Dit zijn een beetje de standaard reacties die ik verwachtte haha
En waarom ik huiverig ben om een topic te openen als er geen experts zijn.
Ja op mijn camper busje is ook airco geleverd, en daardoor wordt het niet erg moeilijk om een passende compressor en condensor (met dikke fan) te vinden (gebruikt maar betaalbaar). Tevens zijn ze geleverd als VIP busjes met echt dikke installatie, dus capaciteit van compressor en condensor is geen probleem.
De rest van de onderdelen is voornamelijk rechtsgestuurd, wat ik niet toe kan passen in m'n linkgestuurd dash. Er zijn wel linkgestuurde met airco, maar die zijn zo zeldzaam, daar ga ik de onderdelen niet van vinden.
Maar toen kwam ik dit soort dingen op het spoor, erg betaalbaar:
Hier zit dus evaporator, filter, en klep bij in. En als ik het goed heb, de aansturing naar je airco pomp (aan/uit magneet contact) Dit plak je onder je dashboard en sluit je aan met universeel airco leidingwerk.
Ja inderdaad, heel lelijk, en totaal los van je bestaande verwarming en ventilatie systeem, dus niet ideaal.
Bovenstaande unit is ook niet krachtig genoeg voor m'n bus.
Maar het wordt er wel erg makkelijk van zo te zien. Met zo'n unit hoef je dus alleen compressor en condensor aan te sluiten en te vullen. En dan zit je dus op zo'n 600 eu aan onderdelen (gebruikte compressor en condensor), die je vervolgens aan moet sluiten met nog wat extra kosten (riempje, het universele leidingwerk, vulpunt)
Ik zou dit grootendeels zelf kunnen doen. Behalve dan het vullen en in bedrijf nemen, waardoor ook weer extra kosten zijn. Maar dus van een andere orde dan 4 of 5K als je alles zou laten doen.
De vragen zijn eigenlijk:
- is het dan echt zo simpel met deze "underdash" units waar alles al in zit?
- hoeveel BTU heb ik nodig voor een busje van net onder de 5 meter maar wel hoog dak? Ook heb ik overal rondom ramen, wat niet altijd helpt.
Wat betreft hoeveelheden BTU begrijp ik dat het voornamelijk een overkill is omdat je het vaak in een moderne auto binnen 1 minuut aangenaam wil hebben. Dat hoeft van mij niet persee zo snel. Maar tegelijkertijd moet ik een redelijke capaciteit hebben.
Het voorbeeld is een 13000 BTU model, waarschijnlijk veel te licht. Maar ze zijn er ook van 32000 BTU bedoelt voor zwaardere toepassingen.
Nou ja, 32000 BTU zal wel een te zware last trekken op mijn motor, dat is toch bijna 10KW.