Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 44 45 46 Laatste
Acties:
  • 379.254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Vissa66
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22:05
Iemand nog tips voor een goede slagmoersleutel op accu om wielbouten los te halen? Maximale aanhaalmoment waar de bouten/moeren op staan is +- 110nm. :)

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 08:39

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Vissa66 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 01:27:
Iemand nog tips voor een goede slagmoersleutel op accu om wielbouten los te halen? Maximale aanhaalmoment waar de bouten/moeren op staan is +- 110nm. :)
Iedere 1/2" voldoet dan eigenlijk wel, wat is je budget en waarvoor wil hem allemaal gebruiken?

Voor wielmoeren heb je niet per sé de zwaarste machine nodig, mijn Makita slagschroevendraaier (max 140Nm) trekt wielbouten die aangetrokken zijn met zo'n 110 Nm ook los. Iedere machine met 200+ Nm is daarvoor dus sowieso geschikt.

Voor een klein budget schijnt de Chinese Makita verrassend goed te zijn. Maar wat de levensduur daarvan is, durf ik niet te zeggen.j

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• 4x2
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Jaaap schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:38:
@Will_M dat zijn helaas compressiemeters, ik zoek echt een cilinder lek tester (leakdown test).
2 map sensoren en een arduino met displaytje ?

TS100 heb ik ook nog ergens liggen, werkt eigenlijk wel prima, gebruikte m meestal op een 4S lipo, dan had ie voldoende kracht.
Reden dat ik toch de gassoldeerbout vaker gebruik in de grage is de uitstroomopening (handig voor krimpkous) en het voornaamste feit is dat ik mn lipo lader niet kan vinden :+

Leeg

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Vissa66 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 01:27:
Heb je al iets van Makita (18V LXT)? Anders kan ik de "Makita" slagmoersleutel van AliExpress aanraden, dan ben je voor 30 euro klaar. Die heb ik vorige week binnen gekregen, werkt perfect

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 00:54

AlexanderB

7800 rpm

Iemand nog een goede tip voor een TIG apparaat met AC, om aluminium mee te lassen..

Geen zin om er een hoop geld op stuk te slaan, en de meeste goedkope machines hebben alleen DC (en zijn dus minder/niet geschikt voor aluminium)

• trabant
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 01:03
AlexanderB schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:07:
Geen zin om er een hoop geld op stuk te slaan, en de meeste goedkope machines hebben alleen DC (en zijn dus minder/niet geschikt voor aluminium)
Mijn lasleraar bij Syntra Genk heeft zich eens laten ontvallen dat een Castolin vanbinnen een Lorch Fronius is, alleen lang niet zo duur.

[Voor 1% gewijzigd door trabant op 24-02-2021 18:04. Reden: onjuiste mededeling ecorrigeerd, zie mr_petit 18.25h.]

KPN is een drieletterwoord

• DaWaN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 20:56

DaWaN

'r you wicked ??

AlexanderB schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:07:
Iemand nog een goede tip voor een TIG apparaat met AC, om aluminium mee te lassen..

Ik heb zelf een Metalworks MIG160A inverter lasapparaat van Rustbuster.
Kwaliteit van dat apparaat valt mij niet tegen voor het geld.
Ik zie dat Jasic min of meer hetzelfde apparaat verkoopt (ik verwacht dat het uit dezelfde fabriek komt).
Ik zou het zelf wel aandurven met 5 jaar garantie.
De Jasic TIG200P AC/DC begint bij 850 euro

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ohja, rustbusters, daar had ik nog niet gekeken.

• mr_petit
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

trabant schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:44:
[...]

Mijn lasleraar bij Syntra Genk heeft zich eens laten ontvallen dat een Castolin vanbinnen een Lorch is, alleen lang niet zo duur.
Ik heb een castolin die toch echt van binnen een fronius is ;)

Als je plaatstaal gaat doen met tig, dan zou ik zeker kijken naar eentje met tackfunctie.
Maar die zijn vaak wel iets duurder.

[Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 23-02-2021 18:26]

"man is not truly one, but truly two,"

• trabant
mr_petit schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:25:
[...]

Ik heb een castolin die toch echt van binnen een fronius is ;)
:$
Die zijn ook rood... Maar je hebt wel gelijk, ik heb die merken verwisseld.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• joshje
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23-06 16:17
Altijd handig om te hebben!
Gereedschap om rubberen bussen te verwijderen en een schuifhamer :)

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Dit trekhamer heb ik ook liggen en heeft me al geholpen bij het verwijderen van een naaf :) Als je een leuke uitdaging wilt hebben, moet je eens aan een totale leek proberen uit te leggen wat een trekhamer (of schuifhamer) is. Mij heeft me dat wel de nodige moeite gekost bij m'n schoonfamilie _O-

Maar als jij een griptang weet te vinden die op de adapter past (het ding linksboven op je foto), dan hoor ik het graag, want iedere versie die ik tot nu toe heb geprobeerd, had een andere schroefdraad...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• KDL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 06-04 12:30
joshje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:31:

Altijd handig om te hebben!
Gereedschap om rubberen bussen te verwijderen en een schuifhamer :)
Nice, waar besteld?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23-06 21:08
deepbass909 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:39:
Als je een leuke uitdaging wilt hebben, moet je eens aan een totale leek proberen uit te leggen wat een trekhamer (of schuifhamer) is. Mij heeft me dat wel de nodige moeite gekost bij m'n schoonfamilie _O-
Een poelietrekker, alleen dan voor aan de binnenkant.
En werkt op impuls, in plaats van koppel.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

dragonhaertt schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:19:
[...]

Een poelietrekker, alleen dan voor aan de binnenkant.
En werkt op impuls, in plaats van koppel.
En de enige blik je die dan krijgt is: :? Poelietrekker? Wat is dat?

Beeld je mensen in die zelfs voor het ophangen van een foto nog haast een klusjesman laat komen hè ;) Het heeft mij ook een tijdje gekost om mijn vriendin te laten realiseren dat er mensen bestaan die serieus blij worden van gereedschap.

• dragonhaertt
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23-06 21:08
deepbass909 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:35:
[...]

En de enige blik je die dan krijgt is: :? Poelietrekker? Wat is dat?

Beeld je mensen in die zelfs voor het ophangen van een foto nog haast een klusjesman laat komen hè ;) Het heeft mij ook een tijdje gekost om mijn vriendin te laten realiseren dat er mensen bestaan die serieus blij worden van gereedschap.
Haha, prachtig! Tja, als ze echt totaal geen gereedschap en of kluservaring hebben, dan zou ik de moeite niet eens nemen.
Gewoon aanraden om niks zelf te proberen, en 'ik kan het wel voor je fixen voor (klusjesmantarief-10%)'

Ik heb er toevallig zelf ook een, om lagers mee te trekken, maar naast een brommer-blok revisie heb ik hem ook nooit gebruikt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• joshje
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23-06 16:17
Dit trekhamer heb ik ook liggen en heeft me al geholpen bij het verwijderen van een naaf :) Als je een leuke uitdaging wilt hebben, moet je eens aan een totale leek proberen uit te leggen wat een trekhamer (of schuifhamer) is. Mij heeft me dat wel de nodige moeite gekost bij m'n schoonfamilie _O-

Maar als jij een griptang weet te vinden die op de adapter past (het ding linksboven op je foto), dan hoor ik het graag, want iedere versie die ik tot nu toe heb geprobeerd, had een andere schroefdraad...
Hij is ook besteld om de naaf te verwijderen haha :P
Dit soort gereedschappen koop je 1x en gaat eeuwig mee dus niet verkeerd om te hebben. Kan altijd handig zijn.
Aliexpress :+

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Nu online
-tom-562 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 07:47:
[...]

Heb je al iets van Makita (18V LXT)? Anders kan ik de "Makita" slagmoersleutel van AliExpress aanraden, dan ben je voor 30 euro klaar. Die heb ik vorige week binnen gekregen, werkt perfect
Die moet er hier ook maar 'ns komen dan :)
Zijn ze beveiligd tegen het te ver ontladen van de accu? Ik kan i.i.g. nog geen verhalen vinden van vernielde accu's met deze machines.

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Rob Z schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:07:
Zijn ze beveiligd tegen het te ver ontladen van de accu? Ik kan i.i.g. nog geen verhalen vinden van vernielde accu's met deze machines.
Zit die beveiliging niet in de accu zelf, niet in de machine?

• Rob Z
  • Nu online
@henkie196 Ja dat is aannemelijk maar een vriend van me is het gelukt een Makita 18V LXT accu om zeep te helpen met een after market adapter voor het voeden van een kistradio ;)

[Voor 16% gewijzigd door Rob Z op 08-03-2021 14:19]

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Rob Z schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:07:
[...]

Geen idee, ik dacht ook dat die beveiliging in de accu zit.
Er zijn op youtube genoeg videos te vinden waar ze die slagmoersleutels uit elkaar schroeven om te kijken wat er daadwerkelijk in zit :P

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

joshje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:31:
Gereedschap om rubberen bussen te verwijderen
Zo'n set heb ik ook, al een paar keer met plezier gebruikt.
Let er wel even op dat je vrij makkelijk de draadeinden uitrekt/kapot trekt, gebruik dus altijd de dikste maat die door de bus past.
Vraag niet hoe ik dat weet :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• trabant
deepbass909 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:39:...
Als je een leuke uitdaging wilt hebben, moet je eens aan een totale leek proberen uit te leggen wat een trekhamer (of schuifhamer) is. Mij heeft me dat wel de nodige moeite gekost bij m'n schoonfamilie _O-
...
Ik moet bekennen dat ik die woorden nu voor het eerst lees. Dat kan ermee te maken hebben dat ik voor dat doel een speciaaltooltje heb, dat in de 'Sonderwerkzeugkatalog' luistert naar de illustere naam Ein- und Ausdrückvorrichtung für Silentbuchsen der Vorderfeder...

Hier is het ding in actie als vriendendienst, mijn eigen Trabi's hou ik een stuk schoner.

[Voor 5% gewijzigd door trabant op 09-03-2021 01:10]

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Die bussenset heb ik ook, ik denk al een jaar of 6.
Werkt fantastisch, ik heb 'm vaak gebruikt (ik denk voor 25+ bussen te trekken).
Ik heb ook een werkplaatspers, daarvoor zijn ze ook handig.
Trekhamerset heb ik ook, maar ik geloof een net iets andere variant. Maar dat weet ik eigenlijk niet meer.

Edit, ik zie dat mijn bussentrekset iets anders is. Althans, de koffer is iets anders. De inhoud lijkt wel vergelijkbaar. Dus zit er na een paar jaar toch wat verandering in
Foto is van 2-2013, dus ik heb de set nu al 8 jaar...

[Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 08-03-2021 16:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

henkie196 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:09:
[...]

Zit die beveiliging niet in de accu zelf, niet in de machine?
Niet volledig in elk geval. Originele Makita machines (met * markering) hebben een extra contact dat samenhangt met het automatisch uitschakelen van de machine om overbelasting, oververhitting en diepontlading te voorkomen. Fake machines hebben dat niet. Ik zou persoonlijk zo'n machine dus liever niet op mijn accu's zetten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• KDL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 06-04 12:30
Die moet ik ook even laten bestellen dan, altijd maar lenen is ook zo :'(

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:35:
[...]
Poelietrekker? Wat is dat?
Meeneemroldemontageapparaat moet je dan zeggen :+

• Rob Z
  • Nu online
Orion84 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:24:
[...]

Niet volledig in elk geval. Originele Makita machines (met * markering) hebben een extra contact dat samenhangt met het automatisch uitschakelen van de machine om overbelasting, oververhitting en diepontlading te voorkomen. Fake machines hebben dat niet. Ik zou persoonlijk zo'n machine dus liever niet op mijn accu's zetten.
Dank voor de link; daar staat idd dat de beveiliging van de accu vanuit de machine komt.
(hier intussen ook zo'n 1/2" slagmoersleutel van Ali besteld)

[Voor 34% gewijzigd door Rob Z op 21-03-2021 21:03]

• trabant
Iemand hier, die wat meer thuis is in sodastralen?
Een jaar geleden, toen storm Ciara alles meteen weg woei, heb ik erg lekker gewerkt met een HBM-pistooltje met een literkannetje eronder, maar vanmiddag leek de spuitmond van binnen telkens vol te koeken. Er kwam wel lucht uit, maar die nam amper straalmiddel mee, en ik heb het vermoeden dat vocht de boosdoener is.
Het grote verschil is eigenlijk dat ik vorig jaar met bicarbonaat van PitPit heb gestraald en nu een 25 kg-zak van HBM heb besteld. Is die soms vochtgevoeliger?
Zou de lucht uit de compressor te vochtig zijn? Die is ook nieuw en heeft net als de vorige een gecombineerde waterafscheider/drukregelaar. Of moet ik het heel ergens anders gaan zoeken? Dat het vandaag maandag is ofzo?

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb gisteren zo'n remontluchter die op overdruk werkt (met handpomp) besteld bij HBM.

Binnenkort ga ik de achterste remklauwen van mijn Volvo vervangen (eentje zit er vast, vorige week vrijdag kwam de rook er van af na 5 km rijden :')), ik had al zo'n handvacuümpompje maar dat werkt eigenlijk voor geen meter :P (trek er vaak nog lucht mee langs de ontluchtingsnippel)
Ik ben benieuwd of dat een beetje goed werkt 8)

[Voor 8% gewijzigd door -tom-562 op 22-03-2021 16:15]

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Als je een leuke uitdaging wilt hebben, moet je eens aan een totale leek proberen uit te leggen wat een trekhamer (of schuifhamer) is.
Net als een hamer, maar dan omgekeerd. Ipv dat je spijkers in dingen slaat, trek je er onderdelen mee uit elkaar.

Zo moeilijk moet het toch niet zijn?

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 23:40
-tom-562 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:15:
Ik heb gisteren zo'n remontluchter die op overdruk werkt (met handpomp) besteld bij HBM.
[Afbeelding]
Binnenkort ga ik de achterste remklauwen van mijn Volvo vervangen (eentje zit er vast, vorige week vrijdag kwam de rook er van af na 5 km rijden :')), ik had al zo'n handvacuümpompje maar dat werkt eigenlijk voor geen meter :P (trek er vaak nog lucht mee langs de ontluchtingsnippel)
Hoe werkt zo'n handvacuumpomp dan precies? Ik deed ontluchten/spoelen tot nu toe met een fles met een laag remvloeistof en een slang. Ging eigenlijk heel gemakkelijk.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Pyramiden schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:35:
[...]

Hoe werkt zo'n handvacuumpomp dan precies? Ik deed ontluchten/spoelen tot nu toe met een fles met een laag remvloeistof en een slang. Ging eigenlijk heel gemakkelijk.

Je sluit dat vaatje aan op de vacuümpomp, en dat vaatje dan weer op de ontluchtingsnippel (die dicht is). Dan ga je pompen/vacuüm trekken, en open je langzaam de nippel. Je zuigt dan de remvloeistof uit de klauw (inclusief lucht, is de theorie :P). Ik heb heb er wisselende successen mee gehad. De remmen van mijn brommer kreeg ik er prima mee ontlucht, die van mijn motor eigenlijk niet. Die heb ik naderhand nog gewoon op de ouderwetse manier ontlucht (pompen, nippel open, nippel dicht, pompen, repeat :P)

• detonated
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 23:14
-tom-562 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:15:
[Afbeelding]
Dat werkt zeker! Heb hetzelfde traject bewandeld met het vacuümpompje en lucht langs de ontluchtingsnippel. Met die pomp van HBM zijn de remklussen zo geklaard en scheelt een hoop geklooi. Succes!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

detonated schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:44:
[...]

Dat werkt zeker! Heb hetzelfde traject bewandeld met het vacuümpompje en lucht langs de ontluchtingsnippel. Met die pomp van HBM zijn de remklussen zo geklaard en scheelt een hoop geklooi. Succes!
Goed om te horen! Remmen ontluchten was altijd iets waar ik tegenop zag. Soms was ik met 5 minuten klaar, maar ik ben ook vaak zat een uur lopen kloten om er een beetje fatsoenlijk druk in te krijgen, en dan was ik soms nog steeds niet tevreden met het resultaat (praten we wel over een b.v. een brommer die net 50 loopt, voor de zwarte cross :P).
Voor een motor kan ik ook makkelijk zelf adapters maken met behulp van oude remreservoirdeksels.

• DopdeDouwer
  • Niet online
Heb bij mn oude volvo met gescheiden systeem er meerdere dagen over gedaan. Zelfs garage kreeg t vervolgens niet netjes voor elkaar. Sommige auto's zijn erg eigenwijs met ontluchten.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Ik gebruik dus deze pomp:

Net wat luxer, met een omkeerbaar ventiel (kan dus zowel zuigen als blazen)

samen met deze kit:

waarbij ik de zwarte slang (met ventielaansluiting) vervangen heb door een slang van de handpomp.

Iets meer gedoe, en uiteindelijk even duur (heb het spul los van elkaar gespreid over meerdere jaren gekocht), maar werkt ook.

Ik zou nu, zeker voor de €50 of €60 die het kost, de set kopen die -tom-562- heeft.

Maar dat handpompje gebruik ik voor meer zaken, dus sowieso geen miskoop.

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:48:

Ja dat doe ik ook, dat pompje is handig als je ergens vacuum op moet zetten, of iets moet uitzuigen etc.

Ik heb dus zo'n handpompje (die trekt idd lucht langs de nippels), ik heb wel eens met zo'n ding op perslucht gewerkt, die dus vacuum maakt dmv perslucht. Die trekt ook lucht langs de nippels. Volgens mij trek je lucht langs de schroefdraad van de nippel als je 'm losdraait.
En ik heb dat ding van tom. Die werkt het beste.
Of natuurlijk iemand die in de auto zit en voor je pompt. Dat werkt nog beter, want die voelt het pedaal ook hard worden.

[Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 23-03-2021 12:25]

• Rob Z
  • Nu online
mr_petit schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:23:
[...]
[knip]
Of natuurlijk iemand die in de auto zit en voor je pompt. Dat werkt nog beter, want die voelt het pedaal ook hard worden.
Dus als je hulp hebt dan is dat de beste manier voor het verversen van remvloeistof?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

deepbass909 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:48:
Ik gebruik dus deze pomp:
[Afbeelding]
Net wat luxer, met een omkeerbaar ventiel (kan dus zowel zuigen als blazen)

samen met deze kit:
[Afbeelding]
waarbij ik de zwarte slang (met ventielaansluiting) vervangen heb door een slang van de handpomp.

Iets meer gedoe, en uiteindelijk even duur (heb het spul los van elkaar gespreid over meerdere jaren gekocht), maar werkt ook.

Ik zou nu, zeker voor de €50 of €60 die het kost, de set kopen die -tom-562- heeft.

Dat pompje is voor meer zaken handig. Laatst heb ik met een collega zo de storing van zijn Golf 4 1.4 FSI verholpen. Ding gaf een foutcode die wss iets te maken had met soort van wervelkleppen o.i.d. in het inlaatspruitstuk, die worden door een vacuüm actuator bedient. Uiteindelijk bleek er dus een vacuümslangetje stuk te zijn van dat mechanisme :D
[...]

Ja dat doe ik ook, dat pompje is handig als je ergens vacuum op moet zetten, of iets moet uitzuigen etc.

Ik heb dus zo'n handpompje (die trekt idd lucht langs de nippels), ik heb wel eens met zo'n ding op perslucht gewerkt, die dus vacuum maakt dmv perslucht. Die trekt ook lucht langs de nippels. Volgens mij trek je lucht langs de schroefdraad van de nippel als je 'm losdraait.
Ja, met de hand (of dit geval, de voet :P) kan ook, maar dan moet je altijd met 2 man zijn, plus je hebt kans dat je de hoofdremcilinder sloopt als je te ver door pompt met de ontluchtingsnippel open.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

[...]

Dat handpompje is zelfs te gebruiken om de zuigers uit een remklauw te persen. :)

Zo'n vacuümpomp op perslucht heb ik ook weleens gebruikt, maar na 200ml remvloeistof uit de leiding te hebben getrokken en nog steeds luchtdruppels te zien (terwijl ik alleen de rubberen leidingen bij de klauw had vervangen) was ik het zat. Hij zoog 100% valse lucht en was dus niet betrouwbaar te zien of de lucht uit het systeem was.
Rob Z schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:52:
[...]

Dus als je hulp hebt dan is dat de beste manier voor het verversen van remvloeistof?
Pompen is niet per definitie de beste manier, maar werkt wel altijd betrouwbaar. Je hebt dus alleen wel 2 personen nodig en het kost relatief veel tijd. En het duurt even voor je op elkaar ingespeeld bent en een lekker ritme te pakken hebt.

• Wild Chocolate
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22-06 00:10
deepbass909 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:53:
[...]

Dat handpompje is zelfs te gebruiken om de zuigers uit een remklauw te persen. :)

Zo'n vacuümpomp op perslucht heb ik ook weleens gebruikt, maar na 200ml remvloeistof uit de leiding te hebben getrokken en nog steeds luchtdruppels te zien (terwijl ik alleen de rubberen leidingen bij de klauw had vervangen) was ik het zat. Hij zoog 100% valse lucht en was dus niet betrouwbaar te zien of de lucht uit het systeem was.

[...]

Pompen is niet per definitie de beste manier, maar werkt wel altijd betrouwbaar. Je hebt dus alleen wel 2 personen nodig en het kost relatief veel tijd. En het duurt even voor je op elkaar ingespeeld bent en een lekker ritme te pakken hebt.
Ik heb ook zo'n vacuumding op perslucht. De truc is dat je het ding niet als een malle moet laten zuigen, ik stel mijn compressor dus in op 1,5 a 2 bar. En dan het nippel niet te ver opendraaien. En die luchtbellen die hij eventueel meetrekt langs het nippel, kunnen op zich geen kwaad. Het is daardoor alleen lastig(er) om in te schatten of alle lucht uit het systeem is. Als ik de bulk aan lucht uit het systeem heb getrokken, doe ik bij mijn motor de laatste paar pompjes op de ouderwetse manier, om het zeker goed te hebben.
De makkelijkste manier, vond ik bij de auto een apparaat wat de doe het zelf garage had, zoiets. Die pompte automatisch nieuwe vloeistof vanuit het reservoir door het systeem, gewoon wiel voor wiel door laten lopen totdat de vloeistof helder was. Maar dat is ook wel een beetje duurde dan het Rodac ding wat ik nu heb...

iRacing Profiel

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Vanmiddag m'n remklauwen achter vervangen en de rest van de remvloeistof vervagen/geflushed. Dat ging echt perfect met dat apparaat :D echt een klusje van niks op deze manier

• Tacticus
  • Registratie: juli 2020
  • Niet online
-tom-562 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:42:
Vanmiddag m'n remklauwen achter vervangen en de rest van de remvloeistof vervagen/geflushed. Dat ging echt perfect met dat apparaat :D echt een klusje van niks op deze manier
Ik zie er meerdere bovenin, welke heb je gebruikt en heb je hem gebruikt voor een auto of motor?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Tacticus schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:02:
[...]

Ik zie er meerdere bovenin, welke heb je gebruikt en heb je hem gebruikt voor een auto of motor?
Ik heb deze gebruikt:
https://www.hbm-machines....oppeling-en-remontluchter

Voor de auto. Je zou hem ook in principe voor een motor kunnen gebruiken, maar dan moet je wel zelf een adapter maken, of een dekseltje van een remvloeistofpotje opofferen en er draad in tappen, dan kan je de bestaande koppeling er in schroeven.

• trabant
Het werken met speciaal gereedschap, hoe simpel het soms ook is, geeft altijd het gevoel dat je iets bijzonders doet.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

@trabant "speciaal" gereedschap is vaak feitelijk maar een simpel stuk gereedschap. Voor mijn restauratieproject had ik een tool nodig om de krukas tegen te houden om de krukasbout te lossen:

Ik kon voor relatief veel geld een "speciale" tool kopen (lijkt op de tool die jij gebruikt), maar ik heb het uiteindelijk opgelost door zelf een stuk hoekijzer geschikt te maken:

Dus feitelijk heel simpel (3 gaatjes en een uitsparing), maar maakt het (de)monteren echt zo veel makkelijker.

• Jurre_0527
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 22-04 14:05
Hallo,

Ik ben nieuw in deze topic en ik ben op zoek naar wat tips voor de aanschaf van een sleutel en schroevendraaier set.
Ik zal het niet intensief gebruiken, slecht om te sleutelen aan mijn computer, fietsen en scooter (en als ik een auto heb aan de auto), op Amazon kom ik meerdere setjes tegen van het merk Brüder Mannesmann, ik heb hier zelf nooit van gehoord, maar de prijs schikt mij wel.
Wat zijn jullie ervaringen met dit merk?

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

@Jurre_0527 Brüder Mannesmann is hier al meerdere keren voorbij gekomen, een kleine samenvatting:
GH45T in "Goed (auto)sleutelgereedschap"
Geeraard in "Goed (auto)sleutelgereedschap"
deepbass909 in "Goed (auto)sleutelgereedschap"

In algemene zin, voor de incidentele klus is het zeker geen verkeerd spul met goede prijs-kwaliteit verhouding.

Ik gebruik het zelf als ik naar de sloop ga. Ik vind het vrij grof aanvoelen, m'n andere gereedschap is verfijnder, maar ook veel duurder.

Wat betreft schroevendraaiers zou ik persoonlijk niet te veel op bezuinigen. Ik heb zelf meerdere sets van verschillende merken (Bahco/Belzer/Skandia, Hazet, Mannesmann, PB Swiss) en ik betrap mezelf erop dat ik steeds vaker alleen nog de PB Swiss schroevendraaiers pak omdat die domweg de meeste grip op de schroeven geven en dus de minste risico op kapot draaien van een kop.

• Hercul3s
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22-06 16:29
deepbass909 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:27:
@trabant "speciaal" gereedschap is vaak feitelijk maar een simpel stuk gereedschap. Voor mijn restauratieproject had ik een tool nodig om de krukas tegen te houden om de krukasbout te lossen:

Ik kon voor relatief veel geld een "speciale" tool kopen (lijkt op de tool die jij gebruikt), maar ik heb het uiteindelijk opgelost door zelf een stuk hoekijzer geschikt te maken:
[Afbeelding]

Dus feitelijk heel simpel (3 gaatjes en een uitsparing), maar maakt het (de)monteren echt zo veel makkelijker.
Ik kreeg laatst een krukasbout niet los, toen een langlopende wens maar in vervulling gebracht en een Makita 1002Z slagmoersleutel gekocht (dat is die met 1000nm 8)7). Toen was hij in 2s los .. :D

Nu nog wat andere klusjes bedenken die ik hiermee kan doen om de uitgave te verantwoorden..

• Jurre_0527
@deepbass909 Oké, sorry dat had ik niet gezien. Heb ze even doorgelezen en ik denk dat ik van dat merk een setje aanschaf.
Bedankt voor je hulp, misschien dat ik voor de schroevendraaiers dan nog even verder kijk

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Hercul3s schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:26:
[...]

Ik kreeg laatst een krukasbout niet los, toen een langlopende wens maar in vervulling gebracht en een Makita 1002Z slagmoersleutel gekocht (dat is die met 1000nm 8)7). Toen was hij in 2s los .. :D

Nu nog wat andere klusjes bedenken die ik hiermee kan doen om de uitgave te verantwoorden..
Dat was mijn probleem een beetje met de DTW1002, de uitgave verantwoorden. Ik heb nu al 2 jaar een DTW285 en die trekt alles tot nu toe los, behalve die krukasbout. En dan is die €260 (zonder accu's) toch wat veel. Zeker als het met een paar tientjes aan staal ook op te lossen was. Deze balk heb ik straks namelijk ook nodig om de bout weer vast te zetten en met het juiste aanhaalmoment aan te trekken.
Met de DTW285 (inmiddels door Makita vervangen door de DTW300/301) heb ik absoluut geen probleem om de uitgave te verantwoorden. Dat ding is echt super.
En om eerlijk te zijn wil ik persoonlijk ook niet echt sterker hebben. Met de 285 moet ik al regelmatig uitkijken dat ik niet bouten/moeren kapot draai.

• Wild Chocolate
Jurre_0527 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:33:
@deepbass909 Oké, sorry dat had ik niet gezien. Heb ze even doorgelezen en ik denk dat ik van dat merk een setje aanschaf.
Bedankt voor je hulp, misschien dat ik voor de schroevendraaiers dan nog even verder kijk
In aanvulling op @deepbass909 Er zit wel nog verschil tussen Greenline van Mannesmann en de Premium Line (blauw). Die laatste is wel beter, ik denk redelijk op het niveau van de budgetlijn van Gedore (Red). Ook vergelijkbaar qua prijs, trouwens. Doppenset heb ik deze Mannesmann Premium en ik ben daar tevreden mee. Gedore Red heeft echter een goedkopere set, waar 3 maten ratels in zitten. Dus ik denk dat dat momenteel de betere keus zou zijn.

Ik heb overigens een 23 jaar oud setje van Mannesmann Greenline met 3/8 Inch doppenset, 2 tangen, 2 schroevendraaiers en een reeks bitjes, en daar ben ik zeker niet ontevreden mee. Ik heb daar ook best veel mee aan mijn motor gesleuteld. Ik heb alleen het idee, dat de kwaliteit van Greenline nu wat minder is dan >20 jaar geleden.

Voor schroevendraaiers zou ik inderdaad een merk als PB-swiss, Wera of Wiha overwegen. Dat zijn echte schroevendraaier merken. Zelf heb ik Wera, maar niet iedereen vindt die lekker in de hand liggen (ik heb behoorlijk grote handen en vind ze prima), ik denk dat dat ook het grootste argument is om voor één van deze merken te kiezen, welke je het lekkerst in de hand liggen. Die Wera schroevendraaiers hebben een super pasvorm en bovendien een ruw oppervlak (Laser-tip), waardoor ze zich echt vasttrekken in de schroeven.Ik heb zelf een setje Über Geile Red Bull Racing schroevendraaiers van ze :9~ , maar met zo'n setje heb je meer keuze en wel zo'n beetje alles wat je rond het huis nodig hebt. Dat is echt wel een verschil ten opzichte van Mannesmann, wat geen rotzooi is, maar niet de pasvorm heeft van Wera.

Overigens, qua prijs- kwaliteitsverhouding heb ik ook goede ervaringen met de tangen, schroevendraaiers en steeksleutels van de Action. Doppenset zou ik daar dan weer niet van kopen. Action schroevendraaiers gebruik ik nu vooral voor zaken waar een schroevendraaier eigenlijk niet voor bedoeld is, en waar ik mijn goede Wera set niet voor wil gebruiken :X . Hoewel die zwart-gele schroevendraaiers in het gelinkte setje, wel gemaakt zijn om met een hamer achterop te slaan, maar Wera heeft ook een ratel die je als hamer mag gebruiken 8)7

iRacing Profiel

• Jurre_0527
@Wild Chocolate Dus Manesmann blauw of Gedore Red zijn wel betaalbare en degelijke setjes als ik jouw begrijp. En qua schroevendraaiers dus de drie merken die jij noemt.
Dan zal ik daar naar kijken wanneer ik eraan toe ben. Heel erg bedankt voor je tips !

• Wild Chocolate
Jurre_0527 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:22:
@Wild Chocolate Dus Manesmann blauw of Gedore Red zijn wel betaalbare en degelijke setjes als ik jouw begrijp. En qua schroevendraaiers dus de drie merken die jij noemt.
Dan zal ik daar naar kijken wanneer ik eraan toe ben. Heel erg bedankt voor je tips !
Ja, hoewel ik niet het doel heb om een compleet overzicht te maken, er zijn meer goede merken. En het is natuurlijk wat anders dan Gedore Blauw, Stahlwille, Facom of Snap-On. Alle waar naar z'n geld gaat meestal wel op. (let op! meestal! soms koop je voor weinig iets heel goeds en soms is iets duurs toch kut...)

Maar aan die merken val je je geen bult. Voor doppensets hoor ik over Proxxon trouwens ook goede dingen.
Zelf heb ik onlangs een 3/8 Inch doppenset van Wera gekocht en ben daar ook wel gecharmeerd van de afwerking. Maar dan heb je dus voor €85,- een set die maar 1/4 van de inhoud heeft van die Gedore-Red koffer. En voor een 3/8 Inch Stahlwille doppenset betaal je gewoon €170,-

iRacing Profiel

• Ypuh
  • Registratie: oktober 2013
  • Nu online
Ik heb nu een paar gereedschappen van Gedore/Facom/Stahlwille. Soms valt het mee hoe duur deze zijn (zeker in de aanbieding of via handelaartjes) en is het de meerprijs méér dan waard, bijv. bij een ratel of inbus set. In andere gevallen is (met name Stahlwille) wel extreem veel duurder, tot het punt dat je €150 betaald voor nog geen 10 dopjes. In dat geval moet je jezelf serieus af gaan vragen of het de investering waard is.

Zelf wou ik graag één stap beter dan Gedore Red waarvan niet alles even goed is, maar als het goed is ook geen enkel onderdeel overdreven slecht. Voor die extra stap komt de prijs/kwaliteit ratio wel flink onder druk te staan. Voor een goede ratel kun je misschien beter 2 tientjes meer betalen, maar een dop die je 2x gebruikt zou Gedore Red voldoende moeten zijn. Voor een setje kleine inbussleutels die ik meerdere keren per week gebruik geef ik ook liever een paar tientjes extra uit i.p.v. het risico dat je een bout doldraait en weer een halve middag bezig bent om deze los te krijgen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Ypuh schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:42:
Ik heb nu een paar gereedschappen van Gedore/Facom/Stahlwille. Soms valt het mee hoe duur deze zijn (zeker in de aanbieding of via handelaartjes) en is het de meerprijs méér dan waard, bijv. bij een ratel of inbus set. In andere gevallen is (met name Stahlwille) wel extreem veel duurder, tot het punt dat je €150 betaald voor nog geen 10 dopjes. In dat geval moet je jezelf serieus af gaan vragen of het de investering waard is.

Zelf wou ik graag één stap beter dan Gedore Red waarvan niet alles even goed is, maar als het goed is ook geen enkel onderdeel overdreven slecht. Voor die extra stap komt de prijs/kwaliteit ratio wel flink onder druk te staan. Voor een goede ratel kun je misschien beter 2 tientjes meer betalen, maar een dop die je 2x gebruikt zou Gedore Red voldoende moeten zijn. Voor een setje kleine inbussleutels die ik meerdere keren per week gebruik geef ik ook liever een paar tientjes extra uit i.p.v. het risico dat je een bout doldraait en weer een halve middag bezig bent om deze los te krijgen.
Uiteindelijk, als je het meer dan incidenteel gebruikt, is het sowieso verstandig om je blikveld te gaan verruimen. Er zijn maar weinig merken die over de hele linie even goed zijn, de enige die mij nu te binnen schiet is Snap-On, hoewel ik daar ook wel de nodige commentaren over hoor dat bepaalde producten toch eigenlijk net niet zijn.

Bij mij is het vrij simpel, qua tangen zweer ik bij Knipex, schroevendraaiers bij voorkeur PB Swiss en steek- en ringsleutels wil ik eigenlijk alleen van Gedore. Mijn accu-gereedschap is van Makita (ivm de accu's) en verder kijk ik wat qua prijs past bij gebruik. Maar dat heb ik inmiddels wel over 20 jaar opgebouwd.

Ik zou trouwens niet kijken naar hoe vaak je iets gebruikt, maar hoe kritisch het stuk gereedschap is. Als je een dop maar 2 keer gebruikt, maar wel heel zwaar belast, pasvorm kritisch is of bij falen er veel vervolgschade kan ontstaan, dan zou ik toch liever voor die duurdere gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• trabant
@Hercul3s Na twee zeer lawaaierige tweedehandsjes heb ik nog niet zo lang geleden een HBM 70L low noise compressor in huis gehaald en voor het gewelddadige moerenwerk ligt er een Ingersoll Rand 2131. Die verbruikt in zijn piek weliswaar meer lucht (764 L/min) dan die compressor kan leveren (375/260 L/min), maar die 746 Nm achteruit heb ik zelden of nooit nodig. Maar het is wel lekker om te weten dàt ik die beschikbaar heb.

@Jurre_0527 Als het er van af kan, zou ik voor de computer en de vervoersmiddelen gescheiden gereedschap aanhouden. Het zijn ook geheel andere dimensies, zowel qua grootte als qua vuil worden.
Voor de computer gebruik ik een oudere versie van het iFixit rolletje, maar als je bij bv. Conrad rondstruint, vind je legio alternatieven.

Zo'n 25 jaar geleden tipte iemand mij de Open Box 13/10KT van Stahlwille. Een setje van tien ringsteeksleutels. Het is nog steeds het eerste waar ik naar grijp en het door de jaren ontstane ratjetoe aan allerlei handgereedschap voor de auto heb ik de afgelopen anderhalf jaar stukje bij beetje ingeruild voor Stahlwille. Wel allemaal tweedehands, want nieuw zijn die prijzen niet leuk meer. Maar de bekken passen perfect en het ligt erg lekker in de hand. En het gaat een leven lang mee.
Verder zul je van Dowidat of Gedore blauw ook geen spijt krijgen. Er zitten goede smeden in het Ruhrgebied, maar let op: een Duits klinkende naam is nog geen Duits product.
Enne... Bij Amazon betaal je al snel te veel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22-06 16:29
deepbass909 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:36:
[...]
Dat was mijn probleem een beetje met de DTW1002, de uitgave verantwoorden. Ik heb nu al 2 jaar een DTW285 en die trekt alles tot nu toe los, behalve die krukasbout. En dan is die €260 (zonder accu's) toch wat veel. Zeker als het met een paar tientjes aan staal ook op te lossen was. Deze balk heb ik straks namelijk ook nodig om de bout weer vast te zetten en met het juiste aanhaalmoment aan te trekken.
Met de DTW285 (inmiddels door Makita vervangen door de DTW300/301) heb ik absoluut geen probleem om de uitgave te verantwoorden. Dat ding is echt super.
En om eerlijk te zijn wil ik persoonlijk ook niet echt sterker hebben. Met de 285 moet ik al regelmatig uitkijken dat ik niet bouten/moeren kapot draai.
Er zit gelukkig wel een stand op om 300nm/600nm/1000nm te selecteren maar verder begrijp ik wat je zegt. Ik heb een tijdje terug veel aan mijn (oude) camper gesleuteld en toen ergerde ik me al aan vastzittende bouten. Dus toen ik het nu weer tegenkwam ben ik maar overstag gegaan, was een beetje de druppel als het ware :D.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

trabant schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:12:
[...]Er zitten goede smeden in het Ruhrgebied, maar let op: een Duits klinkende naam is nog geen Duits product.
Enne... Bij Amazon betaal je al snel te veel.
Maar als het uit China/Taiwan komt, is het nog niet per definitie slecht. Tengtools is daar een goed voorbeeld van.
Dowidat kom je trouwens bijna niet meer tegen, dat merk bestaat sinds 1999 officieel niet meer, maar heeft wel een interessante geschiedenis. De "do" uit Gedore staat door Dowidat en dat is niet geheel toevallig:
Dowidat was a company founded 1949 by one of the remaining 2 Dowidat brothers (the 3rd. died at younger age) because of disagreements of the 2. So the one Dowidat brother stayed in the GEDORE company (founded by them) and the other left to open up his own "Dowidat" company. Later Dowidat merged with "Belzer" to form "Belzer-Dowidat" and then in 1988 they were bought by Bahco. The Dowidat name then disappeared and tools were sold under the Bahco-Belzer brand but thats history too.
Als 2de hands gereedschap is Dowidat prima spul. M'n vader heeft al 50 of 60 jaar een set steek- en ringsleutels daarvan en heeft ermee aan heel wat auto's gesleuteld en ik heb er ook mee leren werken.

Amazon moet je inderdaad wel opletten. Ebay Duitsland is vaak scherp geprijsd met gereedschap. Mijn Hazet momentsleutels heb ik beiden via een Duitse handelaar op ebay gekocht. Dat scheelde behoorlijk met de prijzen in Nederland.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Gedore is toch gerbrüder dowidat remscheid? (ff uit mn hoofd)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• trabant
De merknaam Belzer is door de jaren heen ook van hand tot hand gegaan.
Hercul3s schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:10:
... Ik heb een tijdje terug veel aan mijn (oude) camper gesleuteld en toen ergerde ik me al aan vastzittende bouten.
Voor het geval je zo'n vastzittende bout of moer dan dol draait, bestaan er knechtjes als deze spiraaldoppenset / boutverwijderaar. Ik wist niet dat zoiets bestond, totdat ik het op een Troostwijkveiling tegenkwam. Toen bleek precies dat setje ook op de oldtimermonteurscursus in de kast te liggen; Op mijn vraag aan mijn leraar hoe dat beviel, moest hij het antwoord schuldig blijven, want hij had het nog nooit nodig gehad.
deepbass909 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:24:
[...]
Maar als het uit China/Taiwan komt, is het nog niet per definitie slecht. Tengtools is daar een goed voorbeeld van.
Toen ik zo'n dikke 25 jaar geleden met de hobby begon, tipte een vriend - die bezig was zijn binnenvaartaak tot woonboot te transformeren- me dat je het gereedschap het best daar haalt waar de vakman het ook koopt. Dus ik naar Kabel in Zaandam. Daar ging net het Sandvik-Belzer eruit ten faveure van Tengtools. Ik heb aardig in die uitverkoop-emmer naar doppen zitten graaien en ze hebben me nooit in de steek gelaten, de Atlas-Copco schuurmachine en slijptol, die daar ook vandaan kwamen, evenmin.
Nadeel van die schuurmachine is wel dat je even naar passende papiertjes met klittenbandachterkant moet zoeken, maar AEG en Festtool hebben/hadden hetzelfde apparaat ook in hun programma.

De twaalfkantige Sandvik-Belzer doppen gebruik ik nu naast de zeskantige ½" Stahlwille. Ik heb daar rond sinterklaas nog een in nieuwstaat verkerende blikken doppenset (52/20/7) mogen scoren, voor een heel vriendelijk prijsje.
Wel blij dat ik weer thuis was, want het was onverwacht vies waterkoud weer, waarbij de verwarming van die 55 jaar oude Trabant net aan de voorruit ontwasemd kreeg. Daar moet ik toch ook eens naar kijken...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

mr_petit schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:36:
Gedore is toch gerbrüder dowidat remscheid? (ff uit mn hoofd)
Klopt, Gedore bestond al toen de broers (Willi en Otto) ruzie kregen en Willi een eigen merk (Dowidat) is gestart. Dus ja, dezelfde familie, maar niet hetzelfde bedrijf.

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ik ben op zoek naar een compacte jumpstarter. Dus zo'n ding met lithiumaccu's erin (dus zo'n klein ding die je in een etui oid kan opbergen, een uit de kluiten gewassen powerbank)
Budget max. ca €150,- incl btw, en te koop bij een nederlandse shop (ik boek het zakelijk en ik wil garantie/koop op afstand).

Maar nu komt het: ik wil een jumpstarter met 4x LiFePO4 accu configuratie.
4x LiFePO4 heeft 14,4V spanning wanneer volledig opgeladen en 12,8V nominaal
Ik heb al gezien dat er ook jumpstarters zijn met 3xLipo (dus normale LiPo's oftewel LiCoO2, ook wel LCO) configuratie (12,6V volledig opgeladen en 11,1V nominaal), en die kunnen eigenlijk een autoaccu dus niet goed opladen.
En er bestaan ook jumpstarters die 4x LiPo hebben, maar die config heeft 16,8V volledig geladen en 14,8V nominaal. Dat vind ik risky met autoelectronica die topspanning.
Ook heeft LiFePO4 waarschijnlijk een langere levensduur dan LiPo met dit gebruik.

Het kan niet een hele kleine jumpstarter zijn want hij moet een 2,5L diesel kunnen starten, al kan ik niet echt een capaciteit aangeven (een LiFePO4 jumpstarter mag minder mAh accus hebben als een LiPo starter aangezien je niet zoveel hebt aan capaciteit onder de 11V). En ook startstromen.. de ene jumpstarter lijkt er een 0 achter het getal van de andere jumpstarter te zetten.

Het probleem is natuurlijk dat de webshops er niet bij vertellen wat voor accuconfig erin zit. Ze geven allemaal precies 12V :+
Die video op youtube van project farm heb ik uiteraard al gezien, maar die modellen (die in aanmerking komen) zijn niet in nederland te krijgen en ook nauwelijks op ebay etc (en als ze uit de US of australie komen wordt het snel heel duur).
USB outputs om 'm als powerbank te gebruiken en een 12V (15V) output voor bijv een bandencompressortje is een pre, maar vrijwel alle modellen in die prijsklasse hebben dat.

Dus wie weet wellicht een model wat aan mijn wensen voldoet? :)
Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie?

[Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 25-04-2021 07:10]

• 4x2
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

https://www.mpartz.nl/sta...otor-scooter-boot-p-26980

Dattum ?
In principe kun je dr denk ik vanuit gaan dat een 12V LiFePO4 variant 4 van die cellen heeft omdat je anders uberhaupt niet aan de 12V komt.
Maar via wat verder gegoogle kom je dan op de (italiaanse) website van de fabrikant uit: https://www.batterycontroller.it/collections/avviatori

Misschien dat die je wat meer gegevens kunnen geven (ze hebben een engels youtube kanaal, dus simpel engels snappen ze vast wel), maar gezien het feit dat ze met 15V/1A opgeladen moeten worden doet me vermoeden dat het LiFePO's zijn en niet LiPO's, het zou wel extreem onlogisch zijn om die 15V intern weer naar 16,5V om te zetten en het is volgens mij teveel om 3 LiPO's op te laden.

Maar goed, waag dr een mailtje aan zou ik zeggen.

Leeg

• morgoth924
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 22-06 09:05
Ik heb dit ding een goed half jaar in bezit, gekocht bij lidl (webshop), staat nu niet meer in het aanbod, maar komt misschien ooit terug? Volgens de handleiding 4S LiFePO.

Start een 2L benzine met te ver ontladen accu met gemak, wat ie met een 2,5L diesel doet, weet ik niet.
De compressor doet ook wat ie moet doen: banden oppompen en dat viel me mee, had er namelijk niet veel van verwacht. Komt niet in een blits hoesje, maar in een kartonnen doosje.

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

4x2 schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:18:
https://www.mpartz.nl/sta...otor-scooter-boot-p-26980

Dattum ?
In principe kun je dr denk ik vanuit gaan dat een 12V LiFePO4 variant 4 van die cellen heeft omdat je anders uberhaupt niet aan de 12V komt.
Maar via wat verder gegoogle kom je dan op de (italiaanse) website van de fabrikant uit: https://www.batterycontroller.it/collections/avviatori

Misschien dat die je wat meer gegevens kunnen geven (ze hebben een engels youtube kanaal, dus simpel engels snappen ze vast wel), maar gezien het feit dat ze met 15V/1A opgeladen moeten worden doet me vermoeden dat het LiFePO's zijn en niet LiPO's, het zou wel extreem onlogisch zijn om die 15V intern weer naar 16,5V om te zetten en het is volgens mij teveel om 3 LiPO's op te laden.

Maar goed, waag dr een mailtje aan zou ik zeggen.
Dat is misschien idd een interessant ding, maar bij de specs zie ik dat hij eigenlijk geschikt is voor motoren een small/medium cars. 'cranking amps' is ook maar 200A. Dat is niet zo veel voor een grote diesel.
Dat haal ik uit deze folder:
https://bele.gr/images/do...2015_Full%20Catalogue.pdf
Die folder is ook al uit 2015, dus wie weet hoe lang dat ding in een magazijn ligt.
Een zwaarder model van hun (K1800) wordt aangeraden voor 2,5L benzine en 2L diesel.
morgoth924 schreef op maandag 26 april 2021 @ 03:20:
Ik heb dit ding een goed half jaar in bezit, gekocht bij lidl (webshop), staat nu niet meer in het aanbod, maar komt misschien ooit terug? Volgens de handleiding 4S LiFePO
Ja ik heb ook al een big clife filmpje gezien waar hij een kleinere lidl ontleedde en daar zaten ook lifepo4 cellen in.

Ik zie wel dat de zwaardere jumpstarters in hun aansluiting een slimme schakeling hebben met een groot relais. De kleinere jumpstarters hebben zo'n klein blauw of rood blokje. daarin zitten gewoon een aantal diodes parallel (om te zorgen dat de dynamo de jumpstarter niet gaat terugladen). Maar ik heb versies gezien die op een printplaat zitten die door kan branden bij te zware belasting.
Daarom ben ik ook een beetje huiverig voor een te lichte jumpstarter icm een diesel. Als je 'm nodig hebt wil je natuurlijk niet dat ie stuk gaat, want het komt altijd op een ongelegen moment.
Meestal overdrijven merken dit soort dingen (je ziet 6L diesels, 10L diesels etc), dus als er 'maar' een 2L diesel staat dan kan dat ook wel eens het maximum zijn. Een diesel heeft natuurlijk een veel hogere compressie, en ik wil er waarschijnlijk ook (oude) non turbodiesels (oude camper bijvoorbeeld die dan natuurlijk al 6 maanden+ stilstaat...) mee starten, en die hebben soms een nóg hogere compressie dan turbodiesels.

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:49

Illusion

(the art of)

@mr_petit
Hoewel de exact accu spec er niet bij staat, heeft bijvoorbeeld noco gb70 best een hoop goede reviews. Als ik er zelf een zou moeten kopen voor mijn1.6 diesel, dan zou ik een gb50 of gb70 kiezen denk ik.
Edit: gb70 blijkt een 11.1v 5Ah accu te hebben. Niet wat je zoekt dus.

[Voor 14% gewijzigd door Illusion op 27-04-2021 12:54]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• trabant
And now for something completely different.

Herkent iemand dit tooltje? Lengte over alles is 175 mm en het werkvlak (die ring) is 25mm in diameter. De binnenkant van de ring is gekarteld en loopt conisch toe.

Het ding is mij eens bij toeval in de schoot gevallen en nu blijkt het bijzonder geschikt te zijn om de veerschotels/schotelveertjes, die bij trommelremmen de remschoenen tegen de ankerplaat duwen, in te drukken. Ik heb die veertjes 25 jaar lang met een waterpomptang ingedrukt, die wilde er nogal eens vanaf glijden en daarbij zijn die schoteltjes bij voorkeur meters ver gesprongen. :(

De oplettende lezertjes zullen nu willen opmerken dat ik er toch al een heb en dat klopt. Maar toen ik ontdekte hoe handig dit speeltje was, was ik niet alleen en nu wil mijn sleutelmaatje er ook een.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Bedoel je een "brake spring compressor tool"?

Zure regen: vnl. zwaveldioxide (en stikstofoxiden en ammoniak), 89% minder sinds 1980: FIXED
Gat in ozonlaag: vnl. drijfgassen (CFK's), gat dicht in 2060: FIXED
Broeikaseffect: vnl. CO₂ (en methaan en lachgas), afbouw uitstoot begonnen

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23-06 17:03
trabant schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:08:
And now for something completely different.

Herkent iemand dit tooltje? Lengte over alles is 175 mm en het werkvlak (die ring) is 25mm in diameter. De binnenkant van de ring is gekarteld en loopt conisch toe.
[Afbeelding]
Het ding is mij eens bij toeval in de schoot gevallen en nu blijkt het bijzonder geschikt te zijn om de veerschotels/schotelveertjes, die bij trommelremmen de remschoenen tegen de ankerplaat duwen, in te drukken. Ik heb die veertjes 25 jaar lang met een waterpomptang ingedrukt, die wilde er nogal eens vanaf glijden en daarbij zijn die schoteltjes bij voorkeur meters ver gesprongen. :(

De oplettende lezertjes zullen nu willen opmerken dat ik er toch al een heb en dat klopt. Maar toen ik ontdekte hoe handig dit speeltje was, was ik niet alleen en nu wil mijn sleutelmaatje er ook een.
Met de hand gedaan tot nu toe, zo strakke veertjes zijn dat niet. Edit: deze toch?

[Voor 8% gewijzigd door Vinzz op 27-04-2021 16:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Vinzz schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:37:
[...]

Met de hand gedaan tot nu toe, zo strakke veertjes zijn dat niet. Edit: deze toch? [Afbeelding]
Het ligt aan het remsysteem, bij sommige systemen kan het een behoorlijke uitdaging zijn om die veertjes op de plek te krijgen, zeker als het wat zwaarder uitgevoerde trommelremmen zijn, zoals onder 4x4's of bestelbussen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• trabant
Jaaap schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:33:
Bedoel je een "brake spring compressor tool"?
Dat is een zoekwoord waar ik nooit opgekomen zou zijn. Dank je!
Vinzz schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:37:
[...]

Met de hand gedaan tot nu toe, zo strakke veertjes zijn dat niet. Edit: deze toch? [Afbeelding]
Ietwat andere dimensies, maar inderdaad dat soort veertjes. Voor mijn gevoel zijn ze bij de Trabant wat overgedimensioneerd. Ben ook niet zo'n spierballentype. 💪

• daantje_1
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 22-06 09:29
Ik wil binnenkort een goede momentsleutel kopen met een lager bereik om te sleutelen in de motorruimte (motorsteunen vervangen) en tevens ook het oliefilter en carterplug vast te zetten.

Een hazet 3/8 10-60nm lijkt me zeer geschikt: https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1

Zou het denken jullie raadzamer zijn om de 1/2 variant hiervan te kopen ? Of gewoon werken met een adapter naar 1/2 mocht dit nodig zijn.

In de toekomst ben ik nog van plan om een 1/2 te halen voor de hogere bereiken 40-200nm

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

heb je 3/8 doppen?
Adapters werken natuurlijk wel (ik gebruik ze ook veelvuldig), maar in de motorruimte is vaak weinig plek, en dan neemt een adapter soms teveel ruimte in.
Daarentegen zit je met dat moment ook soms nog in de range voor 1/4" doppen/inbussen etc. Om van 1/2 naar 1/4 te gaan moet je vaak 2 adapters gebruiken denk ik. Dan is 3/8 handiger.

• henkie196
  • Niet online
Zoals @mr_petit zegt, het hangt af van de doppen die je al hebt. Met een adapter kom je er ook, maar neemt extra ruimte in. Een adapter van 3/8" naar 1/2" is over het algemeen korter dan andersom. Maar goed, een 3/8" set is sowieso wel handig om te hebben als je in de motorruimte wilt sleutelen, dus zou zeker overwegen die er bij te halen, als je die nog niet hebt.

[Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 28-04-2021 21:48]

• Ypuh
  • Nu online
@daantje_1 Hou ook eens Marktplaats in de gaten. Staan regelmatig nieuwe Stahlwille momentsleutels te koop. Je heb 4-20, 10-50 en daarboven weet ik het niet zo goed (meende dat er nog een 20-100 is).

Vaak staan ze te koop voor €130-170, maar kun je ze voor €100 zonder kop of €130 met kop nieuw wel krijgen. De kop is dan zo'n insteek ding, dus je kunt later altijd nog switchen naar 1/2" of 1/4". Mail anders die aanbieder uit Sleen eens.

Qua design is Stahlwille wel de top, met Hazet, Gedore en Facom daar één treetje onder.

[Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 28-04-2021 22:01]

• daantje_1
mr_petit schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:28:
heb je 3/8 doppen?
Adapters werken natuurlijk wel (ik gebruik ze ook veelvuldig), maar in de motorruimte is vaak weinig plek, en dan neemt een adapter soms teveel ruimte in.
Daarentegen zit je met dat moment ook soms nog in de range voor 1/4" doppen/inbussen etc. Om van 1/2 naar 1/4 te gaan moet je vaak 2 adapters gebruiken denk ik. Dan is 3/8 handiger.
henkie196 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:48:
Zoals @mr_petit zegt, het hangt af van de doppen die je al hebt. Met een adapter kom je er ook, maar neemt extra ruimte in. Een adapter van 3/8" naar 1/2" is over het algemeen korter dan andersom. Maar goed, een 3/8" set is sowieso wel handig om te hebben als je in de motorruimte wilt sleutelen, dus zou zeker overwegen die er bij te halen, als je die nog niet hebt.
Ja ik heb ook 3/8 doppen, alleen niet een heel lang verlengstuk op 3/8. Dan zou die adapter mooi de oplossing bieden. Ik zal er nog eens even over na denken.

• daantje_1
Ypuh schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:59:
@daantje_1 Hou ook eens Marktplaats in de gaten. Staan regelmatig nieuwe Stahlwille momentsleutels te koop. Je heb 4-20, 10-50 en daarboven weet ik het niet zo goed (meende dat er nog een 20-100 is).

Vaak staan ze te koop voor €130-170, maar kun je ze voor €100 zonder kop of €130 met kop nieuw wel krijgen. De kop is dan zo'n insteek ding, dus je kunt later altijd nog switchen naar 1/2" of 1/4". Mail anders die aanbieder uit Sleen eens.

Qua design is Stahlwille wel de top, met Hazet, Gedore en Facom daar één treetje onder.
Bedankt, en een proxxon dan van 70 euro ? 12-60nm ? OF is dat bagger. Ik ben tevens hobbyist, en gebruik het met name om te sleutelen aan mijn eigen auto ter besparing op t onderhoud, maar ik wil het wel goed en netjes doen.

• Ypuh
  • Nu online
daantje_1 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:06:
[...]

Bedankt, en een proxxon dan van 70 euro ? 12-60nm ? OF is dat bagger. Ik ben tevens hobbyist, en gebruik het met name om te sleutelen aan mijn eigen auto ter besparing op t onderhoud, maar ik wil het wel goed en netjes doen.
Voor auto's en in die range is accuraatheid nog niet eens het belangrijkste. Of het nou 29Nm of 32Nm is i.p.v. 30Nm maakt allemaal niet zoveel uit. Zelf werk ik veelal met carbon in de range van 4-8Nm. Daar is een verschil van 4 of 5 Nm zo'n 20-25%, maar er zijn ook genoeg die zeggen dat dat geen bal uit maakt en vast=vast (deels mee eens).

Dat gezegd hebbende zijn alle momentsleutels wel redelijk accuraat (of totaal niet, ligt eraan met welke bril je er naar kijkt). Dan is een Proxxon of zelfs PowerFix momentsleutel ook gewoon prima. Zelf heb ik niet heel veel ervaring met momentsleutels, maar heb er een stuk of 3-4 gehad die ik sporadisch gebruik. De grootste verschillen zitten in bouwkwaliteit (van rammelen tot oerdegelijk), afleesbaarheid, instelbaarheid en of je hem tijdens het gebruik niet versteld door per ongeluk aan de stelknop te draaien etc. Verder verschillen de ratels, speling, klikmechanisme. Vrijwel alle momentsleutels werken met een veer die je na gebruik ook weer moet ontspannen om betrouwbaar te blijven. Daarin wijkt Stahlwille af van de rest.

Ik gebruik de mijne niet zo vaak; dan vind ik het wel fijn dat je je geen zorgen hoeft te maken over dat mechanisme. Ook qua ratel/bouwkwaliteit betaal ik nu liever een paar euro meer dan dat ik over 10 jaar nog een keer moet, zodoende op Stahlwille uitgekomen. Het volle pond zou ik er nooit voor betalen, maar zo'n €100 voor de momentsleutel en €50 voor de insteekratel (kan ook van Hazet/Wera oid zijn) vond ik nog wel acceptabel t.o.v. bijvoorbeeld een Wera ClickFix of Gedore die zo'n €110-120 kostten. Als alternatief zou ik gewoon voor de goedkoopste gaan van Powerfix (€25 ofzo). Dat middengebied vind ik persoonlijk vaak vlees noch vis.

Let wel; momentsleutels zijn vaak geen 'eigen merk' maar relabeled Chinese. Weet niet hoe dat bij Proxxon zit, maar kans dat je die ook voor de helft vinden kunt.

[Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 28-04-2021 22:21]

• trabant
Heb je ook een momentsleutel met insteekvierkant (in dat lage bereik 9x12mm) overwogen?
Dan kun je de koppen wisselen, of zelfs een ring- of steeksleutel-inzetstuk direct op de momentsleutel zetten als een ratelkop met dop niet ertussen past.
De catalogusprijs van die dingen is weliswaar astronomisch, maar met een beetje geduld komt er op MP/eBay wel een ratelkop voor twee, drie tientjes voorbij. Zo heb ik mijn manoskopen ook bij elkaar gescharreld.

Zelf heb ik van mijn oldtimer het overzicht van aanhaalmomenten* uitgeprint en eens gekeken in hoeverre ik in de auto met een lange ratel bij de betreffende moeren kan komen, of dat er toch een ring/steeksleutel nodig is. En dan de maten van de betreffende doppen/sleutels in dat overzicht erbij zetten.
Op die manier kun je aardig voorkomen dat je in de toekomst mis grijpt.

*mijn huisdieren verstaan daar heel wat anders onder!

Aanvullend op de laatste post van Ypuh: Zo is de Alarm Momentum eigenlijk een kopie van de Stahlwille Quick.

En een beetje momentsleutel kun je na het instellen vergrendelen. Goed, dat ben ik vandaag op de cursus ook even vergeten, maar ik heb dan nog de smoes dat het niet mijn eigen spul was... O-)

[Voor 24% gewijzigd door trabant op 28-04-2021 23:03]

• Dirk33
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 07:52
Alarm is dan ook een 'budget' merk van Stahlwille ;)

Momentsleutels lekker voor een goedkope gaan, waarvan het bereik wat je wil aanhalen niet in het begin van die sleutel zit. Goedkope momentsleutels die 20-120 doen, die zijn niet bijster accuraat bij 20. Vanaf 40 wel. Heb zelf een goedkope vast ingesteld staan op 110Nm voor wielmoeren. En voor cilinderkopbouten, hoofdlagerkappen etc heb ik een Gedore. Af en toe vergelijk ik ze met elkaar, en die goedkope die klikt nog steeds op hetzelfde punt als die Gedore.

Stahlwille is idd top qua duurzaamheid. Tohnichi is net zo goed in mijn beleving. Snap-on maakt ook erg goede sleutels, wel stervensduur.

Verder is de afwijking die op een goedkope sleutel vs een dure sleutel zit niet relevant bij het schroeven aan gebruikte delen.
Elk beetje roest, smeer, beschadiging etc in de draad heeft al meer impact op de klemkracht dan de tolerantie op die sleutel. Bovendien is er ook nog een tolerantie op het aanhaalmoment van de fabrikant.
Al met al betekent dat dat een Stahlwille met een tolerantie van <2% of een chinese sleutel met een tolerantie van <6% geen drol uitmaakt voor je verbinding.

• trabant
Die 2% haalt Stahlwille ook alleen maar bij de digitale modellen. Die hebben dan wel een bereik van 1:10 ipv 1:5 en je kunt het verloop van de kracht die je uitoefent aflezen. Op zich wel aardig om het verkoopverhaal van die 730D modellen eens te lezen; blijkbaar duwen veel gebruikers nog even door na de klik. Ik heb een analoge 730N en ben er maar eens op gaan letten, besef is het begin.

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:55
Hi allen,

Ik ben op zoek naar ( je raad het vast al) een doppenset voor wat kluswerk in-en-rondom het huis. Niet per definitie voor mijn auto nu (heb een lease, zal de baas niet denderend vinden) maar wel voor in de toekomst. En voor andere zaken zoals mijn fiets, of het sleutelen bij mijn pa.

Nu wil ik het wel graag in één keer goed doen, zonder mijn hele bankrekening te plunderen voor goed materiaal. Wat raden jullie mij aan? Ik zie berichten langskomen over aanbiedingen en handelaren met scherpe prijzen, maar ik weet niet waar/hoe ik die kan vinden. Of hebben jullie bepaalde webshops waar je Gedore blauw, Stahlwille e.d. kan halen? Of volstaat een goede set proxxon voor het merendeel van mijn wens?

Nogmaals, ik koop graag in één keer iets waar ik vervolgens nooit meer over na hoef te denken. Dus al jullie expertise is welkom! :D

-

• Ypuh
  • Nu online
@Vini-Vidi-Vici Voor je fiets heb je vaak voldoende aan een 1/4" doppenset. Voor motoren ga je eerder naar 3/8" en auto's/leidingwerk thuis kom je 1/2" vaker tegen. Er zit wel de nodige overlap in, maar voor mijn fietsen kan eigenlijk wel volledig uit de voeten met deze set: Wera 8100 SA. Dat is dus niet de goedkoopste oplossing.

Verder heb ik een losse 1/2" ratel van Gedore en een 1/2" inbus doppenset. De 'normale' 1/2" doppen zoals je die veelal ziet in de Facom/Stahlwille sets kom je naar mijn ervaring zelden tegen in en om huis. Dat is meer gericht op sleutelen aan auto's etc.

Stahlwille is mooi, maar ontzettend duur. Voor Gedore en Hazet geldt in mindere mate wel hetzelfde. Facom is soms al iets betaalbaarder. Eén prijsklasse daaronder kom je bij Gedore Red/Proxxon/Teng Tools etc. en daar krijg je gemiddeld 3-4x zoveel gereedschappen voor hetzelfde geld. Er komt hier wel eens zo'n Gedore Red koffer voorbij van €100 waar eigenlijk alles wel in zit.

Laatste tip: kijk op Marktplaats. Ik heb al veel niet van nieuw te onderscheiden gereedschappen van A-merken daar gekocht voor zo'n 50% van de laagste internetprijzen. Het blijft dan soms nog steeds veel geld, maar relatief gezien wel te verantwoorden.

• Prutzertje
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 23-06 20:00
Vini-Vidi-Vici schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:23:
Hi allen,

Ik ben op zoek naar ( je raad het vast al) een doppenset voor wat kluswerk in-en-rondom het huis. Niet per definitie voor mijn auto nu (heb een lease, zal de baas niet denderend vinden) maar wel voor in de toekomst. En voor andere zaken zoals mijn fiets, of het sleutelen bij mijn pa.

Nu wil ik het wel graag in één keer goed doen, zonder mijn hele bankrekening te plunderen voor goed materiaal. Wat raden jullie mij aan? Ik zie berichten langskomen over aanbiedingen en handelaren met scherpe prijzen, maar ik weet niet waar/hoe ik die kan vinden. Of hebben jullie bepaalde webshops waar je Gedore blauw, Stahlwille e.d. kan halen? Of volstaat een goede set proxxon voor het merendeel van mijn wens?

Nogmaals, ik koop graag in één keer iets waar ik vervolgens nooit meer over na hoef te denken. Dus al jullie expertise is welkom! :D
Ik zou dan persoonlijk opzoek gaan naar een doppen set op marktplaats. Bij goedkope sets zijn de doppen vaak prima echter is de ratel vaak het zwakste schakel of werkt niet lekker. Je zou dan een goede losse ratel dan kunnen kopen.

Wat je ook kan doen is een goede merk doppen set kopen voor de veel gebruikte maten 7,8,10,13,17 en 19. En dan nog een uitgebreide budget doppen set erbij voor de enkele keer dat je een "vreemde" maat moet gebruiken.

Je zou ook de Action kunnen proberen. Ooit keer uit nood daar een 3/8 doppen setje gekocht en was best verbaasd over de prijs kwaliteit verhouding.

• henkie196
  • Niet online
Dirk33 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:18:
Alarm is dan ook een 'budget' merk van Stahlwille ;)

Momentsleutels lekker voor een goedkope gaan, waarvan het bereik wat je wil aanhalen niet in het begin van die sleutel zit. Goedkope momentsleutels die 20-120 doen, die zijn niet bijster accuraat bij 20. Vanaf 40 wel. Heb zelf een goedkope vast ingesteld staan op 110Nm voor wielmoeren. En voor cilinderkopbouten, hoofdlagerkappen etc heb ik een Gedore. Af en toe vergelijk ik ze met elkaar, en die goedkope die klikt nog steeds op hetzelfde punt als die Gedore.

Stahlwille is idd top qua duurzaamheid. Tohnichi is net zo goed in mijn beleving. Snap-on maakt ook erg goede sleutels, wel stervensduur.

Verder is de afwijking die op een goedkope sleutel vs een dure sleutel zit niet relevant bij het schroeven aan gebruikte delen.
Elk beetje roest, smeer, beschadiging etc in de draad heeft al meer impact op de klemkracht dan de tolerantie op die sleutel. Bovendien is er ook nog een tolerantie op het aanhaalmoment van de fabrikant.
Al met al betekent dat dat een Stahlwille met een tolerantie van <2% of een chinese sleutel met een tolerantie van <6% geen drol uitmaakt voor je verbinding.
Als je die momentsleutel vast hebt staan op 110 Nm, raakt die veer dan niet een beetje van slag? Zonder de momentsleutel weer terug naar nul te stellen raak je je ijkpunt kwijt. Of begrijp ik je verkeerd?
trabant schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:27:
Die 2% haalt Stahlwille ook alleen maar bij de digitale modellen. Die hebben dan wel een bereik van 1:10 ipv 1:5 en je kunt het verloop van de kracht die je uitoefent aflezen. Op zich wel aardig om het verkoopverhaal van die 730D modellen eens te lezen; blijkbaar duwen veel gebruikers nog even door na de klik. Ik heb een analoge 730N en ben er maar eens op gaan letten, besef is het begin.
Voor de nauwkeurigheid geeft Stahlwille inderdaad op +/- 3% voor o.a. de Manoskop series, alhoewel de mijne volgens het ijkrapport gewoon overal <1% zit. Maar de +/- 3% is wat ze garanderen, in ieder geval.

Dat doorduwen is inderdaad een redelijk standaard iets. Zoals @Dirk33 al aangeeft, voor het gros van de toepassingen zal het niet veel uitmaken. En het helpt al door gewoon rustig en gelijkmatig de sleutel aan te draaien, en dan inderdaad los te laten op het moment dat je de klik hoort / voelt.

Maar als je iets wilt hebben dat hufterproof is tegen dat doorduwen, zit je direct aan de hele dure Stahlwille / Snap-on digitale momentsleutels. Zo'n hoekverdraaiing meting op een digitale momentsleutel kan voor sommige toepassingen best handig zijn.
Vini-Vidi-Vici schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:23:
Hi allen,

Voor kluswerk in en om het huis zou een 1/4" set het gros van je gebruik af moeten dekken. Ik heb zo'n compact doosje van Hazet met een volledige doppenset, 1/4" ratel, schroevendraaier opzet stuk, bithouder, en een assortiment aan bits (inclusief zeldzame inbus 7 bit). Top ding (nadat één van de verlengstukken was vervangen die defect was bij aanschaf, als er niet made in Germany op een onderdeel staat bij Hazet, is het vaak wat twijfelachtig in kwaliteit, in mijn ervaring), en compact dus makkelijk mee te nemen.

In en om het huis gebruik ik echter vaker bits en een bitratel. Met een adapter voor 1/4" vierkant kan ik er ook doppen op zetten, en het is een stuk compacter met bits (omdat je die adapter niet nodig hebt). Daarmee vind ik het ook wat veelzijdiger. Het 1/4" setje komt daarmee vooral uit de box als ik aan de fiets moet sleutelen, anders pak ik gewoon de bitratel, een bijpassende bitset, en evt. de losse set lange doppen die allemaal in dezelfde koffer zitten.

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:55
Bedankt allen voor jullie tips! Ik zit inderdaad al op marktplaats te struinen, maar kom vooral losse doppen, ratels e.d. tegen. Dan zou ik zelf als het ware een set bij elkaar moeten zoeken. Wat overigens prima kan hoor, maar ik zit bij voorkeur naar een set te kijken incl. doos, zodat het ook weer makkelijk op te bergen is.

Als ik dan op internet kijk, zie ik nog steeds veel verschil in prijs voor (naar mijn idee) ongeveer dezelfde set.

Bijvoorbeeld deze twee van Gedore blauw:
https://www.amazon.nl/Ged...id=pla-766895424867&psc=1
https://www.prof-tools.nl/detail.asp?Lang=1&Prod=106391

Voor mij lijken ze redelijk identiek, maar verschillen wel 400 euro in prijs. Is de goedkopere set dan niet de Gedore Blauw, maar eigenlijk Carolus? Of zitten er bepaalde gereedschappen in de tweede set die zoveel duurder zijn?

Ik kwam ook deze Proxxon set tegen:
https://www.amazon.nl/230...on&qid=1619690816&sr=8-34

Is dit meer dan voldoende voor gemiddeld gebruik? Ik zal niet denderend veel aan auto's sleutelen, maar op den duur zal ik wel regelmatig gebruik maken van zo'n set. OF toch een tweedehands Facom/Gedore/Stahlwille? :)

-

• Meijeh
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Vini-Vidi-Vici schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:08:
[...]

[...]

[...]

Is dit meer dan voldoende voor gemiddeld gebruik? Ik zal niet denderend veel aan auto's sleutelen, maar op den duur zal ik wel regelmatig gebruik maken van zo'n set. OF toch een tweedehands Facom/Gedore/Stahlwille? :)
Ik heb deze Proxxon set 3 jaar geleden aangeschaft en bevalt mij uitstekend. Fijne ratel waar je veel kracht op kunt zetten en kwalitatief goed doppen.

• Ypuh
  • Nu online
@Vini-Vidi-Vici Mooie gereedschapsets zijn roversgoed, die staan eigenlijk nooit langer dan 2-3 dagen op Marktplaats of de vraagprijs is simpelweg veel te hoog.

Verder varieren de prijzen behoorlijk tussen aanbieders. Prof tools is in deze gewoon erg duur, Amazon is één van de goedkoopste. Het lijkt in beide gevallen wel om Gedore blauw te gaan (zelfde ratel als ik heb) en dus geen Carolus/Red.

Kijk vooral goed naar wat je nodig hebt. Ik heb onlangs mijn Facom doppen set weer weggedaan omdat je die in en om huis en met klein spul niet gebruikt (de ratel wel, maar de doppen niet). Had zelf meer aan een 1/4" doppenset, losse 1/2" ratel voor een aantal specifieke doppen die ik gebruik (trapas van fietsen etc.) en een ring-steeksleutel set.

• trabant
@Vini-Vidi-Vici Op 2ehands.be wordt momenteel de Stahlwille 86TX doppendoos aangeboden. Echt zo'n jongensdroomsetje met ¼", ½" en wat aanvullend inbus en torx. Maar hij mag nog wel wat zakken.
Als je in de toekomst wel aan auto's wilt werken, is ook het ½"-deel geen weggegooid geld. En een set als deze tweedehands gekocht is behoorlijk waardevast.

Maar 't is wat @Ypuh hierboven al zei: voor een gunstige aanbieding moet je er bovenop zitten en meteen doorpakken. De tip om een goede merkratel met goedkopere doppen te combineren is ook nog niet zo'n gekke. De ervaring leert dat er altijd wel een ditje of datje bij komt en dan past het sowieso niet meer in de verkoopkoffer; zie dan meteen maar om naar een eigen verzamelkistje met extra ruimte. En verkijk je daarbij niet op het formaat en het gewicht van een beetje complete ½"set.

[Voor 9% gewijzigd door trabant op 29-04-2021 13:18]

• Zoepertje
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 23-06 16:32
[...]

Ja Proxxon industrial is echt dikke prima voor de hobbyist en kost op de site van hbm ook relatief weinig.
Ik ben fanatiek autosleutelaar en naar 3 jaar mishandeling begint mij 3/8 ratel iets slechter te worden.
Het voordeel is dat zo'n ratel los 10 euro kost en je ook losse doppen kan kopen mocht je er een kwijtraken.
Mede hierdoor heb ik nu ook maar de momentsleutel van proxxon aangeschaft. 8)

• henkie196
  • Niet online
Bedankt allen voor jullie tips! Ik zit inderdaad al op marktplaats te struinen, maar kom vooral losse doppen, ratels e.d. tegen. Dan zou ik zelf als het ware een set bij elkaar moeten zoeken. Wat overigens prima kan hoor, maar ik zit bij voorkeur naar een set te kijken incl. doos, zodat het ook weer makkelijk op te bergen is.

Als ik dan op internet kijk, zie ik nog steeds veel verschil in prijs voor (naar mijn idee) ongeveer dezelfde set.

Bijvoorbeeld deze twee van Gedore blauw:
https://www.amazon.nl/Ged...id=pla-766895424867&psc=1
https://www.prof-tools.nl/detail.asp?Lang=1&Prod=106391

Voor mij lijken ze redelijk identiek, maar verschillen wel 400 euro in prijs. Is de goedkopere set dan niet de Gedore Blauw, maar eigenlijk Carolus? Of zitten er bepaalde gereedschappen in de tweede set die zoveel duurder zijn?

Ik gok dat die twee sets van Gedore van verschillende lijnen komen. Ik weet niet hoe Gedore dat tegenwoordig doet, maar voor bv. momentsleutels hadden ze altijd een aantal verschillende lijnen van verschillende kwaliteiten. Het lijkt er sterk op dat ze dat ook doen voor de doppensets, tegenwoordig. De adviesprijzen van gedore zelf lopen ook behoorlijk uiteen: €189 voor de goedkope set, €737 voor de andere. Misschien andere staalsoorten, misschien andere bewerking van het staal. Mogelijk ook dat geen made in germany staat op de spullen in de goedkope set, wie zal het zeggen?

Voor die Proxxon set heb ik vaak slechte verhalen gehoord over de ratels (maar kan ook goed gaan, gaande op @Meijeh's ervaring). De ratels in Deze Proxxon set zouden een stuk robuuster / betrouwbaarder moeten zijn.

Maar, zoals @Ypuh zegt, kijk vooral naar wat je nodig hebt. Die dure Gedore set heeft bv. geen doppen in maat 16 en 18, wat bij bepaalde auto's een groot gebrek is.

• Ypuh
  • Nu online
henkie196 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:48:
[...]

Ik gok dat die twee sets van Gedore van verschillende lijnen komen. Ik weet niet hoe Gedore dat tegenwoordig doet, maar voor bv. momentsleutels hadden ze altijd een aantal verschillende lijnen van verschillende kwaliteiten. Het lijkt er sterk op dat ze dat ook doen voor de doppensets, tegenwoordig. De adviesprijzen van gedore zelf lopen ook behoorlijk uiteen: €189 voor de goedkope set, €737 voor de andere. Misschien andere staalsoorten, misschien andere bewerking van het staal. Mogelijk ook dat geen made in germany staat op de spullen in de goedkope set, wie zal het zeggen?
Bij nader inzicht ziet die goedkopere 1/2" ratel set er toch wel iets anders uit. Dit is de mijne die overeen komt met de duurdere set:

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Voor degene met het LXT accusysteem, op Banggood is nu een elektrische slagmoersleutel voor het LXT systeem in de aanbieding; 17 euro!
https://nl.pepper.com/aan...l-schroevendraaier-195359

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

henkie196 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:48:
Voor die Proxxon set heb ik vaak slechte verhalen gehoord over de ratels (maar kan ook goed gaan, gaande op @Meijeh's ervaring). De ratels in Deze Proxxon set zouden een stuk robuuster / betrouwbaarder moeten zijn.
Ja ik heb zo'n Proxxon ratel met een ronde kop, zo ééntje dus:

Die van mij heeft al heel veel speling en voelt niet bepaald degelijk meer aan. Ik gebruik hem nu alleen nog maar voor de fiets en rond het huis, maar die ratels zou ik nooit aanbevelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daantje_1
Om nog even terug te komen op de momentsleutel; ik heb de Hazet 3/8 10-60nm maar aangeschaft via Amazon. Bij vrijwel alle andere merken (gedore red, proxxon, kraftwerk etc) scheelt het ongeveer 30 euro, dus dat is het geld ook niet. Bij al deze andere merken heb ik mijn twijfels over de betrouwbaarheid van de kalibraties en de origine van de sleutels.

Denk dat in de toekomst dan een 40-200nm voor grotere aanhaalmomenten mooi de ranges overlapt.

Wel zwak punt wel overigens dat ze hem leveren in een goedkope plastic verpakking.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

daantje_1 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:28:
Om nog even terug te komen op de momentsleutel; ik heb de Hazet 3/8 10-60nm maar aangeschaft via Amazon. Bij vrijwel alle andere merken (gedore red, proxxon, kraftwerk etc) scheelt het ongeveer 30 euro, dus dat is het geld ook niet. Bij al deze andere merken heb ik mijn twijfels over de betrouwbaarheid van de kalibraties en de origine van de sleutels.

Denk dat in de toekomst dan een 40-200nm voor grotere aanhaalmomenten mooi de ranges overlapt.

Wel zwak punt wel overigens dat ze hem leveren in een goedkope plastic verpakking.
Ik heb zelf een variant van de Hazet (5110-1CT met doorsteekkop, 10 - 60Nm) die je nu hebt besteld en dat is een prima momentsleutel die volgens het keuringsrapport over het hele bereik ruim binnen de opgeven nauwkeurigheid blijft. Ik gebruik hem voor alles dat < 50Nm aanhaalmoment heeft (voor daarboven heb ik een Hazet 5122-1CT met bereik 40 - 200). Met die combi is 99% van alle bouten en moeren in een auto wel afgedekt. Alleen wielasmoeren en soms de krukasbout hebben een hoger aanhaalmoment nodig dan ik met deze set haal.
mr_petit schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:28:
heb je 3/8 doppen?
Ik probeer zelf gebruik van adapters met momentsleutels zoveel mogelijk te voorkomen. Dat geeft alleen maar risico op meetafwijkingen.

Als je serieus genoeg bent met sleutelen dat je een 3/8" momentsleutel nodig hebt, dan is mijn advies sowieso om te zorgen dat je ook een 3/8" doppenset hebt. Voor M6 (10mm dop) en M8 (13mm dop) boutjes is eigenlijk een 3/8" set het meest ideaal, want dat is voor 1/4" wel de max wat betreft krachtoverbrenging, maar 1/2" is vaak wel weer lomp groot.
DaWaN schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:11:
[...]

Ja ik heb zo'n Proxxon ratel met een ronde kop, zo ééntje dus:
[Afbeelding]
Die van mij heeft al heel veel speling en voelt niet bepaald degelijk meer aan. Ik gebruik hem nu alleen nog maar voor de fiets en rond het huis, maar die ratels zou ik nooit aanbevelen.
Die versie staat ook bekend als niet de beste ratel... De asymmetrische van Proxxon is een stuk beter en in de praktijk ook sterker.

[Voor 12% gewijzigd door deepbass909 op 03-05-2021 11:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• trabant
Bij momentsleutels met insteekgereedschap kan het interessant zijn de verschillende merken ratelkoppen te vergelijken.
Zo kan volgens fabrieksopgave bij een ½" 14x18 'ratelkop met L-R-palletje' de Hazet 6404-1 300Nm hebben, tegen de 200Nm van de Stahlwille 725/20.
Bij de 'ronde kop' (Hazet 6401 en Stahlwille 735/20) is het allebei 300Nm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
trabant schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:48:
Bij momentsleutels met insteekgereedschap kan het interessant zijn de verschillende merken ratelkoppen te vergelijken.
Zo kan volgens fabrieksopgave bij een ½" 14x18 'ratelkop met L-R-palletje' de Hazet 6404-1 300Nm hebben, tegen de 200Nm van de Stahlwille 725/20.
Bij de 'ronde kop' (Hazet 6401 en Stahlwille 735/20) is het allebei 300Nm.
Kan een overweging zijn bij insteekkoppen. Aan de andere kant moet je dan wel mogelijk iedere keer je ingestelde koppel herberekenen.

Een Stahlwille 730N/20 (40-200 Nm met 14x18 insteekkop) gaat standaard uit van een kop lengte van 25mm (van midden van de vierkant opname tot einde van de steel van de momentsleutel). Degene die daar aan voldoet is degene met de ronde kop (735), terwijl de kop met schakelaartje (725/QR) een afwijkende lengte heeft met 38.5mm. Bij Hazet heeft de 6404-1 ook een 38.5mm 'lengte', waardoor deze twee uitwisselbaar zijn, maar beide zouden een aanpassing van het koppel nodig hebben op een 730N/20 (of 755/20), want je arm wordt 13.5mm langer met deze koppen er in.

Maar goed, die momentsleutels met insteekkoppen zijn mooi spul, maar ook heel duur, dus denk niet dat dit een overweging is die veel mensen hoeven te maken :P
Pagina: 1 ... 44 45 46 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True