etc. Maar omdat het niet echt handig is om een 7mm boutje aan te gaan draaien met een 1/2" dop en ratel (los van de ruimte die de doppen en ratel kosten, is het ook qua gewicht niet echt ideaal), heb je ook kleine doppen en ratels nodig. De vuisregel die ik gebruik is tot 10mm kan met 1/4", vanaf 8 tot 16mm is 3/8" ideaal en vanaf 10 tot 34 (de grootste dop in mijn collectie) kan ik de 1/2" pakken. In de overlapgebieden is het maar net afhankelijk hoeveel ruimte ik heb, wat voor het grijpen ligt en hoe vast het moet zitten. Bekleding, afdekkappen, (kabel)beugeltjes doe ik meestal met 1/4". Die kan ik ook als schroevendraaier gebruiken, hebben weinig aanhaalmoment nodig en zitten vaak wat lastig bereikbaar. Andere bouten eigenlijk altijd met 1/2", tenzij de ruimte zo beperkt is dat de smallere kop van een 3/8" net wat beter uitkomt.
De 3/8" set heb ik dan ook als laatste aangeschaft, vooral omdat ik aan de aandrijfas van mijn vorige auto moest werken en de bouten daarvan heel dicht aan een opstaande rand zaten waardoor een 1/2" dop simpelweg niet paste... Deze kist is ook het minst gebruikt tot nu toe.
Kijk eens naar de koppelstukken die om de lange verlengstukken zitten

Die zijn aan de mannelijke kant altijd de maat van het verlengstuk (bijv. 1/2") en aan de vrouwelijke kant vrijwel altijd een maat kleiner bij 1/2" (dus 3/8") en bij 1/4" precies andersom. Zo zit het bij mijn Proxxon kist, maar dit is overigens geen standaard, dus het kan best zijn dat het bij de Lidl-kist niet zo is.
Gisteren was ik met m'n vader in een DHZ-garage aan het klussen en omdat er o.a. torx nodig was, had ik bijna mijn hele collectie meegenomen. Op de werkbank stonden dus 3 kisten doppen, een kistje ring-ratels, momentsleutel en op de grond mijn normale koffer met handgereedschap (of te wel, mijn standaard collectie als ik ga sleutelen). Van verschillende andere mensen kreeg ik complimentjes over dat het er allemaal erg professioneel uitzag

(natuurlijk ook geholpen door het dragen van Mechanix handschoenen

)
Altijd leuk om te horen.
Gelukkig is het niet alleen show, maar wordt het spul daadwerkelijk volop gebruikt. Mag ook wel, want er lag voor klein kapitaal

(ik moet het eigenlijk eens uitrekenen voor hoeveel geld er precies ligt, maar alles bij elkaar zal het behoorlijk aantikken).
Maar gisteren is mijn verlangenlijstje ook gelijk weer wat uitgebreid. Er moeten een paar poelie-trekkers bijkomen, een magnetisch schaaltje en nog steeds de diepe doppen. En eigenlijk een 2de set ringsleutels, maar dan plat, ipv gebogen. Maar er moet ook altijd wel wat te wensen overblijven
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier