Iemand nog tips voor een goede slagmoersleutel op accu om wielbouten los te halen? Maximale aanhaalmoment waar de bouten/moeren op staan is +- 110nm.
M3P 24'
M3P 24'
Iedere 1/2" voldoet dan eigenlijk wel, wat is je budget en waarvoor wil hem allemaal gebruiken?Vissa66 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 01:27:
Iemand nog tips voor een goede slagmoersleutel op accu om wielbouten los te halen? Maximale aanhaalmoment waar de bouten/moeren op staan is +- 110nm.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
2 map sensoren en een arduino met displaytje ?Juup schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:38:
@Will_M dat zijn helaas compressiemeters, ik zoek echt een cilinder lek tester (leakdown test).
leeg
Heb je al iets van Makita (18V LXT)? Anders kan ik de "Makita" slagmoersleutel van AliExpress aanraden, dan ben je voor 30 euro klaar. Die heb ik vorige week binnen gekregen, werkt perfectVissa66 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 01:27:
Vaak bu'j te bang!
Mijn lasleraar bij Syntra Genk heeft zich eens laten ontvallen dat een Castolin vanbinnen een Lorch Fronius is, alleen lang niet zo duur.AlexanderB schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:07:
Geen zin om er een hoop geld op stuk te slaan, en de meeste goedkope machines hebben alleen DC (en zijn dus minder/niet geschikt voor aluminium)
[ Voor 1% gewijzigd door trabant op 24-02-2021 18:04 . Reden: onjuiste mededeling ecorrigeerd, zie mr_petit 18.25h. ]
KPN is een drieletterwoord
Ik heb zelf een Metalworks MIG160A inverter lasapparaat van Rustbuster.AlexanderB schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:07:
Iemand nog een goede tip voor een TIG apparaat met AC, om aluminium mee te lassen..
Geen zin om er een hoop geld op stuk te slaan, en de meeste goedkope machines hebben alleen DC (en zijn dus minder/niet geschikt voor aluminium)
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Ik heb een castolin die toch echt van binnen een fronius istrabant schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:44:
[...]
Mijn lasleraar bij Syntra Genk heeft zich eens laten ontvallen dat een Castolin vanbinnen een Lorch is, alleen lang niet zo duur.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 23-02-2021 18:26 ]
"man is not truly one, but truly two,"
mr_petit schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:25:
[...]
Ik heb een castolin die toch echt van binnen een fronius is
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Nice, waar besteld?joshje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:31:
Altijd handig om te hebben!
Gereedschap om rubberen bussen te verwijderen en een schuifhamer
Een poelietrekker, alleen dan voor aan de binnenkant.deepbass909 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:39:
Als je een leuke uitdaging wilt hebben, moet je eens aan een totale leek proberen uit te leggen wat een trekhamer (of schuifhamer) is. Mij heeft me dat wel de nodige moeite gekost bij m'n schoonfamilie
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
En de enige blik je die dan krijgt is:dragonhaertt schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:19:
[...]
Een poelietrekker, alleen dan voor aan de binnenkant.
En werkt op impuls, in plaats van koppel.
Haha, prachtig! Tja, als ze echt totaal geen gereedschap en of kluservaring hebben, dan zou ik de moeite niet eens nemen.deepbass909 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:35:
[...]
En de enige blik je die dan krijgt is:Poelietrekker? Wat is dat?
Beeld je mensen in die zelfs voor het ophangen van een foto nog haast een klusjesman laat komen hèHet heeft mij ook een tijdje gekost om mijn vriendin te laten realiseren dat er mensen bestaan die serieus blij worden van gereedschap.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Hij is ook besteld om de naaf te verwijderen hahadeepbass909 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:39:
Dit trekhamer heb ik ook liggen en heeft me al geholpen bij het verwijderen van een naafAls je een leuke uitdaging wilt hebben, moet je eens aan een totale leek proberen uit te leggen wat een trekhamer (of schuifhamer) is. Mij heeft me dat wel de nodige moeite gekost bij m'n schoonfamilie
![]()
Maar als jij een griptang weet te vinden die op de adapter past (het ding linksboven op je foto), dan hoor ik het graag, want iedere versie die ik tot nu toe heb geprobeerd, had een andere schroefdraad...
Aliexpress
Die moet er hier ook maar 'ns komen dan-tom-562 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 07:47:
[...]
Heb je al iets van Makita (18V LXT)? Anders kan ik de "Makita" slagmoersleutel van AliExpress aanraden, dan ben je voor 30 euro klaar. Die heb ik vorige week binnen gekregen, werkt perfect
Zit die beveiliging niet in de accu zelf, niet in de machine?Rob Z schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:07:
Die moet er hier ook maar 'ns komen dan![]()
Zijn ze beveiligd tegen het te ver ontladen van de accu? Ik kan i.i.g. nog geen verhalen vinden van vernielde accu's met deze machines.
Geen idee, ik dacht ook dat die beveiliging in de accu zit.Rob Z schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:07:
[...]
Die moet er hier ook maar 'ns komen dan![]()
Zijn ze beveiligd tegen het te ver ontladen van de accu? Ik kan i.i.g. nog geen verhalen vinden van vernielde accu's met deze machines.
Vaak bu'j te bang!
Zo'n set heb ik ook, al een paar keer met plezier gebruikt.joshje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:31:
Gereedschap om rubberen bussen te verwijderen
Ik moet bekennen dat ik die woorden nu voor het eerst lees. Dat kan ermee te maken hebben dat ik voor dat doel een speciaaltooltje heb, dat in de 'Sonderwerkzeugkatalog' luistert naar de illustere naam Ein- und Ausdrückvorrichtung für Silentbuchsen der Vorderfeder...deepbass909 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:39:...
Als je een leuke uitdaging wilt hebben, moet je eens aan een totale leek proberen uit te leggen wat een trekhamer (of schuifhamer) is. Mij heeft me dat wel de nodige moeite gekost bij m'n schoonfamilie![]()
...
[ Voor 5% gewijzigd door trabant op 09-03-2021 01:10 ]
[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 08-03-2021 16:09 ]
Niet volledig in elk geval. Originele Makita machines (met * markering) hebben een extra contact dat samenhangt met het automatisch uitschakelen van de machine om overbelasting, oververhitting en diepontlading te voorkomen. Fake machines hebben dat niet. Ik zou persoonlijk zo'n machine dus liever niet op mijn accu's zetten.henkie196 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:09:
[...]
Zit die beveiliging niet in de accu zelf, niet in de machine?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Meeneemroldemontageapparaat moet je dan zeggen
Dank voor de link; daar staat idd dat de beveiliging van de accu vanuit de machine komt.Orion84 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:24:
[...]
Niet volledig in elk geval. Originele Makita machines (met * markering) hebben een extra contact dat samenhangt met het automatisch uitschakelen van de machine om overbelasting, oververhitting en diepontlading te voorkomen. Fake machines hebben dat niet. Ik zou persoonlijk zo'n machine dus liever niet op mijn accu's zetten.
[ Voor 34% gewijzigd door Rob Z op 21-03-2021 21:03 ]
[ Voor 8% gewijzigd door -tom-562 op 22-03-2021 16:15 ]
Vaak bu'j te bang!
Net als een hamer, maar dan omgekeerd. Ipv dat je spijkers in dingen slaat, trek je er onderdelen mee uit elkaar.deepbass909 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:39:
Als je een leuke uitdaging wilt hebben, moet je eens aan een totale leek proberen uit te leggen wat een trekhamer (of schuifhamer) is.
Hoe werkt zo'n handvacuumpomp dan precies? Ik deed ontluchten/spoelen tot nu toe met een fles met een laag remvloeistof en een slang. Ging eigenlijk heel gemakkelijk.-tom-562 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:15:
Ik heb gisteren zo'n remontluchter die op overdruk werkt (met handpomp) besteld bij HBM.
[Afbeelding]
Binnenkort ga ik de achterste remklauwen van mijn Volvo vervangen (eentje zit er vast, vorige week vrijdag kwam de rook er van af na 5 km rijden), ik had al zo'n handvacuümpompje maar dat werkt eigenlijk voor geen meter
(trek er vaak nog lucht mee langs de ontluchtingsnippel)
Ik ben benieuwd of dat een beetje goed werkt
Pyramiden schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:35:
[...]
Hoe werkt zo'n handvacuumpomp dan precies? Ik deed ontluchten/spoelen tot nu toe met een fles met een laag remvloeistof en een slang. Ging eigenlijk heel gemakkelijk.
Vaak bu'j te bang!
Dat werkt zeker! Heb hetzelfde traject bewandeld met het vacuümpompje en lucht langs de ontluchtingsnippel. Met die pomp van HBM zijn de remklussen zo geklaard en scheelt een hoop geklooi. Succes!-tom-562 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:15:
Ik heb gisteren zo'n remontluchter die op overdruk werkt (met handpomp) besteld bij HBM.
[Afbeelding]
Binnenkort ga ik de achterste remklauwen van mijn Volvo vervangen (eentje zit er vast, vorige week vrijdag kwam de rook er van af na 5 km rijden), ik had al zo'n handvacuümpompje maar dat werkt eigenlijk voor geen meter
(trek er vaak nog lucht mee langs de ontluchtingsnippel)
Ik ben benieuwd of dat een beetje goed werkt
Goed om te horen! Remmen ontluchten was altijd iets waar ik tegenop zag. Soms was ik met 5 minuten klaar, maar ik ben ook vaak zat een uur lopen kloten om er een beetje fatsoenlijk druk in te krijgen, en dan was ik soms nog steeds niet tevreden met het resultaat (praten we wel over een b.v. een brommer die net 50 loopt, voor de zwarte crossdetonated schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:44:
[...]
Dat werkt zeker! Heb hetzelfde traject bewandeld met het vacuümpompje en lucht langs de ontluchtingsnippel. Met die pomp van HBM zijn de remklussen zo geklaard en scheelt een hoop geklooi. Succes!
Vaak bu'j te bang!
Ja dat doe ik ook, dat pompje is handig als je ergens vacuum op moet zetten, of iets moet uitzuigen etc.deepbass909 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:48:
Maar dat handpompje gebruik ik voor meer zaken, dus sowieso geen miskoop.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 23-03-2021 12:25 ]
Dus als je hulp hebt dan is dat de beste manier voor het verversen van remvloeistof?mr_petit schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:23:
[...]
[knip]
Of natuurlijk iemand die in de auto zit en voor je pompt. Dat werkt nog beter, want die voelt het pedaal ook hard worden.
Dat pompje is voor meer zaken handig. Laatst heb ik met een collega zo de storing van zijn Golf 4 1.4 FSI verholpen. Ding gaf een foutcode die wss iets te maken had met soort van wervelkleppen o.i.d. in het inlaatspruitstuk, die worden door een vacuüm actuator bedient. Uiteindelijk bleek er dus een vacuümslangetje stuk te zijn van dat mechanismedeepbass909 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:48:
Ik gebruik dus deze pomp:
[Afbeelding]
Net wat luxer, met een omkeerbaar ventiel (kan dus zowel zuigen als blazen)
samen met deze kit:
[Afbeelding]
waarbij ik de zwarte slang (met ventielaansluiting) vervangen heb door een slang van de handpomp.
Iets meer gedoe, en uiteindelijk even duur (heb het spul los van elkaar gespreid over meerdere jaren gekocht), maar werkt ook.
Ik zou nu, zeker voor de €50 of €60 die het kost, de set kopen die -tom-562- heeft.
Maar dat handpompje gebruik ik voor meer zaken, dus sowieso geen miskoop.
Ja, met de hand (of dit geval, de voetmr_petit schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:23:
[...]
Ja dat doe ik ook, dat pompje is handig als je ergens vacuum op moet zetten, of iets moet uitzuigen etc.
Ik heb dus zo'n handpompje (die trekt idd lucht langs de nippels), ik heb wel eens met zo'n ding op perslucht gewerkt, die dus vacuum maakt dmv perslucht. Die trekt ook lucht langs de nippels. Volgens mij trek je lucht langs de schroefdraad van de nippel als je 'm losdraait.
En ik heb dat ding van tom. Die werkt het beste.
Of natuurlijk iemand die in de auto zit en voor je pompt. Dat werkt nog beter, want die voelt het pedaal ook hard worden.
Vaak bu'j te bang!
Dat handpompje is zelfs te gebruiken om de zuigers uit een remklauw te persen.mr_petit schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:23:
[...]
Ja dat doe ik ook, dat pompje is handig als je ergens vacuum op moet zetten, of iets moet uitzuigen etc.
Ik heb dus zo'n handpompje (die trekt idd lucht langs de nippels), ik heb wel eens met zo'n ding op perslucht gewerkt, die dus vacuum maakt dmv perslucht. Die trekt ook lucht langs de nippels. Volgens mij trek je lucht langs de schroefdraad van de nippel als je 'm losdraait.
En ik heb dat ding van tom. Die werkt het beste.
Pompen is niet per definitie de beste manier, maar werkt wel altijd betrouwbaar. Je hebt dus alleen wel 2 personen nodig en het kost relatief veel tijd. En het duurt even voor je op elkaar ingespeeld bent en een lekker ritme te pakken hebt.Rob Z schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:52:
[...]
Dus als je hulp hebt dan is dat de beste manier voor het verversen van remvloeistof?
Ik heb ook zo'n vacuumding op perslucht. De truc is dat je het ding niet als een malle moet laten zuigen, ik stel mijn compressor dus in op 1,5 a 2 bar. En dan het nippel niet te ver opendraaien. En die luchtbellen die hij eventueel meetrekt langs het nippel, kunnen op zich geen kwaad. Het is daardoor alleen lastig(er) om in te schatten of alle lucht uit het systeem is. Als ik de bulk aan lucht uit het systeem heb getrokken, doe ik bij mijn motor de laatste paar pompjes op de ouderwetse manier, om het zeker goed te hebben.deepbass909 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:53:
[...]
Dat handpompje is zelfs te gebruiken om de zuigers uit een remklauw te persen.
Zo'n vacuümpomp op perslucht heb ik ook weleens gebruikt, maar na 200ml remvloeistof uit de leiding te hebben getrokken en nog steeds luchtdruppels te zien (terwijl ik alleen de rubberen leidingen bij de klauw had vervangen) was ik het zat. Hij zoog 100% valse lucht en was dus niet betrouwbaar te zien of de lucht uit het systeem was.
[...]
Pompen is niet per definitie de beste manier, maar werkt wel altijd betrouwbaar. Je hebt dus alleen wel 2 personen nodig en het kost relatief veel tijd. En het duurt even voor je op elkaar ingespeeld bent en een lekker ritme te pakken hebt.
Vaak bu'j te bang!
Verwijderd
Ik zie er meerdere bovenin, welke heb je gebruikt en heb je hem gebruikt voor een auto of motor?-tom-562 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:42:
Vanmiddag m'n remklauwen achter vervangen en de rest van de remvloeistof vervagen/geflushed. Dat ging echt perfect met dat apparaatecht een klusje van niks op deze manier
Ik heb deze gebruikt:Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:02:
[...]
Ik zie er meerdere bovenin, welke heb je gebruikt en heb je hem gebruikt voor een auto of motor?
Vaak bu'j te bang!
Ik kreeg laatst een krukasbout niet los, toen een langlopende wens maar in vervulling gebracht en een Makita 1002Z slagmoersleutel gekocht (dat is die met 1000nmdeepbass909 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:27:
@trabant "speciaal" gereedschap is vaak feitelijk maar een simpel stuk gereedschap. Voor mijn restauratieproject had ik een tool nodig om de krukas tegen te houden om de krukasbout te lossen:
Ik kon voor relatief veel geld een "speciale" tool kopen (lijkt op de tool die jij gebruikt), maar ik heb het uiteindelijk opgelost door zelf een stuk hoekijzer geschikt te maken:
[Afbeelding]
Dus feitelijk heel simpel (3 gaatjes en een uitsparing), maar maakt het (de)monteren echt zo veel makkelijker.
Dat was mijn probleem een beetje met de DTW1002, de uitgave verantwoorden. Ik heb nu al 2 jaar een DTW285 en die trekt alles tot nu toe los, behalve die krukasbout. En dan is die €260 (zonder accu's) toch wat veel. Zeker als het met een paar tientjes aan staal ook op te lossen was. Deze balk heb ik straks namelijk ook nodig om de bout weer vast te zetten en met het juiste aanhaalmoment aan te trekken.Hercul3s schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:26:
[...]
Ik kreeg laatst een krukasbout niet los, toen een langlopende wens maar in vervulling gebracht en een Makita 1002Z slagmoersleutel gekocht (dat is die met 1000nm). Toen was hij in 2s los ..
Nu nog wat andere klusjes bedenken die ik hiermee kan doen om de uitgave te verantwoorden..
In aanvulling op @deepbass909 Er zit wel nog verschil tussen Greenline van Mannesmann en de Premium Line (blauw). Die laatste is wel beter, ik denk redelijk op het niveau van de budgetlijn van Gedore (Red). Ook vergelijkbaar qua prijs, trouwens. Doppenset heb ik deze Mannesmann Premium en ik ben daar tevreden mee. Gedore Red heeft echter een goedkopere set, waar 3 maten ratels in zitten. Dus ik denk dat dat momenteel de betere keus zou zijn.Jurre_0527 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:33:
@deepbass909 Oké, sorry dat had ik niet gezien. Heb ze even doorgelezen en ik denk dat ik van dat merk een setje aanschaf.
Bedankt voor je hulp, misschien dat ik voor de schroevendraaiers dan nog even verder kijk
Ja, hoewel ik niet het doel heb om een compleet overzicht te maken, er zijn meer goede merken. En het is natuurlijk wat anders dan Gedore Blauw, Stahlwille, Facom of Snap-On. Alle waar naar z'n geld gaat meestal wel op. (let op! meestal! soms koop je voor weinig iets heel goeds en soms is iets duurs toch kut...)Jurre_0527 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:22:
@Wild Chocolate Dus Manesmann blauw of Gedore Red zijn wel betaalbare en degelijke setjes als ik jouw begrijp. En qua schroevendraaiers dus de drie merken die jij noemt.
Dan zal ik daar naar kijken wanneer ik eraan toe ben. Heel erg bedankt voor je tips !
Uiteindelijk, als je het meer dan incidenteel gebruikt, is het sowieso verstandig om je blikveld te gaan verruimen. Er zijn maar weinig merken die over de hele linie even goed zijn, de enige die mij nu te binnen schiet is Snap-On, hoewel ik daar ook wel de nodige commentaren over hoor dat bepaalde producten toch eigenlijk net niet zijn.Ypuh schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:42:
Ik heb nu een paar gereedschappen van Gedore/Facom/Stahlwille. Soms valt het mee hoe duur deze zijn (zeker in de aanbieding of via handelaartjes) en is het de meerprijs méér dan waard, bijv. bij een ratel of inbus set. In andere gevallen is (met name Stahlwille) wel extreem veel duurder, tot het punt dat je €150 betaald voor nog geen 10 dopjes. In dat geval moet je jezelf serieus af gaan vragen of het de investering waard is.
Zelf wou ik graag één stap beter dan Gedore Red waarvan niet alles even goed is, maar als het goed is ook geen enkel onderdeel overdreven slecht. Voor die extra stap komt de prijs/kwaliteit ratio wel flink onder druk te staan. Voor een goede ratel kun je misschien beter 2 tientjes meer betalen, maar een dop die je 2x gebruikt zou Gedore Red voldoende moeten zijn. Voor een setje kleine inbussleutels die ik meerdere keren per week gebruik geef ik ook liever een paar tientjes extra uit i.p.v. het risico dat je een bout doldraait en weer een halve middag bezig bent om deze los te krijgen.
Er zit gelukkig wel een stand op om 300nm/600nm/1000nm te selecteren maar verder begrijp ik wat je zegt. Ik heb een tijdje terug veel aan mijn (oude) camper gesleuteld en toen ergerde ik me al aan vastzittende bouten. Dus toen ik het nu weer tegenkwam ben ik maar overstag gegaan, was een beetje de druppel als het waredeepbass909 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:36:
[...]
Dat was mijn probleem een beetje met de DTW1002, de uitgave verantwoorden. Ik heb nu al 2 jaar een DTW285 en die trekt alles tot nu toe los, behalve die krukasbout. En dan is die €260 (zonder accu's) toch wat veel. Zeker als het met een paar tientjes aan staal ook op te lossen was. Deze balk heb ik straks namelijk ook nodig om de bout weer vast te zetten en met het juiste aanhaalmoment aan te trekken.
Met de DTW285 (inmiddels door Makita vervangen door de DTW300/301) heb ik absoluut geen probleem om de uitgave te verantwoorden. Dat ding is echt super.
En om eerlijk te zijn wil ik persoonlijk ook niet echt sterker hebben. Met de 285 moet ik al regelmatig uitkijken dat ik niet bouten/moeren kapot draai.
Maar als het uit China/Taiwan komt, is het nog niet per definitie slecht. Tengtools is daar een goed voorbeeld van.trabant schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:12:
[...]Er zitten goede smeden in het Ruhrgebied, maar let op: een Duits klinkende naam is nog geen Duits product.
Enne... Bij Amazon betaal je al snel te veel.
Als 2de hands gereedschap is Dowidat prima spul. M'n vader heeft al 50 of 60 jaar een set steek- en ringsleutels daarvan en heeft ermee aan heel wat auto's gesleuteld en ik heb er ook mee leren werken.Dowidat was a company founded 1949 by one of the remaining 2 Dowidat brothers (the 3rd. died at younger age) because of disagreements of the 2. So the one Dowidat brother stayed in the GEDORE company (founded by them) and the other left to open up his own "Dowidat" company. Later Dowidat merged with "Belzer" to form "Belzer-Dowidat" and then in 1988 they were bought by Bahco. The Dowidat name then disappeared and tools were sold under the Bahco-Belzer brand but thats history too.
Voor het geval je zo'n vastzittende bout of moer dan dol draait, bestaan er knechtjes als deze spiraaldoppenset / boutverwijderaar. Ik wist niet dat zoiets bestond, totdat ik het op een Troostwijkveiling tegenkwam. Toen bleek precies dat setje ook op de oldtimermonteurscursus in de kast te liggen; Op mijn vraag aan mijn leraar hoe dat beviel, moest hij het antwoord schuldig blijven, want hij had het nog nooit nodig gehad.Hercul3s schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:10:
... Ik heb een tijdje terug veel aan mijn (oude) camper gesleuteld en toen ergerde ik me al aan vastzittende bouten.
Toen ik zo'n dikke 25 jaar geleden met de hobby begon, tipte een vriend - die bezig was zijn binnenvaartaak tot woonboot te transformeren- me dat je het gereedschap het best daar haalt waar de vakman het ook koopt. Dus ik naar Kabel in Zaandam. Daar ging net het Sandvik-Belzer eruit ten faveure van Tengtools. Ik heb aardig in die uitverkoop-emmer naar doppen zitten graaien en ze hebben me nooit in de steek gelaten, de Atlas-Copco schuurmachine en slijptol, die daar ook vandaan kwamen, evenmin.deepbass909 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:24:
[...]
Maar als het uit China/Taiwan komt, is het nog niet per definitie slecht. Tengtools is daar een goed voorbeeld van.
Klopt, Gedore bestond al toen de broers (Willi en Otto) ruzie kregen en Willi een eigen merk (Dowidat) is gestart. Dus ja, dezelfde familie, maar niet hetzelfde bedrijf.mr_petit schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:36:
Gedore is toch gerbrüder dowidat remscheid? (ff uit mn hoofd)
[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 25-04-2021 07:10 ]
leeg
If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer
Dat is misschien idd een interessant ding, maar bij de specs zie ik dat hij eigenlijk geschikt is voor motoren een small/medium cars. 'cranking amps' is ook maar 200A. Dat is niet zo veel voor een grote diesel.4x2 schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:18:
https://www.mpartz.nl/sta...otor-scooter-boot-p-26980
Dattum ?
In principe kun je dr denk ik vanuit gaan dat een 12V LiFePO4 variant 4 van die cellen heeft omdat je anders uberhaupt niet aan de 12V komt.
Maar via wat verder gegoogle kom je dan op de (italiaanse) website van de fabrikant uit: https://www.batterycontroller.it/collections/avviatori
Misschien dat die je wat meer gegevens kunnen geven (ze hebben een engels youtube kanaal, dus simpel engels snappen ze vast wel), maar gezien het feit dat ze met 15V/1A opgeladen moeten worden doet me vermoeden dat het LiFePO's zijn en niet LiPO's, het zou wel extreem onlogisch zijn om die 15V intern weer naar 16,5V om te zetten en het is volgens mij teveel om 3 LiPO's op te laden.
Maar goed, waag dr een mailtje aan zou ik zeggen.
Ja ik heb ook al een big clife filmpje gezien waar hij een kleinere lidl ontleedde en daar zaten ook lifepo4 cellen in.morgoth924 schreef op maandag 26 april 2021 @ 03:20:
Ik heb dit ding een goed half jaar in bezit, gekocht bij lidl (webshop), staat nu niet meer in het aanbod, maar komt misschien ooit terug? Volgens de handleiding 4S LiFePO
[ Voor 14% gewijzigd door Illusion op 27-04-2021 12:54 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Met de hand gedaan tot nu toe, zo strakke veertjes zijn dat niet. Edit: deze toch?trabant schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:08:
And now for something completely different.
Herkent iemand dit tooltje? Lengte over alles is 175 mm en het werkvlak (die ring) is 25mm in diameter. De binnenkant van de ring is gekarteld en loopt conisch toe.
[Afbeelding]
Het ding is mij eens bij toeval in de schoot gevallen en nu blijkt het bijzonder geschikt te zijn om de veerschotels/schotelveertjes, die bij trommelremmen de remschoenen tegen de ankerplaat duwen, in te drukken. Ik heb die veertjes 25 jaar lang met een waterpomptang ingedrukt, die wilde er nogal eens vanaf glijden en daarbij zijn die schoteltjes bij voorkeur meters ver gesprongen.![]()
De oplettende lezertjes zullen nu willen opmerken dat ik er toch al een heb en dat klopt. Maar toen ik ontdekte hoe handig dit speeltje was, was ik niet alleen en nu wil mijn sleutelmaatje er ook een.
[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 27-04-2021 16:38 ]
Het ligt aan het remsysteem, bij sommige systemen kan het een behoorlijke uitdaging zijn om die veertjes op de plek te krijgen, zeker als het wat zwaarder uitgevoerde trommelremmen zijn, zoals onder 4x4's of bestelbussen.pennywiser schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:37:
[...]
Met de hand gedaan tot nu toe, zo strakke veertjes zijn dat niet. Edit: deze toch? [Afbeelding]
Dat is een zoekwoord waar ik nooit opgekomen zou zijn. Dank je!Juup schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:33:
Bedoel je een "brake spring compressor tool"?
Ietwat andere dimensies, maar inderdaad dat soort veertjes. Voor mijn gevoel zijn ze bij de Trabant wat overgedimensioneerd. Ben ook niet zo'n spierballentype. 💪pennywiser schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:37:
[...]
Met de hand gedaan tot nu toe, zo strakke veertjes zijn dat niet. Edit: deze toch? [Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 28-04-2021 21:48 ]
[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 28-04-2021 22:01 ]
mr_petit schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:28:
heb je 3/8 doppen?
Adapters werken natuurlijk wel (ik gebruik ze ook veelvuldig), maar in de motorruimte is vaak weinig plek, en dan neemt een adapter soms teveel ruimte in.
Daarentegen zit je met dat moment ook soms nog in de range voor 1/4" doppen/inbussen etc. Om van 1/2 naar 1/4 te gaan moet je vaak 2 adapters gebruiken denk ik. Dan is 3/8 handiger.
Ja ik heb ook 3/8 doppen, alleen niet een heel lang verlengstuk op 3/8. Dan zou die adapter mooi de oplossing bieden. Ik zal er nog eens even over na denken.henkie196 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:48:
Zoals @mr_petit zegt, het hangt af van de doppen die je al hebt. Met een adapter kom je er ook, maar neemt extra ruimte in. Een adapter van 3/8" naar 1/2" is over het algemeen korter dan andersom. Maar goed, een 3/8" set is sowieso wel handig om te hebben als je in de motorruimte wilt sleutelen, dus zou zeker overwegen die er bij te halen, als je die nog niet hebt.
Bedankt, en een proxxon dan van 70 euro ? 12-60nm ? OF is dat bagger. Ik ben tevens hobbyist, en gebruik het met name om te sleutelen aan mijn eigen auto ter besparing op t onderhoud, maar ik wil het wel goed en netjes doen.Ypuh schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:59:
@daantje_1 Hou ook eens Marktplaats in de gaten. Staan regelmatig nieuwe Stahlwille momentsleutels te koop. Je heb 4-20, 10-50 en daarboven weet ik het niet zo goed (meende dat er nog een 20-100 is).
Vaak staan ze te koop voor €130-170, maar kun je ze voor €100 zonder kop of €130 met kop nieuw wel krijgen. De kop is dan zo'n insteek ding, dus je kunt later altijd nog switchen naar 1/2" of 1/4". Mail anders die aanbieder uit Sleen eens.
Qua design is Stahlwille wel de top, met Hazet, Gedore en Facom daar één treetje onder.
Voor auto's en in die range is accuraatheid nog niet eens het belangrijkste. Of het nou 29Nm of 32Nm is i.p.v. 30Nm maakt allemaal niet zoveel uit. Zelf werk ik veelal met carbon in de range van 4-8Nm. Daar is een verschil van 4 of 5 Nm zo'n 20-25%, maar er zijn ook genoeg die zeggen dat dat geen bal uit maakt en vast=vast (deels mee eens).daantje_1 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:06:
[...]
Bedankt, en een proxxon dan van 70 euro ? 12-60nm ? OF is dat bagger. Ik ben tevens hobbyist, en gebruik het met name om te sleutelen aan mijn eigen auto ter besparing op t onderhoud, maar ik wil het wel goed en netjes doen.
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 28-04-2021 22:21 ]
[ Voor 24% gewijzigd door trabant op 28-04-2021 23:03 ]
-
Ik zou dan persoonlijk opzoek gaan naar een doppen set op marktplaats. Bij goedkope sets zijn de doppen vaak prima echter is de ratel vaak het zwakste schakel of werkt niet lekker. Je zou dan een goede losse ratel dan kunnen kopen.Vini-Vidi-Vici schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:23:
Hi allen,
Ik ben op zoek naar ( je raad het vast al) een doppenset voor wat kluswerk in-en-rondom het huis. Niet per definitie voor mijn auto nu (heb een lease, zal de baas niet denderend vinden) maar wel voor in de toekomst. En voor andere zaken zoals mijn fiets, of het sleutelen bij mijn pa.
Nu wil ik het wel graag in één keer goed doen, zonder mijn hele bankrekening te plunderen voor goed materiaal. Wat raden jullie mij aan? Ik zie berichten langskomen over aanbiedingen en handelaren met scherpe prijzen, maar ik weet niet waar/hoe ik die kan vinden. Of hebben jullie bepaalde webshops waar je Gedore blauw, Stahlwille e.d. kan halen? Of volstaat een goede set proxxon voor het merendeel van mijn wens?
Nogmaals, ik koop graag in één keer iets waar ik vervolgens nooit meer over na hoef te denken. Dus al jullie expertise is welkom!
Als je die momentsleutel vast hebt staan op 110 Nm, raakt die veer dan niet een beetje van slag? Zonder de momentsleutel weer terug naar nul te stellen raak je je ijkpunt kwijt. Of begrijp ik je verkeerd?Dirk33 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:18:
Alarm is dan ook een 'budget' merk van Stahlwille
Momentsleutels lekker voor een goedkope gaan, waarvan het bereik wat je wil aanhalen niet in het begin van die sleutel zit. Goedkope momentsleutels die 20-120 doen, die zijn niet bijster accuraat bij 20. Vanaf 40 wel. Heb zelf een goedkope vast ingesteld staan op 110Nm voor wielmoeren. En voor cilinderkopbouten, hoofdlagerkappen etc heb ik een Gedore. Af en toe vergelijk ik ze met elkaar, en die goedkope die klikt nog steeds op hetzelfde punt als die Gedore.
Stahlwille is idd top qua duurzaamheid. Tohnichi is net zo goed in mijn beleving. Snap-on maakt ook erg goede sleutels, wel stervensduur.
Verder is de afwijking die op een goedkope sleutel vs een dure sleutel zit niet relevant bij het schroeven aan gebruikte delen.
Elk beetje roest, smeer, beschadiging etc in de draad heeft al meer impact op de klemkracht dan de tolerantie op die sleutel. Bovendien is er ook nog een tolerantie op het aanhaalmoment van de fabrikant.
Al met al betekent dat dat een Stahlwille met een tolerantie van <2% of een chinese sleutel met een tolerantie van <6% geen drol uitmaakt voor je verbinding.
Voor de nauwkeurigheid geeft Stahlwille inderdaad op +/- 3% voor o.a. de Manoskop series, alhoewel de mijne volgens het ijkrapport gewoon overal <1% zit. Maar de +/- 3% is wat ze garanderen, in ieder geval.trabant schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:27:
Die 2% haalt Stahlwille ook alleen maar bij de digitale modellen. Die hebben dan wel een bereik van 1:10 ipv 1:5 en je kunt het verloop van de kracht die je uitoefent aflezen. Op zich wel aardig om het verkoopverhaal van die 730D modellen eens te lezen; blijkbaar duwen veel gebruikers nog even door na de klik. Ik heb een analoge 730N en ben er maar eens op gaan letten, besef is het begin.
Voor kluswerk in en om het huis zou een 1/4" set het gros van je gebruik af moeten dekken. Ik heb zo'n compact doosje van Hazet met een volledige doppenset, 1/4" ratel, schroevendraaier opzet stuk, bithouder, en een assortiment aan bits (inclusief zeldzame inbus 7 bit). Top ding (nadat één van de verlengstukken was vervangen die defect was bij aanschaf, als er niet made in Germany op een onderdeel staat bij Hazet, is het vaak wat twijfelachtig in kwaliteit, in mijn ervaring), en compact dus makkelijk mee te nemen.Vini-Vidi-Vici schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:23:
Hi allen,
Ik ben op zoek naar ( je raad het vast al) een doppenset voor wat kluswerk in-en-rondom het huis. Niet per definitie voor mijn auto nu (heb een lease, zal de baas niet denderend vinden) maar wel voor in de toekomst. En voor andere zaken zoals mijn fiets, of het sleutelen bij mijn pa.
Nu wil ik het wel graag in één keer goed doen, zonder mijn hele bankrekening te plunderen voor goed materiaal. Wat raden jullie mij aan? Ik zie berichten langskomen over aanbiedingen en handelaren met scherpe prijzen, maar ik weet niet waar/hoe ik die kan vinden. Of hebben jullie bepaalde webshops waar je Gedore blauw, Stahlwille e.d. kan halen? Of volstaat een goede set proxxon voor het merendeel van mijn wens?
Nogmaals, ik koop graag in één keer iets waar ik vervolgens nooit meer over na hoef te denken. Dus al jullie expertise is welkom!
Bedankt allen voor jullie tips! Ik zit inderdaad al op marktplaats te struinen, maar kom vooral losse doppen, ratels e.d. tegen. Dan zou ik zelf als het ware een set bij elkaar moeten zoeken. Wat overigens prima kan hoor, maar ik zit bij voorkeur naar een set te kijken incl. doos, zodat het ook weer makkelijk op te bergen is.
-
Ik heb deze Proxxon set 3 jaar geleden aangeschaft en bevalt mij uitstekend. Fijne ratel waar je veel kracht op kunt zetten en kwalitatief goed doppen.Vini-Vidi-Vici schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:08:
[...]
[...]
[...]
Ik kwam ook deze Proxxon set tegen:
https://www.amazon.nl/230...on&qid=1619690816&sr=8-34
Is dit meer dan voldoende voor gemiddeld gebruik? Ik zal niet denderend veel aan auto's sleutelen, maar op den duur zal ik wel regelmatig gebruik maken van zo'n set. OF toch een tweedehands Facom/Gedore/Stahlwille?
[ Voor 9% gewijzigd door trabant op 29-04-2021 13:18 ]
Ja Proxxon industrial is echt dikke prima voor de hobbyist en kost op de site van hbm ook relatief weinig.Vini-Vidi-Vici schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:08:
[...]
Is dit meer dan voldoende voor gemiddeld gebruik? Ik zal niet denderend veel aan auto's sleutelen, maar op den duur zal ik wel regelmatig gebruik maken van zo'n set. OF toch een tweedehands Facom/Gedore/Stahlwille?
Ik gok dat die twee sets van Gedore van verschillende lijnen komen. Ik weet niet hoe Gedore dat tegenwoordig doet, maar voor bv. momentsleutels hadden ze altijd een aantal verschillende lijnen van verschillende kwaliteiten. Het lijkt er sterk op dat ze dat ook doen voor de doppensets, tegenwoordig. De adviesprijzen van gedore zelf lopen ook behoorlijk uiteen: €189 voor de goedkope set, €737 voor de andere. Misschien andere staalsoorten, misschien andere bewerking van het staal. Mogelijk ook dat geen made in germany staat op de spullen in de goedkope set, wie zal het zeggen?Vini-Vidi-Vici schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:08:
Bedankt allen voor jullie tips! Ik zit inderdaad al op marktplaats te struinen, maar kom vooral losse doppen, ratels e.d. tegen. Dan zou ik zelf als het ware een set bij elkaar moeten zoeken. Wat overigens prima kan hoor, maar ik zit bij voorkeur naar een set te kijken incl. doos, zodat het ook weer makkelijk op te bergen is.
Als ik dan op internet kijk, zie ik nog steeds veel verschil in prijs voor (naar mijn idee) ongeveer dezelfde set.
Bijvoorbeeld deze twee van Gedore blauw:
https://www.amazon.nl/Ged...id=pla-766895424867&psc=1
https://www.prof-tools.nl/detail.asp?Lang=1&Prod=106391
Voor mij lijken ze redelijk identiek, maar verschillen wel 400 euro in prijs. Is de goedkopere set dan niet de Gedore Blauw, maar eigenlijk Carolus? Of zitten er bepaalde gereedschappen in de tweede set die zoveel duurder zijn?
Bij nader inzicht ziet die goedkopere 1/2" ratel set er toch wel iets anders uit. Dit is de mijne die overeen komt met de duurdere set:henkie196 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:48:
[...]
Ik gok dat die twee sets van Gedore van verschillende lijnen komen. Ik weet niet hoe Gedore dat tegenwoordig doet, maar voor bv. momentsleutels hadden ze altijd een aantal verschillende lijnen van verschillende kwaliteiten. Het lijkt er sterk op dat ze dat ook doen voor de doppensets, tegenwoordig. De adviesprijzen van gedore zelf lopen ook behoorlijk uiteen: €189 voor de goedkope set, €737 voor de andere. Misschien andere staalsoorten, misschien andere bewerking van het staal. Mogelijk ook dat geen made in germany staat op de spullen in de goedkope set, wie zal het zeggen?
![]() |
Vaak bu'j te bang!
Ja ik heb zo'n Proxxon ratel met een ronde kop, zo ééntje dus:henkie196 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:48:
Voor die Proxxon set heb ik vaak slechte verhalen gehoord over de ratels (maar kan ook goed gaan, gaande op @Meijeh's ervaring). De ratels in Deze Proxxon set zouden een stuk robuuster / betrouwbaarder moeten zijn.
Ik heb zelf een variant van de Hazet (5110-1CT met doorsteekkop, 10 - 60Nm) die je nu hebt besteld en dat is een prima momentsleutel die volgens het keuringsrapport over het hele bereik ruim binnen de opgeven nauwkeurigheid blijft. Ik gebruik hem voor alles dat < 50Nm aanhaalmoment heeft (voor daarboven heb ik een Hazet 5122-1CT met bereik 40 - 200). Met die combi is 99% van alle bouten en moeren in een auto wel afgedekt. Alleen wielasmoeren en soms de krukasbout hebben een hoger aanhaalmoment nodig dan ik met deze set haal.daantje_1 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:28:
Om nog even terug te komen op de momentsleutel; ik heb de Hazet 3/8 10-60nm maar aangeschaft via Amazon. Bij vrijwel alle andere merken (gedore red, proxxon, kraftwerk etc) scheelt het ongeveer 30 euro, dus dat is het geld ook niet. Bij al deze andere merken heb ik mijn twijfels over de betrouwbaarheid van de kalibraties en de origine van de sleutels.
Denk dat in de toekomst dan een 40-200nm voor grotere aanhaalmomenten mooi de ranges overlapt.
Wel zwak punt wel overigens dat ze hem leveren in een goedkope plastic verpakking.
Ik probeer zelf gebruik van adapters met momentsleutels zoveel mogelijk te voorkomen. Dat geeft alleen maar risico op meetafwijkingen.mr_petit schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:28:
heb je 3/8 doppen?
Adapters werken natuurlijk wel (ik gebruik ze ook veelvuldig), maar in de motorruimte is vaak weinig plek, en dan neemt een adapter soms teveel ruimte in.
Daarentegen zit je met dat moment ook soms nog in de range voor 1/4" doppen/inbussen etc. Om van 1/2 naar 1/4 te gaan moet je vaak 2 adapters gebruiken denk ik. Dan is 3/8 handiger.
Die versie staat ook bekend als niet de beste ratel... De asymmetrische van Proxxon is een stuk beter en in de praktijk ook sterker.DaWaN schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:11:
[...]
Ja ik heb zo'n Proxxon ratel met een ronde kop, zo ééntje dus:
[Afbeelding]
Die van mij heeft al heel veel speling en voelt niet bepaald degelijk meer aan. Ik gebruik hem nu alleen nog maar voor de fiets en rond het huis, maar die ratels zou ik nooit aanbevelen.
[ Voor 12% gewijzigd door deepbass909 op 03-05-2021 11:57 ]
Kan een overweging zijn bij insteekkoppen. Aan de andere kant moet je dan wel mogelijk iedere keer je ingestelde koppel herberekenen.trabant schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:48:
Bij momentsleutels met insteekgereedschap kan het interessant zijn de verschillende merken ratelkoppen te vergelijken.
Zo kan volgens fabrieksopgave bij een ½" 14x18 'ratelkop met L-R-palletje' de Hazet 6404-1 300Nm hebben, tegen de 200Nm van de Stahlwille 725/20.
Bij de 'ronde kop' (Hazet 6401 en Stahlwille 735/20) is het allebei 300Nm.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq