Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 47 ... 59 Laatste
Acties:
  • 507.419 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:40
Die truc van @DaWaN vergeet ik altijd...
JT schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:26:
[...]
Klopt de plek in je profiel nog? Dat zou wel wat ver weg zijn ja :P
Jazeker, dat ritje gaat niet lonen.
Kan wel eens kijken of die dingen hier te huur zijn ofzo.
Zo vaak is een luchtratel niet nodig: ik geef je goede kansen op de tweedehandsmarkt.
Denk dat een 8 bar compressortje met een tankje van 0,5l net genoeg kracht kan zetten om een Ikeameubeltje mee in elkaar te zetten? :+
Dit soort luchtgereedschap heeft doorgaans een werkdruk van 6 à 7 bar. Dat kleine tankje zal eerder het knelpunt zijn. Maar zijn die luchtratels niet ook elektrisch te krijgen? (zie de slagmoersleuteldiscussie op de vorige bladzij)
[...]
... Transyl wordt hem voor mij niet; ik klus op de oprit en die wil ik graag netjes houden,
Ik leg altijd een plaat karton over de olievlekken, zodat mijn overall schoon blijft... :+
Ik ga eens op zoek naar goede kruipolie aangezien ik lees dat Reactor op zich geen kruipolie is maar vooral een roestoplosser. En roest heb ik op die bout en het schroefdraad niet. Maar ziet er wel uit als een erg interessant product; ik ga nog een Bilstein-setje onder de auto knallen, ik kan mij zo voorstellen dat Reactor in combinatie met een wringijzer erg van pas gaat komen!
Reactor -het wordt verkocht als kruipolieversneller- spuit ik tegenwoordig ook met een bril op. Het spul stinkt nogal, je moet er van houden.

Imal is net al genoemd: Nederlands product dat zijn naam waar maakt, het kan wel grafietachtige vlekken geven, dus vang de druppels op. Vóór de Corona heb ik op een loterij een bus Caramba gewonnen: die mag ook blijven.
Toen ik een paar jaar geleden toch weer een busje Transyl wilde hebben, heb ik vrij lang moeten zoeken. Kwam het uiteindelijk bij een botentoko tegen, met navenante luxe-jacht prijzen...
Verder zal WD40 best wel een goede kruipolie in het gamma hebben, maar de inkopers van de meeste winkels komen niet verder dan het schoonmaakmiddel voor fietskettingen.

[ Voor 6% gewijzigd door trabant op 12-07-2021 16:26 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:05

JT

VETAK y0

DaWaN schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:15:
[...]

Ziet eruit als een uitlaatspruitstuk van een MX-5 NC.

Maar in dat soort gevallen zou ik zelf gewoon de dubbele steeksleutel truc gebruiken:
[Afbeelding]
Neem aan dat je wel even onder auto kunt liggen om vanuit onder kracht te zetten?
NC inderdaad. Maar de moer ligt wat dieper. Ik ken de truc, ook wel eens met succes toegepast maar ik ga de sleutel nooit goed op de moer krijgen.
trabant schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:23:
[...]
Zo vaak is een luchtratel niet nodig: ik geef je goede kansen op de tweedehandsmarkt.
Dat is ook wel een goede.
[...]
Dit soort luchtgereedschap heeft doorgaans een werkdruk van 6 à 7 bar. Dat kleine tankje zal eerder het knelpunt zijn. Maar zijn die luchtratels niet ook elektrisch te krijgen? (zie de slagmoersleuteldiscussie op de vorige bladzij)
Geen idee, zal eens kijken. Maar bij mijn schoonmoeder staat nog een groot model compressor die ik wel even mee kan nemen.
[...]
Ik leg altijd een plaat karton over de olievlekken, zodat mijn overall schoon blijft... :+
Ja, maar als het maar ver genoeg spat...staat ook een douglas schutting niet al te ver naast ;)
Imal is net al genoemd: Nederlands product dat zijn naam waar maakt, het kan wel grafietachtige vlekken geven, dus vang de druppels op. Vóór de Corona heb ik op een loterij een bus Caramba gewonnen: die mag ook blijven.
Toen ik een paar jaar geleden toch weer een busje Transyl wilde hebben, heb ik vrij lang moeten zoeken. Kwam het uiteindelijk bij een botentoko tegen, met navenante luxe-jacht prijzen...
Verder zal WD40 best wel een goede kruipolie in het gamma hebben, maar de inkopers van de meeste winkels komen niet verder dan het schoonmaakmiddel voor fietskettingen.
Ik ga er morgens eens naar kijken!

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002

DaWaN

'r you wicked ??

JT schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:34:
[...]

NC inderdaad. Maar de moer ligt wat dieper. Ik ken de truc, ook wel eens met succes toegepast maar ik ga de sleutel nooit goed op de moer krijgen.
Oh ik zie het inderdaad.
Misschien lukt het met een verdiepte ringsleutel? Dan heb je een stuk minder kans de moer af te ronden i.v.m. een kniestuk. Ik heb zelf een set zoals de BGS 1209 en zo'n set is 20 tientjes en dikwijls heel handig :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:12

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

JT schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:26:
[...]

Klopt de plek in je profiel nog? Dat zou wel wat ver weg zijn ja :P Kan wel eens kijken of die dingen hier te huur zijn ofzo. Denk dat een 8 bar compressortje met een tankje van 0,5l net genoeg kracht kan zetten om een Ikeameubeltje mee in elkaar te zetten? :+

[...]

Nou ja, ik lees over Reactor nu dat het juist een boost voor je kruipolie is, met andere woorden, eerst kruipolie en dan Reactor. Dus het is geen twist :) Transyl wordt hem voor mij niet; ik klus op de oprit en die wil ik graag netjes houden, evenals mijn motorruimte :P Dus ik ga eens verder kijken voor een WD40 alternatief.

[...]

Weer wat geleerd :P Ik ga eens op zoek naar goede kruipolie aangezien ik lees dat Reactor op zich geen kruipolie is maar vooral een roestoplosser. En roest heb ik op die bout en het schroefdraad niet. Maar ziet er wel uit als een erg interessant product; ik ga nog een Bilstein-setje onder de auto knallen, ik kan mij zo voorstellen dat Reactor in combinatie met een wringijzer erg van pas gaat komen!

[...]

Dat idee van het wringijzer had ik ook, maar een gewricht plus dop past daar niet dus moet ik zo een ondiepe dop met gewricht hebben, waarmee je weer bij mijn beginvraag uit komt :P

De KS-Tools moet ik wel laten verzenden, waarmee ik denk dat onder de streep de Gedore 2 keer zo duur is (ongeveer 35 euro). Dat is een iets kleiner verschil dan 3 keer. Nadeel van die Gedore is alleen wel dat die een 12hoek is, de KS een 6hoek.
Ik heb het over WD-40 Kruipolie. Geen idee hoe het zich verhoud tot andere kruipolie (zoals IMAL), maar het verschil met gewone WD-40 is zeker merkbaar.
WD-40 is vooral een licht smeermiddel en waterverdringer (waar de naam WD vandaan komt). Het helpt bij vastzittende bouten en moeren omdat die bij losdraaien gesmeerd worden. Bij roestige bouten en moeren is de glijweerstand aanzienlijk hoger en dan helpt de smerende werking. Maar het kan geen vastgeroeste delen losmaken.
En WD-40 is bij uitstek geschikt om blank metaal mee in te spuiten tegen roest, bijv. gereedschap of motoronderdelen die normaal door o.a. olie beschermd worden. Het is bijv. ook heel geschikt als je een motorblok langere tijd niet gaat gebruiken. Dan kan je WD-40 in de cilinders spuiten ter bescherming.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
deepbass909 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:17:
En WD-40 is bij uitstek geschikt om blank metaal mee in te spuiten tegen roest, bijv. gereedschap of motoronderdelen die normaal door o.a. olie beschermd worden.
Daarvoor heb ik wapenolie. Staat wel zo stoer tussen de andere potten en flessen, ook als het enige dat ik als schiettuig zou kunnen gebruiken een handtacker is. 8)
Ballistol heeft sowieso wel mooie sapjes; kijk er eens even rond zou ik zeggen.
De vrouw is erg te spreken over de Universalöl, onder meer omdat die niet ruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door trabant op 12-07-2021 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

HEL MOEDERNEUKEND JA!

Ik weet niet of IMAL nu het verschil heeft gemaakt maar ik heb het gehaald, moer ingespoten en een half uur later ratel erop, toen bedacht ik mij dat ik bij gebrek aan bewegingsruimte wel even de hamer kon gebruiken...en na een minuutje kwam die los :D Niet extreem veel geweld gebruikt maar wel wat. Mensen doen wel eens minderwaardig over Mannesman maar die ratels van mij doorstaan al 15 jaar echt _veel_ misbruik :X M'n poten ook want de nagel van m'n rechterduim bloedde langs 2/3e langs de rand nadat ik uitschoot :X :D
DaWaN schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:31:
[...]

Oh ik zie het inderdaad.
Misschien lukt het met een verdiepte ringsleutel? Dan heb je een stuk minder kans de moer af te ronden i.v.m. een kniestuk. Ik heb zelf een set zoals de BGS 1209 en zo'n set is 20 tientjes en dikwijls heel handig :)
Wat voor klasse is dat? Bang for the buck of regelrechte meuk voor die ene keer dat je het nodig hebt? :P Ik zag namelijk in Duitsland een setje met 5 sleutels van Makita voor 25e.

[ Voor 46% gewijzigd door JT op 12-07-2021 21:38 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

JT schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:34:
Wat voor klasse is dat? Bang for the buck of regelrechte meuk voor die ene keer dat je het nodig hebt? :P Ik zag namelijk in Duitsland een setje met 5 sleutels van Makita voor 25e.
Er zullen vast betere sleutels te koop zijn, maar ik vind BGS voor het geld prima kwaliteit. Ik sleutel nu al jaren wekelijks met een BGS doppenset en geen moment spijt.
Ik zie trouwens dat je vergelijkbare sleutels van Mannesmann voor 15€ kunt krijgen bij autogereedschap.com
Makita sleutels zullen waarschijnlijk re-branded spullen zijn, verwacht niet dat die voor die 5 euro meer zoveel meer waard voor je geld bieden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
JT schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:34: M'n poten ook want de nagel van m'n rechterduim bloedde langs 2/3e langs de rand nadat ik uitschoot :X :D
Daarvoor heeft ons lieve heer de mens monteurshandschoentjes laten uitvinden. Die heb ik hier overal slingeren. Zelfs bij het reservewiel heb ik een paar liggen. Samen met een krikplankje ingeval van zachte bermen, een waterdichte vuilniszak en een handdoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

trabant schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:53:
[...]

Daarvoor heeft ons lieve heer de mens monteurshandschoentjes laten uitvinden. Die heb ik hier overal slingeren. Zelfs bij het reservewiel heb ik een paar liggen. Samen met een krikplankje ingeval van zachte bermen, een waterdichte vuilniszak en een handdoekje.
A. Die waren helaas op :P Had nog wel een dikker paar maar met weinig ruimte was dat niet handig
B. Dat helpt maar weinig tegen met volle kracht uitschieten

Maar die dingen zijn wel fijn tegen sneeën enzo :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
JT schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:21:

B. Dat helpt maar weinig tegen met volle kracht uitschieten
Daar heb ik dan nog enig plezier van die blauwe maandag dat ik aan karate deed. (7e kyu!) Daar leer je dat je je vuist niet eindeloos achterna gaat, maar iets voor het eind van je arm stopt. En dat je rechtop blijft staan. Er is een hoeveelheid kracht, die niet alleen een richting heeft, maar ook een nuttige afstand. Wat daar overheen gaat is verspilling.

Bij halsstarrige moeren kijk ik altijd even waar mijn gereedschap en ikzelf tegenaan kunnen komen, mocht ik los schieten. Dan bepaal ik het eindpunt van de kracht. En je schiet nog altijd door, hoor. Maar als je de goede houding hebt en dat eindpunt in je hoofd, schiet je toch niet zo ver en ook niet met zo'n volle kracht door, en dat beperkt de schade aardig.
spoiler: title
Ik vind dit dus best wel slim van mezelf :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

IMAL heeft mooie dingen gedaan maar vandaag kreeg ik 2 bouten van de dynamo niet los met 200+ nm van mijn slagtol :( Daar was de 30 minuten inwerktijd van het busje niet voldoende :X Nu maar eens minstens een nacht in laten werken. Overigens houdt zelfs de kruiskoppeling van mijn gewone niet-krachtdoppenset van Mannes man die 200+ nm gewoon, ook bij 5 seconden maximaal geweld achter elkaar, meerdere keren :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWOpblEOAMboqcCUjNYCzB7IS1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8yCCefIxPlUfxm80CjdipBs.jpg?f=fotoalbum_large
Als dingen niet los willen pak ik deze vriend.... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

teacher schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 01:21:
[Afbeelding]
Als dingen niet los willen pak ik deze vriend.... :Y
6700nm ofzo? :P Heb dat helaas niet liggen en ken ook niemand die het heeft. Nog los van dat ik werk onder een hoek en ik mij afvraag of er kruiskoppelingen bestaan die 500nm of 700nm kunnen hebben?

Edit: ik zou natuurlijk mijn huwelijk vandaag nog op kunnen blazen door mijn Bosch blauw collectie weer uit te breiden, deze keer met deze en dan nog de bijbehorende doppen en verlengstukken wat ook vast 100+ euro zal zijn :X :+

[ Voor 32% gewijzigd door JT op 17-07-2021 10:29 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:57
JT schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:59:
[...]

6700nm ofzo? :P Heb dat helaas niet liggen en ken ook niemand die het heeft. Nog los van dat ik werk onder een hoek en ik mij afvraag of er kruiskoppelingen bestaan die 500nm of 700nm kunnen hebben?

Edit: ik zou natuurlijk mijn huwelijk vandaag nog op kunnen blazen door mijn Bosch blauw collectie weer uit te breiden, deze keer met deze en dan nog de bijbehorende doppen en verlengstukken wat ook vast 100+ euro zal zijn :X :+
Goed gereedschap is altijd een goed idee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Als je hem voluit zet 1700 ofzo.... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

teacher schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:30:
Als je hem voluit zet 1700 ofzo.... :o
"Schat, steek je vinger eens in deze lange 24mm dop"... :+

Heb je dan ook kruiskoppelingen die dat aankunnen ofzo? :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hercul3s schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:21:
[...]

Goed gereedschap is altijd een goed idee :+
Ik zou zo een verlanglijstje van 750 euro of meer kunnen maken met "handig gereedschap" 8) De realiteit is dat mijn vrouw redelijk is dus dan mag ze dat ook van mij verwachten ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@JT Ik heb afgelopen week EXACT die Blauwe Bosch "Kruissleutel" gehaald....

Begon het een beetje beu te worden om het wisselen van wielen met het handje / een ratel te moeten doen en m'n luchtsleutel werkt ook niet 'draadloos' :o

Scheelt wel dat de 'luchtsleutel doppen' er gewoon op passen, dus die hoefde ik niet alsnog óók nog eens aan te schaffen :9

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 17-07-2021 16:50 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nou, dynamobouten nog niet los :/ Ik wil mijn gewone kruiskoppeling en dop niet blootstellen aan 30 seconden vol gas 200nm blootstellen. Nu moet ik nog een keer goede doppen hebben en ik wil de lange Bosch krachtdoppen kopen, goede reviews en betaalbaar. Maar die heb ik nog niet en ik heb ook geen kracht-kruiskoppeling. Heeft iemand ervaring met het huismerkspul van HBM? Het is dus een tol met 200nm en ik zit te kijken naar de verlengstukken, kruiskoppelingen en ondiepe doppen. Ben even benieuwd of dat meerwaarde biedt over mijn gewone Mannesmann ratelset.
Will_M schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:46:
@JT Ik heb afgelopen week EXACT die Blauwe Bosch "Kruissleutel" gehaald....

Begon het een beetje beu te worden om het wisselen van wielen met het handje / een ratel te moeten doen en m'n luchtsleutel werkt ook niet 'draadloos' :o

Scheelt wel dat de 'luchtsleutel doppen' er gewoon op passen, dus die hoefde ik niet alsnog óók nog eens aan te schaffen :9
Eh? De lichtste stand is 350nm, draai jij je wielen echt met 350nm aan? :X

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ook hiervoor geldt: ja, hbm krachtdoppen kan je prima mee werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:47

thijsco19

KTM 990 SMT

JT schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:01:
Nou, dynamobouten nog niet los :/ Ik wil mijn gewone kruiskoppeling en dop niet blootstellen aan 30 seconden vol gas 200nm blootstellen. Nu moet ik nog een keer goede doppen hebben en ik wil de lange Bosch krachtdoppen kopen, goede reviews en betaalbaar. Maar die heb ik nog niet en ik heb ook geen kracht-kruiskoppeling. Heeft iemand ervaring met het huismerkspul van HBM? Het is dus een tol met 200nm en ik zit te kijken naar de verlengstukken, kruiskoppelingen en ondiepe doppen. Ben even benieuwd of dat meerwaarde biedt over mijn gewone Mannesmann ratelset.

[...]

Eh? De lichtste stand is 350nm, draai jij je wielen echt met 350nm aan? :X
Zijn het normale 1/2 duimse doppen en 1/2 duimse kruiskoppeling?

Gewoon gebruiken voor die ene keer. Zouden ze prima moeten overleven, anders heb je een excuus om nieuw spul te kopen.

Gebruik geregeld normaal spul op een accuslagmoersleutel op mijn werk en er is nog geen dop kapot gegaan.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

teacher schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:27:
Ook hiervoor geldt: ja, hbm krachtdoppen kan je prima mee werken.
Ik weet dat HBM prima spul heeft voor het geld maar ik heb ook gelezen over holle bitjes en wat ander gedoe. Geen reviews te vinden, dan wil je het toch wel zeker weten :P Net zoals een hoge prijs voor mij zeker geen garantie op kwaliteit is, is een lage prijs voor mij ook niet een 100% indicator dat het meuk is. Maar toch even vragen :)
thijsco19 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 23:08:
[...]

Zijn het normale 1/2 duimse doppen en 1/2 duimse kruiskoppeling?

Gewoon gebruiken voor die ene keer. Zouden ze prima moeten overleven, anders heb je een excuus om nieuw spul te kopen.

Gebruik geregeld normaal spul op een accuslagmoersleutel op mijn werk en er is nog geen dop kapot gegaan.
Over wat voor merk dop en kruiskoppeling gaat het dan? Ik ben op zich onder de indruk wat ik al aan geweld op mijn Mannesmann-set heb losgelaten zonder dat er wat kapot gaat (hameren op ratel, erop staan, bewegen, iets wat lijkt om te springen om iets los te krijgen enzovoort, geen dop heeft ooit een bout, hoe verroest ook, rond gemaakt enzovoort). Maar 30 seconden impact op 200nm, zeker met die kruiskoppeling, is toch net weer even anders :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

JT schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 23:22:
[...]

Ik weet dat HBM prima spul heeft voor het geld maar ik heb ook gelezen over holle bitjes en wat ander gedoe. Geen reviews te vinden, dan wil je het toch wel zeker weten :P Net zoals een hoge prijs voor mij zeker geen garantie op kwaliteit is, is een lage prijs voor mij ook niet een 100% indicator dat het meuk is. Maar toch even vragen :)

[...]

Over wat voor merk dop en kruiskoppeling gaat het dan? Ik ben op zich onder de indruk wat ik al aan geweld op mijn Mannesmann-set heb losgelaten zonder dat er wat kapot gaat (hameren op ratel, erop staan, bewegen, iets wat lijkt om te springen om iets los te krijgen enzovoort, geen dop heeft ooit een bout, hoe verroest ook, rond gemaakt enzovoort). Maar 30 seconden impact op 200nm, zeker met die kruiskoppeling, is toch net weer even anders :+
Persoonlijk zou ik iets meer uitgeven en AOK-doppen kopen bij HBM. DIe heb ik zelf en doen het prima.

Zitten die bouten trouwens in aluminium? Houdt er dan rekening mee dat als ze loskomen, al het aluminium in de draad van de bout zit en je met helicoils aan de slag mag gaan.

200Nm impact is trouwens niet echt veel. Mijn midrange Makita doet al 280Nm en dat is niet bepaald een sterke sleutel (genoeg voor de meeste klussen, dat wel).
En vergeet niet dat ieder verlengstuk of kruiskoppeling makkelijk 10 tot 25% aan kracht wegsnoept (afhankelijk van de speling in de koppeling).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nog even een ander HBM-vraagje. Ik wil wringijzers maar het door mij gewenste 1/2" model is er niet. Die wil ik eigenlijk hebben om te zien of ik daar de bouten mee los krijg. Het door mij gewenste model heeft een heel platte kop en geen verdikking aan de greep zodat je makkelijk het geheel kunt verlengen. Nu zie ik er twee interessante, bij eentje met een dikke greep en een platte kop, de ander geen dikke greep en 65cm maar wel een dikke kop. Dus nu ben ik ook wel benieuwd welke bij de kop de meeste kracht kan hebben op basis van het ontwerp. Iemand een idee?

https://www.hbm-machines....gijzer-met-kantelbare-kop
vs
deepbass909 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 23:51:
[...]

Persoonlijk zou ik iets meer uitgeven en AOK-doppen kopen bij HBM. DIe heb ik zelf en doen het prima.
Ik ga er eens naar kijken. Is dat een ervaringskwestie waarbij je de AOK fijner vindt of meer een gevoel omdat ze duurder zijn?
Zitten die bouten trouwens in aluminium? Houdt er dan rekening mee dat als ze loskomen, al het aluminium in de draad van de bout zit en je met helicoils aan de slag mag gaan.
Dat zou wel zwaar ellending zijn :/ Ik zal eens kijken of het onderblok aluminium is. Maar ik kan alleen enigszins met een kruiskoppeling vanaf de wielkuip bij de bouten komen dus dan kun je zelf wel raden wat een ellende het zal zijn als je daar schroefdraad moet repareren :| Maar ik wil ook niet opgeven, ik zit letterlijk 2 bouten bij verwijdering van het spruitstuk vandaan en dan kan ik alles andersom gaan doen. Hell, ik wil het echt zelf doen. Maar ellende met kapot schroefdraad wil ik echt niet.
200Nm impact is trouwens niet echt veel. Mijn midrange Makita doet al 280Nm en dat is niet bepaald een sterke sleutel (genoeg voor de meeste klussen, dat wel).
En vergeet niet dat ieder verlengstuk of kruiskoppeling makkelijk 10 tot 25% aan kracht wegsnoept (afhankelijk van de speling in de koppeling).
Ach, het is misschien niet megaveel maar voor m'n houtklussen meer dan genoeg en hij heeft een 1/2" aansluiting met een bithouder daar middenin. Daarvan is ook nog een model dat eventueel 350nm loshaalkracht heeft. Het is niet dedicated een autotool. Ik kon hem voor een heel mooie prijs krijgen (onder de streep 150 met een 4.0ah ProCore accu, l-boxx en lader). Dus ik kocht hem voor het klussen zodat ik niet altijd steeds bitjes/boortjes hoef te wisselen, voor de kracht als de accutol tekort zou schieten met als bonus dat ik hem ook voor autoklussen kon gebruiken. En dat komt tot nu toe goed van pas :9

En van die kruiskoppeling wist ik helemaal niet :o Helaas is het voor deze bouten niet anders.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@JT Ook met een luchtsleutel moet je je wielbouten nooit 'vast' willen slaan, net zoals je dat met die Bosch óók niet moet willen doen (tenzij je er een moment/kracht dop op zet, maar zelfs dan vertrouw ik nog meer op m'n momentsleutel voor de laatste slag / paar Nm's én het 'klikje').

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Will_M schreef op zondag 18 juli 2021 @ 01:08:
@JT Ook met een luchtsleutel moet je je wielbouten nooit 'vast' willen slaan, net zoals je dat met die Bosch óók niet moet willen doen (tenzij je er een moment/kracht dop op zet, maar zelfs dan vertrouw ik nog meer op m'n momentsleutel voor de laatste slag / paar Nm's én het 'klikje').
Zeker! Ik maak het ook niet af met de tol. Maar met 350nm lijkt het mij moeilijk doseren dat je onder de 150 blijft. Of zie ik dat verkeerd? Als ik die van mij op 120 zet dan is het precies mooi. Gas erop, keer of 5 tikken en nadraaien :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

JT schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 23:22:
[...]

[...]

Beta doppen. Maar zoals deepbass909 ook al zei, 200Nm is in mijn boekje niet super veel.

Met hoeveel Nm zou die bout eigelijk vast moeten zitten?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

thijsco19 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 08:53:
[...]

Beta doppen. Maar zoals deepbass909 ook al zei, 200Nm is in mijn boekje niet super veel.

Met hoeveel Nm zou die bout eigelijk vast moeten zitten?
Als ik beta zou kopen dan zou ik ook het broertje van de door mij gewenste lange krachtdoppenset van Bosch erbij kunnen kopen, met korte doppen :) Punt is nu juist dat ik niet voor die ene keer dat ik met lang niet uit kom gelijk de volle mep wil neerleggen.

Als ik het zo zie rond de 40nm :/ De bovenste bout is via de gewone richting los gekomen (tegen de klok in). Ik ga eens op de lichtste stand met de klok mee proberen. Wie weet...Ik vind het maar raar.

[ Voor 21% gewijzigd door JT op 18-07-2021 11:29 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Beta of mannesman of whatever doppen, ik zou het gewoon proberen met je standaard spul.

Heb zelfs met een slagtol die 1000Nm kon aantikken standaard doppen gebruikt. Zolang je het niet continu doet en alleen een enkele keer voor 'nood' kan het geen kwaad. Uiteraard altijd een veiligheidsbril dragen mocht de dop toch kapot gaan.

40Nm is niet veel, maar afhankelijk of deze in alu zit of ander materiaal en lekker vast gerot zit kan het inderdaad aardig wat kracht vergen om deze los te draaien...

Sowieso met een slagtol een keertje rechtsom en linksom afwisselen kan wonderen doen. Dan laat je zeg maar de bout 'schrikken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:46
thijsco19 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:36:
Beta of mannesman of whatever doppen, ik zou het gewoon proberen met je standaard spul.

Heb zelfs met een slachtol die 1000Nm kon aantikken standaard doppen gebruikt. Zolang je het niet continu doet en alleen een enkele keer voor 'nood' kan het geen kwaad. Uiteraard altijd een veiligheidsbril dragen mocht de dop toch kapot gaan.

40Nm is niet veel, maar afhankelijk of deze in alu zit of ander materiaal en lekker vast gerot zit kan het inderdaad aardig wat kracht vergen om deze los te draaien...

Sowieso met een slachtol een keertje rechtsom en linksom afwisselen kan wonderen doen. Dan laat je zeg maar de bout 'schrikken'.
Opzich helemaal met je eens, maar als ik hier naar mijn krachtdoppen kijk, zijn die een mooie strakke zeskant. Ook verlies je kracht in een normale dop en zeker als het geen mooie zeskant dop is kan je ook de bout sneller verpesten. Aangezien ik normale altijd binnen hand bereik heb doe ik precies hetzelfde als jouw. Maar ik stap gelijk over naar de krachtdoppen als ze niet gelijk mee werken. En vaak vliegen ze dan gelijk los, de sterkte van tool doet er dan nieteens toe.

@JT ik ben ook opzoek naar een wringijzer maar bij hbm lijkt alles wat niet op voorraad is ook niet snel bijgevuld. :| Misschien dat ik er eens langs ga. Kan ik in de winkel beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

DoeEensGek schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:21:
[...]

Opzich helemaal met je eens, maar als ik hier naar mijn krachtdoppen kijk, zijn die een mooie strakke zeskant. Ook verlies je kracht in een normale dop en zeker als het geen mooie zeskant dop is kan je ook de bout sneller verpesten. Aangezien ik normale altijd binnen hand bereik heb doe ik precies hetzelfde als jouw. Maar ik stap gelijk over naar de krachtdoppen als ze niet gelijk mee werken. En vaak vliegen ze dan gelijk los, de sterkte van tool doet er dan nieteens toe.

@JT ik ben ook opzoek naar een wringijzer maar bij hbm lijkt alles wat niet op voorraad is ook niet snel bijgevuld. :| Misschien dat ik er eens langs ga. Kan ik in de winkel beoordelen.
Kun je dat morgenochtend even doen en aan mij rapporteren?

:+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

JT schreef op zondag 18 juli 2021 @ 00:17:
Nog even een ander HBM-vraagje. Ik wil wringijzers maar het door mij gewenste 1/2" model is er niet. Die wil ik eigenlijk hebben om te zien of ik daar de bouten mee los krijg. Het door mij gewenste model heeft een heel platte kop en geen verdikking aan de greep zodat je makkelijk het geheel kunt verlengen. Nu zie ik er twee interessante, bij eentje met een dikke greep en een platte kop, de ander geen dikke greep en 65cm maar wel een dikke kop. Dus nu ben ik ook wel benieuwd welke bij de kop de meeste kracht kan hebben op basis van het ontwerp. Iemand een idee?

vs
Die heb ik hier. Je kan er een grotere buis overheen schuiven zonder gedoe.

Wat je wel merkt met hbm spul is, als het langdurig professioneel gebruikt wordt, dat het dan slijt en de passing minder wordt. En je kan het dan niet omruilen voor een verse zoals bij profi profi spul met levenslange garantie. :)

Ik zet wielbouten altijd vast met luchtsleutel (of de elektrische snap-on) maar dan op "kwart-gas" een paar tikjes, ze zitten dan echt nog niet vast. Daarna wielen contact met de grond (nog niet volledig!) en dan met de momentsleutel. (En noem me een neuroot, ik ga twee keer rond)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

vs
Ik vind dit lastig te zeggen. Ik heb 2 wringijzers, een korte (40cm onbekend merk) en een lange (60cm Swoosh) en toen ik de krukasbout lostrok (die zit met zo'n 400Nm vast) was het uiteindelijk de kleinere met een buis over het handvat die de bout los kreeg. Bij de langere wringijzer had ik het idee de kop kapot te trekken... Wil je langs de winkel of online bestellen? Als je erlangs gaat (aanrader trouwens) kan je het ook voelen.
[...]

Ik ga er eens naar kijken. Is dat een ervaringskwestie waarbij je de AOK fijner vindt of meer een gevoel omdat ze duurder zijn?
Ik heb eigenmerk doppen niet gebruikt, maar qua vorm en afwerking zien ze er gelijk uit als de doppen die bij mijn cheapo (en onbruikbare) luchtsleutel zaten en die zijn gewoon slecht. Slecht qua pasvorm en geven weinig vertrouwen als ik echt kracht moet zetten. De AOK-doppen zijn nauw passend (verlies je dus weinig kracht) en voelen simpelweg degelijker aan.
[...]

Dat zou wel zwaar ellending zijn :/ Ik zal eens kijken of het onderblok aluminium is. Maar ik kan alleen enigszins met een kruiskoppeling vanaf de wielkuip bij de bouten komen dus dan kun je zelf wel raden wat een ellende het zal zijn als je daar schroefdraad moet repareren :| Maar ik wil ook niet opgeven, ik zit letterlijk 2 bouten bij verwijdering van het spruitstuk vandaan en dan kan ik alles andersom gaan doen. Hell, ik wil het echt zelf doen. Maar ellende met kapot schroefdraad wil ik echt niet.
Ik weet niet welke auto het exact is, maar als hij uit midden jaren 90 of jonger is, is de kans heel groot dat het aluminium is. Voordeel van aluminium is wel dat uitboren voor een helicoil vrij makkelijk gaat en eventueel met een haakse kop te doen is. Ik heb zelf nu 1 keer een helicoil geplaatst en dat gaat op zich heel makkelijk en is niet iets wat echt een uitdaging is als je een beetje handig bent.
[...]

Ach, het is misschien niet megaveel maar voor m'n houtklussen meer dan genoeg en hij heeft een 1/2" aansluiting met een bithouder daar middenin. Daarvan is ook nog een model dat eventueel 350nm loshaalkracht heeft. Het is niet dedicated een autotool. Ik kon hem voor een heel mooie prijs krijgen (onder de streep 150 met een 4.0ah ProCore accu, l-boxx en lader). Dus ik kocht hem voor het klussen zodat ik niet altijd steeds bitjes/boortjes hoef te wisselen, voor de kracht als de accutol tekort zou schieten met als bonus dat ik hem ook voor autoklussen kon gebruiken. En dat komt tot nu toe goed van pas :9

En van die kruiskoppeling wist ik helemaal niet :o Helaas is het voor deze bouten niet anders.
Een weekje terug deelde ik een link naar Torque Test Channel, die testen hebben gedaan met hoeveel kracht je verliest in verschillende scenario's en dat was best wel een eye-opener (niet alleen voor mij, ook zij waren zelf verbaast hoeveel kracht verloren gaat als je bijvoorbeeld verlengstukken gebruikt). Simpel gesteld, ieder punt tussen je slagmoersleutel en de bout/moer waar speling zit, gaat kracht verloren. Hoeveel is afhankelijk van materiaal en mate van speling (hoe meer speling, hoe meer verloren gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

teacher schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:43:
[...]

Die heb ik hier. Je kan er een grotere buis overheen schuiven zonder gedoe.

Wat je wel merkt met hbm spul is, als het langdurig professioneel gebruikt wordt, dat het dan slijt en de passing minder wordt. En je kan het dan niet omruilen voor een verse zoals bij profi profi spul met levenslange garantie. :)
Dat is het bij mij dus, ik denk dat ik het over 10 jaar 20 keer gebruikt hard. Waarschijnlijk hard nodig op dat moment maar in de 7 tussenliggende maanden tot het volgende gebruiksmoment totaal niet :+ Dat het harder slijt maakt me niks uit. Als het maar wel doet waar het voor is. Een wringijzer die breekt omdat je chihuahua het grappig vond om erop te springen zoek ik niet :P
Ik zet wielbouten altijd vast met luchtsleutel (of de elektrische snap-on) maar dan op "kwart-gas" een paar tikjes, ze zitten dan echt nog niet vast. Daarna wielen contact met de grond (nog niet volledig!) en dan met de momentsleutel. (En noem me een neuroot, ik ga twee keer rond)...
Ik hou het op 1 keer rond :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

deepbass909 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:53:
[...]

Ik vind dit lastig te zeggen. Ik heb 2 wringijzers, een korte (40cm onbekend merk) en een lange (60cm Swoosh) en toen ik de krukasbout lostrok (die zit met zo'n 400Nm vast) was het uiteindelijk de kleinere met een buis over het handvat die de bout los kreeg. Bij de langere wringijzer had ik het idee de kop kapot te trekken... Wil je langs de winkel of online bestellen? Als je erlangs gaat (aanrader trouwens) kan je het ook voelen.
Ik wil best langs, lijkt me een leuke winkel om eens te snuffelen. Alleen het is 1,5 uur voor een enkeltje -O-
[...]

Ik heb eigenmerk doppen niet gebruikt, maar qua vorm en afwerking zien ze er gelijk uit als de doppen die bij mijn cheapo (en onbruikbare) luchtsleutel zaten en die zijn gewoon slecht. Slecht qua pasvorm en geven weinig vertrouwen als ik echt kracht moet zetten. De AOK-doppen zijn nauw passend (verlies je dus weinig kracht) en voelen simpelweg degelijker aan.
Hmmm, ok, anders alleen een paar maten bestellen die ik vaker gebruik ofzo. Dank voor de tip!

Edit: 5 losse doppen kosten net zoveel als een set van 10, keuze gemaakt :+
[...]

Ik weet niet welke auto het exact is, maar als hij uit midden jaren 90 of jonger is, is de kans heel groot dat het aluminium is. Voordeel van aluminium is wel dat uitboren voor een helicoil vrij makkelijk gaat en eventueel met een haakse kop te doen is. Ik heb zelf nu 1 keer een helicoil geplaatst en dat gaat op zich heel makkelijk en is niet iets wat echt een uitdaging is als je een beetje handig bent.
MX5 NC en ja het onderblok is aluminium. Maar....
[...]

Een weekje terug deelde ik een link naar Torque Test Channel, die testen hebben gedaan met hoeveel kracht je verliest in verschillende scenario's en dat was best wel een eye-opener (niet alleen voor mij, ook zij waren zelf verbaast hoeveel kracht verloren gaat als je bijvoorbeeld verlengstukken gebruikt). Simpel gesteld, ieder punt tussen je slagmoersleutel en de bout/moer waar speling zit, gaat kracht verloren. Hoeveel is afhankelijk van materiaal en mate van speling (hoe meer speling, hoe meer verloren gaat).
...als ik jou vertel dat ik 2 verlengstukken, een kruiskoppeling met speling en een dop met lichte speling gebruik dan weet jij ook hoe laat het is, namelijk half van het koppel ofzo :+ Dus wordt het denk ik toch tijd om even naar andere manieren te gaan kijken. Misschien kan ik wat demonteren om toch van bovenaf bij de bouten te komen en dan de wringstaaf (wist ook pas sinds gister dat dat woord bestaat :+ ) annex lange verlengstuk erop.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik heb er dan nog een voor je:
Krachtvermeerderaar :Y

https://www.hbm-machines....rachtvermeerderaar-6800nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

JA!!! De laatste 2 bouten zijn los! Ik kon nog wat ruimte vrij maken (wel een 10mm boutje afgebroken :') en een ander ligt ergens op de bodem van m'n motorruimte, geen idee waar :') ) , net aan een wringstaaf ertussen krijgen met dop, kruiskoppeling was net genoeg, niet te weinig en niet teveel, verlenging. Buis van m'n garagekrik gepakt en los gekregen!
Ja maar dan blijf ik aan de gang :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

JT schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:39:
JA!!! De laatste 2 bouten zijn los! Ik kon nog wat ruimte vrij maken (wel een 10mm boutje afgebroken :') en een ander ligt ergens op de bodem van m'n motorruimte, geen idee waar :') ) , net aan een wringstaaf ertussen krijgen met dop, kruiskoppeling was net genoeg, niet te weinig en niet teveel, verlenging. Buis van m'n garagekrik gepakt en los gekregen!

[...]

Ja maar dan blijf ik aan de gang :+
Mijn opluchting dat bij mijn BMW er maar 1 bout/moer uiteindelijk was die niet makkelijk los kwam wordt alleen maar groter als ik jouw avonturen lees :P

In de hele auto is alleen een moer van een remleiding kapot gegaan, draad gestript van één van de bouten waarmee de aircopomp vast zat (daar zit nu een helicoil) en verder eigenlijk alleen wat plaatmoertjes waarmee hitteschilden vastzitten (die waren domweg weggerot in 21 jaar tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
teacher schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:43:
Nee, hier nooit met lucht, ook al zijn er 'voorzichtige' luchtsleutels.
Als met de hand aandraaien mij teveel werk is (ik ken die momenten), zet ik wel zo'n adapter Afbeeldingslocatie: https://www.toolnation.nl/media/catalog/product/cache/b35be32c00d0924c55e280b9b1fce16e/v/e/ver_8.jpg op de accuboor.
Laatste stukje met de momentsleutel en als die meteen klikt dan maar een tikkie terug en opnieuw.
Het speelt ook mee dat bij de wielmoeren van een Trabant 62 tot 72 Nm genoeg is, waar moderne auto's snel over de honderd gaan. En als je je aan dat moment houdt, heb je onderweg tenminste ook nog wat aan je reservewiel, want in de berm moet je de wielen met spierkracht los krijgen en dan is een kruissleutel al een luxe.
Dankzij overmatig bandenboerengeweld op die oude velgen heb ik al vergrootte wielmoeren moeten nemen; die dik vijftig jaar oude velgen hebben ook de gespecialiseerde winkels niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
trabant schreef op maandag 19 juli 2021 @ 02:21:
[...]
Nee, hier nooit met lucht, ook al zijn er 'voorzichtige' luchtsleutels.
Als met de hand aandraaien mij teveel werk is (ik ken die momenten), zet ik wel zo'n adapter [Afbeelding] op de accuboor.
Laatste stukje met de momentsleutel en als die meteen klikt dan maar een tikkie terug en opnieuw.
Het speelt ook mee dat bij de wielmoeren van een Trabant 62 tot 72 Nm genoeg is, waar moderne auto's snel over de honderd gaan. En als je je aan dat moment houdt, heb je onderweg tenminste ook nog wat aan je reservewiel, want in de berm moet je de wielen met spierkracht los krijgen en dan is een kruissleutel al een luxe.
Dankzij overmatig bandenboerengeweld op die oude velgen heb ik al vergrootte wielmoeren moeten nemen; die dik vijftig jaar oude velgen hebben ook de gespecialiseerde winkels niet meer.
En @teacher ik gebruik hier een torsiestaaf/koppelbgrenzer voor. Ik heb niet die van de link, maar een losse van 90 Nm, daarmee draai ik altijd mijn wielen weer vast met de slagmoersleutel. Daarna nog even aandraaien op moment en klaar is Clara.
Enige nadeel is, dat je na elk wiel de begrenzer er tussenuit moet halen, om los te draaien en weer ertussen om vast te draaien.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

trabant schreef op maandag 19 juli 2021 @ 02:21:
[...]

Een van de redenen dat ik wel eens mijn 1/2" ratel heb moeten mishandelen; zonder erop springen kwamen de moeren niet meer los :|
deepbass909 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 00:37:
[...]

Mijn opluchting dat bij mijn BMW er maar 1 bout/moer uiteindelijk was die niet makkelijk los kwam wordt alleen maar groter als ik jouw avonturen lees :P

In de hele auto is alleen een moer van een remleiding kapot gegaan, draad gestript van één van de bouten waarmee de aircopomp vast zat (daar zit nu een helicoil) en verder eigenlijk alleen wat plaatmoertjes waarmee hitteschilden vastzitten (die waren domweg weggerot in 21 jaar tijd).
Misschien ben ik gewoon nog steeds een n00b met te beperkt gereedschap ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

JT schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:26:
[...]

Een van de redenen dat ik wel eens mijn 1/2" ratel heb moeten mishandelen; zonder erop springen kwamen de moeren niet meer los :|

[...]

Misschien ben ik gewoon nog steeds een n00b met te beperkt gereedschap ;)
Ik ben ook maar een amateur die wat aankloot hoor :P Alleen dat laatste punt is in een jaar tijd behoorlijk veranderd :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

vs
Ik heb die van 645mm en die is wat mij betreft prima. Ik heb er al menig M12 en M14 bout mee afgebroken. Ook heb ik er dingen mee los gekregen die mijn Ryobi 400Nm slagmoersleutel met krachtdoppen niet los kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

deepbass909 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:30:
[...]

Ik ben ook maar een amateur die wat aankloot hoor :P Alleen dat laatste punt is in een jaar tijd behoorlijk veranderd :X
Ik ben niet helemaal nieuw met sleutelen (al wel eens een blok eruit gehaald en een volledige swap helemaal alleen gedaan) maar met deze auto wel, geen dak boven m'n hoofd en ook beperkt gereedschap. Wat ook niet zo vreemd is want ik lig niet ieder weekend onder m'n auto en dan wil je ook niet elk mogelijk stukje gereedschap hebben dat handig kan zijn. En voorgaande auto's hadden ook echt meer klusruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 19-07-2021 14:48 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:13

-tom-562

Oliesjeik

DaWaN schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:01:
[...]

Ik heb die van 645mm en die is wat mij betreft prima. Ik heb er al menig M12 en M14 bout mee afgebroken. Ook heb ik er dingen mee los gekregen die mijn Ryobi 400Nm slagmoersleutel met krachtdoppen niet los kreeg.
Die 645mm is idd goed, ik heb hem ook. Alleen laat bij mij het chroomlaagje ofzo los, elke keer als ik er mee bezig ben liggen overal miniscule zilveren/chromen schilvertjes :?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
@deepbass909 @JT Ik heb best veel gereedschap, maar van gereedschap heb je nooit teveel O-)

Bijvoorbeeld, die dopschroevendraaiers die ik heb, zijn ideaal voor slangklemmen. Natuurlijk kan dat ook met een dopje of schroevendraaier, maar dopjes zijn lastig op krappe plekken (en die zijn er veel bij motorfietsen) en een schroevendraaier schiet je vaak mee uit.
Nodig, nee zeker niet, maar zeker geen spijt van de aankoop. Enige gereedschap waar ik weleens spijt van heb, is als ik iets goedkoops heb gekocht en het nèt niet lekker blijkt te werken. En goed (hand)gereedschap gaat een leven lang mee.

Vorig jaar eens uitgerekend, en ik heb de afgelopen 2 jaren zomaar €1000,- per jaar uitgegeven aan gereedschap... (En sinds afgelopen najaar sowieso ook nog >€500,- aan Bosch-blauw accugereedschap, waaronder een slagmoersleutel (terwijl ik ook een 1700 Nm Hazet perslucht-variant heb, maar die met accu is ideaal voor aan de motor en voor de autowielen 8) )).

Gereedschapsfetisjist hier, dus... Dink, dat helpt wel...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Men and boys: The only difference is the price of their toys
Al heb ik goed gereedschap al lang voordat ik het me kon veroorloven leren waarderen. Dan zat er aan de fiets van een studiegenoot wat los en je vraagt om gereedschap en dan krijg je -met het dankbaarste gezicht van de wereld, dat dan weer wel- zo'n plaatje pisbakkenblik vol zeskantige gaten aangereikt.
Ik heb eens op een avond een zanderig wiellager van een fiets schoongemaakt en met de wax voor een jas gesmeerd. Aan mijn aanraden om later die week even bij mij langs te komen om er echt vet in te doen is nooit gehoor gegeven, de fiets was alweer gejat.

Nu ik eraan denk: Bestaat dat typische Tweakersdraadje "Sleutelen aan 'bevriende' PC's" nog? Dat was indertijd een vermakelijke zelfhulpgroep...

[ Voor 82% gewijzigd door trabant op 19-07-2021 17:25 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wild Chocolate schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:58:
@deepbass909 @JT Ik heb best veel gereedschap, maar van gereedschap heb je nooit teveel O-)

Bijvoorbeeld, die dopschroevendraaiers die ik heb, zijn ideaal voor slangklemmen. Natuurlijk kan dat ook met een dopje of schroevendraaier, maar dopjes zijn lastig op krappe plekken (en die zijn er veel bij motorfietsen) en een schroevendraaier schiet je vaak mee uit.
Nodig, nee zeker niet, maar zeker geen spijt van de aankoop. Enige gereedschap waar ik weleens spijt van heb, is als ik iets goedkoops heb gekocht en het nèt niet lekker blijkt te werken. En goed (hand)gereedschap gaat een leven lang mee.

Vorig jaar eens uitgerekend, en ik heb de afgelopen 2 jaren zomaar €1000,- per jaar uitgegeven aan gereedschap... (En sinds afgelopen najaar sowieso ook nog >€500,- aan Bosch-blauw accugereedschap, waaronder een slagmoersleutel (terwijl ik ook een 1700 Nm Hazet perslucht-variant heb, maar die met accu is ideaal voor aan de motor en voor de autowielen 8) )).

Ik kan het me wel veroorloven. Vorig jaar 1500e aan Bosch blauw gehaald wat ik ook echt met enige regelmaat gebruik. Maar ik heb een schuur van 5m2 ofzo. Als ik ergens een pleurishekel aan heb dan is het dat je spullen opgestapeld liggen en dat je 10 koffers van de stapel af moet halen om ergens bij te kunnen. Netjes opruimen kost ruimte. En met een schuur van 5m2 waar ik ook nog een werkbankje in wil, waar momenteel 2 spruitstukken liggen, 2 onderstellen, einddemper, grote garagekrik, differentieel, 6 assteunen, nog meer autozooi, zooi voor de tuin, zooi voor het kind, dan zul je wellicht snappen dat ik niet teveel "ah dat kan ooit eens handig zijn"-gereedschap wil :) Los daarvan, zou ik er uberhaupt niet vrolijk worden als ik een hele stapel gereedschap heb liggen dat nooit gebruikt wordt maar wel er maar ligt te liggen en ruimte inneemt :P

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 19-07-2021 16:17 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Dat kind heeft toch hopelijk een eigen kamer en in die tuin zou een tuinhuisje kunnen... :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

trabant schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:17:
Dat kind heeft toch hopelijk een eigen kamer en in die tuin zou een tuinhuisje kunnen... :7
In de tuin heb ik al een fietsenstalling gemaakt (met m'n nieuwe Bosch blauw spul vorig jaar 8) ) zodat het hok gebruikt kan worden voor opslag en dus ook een werkbank, zodra er ruimte is :P Staat allemaal spul wat nog gebruikt moet worden (zoals spruitstuk, middenpijp, onderstel, overzettreden) en dan heb ik ruimte voor de werkbank :)

"Dat kind" heeft zeker een eigen kamer maar daar zetten we niet haar strandspullen en ander tuinspeelgoed neer ;)

Blij met het huis maar erg jammer dat we niet een garage aan de voorkant konden laten bouwen :/ Maar dat staat op de onderzoekslijst voor over een jaar of 5 :P

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 19-07-2021 16:23 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

-tom-562 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:25:
[...]

Die 645mm is idd goed, ik heb hem ook. Alleen laat bij mij het chroomlaagje ofzo los, elke keer als ik er mee bezig ben liggen overal miniscule zilveren/chromen schilvertjes :?
Oh ja, die van mij is al verroest op de plekken waar het chroom eraf is. Maargoed ik heb dat ding ook vaak zat laten vallen op straat en hij heeft met wielen wisselen ook wel eens in de regen gelegen. Ik kan alsnog niet klagen voor die 15 euro, ik had verwacht dat die kop al lang een keer gebroken was :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Wild Chocolate schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:58:

Inmiddels ben ik ook genezen van het "ow dat is wel lekker goedkoop, laat ik het maar gewoon kopen". Zeker met sleutels, schroevendraaiers en tangen heeft me dat domweg meer leed dan lust opgeleverd.

Maar misschien wel de beste aankoop waren een setje o-ring haken (dit soort). Die gebruik ik zo vaak voor echt van alles.
JT schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:15:
[...]

Ik kan het me wel veroorloven. Vorig jaar 1500e aan Bosch blauw gehaald wat ik ook echt met enige regelmaat gebruik. Maar ik heb een schuur van 5m2 ofzo. Als ik ergens een pleurishekel aan heb dan is het dat je spullen opgestapeld liggen en dat je 10 koffers van de stapel af moet halen om ergens bij te kunnen. Netjes opruimen kost ruimte. En met een schuur van 5m2 waar ik ook nog een werkbankje in wil, waar momenteel 2 spruitstukken liggen, 2 onderstellen, einddemper, grote garagekrik, differentieel, 6 assteunen, nog meer autozooi, zooi voor de tuin, zooi voor het kind, dan zul je wellicht snappen dat ik niet teveel "ah dat kan ooit eens handig zijn"-gereedschap wil :) Los daarvan, zou ik er uberhaupt niet vrolijk worden als ik een hele stapel gereedschap heb liggen dat nooit gebruikt wordt maar wel er maar ligt te liggen en ruimte inneemt :P
Wat doe ik fout, mijn sleutelhok (aka garage) is ong. 21m2 maar ligt inmiddels behoorlijk vol. Het sleutelhok (waar werkbank, stelling, etc staan) is daar zo'n 9m2 van en ligt echt vol :X
Sfeer impressie:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49670378418_7f64fd3eaf_b.jpg
En ja, er hangen 4 sets kruis- en platkop schroevendraaiers, al zijn mijn laatste aankoop (de PB-swiss schroevendraaiers achter de openstaande kist) wel een top keuze geweest en inmiddels mijn standaard go-to. Al is het maar omdat ze met één veeg weer schoon zijn, itt de softgrips.
De kisten liggen normaal uiteraard niet op de werkbank.

Eigenlijk zou ik de kasten onder de werkbank graag vervangen door "echte" gereedschapslades (is nu een oud keukenblok), zodat ik ook ondiepe lades krijg waarin alle doppen e.d. kunnen liggen. Maar dat is kostentechnisch nog even een brug te ver.

Overigens heb ik midden in die 9m2 ook een takel voor fietsen aan het plafond, waardoor fietsonderhoud ook super gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

deepbass909 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:34:
[...]

Inmiddels ben ik ook genezen van het "ow dat is wel lekker goedkoop, laat ik het maar gewoon kopen". Zeker met sleutels, schroevendraaiers en tangen heeft me dat domweg meer leed dan lust opgeleverd.

Maar misschien wel de beste aankoop waren een setje o-ring haken (dit soort). Die gebruik ik zo vaak voor echt van alles.

[...]

Wat doe ik fout, mijn sleutelhok (aka garage) is ong. 21m2 maar ligt inmiddels behoorlijk vol. Het sleutelhok (waar werkbank, stelling, etc staan) is daar zo'n 9m2 van en ligt echt vol :X
Sfeer impressie:
[Afbeelding]
En ja, er hangen 4 sets kruis- en platkop schroevendraaiers, al zijn mijn laatste aankoop (de PB-swiss schroevendraaiers achter de openstaande kist) wel een top keuze geweest en inmiddels mijn standaard go-to. Al is het maar omdat ze met één veeg weer schoon zijn, itt de softgrips.
De kisten liggen normaal uiteraard niet op de werkbank.

Eigenlijk zou ik de kasten onder de werkbank graag vervangen door "echte" gereedschapslades (is nu een oud keukenblok), zodat ik ook ondiepe lades krijg waarin alle doppen e.d. kunnen liggen. Maar dat is kostentechnisch nog even een brug te ver.

Overigens heb ik midden in die 9m2 ook een takel voor fietsen aan het plafond, waardoor fietsonderhoud ook super gaat.
Ik zie al dat jij veel meer ruimte hebt dan ik :P En dan heb ik er ook nog een lompe Bosch afkortzaag staan met onderstel en een lompe bouwstofzuiger :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

JT schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:11:
[...]

Ik zie al dat jij veel meer ruimte hebt dan ik :P En dan heb ik er ook nog een lompe Bosch afkortzaag staan met onderstel en een lompe bouwstofzuiger :+
En ik kom chronisch ruimte te kort (anders gezegd, mijn werkbank is gemiddeld een week opgeruimd en dan weer één grote bende). Op de vloer ligt ook echt overal van alles...

Maar, zoals het bij een tweaker hoort, op de hoek van de werkbank staat een monitor en onder de werkbank staat een PCtje te snorren voor muziek, internet en diagnose en uiteraard met een afwijkend keyboard (DE-layout 8)7 ), heeft de garage een eigen Wifi-punt en staat er ook nog ergens een NAS te draaien B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
deepbass909 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:15:
[...]

En ik kom chronisch ruimte te kort (anders gezegd, mijn werkbank is gemiddeld een week opgeruimd en dan weer één grote bende). Op de vloer ligt ook echt overal van alles...

Maar, zoals het bij een tweaker hoort, op de hoek van de werkbank staat een monitor en onder de werkbank staat een PCtje te snorren voor muziek, internet en diagnose en uiteraard met een afwijkend keyboard (DE-layout 8)7 ), heeft de garage een eigen Wifi-punt en staat er ook nog ergens een NAS te draaien B)
Wij kunnen elkaar een hand geven, denk ik. 18 m2 garage hier, en nog een schuurtje van ca. 5m2, maar zeker in de garage kan je je kont niet keren. Van die haakjes heb ik met iets minder luxe handvat van Midlock, zeker heel handig om te hebben. Net als een magneet op een steeltje, en fijne dunne sleutelhandschoenen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
Wild Chocolate schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:02:
[...]
Net als een magneet op een steeltje
Of wat ik de 'abortustang' noem: Afbeeldingslocatie: https://cdn.relaxdays.com/media/catalog/product/cache/edb9efdaeaa91af549786f6800a64891/1/0/10025487_0_6_bd91e2268ee290206de35eb9b8d7ba21.jpg
Ooit in een opwelling gekocht en (gelukkig voordat het plastic helemaal stuk ging) vervangen door een steviger geheel metalen exemplaar met een magneet. Die heeft me al zo vaak gered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

trabant schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:15:
[...]
Of want ik de 'abortustang' noem: [Afbeelding]
Ooit in een opwelling gekocht en (gelukkig voordat het plastic helemaal stuk ging) vervangen door een steviger geheel metalen exemplaar met een magneet. Die heeft me al zo vaak gered.
Ah, een kralen- of knikkergrijper, als je heel goed kijkt, zie je die ook aan mijn gereedschapsbord hangen. Ik ben er wel een tijdje naar op zoek geweest, want als je de naam niet weet, is het lastig zoeken...

Samen met een uitschuifbare magneet heeft die inderdaad ook al heel wat boutjes en moertjes gered en gaat ook standaard mee als ik naar de DHZ-garage ga.
Wild Chocolate schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:02:
[...]

Wij kunnen elkaar een hand geven, denk ik. 18 m2 garage hier, en nog een schuurtje van ca. 5m2, maar zeker in de garage kan je je kont niet keren. Van die haakjes heb ik met iets minder luxe handvat van Midlock, zeker heel handig om te hebben. Net als een magneet op een steeltje, en fijne dunne sleutelhandschoenen.
De haakjes die ik zelf heb, hebben ook een simpel hardplastic handvat (wat eigenlijk beter is). En vooral je clipjes los wilt halen, even ergens een draadje uit wilt vissen of gewoon iets schoon schrapen zijn ze echt onmisbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:46
JT schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:25:
[...]

Kun je dat morgenochtend even doen en aan mij rapporteren?

:+
Ik ben vandaag geweest, ga vooral niet zelf heen... >:) of vergeet je bankpas.

Maar ik heb deze mee genomen.
Waarschijnlijk heb ik langs deze heen gekeken, maar dat geeft niet. Enige verschil is de lengte, en als ik meer lengte wil zet ik we de pijp van de krik erop. Ratelen doe ik wel met de ratel dus dat was ook geen vereiste.

Ook nog een Mannesmann momentsleutel meegenomen en wat klein rommel.

Alles wat ik nu tekort kom, dat komt de volgende keer weer. Zeker de moeite om er langs te rijden en de producten te bekijken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-07 22:37
Binnenkort wil ik een compacte autobrug kopen voor in mijn garage. Ik heb al een keuze gemaakt om geen oprijbokken te nemen omdat ik de banden vrij wil houden. En ik wil de mogelijkheid houden om deze te verplaatsen en niet verankeren aan de grond.

Ik kwam op onderstaande compacte auto bruggen uit. de TyerOn is pneumatisch dmv een compressor te gebruiken. Ik heb al een Spero compressor en hoef deze niet extra aan te schaffen.
Maar ik twijfel ook nog met de variant van Vocor deze is mechanisch bedienbaar en kantelbaar wat ook weer handig is. En zal het qua duurzaamheid en onderhoud verschillen pneumatisch vs mechanisch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaFUdIRy0G3bepTfWFfXatDSx3Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4HGDIKYbCtPWYOAN7WPtcBu7.jpg?f=user_large

TyreON TSC2500

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-lmr8_1e7Rea7t6b1M9O9cTwoY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2Da4m1wnubKVU2SSfFfNdFRc.jpg?f=user_large

Vocor MINI BRUG 2000 kg

En uiteraard zijn andere compacte opties welkom. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Hari-Bo op 22-07-2021 12:23 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Zon quickjack linkt me wel wat. Wel behoorlijk aan de prijs.
Quickjack-nederland.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
DopdeDouwer schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:45:
Zon quickjack linkt me wel wat. Wel behoorlijk aan de prijs.
Quickjack-nederland.nl
Alleen wel opletten als je hem laat zakken, beide kanten moeten unlocked zijn. Dat is voor mij een no-deal. Ik gebruik het puur hobby matig en zoiets kan je simpelweg vergeten als je deze al een tijd niet hebt gebruikt.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:15
Hari-Bo schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:15:
[...]

Alleen wel opletten als je hem laat zakken, beide kanten moeten unlocked zijn. Dat is voor mij een no-deal. Ik gebruik het puur hobby matig en zoiets kan je simpelweg vergeten als je deze al een tijd niet hebt gebruikt.

[YouTube: Quickjack review: How I dropped my car.]
Mwoah, als je een dergelijk simpele instructie vergeet, moet je misschien niet met zulke gevaarlijke spullen werken. Of je plakt er een sticker op, met 'LET OP, BEIDE ZIJDEN ONTGRENDELEN', of zoiets.

Als die kerel in het filmpje naar de andere kant loopt voor de tweede assteun, zie je die veiligheidspal ook gewoon zitten.

Sowieso is het niet de snuggerste als het gaat om veilig werken. Als hij naar die tweede assteun loopt (op 6:14), stapt hij bijna op zijn monteursbedje dat daar half onder andere zooi verborgen ligt. Een gemiste kans om lekker onderuit te gaan... 8)7

Edit: nog even verder gekeken... zodra het misgaat, blijft hij de knop 'Down' gewoon ingedrukt houden. Ja, dan zakt de boel nog wat verder. Om vervolgens naast die installatie op de grond te kruipen om eronder te kijken, met nog steeds die knop ingedrukt. :X

Die gast is echt te dom om met dit soort gereedschap te werken.

[ Voor 13% gewijzigd door dreamscape op 22-07-2021 13:59 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@dreamscape Eens hoor, maar de prijs is ook hoger dan de twee opties die ik op het oog heb. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Ligt er helemaal aan wat voor werk je aan de auto's wilt doen en om wat voor auto's het gaat.
Als het mijn geld zou zijn, dan zou ik naar een QuickJack of een tweekolommer kijken.
Zo'n TSC2500 of Mini brug is niet echt geschikt voor bijvoorbeeld het vervangen van een uitlaat of het vervangen van een koppeling in een FR auto.
Een lichte nieuwe tweekoloms brug is nauwelijks duurder dan een QuickJack, dus als je de ruimte hebt zeker het overwegen waard.
Mocht je tweedehands overwegen, dan beginnen 4 kolommers zelfs al vanaf 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

dreamscape schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:56:
[...]

Mwoah, als je een dergelijk simpele instructie vergeet, moet je misschien niet met zulke gevaarlijke spullen werken. Of je plakt er een sticker op, met 'LET OP, BEIDE ZIJDEN ONTGRENDELEN', of zoiets.

Als die kerel in het filmpje naar de andere kant loopt voor de tweede assteun, zie je die veiligheidspal ook gewoon zitten.

Sowieso is het niet de snuggerste als het gaat om veilig werken. Als hij naar die tweede assteun loopt (op 6:14), stapt hij bijna op zijn monteursbedje dat daar half onder andere zooi verborgen ligt. Een gemiste kans om lekker onderuit te gaan... 8)7
Dan is het maar goed dat je niet mijn garage kan zien nu :+ Als ik wil klussen, ben ik eerst een half uur bezig zooi eruit te halen :X
Edit: nog even verder gekeken... zodra het misgaat, blijft hij de knop 'Down' gewoon ingedrukt houden. Ja, dan zakt de boel nog wat verder. Om vervolgens naast die installatie op de grond te kruipen om eronder te kijken, met nog steeds die knop ingedrukt. :X

Die gast is echt te dom om met dit soort gereedschap te werken.
Hij geeft ook volledig toe dat het zijn eigen schuld was. Als je met hefgereedschappen werkt, of het nou een krik, brug of iets anders is, moet je altijd opletten en bij voorkeur alles dubbelchecken. Hij stond sowieso op de verkeerde plek (naast de auto ipv ervoor of achter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Bof ik even, zowel qua prijs als ruimte die mijn Hebe- & Kippvorrichtung inneemt. En ook hierbij geldt: continue de zwaartekracht monitoren. Die staat immers altijd aan. De Betriebsanleitung verbiedt ook het sjorren aan uitlaten, al golden er voor zover ik weet in de DDR voor ziekenhuisopnames geen wachttijden.

Overigens kan ik me van een oldtimerbeurs een demonstratie van een actuelere kantelinrichting herinneren, waarbij de auto met een gewone boormachine opgetild werd. Ik ben maar een extra blokje om gelopen en daarna was die man nog steeds niet klaar. Hij had wel een rood hoofd gekregen en een lamme arm, omdat hij de boormachine uiteindelijk ver boven zijn macht moest bedienen.

[ Voor 31% gewijzigd door trabant op 22-07-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
DaWaN schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:31:
Ligt er helemaal aan wat voor werk je aan de auto's wilt doen en om wat voor auto's het gaat.
Als het mijn geld zou zijn, dan zou ik naar een QuickJack of een tweekolommer kijken.
Zo'n TSC2500 of Mini brug is niet echt geschikt voor bijvoorbeeld het vervangen van een uitlaat of het vervangen van een koppeling in een FR auto.
Een lichte nieuwe tweekoloms brug is nauwelijks duurder dan een QuickJack, dus als je de ruimte hebt zeker het overwegen waard.
Mocht je tweedehands overwegen, dan beginnen 4 kolommers zelfs al vanaf 500 euro.
Het is voor een Mercedes W123 oldtimer weegt slechts 1400kg waar deze voor gebruikt zal worden. Het is meer voor onderhoud aan wielen, remmen en onderstel. De uitlaat kan ik anders op zoals je al aangeeft met een 2/4 kolommer vervangen in de buurt.

En ik wil hem nog enigzins 'mobiel' houden en niet vastzetten. En hoog hoeft de brug ook niet omdat ik er enkel onder will kunnen liggen met een rolplank. Vandaar mijn focus momenteel op de mini varianten. Qua budget wil ik max 1500 euro uitgeven.

[ Voor 8% gewijzigd door Hari-Bo op 23-07-2021 10:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat handige tools gekocht bij HBM :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFJb1FppcWZJlp1C3tDE51l3erc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3jmW8vhfmUpop78w98mV3LcM.jpg?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Proxxon 3/8" bougiedop 14 mm | Artikelnr. 23553 € 5,49
Proxxon 3/8" inbusdopsleutel SW 10 x 50 mm | Artikelnr. 23581 € 3,99
Proxxon 3/8" inbusdopsleutel SW 7 x 50 mm | Artikelnr. 23579 € 3,99
AOK 10 mm Professionele Korte Ringratel - Steeksleutel | Artikelnr. 5187 € 7,99
AOK Remschijf Dikte en Bandenprofiel Dieptemeter | Artikelnr. 5106 € 9,99
HBM 10 mm Ring, Ratel, Steeksleutel | Artikelnr. 7041 € 2,99
HBM 13 mm Ring, Ratel, Steeksleutel | Artikelnr. 7044 € 2,99
HBM Universeel Remzuiger Terugstelgereedschap Afstelgereedschap | Artikelnr. 8733 €6,99

Kijk hoe schattig dat 10mm ringrateltje is O+

Hiermee kan ik veel onderhoud (olie/koelvloeistof/remmen) aan onze Toyota Auris zelf doen. Ik heb natuurlijk al een volledige doppenset en steeksleutels in allerlei maten. Dit zijn meer de merk-specifieke maten (14mm bougie bijv. ipv. 16mm) of gewoon handig (ringratel in meestgebruikte maat en kleine ringrateltje voor krappe plekken).

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 29-07-2021 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Nu rest er alleen de vraag: wat moet je met een steeksleutel van 13mm op een Toyota? :D

Ben ik overigens de enige die een hekel heeft aan bougiedoppen? Ik haal altijd het rubber eruit en gebruik een magneet ding om de bougies in en uit de schachten te halen.
Met die rubberen dop te vaak gehad dat bougies eruit vielen, ze bijna niet uit de dop te krijgen zijn, het rubber uit de dop komt, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Aha! Nooit geweten dat dat rubber daar voor was :X ik draai ze altijd handlos en haal ze er met de hand uit…

Maar goed. dat is niet met elk blok even makkelijk natuurlijk :+

Overigens vind ik het nog steeds een beetje awkward dat deze topic gaat over goed gereedschap maar dat HBM toch oververtegenwoordigd wordt. Ik durf daar persoonlijk niet belangrijk gereedschap te kopen; het is toch Alibaba met korte levertijd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
DaWaN schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:11:
Nu rest er alleen de vraag: wat moet je met een steeksleutel van 13mm op een Toyota? :D

Ben ik overigens de enige die een hekel heeft aan bougiedoppen? Ik haal altijd het rubber eruit en gebruik een magneet ding om de bougies in en uit de schachten te halen.
Met die rubberen dop te vaak gehad dat bougies eruit vielen, ze bijna niet uit de dop te krijgen zijn, het rubber uit de dop komt, etc.
Ja achteraf gezien beter een 14mm kunnen bestellen :+

Met een goedkope bougiedop dat issue wel eens gehad. Rubbertje toen opnieuw gemonteerd met een drupje secondenlijm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Ik kom er nu pas achter, maar er is weer zo'n American Army Surplus Veiling van Troostwijk aan het sluiten. Veel gereedschap in alle soorten en maten. Afhalen in Thorn, Limburg.
En nu komt de grap: veel van wat daar wordt geveild is nieuw te koop bij Valkenpower in Maasbracht, aldaar even de Maas over. Met alle voordelen die een (web)winkel biedt.
En dan is het best vermakelijk om van menig winnend bod de totaalprijs te vergelijken met de gewone winkelprijs. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laank
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-07 22:52
trabant schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:23:
Ik kom er nu pas achter, maar er is weer zo'n American Army Surplus Veiling van Troostwijk aan het sluiten. Veel gereedschap in alle soorten en maten. Afhalen in Thorn, Limburg.
En nu komt de grap: veel van wat daar wordt geveild is nieuw te koop bij Valkenpower in Maasbracht, aldaar even de Maas over. Met alle voordelen die een (web)winkel biedt.
En dan is het best vermakelijk om van menig winnend bod de totaalprijs te vergelijken met de gewone winkelprijs. 8)7
En zo gaat dat al jaren, idd geregeld dat de veilingprijs over de nieuwprijs bij VP gaat. En dan zonder garantie.

Aantal jaren geleden ging ik geregeld een langs in Thorn op een kijkdag (woon in de buurt). Maar het aanbod is er niet beter op geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

DaWaN schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:11:

Ik heb met die bougiedoppen altijd ruzie dat de dop op de bougie blijft zitten na monteren :X Ik heb de maat die ik bij de BMW nodig heb, daarom vervangen door een dop met magneet.
Wilf schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:29:
Aha! Nooit geweten dat dat rubber daar voor was :X ik draai ze altijd handlos en haal ze er met de hand uit…

Maar goed. dat is niet met elk blok even makkelijk natuurlijk :+

Overigens vind ik het nog steeds een beetje awkward dat deze topic gaat over goed gereedschap maar dat HBM toch oververtegenwoordigd wordt. Ik durf daar persoonlijk niet belangrijk gereedschap te kopen; het is toch Alibaba met korte levertijd…
Ik snap je punt rond HBM, punt is wel dat heel veel ook gewoon van dezelfde kwaliteit als BGS/Laser/Daytona maar dan wel te halen in een winkel waar alles op voorraad ligt. HBM is in Nederland een beetje wat Harbor Freight in Amerika is. Eerlijk gezegd zou ik best wel meer van dit soort zaken willen zien waar je als amateur makkelijk een grote diversiteit aan gereedschap kan krijgen.

Overigens kan je bij HBM ook Beta, Gedore, Bahco, Hazet en Proxxon (en nog wel veel meer) krijgen, wat echt wel het niveau van Alibaba ver overstijgt. En goed is een rekbaar begrip ;) Ik heb gereedschappen liggen die ik na een keer of 10 weg zal kunnen gooien, maar als ik het vervolgens maar 1 of 2 keer nodig heb, is dat dus goed genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Zelfs voor 1 a 2 keer gebruik zal ik geen echt goedkope troep meer kopen want door schade en schande heb ik geleerd dat goed gereedschap 80% van het werk is en veel schade en tijd scheelt. Zeker ook met triviale dingen als schroevendraaiers en steeksleutels. Het verschil tussen afgeronde moeren en bouten en gestripte schroeven en vlekkeloos los- en vastdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Wilf schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:30:
Zeker ook met triviale dingen als schroevendraaiers en steeksleutels.
Dat zijn inderdaad het soort veelgebruikte dingen waarbij een (relatieve) diepte-investering loont. Dat €7,- schroevendraaierkoffertje van de Aldi heeft mij intussen al gestraft voor mijn zwakheid. Waarom liep ik toen die winkel eigenlijk binnen?

Maar als ik terug kijk naar de verbouwing, dik 15 jaar geleden: Van die Metabo accuboor heb ik (intussen wel met nieuwe accu's) nog steeds plezier. Die voor dat doel aangeschafte Power-G (huismerk v Cranenbroek) sleuvenfrees heeft het niet tot het eind van de hem toebedeelde taak gered*: de laatste meters heeft de Atlas-Copco slijptol, die ik al had en nog steeds heb, het overgenomen.

*Sterker: het ding werd levensgevaarlijk. Voordat ik het apparaat weggooide heb ik het snoer er direct aan de behuizing van afgeknipt,om te voorkomen dat een onwetende vinder iets stoms in zijn hoofd zou halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Wilf schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:30:
Zelfs voor 1 a 2 keer gebruik zal ik geen echt goedkope troep meer kopen want door schade en schande heb ik geleerd dat goed gereedschap 80% van het werk is en veel schade en tijd scheelt. Zeker ook met triviale dingen als schroevendraaiers en steeksleutels. Het verschil tussen afgeronde moeren en bouten en gestripte schroeven en vlekkeloos los- en vastdraaien.
Echt goedkope troep moet je inderdaad ook niet kopen en zaken als (steek)sleutels en schroevendraaiers zijn het juist wel waard om wat meer voor uit te geven, die gebruik je zoveel.

Ik heb het over dingen als bijv. een remterugsteller. Je kan een goedkope versie kopen die werkt, maar die je niet dagelijks wilt gebruiken, of een versie die veel duurder is maar ook ergonomisch veel beter. Voor die enkele keer is er dan niks mis met de goedkope versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik heb toevallig gisteren de HBM remterugsteller uit m'n eerdere foto gebruikt en werkte prima :*) Stukken beter dan zo'n klein kubusmodelletje wat ik ze in video's wel eens zie gebruiken en er dan telkens af schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:34
@ThinkPad werkt die wel lekker op beide kanten dan? we hadden vroeger zo'n ding en daar zat een linker en rechter bij omdat de zuigers allebei een andere kant op draaien. Of zit hier een losse as doorheen voor het draaien van de zuiger?
Tegenwoordig één die op perslucht druk op de zuiger zet, ideaal.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik heb alleen linksachter los gehad (bij bandenwissel viel het mij op dat bij dat wiel de rem aanliep). Nu je het zo zegt, ik heb wel op andere sites ook vergelijkbare tools gezien voor links en rechts apart. Zal bij een volgende keer als ik de schijven en blokken ga wisselen moeten blijken. En anders valt er wel wat te improviseren door de remklauw en deze tool in te klemmen tussen een lijmklem o.i.d.

Zie er verder bij de omschrijving niks over staan, alleen dat hij rechtse draad heeft: https://www.hbm-machines....edschap-afstelgereedschap Ze lijken niet eenzelfde met linkse draad te verkopen, alleen hele sets waarbij de meerwaarde dan is dat er verschillende varianten adapters in zitten.

Misschien dat @deepbass909 dit weet. Het is voor mij de eerste keer dat ik zo'n tool heb gebruikt. Voorkant heb ik het nooit nodig gehad en vorige auto had achter remtrommels i.p.v. schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Als het goed is draait het schijfje op het einde los van de schroefdraad, dus welke kant de schroefdraad op gaat zou geen verschil moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
AlexanderB schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:35:
Als het goed is draait het schijfje op het einde los van de schroefdraad, dus welke kant de schroefdraad op gaat zou geen verschil moeten maken.
Bij deze van HBM niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Bij sommige remklauwen (klauwen waar de handrem gecombineerd zit met de normale rem) moet je de zuiger draaien om terug te stellen om de handrem te resetten. En in dat geval kan het zijn dat links en rechts tegengestelde draad. Bij mijn Fiat is dat bijvoorbeeld het geval.

Te herkennen aan een opbouw achterop de remklauw:
Afbeeldingslocatie: https://tecdoc-new.alpics.info/pics/114/343754.JPG
Deze kan je dus niet zomaar terug duwen, maar je moet de zuiger ondertussen draaien en heb je een tool nodig die tijdens het terugduwen ook de zuiger draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

dat weet ik, zo werken m'n eigen remklauwen ook, maar de kans dat de schroefdraad van de terugsteller dezelfde draad heeft als de klauw is 0 dus moet het schijfje hoe dan ook los kunnen draaien. Als dat niet het geval is gaat dat gegarandeerd gedoe opleveren. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

AlexanderB schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:38:
dat weet ik, zo werken m'n eigen remklauwen ook, maar de kans dat de schroefdraad van de terugsteller dezelfde draad heeft als de klauw is 0 dus moet het schijfje hoe dan ook los kunnen draaien. Als dat niet het geval is gaat dat gegarandeerd gedoe opleveren. :/
klopt, ik vind het persoonlijk best wel een ruk-systeem... Gelukkig hoef ik het als hobbyist maar weinig te doen en ligt er in mijn DHZ-garage een goed setje die zowel linksom als rechtsom kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brasov
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-06 14:48
[quote]JT schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:01:

[...]

Ik gebruik al enkele jaren twee krachtdoppensets van HBM. Een met ondiepe doppen en een met diepe. Worden op een zware Milwaukee 1/2" slagmoersleutel gebruikt. Behalve dat her en der de maten niet meer goed te lezen zijn, niks mee aan het handje. En de doppen worden goed misbruikt. Met hamers erop meppen, op de grond laten vallen, op de grond in de regen vergeten (dat is wel klote). Maargoed die vliegroest poets je er zo af.

Samenvattend: voor de prijs prima doppen, nog nooit iets mee gestript door de pasvorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:22:
[...]

Ik heb met die bougiedoppen altijd ruzie dat de dop op de bougie blijft zitten na monteren :X Ik heb de maat die ik bij de BMW nodig heb, daarom vervangen door een dop met magneet.
Mijn 1/2 korte verlengstuk heeft vergrendeling, dus daar heb ik nooit last van.

Ik geloof wel dat er ooit (?) een keer een rubbertje uit een bougiedop meekwam maar dat weet ik geeneens meer zeker. Dus ik heb eigenlijk weinig problemen met bougiedoppen.

Bestaan er eigenlijk bougiedoppen waar een magneet de bougie vasthoudt?

"man is not truly one, but truly two,"

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 18:05:
[...]

Mijn 1/2 korte verlengstuk heeft vergrendeling, dus daar heb ik nooit last van.

Ik geloof wel dat er ooit (?) een keer een rubbertje uit een bougiedop meekwam maar dat weet ik geeneens meer zeker. Dus ik heb eigenlijk weinig problemen met bougiedoppen.

Bestaan er eigenlijk bougiedoppen waar een magneet de bougie vasthoudt?
Proxxon heeft er onder andere 3 maten (16, 19 en 21) in, maar volgens mij ben ik ze ook wel in de catalogi van Gedore en Hazet tegengekomen.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:16
deepbass909 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:22:
Eerlijk gezegd zou ik best wel meer van dit soort zaken willen zien waar je als amateur makkelijk een grote diversiteit aan gereedschap kan krijgen.
Zijn er nog best veel toch? Op elke hoek van de straat zit wel een Enorm of anders Gamma/Karwei. Dan heb je nog speciaalzaken als Toolnation (of Station), Datona, Gereedschapcentrum, BTN de Haas etc.

Die zaken zullen wel draaien op lokale bedrijvigheid die hun gereedschap professioneel kopen. Van enkel particulier gebruik kun je er niet van leven lijkt mij. Een Hazet doppensetje voor de volle prijs wordt niemand vrolijk van.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 12-08-2021 09:21 ]

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:23
AlexanderB schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:35:
Uiteraard niet, hoe wil je anders de remzuiger indraaien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-07 23:20
Kan iemand mij misschien met het volgende helpen?

Ik zoek een goede momentsleutel om de wielen van de auto te wisselen.
Nu zie ik veel momentsleutels van een paar tientjes staan en sleutels van rond 100 euro.

Nu is mij altijd verteld dat je beter wat meer kan uitgeven aan goed gereedschap dan goedkoop spul wat snel stuk gaat.

Hebben jullie misschien aanraders of tips hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Onder andere in april is er hier over momentsleutels gediscussieerd. Lees dit draadje desnoods vanaf daar eens door.
CryRaven schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:57:
Nu is mij altijd verteld dat je beter wat meer kan uitgeven aan goed gereedschap dan goedkoop spul wat snel stuk gaat.
Dat klopt, maar voor een momentsleutel in het wielboutenbereik (pak 'm beet 60 tot 140 Nm) is een catalogusprijs van €100,- nog altijd goedkoop.
Ik heb begrepen dat de goedkopere momentsleutels in de onderkant van hun bereik nogal eens onnauwkeurig kunnen zijn. [citation needed]

Als je het eens per halfjaar alleen voor de wielen van je eigen auto gebruikt dan heb je strikt genomen 2x4x5=veertig klikmomenten per jaar. Ik denk dat een goedkoper apparaat dat ook wel een jaar of wat volhoudt. Factoren die verder kunnen meespelen zijn de afleesbaarheid van de schaal en over het algemeen de noodzaak om na gebruik de veer weer terug op nul te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ik denk ook dat het aandraaien van wielbouten niet zo heel nauw komt, ik denk dat elke momentsleutel daar wel voldoende nauwkeurig voor is.
De belangrijkste reden waarom je wielbouten met een momentsleutel wilt aandraaien, is omdat je alle bouten even vast wilt hebben.
En dat aspect geldt voor heel veel zaken bij auto's (bijvoorbeeld deksels waar pakkingen tussen zitten)

Ik ben trouwens een dubbelklikker, dus ik zou 80 klikmomenten per jaar hebben als ik alleen wielen zou doen :P

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
mr_petit schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:40:
De belangrijkste reden waarom je wielbouten met een momentsleutel wilt aandraaien, is omdat je alle bouten even vast wilt hebben.
En ook niet te vast. Dat vindt de velg niet fijn en je krijgt het onderweg niet los, mocht je een wiel moeten verwisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:13

-tom-562

Oliesjeik

CryRaven schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:57:
Kan iemand mij misschien met het volgende helpen?

Ik zoek een goede momentsleutel om de wielen van de auto te wisselen.
Nu zie ik veel momentsleutels van een paar tientjes staan en sleutels van rond 100 euro.

Hebben jullie misschien aanraders of tips hiervoor?
De bekende momentsleutel van de Lidl voldoet prima hiervoor.
Die heb ik al een jaar of 15 en werkt nog prima. Qua waardes zijn ze ook goed, iemand op motor-forum heeft zo'n ding een keer geijkt, en dat was eigenlijk prima :P

Edit: Lidl heeft m niet meer, maar 99% zeker dat deze het is:
https://www.hbm-machines....2-momentsleutel-28-210-nm

[ Voor 10% gewijzigd door -tom-562 op 16-08-2021 07:39 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
mr_petit schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:40:
Ik ben trouwens een dubbelklikker, dus ik zou 80 klikmomenten per jaar hebben als ik alleen wielen zou doen :P
Ik ben een rechtsomklikker, maar dat ding geeft maar geen contextmenu... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ypuh schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:20:
[...]

Zijn er nog best veel toch? Op elke hoek van de straat zit wel een Enorm of anders Gamma/Karwei. Dan heb je nog speciaalzaken als Toolnation (of Station), Datona, Gereedschapcentrum, BTN de Haas etc.

Die zaken zullen wel draaien op lokale bedrijvigheid die hun gereedschap professioneel kopen. Van enkel particulier gebruik kun je er niet van leven lijkt mij. Een Hazet doppensetje voor de volle prijs wordt niemand vrolijk van.
Voor auto gereedschap kan je bij een bouwmarkt niet terecht, ik moet de eerste nog tegenkomen die een fatsoenlijke krik in het assortiment heeft bijvoorbeeld, nog even los van echt speciaal gereedschap.
De andere zaken die je noemt zijn voornamelijk gericht op internetverkoop en hebben geen showroom waar je merk a en b kan vergelijken.

Bovendien is een gemiddelde bouwmarkt echt te duur als het op het wat betere gereedschap aankomt.

Ik ben zelf trouwens nog opzoek naar wat in het Engels een engine leveler wordt genoemd:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71iNj7br5xL._AC_SL1500_.jpg
Bij voorkeur om te huren (ik heb hem maar 2 keer nodig namelijk). Ik moet een motorblok uitbouwen en kan wel een motortakel vinden om te huren, maar zo'n leveler kan ik dus niet vinden...

Wie weet de Nederlandse naam en waar je zo'n ding kan huren of kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-07 16:57
deepbass909 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:28:
[...]

Voor auto gereedschap kan je bij een bouwmarkt niet terecht, ik moet de eerste nog tegenkomen die een fatsoenlijke krik in het assortiment heeft bijvoorbeeld, nog even los van echt speciaal gereedschap.
De andere zaken die je noemt zijn voornamelijk gericht op internetverkoop en hebben geen showroom waar je merk a en b kan vergelijken.

Bovendien is een gemiddelde bouwmarkt echt te duur als het op het wat betere gereedschap aankomt.

Ik ben zelf trouwens nog opzoek naar wat in het Engels een engine leveler wordt genoemd:
[Afbeelding]
Bij voorkeur om te huren (ik heb hem maar 2 keer nodig namelijk). Ik moet een motorblok uitbouwen en kan wel een motortakel vinden om te huren, maar zo'n leveler kan ik dus niet vinden...

Wie weet de Nederlandse naam en waar je zo'n ding kan huren of kopen?
Bedoel je zoiets? Je kunt hem altijd kopen en proberen op marktplaats/ facebook te verkopen.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:16
@deepbass909 Dat zijn ook allemaal al vrij specialistische vragen/wensen. Ik denk niet dat je een winkel draaiende kunt houden op enkel de deepbass'es van deze wereld die na het inwinnen van advies uiteindelijk het product toch weer online bestellen omdat het 15% goedkoper is (even generaliserend natuurlijk).

• trabant
@Ypuh Toolstation heeft vestigingen door het land, Toolnation is de webwinkel van Dirks Machines in Beek (L) die zijn zonen hebben opgezet. In de 'oude' winkel kun je nog altijd terecht en die keren dat ik er was stelde de vakkennis me zeker niet teleur. Alleen hadden ze toen niet het product dat ik nodig had.

Wie tegen de gunstigste webprijzen artikelen wil vergelijken, zal ze op dat web moeten bestellen, hopen dat ze gelijk geleverd worden en dan de afvallers terugsturen, zodat Amazon ze kan vernietigen...

[ Voor 0% gewijzigd door trabant op 19-08-2021 19:56 . Reden: nation en station nu correct. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/68438410#68438410 ]

Pagina: 1 ... 47 ... 59 Laatste