En welke soort tang vinden jullie makkelijker in het gebruik? Of misschien anders gevraagd: Wanneer liefst een bahco en wanneer een sleuteltang? Gevoelsmatig gebruik je een bahco voor het zwaardere werk, maar is een sleuteltang praktischer voor lichtere toepassingen.
Gevoelsmatig zou ik hetzelfde zeggen, alhoewel ik voor zwaarder werk liever gewoon een passende sleutel / dop zou halen. Maar ik begrijp goed dat niet iedereen dat wil doen voor een enkele bout of moer.
Een sleuteltang werkt sneller (knijpen en het klemt vast ipv dingetje draaien op een bahco), maar het hangt ook op je eigen knijpkracht om iets vast te houden.
Een sleuteltang werkt sneller (knijpen en het klemt vast ipv dingetje draaien op een bahco), maar het hangt ook op je eigen knijpkracht om iets vast te houden.
Inderdaad, gewoon de passende sleutel gebruiken. Voor noodgevallen in situaties waarbij je niet een hele set sleutels bij je hebt is een bahco natuurlijk wel handig. Zo heb ik er standaard een in mijn fietstas zitten. Samen met inbus 4 en 5 kun je dan onderweg je hele fiets uit elkaar halen.
En wanneer je natuurlijk rare boutjes hebt in curieuze maten, dan komt zo'n ding van pas.
Al verkies je ook dan liever passend materiaal, want "They are the tool of the charlatan".
En wanneer je natuurlijk rare boutjes hebt in curieuze maten, dan komt zo'n ding van pas.
Al verkies je ook dan liever passend materiaal, want "They are the tool of the charlatan".
Punctuality is the politeness of kings
We hadden het eerder een keer over boormachine adapters en dat het beter was om een beetje een goed merk te nemen.
Helaas is afgelopen weekend mijn adapter afgebroken. Is in totaal maar 3x gebruikt bij een wielenwissel (op een 10.8V schroefmachine), en dan heeft een wringijzer en momentsleutel het zware werk gedaan. En nu zit het laatste stukje van de adapter vast in de bithouder van mijn machine en moet ik die voor reparatie opsturen om dat stukje er uit te laten halen (zou het zelf kunnen doen, maar dan vervalt de garantie).
Nu zou ik een andere halen van een beter merk, maar dit was al een Wiha, dus dat is een beetje teleurstellend. Misschien dan maar een Gedore of Stahlwille, misschien.
Helaas is afgelopen weekend mijn adapter afgebroken. Is in totaal maar 3x gebruikt bij een wielenwissel (op een 10.8V schroefmachine), en dan heeft een wringijzer en momentsleutel het zware werk gedaan. En nu zit het laatste stukje van de adapter vast in de bithouder van mijn machine en moet ik die voor reparatie opsturen om dat stukje er uit te laten halen (zou het zelf kunnen doen, maar dan vervalt de garantie).
Nu zou ik een andere halen van een beter merk, maar dit was al een Wiha, dus dat is een beetje teleurstellend. Misschien dan maar een Gedore of Stahlwille, misschien.
Kennelijk krijgt de winkel waar ik deze adapter had gekocht de laatste tijd wel vaker Wiha spullen terug, lijkt er op dat ze bij Wiha wat kwaliteitsproblemen hebben momenteel.
Hoe werkt zo'n zekeringhouder met detectie ledjes eigenlijk?
Hoe zorgen ze dat de lampjes aan gaan als de zekering kapot is, want er lijkt geen connectie naar massa/ground te zijn?
En wat gebeurt er als je een zekering niet aansluit? Altijd een brandend lampje?

Edit:
Het antwoord bleek heel simpel, de ledjes zitten parallel aan de zekering. Dus als de zekering kapot is loopt het over het ledje welke dan aan gaat.
Wanneer er niks is aangesloten gaat er dus ook geen lampje branden.
En tevens (in normale situatie zonder kapotte zekeringen) geen lekstroom.
Hoe zorgen ze dat de lampjes aan gaan als de zekering kapot is, want er lijkt geen connectie naar massa/ground te zijn?
En wat gebeurt er als je een zekering niet aansluit? Altijd een brandend lampje?

Edit:
Het antwoord bleek heel simpel, de ledjes zitten parallel aan de zekering. Dus als de zekering kapot is loopt het over het ledje welke dan aan gaat.
Wanneer er niks is aangesloten gaat er dus ook geen lampje branden.
En tevens (in normale situatie zonder kapotte zekeringen) geen lekstroom.
[ Voor 29% gewijzigd door !null op 18-04-2017 23:41 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Eens even dit topic nieuw leven inblazen.
Een tijdje terug (afgelopen oktober om precies te zijn), heb ik wat leuke goodies gekregen om aan de auto te sleutelen:
20161120_231011 by Chris Hogevonder, on Flickr
Recentelijk heb ik voor het eerst de stethoscoop gebruikt en wat een geniaal ding is dat!
Een maatje van me had een tikje in de motor, maar we konden niet plaatsen waar het vandaan kwam. Dus met de pen zo dicht mogelijk bij verschillende draaiende onderdelen op het metaal zetten, en uiteindelijk was het tikje via de stethoscoop alleen te horen bij de dynamo, bij alle andere delen waren alleen de lagers te horen. Diagnose, één lager van de dynamo kapot. Dynamo vervangen, en inderdaad, het tikken is weg.
Ow, en de breekijzers zijn haast een must als je aan het klussen bent in huis en er moet bijvoorbeeld een keuken gesloopt worden.
Een tijdje terug (afgelopen oktober om precies te zijn), heb ik wat leuke goodies gekregen om aan de auto te sleutelen:

Recentelijk heb ik voor het eerst de stethoscoop gebruikt en wat een geniaal ding is dat!
Ow, en de breekijzers zijn haast een must als je aan het klussen bent in huis en er moet bijvoorbeeld een keuken gesloopt worden.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Breekijzers zijn idd. onmisbaar bij het sleutelen aan auto's(aandrijfassen, fuseekogels, rubbers, deksels, versnellingsbakken) En wanneer je ze eenmaal hebt gebruik je ze overal voor.
Een stethoscoop heeft me ook al een paar keer geholpen bij het opsporen van terminale lagers.
Een stethoscoop heeft me ook al een paar keer geholpen bij het opsporen van terminale lagers.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Niet direct autogereedschap, maar wel aan te raden om te dragen bij grotere klussen:

Vanaf maandag 11 september bij de Lidl.
Ik heb zelf al enige tijd het lage model en die bevalt goed. Al is het wel even wennen aan het gewicht.
In dezelfde week heeft de Lidl ook divers luchtgereedschap, maar als dat allemaal van dezelfde kwaliteit is als de slagmoersleutel (die ook tussen de aanbiedingen staat), dan kan je dat beter links laten liggen. Ik heb een aantal jaar terug de slagmoersleutel gekocht, maar dat ding heeft totaal geen kracht en is feitelijk onbruikbaar.

Vanaf maandag 11 september bij de Lidl.
Ik heb zelf al enige tijd het lage model en die bevalt goed. Al is het wel even wennen aan het gewicht.
In dezelfde week heeft de Lidl ook divers luchtgereedschap, maar als dat allemaal van dezelfde kwaliteit is als de slagmoersleutel (die ook tussen de aanbiedingen staat), dan kan je dat beter links laten liggen. Ik heb een aantal jaar terug de slagmoersleutel gekocht, maar dat ding heeft totaal geen kracht en is feitelijk onbruikbaar.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Veiligheidsschoenen heb ik altijd van BATA, de enige schoen waar ik de hele dag op kan lopen. Wel duur, maar die blijven ook erg lang goed.
En die luchtsleutel van de LIDL is een bekende kloon. Dat model wordt al tientallen jaren nagebouwd, met wisselend succes. Hier thuis ligt het origineel en die is denk ik al 20 jaar oud. Niet veel gebruikt, maar nog steeds goed. Gewoon vaak olie in doen.
Dat ding trekt echt alles los.
Vliegwielbouten, krukaspoelie moeren, wiellager moeren (die met 260nm vast moeten) gaan meteen los. Je hoeft ook niks te blokkeren (vliegwiel ofzo). Als je eenmaal een keer een fatsoenlijke luchtsleutel hebt gebruikt, kun je niet meer zonder. Al dat gekloot met verlengstukken en wringijzers met buizen erop, nee bedankt.
En die luchtsleutel van de LIDL is een bekende kloon. Dat model wordt al tientallen jaren nagebouwd, met wisselend succes. Hier thuis ligt het origineel en die is denk ik al 20 jaar oud. Niet veel gebruikt, maar nog steeds goed. Gewoon vaak olie in doen.
Vliegwielbouten, krukaspoelie moeren, wiellager moeren (die met 260nm vast moeten) gaan meteen los. Je hoeft ook niks te blokkeren (vliegwiel ofzo). Als je eenmaal een keer een fatsoenlijke luchtsleutel hebt gebruikt, kun je niet meer zonder. Al dat gekloot met verlengstukken en wringijzers met buizen erop, nee bedankt.
Ik moet wel zeggen dat de sleutel nooit heb kunnen gebruiken met een goede, krachtige luchttoevoer. De kracht van luchtgereedschap valt of staat met de hoeveelheid lucht (niet druk) met minuut. Maar de keren dat ik hem heb geprobeerd, was ik niet onder de indruk van de slagkracht.Dirk33 schreef op zondag 3 september 2017 @ 11:23:
Veiligheidsschoenen heb ik altijd van BATA, de enige schoen waar ik de hele dag op kan lopen. Wel duur, maar die blijven ook erg lang goed.
In mijn DHZ hebben ze bovendien goede luchtsleutels voor bruikleen, dus ik heb ook nooit echt de behoefte gehad om verder te testen.
Tzt komt er thuis nog wel een compressor te staan en dan wil ik sowieso wel meer luchtgereedschap hebben. Tegen die tijd zal ik gaan testen of deze echt zo slecht is. Maar dat duurt nog wel even.
Wat betreft de schoenen, ik ben echt prettig verrast over het comfort.
Even een vraagje, ik zit te kijken naar open ringsleutels voor o.a. remleidingen. Het zijn niet de sleutels die ik heel ga gebruiken, maar wat wel een goede kwaliteit moet zijn. Merken als Gedore, Snap-On, Facom, etc vallen af, omdat die simpel te duur zijn voor hoeveel ik het gebruik (mijn gewone ring- en steeksleutels zijn wel van Gedore overigens).
Nu zit ik op ebay te kijken, en kom ik sets tegen van Yato en Bergen die scherp geprijsd zijn (zo'n € 20 incl. verzending).
Wie kent deze merken/sets en zijn ze het geld waard voor incidenteel gebruik?
Nu zit ik op ebay te kijken, en kom ik sets tegen van Yato en Bergen die scherp geprijsd zijn (zo'n € 20 incl. verzending).
Ik ken de merken / sets niet, maar volgens mij was @mr_petit vorig jaar ook op zoek naar zo'n openring set, alhoewel ik zo niet terug kan vinden of hij daar nu wat voor gevonden had of niet.
Het zou handig zijn op de TS eens een update te geven ?
Ik ben ook op zoek naar allerhande materiaal. Op zoek naar een eigen stek dus ik kan wel wat gebruiken.
Nu moet ik heel dit topic beginnen te lezen
Ik ben ook op zoek naar allerhande materiaal. Op zoek naar een eigen stek dus ik kan wel wat gebruiken.

Algemene info voor gereedschap kan je ook in het [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 vinden. Dat is niet specifiek voor sleutelen aan auto's, maar de basis dingen worden daar ook wel in genoemd.
Lol.SmokingSig schreef op woensdag 27 september 2017 @ 07:45:
Het zou handig zijn op de TS eens een update te geven ?

Ik denk dat je de kern van dit topic mist en ook de laatste zin van de TS:
Hydraulik-Phunk schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 14:48:
Evt kunnen we hier een algemeen gereedschaptopic van maken ?
Bergen kan je links laten liggen. Das echt goedkope rotzooi. (al hebben die waarschijnlijk ook meerdere sets, maar ze hebben ook echt het allergoedkoopste spul, je weet wel, sleutels die domweg niet passen etc, laat staan enige kwaliteit. Je ziet natuurlijk pas wat je krijgt als je het al van de postbode gekregen hebt....)deepbass909 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 00:35:
Dat Yato tools ziet er uit als een typische chinese rebrander.
Ik heb zelf een set van BGS. Ook chinees, maar met een aanzienlijke duitse organisatie erachter.
1 van deze 2 (weet niet meer uit m'n hoofd welke):
http://www.bgstechnic.com/products/detail/840
http://www.bgstechnic.com/products/detail/6103
Ik heb heel veel gereedschap van BGS overigens. Veel spul voldoet wel aardig, maar het blijft natuurlijk chinees.
De chroomlaag is bijv. minder dan dat van gedore/facom/hazet etc (dat zit dan het dichtst bij mijn vakgebied dus dat valt mij gelijk op) maar ik ben er eigenlijk wel over te spreken.
De sleutels zijn vrij zwaar uitgevoerd, maar dat zijn de meeste open ringsleutels.
Heb je alleen metrisch nodig of ook SAE?
"man is not truly one, but truly two,"
Het is voor mijn E36 en eventueel op termijn de Yaris van m'n vriendin, dus beiden 100% metrisch.
BGS ben ik al vaker tegengekomen als het goedkopere merk bij veel Nederlandse shops en groothandels.
Wat betreft Bergen en Yato lijkt het mij dus wel duidelijk, die kan ik beter negeren. Ik zou dan nog beter m'n gewone steeksleutels van Gedore kunnen blijven gebruiken of selectief een paar goede open ringsleutels halen in de maten die ik nodig heb (morgen maar even opmeten, als ik de boel toch al los heb liggen).
BGS ben ik al vaker tegengekomen als het goedkopere merk bij veel Nederlandse shops en groothandels.
Wat betreft Bergen en Yato lijkt het mij dus wel duidelijk, die kan ik beter negeren. Ik zou dan nog beter m'n gewone steeksleutels van Gedore kunnen blijven gebruiken of selectief een paar goede open ringsleutels halen in de maten die ik nodig heb (morgen maar even opmeten, als ik de boel toch al los heb liggen).
Nieuwe krik even getest, gaat lekker hoog

Facom DL.2LP, voor een leuke prijs op Ebay kunnen kopen. Hoefde niet perse een bekend merk te zijn, maar toch leuk als het matcht met de rest van je gereedschap (kunnen hier vast mensen over meepraten
). Nu nog twee sets assteunen erbij zodat ik hem mooi op bokjes kan zetten.

Facom DL.2LP, voor een leuke prijs op Ebay kunnen kopen. Hoefde niet perse een bekend merk te zijn, maar toch leuk als het matcht met de rest van je gereedschap (kunnen hier vast mensen over meepraten
Ah, dat is wel mooi hoog. Dat kunnen ze niet allemaal, daarom heb ik zo'n ding ook niet aangeschaft (want bij m'n 4x4 zit alles al hoog)
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Zijn er hier ook acculaderboys? Ik moet in de toekomst nog zo'n ding hebben omdat ik mijn oude heb begraven en zie allerlei handige extra's...
Een van Black & Decker en een van AEG bijvoorbeeld... B&D heeft zelfs een startfunctie/dynamocheck... Is dat een goede investering of kan ik beter op Marktplaats of bij de Lidl kijken? Of een ander merk misschien?
Een van Black & Decker en een van AEG bijvoorbeeld... B&D heeft zelfs een startfunctie/dynamocheck... Is dat een goede investering of kan ik beter op Marktplaats of bij de Lidl kijken? Of een ander merk misschien?
Heb je daadwerkelijk een starthulp nodig? Want je kunt wel iets kopen omdat ie extra functies heeft, maar als je die vervolgens niet gebruikt...
Dynamocheck is trouwens heel simpel: gewoon multimeter op de accupolen bij lopende motor, dan moet je rond de 13,8 volt meten.
Heb je die extras niet daadwerkelijk nodig dan is iets compacters ook wel fijn. CTEK acculaders werken bijvoorbeeld perfect en daar heb je geen omkijken naar.
Dynamocheck is trouwens heel simpel: gewoon multimeter op de accupolen bij lopende motor, dan moet je rond de 13,8 volt meten.
Heb je die extras niet daadwerkelijk nodig dan is iets compacters ook wel fijn. CTEK acculaders werken bijvoorbeeld perfect en daar heb je geen omkijken naar.
Ik heb het niet nodig, want die dingen heb ik wel al afzonderlijk. Accutester, starthulp, slingert allemaal al rond. Maar als ik voor 40 euro meer een apparaat kan krijgen met extra's...
Wat wel altijd is wanneer je erachter komt dat de accu leeg is, dan wil je meestal eigenlijk weggaan en dus kunnen starten. Zo'n starthulp zit daar dus wel op zijn plaats. De starthulp die ik al heb is zo'n usb ding (wel echt super handig, al vaak door gered) en die ligt natuurlijk altijd net in de andere auto...
Maar CTEK is dus een goed merk? AEG en B&D niet bekend?
Wat wel altijd is wanneer je erachter komt dat de accu leeg is, dan wil je meestal eigenlijk weggaan en dus kunnen starten. Zo'n starthulp zit daar dus wel op zijn plaats. De starthulp die ik al heb is zo'n usb ding (wel echt super handig, al vaak door gered) en die ligt natuurlijk altijd net in de andere auto...
Maar CTEK is dus een goed merk? AEG en B&D niet bekend?
Ik zou zelf een CTEK MXS 5.0 kopen in jouw geval.
Wij hebben hier thuis een 5 jaar oude CTEK liggen die bijna dagelijks wordt gebruikt. Zoiets als die B&D of AEG zal kwalitatief denk ik niet in de buurt komen van de CTEK.
Wij hebben hier thuis een 5 jaar oude CTEK liggen die bijna dagelijks wordt gebruikt. Zoiets als die B&D of AEG zal kwalitatief denk ik niet in de buurt komen van de CTEK.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Als het goed is, zou een dynamocheck meer moeten inhouden dan alleen of de spanning hoog genoeg is. Dat is namelijk maar één indicatie, de andere is of de dynamo ook wel spanning vast kan houden onder belasting, iets wat je niet met een multimeter kan meten. Daarom moet je ook altijd zoveel mogelijk verbruikers aanzetten als je met een multimeter gaat meten.Dirk33 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:39:
Heb je daadwerkelijk een starthulp nodig? Want je kunt wel iets kopen omdat ie extra functies heeft, maar als je die vervolgens niet gebruikt...
Wat ik een veel belangrijkere vraag vind, hoe vaak wil je hem gaan gebruiken en hoe kritisch is het gebruik? Als het puur is om iets achter de hand te hebben, ben ik zelf geneigd om eerder naar iets goedkopers te kijken. Een dynamo- of accucheck is bijv. wel leuk, maar als je het niet regelmatig gebruikt is het in mijn ogen eigenlijk weggegooid geld.
Toevallig heeft de Lidl vanaf komende maandag een acculader met starthulp in de schappen liggen:

Volgens de opdruk zou deze tot 12 Ampère continu (bij 12 Volt) en 75 Ampère startstroom kunnen leveren.
Is hij net zo goed als een CTEK, waarschijnlijk niet, maar voor 4 tientjes ga ik in ieder geval de gok wel wagen. Vooral ook omdat ik al een paar jaar de voorganger van deze in huis heb liggen, waarmee ik een reserveaccu op spanning houd. Als druppellader doet die het erg goed, maar ik wil in m'n garage nu graag een wat sterkere lader, waarmee ik relatief snel een lege accu weer op kan laden (met 3,8 Ampère is die kleine lader wat zwakjes).
Kleine kanttekening, wat in de advertentie er niet bij staat. Met 75 Ampère is de starthulp te zwak voor een diesel en grotere benzine motoren (dus bijv. mijn 6 cilinder kan ik waarschijnlijk er niet mee starten).
40 euro? Dat is geen geld, dan moet ik maandag maar eens bij de Lidl kijken.
Gisteren nog wat leuke spullen gekregen voor in de garage:
20171119_233601 by Chris Hogevonder, on Flickr
Wat het allemaal is:
20171119_233614 by Chris Hogevonder, on Flickr
20171119_233629 by Chris Hogevonder, on Flickr
(sorry voor de crappy foto...)
Nu nog 4 goede, stabiele assteunen van 40cm en een krik die m'n auto 50cm hoog kan tillen, zodat ik ook onder m'n auto kan komen

Wat het allemaal is:
- Garage ligbed
- Open ringsleutels (voor remleidingen)
- 10cm gietstalen bankschroef
- Hogedrukreiniger (Kärcher K4)

(sorry voor de crappy foto...)
Nu nog 4 goede, stabiele assteunen van 40cm en een krik die m'n auto 50cm hoog kan tillen, zodat ik ook onder m'n auto kan komen

Heb je de sleutelplek niet meer?
Leuke spulletjes
Leuke spulletjes
[ Voor 21% gewijzigd door DopdeDouwer op 20-11-2017 09:50 ]
Jawel, maar dat is niet een plek waar ik op m'n gemak meerdere dagen achter elkaar kan klussen, maar wel prima geschikt voor een grote beurt, bandenwissel, etc. (dingen die in een dag te doen zijn).DopdeDouwer schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:49:
Heb je de sleutelplek niet meer?
Leuke spulletjes
Zodra de privé situatie het toelaat (o.a. omdat ik er een andere auto bij heb), ga ik de cabrio schorsen en op m'n gemak verschillende zaken aanpakken, zoals de remmen, stuurhuis en mogelijk zelfs een motorrevisie. Het kan ook zomaar zijn dat mijn cabrio straks voor een jaar of langer niet meer op de weg komt.
Ik heb namelijk sinds een half jaar thuis dit als sleutelplek:

Geen hefbrug, maar wel voldoende ruimte om heel veel te kunnen doen en in een schone omgeving (de vloer heeft een vloeistofdichte epoxylaag die heel makkelijk schoon te houden is). En ik ben nu steeds meer gereedschap aan het verzamelen om thuis zoveel mogelijk te kunnen doen.
[ Voor 30% gewijzigd door deepbass909 op 20-11-2017 11:17 ]
Wow jaloers.
Mijne is helaas net wat smaller. Wel met vliering. Maar die breedte maakt het wel praktisch.
Maar al zou ik die breedte hebben hij is nu loaded met verbouwingsspul en veel meer meuk die ik nog weg moet zou ik er willen sleutelen.
Ik hoop op een jaartje...
Mijne is helaas net wat smaller. Wel met vliering. Maar die breedte maakt het wel praktisch.
Maar al zou ik die breedte hebben hij is nu loaded met verbouwingsspul en veel meer meuk die ik nog weg moet zou ik er willen sleutelen.
Ik hoop op een jaartje...
Het heeft mij al met al een half jaar gekost om de ruimte zo te krijgen. Er stond eerst nog een muurtje ter hoogte van de 2 led-panelen, die er eerst uit moest. De elektra is volledig opnieuw aangelegd (maar nog niet klaar), er ligt een kabel klaar voor 3-fasen en er moeten nog wat opslag-oplossingen gemaakt worden (om te voorkomen dat het in no-time volstaat...)
Qua breedte heb ik ongeveer 80cm aan beide kanten over, wat niet super ruim is, maar genoeg.
Vandaag bij de Lidl trouwens de accu-lader gehaald:
20171120_152945 by Chris Hogevonder, on Flickr
Ik moet zeggen dat hij solide aanvoelt en van binnen er ook solide uitziet. Volgens de beschrijving is hij ook vrij intelligent, in de zin dat behoorlijke analyses uitvoert op de accu en als hij gebruikt wordt als starthulp.
Rechts daarvan staat het kleine druppelladertje die ik al eens eerder bij de Lidl had gehaald en dienst doet als druppellader voor een back-up accu. Dat is een ladertje voor als je geduld hebt.
Qua breedte heb ik ongeveer 80cm aan beide kanten over, wat niet super ruim is, maar genoeg.
Vandaag bij de Lidl trouwens de accu-lader gehaald:

Ik moet zeggen dat hij solide aanvoelt en van binnen er ook solide uitziet. Volgens de beschrijving is hij ook vrij intelligent, in de zin dat behoorlijke analyses uitvoert op de accu en als hij gebruikt wordt als starthulp.
Rechts daarvan staat het kleine druppelladertje die ik al eens eerder bij de Lidl had gehaald en dienst doet als druppellader voor een back-up accu. Dat is een ladertje voor als je geduld hebt.
Ze zijn beiden van de Lidl
De grote schakelt automatisch over op druppelladen zodra de accu vol is, de kleine weet ik even niet zeker meer, maar die heeft een winterstand voor gestalde voertuigen. De kleine is ook meer bedoeld voor het op spanning houden van een accu.
Door die grote lader heb ik alleen wel ontdekt dat of m'n accu niet goed meer is, of de dynamo, want m'n accu was maar 50% opgeladen
Beiden kunnen best wel eens versleten beginnen te raken, de accu is inmiddels 6 jaar en 175.000km oud, de dynamo heb ik al twee keer opgelapt met een nieuwe spanningsregelaar.
Door die grote lader heb ik alleen wel ontdekt dat of m'n accu niet goed meer is, of de dynamo, want m'n accu was maar 50% opgeladen

Ik heb daar een tijd terug een Chinese accu-tester voor gekocht, maar kan dat ding niet meer vinden op Ali. Was een Launch BST-460, staat misschien nog wel wat van op Youtube. Dit ding is volgens mij hetzelfde. Alleen de helft goedkoper dan wat ik heb betaald godsamme...
Werkt wel heel fijn! Maar misschien niet interessant als je maar 1 accu hebt om te onderhouden. Amazon verkoopt hem ook, misschien heb je iets aan de recensies.
-edit- Bij Amazon zie ik nu dus nog zo'n ding, beter geprijsd, goede reviews...
Werkt wel heel fijn! Maar misschien niet interessant als je maar 1 accu hebt om te onderhouden. Amazon verkoopt hem ook, misschien heb je iets aan de recensies.
-edit- Bij Amazon zie ik nu dus nog zo'n ding, beter geprijsd, goede reviews...
[ Voor 4% gewijzigd door Verstekbakker op 20-11-2017 18:41 ]
Deze set kan ik je afraden te gebruiken als de boel muurvast zit. De kanten lopen taps toe waardoor je maar een minimaal contactvlak met de moer overhoudt. Ik heb deze set ook gebruikt voor het vervangen van de remslangen op mijn e36. Na de sleutel afgeslepen te hebben zodat je wel fatsoenlijk contact had bleek de maat ook niet perfect passend te zijn waardoor we bijna de moer van de remleiding volledig rond gemaakt hebben.deepbass909 schreef op maandag 20 november 2017 @ 00:06:
Gisteren nog wat leuke spullen gekregen voor in de garage:
- Open ringsleutels (voor remleidingen)
Wees gewaarschuwd! Als je ze regelmatig open en dichtdraait zal de set prima voldoen. Zit de boel al jaren dicht dan is voorzichtigheid geboden.
Home Assistant | ☀️ 12kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD
@Mevius Ik heb ook zeker niet de illusie dat deze sleutels van dezelfde kwaliteit zijn als m'n Gedore steek- en ringsleutels. Maar de kans dat het met deze wel lukt en een gewone steek niet, is wel een stuk groter. En als het echt moet, ik woon op ongeveer een kwartier rijden van Ter Aar, waar Van Eldik zit, een zaak waar ze een collectie hebben waar zelfs HBM nog jaloers van wordt (de webshop is absoluut niet representatief). Het leuke van die zaak is dat ze heel veel tweedehands gereedschap van het leger inkomen, waardoor de schappen vol liggen met goedkoop Gedore, Hazet en ander A-merk spul. Je moet alleen wel exact weten wat je nodig hebt.
Over het algemeen komt alles bij mijn E36 redelijk makkelijk los, maar ik ga over niet al te lange tijd achter de leidingen vervangen, en dat zit wel al inmiddels 20 jaar vast... Dat wordt dus sowieso nog een leuke. Maar aan de andere kant, achter wordt zo'n beetje alles vervangen, inclusief de harde leiding vanaf de ABS-pomp. Dus als er ergens een moer dol draait, is dat ook geen ramp.
Over het algemeen komt alles bij mijn E36 redelijk makkelijk los, maar ik ga over niet al te lange tijd achter de leidingen vervangen, en dat zit wel al inmiddels 20 jaar vast... Dat wordt dus sowieso nog een leuke. Maar aan de andere kant, achter wordt zo'n beetje alles vervangen, inclusief de harde leiding vanaf de ABS-pomp. Dus als er ergens een moer dol draait, is dat ook geen ramp.
Eens even wat stof van het topic blazen.
Vandaag weer wat goodies gehaald voor in de garage:

3-tons assteunen (heb er nu 4, dus moet genoeg zijn om veilig onder de auto te werken).

Proxxon 16mm magnetische bougiedop (bij de standaard dop met rubber klemring heb ik altijd ruzie dat hij vast blijft zitten op de bougie na montage...)

Handpompje voor vacuüm- en druktesten en remontluchten. Hopelijk kan ik hiermee eindelijk eens gaan achterhalen waarom de benzinetankontluchting al jaren klaagt over een lek/niet werkende klep (de genoemde klep is namelijk niet lek).
Vandaag weer wat goodies gehaald voor in de garage:

3-tons assteunen (heb er nu 4, dus moet genoeg zijn om veilig onder de auto te werken).

Proxxon 16mm magnetische bougiedop (bij de standaard dop met rubber klemring heb ik altijd ruzie dat hij vast blijft zitten op de bougie na montage...)

Handpompje voor vacuüm- en druktesten en remontluchten. Hopelijk kan ik hiermee eindelijk eens gaan achterhalen waarom de benzinetankontluchting al jaren klaagt over een lek/niet werkende klep (de genoemde klep is namelijk niet lek).
Hebben jullie nog tips voor de aanschaf van startkabels? Ik hoop er zo min mogelijk een 3 cylinder benzine en een 4 cylinder diesel auto mee te starten.
Aangezien begin dit jaar na 10 jaar dienst mn trouwe ratel overleed had ik dezelfde weergekocht.Die is nu al niet helemaal lekker meer dus tijd voor een beter merk.
Iemand hier suggesties? Ik vond t wel fijn dat de kop niet zo heel dik was, maar ik weet niet of dat ook invloed heeft op t hufterproof zijn.
oude: STANLEY 4-85-578 1/2" RATEL MICROTOUGH
Iemand hier suggesties? Ik vond t wel fijn dat de kop niet zo heel dik was, maar ik weet niet of dat ook invloed heeft op t hufterproof zijn.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Ik heb een paar jaar geleden ongeveer de "jubileum" stahlwille 1/2 512 ratel gekocht voor 29 euro, waar ik gigantisch tevreden over ben. Werkt zo goed als nieuw. Voor die prijs ga je ze absoluut niet meer vinden (meer rond de 50 euro tegenwoordig)Oogje schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:36:
Aangezien begin dit jaar na 10 jaar dienst mn trouwe ratel overleed had ik dezelfde weergekocht.Die is nu al niet helemaal lekker meer dus tijd voor een beter merk.
Al is de QR variant nu in de aanbieding HIER of HIER voor 46 euro. Dingen hebben overigens een levenslange garantie. Al heb ik het gevoel dat dat ding langer meegaat dan ik.
Heb wel geleerd ondertussen dat doppen/bitjes/acc allemaal naar de maan mogen gaat, maar een ratel wil ik wel kwaliteit in.
Kom je nu meebegintmeta schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:54:
Ik had een tijdje geleden in een aanbieding (€25 in totaal) twee stiftsleutelsets van wera, torx en inbus, op de kop getikt, mooi spul.
[ Voor 20% gewijzigd door Denko op 07-02-2018 11:24 ]
PSN & XBL: Denkoyugo
Die Stahlwille 512 heb ik ook, onverwoestbaar dat ding. Pijp erop, vuisthamer erop, maakt niet uit. Echt waar ik weet 100% zeker dat er geen sterkere 1/2 ratel te vinden is. MAAR het is wel een vrij lomp ding, geen quick release en het is een 36 tands ratel. Dat maakt m juist zo sterk, want de blokkeerpal heeft meer oppervlakte om kracht over te brengen. Maar in krappe ruimtes kunnen meer tandjes wel fijn zijn.
Die uit bovenstaande links (is dezelfde winkel) heeft meer tanden, en is quickrelease wat fijner is als je vaak van dop wisselt. Als ik een nieuwe nodig had wist ik het wel, want 46 euro is echt geen geld voor een stuk gereedschap wat over 100 jaar nog goed werkt. Tengtools, Gedore, Hazet, Beta of SP tools ratels met dezelfde functies zijn of duurder of minder goed.
Die uit bovenstaande links (is dezelfde winkel) heeft meer tanden, en is quickrelease wat fijner is als je vaak van dop wisselt. Als ik een nieuwe nodig had wist ik het wel, want 46 euro is echt geen geld voor een stuk gereedschap wat over 100 jaar nog goed werkt. Tengtools, Gedore, Hazet, Beta of SP tools ratels met dezelfde functies zijn of duurder of minder goed.
Ik ga er even vanuit dat je met de 4-cilinder diesel een hedendaagse kleine dieselmotor in een personenauto bedoeld? Voor een 1.6je heb je namelijk aan een standaard set kabels voldoende en hoef je niet echt op speciale punten te letten.nielsn schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:02:
Hebben jullie nog tips voor de aanschaf van startkabels? Ik hoop er zo min mogelijk een 3 cylinder benzine en een 4 cylinder diesel auto mee te starten.
Is de diesel een ouder type van 2 liter of groter, dan doe je er goed aan om een set kabels aan te schaffen geschikt voor diesels (hebben dikkere kabels en kunnen grotere startstromen aan).
Maar hou er rekening mee dat je in dat geval de diesel sowieso niet zal kunnen starten door hem aan de 3-cilinder te hangen. Dat gaat de 3-cilinder namelijk niet trekken. Dat risico loop je overigens ook al als de diesel van een lichter type is.
Die Stanley was een softgrip zo te zien. Ik zou sowieso even kritisch nadenken of je weer een softgrip wil of juist een ratel met een metalen grip. Softgrip werkt prettiger, geven meer grip, voelt niet koud aan, etc. Maar wordt ook erg makkelijk smerig en is dan lastig schoon te houden. Een volledig metalen grip veeg je met een doekje schoon.Oogje schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:36:
Ik heb nu alleen softgrip ratels en schroevendraaiers. Dat werkt fijn als ik schoon kan werken (in huis, bij montage van schone delen, etc), maar na demontage van bijv. remmen ben ik altijd best wel wat tijd kwijt om alles weer schoon te krijgen. Niet geholpen doordat de grips meestal zwart zijn.
Valt mee, als de lege accu nog wel goed is kun je een heel eind komen door eerst een paar minuten bij te laden alvorens te starten.deepbass909 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 20:21:
[...]
Maar hou er rekening mee dat je in dat geval de diesel sowieso niet zal kunnen starten door hem aan de 3-cilinder te hangen. Dat gaat de 3-cilinder namelijk niet trekken. Dat risico loop je overigens ook al als de diesel van een lichter type is.
Op die manier al verschillende diesels gestart met mijn 0.8 Alto. Meest recent nog een compleet lege 2.0 sdi Caddy 's morgens in de vrieskou
Toch hoor je ook met vrij dunne startkabels uit te kunnen. Je moet namelijk eerst de lege accu bijladen door het gewoon parallel aan te sluiten en een paar minuten de donorauto stationair te laten draaien (het liefst een wat verhoogd stationair toerental.deepbass909 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 20:21:
[...]
Is de diesel een ouder type van 2 liter of groter, dan doe je er goed aan om een set kabels aan te schaffen geschikt voor diesels (hebben dikkere kabels en kunnen grotere startstromen aan).
Is de donorauto een klein autotje of heb je dunne kabels, dan wacht je gewoon wat langer.
Rechtstreeks starten is nooit aan te raden, zeker niet met alle electronica die tegenwoordig in auto's zit
[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 07-02-2018 21:26 ]
@mr_petit Uiteraard zou dat moeten, maar verwacht dat de dynamo van een kleine 3-cilinder het toch echt niet leuk gaat vinden als ik mijn 6-cilinder eraan hang en probeer te starten. Ook niet als die eerst een aantal minuten eerst heeft kunnen bijladen, want een auto waarin een 45Ah accu ligt gaat het echt niet leuk vinden als er ineens een lege 70Ah of zwaarder bij aangesloten wordt. Als je startkabels nodig hebt, is immers of je accu compleet versleten of zover leeg dat je met een paar minuten laden verre van genoeg lading hebt om een motor te kunnen starten.
Ik ga altijd uit van het ergste, dus iemand die blijft doorstarten als de motor niet aan wil slaan. Dan ga je met dunne kabels en een diesel tegen 2 (gerelateerde) problemen aanlopen... Door de hoge stroom krijg je een vrij grote spanningsval, wat verre van ideaal is om de auto te starten. En de spanningsval veroorzaakt dat de kabel oververhit kan raken.
Ik vind bij genoeg shops kabels die echt niet geschikt zijn om mijn 6-cilinder mee te starten.
Maar goed, zorg voor een goede set van bijvoorbeeld de ANWB, die is sowieso zwaar en robuust genoeg om verreweg de meeste personenauto's te kunnen starten.
Ik ga altijd uit van het ergste, dus iemand die blijft doorstarten als de motor niet aan wil slaan. Dan ga je met dunne kabels en een diesel tegen 2 (gerelateerde) problemen aanlopen... Door de hoge stroom krijg je een vrij grote spanningsval, wat verre van ideaal is om de auto te starten. En de spanningsval veroorzaakt dat de kabel oververhit kan raken.
Ik vind bij genoeg shops kabels die echt niet geschikt zijn om mijn 6-cilinder mee te starten.
Maar goed, zorg voor een goede set van bijvoorbeeld de ANWB, die is sowieso zwaar en robuust genoeg om verreweg de meeste personenauto's te kunnen starten.
Dat sowieso: koop gewoon goede zware kabels, ook al heb je zelf maar een licht motortje. Je koopt ze namelijk niet alleen voor je eigen auto, maar misschien ook om iemand anders eens te kunnen helpen.deepbass909 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 23:03:
Nog steeds krijg je niet alles werkend, want het wordt vast lastig om met een tweecilinder Fiat 500 een Audi Q7 V12 TDI aan de praat te krijgen (al heeft die twinair wel een start-stopsysteem, dus een iets steviger accu...), maar je hebt in ieder geval geen smeltende startkabels.
* dreamscape heeft bij zijn eerste auto (diesel) destijds gewoon goede startkabels gekocht en heeft diezelfde kabels nog steeds.
Punctuality is the politeness of kings
Besteld bij de eerste, aangezien ik deze ook nog wou hebben:Denko schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:21:
[...]
Ik heb een paar jaar geleden ongeveer de "jubileum" stahlwille 1/2 512 ratel gekocht voor 29 euro, waar ik gigantisch tevreden over ben. Werkt zo goed als nieuw. Voor die prijs ga je ze absoluut niet meer vinden (meer rond de 50 euro tegenwoordig)
Al is de QR variant nu in de aanbieding HIER of HIER voor 46 euro. Dingen hebben overigens een levenslange garantie. Al heb ik het gevoel dat dat ding langer meegaat dan ik.

@Oogje Rodac schijnt wel een goed merk voor luchtgereedschap te zijn. Goede prijs/kwaliteitsverhouding.
Zelf heb ik vandaag een nieuw kluslampje gekocht:

Ter vervanging van mijn oude lamp (met nog traditionele losse leds en NiMH-accu) die onlangs kapot viel
En het is zeker geen miskoop. Er komt een bak licht af waar je U tegen zegt en het kunststof lijkt van een betere kwaliteit te zijn, dus minder breekbaar.
En een leuke feature, de lamp is in 2 delen te splitsen en los van elkaar te gebruiken.
Het is een weekend aanbieding bij de Aldi en kost € 29,99. Dus als je hem ook wilt hebben, zou ik vandaag nog langs de Aldi gaan, met langer wachten wordt de kans groot dat hij uitverkocht is.
Zelf heb ik vandaag een nieuw kluslampje gekocht:

Ter vervanging van mijn oude lamp (met nog traditionele losse leds en NiMH-accu) die onlangs kapot viel
En een leuke feature, de lamp is in 2 delen te splitsen en los van elkaar te gebruiken.
Het is een weekend aanbieding bij de Aldi en kost € 29,99. Dus als je hem ook wilt hebben, zou ik vandaag nog langs de Aldi gaan, met langer wachten wordt de kans groot dat hij uitverkocht is.
@deepbass909 : Naar aanleiding van die foto van jouw, overigens érg nette, "Sleutelplek" hier boven, hoe lang/breed is die garage van je?
Bij mij beginnen ze over 2 maanden met een nieuw te bouwen "hok" van 6x5x3 Mtr. (buitenmaten / spouw), dus dan kan ik alvast een beetje een idee krijgen aangaande de binnenruimte. Ben nou nog een beetje aan't kijken naar verlichting omdat er géén ramen in komen dus ik ga er 2 "light-tubes" van 33Cm. doorsnede in verwerken zodat ik overdag wél voldoende daglicht binnen heb maar voor in de avonduren moet er wat anders komen en dan ook liefst aan te sturen middels Philips HUE / Apple Homekit. De Rol/Sectionaal deur moet sowieso ook middels Homekit te bedienen gaan worden dus ook daar ben ik mezelf een beetje naar aan het oriënteren op het moment.
Bij mij beginnen ze over 2 maanden met een nieuw te bouwen "hok" van 6x5x3 Mtr. (buitenmaten / spouw), dus dan kan ik alvast een beetje een idee krijgen aangaande de binnenruimte. Ben nou nog een beetje aan't kijken naar verlichting omdat er géén ramen in komen dus ik ga er 2 "light-tubes" van 33Cm. doorsnede in verwerken zodat ik overdag wél voldoende daglicht binnen heb maar voor in de avonduren moet er wat anders komen en dan ook liefst aan te sturen middels Philips HUE / Apple Homekit. De Rol/Sectionaal deur moet sowieso ook middels Homekit te bedienen gaan worden dus ook daar ben ik mezelf een beetje naar aan het oriënteren op het moment.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
@wimmel_1 Bij een "hok" van 6x5x3 word ik jaloers
Binnenmaten van mijn garage zijn namelijk 7,5x3,5x2,4m.
3,5 meter breed lijkt veel, maar als je ruimte rondom nodig hebt, is 3,5 meter al snel krap. In het geval van mijn auto geeft dat namelijk maar 75cm vrije ruimte aan beide kanten. Ik kan daardoor bijvoorbeeld de portieren niet helemaal openen. Voor dagelijks gebruik geen probleem, maar bij werken in het interieur wel lastig.
Wat betreft verlichting, zeker als er geen ramen in zitten, zorg voor voldoende armaturen. Ik heb nu 5 panelen van 40W (4x 60x60cm en 1x 120x30cm) 4000K hangen, twee dicht bij de deur, 2 waar het andere uiteinde van de staat en de lange zo recht mogelijk boven m'n werkbank. Maar ik merk dat er eigenlijk nog 2 extra panelen wel bij mogen in het midden van de garage. Qua licht is het eigenlijk nooit genoeg.
En dit is in een verder lichte garage, dus lichtgrijze, bijna witte vloer, witte muren en een witte roldeur.
2 van de panelen zitten bovendien op een bewegingssensor. Zodra ik de garage inloop gaan deze aan (ik ben lui
). Met een schakelaar kan ik ze permanent inschakelen.
3,5 meter breed lijkt veel, maar als je ruimte rondom nodig hebt, is 3,5 meter al snel krap. In het geval van mijn auto geeft dat namelijk maar 75cm vrije ruimte aan beide kanten. Ik kan daardoor bijvoorbeeld de portieren niet helemaal openen. Voor dagelijks gebruik geen probleem, maar bij werken in het interieur wel lastig.
Wat betreft verlichting, zeker als er geen ramen in zitten, zorg voor voldoende armaturen. Ik heb nu 5 panelen van 40W (4x 60x60cm en 1x 120x30cm) 4000K hangen, twee dicht bij de deur, 2 waar het andere uiteinde van de staat en de lange zo recht mogelijk boven m'n werkbank. Maar ik merk dat er eigenlijk nog 2 extra panelen wel bij mogen in het midden van de garage. Qua licht is het eigenlijk nooit genoeg.
En dit is in een verder lichte garage, dus lichtgrijze, bijna witte vloer, witte muren en een witte roldeur.
2 van de panelen zitten bovendien op een bewegingssensor. Zodra ik de garage inloop gaan deze aan (ik ben lui
@deepbass909 DANK U!!
Qua hoogte ben ik er hier nog over uit of ik die 3 Mtr. ook daadwerkelijk ga zetten. Neig er momenteel naar om voor 2 á 3 steenlagen minder te gaan maar volgens de architect én de gemeente mág ik die hoogte gewoon zetten zonder vergunning. Die breedte is mede vanwege dat wat je al aanhaalt bewust zo ruim + ik heb ook nog wat motoren welke ik niet voor ieder wissewasje aan de kant wens te gaan zetten als de auto binnen moet/mag
Werkverlichting ga ik later pas naar kijken op het moment dat alles staat, de daglichtvoorziening gaat geregeld worden door een 2-tal light-tubes waar GU10 LED (HUE) lampen in geplaatst worden voor de "normale" loop-verlichting als het donker is (uiteraard mét sensor, zoals bijna alles hier thuis).
Vloer wordt overigens gewoon een witte/grijze tegelvloer van harde/stroeve tegels met een afvoer op het riool en de wanden + deuren en plafond worden aan de binnenzijde ook "wit".
Zojuist hier bij de Aldi ook maar even de laatste LED Werklamp gehaald, AL-TIJD handig zo'n oplaadbaar ding
Qua hoogte ben ik er hier nog over uit of ik die 3 Mtr. ook daadwerkelijk ga zetten. Neig er momenteel naar om voor 2 á 3 steenlagen minder te gaan maar volgens de architect én de gemeente mág ik die hoogte gewoon zetten zonder vergunning. Die breedte is mede vanwege dat wat je al aanhaalt bewust zo ruim + ik heb ook nog wat motoren welke ik niet voor ieder wissewasje aan de kant wens te gaan zetten als de auto binnen moet/mag
Werkverlichting ga ik later pas naar kijken op het moment dat alles staat, de daglichtvoorziening gaat geregeld worden door een 2-tal light-tubes waar GU10 LED (HUE) lampen in geplaatst worden voor de "normale" loop-verlichting als het donker is (uiteraard mét sensor, zoals bijna alles hier thuis).
Vloer wordt overigens gewoon een witte/grijze tegelvloer van harde/stroeve tegels met een afvoer op het riool en de wanden + deuren en plafond worden aan de binnenzijde ook "wit".
Zojuist hier bij de Aldi ook maar even de laatste LED Werklamp gehaald, AL-TIJD handig zo'n oplaadbaar ding

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 10-02-2018 17:07 ]
@wimmel_1
Lighttubes zijn inderdaad mooie oplossingen voor licht overdag. Ik denk dat ik iets dergelijks ook wel aangebracht zou hebben als ik deze garage zelf had gebouwd.
Wil je in de garage ook gaan sleutelen? Dan zou ik een gestorte betonnenvloer met epoxy-coating wel overwegen. Ik heb nu al een paar keer gehad dat er één of ander klein schroefje of ringetje op de vloer viel die ik anders echt kwijt zou zijn geweest (in een Shimano schakelhendel voor de fiets zitten erg kleine onderdeeltjes
). Een afvoer zou ik ook wel graag gewild hebben, ik kan nu de auto niet binnen wassen of even makkelijk troep wegspoelen.
Qua hoogte, 2m40 is voor mij hoog genoeg, ook als ik een kleine lift zou willen gebruiken. 3 meter zou wat dat betreft niet zo heel veel uitmaken imho.
Wat is het nu van een goede lamp?
Nou (sluitertijd en diaframa heb ik vast gezet):
Verlichting in de garage maximaal, zonder de werklamp:
P1050538 by Chris Hogevonder, on Flickr
Matig, vooral achterin mis ik veel licht.
Met de werklamp aan op volle sterkte (1.200 lm volgens de handleiding):
P1050539 by Chris Hogevonder, on Flickr
De hele motorruimte is goed verlicht.
En zelfs als het schemerdonker is in de garage (alle verlichting uit, alleen wat licht door een aantal ramen aan de andere kant) met de lamp op half vermogen, geeft het nog veel licht:
P1050536 by Chris Hogevonder, on Flickr
Dit is natuurlijk wel wat misleidend, want onze ogen passen ons aan aan minder licht. In werkelijkheid was het op halve sterkte in een verder donkere garage nog steeds veel licht namelijk.
En ja, de motorruimte is met 20 jaar en 370.000km echt zo schoon van mijn cabrio
Lighttubes zijn inderdaad mooie oplossingen voor licht overdag. Ik denk dat ik iets dergelijks ook wel aangebracht zou hebben als ik deze garage zelf had gebouwd.
Wil je in de garage ook gaan sleutelen? Dan zou ik een gestorte betonnenvloer met epoxy-coating wel overwegen. Ik heb nu al een paar keer gehad dat er één of ander klein schroefje of ringetje op de vloer viel die ik anders echt kwijt zou zijn geweest (in een Shimano schakelhendel voor de fiets zitten erg kleine onderdeeltjes

Qua hoogte, 2m40 is voor mij hoog genoeg, ook als ik een kleine lift zou willen gebruiken. 3 meter zou wat dat betreft niet zo heel veel uitmaken imho.
Wat is het nu van een goede lamp?
Nou (sluitertijd en diaframa heb ik vast gezet):
Verlichting in de garage maximaal, zonder de werklamp:

Matig, vooral achterin mis ik veel licht.
Met de werklamp aan op volle sterkte (1.200 lm volgens de handleiding):

De hele motorruimte is goed verlicht.
En zelfs als het schemerdonker is in de garage (alle verlichting uit, alleen wat licht door een aantal ramen aan de andere kant) met de lamp op half vermogen, geeft het nog veel licht:

Dit is natuurlijk wel wat misleidend, want onze ogen passen ons aan aan minder licht. In werkelijkheid was het op halve sterkte in een verder donkere garage nog steeds veel licht namelijk.
En ja, de motorruimte is met 20 jaar en 370.000km echt zo schoon van mijn cabrio
Sleutelen gaat er (uiteraard) wél gebeuren, maar niet aan de (huidige) auto. Ik rijd voor m'n werk met een leaseauto welke buiten mag slapen en waarbij er eigenlijk nooit iets stuque gaat. Als er onverhoopt wat mee aan de hand is dan is 't een kwestie van bij de dealer binnen rijden met de woorden: "Doe's maken!!" 
Voor de motoren heb ik een Abba Skylift en daar is een beetje extra ruimte ook wel prettig bij. Én dat post ik hier zomaar even schaamteloos in een topique wat over autogereedschap gaat
P.S. Die motorruimte van je BMW
Voor de motoren heb ik een Abba Skylift en daar is een beetje extra ruimte ook wel prettig bij. Én dat post ik hier zomaar even schaamteloos in een topique wat over autogereedschap gaat
P.S. Die motorruimte van je BMW
[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 10-02-2018 17:34 ]
Auto staat met een reden tussen haakjes hè
Al het gereedschap voor sleutelen aan voertuigen is hier welkom.
Motoren doe ik niks mee, maar ik heb in het deel achter de auto wel een takelsysteem aan het plafond waarmee ik fietsen kan ophijsen zodat ik staand kan werken eraan.
Maar qua vloer, ik kan het echt sterk een gladde betonvloer met epoxy toplaag aanraden. Het werkt prettiger en is veel makkelijker schoon te houden.
Motoren doe ik niks mee, maar ik heb in het deel achter de auto wel een takelsysteem aan het plafond waarmee ik fietsen kan ophijsen zodat ik staand kan werken eraan.
Maar qua vloer, ik kan het echt sterk een gladde betonvloer met epoxy toplaag aanraden. Het werkt prettiger en is veel makkelijker schoon te houden.
Als ik ooit de optie heb om zo'n werkplek te bouwen zou ik zeker voor 3m gaan.wimmel_1 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 16:23:
@deepbass909 DANK U!!
- Kwa verlichting geeft iets meer hoogte een wat diffuser lichtbeeld
- Extra opbergmogelijkheden voor weinig gebruikte zooi, met een laddertje ben je er zo bij.
Zelf zou ik op de kopse kant dan een 'verdieping' maken van zo'n 1m diep. Ideaal voor bv winterbanden, maar ook bv een compressor.
- Ik kan dan een airco kwijt: Een cassette-airco heeft een hogere capaciteit, en dan heb ik in 1 klap koeling EN verwarming geregeld (inverter/warmtepomp) en die dingen zijn 2e hands goed betaalbaar te krijgen
- Je kan ook nog eens klussen aan een busje. Zeker als je ooit een brug kwijt wilt.
Ik heb een half jaar geleden wat gereedschap gekocht om autowielen te wisselen.
Laatst moest ik een velg loshalen - bleek veel te vast te zitten. Mijn ratel van 30cm is dan veel te kort.
Ik kon met de momentsleutel hem loskrijgen, echter is hij daar niet voor gemaakt, zo sloop ik de boel. Is hier een speciaal gereedschap voor? Ik denk aan een ratel van 1/2" en 70 cm lengte, maar dat lijkt wel nergens te koop. Daar bovenop kopervet gekocht zodat ik ook preventieve actie kan ondernemen.
Laatst moest ik een velg loshalen - bleek veel te vast te zitten. Mijn ratel van 30cm is dan veel te kort.
Ik kon met de momentsleutel hem loskrijgen, echter is hij daar niet voor gemaakt, zo sloop ik de boel. Is hier een speciaal gereedschap voor? Ik denk aan een ratel van 1/2" en 70 cm lengte, maar dat lijkt wel nergens te koop. Daar bovenop kopervet gekocht zodat ik ook preventieve actie kan ondernemen.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Uitschuifbare wielsleutel, zoals deze van Hazet:

---RAWE CEEK!!!---
@fonsoy Een Wringijzer (foto linkt naar webshop autogereedschap.com): 
Of een slagmoersleutel, zoals een paar posts hierboven gepost. Maar die "kost duurder", en dan heb je ook een fatsoenlijke compressor nodig.

Of een slagmoersleutel, zoals een paar posts hierboven gepost. Maar die "kost duurder", en dan heb je ook een fatsoenlijke compressor nodig.
Of een electrische (230V) kopen. Voor 5 tientjes heb ik er een van de bouwmarkt gekocht voor incidenteel gebruik.Wild Chocolate schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:02:
@fonsoy Een Wringijzer (foto linkt naar webshop autogereedschap.com): [afbeelding]
Handig voor wielbouten, maar vooral voor de motor als ik de tandwiel los moet krijgen
Even verbeterd voor je... Maar ook daarvoor is een compressor wel handiger, zeker omdat je daar ook gewoon je banden mee op spanning kunt zetten.com2,1ghz schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:04:
[...]
Of een electrische (230V) kopen. Voor 5 tientjes heb ik er een van de bouwmarkt gekocht voor incidenteel gebruik.
Handig voor wielbouten, maar vooral voor de motor als ik de tandwiel het voorste kettingwiel los moet krijgen
Een simpele 50L compressor hoeft niet eens al te veel te kosten en is voor dat soort zaken al voldoende, incl het lossen van 20 wielbouten van een auto.
Ja gaan de buren zeker leuk vinden. Lekker dat ding een kwartier op druk zien te krijgen voor een paar boutjes.
Gaat dat achterlijke discussie over ketting/tandwiel hier ook door
Gaat dat achterlijke discussie over ketting/tandwiel hier ook door
Zo eentje heb ik gekocht. Een Makita 6905b. Helaas had die voor de desbetreffende wielbout te weinig prik ...com2,1ghz schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:04:
[...]
Of een electrische (230V) kopen. Voor 5 tientjes heb ik er een van de bouwmarkt gekocht voor incidenteel gebruik.
Handig voor wielbouten, maar vooral voor de motor als ik de tandwiel los moet krijgen

Wringijzer is wat ik zocht. Perfect.
Op lucht is helaas geen optie omdat ik in een appartement woon. Ik moet al moeilijk doen met een 40 meter klushaspel om uberhaupt elektriciteit van mijn balkon omlaag te krijgen
Als je dan nog met een compressor in de weer moet ....
Is uiteindelijk natuurlijk wel de mooiste oplossing. Gereedschap is ook veel goedkoper daarmee.
[ Voor 21% gewijzigd door fonsoy op 10-02-2018 21:13 ]
Als je er zoveel kracht op moet zetten dan heb je de risico om de bout/moer te breken. Dan zou ik eventueel naar de garage rijden zodat ie meteen pneumatische slagmoersleutel even los kunnen maken.fonsoy schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:12:
[...]
Zo eentje heb ik gekocht. Een Makita 6905b. Helaas had die voor de desbetreffende wielbout te weinig prik ...
[afbeelding]
Op lucht is helaas geen optie omdat ik in een appartement woon. Ik moet al moeilijk doen met een 40 meter klushaspel om uberhaupt elektriciteit van mijn balkon omlaag te krijgen
Is uiteindelijk natuurlijk wel de mooiste oplossing. Gereedschap is ook veel goedkoper daarmee.
Met de wringijzer de gene die ze zo strak heeft gedraaid een ram mee geven
Zo ging mij neef me even helpen met het vervangen van de olie van mn motor. Hij zou eventjes de filter vervangen terwijl ik bezig was met iets anders. Lekker met de oliefilter met ratel vastmaken. Zit vast hoor.
8000km later met de volgende beurt moest die filter weer los. Met grof geweld schoven de stoeptegels onder me vandaan maar de filter bleef op zijn plek zitten. Met een oliefiltertang was het uiteindelijk goed gekomen
[ Voor 17% gewijzigd door com2,1ghz op 10-02-2018 21:27 ]
Die doet ook maar 300nm, das niet heel veel als iets echt vastzit. Die Rodac doet 1050 en is soms ook hard nodig bij bouten van bv de ophanging.fonsoy schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:12:
[...]
Zo eentje heb ik gekocht. Een Makita 6905b. Helaas had die voor de desbetreffende wielbout te weinig prik ...
[afbeelding]
Voordeel van zo’n slagmoersleutel tov een wringijzer is dat je de bouten minder snel kapot draait.
[ Voor 5% gewijzigd door Oogje op 10-02-2018 21:55 ]
Hmm, ja ik zie het verschil wel. Die dingen op lucht zijn stukken kleiner en krachtiger.Oogje schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:53:
[...]
Die doet ook maar 300nm, das niet heel veel als iets echt vastzit. Die Rodac doet 1050 en is soms ook hard nodig bij bouten van bv de ophanging.
Voordeel van zo’n slagmoersleutel tov een wringijzer is dat je de bouten minder snel kapot draait.
Echter heb je wel een flinke compressor nodig. Die kosten ook al gauw €500.
Ooit koop ik ook zoiets voor in mijn toekomstige werkplaats. Tot die tijd zal ik het moeten doen met een wringijzer
Als je alleen een stevige slagmoersleutel nodig hebt zou ik absoluut niet meer voor een luchtsleutel + compressor gaan.
Gewoon een 18v slagmoersleutel kopen. Die zijn er echt in alle prijsklasses en sterktes. Bij autogereedschap.com hebben ze er nu een te koop met accu voor 190 euro en die doet 450 nm! Daar trek je ophangingsbouten, krukaspoelie moeren en wielbouten zo mee los. En je moet de hele dag velgen wisselen wil je de accu in een werkdag leeg krijgen. Waarom je uberhaupt eentje met een stekker zou willen weet ik niet, die zijn altijd duur en slap en die kabel ligt altijd te vervelen
Wij hebben op t werk een Makita 18v die meer als 1000nm doet. Die trekt met plezier vrachtwagen wielmoeren los! Daar gebruikte we eerst een enorme 1" luchtsleutel voor.
Het fijne aan bijv. Makita is dat die accu voor echt alle Makita gereedschappen te gebruiken is, je koopt 1x een set accu's en verder hoef je alleen maar de 'bodys' te kopen.
Als je meer gereedschap op lucht wil zoals schuurmachines, slijptollen, reciprozagen etc, dan mag je minimaal 1000 euro voor een compressor neerleggen, en dan red je het nog niet om continue te werken.
Gewoon een 18v slagmoersleutel kopen. Die zijn er echt in alle prijsklasses en sterktes. Bij autogereedschap.com hebben ze er nu een te koop met accu voor 190 euro en die doet 450 nm! Daar trek je ophangingsbouten, krukaspoelie moeren en wielbouten zo mee los. En je moet de hele dag velgen wisselen wil je de accu in een werkdag leeg krijgen. Waarom je uberhaupt eentje met een stekker zou willen weet ik niet, die zijn altijd duur en slap en die kabel ligt altijd te vervelen
Wij hebben op t werk een Makita 18v die meer als 1000nm doet. Die trekt met plezier vrachtwagen wielmoeren los! Daar gebruikte we eerst een enorme 1" luchtsleutel voor.
Het fijne aan bijv. Makita is dat die accu voor echt alle Makita gereedschappen te gebruiken is, je koopt 1x een set accu's en verder hoef je alleen maar de 'bodys' te kopen.
Als je meer gereedschap op lucht wil zoals schuurmachines, slijptollen, reciprozagen etc, dan mag je minimaal 1000 euro voor een compressor neerleggen, en dan red je het nog niet om continue te werken.
[ Voor 6% gewijzigd door Dirk33 op 11-02-2018 21:54 ]
Voor hobbybob gebruik hoeft dat ook niet. Ik red me aardig met een 50l compressor.
Een goede compressor voor thuis hoeft echt geen €500 te kosten, daarvoor koop je een 100 of 200 liter compressor. Dat is leuk als je veel lucht nodig hebt, maar voor thuis gebruik is 50 liter echt genoeg. En die koop je vanaf zo'n €120 tot €250 (ook wel duurder, maar dan krijg je speciale uitvoeringen, zoals low-noise).fonsoy schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 22:23:
[...]
Hmm, ja ik zie het verschil wel. Die dingen op lucht zijn stukken kleiner en krachtiger.
Echter heb je wel een flinke compressor nodig. Die kosten ook al gauw €500.
Ooit koop ik ook zoiets voor in mijn toekomstige werkplaats. Tot die tijd zal ik het moeten doen met een wringijzer
Welke je nodig hebt, is trouwens afhankelijk van het gereedschap dat je eraan hangt. Gebruik je gereedschap dat veel lucht verbruikt (slijptollen bijvoorbeeld), dan wil je een compressor die snel en veel lucht kan aanvullen. Die zijn kostbaarder dan compressors die er wat langer over mogen doen om weer op druk te komen.
Ik moet voor mezelf nog een compressor uitzoeken.
Heb een doppensetje en steeksleutels nodig om te sleutelen aan auto's en mijn scooter. Is dit wat?
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
Het is een goedkoper setje dan de andere setjes van merken als Facom, maar is dit ook wat, of kan ik voor dit geld beter wat anders kopen?
Het is een goedkoper setje dan de andere setjes van merken als Facom, maar is dit ook wat, of kan ik voor dit geld beter wat anders kopen?
Kraftwelle is een beetje de bodem van de put. Vergelijkbaar met uit de grabbelbak van de gamma. Op zich in principe niks mis mee. Alleen houd er rekening mee dat alles wat kapot KAN van die set ook kapot zal gaan. Ratels, bitjes etc. Ik heb persoonlijk ook zo een soort setje gehad. En dan al gaande spullen gewisseld die kapot gingen.TereZz schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:56:
Heb een doppensetje en steeksleutels nodig om te sleutelen aan auto's en mijn scooter. Is dit wat?
Mijn advies is, als je het ook echt vaker dan 1x per jaar gaat gebruiken: geef iets meer uit aan proxxon/mannesman/tengtools/wira etc. Goedkoper dan facom/stahlwille maar wel betrouwbaar ivm die gelinkte set. Alleen wel wat duurder idd.
Ohja, en kijk voor gereedschap op amazon.de Meestal de betere prijzen ivm Nederland
[ Voor 3% gewijzigd door Denko op 20-03-2018 10:10 . Reden: Amazon aanbeveling ]
Dit soort setjes zijn nog gevaarlijk ook. Wel eens met zo'n setje gesleuteld en als je een beetje kracht op de ratels zet dan willen ze wel doorslippen (kan exemplarisch zijn). Heb een paar keer m'n handen opengehaald daardoor.
Nee, geef een beetje meer uit en koop wat fatsoenlijker spul zoals hierboven genoemd is. Ik vind zelf Teng Tools een hele mooie mix tussen prijs en kwaliteit.
Nee, geef een beetje meer uit en koop wat fatsoenlijker spul zoals hierboven genoemd is. Ik vind zelf Teng Tools een hele mooie mix tussen prijs en kwaliteit.
die doppen op zichzelf zijn wel goed, die gaan vrijwel niet kapot. Je kunt die ratels beter vervangen door goede ratels of een wringijzer.
Overigens zijn die koffers wel overcompleet. Ik ben zelf vrij fanatieke sleutelaar en ik heb ook doppen en ratels (vooral de 3/8" ratel) nooit gebruikt. Als je op een budget zit, kan je wellicht overwegen om een 1/4" + 1/2" ratelset te kopen.
Overigens zijn die koffers wel overcompleet. Ik ben zelf vrij fanatieke sleutelaar en ik heb ook doppen en ratels (vooral de 3/8" ratel) nooit gebruikt. Als je op een budget zit, kan je wellicht overwegen om een 1/4" + 1/2" ratelset te kopen.
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Dat kan een reden zijn om juist zo'n goedkope set aan te schaffen. Alle soorten bitjes & doppen in alle maten en modellen.epic_gram schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:57:
Overigens zijn die koffers wel overcompleet.
Het zou voor mij echt niet de eerste keer zijn dat ik in een van de goedkope dozen een onderdeeltje vind dat precies wel past, terwijl mijn 'normale' set het niet heeft.
Blijft toch een dikke €100 met verzendkosten. En dan krijg je 1/2", 3/8" & 1/4" ratels. Kan je nu al vertellen dat dat vooral veel 'dubbel' is.
Koop gewoon voor een tientje of 3-4 een nette dopsleutel set en daarna kom je er vanzelf achter wat je echt nodig hebt. En vooral voor de auto is een momentsleutel toch ook wel erg prettig. Niet omdat het allemaal zo nauw komt, dat valt uiteindelijk ook wel mee, maar ik heb geen flauw idee hoeveel Nm iets is en dan wil ik niet daarna op de snelweg met 130km/u daarover na gaan denken....
Een uitgebreide set is wel handig, soms heb je van die vage maten nodig die erg lastig te vinden zijn.
Zo had ik bij 't vervangen van mijn airco condensor een XZN bit nodig (voor de bumperbalk) en een Torx 45 bit (voor de aircoleidingen). XZN ging nog, maar die Torx bit was lastiger: (Bijna) overal tot T40..
In dit setje zaten ze beide. En voor 22 euro is t eigenlijk een heel prima prijs/kwaliteitssetje.
Tuurlijk, geen Wiha of Gedore kwaliteit, maar voor dat geld is het prima spul
Zo had ik bij 't vervangen van mijn airco condensor een XZN bit nodig (voor de bumperbalk) en een Torx 45 bit (voor de aircoleidingen). XZN ging nog, maar die Torx bit was lastiger: (Bijna) overal tot T40..
In dit setje zaten ze beide. En voor 22 euro is t eigenlijk een heel prima prijs/kwaliteitssetje.
Tuurlijk, geen Wiha of Gedore kwaliteit, maar voor dat geld is het prima spul
Kraftwelle is geen Kraftwerk en ook geen Stahlwille... Zodra gereedschap een merknaam heeft die opzettelijk net niet de kwaliteitsmerknaam is, mag je er vanuit gaan dat het troep is, die ze anders niet verkocht zouden krijgen.TereZz schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:56:
Van een set als deze krijg je geen spijt:
https://www.amazon.de/Mannesmann-M98430-Steckschlüsselsatz-Antrieb-215-teilig/dp/B000K2PF4Y/ref=sr_1_1?s=diy&ie=UTF8&qid=1521570583&sr=1-1&keywords=mannesmann+mammut
Of bij Conrad, voor een tientje meer:
https://www.conrad.nl/nl/...a-384944125183_pla-815186
Mannesmann is geen topmerk, maar wel waar voor z'n geld. Ik heb zelf al 20 jaar een klein setje van Mannesmann (3/8 doppen en ratel, 2 tangen, 2 schroevendraaiers, bits en bithouder), waarmee ik al die tijd een aanzienlijk deel van m'n sleutelwerk doe.
Mannesmann is prima spul voor thuis.
Lidl spul is ook prima, komt allemaal uit dezelfde fabriek.
https://www.lidl-shop.nl/...elset-94-delig/p100228363
https://www.lidl-shop.nl/...elset-15-delig/p100229628
https://www.lidl-shop.nl/...genassortiment/p100226847
Heb je voor weinig geld ook prima gereedschap.
Lidl spul is ook prima, komt allemaal uit dezelfde fabriek.
https://www.lidl-shop.nl/...elset-94-delig/p100228363
https://www.lidl-shop.nl/...genassortiment/p100226847
Ik vind dat 15 delige steek-ringlsleutelsetje voor 9 euro wel heel erg dubieus. Bijna TE goedkoop.....Dirk33 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:16:
Ik heb wel goede ervaringen met deze sets:
http://www.soer.nl/steek-ringsleutels-12-delig-matt.html
Zijn ook bij verschillende leveranciers leverbaar.
Dit soort steeksleutels zou ik ook absoluut niet vertrouwen. Goedkope ringsleutels buigen namelijk open en gaan dan over de hoeken van bouten of moeren slippen en dan rond je ze af en krijg je ze ook met goede sleutels niet meer los.mr_petit schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 01:27:
[...]
Ik vind dat 15 delige steek-ringlsleutelsetje voor 9 euro wel heel erg dubieus. Bijna TE goedkoop.....
Ik heb wel goede ervaringen met deze sets:
http://www.soer.nl/steek-ringsleutels-12-delig-matt.html
Zijn ook bij verschillende leveranciers leverbaar.
Wat betreft goedkope kisten voor onderweg, ik snap dat dat verleidelijk is (waarom zou je duur spul kopen wat je sporadisch gebruikt), maar vergeet niet dat slecht gereedschap maakt dat als je het een keer nodig hebt, het je ook heel makkelijk van de regen in de drup kan helpen.
Echt goedkope steeksleutels zijn waardeloos ja. Heb er wel eens een gehad waarbij de open kant gewoon doormidden brak toen ik er kracht op zette met als gevolg dat ik mijn hand aan een uitstekende bout openhaalde. Beter haal je zo'n setje van proxxon dan heb je voor €40 prima kwaliteit.
Zoals ik in het klus gereedschap topic zei, je hebt een aantal merken die hun gereedschap in taiwan maken zoals proxxon, teng, toptul, carolus, ironside, mannesmann etc. Hun doppensets zijn naar mijn inzicht redelijk vergelijkbaar wat betreft kwaliteit inhoud en prijs. Die zijn gewoon allemaal prima en kun je leuk mee sleutelen. Van dit gereedschap zijn echter ook weer 'imitaties' uit china, waar die kraftwelle set er wellicht een van is evenals die set van lidl, en die zijn eigenlijk net te slecht om te gebruiken. Het verschil zit dan vooral in de kwaliteitscontrole, manier van forgen (cold vs. hot), en heat treatment waardoor je af en toe een dop hebt die gewoon doorbreekt als je er kracht op zet. Zelfde met die tangenset van €2,50 dat heb je binnen een paar minuten kapot als je er kracht opzet.
Zoals ik in het klus gereedschap topic zei, je hebt een aantal merken die hun gereedschap in taiwan maken zoals proxxon, teng, toptul, carolus, ironside, mannesmann etc. Hun doppensets zijn naar mijn inzicht redelijk vergelijkbaar wat betreft kwaliteit inhoud en prijs. Die zijn gewoon allemaal prima en kun je leuk mee sleutelen. Van dit gereedschap zijn echter ook weer 'imitaties' uit china, waar die kraftwelle set er wellicht een van is evenals die set van lidl, en die zijn eigenlijk net te slecht om te gebruiken. Het verschil zit dan vooral in de kwaliteitscontrole, manier van forgen (cold vs. hot), en heat treatment waardoor je af en toe een dop hebt die gewoon doorbreekt als je er kracht op zet. Zelfde met die tangenset van €2,50 dat heb je binnen een paar minuten kapot als je er kracht opzet.
Dat Lidl spul is echt zo slecht niet, ik heb daar ook een doppendoos van, al jaren, maar er is nog geen een dop kapot en alles werkt nog steeds zoals het hoort. Ik gebruik het niet dagelijks, maar wel regelmatig. Hiervoor had ik zo'n generieke doppenset met zo'n chromen laagje er overheen, daarvan heb ik toch heel wat doppen kapot gekregen en de ratel werkte na drie keer al niet meer.meddle schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 07:49:
evenals die set van lidl
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Bedankt voor alle reacties!
Veel setjes lijken inderdaad gewoon van dezelfde fabrikant te komen. Ik twijfel nu tussen deze setjes:
Lidl set: https://www.lidl-shop.nl/...elset-94-delig/p100228363
samen met de verdachte steeksleutels: https://www.lidl-shop.nl/...elset-15-delig/p100229628 €55
Mannesmann: https://www.amazon.de/Man...eywords=mannesmann+mammut lijkt mooi compleet voor €92 (verzending?)
Of de Carolus: https://www.amazon.de/586...9&sr=8-2&keywords=carolus
Ik ga ga eigenlijk het liefst voor de Mannesmann, omdat hier ook gelijk de steek/ringsleutels bij zitten. Of kan ik beter een losse steeksleutelsetje kopen en voor de Carolus gaan?
Veel setjes lijken inderdaad gewoon van dezelfde fabrikant te komen. Ik twijfel nu tussen deze setjes:
Lidl set: https://www.lidl-shop.nl/...elset-94-delig/p100228363
samen met de verdachte steeksleutels: https://www.lidl-shop.nl/...elset-15-delig/p100229628 €55
Mannesmann: https://www.amazon.de/Man...eywords=mannesmann+mammut lijkt mooi compleet voor €92 (verzending?)
Of de Carolus: https://www.amazon.de/586...9&sr=8-2&keywords=carolus
Ik ga ga eigenlijk het liefst voor de Mannesmann, omdat hier ook gelijk de steek/ringsleutels bij zitten. Of kan ik beter een losse steeksleutelsetje kopen en voor de Carolus gaan?
[ Voor 10% gewijzigd door TereZz op 21-03-2018 10:25 ]
@TereZz : Amazon verzendt vanaf €29,- gratis naar NL, dus dat is geen probleem bij aankoop van deze sets.
"Uit dezelfde fabriek" zegt helemaal niets bij gereedschap. Het gaat om het gebruikte materiaal en de gehanteerde normen en kwaliteitscontroles. Bij een merk als Mannesmann weet ik zeker dat dat stuk goed zit. Bij Lidl weet ik dat domweg niet (die zullen ook geen rotzooi accepteren, maar voor Mannesmann is het core-business), maar voor zoveel minder geld, kan je verwachten dat het ook een stuk mindere kwaliteit is. Bij ratels zou ik niet voor het goedkoopste van het goedkoopste gaan. Goede ratels zijn gewoon duurder om te maken, dus daar zou ik niet op bezuinigen. (Wil zelf graag nog eens wat sets van Stahlwille, maar dan moet ik nog tijdje doorsparen
)
Dat gezegd hebbende, een goedkope en helemaal niet slechte optie voor los handgereedschap, is Action. Ik heb tangen, schroevendraaiers en steek-ringsleutels van hun, en dat is geen rotzooi.
"Uit dezelfde fabriek" zegt helemaal niets bij gereedschap. Het gaat om het gebruikte materiaal en de gehanteerde normen en kwaliteitscontroles. Bij een merk als Mannesmann weet ik zeker dat dat stuk goed zit. Bij Lidl weet ik dat domweg niet (die zullen ook geen rotzooi accepteren, maar voor Mannesmann is het core-business), maar voor zoveel minder geld, kan je verwachten dat het ook een stuk mindere kwaliteit is. Bij ratels zou ik niet voor het goedkoopste van het goedkoopste gaan. Goede ratels zijn gewoon duurder om te maken, dus daar zou ik niet op bezuinigen. (Wil zelf graag nog eens wat sets van Stahlwille, maar dan moet ik nog tijdje doorsparen
Dat gezegd hebbende, een goedkope en helemaal niet slechte optie voor los handgereedschap, is Action. Ik heb tangen, schroevendraaiers en steek-ringsleutels van hun, en dat is geen rotzooi.
Exact die set van de Lidl heb ik ooit bij de Kijkshop gekocht. Leuk en redelijk compleet.
De doppen houden zich prima, maar vooral de bits zijn van mindere kwaliteit. Voor de meest gebruikte maten (PH/PZ en Torx) heb ik een setje goede bits gekocht. Ook heeft de 1/4" ratel het al enige tijd begeven zonder misbruikt te zijn.
De doppen houden zich prima, maar vooral de bits zijn van mindere kwaliteit. Voor de meest gebruikte maten (PH/PZ en Torx) heb ik een setje goede bits gekocht. Ook heeft de 1/4" ratel het al enige tijd begeven zonder misbruikt te zijn.
Anoniem: 639074
Lees de 1 sterren reviews eens over deze twijfelachtige Mannesmannset en je bent waarschijnlijk meteen genezen.TereZz schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:17:
.......
Van de genoemde opties vind ik de Carolusset in ieder geval geen grote gebreken vertonen en het meeste bang-for-the-buck bieden, maar je zult voor dit geld altijd wel "iets" kunnen vinden.
De basis is echter solide.
Als je compromisloze superkwaliteit wilt dan moet je ook bereid zijn daarvoor te betalen.
Naast de Carolus doppenset zou ik dan een goede set ring-steeksleutels kopen en die hoeven je de kop niet te kosten.
Zelfs een complete set van Gedore en Facom is dan nog wel te betalen en gaan een levenlang mee zonder het bekende budget gezeur van het Lidl/Aldi/Action niveau, die allemaal door de magische ondergrens proberen te gaan wat kwaliteit betreft.
Maar het is jouw geld en als je slechts 2x per jaar iets moet losdraaien, dan zijn ook die low-budgetsets waarschijnlijk mooi genoeg.
Sterkte van de doppen is doorgaans niet het probleem, ratels en passing van de doppen is waar je direct de kwaliteit aan merkt.Metalfreak schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:02:
[...]
Dat Lidl spul is echt zo slecht niet, ik heb daar ook een doppendoos van, al jaren, maar er is nog geen een dop kapot en alles werkt nog steeds zoals het hoort. Ik gebruik het niet dagelijks, maar wel regelmatig. Hiervoor had ik zo'n generieke doppenset met zo'n chromen laagje er overheen, daarvan heb ik toch heel wat doppen kapot gekregen en de ratel werkte na drie keer al niet meer.
Qua doppen en handgereedschap heb ik geen ervaring met Lidl-spul, maar qua elektrisch gereedschap kan ik het niet anders omschrijven als matig op z'n best. Door de vaak extreem lage prijs ligt de lat ook laag, maar ik heb met veel gereedschap probleempjes die ik van een Bosch, Makita of ander A-merk echt niet zou accepteren.Wild Chocolate schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 18:33:
@TereZz : Amazon verzendt vanaf €29,- gratis naar NL, dus dat is geen probleem bij aankoop van deze sets.
"Uit dezelfde fabriek" zegt helemaal niets bij gereedschap. Het gaat om het gebruikte materiaal en de gehanteerde normen en kwaliteitscontroles. Bij een merk als Mannesmann weet ik zeker dat dat stuk goed zit. Bij Lidl weet ik dat domweg niet (die zullen ook geen rotzooi accepteren, maar voor Mannesmann is het core-business), maar voor zoveel minder geld, kan je verwachten dat het ook een stuk mindere kwaliteit is. Bij ratels zou ik niet voor het goedkoopste van het goedkoopste gaan. Goede ratels zijn gewoon duurder om te maken, dus daar zou ik niet op bezuinigen. (Wil zelf graag nog eens wat sets van Stahlwille, maar dan moet ik nog tijdje doorsparen)
Overigens is het grootste verschil tussen merken niet eens zozeer de exacte legering van het metaal, normen of kwaliteitscontrole, maar het harden en aflaten na smeden. Dat is haast zwarte magie en het grootste geheim in de productie. Van Snap-On mag je bijv. exact weten welk materiaal e.d. ze gebruiken (dat is namelijk ook vrij makkelijk chemisch te achterhalen), maar het harden en aflaten is iets wat de uiteindelijke sterkte van het materiaal bepaald en niet via reverse-engineering te achterhalen is.
Hier kan ik het niet anders dan eens over zijn. Koop een goede set ring-steeksleutels. Met een goede, A-kwaliteit steeksleutel krijg je namelijk meer los dan je denkt. Mijn Gedore steeksleutels zijn bijv. sterker dan mijn B-merk (HBM) open ringsleutels, wat eigenlijk wel een beetje schokkende verrassing was... Ik kreeg met de Gedore's namelijk vrij makkelijk klemfittingen los waar de open ringsleutels over de hoeken dreigde de glijdenAnoniem: 639074 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:52:
[...]
Lees de 1 sterren reviews eens over deze twijfelachtige Mannesmannset en je bent waarschijnlijk meteen genezen.![]()
Van de genoemde opties vind ik de Carolusset in ieder geval geen grote gebreken vertonen en het meeste bang-for-the-buck bieden, maar je zult voor dit geld altijd wel "iets" kunnen vinden.
De basis is echter solide.
Als je compromisloze superkwaliteit wilt dan moet je ook bereid zijn daarvoor te betalen.
Naast de Carolus doppenset zou ik dan een goede set ring-steeksleutels kopen en die hoeven je de kop niet te kosten.
Zelfs een complete set van Gedore en Facom is dan nog wel te betalen en gaan een levenlang mee zonder het bekende budget gezeur van het Lidl/Aldi/Action niveau, die allemaal door de magische ondergrens proberen te gaan wat kwaliteit betreft.
Maar het is jouw geld en als je slechts 2x per jaar iets moet losdraaien, dan zijn ook die low-budgetsets waarschijnlijk mooi genoeg.

Er is ook nog het merk Force waar je op kunt vertrouwen. Die geven zelfs 10 jaar garantie. Spul wordt ook gebruikt in garages en autotechniek scholen, echt meer dan voldoende voor de hobbyist, en bovenal betaalbaar voor de hobbyist. Ik heb er alle 1/2" impact doppen van (6 kant 12 t/m 32, torx en imbus), en zie geen praktisch verschil met mijn set 3/8" Gedore impact doppen. Gedore is wat gladder afgewerkt, maar ik hoef de doppen niet anaal te gebruiken...
-edit-
Ik kan niet zo goed terugvinden of er een officiële website is van het merk, maar deze webshop heeft Force: https://www.forcetools-kepmar.eu
Er zijn meerdere webshops die het verkopen, deze is maar als voorbeeld, ik ken de site verder niet.
-edit-
Ik kan niet zo goed terugvinden of er een officiële website is van het merk, maar deze webshop heeft Force: https://www.forcetools-kepmar.eu
Er zijn meerdere webshops die het verkopen, deze is maar als voorbeeld, ik ken de site verder niet.
[ Voor 53% gewijzigd door Verstekbakker op 23-03-2018 00:16 ]
Kijk eens (of nog beter, ga er eens langs) bij autogereedschap.com
Goeie gast, jonge gozer met erg goed advies. Als jij zegt dat je zo nu en dan sleutelt voor de hobby heeft hij gewoon prima spul voor je liggen en zal niet proberen duurder spul aan je te slijten. Verkoopt ook veel gereedschap wat achteraf nog los te bestellen is, dat is fijn. Ik was een keer combinatietang kwijt, geen probleem. Ff los bijbesteld en set is weer compleet (om natuurlijk na 2 weken mn tang terug te vinden
)
(sommigen zullen hem vast wel kennen van het motor forum als de "huisleverancier")
Is ook gewoon fijn om bij problemen ergens het spul op de balie te kunnen "gooien" en samen naar een oplossing te kijken.
Goeie gast, jonge gozer met erg goed advies. Als jij zegt dat je zo nu en dan sleutelt voor de hobby heeft hij gewoon prima spul voor je liggen en zal niet proberen duurder spul aan je te slijten. Verkoopt ook veel gereedschap wat achteraf nog los te bestellen is, dat is fijn. Ik was een keer combinatietang kwijt, geen probleem. Ff los bijbesteld en set is weer compleet (om natuurlijk na 2 weken mn tang terug te vinden
(sommigen zullen hem vast wel kennen van het motor forum als de "huisleverancier")
Is ook gewoon fijn om bij problemen ergens het spul op de balie te kunnen "gooien" en samen naar een oplossing te kijken.
+1 topgozer idd. Zelfs na een jaar of 6 gewoon netjes probleemloos mijn ratel kunnen wisselen "ja, breng maar langs of stuur op"ybos schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 09:03:
Kijk eens (of nog beter, ga er eens langs) bij autogereedschap.com
Goeie gast, jonge gozer met erg goed advies. Als jij zegt dat je zo nu en dan sleutelt voor de hobby heeft hij gewoon prima spul voor je liggen en zal niet proberen duurder spul aan je te slijten. Verkoopt ook veel gereedschap wat achteraf nog los te bestellen is, dat is fijn. Ik was een keer combinatietang kwijt, geen probleem. Ff los bijbesteld en set is weer compleet (om natuurlijk na 2 weken mn tang terug te vinden)
Met carolus heb ik wat wisselende ervaringen. Het eerste setje was helemaal top, maar dat was een cadeautje voor iemand anders. Twee jaar later vond ik het tijd mezelf met zo'n 1/4" setje te belonen en dat viel enorm tegen. Het grootste probleem was dat het nogal gammel aanvoelde; de rateldopjes rammelden in de ratel, terwijl het niet de indruk van een productiefoutje maakte. Het verbaasde me wel. Ik had meer verwacht..
Ik ben op zoek naar een torx schroevendraaier, stiftsleutel of haakse / T-greep set voor af en toe wat te sleutelen. Vandaag heb ik even met die laatste kunnen werken en dat beviel me wel. Als je maar weinig plaats hebt komt de korte kant erg van pas en de rubberen greep werkt comfortabel.
Dit idee dus:

Echter lees ik weinig ervaringen over dit soort sets. Jullie lijken eerder voor torx schroevendraaiers, stiftleutels of doppen(sets) in combinatie met een verlengstuk en ratel te kiezen. Is daar een bepaalde reden voor of kan ik voor 25 euro met bovenstaande Mannessmann set niet veel fout doen?
Dit idee dus:

Echter lees ik weinig ervaringen over dit soort sets. Jullie lijken eerder voor torx schroevendraaiers, stiftleutels of doppen(sets) in combinatie met een verlengstuk en ratel te kiezen. Is daar een bepaalde reden voor of kan ik voor 25 euro met bovenstaande Mannessmann set niet veel fout doen?
Ik heb voor 't los / vast maken van 't kuipwerk en ander carrosserie spul van m'n motoren dat soort T-Sleutels ooit eens bij de Action gehaald (inbus + torx). Spul koste destijds geloof ik iets van een tientje per set (6 maten / set) en voldoet dikke prima voor dat soort werk. Dat spul durf ik ook nog wel uit te lenen aan anderen als dat ooit noodzakelijk is tijdens een dagje op 't circuit.....Als ik aan wat meer delicate onderdelen ga sleutelen dan gebruik ik daar toch liever de PB-Swiss varianten voor welke ik óók heb liggen (en welke ik NIET uitleen
).
De pasvorm / maatvoering van die goedkopere setjes laat vaak (meestal) wel iets te wensen over waardoor de kans bestaat dat je een bout beschadigd, vooral tijdens 't loshalen.... En bouten moeten gaan uitboren bij een motorblok óf vering/demping doordat de kop "stuque" is... Liever niet.
Qua "bitjes" voor op de ratel(s): Ik heb hier complete sets (1/2" ,1/4" & 3/8") van Sonic waarbij ik ook de inbus en torx + secure torx bits heb voor de 1/4" en 3/8". Ook daar is de pasvorm perfect van (maar ook dat speelgoed is niet echt goedkoop). Ik zie hier ook weinig mensen welke dat spul hebben, overigens.....
De pasvorm / maatvoering van die goedkopere setjes laat vaak (meestal) wel iets te wensen over waardoor de kans bestaat dat je een bout beschadigd, vooral tijdens 't loshalen.... En bouten moeten gaan uitboren bij een motorblok óf vering/demping doordat de kop "stuque" is... Liever niet.
Qua "bitjes" voor op de ratel(s): Ik heb hier complete sets (1/2" ,1/4" & 3/8") van Sonic waarbij ik ook de inbus en torx + secure torx bits heb voor de 1/4" en 3/8". Ook daar is de pasvorm perfect van (maar ook dat speelgoed is niet echt goedkoop). Ik zie hier ook weinig mensen welke dat spul hebben, overigens.....
[ Voor 36% gewijzigd door Will_M op 24-03-2018 23:56 ]
Ik zou dat niet kopen.sloth schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 17:43:
Ik ben op zoek naar een torx schroevendraaier, stiftsleutel of haakse / T-greep set voor af en toe wat te sleutelen. Vandaag heb ik even met die laatste kunnen werken en dat beviel me wel. Als je maar weinig plaats hebt komt de korte kant erg van pas en de rubberen greep werkt comfortabel.
Dit idee dus:
[afbeelding]
Heb namelijke dezelfde set ooit gekocht bij Lidl en staat een ander merk op
Het slechte is dat het staal niet gehard is. Hierdoor zijn bij mij bij eentje al de staalsplinter er af gesleten en totaal onbrukbaar geworden.
Zelf gebruik ik T handles nauwelijks (ik heb ze wel) en torx schroevendraaiers heel veel.sloth schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 17:43:
Dat komt eigenlijk omdat een t handle bedoeld is om veel kracht te zetten, maar daar leent een ratel+bit zich net zo goed voor en een standaard L sleutel eigenlijk ook.
Wil je precisie, goede beweegbaarheid en weinig speling bijv voor interieurwerk is een torx schroevendraaier handig.
Bedankt voor de reacties
Ik heb net bij Amazon deze bitschroevendraaier van Hazet voor 10 euro besteld omdat ik me bedacht dat ik ook nog een Wiha Bit Box heb liggen waar de torx bits in de maten die ik nodig heb al bij zitten.
Komt veel goedkoper uit dan een torx schroevendraaier set, neemt minder plaats in en als het goed is kwalitatief ook wel meer dan goed genoeg voor jaren plezier. Mocht ik meer gaan sleutelen dan kan ik ook makkelijk wat meer investeren in een goede 1/4 bit set én kan ik ze ook nog eens met mijn boormachine gebruiken.
Ik heb net bij Amazon deze bitschroevendraaier van Hazet voor 10 euro besteld omdat ik me bedacht dat ik ook nog een Wiha Bit Box heb liggen waar de torx bits in de maten die ik nodig heb al bij zitten.
Komt veel goedkoper uit dan een torx schroevendraaier set, neemt minder plaats in en als het goed is kwalitatief ook wel meer dan goed genoeg voor jaren plezier. Mocht ik meer gaan sleutelen dan kan ik ook makkelijk wat meer investeren in een goede 1/4 bit set én kan ik ze ook nog eens met mijn boormachine gebruiken.
[ Voor 3% gewijzigd door sloth op 25-03-2018 11:00 ]
Ik ben zelf erg gecharmeerd van Wiha schroevendraaiers. De Hornbach heeft een uitgebreide selectie waaronder een set Torx schroevendraaiers. Ze hebben er ook t-handles maar in mijn ervaring werkt een kleine ratel met een bitset net zo goed voor de situaties dat je meer kracht nodig hebt.sloth schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 17:43:
Dit idee dus:
[afbeelding]
over torx bitjes gesproken, bij mij breken al die dingen in mijn torx schroevendraaier. Nu wil ik wat gaan investeren in echt goede bitjes, welk merk moet ik nemen? Wiha? Die gaan bij mij namelijk ook kapot. 
edit: Ik zit er ook aan te denken om gewoon van het hele bitjes verhaal af te stappen en gewoon gedore/snapon L sleutels te halen ofzo.
edit: Ik zit er ook aan te denken om gewoon van het hele bitjes verhaal af te stappen en gewoon gedore/snapon L sleutels te halen ofzo.
[ Voor 24% gewijzigd door epic_gram op 25-03-2018 19:50 ]
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
thanks voor de tip, zijn die echt zoveel sterker ja?
Ik ga binnenkort maar eens naar van eldik om wat te investeren.
Ik ga binnenkort maar eens naar van eldik om wat te investeren.