Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 34 ... 59 Laatste
Acties:
  • 513.288 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:39
Ik ontken ook niet dat het beter kan, maar ik had dat soort problemen alleen met slechte batch van stekkertjes.
En je moet wel veel kracht zetten. Voor mij werkt het iig prima, dat ik de aanschaf van 80 euro overdreven vindt voor de bouw van een camper. Zoveel bedrading is het nou ook weer niet. En alles direct bij de accu goed afzekeren.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zijn dit soort klemmetjes anders niet een optie om kabels te verbinden?

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicawereld.nl/productimages/15305.jpg

Of valt dat onder de noemer kroonsteentje en trilt dat ook los?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:42
Prima in een lasdoos inderdaad, maar ik zou ze niet in mijn auto willen. Enige goed verbinding daar zijn goed aangekrompen crimpcontacten met een goede (waterdichte) behuizing.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Die lasdoppen werken alleen met installatiedraad. Of misschien met een kabelhuls, maar dan moet je nog knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Kennelijk zijn deze juist ook geschikt voor losse draden, niet alleen installatiedraad. Had ik zelf ook niet gedacht, maar is wel zo, klaarblijkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Klopt sommige zijn daar prima voor geschikt.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

voor de liefhebbers van 'mighty car mods' dit kanaal is ook erg leuk:

YouTube: Project Binky - Episode 1 - Austin Mini GT-Four - Turbo Charged 4WD...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09 10:25
Toevallig eergisteren gevonden (youtube is vaag, ik krijg altijd dezelfde meuk in aanbevolen video's, nooit wat ik echt interessant vind zoals dit) Jammer dat er steeds maanden tussen de episodes zit (begrijpelijk natuurlijk), dus even wachten op de volgende episode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Uncle Mel schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:46:
[...]

Toevallig eergisteren gevonden (youtube is vaag, ik krijg altijd dezelfde meuk in aanbevolen video's, nooit wat ik echt interessant vind zoals dit) Jammer dat er steeds maanden tussen de episodes zit (begrijpelijk natuurlijk), dus even wachten op de volgende episode.
er zijn nu 13 afleveringen.. dus ik heb nog wat in te halen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09 10:25
ToolkiT schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:48:
[...]

er zijn nu 13 afleveringen.. dus ik heb nog wat in te halen :)
Ik heb een binge sessie gehouden en ze in twee zittingen uitgekeken })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:58

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Erg leuk kanaal inderdaad. Van die Mini is weinig origineel plaatwerk meer over. Ik heb wel respect voor ze, ze lijken maar een beetje aan te prutsen, maar ondertussen bouwen ze een complete auto op rond een motor die zelfs amper in de cabine past.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Die lasdoppen voor flexibel snoer zijn echt geweldig. Die ga ik standaard gebruiken!

Heb inmiddels ook de volgende krimptang binnen:

http://www.tectake.nl/gei...ng-met-5-inzetstukken-set

Nu nog uitvinden welke bek ik voor welke stekkers nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Zijn Wago lasklemmen. O.a. bij Hornbach voordelig te krijgen. Bij Gamma/Praxis e.d. hebben ze ze ook wel maar zijn ze van een ander merk en/of veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, die Wago's heb ik gevonden ja. Hornbach is een geode tip!

Zit me rot te zoeken, maar ik kan nergens een indicatie vinden van welk krimpprofiel je voor welke stekker moet gebruiken. Vreemd dat daar niet iets van een index voor is. Of wellicht zoek ik niet goed.

[ Voor 62% gewijzigd door MikeyMan op 01-08-2016 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Oh dat is wat veel om allemaal even te gaan kijken, even tijd voor vinden hehe.

Maar nu al vind ik het mooi omdat ze een Celica GT4 als basis hebben gebruikt. Die gaan normaal gesproken al hard, maar nu is het gewicht heel veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Bigf00t schreef op maandag 25 juli 2016 @ 04:45:

[...]

Is dat niet een kwestie van de vloeistof/olie bijvullen, of lekt hij ergens? Die flesjes vloeistof verkopen ze ook voor weinig bij Cranenbroek, maar dat zullen ze in elke machine speciaalzaak wel hebben denk ik.
Nee ding lekt echt dus weinig meer aan te doen. :) Helaas...
MikeyMan schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 11:36:
Ja, die Wago's heb ik gevonden ja. Hornbach is een geode tip!

Zit me rot te zoeken, maar ik kan nergens een indicatie vinden van welk krimpprofiel je voor welke stekker moet gebruiken. Vreemd dat daar niet iets van een index voor is. Of wellicht zoek ik niet goed.
Vaak gaat dat op merknaam/type. :) Zo heb je AMP's met een AMP tang, die ook met een Knipex tang aangeknepen kunnen worden. Daarin zijn 3 maten (kleuren) afhankelijk van de draaddikte. Die zitten in een bek. Dan heb je nog een zut afwijkende andere typen maar die worden niet veel gebruikt in de automotive eigenlijk of de hobbybakjes.

[ Voor 47% gewijzigd door Joopieboy op 02-08-2016 19:23 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Joopieboy schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 19:22:
[...]

Nee ding lekt echt dus weinig meer aan te doen. :) Helaas...

[...]

Vaak gaat dat op merknaam/type. :) Zo heb je AMP's met een AMP tang, die ook met een Knipex tang aangeknepen kunnen worden. Daarin zijn 3 maten (kleuren) afhankelijk van de draaddikte. Die zitten in een bek. Dan heb je nog een zut afwijkende andere typen maar die worden niet veel gebruikt in de automotive eigenlijk of de hobbybakjes.
Kun jij misschien op basis van het plaatje zien welke waarvoor gebruikt moet worden?

De blauw/rood/gele spreken voor zich, maar de rest is ff lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Welk plaatje dan specifiek?

Edit: pagina terug, nvm

Dat is alweer aardig specifiek voor terminals, molex heeft deze bijvoorbeeld ook, maar ieder merk heeft zo zijn eigen afwijkende. Moet je echt bij de fabrikant kijken hoe en wat...

[ Voor 81% gewijzigd door Joopieboy op 02-08-2016 19:44 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-Rey
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 19:03
MikeyMan schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 19:28:
[...]

Kun jij misschien op basis van het plaatje zien welke waarvoor gebruikt moet worden?

De blauw/rood/gele spreken voor zich, maar de rest is ff lastiger.
Lijkt mij het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/6170003/Tang.jpg
Links voor adereindhulzen groot en klein en rechts voor ongeisoleerde terminals.
Daarnaast de bek met de drie kleuren voor die schuifconnectors in de kleuren rood, blauw en geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Top, thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Leuk :)
Mooi hoe hij het allemaal stap voor stap in elkaar zet (gisteren 1t/m5 gekeken)
Lijkt mij ook wel gaaf om een keer zoiets te doen, maarja... je mag er in NL vervolgens toch de weg niet mee op. Dan staat je mooie mini daar in de garage als een trailer queen.
Dan kun je maar beter gewoon een oldtimer restaureren of een VW nemen en er een Subaru blok in leggen ofzo.

Ojah, tijdje geleden hier gevraagd wat de ervaringen zijn m.b.t. de 1 koloms brug. Wat mij en mijn pa betreft prima!
Heb er afgelopen 2 weken veel plezier van gehad tijdens het wisselen van de motor van de kever. Niet wiebelig, alleen als je echt gaat schudden op de juiste frequentie. Auto kan er nog precies overheen rijden, ondanks de verlaging (wel even opletten op de 2 uitstekende handels waarmee je de armen kunt verstellen). Al is de kever qua formaat wel ongeveer het kleinste wat je er op kwijt kunt vermoed ik. De steunen zitten op het einde van mijn kokerbalken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

_ferry_ schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:40:
[...]

Leuk :)
Mooi hoe hij het allemaal stap voor stap in elkaar zet (gisteren 1t/m5 gekeken)
Lijkt mij ook wel gaaf om een keer zoiets te doen, maarja... je mag er in NL vervolgens toch de weg niet mee op. Dan staat je mooie mini daar in de garage als een trailer queen.
Dan kun je maar beter gewoon een oldtimer restaureren of een VW nemen en er een Subaru blok in leggen ofzo.

Ojah, tijdje geleden hier gevraagd wat de ervaringen zijn m.b.t. de 1 koloms brug. Wat mij en mijn pa betreft prima!
Heb er afgelopen 2 weken veel plezier van gehad tijdens het wisselen van de motor van de kever. Niet wiebelig, alleen als je echt gaat schudden op de juiste frequentie. Auto kan er nog precies overheen rijden, ondanks de verlaging (wel even opletten op de 2 uitstekende handels waarmee je de armen kunt verstellen). Al is de kever qua formaat wel ongeveer het kleinste wat je er op kwijt kunt vermoed ik. De steunen zitten op het einde van mijn kokerbalken.
Je kan hem exporteren naar UK, daar laten keuren en dan weer importeren naar NL... dat is een veelgebruikte route voor unieke voertuigen..

Bij RDW kan je ook laten keuren maar dat is een stuk duurder dan bovenstaande route begreep ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja precies, doen ze met die cobra's ook geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 11:34

Metalfreak

Hoije woh!

ToolkiT schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:43:
[...]

Je kan hem exporteren naar UK, daar laten keuren en dan weer importeren naar NL... dat is een veelgebruikte route voor unieke voertuigen..
Ik heb begrepen dat dat tegenwoordig ook niet meer toegestaan is. Het is momenteel volgens mij vrij onmogelijk om een nieuwe kitcar op kenteken te krijgen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Metalfreak schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:03:
[...]

Ik heb begrepen dat dat tegenwoordig ook niet meer toegestaan is. Het is momenteel volgens mij vrij onmogelijk om een nieuwe kitcar op kenteken te krijgen.
-O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Metalfreak schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:03:
[...]

Klopt, of eigenlijk was de regel nog weer anders. Je moet bij zelfbouw tegenwoordig kunnen aantonen dat dit onder toezicht van een gediplomeerd constructeur is gebeurd, ook als het via de Engeland route wordt gedaan. Dat maakt zelfbouw praktisch onmogelijk en veel te duur om nog te kunnen doen in Nederland...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Wat is een 'gediplomeerd constructeur'?

Engelandroute gaat sowieso dicht als ze uit de EU gaan natuurlijk, want het was sowieso gebaseerd op het feit dat "elke auto die in de EU op kenteken staat in elk ander EU land geaccepteerd moet worden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Even een vraagje, wat is de ervaring met de olieafzuigpompjes?
Ik zie er bijvoorbeeld al eentje voor 35 euro bij Conrad. Tot nu toe vind ik het olie verversen op de oprit toch al snel wat rommelig verlopen, en is het zelfs de reden om het soms maar even te laten doen (bijv in combi met APK). Kost iets meer, maar dan heb je de zooi niet, en dan vooral kans op morsen.

Ik begrijp dat het motorolie aftappen via de oliepijlstok gaat, en dat het dus allemaal wat beter werkt als de boel warm is. Er is ook een review bij die vertelt dat het ook nog wel werkt voor de dikkere olien.

Dat vind ik ook wel interessant, want ik zou het ook willen gebruiken voor m'n 4x4, waar je vaak 75W90 olie hebt. In versnellingsbak en voor en achter diffs.

Wat ik me afvraag, is hoe je het een beetje schoon kan houden?
Want zo'n pompje is namelijk ook wel interessant om de diffs en versnellingsbak te vullen. Dat is vaak onder de auto, en erg onhandig met een trechter enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ olie verversen, wat deze gek altijd deed was een lekbak gebruiken, zo'n ding die je onder de wasmachine zet. En een vijf liter olie jerrycan waar één kant is uitgesneden.
Lekbak onder de auto, 5 ltr olieding eronder en als je dan 'knoeit' is de schade te overzien.
In ieder geval geen rommel op je tegels.
Heeft hier altijd goed gewerkt. :)

<edit>
Nog een keer gelezen, je wilt het pompje ook gebruiken om bij te vullen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2016 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:38:
@ olie verversen, wat deze gek altijd deed was een lekbak gebruiken, zo'n ding die je onder de wasmachine zet. En een vijf liter olie jerrycan waar één kant is uitgesneden.
Lekbak onder de auto, 5 ltr olieding eronder en als je dan 'knoeit' is de schade te overzien.
In ieder geval geen rommel op je tegels.
Heeft hier altijd goed gewerkt. :)
Ik zette een tijltje eronder, en ging dat dan weer in een oude fles gieten, wat me meestal niet lukte zonder morsen :P had ik dan een doek voor onderliggen wat ook smerig werd.

Is niet handig, er bestaan mooiere oplossingen voor, dat weet ik. Maar waarom zou ik zo'n specifieke bak hiervoor kopen, het lijkt me veel makkelijker met zo'n pompje.
<edit>
Nog een keer gelezen, je wilt het pompje ook gebruiken om bij te vullen?
Ja, voor het vullen van diffs en versnellingsbak.
Voor motorolie vullen is niet echt nodig.

Maar bij een 4x4 heb je wat meer om te verversen, en allemaal onhandig onder de auto.
Dan is dit wel ideaal, ook al kan het ook met een handpompje (is vaak niet heel veel olie)

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 31-08-2016 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Het nadeel van de olie afzuigen via de peilstok, is dat je de rotzooi en bezinksel wat onder in het carter ligt er niet mee uitkrijgt.
Vaak wordt dit uit gemakzucht gebruikt bij garagebedrijven omdat ze geen zin/tijd hebben om de bodemplaat te demonteren die onder steeds meer auto`s zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:44:
[...]

Ik zette een tijltje eronder, en ging dat dan weer in een oude fles gieten, wat me meestal niet lukte zonder morsen :P had ik dan een doek voor onderliggen wat ook smerig werd.

Is niet handig, er bestaan mooiere oplossingen voor, dat weet ik. Maar waarom zou ik zo'n specifieke bak hiervoor kopen, het lijkt me veel makkelijker met zo'n pompje.

[...]

Ja, voor het vullen van diffs en versnellingsbak.
Voor motorolie vullen is niet echt nodig.

Maar bij een 4x4 heb je wat meer om te verversen, en allemaal onhandig onder de auto.
Dan is dit wel ideaal, ook al kan het ook met een handpompje (is vaak niet heel veel olie)
Met zo'n pompje zou het moeten kunnen, goed idee ;)
En de lekbak was mij zomaar toegegooid.
Helaas heeft het ding een minder prettige dood gehad, dit halve zool heeft er een peugeot 407SW overheen gesleept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik bedenk me ondertussen dat het helemaal niet handig is om de diffs en versnellingsbak leeg te zuigen omdat je hem waarschijnlijk niet tot op het laagste punt krijgt, dus voor het legen toch maar de plug gebruiken denk ik.

Maar voor het vullen onder de auto zou het nog steeds wel mooi zijn.
bluemoon23 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:58:
Het nadeel van de olie afzuigen via de peilstok, is dat je de rotzooi en bezinksel wat onder in het carter ligt er niet mee uitkrijgt.
Vaak wordt dit uit gemakzucht gebruikt bij garagebedrijven omdat ze geen zin/tijd hebben om de bodemplaat te demonteren die onder steeds meer auto`s zit.
Dat zal wel redelijk kloppen maar vind ik niet direct een ramp. Als het daar blijft liggen is het te groot om uberhaupt opgezogen te worden, en anders komt het wel in de oliefilter.
Als het veel kleiner vuil is, dan wordt het wel opgezogen door het pompje.

Ik ben het dus wel met je eens, maar ik vind het risico acceptabel.
En als je gebruik maakt van een magnetische plug onderaan, blijven daar eventuele metaaldetaaltjes opzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:09
!null schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:44:
Stukje afdekzeil of vuilniszak over de tegels en dan zo'n ding gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RtYpdEp.jpg

Die kun je na gebruik ook makkelijk overgieten in een jerrycan omdat je de tuit in de opening kunt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 28-09 17:55

Spotmatic

Ken sent me

Letterlijk een ondersteek voor auto's! :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

!null schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:09:

Maar voor het vullen onder de auto zou het nog steeds wel mooi zijn.
Olie voor diffs en versnellingsbakken zit vaak in van die flessen met een dop met tuit. Dus als je het dopje eraf haalt heb je een lang rietje eraan zitten. De fles knijp je dan makkelijk leeg in het dif.

Ik heb een tijdje terug zon pompje gekocht bij de aldi of lidl. Nog niet gebruikt, leek me handig om ook de laatste restjes olie uit de cilinderkop weg te zuigen. (bij schuingeplaatste volvo blokken staat er vaak een rand vol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Ik heb deze bak besteld onlangs: https://www.conrad.nl/nl/...7055-1-stuks-1169303.html

Al 2x gebruikt, één keer voor olie en één keer voor koelvloeistof. Hij bevalt uitstekend.
Voordeel vind ik dat je het ding na gebruik eerst in de schuur kunt leggen zonder dat je de inhoud gelijk ergens in moet overgieten, dat kun je ook best op een later moment doen, wat met zo'n teiltje als hierboven niet kan. Tevens gooi je hem niet zo snel om en als dat wel gebeurt dan ligt niet in één keer die hele plas op je oprit.

Er zit een gaasje in zodat je carterplug niet in het gat valt. Oja en het ontluchtingsdopje ook niet vergeten los te draaien voor je de auto gaat aftappen, anders loopt de olie niet snel genoeg weg ;)

Maar ik heb sowieso altijd een stuk karton eronder liggen voor de zekerheid. En mocht er wel een drup olie op de tegels komen dan spuit ik dat gelijk weg met remmenreiniger.

Zo'n pomp lijkt mij ook niet heel snel werken, je carterpeilbuis is maar vrij smal, daar moet dan een nog smaller slangetje doorheen. Denk dat je zo een 20 minuten verder bent voor je blok en carter leeg is gezogen.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 31-08-2016 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
DopdeDouwer schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 17:20:
[...]

Olie voor diffs en versnellingsbakken zit vaak in van die flessen met een dop met tuit. Dus als je het dopje eraf haalt heb je een lang rietje eraan zitten. De fles knijp je dan makkelijk leeg in het dif.
Nou ik heb hier een 5 liter fles staan met 75W90, daar zit volgens mij geen tuit op. Maar al zat die erop (kan ik van motorolie fles pakken misschien), het is gewoon rete onhandig.

Heb je wel eens een achterdiff proberen te vullen?
Met literflesjes gaat het misschien maar het is al snel dat de tank in de weg zit bij een 4x4.
Met een 5 liter fles gaat me in ieder geval niet lukken.
Wat ik in het verleden deed is een slang erin hangen, en dan naast de auto een trechter op die slang aansluiten en erin gieten. En dan met twee personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik gebruik al een paar jaar een soort Pela om via de peilstokbuis het cartel leeg te zuigen. Deze werkt niet elektrisch maar op vacuum. Enige nadeel is dat er waarschijnlijk een beetje olie achterblijft. Ik kan namelijk nooit het aantal liters olie er in kwijt wat VW opgeeft.

Dat wachten valt reuze mee. En als hij begint te zuigen kan ik mooi in de tussentijd het oliefilter er af halen.

Als je eerst de auto op de krik moet, onder je auto tijgeren om de bodemplaat los te krijgen en de plug verwijderen dan schat ik dat je daarmee minimaal zoveel tijd kwijt bent.

Ander voordeel van een Pela is dat je behoorlijk je best moet doen om te morsen. Dat is namelijk vrijwel onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

!null schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 18:06:
[...]

Nou ik heb hier een 5 liter fles staan met 75W90, daar zit volgens mij geen tuit op. Maar al zat die erop (kan ik van motorolie fles pakken misschien), het is gewoon rete onhandig.

Heb je wel eens een achterdiff proberen te vullen?
Met literflesjes gaat het misschien maar het is al snel dat de tank in de weg zit bij een 4x4.
Met een 5 liter fles gaat me in ieder geval niet lukken.
Wat ik in het verleden deed is een slang erin hangen, en dan naast de auto een trechter op die slang aansluiten en erin gieten. En dan met twee personen.
Ik had van die literflessen bij mn achteras gebruikt, en inderdaad zat de tank in de weg om te schenken, maar je kan de fles er gewoon onderhouden en dan knijpen.
Nee met zon jerrycan wordt het lastig :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Leuk topic dit :)

Het onderwerp momentsleutel t.b.v. een wielenwissel (en de noodzaak hiervan) is al vaker behandeld in dit topic. Toch kom ik er na heel wat zoekwerk nog niet helemaal uit en zou ik jullie advies op prijs stellen.

Situatieschets: ik wil zelf 2x per jaar mijn banden wisselen i.p.v. elke keer weer naar de bandencentrale te gaan. Het gaat hierbij om aluminium velgen die ik in goede staat wil houden. Verder ben ik echt niet te krenterig om te investeren in (goed) gereedschap, maar zou ik het ook zonde vinden om geld te geven aan iets wat 'overkill' is voor (zeer) sporadisch gebruik.

Zelf zie ik 3 opties, elk met pro's en contra's.

1) Geen momentsleutel kopen en de bouten handvast aandraaien met een ratel.

Voordelen: goedkoopste oplossing (ik heb al een ratel, en veel mensen in mijn kenniskring doen dit al jaren zonder problemen)
Nadelen: in theorie bestaat het risico op wielbouten die los komen doordat je te weinig koppel zet, of je kan ze net overspannen en daardoor schade aanrichten of zelf de bouten overbreken

2) Een goedkope momentsleutel kopen, een Lidl momentsleutel van 2-3 tientjes lees ik wel vaker als tip. Helaas is deze al weken niet beschikbaar en wil ik een eventuele aankoop ook geen maanden meer uitstellen

Voordelen: je hebt (binnen de tolerantiemarge) de zekerheid dat de bouten met het juiste aanhaalmoment zijn aangedraaid
Nadelen: het is weer een extra investering, twijfel om niet meteen wat meer geld uit te geven voor meer kwaliteit (zie 3)

Deze Mannesmann 183A 1/2" 10-210 Nm incl. 2 jaar garantie lijkt me binnen dit budget wel een mooie keuze. Ik las ook dat iemand hier goede ervaring met deze sleutel had.

3) een duurdere nieuwe 'middenklasser' in het bereik van 80 EUR of een tweedehands A-merk binnen dit budget aanschaffen

Voordelen: alles van 2) maar dan met meer gemoedsrust wat betreft de duurzaamheid en mogelijk kleinere tolerantiemarges
Nadelen: het is meteen een flinke extra kost en gezien de situatieschets lijkt me dit mogelijk wat 'overkill'

Voorbeeld Proxxon MC200 1/2" 40-400 Nm incl 2jaar garantie en ijkingsrapport

Zelf neig ik naar optie 2 als gulden middenweg maar ik hoor graag hoe de mensen met meer ervaring en kennis van zaken hier over denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

sloth schreef op maandag 05 september 2016 @ 00:25:
Leuk topic dit :)

Het onderwerp momentsleutel t.b.v. een wielenwissel (en de noodzaak hiervan) is al vaker behandeld in dit topic. Toch kom ik er na heel wat zoekwerk nog niet helemaal uit en zou ik jullie advies op prijs stellen.

Situatieschets: ik wil zelf 2x per jaar mijn banden wisselen i.p.v. elke keer weer naar de bandencentrale te gaan. Het gaat hierbij om aluminium velgen die ik in goede staat wil houden. Verder ben ik echt niet te krenterig om te investeren in (goed) gereedschap, maar zou ik het ook zonde vinden om geld te geven aan iets wat 'overkill' is voor (zeer) sporadisch gebruik.

Zelf zie ik 3 opties, elk met pro's en contra's.

1) Geen momentsleutel kopen en de bouten handvast aandraaien met een ratel.

Voordelen: goedkoopste oplossing (ik heb al een ratel, en veel mensen in mijn kenniskring doen dit al jaren zonder problemen)
Nadelen: in theorie bestaat het risico op wielbouten die los komen doordat je te weinig koppel zet, of je kan ze net overspannen en daardoor schade aanrichten of zelf de bouten overbreken

2) Een goedkope momentsleutel kopen, een Lidl momentsleutel van 2-3 tientjes lees ik wel vaker als tip. Helaas is deze al weken niet beschikbaar en wil ik een eventuele aankoop ook geen maanden meer uitstellen

Voordelen: je hebt (binnen de tolerantiemarge) de zekerheid dat de bouten met het juiste aanhaalmoment zijn aangedraaid
Nadelen: het is weer een extra investering, twijfel om niet meteen wat meer geld uit te geven voor meer kwaliteit (zie 3)

Deze Mannesmann 183A 1/2" 10-210 Nm incl. 2 jaar garantie lijkt me binnen dit budget wel een mooie keuze. Ik las ook dat iemand hier goede ervaring met deze sleutel had.

3) een duurdere nieuwe 'middenklasser' in het bereik van 80 EUR of een tweedehands A-merk binnen dit budget aanschaffen

Voordelen: alles van 2) maar dan met meer gemoedsrust wat betreft de duurzaamheid en mogelijk kleinere tolerantiemarges
Nadelen: het is meteen een flinke extra kost en gezien de situatieschets lijkt me dit mogelijk wat 'overkill'

Voorbeeld Proxxon MC200 1/2" 40-400 Nm incl 2jaar garantie en ijkingsrapport

Zelf neig ik naar optie 2 als gulden middenweg maar ik hoor graag hoe de mensen met meer ervaring en kennis van zaken hier over denken :)
1) Zonder problemen met handvaste wielbouten rondrijden? Een wielbout hoort op +/- 100Nm. Dat is ongeveer een factor 10 groter dan handvast. Levensgevaarlijk.
2) Over dat ding van de Lidl hoor ik al 6 jaar geroezemoes. In al die tijd nog nooit ergens gezien. Mannesmann is prima.
3) Ja, Proxxon ook prima. Iets prettiger maar verder niet boeiend zolang je er niet mee gaat slapen en opstaat.

Het is geen rocketscience. Van mij part hang je 10 kilo bananen aan een meter stalen rondstaf die je over je ratel schuift. Dat overleeft die ratel ook nog wel. Dus hoe vaak verwacht je hem te gebruiken en wat wil je daaraan besteden? Het gaat om 2 tientjes of 10 kilo bananen ...

Duurzaamheid en tolerantie is met dergelijke bedragen en producten echt geneuzel in de marge. En >200Nm heb je waarschijnlijk niet nodig. Als dat ding teveel verloopt of vastrot merk je het vanzelf wel. Naja dat hoop ik dan maar, want tegenwoordig weet je het nooit. Zet in ieder geval je bouten fatsoenlijk vast voordat je gaat rijden.

[ Voor 55% gewijzigd door Oyster op 05-09-2016 05:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Vriend me had een goeie dure momentsleutel (weet merk niet meer, sorry) en een goedkope, weet niet of die van Lidl kwam of internet, het is allemaal een tijdje terug.

Maar hij werkte aan de kop van de motor. En hij zei, als hij eerst de goedkope momentsleutel gebruikte, kon hij daarna (op hetzelfde aantal ingestelde Nm) met de dure sleutel nog wel even wat verder draaien.
Daarna durfde hij die goedkope niet meer te gebruiken en raadde mij het ook af. Omdat je dan net zo goed zonder momentsleutel zou kunnen werken.

Ik heb er ook geen een moet ik zeggen. Wat wiel wissels betreft draai het altijd stevig vast (maar niet met maximale kracht), en na de eerstvolgende rit trek ik alles nog een keer na. Alles zit dan meestal nog wel goed, maar je kunt eventuele fouten meteen corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik draaide ze altijd 'handvast' met wringijzer, nooit problemen mee gehad. Eerst aandraaien met de ratel, dan, om de bout, wat veder met het wringijzer, dan nog een keer rond. Licht aantrekken (maar met 0.5m).

Als ik ze terugkreeg van de bandenwissel (na nieuwe banden erop gezet) zaten ze wel altijd een stuk vaster bij het losdraaien, maar ik denk dat die jongens de velg gewoon met een luchtsleutel vast rammen.

Heb nu zelf wel een momentsleutel, moet nog zien of ik deze straks wat makkelijker of moeilijker losdraai dan vroeger zonder.

Een momentsleutel alleen voor de wielen is wellicht wat overkill, maar als je er één haalt, zou ik wel een beetje een fatsoenlijke halen zoals bv. die Proxxon, weet niet of het anders veel voordeel heeft boven met de hand aandraaien. Kijk ook eens op amazon.de, daar is dat vaak een stuk goedkoper dan in een NL winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

!null schreef op maandag 05 september 2016 @ 08:21:
Vriend me had een goeie dure momentsleutel (weet merk niet meer, sorry) en een goedkope, weet niet of die van Lidl kwam of internet, het is allemaal een tijdje terug.

Maar hij werkte aan de kop van de motor. En hij zei, als hij eerst de goedkope momentsleutel gebruikte, kon hij daarna (op hetzelfde aantal ingestelde Nm) met de dure sleutel nog wel even wat verder draaien.
Daarna durfde hij die goedkope niet meer te gebruiken en raadde mij het ook af. Omdat je dan net zo goed zonder momentsleutel zou kunnen werken.
Hebben die sleutels wel hetzelfde bereik? want een momentsleutel werkt altijd het best midden in de range, aan de bovenkant en onderkant zit er wat speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Bierkameel schreef op maandag 05 september 2016 @ 08:43:
Hebben die sleutels wel hetzelfde bereik? want een momentsleutel werkt altijd het best midden in de range, aan de bovenkant en onderkant zit er wat speling.
Volgens het ijkrapport bij m'n 40-200 momentsleutel, is dat niet waar. De grootste afwijking zit daarbij juist in het midden. Het is ook net hoe ze zoiets calibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik heb een lidl sleutel (overal voor rond 20 euro te koop) en die wijkt over het hele bereik minder dan 2 -5 % af. De toleranties die een fabrikant aanhoudt voor aanhaal momenten is veel groter.... wielbouten zijn 90 - 110 n/m bij bijvoorbeeld een nissan primera. Dit geldt voor bijna alles wat je op moment moet zetten aan een auto. Dus een sleutel is al snel goed.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Voor m'n Skoda wordt gewoon strak 120 Nm opgegeven, dat soort ranges klinkt alsof je een handleiding hebt voor meerdere modellen of verschillende uitvoeringen met verschillende aanhaalmomenten voor de wielbouten. Als het werkelijk zo ruim is, waarom zou je dan überhaupt een momentsleutel gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-09 23:02

meddle

:o

In het officieele werkplaatshandboek voor mijn 626 staan momenten meestal ook gespecificeerd met een tolerantie van zo'n 10% van de waarde, dus heel gek vind ik dat niet. Met een gewone ratel vind ik het soms toch lastig om bijv. het verschil tussen 50Nm en 80Nm te voelen bij het aandraaien.

Zelf ben ik opzoek naar een leuk setje steekringsleutels. Nu heb ik zo'n goedkoop setje steeksleutels van de gamma ofzo, maar dat is best waardeloos: Dit weekend moest ik de stuurbekrachtigings pomp loshalen van mijn auto en een van de bouten kon ik alleen bereiken met een steeksleutel, toen ik echter goed kracht zette brak een van de tanden van de sleutel af. Gelukkig miste mijn hand net het stalen bracket waar de pomp mee vast zat.. Met de grotere sleutels in het setje heb ik ook vaak het probleem dat de tanden spreiden als je wat meer kracht zet waardoor de sleutel ineens doorschiet.

Nu heb ik een tijdens mijn afstuderen in een lab gewerkt waar we ringsteeksleutels van gedore hadden en die waren in die omstandigheden in ieder geval niet kapot te krijgen (had alleen geen idee dat ze zo duur waren :D). Dus ik denk er over om gewoon maar een setje van gedore te kopen waar alles in zit van 6-22mm voor ~140e, hopelijk kan ik daar dan de rest van mijn leven mee doen zonder letsel op te lopen :P. Ik zie echter ook vergelijkbare setjes van bijv. stahlwille en facom die er ook mooi uit zien en ik vroeg me af hoe dat zich verhoudt tov. gedore? Ik ben ook best benieuwd naar hoe ze met garantie omgaan, want hoewel ze alle 3 levenslange garantie bieden, vraag ik me af hoe dit in de praktijk uitpakt. Heeft iemand in deze thread daar ervaring mee?

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
meddle schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:07:
In het officieele werkplaatshandboek voor mijn 626 staan momenten meestal ook gespecificeerd met een tolerantie van zo'n 10% van de waarde, dus heel gek vind ik dat niet. Met een gewone ratel vind ik het soms toch lastig om bijv. het verschil tussen 50Nm en 80Nm te voelen bij het aandraaien.
Met de hand aandraaien is dat moeilijk, ja, maar waarom een moment specificeren als je er van uit gaat dat mensen het met de hand aandraaien? Of waarom een moment specificeren en er zoveel ruimte omheen laten? Misschien iets voor Japanse auto's, ik weet het niet.
Nu heb ik een tijdens mijn afstuderen in een lab gewerkt waar we ringsteeksleutels van gedore hadden en die waren in die omstandigheden in ieder geval niet kapot te krijgen (had alleen geen idee dat ze zo duur waren :D). Dus ik denk er over om gewoon maar een setje van gedore te kopen waar alles in zit van 6-22mm voor ~140e, hopelijk kan ik daar dan de rest van mijn leven mee doen zonder letsel op te lopen :P. Ik zie echter ook vergelijkbare setjes van bijv. stahlwille en facom die er ook mooi uit zien en ik vroeg me af hoe dat zich verhoudt tov. gedore? Ik ben ook best benieuwd naar hoe ze met garantie omgaan, want hoewel ze alle 3 levenslange garantie bieden, vraag ik me af hoe dit in de praktijk uitpakt. Heeft iemand in deze thread daar ervaring mee?
Geen ervaring met Gedore of Stahlwille service, alleen met Hazet. Daar werd het zonder morren vervangen, maar weinig communicatie (onderdeel was niet op voorraad, hadden ze ook gewoon kunnen melden na een maand of twee). Was ook een produktiefout, dus vervangen had ook wel gemogen.

Ik heb die 6-22mm ringsteeksleutel set van Gedore, geen problemen mee tot dusverre (had ik ook niet verwacht). Ik denk niet dat er echt (merkbaar) verschil is met Stahlwille kwaliteit, alhoewel ik nu eerder Stahlwille dan Gedore zou kopen, maar dat is meer op basis van gevoel (ik vind andere produkten van Stahlwille wel wat mooier, maar heb niet echt verschil kunnen bemerken in de ringsteeksleutels).

Ik denk dat het grootste verschil wel zal zitten in de precieze afmetingen. De Stahlwille sleutel is wat langer dan de Gedore, de bek van de steeksleutel kant is ook wat smaller (aan de buitenkant, uiteraard) bij Stahlwille, maar die is wel wat dikker dan de Gedore.

/edit
Correctie, de ringratel-steeksleutel van Stahlwille is langer dan de gewone ringsteeksleutel van Gedore, maar de gewone ringsteeksleutel van Stahlwille is juist weer wat korter. Eigenlijk is het eerdere verhaal juist andersom voor de gewone ringsteeksleutel van Stahlwille (dat krijg ik als ik een ringratel-steek met de ringsteeksleutel vergelijk). dus nog wat breder, maar juist wat dunner dan de Gedore.

/edit2
Hier is de 6-22mm set van Stahlwille ook ietsjes goedkoper dan dezelfde set van Gedore.

[ Voor 9% gewijzigd door henkie196 op 05-09-2016 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
henkie196 schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:31:
[...]

Met de hand aandraaien is dat moeilijk, ja, maar waarom een moment specificeren als je er van uit gaat dat mensen het met de hand aandraaien? Of waarom een moment specificeren en er zoveel ruimte omheen laten? Misschien iets voor Japanse auto's, ik weet het niet.

[...]

Geen ervaring met Gedore of Stahlwille service, alleen met Hazet. Daar werd het zonder morren vervangen, maar weinig communicatie (onderdeel was niet op voorraad, hadden ze ook gewoon kunnen melden na een maand of twee). Was ook een produktiefout, dus vervangen had ook wel gemogen.

Ik heb die 6-22mm ringsteeksleutel set van Gedore, geen problemen mee tot dusverre (had ik ook niet verwacht). Ik denk niet dat er echt (merkbaar) verschil is met Stahlwille kwaliteit, alhoewel ik nu eerder Stahlwille dan Gedore zou kopen, maar dat is meer op basis van gevoel (ik vind andere produkten van Stahlwille wel wat mooier, maar heb niet echt verschil kunnen bemerken in de ringsteeksleutels).

Ik denk dat het grootste verschil wel zal zitten in de precieze afmetingen. De Stahlwille sleutel is wat langer dan de Gedore, de bek van de steeksleutel kant is ook wat smaller (aan de buitenkant, uiteraard) bij Stahlwille, maar die is wel wat dikker dan de Gedore.

/edit
Correctie, de ringratel-steeksleutel van Stahlwille is langer dan de gewone ringsteeksleutel van Gedore, maar de gewone ringsteeksleutel van Stahlwille is juist weer wat korter. Eigenlijk is het eerdere verhaal juist andersom voor de gewone ringsteeksleutel van Stahlwille (dat krijg ik als ik een ringratel-steek met de ringsteeksleutel vergelijk). dus nog wat breder, maar juist wat dunner dan de Gedore.

/edit2
Hier is de 6-22mm set van Stahlwille ook ietsjes goedkoper dan dezelfde set van Gedore.
Zo gek is een beetje tolerantie toch niet? Toevallig gisteren de dempers van mijn Mazda RX-8 vervangen, range was ook 88-98Nm bij deze bouten. Met de hand ga je dat nooit precies goed zetten. Met een momentsleutel op 93Nm weet je dat je sowieso goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Tolerantie vind ik niet zo gek, een bout met 80 of 90 Nm vast zetten zal in de praktijk niet zoveel uitmaken, vast is vast, en om de schroefdraad vlak te draaien of de bout te rekken zul je waarschijnlijk nog wel aanzienlijk meer je best moeten doen.

Ik vind het alleen gek dat ze het zo specificeren. Zeg dan gewoon 93 Nm, eventueel met een voetnoot dat afwijking tot +/- 5.5% nog acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

Zo bedoelde ik het niet, sorry als ik onduidelijk was. Wat ik probeerde te zeggen is dat een moment specificatie nog steeds zinvol kan zijn, ook al is is deze vrij ruim. Omdat je er als nog ruim buiten kan zitten als je het gewoon op gevoel aandraait. Het idee is volgensmij gewoon dat je de momentsleutel op het midden van de gegeven uiterste zet en hem daarop aandraait.

/edit

/edit2
Bedankt voor je input. Ik had ook even gechecked in de catalogus van gedore en stahlwille en van de laatste zijn de ringsteeksleutels idd een stukje korter. Ik ga morgen wel even een paar gereedschapswinkels om te kijken. Helaas kan ik er geen vinden in de regio Rotterdam die facom, stahlwille en gedore heeft, maar goed misschien koop ik wel een sleuteltje van ieder merk en test ik ze gewoon thuis.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Een momentsleutel meet het moment veroorzaakt door frictie van een draaiende bout. Maar eigenlijk is dat niet de eenheid die je in wilt stellen. Wat je wel in wilt stellen is de kracht die de bout evenwijdig aan dit draaimoment veroorzaakt, oftewel de load van inklemming. Deze load zorgt voor mechanische vervorming in klemmer en ingeklemde. Afhankelijk van de omgevingsvariabelen kan de werkelijke load van een op moment identiek aangetrokken bout dus wat variëren. Dat is een reden waarom er een afwijking wordt gespecificeerd, deze is namelijk inherent aan de grootheid (en werkstuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Oyster schreef op maandag 05 september 2016 @ 17:50:
Een momentsleutel meet het moment veroorzaakt door frictie van een draaiende bout. Maar eigenlijk is dat niet de eenheid die je in wilt stellen. Wat je wel in wilt stellen is de kracht die de bout evenwijdig aan dit draaimoment veroorzaakt, oftewel de load van inklemming. Deze load zorgt voor mechanische vervorming in klemmer en ingeklemde. Afhankelijk van de omgevingsvariabelen kan de werkelijke load van een op moment identiek aangetrokken bout dus wat variëren. Dat is een reden waarom er een afwijking wordt gespecificeerd, deze is namelijk inherent aan de grootheid (en werkstuk).
Mechanische vervorming ken ik niet, ik vermoed dat je elastische vervorming bedoeld (onder mechanische belasting). Maar dit soort spreiding kan je overal op hebben, er zitten altijd wat toleranties op de draad, de spoed van de draad, de dikte van de bout, de dikte van het gat. Daarnaast kun je de klemkracht volgens mij niet direct meten, volgens mij wordt dit altijd gemeten aan de hand van het aandraaimoment.

Je kan daarom zeggen dat het logisch is om een bereik te specificeren, maar aan de andere kant heeft degene die het aan moet draaien hier niks aan, want hij/zij weet niet, en kan niet weten, welk aandraaimoment nu precies een welke klemkracht tot gevolg heeft. Daarom is het specificeren van een bereik ook niet bijzonder nuttig, naar mijn mening, en lijkt het logischer om een vaste waarde op te geven, die al midden in dat bereik zit of daar waar je geschatte gemiddelde zit. Als je dan dit soort extra informatie wilt aangeven aan degene die aan het sleutel is aan het produkt, geef je eventueel een tolerantieband op.

Maar goed, dat is aan de fabrikant, en daar hebben wij geen directe invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bluemoon23 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:58:
Die zaten er 40 jaar geleden ook al onder, maar na paar jaar rijd men die eronderuit en dan zijn ze weg en niemand die zulke dingen er weer onder zet.

Alleen vroeger lag de motor in de lengte en viel de carterpan net buiten de bodemplaat, nu niet meer, dus ff wat meer moeite ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Bij mijn BMW zit er ook zo`n enorme bodemplaat onder, maar bij de carterstop zit een kleiner plaatje van 20x20cm in die bodemplaat, die demonteer je in 30 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

henkie196 schreef op maandag 05 september 2016 @ 19:19:
[...]

Mechanische vervorming ken ik niet, ik vermoed dat je elastische vervorming bedoeld (onder mechanische belasting). Maar dit soort spreiding kan je overal op hebben, er zitten altijd wat toleranties op de draad, de spoed van de draad, de dikte van de bout, de dikte van het gat. Daarnaast kun je de klemkracht volgens mij niet direct meten, volgens mij wordt dit altijd gemeten aan de hand van het aandraaimoment.
Klopt, maar het gaat niet enkel om statische toleranties van het werkstuk. Maar ook om bijvoorbeeld dynamische variaties die op kunnen treden en mogelijk een niet lineaire conversie naar klemkracht tot gevolg hebben. Het is ook gebruikelijk om oudere bouten te vervangen door nieuwe als een nauwkeurige klemkracht gegarandeerd moet worden.

Geen idee of je het direct kan meten, vast wel. Er is immers tegenwoordig ook voor alles een app. :P Maar het aandraaimoment is waarschijnlijk de makkelijkste en goedkoopste methode voor een vrij nauwkeurige indicatie van de klemkracht. Helemaal zodra andere onderdelen van het werkstuk nauwkeurig gekarakteriseerd zijn.
Je kan daarom zeggen dat het logisch is om een bereik te specificeren, maar aan de andere kant heeft degene die het aan moet draaien hier niks aan, want hij/zij weet niet, en kan niet weten, welk aandraaimoment nu precies een welke klemkracht tot gevolg heeft.
Dat is nu precies de clue. De klemkracht wordt door middel van het aandraaimoment gespecificeerd met een nieuwe bout op een gekarakteriseerd werkstuk. Er is niet alleen een eenheidsconversie, maar ook toleranties in meetapparatuur, elastische vervorming, omgevingsvariabelen, etc.
Daarom is het specificeren van een bereik ook niet bijzonder nuttig, naar mijn mening, en lijkt het logischer om een vaste waarde op te geven, die al midden in dat bereik zit of daar waar je geschatte gemiddelde zit. Als je dan dit soort extra informatie wilt aangeven aan degene die aan het sleutel is aan het produkt, geef je eventueel een tolerantieband op.

Maar goed, dat is aan de fabrikant, en daar hebben wij geen directe invloed op.
Dat is wel degelijk nuttig. Een specificatie van 100Nm +/- 5Nm kan je met een momentsleutel van 35Nm - 400Nm +/- 10Nm niet behalen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://oi63.tinypic.com/120i1za.jpg

Heeft iemand enig idee of ik dit ding ook van een goed merk kan krijgen? Deze Chinees kon het werk niet aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Het is een priem om een prop in een band te trekken en zo een lek te dichten. Dat bruine staafje is als het goed is rubber dat na aanbrengen een binding aangaat met het rubber van de band.

@Verstekbakker
Maar dit je het verbeterde model waarmee je onder lastige hoeken kan werken...

Sommige mensen gaan die Chinese innovativiteit ook nooit snappen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 16:45:
Het is een priem om een prop in een band te trekken en zo een lek te dichten. Dat bruine staafje is als het goed is rubber dat na aanbrengen een binding aangaat met het rubber van de band.

@Verstekbakker
Maar dit je het verbeterde model waarmee je onder lastige hoeken kan werken...

Sommige mensen gaan die Chinese innovativiteit ook nooit snappen :+
Dit leek meer een flexibele variant, want het boog zonder protest... Scheelde niet veel of mijn gezicht had de grond geraakt.

Gedore maakt zoiets vast niet he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Oyster schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 15:31:
[...]

Klopt, maar het gaat niet enkel om statische toleranties van het werkstuk. Maar ook om bijvoorbeeld dynamische variaties die op kunnen treden en mogelijk een niet lineaire conversie naar klemkracht tot gevolg hebben. Het is ook gebruikelijk om oudere bouten te vervangen door nieuwe als een nauwkeurige klemkracht gegarandeerd moet worden.

Geen idee of je het direct kan meten, vast wel. Er is immers tegenwoordig ook voor alles een app. :P Maar het aandraaimoment is waarschijnlijk de makkelijkste en goedkoopste methode voor een vrij nauwkeurige indicatie van de klemkracht. Helemaal zodra andere onderdelen van het werkstuk nauwkeurig gekarakteriseerd zijn.

[...]

Dat is nu precies de clue. De klemkracht wordt door middel van het aandraaimoment gespecificeerd met een nieuwe bout op een gekarakteriseerd werkstuk. Er is niet alleen een eenheidsconversie, maar ook toleranties in meetapparatuur, elastische vervorming, omgevingsvariabelen, etc.

[...]

Dat is wel degelijk nuttig. Een specificatie van 100Nm +/- 5Nm kan je met een momentsleutel van 35Nm - 400Nm +/- 10Nm niet behalen. ;)
Hoewel heel interessant in bij de bouw van een motor zeker van belang, gaat dit ver buiten de scope van het kluswerk dat de meesten hier doen.

Voor wielbouten en bouten in de ophanging is het opgegeven aanhaalmoment in de regel de kracht waarbij een fabrikant zeker weet dat een bout onder normale omstandigheden niet los zal komen, geen beschadigingen veroorzaakt aan bijv. een naaf of velg en hij nog wel los te halen is. Of dat nou +/- 10% van de opgegeven waarde is, boeit vrij weinig, zolang je maar in de buurt zit van wat opgegeven wordt. In die situaties volstaat een goedkope Lidl/Aldi sleutel prima en is er echt geen reden om meer geld uit te geven.

Ga je meer sleutelen en sleutel je bijvoorbeeld aan een aluminium motorblok, dan is een betere sleutel wel aan te raden. Bij aluminium loop je een hoog risico op beschadiging van de onderdelen als je het te strak trekt. Maar je wilt wel zeker weten dat het vast zit.

Ik heb daarom twee Hazet-sleutels liggen (een 3/8", bereik 10 - 60 Nm +/- 4% en een 1/2", bereik 20 - 200 Nm +/- 4%). Die hebben in de praktijk overigens maar ongeveer 1% afwijking. Als je die wilt kopen, is ebay of amazon aan te raden, vanuit Duitsland scheelt het serieus een slok op de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

deepbass909 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 17:42:
[...]

Hoewel heel interessant in bij de bouw van een motor zeker van belang, gaat dit ver buiten de scope van het kluswerk dat de meesten hier doen.

Voor wielbouten en bouten in de ophanging is het opgegeven aanhaalmoment in de regel de kracht waarbij een fabrikant zeker weet dat een bout onder normale omstandigheden niet los zal komen, geen beschadigingen veroorzaakt aan bijv. een naaf of velg en hij nog wel los te halen is. Of dat nou +/- 10% van de opgegeven waarde is, boeit vrij weinig, zolang je maar in de buurt zit van wat opgegeven wordt. In die situaties volstaat een goedkope Lidl/Aldi sleutel prima en is er echt geen reden om meer geld uit te geven.

Ga je meer sleutelen en sleutel je bijvoorbeeld aan een aluminium motorblok, dan is een betere sleutel wel aan te raden. Bij aluminium loop je een hoog risico op beschadiging van de onderdelen als je het te strak trekt. Maar je wilt wel zeker weten dat het vast zit.

Ik heb daarom twee Hazet-sleutels liggen (een 3/8", bereik 10 - 60 Nm +/- 4% en een 1/2", bereik 20 - 200 Nm +/- 4%). Die hebben in de praktijk overigens maar ongeveer 1% afwijking. Als je die wilt kopen, is ebay of amazon aan te raden, vanuit Duitsland scheelt het serieus een slok op de prijs.
Nee, de discussie ging om gespecificeerd aanhaalmoment en de noodzaak van de daarbij aangegeven toleranties. Niets meer, niets minder en mijn post geeft nauwkeurig antwoord op deze vraag. De discussie ging niet over welke invloed een aanhaalmoment heeft op het werk, het werkstuk en de resulterende gereedschapskeuze.

Je post geeft vooral de indruk dat je graag inhaakt op een irrelevant gaatje zodat je aan kan geven dat je met een 1% Hazet sleutelt. (8> Dat is prima, maar probeer dan niet tegelijkertijd de relevantie van mijn post onderuit te schoffelen. Die blijft namelijk relevant.

Heel toevallig begeef je jezelf voor de montageprocedure van bouten in de ophanging trouwens op erg glad ijs. Maar aangezien dit het gereedschapstopic is en niet het autotopic zal ik dat maar even achterwege laten. Dat jij even in je eentje de scope van dit topic bepaalt mag je trouwens ook achterwege laten. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
meddle schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:07:
Let op dat sommige sets van Gedore slecht zijn.
Deze zijn slecht:
Afbeeldingslocatie: http://www.toolware-gereedschap.nl/images/gedore/6092850.jpg
Stom dat ik ze blind op het merk gekocht heb.
Ik heb nu gelukkig op marktplaats een mooie Stahlwille set gevonden. Gedore gebruik ik alleen nog in noodgevallen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verstekbakker schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 17:01:
[...]

Dit leek meer een flexibele variant, want het boog zonder protest... Scheelde niet veel of mijn gezicht had de grond geraakt.

Gedore maakt zoiets vast niet he?
Voor dat soort spullen: http://www.rema-tiptop.com En dan in jouw geval: deze set.

Ik heb een jaartje of 25 geleden bij een particuliere bandencentrale gewerkt, nog voordat Kwik-Fit/Euromaster de leasemarkt gingen bestieren, en daar deden we ook, onder andere, aan loopvlakvernieuwing op vrachtwagenbanden en dat soort grappen (oftewel: we hadden iets óf wat aan serieuze apparatuur staan voor bandenreparaties).

Een simpel luxe auto bandje repareren deden we destijds ook al 't liefst gewoon middels een patch aan de binnenkant met het her-vulkaniseren van een stukje nieuw rubber ín 't loopvlak óf wang, maar als de klant geen tijd had en de lekkage zat 100% in 't loopvlak dan werd er voor 't zelfde geld (FL15,- destijds) gewoon een "veter" in getrokken zónder garantie.....

Bij Brezan zullen ze dat spul waarschijnlijk ook wel verkopen?

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 06-09-2016 21:30 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Oyster schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 15:31:

Krachten meten is nog steeds vrij specialistisch. Meestal gebruikt men rekstrookjes, maar ik zie even niet hoe je rekstrookjes kunt gebruiken in de schroefdraad.

Ik gok dat een beste benadering zou komen uit een finite element analyse, maar ik ben geen mechanische ingenieur, dus kan daar verder weinig over zeggen.
Mee eens. Alhoewel ik het altijd wat teleurstellend heb gevonden, is het echte leven niet mooi exact. Alles is met toleranties, inclusief de metingen.
Klopt, en daar ben ik het wel mee eens. Ik vraag me overigens af of de ingenieurs op een ontwikkelingsafdeling zelf wel precies weten wat voor toleranties toelaatbaar zijn op zo'n aanhaalmoment (en of ze het wel relevant vinden).

Alleen is een bereik als 95-105 Nm niet per sé hetzelfde als een specifcatie van 100 +/- 5 Nm. Het leest in ieder geval wat anders voor mij. Het ene zegt dat je een nauwkeurigheid van 5% nodig hebt, het andere lijkt te zeggen dat wat losser of vaster niet zoveel uit maakt.
Juup schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 20:09:
Deze zijn slecht:
[afbeelding]
Ik heb nu gelukkig op marktplaats een mooie Stahlwille set gevonden. Gedore gebruik ik alleen nog in noodgevallen.
Welke set is dat precies? Dat kan ik namelijk niet uit je plaatje afleiden. En wat was er slecht aan jouw set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
wimmel_1 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 20:54:
[...]

Voor dat soort spullen: http://www.rema-tiptop.com En dan in jouw geval: deze set.

Ik heb een jaartje of 25 geleden bij een particuliere bandencentrale gewerkt, nog voordat Kwik-Fit/Euromaster de leasemarkt gingen bestieren, en daar deden we ook, onder andere, aan loopvlakvernieuwing op vrachtwagenbanden en dat soort grappen (oftewel: we hadden iets óf wat aan serieuze apparatuur staan voor bandenreparaties).

Een simpel luxe auto bandje repareren deden we destijds ook al 't liefst gewoon middels een patch aan de binnenkant met het her-vulkaniseren van een stukje nieuw rubber ín 't loopvlak óf wang, maar als de klant geen tijd had en de lekkage zat 100% in 't loopvlak dan werd er voor 't zelfde geld (FL15,- destijds) gewoon een "veter" in getrokken zónder garantie.....

Bij Brezan zullen ze dat spul waarschijnlijk ook wel verkopen?
Ja bij Heuts hier om de hoek hebben ze ook die sets, maar dat zijn ook van die Chinese dingen. Eigenlijk wil ik geen Chinees, maar iets van een levenslang merk. Dat Rema is een setje dat niet ombuigt als een Chinees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verstekbakker schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 22:25:
[...]

Ja bij Heuts hier om de hoek hebben ze ook die sets, maar dat zijn ook van die Chinese dingen. Eigenlijk wil ik geen Chinees, maar iets van een levenslang merk. Dat Rema is een setje dat niet ombuigt als een Chinees?
Hmmm.... Als je even gekeken had dan had je waarschijnlijk al wel gezien dat "Rema TIP-TOP" alléén maar in die branche opereert en ook alleen maar levert aan groothandel/importeurs. (in 's-Hertogenbosch zit de importeur voor NL).

"Deutsche Gründlichkeit" .... Maar 't kan best dat ze d'r spullen tegenwoordig ook in China laten maken tegen d'r eigen (hoge) eisen en standaarden.

Made in China staat er dan op, maar ze liegen dan sowieso. Made ligt hier gewoon in Brabant aan de Maas 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 06-09-2016 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
wimmel_1 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 22:31:
[...]

Hmmm.... Als je even gekeken had dan had je waarschijnlijk al wel gezien dat "Rema TIP-TOP" alléén maar in die branche opereert en ook alleen maar levert aan groothandel/importeurs. (in 's-Hertogenbosch zit de importeur voor NL).

"Deutsche Gründlichkeit" .... Maar 't kan best dat ze d'r spullen tegenwoordig ook in China laten maken tegen d'r eigen (hoge) eisen en standaarden.
Ik ben aan het kijken ja. Hoe krijg ik zo'n setje te pakken als particulier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verstekbakker schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 22:32:
[...]

Ik ben aan het kijken ja. Hoe krijg ik zo'n setje te pakken als particulier?
Zoals ik al zei: Misschien dar "Brezan" je zo'n setje kan leveren. Vanuit 't verleden weet ik dat die nogal veel doen met leveranciers/fabrikanten uit Duitsland. En anders even contact opnemen met één van de dealers in NL, die kunnen dat spul sowieso bestellen en, als je het netjes vraagt, zullen ze je ook wel willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

[...]

Deze zijn slecht:
[afbeelding]
Heh dat was natuurlijk net het soort sleutels van Gedore waar ik naar aan het kijken was :+, maar wat vind je er precies mis mee als ik vragen mag? Morgen als ik in Delft ben ga ik iig wel even kijken bij een gereedschapswinkel waar ze Stahlwille sleuteltjes hebben, ben benieuwd.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Deze zijn slecht:
Laat ik ook nog maar even reageren ;)
Wat mankeert daaraan ?
Die steekringsleutels van Gedore worden overal gebruikt in de industrie ?
Ik kom ze overal tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:14
Verstekbakker schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 15:53:
[afbeelding]

Heeft iemand enig idee of ik dit ding ook van een goed merk kan krijgen? Deze Chinees kon het werk niet aan...
Je kan hier even kijken, of er wat voor je bij zit. Als deze zaak zegt dat het behoorlijke kwaliteit is, dan geloof ik dat wel.. http://www.autogereedscha...-reparatie-seals-paraplu/

Niet te lang op die site rondneuzen, kost al gauw bakken met geld...

iRacing Profiel

• Verstekbakker
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op woensdag 07 september 2016 @ 22:49:
[...]

Je kan hier even kijken, of er wat voor je bij zit. Als deze zaak zegt dat het behoorlijke kwaliteit is, dan geloof ik dat wel.. http://www.autogereedscha...-reparatie-seals-paraplu/

Dat pluggenpistool ziet er sexy uit... Wel een beetje duur, weet niet of die terug te verdienen valt met wat beunhazen...

• deepbass909

deepbass909

meddle schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 23:11:
[...]

Heh dat was natuurlijk net het soort sleutels van Gedore waar ik naar aan het kijken was :+, maar wat vind je er precies mis mee als ik vragen mag? Morgen als ik in Delft ben ga ik iig wel even kijken bij een gereedschapswinkel waar ze Stahlwille sleuteltjes hebben, ben benieuwd.
Ik ben ook wel benieuwd...

Gedore staat toch wel bekend als erg goed. Ik heb zelf ook wat setjes van Gedore (diepgebogen ringsleutels, steeksleutels en ringratelsleutels) en die laten na 10 jaar nog steeds amper slijtage zien. De enige reden dat ik niet meer van Gedore heb, is de prijs. Deze setjes kon ik voordelig aan komen.

• henkie196
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op woensdag 07 september 2016 @ 22:49:

Ik zat daar eens te kijken naar krikken, maar heb daarvan verder weinig verstand. Is zo'n Sonic 2 tons krik een beetje een fatsoenlijke krik?

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:14
henkie196 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 20:49:
[...]

Ik zat daar eens te kijken naar krikken, maar heb daarvan verder weinig verstand. Is zo'n Sonic 2 tons krik een beetje een fatsoenlijke krik?
Ik heb er geen, maar zoals ik schreef, ik vertrouw deze zaak redelijk op hun woord. Eigenaar is zeer actief op motor-forum, en geeft daar ook veel uitleg over kwaliteit van gereedschap. Heb er zelf ook het nodige besteld, en ben daar zeker tevreden over.

Daarnaast is Sonic een middenklasse gereedschapsmerk, dus ik denk dat het een prima aankoop zou zijn.

iRacing Profiel

• Verstekbakker
  • Niet online
henkie196 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 20:49:
[...]

Ik heb een carterdoppenset van Sonic. Zijn geen prullen, fijn spul.

Zegt niet veel over die krik, maar Sonic is volgens mij prima.

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Inmiddels heb ik de stap gemaakt naar Gedore steekringsleutels ter vervanging van mijn oude Aldi set dus ik kan er een beetje over meepraten. :)

Slecht zou ik absoluut niet zeggen, maar wat ik gemerkt heb:

De Gedore No. 7 reeks is vrij betaalbaar, de pasvorm een verademing, maar de coating/verchroming en het afwerkingsniveau is niet top. Veel putjes enzo. Het niet gladde uiterlijk is niet mijn smaak, dat lijkt me erg vies worden.

De 1B reeks is duurder, maar dan heb je ook echt iets moois waar je een leven lang plezier van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dank voor de info over de krik, denk dat ik die maar gewoon ga halen. Dat prutsen met dat krikje wat bij het reservewiel er bij ligt is ook maar niks.

Over die Gedore ringsteeksleutels, ik denk dat ik ook de No. 7 serie heb, zou ik nog even moeten controleren. Oneffenheden in de coating zijn me eigenlijk niet opgevallen, maar heb er ook nooit echt naar gezocht. Maar als het goede spul van Gedore nog duurder zou moeten zijn, dan haal ik wel een Stahlwille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
henkie196 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 07:30:
Dank voor de info over de krik, denk dat ik die maar gewoon ga halen. Dat prutsen met dat krikje wat bij het reservewiel er bij ligt is ook maar niks.

Over die Gedore ringsteeksleutels, ik denk dat ik ook de No. 7 serie heb, zou ik nog even moeten controleren. Oneffenheden in de coating zijn me eigenlijk niet opgevallen, maar heb er ook nooit echt naar gezocht. Maar als het goede spul van Gedore nog duurder zou moeten zijn, dan haal ik wel een Stahlwille.
Let bij zo'n krik even op hoe hoog hij maximaal kan. Hoe hoger, hoe prettiger! Je gaat balen als je daar niet op geselecteerd hebt.

Natuurlijk wel met assteunen werken als je de hoogte in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

LaserJet schreef op donderdag 08 september 2016 @ 23:05:
Inmiddels heb ik de stap gemaakt naar Gedore steekringsleutels ter vervanging van mijn oude Aldi set dus ik kan er een beetje over meepraten. :)

Slecht zou ik absoluut niet zeggen, maar wat ik gemerkt heb:

De Gedore No. 7 reeks is vrij betaalbaar, de pasvorm een verademing, maar de coating/verchroming en het afwerkingsniveau is niet top. Veel putjes enzo. Het niet gladde uiterlijk is niet mijn smaak, dat lijkt me erg vies worden.

De 1B reeks is duurder, maar dan heb je ook echt iets moois waar je een leven lang plezier van hebt.
Dat is wel een beetje wat ik ook herken in Gedore, het heeft geen gladde afwerking. Mijn steeksleutels en diepe ringsleutels hebben ook een ruwe afwerking. Met schoonmaken iets lastiger, maar ik vind de grip wel beter dan met een hele gladde. Mijn ringratels (Gedore 7 R-012) zijn wel glad en worden daardoor snel wat glibberig als er olie of vet op komt omdat ze heel glad zijn. De chroom-afwerking is bij beide soorten overigens prima in orde en sterk.

Maar dit is puur persoonlijke voorkeur in veel gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verstekbakker schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 08:50:
Let bij zo'n krik even op hoe hoog hij maximaal kan. Hoe hoger, hoe prettiger! Je gaat balen als je daar niet op geselecteerd hebt.

Natuurlijk wel met assteunen werken als je de hoogte in gaat.
Dat zit met 114mm tot 450mm wel goed, denk ik. Enige probleem met een gewone krik is de ruimte te vinden onder m'n Octavia. De meegeleverde krik heeft een soort van U profiel die om een opstaande rand gaat, maar eigenlijk net daar achter afsteunt (hoogte erachter lijkt zo'n 3-4 cm). Genoeg verhalen van mensen die de opstaande rand gebruikten om af te steunen en daarmee de rand ombogen. Maar te ver achter die rand en je zit weer op een plastic bodemplaat te steunen.

Maar eens met een meetlint onder de auto duiken, kijken hoeveel ruimte ik nu precies heb tussen die rand en de bodemplaat. Of een blokje hout gebruiken ofzo. Volgens mij hebben de meeste VAG auto's eenzelfde soort rand erin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
henkie196 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 09:32:
[...]

Dat zit met 114mm tot 450mm wel goed, denk ik. Enige probleem met een gewone krik is de ruimte te vinden onder m'n Octavia. De meegeleverde krik heeft een soort van U profiel die om een opstaande rand gaat, maar eigenlijk net daar achter afsteunt (hoogte erachter lijkt zo'n 3-4 cm). Genoeg verhalen van mensen die de opstaande rand gebruikten om af te steunen en daarmee de rand ombogen. Maar te ver achter die rand en je zit weer op een plastic bodemplaat te steunen.

Maar eens met een meetlint onder de auto duiken, kijken hoeveel ruimte ik nu precies heb tussen die rand en de bodemplaat. Of een blokje hout gebruiken ofzo. Volgens mij hebben de meeste VAG auto's eenzelfde soort rand erin zitten.
https://valkenpower.com/h...-laag-model-2-75-ton.html

Deze is 90-520mm. Ik wil niet zeuren, maar dat is best wel een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verstekbakker schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 09:51:
https://valkenpower.com/h...-laag-model-2-75-ton.html

Deze is 90-520mm. Ik wil niet zeuren, maar dat is best wel een verschil.
Tuurlijk, dat is best een verschil. Dit is nog meer verschil, 135-855mm. Er is altijd een baas boven baas, alhoewel dat wel ten koste gaat van draagbaarheid (geen garage en krik kan ik alleen opbergen in de berging in de kelder. De 30 kg van de Sonic gaat nog wel, de 43 kg van jouw voorstel wordt al wat lastiger.

Verzendkosten zijn trouwens wel behoorlijk (is ook wel logisch voor zulke zware dingen).

/edit
Om nog een keer op die Gedore ringsteeksleutels terug te komen, ik kan niet vinden waarom die 1B nu beter zou moeten zijn dan de No 7. Op Gedore's site zie ik alleen dat ze een andere pasvorm hebben? 1B heeft een diepgetrokken ring, de 7 alleen onder een hoekje. Verder lijkt alles (volgens de beschrijving van Gedore) hetzelfde.

No 7
Ausführung nach DIN 3113 Form A, ISO 3318, ISO 7738
Ringseite 15° abgewinkelt, mit Hohlschaft
Größe 3 bis 5,5 mit 6-kant Ring, ab 6 mm mit UD-Profil
GEDORE Vanadium-Stahl 31CrV3, verchromt
1B
Ausführung nach DIN 3113 Form B, ISO 3318, ISO 7738
Ringseite 10° gekröpft, schlank, dünnwandig und stark
Größe 5 und 5,5 mm mit 6-kant Ring, ab 6 mm mit UD-Profil
GEDORE Vanadium-Stahl 31CrV3, verchromt

[ Voor 39% gewijzigd door henkie196 op 09-09-2016 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Niet geheel vergelijkbaar, die is 2x zo duur. Ik wilde alleen maar de tip geven dat je erop moet letten. Mijn alternatief is te zwaar om even uit de kelder te pakken begrijp ik, maar je kunt er wel mee onder de wat lagere auto's en je komt er hoger mee. Mijn ervaring is dat je het een keer nodig gaat hebben (bij uitlaat vervangen is iedere extra centimeter welkom), zeker als je ook wel eens andere auto's op bezoek hebt (die verlaagde Tupperware flauwekul kom je haast niet onderin zonder al dat kunststof te beschadigen).

Let er in elk geval even op. Valkenpower ligt toevallig hier in de buurt, dus verzendkosten heb ik dan niet. Misschien dat bij jou in de buurt een andere vergelijkbare winkel ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Klopt, niet helemaal vergelijkbaar. Ik vind het lastig in te schatten welke hoogte ik nodig ga hebben, en hoeveel gewicht en prijs ik bereid ben daarvoor te accepteren.

Het is voornamelijk voor mijn eigen auto, ik zal niet gauw voor anderen gaan sleutelen. Minimale hoogte is vooralsnog geen probleem, geen idee hoe dat in de toekomst nog kan veranderen.

Ik zal inderdaad hier nog eens in de buurt rondkijken of ik iets kan vinden met een beetje goed spul voor een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

henkie196 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 09:32:
[...]

Ik weet niet hoe hoog die rand is, maar als het minder dan 2 cm is, kan je een ijshockey puck (zo'n lekkere zwarte rubberen schijf) pakken en daar een sleuf in maken waar die rand volledig in past. Die kan je op je krik leggen als bescherming. Zo'n puck kost maar een paar euro.
henkie196 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 10:11:
[...]
/edit
Om nog een keer op die Gedore ringsteeksleutels terug te komen, ik kan niet vinden waarom die 1B nu beter zou moeten zijn dan de No 7. Op Gedore's site zie ik alleen dat ze een andere pasvorm hebben? 1B heeft een diepgetrokken ring, de 7 alleen onder een hoekje. Verder lijkt alles (volgens de beschrijving van Gedore) hetzelfde.

No 7

[...]

1B

[...]
Dat is ook wat ik kan ontdekken.

No. 1B:
Afbeeldingslocatie: https://de.gedore-shop.com/out/pictures/generated/gedore/detail/530_530_75/6012840.jpg

No.7:
Afbeeldingslocatie: https://de.gedore-shop.com/out/pictures/generated/gedore/detail/530_530_75/6093150.jpg

Waarbij de 1B iets duurder is dan de 7, wat wel logisch is. De vorm vereist iets meer bewerking en de vraag is doorgaans wat kleiner voor diep gebogen ringsleutels (de meeste sleutelaars gebruiken platte versies).

Wel valt me op dat No. 7 de nieuwe vormgeving heeft (op de foto tenminste). Maar op basis van de specs zijn ze qua materiaal en afwerking verder gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 13:37:
Ik weet niet hoe hoog die rand is, maar als het minder dan 2 cm is, kan je een ijshockey puck (zo'n lekkere zwarte rubberen schijf) pakken en daar een sleuf in maken waar die rand volledig in past. Die kan je op je krik leggen als bescherming. Zo'n puck kost maar een paar euro.
Het is aan één kant zo'n 2 cm, aan de andere kant zo'n 3-4 cm, en dat is ook de dragende kant bij de meegeleverde krik. Ik weet niet of ze zo'n dikke puk hebben, of dat het beter is om gewoon een blokje hout er op te leggen.
Dat is ook wat ik kan ontdekken.

No. 1B:
[afbeelding]

No.7:
[afbeelding]

Waarbij de 1B iets duurder is dan de 7, wat wel logisch is. De vorm vereist iets meer bewerking en de vraag is doorgaans wat kleiner voor diep gebogen ringsleutels (de meeste sleutelaars gebruiken platte versies).

Wel valt me op dat No. 7 de nieuwe vormgeving heeft (op de foto tenminste). Maar op basis van de specs zijn ze qua materiaal en afwerking verder gelijk.
Het materiaal is hetzelfde in ieder geval, wat niet persé wil zeggen dat de behandeling ook hetzelfde is, maar dit lijken me gewoon twee verschillende uitvoeringen van dezelfde kwaliteit.

Thuis nog even de sleutels bekeken, de Gedore heeft inderdaad een wat ruw oppervlak, maar dat lijkt me niet echt bezwaarlijk. Het is wel redelijk effen over het gehele oppervlak.

Hieronder een plaatje van wat ring(ratel)steeksleutels van verschillende merken (maatje 15, want die heb ik nou eenmaal wat meer). Bedenk me net dat ik ook nog de Gamma sleutel ernaast had kunnen leggen voor het contrast, maar whatever.

Het plaatje is misschien niet 100% duidelijk, maar de Gedore is het meest grijs. De Hazet heeft net zo'n ruwe afwerking als de Gedore, maar is wat lichter van kleur. De Stahlwille (in het midden) heeft een gladde coating, maar toch een beetje mat, zeker niet glanzend chroom. Dus als je niet een ruwe chroom coating wilt hebben, moet je naar een Stahlwille kijken.
sleutel 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Ik heb die Gedore 1b sleutels en daar heb ik echt nooit gezeik mee. Werken gewoon perfect, goede pasvorm en t ringsleutel gedeelte werkt prima. Zijn ook al n jaar of 10-15 oud ofzo maar geen roest of niks, terwijl ze vaak zat in verschillende vloeistoffen hangen waaronder remolie en nooit worden schoongemaakt.

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Realistisch bekeken maakt het natuurlijk geen moer (:+) uit welke sleutel van bovenstaande afbeelding je precies gebruikt. Ring- en steeksleutels van Hazet, Stahlwille en Gedore zijn allemaal van een dusdanig hoge kwaliteit dat de keuze vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur is.

Al bladerend door de catalogus van Hazet vraag ik me echter wel af wat ze daadwerkelijk zelf fabriceren. Bij bepaalde artikelen (doppensets, momentsleutels, ratels, enz.) staat 'made in Germany', maar bij een hoop artikelen ook niet. Zou dit dan allemaal van externe fabrikanten afkomstig zijn, uit bijvoorbeeld Azië? Plakt Hazet gewoon haar label op zo'n product, of wordt het onder supervisie gemaakt? Mag ik daar dan wel de kwaliteit van verwachten die ik van Hazet gewend ben? Hoe zit dit bij andere merken, zoals bijvoorbeeld Gedore?

edit:

Toevallig staat bij de Hazet 606 (zoals hierboven afgebeeld) geen 'made in Germany' vermeld in de catalogus. Een beetje zoekwerk leert dat de sleutel in Taiwan wordt gemaakt door de firma 'NEWTOOLS' die het patent heeft voor dit type ratelsleutel:

http://www.newtools.com/pd_02.htm

Dan ben ik toch wel benieuwd hoe deze sleutel zich kwalitatief verhoudt tegenover sleutels die wél in Duitsland gemaakt zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door mcdronkz op 10-09-2016 00:39 ]

• LaserJet
Goede ringsleutels zijn een verademing. Ik ben superblij met mijn Gedore tools. Het is inderdaad een publiek geheim dat ook Duitse fabrikanten steeds meer in China laten produceren.

Recentelijk heb ik in Duitsland nog een mooie autokrik gespot. Ik kon mijn lach niet inhouden, maar helaas heb ik geen foto kunnen maken omdat er net 2 monteurs weer aan het werk gingen.

spoiler:
Afbeeldingslocatie: http://toolmonger.com/wp-content/uploads/2007/09/tilt.jpg

Exact dezelfde constructie! Er was een oud VW (?) busje met dubbele cabine en open laadbak opgetakeld. Het busje lag zowat op zijn zijspiegel. :) Dit kan niet goed voor je auto zijn..

• henkie196
  • Niet online
mcdronkz schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 00:27:

Al bladerend door de catalogus van Hazet vraag ik me echter wel af wat ze daadwerkelijk zelf fabriceren. Bij bepaalde artikelen (doppensets, momentsleutels, ratels, enz.) staat 'made in Germany', maar bij een hoop artikelen ook niet. Zou dit dan allemaal van externe fabrikanten afkomstig zijn, uit bijvoorbeeld Azië? Plakt Hazet gewoon haar label op zo'n product, of wordt het onder supervisie gemaakt? Mag ik daar dan wel de kwaliteit van verwachten die ik van Hazet gewend ben? Hoe zit dit bij andere merken, zoals bijvoorbeeld Gedore?

edit:

Toevallig staat bij de Hazet 606 (zoals hierboven afgebeeld) geen 'made in Germany' vermeld in de catalogus. Een beetje zoekwerk leert dat de sleutel in Taiwan wordt gemaakt door de firma 'NEWTOOLS' die het patent heeft voor dit type ratelsleutel:

http://www.newtools.com/pd_02.htm

Dan ben ik toch wel benieuwd hoe deze sleutel zich kwalitatief verhoudt tegenover sleutels die wél in Duitsland gemaakt zijn.
Qua sleutel zelf zou ik het niet weten, die 606 heeft inderdaad geen made in germany er op staan. De ratel was wel behoorlijk snel kapot (vandaar de Stahlwille). De Stahlwille heeft er overigens ook geen made in germany op staan, alleen de Gedore heeft dat.

Ik denk dat als er geen made in germany op staat, dat het dan een redelijke aanname is dat het ook niet in Duitsland gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Over die made in germany kwaliteit, alle ratels en doppen hebben trots Germany er op staan, behalve de verlengstukken. Laat nou toevallig één van die verlengstukken bij m'n 1/4" setje kapot te zijn geweest bij aflevering (balletje dat de dop vast moet houden werd gewoon naar binnen geduwd). Is natuurlijk geen bewijs of iets dergelijks, maar er zijn wel meer verhalen van spullen waar geen germany op staat en die gewoon brol zijn (maar wel voor een Hazet prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

LaserJet schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 00:39:
Goede ringsleutels zijn een verademing. Ik ben superblij met mijn Gedore tools. Het is inderdaad een publiek geheim dat ook Duitse fabrikanten steeds meer in China laten produceren.

Recentelijk heb ik in Duitsland nog een mooie autokrik gespot. Ik kon mijn lach niet inhouden, maar helaas heb ik geen foto kunnen maken omdat er net 2 monteurs weer aan het werk gingen.

spoiler:

Exact dezelfde constructie! Er was een oud VW (?) busje met dubbele cabine en open laadbak opgetakeld. Het busje lag zowat op zijn zijspiegel. :) Dit kan niet goed voor je auto zijn..
Superhandig toch juist? Ideaal als je aan de bodem van je oldtimer wilt werken.
Dat is dan ook zo ongeveer waarvoor hij bedoeld is. Zo kan je teminste fatsoenlijk aan de bodem lassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
DopdeDouwer schreef op zondag 11 september 2016 @ 22:39:
[...]

Superhandig toch juist? Ideaal als je aan de bodem van je oldtimer wilt werken.
Dat is dan ook zo ongeveer waarvoor hij bedoeld is. Zo kan je teminste fatsoenlijk aan de bodem lassen.
Het blijkt een vaker gebruikte constructie te zijn. Inderdaad meestal voor carosserie restauratie.

Bij het busje dat ik zag werd een uitlaatdeel vervangen. Ik weet niet of dat alles was, maar een gekanteld busje zag er wonderlijk uit. Voor reparatie lijkt me dit minder geschikt omdat je eerst alle vloeistoffen eruit moet halen. Een brug is dan sneller.

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-09 15:52
Zouden jullie kunnen adviseren over een goede basisset van hamers?

Ik heb op dit moment slechts 1 vrij lichte hamer en kom er met steeds meer autoklussen achter dat ik meer nodig heb. Een grote schroevendraaier werkt toch wat minder handig :p

Wat recherche op internet geeft al aan dat er verschillende types hamer zijn: Standaard vuist hamers met metalen kop, terugslagvrije hamers en rubber/kunstof hamers. En allen dan weer in verschillende gewichten...

Qua klussen denk ik bv aan het verwisselen van de remschijven: Voor het laten schrikken van het fixeerboutje is een metalen hamer het beste lijkt me, om de schijf los te kloppen is het netste wellicht de terugslagvrije? En voor het monteren van gevoelige onderdelen (bv laatst had ik moeite om een Vanos magneetklep helemaal geplaatst te krijgen) een rubber hamer, of misschien een lichte terugslagvrije...

Welke gewichten en types zouden een goede basisset vormen?

Qua merken heb ik via de forum search Peddinghaus en Picard gevonden. Picard lijkt wat goedkoper en gemakkelijk aan te komen (Hornbach bv). Tja, hamers zijn niet bepaald rocketscience, maar ik koop het liefst wel meteen goed, ben wat dat betreft wel merkenvast qua gereedschap (Gedore/Facom/Knipex only).

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:20

mr_petit

opperprutser

dj_raoul schreef op woensdag 14 september 2016 @ 12:30:
Standaard vuist hamers met metalen kop, terugslagvrije hamers en rubber/kunstof hamers. En allen dan weer in verschillende gewichten...
Niet alleen dat maar hamers met metalen koppen komen natuurlijk ook in verschillende vormen. Meestal zie je de standaard bankwerkershamer, maar ik gebruik eigenlijk alleen engelse bankhamers. Die vind ik veel fijner.
Die hebben een kortere, ronde achterkant. Daarmee kan je in kleinere ruimten komen en de achterkant richt minder schade aan als je iets raakt. En soms heb je een ronde hamer nodig ;)

Maar eigenlijk heb je dus zowel metalen hamers als terugslagvrije hamers als kunststof hamers nodig. Die hebben elk hun toepassing.
Qua metalen hamers heb ik het liefst hamers met een hickory steel. Lijkt op essenhout. Beide zijn sterk en veerkrachtig.

"man is not truly one, but truly two,"

• henkie196
  • Niet online
mr_petit, is een engelse bankhamer ongeveer hetzelfde als een ingenieurshamer?

En ja, verschillende hamers voor verschillende toepassingen. Een vuistje voor het wat lompere werk, een kunstof hamer voor als het niet mag beschadigen, en een bankhamer voor het algemenere werk. Of zo'n ingenieurshamer. Wat niet betekent dat er geen overlap is, een bankhamer kan best 1.2 kg zijn, en een vuistje kan ook maar 1 kg zijn. Het is een beetje wat je graag gebruikt en wat fijn in de hand ligt.

Peddinghaus en Picard zijn inderdaad typische hamer merken, waarbij Picard denk ik nog iets meer op hamers gericht is dat Peddinghaus, dat ook vrij algemene bouwgereedschappen aanbiedt. Op amazon.de is Peddinghaus vaak wat goedkoper, maar ze zijn in NL wel lastiger te krijgen. Als je Picard makkelijk in de Hornbach kan krijgen, zou ik daar gewoon voor gaan.

Voor kunstofhamers heb ik een voorkeur voor de Wiha kunstofhamers met verwisselbare koppen, voor het geval een kop versleten raakt, of als je toch een hardere of zachtere kop nodig hebt. Of als de steel (hickory) onverhoopt breekt, gewoon de steel vervangen.

Is er trouwens een specifieke toepassing voor terugslagvrije hamers t.o.v. gewone kunstofhamers?

Ik heb zelf ook zo'n Wiha kunstofhamer, en een Peddinghaus vuistje van 2 kg. In het geval van het vuistje ben ik gegaan voor een fiberglas steel, scheelt weer aan totaalgewicht en dempt ook de trillingen beter dan hout of staal.
Pagina: 1 ... 34 ... 59 Laatste