Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 28 ... 58 Laatste
Acties:
  • 505.790 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

henkie196 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 07:47:
[...]

Tegenwoordig? Volgens mij als ik m'n vaders 30 jaar oude (of ouder) ringsleutels er bij pak hebben die diezelfde afgeronde hoeken. Ik weet zeker dat het goedkope spul dat ik 15 jaar terug uit de bouwmarkt heb gehaald ook al afgeronde hoeken had.

Voor zeskantige doppen maken de makers nog wel eens een opmerking over dat het op de vlakken aan zou grijpen en daarmee meer kracht gezet kan worden. Ring- en steeksleutels grijpen sowieso wat meer op de hoeken aan, volgens mij.
Het wordt alleen steeds meer standaard en je ziet het ook steeds meer bij goedkoop gereedschap. Maar mijn ring-ratels van Gedore (nog geen 10 jaar oud) hebben bijv. nog een rechte steek, terwijl hetzelfde setje tegenwoordig flank drive heeft.

Bij mij hebben alleen mijn Gedore ringsleutels flank drive. Bij mijn doppen speelt het sowieso niet (zijn uitsluitend 6-kant) en de ringratels gebruik ik niet om veel kracht mee te zetten (daarvoor ben ik er te zuinig op).
De laatste keer dat ik een kop of moer dol heb gedraaid, is volgens mij ook al 20 jaar geleden of zo, toen ik alleen nog aan fietsen sleutelde. Daar gebeurde het namelijk regelmatig bij :X Bij m'n auto's is het nog nooit gebeurd, en verwacht ik dat ook niet echt meer.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:33

mr_petit

opperprutser

Toch als ik flank drive zo bekijk tov normaal 12 punts, heeft de normale 12punts meer oppervlak waar het op pakt dan die flank drive.
Ook pakt 12pnts ook op de oppervlaktes waar flank drive pakt, dus ik wil wel eens weten waarom het minder snel een afgeronde bout geeft.
Ik heb wel zo mijn ideeen erover, maar ik wil het graag van jullie horen.
Ik bedoel 12pnt pakt op dezelfde punten èn meer. Dan kan je toch meer kracht zetten?
bij dat 12 punts tekeningetje accentueren ze de hoekjes, maar hij pakt gewoon over dat hele stuk hoor.
Gewoon kwestie van een goed pakkende sleutel maken.
Of heb ik het helemaal mis (en waarom dan?)

Ik heb iig nooit last van afgeronde bouten bij ringsleutels (steek is een ander verhaal) en ik draai zonder moeite de kop eraf voordat de sleutel slipt. Dus ik zie het probleem niet.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 05-02-2015 14:39 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Je hebt zelfs kleine maatjes 1/4 in 12kants. Totaal overbodig m.i. Zeker omdat die kleine sneller slippen.

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik werk wel eens met Caterpillar motoren, sommigen bouten en moeren hebben daar 12 kant.
De gasturbine bij mij op het werk heeft bijna alleen maar 12 kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mr_petit schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:35:
Toch als ik flank drive zo bekijk tov normaal 12 punts, heeft de normale 12punts meer oppervlak waar het op pakt dan die flank drive.
Ook pakt 12pnts ook op de oppervlaktes waar flank drive pakt, dus ik wil wel eens weten waarom het minder snel een afgeronde bout geeft.
Ik bedoel 12pnt pakt op dezelfde punten èn meer. Dan kan je toch meer kracht zetten?
bij dat 12 punts tekeningetje accentueren ze de hoekjes, maar hij pakt gewoon over dat hele stuk hoor.

Ik heb iig nooit last van afgeronde bouten bij ringsleutels (steek is een ander verhaal) en ik draai zonder moeite de kop eraf voordat de sleutel slipt. Dus ik zie het probleem niet.
De rechte zeides van een boutkop zijn ook sterker doordat je verder van de hoek zit heb je minder snel afschuiving in het metaal. Dat begint/gebeurd het snelst/kost het minste kracht op de hoek. Daarom kun je m beter op de zijde een stukje uit de hoem belasten.

Mits je gereedschap sterk genoeg is (je wilt dat tenslotte niet dol draaien. Dat gereedschap wordt juist meer op hoekjes belast).

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 06-02-2015 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Normaalgesproken krijg je spanningsconcentraties in een materiaal bij scherpe overgangen. Voor een moer is dat dus op de punten van de zeshoek. In een ringsleutel is dat dus in de pieken en dalen van de dubbele zeshoek.

Daarom wil je liever niet dat je de kracht overdracht doet op de plek waar de spanningsconcentraties toch al zo hoog zijn, dus zou je liever niet puur in de hoeken aan willen grijpen. Dit geldt overigens voor zowel de moer als de sleutel. Met een perfecte ringsleutel die perfect een dubbele zeshoek er in heeft zitten met precies de juiste maat én een perfecte moer die ook exact een zeshoek is met precies de juiste maat, zou de kracht netjes over een aantal vlakken overgedragen moeten worden.

Alleen bestaan die perfecte sleutels en moeren niet. En je moet toch enige speling hebben om de sleutel überhaupt op de moer te kunnen krijgen. Dus is het aangrijpingspunt van de kracht bij een ringsleutel met rechte punten altijd in een piek of dal van de overgang. Met zo'n wat rondere overgang stel je zeker dat je nooit precies op de punten van de moer aangrijpt. Daarnaast zou ik verwachten dat de spanningsconcentraties in de sleutel zelf ook minder zijn bij zo'n ontwerp met ronde overgangen. Het lijkt me ook wat makkelijker te fabriceren.

Ik zat nog eens naar m'n oude Lux ringsleutels te kijken, en ik denk eigenlijk dat die toch rechte overgangen heeft. Het is alleen moeilijk te zien omdat de overgangen tussen de punten van de zeshoeken toch niet exact recht zijn en wat afgerond zijn hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:35:

Wat ik mij vooral kan bedenken (en wat ik nog van vroeger herinner toen ik nog wel eens een kop ronddraaide), is dat de kleinste diameter in een 12-kants dop of sleutel groter is dan bij een 6-kant. Ik bedoel dan de diameter tussen twee tandjes of vlakken. Zodra de hoeken van een bout of moer afgerond raken, neemt de maximale diameter daarvan af, tot het punt waarop die diameter kleiner wordt dan de minimale diameter van een 12-kants dop of sleutel.
Een bout of moer waar een 12-kants dop overheen slipt, kan daardoor nog wel met een 6-kants losgedraaid worden.

Verder kan je beter de krachtoverdacht midden op de vlakke zijde zijde van een bout of moer hebben, dan op de punten (zie punt van GoldenSample). Een goede 6-kant dop heeft daarom geen vlakke zijden, maar iets bolle, waardoor de kleinste diameter gegarandeerd in het midden van het vlak zit, en extra uitsparingen op de hoekpunten.

Bij deze dop is dat bijvoorbeeld het geval:
Afbeeldingslocatie: http://www.turnermotorsport.com/image/tools/tools_6pt_socket_46mm_TMI9910M46_lg.jpg

Mijn Proxxon-doppen hebben dat ook:
Afbeeldingslocatie: http://www.proxxon.com/en/images/produkte/ratsche_03.gif
The PROXXON driver system:
The driving force is applied to the flanks, not the corners. This ensures high power transmission without damaging the corners of the nut or bolt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja maar het is dus alleen ter voorkoming van beschadiging van de bout, zodat het uiterste hoekje recht blijft.
Als je op de hoeken kracht zet, vervormen die gewoon een beetje, en dat zet je alsnog met de vlakke zijde kracht.
Ik denk namelijk niet dat je minder snel over de bout heenschiet. Dat kan volgens mij niet.

Wat ikzelf vooral denk is dat de tolerantie van de pasvorm van de sleutel vooral wordt bepaald door de hoekjes. Die kunnen iets vervormd zijn, waardoor als je sleutel precies de hex vorm heeft hij niet lekker meer past. Dus dat daarom een sleutel net iets groter moet zijn. Als je dan de hoeken hol maakt, kan je de vlakke kant wel volgens een nauwere tolerantie maken.
Ik denk dat dat het grootste voordeel is. Maar dat is dus wat anders dan de hier opgegeven reden.
Want als de sleutels beide volgens dezelfde tolerantie gemaakt worden is de minimale diameter van beide sleutels even groot. De 12 kant heeft namelijk per definitie de kleinste minimale diameter (die kan je alleen evenaren, niet overtreffen). Anders zou je geen 12 kant kunnen hebben ;)

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 06-02-2015 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik denk dat we over 2 verschillende minimale diameters praten ;)

Ik had het over de afstand tussen de vlakken van een 6-kant en puntjes bij een 12-kant. De vlakke zijden van een 6-kantige dop liggen per definitie dichter bij elkaar dan de puntjes in een 12-kantige dop of sleutel. Immers, de korste afstand in een dop is het midden van 2 recht tegenover elkaar liggende vlakken, en bij een 12-kant zit er op dit plek juist weer een hapje.

Wat ik al aangaf, in het verleden heb ik vaak genoeg met een 12-kantige sleutel (Dowidat's, vergelijkbaar met Gedore en met een zeer goede pasvorm) koppen rondgedraaid, wat mij met 6-kantige doppen nog nooit gebeurd is.

Verder lijkt je verhaal aannemelijk, dat door holle hoeken te gebruiken, je aan de ene kant een grotere tolerantie creëert op de plekken die gevoelig zijn voor vervorming, en tegelijkertijd juist een strakkere tolerantie aan kan houden op de plekken die minder snel zullen vervormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

iemand ervaring met endoscoopcamera's? Ben een beetje rond aan het kijken, en zie ze van 20-2000 euro.

Zou zoiets weleens willen proberen
http://m.lightinthebox.co...borescope-5m_p506813.html

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 14-02-2015 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik heb een oude analoge. (goedkoop china dingetje hoor, wat ik al 15 jaar heb en misschien 5x gebruikt heb...)

Wat handig is, is als er spiegelkapjes bij zitten waarmee je om een hoekje kan kijken. Al die dingen hebben een kleine kijkhoek en je kan dat ding ook niet heel gericht steken.
Dus als je je kleppen wilt inspecteren door het bougiesgat, dan moet je zo'n spiegelopzetstukje hebben.
Ook is het allemaal best gelimiteerd wat je ziet (ten minste van wat ik heb gezien.)

Net als bijv. deze review:
http://www.ericthecarguy....ection-camera-tool-review

Maar die link van je kan veel goedkoper:
http://www.ebay.com/itm/2...ra-4-LED-F5-/291365341975?

En deze heeft er een spiegeltje bij zo te zien:
http://www.ebay.com/itm/2...mera-7mm-SY-/321621255259

(die 5m is alleen maar onhandig, da's voor riolen).
Maar dat ding is nog steeds vrij dik/log

Ik zie trouwens dat je ze met 4 en 6 leds hebt.
Wat beter is weet ik niet; teveel licht is ook niet goed.
In een automotor kijk je natuurlijk maar op hele korte afstanden, dus je focus is ook belangrijk/anders dan een rioolcamera oid.

Als ik deze ad zo zie is de kijkhoek behoorlijk klein:
http://www.ebay.com/itm/H...-7mm-Camera-/231204737592

Maar ik zou zeggen probeer het en rapporteer hier je bevindingen :)

[ Voor 60% gewijzigd door mr_petit op 14-02-2015 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, voor dat geld, is het inderdaad een poging waard. Hoop dat ze snel leveren :)

Zou handig zijn als dat soort spul ook op de smartphone aan te sluiten is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Misschien met een otg kabeltje. Het zal denk ik voornamelijk afhangen van het OS

Niet heel makkelijk waarschijnlijk:
YouTube: nexus7 webcam

[ Voor 42% gewijzigd door mr_petit op 14-02-2015 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:41

Aapje

Opel-beun
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 20:01:
Ik zoek de folder even op, moment :P

Foto's staan hier: https://imgur.com/a/eU8Zf#0
Intussen gekocht :) Bevalt prima, alleen boutjes effe losbreken met de ringsleutel... Veel kracht heeft ie namelijk nie... 1 nadeeltje, zit olie in een busje los bij.... (Leeg gelopen in de verpakking :P)

[ Voor 4% gewijzigd door Aapje op 14-02-2015 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222094

Bestaan er eigenlijk goede draagbare, stille, handzame compressors? Een appartement en even de banden doen is niet fijn (dan gooi ik wel 50cent in een luchtding bij de pomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:47
Wat is er mis met een handpomp om de banden op te pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paul! schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:29:
Wat is er mis met een handpomp om de banden op te pompen?
Oh, goed punt. Nooit echt bij stil gestaan. Dat kan natuurlijk ook gewoon, ik pomp vaak genoeg fietsbanden op tot 8 bar.

Gewoon een fietspomp met autoventiel voldoet?

edit: toch even gezocht, maar schijnt dat je kapot bent na 1 band..

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 222094 op 18-02-2015 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ach welnee joh... Een volledig lege band oppompen duurt even, maar ik neem aan dat dat niet de bedoeling is.
Goede pomp doet het prima hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Bij gebrek aan beter pak ik weleens een handpomp, maar met even een halve bar bijpompen ben je echt wel even bezig :X Je moet bij een autoband natuurlijk wel wat meer volume vullen dan bij een fietsband.

Kracht is het probleem niet, zoveel tegendruk geeft een autoband met 2,4 bar echt niet. Alleen het volume, dat is de killer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepbass909 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:13:
Bij gebrek aan beter pak ik weleens een handpomp, maar met even een halve bar bijpompen ben je echt wel even bezig :X Je moet bij een autoband natuurlijk wel wat meer volume vullen dan bij een fietsband.

Kracht is het probleem niet, zoveel tegendruk geeft een autoband met 2,4 bar echt niet. Alleen het volume, dat is de killer.
ander onderwerp: mooi gereedschap set heb je (van wat ik zo heb doorgebladerd hier). Hoe neem je dat tegenwoordig makkelijk mee? Ik moet nu iedere keer, appartement: deur open, naar boven lopen, voordeur open, buiten zetten, voordeur dicht, naar beneden lopen, deur open, deur dicht, straat over , autodeur open, autodeur dicht etc... en dat een paar keer (deuren oplaten doe ik niet in de stad). Gooi je dan alles in kratten of loop je een paar keer?

en: heb je nog meer inmiddels? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Anoniem: 222094 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:31:
[...]

ander onderwerp: mooi gereedschap set heb je (van wat ik zo heb doorgebladerd hier). Hoe neem je dat tegenwoordig makkelijk mee? Ik moet nu iedere keer, appartement: deur open, naar boven lopen, voordeur open, buiten zetten, voordeur dicht, naar beneden lopen, deur open, deur dicht, straat over , autodeur open, autodeur dicht etc... en dat een paar keer (deuren oplaten doe ik niet in de stad). Gooi je dan alles in kratten of loop je een paar keer?

en: heb je nog meer inmiddels? :)
Ik had altijd een blauwe Albert Heijn krat waar heel veel in paste. Tegenwoordig heb ik een tas waar al m'n kleine grut in zit dat ik bij de auto gebruik. Daarnaast heb ik een goedkope kloon van een Parrat-koffer waar al m'n handgereedschap (tangen, schroevendraaiers, sleutels) inzit. En daarnaast nog 2 kisten van Proxxon, die los mee gaan (te groot om ergens in te passen).

Veel compacter kan ik het niet krijgen, de koffer en tas wegen beiden al een slordige 15kg. Veel meer kunnen ze qua gewicht niet aan, en zou ik zelf ook niet vrolijk van worden.

Mijn grootste uitdaging is trouwens de ruimte die het inneemt. Mijn cabrio heeft een vrij lage kofferbak, waardoor het allemaal niet te hoog mag zijn. Een AH-kratje was wel het maximum.
Als ik ga klussen, ligt de kofferbak ook echt helemaal vol met gereedschap :X

Ow, en ik weet niet wat voor jou het ijkpunt is van wat mijn collectie is, dus het is een beetje moeilijk te zeggen of ik nog meer heb ;)

Maar sinds afgelopen najaar ligt er in ieder geval een 3/8" momentsleutel van Hazet, een 40cm wringijzer en een setje diepe doppen van Proxxon.

Ik heb genoeg om een garage te kunnen voorzien :p

[ Voor 10% gewijzigd door deepbass909 op 18-02-2015 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
deepbass909 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:40:
[...]

't zal je verbazen hoeveel gereedschap ik blijf kopen :P ik zei dat ook vroegáh :P

M'n laatste aanwinst is de Lidl luchtratel, daarvoor deze:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rZRIxvSWTdzGH9wUbSXW1Jq3/full.jpg

Nokkenas verwijdertool voor oude 8V opels :)

Staat nog een hoop op de wishlist :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Dat soort tools zal ik voorlopig niet snel kopen. Zolang ik geen garage heb, blijft m'n M52-blok in elkaar zitten.

Het enige waar ik wel af en toe tegenaan loop, is een gebrek aan grote poelietrekkers e.d. Maar alleen zijn die krengen zo verschrikkelijk duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Sowieso is dat voor een opel, die zie ik jou ook niet snel kopen.... :P

BMW Nokkenasverwijdertool :check ;)

Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/z4/nokkenas/camgereedschap.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 18-02-2015 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Uit de categorie lomp gereedschap:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aXLpwKumCPmn7rqOWm83CC9k/full.jpg

Blokeer tool, specifiek voor 16D Opel motoren:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bojSaQR3v3azFlL7jz20XTRL/full.jpg

En m.b.t. poelietrekkers heb ik deze nog:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2HgCN1r1h5APP3bcz3Ng02oB/full.jpg

Aardige setje, alleen de armpjes zijn erg broos. Dus niet te lompe dingen mee doen :P Gaan kapot :D Maargoe, kosten een tientje/20 euro... Kan je 't meeste in elk geval mee los krijgen :)

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 23:15:
Sowieso is dat voor een opel, die zie ik jou ook niet snel kopen.... :P

BMW Nokkenasverwijdertool :check ;)

[afbeelding]
True.

Maar dat wat jij post is een blokkeer set, niet een nokkenasverwijdertool ;) Een nokkenasverwijdertool voor de BMW ziet er iets anders uit (en wordt ook nauwelijks gebruikt, omdat hij onbetaalbaar is).

deepbass909 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:40:
[...]

Ik had altijd een blauwe Albert Heijn krat waar heel veel in paste. Tegenwoordig heb ik een tas waar al m'n kleine grut in zit dat ik bij de auto gebruik. Daarnaast heb ik een goedkope kloon van een Parrat-koffer waar al m'n handgereedschap (tangen, schroevendraaiers, sleutels) inzit. En daarnaast nog 2 kisten van Proxxon, die los mee gaan (te groot om ergens in te passen).

Veel compacter kan ik het niet krijgen, de koffer en tas wegen beiden al een slordige 15kg. Veel meer kunnen ze qua gewicht niet aan, en zou ik zelf ook niet vrolijk van worden.

Mijn grootste uitdaging is trouwens de ruimte die het inneemt. Mijn cabrio heeft een vrij lage kofferbak, waardoor het allemaal niet te hoog mag zijn. Een AH-kratje was wel het maximum.
Als ik ga klussen, ligt de kofferbak ook echt helemaal vol met gereedschap :X

Ow, en ik weet niet wat voor jou het ijkpunt is van wat mijn collectie is, dus het is een beetje moeilijk te zeggen of ik nog meer heb ;)

Maar sinds afgelopen najaar ligt er in ieder geval een 3/8" momentsleutel van Hazet, een 40cm wringijzer en een setje diepe doppen van Proxxon.

Thanks, voor mij zal ruimte dan weer geen probleem zijn (volvo 855 t5 ;) ), maar meer het geordend houden icm vele gesjouw.

Ja zo'n koffer heb ik ook al naar zitten kijken maar heb 1x een '30 euro' koffer gekocht en na 1x optillen zat alles door elkaar dat ik m direct heb weggegooid en een goedkope parat kloon ben ik nog niet tegengekomen.. er moet toch een oplossing zijn voor alle mobiele klussers? :?

Erg irritant om eerst 6x de verkeerde schroevendraaier te pakken... los van dat het duur spul is en ik graag een geordende kist/koffer/tas zie in mn ooghoek ;)

ps: ijkpunt was zo'n beetje rond dat tijdstip, dus niks groot gemist :)

• deepbass909

deepbass909

De koffer die ik heb, is van Allit (die maakt vooral traditionele kisten) en heb ik ooit voor €100 op de kop getikt bij de Karwij. Daarna ben ik hem nooit meer ergens tegengekomen... €100 klinkt veel, maar is veel minder dan een Parrat of vergelijkbaar kost. Daar staat tegenover dat hij ook wel minder zwaar gebouwd is.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-o_TIPuFdMec/SXM3FllsddI/AAAAAAAAG74/UZ6m8m_RGng/w760-h570-no/17012009115.jpg

Maar voor mijn gebruik voldoet hij prima.
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-fZrP4bw31FE/SXM3CpmoIoI/AAAAAAAAG7g/ykMOK1cZC50/w676-h901-no/17012009112.jpg

Inmiddels zit hij trouwens wel een stuk voller, deze foto's zijn van 5 jaar terug.

Het grootste nadeel is de onderbak, die met standaard houtenschotjes ingedeeld wordt. Die schotjes zijn niet heel stevig, waardoor ze nog weleens los komen te zitten en het gereedschap alsnog gaat zwerven.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-GS203pMPgA8/SXM3E522KdI/AAAAAAAAAts/VLm5lDd8eFE/w760-h570-no/17012009114.jpg

Maar goed, het is nog altijd beter dan alles in één grote bak hebben liggen, waardoor je alles altijd kwijt bent of misgrijpt.

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is ook bij de duurdere koffers die ik op het werk heb, ben even de naam kwijt, maar dat blijft drama. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:30

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Misschien dat jullie kunnen helpen: ik zoek een obd2 lezer die ook fabriekscodes kan uitlezen en resetten evenals abs/esp/airbag en de remklauwen (bij abs/esp) kan bedienen : prijs indicatie rond de 600€

heb momenteel deze ( http://www.diagnoseappara...setten/503/AutoLink-AL619 ) op het oog maar volgens mij kan ie de remklauwen niet bedienen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 01:04:
[...]

Maar dat wat jij post is een blokkeer set, niet een nokkenasverwijdertool ;) Een nokkenasverwijdertool voor de BMW ziet er iets anders uit (en wordt ook nauwelijks gebruikt, omdat hij onbetaalbaar is).
Ja je bedoelt die klem met een soort van hefboom erop.
Die heb ik idd niet, maar je kan 'm ook op een andere manier verwijderen door bepaalde lagerkappen in een iets andere stand los te draaien.
Die techniek heb ik gebruikt om mijn nokkenassen te verwisselen. Als je dan een setje schricks inbouwt met iets grotere kleplift (iets langere nokken) is het terugmonteren ook nog nèt ietsje spannender :+

Maar het ging me allemaal best makkelijk af.

• deepbass909

deepbass909

Klopt, maar die klem schijnt haast onbetaalbaar te zijn.

Er is een truc zodat je hem niet nodig hebt. Je draait dan de as zo dat er maar bij 1 cilinder druk op de nokken staat. Maar die is inderdaad wel spannend.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja alle nokjes staan dan onder een hoek op de klepstoter bij een bepaalde verdraaiing.
Dan zijn de draadeinden voor de nokkenaslagers net lang genoeg om het moertje er een slag (of twee) op te draaien. Maar dat is dus moeilijker als je nokken langer zijn ;)
Maar ja, ik heb het zo gedaan en heb er geen enkel probleem mee gehad. 1 lagertje heb ik even met de hand (geloof ik) wat naar beneden moeten drukken (druk op de nokkenas gezet). Zoiets was het.

Maar zag ook een gast die z'n kop er mee molde (draadeinden eruitgetrokken oid?). Kreeg de moeren er ook niet op etc etc
Je weet nooit wat sommigen lopen te klooien, je kan sleutelen of je kan het niet.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat waren de "oude" tweetakt motoren toch heerlijk simpel om aan te sleutelen (goed afstellen was wél een uitdaging) :P

Én wat klonken en roken die krengen toch héérlijk.....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Aan 1 kant wel, maar als ik een 2 takt ontwerp uitgelegd zie, dan denk ik... Mijn god, wat ingewikkeld. Met die resonantieuitlaat etc. Heel ingenieus... dat ze dat toen al konden :+
Geen cfd natuurlijk in de jaren 20 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 19-02-2015 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Mechanisch zijn tweetakten lekker simpel ja, dus goedkoop te produceren, maar qua werkingsprincipe... Maar goed, het idee dat je je smering door brandstof laat doen 8)7 (bij de kleine 2-takten, bij industriële 2-takten was wel gewoon olie-smering aanwezig).

Overigens is BMW wel een uitzondering met de nokkenassen. Bij de 6-cilinders zijn ze gewoon erg lang, dun en bovendien hol, wat ze heel kwetsbaar maakt. Bij de meeste andere merken kan je de nokkenas gewoon los maken door de moeren steeds afwisselend een kwart slagje te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Bij alle merken moet je uitkijken met het monteren/demonteren van nokkenassen.
Ze zijn allemaal bros en dun (en wel vaker hol).

Groot verschil is dat je bij een 6 in lijn onder heel veel hoeken nokken hebt zitten, dus heb je ook altijd nokken die fors onder spanning zitten. Meer dan bij een nokkenas met minder hoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:46
Ik zit een beetje te kijken naar nieuwe schroevendraaiers en zit tussen 3 merken te twijfelen:

Wera/Gedore
Of gewoon een Mannesmann groen setje.

Wat me echter opvalt is dat je in gedore/ wera ook weer verschillen hebt zitten:
Slagkap/6 kant bij het handvat om meer kracht te kunnen zetten..

Ik weet het niet zo goed:

http://www.bol.com/nl/p/g...6-delig/9200000020708314/

Dit leek me wel aardig maar is volgens mij al een oud model?
http://www.bol.com/nl/p/g...0-delig/9200000009967755/

Krijg het niet duidelijk waaraan je kan zien welke serie precies welke eigenschappen heeft.

Of is dit mannesmann setje gewoon al degelijk genoeg:
http://www.datona.nl/mann...ndraaierset-37-delig.html

EDIT:
Als ik het goed heb gaat een PZ schroevendraaier wel heel goed op een PH schroef, maar andersom is een minder strak plan?

[ Voor 15% gewijzigd door Speeddragon op 22-02-2015 23:54 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En pb swiss?

Zou overigens gewoon pz en ph lekker gescheiden houden. Kost je zowel je schroeven als je schroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:14
Heb van PB Swiss een setje schroevendraaiers voor onderweg, maar ik heb het idee dat die meer gemaakt is voor elektra qua pasvorm (de versie die ik heb dan).

Afbeeldingslocatie: https://www.prof-tools.nl/products/pb/215.jpg

Ik ben met dit Facom setje erg tevreden! Mee gewerkt bij de lokale motorgarage en toen ik nieuwe nodig had besloten voor deze te gaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.toolsxl.nl/images/Merken/Facom/Large/Schroevendraaier_Protwist_AN.J8PB.jpg

http://www.toolsxl.nl/fac...en-pozidrive-p-11799.html

Bij mij hebben alleen de (twee?) grootste platte schroevendraaiers een 6 hoekige stalen as i.p.v. rond zoals op de foto. Dat maakt het soms wel makkelijk als je het als een soort hevel wilt gebruiken :9

Ik weet niet hoe het bij die Gedore zit, maar ik meen dat bij de Facom's het staal helemaal door het handvat heenloopt voor extra stevigheid en de mogelijkheid om erachter op een tik te geven indien nodig.

Zijn ook uitgebreidere sets van te vinden, maar dit 8-delige setje vind ik genoeg en past mooi in de lade van m'n gereedschapskistje als ik het in het plastic verpakkingsmateriaal laat zitten :)

[ Voor 30% gewijzigd door MailMan op 23-02-2015 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Speeddragon schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:53:
Ik zit een beetje te kijken naar nieuwe schroevendraaiers en zit tussen 3 merken te twijfelen:

Wera/Gedore
Of gewoon een Mannesmann groen setje.

Wat me echter opvalt is dat je in gedore/ wera ook weer verschillen hebt zitten:
Slagkap/6 kant bij het handvat om meer kracht te kunnen zetten..

Ik weet het niet zo goed:

http://www.bol.com/nl/p/g...6-delig/9200000020708314/

Dit leek me wel aardig maar is volgens mij al een oud model?
http://www.bol.com/nl/p/g...0-delig/9200000009967755/

Krijg het niet duidelijk waaraan je kan zien welke serie precies welke eigenschappen heeft.

Of is dit mannesmann setje gewoon al degelijk genoeg:
http://www.datona.nl/mann...ndraaierset-37-delig.html

EDIT:
Als ik het goed heb gaat een PZ schroevendraaier wel heel goed op een PH schroef, maar andersom is een minder strak plan?
Schroevendraaiers zou ik goede kopen. Zeker bij PZ en PH schroeven merk je gewoon heel snel het verschil. Een goedkope schroevendraaier heeft geen lekkere grip op de schroef en slijt erg snel. Doe je zelf een plezier, en investeer iets meer in goede schroevendraaiers. Zeker als je een beetje op het internet zoekt, zijn er wel setjes te vinden die in een leuke aanbieding zitten.

Ik heb zelf een set van Belzer/Bahco/Sandvik Ergoline (allemaal hetzelfde) en een set van Hazet.

De Belzer:
Afbeeldingslocatie: http://www.gerritse.nl/~images/products/gerritse/642-477/125671.jpg?dialog=true&height=530&width=660&modal=true
Lekker dik handvat, veel grip, maar ook lastig schoon te maken door de softgrip

De Hazet:
Afbeeldingslocatie: http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/00000231801418/T/340x340/C/FFFFFF/url/schroevendraaierset-6-delig.jpg
Iets beter schoon te houden, ook veel grip.

6-kant heb ik alleen bij de grootste maten Torx, mijn ervaring is dat bij kruiskop en platkop schroevendraaiers je toch nooit genoeg druk op de schroef kan houden, zodat je grip houdt. Een metalen achterkant om op te slaan, is alleen nuttig bij de grotere platkop schroevendraaiers (die ik overigens nog mis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MailMan schreef op maandag 23 februari 2015 @ 07:41:
Heb van PB Swiss een setje schroevendraaiers voor onderweg, maar ik heb het idee dat die meer gemaakt is voor elektra qua pasvorm (de versie die ik heb dan).

[afbeelding]

Ik ben met dit Facom setje erg tevreden! Mee gewerkt bij de lokale motorgarage en toen ik nieuwe nodig had besloten voor deze te gaan.

[afbeelding]

http://www.toolsxl.nl/fac...en-pozidrive-p-11799.html

Bij mij hebben alleen de (twee?) grootste platte schroevendraaiers een 6 hoekige stalen as i.p.v. rond zoals op de foto. Dat maakt het soms wel makkelijk als je het als een soort hevel wilt gebruiken :9

Ik weet niet hoe het bij die Gedore zit, maar ik meen dat bij de Facom's het staal helemaal door het handvat heenloopt voor extra stevigheid en de mogelijkheid om erachter op een tik te geven indien nodig.

Zijn ook uitgebreidere sets van te vinden, maar dit 8-delige setje vind ik genoeg en past mooi in de lade van m'n gereedschapskistje als ik het in het plastic verpakkingsmateriaal laat zitten :)
Ben onlangs overgestapt van Facom naar PB. De pasvorm is echt een heel erg stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

Voor schroevendraaiers gebruik ik bijna uitsluitend Wera. Niet alleen kunnen de punten met de besten mee (PB Swiss, Wiha, Felo) maar ook vind ik persoonlijk de Kraftform handgrepen fantastisch. Wel zou ik aanraden die dingen eerst ergens in een winkel in de hand te houden, niet iedereen is even tevreden over de Wera grepen.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Ik gebruik uitsluitend wat cheap is en kapot mag :) O-)

Kortom, eens per jaar een setje van de Action :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Da's toch niks joh. Constant kapotte koppen en kapotte schroevendraaiers. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Gewoon beide nemen. Een set goede schroevendraaiers en goedkoop spul dat je als beitel etc kan misbruiken.

Ik ben zelf fan bijv. van PB swiss met harde doorzichtige handvaten van cellulose-acetaat.
Rubberachtige handvaten zijn lastig schoonmaken en gaan vaak stuk.
Ook vervagen vaak de maten die erop staan. Wat dat betreft is hoe duidelijk dat op het handvat en de steel staat ook belangrijk. Goed te lezen en slijt het er niet te snel af....
Vooral voor torx/inbus/moerdraaiers etc kan dat frustrerend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Aapje schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:03:
Ik gebruik uitsluitend wat cheap is en kapot mag :) O-)

Kortom, eens per jaar een setje van de Action :P
Doe jezelf een lol, haal eens een setje van Skandia bij de plaatselijke Karwei. Iets duurder dan de Action, maar pakken beter, en nog niet de prijsklasse van Wera/Wiha/Felo/PB/Hazet...

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-06 10:59
Ik ben zelf nog op zoek naar een betaalbare endoscoop bij het sleutelen. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-06 19:52
Ligt er een beetje aan wat je wil denk ik. Een goedkopie VGA endoscoop met ledjes heb je al voor een tientje uit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
MikeyMan schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:23:
Da's toch niks joh. Constant kapotte koppen en kapotte schroevendraaiers. :X
Dan vervang je ze nie vaak genoeg, maar over 't algemeen doen ze 't best goed van de action. En die van Skandia doen 't ook prima, maargoe ik loop wat vaker in de Action dan in de Karwei :P Maar als ik wat meer schroeven moet los halen gaat bij mij gewoon 't bitjes set in de accuboor ;) 9/10 schroeven in moderne auto's zijn tegenwoordig torx, dus heb die meestal toch al vast :P (en wat ik in de handen heb wil ik nog wel eens gebruiken als beitel. Dus beter gewoon cheap meuk :P m'n eeuwen oude Gedores hangen meestal gewoon aan 't bord...)

Different note, over skandia gesproken...

Dit weekend een tap-setje gekocht van de Karwei/Skandia. Prima spul voor de 35 euro... Heb t set nog niet getest op staal, maar op m'n alu kop tapte ie prima :) Nooit verwacht zoiets van de bouwmarkt :P

[ Voor 9% gewijzigd door Aapje op 23-02-2015 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Skandia is prima spul hoor, bij mijn moeder ook een set daarvan liggen en dat heeft al aardig wat mishandeling weerstaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
MikeyMan schreef op maandag 23 februari 2015 @ 11:06:
[...]

Ben onlangs overgestapt van Facom naar PB. De pasvorm is echt een heel erg stuk beter.
Wat voor PB setje heb je dan? Mijn ervaring is dus exact andersom :P Vind het ook erg makkelijk om met de Facom's goed kracht te zetten.

En waar sleutel je aan? Ik merk b.v. wel verschil in schroeven tussen Japanse motoren en m'n BMW b.v. Schijnen zelfs speciale schroevendraaiers verkocht te worden voor Japanse motoren omdat de pasvorm net wat ander is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arar
  • Laatst online: 23-06 10:59
Arar schreef op maandag 23 februari 2015 @ 18:19:
Ik ben zelf nog op zoek naar een betaalbare endoscoop bij het sleutelen. Tips?
Om in een blok te kijken. Voor een redelijk goed beeld zou je voor onder de 100 euro moeten kunnen slagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:46
Na jullie tips en nog wat uitzoeken zijn er eigenlijk 2 merken overgebleven:

Facom en Wira (Pb swiss classic is wel vet maar het trekt me toch wat minder)

Ik twijfel tussen deze 3 sets:

Facom:
http://www.toolsxl.nl/fac...-pozi-12-dlg-p-11803.html

Voordelen:
-torx met gaatje
-mooi kleurensysteem
-veel torx

wera:
http://www.toolsxl.nl/wer...elig-houders-p-27883.html
voordelen:
Erg robuste reeks,

nadelen:
weinig torx, en de torx hebben geen gaatje

wera2:
http://www.toolsxl.nl/wer...delig-houder-p-25529.html
Voordelen:
veel torx (wel zonder gaatje)

In eerste instantie sprak de wera 900 reeks me wel aan omdat deze zo erg robuust zijn uitgevoerd. Echter ligt de nadruk wel heel erg op platte schroevendraaiers in dat pakket. Verder weet ik niet of dit een erg toegevoegde waarde is voor het sleutelwerk wat ik normaal doe en of je sowieso toch al een oude schroevendraaier pakt om te meppen.

Bij wera krijg ik het beste gevoel, maar de facoms zijn ook erg mooi en dat er alvast een gaatje in de torx zit kan soms wel handig uitpakken. Daarbij denk ik dat een gaatje in je torx kop geen negatieve gevolgen heeft als je een normale torx wil losdraaien.

Edit:

Kom er nu pas achter dat een schroevendraaier niet persee magnetisch is als hij een zwarte kop heeft 8)7

Heb bij amazon.de ook het wera setje gevonden:
http://www.amazon.de/Wera...B007BZ2AQY#productDetails

Morgen toch maar eens uitzoeken hoe dat dan allemaal zit!

[ Voor 10% gewijzigd door Speeddragon op 24-02-2015 04:30 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wil je een magnetische kop dan? Vind ik alleen maar irritant. Daarnaast, een goed passende kruiskop klemt de schroef zowat.

De pb-swiss classic vind ik zelf ook minder comfortabel (heb vrij grote handen), maar de swiss grip en elektrotool grijpen prima vast.

Voordat je gaat kopen, pak er wel een paar vast. Bestellen vanachter de pc lijkt me niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:37

Exigence

dnkroz

MailMan schreef op maandag 23 februari 2015 @ 21:58:
[...]

Wat voor PB setje heb je dan? Mijn ervaring is dus exact andersom :P Vind het ook erg makkelijk om met de Facom's goed kracht te zetten.

En waar sleutel je aan? Ik merk b.v. wel verschil in schroeven tussen Japanse motoren en m'n BMW b.v. Schijnen zelfs speciale schroevendraaiers verkocht te worden voor Japanse motoren omdat de pasvorm net wat ander is.
Zoek maar eens op JIS :) Vaak (niet altijd!) te herkennen aan een ingeslagen puntje naast de kruiskop. Pasvorm lijkt veel op een Philips, maar is het nét niet. Van een oude Philips kruiskop het topje vlakslijpen helpt al heel veel :)

Er zijn JIS schroevendraaiers te koop van Vessel :)

[ Voor 3% gewijzigd door Exigence op 24-02-2015 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Speeddragon schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 04:09:
Laatst had ik een setje van PB-Swiss in mijn handen. Ik was behoorlijk onder de indruk en het vinkt ook mijn eisen af. Compact en kwalitatief erg goed. Het ligt er even aan wat je ermee gaat doen. Het wisselsysteem is natuurlijk meer elektro dan mechanisch werk georiënteerd. Het topic heb ik verder niet gelezen, dus je eisen weet ik niet echt. Maar misschien heb je er wat aan. :) Dat klik. :9~

Er is veel te veel mooi spul, voor veel te veel geld. :P

Afbeeldingslocatie: http://www.swisstools.nl/8515.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Oyster op 24-02-2015 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Naar mijn idee is PB inderdaad meer op elektra gericht. Kreeg het setje dan ook van mijn pa toen ik uit huis ging, en hij was van oorsprong elektricien :P

Van Facom weet ik dat het veel in de Franse autoindustrie wordt gebruikt, en zelfs nog een tijdje Scuderia Ferrari sponsorde.

Maar je kan geen buil vallen met zowel die Wera als Facom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:16

-tom-562

Oliesjeik

Speeddragon schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 04:09:

Facom en Wira (Pb swiss classic is wel vet maar het trekt me toch wat minder)

Ik twijfel tussen deze 3 sets:

Facom:
http://www.toolsxl.nl/fac...-pozi-12-dlg-p-11803.html

Voordelen:
-torx met gaatje
-mooi kleurensysteem
-veel torx

wera:
http://www.toolsxl.nl/wer...elig-houders-p-27883.html
voordelen:
Erg robuste reeks,

nadelen:
weinig torx, en de torx hebben geen gaatje

wera2:
http://www.toolsxl.nl/wer...delig-houder-p-25529.html
Voordelen:
veel torx (wel zonder gaatje)

In eerste instantie sprak de wera 900 reeks me wel aan omdat deze zo erg robuust zijn uitgevoerd. Echter ligt de nadruk wel heel erg op platte schroevendraaiers in dat pakket. Verder weet ik niet of dit een erg toegevoegde waarde is voor het sleutelwerk wat ik normaal doe en of je sowieso toch al een oude schroevendraaier pakt om te meppen.

Bij wera krijg ik het beste gevoel, maar de facoms zijn ook erg mooi en dat er alvast een gaatje in de torx zit kan soms wel handig uitpakken. Daarbij denk ik dat een gaatje in je torx kop geen negatieve gevolgen heeft als je een normale torx wil losdraaien.

Edit:

Kom er nu pas achter dat een schroevendraaier niet persee magnetisch is als hij een zwarte kop heeft 8)7

Heb bij amazon.de ook het wera setje gevonden:
http://www.amazon.de/Wera...B007BZ2AQY#productDetails

Morgen toch maar eens uitzoeken hoe dat dan allemaal zit!
Ik heb sinds kort een setje van 6 schroevendraaiers van WERA, dat had ik echt veel eerder moeten kopen :P 2 Philips kruiskop, 2 Pozidrive kruiskop en 2 platte schroevendraaiers. Man man man wat schroeft dat fijn.
Overigens zijn mijn schroevendaaiers niet magnetisch.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Een van de garages hier in het dorp houdt dezelfde verdeling aan als ikzelf: Sleutels/ratels/doppen etc van Facom, schroevendraaiers en nutdrivers van Wera. En dan de gewone zwarte punten; Lasertips hebben nog iets meer grip, maar slijten aanmerkelijk harder. Ik heb zelf wel lasertips op mijn VDE-schroevendraaiers, maar die heb ik ook veel minder vaak nodig.
Ik heb het eens nagevraagd, hun keuze is gebaseerd op gevoelsmatig 80% handvatvorm, 15% pasvorm tips, en 5% slijtvastheid. Dat was ze de meerprijs wel waard kennelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb zelf de lasertips. Maar aangezien ik er niet dagelijks mee werk, zal de slijtage uiteindelijk wel meevallen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Denk ik ook wel. Ik gebruik mijn normale schroevendraaiers echter ook op bouwplaatsen e.d. en van die stof/zandzooi slijt alles veel harder, dus heb ik ook voor gewone tips gekozen :P

Eerdergenoemde Skandia setje van de Karwei? De PH2 en PZ2 waren na een jaar pas op, en dat is een prima score. De welbekende geel/zwarte Stanley schroevendraaiers waren na 3 maanden al schroef-etende monstrositeiten geworden. De Wera set doet het nu al 8 maanden meer dan prima, maar begint inmiddels wat slijtage te vertonen.

[ Voor 10% gewijzigd door McGryphon op 24-02-2015 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Nja ik heb van een Facom set de eerste ook al gesloopt, was een speciale Borneo set maar die konden toch niet zo tegen lomp vast draaien... Spul thuis van Facom slijt ook wel hard. Gedore platte schroevendraaier brak gewoon doormidden. Maar verder weinig problemen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Die schroeven zitten blijkbaar aardig vast :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Nah, Joopie maakt gewoon alles kapot. Is altijd al zo, en zal altijd zo blijven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Exigence schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 09:43:
[...]

Zoek maar eens op JIS :) Vaak (niet altijd!) te herkennen aan een ingeslagen puntje naast de kruiskop. Pasvorm lijkt veel op een Philips, maar is het nét niet. Van een oude Philips kruiskop het topje vlakslijpen helpt al heel veel :)

Er zijn JIS schroevendraaiers te koop van Vessel :)
Ik heb het voor de gein eens opgezocht, ik kende JIS niet:
Afbeeldingslocatie: http://www.agcoauto.com/content/images/fastener/screws_JIS_phillips_comparison.jpg

Het is echt een andere maat. Vooral veel minder diep dan phillips.

@Joopie
Hoe krijg je het voor elkaar een schroevendraaier te breken? Gebruikte je dat ding als een soort koevoet ofzo? :o

Het enige wat mij met schroevendraaiers gebeurd is dat ik de tip verslijt, al houden mijn Belzer en Hazet's al heel lang uit. De enige reden dat ik twee sets heb, is omdat ik de Belzers gebruik bij smerige klussen en ik de Hazet's schoon hou voor klussen in huis of aan het interieur van de auto.

Want wat mr_petit zegt, softgrips worden wel smerig en zijn vaak wat lastiger schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

JIS wordt voornamelijk (hoe verrassend :P) in Japanse dingen :P Ik moet zelf nog een setje JIS schroevendraaiers hebben, omdat redelijk wat spul van mijn motor met JIS schroeven vast zit.
Mensen die wel eens aan motoren sleutelen herkennen dit vast wel
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-GXEEEeFmEiY/UnpiHU-4-dI/AAAAAAAAmao/0yOhrIjOQCE/s640/TUMC387.jpg

Dit is dus een perfect voorbeeld van JIS schroeven die niet los willen met normale schroevendraaiers :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Beetje motorfiets heeft daar gewoon een doorzichtig potje met een schroefdekseltje voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ja, dat sowieso :P (maar meestal zit dat dekseltje nog geborgd met een ijzeren stripje, en dat stripje zit, juist, met een JIS schroefje vast :P tenminste bij mijn Suzuki met Tokico remcilinder)

[ Voor 83% gewijzigd door -tom-562 op 25-02-2015 13:09 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Haha bekend spul idd! :D Daar heb ik 1 schroevendraaier voor, anders draai je alles naar de malle moer. :X
McGryphon schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 23:40:
Nah, Joopie maakt gewoon alles kapot. Is altijd al zo, en zal altijd zo blijven :+
:+

Ik weet van niks. :P
deepbass909 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 00:05:
[...]

Ik heb het voor de gein eens opgezocht, ik kende JIS niet:
[afbeelding]

Het is echt een andere maat. Vooral veel minder diep dan phillips.

@Joopie
Hoe krijg je het voor elkaar een schroevendraaier te breken? Gebruikte je dat ding als een soort koevoet ofzo? :o

Het enige wat mij met schroevendraaiers gebeurd is dat ik de tip verslijt, al houden mijn Belzer en Hazet's al heel lang uit. De enige reden dat ik twee sets heb, is omdat ik de Belzers gebruik bij smerige klussen en ik de Hazet's schoon hou voor klussen in huis of aan het interieur van de auto.

Want wat mr_petit zegt, softgrips worden wel smerig en zijn vaak wat lastiger schoon te maken.
Wordt idd niet altijd volgens de norm gebruikt nee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

-tom-562 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:08:
Ja, dat sowieso :P (maar meestal zit dat dekseltje nog geborgd met een ijzeren stripje, en dat stripje zit, juist, met een JIS schroefje vast :P tenminste bij mijn Suzuki met Tokico remcilinder)
Mijn "Jap" heeft daar áf fabriek spullen van Brembo zitten. Vandaar dat ik al zei: "Beetje motorfiets...." :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

wimmel_1 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 18:19:
[...]

Mijn "Jap" heeft daar áf fabriek spullen van Brembo zitten. Vandaar dat ik al zei: "Beetje motorfiets...." :+
In mijn modeljaar (2004) was Yamaha volgens mij net zo gierig :P

[ Voor 94% gewijzigd door -tom-562 op 25-02-2015 20:43 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepbass909 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 10:23:
De koffer die ik heb, is van Allit (die maakt vooral traditionele kisten) en heb ik ooit voor €100 op de kop getikt bij de Karwij. Daarna ben ik hem nooit meer ergens tegengekomen... €100 klinkt veel, maar is veel minder dan een Parrat of vergelijkbaar kost. Daar staat tegenover dat hij ook wel minder zwaar gebouwd is.

[afbeelding]

Maar voor mijn gebruik voldoet hij prima.
[afbeelding]

Inmiddels zit hij trouwens wel een stuk voller, deze foto's zijn van 5 jaar terug.

Het grootste nadeel is de onderbak, die met standaard houtenschotjes ingedeeld wordt. Die schotjes zijn niet heel stevig, waardoor ze nog weleens los komen te zitten en het gereedschap alsnog gaat zwerven.
[afbeelding]

Maar goed, het is nog altijd beter dan alles in één grote bak hebben liggen, waardoor je alles altijd kwijt bent of misgrijpt.
Thanks nog voor alle info :)
Ik heb uiteindelijk gekozen voor 2 voor dit soort type gereedschapskisten samen met 1 doppendoos (en 1 doos voor alle randzaken):

Afbeeldingslocatie: http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/1/9/6/6/9200000024516691.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Veel plezier met dat soort kisten!!

Ik zou er persoonlijk niet voor gekozen hebben vanwege het feit dat die krengen altijd blokkeren als er ook maar ergens een simpele schroevendraaier tijdens transport zichzelf heeft willen verplaatsen door de zwaartekracht, maar .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wimmel_1 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 15:42:
Veel plezier met dat soort kisten!!

Ik zou er persoonlijk niet voor gekozen hebben vanwege het feit dat die krengen altijd blokkeren als er ook maar ergens een simpele schroevendraaier tijdens transport zichzelf heeft willen verplaatsen door de zwaartekracht, maar .....
Nog nooit last van gehad (mits geordend houden en de kist niet op de kop houden) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dan zitten ze bij jou niet vol genoeg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Laatst online: 20:25

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Anoniem: 222094 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 15:29:
[...]

Thanks nog voor alle info :)
Ik heb uiteindelijk gekozen voor 2 voor dit soort type gereedschapskisten samen met 1 doppendoos (en 1 doos voor alle randzaken):

[afbeelding]
:( :X kisten.
In de winter haalde ik mijn handen altijd aan open.
Gauw weg gedaan voor een paraat koffer en een Rood fischer bakje.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Waarom alleen in de winter?

Heb trouwens ook zo'n ding omdat ik geen geld voor een gereedschapwagen over heb :+
Zou niet weten waar je beter grote dingen in kwijt kunt heb nu blikschaar, baco, ringsleutel, steeksleutels, pijpsleutelset en betonschaartje er in liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Je kan er ook zo gruwelijk pijnlijk je scheenbeen tegenaan stoten... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Of grote teen, been there ... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tja als jullie daarover klagen (wie sleutelt er nou op blote voeten? scheenbeen? ik zet dat ding op een grote tafel naast me, auto op de brug en ik stoot me nooit, hoef ik ook nooit te bukken) ... is misschien dit meer iets voor jullie

Afbeeldingslocatie: http://www.hipenhot.nl/wp-content/uploads/2009/03/gereedschap-vilt-300x276.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Wat een luxe heb jij? Ik ben gewoon een straatsteen sleutelaar met een tas vol gereedschap en wat losse koffers en rommel. Plus een beetje lomp dus vandaar de gestoten teen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joopieboy schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 18:31:
Wat een luxe heb jij? Ik ben gewoon een straatsteen sleutelaar met een tas vol gereedschap en wat losse koffers en rommel. Plus een beetje lomp dus vandaar de gestoten teen. :+
O absoluut geen luxe hoor :)

Maar ik geef graag een 10tje per uur uit om een brug te huren bij een DHZ - garage. Is mij de ellende van gepriegel op de stoep meer dan waard :) .

(verder ben ik nog een slechtere sleuteraar dan jullie hoor, dus mocht het mis gaan dan kan ik altijd nog iemands hulp vragen bij de DHZ-garage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mja wat is slechter? Ik heb 3,5 jaar bij een garage gewerkt, ben project monteur (elektro) van beroep en als hobby sleutel ik graag. Maar ik weet ook zeker en kan ook echt niet alles. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joopieboy schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 18:57:
Mja wat is slechter? Ik heb 3,5 jaar bij een garage gewerkt, ben project monteur (elektro) van beroep en als hobby sleutel ik graag. Maar ik weet ook zeker en kan ook echt niet alles. :D
nouja, hoe goed of hoe slecht iemand ook is, mijn standpunt blijft staan ;)
(alleen al vanwege de nieuwsgierige mensen die gaan staan toekijken :X )

Desalniettemin ben ik wel benieuwd naar jouw setup :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2014/11/2014-11-29-11.38.07-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2014/11/2014-11-29-09.41.51-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2014/10/2014-09-30-15.23.08-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2014/10/2014-10-04-10.47.59-Medium.jpg
Verder eigenlijk niet zoveel foto's... Ik heb een kist met elektro spul (Facom, Gedore, Knipex met oa een geijkte AMP Tang), tas met wat lomper spul en loodgieters gereedschap. Zit een uitgebreide set voor inbus/torx/etc in. Doppenset dan van hierboven. Momentsleutel van de Aldi ( :+ ). Krik is een HBM 3 tons. Verder nog wat setjes met een klein rateltje, speciale bitjes, etc. Allemaal niet echt (op sommige dingen na die je echt wel goed nodig heb) mega duur spul maar goed zat.

Bij mijn moeder om te klussen nog een Makita profi set bouwkist 18V 4,2Ah met een schroef/boormachine en decoupeerzaag, Skandia zagen en allerhande spul liggen. Teveel om op te noemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Smoostools is dat een variant van Teng Tools?

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik heb werkelijk waar geen idee, komt van Datona af, kost de wereld niet en is best degelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Shit man, heb je de bankschroef nog steeds in de doos zitten ? :+
Als je hem niet gebruikt heb ik wel belang O-)

[ Voor 27% gewijzigd door nokiaan958GB op 04-03-2015 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Mooi setje is het.
Dank voor de tip van Datona. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

nokiaan958GB schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 19:47:
Shit man, heb je de bankschroef nog steeds in de doos zitten ? :+
Als je hem niet gebruikt heb ik wel belang O-)
:+

Foto's van tools is zoals ik eerder schreef niet echt mijn prio. :P Inmiddels al aardig wat mishandeling gehad en werkt perfect. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Joopieboy schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 19:24:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Verder eigenlijk niet zoveel foto's... Ik heb een kist met elektro spul (Facom, Gedore, Knipex met oa een geijkte AMP Tang), tas met wat lomper spul en loodgieters gereedschap. Zit een uitgebreide set voor inbus/torx/etc in. Doppenset dan van hierboven. Momentsleutel van de Aldi ( :+ ). Krik is een HBM 3 tons. Verder nog wat setjes met een klein rateltje, speciale bitjes, etc. Allemaal niet echt (op sommige dingen na die je echt wel goed nodig heb) mega duur spul maar goed zat.

Bij mijn moeder om te klussen nog een Makita profi set bouwkist 18V 4,2Ah met een schroef/boormachine en decoupeerzaag, Skandia zagen en allerhande spul liggen. Teveel om op te noemen. :)
Het wringijzer uit jouw Smoosh-kist is echt identiek aan mijn wringijzer van een heel ander merk (ik weet het merk zo even niet meer, huismerk van autogereedschap.com): :+
Afbeeldingslocatie: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/dhzcartools/full30384936.jpg

Zo'n krik als jij hebt moet ik nog een keer aanschaffen, ik zit nu steeds te kutten met z'n goedkope Lidl/Aldi krik en dat valt vaak toch tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepbass909 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 23:40:
Nog een stukje gereedschap erbij :)

[afbeelding]

Een zware krimptang met verwisselbare bekken, eindelijk dan niet meer het gedoe met goedkope tangen.
Ik ben van plan deze aan te schaffen voor het repareren van diverse electronica kabels/stekkers in mijn auto. Hoe bevalt ie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325202

Ik had de 50Liter compressor van Lidl aangeschaft en na 1,5jaar was mijn koppakking stuk dus toen heb ik hem opgestuurd voor garantie maar toen kreeg ik gewoon een nieuwe toegestuurd! Echt ideaal een hele nieuwe compressor. Super service van Einhell (Lidl), en ik kreeg er ook nog een perslucht starter accessoires set bij ter compensatie omdat hij stuk ging. Deze set kost 140 euro in de winkel zag ik terwijl de compressor zelf maar 200 euro kostte! Maar ik heb alle accessoires los al liggen dus ik weet niet of iemand er interesse bij heeft anders zet ik hem op marktplaats.
Dit kreeg ik terug gestuurt:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/qsmgds.jpg
dit is een link naar de accesoires:
http://www.redcoon.nl/B54..._Luchtdruk-Gereedschappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Netjes zulke service kan je nog niet eens bij een bouwmarkt verwachten...! (maareh, vettigegaragekrik op de slaapkamer?)

Hoe doet die 50L compressor het btw? Mijn 24L van Metabo doet wel aardig, maar is mij te snel leeg....

Daarbij kan ik die metabo niet onder druk laten staan snachts want de volgende ochtend bij ´t aansluiten van de stroom in de garage gaat ie gelijk proberen druk te bouwen... En dat lukt 'm dan nie... want dat kost te veel kracht, kortom springt de stop van 16A eruit O_O.

Ik heb ook wat nieuw gereedschap gekocht btw, whopping 10 euro bij de brezan.. en dat voor een mid-lock tool!
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8nzwvb3YAFCT23h3jqON45VN/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Aapje op 08-03-2015 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Anoniem: 222094 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 09:46:
[...]

Ik ben van plan deze aan te schaffen voor het repareren van diverse electronica kabels/stekkers in mijn auto. Hoe bevalt ie? :)
Ik heb hem eerlijk gezegd nog niet gebruikt, dus kan er nog weinig over zeggen.

@Joopie
Aangezien ik de afgelopen dagen m'n wringijzer weer regelmatig in m'n handen heb gehad, heb ik eens goed opgelet op het merk. En dat ze sterk op elkaar lijken, is niet echt raar, het is ook een Smoosh die ik heb :p

Mijn nieuwe momentsleutel van Hazet heeft z'n waarde wel bewezen trouwens. Alles rond het koelsysteem zit met maar lage aanhaalmomenten vast, en iets te strak geeft al snel het risico op breken of lekkages. Kortom, ik heb m'n 3/8" hazet heel veel gebruikt. Ik heb nog geen moment spijt van de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

deepbass909 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 16:53:
[...]

Het wringijzer uit jouw Smoosh-kist is echt identiek aan mijn wringijzer van een heel ander merk (ik weet het merk zo even niet meer, huismerk van autogereedschap.com): :+
[afbeelding]

Zo'n krik als jij hebt moet ik nog een keer aanschaffen, ik zit nu steeds te kutten met z'n goedkope Lidl/Aldi krik en dat valt vaak toch tegen...
Haha ja idd, krik doet het prima, lekker lomp uitgevoerd en met dubbele cilinder. Bij wijze van spreke kun je banden wisselen zonder assteun. :)

En dit type wringijzer kom je meer tegen, erg degelijk. Die met het andere knietje of die uittrek dingen die breken als een malle... Wel grappig dat je dezelfde hebt. :+

En idd een goede momentsleutel is veel waard. Laatst een S60 T5 waarbij na verloop van tijd bouten van het spruitstuk gewoon braken door moeheid en verkeerd vastzetten....

[ Voor 11% gewijzigd door Joopieboy op 10-03-2015 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Mijn koelwaterlek van afgelopen weekend was waarschijnlijk ook het gevolg van het vastzetten van het thermostaathuis zonder momentsleutel. Ik heb dat huis een jaar of 3 terug zelf vervangen en toen waarschijnlijk te strak vastgezet. Helemaal nu ik weet hoe weinig 10Nm maar is...

Ik gebruik het wringijzer niet zo heel veel, maar het is inmiddels wel onmisbaar in m'n kist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
deepbass909 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 16:53:
[...]
Die zijn weer vanaf de 14de in de aanbieding bij de Aldi, in zoń koffer incl. assteuntjes e.d.

en banden wisselen zonder assteun durf ik ook nog wel met die goedkope krikjes.... Zolang je zelf maar niet eronder kruipt... een remschijf is wel te vervangen, benen nie :P

@blote voetendiscussie, flipflop safety shoes ftw. :D

[ Voor 23% gewijzigd door Aapje op 10-03-2015 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:44
Aapje schreef op zondag 08 maart 2015 @ 13:49:
[..]

Daarbij kan ik die metabo niet onder druk laten staan snachts want de volgende ochtend bij ´t aansluiten van de stroom in de garage gaat ie gelijk proberen druk te bouwen... En dat lukt 'm dan nie... want dat kost te veel kracht, kortom springt de stop van 16A eruit O_O.

[..]
Kun je de automaat in de groepenkast niet vervangen? Vaak wordt bij gebruik van apparatuur zoals een lasapparaat de automaat vervangen door eentje met een C-karakteristiek. Die kunnen een hogere inschakelstroom aan zonder er gelijk uit te klappen.
Pagina: 1 ... 28 ... 58 Laatste