Die was ik vergeten, jadeepbass909 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 12:45:
Wat is er mis met het gebruiken van een ratel als hamer?![]()
Ze worden zelfs als hamer verkocht:
[afbeelding]
De Wera Koloss heeft een hamerkop

Een beetje beleid gebruiken is meestal wel verstandig. Heb nog nooit (zelf) gereedschap gebroken (anderen wel voor mij), maar hetgene waar ik aan het werk was overleefde het niet altijd.Omdat ik vroeger nogal vaak dingen sloopte, heb ik me aangeleerd met veel beleid te werken. Dus spul wat echt niet strak aangetrokken mag worden, doe ik met 1/4", zwaar werk met 1/2". En zit het echt vast, pak ik een wringijzer, al was het alleen al vanwege de langere arm. Voor mij geld ook dat een wringijzer wel een ratel kan vervangen, maar niet andersom.
Wat doppen betreft, voor duurdere is om 2 redenen wat te zeggen. Ze zullen sterker zijn en hebben een betere pasvorm. Dat laatste is zacht gezegd ook wel prettig, het verlaagd het risico dat je bouten en moeren kapot draait.
Pasvorm is ook een goede, alhoewel ik nog weinig doppen heb gezien die echt slecht waren, misschien dat je dat eerder tegenkomt bij 12-kant doppen (als ik eens een goedkope tegen een duurdere ringsleutel leg is het verschil in ieder geval erg duidelijk).