Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 4 ... 59 Laatste
Acties:
  • 511.983 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Waar haal je dat Proxxon-spul? Ik heb in Duitsland ooit twee Proxxon-momentsleutels gehaald, die bevallen goed voor hun prijs. Wil misschien eens wat uitbreiden, heb verder vooral los spul dat ik dan eens nodig had van 'merkloos', en enkele dingen van Hazet en Stahlwille. Een nette serie sleutels,doppen en bits zou toch wel mooi zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door begintmeta op 30-04-2009 05:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Proxxon is in Nederland wat moeilijk te vinden. Ik weet dat Hornbach een vrij uitgebreide collectie heeft voor een reële prijs. Deze kist heb ik in Den Haag gehaald bij een Fixit, waar ik bij toeval van ontdekte dat ze Proxxon hadden.
Heel veel is wel te bestellen via internet (eBay/Amazon) vanuit Duitsland, waar het vaak ook nog eens goedkoper is. De kist die ik vandaag heb gekocht, kost in Nederland €89,95, maar via eBay tussen de €60 en €70 (ex verzendskosten). Als je op proxxon.com het nummer opzoekt en deze in Google invoert, vind je heel makkelijke de online shops.

Het is dat ik vrijdag al onverwachts moet sleutelen en de onderstaande set niet te koop was bij de Fixit, anders had deze er ook nog bij gezeten:
Afbeeldingslocatie: http://www.seller-keller.de/werkzeugtechnik/Media/Shop/23290_1.jpg
Een kist met de meest voorkomende Torx en imbus doppen die nodig zijn bij mijn auto (zoals een 7mm lange imbus, nodig voor de remklauwen en een externe Torx maat E10, waarmee veel aandrijfdelen vast zitten). Deze kist kost zo'n €60 (inc verzending), maar die heb ik vrijdag nog niet in huis... Dus voor de Torx zit ik helaas vast aan een losse dop van de goede maat kopen...
Maar een mens moet ook iets te wensen houden ;)

Ik vind persoonlijk de de prijs/kwaliteitsverhouding van Proxxon erg goed. Stahlwille of Hazet zijn ongetwijfeld beter, maar voor hobby kluswerk thuis is het imo erg goed spul.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ik gebruik tegenwoordigeigenlijk alleen maar spul van Facom, echt onverwoestbaar spul.
kost wat, maar dan heb je ook wat. :)
ik zit regelmatig aan mijn gestylde auto te prutsen, en zeker als het om bijv. de wielophanging gaat, zitten sommige dingen echt muurvast.
dan is het erg prettig als je gereedschap gewoon goed grip blijft houden.
ik heb voordat ik met facom ging werken vele setjes van de praxis, gedore, gamma en dat soort spul versleten.
inderdaad, ook gedore waarvan het toch een goed merk zou moeten zijn, was na een paar keer gebruik dol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@shameete
Gedore??? Daar is maar één kwaliteit in en als je dat dol weet te krijgen ben je toch een hele knappe jongen... Dat je dat met goedkope setjes van de bouwmarkt lukt is niet zo raar, dat verbuigt soms al als je er alleen al naar kijkt. Gedore, Facom, Hazet, Stahlwille, Proxxon zal echt niet kapot gaan bij krachten die bij een bepaalde maat horen. Het enige wat kan gebeuren (maar met modern gereedschap ook steeds minder) is dat je de kop van een bout dol draait, maar ringsleutels en doppen worden tegenwoordig bij de betere merken zo gemaakt dat ze niet meer de hoeken pakken, maar de vlakke zijden, waar een bout of moer veel meer kracht kan verdragen.

Je weet trouwens dat je altijd, zeker bij onderdelen onder de auto, je hééééééééél véééééééél WD40 of een andere kruipolie moet gebruiken? ;) (naast natuurlijk eerst het vuil van de bouten/moeren te borstelen)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:48:
@shameete
Gedore??? Daar is maar één kwaliteit in en als je dat dol weet te krijgen ben je toch een hele knappe jongen... Dat je dat met goedkope setjes van de bouwmarkt lukt is niet zo raar, dat verbuigt soms al als je er alleen al naar kijkt. Gedore, Facom, Hazet, Stahlwille, Proxxon zal echt niet kapot gaan bij krachten die bij een bepaalde maat horen. Het enige wat kan gebeuren (maar met modern gereedschap ook steeds minder) is dat je de kop van een bout dol draait, maar ringsleutels en doppen worden tegenwoordig bij de betere merken zo gemaakt dat ze niet meer de hoeken pakken, maar de vlakke zijden, waar een bout of moer veel meer kracht kan verdragen.

Je weet trouwens dat je altijd, zeker bij onderdelen onder de auto, je hééééééééél véééééééél WD40 of een andere kruipolie moet gebruiken? ;) (naast natuurlijk eerst het vuil van de bouten/moeren te borstelen)
Steeksleutels zijn toch altijd 12 kants? Doppen moet je natuurlijk gewoon 6 kants kopen idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Verwijderd schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 21:10:
[...]

Steeksleutels zijn toch altijd 12 kants? Doppen moet je natuurlijk gewoon 6 kants kopen idd :)
Een beetje late reactie... Steeksleutels hebben normaal een U-vorm, ringsleutels zijn 12 kants en doppen 6 of 12. Zowel 6 als 12-kants doppen zijn gewoon goed en hebben beide hun eigen voor en nadelen. Een 12-kants zet je makkelijker op een bout of moer en krijg je vaak ook nog wel op een beschadigde kop, maar zit minder stabiel. Een 6-kants zit stabieler, maar de pasmaat is veel kritischer. Roest en beschadigingen kunnen veroorzaken dat de dop niet meer past. Daarnaast kan het soms een beetje meer moeite kosten om de dop ergens op te krijgen, omdat bij een 6-kants de dop bijna helemaal goed gedraaid moet staan.

Hopelijk heb ik morgen het Proxxon kistje met imbus en in- en uitwendige torxen in huis :D Eindelijk heb ik dan een fatsoenlijke 7mm imbus (onmisbaar bij remmen) en kan ik alle maten torxen loskrijgen (voor zover ik weet is torx 60 de grootste maat die gebruikt wordt). Nu nog een set diepe doppen en mijn doppencollectie is wel compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb laatst bij de brezan een sonic doppenset gekocht

Afbeeldingslocatie: http://www.sonicshop.nl/CMS/upload/big_big_309401.jpg

kostte me 75 euro. Normaal is ie 178 euro in de webshop van sonic maar daar is de set nu ook in de aanbieding voor 96 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:00

TommyGun

Stik er maar in!

Ik heb een geweldig set van Bahco, imho nog altijd een van de betere merken.

[ Voor 35% gewijzigd door TommyGun op 10-07-2009 13:28 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:55

mr_petit

opperprutser

Ik kick het topic maar even..... (nou ja, kick is een groot woord)
Weet iemand eigenlijk een goede manier om gereedschap schoon en roestvrij te krijgen?
Ik heb hier heel veel kwaliteitsgereedschap/speciaalgereedschap van m'n vader waar toch de nodige roestputjes op zitten en/of vuil, en ik wil het een keer een goede schoonmaakbeurt geven voordat het in de gloednieuwe gereedschapskar verdwijnt.
(de kar komt overigens bij 'rustbuster' vandaan ;)).
Ik heb al wat WD 40 geprobeerd en een doekie, maar dat werkt maar zozo. Ook verdampt wd40 natuurlijk als een gek (het laat wel een klein laagje achter), dus ik vroeg me af of er ook speciale middeltjes zijn waar mensen goede ervaringen mee hebben.
Op het web heb ik wel 'cosmoline' gevonden, een soort wax/vet wat voor wapens gebruikt wordt, maar geen idee of dit lekker werkt en bijv. kleurloos is (en kopen zal ook lastig zijn)
Ik zoek wel iets zonder siliconen, vanwege eventuele aantasting van plastics/rubber en smering van mechaniekjes schijnt ook niet goed te zijn met siliconen (momentsleutels etc)

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 13-07-2009 08:02 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Over het algemeen hoef je goed gereedschap niet te behandelen tegen roest. Het meeste gereedschap is afgewerkt met een chroomlaag die juist roest tegen moet gaan. Daarnaast is chroom-vanadium staal ook niet echt roest gevoelig. Het belangrijkste wat je kan doen is zorgen dat het droog ligt of hangt. De oude Dowidat (Gedore) sleutels van m'n pa roestten ook toen ze nog in een ijzeren gereedschapskist lagen. Nu hangen ze aan een bord in dezelfde schuur, en roesten ze niet meer.

Wil je roest eraf krijgen, kan je het beste met fijn staalwol het gereedschap schoonmaken. Vet en smeer haal je weg met gewone wasbenzine, diesel of thinner. Inspuiten met WD40 kan wel (het laat een olie-achtige laag achter), maar het wordt ook wel erg vet ervan, wat weer niet prettig is in het gebruik.

Verder geldt natuurlijk dat je het gereedschap na gebruik het beste schoon kan maken voor je het opruimt, maar goed, dat verzaak ik ook regelmatig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Staalwol kan ik idd wel eens proberen, met wat olie ofzo
Deze sleutels/gereedschappen hebben ook een jaartje of 30-40 in ijzeren kisten in tochtige en stoffige garages gestaan etc.
Het is ook een beetje een imagokwestie, als klanten in de werkplaats komen en roestig spul in een kast zien hangen. Een beetje dof is niet erg, maar heel vuil of roestig is natuurlijk wat anders. Maar ja, m'n pa is daar nou eenmaal een beetje laks in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
mr_petit schreef op maandag 13 juli 2009 @ 02:20:
Ik kick het topic maar even..... (nou ja, kick is een groot woord)
Weet iemand eigenlijk een goede manier om gereedschap schoon en roestvrij te krijgen?
Ik heb hier heel veel kwaliteitsgereedschap/speciaalgereedschap van m'n vader waar toch de nodige roestputjes op zitten en/of vuil, en ik wil het een keer een goede schoonmaakbeurt geven voordat het in de gloednieuwe gereedschapskar verdwijnt.
(de kar komt overigens bij 'rustbuster' vandaan ;)).
Ik heb al wat WD 40 geprobeerd en een doekie, maar dat werkt maar zozo. Ook verdampt wd40 natuurlijk als een gek (het laat wel een klein laagje achter), dus ik vroeg me af of er ook speciale middeltjes zijn waar mensen goede ervaringen mee hebben.
Op het web heb ik wel 'cosmoline' gevonden, een soort wax/vet wat voor wapens gebruikt wordt, maar geen idee of dit lekker werkt en bijv. kleurloos is (en kopen zal ook lastig zijn)
Ik zoek wel iets zonder siliconen, vanwege eventuele aantasting van plastics/rubber en smering van mechaniekjes schijnt ook niet goed te zijn met siliconen (momentsleutels etc)
daarbij wil je ook geen siliconen op autolakken of eventueel in de toekomst te spuiten delen krijgen. Rommel is het, levert geheid spuitproblemen op als je een klein stukje gemist hebt met ontvetten.

Anyway, wij gebruiken over 't algemeen WD40 voor het behoud van gereedschappen. Gaat niet heel lang mee, maar werkt wel goed voor met name bewegende delen.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik ga binnenkort m'n schokdempers aan de voorkant vervangen, en ben tegen een lullig gereedschapsprobleem aangelopen... Bij de BMW E36 ligt de moer, waarmee de schokdemper vastzit in het veerpootlager, zo diep en in een dermate krap gat, dat een ringsleutel niet past... Maar een dop en ratel is ook geen optie, omdat de pen van de schokdemper bereikbaar moet blijven om deze te kunnen blokkeren met een 7mm inbus terwijl je de moer aandraait...
Nou blijkt Facom een kistje te hebben met speciaal gereedschap voor MacPherson veerpoot, waar onder andere lange doppen inzitten, die aan de bovenzijde een uitwendige 6-kant hebben, waar een andere sleutel op gezet kan worden, zodat het centrale gat vrij blijft voor ander gereedschap om de pen te blokkeren.
Nu vind ik het nogal zonde van m'n geld om een complete set te kopen, terwijl ik maar 1 dop, 4 keer nodig heb (2 keer om de oude dempers los te halen en 2 keer om de nieuwe te monteren).

Wie heeft er voor mij dus de gouden tip om deze moeren toch los, en nog belangrijkers, weer vast te krijgen zonder dat ik vast zit aan een dure set???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kun je niet zo'n holle dopset gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
deepbass909 schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 15:46:
Wie heeft er voor mij dus de gouden tip om deze moeren toch los, en nog belangrijkers, weer vast te krijgen zonder dat ik vast zit aan een dure set???
regel een luchtsleutel. Ik had hetzelfde probleem en het schokkende gedraai van de luchtsleutel zorgde er voor dat de moer los kwam zonder dat de schokbreker zelf ook maar iets meedraaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Of een pijpsleuteltje kopen met bijv 6 kantige steel en daardoorheen een lange inbus
Wel een hele aparte constructie; een gebogen ringsleutel past ook niet?
Welke dopmaat is het eigenlijk? Veel grote dopmaten die ook op bougies passen hebben ook zo'n 6kant en kan je volgens mij gewoon los bij de praxis halen voor een paar euro.
Ze zijn denk ik goedkoper dan goede pijpsleutels van die maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Het probleem is uiteindelijk opgelost met een pijpsleutel en een lange inbussleutel. Een bougiedop pastte niet (de moer is 22mm, de grootste bougiedop 20,8) en een gebogen ringsleutel pastte ook niet omdat de ring van deze sleutel juist weer te dik is...
Een holle of half open dop heb ik naar gekeken, maar de enige die ik kon vinden bij Hazet of Stahlwille kostte al snel €50 voor 1 enkele dop...
En ik had de luxe van een luchtdruksleutel, alleen had die een andere aansluiting dan de compressor die we bij de hand hadden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

50 euro voor 1 doppie :? 8)7
nou ja, 22mm lang goed merk etc.
Daarvoor zou ik inderdaad ook even passeren.
De pijpsleutel had je nog gewoon liggen?
(of heb je een of ander mooi setje gekocht? ->pics!)

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 21-07-2009 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Als je de tools niet hebt en je vind ze in NL te duur.. maak ze zelf :P

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~diroos/rommels/_MG_9342.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~diroos/rommels/_MG_9344.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~diroos/rommels/_MG_9347.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~diroos/rommels/_MG_9349.jpg

Krimphamer dus om grote 'floepen' er mee uit te deuken. Zal geen heel lang leven beschoren zijn ivm messing, maar anderzijds zie ik nog niks veranderen na een poosje hameren op een deuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Netjes hoor. Maar hij werkt dus?
Zijn die dingen dan zo duur?

Je hebt duidelijk een draaibankje tot je beschikking ;)
Hoe heb je het gat voor de steel gemaakt? Is het een ovaal gat?
Volgende keer uitkijken met parkeren hè ;)

Zelf net een gigantische ladenkast gekocht:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~audio/zooi/c5/ladenkast.jpg
17 lades van 63x63cm intern, varierend van 4-20cm hoogte. Aangezien het werkbureautje altijd vollicht met troep: deze heeft het oppervlak van bijna 9 bureau's 8)7

Zal waarschijnlijk geen gereedschap in komen, maar wel allerlei schroefjes, o-ringen, circlips, stekkers, zekeringen etc etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Gat erin is rond, gewoon met de kolomboor gedaan. Heb met een wigje de steel erin geforceerd.
En het is meer voor het uitdeuken van plaatwerk na het lassen, niet ivm parkeerschade (vooralsnog :P)
En ach, die dingen kosten 50 a 60 euro hier, ook niet zo gek duur maar ik neem ze tzt liever een keer uit de US mee voor 35 dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:29

Epsilon

Crosspost :P

Vandaag toch iets voor de auto binnen gekregen :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/clio/gedore1t.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/clio/gedore2t.JPG

Gedore 1/2" doppenset 10~32mm :), nieuw in doos.

Net al gebruik omdat een vriend zijn wielsleutel niet bij had, daarom al beetje zwart :P
Niet de bewuste set, maar de nieuwere versie. Specs gelijk: http://www.gedore.de/en/p...1,55832,55878,55887,60773

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:32

_Ernst_

Mark It Zero!

Mooi setje :)

Wat ik me alleen altijd af vraag, liggen die Gedore ratels een beetje lekker in de hand? Ik heb er nooit mee gewerkt, maar als ik ze gewoon vastpak vind ik hem een stuk minder goed aanvoelen als mijn Lux Tools ratel (zacht rubberachtig handvat)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik heb zelf ook zo'n ratel, en ik vind het handvat iets aan de dikke kant.
Ik vind wat harder gladder plastic (zoals deze gedore units) wel fijner als zachte handvaten, helemaal als je bedenkt dat zacht materiaal heel vuil wordt en ook lastig schoon te maken is. Voor veel (auto)gereedschap heb ik het liefst gewoon stalen (chromen) handvaten (bijv. à la snap-on) of hard plastic (met name voor schroevendraaiers; à la PB classic).
Hetzelfde geld voor tangen en vet sleutelen.

Ik heb een vergelijkbare gedore set, maar dan naar schatting 30 jaar oud ofzo (m'n pa heeft het vroeger gekocht). Alleen de ratel 3 jaar geleden vervangen.
Er veranderd niet zo veel in gereedschapsland; een vergelijkbare set kan je over 30 jaar waarschijnlijk nog kopen (maar dan duurder natuurlijk :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 19:13:
50 euro voor 1 doppie :? 8)7
nou ja, 22mm lang goed merk etc.
Daarvoor zou ik inderdaad ook even passeren.
De pijpsleutel had je nog gewoon liggen?
(of heb je een of ander mooi setje gekocht? ->pics!)
De pijpsleutel heb ik uiteindelijk ook nog gekocht (een Beta) voor €6 dacht ik. Een nette uit chroom-vanadium staal gesmeed exemplaar.
Ik kan die prijs van €50 nog steeds niet helemaal geloven, maar op het i-net kon ik niks anders vinden. Het kan zijn dat het een verkoop verpakking van 10 stuks betrof o.i.d., maar dat stond er dus niet bij...
Maar je praat in dit geval wel over speciaal gereedschap, wat in maar kleine oplagen gemaakt wordt (de groothandel heeft hij bijvoorbeeld geeneens standaard op voorraad), met waarschijnlijk veel meer handwerk dan een standaard dopje.

En dat gereedschap niet veranderd? Het ziet er nog steeds hetzelfde uit, maar het hedendaagse Gedore/Beta/Stahlwille/etc is toch echt beter dan 30 jaar geleden. De verschillen zitten alleen in de staalkwaliteit, nauwkeurigheid en productie technieken. Zo heeft bijna geen enkele goede ring sleutel meer rechte vertanding die de hoeken pakt, maar een holle vertanding die de moer of bout iets naast de hoek pakt, waar deze sterker is. Bij ratels is het mechaniek veel preciezer en sterker geworden en het metaal zelf is natuurlijk veel veerkrachtiger, stijver en sterker.

@Hydraulik-Phunk
Er zit een kip en het ei probleem bij jouw oplossing... Om gereedschap te kunnen maken, het je weer gereedschap nodig om metaal te bewerken ;) Ik heb bijvoorbeeld geen draaibank staan, of las apparaat of ga zo maar door... Dus voor ik het terug verdien om zelf gereedschap te maken, ten opzichte van kopen, kan ik heel veel duur gereedschap kopen ;)
Overigens ligt er bij m'n pa genoeg "home-made" gereedschap. Hij is ooit z'n carrière begonnen als bankwerker bij Stork en heeft in z'n opleiding heel wat gereedschap zelf gemaakt. En er ligt nog een ervenis van m'n opa, die ook heel wat zelf had gemaakt. Het is alleen jammer dat het allemaal grof gereedschap is, en niet het fijn-gereedschap dat je bij een auto nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 17:10:
[...]
En dat gereedschap niet veranderd? Het ziet er nog steeds hetzelfde uit, maar het hedendaagse Gedore/Beta/Stahlwille/etc is toch echt beter dan 30 jaar geleden. De verschillen zitten alleen in de staalkwaliteit, nauwkeurigheid en productie technieken. Zo heeft bijna geen enkele goede ring sleutel meer rechte vertanding die de hoeken pakt, maar een holle vertanding die de moer of bout iets naast de hoek pakt, waar deze sterker is. Bij ratels is het mechaniek veel preciezer en sterker geworden en het metaal zelf is natuurlijk veel veerkrachtiger, stijver en sterker.
Alle 12pt ringsleutels van m'n vader die dus al ruim 30 jaar oud zijn hebben holle vertanding hoor. Uiteraard worden materialen in (kwaliteits)gereedschap waarschijnlijk wel beter (anders heet het achteruitgang), maar dat die 30 jaar oude sleutels nou te slap zijn.... Ik heb er nog nooit eentje stukgetrokken (als je echt kracht gaat zetten moet je ook 6pt nemen ;) ).
Heb je overigens ook een verifieerbare test die eea kan onderbouwen? In staaltechnieken en fabricage daarvan is nl. heel veel al heel oud ;)
Overigens zei ik ook niet dat gereedschap niet veranderd, alleen dat er niet zo veel veranderd (daar zit toch een behoorlijk 'nuance'verschil in).
Veranderingen? Je krijgt nu voornamelijk 72pt ratels. Wordt de evt krachtwinst die je op een ratel kan zetten door betere materialen gelijk weer teniet gedaan :+ ). En we hebben ringratels, en van die 'steeksleutels met ratelhaak' (die over een paar jaar weer weg zijn...ondingen). Ik noem het niet zo veel.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 10-08-2009 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Gemak dient de mens:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~audio/zooi/c5/tools/mandje.jpg
Jammer dat alleen het rekje (dat draadstalen ding zonder inhoud) 40 euro moet kosten....
Voor opties draaien ze je altijd een poot uit :x

misschien toch maar eens de verf erafkrabben; eronder moet gewoon goud zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/PIAimages/47778_PE144251_S4.jpg
2 euro per stuk bij de ikea ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja ik weet het, ik heb er ook aan gedacht dergelijke rekjes te kopen.
Maar het bijbehorende rekje zit natuurlijk goed met schroefjes vast in speciale geleiderails etc. (en je geeft toch al 1500euro oid aan zo'n kar uit..)
Maar het geeft wel aan hoeveel er op zo'n rekje verdient wordt (de oplage in natuurlijk lager, maar toch).

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 24-08-2009 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ziet er idd uit als een rationel mandje wat ik in mijn keukenkastje heb :+

Nieuwe aanwinst:
Afbeeldingslocatie: http://www.gunson.co.uk/items/large/G4125.jpg

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

nu heb ik gisteren chinees gegeten.... ik denk niet dat ik de weg op mag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Laatst online: 16:34

911GT2

en blazen maar!

Tis al even geleden dat hier gepost is maar toch, het is het juiste topic.

Ik heb van de week mijn 944S2 opgehaald *O*
Daar wil ik natuurlijk zelf een hoop aan gaan doen. Dus ik moest gereedschap hebben. Mijn vrouw was zou aardig om die wens door te spelen aan de schoonfamilie.

Daardoor heb ik nu een waardebon van de Praxis :| van 100 euro.

Mijn vraag is dus heel simpel, komt er überhaubt goed spul bij de praxis vandaan? Ik heb hier wat dingen gelezen over Lux maar dat trekt me eigenlijk niet.

Ik vind de set van mannesman wel erg sexy omdat hij compact is en in princiepe wel veel 'value for money' biedt.

Natuurlijk is op slinkse wijze die bon wel in te cashen. Maar gewoon meteen goed spul kopen bij de Praxis zou ook een optie zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

FF serieus (en ik probeer het niet voor mezelf goed te praten)...

Dat LUX is best heel aardig spul. Goed, het is niet zo duur/exclusief/geil als gedore, maar het is wel kwaliteit, zeker als je de profi lijn koopt (er is dus ook een budget lijn). Ik heb er bijv. een mooie momentsleutel van die al jaren braaf zijn werk doet (aanradertje hoor!) check> http://www.lux-werkzeuge.de/

Die "bruder mannesmann" set (dus geen mannesmann) was een tijdje geleden bij de lidl in de aanbieding (voor 80 euro!) en die heb ik maar gehaald "voor erbij". Idd compact, alles bij de hand, best netjes voor de prijs, maar er zitten geen tangen bij en de bitjes zijn matig. Ik gebruik hem voor clubsleuteldagen, dan hoef ik niet mijn gereedschapsbord leeg te trekken.

Oftewel, scoor van lux een of 2 mooie momentsleutel(s), misschien wat nette tangen, en koop alsnog dat bruder mannesmann setje :) . Aanvullen met wat ontvetter / remmenreiniger / smeerspul en dan kan je voorlopig vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Lux heeft ook nog een profi-plus lijn.
Als ik daarvan bijvoorbeeld de zijkniptangetjes bekijk, lijkt het wel heel erg alsof die bij NWS vandaan komen (maar ik kan me vergissen), en dat vind ik althans altijd erg mooie tangen (imho nog beter dan knipex)

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 26-12-2009 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Inderdaad, pak van Lux de rode of gele lijn (Profi of Profi-plus) en je hebt echt wel goed spul voor de hobby-ist. Ik heb wat spullen van Lux voor het klussen in huis, en de kwaliteit valt me echt mee. M'n pa heeft op de rommelmarkt een momentsleutel van Lux op de kop getikt en die is toch ook wel degelijk (al heeft hij een afwijking ten opzichte van mijn Hazet).
Of het goed genoeg is, ligt eraan wat je ermee wilt doen. Die Lux van m'n pa is goed genoeg voor wielmoeren of bouten die niet kritisch zijn qua aanhaalmoment, maar een motorrevisie zou ik er niet mee doen (zeker de kopbouten niet).

En anders hebben ze bij de Praxis af en toe wel goede koffers voor je gereedschap.
Koffers zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_h0ma56lGMng/SXM3CpmoIoI/AAAAAAAAAtc/uK6hANWeMhs/s400/17012009112.jpg
Deze heb ik bij de Karwij vandaan, maar de Praxis heeft hem dacht ik ook af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik denk dat als je serieus wilt gaan sleutelen, je ook moet gaan nadenken over wat voor gereedschap je wilt hebben, en waar je het gaat laten.
Je kan dus ook gaan nadenken over een compleet uitgeruste kar of toolbox met lades.
Dan heb je natuurlijk wel meer geld nodig, maar je hebt dan wel een basiskit waar je alles makkelijk in kunt vinden. Zal er ook vanaf hangen van wat je nu al in je voorraad hebt.
Ik vind het ook erg raar dat er niet echt mooie universele inlegsystemen zijn voor lege karren (bijv. waterloo), waarbij je zo af en toe dus spul voor kan kopen en erin kan proppen.

Zelf vind ik een kar dus ontzettend handig, omdat je die met je mee kan slepen.
In mijn werkplaats heb ik ook een kast waar het nodige inzit, maar als mijn auto (of een andere ;) ) op de brug staat, gebruik is altijd spul uit de kar, het scheelt heen en weer lopen. (je kan ook veel zooi op de kar kwijt)

Heb ik gereedschap voor m'n andere werk nodig, dan loop ik meestal naar de kast gek genoeg :).

Qua momentsleutels zou ik gelijk een goede kopen.
Ik heb zelf een paar hele oude britools (jaren 50-60), en die vallen nog steeds binnen de tolerantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Nou ik heb een set van LUX van de rode lijn gekocht. 110 euro met stickerkorting nog 97 oid.

De set voelt solide aan en de afwerking is goed. Alles zit netjes in een metalen doos.

Op zich denk ik dat ik hier even mee vooruit kan dus wat dat betreft ben ik happy. Nu op zoek naar een goede momentsteutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Heel mooi......We willen pics zien!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:32

_Ernst_

Mark It Zero!

911GT2 schreef op zondag 27 december 2009 @ 21:41:
Nou ik heb een set van LUX van de rode lijn gekocht. 110 euro met stickerkorting nog 97 oid.

De set voelt solide aan en de afwerking is goed. Alles zit netjes in een metalen doos.

Op zich denk ik dat ik hier even mee vooruit kan dus wat dat betreft ben ik happy. Nu op zoek naar een goede momentsteutel.
Nice :) Ik heb er tot nu toe al erg veel sleutelplezier mee gehad.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Top :Y

ben benieuwd welke je hebt gehaald....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 22:42:
Ik denk dat als je serieus wilt gaan sleutelen, je ook moet gaan nadenken over wat voor gereedschap je wilt hebben, en waar je het gaat laten.
Je kan dus ook gaan nadenken over een compleet uitgeruste kar of toolbox met lades.
Dan heb je natuurlijk wel meer geld nodig, maar je hebt dan wel een basiskit waar je alles makkelijk in kunt vinden. Zal er ook vanaf hangen van wat je nu al in je voorraad hebt.
Ik vind het ook erg raar dat er niet echt mooie universele inlegsystemen zijn voor lege karren (bijv. waterloo), waarbij je zo af en toe dus spul voor kan kopen en erin kan proppen.

Zelf vind ik een kar dus ontzettend handig, omdat je die met je mee kan slepen.
In mijn werkplaats heb ik ook een kast waar het nodige inzit, maar als mijn auto (of een andere ;) ) op de brug staat, gebruik is altijd spul uit de kar, het scheelt heen en weer lopen. (je kan ook veel zooi op de kar kwijt)

Heb ik gereedschap voor m'n andere werk nodig, dan loop ik meestal naar de kast gek genoeg :).

Qua momentsleutels zou ik gelijk een goede kopen.
Ik heb zelf een paar hele oude britools (jaren 50-60), en die vallen nog steeds binnen de tolerantie.
Weetje wat zo'n kar kost man? Blijkbaar wel, maar een lege hazet kost je al een vermogen. En dan moet je gereedschap er nog in ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

911GT2 schreef op zondag 27 december 2009 @ 21:41:

Als er iets naar de kloten gaat kun je natuurlijk altijd nog per onderdeel vervanging kopen van een beter merk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 15:28:
[...]

Weetje wat zo'n kar kost man? Blijkbaar wel, maar een lege hazet kost je al een vermogen. En dan moet je gereedschap er nog in ook...
euhhh ja (ik heb er zelf een (welliswaar niet van hazet).
Een goede lege kar kost tussen de 400 en 900 euro afhankelijk van lades etc, en daar zit ook zat rommel tussen (de karren van hazet (nou ja, een aantal) vind ik bijvoorbeeld 'teleurstellend'). Hun (duitse) gereedschap is een stuk beter dan hun (chinese) karren.

Da's dus veel meer dan die 100 euro waardebon van de praxis, maar als je serieus wilt gaan sleutelen, zijn dat echt niet de kosten. Een beetje gebruikte brug is net zo duur (1000-2000 euro). En de ruimte (waar een brug in past)? tussen de 20.000 en 50.000. Daar koop je dus makkelijk 20 van die karren voor :)
Alles is relatief: veel mensen zeggen snel als je je net aangekochte gebruikte sportbolide uit de garage rolt: "poeh poeh, de zaken gaan zeker goed....".
En dan vertel je ze dat de garage waar ie in staat 2 keer zo duur is.... :/ (leuk land dat nederland ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het gewoon zonde om zoveel geld aan een kar uit te geven. Ik snap niet dat dat zoveel geld moet kosten. Koop ik liever gereedschap van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

911GT2 schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 12:37:
Ik vind de set van mannesman wel erg sexy omdat hij compact is en in princiepe wel veel 'value for money' biedt.
Die set is wel goed, alleen de bitjes zijn niet echt veel. Die kleintjes vooraan helemaal niet en die in de deksel voor op een ratel zijn ook niet mega sterk. Heb een goede van Lux gehaald en die was veel sterker.
Ratels, doppen en ring-steeksleutels zijn gewoon erg goed. "Heb hem zelf ook"
Alleen heb je wel een mooie koffer, maar hebt daarnaast nog een koffer oid nodig voor tangen, schroevendraaiers en dergelijke. Voor tangen bevalt me knipex erg goed.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik heb van mannesmann alleen dit torx setje:
http://toolsonline.nu/product_info.php?products_id=285
De T50 is iig goed, daar heb ik zonet nog een motorsteun mee losgemaakt die serieus vastzat :) (en hij is dus nog heel)
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 21:47:
Ik vind het gewoon zonde om zoveel geld aan een kar uit te geven. Ik snap niet dat dat zoveel geld moet kosten. Koop ik liever gereedschap van.
Tsja, als je 700 euro te besteden hebt, kan je beter 700 euro uitgeven aan sleutels etc, dan 1 kar kopen (want met alleen een kar kan je niet zoveel). Heb je al heel veel sleutels, of meer geld, dan is wat ergonomie nooit weg.
En je ziet heel makkelijk wat er mist. (zo zag mijn kar er zonet uit):
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~audio/zooi/c5/ldsleiding/kar.jpg
Waarom die karren zo duur zijn snap ik wel: ze zijn heel zwaar, dus veel materiaal, transportkosten (mijn lege kar weegt al 80 kg, terwijl de set die erbij kwam hooguit 30 woog), en alles is kogelgelagerd, en er zit natuurlijk de nodige marge op. Die marge kan je goed zien aan het gereedschap: een gereedschapsmodule voor een kar is doorgaans een stuk duurder dan het betreffende gereedschap in een blister of foudraaltje oid.
Maar ook voor een mooie koffer betaal je uiteindelijk (kijk eens wat een parat koffer oid kost).

Ook soms onmisbaar bij sleutelen: motorbrugje:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~audio/zooi/c5/ldsleiding/motorbrug.jpg
Kostte maar 50 euro (met de hartelijke groeten uit china natuurlijk ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Epsilon schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 19:34:
Crosspost :P

Vandaag toch iets voor de auto binnen gekregen :)

[afbeelding]

[afbeelding]

Gedore 1/2" doppenset 10~32mm :), nieuw in doos.

Net al gebruik omdat een vriend zijn wielsleutel niet bij had, daarom al beetje zwart :P
Niet de bewuste set, maar de nieuwere versie. Specs gelijk: http://www.gedore.de/en/p...1,55832,55878,55887,60773
Net een nieuwe gedore gekocht, ratel van 65 voor 40 euro en wat losse doppen...

Zo dit is pas kwaliteitspul vergeleken met mijn oude kinzooi....

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 14:52:

Ook soms onmisbaar bij sleutelen: motorbrugje:
[afbeelding]
Kostte maar 50 euro (met de hartelijke groeten uit china natuurlijk ;))
Wat kun je daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je motor optillen/vasthouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

mr_petit schreef op zondag 27 december 2009 @ 23:53:
Heel mooi......We willen pics zien!! :)
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/w9v5sk.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/vxojv9.jpg
U vraag wij draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Netjes!

Paar lange doppen erbij :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Ik ben ook wat aan het rondkijken en door een link naar outleplanet een paar posts terug ben ik daar eens gaan rondneuzen en ben ik bv. deze kar tegengekomen. Nu kosten die karren leeg normaal gezien al een klein fortuin, deze is gevuld en valt eigenlijk nog goed mee van prijs. Waar zit dan de adder of is die er niet? Ik kan me niet voorstellen dat het complete rommel is omdat het wel een degelijk merk is en uiteindelijk voor wat te hobbyen moet het ook niet van superieure kwaliteit zijn

Nu was ik wel aan het denken om een lege kar te kopen (deze) en die dan zelf op te vullen omdat er in die volle kar ook veel gereedschap zit dat ik niet gebruik/al heb/anders wil maar zelfs dan kom ik met een redelijk gevulde kar op een €600 (incl. kar) wat eigenlijk nog steeds niet veel is voor een collectie goed gereeschap, proper opgeborgen.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Idd je motor vasthouden als je een motorsteun gedemonteerd hebt. Normaliter gebruik ik daarvoor een motorkraantje, want die zit veel minder inde weg dan dit ding, maar als je auto op de brug staat kan je m'n niet op en neer doen als een los kraantje je motor vasthoudt.
Jegapia schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 16:55:
Ik ben ook wat aan het rondkijken en door een link naar outleplanet een paar posts terug ben ik daar eens gaan rondneuzen en ben ik bv. deze kar tegengekomen. Nu kosten die karren leeg normaal gezien al een klein fortuin, deze is gevuld en valt eigenlijk nog goed mee van prijs. Waar zit dan de adder of is die er niet? Ik kan me niet voorstellen dat het complete rommel is omdat het wel een degelijk merk is en uiteindelijk voor wat te hobbyen moet het ook niet van superieure kwaliteit zijn
Deze kar hebben ze ook bij rustbuster voor ongeveer dezelfde prijs. Die zitten veenendaal. Ze hebben daar ook nog een aantal andere karren van andere merken staan (hazet, tengtools, kraftwerk etc). Met veel van dit spul raad ik je aan te gaan kijken en vooral voelen. Hoe lopen de lades, is de sluiting van de lades fijn, ligt het gereedschap fijn in de hand, gaan de lades ver genoeg open zodat je al het gereedschap er makkelijk uit kan pakken (ja, dat is soms een probleem), in hoeverre kan je de kar uitbreiden (ideaal voor verjaardagskado's etc :)) noem maar op.
Zelf heb ik deze kar ook gezien, en ik vond 'm heel aardig.
Ik heb toch voor een andere kar gekozen, ook omdat ik 7 lades te weinig vond (ik heb er 8, en die puilen ook al uit. Bij mij blijkt het dat ik misschien wel een kar met 11 lades had moeten kiezen, maar dan heb je wel minder lades om hoog gereedschap in te doen (multimeters, naaftrekkers enz enz), dus ik weet niet of dat wel gepast had.
Prijs is natuurlijk belangrijk, maar je koopt zo'n kar waarschijnlijk eens in de 20 jaar of minder, dus moet ie ook goed zijn.
Nu was ik wel aan het denken om een lege kar te kopen (deze) en die dan zelf op te vullen omdat er in die volle kar ook veel gereedschap zit dat ik niet gebruik/al heb/anders wil maar zelfs dan kom ik met een redelijk gevulde kar op een €600 (incl. kar) wat eigenlijk nog steeds niet veel is voor een collectie goed gereeschap, proper opgeborgen.
Zelf lijkt mij deze kar behoorlijk budget, en volgens mij is zo'n ondervak helemaal niet handig (niet heel goed toegankelijk en ik bewaar mijn elektrisch gereedschap elders (en het is ook te veel om onderin zo'n klein vakje te proppen). Ook kan je weinig op die kar kwijt (die kist staat erop). De kar zelf is namelijk een ontzettend handig tafeltje.
Ook moet je er vanuit gaan dat gereedschapsmodules niet in die bovenkist passen; de lades daarvan zijn kleiner. Sommige merken hebben aparte systeemmodules voor hun kisten, maar dat is vaak lastig te krijgen, en ik weet niet of mannesmann dat uberhaupt heeft. Modules van het ene merk passen vaak niet mooi in karren van een ander merk.
Zelf los gereedschap in lades doen kan wel, maar is vaak heel snel onoverzichtelijk. Er bestaan wel aparte opbergsysteempjes voor doppen etc, maar dat is vaak knullig spul wat niet niet mooi vast te zetten is.
Ik heb daar zelf destijds ook naar gekeken omdat ik eigenlijk liever bepaalde stukken gereedschap van bepaalde merken heb (schroevendraaiers - PB, doppen - stahlwille etc etc), maar dat ging dus niet door vanwege de sortering.
Ik ken maar 1 merk wat hun systeemmodules los verkoopt (SAM Outillage), maar dan heb je nog steeds grote kans dat niet alle sleutels etc erin passen, en dat die modules niet in alle karren passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ontluchten van remmen. Bekend fenomeen is het afbreken van je bleedvalves omdat deze na jaren muurvast zitten of rot zijn etc.
Nu vraag ik mij of welke sleutel ik dan het best kan gebruiken; een steek of ringsleutel? Een ringsleutel pakt em rondom, maar niet op de vlakken van de bout. Een steeksleutel doet dit weer wel, maar maar aan twee kanten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Daarvoor neem je een 6 kantige ringsleutel of als je die niet hebt een remleidingsleutel die past (zo'n 6 kantige ringsleutel die open is).
Anders misschien een lange 6 kantige dop als je die hebt liggen?

oh ja, en 1 dag van tevoren veel:
Afbeeldingslocatie: http://www.houkematools.nl/article5701946.jpg
(geen wd40, dat werkt echt slecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb natuurlijk geen 6 kantige ringsleutel :P

Laat ik het anders zeggen, wat is in het algemeen het beste voor je bout? Steek of ringsleutel. Ik zou zelf zeggen ringsleutel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Hangt er een beetje vanaf (even doorsnee gereedschap beschouwende):
Op een massieve bout kan je vaak meer kracht zetten met een steeksleutel voordat ie doordraait.
Op een holle bout kan je denk ik meer kracht zetten met een ringsleutel omdat ie de bout minder samen zal knijpen.
Ik zou zelf eerder een ringsleutel nemen: ik denk dat de kans kleiner is dat je de kop doldraait dan dat de nippel afbreekt. De kop wordt op meer punten aangegrepen en kan daardoor (in totaal) meer kracht kwijt op de schroefdraad (kracht wordt beter verdeeld).
Wat voor auto is het? (niet dat dat uitmaakt, gewoon nieuwsgierig)

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 20-02-2010 04:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens google is een ringsleutel eigenlijk altijd beter dan een steeksleutel kom ik achter :P

Gaat overigens om een peugeot 205, en ik heb even gekeken, de nippels zien er onder het plastic dopje nog wel heel erg goed uit dus ik heb er wel vertrouwen in dat dit prima gaat lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 13:06
Nog een tipje van mijn kant gebruik altijd een ringsleutel in plaats van een steeksleutel voorkomt veel ellende met doorgedraaide koppen van bouten. Voor je remleidingen los te halen haal alsjeblieft een open ringsleutel, anders is het ook alleen maar ellende.
En de gouden tip trek bij remnippels en leidingen eerst het boutje een slagje aan, je hoort dan meestal een tik, en dan pas losdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga geen leidingen loshalen hoor? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand trouwens ervaring met speciale sleutelhandschoenen zoals deze Mechanix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik heb hele simpele handschoentjes in mijn auto liggen, stof met aan binnenkant van de hand een rubber griplaag. Die waren maar een paar euro, zijn lekker dun (dus je houdt nog wat van het gevoel over) en werken fijn. Ik gebruik ze vooral om m'n handen nog een beetje schoon te houden (daarom liggen ze ook achter, voor als ik een wiel zou moeten wisselen onderweg). Ik had daar eerst latex handschoenen voor, maar die zijn zo kapot en bovendien zweterig.
Die Mechanix vind ik sowieso te duur voor een beetje hobbie sleutelen, die lijken mij meer bedoeld voor monteurs die bij een race team werken enzo, al was het maar dat ze geschikt zijn om hete onderdelen vast te kunnen pakken.

Ik zal vanavond eens kijken of ik nog kan achterhalen welke ik precies heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 20:33:
Als hobbysleutelaar lijkt me dat ietwat overdreven. Tenminste, ik zou er niet mee gaan lopen (zo van "kijk mij ff handschoentjes hebben"). Als je elke dag aan het sleutelen bent voor je werk, lijkt me het wel handig

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 20:33:
Ik verslijt denk ik zo'n 8 paar per jaar van die dingen, de original, en ik zweer erbij.
Het is even wennen, maar ik heb ze echt altijd aan. Ook met kleine boutjes enz werken ze prima, maar waar 't mij om te doen is is dat je vrijwel geen smerige handen meer hebt en een stuk minder wondjes.
Voorheen stond ik altijd 10 min te boenen op mn handen wat mn huid en nagelriemen ook niet echt ten goede kwam. Nu even 2 minuten met zeep wassen en ik heb ze weer helemaal schoon, geen rotzooi meer onder je nagels.
Ik heb meestal 3 setjes, 1 oud setje voor het smerige oliewerk, 1 om te lassen en sleutelen en 1 voor 'schoon' werk.

Voordeel van deze tov anderen is dat ze vrij duurzaam zijn, en niet van die dikke naden aan de binnenkant hebben waarmee je redelijk verfijnd kan werken ermee.

Op eBay vind je ze vaak vanaf $15, en uit Hongkong vaak gratis shipping.
En "zo van kijk mij ff handschoentjes hebben" valt ook wel mee, je loopt er niet echt mee over straat oid want warm zijn ze niet.

Oh, en je kan met Google zo even een chart vinden voor de maatvoering, ik heb altijd L, bij een handpalmbreedte van ±10cm.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~diroos/chevyimpala/_MG_8108.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~diroos/chevyimpala/_MG_9188.jpg

:P

[ Voor 10% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 01-03-2010 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Voor wondjes kan ik me idd voorstellen dat ze handig zijn.
Zeker als je ergens lastig achter een motor oid moet losmaken zitten ruggen van mijn handen vaak ook onder de wondjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

lekker warme handen krijg je er van!
2graden in de schuur, goede sokken, extra overall en handschoentjes ideaal!

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

mijn brug staat in een heerlijk verwarmde hal.
en als ik m'n auto was doe ik dat daar ook met heerlijk warm water.
Niet dat het te koud moet zijn, maar 18 graden vind ik de ideale sleuteltemperatuur (zeker met overall)
* mr_petit houdt van comfort :P

edit:
alleen het biertje moet koud in de koelkast liggen :+

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 01-03-2010 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Ik hou ook wel van comfort, maar zolang ik in 'n tochtige boerenschuur zit.. :P 2 paar sokken en 2 truien aan met 't koude weer. Met sleutelen zijn die handschoenen wel lekker warm trouwens, of meer dat je juist géén koude handen krijgt door gereedschap. Kan er de hele dag lekker mee sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Wat is eigenlijk dat aluminium ding met vakkenverdeling en 2 tl buisjes erachter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Een TL-lamp.

[ Voor 14% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 02-03-2010 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ah, precies waar het op leek dus :+
Zo'n ding wat eigenlijk in een systeemplafond hoort? (zo'n vierkante unit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-tom-562 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 18:34:
[...]

Als hobbysleutelaar lijkt me dat ietwat overdreven. Tenminste, ik zou er niet mee gaan lopen (zo van "kijk mij ff handschoentjes hebben"). Als je elke dag aan het sleutelen bent voor je werk, lijkt me het wel handig
Noem het overdreven, ik noem het mn handen beschermen die nog mn hele leven meemoeten.

Ik ga wel een setje van die Mechanix bestellen :) Jammer dat ik ze niet in echte winkels kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 14:01:
[...]

Noem het overdreven, ik noem het mn handen beschermen die nog mn hele leven meemoeten.
Nou, dat noem ik wel overdreven ja. Als hobby-sleutelaar hoef je niet zo bang te zijn voor je handen. Tenzij je ze ergens instopt waar die handschoentjes ook niet tegen helpen! Een zaagmachine ofzo.

Maar.. ik gebruik ze ook. Ze werken geweldig (als je er aan gewend bent).

Ik ben ze gaan gebruiken voor vieze klusjes, omdat ik het zat was om de vetresten van mijn handen te boenen. Tegenwoordig gebruik ik ze overal voor.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ik het hier nog ga uitleggen, maargoed :') Na het sleutelen heb ik altijd kleine wondjes, sneetjes, splinters ed in mn vingers. Dat staat zo kneuzig bij de patiënten waar ik mee werk, ik moet gewoon nette handen hebben en geen bouwvakkersklauwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Idem hier, in een winkel.

Sommige motorcross/BMX winkels hebben ze wel btw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je toevallig iets in regio haaglanden>? :)
Laat maar, inmiddels op ebay besteld :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik heb gekeken wat voor handschoenen ik heb, maar daar kan ik niks over op het net vinden... Wellicht dat de merknaam er iets mee te maken heeft, namelijk Guide :+

Ik sleutel zelf te weinig om handschoenen van €20+ te verantwoorden, maar deze waren maar een paar euro en bieden genoeg bescherming en comfort voor wat ik ermee doe. Op het moment dat ik meer zou sleutelen, dan schieten deze wel direct te kort.

Dus zoals altijd geldt, hoeveel ga je het gebruiken en hoeveel ben je bereidt om uit te geven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Niet online
FragDaddy schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 16:28:
Ik ben ze gaan gebruiken voor vieze klusjes, omdat ik het zat was om de vetresten van mijn handen te boenen. Tegenwoordig gebruik ik ze overal voor.
Wat ook goed werkt: je handen insmeren met barrier-creme voor het sleutelen. Het trekt na een paar minuutjes in je huid en dan merk je er niks meer van. Het zorgt er wel voor dat vetten en olie niet in de huid trekt. Handen wassen met milde garagezeep...en het komt er allemaal zo vanaf. Beide verkrijgbaar bij de lokale automaterialenboer.

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens wat ik vandaag gekregen heb:

Afbeeldingslocatie: http://xs.to/thumb-B207_4B966DB7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://xs.to/thumb-3955_4B966DB7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://xs.to/thumb-64DA_4B966DB7.jpg
evt klikbaar :+

Ik weet nu al dat ik hier veel plezier van ga hebben!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik ook, is super spul! Minder geschikt voor het priegelwerk maar klussen aan remmen en onderstel is echt ideaal zo. En ze kunnen in de wasmasjien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 22:07:
Ontluchten van remmen. Bekend fenomeen is het afbreken van je bleedvalves omdat deze na jaren muurvast zitten of rot zijn etc.
Nu vraag ik mij of welke sleutel ik dan het best kan gebruiken; een steek of ringsleutel? Een ringsleutel pakt em rondom, maar niet op de vlakken van de bout. Een steeksleutel doet dit weer wel, maar maar aan twee kanten...
Minuscuul likje ATE remmenvet doet wonderen op het schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
mr_petit schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 01:57:
Ah, precies waar het op leek dus :+
Zo'n ding wat eigenlijk in een systeemplafond hoort? (zo'n vierkante unit)
Klopt, die hebben we op een as met wielen eronder gelast, wel handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:51

Tacoos

i am i

Heeft er iemand ervaring met spullen van Ferm en dan met bijvoorbeeld deze set?
Is dat wat voor de hobbyist die maar af en toe de ratel nodig heeft?
Deze set is nu her en der in de aanbieding voor minder dan 60 euro, maar tot nog toe heb ik ze nergens fysiek gezien, alleen webwinkels.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou graag een mogelijkheid hebben om met m'n accuboor m'n wielmoeren los te halen. Iemand enig idee of er zulke grote bitjes te krijgen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

lijkt me prima voor een hobyist :) Mochten de doppen te slap zijn kun je die altijd nog los kopen, Ik doe thuis al jaren met een Lux-setje, ik gebruik het wekelijks. Heb alleen sommige doppen vervangen door een wat sterker exemplaar.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:53:
Ik zou graag een mogelijkheid hebben om met m'n accuboor m'n wielmoeren los te halen. Iemand enig idee of er zulke grote bitjes te krijgen zijn?
Ik geloof nooit dat een accuboor wielbouten kan loskrijgen. Dan moet je echt een slagmoersleutel hebben. Die heb je ook met accu, wel redelijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op zondag 13 juni 2010 @ 13:06:
[...]

Ik geloof nooit dat een accuboor wielbouten kan loskrijgen. Dan moet je echt een slagmoersleutel hebben. Die heb je ook met accu, wel redelijk duur.
Loskrijgen is het punt ook niet, maar het hele draad afdraaien is met een ratel redelijk irritant. Helemaal als je twee keer per jaar 20 bouten los en vast moet draaien.
Wilde dat proces wat bespoedigen met een accuboor. Het laatste stukje doe ik wel met de hand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wielbouten moet je ook niet met een ratel doen. Ten eerste kan je die niet mishandelen ivm de mechaniek en duurt het zo lang.
Gewoon een kruissleutel erop zetten, die kan je zo losslingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook aan gedacht... Maar bij mijn auto zit een L- sleutel in een eigen uitsparing...
Kruissleutel kan ik dus niet netjes opbergen. Maargoed, mocht ik geen bitje/verloop vinden, moet ik toch maar een kruissleutel gaan halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je kan een kruissleutel niet netjes opbergen, maar een accuboor past wel?

Overigens vind ik dat een beetje ratel (1/2") wel gewoon de 100nm oid zou moeten kunnen verdragen hoor.
Je kan 'm lostrekken en met een lang verlengstuk (die je als handvat gebruikt) de moer er gewoon vanaf draaien.
Maar een kruissleutel is wel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:48

Aapje

Opel-beun
Heb ooit eens voor 15 euro bij de aldi een uitschuifbare kruis/dopsleutel gekocht :P

http://electronicabestelk...itschuifbare-wielsleutel/

Zoiets :) Alleen dan met 1 dop... Maar de meeste doppen passen wel erop, dus als ik echt een bout moet mishandelen pak ik dat ding ipv. m'n ratel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op zondag 13 juni 2010 @ 15:44:

Overigens vind ik dat een beetje ratel (1/2") wel gewoon de 100nm oid zou moeten kunnen verdragen hoor.
Je kan 'm lostrekken en met een lang verlengstuk (die je als handvat gebruikt) de moer er gewoon vanaf draaien.
Tja, ik heb wel eens wielen gehad waarbij de bouten zo muurvast zaten dat ik op mn kruissleutel kon springen zonder dat ze loskwamen. Dat zou ik toch niet graag met een ratel doen. :P

Dat is ook gelijk het nadeel van een kruissleutel, als de bouten zo vastzitten heb je nauwelijks een arm om kracht te zetten, maarja dat heb je met een ratel natuurlijk ookwel zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Als ze zo vastzitten, dan is er iets niet goed.
Als je met dat soort zaken rekening moet houden, dan moet je een 1" dop nemen met torquemultiplier etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 17:20
Om even terug te komen op de discussie met betrekking tot gereedschap karren? Goede kar kost een hoop geld, maar kijk eens op marktplaats...

Heb daar onlangs zelf een Gedore Adjudant kar gekocht, voor nog geen €100,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n ding vind ik vet

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3109/2736150501_6448b2be0d.jpg

Maarja ik heb geen geld voor een kar over, daar koop ik liever gereedschap voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Zo'n klassieke assistent kan je soms nog voor een acceptabel bedrag op MP scoren.
Echt handig vind ik ze overigens niet, maar ze zijn ook voor semi portabel gebruik. Een echte kar is alleen mobiel zolang z'n eigen wieltjes dat toelaten; die zet je niet achterin je stationwagen of busje.
Maar daarvoor krijg je doorgaans veel meer laden voor terug, laden die helemaal uitschuiven (wat ik handiger vind dan die draaiplateau's), en er passen natuurlijk modules in.
Die hazet assistents zijn heel erg gevraagd in de USA (vooral de oude). Daar stikt het van de keverliefhebbers en die willen allemaal zo'n ding om hun culthobby compleet te maken. Die gasten willen ook allemaal europees (duits) gereedschap hebben, iets wat in amerika natuurlijk vloeken in de kerk is, dat is immers snap-on land.

Wat dat betreft is het forum van garagejournal soms wel een leuke plaats om te vertoeven. Als je van sleutelen houdt, is amerika echt het land van de onbegrensde mogelijkheden.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 14-06-2010 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi forum zeg. Als je ziet wat voor garages sommige mensen daar hebben :D Dat zijn hele woonhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja :D
Het lijkt er wel op dat iedereen in amerika een losstaande houten garage heeft met 3 deuren, met daarin een mega pickup, een 911 en een mustang oid. En staan er achterin natuurlijk nog een jetski, een quad en nog wat crossmotoren.
Nu zijn het daar natuurlijk allemaal liefhebbers, maar het zelf sleutelen, zelf repareren en zelf bouwen zit wel veel meer in de amerikaanse cultuur verweven, en daar benijd ik ze wel een beetje om. Ook omdat mogelijkheden en regelgeving daarop dus ingesteld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

MikeyMan schreef op zondag 13 juni 2010 @ 13:21:
[...]

Loskrijgen is het punt ook niet, maar het hele draad afdraaien is met een ratel redelijk irritant. Helemaal als je twee keer per jaar 20 bouten los en vast moet draaien.
Wilde dat proces wat bespoedigen met een accuboor. Het laatste stukje doe ik wel met de hand ;)
Ik heb daar ook al eens naar gekeken, precies voor hetzelfde doel, gewoon om de bouten los te draaien als ze al losgetrokken zijn (of om ze handvast te kunnen draaien). Zeker in de herfst, als het regenachtig is, is het wel lekker om op die manier de tijd te halveren die het kost om de winterbanden eronder te hangen.
mr_petit schreef op zondag 13 juni 2010 @ 15:44:

Een beetje 1/2"-ratel kan wel meer dan 100nm aan, anders had ik mijn Proxxon al lang kapot getrokken. Een gemiddelde wielmoer/bout heeft na een half jaar namelijk wel wat meer dan 100nm nodig om los te komen ;)
Tegenwoordig gebruik ik ook zo'n uittrekbare wielmoersleutel van €5. Door de lange arm kan je rustig kracht zetten en hoef je niet echt bang te zijn dat er iets breekt.

Ik vind een kruissleutel trouwens juist weer een onhandig groot ding... Alleen voor het loshalen van de bouten nadat ze los zijn getrokken, is een kruissleutel wel makkelijk.

Ik zou trouwens willen dat ik een gereedschapskar kwijt zou kunnen, maar het is voor mij niet praktisch. Als ik uitgebreid ga sleutelen, doe ik dat bij mijn ouders... En zie maar eens een volle kar achterin je auto te krijgen ;) En als ik een garage tot mijn beschikking krijg, komt daar een mooi bord met het gereedschap gesorteerd aan de muur te hangen. Dan zie je tenminste ook direct of er iets ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

deepbass909 schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 16:47:
[...]

Ik heb daar ook al eens naar gekeken, precies voor hetzelfde doel, gewoon om de bouten los te draaien als ze al losgetrokken zijn (of om ze handvast te kunnen draaien). Zeker in de herfst, als het regenachtig is, is het wel lekker om op die manier de tijd te halveren die het kost om de winterbanden eronder te hangen.

[...]

Een beetje 1/2"-ratel kan wel meer dan 100nm aan, anders had ik mijn Proxxon al lang kapot getrokken. Een gemiddelde wielmoer/bout heeft na een half jaar namelijk wel wat meer dan 100nm nodig om los te komen ;)
Tegenwoordig gebruik ik ook zo'n uittrekbare wielmoersleutel van €5. Door de lange arm kan je rustig kracht zetten en hoef je niet echt bang te zijn dat er iets breekt.

Ik vind een kruissleutel trouwens juist weer een onhandig groot ding... Alleen voor het loshalen van de bouten nadat ze los zijn getrokken, is een kruissleutel wel makkelijk.

Ik zou trouwens willen dat ik een gereedschapskar kwijt zou kunnen, maar het is voor mij niet praktisch. Als ik uitgebreid ga sleutelen, doe ik dat bij mijn ouders... En zie maar eens een volle kar achterin je auto te krijgen ;) En als ik een garage tot mijn beschikking krijg, komt daar een mooi bord met het gereedschap gesorteerd aan de muur te hangen. Dan zie je tenminste ook direct of er iets ontbreekt.
Exact, maar heb je ook wat gevonden? ;)
Pagina: 1 ... 4 ... 59 Laatste