Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 36 ... 59 Laatste
Acties:
  • 513.298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
deepbass909 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 12:45:
Wat is er mis met het gebruiken van een ratel als hamer? O-)

Ze worden zelfs als hamer verkocht:
[afbeelding]
De Wera Koloss heeft een hamerkop 8)7
Die was ik vergeten, ja 7(8)7 Kost ook wel 2x zoveel als een gewone ratel (van Wera), welke ook al niet al te goedkoop is. Wel grappig hoe fabrikanten op dit soort misbruik in springen :) Die koloss is ook leverbaar met een verlengstuk en belastbaar tot minimaal 600 Nm, volgens Wera.
Omdat ik vroeger nogal vaak dingen sloopte, heb ik me aangeleerd met veel beleid te werken. Dus spul wat echt niet strak aangetrokken mag worden, doe ik met 1/4", zwaar werk met 1/2". En zit het echt vast, pak ik een wringijzer, al was het alleen al vanwege de langere arm. Voor mij geld ook dat een wringijzer wel een ratel kan vervangen, maar niet andersom.

Wat doppen betreft, voor duurdere is om 2 redenen wat te zeggen. Ze zullen sterker zijn en hebben een betere pasvorm. Dat laatste is zacht gezegd ook wel prettig, het verlaagd het risico dat je bouten en moeren kapot draait.
Een beetje beleid gebruiken is meestal wel verstandig. Heb nog nooit (zelf) gereedschap gebroken (anderen wel voor mij), maar hetgene waar ik aan het werk was overleefde het niet altijd.

Pasvorm is ook een goede, alhoewel ik nog weinig doppen heb gezien die echt slecht waren, misschien dat je dat eerder tegenkomt bij 12-kant doppen (als ik eens een goedkope tegen een duurdere ringsleutel leg is het verschil in ieder geval erg duidelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
henkie196 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:12:
Voor €25 heb ik een Stahlwille 1/2" ratel gehaald :) Was een aanbieding begin dit jaar, en is nu dacht ik bijna 2x zo duur, maar het kan wel.
Die heb ik ook snel gekocht toen. Aanbieding van het jaar, voor 25 euro een ratel die een kernoorlog overleeft. Ik heb een wringijzer omdat die een langere arm heeft en ik dus minder kracht hoef te zetten maar die stahlwille ratel kun je gerust overal op gebruiken want dat gaat echt niet kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bierkameel schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 10:46:
[...]

Niet aan beginnen, die dingen zijn gemaakt van oude soepblikken volgens mij, ik heb zo'n ding gesloopt (een rode van 40 euro) maar die rommel is allemaal hetzelfde.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik heb pas de Omega 2.25 gekocht, nogal zwaar en groot maar wel een geweldig ding, quick lift en hij past zelfs onder mijn 4CM verlaagde Accord :)
Deze heb ik gisteren ook aangeschaft als vervanger voor mn Aldi-krikje. Alleen al de quicklift en de lange arm maken deze krik een genot!
6 ton assteunen erbij en mn Jeep kan tenminste een beetje de lucht in zonder dat ik bang begin te worden :+

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-09 01:38

Aapje

Opel-beun
henkie196 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 07:40:
[...]

Inderdaad, een hamer op een ratel gebruiken gaan bij mij de haren van overeind staan, om het nog maar niet te hebben over een ratel te gebruiken als hamer.
Sorry won't do it again.

spoiler:
Psst niet zeggen, echt wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Aapje schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:08:
Sorry won't do it again.

spoiler:
Psst niet zeggen, echt wel!
Zolang je het niet doet met mijn ratels, maakt het mij niet uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:54
Goed, ik wil over een tijdje dan toch eindelijk eens een eigen garagekrik + momentsleutel 'aanschaffen'(bijna jarig ;)) zodat ik zelf mijn wielen kan wisselen. Nu weet ik dat de garagekrik + momentsleutel van de Aldi/Lidl meestal prima geschikt is voor dit incidentele gebruik.. maar de vraag is natuurlijk of deze aanbieding binnenkort weer er is, of dat er misschien in de tussentijd(voor 22 november) voor dezelfde prijs een alternatief te krijgen is. Misschien iemand van hier een idee daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:28
@hierboven, geen idee waar je vandaan komt, maar hier in Zutphen lagen er nog een stuk of 8 van die garagekrikken. Momentsleutels heb ik van het weekend niet gezien maar zullen vast binnenkort wel weer verschijnen.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat de Aldi/Lidl momentsleutel best wel ruk is... M'n vader heeft er één in de auto liggen voor het wisselen van de wielen en laatst moest ik hem even gebruiken. Ik kan niet echt zeggen dat die sleutel mij veel vertrouwen gaf... Misschien dat ik erg verwend ben geraakt, maar zeker een momentsleutel moet gewoon vertrouwen geven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
nsa1984 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 23:13:
@hierboven, geen idee waar je vandaan komt, maar hier in Zutphen lagen er nog een stuk of 8 van die garagekrikken. Momentsleutels heb ik van het weekend niet gezien maar zullen vast binnenkort wel weer verschijnen.
Merci! Ik zal de gasten even tippen om de lokale Aldi/Lidl te checken wellicht dat er hier(regio Tilburg) ook nog liggen.
deepbass909 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 23:15:
Ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat de Aldi/Lidl momentsleutel best wel ruk is... M'n vader heeft er één in de auto liggen voor het wisselen van de wielen en laatst moest ik hem even gebruiken. Ik kan niet echt zeggen dat die sleutel mij veel vertrouwen gaf... Misschien dat ik erg verwend ben geraakt, maar zeker een momentsleutel moet gewoon vertrouwen geven.
Hmm oke, goed, zelf heb ik niet zo heel veel probleem met wel/niet momentsleutel gebruiken maar dat is toch wat ik over het algemeen online lees voor de momenten dat je het met de hand doet. Mijn 'mannetje' dan wel de garage zet ze altijd vast met de slagmoersleutel + momentdop dus ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Dingen zijn gewoon meer dan prima, die van mij en die van mijn collega`s gaan 1 keer peer jaar mee met de kalibratie op de bank en scoren binnen de marge van een veel duurdere sleutel van +/- 350 euro. +/- 2 % op het bereik.

ik misbruik die van mij soms best aardig en hij blijft binnen spec.

Daarbij hebben wielmoeren een tolerantie van 90 - 130 n/m bij de meeste wagens....iig bij nissan.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat de Aldi/Lidl momentsleutel best wel ruk is...
Als je 1x met een fatsoenlijke krik hebt gewerkt denk je over de Aldi-krik hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:58
Klopt helemaal. Ik zal ook nooit beweren dat die Aldi-krik geweldig is. Maar ik heb voor die twee keer per jaar wielen wisselen geen driecijferig bedrag over voor een semi-pro krik. Die Aldi-krikjes doen het namelijk wel veel beter dan het schaarkrikje dat bij je auto geleverd wordt. Wat dat betreft maken ze een wielenwissel wel een stuk prettiger.

Ga je veel vaker onder auto's klussen, investeer dan gerust in een beter model, maar om twee keer per jaar je wielen te wisselen zijn krik en momentsleutel van Aldi / Lidl / whatever meer dan prima.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 18:42
cactusman schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 08:20:
[...]

Dingen zijn gewoon meer dan prima, die van mij en die van mijn collega`s gaan 1 keer peer jaar mee met de kalibratie op de bank en scoren binnen de marge van een veel duurdere sleutel van +/- 350 euro. +/- 2 % op het bereik.

Daarbij hebben wielmoeren een tolerantie van 90 - 130 n/m bij de meeste wagens....iig bij nissan.
Heb je weleens een "goede" momentsleutel gebruikt?
Ik kan me erg goed vinden in wat Deepbass zegt. Ik heb zelf een Norbar(OEM van oa Wera momentsleutels enz) 5-60Nm en een "aldi" 80-250Nm oid. Voor velgen is die aldi sleutel prima.
Laatst al mijn schokdempers vervangen en daar zaten en hoop bouten bij van ~100Nm. Veel bouten daarvan moet je ook nog eens onder belasting aandraaien, erg lastig om bij te komen dus. Juist dan wanneer je overal niet optimaal bij kan voelt zo'n aldi sleutel niet zeker, op het punt dat hij bijna voldoende onder moment staat voelt het alsof je de draad kapot draait, moeilijk te beschrijven. Terwijl zo'n Norbar sleutel altijd goed aanvoelt en een zeer duidelijk korte klik geeft.
Verder is de ratel in een aldi momentsleutel gewoon ruk, erg grote hoek tussen de tanden waardoor je veel aan het ratelen bent als je weinig ruimte hebt. In dezelfde slag klikt een Norbar 3X zoveel, geeft je veel meer flexibiliteit.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

wesleytjuh schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 08:50:
[...]

Heb je weleens een "goede" momentsleutel gebruikt?
Ik kan me erg goed vinden in wat Deepbass zegt. Ik heb zelf een Norbar(OEM van oa Wera momentsleutels enz) 5-60Nm en een "aldi" 80-250Nm oid. Voor velgen is die aldi sleutel prima.
Laatst al mijn schokdempers vervangen en daar zaten en hoop bouten bij van ~100Nm. Veel bouten daarvan moet je ook nog eens onder belasting aandraaien, erg lastig om bij te komen dus. Juist dan wanneer je overal niet optimaal bij kan voelt zo'n aldi sleutel niet zeker, op het punt dat hij bijna voldoende onder moment staat voelt het alsof je de draad kapot draait, moeilijk te beschrijven. Terwijl zo'n Norbar sleutel altijd goed aanvoelt en een zeer duidelijk korte klik geeft.
Verder is de ratel in een aldi momentsleutel gewoon ruk, erg grote hoek tussen de tanden waardoor je veel aan het ratelen bent als je weinig ruimte hebt. In dezelfde slag klikt een Norbar 3X zoveel, geeft je veel meer flexibiliteit.
Ik gebruik die dingen dagenlijks....... goede sleutels inclusief digitale sleutels met hoekverdraaiing ect.

Tuurlijk is een duurdere sleutel beter, maar voor een set winterbanden wisselen en ander af en toe sleutelwerk..... is de aldi sleutel meer en meer dan goed zat.

Uiteraard werkt een duurde sleutel fijner ect, maar om nu 350€ uit te geven voor die keer dat ik af en toe thuis sleutel....

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Voor €100-150 heb je met wat slim shoppen al een goede sleutel. Maar inderdaad, om af en toe een bandje te wisselen zou ik dat ook niet adviseren. Wil je meer dan dat kunnen doen is een goede momentsleutel een goede investering imo.

[ Voor 5% gewijzigd door wesleytjuh op 01-11-2016 09:50 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

DaWaN

'r you wicked ??

Tolerantie op het aandraaimoment van wielbouten/wielmoeren is vrij groot. Als je er 10% naast zit is dat echt geen ramp.
Wielmoeren/bouten worden ook dikwijls vastgeslagen met een slagmoersleutel en die kunnen zomaar tot 400Nm gaan. Zelfs mijn 18V slagmoersleutel kan tot 400Nm slaan en dat is al meer dan genoeg om de wielbouten zo ver uit te rekken dat ze kunnen gaan breken onder het rijden. Desondanks zijn er genoeg garages die wielbouten/moeren op die manier vastzetten..

Ik heb ook zo'n Aldi sleutel en ik vind het meer dan prima om wielen te wisselen.
Die van mij is van het merk "Duro".
Anders even kijken bij autogereedschap.com, die hebben 'huismerk' gereedschap wat vergelijkbaar is qua kwaliteit en prijs van gereedschap bij de Aldi/Lidl.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Moet je wel een calibratiebank beschikbaar hebben, voor de meesten van ons is zoiets ook gewoon extra kosten (vaak nog wel meer dan zo'n aldi sleutel kost).

De duurdere sleutels hebben een marge van +/- 3%, maar de ijkrapporten die ik daarvan heb gezien blijven die vaak ook wel binnen de +/- 1%. Maar goed, een redelijke Hazet momentsleutel van 40-200 Nm heb je op amazon.de ook al voor € 130, dus dat hoeft echt niet € 350 te kosten.

Je hebt wel gelijk dat het voor wielmoeren weinig uit maakt, +/- 10 Nm maakt daar weinig voor uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Laatst online: 03:20

mr_petit

opperprutser

DaWaN schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:55:

Wielmoeren/bouten worden ook dikwijls vastgeslagen met een slagmoersleutel en die kunnen zomaar tot 400Nm gaan. ...

Desondanks zijn er genoeg garages die wielbouten/moeren op die manier vastzetten..
Dat zijn dan echt amateurs. daar moet je gewoon bij wegblijven.
Zelf zie ik weinig verschil tussen het vastzetten van een wielbout op moment en een andere bout op moment.
Bij een wielbout kan het materiaal beschadigen door de konische passing bij te hoog moment en te laag moment... loskomen (het gevaarlijkste wat los kan komen aan een auto is overigens het wiel!)

qua tolerantie wordt binnen specs van het werkplaatshandboel al vaak 8-10% aangehouden.
Eigenlijk vallen alle momentsleutels wel binnen zo'n spec, tenzij je wellicht de uiteinden van het bereik gaat opzoeken (een 40-250Nm momentsleutel is bij 40Nm vaak behoorlijk onbetrouwbaar).
Qua klik, sommigen zijn idd slecht te voelen, dat heb ik zelf ook wel eens gemerkt bij een hazet sleutel; zeker bij de onderkant van de range. Wil je een niet te missen klik, neem dan een britool style momentsleutel. Die hebben verreweg de beste klik, die ook altijd even hard is. Gedore dremometer werkt ook enigzins met hetzelfde principe (het klassieke ontwerp; bij gedore heten ze nu geloof ik allemaal dremometer, maar vroeger was dit een aparte lijn van een ander merk wat ze opgekocht hebben).
Helaas geen ratelkop, maar in principe is dat ook niet nodig aangezien iets altijd in een vloeiende beweging op moment aangetrokken moet worden. (echter wel handig)

Britool type momentsleutel:
Afbeeldingslocatie: https://uk.rs-online.com/largeimages/R575447-92.jpg
(britool heeft ook conventionele momentsleutels, maar om dit ontwerp zijn ze bekend aangezien ze dit ontwerp uitgevonden hebben)

Dremometer type momentsleutel

Afbeeldingslocatie: https://gedore-527b.kxcdn.com/media/catalog/product/cache/11/thumbnail/85e4522595efc69f496374d01ef2bf13/1/0/108_3.jpg
(zijn van aluminium en dus licht. wel schandalig duur)

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 01-11-2016 16:26 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

[...]

De kalibratie zal misschien best prima zijn, maar dat bepaald niet hoe een sleutel voelt.

Ik gebruik zelf 2 Hazet sleutels (3/8" en 1/2") en hoewel die uit de goedkoopste reeks van Hazet komen, werken ze gewoon veel prettiger. De klik is heel scherp en duidelijk en zolang hij nog niet afslaat, merk je eigenlijk niks van het mechaniek. Bij de sleutel van m'n vader zit er beweging in de kop en slaat hij wat onduidelijk af. Samen met de erg ruwe afwerking van het handvat, zou ik hem zo onprettig vinden dat ik hem in de kist zou laten liggen, ipv te gebruiken.

@mr_petit
Grappig dat jij net een andere ervaring met Hazet hebt. Nu blijf ik wel weg van de extremen qua instelbereik, vandaar ook de 3/8" en 1/2", want eigenlijk hebben die heel veel overlap.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja ik merkte het bij een dhz garage in duitsland waar ik wat boutjes vast moest zetten tijdens mijn vakantie :X

Maar dat was wel een oude sleutel, minimaal 25 jaar. Wie weet wat die heeft meegemaakt.
Maar die was altijd nog veel jonger dan de britool sleutels waar ik mee werk, die zijn na 50 jaar oid nog steeds binnen de tolerantie (en ongewijzigd qua design).
Bij die hazet sleutel merkte ik dat ik bij laag moment (30Nm oid, weet niet meer zeker, maar viel binnen de schaal) nauwelijks een klik voelde terwijl dat bij 60Nm veel duidelijker was.

Maar elk onwerp heeft z'n sterke en zwakke punten. Er bestaat geen perfecte momentsleutel.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 01-11-2016 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Tolerantie op het aandraaimoment van wielbouten/wielmoeren is vrij groot. Als je er 10% naast zit is dat echt geen ramp.
20% (te veel) ook nog niet, 400%.. dat is wel een probleem...
Wielmoeren/bouten worden ook dikwijls vastgeslagen met een slagmoersleutel en die kunnen zomaar tot 400Nm gaan [...]Desondanks zijn er genoeg garages die wielbouten/moeren op die manier vastzetten..
Dat dus inderdaad. Heb één keer op een meter verlengstuk staan springen om de wielbouten los te krijgen nadat de beun ze met de luchttol had vastgezet. Dat was met het hand-sleuteltje wat bij de auto zit in geval van een lekke band never nooit niet gelukt, en sindsdien doe ik m'n eigen velgen wel. En dat is nog buitenom inderdaad afbrekende wielbouten of barstende aluminium velgen.
mr_petit schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:18:
Dat zijn dan echt amateurs. daar moet je gewoon bij wegblijven.
Yep. Velgen+banden droppen en weer inladen, thuis zelf wisselen en met momentsleutel vastzetten.
mr_petit schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:18:
het gevaarlijkste wat los kan komen aan een auto is overigens het wiel!
Een stuurstang/spoorstang lijkt me ook bijzonder kut, zonder wiel schuif je nog rechtdoor, als je wiel ineens haaks onder de auto staat is de kans op een spontane driedubbele salto flink aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
dreamscape schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 08:32:
Klopt helemaal. Ik zal ook nooit beweren dat die Aldi-krik geweldig is. Maar ik heb voor die twee keer per jaar wielen wisselen geen driecijferig bedrag over voor een semi-pro krik. Die Aldi-krikjes doen het namelijk wel veel beter dan het schaarkrikje dat bij je auto geleverd wordt. Wat dat betreft maken ze een wielenwissel wel een stuk prettiger.

Ga je veel vaker onder auto's klussen, investeer dan gerust in een beter model, maar om twee keer per jaar je wielen te wisselen zijn krik en momentsleutel van Aldi / Lidl / whatever meer dan prima.
Heb je ook weer een punt, maar voor 130 euro had ik mn beslissing snel gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

AlexanderB schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:44:
[...]

Een stuurstang/spoorstang lijkt me ook bijzonder kut, zonder wiel schuif je nog rechtdoor, als je wiel ineens haaks onder de auto staat is de kans op een spontane driedubbele salto flink aanwezig.
Volgens mij is de casterinstelling (naspoor) van een voorwielophanging altijd zodanig dat het wiel in principe de neiging heeft rechtvooruit de wijzen. Net zoals als je een gedraaid stuur loslaat, deze weer richting de middenstand draait. En dat komt dus door de hoek van de fusee icm het gewicht van de auto.(en enigzins door de platheid van het loopvlak van de band)

Maar geen van allen is natuurlijk wenselijk :P

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 01-11-2016 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mocht iemand er wat aan hebben: ik ben (mede dankzij het advies van jullie d:)b ) uiteindelijk voor de tweede optie gegaan, en een Mannesmann 183A aangeschaft.
Deze bevalt tot nu toe prima, en er zit ook geen (significante) afwijking op. Dit heb ik gecontroleerd door de bouten op moment aan te draaien, en deze vervolgens nog een keer te laten aandraaien door een professionele momentsleutel van een bandencentrale waarbij je meteen de 'klik' hoorde :)

Nu wil ik een goede krik gaan aanschaffen met dezelfde bemerkingen als bij de momentsleutel: slechts voor sporadisch gebruik (enkele keren paar jaar een banden- en oliewissel) en geen zin om de hoofdprijs te betalen voor een merknaam of features waar je weinig aan hebt.

Na wat opzoekwerk en ervaringen in dit topic te hebben gelezen lijkt de HBM 2.5 Ton Extra Lage garagekrik me de beste optie voor mijn wensen:

- goede prijs/kwaliteitsverhouding
- 45 cm is relatief hoog in dit segment, handig om wat meer ruimte onder je auto te hebben
- met 35kg zeker niet de lichtste, maar daardoor hopelijk wat duurzamer en de onhandigheid m.b.t. het extra gewicht maakt me niet veel uit bij het weinige gebruik
- de minimale hoogte van 8,5cm kan handig zijn bij verlaagde auto's

Of kennen jullie betere alternatieven? Af en toe komen ook wel krikken voorbij van meer dan 200 EUR, dat lijkt me overkill voor mijn situatie?

Daarnaast ben ik ook 100% overtuigd van het nut van assteunen. Dit HBM 3 Ton setje lijkt me ook een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Lijken me inderdaad nette prijzen. Het is geen fancy chique alu krik, maar als hij goed en stevig is (dat weet ik dus niet, ben zeker geïnteresseerd in ervaringen) dan heb je een goeie deal. Tnx voor de tip in ieder geval, was in de markt voor een Omega krik, maar dit is wellicht een goed(kopere) alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Iemand ook ervaring met een standalone OBD-scanner voor niet al te veel geld? (4-5 tientjes ofzo).
Had altijd een ELM327 Bluetooth dongletje + Torque app op m'n Android smartphone. Maar tegenwoordig een iPhone (en de meesten in m'n omgeving ook) en dan kun je daar niks meer mee.

Als ik er maar foutcodes mee kan uitlezen ("P123 Bank 1" ofzo) en resetten dan is dat voldoende, ik hoef geen flitsende grafiekjes op een kleurenschermpje ofzo.

http://www.banggood.com/A...I-OBD2-EOBD-p-946975.html ziet er nog vrij OK uit: YouTube: AUTEL MAXISCAN MS309 CAR OBD 2 DIGNOSTICS SCANNER

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 13-11-2016 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Je kan eventueel voor een wifi-versie van de ELM327-dongle gaan. Die werkt wel in combinatie met een iPhone.
Als je alleen de basis OBD2-codes wilt uitlezen en resetten, voldoen die in principe prima. De stand-alone scanners kunnen vaak ook andere modules (zoals airbag) uitlezen en resetten, wat wellicht ook wel prettig is.

Welke goed of slecht zijn, weet ik alleen niet. Omdat ik een laptop heb (had eigenlijk, de laptop (een Pentium 2 :+ ) begint inmiddels te overlijden) liggen voor het meer geavanceerdere werk, heb ik nooit naar een stand alone gekeken.

Ik ben nu een beetje aan het rondkijken voor werkplaatsinrichting. Als alles de komende dagen goed gaat (we zijn volop bezig de koop van een nieuwe woning rond te maken), heb ik vanaf maart de luxe van een mooie ruime garage oOo Ik wil daar een werkbank neer gaan zetten, maar die moet wel een beetje goed zijn.

Hornbach lijkt heel scherp geprijsde werkbanken te hebben, zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/499/726/52/DV_8_6109261_01_4c_CH_20161011151724.jpg
die maar € 359 kost.
Maar is die een beetje stevig?

Een kar wil ik niet voor gaan, ik heb liever een solide werkbank met een ruim werkblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Mooi ding.
Zowieso wel goed spul daar over het algemeen.
Heb zelf de "luxe" dat we de keuken uit ons nieuwe huis hebben gesloopt en daar was een deel van RVS kastjes. Die ga ik ombouwen tot werkbank, eigenlijk dezelfde opstelling als die van jou hierboven, maar dan met 3x 80 cm lades. Erboven nog 2 ondiepe bovenkastjes met ertussen een gereedschapbord.
Ik ga daarbij denk ik voor deze:
http://www.tools2go.nl/11...chapwand-gereedschapswand
zie ook tips op dezelfde vraag:
DopdeDouwer in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2"

Heb ook die van de Hornbach overwogen, maar de haken etc zijn vrij prijzig als je een vergelijkbare set wil samenstellen. Ik heb m voor mn verjaardag gevraagd, moet m nog krijgen :P. Ik vond de werkbank bij de Hornbach overigens vrij laag. Maar als je er blokken onder maakt kan je er mooi spul als je krik en assteunen onder kwijt denk ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-09 21:31
sloth schreef op zondag 13 november 2016 @ 13:24:
[...]

Mocht iemand er wat aan hebben: ik ben (mede dankzij het advies van jullie d:)b ) uiteindelijk voor de tweede optie gegaan, en een Mannesmann 183A aangeschaft.
Deze bevalt tot nu toe prima, en er zit ook geen (significante) afwijking op. Dit heb ik gecontroleerd door de bouten op moment aan te draaien, en deze vervolgens nog een keer te laten aandraaien door een professionele momentsleutel van een bandencentrale waarbij je meteen de 'klik' hoorde :)

Nu wil ik een goede krik gaan aanschaffen met dezelfde bemerkingen als bij de momentsleutel: slechts voor sporadisch gebruik (enkele keren paar jaar een banden- en oliewissel) en geen zin om de hoofdprijs te betalen voor een merknaam of features waar je weinig aan hebt.

Na wat opzoekwerk en ervaringen in dit topic te hebben gelezen lijkt de HBM 2.5 Ton Extra Lage garagekrik me de beste optie voor mijn wensen:

- goede prijs/kwaliteitsverhouding
- 45 cm is relatief hoog in dit segment, handig om wat meer ruimte onder je auto te hebben
- met 35kg zeker niet de lichtste, maar daardoor hopelijk wat duurzamer en de onhandigheid m.b.t. het extra gewicht maakt me niet veel uit bij het weinige gebruik
- de minimale hoogte van 8,5cm kan handig zijn bij verlaagde auto's

Of kennen jullie betere alternatieven? Af en toe komen ook wel krikken voorbij van meer dan 200 EUR, dat lijkt me overkill voor mijn situatie?

Daarnaast ben ik ook 100% overtuigd van het nut van assteunen. Dit HBM 3 Ton setje lijkt me ook een goede keuze?
Ik heb deze krik, heb 'm nu al meerdere keren gebruikt voor onderhoud. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, alleen een Aldi krik. In vergelijking daarmee is ie 10 keer fijner, omdat ie lager en hoger kan, breder en steviger is en omdat het laten zakken kan door aan de stang te draaien.
Overigens zit daar ook direct mijn enige puntje van kritiek: net zoals bij de Aldi krik kan het gebeuren dat het ventiel (?) wat klemt waardoor ie niet direct open wil, ik moet dan wat kracht zetten bij het draaien, waardoor ik doorschiet zodra ie wel open gaat en dan komt de auto ineens sneller omlaag dan ik wil. Geen groot probleem verder, maar ik zou denken dat een Omega dat toch beter ontworpen heeft.

Ik zie dat ie nu ook maar 80 euro is, ik heb er destijds 125 voor betaald volgens mij :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

DopdeDouwer schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:55:
Mooi ding.
Zowieso wel goed spul daar over het algemeen.
Heb zelf de "luxe" dat we de keuken uit ons nieuwe huis hebben gesloopt en daar was een deel van RVS kastjes. Die ga ik ombouwen tot werkbank, eigenlijk dezelfde opstelling als die van jou hierboven, maar dan met 3x 80 cm lades. Erboven nog 2 ondiepe bovenkastjes met ertussen een gereedschapbord.
Ik ga daarbij denk ik voor deze:
http://www.tools2go.nl/11...chapwand-gereedschapswand
zie ook tips op dezelfde vraag:
DopdeDouwer in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2"

Heb ook die van de Hornbach overwogen, maar de haken etc zijn vrij prijzig als je een vergelijkbare set wil samenstellen. Ik heb m voor mn verjaardag gevraagd, moet m nog krijgen :P. Ik vond de werkbank bij de Hornbach overigens vrij laag. Maar als je er blokken onder maakt kan je er mooi spul als je krik en assteunen onder kwijt denk ik :).
Veel ga ik niet aan de wand hangen, het zullen vooral de ring- en steeksleutels, schroevendraaiers, tangen en hamers zijn. De rest zit in kisten en krijgt een plekje in één van de lades of kasten. Het is alleen jammer dat ze geen plankje met gaten hebben waar de schroevendraaiers doorheen gestoken kunnen worden, maar alleen haken of klemmen om ze op te hangen.
jbvo schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:42:
[...]

Ik heb deze krik, heb 'm nu al meerdere keren gebruikt voor onderhoud. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, alleen een Aldi krik. In vergelijking daarmee is ie 10 keer fijner, omdat ie lager en hoger kan, breder en steviger is en omdat het laten zakken kan door aan de stand te draaien.
Overigens zit daar ook direct mijn enige puntje van kritiek: net zoals bij de Aldi krik kan het gebeuren dat het ventiel (?) wat klemt waardoor ie niet direct open wil, ik moet dan wat kracht zetten bij het draaien, waardoor ik doorschiet zodra ie wel open gaat en dan komt de auto ineens sneller omlaag dan ik wil. Geen groot probleem verder, maar ik zou denken dat een Omega dat toch beter ontworpen heeft.

Ik zie dat ie nu ook maar 80 euro is, ik heb er destijds 125 voor betaald volgens mij :|
Klinkt haast alsof je het ventiel te strak dichtdraait. Je hoeft die niet heel vast te trekken, doe je dat wel, dan gaat hij inderdaad klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
deepbass909 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:01:
[...]

Klinkt haast alsof je het ventiel te strak dichtdraait. Je hoeft die niet heel vast te trekken, doe je dat wel, dan gaat hij inderdaad klemmen.
Dat zou goed kunnen inderdaad, ik zal er de volgende keer eens op letten bij het dicht draaien. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Even een vraagje, zonder dat ik het hele topic doorgelezen heb: ik ben op zoek naar een goede momentsleutel voor niet al teveel geld. Nu zag ik op Datona deze voorbij komen: https://www.datona.nl/mom...-mannesmann-1-2-auto.html

Is dit een goede, of hebben jullie een beter alternatief? En wat doen jullie meestal, een teflon doppenset gebruiken, of een gewone uit de reguliere doppenset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Staat denk ik wel in de top3 van de meest gestelde vragen in dit topic.

Als je de zoekfunctie gebruikt, heb je maarliefst 80 treffers ;)

Dop hangt af waar je hem voor wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik heb ook een momentsleutel op het oog, toevallig ook een Mannesmann. Setje met doppen erbij: https://www.conrad.nl/nl/...en-extra-lang-048026.html
Alleen die levertijd :X .... Gelukkig heb ik er geen haast mee, zal hem binnenkort even bestellen. Heb hem helaas nergens anders kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ThinkPadd schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:53:
Ik heb ook een momentsleutel op het oog, toevallig ook een Mannesmann. Setje met doppen erbij: https://www.conrad.nl/nl/...en-extra-lang-048026.html
Alleen die levertijd :X .... Gelukkig heb ik er geen haast mee, zal hem binnenkort even bestellen. Heb hem helaas nergens anders kunnen vinden.
Ergens anders bestellen :+ ow en in BE is het 11 weken levertijd _O-

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 19-11-2016 21:57 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
ThinkPadd schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:53:
Hmm, die is al helemaal niet gek qua prijs. En ook meteen met doppen er bij
nokiaan958GB schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:52:
Staat denk ik wel in de top3 van de meest gestelde vragen in dit topic.

Als je de zoekfunctie gebruikt, heb je maarliefst 80 treffers ;)

Dop hangt af waar je hem voor wilt gebruiken.
Heb even gezocht op het qoord momentsleutel en de laatste 3 pagina's doorgekeken. Resultaat? Geen enkele aanrader qua momentsleutel... :?

[ Voor 29% gewijzigd door MartijnAbel op 19-11-2016 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Hij is er ook met korte doppen, die is wel direct leverbaar: https://www.conrad.nl/nl/momentsleutelset-048025.html
Maar voor lichtmetaal wil je liever die met lange doppen hebben lijkt mij, daar liggen de wielbouten wat dieper. Die korte doppen is alleen handig voor stalen velgen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Korte doppen kan net zo goed werken als lange doppen, je hebt alleen een verlengstuk nodig. Laat zo'n verlengstuk ook bij dat setje met de korte doppen zitten, dus je mist daar niks mee.

Ik gebruik zelf doppen zonder zo'n huls voor de bandenwissel, maar als je erg diepliggende gaten hebt in je velgen, kan zo'n huls helpen om beschadigingen te voorkomen. Ik heb ook lange en korte doppen, gebruik ik ook gewoon (eentje op de ratel, eentje op het breekijzer of de momentsleutel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Dit is ook niet een gek setje:

Wel met korte doppen, maar met verlengstuk:

https://www.amazon.de/dp/B00SLY9SS2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bij Amazon is dezelfde momentsleutel (met korte doppen ) ook op voorraad en 5 euro goedkoper.

Is de 2-delige variant van 25 euro geen betere optie, waarbij je een lange dop apart aanschaft? Ik ben erg te spreken over de combinatie met deze lange 1/2 dop met kunststof bescherming omhulsel zodat je minder risico loopt je lichtmetalen velgen te beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Zat trouwens her en der even wat te lezen, en dan blijkt de momentsleutel van de Lidl voor het geld ook een redelijk goed ding te zijn. Onderstaand lijkt daarbij dezelfde te zijn:

https://www.hbm-machines....aI7E3_1sqSOaUrBoCL4jw_wcB

Volgens mij is dat ook weer dezelfde als de bruder mannesmann die ik en ^ net linkten

[ Voor 10% gewijzigd door MartijnAbel op 19-11-2016 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Mooi setje. Denk dat ik die van HBM maar ga bestellen dan, i.p.v. te wachten tot de set van Conrad weer leverbaar is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
ThinkPadd schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 22:43:
Mooi setje. Denk dat ik die van HBM maar ga bestellen dan, i.p.v. te wachten tot de set van Conrad weer leverbaar is :P
Is volgens mij dezelfde set als die van bruder mannesmann, lidl etc...
Beter pak je dan die van amazon, kost niks qua verzending, HBM een tientje

[ Voor 10% gewijzigd door MartijnAbel op 19-11-2016 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Zag trouwens op Amazon ook nog zo'n rubberen schijf/dop voorbij komen om op garagekrik te monteren (om te voorkomen dat je felsnaad bij het krikpunt verbuigt). Op eBay ook te koop, zoek op "gummiauflage wagenheber". Dan ben ik helemaal klaar om netjes de wielen te kunnen wisselen.

P.S. Met momentsleutel wel opletten dat je hem altijd met de veer weer ontspannen opbergt. Als je de veer gespannen laat dan verloopt hij en komen de Nm's niet meer overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Hier ook de HBM.

Prima voor de wielenwissel :)
Ik heb ook niet de indruk dat ik heel ver van de werkelijkheid af zit met deze sleutel.

[ Voor 18% gewijzigd door albino71 op 19-11-2016 22:54 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
ThinkPadd schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 22:51:
Zag trouwens op Amazon ook nog zo'n rubberen schijf/dop voorbij komen om op garagekrik te monteren (om te voorkomen dat je felsnaad bij het krikpunt verbuigt). Op eBay ook te koop, zoek op "gummiauflage wagenheber". Dan ben ik helemaal klaar om netjes de wielen te kunnen wisselen.

P.S. Met momentsleutel wel opletten dat je hem altijd met de veer weer ontspannen opbergt. Als je de veer gespannen laat dan verloopt hij en komen de Nm's niet meer overeen.
Pak je dan die met inkeping, of die met structuur? Moet idd ook nog effe zo'n ding hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Die met inkeping komt het meeste overeen met het standaard schaarkrikje wat bij mijn auto zit. Maar qua diepte van die inkeping e.d. moet ik nog even nameten voor ik wat ga bestelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
ThinkPadd schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 22:58:
Die met inkeping komt het meeste overeen met het standaard schaarkrikje wat bij mijn auto zit. Maar qua diepte van die inkeping e.d. moet ik nog even nameten voor ik wat ga bestelen.
Je gaat em, neem ik aan, gewoon in je garagekrik gebruiken toch? Volgens mij maakt de diepte niet heel erg veel uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tip voor alle wielenwisselaars: een adapter om een dop op je accuboor te zetten is erg handig en kost 1,50 bij Action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Maar met een accuboormachine ga je je wielbouten niet loskrijgen :P
MartijnAbel schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 23:22:
[...]

Je gaat em, neem ik aan, gewoon in je garagekrik gebruiken toch? Volgens mij maakt de diepte niet heel erg veel uit...
Juist wel, zou ik zeggen. Die diepte bepaald of je hem juist naast de rand, of op de rand optilt. Naast de rand is vrij dun plaatstaal en wil je dus niet te veel druk op zetten. Je wilt hem eigenlijk juist aan de onderkant van de rand optillen, maar wel helemaal opsluiten met zo'n inkeping.

[ Voor 80% gewijzigd door wesleytjuh op 20-11-2016 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
wesleytjuh schreef op zondag 20 november 2016 @ 16:02:
Wringijzer voor het los maken, daarna kan een boormachine de rest makkelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 08:58
Precies. Bouten een slag losdraaien met wringijzer, dan auto opkrikken en daarna kun je met je schroefmachine de bouten snel losdraaien.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
wesleytjuh schreef op zondag 20 november 2016 @ 16:02:

[...]

Juist wel, zou ik zeggen. Die diepte bepaald of je hem juist naast de rand, of op de rand optilt. Naast de rand is vrij dun plaatstaal en wil je dus niet te veel druk op zetten. Je wilt hem eigenlijk juist aan de onderkant van de rand optillen, maar wel helemaal opsluiten met zo'n inkeping.
Ik gok even dat je het over de breedte hebt van het stuk rubber en niet de diepte, aangezien je aangeeft dat er naast de rand vrij dun plaatstaal zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-09 20:51

epic_gram

undercover moderator

tip van de dag: Bij provak is een carolus doppenset in de aanbeiding met 2 ratels (1/4" + 1/2") Kost 105 euro.

carolus is een merk van gedore en dus zeer goed. Het is niet zo goed als gedore zelf, maar nogsteeds hartstikke goed en deze set nu nog goedkoop ook!

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Carolus is made in china, daar kun je geluk mee hebben, daar kun je pech mee hebbben. Het is een beetje hit and miss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Niet china maar taiwan wordt denk ik het grootste gedeelte van het carolus assortiment gemaakt.
Sommige dingen van carolus worden ook in dld gemaakt overigens (waarschijnlijk gerebranded gedore), zoals de momentsleutels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
MartijnAbel schreef op zondag 20 november 2016 @ 16:54:
[...]

Ik gok even dat je het over de breedte hebt van het stuk rubber en niet de diepte, aangezien je aangeeft dat er naast de rand vrij dun plaatstaal zit...
Als de sleuf niet diep genoeg is hef je dus niet op via de rand, maar juist via het plaatdeel. Het beste kun je een stuk rubber kopen wat exact dezelfde maten heeft als de uitsparing van de bij de auto geleverde krik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
wesleytjuh schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:30:
[...]

Als de sleuf niet diep genoeg is hef je dus niet op via de rand, maar juist via het plaatdeel. Het beste kun je een stuk rubber kopen wat exact dezelfde maten heeft als de uitsparing van de bij de auto geleverde krik.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde te zeggen. Maar met een stuk rubber valt er nog wel e.e.a. aan te bewerken. Even met een mes wat wegsnijden of met Dremel ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
epic_gram schreef op zondag 20 november 2016 @ 17:14:
tip van de dag: Bij provak is een carolus doppenset in de aanbeiding met 2 ratels (1/4" + 1/2") Kost 105 euro.

carolus is een merk van gedore en dus zeer goed. Het is niet zo goed als gedore zelf, maar nogsteeds hartstikke goed en deze set nu nog goedkoop ook!
Welke set is dat dan? Staat die ook op internet ergens? (Ik heb op de website van provak gezocht, maar kon geen aanbieding van Carolus vinden)

Ik zat zelf al een tijdje te denken om deze doppenset bij HBM aan te schaffen. Die set van Carolus zal vast kwalitatief beter zijn, dus ben ik wel benieuwd.
wesleytjuh schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:30:
[...]

Dus voor de BMW eigenaren onder ons bijvoorbeeld dit: https://www.amazon.de/Tim...-Wagenheber/dp/B01A0RY1ES.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
jbvo schreef op zondag 20 november 2016 @ 21:27:
[...]

Welke set is dat dan? Staat die ook op internet ergens? (Ik heb op de website van provak gezocht, maar kon geen aanbieding van Carolus vinden)

Ik zat zelf al een tijdje te denken om deze doppenset bij HBM aan te schaffen. Die set van Carolus zal vast kwalitatief beter zijn, dus ben ik wel benieuwd.

[...]

Dus voor de BMW eigenaren onder ons bijvoorbeeld dit: https://www.amazon.de/Tim...-Wagenheber/dp/B01A0RY1ES.
Bij BMW hebben ze dat mooi voor elkaar inderdaad :).

Bij Mazda moet je het doen met een onbereikbaar punt in het midden van het voorste subframe en het achterdifferentieel.. En dan de 4 punten waar een schaarkrik in past, maar daar krik ik juist liever niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
wesleytjuh schreef op zondag 20 november 2016 @ 21:36:
[...]

Bij BMW hebben ze dat mooi voor elkaar inderdaad :).

Bij Mazda moet je het doen met een onbereikbaar punt in het midden van het voorste subframe en het achterdifferentieel.. En dan de 4 punten waar een schaarkrik in past, maar daar krik ik juist liever niet op.
Dat blokje waar ik naar linkte is ook voor de 4 punten waar de schaarkrik in past. Ik gebruik die bijvoorbeeld altijd bij het wisselen van de wielen, want dan doe ik toch maar 1 wiel per keer.

Voor het opkrikken van de hele voorkant moet ik ook bij het voorste subframe en achter op subframe of draagarm zijn. In die gevallen is een plat stuk rubber handiger, dus die met een profiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Gisteren m'n verjaardag gevierd en daarbij weer wat leuk gereedschap gekregen, die best wel wat verbaasde blikken veroorzaakte :+
Afbeeldingslocatie: https://c8.staticflickr.com/6/5619/31027922711_bf815d2303_c.jpg20161120_231011 by Deepbass 909, on Flickr

Wat we zien (van boven naar onder):
  • 5 breekijzers (met de vraag of ik inbraakplannen had :p)
  • Verloopjes voor een accuboor naar 1/4" en 1/2" (voor precies wat henkie196 beschrijft)
  • 3 maten puntbektang van Knipex
  • Autostetoscoop (leverde misschien nog wel de meest vragende blikken op :+ )
De breekijzers en verloop komen wel als geroepen, binnenkort gaat het carterpan los, wat 20+ boutjes losmaken betekent (een accuboor is dan wel een zegen) en een pan losmaken die waarschijnlijk vastzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Zo'n stethoscoop is imho een must. Ik heb een hele ouwe (van m'n vader geweest, dus vermoedelijk ergens in '60 of '70 gemaakt, maar ik gebruik 'm echt heel vaak.

Zelf zit ik te denken wat voor 'must have' autosleutelgereedschap ik nog mis.
Ik kwam laatst met mijn diff problemen erachter dat een pengatsleutel erg handig was (en die had ik dus).
Maar dat zet dus wel te denken wat ik eigenlijk nog meer in huis moet halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Die set met openring sleutels had je ondertussen al gevonden?

Verder zal het ook wel afhangen van welke auto('s) je aan sleutelt.

Of anders open je even de catalogus van iets als Knipex of Hazet, vast genoeg spul dat je nog niet hebt daartussen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Voornamelijk bmw en wat volvo.
Het meeste handgereedschap heb ik wel (al kan je nooit genoeg hebben ;)), maar ik bedoel voornamelijk van die chinese generieke automotive sets.
dus dit soort spul. Deze heb ik, of vergelijkbaar:
https://www.vidaxl.nl/p/2...elset-universeel-22-delig
https://www.vidaxl.nl/p/2...remleiding-ontluchter-set
https://www.vidaxl.nl/p/2...ester-set-25-bar-14-delig
https://www.vidaxl.nl/p/210116/lagertrekker
https://www.vidaxl.nl/p/2...-lagerafscheider-10-delig
https://www.vidaxl.nl/p/2...et-voor-bmw-m424450525456
https://www.josdijkman.nl...r-set-16-delig-12899.html
En nog wat compressietesters etc.
Dit soort spul dus
En idd ook een kraaiepootset.
http://www.ebay.de/itm/19...hlussel-Neu-/231313339506
Al viel het me toch tegen hoeveel kracht je daarmee kan zetten. 100Nm op een (uit 'm hoofd) 17mm ging niet (schoot erover heen). Is natuurlijk ook wel pittig (waren 12.9 bouten voor een kroonwiel in een diff)
Je kan je afvragen of dat teveel is voor die maat, of omdat dat komt omdat het chinees was, en een 10x duurder stahlwillesetje er niet overheen geschoten was. Maar ja, 500 euro oid uitgeven voor dingen die je nauwelijks gebruikt...
Misschien ook maar eens kijken naar ringsleutel kraaiepoten....

Maar dus ook deze pengatsleutel (stirnlochschlüssel in het duits....)
http://www.ebay.de/itm/St...erkzeug-Set-/191145545784
En ik had dus niet gedacht dat ie zo handig was.

Misschien nog een keer zo'n set:
https://www.vidaxl.nl/p/2...chijven-18-65-mm-51-stuks
Is wellicht ook handig voor de werkplaatspers.

Dus meer echt speciaalgereedschap dan knipex/hazet gereedschap (al heeft hazet ook (onbetaalbaar) speciaalgereedschap)

Oh ja, ik ben nog steeds op zoek naar een goede/sterke korte 1/2" slagmoersleutel (lucht). Nog steeds niet aan toe gekomen. Wellicht 1 van rodac.
Dus bijv. deze (rodac):
http://link.marktplaats.nl/m1109590901
http://shop.rodac.com/sto...?language=NL&artnr=RC2751

Maar ik zag ook deze (kraftwerk):
https://www.gereedschapla...uitvoering-kraftwerk-3834

Ik weet ook niet wat ik van zoiets moet denken:
https://www.hbm-machines....te-slagmoersleutel-678-nm
Even duur, hebben een site:
http://www.aok.com.tw/s/2...t-Wrench-AIW-10405MN.html
Erg compacte machine, maar wel erg taiwanees. Al denk ik dat de andere 2 machines daar ook gemaakt worden.
of deze:
http://www.speurders.nl/o...e-behuizing-165421486.htm
Da's gok ik deze:
http://www.masterairtool....etail.asp?id=41&sku=68220

Allemaal ongeveer dezelfde prijs...
Dit is waarschijnlijk ook een interessante:
http://www.ebay.de/itm/CP...t-und-stark-/381744679532

[ Voor 47% gewijzigd door mr_petit op 21-11-2016 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
mr_petit schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:31:
En idd ook een kraaiepootset.
http://www.ebay.de/itm/19...hlussel-Neu-/231313339506
Al viel het me toch tegen hoeveel kracht je daarmee kan zetten. 100Nm op een (uit 'm hoofd) 17mm ging niet (schoot erover heen). Is natuurlijk ook wel pittig (waren 12.9 bouten voor een kroonwiel in een diff)
Je kan je afvragen of dat teveel is voor die maat, of omdat dat komt omdat het chinees was, en een 10x duurder stahlwillesetje er niet overheen geschoten was. Maar ja, 500 euro oid uitgeven voor dingen die je nauwelijks gebruikt...
Misschien ook maar eens kijken naar ringsleutel kraaiepoten....
Wat is nou eigenlijk het voordeel van een kraaiepoot t.o.v. een gewone (of lange) steeksleutel? Of een slagsleutel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ze zeggen dat je dan ergens makkelijker bij kunt, heb het nog nooit nodig gehad in de 20 jaar dat ik aan auto's werk. Heb t ook niet. Verlengde ratel moet je hebben, uitschijfbare en verlengde doppen zijn heilig. Daar doe ik alles mee. Een een dewalt klopschroefmachine 18v, daar draai ik mn hele ophanging mee los en zelfs lambdasondes die 30 jaar lang hebben vast zitten rotten.

[ Voor 4% gewijzigd door sugarlee89 op 22-11-2016 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Zo'n Delphi Autocom DS150E met bluetooth is onmisbaar tegenwoordig. Bij de Chinees kost dat bijna niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

henkie196 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 05:55:
[...]

Wat is nou eigenlijk het voordeel van een kraaiepoot t.o.v. een gewone (of lange) steeksleutel? Of een slagsleutel?
Ten opzichte van een steeksleutel valt het mee, het is vooral dat je de bek onder verschillende hoeken kan zetten omdat je gebruik maakt van een ratel. T.o.v. doppen is het voordeel makkelijker, een dop met ratel past domweg niet altijd.
Eigenlijk heb ik ook kraaienpoten nodig, zonder kraaienpoot kan ik de bouten van het cardan niet betrouwbaar aantrekken tot het juiste moment, omdat ik geen momentsleutel op de moer kan zetten, alleen op de bout:
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/8/7214/26523978993_999e626fb2_c.jpgP_20150314_093425 by Deepbass 909, on Flickr

Maar inmiddels begin ik voor de thuissleutelaar een vrij complete collectie te krijgen. Wat nog mist (ga ik donderdag halen) is een pakkingschraper. Daarnaast heb ik nog wel een keer een goede krik, assteunen en ligbed nodig. Vanaf volgend voorjaar heb ik een garage bij huis en dan is dat wel een must.

Maar je kan nooit teveel gereedschap hebben, dus mijn verlanglijstje zal wel continu aangevuld blijven worden. Het lastige is alleen dat er steeds minder goedkoop gereedschap overblijft, dus voor verjaardagen blijft steeds minder over...

En de stethoscoop is bij een nieuwere auto minder nodig als er geen kleppen gesteld hoeven te worden, maar voor het kunnen horen of een lager versleten is, is het inderdaad wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

henkie196 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 05:55:
[...]

Met een kraaiepoot kan je vanaf boven ergens bij, dus in de richting van de schroefdraad. Je gebruikt ze dus juist voor die plaatsen waar je met een steek/ringsleutel niet bijkan, of alleen bijkan met een korte steek/ringsleutel (komt ook regelmatig voor, denk aan motorfietsen), maar waar je toch meer kracht moet zetten.
En je kan er een momentsleutel op zetten waar bijv. een dop niet past.
Dus bijvoorbeeld bij een kroonwiel in een differentieel (waar ik het voor nodig had (let even niet op de rode pijlen, die waren voor iets anders):
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/z4/lsd/kapot/spelingaxiaal.jpg
Dus op die bouten. Op zich dus wel redelijke standaardsituaties (ik bedoel, elke auto heeft een differentieel...sommige wel drie..)
Voorheen gebruikte ik daarvoor een ringsleutel, een ijzeren staaf (om een arm te maken) en een veerunster...

Er bestaan ook speciale momentsleutels waarbij je aan de bovenkant een soort van kraaiepoot kan inschuiven. Dus een steekmomentsleutel:
Afbeeldingslocatie: https://images.toolplanet.com/Large/400569__1.jpg
En deze heb je dus ook met ipv steeksleutelinserts ringsleutelinserts, net als je dus 'ringsleutelkraaiepoten' hebt, of kraaiepoten die een beetje lijken op remleidingsleutels en andere weer op steeksleutels.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 22-11-2016 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dus kraaienpoot voor plekken waar je slecht bij kunt en toch wat meer kracht moet kunnen zetten. Ik neem alleen aan dat je dat niet combineert met een momentsleutel, want als je onder een wat vreemde hoek kracht aan het zetten bent, zou je eigenlijk ook weer je moment moeten herberekenen. Ook als je het onder een normale hoek doet, trouwens, je arm verandert toch op die manier.

Ze hebben die dingen ook als een (open) ringsleutel, zou voor het van een moer afschieten wel wat fijner moeten zijn, denk ik.

Zo'n in- of opsteekmomentsleutel ken ik wel, sterker nog, die heb ik ook. Maar dat werkt ook alleen maar in een rechte lijn, niet voor de moeilijk bereikbare plaatsen. Wel handig voor dingen waar de meeste doppen niet goed op passen, wat helaas ook vaak dopmoeren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Op zich hoef je bij een kraaienpoot alleen te compenseren voor de iets langere arm t.o.v. het hart van de ratel. Hoe je die berekening moet uitvoeren, zou ik alleen niet weten.

Open ringsleutels moet ik ook nog hebben, alleen twijfel ik nog over een betaalbaar setje van BGS of losse A-merk sleutels voor de specifieke maten die ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Die berekening is op zich redelijk eenvoudig, tenminste voor insteekmomentsleutels met een insteek stuk dat een andere lengte heeft dan de standaard lengte. Stahlwille heeft er een formula en rekenvoorbeeldje bij staan in de catalogus, zelfs.

Alleen is het wat lastiger met kraaienpoten die niet in het verlengde staan van de sleutel, dan is de opgegeven lengte weer wat anders door de hoek die de kraaienpoot maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja die berekening is simpel, je compenseert voor langere arm.
De hoek is daarvan niet van belang, je meet lengtes, dus de lengte van de totaalarm.
Heb ik ook allemaal gedaan, en dan komt er bijv. uit dat je je momentsleutel moet instellen op 98Nm ipv 100Nm.
Maar het mocht dus niet baten, Hij schoot eroverheen.
Die kraaiepoten die ik heb zijn dus al van het type open ringsleutel met een vrij dikke zijkant.

Uiteindelijk heb ik de bouten net zo strak aangetrokken als ik kon met een ringsleutel. Het moest 100Nm +30 graden. Bij 100Nm plus loctite zat die zo vast dat er geen beweging meer in zat (later gemonteerd met kroonwiel buiten het diff). 12.9 bouten reageren nou eenmaal wat anders. vast is vast :D

Het kroonwiel in de diffbehuizing is een moeilijk te bereiken plaats. Niet voor een rechte sleutel (dus voor zo'n momentsteeksleutel), maar wel voor een normale momentsleutel met dop omdat de dop+momentsleutel dikte te groot is ;)
deepbass909 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 19:06:
Open ringsleutels moet ik ook nog hebben, alleen twijfel ik nog over een betaalbaar setje van BGS of losse A-merk sleutels voor de specifieke maten die ik nodig heb.
Ik heb dus zo'n set van BGS.
deze:
http://www.ebay.de/itm/Of...gsschlussel-/180668767875
Op zich prima, maar het zijn niet de meest elegante sleutels.
Alles vrij dik, natuurlijk om het sterk te maken.
Ik heb een set gekocht omdat ik ook de grotere maten wou hebben. Ik wou niet zonder komen te zitten.
Maar qua afwerking van het oppervlak is een sleutel van hazet oid wel mooier. Ook 5x zo duur waarschijnlijk.

Voor het ontluchten van remmen pak ik echter meestal een ringsleutel, doe die er op en daarna het slangetje. Een ringsleuteltje in die maat is veel compacter en past dus beter op de klauw.
Remleidingsleutels gebruik je voornamelijk voor de aansluiting van de leiding op de klauw etc, maar imho niet voor de ontluchtingsnippel.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 22-11-2016 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

mr_petit schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 21:17:
Ja die berekening is simpel, je compenseert voor langere arm.
De hoek is daarvan niet van belang, je meet lengtes, dus de lengte van de totaalarm.
Heb ik ook allemaal gedaan, en dan komt er bijv. uit dat je je momentsleutel moet instellen op 98Nm ipv 100Nm.
Maar het mocht dus niet baten, Hij schoot eroverheen.
Die kraaiepoten die ik heb zijn dus al van het type open ringsleutel met een vrij dikke zijkant.
Op zich zit je met 98 vs 100 Nm zo dicht bij dat het eigenlijk niet de moeite is. Mijn Hazet 1/2" momentsleutel is niet eens zo nauwkeurig in te stellen.
Afbeeldingslocatie: https://media.tbs-aachen.de/images/Hazet_5122-1-3.jpg
Uiteindelijk heb ik de bouten net zo strak aangetrokken als ik kon met een ringsleutel. Het moest 100Nm +30 graden. Bij 100Nm plus loctite zat die zo vast dat er geen beweging meer in zat (later gemonteerd met kroonwiel buiten het diff). 12.9 bouten reageren nou eenmaal wat anders. vast is vast :D

Het kroonwiel in de diffbehuizing is een moeilijk te bereiken plaats. Niet voor een rechte sleutel (dus voor zo'n momentsteeksleutel), maar wel voor een normale momentsleutel met dop omdat de dop+momentsleutel dikte te groot is ;)

[...]

Ik heb dus zo'n set van BGS.
deze:
http://www.ebay.de/itm/Of...gsschlussel-/180668767875
Op zich prima, maar het zijn niet de meest elegante sleutels.
Alles vrij dik, natuurlijk om het sterk te maken.
Ik heb een set gekocht omdat ik ook de grotere maten wou hebben. Ik wou niet zonder komen te zitten.
Maar qua afwerking van het oppervlak is een sleutel van hazet oid wel mooier. Ook 5x zo duur waarschijnlijk.

Voor het ontluchten van remmen pak ik echter meestal een ringsleutel, doe die er op en daarna het slangetje. Een ringsleuteltje in die maat is veel compacter en past dus beter op de klauw.
Remleidingsleutels gebruik je voornamelijk voor de aansluiting van de leiding op de klauw etc, maar imho niet voor de ontluchtingsnippel.
Voor ontluchten heb ik ook ringsleutels, de open ring heb ik nodig voor de remleidingen. Eén van de harde leidingen moet vervangen worden en achter zitten de remslangen tegen vervangen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Nu online

DaWaN

'r you wicked ??

deepbass909 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:52:
Voor ontluchten heb ik ook ringsleutels, de open ring heb ik nodig voor de remleidingen. Eén van de harde leidingen moet vervangen worden en achter zitten de remslangen tegen vervangen aan.
Ik heb het BGS-1745 setje en ik ben daar erg tevreden mee. De ringen zijn erg dik en hoog en ik heb er verroeste nippels zonder problemen mee los gekregen. Als je een ringsleutel erop kunt krijgen is dat altijd makkelijker/beter natuurlijk, maar in het geval van remleidingen gaat dat dus niet.

Overigens ben ik met mijn BGS-2243 doppenset ook erg tevreden na een aantal maanden gebruik, wat mij betreft een aanrader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

DaWaN schreef op woensdag 23 november 2016 @ 13:10:
[...]

Ik heb het BGS-1745 setje en ik ben daar erg tevreden mee. De ringen zijn erg dik en hoog en ik heb er verroeste nippels zonder problemen mee los gekregen. Als je een ringsleutel erop kunt krijgen is dat altijd makkelijker/beter natuurlijk, maar in het geval van remleidingen gaat dat dus niet.

Overigens ben ik met mijn BGS-2243 doppenset ook erg tevreden na een aantal maanden gebruik, wat mij betreft een aanrader :)
Dat setje en de BGS-1761 heb ik inderdaad op een short list staan. Welke van de twee voor mij het handigst is, moet ik nog een keer opmeten. Verschil is namelijk dat de 1745 oplopend van maat is (8x9, 10x11, 12x13, ...), en de 1761 spring (8x10, 9x11, 12x13...) Welke het handigste is, ligt er maar net aan welke combinatie van maten op een koppeling zit, wat ik zo van mijn auto niet weet en nog een keertje moet opmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Nu online

DaWaN

'r you wicked ??

deepbass909 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 13:14:
[...]
Dat setje en de BGS-1761 heb ik inderdaad op een short list staan. Welke van de twee voor mij het handigst is, moet ik nog een keer opmeten. Verschil is namelijk dat de 1745 oplopend van maat is (8x9, 10x11, 12x13, ...), en de 1761 spring (8x10, 9x11, 12x13...) Welke het handigste is, ligt er maar net aan welke combinatie van maten op een koppeling zit, wat ik zo van mijn auto niet weet en nog een keertje moet opmeten.
Daar heb ik niet eens over nagedacht, al mijn auto's (Honda / Toyota / Mazda) hebben 10 mm nippels. De remleidingen zelf hebben meestal een veel grotere moer (maat 17 / 19 ofzo) en zitten meestal ook lekker vast. Met losmaken hoef je die dikwijls niet eens vast te houden en met vastmaken werkt een grote steeksleutel prima. Het meest kritische is altijd een roestige nippel los krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

deepbass909 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:46:
[...]

Maar inmiddels begin ik voor de thuissleutelaar een vrij complete collectie te krijgen. Wat nog mist (ga ik donderdag halen) is een pakkingschraper. Daarnaast heb ik nog wel een keer een goede krik, assteunen en ligbed nodig. Vanaf volgend voorjaar heb ik een garage bij huis en dan is dat wel een must.
Congrats met het huis de garage.
Bij ons is het klussen bijna achter de rug en heb eigenlijk hetzelfde wensen lijstje.

Eerst de krik. Aan de hand van dit topic de volgende shortlist gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschapland.nl/repository/product/full/omega29024_pu_beste_krik_voor_de_beste_prijs_gereedschapland.jpg
De bekende omega krik à135

De wat goedkopere alternatieven:
Afbeeldingslocatie: https://www.hbm-machines.com/images/cache/hbm-097.jpg-1920x1080-d5ccb37c8d.jpg
Ziet er strak uit en extra laag, maar zag hier en daar ook wat ervaringen dat hij niet zo tegen zijwaartse krachten kan (net als de omega). à 79

of de stalen versie
Afbeeldingslocatie: https://www.hbm-machines.com/images/cache/hbm-l-3007.jpg-1920x1080-409cb37c8d.jpg
ook extra laag maar wellicht iets steviger ook €79

Maar heb het liefst een snellift functie (zoals facom dat heeft)
Dan is dit een budget versie, helaas uitverkocht en snellift zit er crappy uit.
Afbeeldingslocatie: https://www.hbm-machines.com/images/cache/hbm-06200.jpg-1920x1080-da09c37c8d.jpg

En daarnaast is zon setje altijd handig, (heb nu die inklapbare 3pootjes).
Afbeeldingslocatie: https://www.hbm-machines.com/images/cache/hbm-p-0365-1.jpg-1920x1080-71cc037c8d.jpg
voor €19 per setje kan je niet tobben.

• Twan81
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-03-2022
De Omega krik heeft ook een snel lift functie alleen heet dat bij hun MagicLift. En eerlijk gezegd werkt dat best goed.

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/6/5494/30391041444_85ae43738b_c.jpg20161124_120651 by Deepbass 909, on Flickr

Gevaarlijke plek voor je bankrekening :+

Ik was even in de buurt en heb gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt een pakkingschraper (heb ik eerdaags nodig voor klus) en boormachineverloop naar 3/8" te halen.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:57

_Ernst_

Mark It Zero!

Die toko is echt het walhalla voor de (auto)sleutelaar :D hele zaak vol met bakken en schappen met gereedschap en tools, en als bonus een etage met zetbanken en ander zwaar werkplaats spul, prachtig :P

Last.fm

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

_Ernst_ schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:24:
Die toko is echt het walhalla voor de (auto)sleutelaar :D hele zaak vol met bakken en schappen met gereedschap en tools, en als bonus een etage met zetbanken en ander zwaar werkplaats spul, prachtig :P
En het erge is, ik heb jaren op fietsafstand ervan gewoond en had dat totaal niet door :X Maar misschien ook wel beter.

Ik ontdekte er alleen wel dat ik een uitdaging heb als ik ooit de krukasbout van m'n motorblok los moet halen (of beter gezegd, weer vast moet zetten). Dat moet met 400 nm en dan kom je bij de momentsleutels in de range waarvan de arm richting een meter gaat :X Alles wat handzamer is, houdt op bij 380 nm...

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Zie net dat het inderdaad vlak in de buurt is. Die shortlist van krikken ga ik wel irl bekijken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdman
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-09 18:29
Ik heb inmiddels gezocht in dit topic en maar kan het antwoord niet vinden.

Weet iemand goed (pers)gereedschap om de draagarm rubbers van een mercedes a klasse (w169) te vervangen?

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DopdeDouwer schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:11:
[...]

Congrats met het huis de garage.
Bij ons is het klussen bijna achter de rug en heb eigenlijk hetzelfde wensen lijstje.

Eerst de krik. Aan de hand van dit topic de volgende shortlist gemaakt:
[afbeelding]
De bekende omega krik à135
gebruik deze omega nu een jaar of 4 regelmatig voor onze 2,5 ton zware T3 syncro camper en dat werkt prima!

ook een paar keer per jaar in gebruik voor winterbandenwissels bij bijv. i10 en focus cabrio :P

het heffen zonder gewicht erop gaat erg snel om dan automatisch rustiger te gaan zodra er gewicht geheft gaat worden

[ Voor 7% gewijzigd door Leipo op 25-11-2016 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Birdman schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 10:20:
Ik heb inmiddels gezocht in dit topic en maar kan het antwoord niet vinden.

Weet iemand goed (pers)gereedschap om de draagarm rubbers van een mercedes a klasse (w169) te vervangen?

Alvast bedankt! :)
Ligt er helemaal aan hoe groot ze zijn, maar meestal kom je een heel eind met wat grote doppen en een bankschroef of kleine hydraulische pers. En anders zou je bij een zaak als HBM kunnen kijken naar een persset voor draagarmrubbers, maar voor eenmalig gebruik zijn die setjes misschien iets te veel van het goede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

^ik heb die set en ik vind het geweldig (op ebay nog iets goedkoper). Ik gebruik het heel vaak en niet alleen als persset. Die cups gebruik ik ook als ik bijvoorbeeld een olieseal ergens in moet tikken etc etc.

Meestal kan je per auto en per bus ook speciaalgereedschap kopen op ebay, en dat werkt welliswaar beter (de persdoppen zijn dan soms heel kort etc), maar dan betaal je vaak 75 euro of meer, voor een set wat maar 1 maat kan.
Doe je dit werk vaker (zoals ik) dan is zo'n universele set echt een must.
Maar soms heb je dan alsnog een dop of een ring nodig als de ruimte krap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Vandaag de Bruder Mannesmann momentsleutel binnengekregen. Valt me helemaal niks tegennvoor die 3 tientjes. Alleen hebben die verreckte deutschers de verpakking te klein gemaakt :p De sleutel kon niet compleet spanningsvrij opgeborgen worden. Dus lang leven het stanleymesje:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zD1QPen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
MartijnAbel schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 17:58:
Vandaag de Bruder Mannesmann momentsleutel binnengekregen. Valt me helemaal niks tegennvoor die 3 tientjes. Alleen hebben die verreckte deutschers de verpakking te klein gemaakt :p De sleutel kon niet compleet spanningsvrij opgeborgen worden. Dus lang leven het stanleymesje:

[afbeelding]
Goed om te weten want deze komt een dezer dagen ook hier aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik heb ook een dergelijke, maar probleem was dat bij het bevestigen van de cilinderkop hij niet diep genoeg ging, bij de barchetta moet je beginnen op 20 NM, en zo laag kon hij niet. Toen dus maar zo'n Hazet erbij gekocht die hierboven staat. Sindsdien gebruik ik die grote eigenlijk nooit meer.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
SkiFan schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 20:17:
Ik heb ook een dergelijke, maar probleem was dat bij het bevestigen van de cilinderkop hij niet diep genoeg ging, bij de barchetta moet je beginnen op 20 NM, en zo laag kon hij niet. Toen dus maar zo'n Hazet erbij gekocht die hierboven staat. Sindsdien gebruik ik die grote eigenlijk nooit meer.
Klopt, is met deze net zo. Vanaf 28nm, maar dan zit er uberhaupt geen druk op de sleutel. Pas vanaf een 50nm ongeveer komt er spanning op het spul te staan.
la_fusion schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 18:24:
[...]

Goed om te weten want deze komt een dezer dagen ook hier aan ;)
Exact dezelfde besteld? Dan kun je het snijtrucje wel toepassen ja :p

[ Voor 18% gewijzigd door MartijnAbel op 26-11-2016 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die 3ton as steunen zijn regelmatig op, had ik de vorige keer voor en heb wat geld bijgelegd voor de 6tonners :+ is handig als je met een camionette rijd of je wilt je wagen juist iets veel hoger zetten :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
MartijnAbel schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 21:00:
[...]

Klopt, is met deze net zo. Vanaf 28nm, maar dan zit er uberhaupt geen druk op de sleutel. Pas vanaf een 50nm ongeveer komt er spanning op het spul te staan.
Klopt, en aangezien je bij de barchetta (en alle Fiat/Alfa/Lancia 1.8 blokken) eerst op 20, dan op 40 NM moet aantrekken, en dan 3 slagen van 90 graden, heb je dan kans dat je die Ribe-Torx'en veel te strak aantrekt. Vandaar dat ik een betere momentsleutel heb gekocht. Leuk voor wielmoeren zo'n groot ding, maar voor wat fijner werk niet zo geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
deepbass909 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:25:
[...]
Ligt er helemaal aan hoe groot ze zijn, maar meestal kom je een heel eind met wat grote doppen en een bankschroef of kleine hydraulische pers. En anders zou je bij een zaak als HBM kunnen kijken naar een persset voor draagarmrubbers, maar voor eenmalig gebruik zijn die setjes misschien iets te veel van het goede
Dat kan een stuk voordeliger:

http://www.ebay.de/itm/27...d23406:g:6BcAAOSwYmZXMqTR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

SkiFan schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 20:17:
Daarom heb ik tegenwoordig ook de 3/8", rond de motor zitten gewoon teveel bouten en moeren die met een laag moment aangetrokken moeten worden en waarvoor een 1/2" gewoon te groot/grof is. Zeker als een bout in aluminium zit, wil je die niet te strak aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Plus dat zo'n 20-200 Nm ook niet bijzonder nauwkeurig zal zijn rond de 20 Nm. Een losse 10-50 geeft dan wat meer nauwkeurigheid (waarschijnlijk) en zeker wat meer gevoel en hanteerbaarheid in dat bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan welke prijzen moet ik denken als ik een beetje fatsoenlijke momentsleutel wil kopen zonder het al te gek te maken? Deze zal vooral voor het lichtere bereik gebruikt worden, geen grof breekwerk. Kom ik dan weg met iets van drie tientjes zoals hierboven?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2016 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-09 21:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Proxxon heeft fijne sleutels. Kosten 50-80 euro uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
henkie196 schreef op zondag 27 november 2016 @ 07:07:
Plus dat zo'n 20-200 Nm ook niet bijzonder nauwkeurig zal zijn rond de 20 Nm. Een losse 10-50 geeft dan wat meer nauwkeurigheid (waarschijnlijk) en zeker wat meer gevoel en hanteerbaarheid in dat bereik.
Ga er maar van uit dat ie totaal niet nauwkeurig is bij alles onder de 50nm, staat pas spanning op rond de 50nm
Pagina: 1 ... 36 ... 59 Laatste