Het wordt alleen steeds meer standaard en je ziet het ook steeds meer bij goedkoop gereedschap. Maar mijn ring-ratels van Gedore (nog geen 10 jaar oud) hebben bijv. nog een rechte steek, terwijl hetzelfde setje tegenwoordig flank drive heeft.henkie196 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 07:47:
[...]
Tegenwoordig? Volgens mij als ik m'n vaders 30 jaar oude (of ouder) ringsleutels er bij pak hebben die diezelfde afgeronde hoeken. Ik weet zeker dat het goedkope spul dat ik 15 jaar terug uit de bouwmarkt heb gehaald ook al afgeronde hoeken had.
Voor zeskantige doppen maken de makers nog wel eens een opmerking over dat het op de vlakken aan zou grijpen en daarmee meer kracht gezet kan worden. Ring- en steeksleutels grijpen sowieso wat meer op de hoeken aan, volgens mij.
Bij mij hebben alleen mijn Gedore ringsleutels flank drive. Bij mijn doppen speelt het sowieso niet (zijn uitsluitend 6-kant) en de ringratels gebruik ik niet om veel kracht mee te zetten (daarvoor ben ik er te zuinig op).
De laatste keer dat ik een kop of moer dol heb gedraaid, is volgens mij ook al 20 jaar geleden of zo, toen ik alleen nog aan fietsen sleutelde. Daar gebeurde het namelijk regelmatig bij

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier