Leuk topic dit
Het onderwerp momentsleutel t.b.v. een wielenwissel (en de noodzaak hiervan) is al vaker behandeld in dit topic. Toch kom ik er na heel wat zoekwerk nog niet helemaal uit en zou ik jullie advies op prijs stellen.
Situatieschets: ik wil zelf 2x per jaar mijn banden wisselen i.p.v. elke keer weer naar de bandencentrale te gaan. Het gaat hierbij om aluminium velgen die ik in goede staat wil houden. Verder ben ik echt niet te krenterig om te investeren in (goed) gereedschap, maar zou ik het ook zonde vinden om geld te geven aan iets wat 'overkill' is voor (zeer) sporadisch gebruik.
Zelf zie ik 3 opties, elk met pro's en contra's.
1) Geen momentsleutel kopen en de bouten handvast aandraaien met een ratel.
Voordelen: goedkoopste oplossing (ik heb al een ratel, en veel mensen in mijn kenniskring doen dit al jaren zonder problemen)
Nadelen: in theorie bestaat het risico op wielbouten die los komen doordat je te weinig koppel zet, of je kan ze net overspannen en daardoor schade aanrichten of zelf de bouten overbreken
2) Een goedkope momentsleutel kopen, een Lidl momentsleutel van 2-3 tientjes lees ik wel vaker als tip. Helaas is deze al weken niet beschikbaar en wil ik een eventuele aankoop ook geen maanden meer uitstellen
Voordelen: je hebt (binnen de tolerantiemarge) de zekerheid dat de bouten met het juiste aanhaalmoment zijn aangedraaid
Nadelen: het is weer een extra investering, twijfel om niet meteen wat meer geld uit te geven voor meer kwaliteit (zie 3)
Deze
Mannesmann 183A 1/2" 10-210 Nm incl. 2 jaar garantie lijkt me binnen dit budget wel een mooie keuze. Ik las ook dat iemand hier goede ervaring met deze sleutel had.
3) een duurdere nieuwe 'middenklasser' in het bereik van 80 EUR of een tweedehands A-merk binnen dit budget aanschaffen
Voordelen: alles van 2) maar dan met meer gemoedsrust wat betreft de duurzaamheid en mogelijk kleinere tolerantiemarges
Nadelen: het is meteen een flinke extra kost en gezien de situatieschets lijkt me dit mogelijk wat 'overkill'
Voorbeeld
Proxxon MC200 1/2" 40-400 Nm incl 2jaar garantie en ijkingsrapport
Zelf neig ik naar optie 2 als gulden middenweg maar ik hoor graag hoe de mensen met meer ervaring en kennis van zaken hier over denken