Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 49 ... 58 Laatste
Acties:
  • 502.618 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
ik heb al mn gereedschap met soft-grip. In het begin ook wel eens gedoe gehad dat het niet mooi schoon werd.
Maar daar wel een oplossing op gevonden: om de zoveel tijd even met wat Dasty en een borsteltje onder de kraan. Dan is t weer perfect schoon.
Voor mij prima, ben geen fan van compleet staal gereedschap qua comfort en kou.

Maargoed; Force heeft ook stalen ratels geloof ik. Is helemaal geen verkeerd spul

[ Voor 11% gewijzigd door Dirk33 op 21-02-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:57

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dirk33 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:34:
ik heb al mn gereedschap met soft-grip. In het begin ook wel eens gedoe gehad dat het niet mooi schoon werd.
Maar daar wel een oplossing op gevonden: om de zoveel tijd even met wat Dasty en een borsteltje onder de kraan. Dan is t weer perfect schoon.
Voor mij prima, ben geen fan van compleet staal gereedschap qua comfort en kou.

Maargoed; Force heeft ook stalen ratels geloof ik. Is helemaal geen verkeerd spul
Zien er op zich niet slecht uit, ze zijn alleen maar 36-tands (10 graden verdraaiing). Ik ben 72-tands gewend en dat is toch eigenlijk wel een harde eis. Zelfs 72 is soms nog te grof (zeker in de wielophanging).

Ik neig op het moment vooral richting de Beta (goedkoper en klassiek handvat), met Wera als goede 2de.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:04

mr_petit

opperprutser

36 tands is wel heel weinig. Maar aan de andere kant, ik ben echt iemand die ergens snel een pijpje op zet, en als de ratel zo'n vorm heeft..... :X
Ik zag laatst eentje met 24 tanden. Dat is echt extreem weinig (gewoon een normale 1/2", geen verlengde ofzo)

Maar hoe meer tanden hoe slapper natuurlijk....

Uiteraard iedereen z'n eigen voorkeur. :)
Zo heb ik het liefst zo'n ontgrendel drukknop.

Er bestaan trouwens ook tandloze ratels. Die hebben dan wel zo'n doorsteekkoppeling.
Die werken met een vrijlooplager.

[ Voor 48% gewijzigd door mr_petit op 21-02-2022 20:46 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:35:
36 tands is wel heel weinig. Maar aan de andere kant, ik ben echt iemand die ergens snel een pijpje op zet, en als de ratel zo'n vorm heeft..... :X
Ik zag laatst eentje met 24 tanden. Dat is echt extreem weinig (gewoon een normale 1/2", geen verlengde ofzo)

Er bestaan trouwens ook tandloze ratels. Die hebben dan wel zo'n doorsteekkoppeling.
Als er kracht nodig is, pak ik sowieso al snel een wringijzer. Ik heb iets te veel ervaring met een ratel met slecht mechaniek die doorschoot als je ook maar iets kracht zette :X Dus ik ben sowieso terughoudend met ratels als ik kracht moet zetten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:00:
[...]
Als er kracht nodig is, pak ik sowieso al snel een wringijzer.
Ja maar daarmee heb je pas echt weinig tands. 4 :+
Wringijzers zijn leuk, maar niet als er maar weinig ruimte of slag voorhanden is.

Maar ik heb ook wel eens een ratel stukgetrokken.
Ook wel eens een gedore :X

Trouwens, als je wel eens in de UK komt is dit ook wel een mooie:
https://www.halfords.com/...drive-ratchet-332366.html

100 tands, mooie slanke kop. En daar heb je levenslange garantie. Wel lastig inwisselen, maar ze staan kennelijk wel achter hun product.
Die hogere lijn halfords tools worden volgens mij ook wel door wat betere merken gemaakt dan het china brol.
wordt helaas niet verzonden.

Oh en deze gebruik ik ook heel vaak (die zaten in mijn ringratelmodule):
https://www.halfords.com/...r-adaptor-set-217349.html
van een ringratel een dopratel maken

[ Voor 77% gewijzigd door mr_petit op 21-02-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

deepbass909 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:00:
[...]

Als er kracht nodig is, pak ik sowieso al snel een wringijzer. Ik heb iets te veel ervaring met een ratel met slecht mechaniek die doorschoot als je ook maar iets kracht zette :X Dus ik ben sowieso terughoudend met ratels als ik kracht moet zetten.
KS-tools misschien iets voor die ratels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
mr_petit schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:35:

36 tanden was naar mijn idee min of meer de standaard zo'n 10 jaar geleden. In ieder geval bij de duitse fabrikanten. In de VS zijn ze al langer bezig met meer tanden, maar de normale ratels bij de sets van Hazet, Stahlwille, en Gedore waren (en zijn, denk ik) 36 tanden (voor 1/2" en 3/8").

Of meer tanden minder sterk is, hangt denk ik vooral af van het interne mechanisme. Heb ook wel eens binnenwerk van een ratel gezien waar het niet twee tandwielen waren die op elkaar grepen, maar dat een kant meer een soort van concentrische circel (nou ja 1/3 cirkel) vormde om het tandwiel. Dan heb je juist meer contact oppervlak. Geen idee wat verder de zwakke punten zouden zijn van zo'n systeem, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

henkie196 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:45:
[...]

36 tanden was naar mijn idee min of meer de standaard zo'n 1025 jaar geleden.
:P
henkie196 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:45:
[...]
Of meer tanden minder sterk is, hangt denk ik vooral af van het interne mechanisme.
Volgens mij betekend minder tanden per definitie grotere tanden.
Dus sterker.
Er zijn wel wat variaties in ratelmechanismes waarvan de ene manier sterker zou kunnen zijn dan de andere, maar ze pakken altijd 1 of 2 tandjes schat ik
Hoe dan ook, grotere tanden=sterker.
Al kan een ander deel in een specifiek ratelmechanisme zwakker zijn dan de tanden, wat dus eerst zou kunnen bezwijken. Alles is zo sterk als de zwakste schakel :)

[ Voor 65% gewijzigd door mr_petit op 22-02-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zo oud is het meeste van m'n gereedschap dan weer niet ;) Ik denk dat alle ratels die ik heb van bv. Gedore, Hazet, en Stahlwille, allemaal groffe vertanding hebben. Dus 36 tanden op de 1/2" en 3/8" maten, 24 op de 1/4" maten. Van wat ik er van zie, is dat voor veel ratels die bij doppensetten worden geleverd nog steeds de standaard (voor die merken, dan). Er zijn wel ratels met fijnere vertanding beschikbaar, maar als ik bij bv. Stahlwille kijk, is dat een vrij recente ontwikkeling. Of in ieder geval is er nu meer keuze bij Stahlwille met fijnere vertanding.

Jouw correctie lijkt beter te passen bij de amerikaanse merken, denk ik. Een snap-on en gearwrench hebben al vele jaren 90+ vertande ratels, bv.
Dus sterker.
Als je uit gaat dat maar een tand tegelijk contact maakt, dan wel ja. Maar ik heb wel systemen gezien die daar omheen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

henkie196 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:13:
[...]

Als je uit gaat dat maar een tand tegelijk contact maakt, dan wel ja. Maar ik heb wel systemen gezien die daar omheen werken.
Dan nog zijn grotere tanden sterker lijkt me :)
Ook is er bij slijtage minder kans dat ze over elkaar heenschieten. Bij grotere tanden moet er meer wegslijten.

Ik denk dat eea ook de reden is dat chronologisch gezien ze eerst met grote tanden begonnen zijn en naar mate het materiaal beter werd er pas kleinere tanden op de markt kwamen.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 22-02-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
mr_petit schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:16:
Dan nog zijn grotere tanden sterker lijkt me :)
Ook is er bij slijtage minder kans dat ze over elkaar heenschieten. Bij grotere tanden moet er meer wegslijten.
Bij gelijke mechanismen geef ik je zo gelijk.

Maar als ze het niet met een palletje of enkel tandje doen, maar zoiets als dit van Gearwrench, dan hoeft een kleinere vertanding niet persé zwakker te zijn (waarschijnlijk is bij zo'n mechanisme meer de kracht waarmee het ene stukje op het andere wordt geduwd beperkend voor de krachtoverdraging).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCmYUT2jSwwnY6gj3yIUlT8Kx8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xTgkqNXKUkxYd1HUzGK4R8bg.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:01:
[...]

:P

[...]

Dus sterker.
AvE heeft dat weleens getest, en dat viel nog tegen. Minder tanden bij goedkopere merken betekent namelijk ook dat ze kunnen bezuinigen op sterkte van het materiaal (want grotere tanden) en dus productie goedkoper kan. En ratels met minder tanden hebben doorgaans ook meer speling, want passing is minder kritisch, waardoor ze nog slechter werken. Minder tanden is niet per definitie sterker. Tussen 2 ratels van hetzelfde merk zou het nog wel op kunnen gaan, hoewel ik van Proxxon weet dat hun goedkopere ratel (met ronde kop) 52 tanden heeft (tegen dus 72 van de asymmetrische) en in de praktijk juist minder sterk is.

Dus zonder te weten wat de exacte materiaalspecs en behandelingen zijn, valt er weinig in algemene zin over te zeggen.

72 is nog niet eens echt fijn-vertand, je hebt ook nog ratels met 120 tanden.

@henkie196
De oudste van mijn Proxxon kisten is inmiddels ook 15 jaar oud (en was toen al meerdere jaren op de markt) en heeft ook 72-tanden ratels ;) Zowel 1/2" als 1/4".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:21:
[...]

AvE heeft dat weleens getest, en dat viel nog tegen. Minder tanden bij goedkopere merken betekent namelijk ook dat ze kunnen bezuinigen op sterkte van het materiaal (want grotere tanden) en dus productie goedkoper kan.
Heeft hij dan ook de young modulus van elke component/merk gemeten?
Ik bedoel, ik kan ook een 72 tands ratel uit chocola maken. Maar da's niet sterk...
We hebben het natuurlijk over een vergelijk waarbij alle andere parameters hetzelfde zijn, anders is het geen vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:21:
72 is nog niet eens echt fijn-vertand, je hebt ook nog ratels met 120 tanden.
Dat plaatje dat ik liet zien is volgens mij van een 120 tands Gearwrench. Hier helaas niet echt verkrijgbaar.
@henkie196
De oudste van mijn Proxxon kisten is inmiddels ook 15 jaar oud (en was toen al meerdere jaren op de markt) en heeft ook 72-tanden ratels ;) Zowel 1/2" als 1/4".
Dan heb ik duidelijk de verkeerde merken gekozen bij de keuze van m'n doppensets :P Of niet goed opgelet op het aantal tandjes, alhoewel toendertijd fijn vertande ratels meestal alleen los verkrijgbaar waren bij die merken, voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Heeft hij dan ook de young modulus van elke component/merk gemeten?
Ik bedoel, ik kan ook een 72 tands ratel uit chocola maken. Maar da's niet sterk...
We hebben het natuurlijk over een vergelijk waarbij alle andere parameters hetzelfde zijn, anders is het geen vergelijk.
Daar ging het mij ook om ;) Jouw stelling was dat 36 waarschijnlijk sterker is dan 72 (want minder, maar grotere tanden), maar als het materiaal ook slapper is, zegt het niks.

Leuk kijk-materiaal:

Het was namelijk meestal niet het ratelmechaniek, maar de 1/2" square die het begaf ;) Maar wel bij krachten die jij en ik niet makkelijk kunnen produceren (>400Nm).

@henkie196
Ik kwam daar om eerlijk te zijn, ook pas onlangs achter, toen ik dus op zoek ging naar volledig metalen ratels. Ik vond ze altijd al wel prettig werken, maar nooit gerealiseerd dat de Proxxon-ratels stiekem al vrij fijn vertand zijn.

Ik heb mijn eerste kist ook vooral uitgezocht op inhoud en prijs, en aangezien het op wat roest na, na 15 jaar nog steeds prima werkt, inclusief misbruik door ze met pneumatische slagmoersleutels te gebruiken. Want leuk dat BMW 16 en 18mm gebruikt in bijv. de wielophanging... Die maten komen niet voor in standaard setjes slagdoppen en mijn DHZ heeft die dus ook niet in krachtuitvoering... Ik heb ze zelf inmiddels wel in krachtdop, maar moest ze dus ook los aanschaffen.

[ Voor 29% gewijzigd door deepbass909 op 22-02-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:39:
[...]

Het was namelijk meestal niet het ratelmechaniek, maar de 1/2" square die het begaf ;) Maar wel bij krachten die jij en ik niet makkelijk kunnen produceren (>400Nm).
Maar 400Nm is wel iets wat ik met een pijpje trek hoor. Een asmoer of zoiets die heel vast zit.
Maar het is natuurlijk niet alleen de kracht. Het spul slijt ook. Het is nooit die gloednieuwe ratel die het begeeft, het is altijd na een paar jaar (paar decennia?) stevig gebruik. Dàn gaat de kwaliteit tellen.

Goed ik ga het filmpje niet helemaal bekijken, maar de krachten die ik daar zie (en krom trekkende sleutels), dat is lijkt mij meer dan 400Nm, maar waarschijnlijk ook meer dan 1000Nm.
En dan hang ik met m'n volle gewicht aan een pijp van een meter. Dat komt niet voor (dan moet je echt 3/4" of groter gaan gebruiken).

Het enige wat ik uit eigen ervaring kan zeggen is dat ik wel eens een gedore ratel kapot heb getrokken (het binnenwerk), maar nooit de 1/2" adapter heb gebroken.
Dus mijn praktijkervaring komt niet overeen met zijn test. Maar dat zal ongetwijfeld ook met een slijtagecomponent te maken hebben. Die ratel was iig zo oud dat er geen binnenwerk meer leverbaar was en ik dus een nieuwe gedoreratel gekocht heb.

[ Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 22-02-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:40

-tom-562

Oliesjeik

deepbass909 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:16:
Ik ben aan het rondkijken voor andere ratels voor m'n doppen, ik gebruik al jaren Proxxon ratels die op zich goed bevallen. Maar de softgrip handvatten worden snel vies, met als gevolg dat ik nu regelmatig zwarte handen krijg als ik ze gebruik. Ik wil dus eigenlijk een set ratels (1/4, 3/8 en 1/2") met volledige metalen handvatten. Maar die zijn blijkbaar zeldzaam...

Op dit moment kan ik er eigenlijk maar een paar vinden (afgezien van wat merkloos of fantasiemerk Chinees spul), namelijk van Beta, Snap-On (=duur) en Gearwrench (niet verkrijgbaar in Nederland). Grootste punt is vooral de prijs, want zelfs een Beta 1/4" kost al makkelijk €50, terwijl de 72 tands Proxxon die ik nu gebruik, los zo'n € 17,50 en eigenlijk kwalitatief voldoet.

Zijn er nog andere ratels met volledig metalen handvatten, bij voorkeur met 72 tanden of meer, die iets vriendelijker geprijsd zijn? Denk aan tot €25 voor een 1/4", € 30 voor een 3/8" en/of 1/2" (prijzen zijn een beetje gebaseerd op de Proxxons die ik nu heb).
Welke Proxxon ratels gebruik je?
Deze (of vergelijkbaar) toevallig? https://www.hbm-machines....delige-14-en-12-doppenset

Ik ben op zoek naar een andere doppenset ter vervanging van mijn Mannesmann set. Die hebben een rubberen softgrip, en die krijg ik (inmiddels) niet meer schoon. Verder begint de koffer uit elkaar te vallen, en sinds 3-kwart jaar beginnen de doppen ineens roestvorming te vertonen, en sommige (blanke) bitjes beginnen gewoon echt te roesten :? (set is inmiddels 15 jaar oud, en voorheen nooit last van gehad).

Die Proxxon set leek mij wel praktisch, geen (rubber) softgrip en met een inlay zodat ik 'm ook in m'n gereedschapskast (met lades) kan leggen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:41:
Welke Proxxon ratels gebruik je?
Deze (of vergelijkbaar) toevallig? https://www.hbm-machines....delige-14-en-12-doppenset

Ik ben op zoek naar een andere doppenset ter vervanging van mijn Mannesmann set. Die hebben een rubberen softgrip, en die krijg ik (inmiddels) niet meer schoon. Verder begint de koffer uit elkaar te vallen, en sinds 3-kwart jaar beginnen de doppen ineens roestvorming te vertonen, en sommige (blanke) bitjes beginnen gewoon echt te roesten :? (set is inmiddels 15 jaar oud, en voorheen nooit last van gehad).

Die Proxxon set leek mij wel praktisch, geen (rubber) softgrip en met een inlay zodat ik 'm ook in m'n gereedschapskast (met lades) kan leggen.
Die sets hebben het type ratels die vaker kapot draaien, de asymmetrische ratels zoals @deepbass909 heeft, zitten in deze set.
deepbass909 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:39:
Daar ging het mij ook om ;) Jouw stelling was dat 36 waarschijnlijk sterker is dan 72 (want minder, maar grotere tanden), maar als het materiaal ook slapper is, zegt het niks.

Leuk kijk-materiaal:
[YouTube: BOLTR: Snap-On Mac Husky HF SHOWDOWN | Torque 'em till they BLOW!]

@henkie196
Ik kwam daar om eerlijk te zijn, ook pas onlangs achter, toen ik dus op zoek ging naar volledig metalen ratels. Ik vond ze altijd al wel prettig werken, maar nooit gerealiseerd dat de Proxxon-ratels stiekem al vrij fijn vertand zijn.

Ik heb mijn eerste kist ook vooral uitgezocht op inhoud en prijs, en aangezien het op wat roest na, na 15 jaar nog steeds prima werkt, inclusief misbruik door ze met pneumatische slagmoersleutels te gebruiken. Want leuk dat BMW 16 en 18mm gebruikt in bijv. de wielophanging... Die maten komen niet voor in standaard setjes slagdoppen en mijn DHZ heeft die dus ook niet in krachtuitvoering... Ik heb ze zelf inmiddels wel in krachtdop, maar moest ze dus ook los aanschaffen.
Die lompe kapot draai tests vind ik altijd wat twijfelachtig over hoe dat zich vertaald naar de praktijk.

Qua vertanding, als ik bij bv. Stahlwille kijk (want die hebben een overzichtelijke website waar ik ook dingen kan vinden, in tegenstelling tot Gedore en Hazet, de laatste keren dat ik die sites bezocht, in ieder geval), hadden ze vroeger alleen de 36 tands variant (512) met langere hendel en stofdichtheid als speciale varianten. En die 60 tands 515, maar met die onhandige draaiknop voor de draairichting (vind ik persoonlijk onhandig, in ieder geval). Tegenwoordig ook 80 tands varianten, die zijn van de laatste paar jaar, in ieder geval, inclusief eentje die mooi voll-metal is. Maar ja, die prijs, he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

henkie196 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:17:
[...]

Die sets hebben het type ratels die vaker kapot draaien, de asymmetrische ratels zoals @deepbass909 heeft, zitten in deze set.
Klopt. Die ronde kan je, naar wat ik heb gehoord, beter negeren. Daarnaast is de kist met asymmetrische ratel steviger en completer.
[...]

Die lompe kapot draai tests vind ik altijd wat twijfelachtig over hoe dat zich vertaald naar de praktijk.
Het neemt natuurlijk niet dynamische belasting mee, maar zijn casus is wat als de 200lbs gorilla met een pijp aan de ratel gaat hangen, wat weer gebaseerd is op wat hij in de praktijk zag in de mijnbouw.

Voor de praktijk bestaat er uiteindelijk niet één antwoord. Voor lompe kracht hoor je om te beginnen al niet een ratel te gebruiken, maar een wringijzer. En als je fijnmechanisch werkt in een schone omgeving met aanhaalmomenten die de 100Nm niet overstijgen, heeft een fijn-vertand mechaniek dat minder sterk is waarschijnlijk de voorkeur boven een lomp sterke 36 tands, die weer beter geschikt is voor een monteur uit het leger die in de drek aan een tank moet werken.

Ik weet in ieder geval dat er in de motorruimte van mijn BMW (mijn primaire gebruikscasus) genoeg onderdelen zitten waar net genoeg ruimte is om een 72-tands te kunnen laten ratelen en dat na 15 jaar gebruik alles in die kist nog steeds in goede staat is. Dus dat is mijn benchmark.
Qua vertanding, als ik bij bv. Stahlwille kijk (want die hebben een overzichtelijke website waar ik ook dingen kan vinden, in tegenstelling tot Gedore en Hazet, de laatste keren dat ik die sites bezocht, in ieder geval), hadden ze vroeger alleen de 36 tands variant (512) met langere hendel en stofdichtheid als speciale varianten. En die 60 tands 515, maar met die onhandige draaiknop voor de draairichting (vind ik persoonlijk onhandig, in ieder geval). Tegenwoordig ook 80 tands varianten, die zijn van de laatste paar jaar, in ieder geval, inclusief eentje die mooi voll-metal is. Maar ja, die prijs, he?
De 512SG-QR N is 80 tands, volledig metaal en lijkt ook nog wel betaalbaar te zijn, al lopen de prijzen wel extreem uiteen (van €56 op Amazon tot over de €100 bij toolshops)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

inderdaad een mooie ratel om te zien ook:
Afbeeldingslocatie: https://www.stahlwille.de/products/pub/media/catalog/product/cache/a6fbfbc8ebce5fe19695a06ce1f14f2c/5/1/512sg-qr-n_13111030_14.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:13:
De 512SG-QR N is 80 tands, volledig metaal en lijkt ook nog wel betaalbaar te zijn, al lopen de prijzen wel extreem uiteen (van €56 op Amazon tot over de €100 bij toolshops)
Ik had eigenlijk niet verder gezocht, maar voor die € 56 zou ik er bijna over na gaan denken, ondanks dat m'n 512 ratel (ooit in de aanbieding voor €25) niks te wensen over laat voor mijn gebruik.
mr_petit schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:23:
[Afbeelding]
Mooi ding inderdaad. Qua vorm gelijk aan de bitratel die ik heb, alhoewel dat nog een oude versie is, want die van mij heeft nog weinig tandjes (24 of 36), en kan de lange bits niet hebben (E-vorm, met een verjonging, wat eigenlijk alle lange bits hebben). De nieuwe heeft 80 tanden en kan die lange bits wel hebben. Mooi te zien dat ze nog dingen verbeteren daar, want ik zal niet de enige zijn geweest die dat veertje van de oude bitratel gesloopt heeft door niet in de gaten te hebben dat die daar niet tegen kan (maar dat zie je dan alleen als je het opzoekt op de site van Stahlwille).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:23:
[Afbeelding]
Nu boeit mij dat nou net weer helemaal niks, het is gereedschap en moet dus vooral functioneel zijn ;) Maar het gladde spreekt mij vooral aan. Zitten er ook geen randjes in waar vuil kan ophopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:39
En je steekt ze wat makkelijk in de smalle vakjes van een gereedschaprolletje.

Die 512 SteelGlad is nieuw voor me. Van de kleinere maten kende ik ze al, maar door de combinatie van al voldoende goede ratels hebben en de prijs heb ik het vooralsnog bij watertanden gehouden. :9~

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZXYC_0nZjtIKyg26fTy-dBDxBI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m4NgAqUX5q2g4j3ip1r9dIaM.png?f=fotoalbum_large
Vandaag de camper een beurt gegeven (olie, bougies, luchtfilter)..

Toen ik de kabel van de bougie loshaalde toen kwam er een stuk bougie mee..
Dat lijkt me niet te horen??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWHhXKpuYA9RdZVd1qqb5e0Qubw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jTG1KxzLg80rIE6TcQdCtCI7.png?f=fotoalbum_large

Meteen ook wat vacuum slangetjes die wat aan het scheuren waren aangepakt..
Het was mijn eerste keer olie verversen.. best spannend, maar het viel me reuze mee..
Wel een knoeiboel toen ik de olie van de oliepan overgoot naar een jerrycan..
de oilpan was ook maar net groot genoeg..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat is niet goed nee, dat worden sowieso nieuwe bougies, maar goed, dat was je ook aan het doen. Ze lijken ook erg zwart, motor erg rijk?

Vergeet overigens de bougiekabels niet, kunnen ook minder worden door veroudering. En de rest van de ontsteking. (Verdelerkap, rotor, als ie dat heeft)

[ Voor 7% gewijzigd door Navi op 22-02-2022 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

ToolkiT schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:00:
[Afbeelding]
Vandaag de camper een beurt gegeven (olie, bougies, luchtfilter)..

Toen ik de kabel van de bougie loshaalde toen kwam er een stuk bougie mee..
Dat lijkt me niet te horen??
[Afbeelding]

Meteen ook wat vacuum slangetjes die wat aan het scheuren waren aangepakt..
Het was mijn eerste keer olie verversen.. best spannend, maar het viel me reuze mee..
Wel een knoeiboel toen ik de olie van de oliepan overgoot naar een jerrycan..
de oilpan was ook maar net groot genoeg..
Ik zie dat je een ronde teil zonder schenktuit hebt voor de olie, dat werkt ook gewoon niet...

Ik heb zo'n opvangbak:
Afbeeldingslocatie: https://www.kippersrijssen.nl/uploads/webshop/products/2016/aug/od15.jpg
Dat werkt als een stuk beter en past 15 liter in. Voor personenauto's en kleine bedrijfsauto's is dat in de regel groot genoeg.

Dat je bij bougies de centrale elektrode eruit kan trekken, had ik nog niet eerder gezien :X Ik vraag me ook serieus af hoe dat heeft kunnen gebeuren, want er staat normaal geen kracht op die staafjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:43
Ik gebruik deze. Die heeft het voordeel dat je de dop erop kunt draaien en kunt wegzetten om op een later moment de boel over te gieten. En je stoot hem niet zo snel om. Je zou het ook zelf kunnen maken door een flacon van ruitensproeier ofzo aan de zijkant open te snijden, al is het qua inhoud (5L?) misschien net aan de krappe kant.

Voor mijn doel met 10L wel wat aan de grote kant, bij mij komt er maar 4L uit het blok.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 23-02-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
deepbass909 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:31:
Ik zie dat je een ronde teil zonder schenktuit hebt voor de olie, dat werkt ook gewoon niet...
Rechts zit wel degelijk een schenktuitje, maar het is wel een wat wankele bak.
Zelf kan ik me nog aardig behelpen met een paar oude ± A2-formaat foto-ontwikkelbakken voor die anderhalve liter transmissieolie, die -omdat die vrij dun is- nog best wel ver eruit kan spuiten.
Maar met al die internetbestellingen van tegenwoordig is er geen tekort aan plat gemaakte kartonnen dozen om eronder te leggen. :*)
ThinkPad schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:03:
Voor mijn doel met 10L wel wat aan de grote kant, bij mij komt er maar 4L uit het blok.
Dan is hij precies goed, want met 10 L zit die bak dan randvol. Je moet ruimte voor golfslag hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door trabant op 23-02-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

deepbass909 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:31:
[...]

Ik heb zo'n opvangbak:
[Afbeelding]
Dat werkt als een stuk beter en past 15 liter in. Voor personenauto's en kleine bedrijfsauto's is dat in de regel groot genoeg.

Dat je bij bougies de centrale elektrode eruit kan trekken, had ik nog niet eerder gezien :X Ik vraag me ook serieus af hoe dat heeft kunnen gebeuren, want er staat normaal geen kracht op die staafjes.
Er zit wel een kleine tuit op maar dat werkt niet goed genoeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zDspV4UeO2mR4O2Mzk2V6KPNPE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QzuO8ci6sxP7q7zPvP4Ajd20.png?f=user_large
Volgens mij was olie ook overfilled, want er ging ongeveer 4.5-5 liter in (wat klopt met spec) en die pan is 6 liter..
Anyway ik vond in de garage nog een oude jerrycan waarvan de zijkant open is (unifnished project) dus die gebruik ik volgende keer wel :)

Die bougies vond ik ook raar.. ik vermoed dat de kabel erg strak zat en dat de electrode de zwakste schakel was.. Ik ga ervanuit dat dat pas gebeurde toen ik de kabel eraf haalde.. Maar het blijft vreemd..

[ Voor 10% gewijzigd door ToolkiT op 23-02-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ThinkPad schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:03:
Ik gebruik deze. Die heeft het voordeel dat je de dop erop kunt draaien en kunt wegzetten om op een later moment de boel over te gieten. En je stoot hem niet zo snel om. Je zou het ook zelf kunnen maken door een flacon van ruitensproeier ofzo aan de zijkant open te snijden, al is het qua inhoud (5L?) misschien net aan de krappe kant.

Zoiets (maar ander merk) had ik, maar ik las veel klachten dat die erg spatten om dat het niet diep genoeg is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Navi schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:39:
Dat is niet goed nee, dat worden sowieso nieuwe bougies, maar goed, dat was je ook aan het doen. Ze lijken ook erg zwart, motor erg rijk?

Vergeet overigens de bougiekabels niet, kunnen ook minder worden door veroudering. En de rest van de ontsteking. (Verdelerkap, rotor, als ie dat heeft)
kabels, verdelerkap, rotor etc kan ik nog aanpakken.. ik ben nog aan het kijken hoeveel ik in dit blok wil investeren..

Hij loopt idd vrij rijk is mijn idee (verbruik is hoog, en garage gaf bij laatste APK al aan dat de carb op zijn laaste benen liep en ze hem met moeite afgesteld kregen voor de uitstoot meting..

Het olielampje blijft namelijk iets aan (in volle zon niet te zien, maar met camera of in donker kan je zien dat het aan is)..Dit kan de oliepomp zijn, de sensor, de kabels etc.etc..
En er is nog steeds ergens een lek (ik hoopte dat het van de olie bout kwam, maar waarschijnlijk bij de main seal (is al eens een full engine out geweest).

Een Subaru of GTi swap klinkt aantrekkelijk.. maar wel £££
Of een 'nieuw' origineel blok (https://www.justkampers.c...pipe-from-water-pump.html) Maar dat is niet veel goedkoper..

Oh ja.. de uitlaat begint ook iets te lekken (zo te zien waar 2 delen bij elkaar komen, een nieuwe gasket zou een oplossing kunnen zijn maar ik vrees dat de bouten te verroest zijn om los te krijgen)
Misschien eerst maar eens met zoiets https://www.amazon.co.uk/...epair-Paste/dp/B00295IMQ8 aan de gang, als tijdelijke oplossing..

[ Voor 10% gewijzigd door ToolkiT op 23-02-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ToolkiT schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:07:
[...]

kabels, verdelerkap, rotor etc kan ik nog aanpakken.. ik ben nog aan het kijken hoeveel ik in dit blok wil investeren..

Het olielampje blijft namelijk iets aan (in volle zon niet te zien, maar met camera of in donker kan je zien dat het aan is)..Dit kan de oliepomp zijn, de sensor, de kabels etc.etc..
En er is nog steeds ergens een lek (ik hoopte dat het van de olie bout kwam, maar waarschijnlijk bij de main seal (is al eens een full engine out geweest).

Oh ja.. de uitlaat begint ook iets te lekken (zo te zien waar 2 delen bij elkaar komen, een nieuwe gasket zou een oplossing kunnen zijn maar ik vrees dat de bouten te verroest zijn om los te krijgen)
Misschien eerst maar eens met zoiets https://www.amazon.co.uk/...epair-Paste/dp/B00295IMQ8 aan de gang, als tijdelijke oplossing..
Dat olielampje zou ik wel achteraan gaan, zo'n lampje gaat vaak pas aan bij 0.8 bar oliedruk o.i.d dus dan loopt je blok echt schade op. (Tenzij het de sensor is oid, maar moet je wel checken)

Verdelerkapje, rotor, enzo kost allemaal niet veel joh, gelijk meenemen. Evt contactpuntje?

Oh ja nog een advies, niet rommelen met die pasta voor je uitlaat, gewoon op de juiste manier repareren, die zooi is zo weer lek.

[ Voor 24% gewijzigd door Navi op 23-02-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Navi schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:37:
[...]

Dat olielampje zou ik wel achteraan gaan, zo'n lampje gaat vaak pas aan bij 0.8 bar oliedruk o.i.d dus dan loopt je blok echt schade op. (Tenzij het de sensor is oid, maar moet je wel checken)

Verdelerkapje, rotor, enzo kost allemaal niet veel joh, gelijk meenemen. Evt contactpuntje?
Olie wissel was 2e stap.. eerste was het dashboard updaten (oude electronica die nogal nukkig was).. ik hoopte dat het mogelijk kwam door oude olie, verstopte filter etc.. maar helaas..

volgende stap is de sensor.. aangezien het ledje heeel dim aan is vermoed ik niet dat het een serieus probleem is, maar je weet nooit.. toen ik een echt probleem had ging led vol aan (en de motor viel uit ;) )

Het is alleen een beetje de vraag hoeveel ik in dit blok stop, heeft al 160K mijl gelopen en heeft al eens een catastophic oil leak gehad (main seal kapot, alle olie in no time weg :X )

Probleem is dat de Subaru swap bedrijven een lange wachtlijst hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
ToolkiT schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:07:
maar ik vrees dat de bouten te verroest zijn om los te krijgen
De betere kruipolie en geduld zijn dan goede vrienden. Eventueel de kruip een handje helpen met Rustyco Reactor. Gewoon alvast wat erop doen.
Ik monteer al vanaf het begin dat ik mijn oldtimer heb graag met de gedachte dat ik het over een jaar of wat ook weer eens los moet krijgen, en daar heb ik de afgelopen dertig jaar best wel plezier van gehad. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

trabant schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:53:
[...]

De betere kruipolie en geduld zijn dan goede vrienden. Eventueel de kruip een handje helpen met Rustyco Reactor. Gewoon alvast wat erop doen.
Ik monteer al vanaf het begin dat ik mijn oldtimer heb graag met de gedachte dat ik het over een jaar of wat ook weer eens los moet krijgen, en daar heb ik de afgelopen dertig jaar best wel plezier van gehad. 8)
Alles wat ik los trek zet ik met kopervet weer vast.. dat scheelt in de toekomst weer..
Maar toen ik de tip van de uitlaat verving toen moest ik echt de angle grinder erbij halen want de bout was meer roest dan staal en moer draaide dol.. ondanks de speciale penetration oil.. de joys van classics ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:33
ToolkiT schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:03:
[...]

Alles wat ik los trek zet ik met kopervet weer vast.. dat scheelt in de toekomst weer..
Maar toen ik de tip van de uitlaat verving toen moest ik echt de angle grinder erbij halen want de bout was meer roest dan staal en moer draaide dol.. ondanks de speciale penetration oil.. de joys van classics ;)
Niet een optie om de gehele uitlaat te vervangen? Bij mijn camper (1988 ducato) was de uitlaat vrij goedkoop. Monteren was ook niet echt moeilijk. Bij de VW bus heb je sowieso niet zoveel uitlaat lijkt me? :D

Edit: lijkt erop dat ze wat duurder zijn.. ik was iets van €100 kwijt.

[ Voor 5% gewijzigd door Hercul3s op 23-02-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Hercul3s schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:46:
[...]

Niet een optie om de gehele uitlaat te vervangen? Bij mijn camper (1988 ducato) was de uitlaat vrij goedkoop. Monteren was ook niet echt moeilijk. Bij de VW bus heb je sowieso niet zoveel uitlaat lijkt me? :D

Edit: lijkt erop dat ze wat duurder zijn.. ik was iets van €100 kwijt.
Zo'n 4 tot 5 honderd pond .... Niet goedkoop dus..

https://www.justkampers.c...ater-cooled.html?___SID=U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Is dat binnen de EU niet goedkoper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

trabant schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:35:
Waarschijnlijk wel, maar @ToolkiT woont aan de andere kant van het kanaal en sinds een klein jaartje moeten ze importheffingen betalen over spul uit de EU.

@ToolkiT
Dat schenktuitje is ook wel echt van het type "er zit net genoeg vervorming om te kunnen claimen dat hij een tuit heeft"... De tuit van de bak die ik heb, zet je in de jerrycan om leeg te gieten en dan is het bijna onmogelijk om nog te morsen. Ook de rand is is naar binnen omgekruld, wat voorkomt dat olie of andere vloeistof over de rand komt zetten als je hem verschuift.

• trabant
deepbass909 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 00:44:
Ook de rand is is naar binnen omgekruld, wat voorkomt dat olie of andere vloeistof over de rand komt zetten als je hem verschuift.
Ik wenste dat ons aanrecht in de keuken dat ook had. :-(

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

trabant schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:35:
Als je binnen de EU woont wel ja :)
Weet ik trouwens niet, maar voor mij komen daar dan importkosten bij -O- #fuckbrexit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Heeft @deepbass909 zijn ratel al gevonden?
Ik kwam deze halfduims Seneca voor €30,- tegen op MP, maar het merk wordt ook door Valkenpower gedeald, en daar is die 21,-.
Afbeeldingslocatie: https://valkenpower.com/image/magictoolbox_cache/8c95d73fec130487c102a73bf1ab42ce/5/7/5703_product/thumb900x900/1452439403/292111.jpg
Bij de US Army Surplusveilingen van Troostwijk in Thorn komen Seneca en andere spullen van die zaak vaak voorbij, blijkbaar is het voor het Amerikaanse leger goed genoeg.

[ Voor 14% gewijzigd door trabant op 19-05-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

trabant schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:58:
Heeft @deepbass909 zijn ratel al gevonden?
Ik kwam deze halfduims Seneca voor €30,- tegen op MP, maar het merk wordt ook door Valkenpower gedeald, en daar is die 21,-.
[Afbeelding]
Bij de US Army Surplusveilingen van Troostwijk in Thorn komen Seneca en andere spullen van die zaak vaak voorbij, blijkbaar is het voor het Amerikaanse leger goed genoeg.
Nog niet gevonden, de zoektocht is even op lager pitje komen te staan vanwege gezinsuitbreiding. Maar die zien er prima uit om erbij te hebben voor het vuile werk. Ik ga ze zeker in het achterhoofd houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 15:42

Youk

Volvo For Life

ToolkiT schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:10:
[...]

Als je binnen de EU woont wel ja :)
Weet ik trouwens niet, maar voor mij komen daar dan importkosten bij -O- #fuckbrexit
Bestellen en ergens op een EU adresje laten afleveren. Dan eens met de bus overkomen en ter plaatse vervangen geen optie? Geen idee hoeveel werk het is bij zo'n bus.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Youk schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 01:09:
[...]

Bestellen en ergens op een EU adresje laten afleveren. Dan eens met de bus overkomen en ter plaatse vervangen geen optie? Geen idee hoeveel werk het is bij zo'n bus.
het zijn 4x2 bouten aan het blok en dan wat hangers.. an sich niet veel werk.. tenzij... de bouten verroest zijn en/of breken etc..
Dus uurtje werk tot een week werk..

Maar met de bus overkomen is duurder dan de prijswinst die je zou maken vermoed ik, since de pandemic zijn de overtochten enorm duur geworden.. en ditto voor benzine prijzen en een 40 jarige baksteen is niet het meest zuinige voertuig dat je kan bedenken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ben op zoek naar een rolkrik 3t verlaagt iemand een goede suggestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

oldie127 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:54:
Verlaagd én 3 ton? Voor een extra lage camper ofzo :?

Lage garagekrikken vind je overal wel (HBM, Toolstation, Datona) maar de enigszins voordelige modellen gaan vaak tot 2 ton.Wil je een zwaarder model dan zit je meteen in de categorie rond €150.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 22:32
compac 3t-c.

Niet goedkoop, minimale hoogte is 115mm. Denk niet dat ze in 3 ton veel lager zijn.

https://www.toolspecial.com/compac-garagekrik-3-t-3tc

[ Voor 25% gewijzigd door MaxDamage op 02-06-2022 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:38
oldie127 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:54:
Ik heb deze https://www.datona.nl/hydraulische-autokrik-2-5-ton/
Wellicht voldoet hij niet aan jou eisen (want komt 500KG hefvermogen te kort en is niet verlaagd), maar is laag genoeg voor standaard auto's met sportonderstellen en kwalitatief prima.

Als je perse 3T moet en verlaagd zou ik deze aanschaffen: https://www.datona.nl/lage-krik-snellift-3-ton/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

MaxDamage schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:07:
compac 3t-c.

Niet goedkoop, minimale hoogte is 115mm. Denk niet dat ze in 3 ton veel lager zijn.

https://www.toolspecial.com/compac-garagekrik-3-t-3tc
Man wat een bedragen. Leuk als je een bedrijf hebt maar voor een particulier?

9cm hoog voor minder dan de helft van het geld
https://www.hbm-machines....m-275-ton-garagekrik-lang

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Nu online
Nu 3t moet niet echt heb een e Niro Lexus GS en Vitara wou max 300 uitgeven maar ken niks van merken gewoon iets goed had nu zo'n rood goedkoop ding Makro maar heffen te zwaar en zakken te weinig controle nu na 15j lekt ze ook de metalen wielen ben ik beu .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Die 3 ton hefvermogen ga je dus echt niet nodig hebben.

Kijk anders gewoon eens rond op eerdergenoemde sites (datona, hbm, etc...) naar een model krik dat je qua prijs en prestatie het meest aanspreekt. Wat ze daar verkopen zal altijd beter zijn dan een goedkope van de Makro.

En nog even over die hefhoogte: is die Lexus verlaagd? Die extra lage krikken hebben vrijwel altijd kleine stalen wieltjes of rollers waar je kennelijk een hekel aan hebt. Een standaard Lexus GS heeft toch wel de 12cm grondspeling voor een gewone krik?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

oldie127 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:56:
Nu 3t moet niet echt heb een e Niro Lexus GS en Vitara wou max 300 uitgeven maar ken niks van merken gewoon iets goed had nu zo'n rood goedkoop ding Makro maar heffen te zwaar en zakken te weinig controle nu na 15j lekt ze ook de metalen wielen ben ik beu .
Ik probeer mee te denken en je zin te ontcijferen. Wil je alsjeblieft daar even mee helpen? :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Nu online
Uiteindelijk heb ik vanmorgen de omegalift van 3 ton gekocht https://www.gereedschapla...uwste-uitvoering-28030-pu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:09
Hoi. Het voorwiel van mijn 206 zit los en ik vermoed een kapotte wiellager. Nou wil ik graag gaan sleutelen en heb 0,0 goed spul in huis.

Ik zat te denken het volgende aan te schaffen:

- Krik
- Momentsleutel
- circa 180 delige dopsleutelset (ook met het oog op de toekomst)

Zit ik er zo een beetje goed bij straks als ik los ga met sleutelen? En hebben jullie nog leuke budgettips qua gereedschap? Op toolstation staat wel leuk spul maar geen idee of dit kwaliteit is.

Ik wil het lager zelf door mijn automonteur laten persen en de rest zelf doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dhr. Satoshi op 02-07-2022 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waar wil je het wiel mee losdraaien? Als hij goed vastzit moet je ook even over een wringijzer denken. Of een kruissleutel.

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 03-07-2022 02:21 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
@Dhr. Satoshi
Een kapot voorwiellager kan je al heel lang duidelijk horen alvorens het merkbaar los gaat zitten, dus mijn vermoeden is dat het een gevalletje is van een fusee-of spoorstangkogel met veel speling.
Probeer dat eerst vast te stellen, door opkrikken, wiel eraf en aan remschijf wrikken, meestal zie en voel je dan wel waar het probleem zit.
Het idee van fusee of veerpoot van de auto demonteren en dan het lager zo te laten vervangen is overigens wel een goede, dat scheelt de garage veel werk en jou dus geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChefvanOekel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-01 23:53
[b]Dhr. Satoshi in "Goed (auto)sleutelgereedschap"..Ik zat te denken het volgende aan te schaffen:

- Krik
- Momentsleutel

Zit ik er zo een beetje goed bij straks als ik los ga met sleutelen? En hebben jullie nog leuke budgettips qua gereedschap? Op toolstation staat wel leuk spul maar geen idee of dit kwaliteit is.
...
Qua sleutelset:
Lijkt deze set van Wiha best deftig.
Proxxon heeft ook een mooie set.
Economisch startsetje.
Een wringijzer wat eerder genoemd is is ook een fijne toevoeging voor sleutelen.

Krik, lijkt mooi edit: duur, deze is goedkoper.
Edit 2: Geen potkrik voor de auto!

Mannesman momentsleutel 42-210 voor geen 65 euro. Ze hebben daar ook Unior wat ze bij renault gebruiken in de fabriek, maar dat is dichter bij de 100 euro. Nog steeds betaalbaar en europees fabrikaat.

In principe als ratels voldoet aan DIN 3122 - 3120 (en dat is het bijna allemaal!) dan zit je gauw goed ook bij de action of de lidl. De spullen van toolstation en dan met name van silverline zijn iets grover afgewerkt en zullen misschien sneller de chromen coating verliezen, De wiha set die ik als eerste linkte zal dat vast niet hebben. Ook zal garantie anders zijn... ;)

Hier gebruik ik steeksleutels en doppen van kinzo gekocht en dat doet het in principe nog prima, maar als ik wat ga vervangen koop ik een doppenset met 6 kanten die op de flanken aangrijpen (de doppen lijken op omgekeerde torx bitten). 12 kantige doppen kunnen wel eens moerenvreters worden, tenzij van hoge kwaliteit.
Wat ratels betreft hebben de duurdere meer tanden en vind ik een palletje wat je heen en weer schuift makkelijker en vooral degelijker als zo'n kop waar je aan moet draaien of zo'n doorsteek ding. Een knopje op de achterkant om je doppen te ontgrendelen vind ik ook fijn, dat hebben de goedkopere sets vaak niet.
B-merken van de grote fabrikanten zoals Expert (Facom), Gedore Red (van jeweetwel), zijn vaak prima en betaalbaar. Komt waarschijnlijk soms uit dezelfde fabriek als Brilliant Tools of Bgs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:37

Santford

FP PowerMod
Dhr. Satoshi schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:12:
Hoi. Het voorwiel van mijn 206 zit los en ik vermoed een kapotte wiellager. Nou wil ik graag gaan sleutelen en heb 0,0 goed spul in huis.

- Krik
- Momentsleutel

Ik wil het lager zelf door mijn automonteur laten persen en de rest zelf doen.
Wil je het trekken wel zelf doen? Dan heb je nog een wiellager trekker nodig.

Het persen heb ik uiteindelijk ook zelf gedaan op een persframe bij een zelf sleutel garage, er waren daar verschillende mensen die even wilde meekijken en aanwijzingen gaven.

[ Voor 10% gewijzigd door Santford op 03-07-2022 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ChefvanOekel schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:23:
[...]

Een potkrik?!?
Volgens mij heb je daar echt helemaal niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Santford schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:23:
[...]

Wil je het trekken wel zelf doen? Dan heb je nog een wiellager trekker nodig.

Het persen heb ik uiteindelijk ook zelf gedaan op een persframe bij een zelf sleutel garage, er waren daar verschillende mensen die even wilde meekijken en aanwijzingen gaven.
Zelf persen zonder 10 tons pers kan je vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChefvanOekel
mr_petit schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:59:
[...]

Een potkrik?!?
Volgens mij heb je daar echt helemaal niets aan.
Dat is niet helemaal waar, potkrikken kunnen vaker meer gewicht aan en zijn wat voordeliger in aaschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ChefvanOekel schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:42:
[...]
potkrikken kunnen vaker meer gewicht aan en zijn wat voordeliger in aaschaf.
Ja ik weet heel goed wat een potkrik is en wat ze goed kunnen..

Maar het gaat hier specifiek om een peugeot 206. Een klein licht autotje.
Die potkrikken hebben een minimale hoogte van meer dan 20cm. Ik vraag me überhaupt af of die wel onder de auto te passen zijn.
En potkrikken zijn langzaam en vaak ook instabiel.
Imo gebruik je potkrikken alleen maar op vrachtwagens, trekkers, en evt grote busjes en campers, waar je de hefcapaciteit nodig hebt en genoeg vrije hoogte hebt en zijn ze voor personenauto's echt zwaar ondergeschikt aan de normale hydraulische hefboomkrikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-06 11:42

DaWaN

'r you wicked ??

- Krik
- Momentsleutel

Lijkt mij een goed startpunt.
Zelf zou ik voor de hobby niet te duur gereedschap kopen, ik sleutel bijna wekelijks en ik vind de kwaliteit van bijvoorbeeld BGS of Manesmann prima voor hobbymatig gebruik. Ik heb zelf goede ervaring met BGS, maar ook bijvoorbeeld Manesmann, Gedore Red, Sonic is prima. De meeste mensen in dit topic hebben een uitgesproken mening over welk merk gereedschap ze gebruiken. Ik ben van mening dat de meeste hobbyisten prima uit kunnen met relatief goedkoop gereedschap. Er is absoluut wat te zeggen voor hoge kwaliteit gereedschap, maar de vraag is of je het nodig hebt.

Als je van plan bent vaker te gaan sleutelen is een complete set met 1/4", 3/8" en 1/2" ratels heel prettig.
Ik heb zelf de BGS-2243 set en ik ben daar erg tevreden over.
Behalve een doppenset zou ik ook een set steek/ring sleutels kopen. Ik heb zelf deze set van BGS (BGS-1196). Als je meer geld er voor over hebt, dan zijn ringratels erg fijn. Bijvoorbeeld deze set van BGS (BGS-6540)
Qua kwaliteit zou ik niet goedkoper zoeken dan deze BGS DIY-kwaliteit / hobbyset.

Qua krik / momentsleutel vind ik de set van autogereedschap.com een aanrader.
Die winkel is wel recent van plaats en eigenaar gewisseld, dus geen idee of ze kwaliteit en service nog even hoog in het vaandel hebben als het verleden. Voordeel van autogereedschap.com vond ik namelijk dat ze geen troep verkopen. Bij HBM moet je bijvoorbeeld opletten wat je koopt omdat niet alles even goede kwaliteit is.
Die Proxxon ratels met ronde kop zijn waardeloos, gaan na veel gebruik stuk. Heb deze ratels zelf en ik zou ze iedereen afraden.
Een potkrik is in vergelijking met een garagekrik echt verschrikkelijk, zo'n ding heeft maar 20cm slag en past bij veel auto's niet eens onder de dorpels.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChefvanOekel
DaWaN schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:29:

Lijkt mij een goed startpunt.
Zelf zou ik voor de hobby niet te duur gereedschap kopen, ik sleutel bijna wekelijks en ik vind de kwaliteit van bijvoorbeeld BGS of Manesmann prima voor hobbymatig gebruik. Ik heb zelf goede ervaring met BGS, maar ook bijvoorbeeld Manesmann, Gedore Red, Sonic is prima. De meeste mensen in dit topic hebben een uitgesproken mening over welk merk gereedschap ze gebruiken. Ik ben van mening dat de meeste hobbyisten prima uit kunnen met relatief goedkoop gereedschap. Er is absoluut wat te zeggen voor hoge kwaliteit gereedschap, maar de vraag is of je het nodig hebt.

... Bij HBM moet je bijvoorbeeld opletten wat je koopt omdat niet alles even goede kwaliteit is.
Het meeste voldoet aan ISO/DIN specs dus dat waarborgt o.a. maten, toleranties en krachten die uitgeoefend kunnen worden. Die zijn nagenoeg gelijk bij zowel dure als goedkope gereedschappen.
Die Proxxon ratels met ronde kop zijn waardeloos, gaan na veel gebruik stuk. Heb deze ratels zelf en ik zou ze iedereen afraden.
Ik heb ze nog niet veel kunnen gebruiken, gebruik zelf een gedore ratel met losse doppen.
Een potkrik is in vergelijking met een garagekrik echt verschrikkelijk, zo'n ding heeft maar 20cm slag en past bij veel auto's niet eens onder de dorpels.
Duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Paar jaar geleden is uit m'n caravan in de tuin een gereedschapskistje gejat met daarin wat doppen, ring- en steeksleutels, en ik heb dat vervangen door wat steek- en ring uit een bouwmarkt en een 38"dopsetje van de Action en de laatste heeft me in die 4 jaar niet in de steek gelaten , alles is nog heel.
Ter referentie, ik noe ALLES aan auto, fiets en huis en wat je maar wil, zelf.
Dat setje van 13€ kan je risicoloos kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

ChefvanOekel schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:35:
[...]

Het meeste voldoet aan ISO/DIN specs dus dat waarborgt o.a. maten, toleranties en krachten die uitgeoefend kunnen worden. Die zijn nagenoeg gelijk bij zowel dure als goedkope gereedschappen.
ISO/DIN zegt niks over de sterkte van het gebruikte metaal, alleen (statisch) pasvorm van gereedschap. Het zegt wel iets over de minimale sterkte van bouten en moeren, maar daar heb je niks aan. Daarop vertrouwen is zinloos. Ik heb steek- en ringsleutels liggen die prima voldoen aan de DIN/ISO, maar wat echt 100% troep is.
Eigenlijk voldoet veel van het goede gereedschap juist niet aan ISO/DIN omdat fabrikanten vaak details aanbrengen in de sleutels en doppen die grip verbeteren, maar daardoor breken met de normering.
[...]

Ik heb ze nog niet veel kunnen gebruiken, gebruik zelf een gedore ratel met losse doppen.
Als groot liefhebber van Proxxon (mijn basis doppenset is volledig Proxxon en alleen als Proxxon iets niet kan leveren, heb ik het van een ander merk), kan ik dit inderdaad bevestigen. De standaard ratel met ronde kop is slecht. De asymmetrische "Baton" ratelaar van hen is wel goed. Mijn 1/4" en 1/2" ratels zijn nu iets van 15 jaar oud en werken nog altijd perfect.

Als ik zelf een Proxxon-set zou aanraden, is dat de 23286 (dezelfde set die ik al 15 jaar gebruik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:43
Custor is naar mijn mening ook een erg degelijk en betaalbaar alternatief. Ben zelf erg tevreden van bij ratels en doppen, heb er alle 3 de maten van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Keezx schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:52:
@Dhr. Satoshi
Een kapot voorwiellager kan je al heel lang duidelijk horen alvorens het merkbaar los gaat zitten, dus mijn vermoeden is dat het een gevalletje is van een fusee-of spoorstangkogel met veel speling.
Probeer dat eerst vast te stellen, door opkrikken, wiel eraf en aan remschijf wrikken, meestal zie en voel je dan wel waar het probleem zit.
Het idee van fusee of veerpoot van de auto demonteren en dan het lager zo te laten vervangen is overigens wel een goede, dat scheelt de garage veel werk en jou dus geld.
Inderdaad, de keren dat m'n wiellagers versleten waren was dat goed hoorbaar. Maar zonder dat je echt veel aan speling merkte, tenminste het was mij niet opgevallen. @Dhr. Satoshi Hoor je een zoemend geluid dat erger of minder erg wordt als je naar links of rechts stuurt? Dat is je lager.

Hoor je dat niet, kijk dan eens verder naar andere oorzaken, zoals @Keezx voorstelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant

- Krik
- Momentsleutel
Je vergeet het bokje, of heb je dat al? Een krik is primair gemaakt om de auto op te tillen, niet om die omhoog te houden. Als je langer bezig bent dan alleen een wiel verwisselen is enkel een krik onveilig.

Blader ook even terug in dit draadje: momentsleutels, doppensets, handgereedschap: het is allemaal al eens uitgebreid besproken.
Het advies van zeskantige doppen kan ik onderschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

henkie196 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:30:
[...]

Inderdaad, de keren dat m'n wiellagers versleten waren was dat goed hoorbaar. Maar zonder dat je echt veel aan speling merkte, tenminste het was mij niet opgevallen. @Dhr. Satoshi Hoor je een zoemend geluid dat erger of minder erg wordt als je naar links of rechts stuurt? Dat is je lager.

Hoor je dat niet, kijk dan eens verder naar andere oorzaken, zoals @Keezx voorstelt.
Niet helemaal, je kan een compleet versleten wiellager hebben zonder dat je hem hoort. Bij mijn BMW zat er voelbare en zichtbare speling op een lager, maar dat was niet hoorbaar. En ook in eerste instantie niet te voelen doordat de aandrijfas druk op het lager hield. Pas bij demontage werd de speling zichtbaar.

Overigens zou ik persoonlijk niet beginnen met een wiellager als eerste klus. Meestal zit een lager dermate vast dat met licht gereedschap hij niet te verwijderen is, ook niet als het een cartridge type is en bij montage kan het vrij gemakkelijk gebeuren dat het lager niet helemaal goed gemonteerd komt te zitten.

@Keezx
Voel goed in welke richting je speling hebt. Als het alleen in stuurrichting is, dan is het 99% zeker een stuurkogel, is het alleen haaks op de stuurrichting, dan is het doorgaans een fusee. Is het in beide richtingen, dan is de kans groot dat het een lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Was een achterwiellager van die BMW, de vraag ging over een voorwiellager.
Ik vind het een leuke poging, maar IK heb geen adviezen nodig hoe ik speling op de voortrein moet vinden....

[ Voor 26% gewijzigd door Keezx op 06-07-2022 19:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
Bedankt voor jullie reacties. Intussen ben ik trotse eigenaar van de Bruder Manesmann momentsleutel zoals aangeraden door ChefvanOekel.

Qua dopsleutel set lijkt me de Kraftman aangeraden door DaWaN wel interessant. Helemaal omdat hij vrij compleet oogt tegen een leuke prijs. De overige setjes die werden aangeraden zoals de Proxon zijn ook zeer mooi. Echter ben je dan aangewezen op kleine setjes. Voor het gemak heb ik liever een goed gevulde koffer. Wel stel ik jullie meedenken zeer op prijs.

Wat betreft de speling weet ik nog niet wat ik aan ga treffen. Bij het sturen hoorde ik een ijzer op ijzer geluid bij het wiel vandaan komen. Dit alleen bij het sturen naar 1 bepaalde richting. Het zou dus ook best wat anders kunnen zijn... Hier ga ik achter komen.

Weten jullie nog een goede bok toevallig voor weinig? Ik zit te zoeken maar vind op de site van autogereedschap.com bijvoorbeeld alleen maar as-steunen etc.

Even ingelezen maar ik begrijp dat ik aan een as-steun voldoende heb. Tips over goed voor weinig zijn nog altijd welkom.

[ Voor 6% gewijzigd door Dhr. Satoshi op 13-07-2022 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Deze koffer heb ik al heel lang veel plezier van. In ca 10 haar heb ik alleen de 1/4 ratel gesloopt omdat ik die gebruikte waarvoor hij niet bedoeld was.

https://www.gereedschapce...doppenset-1-4-en-1-2.html

Hij is inmiddels wat prijziger ik heb 'm destijds bij de lidl gekocht voor €80.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37
Dhr. Satoshi schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:46:
Bedankt voor jullie reacties. Intussen ben ik trotse eigenaar van de Bruder Manesmann momentsleutel zoals aangeraden door ChefvanOekel.

Qua dopsleutel set lijkt me de Kraftman aangeraden door DaWaN wel interessant. Helemaal omdat hij vrij compleet oogt tegen een leuke prijs. De overige setjes die werden aangeraden zoals de Proxon zijn ook zeer mooi. Echter ben je dan aangewezen op kleine setjes. Voor het gemak heb ik liever een goed gevulde koffer. Wel stel ik jullie meedenken zeer op prijs.

Wat betreft de speling weet ik nog niet wat ik aan ga treffen. Bij het sturen hoorde ik een ijzer op ijzer geluid bij het wiel vandaan komen. Dit alleen bij het sturen naar 1 bepaalde richting. Het zou dus ook best wat anders kunnen zijn... Hier ga ik achter komen.

Weten jullie nog een goede bok toevallig voor weinig? Ik zit te zoeken maar vind op de site van autogereedschap.com bijvoorbeeld alleen maar as-steunen etc.

Even ingelezen maar ik begrijp dat ik aan een as-steun voldoende heb. Tips over goed voor weinig zijn nog altijd welkom.
Kraftmann zou ik met een boog omheen lopen. Merken als Kraftmann, Stahlwerk, Kraftwelle en zo nog een paar, gebruiken delen van andermans naam (Kraftwerk, Mannesmann, Stahlwille), om vertrouwd over te komen. Maar het is gewoon Chinese meuk. Ja, Mannesmann en BGS zien er wellicht hetzelfde uit, maar dat zijn wel bedrijven die kwaliteitseisen stellen en die ook controleren. Je weet dus wat je eraan hebt. Bij Mannesmann is het wel duidelijker in welke kwaliteitsklasse ze zaken indelen, omdat ze een groene (=instap) en blauwe (=betere) serie hebben. Bij BGS blijkt het kwaliteitsverschil tussen sets vooral uit de prijs.

De hierboven genoemde Mannesmann is zeker een betere optie in deze prijsklasse dan Kraftmann.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
Wild Chocolate schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:42:
[...]

Kraftmann zou ik met een boog omheen lopen. Merken als Kraftmann, Stahlwerk, Kraftwelle en zo nog een paar, gebruiken delen van andermans naam (Kraftwerk, Mannesmann, Stahlwille), om vertrouwd over te komen. Maar het is gewoon Chinese meuk. Ja, Mannesmann en BGS zien er wellicht hetzelfde uit, maar dat zijn wel bedrijven die kwaliteitseisen stellen en die ook controleren. Je weet dus wat je eraan hebt. Bij Mannesmann is het wel duidelijker in welke kwaliteitsklasse ze zaken indelen, omdat ze een groene (=instap) en blauwe (=betere) serie hebben. Bij BGS blijkt het kwaliteitsverschil tussen sets vooral uit de prijs.

De hierboven genoemde Mannesmann is zeker een betere optie in deze prijsklasse dan Kraftmann.
Bedankt! Heb de Mannesman-set zojuist besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:44
Iemand ervaring met dit Wieseman steek/ring ratel setje?

https://amzn.eu/d/7qpSJHf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Klein schopje om het topic weer wat leven in te blazen ;)

afgelopen weekend voor m'n verjaardag weer een mooi stukje gereedschap gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FRRGFPh0swN0-UutTJ6Kn_djdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZpbeuAaCaE5ccdAVGPO9Epn.jpg?f=fotoalbum_large
Proxxon 23082

een rotary-ratchet, naast de traditionele wijze van bewegen kan je de dop ook laten draaien door het handvat te draaien als een schroevendraaier, bedoeld voor plekken waar te weinig ruimte is om een ratel heen en weer te kunnen bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Proficiat!
Zoiets ben ik een tijdje geleden tegen gekomen toen ik verzeild raakte op een twitterkanaal over handige tooltjes. Ik hoop wel dat je zo om het hoekje genoeg kracht kunt zetten, ook al is het maar ¼ duims. En benieuwd hoe vaak je hem echt gebruikt cq. nodig hebt. Want iets vergelijkbaars dat ik heb, een halfduims luchtratel, waar ik ooit heel leuk en goedkoop aan kon komen, heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt.

Ik ben blij dat ik van de maand juist wat ben kwijtgeraakt.
Omdat mijn ruimte erg beperkt is, had ik geen straalkast maar een straalketel in huis gehaald, want kleiner in de opslag. Het idee was dat ik dan in de tuin tussen twee bomen een groot zeil spande en zo het walnotengranulaat weer kon opvangen. Het enige echte voordeel van deze open inrichting was dat alles erin paste. Later nog geprobeerd om met ketel en al in een Big Bag te kruipen en zo een cabine te simuleren, maar op die manier ontdekte ik vooral dat ik geen twintig meer ben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOuz5ryRBWh2-DJAIjrw4Ai8ye4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBq89i3BhHjbuIjvtJqyWBKo.jpg?f=fotoalbum_large
Intussen is echter het terras overdekt en betegeld en daarmee is er ruimte voor een straalkast*. Het was wel even uitvogelen hoe je daar het beste mee omgaat: aan de achterkant zit ook een dop, en als je die eruit haalt is er eigenlijk geen gedonder meer met over- of onderdruk.
Enfin, na een trits onnozelaars op MP is er toch een serieuze gegadigde voor die sta-in-de-weg-ketel langsgekomen, zodat de bouwstofzuiger niet meer steeds opzij geschopt hoeft te worden.
En ik hoop dat ik eerdaags toch uitgestraald ben, zodat ook die cabine naar een maat met een schuur kan.

*Ik had me met die overkapping natuurlijk iets te rijk gerekend, mijn teerbeminde wilde een kast voor haar tuinspullen en ook nog wel eens buiten kunnen zitten, dus daar ging mijn openluchtatelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

trabant schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:03:
Proficiat!
Zoiets ben ik een tijdje geleden tegen gekomen toen ik verzeild raakte op een twitterkanaal over handige tooltjes. Ik hoop wel dat je zo om het hoekje genoeg kracht kunt zetten, ook al is het maar ¼ duims. En benieuwd hoe vaak je hem echt gebruikt cq. nodig hebt. Want iets vergelijkbaars dat ik heb, een halfduims luchtratel, waar ik ooit heel leuk en goedkoop aan kon komen, heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt.
[...]
Het is ook een specialty en voor mij een aanvulling op gewone ratels en sleutels. Ik heb bewust voor de 1/4" gekozen (Proxxon levert ze in alle gangbare maten), omdat ik het vooral nodig ga hebben met kleine boutjes en moertjes (denk aan 8mm en 10mm) in het interieur. Plekken waar je sowieso al niet heel veel kracht nodig hebt.
Het voordeel van dit systeem is vooral voor plekken waar je het handvat max 45graden kan bewegen. Dat is genoeg om een bout of moer los te trekken en daarna kan je met het draaien van het vat de bout of moer sneller verwijderen dan anders mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-05 22:36
Ibood heeft een mooie doppenset in de aanbieding van Neo tools ziet er goed uit maar ken het merk niet ook de kwaliteit er van niet.

https://www.ibood.com/nl/...tools-doppenset-73-delig/

Meer over dit merk verkrijgbaar en zeer uitgebreid.

https://gereedschap-bouwm...ystemen-en-kledinghouders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Het is niet zo'n uitgebreide set, en garantie is slechts 2 jaar.
Betere merken hebben vaak 10 jaar of levenslang garantie (en de betere merken blijven ook vaak veel langer bestaan, dus is die garantie ook verzilverbaar).
Maar goed, €48 is natuurlijk niets in termen van kwaliteitsgereedschap.

[ Voor 99% gewijzigd door mr_petit op 23-11-2022 05:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Het is zo'n koffertje waarbij ze met een hoek vol bitjes het aantal onderdelen omhoog krikken. Ze mikken daarmee dus op de ik-wil-veel-voor-weinig-koper.
Ik had daar liever wat meer verlengstukken tussen ratel en dop gezien: wat er nu in zit is vaak te lang of te kort.
Volgens de (best wel kreupele) beschrijving op ibood is het ook helemaal geen doppenset, maar een inbusset...

• deepbass909

deepbass909

trabant schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:39:
Het is zo'n koffertje waarbij ze met een hoek vol bitjes het aantal onderdelen omhoog krikken. Ze mikken daarmee dus op de ik-wil-veel-voor-weinig-koper.
Ik had daar liever wat meer verlengstukken tussen ratel en dop gezien: wat er nu in zit is vaak te lang of te kort.
Volgens de (best wel kreupele) beschrijving op ibood is het ook helemaal geen doppenset, maar een inbusset...
Dat laatste viel mij ook al op, en geeft mij niet bepaald vertrouwen. Enige positieve dat ik zie, is dat de maten wel volledig zijn (dus bijv. ook 16 en 18mm die in veel sets ontbreken). Maar verder zou ik vooral doorsparen en naar een Gedore Red koffer of vergelijkbaar kijken. Die kosten tussen de € 100 en € 125 en daar heb ik een stuk meer vertrouwen in.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:01

4x2

lộn xộn quá

deepbass909 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:42:
[...]
Het is ook een specialty en voor mij een aanvulling op gewone ratels en sleutels. Ik heb bewust voor de 1/4" gekozen (Proxxon levert ze in alle gangbare maten), omdat ik het vooral nodig ga hebben met kleine boutjes en moertjes (denk aan 8mm en 10mm) in het interieur. Plekken waar je sowieso al niet heel veel kracht nodig hebt.
Het voordeel van dit systeem is vooral voor plekken waar je het handvat max 45graden kan bewegen. Dat is genoeg om een bout of moer los te trekken en daarna kan je met het draaien van het vat de bout of moer sneller verwijderen dan anders mogelijk is.
Als je trouwens een praktisch persoonlijk nut wil voor die ratel;
Maakt het mogelijk om vrij makkelijk de schroefjes van het dashboard dr uit te halen die net onder de voorruit zitten bij een E36 ;)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

4x2 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:43:
[...]

Als je trouwens een praktisch persoonlijk nut wil voor die ratel;
Maakt het mogelijk om vrij makkelijk de schroefjes van het dashboard dr uit te halen die net onder de voorruit zitten bij een E36 ;)
Waarom denk je dat ik hem wou ;)

Iets met een vergelijkbare ratel die jij had liggen toen ik de trekhaak op kwam halen ;)

Maar ik vermoed dat hij van nog wel meer nut gaat zijn in het interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Beste allen,

Ben op zoek naar gereedschap om mijn zomer/winter bandenwissel zelf te doen... wordt toch een kostbaar plaatje 2x per jaar bij de monteur voor iets wat ik zelf ook kan.

Qua autogereedschap heb ik niks... alleen een simpele ratel/doppenset. Zoek degelijk gereedschap dat lang meegaat maar ben niet iemand die groot onderhoud zelf gaat doen.

Klein lijstje gemaakt evt aanvullingen en/of aanraders zie ik graag tegemoet?
  1. momentsleutel (40-200 nm) ½ inch = 120-150 euro
  2. kruissleutel 17/19/21/23 mm = 10 euro
  3. krik = datona autokrik 2 ton = 50 euro
  4. assteun = datona 3 ton 2 stuks = 45 euro
Voor de momentsleutel zou het fijn zijn als deze 40 nm kan, dat is dan voor de cassette van mijn fietsen. Nu weet ik dat ze niet super accuraat zijn op minimum aanhaalmoment maar beter dan niets. Volgens mijn onderhoudsboekje moeten de wielbouten op 135 nm. Dus een 40-200 nm zou goed zijn?
Vond via autoweek een test met de Gedore VK NR. 3550-20 die is zo'n 160 euro. Of kan ik goedkoper, zag een mannesman die goedkoop is maar is vanaf 42nm..

De krik die bij de auto zit lijkt mij niet je van het... of kan ik dat prima gebruiken?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-06 11:42

DaWaN

'r you wicked ??

replica17 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:39:
momentsleutel (40-200 nm) ½ inch = 120-150 euro
Als je een momentsleutel alleen gebruikt voor het wisselen van wielen zou je wat mij betreft ook wel afkunnen met een goedkoper exemplaar.
Voor de momentsleutel zou het fijn zijn als deze 40 nm kan, dat is dan voor de cassette van mijn fietsen. Nu weet ik dat ze niet super accuraat zijn op minimum aanhaalmoment maar beter dan niets.
Zou ik niet doen, mijn ervaring is dat een mechanische momentsleutel niet altijd lekker klikt onderaan zijn bereik en dan draai je al snel iets veel te vast.
Als je een momentsleutel wilt met een groot bereik kun je beter kijken naar een digitale momentsleutel, die hebben dikwijls een bereik van 20-200nm voor een 1/2" momentsleutel.
Ik heb zelf 3 mechanische momentsleutels (1/4", 3/8" en 1/2") en ik pak altijd de kleinste momentsleutel om iets op moment te zetten.
Volgens mijn onderhoudsboekje moeten de wielbouten op 135 nm. Dus een 40-200 nm zou goed zijn?
Ja een 1/2" 40-200nm momentsleutel is perfect voor wielmoeren/bouten.
krik = datona autokrik 2 ton = 50 euro
assteun = datona 3 ton 2 stuks = 45 euro

De krik die bij de auto zit lijkt mij niet je van het... of kan ik dat prima gebruiken?
Een losse krik werkt wel zo prettig. Krikken die bij een auto zitten zijn meer voor nood. Ze zijn er ook niet op gemaakt om vaak gebruikt te worden, meestal gaan ze dan stuk.
Als je op de straat wielen gaat wisselen is een krik met een wat grotere oppervlakte veel prettiger. Zo'n klein krikje van 50 euro heeft nog wel eens de neiging om scheef te gaan als je geen perfect vlakke ondergrond hebt.
Assteunen zijn voor het wisselen van wielen niet persé nodig, dat is meer als je gaat klussen aan een auto.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 00:04

Wok

Dakloos...

@replica17
Ik zou persoonlijk dan voor twee aparte momentsleutels gaan. Eentje met een specifieker bereik voor je fietsen en een 'goedkope' 1/2" voor de wielenwissel (daar komt het niet op 5 of 10Nm exact aan).

Daarnaast zou ik ook zeker een 1/2" wringijzer toevoegen. Daarmee kun je de bouten makkelijk een eerste slag los mee trekken. Dat kan met alleen een kruissleutel nog wel eens lastig zijn als de bouten echt goed vast zijn gaan zitten.

Ook zou ik iets meer investeren in een goede krik, zie ook de reactie van @DaWaN. Die kleine %^#$%-krikjes van Chinesium/bouwmarktkwaliteit zijn precies dat: volkomen #$%#$% :P

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
@DaWaN
@Wok

Dank voor de reacties.

Dan inderdaad beste om voor verschillende momentsleutels te gaan, heb al een 4-24 nm. Eentje voor de 40 nm +- en een 1/2 40-200 voor de auto.

Momentsleutel 40-200
https://www.btndehaas.nl/...omentsleutel-1-2-42-210nm
of https://www.lidl.nl/p/parkside-draaimomentsleutel/p100353473 (helft vd prijs)
62 vs 30 euro?

1/2 Wringijzer -> https://www.datona.nl/wringijzer-1-2-opname/?sqr=wringijzer of kan ik beter krijgen voor de prijs?

Krik -> https://www.datona.nl/wringijzer-1-2-opname/?sqr=wringijzer -> of andere aanrader deze is niet op voorraad?

Kruissleutel -> nog iets om op te letten of is de lokale bouwmarkt variant goed genoeg?

Assteun laat ik dan even, ga niet onder de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 00:04

Wok

Dakloos...

@replica17 Kijk vooral ook eens bij HBM Machines (https://www.hbm-machines.com/nl/)

Daar heb je o.a. ook wringijzers voor flink minder geld (zelf heb ik de HBM 1/2" van €20 en die heeft me nog niet in de steek gelaten).

Die Parkside momentsleutel is in principe goed genoeg voor de wielenwissel. De Mannesmann zal wellicht iets degelijker en/of preciezer zijn, maar bij wielen komt het ook weer niet zó nauw. Bovendien is het sowieso best practice om wielbouten na enkele tientallen/honderd km even opnieuw na te trekken na een wissel.

Het linkje naar de krik verwijst ook naar het wringijzer...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Een krik is voor de verticale beweging, voor het omhoog houden zou ik toch iets minder beweeglijks zoals een bokje of een blok hout of twee (stalen) velgen met band (als dat er onder past) nemen. Zeker als je meer doet dan dan één wiel verwisselen. Overigens laat ik mijn krikken altijd op een plankje rollen, die geërfde grindtegels onder de carport zijn niet je dat.

De schaalverdeling op die parkside-sleutel is beroerd afleesbaar (al kun je natuurlijk voor jouw wielmoeren een markering aanbrengen) en je moet die veren na gebruik altijd terugdraaien. Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat door degene die hem niet betaald heeft nooit gebeurt. Luiheid of onwetendheid?

Zelf ben ik intussen best wel verwend met twee tweedehands Stahlwille Manoskopen uit de 730N-serie. Topsegment, ook nauwkeurig in het onderste deel van het bereik, fijn afleesbaar, luide klik en door een stangensysteem is het niet perse nodig om hem na gebruik terug op nul te draaien. Voor jouw bereik zou je eens naar een tweedehands 721/15Quick kunnen omzien. Die dekt het bereik van 30-150 Nm af.
De budgetvariant van Stahlwille heet 'Alarm (Momentum)': dat zijn qua bouw en functie dezelfde momentsleutels.

Het aandraaien met een momentsleutel moet geleerd zijn. Op het moment dat die klikt, is het gekozen moment bereikt en moet je acuut stoppen met kracht uitoefenen. Het gros van de mensen heeft niet eens door dat ze nog een stukje door dat moment heen duwen. Er zijn digitale momentsleutels die je vertellen met welk moment je uiteindelijk hebt aangedraaid, maar je kunt er ook voor kiezen je huis een maandje warm te stoken...

In het voorjaar van 2021 zijn in dit draadje momentsleutels uitvoerig besproken.

[ Voor 2% gewijzigd door trabant op 05-12-2022 15:03 . Reden: aanvulling en typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

replica17 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:39:
Beste allen,

Ben op zoek naar gereedschap om mijn zomer/winter bandenwissel zelf te doen... wordt toch een kostbaar plaatje 2x per jaar bij de monteur voor iets wat ik zelf ook kan.

Qua autogereedschap heb ik niks... alleen een simpele ratel/doppenset. Zoek degelijk gereedschap dat lang meegaat maar ben niet iemand die groot onderhoud zelf gaat doen.

Klein lijstje gemaakt evt aanvullingen en/of aanraders zie ik graag tegemoet?
  1. momentsleutel (40-200 nm) ½ inch = 120-150 euro
  2. kruissleutel 17/19/21/23 mm = 10 euro
  3. krik = datona autokrik 2 ton = 50 euro
  4. assteun = datona 3 ton 2 stuks = 45 euro
Voor de momentsleutel zou het fijn zijn als deze 40 nm kan, dat is dan voor de cassette van mijn fietsen. Nu weet ik dat ze niet super accuraat zijn op minimum aanhaalmoment maar beter dan niets. Volgens mijn onderhoudsboekje moeten de wielbouten op 135 nm. Dus een 40-200 nm zou goed zijn?
Vond via autoweek een test met de Gedore VK NR. 3550-20 die is zo'n 160 euro. Of kan ik goedkoper, zag een mannesman die goedkoop is maar is vanaf 42nm..

Alvast dank!
Algemeen advies, vergeet kruissleutels, een los wringijzer met doppen werkt altijd beter. Hetzelfde geldt voor de krik bij de auto. Zelfs als het een robuuste is, ben je hem vaak heel snel zat, omdat die dingen niet bepaald op ergonomie gericht zijn. Daarnaast kan je de pech hebben dat het ding zo minimaal uitgevoerd is, dat hij na een paar keer gebruiken al kapot is. Hetzelfde geldt eigenlijk voor die €50 krikjes. Ja, ze zijn beter dan wat bij de auto zit, maar het is nog steeds vrij slap uitgevoerd en alles behalve veilig.

Beter nu meer uitgeven, en daarna waarschijnlijk voor altijd klaar zijn met redelijk goed spul, dan nu goedkoop spul halen, aanprutsen en met 2 of 3 jaar de krik al weer moeten vervangen omdat het of lek is of verbogen.

Ik heb ook die goedkope dingen gehad en nu ik een betere krik heb, heb ik achteraf spijt ooit geld aan de goedkope dingen uitgegeven te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Als het puur alleen voor wielenwissels is, zou ik gewoon zo'n goedkope momentsleutel van 3 tientjes nemen en een los wringijzer, zoiets dus:
Momentsleutel:
https://www.hbm-machines....2-momentsleutel-28-210-nm

Wringijzer:
https://www.hbm-machines....gijzer-met-kantelbare-kop

Qua krik ook gewoon de meest simpele:
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2-ton-garagekrik-ce

Deze krikjes zijn ook regelmatig in de aanbieding bij de Lidl voor 30 euro o.i.d.. Daar heb ik jarenlang zelf mee gesleuteld.
Assteunen heb je niet nodig als je alleen je wielen wisselt.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:30
Ik doe ook zelf mijn wielen 2x per jaar wisselen (3 auto's). En ik mis op je lijstje eigenlijk een slagmoersleutel.

Momentsleutel gebruik ik alleen om het juiste moment aan te trekken, niet om alles eruit te draaien. Ik heb zelf een Makita DTW300Z gekocht. Wellicht prijzig maar werkt helemaal top! Je verkort de tijd om te wisselen aanzienlijk ;)

Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttsSvdOF_3FwBfcBsIJH8IHl_aI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ip6V0D3vwdD6QSnLwVvtfG4H.jpg?f=fotoalbum_large

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 22:29
-tom-562 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:24:
Als het puur alleen voor wielenwissels is, zou ik gewoon zo'n goedkope momentsleutel van 3 tientjes nemen en een los wringijzer, zoiets dus:
Momentsleutel:
https://www.hbm-machines....2-momentsleutel-28-210-nm

Wringijzer:
https://www.hbm-machines....gijzer-met-kantelbare-kop

Qua krik ook gewoon de meest simpele:
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2-ton-garagekrik-ce

Deze krikjes zijn ook regelmatig in de aanbieding bij de Lidl voor 30 euro o.i.d.. Daar heb ik jarenlang zelf mee gesleuteld.
Assteunen heb je niet nodig als je alleen je wielen wisselt.
Kijk. Dat is nog eens goed advies. In de posts hierboven gaan mensen helemaal los over die simpele krikjes, maar voor alleen een wielenwissel zijn ze echt hartstikke prima. Op het werk heb ik gemerkt dat een duurdere, lagere, mooier afgewerkte krik echt wel veel fijner werkt, maar zo'n simpel prul is hartstikke prima om wieltjes te wisselen. Ik heb dat simpele ding al meer dan 15 jaar en het werkt gewoon. Is niet mooi, is niet heel fijn om mee te werken, but it does the f*cking job.
Oh, en als je met een wringijzer (of gewoon de momentsleutel, want die goedkope werken NIET op moment als je linksom draait) de bouten een slag losdraait met de wielen op de grond, dan is een slagmoersleutel ook niet echt nodig. Bij de Action verkopen ze bitjes met aan de andere kant 3/8" of 1/2" opname voor doppen. Zet zoiets op de schroefmachine die je toch al hebt liggen en je komt een heel eind.

Het gaat alleen maar om wielen wisselen, dat bij de garage te duur is. Besparing is dus de insteek. Laten we dan niet doorschieten met duur gereedschap.

[ Voor 18% gewijzigd door dreamscape op 05-12-2022 15:39 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

dreamscape schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:36:
[...]

Kijk. Dat is nog eens goed advies. In de posts hierboven gaan mensen helemaal los over die simpele krikjes, maar voor alleen een wielenwissel zijn ze echt hartstikke prima. Op het werk heb ik gemerkt dat een duurdere, lagere, mooier afgewerkte krik echt wel veel fijner werkt, maar zo'n simpel prul is hartstikke prima om wieltjes te wisselen. Ik heb dat simpele ding al meer dan 15 jaar en het werkt gewoon. Is niet mooi, is niet heel fijn om mee te werken, but it does the f*cking job.
Oh, en als je met een wringijzer (of gewoon de momentsleutel, want die goedkope werken NIET op moment als je linksom draait) de bouten een slag losdraait met de wielen op de grond, dan is een slagmoersleutel ook niet echt nodig. Bij de Action verkopen ze bitjes met aan de andere kant 3/8" of 1/2" opname voor doppen. Zet zoiets op de schroefmachine die je toch al hebt liggen en je komt een heel eind.

Het gaat alleen maar om wielen wisselen, dat bij de garage te duur is. Besparing is dus de insteek. Laten we dan niet doorschieten met duur gereedschap.
Precies, voor 2x per jaar je wielen wisselen voldoet dit prima. Voordeel is ook, zo'n ding is nog makkelijk te tillen. Die grote krikken zijn moeilijk zwaar en til je niet zo ff op (plus ze nemen een hoop ruimte in).
Rene schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:33:
Ik doe ook zelf mijn wielen 2x per jaar wisselen (3 auto's). En ik mis op je lijstje eigenlijk een slagmoersleutel.

Momentsleutel gebruik ik alleen om het juiste moment aan te trekken, niet om alles eruit te draaien. Ik heb zelf een Makita DTW300Z gekocht. Wellicht prijzig maar werkt helemaal top! Je verkort de tijd om te wisselen aanzienlijk ;)

Zoiets dus:

[Afbeelding]
Je had jezelf ook veel geld kunnen besparen door een "Makita" van Aliexpress te kopen. Die heb ik ook gekocht (accu's had ik al), voor nog geen 3 tientjes een prima slagmoersleutel :D

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:30
-tom-562 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:43:
[...]

[...]

Je had jezelf ook veel geld kunnen besparen door een "Makita" van Aliexpress te kopen. Die heb ik ook gekocht (accu's had ik al), voor nog geen 3 tientjes een prima slagmoersleutel :D
Ik doe aan intern facturering met mijn schoonvader ;) de schade viel toen reuze mee. (Had de accu’s ook al liggen)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Rene schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:33:

Zoiets dus:

[Afbeelding]
Ik heb een vergelijkbare (DTW285, ouder model) liggen, maar niet om alleen wielen te wisselen. Ik kon zelf de kostprijs pas (voor mezelf) motiveren toe ik aan een restauratie begon en ik heel wat spul uit elkaar moet halen.

Neemt niet weg dat een wielenwissel wel een heel wat sneller en makkelijker gaat.

Maar als het voor een wielenwissel alleen is, zou ik tegenwoordig eerder zo'n machine aanraden:
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/102_machines/102_1_product/JPG_product/DTD157_C1L0.jpg
Een slagschroevendraaier (DTD157 in dit geval, ik heb zelf een DTD155). Die zijn vaak ook al sterk genoeg voor wielbouten/moeren maar zijn daarnaast ook makkelijker te gebruiken voor andere klussen.

Mijn wielbouten zaten op 100Nm en daar had hij totaal geen moeite mee.

En bij meerdere fabrikanten zie je dat slagschroevendraaiers qua kracht steeds meer richting slagmoersleutels gaan, maar door de hex veel universeler te gebruiken zijn (tot aan boren aan toe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Als het voor een wielwissel alleen is, en voor sporadisch sleutelen aan je auto, zou ik ook geen dure Makita kopen. Maar er gewoon eentje van Aliexpress trekken:
https://www.aliexpress.co...urPageLogUid=eSKLHxMLHoqB

Je hebt ze ook met 6-kant opnamen mocht je dat willen.
Ik heb er eentje thuis liggen (gewoon met 1/2" opname) en dat ding werkt echt verbluffend goed. Ik heb er zelfs ooit eentje bij Banggood.com kunnen kopen voor 22 euro incl. verzenden. Die heb ik toen cadeau gedaan aan m'n schoonpa.
Ik heb een hoop echt spul van Makita (LXT) liggen, maar ik ben echt onder de indruk van dit apparaatje.

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1 ... 49 ... 58 Laatste