Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 46 ... 59 Laatste
Acties:
  • 507.476 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:15

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

henkie196 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:42:
[...]

Kan een overweging zijn bij insteekkoppen. Aan de andere kant moet je dan wel mogelijk iedere keer je ingestelde koppel herberekenen.

Een Stahlwille 730N/20 (40-200 Nm met 14x18 insteekkop) gaat standaard uit van een kop lengte van 25mm (van midden van de vierkant opname tot einde van de steel van de momentsleutel). Degene die daar aan voldoet is degene met de ronde kop (735), terwijl de kop met schakelaartje (725/QR) een afwijkende lengte heeft met 38.5mm. Bij Hazet heeft de 6404-1 ook een 38.5mm 'lengte', waardoor deze twee uitwisselbaar zijn, maar beide zouden een aanpassing van het koppel nodig hebben op een 730N/20 (of 755/20), want je arm wordt 13.5mm langer met deze koppen er in.

Maar goed, die momentsleutels met insteekkoppen zijn mooi spul, maar ook heel duur, dus denk niet dat dit een overweging is die veel mensen hoeven te maken :P
Insteekkoppen zijn vooral makkelijk omdat je ook steeksleutels erin kan stoppen, wat soms wel handig is als de ruimte beperkt is. Ik moet eigenlijk voor een paar bouten met een kraaienpoot gaan werken en dan zit je ook met omrekenen van het koppel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Mja, omrekenen valt wel mee. Kraaienpoot op een momentsleutel geeft hooguit een paar % afwijking, vrijwel geen als je de kop van de sleutel ondersteunt met je andere hand, en das voor de meeste toepassingen ruimschoots voldoende, het is een oldtimer, geen ruimteschip. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

AlexanderB schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:09:
Mja, omrekenen valt wel mee. Kraaienpoot op een momentsleutel geeft hooguit een paar % afwijking, vrijwel geen als je de kop van de sleutel ondersteunt met je andere hand, en das voor de meeste toepassingen ruimschoots voldoende, het is een oldtimer, geen ruimteschip. :)
Ligt vooral aan de plek waar de bout zit. De bouten van de kop van een 6 cilinder, waarvan bekend staat dat die sowieso snel krom trekt, wil je echt wel nauwkeurig hebben. Of lagerkappen van de krukas, nokkenas of drijfstangen. Maar daar kan je doorgaans wel goed genoeg bij met een normale dop.

Maar in het geval van de kraaienpoot gaat het mij mij bijv. om een banjo-bout van de Vanos (meer de zekerheid dat hij vast genoeg zit want het is een drukleiding, maar ook dat ik hem niet kapot trek) en in de ophanging. Maar voor de laatste geldt vooral dat het vast genoeg moet zitten, wat op gevoel doorgaans ook nog wel lukt.

Voor de meeste andere plekken komt het inderdaad niet zo nauw en gebruik ik de momentsleutel vooral als zekerheid dat ik weet dat het vast genoeg zit.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:51:
Insteekkoppen zijn vooral makkelijk omdat je ook steeksleutels erin kan stoppen, wat soms wel handig is als de ruimte beperkt is. Ik moet eigenlijk voor een paar bouten met een kraaienpoot gaan werken en dan zit je ook met omrekenen van het koppel.
Dat is inderdaad een duidelijke reden om zo'n momentsleutel met insteekkop te kopen. Ook kan handig zijn dat je de insteekkop er omgedraaid erin kan zetten om zo ook bouten die de andere kant op draaien op moment vast te kunnen zetten (alhoewel zo'n doorsteekvierkant als die van je Hazet een nettere oplossing is daarvoor, vind ik).

En zoals @AlexanderB zegt, voor de meeste toepassingen maakt die iets langere arm niet heel veel uit. Voor de koppen die ik noemde in m'n vorige post is dat een verschil van 13.5mm op een arm van 50cm. Dat is een afwijking van zo'n 2.5-3% en dat zal voor de meeste zaken niet veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:04
@henkie196 Op blz 201 cq 211 van de catalogus geeft Stahlwille de formule met een paar rekenvoorbeelden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KF5nAqVXdVqlHJounu0GNB0s6TU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PXyQmfB3p1LVS8o32jcn0AX8.png?f=fotoalbum_large
Het ziet er heel indrukwekkend uit, maar de aldus in te stellen gecorrigeerde waarde verschilt nauwelijks van de oorspronkelijke. Voor die genoemde ratelkoppen kun je de sleutel een Nm lager zetten, het scheelt inderdaad de wereld niet.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

trabant schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 00:06:
@henkie196 Op blz 201 cq 211 van de catalogus geeft Stahlwille de formule met een paar rekenvoorbeelden.[Afbeelding]
Het ziet er heel indrukwekkend uit, maar de aldus in te stellen gecorrigeerde waarde verschilt nauwelijks van de oorspronkelijke. Voor die genoemde ratelkoppen kun je de sleutel een Nm lager zetten, het scheelt inderdaad de wereld niet.
Sowieso is het maar de vraag hoe nauwkeurig een momentsleutel is in te stellen met een dergelijke schaalverdeling:
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/826592_LB_01_FB/image.jpg

De zwarte kraag schuift bij verstellen over de schaalverdeling, waarbij de schaal met 10Nm per streepje oploopt. Op 10-tallen is het nog wel redelijk goed in te stellen, maar als ik bijv. 85Nm zou willen instellen, wordt het hoe dan ook een gok.

Nieuwere modellen hebben wel ook een schaalverdeling op de kraag die je verdraait, waardoor ook de tussenstappen duidelijker zijn:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71Ul7IbScqL._AC_SL1500_.jpg
Mijn 3/8" kan in daardoor in theorie op 0,5 Nm nauwkeurig instellen.

Sowieso werkt de nieuwere versie beter, hij vergrendelt ook beter bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Ik speel nog even een stahlwillegroupie: Als je bij die cataloguslink van mij de bladzijde omslaat zie je close-ups van de 730N serie. Het instellen is een beetje afgekeken van de nonius van een analoge schuifmaat, maar dan zonder je suf te turen: de grove schaalverdeling is op het venster links van de handgreep te zien en het fijn afstellen kan aan het uiteinde van het apparaat. Ik vind dat stukken prettiger werken dan de gebruikelijke en lang niet altijd lekker leesbare schaal op de steel, zoals op die Hazets hierboven.
Bij de oldtimercursus zijn de meeste deelnemers vijftigplussers en de benjamin van 29 is altijd de klos om de momentsleutels goed te zetten, want wij ouwelullen zien dat niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

trabant schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:18:
Ik speel nog even een stahlwillegroupie: Als je bij die cataloguslink van mij de bladzijde omslaat zie je close-ups van de 730N serie. Het instellen is een beetje afgekeken van de nonius van een analoge schuifmaat, maar dan zonder je suf te turen: de grove schaalverdeling is op het venster links van de handgreep te zien en het fijn afstellen kan aan het uiteinde van het apparaat. Ik vind dat stukken prettiger werken dan de gebruikelijke en lang niet altijd lekker leesbare schaal op de steel, zoals op die Hazets hierboven.
Bij de oldtimercursus zijn de meeste deelnemers vijftigplussers en de benjamin van 29 is altijd de klos om de momentsleutels goed te zetten, want wij ouwelullen zien dat niet altijd.
Een venster heeft inderdaad zo z'n voordelen. Nadeel is dat het plastic beschadigd kan raken en niet meer leesbaar is.

Maar ik ben het met je eens wat betreft de leesbaarheid van de Hazet, die is niet altijd geweldig.

Maar die Stahlwille valt sowieso in een andere prijsklasse, aangezien hij ook geijkt kant worden en hij €100 duurder is dan mijn Hazet.

Ik heb zelf alleen nog een momentsleutel nodig voor aanhaalmomenten tot minimaal 400Nm. Maar dat is voor maar 2 moeren (aandrijfassen) en 1 bout (krukasbout), spul dat niet kritisch is qua aanhaalmoment, maar wel echt vast genoeg moet zitten en ik ook zeker moet zijn dat het vast genoeg zit. Een Hazet of ander A-merk is mij daarvoor echt te duur, dus ben nog aan het kijken naar alternatieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Hi allen,

Ik wilde nog even terugkoppeling geven op mijn vraag en al jullie goede adviezen!

Na wat rondstruinen heb ik dit mooie setje voor circa €210,-- gloedjenieuw gekocht op MP: https://www.klium.nl/gedo...lset-1-41-2-81-dlg-298461

Aansluitend heb ik via een kennis ook nog een mooi setje van Stahlwille gevonden wat ik echt niet kon laten liggen (€90,-- en nieuw):
https://www.amazon.nl/Sta...id=pla-647725410712&psc=1

Zo heb ik toch meer dan voldoende doppen waar ik de rest van m'n leven niet meer naar om hoef te kijken. Misschien enigszins overkill, maar als mij dit het gevloek en getier scheelt bij klusjes, ben ik een blij man!

Allen, nogmaals bedankt voor de goede adviezen! :*)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Los en vast zal dan nu wel lukken. Nu nog een potje kopervet* en keramisch vet*, zodat je, wanneer je lijf twintig jaar ouder is, die dingen ook weer zonder krachttermen los krijgt.

*Met het kleinste potje kun je doorgaans al jaaaaren vooruit. Ik ben er op het moment mee bezig het àf te leren om het 'overal' op te smeren. Een beetje inlezen wanneer wel en wanneer niet kan geen kwaad. En zo blijven we bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
trabant schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:19:
Los en vast zal dan nu wel lukken. Nu nog een potje kopervet* en keramisch vet*, zodat je, wanneer je lijf twintig jaar ouder is, die dingen ook weer zonder krachttermen los krijgt.

*Met het kleinste potje kun je doorgaans al jaaaaren vooruit. Ik ben er op het moment mee bezig het àf te leren om het 'overal' op te smeren. Een beetje inlezen wanneer wel en wanneer niet kan geen kwaad. En zo blijven we bezig.
Dat verklaart ook meteen waarom mijn oom al-tijd een potje kopervet klaar had staan als we aan iets uitdagends begonnen :9

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

trabant schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:19:

En waar je koper- en waar keramisch vet gebruikt mag worden, want koper mag lang niet overal gebruikt worden (vooral in combinatie met aluminium werkt het contra-productief omdat het reageert met aluminium).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Heh, ja. Heb zelf een kilo pot kopervet (ze hadden geen kleinere maat toen ik 't ging kopen) en die gaat de komende 100 jaar niet leeg denk ik.

Heb ook weer wat nieuwe tools gekocht. een aantal 4Ah 21V accu's, snellader, accuboormachine voor het Ferm AX-power systeem (die van de Action, was in de aanbieding en dit keer *wel* op voorraad).
Een fake-makita 21v slagmoersleutel, die ik ga aanpassen om dezelfde accu's te gebruiken (ze lijken mechanisch vrij vergelijkbaar, alleen de positie van de pinnen zit anders.)

Ook een gasbrander, smeltkroezen en isolatieblokken om met aluminium smelten aan de gang te gaan. :)

Nog op de boodschappenlijst staan een CNC freesmachine, plasmasnijder, een slijpsteen/bandschuurmachine, en een huis met garage aan huis.

En binnenkort experimenteren met boren slijpen, want heb er ondertussen heel wat verzameld die bot zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@AlexanderB Dat huis met garage komt als je huidige woning is veranderd in een werkplaats? :+

Maar heb je eventueel adviezen voor een goede brander? Ik heb nu een standaard soldeerbrander die met een butaangas priktankje werkt (zo'n campinggas tankje), maar die wordt niet echt heet. Ik zie in veel video's een brander gebruikt worden die meer een spuitbus achtige brandstoftank heeft en die vaak ook fluit/gilt als hij brand. Die lijken veel meer vermogen te hebben.
Of zou het een kwestie zijn van een andere branderkop monteren op mijn brander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:16

Yucon

*broem*

deepbass909 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:23:
@AlexanderB Dat huis met garage komt als je huidige woning is veranderd in een werkplaats? :+

Maar heb je eventueel adviezen voor een goede brander? Ik heb nu een standaard soldeerbrander die met een butaangas priktankje werkt (zo'n campinggas tankje), maar die wordt niet echt heet. Ik zie in veel video's een brander gebruikt worden die meer een spuitbus achtige brandstoftank heeft en die vaak ook fluit/gilt als hij brand. Die lijken veel meer vermogen te hebben.
Of zou het een kwestie zijn van een andere branderkop monteren op mijn brander?
Die zijn ook niet alles. Zo'n brander is relatief zwaar en de fles licht waardoor ze makkelijk omvallen.

Is er niet zoiets als jij hebt maar dan voor een gasfles met een butaan/propaanmengsel? Dat is het type met schroefverbinding ipv klikverbinding.

edit: dit dus https://www.bol.com/nl/p/...brander/9200000107504229/

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 12-05-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Hah, nee, wanneer ik er eentje kan vinden. Woningmarkt is nogal oververhit momenteel. Dat, en m'n garagebox is een half uur van m'n huis af en dat is eigenlijk niet fijn.

Vermogen en maximum temperatuur (zijn eigenlijk 2 onafhankelijke zaken) hangen inderdaad vooral af van het type branderkop wat er op zit. Welke fles je er onder hebt zitten maakt relatief weinig uit. (of ja, met een klein flesje en veel vermogen is ie snel leeg.)

Zo'n standaard brander heb ik zelf ook, is prima voor allerlei klusjes, maar het vermogen is al met al niet super hoog inderdaad. Binnenste van de vlam op zich wordt 1750 graden, maar dingen die je er mee verwarmt worden lang niet zo warm omdat de warmte te snel ontsnapt. Zijn ontzettend veel branders en zo te krijgen, wat wil je er mee gaan doen? :)

Ik zocht vooral meer vermogen, dus ben naar zo'n dak-brander gegaan.
Afbeeldingslocatie: https://bcdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-175-45.jpg-1200x600-3fd1bebc88.jpg
hoewel het voor mijn toepassing nog niet 100% ideaal is omdat de luchttoevoer niet apart regelbaar is. Daar ga ik tzt nog wel wat aan doen, voorste deel is los te vervangen en dus eenvoudig aanpasbaar. :)

In de VS klussen ze die branders zelf in elkaar met van de ouderwetsche gietijzeren waterleiding fittingen die hier in NL niet te vinden zijn, want dat is 'simpel' en 'bij elke bouwmarkt verkrijgbaar'. Maar waar een lasapparaat is is een weg. :)

[ Voor 9% gewijzigd door AlexanderB op 12-05-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Yucon
Al die tankjes hebben hetzelfde mengsel, dus dat zou geen verschil mogen maken. Bovendien wil je een zo hoog mogelijk butaan-gehalte hebben, want butaan brand heter. Maar omdat butaan de neiging heeft te condenseren onder de 0 graden (kookpunt is 0,5 graden), wordt er propaan bijgemengd om het kookpunt te verhogen. Wat leuke effecten trouwens kan opleveren als je gaat winterkamperen... Dan kan het gebeuren dat er niks meer uit het tankje komt, maar het nog wel bijna vol is... Dan is de propaan eruit, en butaan nog over, maar wil dat er niet uit omdat de gastank te koud geworden is :X

Die priktankjes zijn altijd of een propaan/butaan mengsel of puur butaan.

@AlexanderB
Het is puur om bijv. een uitlaatmoer even heet te kunnen stoken als die net even te vast zit. Dat zou prima moeten kunnen met zo'n brander, maar als ik mijn handbrander ook maar iets te hard zet, verstikt de vlam direct (slaat om van klein en blauw naar groot en geel).
Ik heb het vermoeden dat de standaard kop te weinig zuurstof doorlaat (je wilt een overmaat zuurstof). Maar ik heb dat ding tijdens de lockdown gekocht en nog geen tijd gehad om even bij de Hornbach langs te gaan om te kijken naar andere branderkoppen.

En ik moet eigenlijk aan wat waterleidingen solderen en ik ben bang dat hij op het moment meer ergernis gaat veroorzaken (tot het punt dat ik de nieuwe soldeerverbinding niet goed kan krijgen en dus met een lekkende verbinding blijf zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Klopt, vermogen van die brander is beperkt door de hoeveelheid lucht die er maximaal doorheen gaat. Als je 'm scheef houdt dan komt er vloeibaar gas mee ipv alleen damp en dan krijg je een lompe grote gele vlam. :)
Als ie dat ook al doet met de gas-schroef te ver open gaat er inderdaad wat mis.

Waterleiding dr mee solderen gaat verder prima, maar je moet 'm wel (zo veel mogelijk) rechtop houden, dat is de enige beperking. Als je in elke orientatie wil kunnen werken, heb je een brander met een slang nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

AlexanderB schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:13:
Klopt, vermogen van die brander is beperkt door de hoeveelheid lucht die er maximaal doorheen gaat. Als je 'm scheef houdt dan komt er vloeibaar gas mee ipv alleen damp en dan krijg je een lompe grote gele vlam. :)
Als ie dat ook al doet met de gas-schroef te ver open gaat er inderdaad wat mis.

Waterleiding dr mee solderen gaat verder prima, maar je moet 'm wel (zo veel mogelijk) rechtop houden, dat is de enige beperking. Als je in elke orientatie wil kunnen werken, heb je een brander met een slang nodig.
Weet ik, ik heb in het verleden vaker met z'n brander gewerkt (van m'n vader). Maar met deze heb ik eigenlijk continu ruzie... met zo'n prikbusje kan je de brander vrij schuin houden, zeker als hij wat leger raakt, maar zelfs als hij rechtop staat, hoef ik de stelschroef maar aan te tikken en hij gaat over op een gele vlam...

Ik zie trouwens dat ik de verkeerde linkte, ik heb deze, met piëzo ontsteking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Hm, lastig dan. Ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig hoeveel er met finetunen van de nozzle nog uit te halen valt. Denk iig het uitboren van de lucht-toevoer en de centrale buis vanaf de lucht toevoer naar de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:44

thijsco19

KTM 990 SMT

@deepbass909
https://www.hbm-machines....ercase-ultra-met-ultragas
Hebben we op werk liggen. Tot nu toe nog maar paar keer gebruikt maar werkt goed!
Een keer een klus gehad waarbij we lagers moesten demonteren op locatie, binnen diameter van 140mm. Uiteraard alleen z'n brander ter beschikking en had niet verwacht dat het zou lukken.
Maar toch gelukt dus, z'n brander heeft een goede vlam en het lager werd goed warm.

Enigste nadeel is dat de brander inclusief gasfles best lomp is.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Ik gebruik al een tijdje deze van dezelfde bouwmarkt naar volle tevredenheid.
Vlam is in principe aan of uit, veel regeling zit er niet in. maar wel altijd blauwe vlam die niet te gek groot is. Voornamelijk gebruikt om delen op te warmen voor bussen/lagers er uit of in te persen. En dat gaat super. Ding stookt dikke gietijzeren naven gewoon loeiheet.

Die Sievert is ook echt mooi, weer een heel tandje beter maar ook duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:16

Yucon

*broem*

deepbass909 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:00:
@Yucon
Al die tankjes hebben hetzelfde mengsel, dus dat zou geen verschil mogen maken. Bovendien wil je een zo hoog mogelijk butaan-gehalte hebben, want butaan brand heter. Maar omdat butaan de neiging heeft te condenseren onder de 0 graden (kookpunt is 0,5 graden), wordt er propaan bijgemengd om het kookpunt te verhogen. Wat leuke effecten trouwens kan opleveren als je gaat winterkamperen... Dan kan het gebeuren dat er niks meer uit het tankje komt, maar het nog wel bijna vol is... Dan is de propaan eruit, en butaan nog over, maar wil dat er niet uit omdat de gastank te koud geworden is :X

Die priktankjes zijn altijd of een propaan/butaan mengsel of puur butaan.
Interessant, ik meen me van vroeger te herinneren dat die prikdingen wel altijd puur butaan waren maar dat is nu idd niet meer het geval. De reden dat ik dit dacht is dat in het verleden die cv470 branders een hoger vermogen dan de prikflesjes hadden. Er zijn tegenwoordig ook cv470 branders met maar iets van 1250 watt. Omgekeerd zie ik geen prikflesbrandertjes die richting de 3000 watt gaan zoals sommige cv470 branders. Zou er iets van verschil in druk ofzo in zitten dat dit mogelijk maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

AlexanderB schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:59:
Hm, lastig dan. Ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig hoeveel er met finetunen van de nozzle nog uit te halen valt. Denk iig het uitboren van de lucht-toevoer en de centrale buis vanaf de lucht toevoer naar de tip.
In feite is het gewoon een Bunsenbrander met een vast ingestelde luchttoevoer. Luchttoevoer vergroten mag dus niet echte en probleem zijn, ik moet alleen even uitvogelen welke passages er verantwoordelijk voor zijn.

@thijsco19 Die Sievert is wel erg luxe voor wat ik het gebruik. Voor mij is het echt incidenteel een keer iets heet maken, solderen of misschien straks in de zomer een bbq aansteken (ja, ik ben lui :+ ).

Aangezien van mijn restauratie-project de hele uitlaat al uit elkaar is (feitelijk alles al, op de motor zelf na), inclusief de uitlaatspruitstukken, verwacht ik niet op dit moment nog iets tegen te komen waarvoor ik moet heetstoken. Maar ik wil wel graag iets achter de hand hebben.

Die @Dirk33 deelt is waarschijnlijk beter voor mijn doel.

Eerst maar eens kijken of ik de huidige nozzle iets kan modificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Heh, en weer wat nieuws geleerd, wat ik als een Bunsenbrander kende is dus een Teclubrander. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantje_1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-02 18:18
Mensen,

Ik moet binnenkort mijn versnellingsbaksteun vervangen. Hebben jullie hier ervaring mee ? Volgens mij is het niet al te complex. Batterij moet eruit en de versnellingsbak ondersteunen met een krik. Iemand nog handige tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 22:13

Det

deepbass909 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:06:
Die @Dirk33 deelt is waarschijnlijk beter voor mijn doel.
Heb dezelfde brander als @Dirk33 en erg tevreden over. Ik heb niet bewust getest maar mijn indruk is dat je 'm, als ie eenmaal warm is, heel ver kunt kantelen. Op z'n zijkant de grond leggen was in elk geval geen probleem.
En erg handig dat het ding een piezo element heeft, geen gezoek meer naar lucifers. Ik vind de regeling van de vlam prima werken, maar je kunt niet extreem klein, dan gaat ie uit.

Je schijnt er mee te kunnen hardsolderen maar nog niet getest. Benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

daantje_1 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:24:
Mensen,

Ik moet binnenkort mijn versnellingsbaksteun vervangen. Hebben jullie hier ervaring mee ? Volgens mij is het niet al te complex. Batterij moet eruit en de versnellingsbak ondersteunen met een krik. Iemand nog handige tips ?
Zou een redelijk recht toe recht aan klus moeten zijn. Zorg dat je de bouten goed (op moment) aandraait, het zou niet best zijn als de boel later lostrilt. En als je de accu loskoppelt zijn de instellingen van je radio en boordcomputer enzo weg. Dat is het wel zo'n beetje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
daantje_1 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:24:
Mensen,

Sleutel zoveel mogelijk onderdelen weg voor goede toegang. Geen idee wat voor auto, maar wielkuipen en wielen demonteren voor betere toegang is nooit een slecht idee, bespaart je veel ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@daantje_1
En let even op of de boel extra ondersteund moet worden. Meestal kan dat eenvoudig met een krik onder de bak, eventueel met een blok hout ertussen als bescherming. Als je dat niet doet, bestaat het risico dat de andere steunen beschadigd raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
trabant schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:08:
And now for something completely different.

Herkent iemand dit tooltje? Lengte over alles is 175 mm en het werkvlak (die ring) is 25mm in diameter. De binnenkant van de ring is gekarteld en loopt conisch toe.
[Afbeelding]
Het ding is mij eens bij toeval in de schoot gevallen en nu blijkt het bijzonder geschikt te zijn om de veerschotels/schotelveertjes, die bij trommelremmen de remschoenen tegen de ankerplaat duwen, in te drukken. Ik heb die veertjes 25 jaar lang met een waterpomptang ingedrukt, die wilde er nogal eens vanaf glijden en daarbij zijn die schoteltjes bij voorkeur meters ver gesprongen. :(

De oplettende lezertjes zullen nu willen opmerken dat ik er toch al een heb en dat klopt. Maar toen ik ontdekte hoe handig dit speeltje was, was ik niet alleen en nu wil mijn sleutelmaatje er ook een.
Hoewel ik inmiddels een extra aandruktooltje heb bemachtigd, kon ik het niet nalaten om iets met dat idee van een kroonkurk te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPeZueXKSnxQN98RDSnnO_DLxcg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e9e45tcAzximuR1IjxIA0Xtk.jpg?f=user_large
Naast het gat van ± 10mm heb ik met een drevel nog twee deuken erin getikt, zodat een seegerringtang enig houvast heeft. Of het echt gaat werken zal bij de volgende remmenklus moeten blijken. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brasov
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-06 14:48
Heren (en dames?),

Als eerst: leuk dit topic. Nooit gedacht dat zoiets op Tweakers zou zitten. Erg prettig voor research van tools in plaats van de Duitse Amazon reviews in translate knallen :+

Na jaren sleutelen aan brommers en auto's wordt het tijd om mijn goedkope (BGS?) steekringsleutel-set te vervangen voor wat beters. Vooral bij de verrotte bouten op mijn Volvo merk ik dat de toleranties niet goed zijn op de steeksleutels; geregeld slip ik ergens overheen wat meer ellende geeft dan nodig is. Nu heb ik 2 setjes op het oog: de Facom 440.JE16 en Gedore 6093580.

Is er kwaliteitsverschil? Qua prijs scheelt het wat wisselgeld en de Gedore heeft wat kleine sleuteltjes die de Facom niet heeft; daar maak ik me niet zo druk om. De rest vul ik wel bij met wat ik heb liggen. Of hebben jullie goede/slechte ervaringen met Facom/Gedore steeksleutels?

Ze hebben alletwee dezelfde ISO en DIN certificaten wat betreft toleranties, dus dat zit ook snor.

Ik hoor het graag van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Gedore en Facom is beide niets mis mee. Die Gedore set lijkt erg veel op de Gedore set die ik ook heb, goede kwaliteit, waarvan ik zou verwachten dat het een leven mee gaat. Stuk netter afgewerkt ook dan een steekringsleutel set die ik nog uit m'n studententijd heb (van Gamma), stuk betere pasvorm. En is ook nog niet iets van gebroken, in tegenstelling tot die Gamma sleutels.

Qua range zou ik liever wat meer betalen voor wat meer sleutels, naderhand los bijkopen kost altijd meer. En die extra maten komen altijd later nog wel een keer van pas. Ook liever zo compleet mogelijk, heb ondertussen ook al een paar keer de ongewone maten nodig gehad, is fijn als je het dan hebt liggen.

[ Voor 29% gewijzigd door henkie196 op 12-06-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:09
@deepbass909 @AlexanderB Ik las jullie discussie over een brander om bouten te kunnen verhitten. Misschien is een inductieverwarmer iets? Moet je wel de ruimte hebben om draadlussen om de bout kunnen plaatsen.

Edit: laat maar, ik had de prijs nog niet opgezocht. Met €399 een beetje duur :X

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 12-06-2021 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@brasov Ik denk dat je het handgevoel de doorslag moet laten geven. En ja, dat betekent dat je ze allebei tegelijk in de hand moet kunnen hebben. De Gedore №7 heeft een massievere steel, de Facom 440 heeft meer het slanke reliëf van de Stahlwille Open Box, die al dertig jaar mijn grote vriend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brasov
henkie196 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:58:
Gedore en Facom is beide niets mis mee. Die Gedore set lijkt erg veel op de Gedore set die ik ook heb, goede kwaliteit, waarvan ik zou verwachten dat het een leven mee gaat. Stuk netter afgewerkt ook dan een steekringsleutel set die ik nog uit m'n studententijd heb (van Gamma), stuk betere pasvorm. En is ook nog niet iets van gebroken, in tegenstelling tot die Gamma sleutels.

Qua range zou ik liever wat meer betalen voor wat meer sleutels, naderhand los bijkopen kost altijd meer. En die extra maten komen altijd later nog wel een keer van pas. Ook liever zo compleet mogelijk, heb ondertussen ook al een paar keer de ongewone maten nodig gehad, is fijn als je het dan hebt liggen.
Dank voor je snelle antwoord! Wat betreft range: alles tot 34 heb ik liggen, zij het van de 'goedkope' set. Met de opvulling zit het dus wel goed. Tot nog toe heb ik zo weinig gebruik gemaakt van alles boven de 24 dat een grotere/completere set voor mij niet perse nodig is. Voor de ene keer dat er een koppige moer of bout zit, zet ik er de slagtol op of de ringsteek en dan hengsten met een hamer :+ Dat komt wel goed..
trabant schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:37:
@brasov Ik denk dat je het handgevoel de doorslag moet laten geven. En ja, dat betekent dat je ze allebei tegelijk in de hand moet kunnen hebben. De Gedore №7 heeft een massievere steel, de Facom 440 heeft meer het slanke reliëf van de Stahlwille Open Box, die al dertig jaar mijn grote vriend is.
Daar was ik inderdaad ook al bang voor. De enige die zoiets potentieel heeft liggen bij mij in de buurt, is de TC. Daar heb ik in ieder geval in het verleden wat losse Facom sleutels gehaald. Rib uit m'n lijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
brasov schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:05:
Dank voor je snelle antwoord! Wat betreft range: alles tot 34 heb ik liggen, zij het van de 'goedkope' set. Met de opvulling zit het dus wel goed. Tot nog toe heb ik zo weinig gebruik gemaakt van alles boven de 24 dat een grotere/completere set voor mij niet perse nodig is. Voor de ene keer dat er een koppige moer of bout zit, zet ik er de slagtol op of de ringsteek en dan hengsten met een hamer :+ Dat komt wel goed..
Heb zelf het stukje onder de 8 meer nodig gehad dan boven de 22. Boven de 19 eigenlijk alleen voor waterleiding werk. Maar 11 of 12 kom je bv. normaalgesproken niet vaak tegen, maar heb ze toch wel al een paar keer nodig gehad.
Daar was ik inderdaad ook al bang voor. De enige die zoiets potentieel heeft liggen bij mij in de buurt, is de TC. Daar heb ik in ieder geval in het verleden wat losse Facom sleutels gehaald. Rib uit m'n lijf.
Ik heb naast de zet van Gedore nog wat Stahlwille en Hazet ring(ratel)-steeksleutels. De grip maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit, is allemaal prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk33
brasov schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:47:
. Vooral bij de verrotte bouten op mijn Volvo merk ik dat de toleranties niet goed zijn op de steeksleutels; geregeld slip ik ergens overheen wat meer ellende geeft dan nodig is. Nu heb ik 2 setjes op het oog: de Facom 440.JE16 en Gedore 6093580.

Is er kwaliteitsverschil?
Tussen die twee sleutelt Facom een fractie fijner dan Gedore vindt ik. Maar Gedore is wel gewoon prima.

Maar als je aan verrotte bouten sleutelt, zou ik altijd een 6 kant dop op een ratel verkiezen boven een steeksleutel. Ook met dure steeksleutels kun je een rotte bout doldraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

ThinkPadd schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:23:
@deepbass909 @AlexanderB Ik las jullie discussie over een brander om bouten te kunnen verhitten. Misschien is een inductieverwarmer iets? Moet je wel de ruimte hebben om draadlussen om de bout kunnen plaatsen.

Edit: laat maar, ik had de prijs nog niet opgezocht. Met €399 een beetje duur :X
Inductieverwarmers zijn erg mooi, groot voordeel is dat je geen open vlam hebt. Maar inderdaad, erg kostbaar.
henkie196 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:40:
[...]

Heb zelf het stukje onder de 8 meer nodig gehad dan boven de 22. Boven de 19 eigenlijk alleen voor waterleiding werk. Maar 11 of 12 kom je bv. normaalgesproken niet vaak tegen, maar heb ze toch wel al een paar keer nodig gehad.

[...]

Ik heb naast de zet van Gedore nog wat Stahlwille en Hazet ring(ratel)-steeksleutels. De grip maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit, is allemaal prima.
Tot 21mm is op auto's nog wel gebruikelijk, groter is een stuk zeldzamer. Dat kom je vooral tegen als aandrijfasmoeren e.d. Voor die zeldzame gevallen haal ik zelf de doppen wel los op het moment dat ze nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:30
Ik heb deze set van Stahlwille. Die heeft alle maten van 6 t/m 22: https://www.gereedschapce...qVVDiR1GwT_hoCg9IQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Die zou ik dan weer verkiezen boven Facom en Gedore. Groot fan van Stahlwille, zeker die steeksleutels. En goedkoper ook nog in dit geval (normaliter niet). Bovendien zijn dat alle maten die je normaliter nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trabant
Stahlwille heeft van die populaire Open Box 13 verschillende setjes in verschillende groottes. De Open Box 13/10KT is bijv doorlopend in de aanbieding. Een tiental steekring van 8-19 mm.
En met een beetje rondshoppen ook al voor rond de zestig euro te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brasov
Ypuh schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 17:49:
Ik heb deze set van Stahlwille. Die heeft alle maten van 6 t/m 22: https://www.gereedschapce...qVVDiR1GwT_hoCg9IQAvD_BwE
Kijk, dit is top. Die 13/17 ziet er goed uit & een goede prijs.
Dirk33 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:03:
Die zou ik dan weer verkiezen boven Facom en Gedore. Groot fan van Stahlwille, zeker die steeksleutels. En goedkoper ook nog in dit geval (normaliter niet). Bovendien zijn dat alle maten die je normaliter nodig hebt.
Mag ik vragen waarom? De keuze is nu tussen de set van Facom of Stahlwille. Echter kan ik bij die van Stahlwille geen ISO of DIN normeringen vinden, ook niet in de folder van ze. Wat maakt de 13/17 set van Stahlwille 'beter' dan de JE16 van Facom? De extra maten even achterwege gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Dirk33 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:03:
Ik snap deze ook niet helemaal. Ik heb zelf al 15 jaar of zo een set Gedore steeksleutels, ringsleutels en ringratel sleutels en die zijn gewoon heel goed. Dezelfde sleutels kom ik ook bij klanten tegen die ze industrieel gebruiken.

Ik wil niet zeggen dat Stahlwille slecht is, absoluut niet, maar ik zou zo ook niet durven stellen dat de één beter is dan de ander. Bij die merken kijk ik persoonlijk eerder naar de oppervlakte afwerking (glad verchroomd of ruw), vorm van de sleutel (alle merken hebben wel één of meer unieke vormen) en prijs/budget.

Het enige wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat je maar beter weg kan blijven van goedkope huismerken, zoals HBM's eigen merk. Daarvan moet ik nog steeds de eerste goede sleutel tegenkomen. Maar alles vanaf ongeveer Brüder Mannesmann of Gedore Red qua prijs is voor de thuishobbyist al snel goed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dirk33
Laat ik het anders verwoorden, als de discussie loopt tussen stahlwille, facom of gedore dan gaat het puur om wat je fijn vindt sleutelen, want het is allemaal heel precies gemaakt en blijft thuis of in de werkplaats gewoon heel.
De steekzijde van Stahlwille sleutels is net iets dunner geslepen/gesmeed dan de rest, en net zo sterk. Dus daarom vindt ik het fijn.

De reden dat bedrijven voor een van die merken kiezen is niet of het wel of niet werkt, want dat doet het allemaal, maar welke services de gekozen gereedschapshandelaar kan bieden. Als je een goede Facom dealer in de buurt hebt die altijd coulant is met garantie, dan blijf je daar bij.
of als je waarde hecht aan een verkoper die ook calibratie van momentsleutels doet, en die heeft toevallig Stahlwille in het gamma, nou dan wordt het stahlwille.

Ik vindt industrieel overigens niet van toepassing op al die merken. Als je gereedschappen van die merken industrieel inzet (en dan bedoel ik 24/7 bouten aanhalen) dan mag je geluk hebben als het 3 maanden heel blijft. Industrieel is echt iets anders dan professioneel.
Stahlwille ring insteek bit voor een momentsleutel bijv. gaat bij ons 3 maanden mee, en dan is ie rond van binnen. De ratelkopjes die houden het een half jaartje vol. Maargoed dan hebben ze zeker 20.000 verbindingen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Dirk33 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:54:
De reden dat bedrijven voor een van die merken kiezen is niet of het wel of niet werkt, want dat doet het allemaal, maar welke services de gekozen gereedschapshandelaar kan bieden
Om die reden werken we op de cursus met Beta. De ratels daarvan hebben een schuifknop die ik niet lekker vind werken, dus neem ik vaker een eigen oude afgeragde Stahlwille halfduimsratel mee.
of als je waarde hecht aan een verkoper die ook calibratie van momentsleutels doet, en die heeft toevallig Stahlwille in het gamma, nou dan wordt het stahlwille.
Nou heb ik toevallig twee (tweedehands) Manoskopen en als ik die in het overlappende gedeelte "tegen elkaar laat vechten" klikt de een net iets later dan de ander.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het kalibreren van een 730N voor een particulier mag kosten en als er verschillen met België of Duitsland zijn, hoeft dat voor mij in Zuid-Limburg geen punt te zijn... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Yucon schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:44:
[...]

Interessant, ik meen me van vroeger te herinneren dat die prikdingen wel altijd puur butaan waren maar dat is nu idd niet meer het geval. De reden dat ik dit dacht is dat in het verleden die cv470 branders een hoger vermogen dan de prikflesjes hadden. Er zijn tegenwoordig ook cv470 branders met maar iets van 1250 watt. Omgekeerd zie ik geen prikflesbrandertjes die richting de 3000 watt gaan zoals sommige cv470 branders. Zou er iets van verschil in druk ofzo in zitten dat dit mogelijk maakt?
Die cv470 cartridges kan je gewoon hervullen met een aansteker hervul bus. Scheelt flink knaken en merk eigenlijk niks aan brander kwaliteit. Dus waarom die prikbussen minder vermogen is? Wellicht kleinere formaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Prutzertje schreef op zondag 13 juni 2021 @ 21:27:
[...]

Die cv470 cartridges kan je gewoon hervullen met een aansteker hervul bus. Scheelt flink knaken en merk eigenlijk niks aan brander kwaliteit. Dus waarom die prikbussen minder vermogen is? Wellicht kleinere formaat?
Branderkop zal waarschijnlijk het verschil zijn. Vermogen van een brander staat eigenlijk direct gelijk aan de hoeveelheid gas die de kop kan verwerken. Druk in de bus kan het niet zijn, die dingen zijn altijd gevuld met vloeibaar gas (met een butaan/propaan mengsel is dat vrij makkelijk, kijk naar een gemiddelde wegwerpaansteker) en daarvan wordt de druk vooral bepaald door de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
deepbass909 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:18:
[...]

Branderkop zal waarschijnlijk het verschil zijn. Vermogen van een brander staat eigenlijk direct gelijk aan de hoeveelheid gas die de kop kan verwerken. Druk in de bus kan het niet zijn, die dingen zijn altijd gevuld met vloeibaar gas (met een butaan/propaan mengsel is dat vrij makkelijk, kijk naar een gemiddelde wegwerpaansteker) en daarvan wordt de druk vooral bepaald door de temperatuur.
Dat zal het inderdaad wel zijn. Herinner me nu ook dat ik een keer een manometer op een aansteker navulbus had geprikt en gaf 4 bar aan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
trabant schreef op zondag 13 juni 2021 @ 21:12:

Nou heb ik toevallig twee (tweedehands) Manoskopen en als ik die in het overlappende gedeelte "tegen elkaar laat vechten" klikt de een net iets later dan de ander.
Daarom dat ze eigenlijk ook periodiek geijkt moeten worden. Bij ons is dat bijv. paar keer per week. Veel garages doen 2x per jaar.
Een nieuwe stahlwille klikt achter de komma nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Dirk33 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 23:30:
[...]

Daarom dat ze eigenlijk ook periodiek geijkt moeten worden. Bij ons is dat bijv. paar keer per week. Veel garages doen 2x per jaar.
Een nieuwe stahlwille klikt achter de komma nauwkeurig.
Maar kan ik daarvoor bij elke willekeurige dealer binnenlopen? En wat ben je kwijt voor zo'n dienst? Want zo'n Sensotork in huis halen is voor de hobbyist toch wat erg veel van het goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:32
@trabant geen idee wie het allemaal doen, maar hier een prijsindicatie, is wel inclusief ophalen en terugbrengen:
https://www.autogereedsch...wille-kalibratie-service/

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brasov
Dirk33 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:54:
Laat ik het anders verwoorden, als de discussie loopt tussen stahlwille, facom of gedore dan gaat het puur om wat je fijn vindt sleutelen, want het is allemaal heel precies gemaakt en blijft thuis of in de werkplaats gewoon heel.
De steekzijde van Stahlwille sleutels is net iets dunner geslepen/gesmeed dan de rest, en net zo sterk. Dus daarom vindt ik het fijn.

De reden dat bedrijven voor een van die merken kiezen is niet of het wel of niet werkt, want dat doet het allemaal, maar welke services de gekozen gereedschapshandelaar kan bieden. Als je een goede Facom dealer in de buurt hebt die altijd coulant is met garantie, dan blijf je daar bij.

Ik vindt industrieel overigens niet van toepassing op al die merken. Als je gereedschappen van die merken industrieel inzet (en dan bedoel ik 24/7 bouten aanhalen) dan mag je geluk hebben als het 3 maanden heel blijft. Industrieel is echt iets anders dan professioneel.
Stahlwille ring insteek bit voor een momentsleutel bijv. gaat bij ons 3 maanden mee, en dan is ie rond van binnen. De ratelkopjes die houden het een half jaartje vol. Maargoed dan hebben ze zeker 20.000 verbindingen gedaan.
Duidelijk :). Het is dus eigenlijk een welles-nietes discussie tussen wat voor ieder individu het fijnst is. Vind het wel frappant dat de ISO / DIN normen bij de Stahlwille 13/17 nergens te vinden zijn en bij Gedore en Facom dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
brasov schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:26:
Duidelijk :). Het is dus eigenlijk een welles-nietes discussie tussen wat voor ieder individu het fijnst is. Vind het wel frappant dat de ISO / DIN normen bij de Stahlwille 13/17 nergens te vinden zijn en bij Gedore en Facom dan weer wel.
Ik zie op de Stahlwille website het volgende bij de open box 13? Volgens mij slaat die DIN norm ook op de vorm van de sleutel. Is geloof ik een ander nummer (of alleen die vorm letter) voor bijvoorbeeld een ring-steek met diepgetrokken ring.
Ringmaulschlüssel OPEN BOX Nr. 13

DIN 3113 Form A/ISO 7738 Form A
Chrome-Alloy-Steel, verchromt

Technische Daten:
Code 40085500
EAN Code 4018754019052
Artikel-Nr. 13 5,5
Schlüsselweite [mm] 5,5 mm
Over voorkeuren op basis van ergonomie gesproken, was gisteren even met de fiets bezig, pakte een Hazet ring-ratel-steek erbij, maar toch maar even gauw de Stahlwille ring-ratel-steek opgezocht, ligt echt een stuk fijner in de hand. Verschil met de gewone ring-steek sleutels is niet zo groot tussen Gedore en Stahlwille, beiden liggen prima in de hand. Maar, als er de keuze is, zou mijn voorkeur zijn voor de Stahlwille, die vind ik persoonlijk net een stukje fijner in de hand liggen.

[ Voor 22% gewijzigd door henkie196 op 17-06-2021 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Vorm van de sleutel, en de afwerking (glad of grip?) het zijn allemaal van die dingen.

Dat lekkere werken geldt zeker voor de omstelknop op de ratel van de doppenset.
Zo hebben de Beta-ratels op de cursus een schuifknop waar ik altijd ruzie mee heb:
Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/9/2/920_slash_55.jpg
En dan neem ik liever een afgeragde Stahlwille met een L-R palletje waarbij je meteen ziet hoe die staat, van huis mee:
Afbeeldingslocatie: https://staticws.gereedschapcentrum.nl/pub/media/catalog/product/cache/1/image/700x380/beff4985b56e3afdbeabfc89641a4582/b/1/b1b0ff2730fe322ef13f82d2f785e15c.jpg
Persoonlijk iets minder lekker werken, maar vaak wel met meer/kleinere tandjes, zodat je in een beperkte ruimte een effectievere slag hebt, is een draaiende omschakelknop:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93d23d9b-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/52d9772981576e7e4b873eb01f19d83d495f7332.jpg

Het eind van het liedje is dat je dan met meerdere ratels eindigt, die je toch allemaal met een andere dop in gebruik hebt, zoals ik ook erg blij was toen er een tweede accuboor in huis kwam. In de een kon dan het boortje blijven zitten omdat er voor het schroefbitje een andere machine was. *O*

[ Voor 12% gewijzigd door trabant op 17-06-2021 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:30
Die bovenste snap ik niet, die middelste is wat je wil en die onderste zijn vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Ypuh schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:35:
Die bovenste snap ik niet, ...
Dat had ik die eerste keer ook, om vervolgens met de vette vingers te weinig grip op die zwarte schuifknop te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Ypuh schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:35:
Die bovenste snap ik niet, die middelste is wat je wil en die onderste zijn vervelend.
Nah, bovenste mee eens.
Middelste is gewoon prima en goed.
Onderste vind ik wel fijn, compact en schakelt ook gewoon goed.

Overigens, met die stahlwille sleutels, die zijn best dun dus met kracht zetten willen die nog weleens pijn gaan doen in m'n handen. Een Gedore heeft dat bijvoorbeeld al minder.
Verder ben ik ook wel fan van stahlwille sleutels.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Die schuif ziet er inderdaad uit alsof die is bedacht door iemand die nog nooit met een ratel heeft gewerkt. Het palletje is het fijnst, die omschakelknop heb ik te vaak mee dat die van richting omdraait tijdens het ratelen. Mijn fout omdat ik vaak een vinger op de kop van de ratel hou om de dop goed op z'n plek te houden, maar ik ben denk ik niet de enige die daar last van heeft.

Die omschakelknop van Stahlwille is trouwens nog niet eens zo erg, heeft tenminste een beetje randen om vast te pakken met olie aan je handen. Zijn genoeg andere ratels met zo'n omschakelknop waar je vervolgens bijna geen grip op hebt. Ook is die fijnere vertanding denk ik alleen bij Stahlwille gelinkt aan zo'n omschakelknop, en ook niet alle met zo'n omschakelknop hebben fijne vertanding bij Stahlwille.

Qua fijne vertanding zijn ze denk ik bij een aantal amerikaanse merken een stuk verder, die hebben geloof ik wel 100+ tandjes op sommige ratels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brasov
henkie196 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:51:
[...]

Ik zie op de Stahlwille website het volgende bij de open box 13? Volgens mij slaat die DIN norm ook op de vorm van de sleutel. Is geloof ik een ander nummer (of alleen die vorm letter) voor bijvoorbeeld een ring-steek met diepgetrokken ring.

[...]

Over voorkeuren op basis van ergonomie gesproken, was gisteren even met de fiets bezig, pakte een Hazet ring-ratel-steek erbij, maar toch maar even gauw de Stahlwille ring-ratel-steek opgezocht, ligt echt een stuk fijner in de hand. Verschil met de gewone ring-steek sleutels is niet zo groot tussen Gedore en Stahlwille, beiden liggen prima in de hand. Maar, als er de keuze is, zou mijn voorkeur zijn voor de Stahlwille, die vind ik persoonlijk net een stukje fijner in de hand liggen.
Interessant artikel gevonden over steeksleutels!

https://www.wiesemann.eu//_UPLOAD/files/Oldtimermarkt.pdf

Edit: voor mij is de keuze nu tussen Facom en Stahlwille. De Stahlwille-set heeft meer sleutels en is 20eu goedkoper dan de Facom set. Heb toevallig ooit een paar losse Facom sleutels gekocht en ik vind ze heerlijk in de hand liggen. De Stahlwille heb ik nog niet kunnen vinden in Eindhoven om eens vast te houden helaas.

[ Voor 14% gewijzigd door brasov op 06-07-2021 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
brasov schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 22:03:
Interessant artikel gevonden over steeksleutels!

https://www.wiesemann.eu//_UPLOAD/files/Oldtimermarkt.pdf

Edit: voor mij is de keuze nu tussen Facom en Stahlwille. De Stahlwille-set heeft meer sleutels en is 20eu goedkoper dan de Facom set. Heb toevallig ooit een paar losse Facom sleutels gekocht en ik vind ze heerlijk in de hand liggen. De Stahlwille heb ik nog niet kunnen vinden in Eindhoven om eens vast te houden helaas.
Interessant artikel, ja. Alleen is dat soort tests op sterkte altijd wat zinloos. Ik zou 100% verwachten dat een sleutel 13 allang de kop van een bout eraf zou hebben gedraaid, of anders de bout dol zou hebben gedraaid met > 200 Nm erop. Nou ja, niet helemaal zinloos, als iets breekt, wil je het sowieso niet hebben, liever dat het vervormd.

Qua proberen, ik woon niet meer in Eindhoven, anders had je langs mogen komen om te proberen. Qua winkels weet ik zo gauw geen fysieke winkels die Stahlwille verkopen in Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Lucht sleutel gezocht.

Ik heb een goede compressor met een flink drukvat en olie vernevelaar maar meer dan een bandenpomje luchtspuitje heb ik er nog niet op gehad in mijn hobby schuurtje.

Bij het sleutelen aan mijn Vespa motorscooter kom ik een moer maatje 46mm tegen die de koppeling in elkaar houd.
Nou kan ik een dop kopen en het geheel met een ratel los proberen te krijgen maar dat gaat hem niet worden.
Verder kom ik wel vaker dingen tegen die ik los wil krijgen maar die ik op vreemde manieren moet gaan vergrendelen/tegenhouden omdat het anders mee draait met de sleutel of ratel.

Dus een luchtslag sleutel.
Elektrisch zou ook kunnen maar ik heb toch al een compressor dus ja waarom die niet gebruiken.
Op accu zie ik niet zitten, daar gebruik ik het geheel te weinig voor, kosten baten niet waard dus.

Snel via google kom ik zelfs bij de Lidl terecht, wist niet dat die ook lucht gereedschap hadden.
Het hoeft geen garage kwaliteit te zijn maar een beetje heel blijven moet het wel doen, en ik wil natuurlijk niet een te "slap" sleuteltje die niets los krijgt.

Opties:
https://www.lidl-shop.nl/...dl3JgMz8WuNYaAgd3EALw_wcB

https://www.toolstation.n...2olap9gsFLC0aAss_EALw_wcB

extra Nm's:
https://www.hbm-machines....le-slagmoersleutel-680-nm

Met wat doppen er bij:
https://www.hbm-machines....umatische-slagmoersleutel

Kan ik voor dit geld niet echt een buil vallen in de hobby sfeer van dit soort sleutels?
Of gewoon niet doen en flink meer geld uitgeven voor iets goeds?
Of zwaar wegende argumenten om toch voor elektrisch te gaan?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Omdat ik niet zo heel veel geduld heb:

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/07/1625735202-600-x-450px-IMG_20210708_110159.jpg

Praxis spul, ja duurder dan online maar ik wilde het nu hebben en het zal wel.
80 euro voor de luchtsleutel set (10% keuze korting via Praxis app).
Dop € 25 + Verloop € 8 1 "naar 1/2" komen van de automaterialenzaak hier in de straat.

Kan ik weer aan de gang.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Bommes Als die Lidl technisch nog steeds gelijk is aan de sleutel die ik heb (dit van Toolstation is qua uiterlijk helemaal een kopie daarvan) dan kan je hem beter laten liggen. Dat ding slaat nog geen deuk in een pakje boter en is qua gereedschap mijn grootste miskoop ooit.

En jammer dat je die andere ook al hebt gekocht, want dat lijkt ook een kopie te zijn van dezelfde sleutel. Om een idee te geven hoe zwak ze zijn, mijn Makita DTD155 slagschroevendraaier is sterker (piekt op 140Nm).

Met de verloop ertussen ga je nog meer vermogen missen.

De HBM zou ik een stuk meer vertrouwen in hebben, al zou ik persoonlijk het spul dat onder eigenmerk verkocht wordt ook links laten liggen.
henkie196 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:05:
[...]

Interessant artikel, ja. Alleen is dat soort tests op sterkte altijd wat zinloos. Ik zou 100% verwachten dat een sleutel 13 allang de kop van een bout eraf zou hebben gedraaid, of anders de bout dol zou hebben gedraaid met > 200 Nm erop. Nou ja, niet helemaal zinloos, als iets breekt, wil je het sowieso niet hebben, liever dat het vervormd.

Qua proberen, ik woon niet meer in Eindhoven, anders had je langs mogen komen om te proberen. Qua winkels weet ik zo gauw geen fysieke winkels die Stahlwille verkopen in Eindhoven.
Exact. Hetzelfde was een tijdje terug met 1/2" ratels. De krachten nodig om de meesten te laten breken lag ver voorbij de gemiddelde usercase en was alleen haalbaar als je met een pijp aan het handvat als volwassen man eraan ging hangen. Totaal niet realistisch en relevant dus.

Om in perspectief te zetten, een M8-bout (wat bij 13mm hoort) heeft bij 12.9 sterkte een aanbevolen aanhaalmoment ongeveer 47Nm. Losbreekkracht zal hoger liggen, maar een factor 2 is dan al echt wel richting het extreme en een moment waarop je sowieso al naar andere middelen moet gaan grijpen.

Wat ik in prijsstelling veel belangrijker zou vinden, is pasvorm van de kop, vormvastheid van een steeksleutel (bij die maat tot 100Nm) en slijtvastheid van de chroomlaag. Want wat heb je aan een goedkope sleutel die over 5 jaar in een schuur of garage roestig is? Of waar bij wat intensiever gebruik het chroom vanaf komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Bommes schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:40:
Lucht sleutel gezocht.

Ik heb een goede compressor met een flink drukvat en olie vernevelaar maar meer dan een bandenpomje luchtspuitje heb ik er nog niet op gehad in mijn hobby schuurtje.
Waar ken ik dat van? Zelf ooit voor de banden begonnen met een kleintje (1½pk, 20L) Creemers uit een faillissement, daarna een tweedehands 100L ZionAir die er met zijn 3pk veel langer over deed om op druk te komen en net zo luidruchtig was en dat is afgelopen najaar ingeruild voor een LowNoise 70Liter van HBM (die overigens aardig in prijs gestegen is), die een hogere luchtopbrengst heeft dan die vorige twee (115+170L/min) bij elkaar. Geen bange katten meer en ook geen geïrriteerde buren. En omdat die nog zo nieuw is, blijft hij op druk, zodat ik later ook nog even wat weg kan blazen met de restlucht.
Bij het sleutelen aan mijn Vespa motorscooter kom ik een moer maatje 46mm tegen die de koppeling in elkaar houd.
Toe maar, de grootste moer aan een Trabant is 36mm. Ik heb het een tijdje uitgezongen met een afgeragde luchtsleutel, de CP734 (576Nm, 424L/min), een klassieker die je nog steeds bij elke bandenboer kunt vinden, waarbij het uiteinde van de aandrijving was afgebroken zodat de doppen er niet op bleven zitten. Toevallig bood iemand in het dorp een Ingersoll-Rand 2131 (746Nm) voor weinig aan, die ik eigenlijk alleen bij andermans spullen nodig heb, maar dan ben ik wel blij dat ik zoiets krachtigs heb liggen. Waarbij zij aangetekend dat mijn huidige compressor eigenlijk ook maar de helft van de lucht kan leveren (375L/min) dan die IR lust (764L/min), maar voor een eerste krachtstoot volstaat het.

Toch ben ik blij dat mijn olievernevelaars aan het gereedschap zelf zitten, zodat de luchtslang schoon blijft en ik geen olie spuit als ik alleen wil schoonblazen. De ontvochtiger zit wel op de werkdrukregelaar, al heb ik het idee dat die ook niet alle vocht eruit haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
trabant schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:19:
Toe maar, de grootste moer aan een Trabant is 36mm. Ik heb het een tijdje uitgezongen met een afgeragde luchtsleutel, de CP734 (576Nm, 424L/min), een klassieker die je nog steeds bij elke bandenboer kunt vinden, waarbij het uiteinde van de aandrijving was afgebroken zodat de doppen er niet op bleven zitten. Toevallig bood iemand in het dorp een Ingersoll-Rand 2131 (746Nm) voor weinig aan, die ik eigenlijk alleen bij andermans spullen nodig heb, maar dan ben ik wel blij dat ik zoiets krachtigs heb liggen. Waarbij zij aangetekend dat mijn huidige compressor eigenlijk ook maar de helft van de lucht kan leveren (375L/min), die die IR lust (764L/min), maar voor een eerste krachtstoot volstaat het.

Toch ben ik blij dat mijn olievernevelaars aan het gereedschap zelf zitten, zodat de luchtslang schoon blijft en ik geen olie spuit als ik alleen wil schoonblazen. De ontvochtiger zit wel op de werkdrukregelaar, al heb ik het idee dat die ook niet alle vocht eruit haalt.
Dat zijn nog al luchtverbruiken voor vrij beperkte opbrengsten. Een Hazet luchtsleutel doet max 1100 Nm met 127 l/min, en kost naar mijn idee ook niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Zo! En die 9012M is ook nog eens lekker licht en kort. Maar zelfs die €130,- is nog altijd dik vier keer zoveel als wat ik indertijd om de hoek heb uitgegeven voor iets dat je als hobbyist maar sporadisch nodig hebt.
Zelfs voor de halfjaarlijkse wielenwissel is het eerder het gemak dan dat je de kracht nodig hebt. Voor het losdraaien welteverstaan, want de wielmoeren aandraaien doet een verstandig mens niet met lucht, maar met de hand en een momentsleutel. 8)

Niettemin, mijn dank, dat ik nu weet dat zulks ook bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

trabant schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:19:
[...]
Waar ken ik dat van? Zelf ooit voor de banden begonnen met een kleintje (1½pk, 20L) Creemers uit een faillissement, daarna een tweedehands 100L ZionAir die er met zijn 3pk veel langer over deed om op druk te komen en net zo luidruchtig was en dat is afgelopen najaar ingeruild voor een LowNoise 70Liter van HBM (die overigens aardig in prijs gestegen is), die een hogere luchtopbrengst heeft dan die vorige twee (115+170L/min) bij elkaar. Geen bange katten meer en ook geen geïrriteerde buren. En omdat die nog zo nieuw is, blijft hij op druk, zodat ik later ook nog even wat weg kan blazen met de restlucht.

[...]
Toe maar, de grootste moer aan een Trabant is 36mm. Ik heb het een tijdje uitgezongen met een afgeragde luchtsleutel, de CP734 (576Nm, 424L/min), een klassieker die je nog steeds bij elke bandenboer kunt vinden, waarbij het uiteinde van de aandrijving was afgebroken zodat de doppen er niet op bleven zitten. Toevallig bood iemand in het dorp een Ingersoll-Rand 2131 (746Nm) voor weinig aan, die ik eigenlijk alleen bij andermans spullen nodig heb, maar dan ben ik wel blij dat ik zoiets krachtigs heb liggen. Waarbij zij aangetekend dat mijn huidige compressor eigenlijk ook maar de helft van de lucht kan leveren (375L/min), die die IR lust (764L/min), maar voor een eerste krachtstoot volstaat het.

Ik heb een jaar of 5 in de werkplaats inrichting gewerkt (orthopedische werkplaatsen).
Daar liep ik dagen te sjouwen met compressoren, leidingen, kolomboormachines, werkbanken enz enz.
Deze compressor heb ik daar ooit over gehouden.
100 liter vat, 380V motor omgebouwd naar 230Volt.
Denk niet dat dat ding capaciteit problemen heeft.
Dubbele reduceer er op, eentje met vernevelaar voor lucht gereedschap, eentje zonder voor blaas gereedschap.

Ik kijk wel hoe deze luchttol gaat bevallen.
Vanavond even proberen, krijg ik de moer er niet mee los dan gaat het ding meteen terug naar de Praxis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

trabant schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:05:
Zo! En die 9012M is ook nog eens lekker licht en kort. Maar zelfs die €130,- is nog altijd dik vier keer zoveel als wat ik indertijd om de hoek heb uitgegeven voor iets dat je als hobbyist maar sporadisch nodig hebt.
Zelfs voor de halfjaarlijkse wielenwissel is het eerder het gemak dan dat je de kracht nodig hebt. Voor het losdraaien welteverstaan, want de wielmoeren aandraaien doet een verstandig mens niet met lucht, maar met de hand en een momentsleutel. 8)

Niettemin, mijn dank, dat ik nu weet dat zulks ook bestaat.
Ik hou het lekker bij mijn Makita accu sleutel. Een stukje duurder, dat zeker, maar geen slang, geen lawaaierige compressor en 100% mobiel (100l tank neem je niet echt mee naar de sloop enzo :+ ) En die enkele bout die meer dan 300Nm nodig heeft, trek ik wel met een wringijzer en pijp op het handvat los.

Maar goed, die Makita was wel €215, excl accu's en lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Die tijd dat ik volgeladen met trabantonderdelen* de sloperijen verliet, ligt intussen ver achter ons. Toen had je zulke krachtige accuslagsleutels ook nog niet. Wie nu géén (behoorlijke) compressor heeft, zou ik ook zonder meer zo'n accubeest aanraden. Om de door @deepbass909 genoemde redenen.

*Jaren later bij een verhuizing e.e.a. nog eens goed bekeken en zeker de helft alsnog afgekeurd. Zo gaan die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

deepbass909 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:16:
[...]

Ik hou het lekker bij mijn Makita accu sleutel. Een stukje duurder, dat zeker, maar geen slang, geen lawaaierige compressor en 100% mobiel (100l tank neem je niet echt mee naar de sloop enzo :+ ) En die enkele bout die meer dan 300Nm nodig heeft, trek ik wel met een wringijzer en pijp op het handvat los.

Ik heb het ding gewoon weinig nodig.
Lease auto dus zelf geen wielen wisselen, privé auto op all seasons.
Een goede compressor heb ik dus al staan.
Zo een ding op een accu ja top, bij wat meer gebruik en voor 1/4 of 1/3 van de prijs die jij noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik had mijn Airpress 2 cilinder 50 liter weggedaan, die mis ik nu wel in het nieuwe huis met garage. Ik wil mijn kokerbalken erg graag leegspuiten maar om daar nou weer een dure lawaaiige compressor voor te kopen lijkt mij wat te veel van het goede. Bovendien was die 50 liter Airpress ook flink lawaaiig en kon hij níet op tegen het gebruik van een luchtpistool.

Dus ja, wat is wijsheid :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

een stille compressor nemen?
kost je wat meer maar geeft dat terug in stilte.

Zelf geen ervaring mee maar mocht ik een compressor kopen word het een low noise compressor.

https://www.hbm-machines....en/low-noise-compressoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
henkie196 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:02:
Die schuif ziet er inderdaad uit alsof die is bedacht door iemand die nog nooit met een ratel heeft gewerkt. Het palletje is het fijnst,
totdat je er mee gaat werken. Dat Beta systeem werkt super.
Grote nadeel bij de omschakel pallen is als je snel wilt werken en je hebt je vingers op de ratelkop ipv het handvat, dan is het vaak snel gebeurt dat je het palletje omschakelt per ongeluk.

Bij Beta is dat niet. Zit nooit in de weg. Ik ben wel fan, is sowieso erg fijn gereedschap. Ligt goed in de hand, degelijk.

Grappig die steeksleutel test. maar ergens ook redelijk nutteloos want als je op het punt staat om 200+Nm op een ring/steek sleutel te zetten op een M8 boutje moet je je toch even afvragen waar je mee bezig bent.
M8 8.8 is ong. 21 Nm, M8 10.9 is 30Nm. Dus tja....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:30

4x2

lộn xộn quá

deepbass909 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:16:
[...]

Ik houd het 90% van de tijd bij m'n makitanie van aliexpress, als die het niet trekt heb ik nog een 230V einhell slagmoersleutel en als die het niet trekt is er mn getunede cranenbroek luchtsleutel die ondertussen 10+ jaar oud is.
Moraal van het verhaal: blijkbaar werkt goedkope baggerzooi prima in het geval van slagmoersleutels :+
Bommes schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:59:
[...]

Ik heb het ding gewoon weinig nodig.
Lease auto dus zelf geen wielen wisselen, privé auto op all seasons.
Een goede compressor heb ik dus al staan.
Zo een ding op een accu ja top, bij wat meer gebruik en voor 1/4 of 1/3 van de prijs die jij noemt.
De aliexpress imitatie makita slagmoersleutels werken dus echt prima voor dagelijks gebruik (voor de prijs iig)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
@thijsco19 Een directe concurrent van HBM is de prijsvechter Toolmania. Die zit in Sittard, maar ze versturen ook. Al zal HBM voor jou dichter in de buurt zijn om eens te luisteren.
Wilf schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:19:
...en kon hij níet op tegen het gebruik van een luchtpistool.

Dus ja, wat is wijsheid :X
Niet op je gereedschap schieten?

Ik merk wel dat ik nu met zo'n LowNoise-Compressor (53 tot 60 dB) veel minder schroom om het ding even aan te zetten, waar ik met die >96dB ratelbakken liever wachtte totdat de buren aan tafel zaten zodat ik ze niet uit hun tuin joeg. En ook voor mezelf is het wel zo prettig dat me horen en zien niet vergaat. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
omdat ik niet altijd in de buurt van mijn schuur kan werken aan mijn bus heb ik jaren geleden een Milwaukee M18 accu slagmoersleutel gekocht. duur, maar ben er erg blij mee. Nu heb ik overal 1400nm ter beschikking :P

wel iets waar ik van de week achter kwam: goed passende slagdoppen zijn ook essentieel. mijn oude doppen waren (ongemerkt) toch iets uitgesleten aan de vierkante opname kant zodat er speling was ontstaan: iedere klap van de slagmoersleutel verloor dus kracht in deze loze ruimte / speling.
Ik kreeg een bout dus niet meer los.
Nieuwe, zeer strak passende, slagdop gekocht en de bout vloog daarna los :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-07 22:16

DaWaN

'r you wicked ??

In de regio Amsterdam / Utrecht is Toolstation ook een aanrader wat mij betreft, hebben betere prijzen en kwaliteit dan bouwmarkten en veel op voorraad. Ideaal als je dezelfde dag een klus moet klaren.

Qua slagmoersleutel heb ik een Ryobi R18IW3, die volgens de specificatie tot 400Nm kan gaan.
In de praktijk rammelt hij i.c.m. goede doppen (belangrijk inderdaad!) alles tot 250Nm wel los.
Ik heb wel de voorkeur voor accugereedschap boven luchtgereedschap.

Als dingen echt vast zitten dan gaat er niets boven een lompe pijp en een 3/4" doppenset.
Aangezien hier ook wel eens gesleuteld wordt aan tractoren, graafmachines en shovels valt een vastzittende bout op een auto relatief mee. Ik heb 2x gehad dat ik ruim over de 1000Nm moest gaan, dat was een krukasbout van een Civic en een verroeste aandrijfasmoer van een MX-5. Vooral die laatste was leuk omdat de steigerpijp in eerste instantie gewoon boog :D

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Leipo schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:06:
... Nu heb ik overal 1400nm ter beschikking :P
...
Het is zeer wel mogelijk, dat mijn kippepootjes zoveel kracht niet kunnen houden... oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
trabant schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:52:
[...]
Het is zeer wel mogelijk, dat mijn kippepootjes zoveel kracht niet kunnen houden... oOo
het is gelukkig een slaande beweging en geen draaiende (zoals een boor) dus het is vooral veel trillen en niet zozeer polsbrekend/uit-je-handen-draaiende kracht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:34

-tom-562

Oliesjeik

DaWaN schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:59:
In de regio Amsterdam / Utrecht is Toolstation ook een aanrader wat mij betreft, hebben betere prijzen en kwaliteit dan bouwmarkten en veel op voorraad. Ideaal als je dezelfde dag een klus moet klaren.

Qua slagmoersleutel heb ik een Ryobi R18IW3, die volgens de specificatie tot 400Nm kan gaan.
In de praktijk rammelt hij i.c.m. goede doppen (belangrijk inderdaad!) alles tot 250Nm wel los.
Ik heb wel de voorkeur voor accugereedschap boven luchtgereedschap.

Als dingen echt vast zitten dan gaat er niets boven een lompe pijp en een 3/4" doppenset.
Aangezien hier ook wel eens gesleuteld wordt aan tractoren, graafmachines en shovels valt een vastzittende bout op een auto relatief mee. Ik heb 2x gehad dat ik ruim over de 1000Nm moest gaan, dat was een krukasbout van een Civic en een verroeste aandrijfasmoer van een MX-5. Vooral die laatste was leuk omdat de steigerpijp in eerste instantie gewoon boog :D
Beunhaas pro-tip: Dop met verlengstuk/wringijzertje er op zetten, en verlengstuk/wringijzer ergens op laten rusten in de carrosserie/op een draagarm/subframe o.i.d. (net wat in de buurt zit) 1 of 2 tikken met de startmotor en hij is los. Al meerdere keren toegepast en dat gaat perfect :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 19:45

JT

VETAK y0

Ik heb een dop nodig met cardangewricht voor een plek waar ik een los gewricht niet tussen ga krijgen. Nu is er verdomd weinig daadwerkelijk verkrijgbaar. Ik kom uit op KS-Tools, Snap-on en Gedore. De Gedore is ruim over de 30 euro voor een 15mm dopje :X KS-Tools heeft dezelfde voor rond de 10 euro. Prijs van Snap-on wil ik niet eens weten :D Gaat om zoiets

Afbeeldingslocatie: https://www.kstools.com/media/image/59/63/8a/FOT_PRO_ALG_STK_911-38XX-41-51-_SALL_AING_V15b8393df89b58_600x600.jpg

De Gedore:

Afbeeldingslocatie: https://eriksdigitalcdn.azureedge.net/shop/detail/hlr-system/webshop/grs/grs-product-images/grs10/6240710.jpg

Ziet er bij het gewricht beter uit maar is helaas 12punts ipv 6punts. Gaat om een moer waar naar verwachting wel 200-250nm kracht moet worden gezet. Wat denken jullie?

[ Voor 24% gewijzigd door JT op 12-07-2021 00:27 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 21:36
Plaatje is dood @JT

Nu niet meer

[ Voor 33% gewijzigd door 418O2 op 12-07-2021 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

418O2 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 00:26:
Plaatje is dood @JT

Nu niet meer
Fixed en nog wat toegevoegd ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
JT schreef op maandag 12 juli 2021 @ 00:27:
[...]

Fixed en nog wat toegevoegd ;)
:)

Staan er geen specificaties bij?

200-250Nm is wel straf veel natuurlijk. Maar aan de andere kant, voor een tientje kan je het proberen als je het nooit meer nodig denkt te hebben. Anders iets meer uitgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

418O2 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 00:39:
[...]

200-250Nm is wel straf veel natuurlijk. Maar aan de andere kant, voor een tientje kan je het proberen als je het nooit meer nodig denkt te hebben. Anders iets meer uitgeven
Ik denk dat @JT niet bang is om dat knietje stuk te draaien maar eerder vreest voor de moer/bout welke er middels die constructie heel uit moet komen? 😏

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Will_M schreef op maandag 12 juli 2021 @ 00:52:
[...]

Ik denk dat @JT niet bang is om dat knietje stuk te draaien maar eerder vreest voor de moer/bout welke er middels die constructie heel uit moet komen? 😏
Liefst hou ik beide heel, zeker als het toch die Gedore wordt van 35 euro. Maar de moer is nog belangrijker ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

418O2 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 00:39:
[...]

Helaas niet gevonden.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
JT schreef op maandag 12 juli 2021 @ 00:55:
[...]

Liefst hou ik beide heel, zeker als het toch die Gedore wordt van 35 euro. Maar de moer is nog belangrijker ;)
Maar staan er op de productsites geen specificaties bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

418O2 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 00:56:
[...]

Maar staan er op de productsites geen specificaties bij?
Nope, ook niet in beschikbare pdfjes zoals de Gedore catalogus. Zal morgen eens een foto van de situatie maken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
200nm op een 15mm dop met een gewricht? dat is wel erg veel denk ik zo.
kun je er misschien bij met een kraaienpootsleutel? misschien kun je dan wel een normale gewricht koppeling gebruiken die je vast al wel hebt liggen.
https://www.gereedschapla...3435/kraaienpoot-sleutels
Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschapland.nl/repository/product/full/2122_insitu_1.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Leipo op 12-07-2021 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
JT schreef op maandag 12 juli 2021 @ 00:24:
Ik kom uit op KS-Tools, Snap-on en Gedore.
Ik heb die cardandoppen ook wel eens van Stahlwille gezien. Ook op MP en eBay. Maar als die nu nog nieuw te krijgen zijn, dan alleen met 3/8 aandrijving en als onderdeel van een uitgebreide set.

Wat die 200Nm betreft: heb je die moer al Rustyco Reactor gevoerd?

[ Voor 9% gewijzigd door trabant op 12-07-2021 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik weet niet wat voor bout er aan die 15 vast zit, en wat voor materiaal / sterkte die van is, maar 200 Nm lijkt me wel wat veel voor een sleutel 15. Heb met ~50 Nm ook wel al de draad van een bout afgedraaid op m'n fiets (ook sleutel 15). Met 200 Nm blijft er weinig meer over om vast of los te draaien, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Bij deze wat foto's. Bij eentje een 3/8" ratel erop om te laten zien hoe beperkt de ruimte is. Zowel om er iets op te krijgen als om de ratel te bewegen of goed grip te krijgen voor het uitoefenen van kracht. Laatste foto zie je de moer net niet op maar geeft een betere impressie van de situatie en de ruimte waar de ratel in moet. (@418O2 @Will_M )

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DLmXF3P/20210712-112054.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BP2drnJ/20210712-112119.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/c6tQXRd/20210712-112135.jpg
Leipo schreef op maandag 12 juli 2021 @ 07:40:
200nm op een 15mm dop met een gewricht? dat is wel erg veel denk ik zo.
kun je er misschien bij met een kraaienpootsleutel? misschien kun je dan wel een normale gewricht koppeling gebruiken die je vast al wel hebt liggen.
https://www.gereedschapla...3435/kraaienpoot-sleutels
[Afbeelding]
Gaat helaas niet lukken omdat de moer enigszins verzonken ligt.
trabant schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:33:
[...]
Ik heb die cardandoppen ook wel eens van Stahlwille gezien. Ook op MP en eBay. Maar als die nu nog nieuw te krijgen zijn, dan alleen met 3/8 aandrijving en als onderdeel van een uitgebreide set.

Wat die 200Nm betreft: heb je die moer al Rustyco Reactor gevoerd?
Twee keer WD40 op gespoten, al dagen terug.
henkie196 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:52:
Ik weet niet wat voor bout er aan die 15 vast zit, en wat voor materiaal / sterkte die van is, maar 200 Nm lijkt me wel wat veel voor een sleutel 15. Heb met ~50 Nm ook wel al de draad van een bout afgedraaid op m'n fiets (ook sleutel 15). Met 200 Nm blijft er weinig meer over om vast of los te draaien, denk ik.
Nou ja, misschien maak ik dan een foute inschatting. Maar ik heb een slagtol van Bosch met op de zwaarste stand 200nm (heb wel eens gelezen dat dit model in de praktijk meer levert). Om enkele andere moeren los te krijgen moest de tol echt een aantal seconden lekker wegrammen voor die echt los kwam. Vandaar mijn inschatting van 200nm. Maar wellicht onterecht dan?

[ Voor 79% gewijzigd door JT op 12-07-2021 14:35 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
En van onderen kun je er ook niet bij?
Want je krijgt die dop+ratel er wel op, maar je kunt -in elk geval van boven- amper slag maken.
Stond die auto hier voor de deur, ik zou er mijn luchtratel eens op zetten.

Edit: ik wilde geen kruipolietwist beginnen, maar zie nu dat @deepbass909 hieronder er toch een opmerking over heeft. Wat WD40 vooral op orde heeft, is de verkrijgbaarheid ervan.
Ooit tegen Transyl aangelopen, dat bijzonder goede kruip- en smeereigenschappen heeft. *O*
Alleen presteren die Fransozen het 25 jaar later nog steeds om het spul in de beroerdst denkbare spuitbussen te doen. -O-
Handschoenen, bril en schort zijn geen overbodige luxe en als het drijfgas op is, sla ik een gat bovenin de bus en steek daar een penseel in. :*)

[ Voor 48% gewijzigd door trabant op 12-07-2021 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Leipo schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:06:
omdat ik niet altijd in de buurt van mijn schuur kan werken aan mijn bus heb ik jaren geleden een Milwaukee M18 accu slagmoersleutel gekocht. duur, maar ben er erg blij mee. Nu heb ik overal 1400nm ter beschikking :P

wel iets waar ik van de week achter kwam: goed passende slagdoppen zijn ook essentieel. mijn oude doppen waren (ongemerkt) toch iets uitgesleten aan de vierkante opname kant zodat er speling was ontstaan: iedere klap van de slagmoersleutel verloor dus kracht in deze loze ruimte / speling.
Ik kreeg een bout dus niet meer los.
Nieuwe, zeer strak passende, slagdop gekocht en de bout vloog daarna los :P
Een leerzaam kanaal hierover die metingen ook nog eens goed opgezet uitvoert is Torque Test Channel. Zij claimen niet de juiste waarden te meten (want dat is voor interpretatie vatbaar), maar hun meetmethode maakt het wel mogelijk gereedschap onderling te vergelijken en de invloed van doppen, verlengstukken, etc op de krachtoverbrenging te zien.
4x2 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:22:
[...]

Ik houd het 90% van de tijd bij m'n makitanie van aliexpress, als die het niet trekt heb ik nog een 230V einhell slagmoersleutel en als die het niet trekt is er mn getunede cranenbroek luchtsleutel die ondertussen 10+ jaar oud is.
Moraal van het verhaal: blijkbaar werkt goedkope baggerzooi prima in het geval van slagmoersleutels :+

[...]

De aliexpress imitatie makita slagmoersleutels werken dus echt prima voor dagelijks gebruik (voor de prijs iig)
Prima als het voor jou voldoet, toch? Jouw compressor is alleen wel een maatje zwaarder dan mijn 50l.

Maar mijn luchtsleutel wil domweg geen kracht opbouwen en is echt waardeloos. En zelfs al zou hij het wel doen, dan is de opgegeven kracht nog steeds amper hoger dan van mijn Makita (de "echte" versie van jouw kloon).
trabant schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:52:
[...]
Valt mee, de massa van het gereedschap vangt al de meeste klappen op. Alleen hele zware sleutels op bouten/moeren die echt vast zitten (dat een 1000Nm sleutel nog moeite heeft), geven klappen op de armen.
-tom-562 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:56:
[...]

Beunhaas pro-tip: Dop met verlengstuk/wringijzertje er op zetten, en verlengstuk/wringijzer ergens op laten rusten in de carrosserie/op een draagarm/subframe o.i.d. (net wat in de buurt zit) 1 of 2 tikken met de startmotor en hij is los. Al meerdere keren toegepast en dat gaat perfect :P
Ik ken die tip, ik vind hem persoonlijk best wel tricky. Je zet zoveel kracht erop... Je moet uitkijken dat de krukas niet teveel op z'n donder krijgt. In het geval van mijn BMW was het 400 tot 500 Nm om de krukasbout los te krijgen, maar de motor zelf genereerd maximaal 245Nm. De dubbele kracht uitoefenen over de volle lengte van de krukas geeft serieus risico op schade aan de krukas.
JT schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:30:
Bij deze wat foto's. Bij eentje een 3/8" ratel erop om te laten zien hoe beperkt de ruimte is. Zowel om er iets op te krijgen als om de ratel te bewegen of goed grip te krijgen voor het uitoefenen van kracht. Laatste foto zie je de moer net niet op maar geeft een betere impressie van de situatie en de ruimte waar de ratel in moet. (@418O2 @Will_M )

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[...]

Gaat helaas niet lukken omdat de moer enigszins verzonken ligt.

[...]

Twee keer WD40 op gespoten, al dagen terug.

[...]

Nou ja, misschien maak ik dan een foute inschatting. Maar ik heb een slagtol van Bosch met op de zwaarste stand 200nm (heb wel eens gelezen dat dit model in de praktijk meer levert). Om enkele andere moeren los te krijgen moest de tol echt een aantal seconden lekker wegrammen voor die echt los kwam. Vandaar mijn inschatting van 200nm. Maar wellicht onterecht dan?
Welke WD-40 heb je gebruikt? De gewone werkt nauwelijks als kruipolie (daar heeft WD-40 z'n eigen product voor dat ook echt anders is).

Op deze moer ga je overigens geen 200Nm halen. Maar met een lang wringijzer (50cm) zou je deze moer wel los moeten kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:34

-tom-562

Oliesjeik

4x2 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:22:
[...]

[...]

Ik heb ook zo'n bami Makita, werkt idd uitstekend. Laatst was er bij (ik dacht Banggood) een aanbieding voor zo'n bami Makita, maar dan van een ander "merk", oranje behuizing. 18 euro incl. verzending vanuit een warehouse uit Duitsland 8)7 Heb 'm voor m'n schoonpa besteld en vergeleken met mijn veel duurdere bami Makita van 35 euro. Exact hetzelfde, gewicht tot op de gram hetzelfde. 18 euro voor een brushless slagmoersleutel :D

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

trabant schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:56:
En van onderen kun je er ook niet bij?
Want je krijgt die dop+ratel er wel op, maar je kunt -in elk geval van boven- amper slag maken.
Stond die auto hier voor de deur, ik zou er mijn luchtratel eens op zetten.
Klopt de plek in je profiel nog? Dat zou wel wat ver weg zijn ja :P Kan wel eens kijken of die dingen hier te huur zijn ofzo. Denk dat een 8 bar compressortje met een tankje van 0,5l net genoeg kracht kan zetten om een Ikeameubeltje mee in elkaar te zetten? :+
Edit: ik wilde geen kruipolietwist beginnen, maar zie nu dat @deepbass909 hieronder er toch een opmerking over heeft. Wat WD40 vooral op orde heeft, is de verkrijgbaarheid ervan.
Ooit tegen Transyl aangelopen, dat bijzonder goede kruip- en smeereigenschappen heeft. *O*
Alleen presteren die Fransozen het 25 jaar later nog steeds om het spul in de beroerdst denkbare spuitbussen te doen. -O-
Handschoenen, bril en schort zijn geen overbodige luxe en als het drijfgas op is, sla ik een gat bovenin de bus en steek daar een penseel in. :*)
Nou ja, ik lees over Reactor nu dat het juist een boost voor je kruipolie is, met andere woorden, eerst kruipolie en dan Reactor. Dus het is geen twist :) Transyl wordt hem voor mij niet; ik klus op de oprit en die wil ik graag netjes houden, evenals mijn motorruimte :P Dus ik ga eens verder kijken voor een WD40 alternatief.
deepbass909 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:57:

[...]

Welke WD-40 heb je gebruikt? De gewone werkt nauwelijks als kruipolie (daar heeft WD-40 z'n eigen product voor dat ook echt anders is).
Weer wat geleerd :P Ik ga eens op zoek naar goede kruipolie aangezien ik lees dat Reactor op zich geen kruipolie is maar vooral een roestoplosser. En roest heb ik op die bout en het schroefdraad niet. Maar ziet er wel uit als een erg interessant product; ik ga nog een Bilstein-setje onder de auto knallen, ik kan mij zo voorstellen dat Reactor in combinatie met een wringijzer erg van pas gaat komen!
Op deze moer ga je overigens geen 200Nm halen. Maar met een lang wringijzer (50cm) zou je deze moer wel los moeten kunnen halen.
Dat idee van het wringijzer had ik ook, maar een gewricht plus dop past daar niet dus moet ik zo een ondiepe dop met gewricht hebben, waarmee je weer bij mijn beginvraag uit komt :P

De KS-Tools moet ik wel laten verzenden, waarmee ik denk dat onder de streep de Gedore 2 keer zo duur is (ongeveer 35 euro). Dat is een iets kleiner verschil dan 3 keer. Nadeel van die Gedore is alleen wel dat die een 12hoek is, de KS een 6hoek.

[ Voor 34% gewijzigd door JT op 12-07-2021 15:32 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@JT Kruipolie: IMAL / Ik Maak Alles Los :+

Spul is tegenwoordig ook gewoon verkrijgbaar bij de Gamma / Karwei DHZ zaken.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 12-07-2021 15:58 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-07 22:16

DaWaN

'r you wicked ??

JT schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:30:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet eruit als een uitlaatspruitstuk van een MX-5 NC.

Maar in dat soort gevallen zou ik zelf gewoon de dubbele steeksleutel truc gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/k1W_qggDX1YMID1KIluV62cELnvOoSQUu68bzdy3m-2y1_VOrenUn5ENz9xkf_ZjXMVCXIEsj45nitW0DDqaZF2W-nbU7nEo2oVW6C847vsP_TgoaGUFwyVQ7tG3CES6G9s
Neem aan dat je wel even onder auto kunt liggen om vanuit onder kracht te zetten?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Pagina: 1 ... 46 ... 59 Laatste