Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 37 ... 58 Laatste
Acties:
  • 500.541 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 13:05
Nm, niet nm. Nanometers doen er echt niet toe :)

(edit: f*ck... wijsneuzerige eenhedenpolitie uithangen en dan zo'n typefout maken :X )

[ Voor 51% gewijzigd door dreamscape op 27-11-2016 11:56 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:59

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

dreamscape schreef op zondag 27 november 2016 @ 10:38:
Nm, niet nm. Manometers doen er echt niet toe :)
Tsss het is nanometers niet manometers

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik wou net zeggen dat ik erg onder de indruk zou zijn van een manometer die het hoogteverschil in nanometers kon meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 00:08
Ik zit een beetje in dubio.

Er waren wat kleine dingetjes die ik graag wilde van HBM (bekledingvorken, slangklemmen). Maar als je op die site kijkt wil je het liefst alles aanklikken.

Zo zag ik een setje met torx doppen voor 5 euro en een voor 10 euro. Wil het dan eigenlijk dolgraag kopen maar ik ben een beetje bang dat de pasvorm zo slecht is dat je juist torx koppen ermee kapot maakt.

Sinds ik namelijk met een goedkope 8mm olieleiding sleutel geen grip kreeg maar met een simpel 8 mm gedore steeksleuteltje wel durf ik niet zo snel meer wat goedkoops te kopen?

Dus eigenlijk mijn hoofdvraag:

Goedkope doppen/torx/inbusduppen hebben een slechte pasvorm en kunnen voor schade aan de bouten zorgen of valt dit wel mee?

Zelfde met de momentsleutels op de site van HBM, heb die van 2-24nm besteld om het eens te testen. Maar het klinkt soms te goed om waar te zijn.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Speeddragon schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:35:

Zelfde met de momentsleutels op de site van HBM, heb die van 2-24nm besteld om het eens te testen. Maar het klinkt soms te goed om waar te zijn.
Ik zou juist bij dit soort bereik niet willen testen met een chinese momentsleutel. Voor wielbouten die op 130Nm vast moeten is 5Nm afwijking geen ramp...voor iets wat op 10Nm vast moet wel :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 00:08
Zo heb ik er dus nog niet eens bij nagedacht

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Laatst online: 06:11

mr_petit

opperprutser

Speeddragon schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:35:

Dus eigenlijk mijn hoofdvraag:

Goedkope doppen/torx/inbusduppen hebben een slechte pasvorm en kunnen voor schade aan de bouten zorgen of valt dit wel mee?
Het probleem is: je hebt goedkope doppen, en je hebt ècht goedkope doppen.
Als je bij de C merken blijft zoals BGS en mannesmann, dan zit het meestal wel goed met de pasvorm.
(ik benoem snap-on, stahlwille, hazet etc als A merken en zijn vaak in europa gemaakt, tengtools, beta (is misschien meer a dan b), kraftwerk als b merken en zijn vaak in taiwan gemaakt, en BGS, mannesmann etc als C merken en komen meestal uit china)
Maar ga je voor echt goedkoop spul, dan kan het ook om te huilen worden.
Dat is dan no name chinees spul wat in 5 euro bakken ligt of bij chinese handelaars/importeurs ligt.
Daar hoort hbm ook bij, maar hbm heeft dus beter spul maar ook super el cheapo spul
Bijvoorbeeld zo'n setje als dit:
https://www.hbm-machines....e-40-delige-dopsleutelset
Ik denk dat je hiervan niet al te veel moet verwachten.
Maar of setjes als dit te vertrouwen zijn:
https://www.hbm-machines....nset-3-10-mm-met-kogelkop
Geen flauw idee.
Het is vaak hit or miss.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-05 18:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Die kogelkop inbussen zou ik links laten liggen... Niet dat ze per definitie slecht zijn, maar slechte kogelkop inbussen hebben de neiging om het bolletje in de bout achter te laten als ze falen, waardoor je vervolgens de bout er helemaal niet meer uit krijgt :X

Afhankelijk van waar je woont, kan je het beste bij HBM (of een andere ijzerwarenhandel) gaan kijken. Op de foto's lijkt het allemaal altijd veel mooier dan het werkelijk is (ook het A-merk spul) en in de winkel kan je het vasthouden en verschil voelen. Dat zegt vaak veel meer dan een foto met een prijsje ernaast.

Daarnaast heeft HBM niet alles op de website staan. Ze hebben bijvoorbeeld de hele collectie van Proxxon (typisch B-segment uit Duitsland, maar wel de top binnen dat segment) in de winkel liggen.

Om een idee te geven over prijsverschillen, een setje boormachine adapters:
Afbeeldingslocatie: http://www.tools2go.nl/files/15684/products/11679523/kraftmann_8204_tools2go_nl.jpg
van 3 kost bij HBM minder dan één maat van Proxxon. Maar als je ze vervolgens naast elkaar houdt, merk je direct dat die goedkope versies ook echt wel goedkoop geproduceerd zijn.

Mijn advies bij doppen en steeksleutels, vergeet no-name, wees argwanend bij eigen merk en ga bij voorkeur voor een merk waar eenvoudig meer informatie over te vinden is (zoals specs, toleranties, etc).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
En kies 2e hands a-merk boven nieuw maar chinees.

Ik bedoel kijk maar naar Gedore ratels. 1/2 ratel bijna nieuw voor 25 tot 30 euro op marktplaats.
Setje losse doppen erbij voor 40 euro (smoos of tengtools bijv.) en je hebt een super degelijke set waar je de komende 20 jaar niet naar om hoeft te kijken.
Ja hebt geen garantie, maar dat heb je ook niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Net een leuk kerstcadeautje gekregen van m'n vriendin
Afbeeldingslocatie: https://www.mechanix.com/uploads/store/products/4/thumbnails/MW15_MFF_H-(1)_735x918.jpg

O+

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-05 15:23
Op zoek naar een goede momentsleutel. Eigenlijk specifiek voor het vastdraaien van wielbouten.

Deze lijkt mij wel iets?
  • 1/2 inch
  • Gaat tot 210Nm (heb er maar 120 nodig voor mijn wielbouten)
  • verlengstuk en een kop van 17 & 19mm
Gezien ik dit maar enkele keren per jaar ga gebruiken hoeft het geen absolute topkwaliteit te zijn, maar heb wel graag iets die accuraat & goed werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

De welbekende Lidl aanbiedingen in de gaten houden, kom je die vaak zat tegen. ;)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Bereiken van 10-210 Nm wordt ik altijd wat wantrouwig van, en zou het beneden de 50 Nm ook niet vertrouwen, maar voor wielbouten van 100-120 Nm zal het wel volstaan. Waarschijnlijk is zo'n sleutel van 10-210 ook niet gecalibreerd tussen de 10-50 Nm (en misschien ook wel een groter bereik).

Zelfs Wera doet zoiets, trouwens, ze hebben een 1-25 Nm momentsleutel, maar die is maar tussen de 5-25 Nm ook gecalibreerd. Wat die van 1-5 Nm doet is dus een vraagteken.

/edit
Ik zei dat het waarschijnlijk wel zou volstaan, maar die 1 ster reviews op amazon.de beloven weinig goeds, ding lijkt nogal gauw uit elkaar te kunnen vallen (ratel kapot, instelknop voor moment kapot) na een paar keer gebruiken (4-6x wielen wisselen).

[ Voor 22% gewijzigd door henkie196 op 18-01-2017 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 27 november 2016 @ 09:04:
Proxxon heeft fijne sleutels. Kosten 50-80 euro uit mijn hoofd.
Wilde ik ook net melden. Die zijn super. Heb er eentje al sinds 1999. 3 modellen of 4 zelfs. Vanaf 45 euro zie eBay.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
deepbass909 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 14:52:
Die kogelkop inbussen zou ik links laten liggen... Niet dat ze per definitie slecht zijn, maar slechte kogelkop inbussen hebben de neiging om het bolletje in de bout achter te laten als ze falen, waardoor je vervolgens de bout er helemaal niet meer uit krijgt :X

Afhankelijk van waar je woont, kan je het beste bij HBM (of een andere ijzerwarenhandel) gaan kijken. Op de foto's lijkt het allemaal altijd veel mooier dan het werkelijk is (ook het A-merk spul) en in de winkel kan je het vasthouden en verschil voelen. Dat zegt vaak veel meer dan een foto met een prijsje ernaast.

Daarnaast heeft HBM niet alles op de website staan. Ze hebben bijvoorbeeld de hele collectie van Proxxon (typisch B-segment uit Duitsland, maar wel de top binnen dat segment) in de winkel liggen.

Om een idee te geven over prijsverschillen, een setje boormachine adapters:
[afbeelding]
van 3 kost bij HBM minder dan één maat van Proxxon. Maar als je ze vervolgens naast elkaar houdt, merk je direct dat die goedkope versies ook echt wel goedkoop geproduceerd zijn.

Mijn advies bij doppen en steeksleutels, vergeet no-name, wees argwanend bij eigen merk en ga bij voorkeur voor een merk waar eenvoudig meer informatie over te vinden is (zoals specs, toleranties, etc).
Die inbus verloopstukken gebruik ik van de action. Op mijn dewalt klopschroefmachine waar ik fusee, draagarmen en lambdasondes mee los maak. Heb er nog geen kapot gekregen. En ik gebruik normale doppen en niet speciale krachtdoppen.

We zijn amateurs he, prima heel veel geld uit te geven. Maar een hoop gereedschap maak ik gewoon zelf.

Moest laatst de remblokken van de handrem vervangen. Zitten in de remschijf achter. Op z'n plek zetten van de veertjes heb je speciale tangen. Een stuk ijzerdraad en een houtje om je hand om te doen werkt ook prima. Platkop schroevendraaier werkt net niet soepel genoeg.

Net als remzuigers terug te duwen. Een bout, 3 moeren en 2 juiste ringen die over de zuiger vallen en je draait ze prima terug. Of een lijmklem met een ring bij een enkele zuiger.

Heb geleerd om creatief te zijn. Meeste heilige stuk gereedschap voor mij is toch wel de uitschuifbare ratel. Geen gedoe meer met verlengstukken.

En ook heel veel Duitse merken komt gewoon uit taiwan. Proxxon is een mooi voorbeeld. Maar dat merk koop ik al sinds de jaren 80 en nog nooit problemen mee gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door sugarlee89 op 18-01-2017 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
henkie196 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 07:34:
Bereiken van 10-210 Nm wordt ik altijd wat wantrouwig van, en zou het beneden de 50 Nm ook niet vertrouwen, maar voor wielbouten van 100-120 Nm zal het wel volstaan. Waarschijnlijk is zo'n sleutel van 10-210 ook niet gecalibreerd tussen de 10-50 Nm (en misschien ook wel een groter bereik).

Zelfs Wera doet zoiets, trouwens, ze hebben een 1-25 Nm momentsleutel, maar die is maar tussen de 5-25 Nm ook gecalibreerd. Wat die van 1-5 Nm doet is dus een vraagteken.

/edit
Ik zei dat het waarschijnlijk wel zou volstaan, maar die 1 ster reviews op amazon.de beloven weinig goeds, ding lijkt nogal gauw uit elkaar te kunnen vallen (ratel kapot, instelknop voor moment kapot) na een paar keer gebruiken (4-6x wielen wisselen).
Welke merken zou je dan wel aanraden (voor mijn doeleinden)?

Proxxon & Facom zullen vast wel goed zijn, maar lijken mij toch een beetje overkill.
En welke koppen (ik heb eigenlijk enkel 17mm nodig) zijn er deftig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

sugarlee89 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 07:53:
[...]

Die inbus verloopstukken gebruik ik van de action. Op mijn dewalt klopschroefmachine waar ik fusee, draagarmen en lambdasondes mee los maak. Heb er nog geen kapot gekregen. En ik gebruik normale doppen en niet speciale krachtdoppen.

We zijn amateurs he, prima heel veel geld uit te geven. Maar een hoop gereedschap maak ik gewoon zelf.
Daarom zal je ook niemand hier ooit horen roepen dat je per sé Snap-On, Gedore of een ander A-merk moet kopen. Maar het spectrum van kwaliteit is bij gereedschap groot, van pisbakkenstaal tot onverwoestbaar. Mijn ervaring na al deze jaren is daarbij inmiddels dat als je wat serieuzer sleutelt je echt bij het goedkope spul weg moet blijven. Het kan sneller kapot gaan en je loopt een groter risico dat je de bout, schroef of moer die je los wilt krijgen, sloopt. Zeker als het een beetje roestig is of gewoon erg vast zit.

Qua krachtdoppen heb ik er zelf ook maar 3, namelijk het bekende setje van de blauwe, gele en rode wielmoerdoppen. De meeste maten liggen ook in m'n DHZ-garage. Maar afgelopen maandag had ik bijv. een 18mm nodig, wat geen standaard maat is en ze daardoor niet in krachtdop hebben liggen, en toen heb ik m'n Proxxondop gebruikt, wat ook goed ging. Maar als ik hem vaker nodig heb in combinatie met een slagmoersleutel, dan komt er wel een krachtdop.
Moest laatst de remblokken van de handrem vervangen. Zitten in de remschijf achter. Op z'n plek zetten van de veertjes heb je speciale tangen. Een stuk ijzerdraad en een houtje om je hand om te doen werkt ook prima. Platkop schroevendraaier werkt net niet soepel genoeg.

Net als remzuigers terug te duwen. Een bout, 3 moeren en 2 juiste ringen die over de zuiger vallen en je draait ze prima terug. Of een lijmklem met een ring bij een enkele zuiger.

Heb geleerd om creatief te zijn. Meeste heilige stuk gereedschap voor mij is toch wel de uitschuifbare ratel. Geen gedoe meer met verlengstukken.

En ook heel veel Duitse merken komt gewoon uit taiwan. Proxxon is een mooi voorbeeld. Maar dat merk koop ik al sinds de jaren 80 en nog nooit problemen mee gehad.
Creatief is altijd leuk. Ik heb veel gereedschap, maar een terugstelsetje voor de remklauwen zit daar ook niet bij. Gewoon een grote waterpomptang op de zuiger en hem terugduwen (bij een BMW hoef je gelukkig niet te draaien).

Het enige waar ik wel vaak mee zit, is schoonmaken na een klus. Na zo'n klus als afgelopen maandag is veel van het gereedschap vet. Met remmenreiniger, WD40 en geduld is het wel schoon te maken, maar tips zijn welkom.
SanderH_ schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 23:10:
Op zoek naar een goede momentsleutel. Eigenlijk specifiek voor het vastdraaien van wielbouten.

Deze lijkt mij wel iets?
  • 1/2 inch
  • Gaat tot 210Nm (heb er maar 120 nodig voor mijn wielbouten)
  • verlengstuk en een kop van 17 & 19mm
Gezien ik dit maar enkele keren per jaar ga gebruiken hoeft het geen absolute topkwaliteit te zijn, maar heb wel graag iets die accuraat & goed werkt.
Deze lijkt verdacht veel op de Lidl/Aldi sleutel. Ik heb daar zelf niet zo'n hoge pet van op na hem in m'n handen te hebben gehad. Het voelde allemaal wel erg gammel. Geef liever het dubbele uit (4 tot 5 tientjes) voor bijv. een Mannesmann.
SanderH_ schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:13:
[...]

Proxxon & Facom zullen vast wel goed zijn, maar lijken mij toch een beetje overkill.
Ik gebruik zelf een dergelijk setje. De kunststof hulsen beschermen je velgen. Maar je kan ook gewone doppen gebruiken, alleen heb je dan wel een verlengstuk nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
SanderH_ schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:13:

Proxxon vind ik persoonlijk over het algemeen nog wel behoorlijk betaalbaar, Facom is meteen een stapje duurder dan dat. Ik ben niet zo bekend met het spul dat nog ergens onder Proxxon en Teng Tools staat, maar de suggestie van deepbass voor Mannesmann lijkt me dan nog niet zo verkeerd.

Het setje dat deepbass voorstelt voor doppen lijkt me niet verkeerd, maar als je geen slagmoersleutel hebt, en ook niet denkt te willen gaan kopen, zijn gewone doppen goedkoper. Je kunt dan kiezen voor gewone doppen met een verlengstuk, of voor lange doppen gaan. Het maakt niet zoveel uit welke je kiest en als je alleen wielen ermee denkt te gaan wisselen, zou een dop 17 genoeg moeten zijn. En met een lange dop heb je dan geen los verlengstuk nodig. Hooguit heb je later dan nog een andere maat nodig als je een keer een auto koopt met een andere maat wielmoeren.

Als je denkt dat je het misschien nog wel vaker nodig kunt gaan hebben, zou je ook een 1/2" setje kunnen halen voor er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
deepbass909 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:29:
[...]

Deze lijkt verdacht veel op de Lidl/Aldi sleutel. Ik heb daar zelf niet zo'n hoge pet van op na hem in m'n handen te hebben gehad. Het voelde allemaal wel erg gammel. Geef liever het dubbele uit (4 tot 5 tientjes) voor bijv. een Mannesmann.

Ik gebruik zelf een dergelijk setje. De kunststof hulsen beschermen je velgen. Maar je kan ook gewone doppen gebruiken, alleen heb je dan wel een verlengstuk nodig.
henkie196 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:27:
[...]

Proxxon vind ik persoonlijk over het algemeen nog wel behoorlijk betaalbaar, Facom is meteen een stapje duurder dan dat. Ik ben niet zo bekend met het spul dat nog ergens onder Proxxon en Teng Tools staat, maar de suggestie van deepbass voor Mannesmann lijkt me dan nog niet zo verkeerd.

Het setje dat deepbass voorstelt voor doppen lijkt me niet verkeerd, maar als je geen slagmoersleutel hebt, en ook niet denkt te willen gaan kopen, zijn gewone doppen goedkoper. Je kunt dan kiezen voor gewone doppen met een verlengstuk, of voor lange doppen gaan. Het maakt niet zoveel uit welke je kiest en als je alleen wielen ermee denkt te gaan wisselen, zou een dop 17 genoeg moeten zijn. En met een lange dop heb je dan geen los verlengstuk nodig. Hooguit heb je later dan nog een andere maat nodig als je een keer een auto koopt met een andere maat wielmoeren.

Als je denkt dat je het misschien nog wel vaker nodig kunt gaan hebben, zou je ook een 1/2" setje kunnen halen voor er bij.
Een slagmoersleutel zou ik enkel maar gebruiken voor het lossen van de bouten. Deze lijkt me wel iets, al is dat waarschijnlijk geen al te beste? Lijkt me wel extreem handig om snel te kunnen lossen. Misschien ben ik beter (goedkoper) af met een wringijzer? Momenteel gebruik ik enkel zo een kruissleutel (heiden die ik ben :+ ) om te lossen en vast te draaien.

Wat is het trouwens het verschil tussen dit setje en die 1/2" setjes waar je het over hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Daar gebruik ik simpelweg een goedkope doppenset voor in tig maten, werkt probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

SanderH_ schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:37:
[...]

[...]

Een slagmoersleutel zou ik enkel maar gebruiken voor het lossen van de bouten. Deze lijkt me wel iets, al is dat waarschijnlijk geen al te beste? Lijkt me wel extreem handig om snel te kunnen lossen. Misschien ben ik beter (goedkoper) af met een wringijzer? Momenteel gebruik ik enkel zo een kruissleutel (heiden die ik ben :+ ) om te lossen en vast te draaien.

Wat is het trouwens het verschil tussen dit setje en die 1/2" setjes waar je het over hebt?
Slagmoersleutel moet je pas kopen als je echt veel sleutelt. Ik heb afgelopen maandag een slagmoer heel veel in de handen gehad, maar ik moest ook wel heel veel zware bouten loshalen (compleet subframe onder de auto vandaan), maar er zijn ook sleuteldagen dat ik hem alleen voor de wielbouten gebruik (en dat is eigenlijk gewoon luiigheid).

Het setje dat ik link heeft als voordeel dat er kunststof beschermhulsen omheen zitten. Met gewone doppen beschadig je vrijwel gegarandeerd je velgen als de bouten of moeren verzonken liggen (been there, done that). Interesseren de velgen je verder niet, dan kan je natuurlijk gewoon een 17mm dop pakken :+

Overigens is een slagmoer ook wel te gebruiken om dingen vast te zetten, maar ik bedien de trekker dan heel licht, zodat er nauwelijks kracht op staat. Voor het vastzetten pak ik m'n momentsleutels, zodat ik zeker weet dat het goed zit.
Ik gebruik dit tegenwoordig ook zoveel dat ik het wel te verantwoorden vond om Hazet's te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Plus bedenk je ook dat je voor een luchtslagmoersleutel ook een luchtvoorziening nodig hebt. Een compressor, dus. De luchtsleutel zelf is dan wel goedkoop, maar de compressor is een stuk duurder en neemt ook veel plaats in in de garage. Voor alleen het wisselen van wielen lijkt me een elektrische slagmoersleutel een stuk praktischer.

Ik heb zelf de laatste keer de wielmoeren los gemaakt met een wringijzer, en daarna de rest gewoon losgedraaid met een dop op m'n gewone accutol. Dat werkte naar mijn idee ook gewoon goed. Vastdraaien ook met de accutol en daarna op moment aandraaien met de momentsleutel. Enige dat ik nog er bij zou kunnen hebben is een extra dop 17, zodat ik de doppen op het wringijzer, de accutol, en de momentsleutel kan laten zitten. Ik heb geen wezenlijk verzonken moeren, dus zo'n omhulsel is voor mij persoonlijk daar niet interessant bij.

Overigens is er niks mis met een (goede) kruissleutel, je kan er goed kracht mee zetten om iets los te krijgen, en je kan er daarna ook makkelijk mee ronddraaien om de moer er uit te draaien.

Dat setje doppen is niks mis mee (denk ik, heb er zelf nooit mee gewerkt), ik doelde meer op een dit soort sets, met een compleet bereik aan doppen en een ratel er bij. Maar dat was dus meer voor als je dacht er meer mee te gaan sleutelen, initiëel zou je het ook met een lange dop 17 kunnen doen en een momentsleutel. En eventueel een wringijzer om de moeren los te krijgen als je daar nu veel moeite mee hebt met je kruissleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:30

Bommes

Capo del formaggio

henkie196 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 19:51:
. En eventueel een wringijzer om de moeren los te krijgen als je daar nu veel moeite mee hebt met je kruissleutel.
Ik heb sinds 2 jaar ook een redelijk goed wringijzer tot mijn beschikking, zeker met het lossen van de wielen onder onze camper echt een uitkomst.
Merk weet ik zo niet, ze hadden of gedore of een "goedkoper" merk hier bij de lokale automaterialen zaak. Ik heb voor de goedkopere variant gekozen.
Heb er (zoals jij nog overweegt) een "dedicated" dop bij gekocht, voor de camper wel wat groter dan voor auto's gebruikelijk. Dopje 24 was wat ik nodig heb.. :9

Ik moet nog wel opzoek naar een redelijk goede pot krik ter vervanging van de standaard fabrieks krik.
Nadeel is dat de slag vrij groot moet zijn om de camper goed uit zijn veren en met de wieltjes los te krijgen.
Aanbod online is groot genoeg maar ik ben nog niet echt iets tegen gekomen wat me aansprak.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Wat is nu juist het voordeel van een wringijzer tov een kruissleutel?

De omgekeerde beweging waarbij je met de momentsleutel een gelijke verdeling qua kracht op de bouten zet begrijp ik nog, maar om ze los te halen maakt het toch weinig uit... of niet?

Het zal dan waarschijnlijk trouwens deze momentsleutel met dit setje adapters worden. Bedankt voor de suggesties :)

Qua gebruik: de bouten lichtjes handmatig vastdraaien met een kruissleutel en dan met de momentsleutel exact afstellen? Het maakt dus niet uit wat je "vertrekpunt" is, de momentsleutel zal zelf meten hoeveel Nm er opzit en een goedkeurende klik geven? }:O

[ Voor 14% gewijzigd door SanderH_ op 18-01-2017 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
SanderH_ schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:09:
Wat is nu juist het voordeel van een wringijzer tov een kruissleutel?
Een wringijzer heeft een grotere arm, waardoor je minder kracht hoeft te zetten. Met een kruissleutel kun je op beide kanten kracht zetten, wat ook helpt, maar de grootte van een kruissleutel is beperkt door je wielgrootte. Als je nu geen problemen hebt met je kruissleutel, dan heb je niet echt een wringijzer nodig.
Het zal dan waarschijnlijk trouwens deze momentsleutel met dit setje adapters worden. Bedankt voor de suggesties :)

Qua gebruik: de bouten lichtjes handmatig vastdraaien met een kruissleutel en dan met de momentsleutel exact afstellen? Het maakt dus niet uit wat je "vertrekpunt" is?
Je kan het begin ook doen met de momentsleutel, want die heeft gewoon een ratelmechanisme. Een kruissleutel werkt waarschijnlijk wel makkelijker voor het begin van het aandraaien, want een ratel heeft altijd wat weerstand, en voor het begin van het aandraaien, heeft de moer minder weerstand dan het ratelmechanisme. Je moet dan de dop wat vasthouden om wat extra weerstand te genereren. Daarom denk ik dat een kruissleutel voor het begin fijner werkt.

Het vertrekpunt maakt niet zoveel uit voor je momentsleutel, maar het is wel beter om gelijkmatig aan te trekken als je in de buurt van het ingestelde moment komt, dan is de klik nauwkeuriger.

Vergeet ook niet om de momentsleutel terug naar nul (of het laagste punt op de schaal) te zetten na gebruik. Er zit een veer in, en die kan z'n stijfheid verliezen (en dus onnauwkeurig worden) als je die opslaat met gespannen veer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 13:13
dreamscape schreef op zondag 27 november 2016 @ 10:38:
Nm, niet nm. Nanometers doen er echt niet toe :)

(edit: f*ck... wijsneuzerige eenhedenpolitie uithangen en dan zo'n typefout maken :X )
Mag ik je corrigeren?
Niet Nm, maar J (Joule) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-05 22:58
deepbass909 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:29:
[...]

Daarom zal je ook niemand hier ooit horen roepen dat je per sé Snap-On, Gedore of een ander A-merk moet kopen. Maar het spectrum van kwaliteit is bij gereedschap groot, van pisbakkenstaal tot onverwoestbaar. Mijn ervaring na al deze jaren is daarbij inmiddels dat als je wat serieuzer sleutelt je echt bij het goedkope spul weg moet blijven. Het kan sneller kapot gaan en je loopt een groter risico dat je de bout, schroef of moer die je los wilt krijgen, sloopt. Zeker als het een beetje roestig is of gewoon erg vast zit.

Qua krachtdoppen heb ik er zelf ook maar 3, namelijk het bekende setje van de blauwe, gele en rode wielmoerdoppen. De meeste maten liggen ook in m'n DHZ-garage. Maar afgelopen maandag had ik bijv. een 18mm nodig, wat geen standaard maat is en ze daardoor niet in krachtdop hebben liggen, en toen heb ik m'n Proxxondop gebruikt, wat ook goed ging. Maar als ik hem vaker nodig heb in combinatie met een slagmoersleutel, dan komt er wel een krachtdop.

[...]

Creatief is altijd leuk. Ik heb veel gereedschap, maar een terugstelsetje voor de remklauwen zit daar ook niet bij. Gewoon een grote waterpomptang op de zuiger en hem terugduwen (bij een BMW hoef je gelukkig niet te draaien).

Het enige waar ik wel vaak mee zit, is schoonmaken na een klus. Na zo'n klus als afgelopen maandag is veel van het gereedschap vet. Met remmenreiniger, WD40 en geduld is het wel schoon te maken, maar tips zijn welkom.

[...]

[...]

Het leuke is dat de Lidl momentsleutel getest is en nauwelijks afwijking had. Ding bleek verdomd goed geijkt te zijn. Linkje staat hier nog wel in het topic. Ik heb de Bruder Mannesmann versie gekocht van diezelfde sleutel voor 3 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
MOmax schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:49:
Mag ik je corrigeren?
Niet Nm, maar J (Joule) :)
Nee, dat mag niet. Het ging over momentsleutels. J is inderdaad N x m, maar er is een klein verschil tussen J en Nm wat betreft de richting van kracht en afstand. Koppel, of moment, geven we toch echt aan in Nm.

Niet alle SI-eenheden moet je zomaar gaan verwisselen, ook al lijkt dat te kunnen. Of duurt een minuut bij jou zestig Joule per Watt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Klopt, Kracht (met eenheid Newton) is geen scalaire grootheid terwijl Energie (met eenheid Joule) dat wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

MartijnAbel schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 23:08:
[...]

Het leuke is dat de Lidl momentsleutel getest is en nauwelijks afwijking had. Ding bleek verdomd goed geijkt te zijn. Linkje staat hier nog wel in het topic. Ik heb de Bruder Mannesmann versie gekocht van diezelfde sleutel voor 3 tientjes.
Dat kan wel zijn, maar het was hoe de hele sleutel aanvoelde, van het instellen tot aan de soepelheid van de ratel en duidelijkheid van de tik. De kop had vrij veel speling en de draaivergrendeling werkte niet bepaald soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
MartijnAbel schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 23:08:
Ik zou verwachten dat er voor de goedkope momentsleutels wat meer variatie zit tussen verschillende exemplaren. Als ik bv. die gelinkte 10-210 Nm momentsleutel van hierboven bekijk, suggereren de reviews dat dit voor de meeste mensen wel lijkt te voldoen (alhoewel sommigen kennelijk een 40-210 versie opgestuurd kregen die buiten de schaalverdeling hetzelfde was), maar er is ook een niet verwaarloosbaar aantal mensen die binnen 4-6x gebruiken een kapotte momentsleutel hadden.

Dus het zal wel werken als je een goed exemplaar hebt, maar hoe vaak moet je er mee terug om een goed exemplaar te krijgen?
dreamscape schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 23:53:
Nee, dat mag niet. Het ging over momentsleutels. J is inderdaad N x m, maar er is een klein verschil tussen J en Nm wat betreft de richting van kracht en afstand. Koppel, of moment, geven we toch echt aan in Nm.

Niet alle SI-eenheden moet je zomaar gaan verwisselen, ook al lijkt dat te kunnen. Of duurt een minuut bij jou zestig Joule per Watt? :)
J en Nm worden redelijk uitwisselbaar gebruikt, voor een motor wordt de energie per cilinder (per verbrandingscyclus) uitgedrukt in J, maar als je het geheel optelt over alle cilinders, en aan het vliegwiel meet, is het opeens Nm.

Maar goed, een momentsleutel is wel ongeveer de meest directe toepassing van kracht x arm die je kunt vinden, dus waarom iemand dat in J uit zou willen drukken is me een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

henkie196 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 05:41:

J en Nm worden redelijk uitwisselbaar gebruikt, voor een motor wordt de energie per cilinder (per verbrandingscyclus) uitgedrukt in J, maar als je het geheel optelt over alle cilinders, en aan het vliegwiel meet, is het opeens Nm.

Maar goed, een momentsleutel is wel ongeveer de meest directe toepassing van kracht x arm die je kunt vinden, dus waarom iemand dat in J uit zou willen drukken is me een raadsel.
Dat komt omdat Joule, hier eenheid waarschijnlijk van arbeid (en arbeid is een vorm van energie) een scalaire grootheid is en koppel een vectorgrootheid.
zie ook:
Wikipedia: Arbeid (natuurkunde)
Wikipedia: Koppel (natuurkunde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zo had ik er nog niet naar gekeken.

Ik zat meer te denken dat de arbeid in de cilinder meer gerelateerd is aan het vrijkomen van energie door de verbranding (of omzetting van chemische energie naar mechanische energie), dus is energie een logischere eenheid.

Aan de krukas of vliegwiel is het mechanische energie die gebruikt wordt om een kracht op het wegdek uit te oefenen, dus is koppel een logischere eenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ik twijfel nog tussen de Mannesmann 18145 en de 183

Lijken mij op het eerste zicht qua specs toch redelijk hard op elkaar? De eerste heeft een iets ander bereik. Grootte & gewicht is vrij gelijkaardig. De eerste kan blijkbaar in beide richtingen draaien, geen idee of dat erg handig is?

Doppenset ligt vast: mooie prijs, 3 afmetingen & kunststof zodat ik mijn velgen niet beschadig. Een verlengstuk zal niet nodig zijn aangezien de doppen op zich al vrij lang zijn denk ik.

Tenslotte leek een breekijzer waar ik de doppen dan ook kan op gebruiken mij op het eerste zicht wel interessant. Maar eigenlijk doen die dingen alleen maar dienst als je bouten compleet vastzitten... wat niet het geval zal zijn als ik ze mooi vastdraai met een momentsleutel :+ . Een kruissleutel lijkt me daarom een betere oplossing: daarmee kan ik de bouten al een stukje vastdraaien om dan "af te werken" met de momensleutel. Losdraaien zou op zich ook moeten lukken met een kruissleutel... alleen heb je dan niets van bescherming voor je velgen aangezien er daar geen (kunststof) doppen op passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

SanderH_ schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 23:07:
Ik twijfel nog tussen de Mannesmann 18145 en de 183

Lijken mij op het eerste zicht qua specs toch redelijk hard op elkaar? De eerste heeft een iets ander bereik. Grootte & gewicht is vrij gelijkaardig. De eerste kan blijkbaar in beide richtingen draaien, geen idee of dat erg handig is?

Doppenset ligt vast: mooie prijs, 3 afmetingen & kunststof zodat ik mijn velgen niet beschadig. Een verlengstuk zal niet nodig zijn aangezien de doppen op zich al vrij lang zijn denk ik.

Tenslotte leek een breekijzer waar ik de doppen dan ook kan op gebruiken mij op het eerste zicht wel interessant. Maar eigenlijk doen die dingen alleen maar dienst als je bouten compleet vastzitten... wat niet het geval zal zijn als ik ze mooi vastdraai met een momentsleutel :+ . Een kruissleutel lijkt me daarom een betere oplossing: daarmee kan ik de bouten al een stukje vastdraaien om dan "af te werken" met de momensleutel. Losdraaien zou op zich ook moeten lukken met een kruissleutel... alleen heb je dan niets van bescherming voor je velgen aangezien er daar geen (kunststof) doppen op passen.
De 18145 is een is een luxere uitvoering. Vergeet bij de 183 het bereik onder de 50Nm. Door alleen het gewicht al van een 1/2" sleutel is dat niet nauwkeurig. Voor de lage bereiken vanaf 10Nm (tot 60Nm) heb ik een 3/8" en zelfs die is op dat lage bereik nog onhandig.

De 18145 kan je beter aflezen, in het metaal gestanst kan soms slecht leesbaar zijn, nadeel is alleen weer dat het venster bekrast kan raken en daardoor juist op termijn weer slecht leesbaar wordt (daar heb je dus weer helemaal niks aan :p)

Beiden hebben trouwens een omschakelbare kop, maar dat gebruik je in de praktijk nooit. Een momentsleutel moet je alleen gebruiken voor het laatste stukje aantrekken en dat is in 99% van de gevallen rechtsom (mijn auto heeft in de motor een paar linksdraaiende bouten/moeren en that's it).

Vergis je trouwens niet in hoe vast bouten/moeren na een half jaar kunnen zitten. Dat je ze met zeg 100Nm hebt aangetrokken, wil niet zeggen dat ze ook met 100Nm loskomen. Maar als ze elk halfjaar los gemaakt worden voor een wielwissel, zal het met een kruissleutel nog wel lukken.

Een wringijzer (een breekijzer wordt door inbrekers gebruikt :p) kan je prima gebruiken voor het losdraaien. Na het lostrekken kan ze doorgaans gewoon rechtmaken en als een soort schroevendraaier gebruiken. Een kruissleutel is wel sneller, maar neemt ook meer ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ze hebben allebei een omschakelbare ratel, maar kan bij die Mannesmann ook de kop zelf omgedraaid worden? Kan dat zo wat moeilijk zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 13:13
henkie196 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 05:41:
[...]

T was uiteraard een grapje, verschil tussen koppel en energie is natuurlijk evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

En om houten kratten open te maken, spijkers uit te trekken, en meer van dat.

En door mij om de fuseekogels uit de veerpoten te wrikken bij m'n auto. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ook een soort breekijzers..
Het is heel handig om zo'n setje te hebben :) :
Afbeeldingslocatie: https://www.toolstop.co.uk/components/com_virtuemart/shop_image/product/88636_PB-SET-SG3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

henkie196 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:24:
Ze hebben allebei een omschakelbare ratel, maar kan bij die Mannesmann ook de kop zelf omgedraaid worden? Kan dat zo wat moeilijk zien.
Bij de 183 is het wat moeilijk te zien, omdat zowel de kop als schakelaar chrome zijn, maar als je de foto bij de kop vergroot, zie je daar ook een schakelknopje zitten. Doorgaans kan je de draairichting altijd wel veranderen, of door een schakelaar of door de pen door te kunnen drukken. Mijn Hazet's hebben bijvoorbeeld een vaste draairichting, maar de pen kan beide kanten op door de kop gedrukt worden, en zo is de draairichting te veranderen.
mr_petit schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:53:
ook een soort breekijzers..
Het is heel handig om zo'n setje te hebben :) :
[afbeelding]
Zo'n set heb ik tegenwoordig ook, maar dan 5-voudig. Afgelopen maandag waren die m'n grootste vriend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
deepbass909 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 00:34:
[...]

De 18145 is een is een luxere uitvoering. Vergeet bij de 183 het bereik onder de 50Nm. Door alleen het gewicht al van een 1/2" sleutel is dat niet nauwkeurig. Voor de lage bereiken vanaf 10Nm (tot 60Nm) heb ik een 3/8" en zelfs die is op dat lage bereik nog onhandig.

De 18145 kan je beter aflezen, in het metaal gestanst kan soms slecht leesbaar zijn, nadeel is alleen weer dat het venster bekrast kan raken en daardoor juist op termijn weer slecht leesbaar wordt (daar heb je dus weer helemaal niks aan :p)

Beiden hebben trouwens een omschakelbare kop, maar dat gebruik je in de praktijk nooit. Een momentsleutel moet je alleen gebruiken voor het laatste stukje aantrekken en dat is in 99% van de gevallen rechtsom (mijn auto heeft in de motor een paar linksdraaiende bouten/moeren en that's it).

Vergis je trouwens niet in hoe vast bouten/moeren na een half jaar kunnen zitten. Dat je ze met zeg 100Nm hebt aangetrokken, wil niet zeggen dat ze ook met 100Nm loskomen. Maar als ze elk halfjaar los gemaakt worden voor een wielwissel, zal het met een kruissleutel nog wel lukken.

Een wringijzer (een breekijzer wordt door inbrekers gebruikt :p) kan je prima gebruiken voor het losdraaien. Na het lostrekken kan ze doorgaans gewoon rechtmaken en als een soort schroevendraaier gebruiken. Een kruissleutel is wel sneller, maar neemt ook meer ruimte in.
Whoops, ik bedoelde inderdaad wringijzer :+

Dus dan is een wringijzer toch de betere keuze in vergelijking met een kruissleutel aangezien ik mijn doppen dan daar ook op kan gebruiken (en dus geen kans op schade aan de velgen heb). Ik wist zelfs niet dat je die dingen in een "rechte lijn" (wringijzer & dop) kon zetten en dus als een soort van schroevendraaier kon gebruiken éénmaal de wielbout vrij los is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:09
Wat voor stenen gebruiken jullie eigenlijk voor beitels ed te slijpen? Moeilijk om tussen de bomen het bos te zien (en ook geen millioen euro uit te geven aan een steen die dan gebruikt wordt om een mes/beitel van 1 euro te slijpen)

hmm misschien beter in algemene topic

[ Voor 8% gewijzigd door manzonderdas op 22-01-2017 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:38
manzonderdas schreef op zondag 22 januari 2017 @ 10:26:
Wat voor stenen gebruiken jullie eigenlijk voor beitels ed te slijpen? Moeilijk om tussen de bomen het bos te zien (en ook geen millioen euro uit te geven aan een steen die dan gebruikt wordt om een mes/beitel van 1 euro te slijpen)

hmm misschien beter in algemene topic
Ik heb deze, bevalt prima.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik heb iets als onderstaande link (wel van een ander merk) om messen en alle beitels te verwennen
https://www.karwei.nl/ass...machine-bgm1020/p/B453757

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
nokiaan958GB schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:12:
Ik heb iets als onderstaande link (wel van een ander merk) om messen en alle beitels te verwennen
https://www.karwei.nl/ass...machine-bgm1020/p/B453757
Als ze zo bot als Sinterklaas z'n r337 zijn, kan je het grove werk met een slijpmachine doen. Maar om ze ècht scherp te maken en houden, voldoet een wetsteen imho beter. Als ik aan het houtbewerken ben, wet ik mijn beitels met enige regelmaat, om ze vlijmscherp te houden. Zoals een kok zijn messen aanzet, om ze scherp te houden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja maar een houtbeitel is heel wat anders dan een staalbeitel. Houtbeitels zijn ook niet echt '(auto)sleutelgereedschap' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
mr_petit schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:54:
Ja maar een houtbeitel is heel wat anders dan een staalbeitel. Houtbeitels zijn ook niet echt '(auto)sleutelgereedschap' ;)
Uh ja, das waar, al een tijdje niet meer voor auto's, maar dat staat dan ook tussen haakjes.

Staalbeitels? Die ken ik van een draaibank, maar die zijn toch niet te slijpen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik bedoel gewoon een beitel zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://g03.a.alicdn.com/kf/HTB1z752JXXXXXcuXpXXq6xXFXXX3/New-Flat-font-b-Chisel-b-font-font-b-Steel-b-font-font-b-Chisel-b.jpg
Stel je wilt een lagerschaal van een onderdeel afdrijven omdat een mestrekker er niet goed onder past. Dan plaats je zo'n ding eronder en geef je 'm een ram. Dan is ie bot (de beschadigingen staan er dan vaak in) en slijp je 'm weer. Sleutelen met een botte beitel doen we natuurlijk niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Is dit een goed wringijzer & past deze doppenset er zonder problemen op?

Dan kan ik dat ding eerst in een hoek van 90° zetten om de bouten los te krijgen, en vervolgens draaien zodat het wringijzer zelf en de kop op één rechte lijn staan en losdraaien zoals een soort van schroevendraaier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Of het een goed wringijzer kan ik niet zeggen, alhoewel ik geloof dat deepbass een soortgelijk wringijzer heeft (maar dan een kortere maat), dus het zal niet verkeerd zijn. De doppen en het wringijzer hebben allebei een 1/2" aansluiting, dus dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-05 17:23
mr_petit schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:05:
Ik bedoel gewoon een beitel zoals dit:
Een koudbeitel.

Daar kun je gewoon mee rossen idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

henkie196 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:08:
Of het een goed wringijzer kan ik niet zeggen, alhoewel ik geloof dat deepbass een soortgelijk wringijzer heeft (maar dan een kortere maat), dus het zal niet verkeerd zijn. De doppen en het wringijzer hebben allebei een 1/2" aansluiting, dus dat is geen probleem.
Ik heb een wringijzer van het alles zeggende merk Woosh :+ Optisch lijkt die op van HBM. Voor wielbouten gebruik ik zelf een ijzer van 40cm, omdat die net wat handzamer is. Zo'n lange is vooral voor bouten die echt vastzitten of diep in de motorruimte. Maar dat is puur persoonlijke voorkeur.

Verder moet je alleen opletten dat doppen en wringijzer dezelfde aansluiting hebben. Die doppen zijn altijd 1/2" (tenzij je voor vrachtwagenmaten gaat ;) ), dus een wringijzer met 1/2" kop volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
60 cm lijkt mij ook wat lang, tenzij je ook voor bestelbusjes of campers wielen wilt gaan wisselen.

Ik heb zelf een uitschuifbare die zo'n 50 cm lengte haalt, net iets langer dan m'n momentsleutel. Helaas heeft die niet zo'n kantelkop, als ik toen geweten had dat deze dingen ook bestonden, had ik er zo één gehaald.

Ik heb ook wel eens zitten kijken naar een goede kruissleutel. Die zijn er ook met een 1/2" aansluiting, wat me ook wel aanspreekt, maar ik heb genoeg andere dingen die ik kan gebruiken om een wielmoer los te halen, dus dat heb ik nog maar even achterwege gelaten. Volgens de handleiding zou ik zelfs m'n momentsleutel daarvoor kunnen gebruiken (staat in dat tot losdraaien tot zo'n max Nm van de momentsleutel +50% toegestaan is).

Maar wat ik heb ervaren, is dat als een wielmoer erg vast zit, dat er meestal iemand lomp is geweest met een luchtsleutel. Als er bij de bandenboer nieuwe banden opgezet worden, zitten de moeren daarna stukken vaster dan als ik ze zelf aandraai met de momentsleutel (of zelfs gewoon met de hand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Ik gebruik ook altijd gewoon de momentsleutel voor losdraaien, is geen probleem en mag gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Navi schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:16:
Ik gebruik ook altijd gewoon de momentsleutel voor losdraaien, is geen probleem en mag gewoon.
Het is natuurlijk niet verboden, maar dan komt de laborant in mij weer even naar boven, en die heeft geleerd dat je nooit gekalibreerde meetinstrumenten moet gebruiken voor het grove werk. Het vergroot namelijk de slijtage en maakt dat de kalibratie sneller verloopt.
Aangezien (vooropgesteld dat het überhaupt mogelijk is met je momentsleutel) opnieuw kalibreren al snel evenveel kost als een eenvoudig wringijzer, is de keuze simpel.

Het maakt uiteraard wel uit hoeveel waarde je aan de kalibratie hecht. Ik gebruik mijn momentsleutel ook op bouten en moeren die wel echt nauwkeurig aangetrokken moeten worden. Dus ik behandel de sleutel met respect en zorg. Maakt dat je niet uit, dan kan je hem prima gebruiken om bouten en moeren los te trekken. Maar pak die sleutel dan vervolgens niet om een cilinderkop, of ander onderdeel waarbij het aanhaalmoment kritisch is, vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
De sleutels zijn er gewoon voor gemaakt in tegengestelde richting kracht te kunnen zetten om iets los te draaien, het staat er zelfs op, dus het lijkt me sterk dat daardoor de kalibratie sneller zou vergaan.
(Als je dit doet zet je het aantal nm ook op 0)

Oftewel, laat je gevoel los en gebruik je gereedschap gewoon waar het voor is en wat het zou moeten kunnen :)

(als het gereedschap het niet aan kan niet doen ofc, maar als het gewoon in het boekje staat, why not)

[ Voor 19% gewijzigd door Navi op 25-01-2017 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Navi schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:15:
De sleutels zijn er gewoon voor gemaakt in tegengestelde richting kracht te kunnen zetten om iets los te draaien, het staat er zelfs op, dus het lijkt me sterk dat daardoor de kalibratie sneller zou vergaan.
(Als je dit doet zet je het aantal nm ook op 0)

Oftewel, laat je gevoel los en gebruik je gereedschap gewoon waar het voor is en wat het zou moeten kunnen :)

(als het gereedschap het niet aan kan niet doen ofc, maar als het gewoon in het boekje staat, why not)
Dat je de draairichting om kan draaien heeft ermee te maken dat je soms ook linksomdraaiende bouten of moeren hebt die op moment gezet moeten worden (de moer waarmee het tandwiel van mijn oliepomp bijv. vastzit), niet dat je er ook mee los kan trekken. En dat de kalibratie verloopt is een gegeven, ieder fabrikant van momentsleutels die opnieuw gekalibreerd kunnen worden, adviseert dit na x-aantal keer gebruik of jaarlijks te laten doen. Als je hem dus ook gebruikt voor lostrekken, ga je alleen maar sneller door het aantal keren gebruik heen tot hij weer opnieuw gekalibreerd moet worden, ook als je hem op 0 zet.
De fabrikant heeft hier geen baat bij, want kalibratie wordt doorgaans gedaan door een groothandel, dus je mag er daarom vanuit gaan dat hier dus een puur mechanische reden achter zit. Sowieso verloopt de kalibratie van ieder meetinstrument over tijd, ook dat is een vast gegeven.

En je zegt het precies goed, gebruik gereedschap waarvoor het bedoeld is, en een momentsleutel is niet bedoeld voor het lostrekken van bouten en moeren, daarvoor heb je wringijzers, ratels, ringsleutels, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Tja, het staat er toch echt op dat het ermee mag, dus het is ervoor, lijkt mij simpel. Misschien dat het niet bij elk model kan. Dat er ook bouten zijn die andersom losgaan weet ik.

Dat je hiermee sneller door x-aantal gebruik heengaat klopt, of dat ook meetelt qua kalibratie, geen idee.

Maar gebruik hem verder niet voor precisie werk, alleen wielen, dus een paar nm meer of minder, mwah..

Of ik ben gewoon eigenwijs :p

[ Voor 39% gewijzigd door Navi op 25-01-2017 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik weet niet hoe geldig dit voor verschillende constructies is, maar mijn momentsleutels hebben een dusdanige constructie dat, volgens de fabrikant, het meetmechanisme (een stuk verenstaal, niet een drukveer zoals de meeste andere momentsleutels) niet belast wordt nadat de momentsleutel geklikt heeft, en ook als er tegen de draairichting in kracht gezet wordt, wordt het meetmechanisme niet belast.

Niettemin bevelen ze wel aan om niet meer dan max instelwaarde + 50% te belasten (dus voor een 40-200 momentsleutel 300 Nm). Anders zou het mechanisme af kunnen gaan wijken.

Maar ik weet niet of dit ook voor een mechanisme met drukveer zo geldt (of voor andere interne constructies). Ik hoef mijn momentsleutels ook niet op nul terug te zetten na gebruik.

Maar buiten dat, ben ik het wel eens met deepbass, een momentsleutel is bedoeld om iets aan te draaien, niet om het los te draaien. Het kan goed zijn dat losdraaien zonder problemen mogelijk is, maar dat verandert niet dat de hoofdfunctie nog steeds aandraaien is. Ik zie het meer als dat het gereedschap wat meer hufterproof is gemaakt ;)

En als het mechanisme wel belast wordt bij andersom draaien, zal die ook sneller slijten / calibratie nodig hebben.

Maar goed, je kan je gereedschap gebruiken zoals je wilt. Iemand hier vond het ook geen probleem om een ratel als hamer te gebruiken, en dat ging ook goed voor hem. Prima. Zolang het niet met mijn gereedschap gebeurd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
deepbass909 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:28:
[...]

Dat je de draairichting om kan draaien heeft ermee te maken dat je soms ook linksomdraaiende bouten of moeren hebt die op moment gezet moeten worden ...
Of het heeft ermee te maken dat je de momentsleutel mag gebruiken om iets los te draaien. Dat zijn twee verschillende toepassingen en daarvoor moet je je sleutels niet zomaar verwisselen.

Heb je dus een momentsleutel die linksom kan draaien om iets op moment vast te zetten, dan moet je die niet gebruiken om zware wielbouten los te draaien - zie daarvoor je eigen argument m.b.t. gekalibreerd gereedschap.

Er zijn genoeg momentsleutels die je wel linksom kunt laten draaien, maar waarmee je dan geen dingen op moment kunt vastdraaien. Het veermechanisme werkt dan alleen bij het rechtsom draaien en linksom is het gewoon een starre sleutel. Daarvan heb ik een kleine variant voor de inbusboutjes van de racefiets*. Kun je zelf ook voelen als je hem op 2 Nm zet: met de hand kun je de kop de ene kant uit duwen en dan klikt hij. De andere kant uit blijft hij star. Die sleutels kun je prima gebruiken om bouten los te draaien, maar zijn dan weer ongeschikt om iets met een linkse draad op moment te zetten.

* Juist bij de racefiets is het jammer dat het ding niet linksom kan, want die zet je ofwel vast met een 15mm trappersleutel (smalle steeksleutel) of vanaf de achterkant met inbus. De linker linker trapper heeft een linkse draad en kan ik dus van de achterkant vastdraaien op moment. Bij de rechter trapper (met gewoon rechtse draad) werkt dat trucje helaas niet. Gelukkig komt het bij trappers en crankarmen niet zo heel nauw...

edit: en dan heb je inderdaad nog de modellen die na de 'klik' blokkeren en zwaarder belast mogen worden zoals hierboven genoemd. Ik had de rest nog niet gelezen... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 25-01-2017 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 853865

Ben nog opzoek naar een goed paar handschoenen, is dit bijvoorbeeld wat?

http://www.autogereedscha...s-tegera-pro-maat-7-xs-s/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dreamscape schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:47:
Heb je dus een momentsleutel die linksom kan draaien om iets op moment vast te zetten, dan moet je die niet gebruiken om zware wielbouten los te draaien - zie daarvoor je eigen argument m.b.t. gekalibreerd gereedschap.
Ik denk dat deepbass zo'n soort momentsleutel heeft, als het deze is. Die heeft volgens mij geen omschakelbare ratel, dus om iets los te draaien zou hij het doorsteekvierkant om moeten draaien, en daarmee zou het meet element dus ook belast worden bij het los draaien.

Als ik de werking zo goed heb, lijkt dat inderdaad geen goede sleutel om dingen mee los te gaan draaien.
Er zijn genoeg momentsleutels die je wel linksom kunt laten draaien, maar waarmee je dan geen dingen op moment kunt vastdraaien. Het veermechanisme werkt dan alleen bij het rechtsom draaien en linksom is het gewoon een starre sleutel. Daarvan heb ik een kleine variant voor de inbusboutjes van de racefiets*. Kun je zelf ook voelen als je hem op 2 Nm zet: met de hand kun je de kop de ene kant uit duwen en dan klikt hij. De andere kant uit blijft hij star. Die sleutels kun je prima gebruiken om bouten los te draaien, maar zijn dan weer ongeschikt om iets met een linkse draad op moment te zetten.

* Juist bij de racefiets is het jammer dat het ding niet linksom kan, want die zet je ofwel vast met een 15mm trappersleutel (smalle steeksleutel) of vanaf de achterkant met inbus. De linker linker trapper heeft een linkse draad en kan ik dus van de achterkant vastdraaien op moment. Bij de rechter trapper (met gewoon rechtse draad) werkt dat trucje helaas niet. Gelukkig komt het bij trappers en crankarmen niet zo heel nauw...
Daarom heb ik ook een momentsleutel met losse insteekkop, die je dus ook kunt omdraaien om in de andere draairichting iets op moment te draaien. Voor het losdraaien zou ik gewoon de schakelaar van de ratel om kunnen zetten, maar daar heb ik normale ratels (en wringijzers) voor, dus dat gebruik ik eigenlijk niet.

En het is misschien niet zo kritisch voor trappers en cranken, maar ik heb zo wel eens een crank (+ tandwiel) moeten vervangen, omdat de moer op de trapas niet goed vastgedraaid was, daarom langzaamaan los begon te draaien, waardoor de schroefdraad weer beschadigd raakte en ik het daarna ook niet meer goed aangedraaid kon krijgen (de moer bleef los komen). Dit was trouwens op een nieuwe fiets, dus dat hadden ze in de fabriek niet goed gedaan. Maar het geeft wel aan dat het belangrijk is om het op voldoende moment aan te draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
Zitten hier ook figuren met uitgebreide kennis van auto airco's?
Gaat me niet om gebruikelijke airco vragen of issues, maar om achteraf inbouw en dimensionering.

[ Voor 15% gewijzigd door !null op 31-01-2017 09:11 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:32

Wok

Dakloos...

^^ Wat ben je van plan? :o

Airco achteraf inbouwen gaat een heel prijzig geintje worden, want je gaat echt van alles aan moeten passen/inbouwen:
- leidingwerk
- pomp
- droger
- condensor
- kachelhuis
- etc...

De rekening kan al snel oplopen naar €4-5k als je alles nieuw en aftermarket wil (laten) inbouwen...

Is airco als af-fabriek optie leverbaar (geweest) op de auto in kwestie? Dan zou je eens kunnen kijken of je de airco-onderdelen daarvan van een sloopauto kunt trekken...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dit zijn een beetje de standaard reacties die ik verwachtte haha :+
En waarom ik huiverig ben om een topic te openen als er geen experts zijn.

Ja op mijn camper busje is ook airco geleverd, en daardoor wordt het niet erg moeilijk om een passende compressor en condensor (met dikke fan) te vinden (gebruikt maar betaalbaar). Tevens zijn ze geleverd als VIP busjes met echt dikke installatie, dus capaciteit van compressor en condensor is geen probleem.
De rest van de onderdelen is voornamelijk rechtsgestuurd, wat ik niet toe kan passen in m'n linkgestuurd dash. Er zijn wel linkgestuurde met airco, maar die zijn zo zeldzaam, daar ga ik de onderdelen niet van vinden.

Maar toen kwam ik dit soort dingen op het spoor, erg betaalbaar:

Afbeeldingslocatie: https://www.carsteering.com/data/all_images/27-50041-Map1.jpg

Hier zit dus evaporator, filter, en klep bij in. En als ik het goed heb, de aansturing naar je airco pomp (aan/uit magneet contact) Dit plak je onder je dashboard en sluit je aan met universeel airco leidingwerk.
Ja inderdaad, heel lelijk, en totaal los van je bestaande verwarming en ventilatie systeem, dus niet ideaal.
Bovenstaande unit is ook niet krachtig genoeg voor m'n bus.

Maar het wordt er wel erg makkelijk van zo te zien. Met zo'n unit hoef je dus alleen compressor en condensor aan te sluiten en te vullen. En dan zit je dus op zo'n 600 eu aan onderdelen (gebruikte compressor en condensor), die je vervolgens aan moet sluiten met nog wat extra kosten (riempje, het universele leidingwerk, vulpunt)
Ik zou dit grootendeels zelf kunnen doen. Behalve dan het vullen en in bedrijf nemen, waardoor ook weer extra kosten zijn. Maar dus van een andere orde dan 4 of 5K als je alles zou laten doen.

De vragen zijn eigenlijk:
- is het dan echt zo simpel met deze "underdash" units waar alles al in zit?
- hoeveel BTU heb ik nodig voor een busje van net onder de 5 meter maar wel hoog dak? Ook heb ik overal rondom ramen, wat niet altijd helpt.

Wat betreft hoeveelheden BTU begrijp ik dat het voornamelijk een overkill is omdat je het vaak in een moderne auto binnen 1 minuut aangenaam wil hebben. Dat hoeft van mij niet persee zo snel. Maar tegelijkertijd moet ik een redelijke capaciteit hebben.

Het voorbeeld is een 13000 BTU model, waarschijnlijk veel te licht. Maar ze zijn er ook van 32000 BTU bedoelt voor zwaardere toepassingen.
Nou ja, 32000 BTU zal wel een te zware last trekken op mijn motor, dat is toch bijna 10KW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:40
Er komt hier redelijk wat over momentsleutels voor bij zie ik. Ik ben op zoek naar een hele lichte momentsleutel om de preload van de lagers in m'n versnellingsbak af te stellen. Het werkplaatshandboek geeft het volgende aan:

Afbeeldingslocatie: https://s5.postimg.org/gjblnbxav/preload.png

Ik heb nieuwe lagers, en zoek eigenlijk een momentsleutel met een bereik van ca 0.5-2.0Nm. Zulk gereedschap is op de uiterste waardes vaak immers niet het meest nauwkeurig.

Nou ben ik op zoek gegaan naar een moment schroevendraaier, maar ik vind niet echt wat ik zoek bij hazet (daar komt de rest van m'n momentsleutels vandaan). Eventueel zou deze een optie zijn, maar ik vind het bereik vrij beperkt.

Van Wera vind ik bijvoorbeeld de 7400 serie, maar ook hier geeft 1 sleutel niet het volledige bereik.

Het gereedschap wat op het plaatje hierboven getekend staat ziet er ook niet uit als het soort moment schroevendraaier waar ik nu naar zoek. Zo te zien heeft die een schaalverdeling waar het moment op af te lezen is, ik ken de juiste benaming van dit gereedschap blijkbaar niet, want ik vind bijzonder weinig.

Is er iemand die een stukje gereedschap van enige kwaliteit aan kan raden met een prijs van maximaal 100 euro?

[ Voor 6% gewijzigd door decipherer op 31-01-2017 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Voor dit soort toepassingen gebruik je eigenlijk geen momentsleutel zoals die hier al meerdere keren besproken, maar een meet-sleutel (bij gebrek aan een beter woord in het Nederlands). In het Engels worden die letterlijk preload torque wrenches genoemd en zien er compleet anders uit:
Afbeeldingslocatie: http://image.moparmusclemagazine.com/f/techarticles/9246058+w799+h499+cr1+ar0/mopp_0704_23_z%2Bdana_60_rearend_build%2Bpinion_preload.jpg

of:
Afbeeldingslocatie: https://www.stangnet.com/mustang-forums/attachments/image126-jpg.525509/

Dit soort sleutels laten zien hoeveel kracht het kost om een as rond te draaien, iets wat je met een normale momentsleutel niet kan meten.
henkie196 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:33:
[...]

Ik denk dat deepbass zo'n soort momentsleutel heeft, als het deze is. Die heeft volgens mij geen omschakelbare ratel, dus om iets los te draaien zou hij het doorsteekvierkant om moeten draaien, en daarmee zou het meet element dus ook belast worden bij het los draaien.

Als ik de werking zo goed heb, lijkt dat inderdaad geen goede sleutel om dingen mee los te gaan draaien.
Stimmt ganz genau ;) Maar deze heb ik in 3/8-uitvoering, 1/2" is een modelserie ouder, maar wel hetzelfde principe. En dit soort, samen met omschakelbare koppen, zijn de meest voorkomende typen momentsleutels (tenminste, het gros wat ik op internet en in de winkel tegenkom werkt op een vergelijkbare wijze). Natuurlijk zijn er bij verschillende fabrikanten nog weer alternatieve uitvoeringen, anders zou Wera ook een geen ratel hebben waarmee je ook daadwerkelijk mag slaan ;)

Maar ik blijf bij m'n standpunt, waarom zou je een sleutel van € 50+ (met alle respect, maar ik neem de goedkope Lidl/Aldi momentsleutels van € 25 niet serieus) potentieel verkeerd gaan gebruiken als je voor € 10/ € 15 het gereedschap kan kopen dat bedoeld is voor lostrekken?

Ik ben zelf misschien heel strikt in het gebruik van een momentsleutel (ik pak hem alleen voor het laatste stukje aantrekken, het vastdraaien tot min of meer de juiste kracht doe ik zelfs nog met ander gereedschap), maar ik ben ook extreem zuinig om de sleutels. De beide Hazet's hebben me samen dik € 200 gekost en ik moet er zeker van zijn dat als het aanhaalmoment er echt om doet, ik op ze kan vertrouwen. Ik behandel ze nog net niet met zijden handschoentjes :p
Anoniem: 853865 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:36:
Ben nog opzoek naar een goed paar handschoenen, is dit bijvoorbeeld wat?

http://www.autogereedscha...s-tegera-pro-maat-7-xs-s/
Deze specifieke handschoenen ken ik niet, ik gebruik zelf al jaren Meganix, eerder de Original:
Afbeeldingslocatie: https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/11/imageBank/m/Mechanix%20gloves1.jpg

en sinds kort de Fast fit:
Afbeeldingslocatie: https://www.gearpoint.nl/media/catalog/product/cache/4/thumbnail/960x960/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/f/mff_05.png

Beiden bevallen mij goed, al zitten de original's wel net wat beter dan Fast Fit. Maar Fast Fit trek je weer sneller even uit als je fijn werk moet doen (zoals 26 boutjes in een carterpan draaien...). Ik draag ze vooral als ik grote onderdelen demonteer of monteer die niet al te schoon zijn (zoals wielen en remdelen). Voor fijn werk met olie draag ik doorgaans nitril handschoenen (sterkere variant van de bekende latex doctors handschoenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Op de afbeelding is in ieder geval een "beam type" moment sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Een momentschroevendraaier werkt daar idd niet voor.
Je moet namelijk de kracht meten tijdens het ronddraaien van je lager. Dus de sleepkracht.
Dus idd zo'n type momentsleutel als op dat plaatje.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 31-01-2017 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Dank allen voor de antwoorden, daar kan ik wel wat mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je kan natuurlijk ook altijd iets zelf maken met een armpje en een lichte veerunster.

Ik kan me wel voorstellen dat er kleine digitale momentsleutels zijn die continu moment uitlezen.
Zo'n ding zou je wel kunnen gebruiken.

Laat het weten als je iets interessants vindt, ik ben zelf ook op zoek naar zoiets.
Normaal doe ik het altijd met de hand (inschatting), maar ik vind het wel leuk om zoiets te hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 01-02-2017 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Heb het wel eens met een armpje en een digitale weegschaal gedaan inderdaad . Maar is toch niet echt handig.. :+ Zeker met zoiets denk ik, omdat je dan toch op moet letten dat je de kracht in de juiste richting uitoefent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:15:
Maar ik blijf bij m'n standpunt, waarom zou je een sleutel van € 50+ (met alle respect, maar ik neem de goedkope Lidl/Aldi momentsleutels van € 25 niet serieus) potentieel verkeerd gaan gebruiken als je voor € 10/ € 15 het gereedschap kan kopen dat bedoeld is voor lostrekken?

Ik ben zelf misschien heel strikt in het gebruik van een momentsleutel (ik pak hem alleen voor het laatste stukje aantrekken, het vastdraaien tot min of meer de juiste kracht doe ik zelfs nog met ander gereedschap), maar ik ben ook extreem zuinig om de sleutels. De beide Hazet's hebben me samen dik € 200 gekost en ik moet er zeker van zijn dat als het aanhaalmoment er echt om doet, ik op ze kan vertrouwen. Ik behandel ze nog net niet met zijden handschoentjes :p
Helemaal eens met jouw standpunt, zelfs met mijn momentsleutels die er beter voor geschikt zijn dan de jouwe.

Dik € 200 is trouwens best een scherpe prijs voor beide sleutels, als je hier in NL kijkt, is alleen de 40-200 versie al dik € 200.
mr_petit schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 00:23:
Laat het weten als je iets interessants vindt, ik ben zelf ook op zoek naar zoiets.
Normaal doe ik het altijd met de hand (inschatting), maar ik vind het wel leuk om zoiets te hebben.
Als ik bij Stahlwille kijk, hebben die een Torsiometer 760, die volgens opgaaf ook een "schleppzeiger" heeft, wat volgens mij is wat jullie hier bedoelen. Maar is een momentgereedschap van Stahlwille, dus zal waarschijnlijk wel zeer behoorlijk aan de prijs zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

henkie196 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:30:
[...]

Helemaal eens met jouw standpunt, zelfs met mijn momentsleutels die er beter voor geschikt zijn dan de jouwe.

Dik € 200 is trouwens best een scherpe prijs voor beide sleutels, als je hier in NL kijkt, is alleen de 40-200 versie al dik € 200.
Dergelijke sleutels moet je uit Duitsland halen, dat scheelt makkelijk de helft met Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
henkie196 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:30:
...

Als ik bij Stahlwille kijk, hebben die een Torsiometer 760, die volgens opgaaf ook een "schleppzeiger" heeft, wat volgens mij is wat jullie hier bedoelen. Maar is een momentgereedschap van Stahlwille, dus zal waarschijnlijk wel zeer behoorlijk aan de prijs zijn.
Mooi ding inderdaad, maar naast de prijs is ook het bereik niet helemaal wat ik zoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:24:
Dergelijke sleutels moet je uit Duitsland halen, dat scheelt makkelijk de helft met Nederland.
Vooral Hazet is op amazon.de echt goedkoop, ja. Stahlwille en Gedore scheelt een stuk minder, als je tenminste in NL een goed adresje daarvoor kan vinden. En als je die überhaupt al op amazon.de kunt vinden.

/edit
decipherer schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:29:
Mooi ding inderdaad, maar naast de prijs is ook het bereik niet helemaal wat ik zoek :)
De 0.3 - 1.5 Nm of anders de 0.6 - 3 Nm zouden wel ongeveer moeten volstaan qua bereik, zou ik denken. Mijn momentsleutels zijn van Stahlwille, en als ik de calibratie rapporten bekijk die er bij zitten, dan zou ik me niet zo druk maken over afwijkingen aan de onder- en bovenkant van de schaal. Die zitten over het algemeen aardig dicht op wat het in het midden is (en zitten ruim onder de opgegeven +/- 3% marge).

Maar goed, de prijs zal waarschijnlijk wel de hoofdreden zijn om deze niet te halen ;)

[ Voor 69% gewijzigd door henkie196 op 01-02-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

henkie196 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:29:
[...]

Vooral Hazet is op amazon.de echt goedkoop, ja. Stahlwille en Gedore scheelt een stuk minder, als je tenminste in NL een goed adresje daarvoor kan vinden. En als je die überhaupt al op amazon.de kunt vinden.

/edit

[...]

De 0.3 - 1.5 Nm of anders de 0.6 - 3 Nm zouden wel ongeveer moeten volstaan qua bereik, zou ik denken. Mijn momentsleutels zijn van Stahlwille, en als ik de calibratie rapporten bekijk die er bij zitten, dan zou ik me niet zo druk maken over afwijkingen aan de onder- en bovenkant van de schaal. Die zitten over het algemeen aardig dicht op wat het in het midden is (en zitten ruim onder de opgegeven +/- 3% marge).

Maar goed, de prijs zal waarschijnlijk wel de hoofdreden zijn om deze niet te halen ;)
Ik heb het even teruggezocht (voor zover mogelijk), maar ik denk dat ik achteraf eerder richting de € 300 heb uitgegeven voor beide sleutels. De 3/8" (bereik 5 - 60 Nm) was in 2014 € 110,10 incl verzending, in Nederland betaal je al snel over de €140 voor dezelfde sleutel. Er staat mij iets bij dat de 1/2" rond de €150 incl verzending was ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:50

pinda powerrr

Slow down...

deepbass909 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 23:15:

...]

Deze specifieke handschoenen ken ik niet, ik gebruik zelf al jaren Meganix, eerder de Original:
[afbeelding]

en sinds kort de Fast fit:
[afbeelding]

Beiden bevallen mij goed, al zitten de original's wel net wat beter dan Fast Fit. Maar Fast Fit trek je weer sneller even uit als je fijn werk moet doen (zoals 26 boutjes in een carterpan draaien...). Ik draag ze vooral als ik grote onderdelen demonteer of monteer die niet al te schoon zijn (zoals wielen en remdelen). Voor fijn werk met olie draag ik doorgaans nitril handschoenen (sterkere variant van de bekende latex doctors handschoenen).
Hé Mechanix! Gebruik ik ook al jaren, echt geweldig handschoenen en heb hier meerdere versies liggen. Altijd handig als je ouders regelmatig naar de USA gaan, dan nemen ze altijd wel een paar mee (kost zoals gewoonlijk niks daar). Heb dunne, dikke, verschillende kleuren en ook de "bouwvakkers" versie, handig voor als je in de tuin even wat met tegels moet rommelen.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
henkie196 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:29:

Prijs is me inderdaad te hoog voor een gereedschap waarvan ik niet voorzie dat ik die vaker ga gebruiken. Maar die torsiometer begint ook pas bij 7.5 Nm als ik het goed zie. De types die eronder staan beginnen wel lager, maar dat lijken juist weer 'normale' klik momentschroevendraaiers.

-edit- ik zag het dus niet goed.. staat cNm ipv Nm.. Dan zou die van 60-300 wel mooi zijn inderdaad!

[ Voor 4% gewijzigd door decipherer op 01-02-2017 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
300 Nm met een schroevendraaier zou wel zeer indrukwekkend zijn ;)

Meestal zitten momentschroevendraaiers zo tussen de 0.2 - 5 Nm, dus als je opeens hoge getallen ziet, wordt het tijd om de eenheden te controleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-05 10:17
Ik zal ook eens wat posten aangezien ik hier al weer een tijdje mee kijk.
Gisteren eindelijk mijn 1/4 doppenset binnen en mocht hem ook gelijk gebruiken op de auto.
Beetje duur maar werkt wel heerlijk, dit is hem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

!null schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 10:10:
[...]

Dit zijn een beetje de standaard reacties die ik verwachtte haha :+
En waarom ik huiverig ben om een topic te openen als er geen experts zijn.

Ja op mijn camper busje is ook airco geleverd, en daardoor wordt het niet erg moeilijk om een passende compressor en condensor (met dikke fan) te vinden (gebruikt maar betaalbaar). Tevens zijn ze geleverd als VIP busjes met echt dikke installatie, dus capaciteit van compressor en condensor is geen probleem.
De rest van de onderdelen is voornamelijk rechtsgestuurd, wat ik niet toe kan passen in m'n linkgestuurd dash. Er zijn wel linkgestuurde met airco, maar die zijn zo zeldzaam, daar ga ik de onderdelen niet van vinden.

Maar toen kwam ik dit soort dingen op het spoor, erg betaalbaar:

[afbeelding]

Hier zit dus evaporator, filter, en klep bij in. En als ik het goed heb, de aansturing naar je airco pomp (aan/uit magneet contact) Dit plak je onder je dashboard en sluit je aan met universeel airco leidingwerk.
Ja inderdaad, heel lelijk, en totaal los van je bestaande verwarming en ventilatie systeem, dus niet ideaal.
Bovenstaande unit is ook niet krachtig genoeg voor m'n bus.

Maar het wordt er wel erg makkelijk van zo te zien. Met zo'n unit hoef je dus alleen compressor en condensor aan te sluiten en te vullen. En dan zit je dus op zo'n 600 eu aan onderdelen (gebruikte compressor en condensor), die je vervolgens aan moet sluiten met nog wat extra kosten (riempje, het universele leidingwerk, vulpunt)
Ik zou dit grootendeels zelf kunnen doen. Behalve dan het vullen en in bedrijf nemen, waardoor ook weer extra kosten zijn. Maar dus van een andere orde dan 4 of 5K als je alles zou laten doen.

De vragen zijn eigenlijk:
- is het dan echt zo simpel met deze "underdash" units waar alles al in zit?
- hoeveel BTU heb ik nodig voor een busje van net onder de 5 meter maar wel hoog dak? Ook heb ik overal rondom ramen, wat niet altijd helpt.

Wat betreft hoeveelheden BTU begrijp ik dat het voornamelijk een overkill is omdat je het vaak in een moderne auto binnen 1 minuut aangenaam wil hebben. Dat hoeft van mij niet persee zo snel. Maar tegelijkertijd moet ik een redelijke capaciteit hebben.

Het voorbeeld is een 13000 BTU model, waarschijnlijk veel te licht. Maar ze zijn er ook van 32000 BTU bedoelt voor zwaardere toepassingen.
Nou ja, 32000 BTU zal wel een te zware last trekken op mijn motor, dat is toch bijna 10KW.
Ik heb zo'n gevoel dat dit redelijk snel defect gaat zijn, ik denk dat je beter af bent met een iets duurdere set.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Damic schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 07:35:
[...]
Ik heb zo'n gevoel dat dit redelijk snel defect gaat zijn, ik denk dat je beter af bent met een iets duurdere set.
Van dit soort units (ventilatie unit met evaporator expensievalve en eventueel droger/filter erin) zie ik er bijzonder weinig. In Amerika lijkt de markt groter te zijn (airco's in klassiekers)
Volgens mij zijn het veelal dezelfde units, vaak van Chinese makelij. Deze afgebeelde kost maar 100$ en zo zijn er veel meer. In Amerika staan ze dan ook wel eens te koop voor $350 maar heb ik het idee dat het om dezelfde units gaat.

Voor $100 of minder, tja het zal niet het beste zijn. En het zal wel nooit zo lang mee gaan als wat een autofabrikant levert. Maar het is ook bijna geen geld, en de hele installatie wordt er makkelijker van.

Daarbij komt dat sommige van deze units ook een kachel erin hebben zitten (gewoon op koelvloeistof van motor)
Zo'n kachel module moet ik toch nog ergens achterin m'n bus maken, dan kan ik er net zo goed een nemen met evaporator erin. Eigenlijk geen meerkosten als ik uit China bestel.

Uit Amerika heb je trouwens ook wel betaalbaar complete Airco kits:
http://www.ebay.nl/itm/A-...06063c:g:QhAAAOxygLxSZoZH

(deze zal wel niet sterk genoeg zijn voor m'n bus)

Maarja, ik ben met je eens, het zal nooit zo lang mee gaan als een affabriek airco die gewoon 20 jaar probleemloos kan werken.

[ Voor 15% gewijzigd door !null op 02-02-2017 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Harmvdw schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 07:26:
Ik zal ook eens wat posten aangezien ik hier al weer een tijdje mee kijk.
Gisteren eindelijk mijn 1/4 doppenset binnen en mocht hem ook gelijk gebruiken op de auto.
Beetje duur maar werkt wel heerlijk, dit is hem
Mooi setje, en inderdaad niet goedkoop. Maar dan heb je ook iets waar je lang plezier van zult hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

!null schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:13:
[...]

Van dit soort units (ventilatie unit met evaporator expensievalve en eventueel droger/filter erin) zie ik er bijzonder weinig. In Amerika lijkt de markt groter te zijn (airco's in klassiekers)
Volgens mij zijn het veelal dezelfde units, vaak van Chinese makelij. Deze afgebeelde kost maar 100$ en zo zijn er veel meer. In Amerika staan ze dan ook wel eens te koop voor $350 maar heb ik het idee dat het om dezelfde units gaat.

Voor $100 of minder, tja het zal niet het beste zijn. En het zal wel nooit zo lang mee gaan als wat een autofabrikant levert. Maar het is ook bijna geen geld, en de hele installatie wordt er makkelijker van.

Daarbij komt dat sommige van deze units ook een kachel erin hebben zitten (gewoon op koelvloeistof van motor)
Zo'n kachel module moet ik toch nog ergens achterin m'n bus maken, dan kan ik er net zo goed een nemen met evaporator erin. Eigenlijk geen meerkosten als ik uit China bestel.

Maarja, ik ben met je eens, het zal nooit zo lang mee gaan als een affabriek airco die gewoon 20 jaar probleemloos kan werken.
Vergeet geen import en btw bij te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
decipherer schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:51:
Er komt hier redelijk wat over momentsleutels voor bij zie ik. Ik ben op zoek naar een hele lichte momentsleutel om de preload van de lagers in m'n versnellingsbak af te stellen. Het werkplaatshandboek geeft het volgende aan:

[afbeelding]

Ik heb nieuwe lagers, en zoek eigenlijk een momentsleutel met een bereik van ca 0.5-2.0Nm. Zulk gereedschap is op de uiterste waardes vaak immers niet het meest nauwkeurig.

Nou ben ik op zoek gegaan naar een moment schroevendraaier, maar ik vind niet echt wat ik zoek bij hazet (daar komt de rest van m'n momentsleutels vandaan). Eventueel zou deze een optie zijn, maar ik vind het bereik vrij beperkt.

Van Wera vind ik bijvoorbeeld de 7400 serie, maar ook hier geeft 1 sleutel niet het volledige bereik.

Het gereedschap wat op het plaatje hierboven getekend staat ziet er ook niet uit als het soort moment schroevendraaier waar ik nu naar zoek. Zo te zien heeft die een schaalverdeling waar het moment op af te lezen is, ik ken de juiste benaming van dit gereedschap blijkbaar niet, want ik vind bijzonder weinig.

Is er iemand die een stukje gereedschap van enige kwaliteit aan kan raden met een prijs van maximaal 100 euro?
Bedankt voor de input allemaal, heeft zeker geholpen de juiste keus te maken!

Uiteindelijk gekozen voor deze: https://www.amazon.com/To...sr=8-92&keywords=Tohnichi (Tohnichi SF1.5N)

Met expedited shipping iets duurder dan ik wou, maar tohnichi is een Japans bedrijf wat uitsluitend moment gereedschap maakt, en dat heb ik dan toch liever dan een Chinees prul.

De reden dat ik voor dit model heb gekozen en niet degene die van 0.5-3Nm gaat, is dat de voorspanning van een ander lager ook gemeten moet worden en die rond de 0.3Nm moet liggen. Het model wat ik nu besteld heb wordt bovendien gebruikt in dit filmpje waar exact dezelfde versnellingsbak in elkaar gezet wordt: YouTube: 1993 Toyota MR2 e153 transmission rebuild pt2 - reassembly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
!null schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:13:
[...]

Fabrieksairco werkt tegenwoordig ook geen 20 jaar meer en worden vaak gewoon in china gefrabiceerd. Leidingen zijn dunner geworden, condenser zijn dunner geworden, pompen zijn kleiner en kunnen minder hebbenbenbdan nog niet eens gesproken over de steeds slechter wordende airco vloeistof, overheden stellen steeds strengere eisen en dadelijk is ra314 verboden en moeten we over op nog minder efficient spul en wordt de installatie nog warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Ik heb een vraagje betreft schroevendraaiers.

Wat is nu het aller beste merk op het gebied van schroevendraaiers (ph,snede, torx) ?

Zelf gebruik ik al jaren de Gedore met doorzichtig blauw handvat (die eigenlijk van mn pa zijn) naar volle tevredenheid. Ik denk dat die dingen al 10-15 jaar oud zijn, zien er nog prima uit.

Maar je hebt ook Stahlwille, Hazet, Facom, Wera. Wat is nu het aller stevigste? Ik zie bijvoorbeeld zowel Hazet als Stahlwille setjes voor erg weinig geld te koop staan en dat is wel aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:09
Als ik mij niet vergis, is dat al vaker aan bod gekomen in dit topic. Ik denk dat PB swiss het hoogst wordt ingeschat, gevolgd door Wera/Wiha.

Heb zelf een setje van Wiha naar volle tevredenheid
Wat wel een tip kan zijn is dat de adventskalender van 2016 van Wera een set schroevendraaiers was. Die zou je (mogelijks) goedkoop online moeten kunnen vinden. Voor mini torxen is de adventset van Wiha van dit jaar dan weer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wiha en Wera zijn goede schroevendraaiers voor een best goede prijs, PB Swiss is nog wat beter, maar ook weer behoorlijk duurder.

Ik heb zelf schroevendraaiers van Wiha en PB Swiss, en voor bv. PZ en PH vind ik de PB Swiss net even wat beter passen. Maar ik heb ook wat ESD schroevendraaiers van Wiha (maatje PH0 en PH00), en die vind ik dan weer wat fijner werken dan dezelfde van PB Swiss.

Ik heb ook nog een Hazet setje voor kleine torx, welke op zich wel goed zijn, behalve dat het handvat van sommigen doordraait als je wat meer kracht zet. Niet helemaal netjes, maar de grip is wel fijn (beetje Wera Kraftform micro idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Hmm PB swiss heeft ook wel leuk spul inderdaad. Even vergeten. En de prijs valt mee op bijv Zamro of ebay.de. Zeker als je geen opbergdoos ofzo hoeft.

En handvaten die loskomen vindt ik geen goed teken. Ik hoef zowiezo geen foamen handvat, gewoon hard plastic dat krijg je tenminste schoon.

Iemand toevallig ervaring met Stahlwille schroevendraaiers?
Vorig jaar heb ik nieuwe ratels gekocht, en van die ratels is alleen de Stahlwille nog echt probleemloos geweest. Tengtools ratel moest ik toch loshalen en opnieuw smeren. Gedore 1/4 ratel kon ook niet tegen een beetje benzine, en loopt ook niet lekker meer.
Maar die Stahlwille 512 gaat gewoon door ondanks dat ie net zoveel als een hamer wordt gebruikt als een ratel. Stuk pijp erop is ook nog geen enkel probleem geweest. Dus dat merk heb ik nu wel hoog zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik heb van PB Swiss zo'n wisselklingset, dat werkt heel fijn en is behoorlijk compleet. Ik heb er wel nog een aantal andere klingen bijgehaald (bithouder, 1/4" vierkant, bv) en een extra handvat.

Ik bedoelde van de Hazet niet dat het hele handvat doordraaide, maar alleen het stukje grip waar je net met je vingers zit bij kleine schroevendraaiers zoals die Kraftform micro schroevendraaiers.

Van Stahlwille heb ik alleen een bitratelschroevendraaier, maar het viel me laatst op dat die verdacht veel leek op een soortgelijke van Bahco (vergelijk de Stahlwille). Kleine verschillen zijn er wel, maar dat vakje voor de bits is wel identiek.

Ik had ergens gelezen dat de schroevendraaiers van Stahlwille ingekocht waren van Witte, en als dat klopt, zal het met de kwaliteit wel goed zitten, Witte is een aardig eind in de richting van PB Swiss qua kwaliteit.

Die Stahlwille ratel heb ik ook, trouwens, mooi ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

PB, Wera, Wiha, Felo, Witte, Athlet.

Dat zijn imho de topmerken. Veel generieke merken (gedore/hazet/stahlwille) laten daar ook hun schroevendraaiers maken.

Voordelen van de bovenstaande merken is dat ze een enorm assortiment hebben waarbij je dus ook kan kiezen wat voor handgreepmateriaal etc wilt hebben.
Bij wera, witte en athlet kan je bijv. ook nog terecht als je een schroevendraaierset wilt hebben met een houten handvat. (athlet heeft daar zelfs nog meerdere stijlen in, die hebben sowieso een enorm assortiment).
Of bijvoorbeeld handgrepen uit celluloseacetaat, dan kan je ook bij de meeste bovenstaande merken terecht (dat is mijn favoriete materiaal, dat is het materiaal van bijv de doorzichtige pb swiss schroevendraaiers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Ah ik vermoedde al dat enkele merken niet zelf hun schroevendraaiers maakte. Op zich niet erg natuurlijk, en de kwaliteits eisen van die topmerken zijn natuurlijk gewoon hoog.

PB staat mij wel aan. Ik denk dat dat m gaat worden. Lekker klassiek spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Die klassieke grepen uit celluloseacetaat heeft PB Swiss ook, ik heb daar ook een handgreep van, maar ik vind persoonlijk de wat nieuwere, rondere greep wat fijner in de hand liggen, daar kan ik wat beter kracht mee zetten. Die nieuwere grepen zijn trouwens ook in celluloseacetaat en ook in een het wat nieuwere materiaal te krijgen.

Die winkel die ik eerder linkte is, voorzover ik heb kunnen vinden, wel één van de goedkopere voor PB Swiss in NL.

Athlet kende ik nog niet, moet ik eens nazoeken.

Felo heb ik alleen een bithouder van, kan ik verder weinig over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Toch maar setje Stahlwille schroevendraaiers gehaald. Als ik zie hoe daar op t werk mee om wordt gegaan, dan heb ik wel vertrouwen in de kwaliteit. En een setje Mannesman tangen voor 15 euro, tja dat kan ik niet laten liggen. Altijd handig voor dingen waar je een goede tang niet voor wil gebruiken
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EJSnAs1.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Dirk33 op 03-03-2017 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ellendige waterpomptang heb er ook 2 dacht ik, maar doen nooit wat ik wil.

Ben op zoek naar een goede, eentje die je in een bepaalde stand kan vergrendelen voordat je hem inknijpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Knipex Cobra. Of een Knipex sleuteltang, als je het voornamelijk voor moeren / bouten wilt gebruiken.

Ik heb ze allebei en ze locken allebei waarop je ze instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-05 13:05
henkie196 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 08:38:
Knipex Cobra. Of een Knipex sleuteltang, als je het voornamelijk voor moeren / bouten wilt gebruiken.

Ik heb ze allebei en ze locken allebei waarop je ze instelt.
Van een karmakoning in gereedschap zou je toch verwachten dat hij weet dat bovenstaande tangen niet bedoeld zijn om bouten of moeren vast te grijpen :?
Met dit gebruik zal je altijd de bout/moer beschadigen.

Indien de bout al beschadigd is en een gewone sleutel geen optie meer is gebruik je een moeren splitter of spiraaldoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De sleuteltang is specifiek voor gebruik voor bouten of moeren, beetje zelfde idee als een bahco.

Maar helemaal met je eens dat je geen waterpomptang moet gebruiken voor moeren of bouten. En ik doe dat ook niet (ook niet voor buizen die in het zicht komen te liggen), maar er zijn genoeg mensen die het wel doen, dus daarom noem ik de sleuteltang er even bij, want die is er speciaal voor ;)
Pagina: 1 ... 37 ... 58 Laatste