Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 44 ... 59 Laatste
Acties:
  • 513.403 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

thijsco19 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:46:
[...]

Ja. Je duwt het materiaal een klein beetje weg richting het gat waardoor de pen er niet meer uit kan.

Eigenlijk wil je een spanstift gebruiken, zo een die vinzz linkt.
Als je het gat precies kan opmeten kan ik wel kijken of ik er 1 hen liggen op werk. Kan ik zo opsturen.
Inmiddels heb ik de spanstiften binnen en is de koppeling weer hersteld. Tenminste voor nu, tijd zal het leren of deze spanstift het overleefd.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

In het kader "dit had ik veel eerder moeten kopen":
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71n56i9W7HL._AC_SY355_.jpg

Een universele set tools om pinnen uit stekkers te halen.

Voor zo'n €30 op Aliexpress besteld (na verschillende super goedkope setjes te hebben geprobeerd) en vooral de tool om ronde pinnen te verwijderen is een ware zege. Met deze tools komen ze met vrijwel geen moeite en onbeschadigd uit de stekkerhulzen _/-\o_

Ik ga aan deze set nog heel veel plezier beleven als ik op de sloop kabelbomen uit elkaar aan het trekken ben en de kabelboom van m'n cabrio ga upgraden met nieuwe opties.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantje_1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-02 18:18
Iemand tips voor mij ? Ik wil het onderhoud, en bv vervangen van remblokken / schijven van mijn polo 1.4 TDI zelf gaan doen. Ik zat te denken om een complete doppenset te kopen zoals: https://www.amazon.de/GED...l-Ratschen/dp/B07BPYQMXH/ Iemand hier goede ervaringen mee of evt andere tips ? Daarnaast een momentsleutel om alles correct op moment te draaien.

Daarnaast dacht ik aan bijvoorbeeld oprijbokken om makkelijk onder de auto te kunnen werken. Of wellicht een garagekrik met assteunen toch beter, dan kan ik ook de wielen eraf halen. Wat zou jullie voorkeur zijn ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@daantje_1 Zoals al vaker in dit topic benoemd, Gedore Red is in principe een prima set, zeker voor de thuissleutelaar die niet al te grote klussen doet of heel veel sleutelt.

Voor een momentsleutel zou ik ook vooral niet te duur gaan voor het doel waarvoor jij het wil gaan gebruiken. In die toepassing is het niet noodzakelijk dat het heel nauwkeurig vastgezet wordt, maar meer de zekerheid dat het voldoende vast zit, maar niet te vast. 5% afwijking is daarbij geen probleem en dat halen de goedkoopste sleutels nog wel. Pas als je bijv. de cilinderkop of lagerschalen los wilt gaan halen gaat nauwkeurigheid echt een rol spelen. Maar dan zit je wel in het gevorderde stadium van sleutelen en voldoet je Gedore Red ook niet meer als enige set ;)

Wat betreft oprijbokken of krik, dat is eigenlijk niet te vergelijken. Oprijbokken zijn snel en makkelijk om onder de auto te werken, maar je kan dan de wielen er niet vanaf halen. Een wielenwissel of aan je remmen werken kan met oprijbokken dus niet.
Krik en assteunen geven meer vrijheid, maar kosten meer geld en tijd om op te zetten.

Persoonlijk raad ik je aan om gelijk een wat betere krik kopen (budget €100 tot € 150) en goede assteunen. Je kan beter geen inklapbare kopen, die zijn aanzienlijk minder stabiel, maar beter zijn versies met een vierkante basis en gietijzeren steun, zoals dit soort:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/312Km6B4Jyo4/732x1200.jpg

Ik heb mijn cabrio inmiddels bijna een jaar op dergelijke steunen in de garage staan:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/899/27177916018_1354e801f0_b.jpg
op de hoogste stand en stap met een gerust hart de auto in of ga er onder liggen.

Op de achtergrond zie je nog goedkope inklapbare assteunen. Die gebruik ik alleen om bijv. een uitlaat tijdelijk te ondersteunen, maar niet om de auto op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:11
daantje_1 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 23:21:
Iemand tips voor mij ? Ik wil het onderhoud, en bv vervangen van remblokken / schijven van mijn polo 1.4 TDI zelf gaan doen. Ik zat te denken om een complete doppenset te kopen zoals: https://www.amazon.de/GED...l-Ratschen/dp/B07BPYQMXH/ Iemand hier goede ervaringen mee of evt andere tips ? Daarnaast een momentsleutel om alles correct op moment te draaien.

Daarnaast dacht ik aan bijvoorbeeld oprijbokken om makkelijk onder de auto te kunnen werken. Of wellicht een garagekrik met assteunen toch beter, dan kan ik ook de wielen eraf halen. Wat zou jullie voorkeur zijn ?
Mocht je nog oprijbokken willen hebben, ik heb hier nog een setje liggen die ik niet meer gebruik. Mag je ophalen voor 25 euro (amersfoort). Zijn zwaar zat voor een polo. Ik heb er zelf mazda 626, volvo v70 enz op gehad.
Zoals aangegeven heb je er niks aan met remblokken vervangen, maar met een stuk uitlaat wisselen of olie verversen is het heerlijk om dan een beetje ruimte te hebben :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
daantje_1 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 23:21:

Voor dat geld zo'n uitgebreide set, het zal best werken, alleen de vraag is hoe lang. Vergelijkbaar met Aldi, Lidl, goedkopere Mannesmann sets, gok ik.

Voor je genoemde werk, zou ik in ieder geval even controleren of er ook een inbus 7 dop tussen zit op in ieder geval 3/8" of 1/2" voor het wisselen van de remblokken. Ik kan het even niet gevonden krijgen wat er nu precies allemaal tussen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:19
henkie196 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:18:
[...]

Voor dat geld zo'n uitgebreide set, het zal best werken, alleen de vraag is hoe lang. Vergelijkbaar met Aldi, Lidl, goedkopere Mannesmann sets, gok ik.

Voor je genoemde werk, zou ik in ieder geval even controleren of er ook een inbus 7 dop tussen zit op in ieder geval 3/8" of 1/2" voor het wisselen van de remblokken. Ik kan het even niet gevonden krijgen wat er nu precies allemaal tussen zit.
Gedore-Red (voorheen Carolus) is echt wel beter dan Aldi-Lidl. Eerder vergelijkbaar met Mannesmann Premium (blue) dan met Mannesmann Greenline.
Het is dan wel de budgetlijn van Gedore, maar Gedore gaat echt niet zijn naam te grabbel gooien met ècht budgetgereedschap.

Bij normaal, hobbymatig gebruik ga je daar gewoon heel veel plezier van hebben, en gaat dit gewoon heel lang mee (zelf al 22 jaar een Mannesmann Greenline doppensetje in gebruik).

Zelf heb ik trouwens onlangs een mooi doppensetje van Wera gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLUI_z0k6CB7nISYflZZqAQReY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FodjoLPsAwnkyJiLeBIPRdil.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HC5_qpsuzWxAsgikBO4s1BhZis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMsZtzGrLATvYicoAasGdFvM.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is duidelijk andere kwaliteit dan Mannesmann en Gedore-Red en consorten. Maar dan kost zo'n setje ook bijna net zoveel als die hele set hierboven. (€75,- + 2*€5,- voor de losse dopjes).
Wel losse dopjes 11 en 14 erbij, omdat ik o.a. een Japanse motor heb (waar 14 veelgebruikt is).

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Recentelijk had een Autobild een vergelijking van wat autogereedschaps koffers:

https://www.autobild.de/a...gkoffer-test-8602075.html

Met verrassende resultaten. Goedkoop is niet per se slecht, en duur is niet per se goed.
Kan wel, maar hoeft niet.

Darauf hätte ich nicht gewettet: Obwohl wir die Grenzen der Norm bewusst überschritten haben, gab es relativ wenig Bruch. Nur drei Knarren gaben vor Erreichen der geforderten 512 Nm auf, nur eine davon mit einem großen Knall. Und: Gutes Werkzeug für Preisbewusste gibt es manchmal schon für 30 Euro. Echte Liebhaber werden sich damit aber nicht zufriedengeben, sie vermissen daran den samtigen Lauf einer Hazet-Knarre oder die zahlreichen Verstellmöglichkeiten eines Wera Zyklop. Der Markt bedient beide.

bij de duurste Stahlwille set brak de ratel notabene!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:53
Op Marktplaats koop je ook nette weinig gebruikte doppensets van A-merken (Hazet/Gedore/Facom/Heyco/
Wera/Unior/Stahlwille) voor niet al te veel geld. Ik heb afgelopen weekend mijn Facom doppenset weer verkocht (was hem dezelfde dag nog kwijt) en via Marktplaats een nieuwe Gedore ratel + inbusdoppenset voor teruggekocht.

Voor een complete set (inbus, doppen, kleine + grote ratel etc.) ben je wel iets meer kwijt dan die €99, maar daar heb je wel plezier van. Of je het nodig bent voor 1x per jaar wat onderhoud; ik verwacht van niet en anders kun je de ratel/specifieke doppen altijd nog los kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYC69LLLdfhTV8Zsx6BUQ38nZEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7GUOqw0feBtWuWJezFlNRzx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:51:
Gedore-Red (voorheen Carolus) is echt wel beter dan Aldi-Lidl. Eerder vergelijkbaar met Mannesmann Premium (blue) dan met Mannesmann Greenline.
Het is dan wel de budgetlijn van Gedore, maar Gedore gaat echt niet zijn naam te grabbel gooien met ècht budgetgereedschap.

Bij normaal, hobbymatig gebruik ga je daar gewoon heel veel plezier van hebben, en gaat dit gewoon heel lang mee (zelf al 22 jaar een Mannesmann Greenline doppensetje in gebruik).

Zelf heb ik trouwens onlangs een mooi doppensetje van Wera gekocht:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is duidelijk andere kwaliteit dan Mannesmann en Gedore-Red en consorten. Maar dan kost zo'n setje ook bijna net zoveel als die hele set hierboven. (€75,- + 2*€5,- voor de losse dopjes).
Wel losse dopjes 11 en 14 erbij, omdat ik o.a. een Japanse motor heb (waar 14 veelgebruikt is).
Ik zou niet persé willen zeggen dat alles van Gedore Red op hetzelfde niveau ligt. Of dat Gedore z'n naam niet zomaar te grabbel gooit. Ik ga gewoon even uit van de prijs van die set en hoeveel erin zit, en leg de set op basis daarvan gelijk met de sets van de genoemde 'merken'. En ervaringen met dat soort sets zijn regelmatig wisselend. Voor sommigen is het jarenlang in orde, anderen slopen meerdere doppen en/of ratels.

Kan natuurlijk ook gebruik zijn, maar er lijkt ook wat wisselende kwaliteit in te zitten.

Over Gedore en namen, ze hebben ook wel eens een grote bitset onder Gedore blauw verkocht, maar was gewoon chinese prul qua kwaliteit. Of een hamer die ze zowel als Gedore als Carolus verkochten, met een 2x zo hoge prijs voor de Gedore versie, maar waarvan de kwaliteit gelijk lag. En eerlijk gezegd zou ik zelfs de Carolus versie overpriced vinden, als ik dat vergelijk met wat Picard of Peddinghaus in dat prijssegment aanbieden.

Met Hazet heb ik persoonlijk wat wisselende ervaringen. Bij Hazet zou ik er basically vanuit gaan dat als er geen made in Germany op staat, dat het dan brol is. Ik heb meerdere dingen van Hazet die gewoon erg gauw kapot zijn gegaan.
ehtweak schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:01:

Met verrassende resultaten. Goedkoop is niet per se slecht, en duur is niet per se goed.

Darauf hätte ich nicht gewettet: Obwohl wir die Grenzen der Norm bewusst überschritten haben, gab es relativ wenig Bruch. Nur drei Knarren gaben vor Erreichen der geforderten 512 Nm auf, nur eine davon mit einem großen Knall. Und: Gutes Werkzeug für Preisbewusste gibt es manchmal schon für 30 Euro. Echte Liebhaber werden sich damit aber nicht zufriedengeben, sie vermissen daran den samtigen Lauf einer Hazet-Knarre oder die zahlreichen Verstellmöglichkeiten eines Wera Zyklop. Der Markt bedient beide.

Dat lijkt gewoon een breuk test? Kan interessant zijn, maar zegt mij niet zoveel over de kwaliteit. Je zou niet denken dat een Stahlwille ratel zomaar kapot draait, maar ze zeggen er ook niet bij met hoeveel belasting het gebroken is. Of tot welke belasting ze dat ding aandraaiden (nou ja, kennelijk niet gemeten, of niet nauwkeurig, als ik het verhaal lees, maar toch op sommige plekken wel een koppel genoemd).

Die Proxxon ratel doet het in de test kennelijk goed, terwijl dat type ratel van Proxxon juist notoir is om hoe vaak ze kapot gaan.

Qua uitkomst van de test zou ik het ongeveer op niveau consumentenbond leggen :X
Ypuh schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:07:
Op Marktplaats koop je ook nette weinig gebruikte doppensets van A-merken (Hazet/Gedore/Facom/Heyco/
Wera/Unior/Stahlwille) voor niet al te veel geld. Ik heb afgelopen weekend mijn Facom doppenset weer verkocht (was hem dezelfde dag nog kwijt, dat wel) en via Marktplaats een nieuwe Gedore ratel + inbusdoppenset voor teruggekocht.

Voor een complete set (inbus, doppen, kleine + grote ratel etc.) ben je wel iets meer kwijt dan die €99, maar daar heb je wel plezier van. Of je het nodig bent voor 1x per jaar wat onderhoud; ik verwacht van niet en anders kun je de ratel/specifieke doppen altijd nog los kopen.

[Afbeelding]
Ben wel benieuwd waarom je die Facom doppenset hebt verkocht? Lijkt verder niet echt overlap te hebben met de Gedore inbusdoppen set?

[ Voor 12% gewijzigd door henkie196 op 25-01-2021 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

ehtweak schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:01:

Ik heb die test alleen even doorgescand, maar echt representatief kan ik hem niet echt noemen :X Ze hebben o.a. getest bij hoeveel kracht de ratel het begaf. Als ik dan waarden zie die richting 500Nm gaan, dan is de enige conclusie die ik kan trekken dat ze ver voorbij het werkbereik zijn gegaan voor deze brak (werkbereik is niet gelijk aan de opgevoerde DIN-norm!) en de waarde waarop de ratel brak dus niet meer relevant is. 1/2" is in de regel namelijk tot 200Nm, daarboven moet je echt over gaan stappen op of 3/4" of extra lange wringijzers die gemaakt zijn om de extra krachten aan te kunnen.

Het is ook een vrij simpel rekensommetje, 470 Nm van die KS-Tools is 47kg trekkracht op een arm van 1 meter. Aangezien een ratel gemiddeld maar 30cm lang is, moet je met 157 kg aan de ratel gaan trekken om hem te breken. Dus leuk dat ze zeggen dat de reden van breuk veel rubber, weinig metaal is, maar vrijwel niemand gaat die bijna 160kg trekkracht op een ratel kunnen uitoefenen, zonder buizen e.d. erop te gaan zetten. En dan ben je sowieso al buiten het werkbereik van een ratel bezig.
Daarnaast is de hoeveel uitgeoefende kracht zo groot dat je eerder andere zaken gaat slopen.

Waar ze bovendien volledig aan voorbij gaan (en wat je ook niet makkelijk kan testen in zo'n setting) is de levensduur van het gereedschap. De test zegt niks over hoe de pasvorm van een dop is na langdurig gebruik, hoe goed de chroomlaag zich over tijd houd, of de dop breekt als je hem met een slagmoersleutel gebruikt, etc. Ik zou persoonlijk niet teveel waarde hechten aan die test.

Zoals @henkie196 ook al zegt, de geteste Proxxon ratel is bijv. notoir. Het ratelmechaniek loopt relatief snel stuk bij die ratels. In eerste instantie doen ze het prima, maar dat doet vaak zelfs het goedkoopste setje nog wel. Belangrijk is of het na 2 jaar in een vochtige garage ook nog steeds goed werkt.
Van de a-symmetrische ratel van Proxxon kan ik volmondig zeggen dat die na 10 jaar redelijk veel gebruik nog steeds prima werkt (ik alle 3 de maten die ze hebben). Maar de kwaliteit van de chroomlaag is maar matig op z'n best.

Wat je ook niet moet onderschatten, en waar in mijn ervaring bij goedkope sets het ook nog weleens mis gaat, is de pasvorm tussen de vierkante kop van de ratel en de dop. Een goede set is de pasvorm strak (weinig speling), maar als je de ontgrendelknop indrukt, moet de dop er bijna vanzelf afvallen. Bij goedkope sets werkt of dat mechaniek niet goed of zit er teveel speling tussen beiden. En hoe meer speling, hoe lastiger het wordt kracht over te brengen.
Ook de speling in het ratelmechaniek speelt een grote rol. Hoever moet je het handvat bewegen voor je weer grip krijgt. Bij sommige merken is die afstand zo groot dat je de ratel amper nog in bijv. een motorruimte kan gebruiken, waar je vrijwel altijd te maken hebt met beperkte ruimte.

Voor gebruik op de auto-sloop heb ik een Mannesmann Greenline trolley, vooral omdat ik daarmee bijna alles in één koffer mee kan nemen en er onderin ruimte is voor een accuboor en accuslagmoersleutel. Maar die heb ik wel aan moeten vullen met 16mm en 18mm doppen en sleutels en 7mm inbus, want die ontbraken. Het spul werkt redelijk goed en voelt in eerste instantie solide aan. Maar als je het gebruikt merk je snel genoeg dat het minder nauwkeurig is dan bijv. mijn Proxxon sets, die een prijsklasse hoger zitten.

@henkie196 Hamers vind ik een moeilijke om zomaar een hard oordeel over te kunnen geven. Het geheim bij hamers zit vaak in de warmtebehandeling en staalsamenstelling, iets wat je niet op het blote oog kan zien en vaak ook niet eens direct merkt. Identiek ogende hamers kunnen anders reageren in verschillende omstandigheden. Er zijn inmiddels genoeg stress-testen te vinden van hamers (en bijlen waar hetzelfde bij geldt) waarbij je echt duidelijk verschillende prestaties ziet bij op het oog identieke hamers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:53
henkie196 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:10:
[...]

Ben wel benieuwd waarom je die Facom doppenset hebt verkocht? Lijkt verder niet echt overlap te hebben met de Gedore inbusdoppen set?
Ik sleutel veelal aan racefietsen, mountainbikes en soms een motor. In de meeste gevallen gebruik ik daarvoor 2.5 t/m 14mm en veelal t/m zo'n 8Nm, waarbij ik eigenlijk aan 1/4" voldoende heb. Er zijn een paar onderdelen waarbij ik speciaal 1/2" gereedschap nodig ben (bijv. zoiets), of een 6mm/8mm inbus wat op 40-60 Nm vast moet. Daar wou ik graag een goede ratel voor die los al zo'n €50-60 kosten, dus het idee was toen om voor een paar tientjes meer een volledige doppenset aan te schaffen. Prachtige set van Facom, maar ik had de ratel los in de gereedschapskist liggen en de doppen in die 3 maanden niet gebruikt. De 6mm/8mm inbussen die op (voor mijn gebruik) hoog moment vastzitten moest ik daardoor nog steeds met een L-sleutel doen.

Lang verhaal kort op de Facom set nog 4 tientjes winst gemaakt en de Gedore ratel + inbusset voor €95 nieuw teruggekocht. Nu heb ik ook al mijn handgereedschap in één grote koffer. Al is die met 20kg inmiddels loodzwaar, ik kan hem nog vrij makkelijk achterin de auto kwijt (misschien 2-3x per jaar).

Om een idee te geven wat er ongeveer in zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBg4UTtiw8GlWrRiJNg6qD1eoto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9DSiz3v42TKdWcr34fltLl2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:54:
@henkie196 Hamers vind ik een moeilijke om zomaar een hard oordeel over te kunnen geven. Het geheim bij hamers zit vaak in de warmtebehandeling en staalsamenstelling, iets wat je niet op het blote oog kan zien en vaak ook niet eens direct merkt. Identiek ogende hamers kunnen anders reageren in verschillende omstandigheden. Er zijn inmiddels genoeg stress-testen te vinden van hamers (en bijlen waar hetzelfde bij geldt) waarbij je echt duidelijk verschillende prestaties ziet bij op het oog identieke hamers.
Je hebt gelijk, kan een nabewerking zijn. Kan ook zijn dat ze uit dezelfde fabriek komen rollen, en dat de kwalitatief betere het ene label krijgen, en de rest het andere label. Feit blijft dat die hamer met minder gebruik aanzienlijk meer gebruikt eruit ziet dan m'n Picard of Peddinghaus hamers.
Ypuh schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:15:
Ik sleutel veelal aan racefietsen, mountainbikes en soms een motor. In de meeste gevallen gebruik ik daarvoor 2.5 t/m 14mm en veelal t/m zo'n 8Nm, waarbij ik eigenlijk aan 1/4" voldoende heb. Er zijn een paar onderdelen waarbij ik speciaal 1/2" gereedschap nodig ben (bijv. zoiets), of een 6mm/8mm inbus wat op 40-60 Nm vast moet. Daar wou ik graag een goede ratel voor die los al zo'n €50-60 kosten, dus het idee was toen om voor een paar tientjes meer een volledige doppenset aan te schaffen. Prachtige set van Facom, maar ik had de ratel los in de gereedschapskist liggen en de doppen in die 3 maanden niet gebruikt. De 6mm/8mm inbussen die op (voor mijn gebruik) hoog moment vastzitten moest ik daardoor nog steeds met een L-sleutel doen.

Lang verhaal kort op de Facom set nog 4 tientjes winst gemaakt en de Gedore ratel + inbusset voor €95 nieuw teruggekocht. Nu heb ik ook al mijn handgereedschap in één grote koffer. Al is die met 20kg inmiddels loodzwaar, ik kan hem nog vrij makkelijk achterin de auto kwijt (misschien 2-3x per jaar).

Om een idee te geven wat er ongeveer in zit:
[Afbeelding]
Ok, begrijpelijk dan, het klonk alsof je het ene voor het andere uitwisselde, maar het had net zo goed naast elkaar kunnen bestaan ;) Zou persoonlijk de Facom gewoon gehouden hebben, komt vast nog wel een keer van pas, al was het alleen maar om later een keer de winterbanden onder je auto te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:20

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb zojuist een 'Makita' 18V slagmoersleutel besteld bij ome Ali. Ik had een elektrische slagmoersleutel van de Lidl (bedraad, van Parkside) met volgens de specs 340Nm koppel, of dat echt zo is betwijfel ik.. :P Ik gebruikte die voornamelijk voor wielenwissels e.d., maar zo'n ding met snoer is niet echt handig (en al helemaal niet als ik 2 5Ah Makita accu's heb liggen :P).
De reviews zijn allemaal best positief, het is geen Makita natuurlijk qua specs, maar voor de wielenwissels e.d. schijnt het ding prima te voldoen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Dat er nog steeds lui zijn die dit soort dingen bij de Chinees bestellen vind ik fascinerend. Kopen jullie ook gereedschap van HBM zonder blikken of blozen?

Het is jammer voor je euro's, maar ook nog eens voor het milieu. Die troep zorgt voor tonnen uitstoot aan vervoer en moet over een paar maanden ook weer door de afvalverwerking... Zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 16:04
Verstekbakker schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:15:
Dat er nog steeds lui zijn die dit soort dingen bij de Chinees bestellen vind ik fascinerend. Kopen jullie ook gereedschap van HBM zonder blikken of blozen?

Het is jammer voor je euro's, maar ook nog eens voor het milieu. Die troep zorgt voor tonnen uitstoot aan vervoer en moet over een paar maanden ook weer door de afvalverwerking... Zonde.
`
Ja hoor ik bestel nog wel eens wat bij de chinees en heel soms bij hbm, maar dat zijn vaak het soort gereedschap dat ik 1 keer per jaar of 2 jaar nodig heb, of gereedschap wat mijn professionele leverancier ook uit china haalt maar voor een factor 4 aan mij verkoopt. Niet cruciaal weinig gebruikt gereedschap zeg maar. De doppen en sleutels e.d. zijn allemaal facom e.d. of "erfstukken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Verstekbakker schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:15:

Ja hoor, ik koop ook spul bij HBM (wat simpeler/grover spul; werkplaatsinrichting spul en een krik/assteunen ofzo).
Hoezo is het jammer voor mijn euro's? Waar ik het voor ga gebruiken voldoet het prima (wielenwissel, een keer een vliegwielmoer van een motor/brommer losdraaien of een bout van de wielophanging). Waarom zou ik dan een Makita die 5x zoveel kost kopen? Met de frequentie waarin ik het ding ga gebruiken doe ik er wss mijn hele leven mee.

En trouwens, iets met pot verwijt de ketel... Zo te lezen heb jij ook een Chinese acculader (dat is wel het laatste wat ik zou kopen via Aliexpress!) en Chinees OBD2/uitleesspul gekocht. Dus ik snap je bericht niet helemaal :X

[ Voor 29% gewijzigd door -tom-562 op 03-02-2021 12:01 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
HBM is waarschijnlijk nog slechter dan de Chinees. Neem een Parkside met een accu voor je wielen. Mijn acculader is van de Lidl.

Mijn China escapades zijn een bewijs van waarom je het niet moet doen kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 15:44

4x2

lộn xộn quá

-tom-562 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:14:
Ik heb zojuist een 'Makita' 18V slagmoersleutel besteld bij ome Ali. Ik had een elektrische slagmoersleutel van de Lidl (bedraad, van Parkside) met volgens de specs 340Nm koppel, of dat echt zo is betwijfel ik.. :P Ik gebruikte die voornamelijk voor wielenwissels e.d., maar zo'n ding met snoer is niet echt handig (en al helemaal niet als ik 2 5Ah Makita accu's heb liggen :P).
De reviews zijn allemaal best positief, het is geen Makita natuurlijk qua specs, maar voor de wielenwissels e.d. schijnt het ding prima te voldoen.
Heb m ook sinds een paar weken, ding werkt prima, nee, geen 340Nm, maar genoeg om best wat auto/motor klusjes te doen en je pakt m gewoon veel sneller dan een luchtsleutel.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Huh? HBM is gewoon 99.9% hetzelfde spul wat je ook zelf uit China kan halen. Het grote voordeel van HBM is dat je het morgen hebt, ipv over 2-8 weken, en dat voor een prijs die meestal niet heel veel hoger is, soms zelfs lager.
Beter dan bedrijven die pretenderen dat ze topkwaliteit verkopen omdat ze de prijs x5 doen.

Qua levensduur/kwaliteit moet je inderdaad zelf beoordelen of het geschikt is voor je beoogde gebruik. Dat geld voor alle gereedschappen, van goedkoop tot duur. Daarom zijn er mensen die die dingen reviewen. Daarom is er dit topic.

Die clone-makita was ik op youtube ook al tegengekomen, kwam overwegend positief uit de test. Nee, het is geen Makita van 250 euro, maar voor de thuisgebruiker doet ie het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Verstekbakker schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:40:
HBM is waarschijnlijk nog slechter dan de Chinees. Neem een Parkside met een accu voor je wielen. Mijn acculader is van de Lidl.

Ik heb hier 2 18V Makita accu's voor m'n bosmaaier en mijn heggenschaar (van Makita) liggen, daar komt binnenkort nog een accu/klopboormachine bij van Makita. Dus nee, dat wordt gewoon een bami makita.
Of HBM daadwerkelijk slechter is betwijfel ik (het is ook allemaal Chinees met een HBM label). Voordeel is dat je iig wel 2 jaar garantie hebt in principe.
4x2 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:49:
[...]

Heb m ook sinds een paar weken, ding werkt prima, nee, geen 340Nm, maar genoeg om best wat auto/motor klusjes te doen en je pakt m gewoon veel sneller dan een luchtsleutel.
Op 1 van mijn favoriete Youtubekanalen (Project Farm) hadden ze zo'n apparaat getest. Het ding zou ongeveer 150/160Nm leveren. Prima zat dus :P
AlexanderB schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:56:
Huh? HBM is gewoon 99.9% hetzelfde spul wat je ook zelf uit China kan halen. Het grote voordeel van HBM is dat je het morgen hebt, ipv over 2-8 weken, en dat voor een prijs die meestal niet heel veel hoger is, soms zelfs lager.
Beter dan bedrijven die pretenderen dat ze topkwaliteit verkopen omdat ze de prijs x5 doen.

Qua levensduur/kwaliteit moet je inderdaad zelf beoordelen of het geschikt is voor je beoogde gebruik. Dat geld voor alle gereedschappen, van goedkoop tot duur. Daarom zijn er mensen die die dingen reviewen. Daarom is er dit topic.

Die clone-makita was ik op youtube ook al tegengekomen, kwam overwegend positief uit de test. Nee, het is geen Makita van 250 euro, maar voor de thuisgebruiker doet ie het prima.
Ach, zo'n grote bekende car detailer (gespecialiseerd in fabrieksnieuw maken, die ook actief is op social media/youtube) haalt het spul gewoon uit China en verkoopt het letterlijk voor het 3/4/5x zoveel :P Goeie handel opzich, maar niet heel netjes

[ Voor 33% gewijzigd door -tom-562 op 03-02-2021 12:58 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik vergeet steeds dat de kinderen hier niet geïnteresseerd zijn in echte ervaringsdeskundigen. Never mind, ik ben weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 15:44

4x2

lộn xộn quá

HBM werkt opzich ook prima, ja, het is goedkoop, maar ik heb ook genoeg dingen van ze die het al jaren prima doen, beetje hit & miss, zelfde idee als de Cranenbroek.

Totale rotzooi is dan weer de LIDL accuslijptol die ik had, kwam nog niet door een plastic plaat in, werd loeiheet en deed het ongeveer 2 minuten tot de accu leeg was.
Heb m maar gewoon weggeflikkerd (geen zin om terug te rijden), nu heb ik een Makitanie slijptol en die doet het eigenlijk prima.
Mijn ervaringen met parkside gereedschap zijn eigenlijk vele malen slechter dan die van HBM/Ali/Cranenbroek, zelfs de waterpas kreeg het voor elkaar om zn bubbeltje te splitsen...

De zalm smaakt dan wel weer prima.
Verstekbakker schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:00:
Ik vergeet steeds dat de kinderen hier niet geïnteresseerd zijn in echte ervaringsdeskundigen. Never mind, ik ben weer weg.
Terug naar je ivoren toren ? :O

[ Voor 16% gewijzigd door 4x2 op 03-02-2021 13:01 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Neuh, ik heb al genoeg gereedschap dat het wel blijft doen. De adviezen hier heb ik niet meer nodig, ik kwam meestal alleen even kijken of ik iemand kon helpen. Daar heb ik nu geen zin meer in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Oh, ik dacht dat je weg was.

Lopen zeiken op 'de chinees', en er compleet aan voorbij gaan dat praktisch de hele wereldproductie daar vandaan komt tegenwoordig. En dat ze prima qualiteit kunnen leveren, als je er voor betaalt.

En dan nog eens lekker op de man :')

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/97KMKcX.gif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ok boomer :')
Wat is jou ervaring dan met de desbetreffende brushless bami makita slagschroevendraaier?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

HBM is voor een grootdeel rebatched "Chinees", op Aliexpress kom ik met enige regelmaat dezelfde gereedschappen tegen als die HBM verkoopt en spul dat ik 1:1 heb kunnen vergelijken, onderbouwd ook dat het gewoon gelijk is. Nee, een open ringsleutel van HBM is echt niet te vergelijken met een Gedore, maar een Gedore kost dan ook meer per sleutel dan een hele set van HBM kost.

Ik kan over Parkside en Lidl ook genoeg ervaringen delen waardoor je dat ook nooit meer zou kopen. Al mijn Parkside spul was binnen een paar jaar kapot of is zo zwak dat het werkelijk onbruikbaar is.
Wat is volgens jou een ervaringsdeskundige dan? Klein stukje cv's van enkele gebruikers die hier reageerden:
@4x2 heeft meerdere circuitauto's (waaronder een BMW met Toyota V8) opgebouwd en rijdt daar regelmatig mee op de ring
@AlexanderB Heeft een 16v motor uit een Saxo in een AX geswapped
@deepbass909 Ikzelf ben bezig met een volledige restauratie van een BMW E36

We hebben allemaal vergelijkbare ervaringen, HBM en Chinees zijn een beetje hit-en-miss maar vergelijkbaar met "officiële" merken als Laser en BGS en in sommige gevallen zelfs de goedkope lijnen van grote A-merken.

Niemand zal claimen dat HBM of Chinees gelijk is aan de A-merken, maar zolang je weet wat je koopt is er weinig mis mee. Mijn cabrio staat al ruim een jaar op 4 as-steunen van HBM en ik ga zonder enige twijfel onder die auto liggen om eraan te werken. Daarnaast heeft HBM ook echt wel goed spul. Ik heb van HBM een pers om aandrijfassen uit de naaf te kunnen persen. Dat ding was in staat een as uit een naaf te persen, terwijl een 10 ton's hydraulische pers het niet redde!

Dit topic is bedoeld om ervaringen te delen, tips te geven en starters te helpen met het vinden van gereedschap dat aansluit bij ervaring en behoefte.
Verstekbakker schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:06:
Neuh, ik heb al genoeg gereedschap dat het wel blijft doen. De adviezen hier heb ik niet meer nodig, ik kwam meestal alleen even kijken of ik iemand kon helpen. Daar heb ik nu geen zin meer in.
Adviezen geven is prima, op voorhand afkraken op basis van ongefundeerde meningen niet. Andere gebruikers afkraken dat ze geen kennis en ervaring zouden hebben is al helemaal not-done.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

en nog 7 andere motorswaps, een elektrische formula auto, en nog vele vele andere projecten, maar wie houd 't bij. :)

Ben momenteel op zoek naar een opbergoplossing voor m'n (minder vaak gebruikte) gereedschappen, maar met de lockdown lijkt het er op dat ik nog tot half maart moet wachten voor ik weer in een winkel terecht kan. Want als er iets is wat ik niet sight-unseen wil kopen is het wel lades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@AlexanderB
Ik wist dat je wel meer had gedaan ;) die AX was de enige die ik even snel kom checken

Je bent op zoek naar iets van een ladekast? Ik zit daar ook al een tijdje naar te kijken. Ik heb sinds een paar jaar professionele stalen stellingen in de garage, die nogal uitpuilen:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7890/46150770695_62ab6f93f2_b.jpg
(inmiddels is hij wel iets netter).

De kleine ladekastjes zijn bestekcassettes van de kringloop waarin los spul ligt, maar het materiaal kan niet lekker tegen het vocht in de garage.

Ik ben zelf al een tijdje aan het kijken naar deze opzetkast van HBM:
Afbeeldingslocatie: https://bcdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-034-43.jpg-1920x1080-6793d37c8d.jpg

Ook het Küper spul (wat de Hornbach o.a. verkoopt) ziet er over het algemeen erg netjes uit. Lastige is alleen dat ook goedkope lades nieuw goed voelen (of dure even gammel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb die ladekast ook. Voornamelijk voor enkelstuks los gereedschap (griptang, oliefiltertang, wringijzer etc.) wat ik niet heel vaak gebruik. Op zich een prima kastje, maar ik vond hem redelijk prijzig, tijdens Black Friday afgelopen jaar was die afgeprijsd (ik heb hem een jaar geleden gekocht, dus 3 maanden na Black Friday toen).
Voor mij voldoet het prima.

Voor die stellingkasten, ik had eerst ook zo'n stellingkast. Ideaal is het niet (spul dondert er vanaf, of je loopt er tegenaan etc.). Ik heb toen uiteindelijk via marktplaats zo'n stalen archiefkast met roldeuren gekocht. Dat is echt ideaal. Als je die dicht doet ziet je werkplaats/garage er meteen een stuk netter uit :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Heb nu inderdaad ook stellingkasten, en een losse stapel tools die steeds in de weg ligt. Stuk of 4 van die kruizinga (supermarkt, je kent ze wel) kratten vol.

Die HBM opzetkast (en alle andere kasten en wagens van HBM) had ik ook naar zitten kijken, maar dat wordt relatief duur voor wat ik er mee wil.

Mijn huidige plan is/was om 4 stuks Ikea Helmer (stalen bureauladeblokken) te nemen en 2 hoog 2 breed aan elkaar te schroeven, stalen frame met 4 zwenkwielen dr onder, redelijke balans tussen stevig en goedkoop en behoorlijk intern volume.
Kogellager lades enzo heb ik allemaal niet echt nodig voor gereedschap wat in 1 of 2x per jaar gebruik, en de lades van dat ikea blok werken prima (heb er al eentje waar m'n lasapparaat op staat)

Zo'n stalen kantoorkast lijkt me ook behoorlijk ideaal, maar ze zijn duurder dan ik verwachtte. Maar ik hou m'n ogen open op de 2ehands markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:05

DaWaN

'r you wicked ??

HBM afkraken en dan Parkside van de Lidl adviseren :')
Ik zie ook nergens een review van een specifiek HBM product.

Ik heb ook bergen gereedschap van de HBM, je krijgt waarvoor je betaalt.
Slechte aankoop:
https://www.hbm-machines....ige-olie-en-vloeistofpomp
Was lek uit de doos (bramen moeten vijlen) en na veelvuidig gebruik is de as verbogen en dicht de zuiger niet meer goed af

Goede aankoop:
https://www.hbm-machines....-radiator-druk-tester-kit
Exact dezelfde set als BGS, prima kwaliteit en afwerking. Ik heb er al meerdere lekken mee opgespoord.

Gaat even te ver om al mijn HBM gereedschap te reviewen, maar ik ben er tevreden mee.
Gereedschap wat ik veel gebruik (doppenset, steeksleutels, elektrisch gereedschap, open ringsleutels, etc.) geef ik wat meer aan uit.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

-tom-562 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:43:
Ik heb die ladekast ook. Voornamelijk voor enkelstuks los gereedschap (griptang, oliefiltertang, wringijzer etc.) wat ik niet heel vaak gebruik. Op zich een prima kastje, maar ik vond hem redelijk prijzig, tijdens Black Friday afgelopen jaar was die afgeprijsd (ik heb hem een jaar geleden gekocht, dus 3 maanden na Black Friday toen).
Voor mij voldoet het prima.

Voor die stellingkasten, ik had eerst ook zo'n stellingkast. Ideaal is het niet (spul dondert er vanaf, of je loopt er tegenaan etc.). Ik heb toen uiteindelijk via marktplaats zo'n stalen archiefkast met roldeuren gekocht. Dat is echt ideaal. Als je die dicht doet ziet je werkplaats/garage er meteen een stuk netter uit :P
1 deel staat in de hoek naast m'n werkbank. Daar kunnen sowieso geen deuren voor. Dat deel staat vol met 2dehands postkratten van Kruisinga:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49818569712_9508258157_b.jpg
Een groot deel daarvan ligt nu vol met onderdelen van de cabrio.

Het zijn trouwens niet de stalen stellingen die je bij de bouwmarkt koopt (die zijn gammel...), maar een stuk zwaarder uitgevoerd en stabieler. Dat scheelt al behoorlijk. Een kast met deuren wou ik zelf niet, want vaak ligt er iets voor de stelling, of er staan fietsen voor, en dan kan je hem niet openen.

Ik wil nog wel de werkbank een keer vervangen door een Küper. Er staat nu een oud keukenblok en ik mis wat opbergmogelijkheden daarin. Maar stiekem werkt een keukenblok eigenlijk te goed als werkbank.

@AlexanderB Let er bij de lades ook op dat ze wel genoeg gewicht kunnen dragen. Ikea gebruikt in veel kasten kunststof ladegeleiders en die breken vrij snel.

@DaWaN Een stuk gereedschap van HBM waar ik ook wel echt van onder de indruk ben, is deze:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50580226257_c5b8039af7_b.jpg
Dit ding krijgt dus de steekassen van een BMW E36 los, assen die notoire vastzitten. En dat voor "maar" €70, terwijl veel zware poelietrekkers al snel meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb een HBM vacuummeter gekocht. Schoorvoetend. Omdat je in NL echt heel moeilijk een fatsoenlijke carb vacuummeter vindt met deze klassieke dimensies en setup.

Voor de rest zou ik nóóit kabeltangen, krimptangen, sleutels (inbus, steek, dop, ring) uit China aanraden of kopen.

Maar vergeet niet dat ook ‘goede’ merken slechte troep (zijn gaan) maken. En daar hoor ik graag hier in deze topic over; wat is nog goed, wat moet je vermijden.

Goed voorbeeld is Fluke. Ooit een topmerk maar gekocht door een investeringsmaatschappij en maken nu slechte troep. Ik heb twee Flukes; een wat oudere 325 waar ik wijs mee ben en (via werkgever) een T5-600. Door die laatste heb ik een aantal klussen echt weten te verprutsen omdat ik eerst niet wist dat deze niet nauwkeurig is (geen voltages achter de komma en soms ook zelfs vóór de komma generiek afronden). Waardeloos dus.

Als je het niet weet dan koop je dus soms iets ‘goeds’ wat in de praktijk onbruikbaar blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:05

DaWaN

'r you wicked ??

deepbass909 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:03:
[...]
@DaWaN Een stuk gereedschap van HBM waar ik ook wel echt van onder de indruk ben, is deze:
[Afbeelding]
Dit ding krijgt dus de steekassen van een BMW E36 los, assen die notoire vastzitten. En dat voor "maar" €70, terwijl veel zware poelietrekkers al snel meer kosten.
Ja aandrijfassen kunnen heel vast zitten. Ik heb bij mijn MX-5 destijds een 1 meter lange pijp met een diameter van 70mm verbogen om die moer los te krijgen. Gelukkig wel een 3/4" doppenset gebruikt, ik denk dat een 1/2" dop en/of wringijzer het begeven had. Tegenwoordig doe ik voor de volgende keer als het los moet altijd een dun laagje MoS2 vet op de splines.
Voor de thuisklusser is HBM gereedschap meestal prima: goedkoop genoeg om de aankoop te rechtvaardigen voor één klus en robuust genoeg voor incidenteel gebruik.
Wilf schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:12:
Goed voorbeeld is Fluke. Ooit een topmerk maar gekocht door een investeringsmaatschappij en maken nu slechte troep. Ik heb twee Flukes; een wat oudere 325 waar ik wijs mee ben en (via werkgever) een T5-600. Door die laatste heb ik een aantal klussen echt weten te verprutsen omdat ik eerst niet wist dat deze niet nauwkeurig is (geen voltages achter de komma en soms ook zelfs vóór de komma generiek afronden). Waardeloos dus.
Niet persoonlijk bedoeld, maar ik vind dat een slecht voorbeeld. De 325 zit in een compleet andere prijsklasse als de T5-600, het is ook nog eens een compleet andere meter. Fluke maakt nog steeds prima meters, ze hebben alleen hun assortiment naar beneden uitgebreid. Ik vind het een beetje vreemd om Fluke af te branden omdat je de verkeerde Fluke gekocht/gebruikt hebt.

Ik ben zelf overigens ook geen fan van Fluke, maar dat heeft meer te maken met mijn vakgebied en het gebrek aan innovatie. Voor mij is 5V en 100mA al veel :D Ik gebruik mijn Keysight U1242C het meest. Ik heb ook nog een Brymen BM869s liggen en ondanks dat die meter op papier beter is gebruik ik die alleen voor specifieke metingen. De Keysight werkt gewoon wat prettiger en daar betaal je ook voor.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:38

mr_petit

opperprutser

DaWaN schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:34:
[...]
Ik heb ook nog een Brymen BM869s liggen en ondanks dat die meter op papier beter is gebruik ik die alleen voor specifieke metingen. De Keysight werkt gewoon wat prettiger en daar betaal je ook voor.
Die gebruik ik ook (professioneel). Ik vind 'm ontzettend fijn in gebruik (zowel qua werkwijze als qua mogelijkheden), en gebruik de 500k functie regelmatig met een shunt om specialistische voedingen uit de vliegtuigindustrie te kalibreren. (ik laat mijn meter natuurlijk ook jaarlijks kalibreren)
Er is geen handmeter die de nauwkeurigheid en resolutie kan evenaren van die brymen (ok er is een gossen die vergelijkbaar is (en 5x zoveel kost), maar die heeft erg veel issues, die is heel slecht ontworpen).
Het enige wat die brymen niet kan is zelfstandig loggen (kan wel met de pc interface uiteraard)

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 03-02-2021 22:51 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

DaWaN schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:34:
[...]

Ja aandrijfassen kunnen heel vast zitten. Ik heb bij mijn MX-5 destijds een 1 meter lange pijp met een diameter van 70mm verbogen om die moer los te krijgen. Gelukkig wel een 3/4" doppenset gebruikt, ik denk dat een 1/2" dop en/of wringijzer het begeven had. Tegenwoordig doe ik voor de volgende keer als het los moet altijd een dun laagje MoS2 vet op de splines.
Voor de thuisklusser is HBM gereedschap meestal prima: goedkoop genoeg om de aankoop te rechtvaardigen voor één klus en robuust genoeg voor incidenteel gebruik.
De moer was het probleem niet, daar heb ik mijn Makita voor ;) In dit geval gaan de splines vastzitten in de naaf. Door roest schuiven die niet meer en helpt ook MoS2 (of kopervet) niet meer...
[...]

Niet persoonlijk bedoeld, maar ik vind dat een slecht voorbeeld. De 325 zit in een compleet andere prijsklasse als de T5-600, het is ook nog eens een compleet andere meter. Fluke maakt nog steeds prima meters, ze hebben alleen hun assortiment naar beneden uitgebreid. Ik vind het een beetje vreemd om Fluke af te branden omdat je de verkeerde Fluke gekocht/gebruikt hebt.

Ik ben zelf overigens ook geen fan van Fluke, maar dat heeft meer te maken met mijn vakgebied en het gebrek aan innovatie. Voor mij is 5V en 100mA al veel :D Ik gebruik mijn Keysight U1242C het meest. Ik heb ook nog een Brymen BM869s liggen en ondanks dat die meter op papier beter is gebruik ik die alleen voor specifieke metingen. De Keysight werkt gewoon wat prettiger en daar betaal je ook voor.
Voor multimeters gebruik ik al jaren een Velleman en sinds kort een Uni-T stroomtang. Niet de beste, maar prima voor mijn werk. De Brymen (en z'n zusje van EEV-blog) zijn natuurlijk veel beter, maar ook wel overkill voor mij en voor de meesten die aan een auto sleutelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

@DaWaN no offense taken maar als ik van werkgever een meter krijg en ik werk met lage voltages dan verwacht ik een betrouwbare meter. Niet eentje die alles tussen 4 en 6 als 5 volt aangeeft en alles tussen 11 en 13 volt als 12. Daar heb ik dus ook niks aan bij werken aan auto’s.

De 325 had ik zelf gekocht en werkt prima, gewoon achter de komma en nauwkeurig genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Wilf schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:13:
@DaWaN no offense taken maar als ik van werkgever een meter krijg en ik werk met lage voltages dan verwacht ik een betrouwbare meter. Niet eentje die alles tussen 4 en 6 als 5 volt aangeeft en alles tussen 11 en 13 volt als 12. Daar heb ik dus ook niks aan bij werken aan auto’s.
Ja maar dan heb je toch gewoon het verkeerde gereedschap?
Dat is een elektriciensgereedschap (vandaar ook maar 1 meetbereik (1000V met een resolutie van 1V)
Waarom gebruik je een stroomtang voor het meten van zulke lage spanningen?
Een normale DMM is dan toch veel beter?
Volgens mij wat wat jij als 'betrouwbaarheid' als eigenschap aanwijst dekt niet die betekenis. Betrouwbaarheid is of iets werkt of niet danwel of iets snel stukgaat of niet.
Niet of iets passend is voor die applicatie of niet. Dat is bij jou het geval. Als jouw werkgever die stroomtang aan je gegeven heeft om aan auto's te werken, dan is dat een slechte keuze geweest (want naast een lage resolutie in DCV kan hij ook nog geen eens DCA met z'n tang doen). Het probleem ligt dan bij je werkgever, niet bij de stroomtang van fluke.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 04-02-2021 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Laat ik het anders formuleren: dit was de eerste en laatste multimeter van de tig die ik heb (gehad) die niet nauwkeurig meet en dat heeft mij dus problemen opgeleverd tot ik er achter kwam dat dat ding én afrond én soms meerdere volts er naast zat. En ik heb echt van alles; een plethora aan meters uit het jaar kruik, van bouwmarkten, Fluke, Nieaf, whatnot. Als zelfs El Cheapo’s wél nauwkeurig zijn stelt het mij teleur dat je niets hebt aan een relatief duur ding. En niets wijst er op dat hij alleen maar is om dingen met een resolutie van 2 tot 10 volt te kunnen meten. En ja ik heb dus ook extreme meetfouten gehad met doormeten van bijna niet belaste adapters, waar mijn privé-Fluke prima werkte.

Dus nogmaals: een topic als deze zie ik idealiter ook als plek waar je daar dus voor wordt gewaarschuwd; koop niet blind ‘duur’ omdat het vast wel goed zal zijn want goad autogereedschap is dat in ieder geval niet.

Prima als je wisselstroom wil meten tussen de 200 en 240 en een afwijking van een paar volt niets uitmaakt maar bij een auto heb je niets aan ‘12’. Dus kooptip: niet de T5-600 :D

By the way; voor mijn werk moest ik alles kunnen meten; 3.3 / 5 / 9 / 12 / 24 / 36 / 48 v DC en 120 / 240 / 380 v AC. Needless to say dat hij niet veel meer uit z’n hoesje is gekomen. Ja, voor basic continuïteitsmetingen wel eens. Duur tooltje voor alleen dat :D Maar goed, werkgever betaalde :) By the way 2: ik had zelf geen zeggenschap in said tool, anders had ik daar ook een 325 gevraagd.

[ Voor 14% gewijzigd door Wilf op 04-02-2021 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Als hij meerdere volts bij lagere spanningen afwijkt buiten z'n opgegeven nauwkeurigheid, dan is ie niet goed. Voor de T5-600 is dat 1% ± 1 count in de DCV range. Dus dat is iets waar je sowieso rekening mee moet houden. Je weet hoe een multimeter werkt of je weet het niet.

Maar dat hij afrondt is logisch: op het moment dat je 'm aanzet moet je de resolutie kunnen zien. Dan zie je ook gelijk dat die 1V bedraagt en dat alles kleiner afgerond wordt. Dat doet vrijwel elke multimeter.

Overigens heeft prijs niet direct een relatie tot nauwkeurigheid. Als je tig multimeters hebt gehad zou je dat moeten weten.
Robuustheid (dan bedoel ik in elektrische zin) en veiligheid zijn met name aspecten die de bouw en het ontwerp van een multimeter duur maken. (en bij fluke speelt het aspect "branding" natuurlijk voor ca. 50-75% van de prijs ook mee)

Trouwens als je dat bereik van spanningen moet meten is een 325 ook niet echt een geschikt instrument.
ook dat is een stroomtang, en in termen van nauwkeurigheid en resolutie wordt die volledig uit het veld geslagen door de eerste de beste €25 multimeter. (fluke 325: DCV 0,1V resolutie en 1% nauwkeurigheid + 5digits 8)7 zo slecht zie je een dmm maar zelden), dus alles begint gewoon bij het lezen van de gebruiksaanwijzing.
Spanningen meten met een stroomtang (zeker zo laag) is nou eenmaal niet de meest slimme keuze. Dat is meer een gimmick die er toevallig op zit.
Stroomtangen gebruik je om contactloos stroom te meten. De rest is ruk als je dat met de mogelijkheden en nauwkeurigheden van een dmm vergelijkt.
Het grootste probleem is dat als ik het goed bekijk, beide stroomtangen maar 1 range hebben waar ze DCV in kunnen meten. Daar heb je dus heel weinig aan.
Hieraan kan je ook gelijk zien dat zo'n ding bedoeld is voor een elektricien die op een 240V net werkt, en niet voor een automonteur of electronicadoeleinden.

Ik zou zeggen: koop voortaan de juiste tool voor het juiste werk. zo voorkom je teleurstellingen.
Wilf schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 01:43:

Dus nogmaals: een topic als deze zie ik idealiter ook als plek waar je daar dus voor wordt gewaarschuwd; koop niet blind ‘duur’ omdat het vast wel goed zal zijn want goad autogereedschap is dat in ieder geval niet.
Wat jij aanhaalt heeft niets te maken met waarschuwen voor blind 'duur' of goedkoop kopen, maar heeft alles mee te maken of je überhaupt het juiste gereedschap voor de klus koopt....
lage spanningen >12V gaan meten met een meter met 1V resolutie ± 1 count is nou eenmaal niet de slimste setup. Zeker als je een resolutie/waarde <1V wenst 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door mr_petit op 04-02-2021 03:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Wat betreft multimeters voor autogebruik.
Ik heb samen mn mn broer zon powerprobe 4 gekocht. Ook een hoop geld voor een gadget multimeter.
Werkt heel handig, maar is nu stuk. Hij meet op aarde .67v dus mist nu een stuk van zijn functionaliteiten.
Uiteraard net buiten de garantie periode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-09 01:05
Koop vaak genoeg speciaal gereedschap van ome Ali. Ja het is niet het beste kwaliteit maar je krijgt de klus er prima mee geklaard. Voor die 1 of 2 keer dat je het nodig hebt per jaar. Zou het zo weer doen. Helemaal voor de prijzen die je betaald.

Mijn laatste aanwinst, Oranje Wiellager verwijderkit en de blauwe allemaal pas bussen om Lagers/Rubbers te kunnen installeren. Prima spul voor 1/4 van de prijs wat het normaal kost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0--Ekg5lrjzOd1QhhMctzyXyhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMbgmY1mOWv8szmJHD99L5X9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

deepbass909 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:03:
@AlexanderB Let er bij de lades ook op dat ze wel genoeg gewicht kunnen dragen. Ikea gebruikt in veel kasten kunststof ladegeleiders en die breken vrij snel.
Heh, ja. De lades van het ladeblok die ik op het oog heb zijn volledig metaal (blik, lol) met metalen (ook blik) geleiders. Handleiding zegt dat er 15 kg per la in mag, ik denk dat ik zo ver niet eens ga.

Met houten lades heb ik wel al meer dan eens gehad dat de bodem dr uit valt, dus die hoef ik alvast niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@joshje Welke sets zijn dat? Ik ga straks alle rubbers in de ophanging vervangen en nieuwe lagers installeren. In mijn DHZ gebruiken ze oude lagers als pasbussen, maar dat is altijd maar een beetje gekloot.

Wat multimeters betreft, ik heb zelf nu een Uni-T UT 210D, een digitale stroomklem geschikt voor gelijkstroom (belangrijk dingetje om op te letten, de meeste stroomklemmen doen geen gelijkstroom, zeker de goedkopere niet) en nauwkeurig genoeg voor werk aan installaties zoals de auto. En de stroomklem geeft genoeg bereik om bijv. te kunnen meten of de dynamo wel werkt en als je op zoek bent naar een lekstroom, op welk subcircuit dit zit.

0,1V nauwkeurigheid en 0,1A is in dat geval meer dan nauwkeurig genoeg en dat haalt deze makkelijk. In hoeverre hij echt voldoet aan de CAT.I en CAT.III veiligheidsniveau's vraag ik me af, maar dat is voor gebruik in en rond de auto niet aan de orde.

@Wilf Wat @mr_petit al zei, die Fluke is totaal ongeschikt voor laagspanning, dus om dan het hele merk Fluke af te doen als slecht, omdat je een meter hebt voor het verkeerde meetbereik is net zo dom als claimen dat Snap-On slechte momentsleutels maakt omdat je 1" momentsleutel niet bruikbaar is voor aanhaalmomenten die nodig zijn op een auto.
Ieder stuk meetgereedschap heeft een specifiek meetbereik en daar moet je in het gebruik rekening mee houden. En als je werkgever denkt dat die T5-600 voor jou geschikt is, is het aan jou om duidelijk te maken dat deze meter totaal ongeschikt is (wat niet zo moeilijk moet zijn).
Pak een Fluke 115 of 117 en je hebt een prima meter voor lage spanningen (6000 counts, 0,001 V) en die met een prijs van €200 tot €300 voor professioneel gebruik echt niet de hoofdprijs kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

deepbass909 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:04:
In hoeverre hij echt voldoet aan de CAT.I en CAT.III veiligheidsniveau's vraag ik me af
VZVIW is dat niet zo moeilijk, dat gaat voornamelijk over de isolatiewaarde van de meetsnoeren/behuizing/dubbelgeisoleerde bananenstekkers. Of ie intern doorslaag als je dr 2000V op zet dat maakt voor de veiligheid op zich niet echt uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-09 01:05
@joshje Welke sets zijn dat? Ik ga straks alle rubbers in de ophanging vervangen en nieuwe lagers installeren. In mijn DHZ gebruiken ze oude lagers als pasbussen, maar dat is altijd maar een beetje gekloot.
https://nl.aliexpress.com...t.0.0.7a1a3c00mpg1QH&mp=1
https://nl.aliexpress.com...n.0.0.37f43e5fZX1uJg&mp=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Wat multimeters betreft, ik heb zelf nu een Uni-T UT 210D, een digitale stroomklem geschikt voor gelijkstroom (belangrijk dingetje om op te letten, de meeste stroomklemmen doen geen gelijkstroom, zeker de goedkopere niet) en nauwkeurig genoeg voor werk aan installaties zoals de auto. En de stroomklem geeft genoeg bereik om bijv. te kunnen meten of de dynamo wel werkt en als je op zoek bent naar een lekstroom, op welk subcircuit dit zit.

0,1V nauwkeurigheid en 0,1A is in dat geval meer dan nauwkeurig genoeg en dat haalt deze makkelijk. In hoeverre hij echt voldoet aan de CAT.I en CAT.III veiligheidsniveau's vraag ik me af, maar dat is voor gebruik in en rond de auto niet aan de orde.

@Wilf Wat @mr_petit al zei, die Fluke is totaal ongeschikt voor laagspanning, dus om dan het hele merk Fluke af te doen als slecht, omdat je een meter hebt voor het verkeerde meetbereik is net zo dom als claimen dat Snap-On slechte momentsleutels maakt omdat je 1" momentsleutel niet bruikbaar is voor aanhaalmomenten die nodig zijn op een auto.
Ieder stuk meetgereedschap heeft een specifiek meetbereik en daar moet je in het gebruik rekening mee houden. En als je werkgever denkt dat die T5-600 voor jou geschikt is, is het aan jou om duidelijk te maken dat deze meter totaal ongeschikt is (wat niet zo moeilijk moet zijn).
Pak een Fluke 115 of 117 en je hebt een prima meter voor lage spanningen (6000 counts, 0,001 V) en die met een prijs van €200 tot €300 voor professioneel gebruik echt niet de hoofdprijs kost.
Ik zal wel eerlijk zijn dat ik de T5-600 kreeg in de tijd dat AvE zijn T6 testte en een video maakte over hoe Fluke overgekocht was door een investeringsmaatschappij die de kwaliteit onderuit trok om meer winst te maken, met verhalen van ex-werknemers als reactie. Sindsdien heb ik niets meer met dat ding gedaan én niet meer gekeken of Fluke écht achteruit is gegaan. Vandaar mijn gekleurde reactie.

Deze dus.

En bij dezen wil ik mijzelf verontschuldigen dat ik moderne Fluke rommel heb genoemd gebaseerd op gereedschap dat ik twee jaar geleden in mijn handen geduwd kreeg en waarover ik toen, omdat ik AvE volg, een video zag dat het merk achteruit ging qua kwaliteit. Dat levert een behoorlijke bias. En nogmaals, de 325 ben ik erg tevreden mee en een resolutie van 0,1 is voor mij bij 99% van de tijd prima. Bij fijne electronica is een oscilloscoop toch baas.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilf op 04-02-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
HBM is echt wel hit-or-miss.

Heb er van die compacte 'professional' lucht slijpmachientjes, kosten 25 euro per stuk, en die gebruik ik al jaren en werken echt perfect. Af en toe beetje olie er in (heel belangrijk!) en ze blijven prima werken. Echt van onder de indruk!
Fuseekogel demontage set bevalt ook super, heel handig ook voor lagers en silentbussen icm slagsleutel.

Maar bijv een ladekast, tja die laden gaan open en dicht ook met veel gewicht er in, maar t voelt niet echt super...Liggen nu boren, slijpschijven etc in maar ben benieuwd hoe lang dat heel blijft.
En led zaklampje kon na 2 maanden ook de prullenbak in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Wilf schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:24:
[...]
Bij fijne electronica is een oscilloscoop toch baas.
Een oscilloscoop heeft echt een totaal ander doel. Die kan ook alleen maar spanningen meten, en een multimeter kan natuurlijk veel veel meer.
Als jij met een oscilloscoop nauwkeurige spanningen denkt te meten kom je ook bedrogen uit. Een goede multimeter is doorgaans veel nauwkeuriger. Again, wrong tool for the job.
[
Grappig dat je de 115 en 117 noemt.
Die zou ik niet meer aanraden hedentendage. Terwijl ik zelf (o.a.) een 115 heb en er volledig tevreden mee ben.
Maar het punt is, ik kocht dat ding in 2007. Destijds waren er lang niet zoveel goede meters op de markt in dat formaat met die specs voor die prijs.
Maar we zijn nu 14 jaar verder, en die serie is nu behoorlijk achterhaald, enigzins qua functionaliteit en zeker qua prijs.
Een fluke 115 kost 200 euro in de aanbieding. Die prijs is nagenoeg niet veranderd in de afgelopen 14 jaar.
Voor die prijs heb je bijna een Brymen BM869S (die is goedkoper dan de 117), wat in mijn ogen zo ongeveer de beste multimeter is ongeacht de prijs.
Wil je een goede concurrent voor een fluke 115/117, koop een brymen BM257s (100 euro). Die is in alle opzichten beter, kan meer en is even robuust/veilig.
Sowieso is een fluke 115/117 niet echt geschikt voor elektronicadoeleinden. Ook dit is een electriciensmultimeter.
Brymen BM867s is ook een interessante optie voor een particulier. Kan iets minder dan de 869S maar is grotendeels hetzelfde en heeft dezelfde 50k/500k counts resolutie en kost slechts €150,-
Vooral dingen als dual display, ACV+DCV modus, crest factor etc zijn dingen die je normaal alleen aantreft in multimeters die snel het dubbele kosten.

Het probleem met het aanbodsgamma van fluke tegenwoordig is, is niet dat ze zijn overgenomen (toen ik mijn 115 kocht sprak ook iedereen schande van fluke omdat dat een (de eerste) meter was die niet 'made in usa' was, en nu gewoon als een degelijke veilige meter gezien wordt), maar hun aanbodsgamma is achterhaald (nu ook qua technologie) terwijl hun prijzen dat niet zijn.
Neem bijvoorbeeld hun vlaggeschip de 289. Dat is natuurlijk een mooie meter, maar bijv. de updatespeed van het display (lcd met gosting), de interne processorkracht om logs te verwerken etc etc is niet meer van deze tijd. Er komen best veel meters op de markt die dezelfde formfactor hebben als de 289, maar veel minder kosten en die functionaliteit beter doen.
Ik verwacht dan ook dat fluke achter de schermen hard werkt hun complete productlijn te vervangen met modellen met nieuwe functionaliteit en werkwijze, die ongetwijfeld de lat zullen gaan leggen voor de aankomende 10 jaar (zoals ze dat deden 12-14 jaar geleden toen de meeste modellen in hun huidige aanbod uitkwamen)

Qua clampmeters heb ik zelf een oude voltcraft, die overigens wel DCA en ACA kan over de clamp. Voor de rest gebruik ik de overige functionaliteit van dat ding (die kan ook volt/diode/temp/whatever) noooit.
Gewoon, omdat het niet nauwkeurig is, niet echt handig in gebruik is en weinig echte functionaliteit heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 04-02-2021 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

mr_petit schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:14:
[...]

Een oscilloscoop heeft echt een totaal ander doel. Die kan ook alleen maar spanningen meten, en een multimeter kan natuurlijk veel veel meer.
Als jij met een oscilloscoop nauwkeurige spanningen denkt te meten kom je ook bedrogen uit. Een goede multimeter is doorgaans veel nauwkeuriger. Again, wrong tool for the job.
Ik hoef mij nauwelijks druk te maken om hypernauwkeurige spanning, wel om frequenties, pulsen en duty cycles (seriële protocols, audio en LED-drivers). En als autotestgereedschap is een oscilloscoop ook een uitkomst.

Deze topic gaat nog steeds over goed autogereedschap. Dan wil je in ieder geval gelijkstroom achter de komma kunnen waarnemen en eventueel een oscilloscoop voor de deep end. Dan mag je wat mij betreft je duizendste volts houden (al heb ik daar ook MM’s voor als het moet).

Een labvoeding gebruik ik ook heel erg veel, ook als autogereedschap (bench test) trouwens, als we het toch over dat soort zaken hebben. En een 20 jaar oud Weller soldeerstation die steeds meer begint te knetteren de laatste weken :D

Qua soldeerpistolen hoor ik juist weer dat cheap Chinese crap prima kan werken (Big Clive).

Ik zal Brymen op mijn short list zetten voor als er weer eens wat extra muntjes deze kant op rollen (heb nu wel andere prio’s dan nog een MM), goeie tip.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilf op 05-02-2021 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja een oscilloscoop is heel handig, ook voor de auto.
Maar het is een compleet ander stuk gereedschap dan een dmm. Daarom niet vergelijkbaar.
Het komt bijna nooit voor dat je iets moet doen, en twijfelt of je een dmm of scoop zal gebruiken om de klus te klaren.
Daarom zie ik ook niet de relevantie om het te noemen in deze discussie. Anders kan ik ook nog wel wat willekeurige apparaten opnoemen die óók heel handig kunnen zijn. Zo kunnen we bezig blijven.....
Een oscilloscoop is niet 'beter' of 'slechter' zoals je eerst wel die afweging maakte.
Het zijn verschillende gereedschappen voor verschillende jobs. Net als dat een decoupeerzaag anders is dan een vlakschuurmachine. Die gebruik je ook voor verschillende klussen.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 05-02-2021 02:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ja joh, je hebt je punt al lang gemaakt, ik had nog snel extra fluff text ingeedit samen met de video om duidelijk te maken waarom ik destijds teleurgesteld was in mn Fluke maar er, icm met mijn andere MM toch niet heul veel last van had - zolang ik maar wist dat ik de T5 in z’n pouch hield - in mijn werk én met autospul omdat, lo & behold, je voor de meeste taken aan auto en de spullen waaraan ik werk niet met duizendsten hoeft te werken (ik werk niet direct op chips maar op I/O).

Little did I know dat ik bij deze topic meer moet nadenken en op semantiek moet letten dan in een politiek topique. Ik reik je steeds een hand op een nonchalante manier maar je snijdt steeds m’n vingers eraf op details van fillers waar ik niet eens over na had gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ok. Het kwam op mij meer over dat je allerlei randzaken ging aanhalen en de discussie alleen maar vertroebelde ipv een hand aanreiken.
Betreffende het letten op semantiek, als iemand gaat roepen dat alles van een bepaald merk ruk is omdat die persoon 1 bepaald product heeft wat bediscussieerbaar ook nog eens niet juist gebruikt wordt... als iedereen dat hier doet op die manier dan is het topic snel ten einde. Dan is elk merk ruk, want er is altijd wel zo'n iemand.
Zo denk ik er over. Het is gewoon niet zo nuttig voor de discussie. Daarom haak ik er op in.

Betreffende Fluke: ik zou fluke eigenlijk voor geen enkele particulier meer aanraden vanwege het prijspunt, tenzij je naar een hele specifieke functionaliteit op zoek bent die alleen fluke (of een ander vergelijkbaar geprijsd merk) kan bieden. Fluke is vooral handig voor (grotere) bedrijven, die bijvoorbeeld àl hun verschillende meters bij 1 partij periodiek gekeurd en gekalibreerd wil hebben.
Maar er zijn sinds een aantal jaren merken gekomen die beduidend goedkoper zijn en gewoon even goed, veilig en robuust zijn als Fluke (het gaat dus om het geld. Opties bij Fluke zijn ook ontzettend duur, bijv. als je goede meetsnoeren erbij wilt ipv de standaard pvc snoertjes, of een draagtasje)

Voor de rest als je veel 240V werk doet, en vooral inductieve lasten (electromotoren bijv.) zorg dat de meter een redelijke CAT rating heeft volgens en61010 (en daarvoor ook door een onafhankelijk bureau zoals UL of ETL gekeurd is)

Bescherming tegen transienten/hoge spanningen (meestal conform en61326 of en61000) is ook handig, zelfs voor autotechniek, want dan heb je de kans dat je multimeter het overleefd als er per ongeluk toch een signaaltje van je bobine naar de multimeter loopt.
Sterker nog, in de winter met droge lucht zou statische elektriciteit (sneakers en een wollen trui ;)) je meter kunnen opblazen als het ontwerp niet gericht is op het slagen volgens en61326.
Op youtube zit een gast die meters op elektrische robuustheid test, en die gebruikt (o.a.) een piezo starterelementje (zoals je in een aansteker of kachel vindt), en die blaast menig meter ermee op. Maar (vrijwel?) alle meters die aan en61326 voldoen hebben geen probleem met die test (het zijn voornamelijk Uni-T meters de sneuvelen, ook de duurdere wat toch zonde is.)

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 05-02-2021 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

mr_petit schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:03:
Betreffende het letten op semantiek, als iemand gaat roepen dat alles van een bepaald merk ruk is omdat die persoon 1 bepaald product heeft wat bediscussieerbaar ook nog eens niet juist gebruikt wordt... als iedereen dat hier doet op die manier dan is het topic snel ten einde. Dan is elk merk ruk, want er is altijd wel zo'n iemand.
Zo denk ik er over. Het is gewoon niet zo nuttig voor de discussie. Daarom haak ik er op in.
En dat is je goed recht en daar heb ik dus ook mijn excuses voor aangeboden met een filmpje ter clarificatie. Helaas ben ik, en dat is mijn persoonlijke afwijking, erg slecht in kort en bondig zijn en is 'I digress' mijn middle name dus haal ik er inderdaad vaak van alles en nog wat bij als ik niet bewust op mijn woorden let. En ik ben opgegroeid met Fluke = top, net zoals ik eerder in de kringen zat van Leatherman (audiomensen) in plaats van Gerber (lichtmensen). Dat zijn van die culturele dingen die je meekrijgt en toch stiekem je de facto en toolkist vormen. Vandaar dat de combinatie van een ongeschikte Fluke-meter die ik meekreeg voor klussen (en dan ben ik minder geneigd manuals te lezen of deze geschikt is) én een voortreffelijke timing van een AvE video die bijna dezelfde meter totaal afbrand en wijst naar afnemende kwaliteit (inclusief N=1-verhalen van mensen die er daadwerkelijk op de vloer werkten in de comments) een perfecte sh*tstorm maakte waarbij ik ook inderdaad ging geloven: Fluke is niet meer top. Ook omdat er daadwerkelijk meerdere merken al eerder bergaf zijn gegaan na overname door investeringsmaatschappijen, ook uit eerstehands ervaring by the way. Goed geschoold personeel er uit, goedkope uitzendkrachten er in.

But I digress... :F :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Fluke is al sinds 1998 eigendom van een investeringsmaatschappij dus ik begrijp je punt niet helemaal.
Ze maken al 23 jaar slechte producten en er werkt al 23 jaar alleen maar goedkoop, slecht geschoold uitzendpersoneel?

[ Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 05-02-2021 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@mr_petit en @Wilf ik denk dat de discussie over Fluke nu wel lang genoeg geduurd heeft en laten we vooral weer goede tools aanraden ipv discussiëren of het Fluke onder eigendom van een investeringsmaatschappij nou wel of niet slechter is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Op zich allemaal interessante informatie over multimeters. Jammer dat die nu voorbij komt, en niet een paar maanden geleden, dan had ik een andere multimeter gekocht waarschijnlijk (die Brymen). Oh well.

Voor wat betreft kwaliteit van gereedschappen, ik heb persoonlijk minder goede ervaringen met Hazet. Dat was een schroevendraaier (setje kleine torx), waarvan het stukje waar je met je vingers kracht zet gewoon mee gaat draaien als je meer kracht zet. Een verlengstuk van een 1/4" ratel waarvan het bolletje al bij aflevering los zat (het bolletje dat de dop moet vast houden). En een ringratelsteeksleutel waarvan het ratel gedeelte al na een paar keer gebruik kapot was. En dan had ik die nog niet eens gebruikt om veel kracht mee te zetten. Doppen en ratels zijn verder wel goed, bits ook. Maar als er geen made in germany op staat hoef ik het niet.

Dat was overigens wel een flink aantal jaren terug, misschien dat ze nu een betere kwaliteitscontrole hebben op het spul dat buiten DE is gemaakt.

Verder eens een verloopstuk van Wiha (om 1/2" doppen op een bithouder te zetten), dat geschikt zou moeten zijn geweest voor een slagschroevendraaier, gebroken in een 12V schroefmachine, daar gaf Wiha geen thuis voor garantie. Winkel gaf toen ook aan dat Wiha problemen had met kwaliteitscontrole, maar ik heb daarna geen Wiha spul meer gekocht, dus kan dat verder niet bevestigen uit persoonlijke ervaring.

Goedkope steeksleutel (denk Gamma huismerk) wel eens gebroken. Die ringsleutels van hetzelfde huismerk zijn qua passing ook duidelijk slechter. De 12-kant is meer een suggestie dan echt een pasvorm voor een moer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09 15:53

Denko

|{ing Øf ßlitz

Denko schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:00:
Zo, even weer dit topic omhoog schoppen.

Bij de winterbanden wissel kwam ik erachter dat mijn lidl krik net niet meer onder de nieuwe bmw past (en stiekem lekte die een beetje) Dus werd het tijd voor een andere iets stevigere krik.

Gezien ik zelden/niet onder de auto hoef te zijn hoeft hij ook niet super hoog te kunnen. Het is voor 90% winter/zomerbanden wissel. De andere 10% is blokken/schijven wisselen en een enkele keer bij de aftapplug komen om hem eruit te draaien.

Het is uiteindelijk deze geworden: (99 euro rodac racekrik kopie bij de HBM machines)

[Afbeelding]

Na 2 wielwissels ben ik er iig tevreden over, gaat tot zo'n 38 cm hoog, begint lekker laag. Voelt stevig. En heeeeel belangrijk, is een kilo of 18 (dus draagbaar)
Even mijzelf quoten, na 4 wielwissels lijkt hij het opgegeven te hebben. Hij kan niet meer dan zo'n kilo of 40 tillen. Helaas. Nog korter meegegaan dan de aldi krik :(

Gisteren even een ticket gemaakt voor garantie bij HBM. Wel nog de werkzaamheden af kunnen maken met de onboard krik. Na het laatste wiel ook gezien dat de 17mm dop die ik gebruikte op mijn impact gun op het punt staat te begeven (niet impact rated).

Gelijk even een impact rated proxxon set besteld:

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41Ga%2BKUPWYL._AC_SY400_.jpg
Nu hopen dat hbm snel reageert. Heb de krik over 2 weken eigenlijk weer nodig. Anders wordt het toch een kwalitatievere rodac oid bijkopen

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Denko Wat is het probleem met de krik? Zakt hij weer in na opkrikken? Wel balen als hij zo snel al kapot is, maar dit is nog gewoon garantie neem ik aan.

HBM reageerde bij mij wel redelijk snel over een servicevraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

deepbass909 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:21:
@Denko Wat is het probleem met de krik? Zakt hij weer in na opkrikken? Wel balen als hij zo snel al kapot is, maar dit is nog gewoon garantie neem ik aan.

HBM reageerde bij mij wel redelijk snel over een servicevraag.
Ik heb er zo'n 4 auto's mee gedaan, en bij de 5e ging het 1 hoek goed, bij de 2e ging die omhoog tot het frame en daar bleef het bij.
Dus ff weer laten zakken, nog een keer proberen. Maar hij lift tot het frame en daar blijft het bij. Kan pompen tot ik een ons weeg. Onbelast gaat hij tot bovenin.
Denk dat hij ergens lekt oid. Maarja, we gaan het zien idd. Ben er niet echt blij mee. Mijn vertrouwen in HBM heeft wel een tikkie opgelopen. Zit er wel aan te denken om er dan toch een rodac bij te halen en deze op marktplaats te knallen als die vervangen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Denko schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:43:
[...]

Ik heb er zo'n 4 auto's mee gedaan, en bij de 5e ging het 1 hoek goed, bij de 2e ging die omhoog tot het frame en daar bleef het bij.
Dus ff weer laten zakken, nog een keer proberen. Maar hij lift tot het frame en daar blijft het bij. Kan pompen tot ik een ons weeg. Onbelast gaat hij tot bovenin.
Denk dat hij ergens lekt oid. Maarja, we gaan het zien idd. Ben er niet echt blij mee. Mijn vertrouwen in HBM heeft wel een tikkie opgelopen. Zit er wel aan te denken om er dan toch een rodac bij te halen en deze op marktplaats te knallen als die vervangen wordt.
Ik denk dat je ontlastventiel (waarmee je de krik laat zakken) niet goed afsluit. Zeker als de krik verder niet lekt, is de kans groot dat daar je probleem zit. Je zou die er even uit kunnen schroeven en controleren of je o-ring en de zitting schoon zijn.

Mijn krik is ook niet geweldig, maar aangezien optisch al die krikken van €100 tot €200 er identiek uitzien, of het nou een HBM of Daytona is, verwacht ik eigenlijk niet dat er echt kwaliteitsverschil tussen zal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

deepbass909 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:51:
[...]

Ik denk dat je ontlastventiel (waarmee je de krik laat zakken) niet goed afsluit. Zeker als de krik verder niet lekt, is de kans groot dat daar je probleem zit. Je zou die er even uit kunnen schroeven en controleren of je o-ring en de zitting schoon zijn.

Mijn krik is ook niet geweldig, maar aangezien optisch al die krikken van €100 tot €200 er identiek uitzien, of het nou een HBM of Daytona is, verwacht ik eigenlijk niet dat er echt kwaliteitsverschil tussen zal zitten.
Ja, is ook wel zo. Ik vond deze krik juist zo goed omdat hij nog enigszins draagbaar is. Vanaf 20kg is het zo'n ding om te zeulen. Maar inderdaad, al die sub 2000kg krikjes lijken precies op elkaar.
Ik ga zelf niet de krik uit elkaar schroeven zolang ik garantie heb, anders krijg je weer "jah, maar hier is mee gekloot".

Maar mocht iemand nog een kwalitatief goed licht krikje tegenkomen die minimaal 1250 kg kan tillen hou ik me aanbevolen. Het liefst ook redelijk laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Denko Dat ventiel kan je er ongestraft uitdraaien, die draai je ook al los als je hem laat zakken namelijk en is eigenlijk niets meer dan een speciaal boutje ;) Daarnaast mag je ook de olie vervangen tijdens de garantie-periode (als je hem heel veel gebruikt bijv.). Eventueel kan je het ventiel even een slag extra los draaien en de krik tegenhouden terwijl je pompt. Je forceert dan olie langs het ventiel en wellicht spoelt hij dan schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ik had bij mijn krik trouwens dat er lucht in de cylinder was gekomen, toen wilde ie ook niks optillen. Een paar keer rechtop omhoog pompen en op z'n kop (of waar de aansluiting van de cylinder naar het ventiel zit) naar beneden laten laat de lucht dr uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb 15 jaar geleden bij Vos een tweetonskrik gekocht voor €275; niet te huffen en heeft vele nieuwe stallingen en verhuizingen overleefd. Past alleen niet onder lage auto’s :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 15:01
Ik gebruik zelf een automotive MM van Uni-T, deze die ik zelf heb of een andere ze hebben meerdere types automotive:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odO6AUZJbezRP8OdIR8XJuQFBFg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wtLoZL3xCUcCbIonoclwpaQl.jpg?f=user_large

Edd van Wheeler Dealers gebruikte deze ook altijd, de107 :)

En kijken jullie weleens bij de plaatselijk kringloop? Hoe vaak ik daar al Hazet, Gedore, Bahco uit de bak gevist heb voor een euro. Vaak ook boordgereedschap van Mercedes (Hazet) etc.

[ Voor 20% gewijzigd door pennywiser op 08-02-2021 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

pennywiser schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:56:
Ik gebruik zelf een automotive MM van Uni-T, deze die ik zelf heb of een andere ze hebben meerdere types automotive:

[Afbeelding]

Edd van Wheeler Dealers gebruikte deze ook altijd, de107 :)

En kijken jullie weleens bij de plaatselijk kringloop? Hoe vaak ik daar al Hazet, Gedore, Bahco uit de bak gevist heb voor een euro. Vaak ook boordgereedschap van Mercedes (Hazet) etc.
Mijn lokale kringloop heeft helaas nauwelijks gereedschap liggen, en wat er ligt is van het type wat je voor een paar euro nieuw koopt. Het aanbod bij kringloopwinkels is sterk afhankelijk van de regio, maar zeker wel de moeite waard.

Die Uni-T multimeter heb ik ook weleens naar gekeken, maar de meeste automotive-functies zijn vooral nuttig bij auto's zonder ECU (dus met mechanische ontsteking, carburateurs, etc). Ik heb zelf de Uni-T UT210D stroomklem. Ik heb hem vooral vanwege de stroomklem gekocht, maar als multimeter biedt hij ook genoeg flexibiliteit en nauwkeurigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

AlexanderB schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:20:
Ik had bij mijn krik trouwens dat er lucht in de cylinder was gekomen, toen wilde ie ook niks optillen. Een paar keer rechtop omhoog pompen en op z'n kop (of waar de aansluiting van de cylinder naar het ventiel zit) naar beneden laten laat de lucht dr uit.
deepbass909 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:14:
@Denko Dat ventiel kan je er ongestraft uitdraaien, die draai je ook al los als je hem laat zakken namelijk en is eigenlijk niets meer dan een speciaal boutje ;) Daarnaast mag je ook de olie vervangen tijdens de garantie-periode (als je hem heel veel gebruikt bijv.). Eventueel kan je het ventiel even een slag extra los draaien en de krik tegenhouden terwijl je pompt. Je forceert dan olie langs het ventiel en wellicht spoelt hij dan schoon.
Bedankt voor het advies allebei, ik heb een ticket aangemaakt, maar ik zal vanavond even kijken of ik dit ook kan proberen.

Even jullie advies geprobeerd, maar helaas, het mocht niet baten. Dan maar wachten op HBM.

1e reactie van HBM: precies jullie advies eigenlijk. Dus antwoord gestuurd dat ik het geprobeerd heb. Dus we horen het wel.

Laatste edit (hopelijk): Ze denken dat de cilinder intern lek is. Dus ze sturen een nieuwe, oude mag ik naar de recycling brengen

[ Voor 13% gewijzigd door Denko op 10-02-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

deepbass909 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:32:
[...]

Het aanbod bij kringloopwinkels is sterk afhankelijk van de regio, maar zeker wel de moeite waard.
Dat klopt en de bekendste plekken zijn dan ook eigenlijk niet te doen (kringloop in Haarzuilens bijvoorbeeld; daar is het in de rij aansluiten uren voor openingstijd en de witte Oost-Europese busjes zitten al vol met de mooie spullen voordat je binnenstapt). Handelaren weten de juiste plekken echt wel te vinden…

Ook op MP moet je echt geluk hebben en op tijd kijken. BVA is nauwelijks interessant want daar bied men meestal snel voorbij de waarde.

[ Voor 11% gewijzigd door Wilf op 08-02-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

-tom-562 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:14:
En gisteren (onverwachts) al binnen gekomen, dat is aardig snel gegaan!
Wat een top apparaat trouwens :D gisteren even snel getest op de wielbouten van mijn auto, en die draait het ding zonder moeite los. De bedrade Lidl slagmoersleutel had daar meer moeite mee!
De machine ziet er ook gewoon netjes afgewerkt uit, er zit zelfs een 'LXT' logo ingegoten :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Mijn Weller WE-1010 is aan het overlijden na 15 jaar trouwe dienst, van de week een TS-100 gekocht (bij Eleshop; sneller in huis dan uit China ;)) ook omdat deze op 12v werkt en dan makkelijk op de aansteker of accu aangesloten kan worden voor in en om de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:47
Wilf schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:52:
...
BVA is nauwelijks interessant want daar bied men meestal snel voorbij de waarde.
En anders wel bij Troostwijk. Die houdt met enige regelmaat Army Surplus veilingen in Thorn. Die gaan van strijkplanken tot bouwkranen. Ik heb er nu een paar keer een aantal kavels gevolgd en men biedt er niet alleen voorbij de waarde, maar (met veilingkosten en BTW erbij) soms zelfs voorbij de nieuwwaarde.
Veel van het gereedschap is nieuw te koop (en met garantie) bij Valkenpower, in het nabijgelegen Maasbracht.
Maar als je naar de kijkdagen kunt gaan, heb je het voordeel dat je meer ziet dan je van een beroerde foto te weten komt.

Niettemin heb ik rond de jaarwisseling bij Troostwijk voor twee tientjes een viertal groene Blickle zwaarlast zwenkwielen gescoord. Nieuw doen die tussen de 150 en 200 euro het stuk!
Waarschijnlijk eindigen ze onder mijn gereedschapswagen, zodat ik van de beperkingen van de bokwielen af ben. Ik zie er alleen tegenop om al die 9 lades leeg te halen zodat die kar op zijn kant kan.

[ Voor 9% gewijzigd door trabant op 18-02-2021 00:43 ]

KPN is een drieletterwoord

• deepbass909

deepbass909

Wilf schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:47:
Mijn Weller WE-1010 is aan het overlijden na 15 jaar trouwe dienst, van de week een TS-100 gekocht (bij Eleshop; sneller in huis dan uit China ;)) ook omdat deze op 12v werkt en dan makkelijk op de aansteker of accu aangesloten kan worden voor in en om de auto.
Ik heb daar ook al eens naar gekeken. Schijnen wel fijne boutjes te zijn voor fijn werk, maar mist wel wat thermische massa. Dat ga je vooral merken met dikkere draden en massa-vlakken solderen.

Ik gebruik in m'n garage eigenlijk altijd een gas-soldeerbout. Dat werkt ook wel prettig, je moet alleen uitkijken met de uitlaat van de brander en kunststoffen.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik heb zelf al een paar jaar (3 jaar oid) een ts-100 met een aantal verschillende stiften.

Op zich zijn er een aantal stiften met behoorlijke thermische massa. Dat het element in de tip zit is echt een verbetering. Dat is echt een beter systeem voor soldeerbouten. Je kan er dikkere draden mee solderen dan dat je verwacht. Maar een goede gassoldeerbout is krachtiger (die is ook krachtiger dan een soldeerstation)
Op 12V werk de bout wel, maar ik vind 'm dan een beetje zwakjes. 15 tot 24 volt is ie echt krachtiger. (je kan ook goed een oude laptopvoeding nemen, die zijn vaak ~19V)
Het snoer van een laptopvoeding is wel te stug; dat siliconen aansluitsnoertje wat je kan krijgen met verschillende stekkertjes is wel een aanrader.
Maar het is idd een pre dat dat ding vanaf laagspanning gevoed kan worden en redelijk goedkoop is.
Al verwacht ik dat een weller station langer mee zal gaan (electronica, displays etc). Maar ja, die is ook gelijk 3x zo duur oid.
Als vast station (als je echt een electronica nerd bent) kan je beter een weller/hakko/jcb station nemen, maar zo'n TS-100 is makkelijk mee te nemen. Dus het is meer een aanvulling, niet helemaal vergelijkbaar.

De tips zijn van prima kwaliteit overigens. Hoe slim het boutje ook is, wat ik een beetje mis is dat ze potentiële accessoires niet helemaal lekker uitgedacht hebben.
Er is wel een kleine stand met sponsje (werkt niet echt fijn), er is een etuitje, maar waar laat je het inbussleuteltje en reserveschroefje? Ik had verwacht dat ze wel met een alles in 1 doosje zouden komen waar alles z'n plaats zou hebben, het liefst ook nog met 230v voeding, en dat het doosje zelf bijv om te toveren is in een stand (om van die kleine stand af te komen). Ik zie wel weer een aftermarketdoosje met ruimte voor het inbusssleuteltje, maar weer niet voor het snoer.
En mensen die aan het 3d printen zijn. Da's wel strak :)

Het is natuurlijk wel de ubertweakersbout met open source geneuzel/custom firmwares/tetris mod....
Er speelt nog net geen doom op :+
(die van mij is gewoon standaard op een blauwe case na)

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 18-02-2021 01:35 ]

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ah, uitdaging? :D
mr_petit schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 01:15:
En mensen die aan het 3d printen zijn. Da's wel strak :)
Ik wou net zeggen, dat moet toch prima te ontwerpen en printen zijn, maar dat is er al dus. :)

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb hem nu mee op klus op locatie en ben er nu extra blij mee. Net al een paar kabelbreuken opgelost.

Ik was voornemens inderdaad een 3x zo dure Weller (station) te kopen en sluit niet uit dat ik dat alsnog ga doen, zeker om de TS-100 wel een beetje shabby voelt met bijvoorbeeld die mini inbusschroefjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een cilinder lek tester, liefst < €100 maar dan niet deze Chinese variant die overal te koop is voor €23 - €70, meestal in een rode koffer (soms blauw of zwart):

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71wXI%2BjixUL._AC_SL1300_.jpg

Heeft iemand een tip?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

LOL herkenbaar :D

Ik heb me uiteindelijk neergelegd bij HBM-troep (vacuummeter) en ondanks dat ik het dan toch minder vertrouw (calibratie? nauwkeurig?) lijkt het toch redelijk te werken. Ik kon ook geen ‘echt goede’ vinden. Iedereen verkoopt dezelfde troep; zelfs ‘serieuze’ online gereedschapverkopers.

Ben dus benieuwd wie de gouden tip heeft voor de beste online leverancier, liefst in NL.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMnKAcmYwlJrLjIrumUkbX9RvMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TVpB0YQ3IFXYaslFREtlN9H1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Juup : Een goedkoop Sonic 818015 Metertje is misschien wel iets voor je, denk ik. En anders hebben ze daar ook andere merken klikje, (waaronder ook die goedkope Chinese prullaria). Ik heb hier zelf de Sonic 818010 set liggen (voor Dieselmotoren). Sonic is overigens gewoon eerlijk 'NL spul' :+

Grappig: Bij Sonic zelf is dat eerst genoemde ding ook nog eens een Euro of 7 goedkoper.

[ Voor 66% gewijzigd door Will_M op 21-02-2021 14:30 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
@Will_M dat zijn helaas compressiemeters, ik zoek echt een cilinder lek tester (leakdown test).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Juup schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:23:
Ik ben op zoek naar een cilinder lek tester, liefst < €100 maar dan niet deze Chinese variant die overal te koop is voor €23 - €70, meestal in een rode koffer (soms blauw of zwart):
Vind je die niet goed werken?
Ik heb 'm ook en heb er geen problemen mee ondervonden. (niet dat ik 'm dagelijks gebruik :P , maar ik heb 'm wel gebruikt)

Anders kan je vast wel terecht bij merken als hazet of snap-on. Midlock heeft waarschijnlijk ook wel iets.
Of die beter zijn is natuurlijk een andere kwestie. Geen van bovenstaande merken maken die dingen namelijk zelf ;)

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 21-02-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Waarop gebruik je dat ding?
Dat ziet er uit als iets heel ouds. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

mr_petit schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:01:
[...]

Waarop gebruik je dat ding?
Dat ziet er uit als iets heel ouds. Klopt dat?
Zeker. ‘49 Hudson met stove bolt six.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Cool :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets van Midlock? @Juup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Juup schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:38:
@Will_M dat zijn helaas compressiemeters, ik zoek echt een cilinder lek tester (leakdown test).
Zoiets?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Ja dat is 'm!
Denk dat ik die maar ga bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je vindt het geen probleem dat je de druk die de cilinder ingaat niet kan monitoren?

Zo zien ze er normaal uit:
https://shop.snapon.com/p...er-Leakage-Tester/EEPV509

Afbeeldingslocatie: https://snap-on-products-hr.imgix.net/EEPV509.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door mr_petit op 21-02-2021 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
mr_petit schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:39:
Je vindt het geen probleem dat je de druk die de cilinder ingaat niet kan monitoren?

Zo zien ze er normaal uit:
https://shop.snapon.com/p...er-Leakage-Tester/EEPV509

[Afbeelding]
Wat voegt het toe om de absolute druk te weten? Die lijkt me meer afhankelijk van de toegevoerde druk, dan van de motor.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Volgens mij moet je de druk die de cilinder ingaat reguleren om iets over le hoeveelheid lekkage te zeggen.
De hoeveelheid lekkage is namelijk afhankelijk can de druk.
Als je de ingaande druk nauwkeuriger kan afstellen, lijkt me de lekkagemeter ook nauwkeuriger.

Zie bijv. De div. Tutorials op youtube.

Die 2e meter monitort dus niet de druk van de compressor, maar de druk na de regelaar.
De 3e metet zal een soort van flowmeter (of equivalent) zijn

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 21-02-2021 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
In deze video zetten ze de flow op nul met de (enige) draaiknop:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja dan is die 2e meter toch niet zo belangrijk.

Ik had deze bekeken, maar die heeft een andere 2e meter en werkt dus kennelijk iets anders.
YouTube: How to do a Leak Down Test
Dus bij deze kan je met verschillende drukken de lek testen, maar die andere meters bieden die mogelijkheid niet zie ik.

Er zijn dus toch 2 verschillende manieren op lekkage te testen.
Overigens vind ik de maatstaf waarop bepaald wordt of het nog goed of slecht is erg vaag.
Want die percentages worden mede bepaald door een klein gaatje in de tester waar de lucht doorheen stroomt.
Dus de grootte van dat gaatje is eigenlijk de maatstaf.
Er is niet een soort van maatstaf van zoveel lucht per seconde mag ontsnappen.
Raar eigenlijk. Bij een compressiemeting is er wel een absolute maatstaf. De druk.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_petit op 21-02-2021 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
@mr_petit ja die van jouw filmpje heeft 2 drukmeters (barometers).
De Midlock heeft 1 drukverschil meter.

Dat "klein gaatje" waar jij het over hebt is ws. een een actieve drukregelaar / reduceerventiel.
Wikipedia: Reduceerventiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 23:21

Det

Volgens mij zijn er 2 verschillende principes bij dit soort drukval compressie testers. In een vorig leven heb ik heel veel met die dingen gewerkt, en dan wel het model van SnapOn / degene die gebruikt wordt in het filmpje van mr_petit. Degene die Jaap laat zien lijkt anders.

Bij het model met 2 meters zet je de linker op een geschikte waarde (in het filmpje is dat 50 psi). Tussen de linker en rechter meter zit een verbinding, maar daar zit een gekalibreerd gaatje in. Dat zorgt er voor dat als de cilinder perfect dicht is de rechter meter dezelfde waarde aanwijst als de linker. En als de cilinder lek is als een zeef blijft er voor de rechter meter weinig druk meer over om aan te geven. Zoals in het filmpje ook gezegd wordt, normaal gesproken houdt men een maximale drukval aan van 20%.

Het model van Jaap is anders, het lijkt mij dat de rechter meter ook gewoon een drukmeter is, en door 'm zonder luchtverbruiker op nul te zetten heb je daarmee ook de toevoerdruk (die je normaal links afleest) op de juiste waarde gezet. Persoonlijk geloof ik niet dat dit model een actieve drukregelaar heeft maar nogmaals ik heb er geen ervaring mee.

Wat mij wel bevreemd is dat deze meters blijkbaar verkocht worden zonder opgave voor welk slagvolume de meter geschikt is. Er zit nogal wat verschil in het meten van een brommercilinder of een binnenvaartschip.

In het algemeen over deze meters: voordeel is dat je heel nauwkeurig kunt zoeken naar de bron van de lekkage. Je hoeft ook de startmotor niet te gebruiken. Nadeel is dat als de zuiger niet precies bovenste dode punt staat de krukas direct een slinger maakt als je er druk op zet. Dat vraagt altijd wel wat extra aandacht, zorg ook dat er geen (persoonlijke) schade op kan treden als de krukas ineens aan de haal gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Juup schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:23:

Dat "klein gaatje" waar jij het over hebt is ws. een een actieve drukregelaar / reduceerventiel.
Wikipedia: Reduceerventiel
Nee, dat kleine gaatje is gewoon een vernauwing.
Het reduceerventiel is die knop waar je aan draait. Daarmee wordt de druk ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/14/Leak_down_tester.GIF

Wikipedia: Leak-down tester

Dat kleine gaatje is waar de verschildruk geregeld gaat worden. Die zorgt voor de restrictie van lucht wat naar de cilinder toe loopt. Hoeveel lucht er dan uit de cilinder loopt bepaald de druk in de cilinder, en dat is wat de 2e meter meet (maar die geeft dan geen druk aan maar een bepaalde schaal, die niet gedefinieerd is naar fysische grootheden.
Maar de grootte van dat kleine gaatje..wikipedia zegt "meestal" 0,040 inch.
(Je hebt dat kleine gaatje nodig om de druk te laten dalen als er uit de cilinder lucht weglekt)

Dus het 'leak down testen' is een hele triviale bezigheid. Je weet helemaal niet wat je meet. Ook die percentages, die slaan nergens op.
Dus de meter kan wel 'goed' aangeven, maar wat is "goed"?
Die schaal is ook behoorlijk grof moet ik zeggen.

Vergelijken met wat andere cilinders aangeven is denk ik het beste wat je kan doen.

Het zou mooier zijn als zo'n meter aangaf hoeveel liter lucht er ontsnapt per minuut/seconde, en hoeveel er toelaatbaar is. Want ik kan me ook voorstellen dat dat voor een motorfietsmotor (of buitenboordmotor) met cilinders van 200cc anders is dan voor een (binnenboord)bootmotor met cilinders van een liter.
Dus het zou interessant zijn als je een schaal hebt waarbij cilinderinhoud, testdruk en liter per minuut uiteengezet zou worden.

Je kan waarschijnlijk wel in 1 oogopslag zien of je een kromme klep hebt, maar in hoeverre je zuigerveren versleten zijn, of dat ze wellicht verdraaid zitten, dat valt denk ik buiten de precisie van het instrument, tenzij je ze met de andere cilinders gaat vergelijken (even uitgaande dat die niet problemen hebben).

Het blijft een vage meting

Ik heb mijn leakdown tester ooit 1x gebruikt (5 jaar geleden oid), en vond geen probleem, dus ik heb ook geen ervaring met motoren die wel problemen hebben :P

Als er een flowmeter op zou zitten, zou het meer zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Det schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:01:
Persoonlijk geloof ik niet dat dit model een actieve drukregelaar heeft maar nogmaals ik heb er geen ervaring mee.
Volgens mij is het wel een actieve drukregelaar/reduceerventiel, en er zal ook een 'gekalibreerd gaatje' in zitten, anders kan hij helemaal niet werken lijkt me. Maar sowieso dat ' gekalibreerde gaatje' en de schaal op de meter blijft natuurlijk een triviale meting. Een fabrikant kan nooit zeggen: de cilinders moeten zus en zo presteren op de leakdown meter, want er is geen standaard voor en ze geven niet aan in fysische units wat je meet (zoals een compressiemeter dat doet).
Voor het luisteren naar waar het lek zit heb je uiteindelijk alleen een reduceerventiel nodig. Maar die schaal op de meter geeft wel aan of iets goed is of niet, en dat moet je denk ik met een korreltje zout nemen.
Er zullen waarschijnlijk motoren zijn die als ze onderin de groene schaal zitten (van goed) ze als katsversleten beschouwd moeten worden, en er zullen ook motoren zijn dat als ze in de gele schaal zitten, ze prima in orde zijn.
Dus het enige vergelijk wat je hebt (als je dat met deze meters wilt maken) is kijken hoe de andere cilinders presteren en je daarvan ook de staat weet.
Wat mij wel bevreemd is dat deze meters blijkbaar verkocht worden zonder opgave voor welk slagvolume de meter geschikt is. Er zit nogal wat verschil in het meten van een brommercilinder of een binnenvaartschip.
Dit was ook mijn gedachte. Zelfs een motorfiets en een auto kunnen al een factor 4 in cilinderinhoud (per cilinder) schelen.

Betreffende de functionaliteit om te horen waar de lekkage plaatsvindt bij een leak down test, daarvoor heb je geen (dure) meter nodig; daarvoor heb je zelfs geen leak down tester nodig; alleen een reduceerventiel en de aansluitstukjes (al zal zo'n goedkope leakdowntester dat wellicht makkelijker/goedkoper leveren dan als je alles los koopt) . Je draait de druk gewoon steeds verder op totdat je ergens hoort dat het gaat sissen. In je uitlaat, inlaat, in je carter of in je koelvloeistoftank

[ Voor 49% gewijzigd door mr_petit op 21-02-2021 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 23:21

Det

mr_petit schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:09:
Volgens mij is het wel een actieve drukregelaar/reduceerventiel, en er zal ook een 'gekalibreerd gaatje' in zitten, anders kan hij helemaal niet werken lijkt me.
Ja hebt uiteraard gelijk, er zit altijd een reduceerventiel op om de shopluchtdruk te verlagen naar de juiste druk om te testen. Ik begreep, waarschijnlijk ten onrechte, uit Jaap z'n reactie dat hij een reduceerklep vermoedde tussen de 2 meters in (waar dus dat gecalibreerde gaatje zit).
mr_petit schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:09:
Maar sowieso dat ' gekalibreerde gaatje' en de schaal op de meter blijft natuurlijk een triviale meting. Een fabrikant kan nooit zeggen: de cilinders moeten zus en zo presteren op de leakdown meter, want er is geen standaard voor en ze geven niet aan in fysische units wat je meet (zoals een compressiemeter dat doet).
Voor de tak van sport waar ik werkte gaf de fabrikant wel degelijk heel duidelijke limieten aan, en een specificatie waar het gecalibreerde gaatje aan moest voldoen: https://www.lycoming.com/...ylinder%20Compression.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Det schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:46:
[...]
Voor de tak van sport waar ik werkte gaf de fabrikant wel degelijk heel duidelijke limieten aan, en een specificatie waar het gecalibreerde gaatje aan moest voldoen: https://www.lycoming.com/...ylinder%20Compression.pdf
Ja dat is heel duidelijk. Hier hebben ze hun eigen standaard die goed omschreven is. Dat is het mooie van de vliegtuigindustrie; meestal zijn de instructies maar voor 1 interpretatie vatbaar en heel duidelijk; als het goed is ten minste, ik ben in de vliegtuigindustrie ook wel eens discrepanties tegen gekomen, wat soms wel vraagtekens geeft. Was bij de reparatie van het remsysteem van een boeing 747-8. best belangrijk 8)7

Dit zal ongetwijfeld een standaard zijn die anderen ook aanhouden (in de industrie kijkt met natuurlijk naar elkaar), maar dan moet dat wel op papier staan.

.040 in. dia. (No. 60 drill) x .250 in long, with entrance angle of 59/60°.
Hier testen ze dan ook met 80psi en moeten de cilinders 70psi halen om 100% goed bevonden te worden (en verschillen tussen cilinders zou 5psi mogen zijn moet alles 100% ok zijn)

Het zou heel interessant zijn om te kijken of al die meters dat reductiegaatje in die maat hebben.
In ieder geval wat ik in dat filmpje zag (met die meter met die 'set' schaal) wordt er met een veel lagere druk getest (25psi) dus dat is wel frappant. Als die 2e meter geen drukmeter is maar een % meter, dan kan je daar dus ook niet vanaf wijken.

Ik ben benieuwd of die lycoming waardes ook bij een moderne automotor te halen zijn (vooral omdat die testdruk zoveel hoger is).

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 21-02-2021 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Juup schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:23:

[Afbeelding]

Heeft iemand een tip?
De meeste "gerenommeerde" merken als Sonic en Midlock zijn doorgaans niets anders dan rebranded Chinees, net als HBM. Ik weet niet hoe serieus je de meter wilt gebruiken, maar persoonlijk zou ik niet al te veel zorgen maken daarover.

@mr_petit
Bij auto's ken ik leak-down testers eigenlijk niets anders dan dat ze gebruikt worden als indicatie dat er ergens een lek zit en vervolgens vooral als bron van lucht zodat je kan luisteren of het richting uitlaat, inlaat of carter gaat (of te wel, kromme, niet sluitende kleppen, of een lekke zuiger). En de mate van lekkage kan een idee geven van de grootte van het lek, dus een klein lek richting carter is waarschijnlijk een zuigerveer, groot lek zal eerder een gat in de zuiger zijn.
En als de indicatie is dat er ergens lucht weglekt, dan moet de kop er toch zo goed als zeker van af.

In mijn geval zou een leak-down op cilinder 4 mogelijk duidelijkheid kunnen geven of het een zuigerveer of klep is waar ik de compressie op verlies, maar de mate die de meter aangeeft is verder waardeloos. Er staat nergens in de specificaties van de M52 hoeveel de cilinder zou mogen lekken (zelfs maximale cilinderdruk is al niet te vinden).

De dure, gekalibreerde meters zijn in mijn ogen ook alleen interessant voor motorbouwers en tuners die zelf motoren opbouwen en geschikt maken voor drukvulling.

Pagina: 1 ... 44 ... 59 Laatste