Een krik is voor de verticale beweging, voor het omhoog
houden zou ik toch iets minder beweeglijks zoals een bokje of een blok hout of twee (stalen) velgen met band (als dat er onder past) nemen. Zeker als je meer doet dan dan één wiel verwisselen. Overigens laat ik mijn krikken altijd op een plankje rollen, die geërfde grindtegels onder de carport zijn niet je dat.
De schaalverdeling op die parkside-sleutel is beroerd afleesbaar (al kun je natuurlijk voor jouw wielmoeren een markering aanbrengen) en je moet die veren na gebruik altijd terugdraaien. Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat door degene die hem niet betaald heeft nooit gebeurt. Luiheid of onwetendheid?
Zelf ben ik intussen best wel verwend met twee tweedehands Stahlwille Manoskopen uit de 730N-serie. Topsegment, ook nauwkeurig in het onderste deel van het bereik, fijn afleesbaar, luide klik en door een stangensysteem is het niet perse nodig om hem na gebruik terug op nul te draaien. Voor jouw bereik zou je eens naar een tweedehands 721/15Quick kunnen omzien. Die dekt het bereik van 30-150 Nm af.
De budgetvariant van Stahlwille heet 'Alarm (Momentum)': dat zijn qua bouw en functie dezelfde momentsleutels.
Het aandraaien met een momentsleutel moet geleerd zijn. Op het moment dat die klikt, is het gekozen moment bereikt en moet je acuut stoppen met kracht uitoefenen. Het gros van de mensen heeft niet eens door dat ze nog een stukje door dat moment heen duwen. Er zijn digitale momentsleutels die je vertellen met welk moment je uiteindelijk hebt aangedraaid, maar je kunt er ook voor kiezen je huis een maandje warm te stoken...
In het voorjaar van 2021 zijn in dit draadje momentsleutels uitvoerig besproken.
[
Voor 2% gewijzigd door
trabant op 05-12-2022 15:03
. Reden: aanvulling en typo ]