Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 25 ... 58 Laatste
Acties:
  • 505.760 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wil hem ook maar zit nog tegen de mega verzendkosten aan te hikken.

Misschien dat ik dit jaar nog eens in de buurt kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik had geluk dat een kameraad hem kon oppikken. :P Maar idd, ding weegt dieploop dus ik snap het ansich wel...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Iemand toevallig een ideetje voor een heel klein (lees 6mm diameter oid) borgveertangetje voor een knappe prijs? (lees geen 20 euro ex. verzenden) Gebruik 't toch bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Aapje

Opel-beun
Ik heb ze uit de grabbelbak voor 5 eur bij de lokale DIY zaak (hubo). Hele reeks met kleine tangetjes.

Heb net zelf een iets duurdere tang gescoort op marktplaats, die hoop boortjes bespaard als ik voor proplassen zou moeten boren :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TDmbUFwhs5qhOgbjEO49ZSvd/full.jpg

Binnenkort gebruik van maken in de garage die ik ook een beetje aan het inrichten ben :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yEvxGzKeBSXFFD8qv9H0R4G1/full.jpg

Mochten jullie ook ooit besluiten bij de gamma rekken te kopen, koop ze alleen als je ze van plan bent 1malig op te zetten :) 2de keer zijn ze slecht in elkaar te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:53
die van 25 euro bedoel je ;-) staan hier ook maar ik snap je opmerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Nu online

Aapje

Opel-beun
wd200 schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 22:01:
die van 25 euro bedoel je ;-) staan hier ook maar ik snap je opmerking
Jah die :D Die je nooit buiten de aanbieding moet kopen, want een week later zijn ze gewoon in de aanbieding :P

Heb er stuk of 8 nu totaal... Tip is wel als je ze naast elkaar zet, bout ze aan elkaar vast, krijg je een stevig geheel :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5HOytkDItfNpx37EnKbG9lFL/full.jpg

Planken zakken trouwens door als je meer dan een paar startmotors erop hebt liggen O-)

[ Voor 16% gewijzigd door Aapje op 06-09-2014 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Aapje schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 23:47:
Ik heb ze uit de grabbelbak voor 5 eur bij de lokale DIY zaak (hubo). Hele reeks met kleine tangetjes.
Ook echt van een paar millimeter?

Zal eens bellen, familie heeft een Hubo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
GoldenSample schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 23:37:
Iemand toevallig een ideetje voor een heel klein (lees 6mm diameter oid) borgveertangetje voor een knappe prijs? (lees geen 20 euro ex. verzenden) Gebruik 't toch bijna nooit.
Ik heb deze en gebruik hem zelden dus voldoet prima. Chinese kniptangen kan ik afraden, een spaak knippen sloopt de bek al. Daarvoor heb ik nu deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Tijdens het sleutelen een probleem gehad, ik heb geen diepe doppen! Altijd gedacht dat ik wel zonder kon, maar nu liep ik vast.
Gelijk maar even besteld dus :9

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik had altijd al een pijpsleutelset waar ik altijd een eind mee kwam. Alleen via een omweg kon je die in combinatie met een ratel gebruiken.

In mijn nieuwe doppendoos ook lange doppen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:46

_Ernst_

Mark It Zero!

Daar greep ik een tijdje geleden ook een keer op mis. Toen maar meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt en een mooie set van Proxxon aangeschaft:

Afbeeldingslocatie: http://www.kruis.nl/images/large/395266.jpg

Mooie set, alleen jammer dat de koffer van plastic is ipv metaal (pas geleden ook een inbusdoppenset van proxxon aangeschaft in een mooi metalen doosje :9)

Last.fm

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ja mooie set.

Maar zijn ze lang genoeg om bijvoorbeeld je gloeispiralen te vervangen?

Mijn nieuwe Kraftwerk doppenset zat helaas ook in lelijk plastic koffertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Of ze diep genoeg zijn voor gloeispiralen durf ik niet te zeggen, geen ervaring mee.

Iemand hier ervaring met contacthoek(multi)meters? Ik wil er een aanschaffen om de contacthoek van mijn Alto te kunnen meten.

Conrad heeft er een, de Voltcraft AT-400. En voor de helft minder heb je er een van UNI-T: UNI-T ut105. Deze verkoopt DX voor slechts 22 euro

Geen geld zou je zeggen. Zou het iets zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door _Ernst_ op 21-09-2014 12:49 ]

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Uni-t is best een redelijk merk. Voltcraft zijn volgens mij ook vaak gerelabelde Chinezen.
Heb geen ervaring met contacthoek meten, moet dat erg precies zijn of luistert het niet heel nauw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Denk dat ik die Uni-t dan maar eens ga bestellen :) Contacthoek van de Alto moet 62º +/- 3º zijn. Dit is opzich prima af te stellen met een voelermaatje, maar de mogelijkheid om dit nog extra te kunnen controleren vind ik wel prettig.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:48

mr_petit

opperprutser

op ebay staan ook nog gelijkgeprijsde meters.

Ik weet niet wat voor motor je hebt, maar deze kan bijv ook 3cyl meten.
http://www.ebay.com/itm/U...ain_0&hash=item2312827a58
Deze heeft ook een interessant palet aan functies (incl temp/capaciteit etc):
http://www.ebay.com/itm/M...ain_0&hash=item258658df14
En zo zijn er nog wel een aantal anderen die dat ook kunnen.
Volgens mij kan je dat allemaal naar elkaar omrekenen (contacthoek dan), maar als de meter dat doet is dat makkelijker ;)

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 22-09-2014 22:48 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Hmm die UT101 is wel een stuk nauwkeuriger dan die UT105 (1% vs 3%). Helaas de ut105 al besteld op dx :P eerst die maar eens afwachten. Thanks voor de links :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Nu het toch over multimeters gaat; weet er iemand een soort handleiding of kan iemand uitleggen hoe je een elektrisch systeem van een auto doormeet?
Laadspanning, massaproblemen etc
De binnenverlichting van mijn auto fluctueert een heel klein beetje bij gasgeven bij stationair toerental, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen...

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:21

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Stap 1 is controleren of je niet gewoon wat oxidatie op het lampje of in het armatuur hebt. Gewoon even het lampje eruit en met een doek even goed de contactpunten schoonmaken.

Stap 2 is het meten van de accuspanning als deze onbelast is (dus even een pool lostrekken). Deze moet opgeladen ruim 12 volt zijn.
Massa meet je door tussen motor en chassis de weerstand te meten. Deze mag hooguit enkele Ohm's zijn, niet meer dan 10 Ohm. Is dat in orde, dan kan je de massa tussen binnenverlichting en chassis meten. Ook deze mag hooguit enkele Ohm's bedragen. Is één van beiden duidelijk hoger, dan moet je het massa-punt van het lampje opzoeken en tussen het massapunt en de motor meten, of als dat te ver uit elkaar ligt, tussen dat massapunt en een ander deel van de carrosserie. Is dat in orde, dan zit je probleem tussen massapunt en het lampje (draadbreukje, oxidatie op het massapunt).

Een ander punt, veel dynamo's geven maar een lage laadspanning als de motor stationair draait, omdat ze eigenlijk te langzaam draaien. Als je dynamo begint te verslijten (koolborstels op, spanningsregelaar defect), is één van de eerste symptomen dat hij bij stationair toerental niet voldoende spanning meer geeft. Dat is ook de reden waarom je met een lege accu moet gaan rijden om hem op te laden, stationair laad hij gewoon te weinig.

Overigens kunnen ook nieuwe auto's last van hebben van een licht wisselende spanning als de motor stationair draait en hoeft het nog niks te betekenen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Repeat

Repeat

deepbass909 schreef op woensdag 24 september 2014 @ 09:33:
Stap 1 is controleren of je niet gewoon wat oxidatie op het lampje of in het armatuur hebt. Gewoon even het lampje eruit en met een doek even goed de contactpunten schoonmaken.

Stap 2 is het meten van de accuspanning als deze onbelast is (dus even een pool lostrekken). Deze moet opgeladen ruim 12 volt zijn.
Massa meet je door tussen motor en chassis de weerstand te meten. Deze mag hooguit enkele Ohm's zijn, niet meer dan 10 Ohm. Is dat in orde, dan kan je de massa tussen binnenverlichting en chassis meten. Ook deze mag hooguit enkele Ohm's bedragen. Is één van beiden duidelijk hoger, dan moet je het massa-punt van het lampje opzoeken en tussen het massapunt en de motor meten, of als dat te ver uit elkaar ligt, tussen dat massapunt en een ander deel van de carrosserie. Is dat in orde, dan zit je probleem tussen massapunt en het lampje (draadbreukje, oxidatie op het massapunt).

Een ander punt, veel dynamo's geven maar een lage laadspanning als de motor stationair draait, omdat ze eigenlijk te langzaam draaien. Als je dynamo begint te verslijten (koolborstels op, spanningsregelaar defect), is één van de eerste symptomen dat hij bij stationair toerental niet voldoende spanning meer geeft. Dat is ook de reden waarom je met een lege accu moet gaan rijden om hem op te laden, stationair laad hij gewoon te weinig.

Overigens kunnen ook nieuwe auto's last van hebben van een licht wisselende spanning als de motor stationair draait en hoeft het nog niks te betekenen.
Dank! Overigens fluctueert de verlichting van bv dagteller ook mee. Dus een lokaal probleem met het lampje lijkt me onwaarschijnlijk.

• nokiaan958GB
  • Niet online
Gezien je omschrijving zou het mij niet verbazen dat je accu bijna op is.
Hoeveel spanning meet je op de accu als de auto uit staat?

Als je je auto hebt gestart zou je accuspanning ruim boven de 13 volt uit moeten komen omdat de dynamo dan je accu laadt.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even ter aanvulling: De stroom/spanning voorziening in een auto is afhankelijk van 3 dingen. Je accu, de dynamo én de spanningsregelaar. Als één van die 3 stuk gaat dan neemt 'ie die rest van die "keten" mee in z'n overlijden (en uiteindelijke begrafenis).

Meten:
  • Accuspanning tussen de polen, uitgeschakelde motor:: ~13V
  • Accuspanning tussen de polen, ingeschakelde motor: ~13,2 - 14,5V (nooit meer dan 15V als je gas geeft!). Een Accucel heeft idealiter 2,2V én daar heb je er 6 van in een autoaccu.
  • Accuspanning tussen de polen tijdens het starten mag niet (ver) onder de 12V komen. 11.8V kan nog nét maar is eigenlijk al een teken dat je accu naar de kl*t* aan het gaan is (Dat ding heet niet voor niets "Start-Accu", je startmotor trekt er best hard aan....).
Met een auto heb je één geluk: De dynamo en de SR zijn één geheel (ook al kun je de SR los vervangen incl. de koolborstels) en ze zijn redelijk goedkoop om te vervangen middels ruil/revisie.

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 24-09-2014 21:48 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• deepbass909

deepbass909

@wimmel_1
Goede aanvulling, alleen tijdens het starten kan in een aantal gevallen de spanning makkelijk tot 10 volt of lager zakken. Dat ligt maar net aan de motor. Bij mijn auto zakt hij standaard zo laag, zelfs toen er net een nieuwe accu in lag, gebeurde dat al, en bij mij praten we over een niet te bescheiden 70AH 570A accu. Maar goed, bij mij moet er ook een 6-cilinder van 2,5 liter in gang gebracht worden.

De invloed van het inschakelen van verlichting op de accuspanning is een betere indicatie. Dat mag hooguit een paar tiende val geven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• ThinkPad
  • Laatst online: 16:05
Hmm de auto van m'n moeder (Fiat Panda 2008) gaf 11,48V aan als ik de auto op contact had, met koplampen aan, achterruitverwarming aan, en de blower op vol. Is dat binnen de marge, of kiele kiele? Ding start nog wel gewoon goed. Is overigens wel een kleine accu wat daar in zit, klein vierkant model, 40Ah ofzo?

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 25-09-2014 07:16 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Is niet zo vreemd, z'n klein motortje heb je zo aan, zal wel een 44Ah accus zijn. Verder meet eens na een goed rondje rijden met de verbruikers uit.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Gemeten op de accupolen, of op de sigarettenaansteker?

Bij mijn auto wil de spanning op de aansteker best wat verder zakken dan direct op de polen gemeten, omdat je ook de spanningsval over de (dunne) + en - draad naar de accu meet. Hoe meer verbruikers je inschakelt, hoe relevanter dat wordt.

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Ik kom per toeval dit topic tegen, en zie dat het de laatste reacties puur over elektronica gaan. Vorige maand heb ik een Fluke 88V/A automotive multimeter binnen gekregen voor een speciaal prijsje, splinter nieuw.

Wat een verademing t.o.v de multimeters van 30euro/een Fluke van 10jaar oud (die nooit meer gecalibreerd is)! Zeker als je veel CANbus storingen tegen komt, en zelf ECU's probeert te repareren!

• ThinkPad
GoldenSample schreef op donderdag 25 september 2014 @ 11:08:
Is niet zo vreemd, z'n klein motortje heb je zo aan, zal wel een 44Ah accus zijn. Verder meet eens na een goed rondje rijden met de verbruikers uit.
Will do, thanks.
AlexanderB schreef op donderdag 25 september 2014 @ 15:04:
Gemeten op de accupolen, of op de sigarettenaansteker?

Bij mijn auto wil de spanning op de aansteker best wat verder zakken dan direct op de polen gemeten, omdat je ook de spanningsval over de (dunne) + en - draad naar de accu meet. Hoe meer verbruikers je inschakelt, hoe relevanter dat wordt.
Op de accu zelf.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 25-09-2014 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Laatst een hele discussie gehad over gereedschap, een en ander bekeken maar ik had eigenlijk weinig trek om 150-180 euro voor een setje te moeten betalen (sommige zelfs in de aanbieding). Van de week mijzelf maar eens verwend. 8)
Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2014/10/2014-09-30-15.23.08-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2014/10/2014-10-04-10.47.59-Medium.jpg
*O* Setje van Smoos Tools via Datona en de bankschroef (bewust voor deze gekozen voor de kwaliteit) via een klant waar ik aan het werk was. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Die bankschroef staat al te popelen om gebruikt te worden, hij is zichzelf al aan het uitpakken :+

Zitten ook een paar Torx bij zo te zien?:)

[ Voor 19% gewijzigd door GoldenSample op 04-10-2014 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja de doos kon het gewicht niet helemaal aan geloof ik. :+

En nee, geen torx, wel bougiedoppen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mooi spul, Joopieboy.

Ik ben (helaas?) meer van het "merken" speelgoed. Vorige week nog een "secure torx" T40H van Sonic stuque getrokken bij het losdraaien van een ontstekingsmodule van een Yamaha.

Kwestie van even bij een willekeurige dealer van Sonic langsgaan en kostenloos een nieuwe ophalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dit schijnt gewoon goed en degelijk te zijn alleen zonder dat je echt absurd veel betaald voor het merk, we gaan het dus ook zien want ik schijn ook nogal eens lomp te kunnen zijn. :P Manesmann oid trok ik ook door. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Nu online

Aapje

Opel-beun
Smoosh is wel goed hoor, de momentsleutels heb ik ook van Datona. Prima degelijk spul. Ben benieuwt of je dit ook sloopt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Momentsleutel heb ik laatst van de Aldi gehaald, voor de wielmoeren goed genoeg, kopbouten doe ik toch met gradenboog. :P En idd ik ben benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Ik heb een setje 17/19/21 lange ronde doppen van Smoosh. Mijn andere doppenset is aan de buitenkant ook redelijk 6-hoeking. Ronde zijn prettiger, verneuk ik niet elke keer mijn velgen als de bouten eruit moeten. :X

Prima dingen als je het mij vraagt.

Which reminds me, moet nog een extra set assteunen kopen, zodat de Golf deze winter in de garage van zijn pootjes af kan. Is zo zonde, een set vierkante banden. :+

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Haha ja voor de velgen heb ik ook een set gladde slagdoppen liggen, kunnen wat hebben en kans op beschadigen is nihil. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Joopieboy schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 20:02:
Dit schijnt gewoon goed en degelijk te zijn alleen zonder dat je echt absurd veel betaald voor het merk, we gaan het dus ook zien want ik schijn ook nogal eens lomp te kunnen zijn. :P
Je hebt iig 5 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja daarom, maar dat is bij het meeste gereedschap wel eigenlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Heuer is toch een topmerk bankschroef?

Tenzij je hem 2e hands of via een veiling hebt, heeft hij je minimaal 100 euro gekost................
De Heuer die ik op het oog had kostte 150 euro maar dat vond ik net iets te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik zit een beetje in dubio betreffende veerspanners.
Momenteel heb ik zo'n setje:
Afbeeldingslocatie: http://www.datona.nl/media/catalog/product/cache/1/small_image/415x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/e/veerspanner.jpg

En zo'n set:
Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NTk1WDk1MA==/z/tuUAAMXQNo5Tb110/$_84.JPG

Nu heb ik een volvo v70mk3 op de brug staan, schokbreker gedemonteerd (wat een gemartel was dat man.... dit is geen logische auto :X), oude veer eraf (met moeite), maar....
Ik krijg met geen mogelijkheid de nieuwe veer erop, ook niet met een combinatie van de 2 setjes.
Die hydraulische set die ik heb heeft eigenlijk te weinig slag: ca./slechts 12cm (voor m'n z4 of een klein autotje is dat genoeg, maar niet voor een grote auto).

Ik heb dus een andere spanner nodig, en ik zit te twijfelen tussen de volgende 2:

Afbeeldingslocatie: http://www.datona.nl/media/catalog/product/cache/1/small_image/415x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/e/veerspanner-kopen.jpg

http://www.datona.nl/veerspanner.html

en deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.powerplustools.nl/281-thickbox/schokbreker-montageset-pp-t-0319.jpg

http://www.powerplustools...montageset-pp-t-0319.html

Ik neig naar de 2e. Wat zijn jullie gedachtes?

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 04-10-2014 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Volvo en niet logisch? Zeker zo een V70 zit echt basis in elkaar, wel degelijk. :P En hydraulisch? Waarom zou je dat willen? Goeie klemmen en een lang stuk draadeind ertussen is goed zat.
nokiaan958GB schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 21:02:
Heuer is toch een topmerk bankschroef?

Tenzij je hem 2e hands of via een veiling hebt, heeft hij je minimaal 100 euro gekost................
De Heuer die ik op het oog had kostte 150 euro maar dat vond ik net iets te gortig.
Bankschroef wel ja, en 150 euro ex btw is de normale prijs voor deze ja. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Joopieboy op 04-10-2014 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Joopieboy schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 21:13:
Volvo en niet logisch? Zeker zo een V70 zit echt basis in elkaar, wel degelijk. :P En hydraulisch? Waarom zou je dat willen? Goeie klemmen en een lang stuk draadeind ertussen is goed zat.
Het is een mondeo mk4 onderstel.
De veerpoot krijg je er bijv. niet af zonder de onderste fuseekogel los te maken (dus uit de taper te breken) om maar 1 ding te noemen.
Klemmen en draadeind vind ik lastig, de veer loopt conisch, dus kan je niet alle wikkelingen pakken. Ook vind ik die dingen eigenlijk superlink :X (ik ben als de doods dat ze losschieten...)
Nota bene: ik heb dus van die klemmen met een stuk draadeind ertussen.
Maar die veer moet echt een behoorlijk eind samengetrokken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Je moet ook niet op het einde van de veer pakken, zorgen dat je overlengte hebt als de veer pakt en goed opdraaien, dan kun je prima de veer eruit halen. :) Springen doen ze niet want als je de grotere versie hebt pakt ie over de veer heen. Die dunne simpele zijn idd best link.

En fuseekogel los? Dat staat mij niet bij maar dat is wel bagger dan. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Het is een v70 mk3, dus van na 2007. Dat is een mondeo mk4 onderstel.
In vida zelf staat dat die kogel ook los moet, en dat je een lange hefboom nodig hebt om de ophanging omlaag te drukken. Dan de fusee wegtrekken en eigenlijk willen ze dat je de aandrijfas er ook uithaalt aan de fuseekant.
Zonder de fuseekogel los te halen kan je eigenlijk de ophanging niet ver genoeg naar beneden drukken (ik sta er met m'n volle gewicht van 100kg op) om de demper uit het fuseestuk te krijgen.

Maar ik heb dus die kleine dunne met van die haakjes (zoals in de bovenstaande post), en ik wil dus 1 van die andere hebben.

Jij bedoelt zo iets?:
Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.nl/medias/global/ce/8000_8999/8200/8230/8235/823599_BB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 04-10-2014 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja dat is er idd een met een grotere 'klauw', wel 2 draadeindes, die wij hadden was er een, werkt wat sneller en gemakkelijker en dan heb je de kans niet zo dat je de veer scheef draait. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Levensgevaarlijk die veerspanners met zo'n draadeind. Heb ze zelf ook, maar sta echt met samengeknepen billen toen ik die gebruikte.
Geef mij maar zo'n hydraulische pers, die heb ik daarna een keer kunnen lenen. Veel makkelijker en veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Net wat ik ook zeg, als je een goeie hebt die je veer goed klemt dus niet die simpele dingen dan is er niks aan de hand. Hydraulisch heeft alleen voordeel dat je zelf geen kracht hoeft te zetten. Ik durf best met de spanner en de veer opgespannen te gooien, gebeurd niks mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Haha, inderdaad schijt ook in m'n broek met die dingen. Heb eens een veer de boom in geschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Een voordeel, dan was hij wel ontspannen. :+

Kleine update over de Smoos tools, bevalt goed, ligt prima in de hand en fijne vertanding. Alleen de bougiedop (lange 16 dop met rubberen insert om de bougie vast te houden) zat iets te straks. Rubber eruit gedrukt en met een boortje 6mm het gaatje doorgeboord om het randje in het gaatje eruit te boren. Gaat nu soepel over de bougie heen en rubber blijft niet hangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:56

Bommes

Capo del formaggio

@ veer spanner:
Afbeeldingslocatie: http://www.datona.nl/media/catalog/product/cache/1/small_image/415x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/e/veerspanner-kopen.jpg
Daar zou ik voor gaan.
Ken de specifieke Volvo veren niet maar een dergelijke veerspanner als op dit plaatje vind ik het fijnste werken en door dat er over bijna een halve cirkel de veer wordt omklemt geeft het een stevig geheel.

Hier in gebruik voor de veerpoten van onze camper op Fiat ducato basis:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-2003xaF2H4M/UV6WN3aArGI/AAAAAAAAAos/s4KOD0BSVIg/w1358-h812-no/IMAG0733.jpg

Geen kleine "lichte" veertjes zou ik zeggen, check de waterpomptang er naast:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-M5nYKsSJd8s/UVw5Go5o8PI/AAAAAAAAAoM/qRRXm8OvY9g/w522-h873-no/IMAG0731.jpg

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Kijk dat bedoel ik, daar kun je ten minste wat mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Nu online

Aapje

Opel-beun
Hoe dan ook, kijk uit met dit soort veren... Staat genoeg kracht achter om je bewusteloos/dood te rammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Aapje schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 19:09:
Hoe dan ook, kijk uit met dit soort veren... Staat genoeg kracht achter om je bewusteloos/dood te rammen.
Ik heb zo'n veer ooit dóór een dak naar buiten zien vliegen (plaatstalen damwand met daarop een multiplex laag met dakleer). Dak bevond zich een metertje of 8 boven de werkplaatsvloer.

Schaf serieus gereedschap aan óf blijf er van af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik ben voor de ander gegaan, dus de staande unit met pers.
Ik ben bij datona geweest (trouwens belabberde hulp in de winkel, 2 tienertjes als vulling), en beide uitgetest (want daar hebben ze beide modellen) met de veer& demper in kwestie. Van die staande hadden ze alleen een soort van demo staan die wel enigzins werkte, maar miste een voetplaat (dat ie steviger stond etc), en die kraakte ook als hij ging persen (weinig smering oid op de rollers).
Maar toch merkte ik dat dat een veiliger ontwerp was. De bovenkant zit in een 'soort van' kooi en de onderkant houdt de demper vast (behalve dat dat ontwerp ook iets herzien moet worden omdat daar altijd ogen zitten etc voor remleidingen, droplinks etc.

De veren op deze dempers (V70III/mondeo mk4) passen ongespannen ook heel raar in de schotels..

Daarna (nadat ik bij datona tijd verspild had) ben ik naar powerplustools gereden (in heerenveen), wat een soortgelijke winkel is. Daar was de hulp iig beter en hadden ze een afgebouwd model staan. Daar zag ik dat dat wel ging helpen met enige aanpassingen.
De klem onderaan heb ik met een slijptol wat smaller gemaakt, en tijdens het persen moest ik onder de onderste veerschotel van de demper toch wat richten met een stalen plaatje eronder.

Goed, ik ben met veren niet helemaal onbekend (bij een bmw e46/e85 kan ik beide dempers binnen 30 minuten van nieuwe veren voorzien met de spanner die ik had.... een klein gebakje als een fiesta, 205 oid is nòg veel makkelijker...), maar deze dempers liepen gewoon niet lekker.
Het is ook een raar ontwerp; bij het toplager draait de veer rond, niet de zuigerstang. bij sturen draait dus de zuiger in de cilinder. Apart.

De veerpers bij datona en powerplustools zijn ogenschijnlijk hetzelfde, maar ik constateerde toch wat verschilletjes. Zo is de klem bij de versie van powerplustools langer en makkelijker te plaatsen, en er zat een rubber pedaaltje op de pomp. Dus toch kleine verschillen (naast de kleur). En dat ding bij datona kraakte als een gek en de rollers liepen dus erg slecht, maar dat is wellicht exemplarisch.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 06-10-2014 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je moet je veren een beetje ontspannen zodoende dat je je top eraf kunt krijgen, that's it, niet meer doen dan nodig = anders gewoon gevaarlijk.

Zo'n veer spanner moeten we nog eens gaan kopen, nu moeten we dat altijd naar iemand doen en dat is dan 50€ dat we doorrekenen ;D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja ik weet wat gevaarlijk is en niet, maar die veer moet er toch op. In de winkel kregen ze het al helemaal niet voor mekaar.
"zo werkt het" kan iedereen zeggen, maar zelf doen (hands on) is toch altijd een ander verhaal. Net als bijv. pottenbakken. Lijkt gemakkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Nu online

Aapje

Opel-beun
Ik heb deze:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0uYJZpNb6jfpiVBso1ctoyrh/full.jpg

^^ Niet de veilige manier overigens :P Maar effectief als je verlagingsveren hebt en de boel niet verder wil compresseren :P

M'n veren zijn nooit groot gelukkig, zou ze nooit willen gebruiken op een oude mercedes veer die zo'n km lang is :P Meestal als ik ze opspan rammel ik een goede spanband erop zodat ik nog iig "iets" van veiligheid heb mocht er 1tje knappen...

[ Voor 15% gewijzigd door Aapje op 06-10-2014 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dat was dus idd 1 probleem; de lengte. Die veren zijn lang, en in die veerpanner in die koffer vond ik dat de veer een klein beetje krom begon te staan....(een heel klein beetje, maar toch).
En als je zo'n losse spanner hebt, dan weet je nooit waar de veer naar toe springt.
Bij dat statief is dat altijd 1 richting op, dus je kan uit de weg staan.
Het enige nadeel is dat het een groot ding is, en dus vloerruimte in beslag neemt. 1m² werkplaats/pand kost ca 500-1000 euro, dus dat oppervlak vertegenwoordigd een waarde (die waarschijnlijk groter is dan dat dat ding heeft gekost ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IDSke93pfmOQ7y3v5srce0xg/full.png
Vandaag nog een Werckmann doppensetje gekocht bij Action :) €9,95 :)

8 t/m 15mm
17, 19, 21mm
Kort verlengstukje
Lang verlengsuk
Kniegewricht

Allemaal 3/8"

Vast niet heel profi spul, maar voor een tientje vind ik het er goed uitzien. Voor een hobby klusser gaat het nog best lang mee denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325202

Goeie tip als ze die bij mij bij de Action hebben neem ik hem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Da's niet goedkoop, al zal ik heel snel de ontbrekende maten gaan missen... Juist een dop als de 18mm heb ik in mijn auto nodig (ik weet dat het een afwijkende maat is).

Maar voor wat simpel kluswerk zal het uitstekend voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Of 16mm
bij de meeste autos van na 2000 is 50% van m10 16mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ja dat is ook zowat, veel setjes met bijvoorbeeld ringratelsleutels hebben een goedkoop setje met 10, 13, 17 en 19mm
Maar tegenwoodig heb je ook vaak 16 en 18 nodig, mijn BMW zit vol met 16mm.
Dan zit je vaak gelijk vast aan de duurdere sets waar alles inzit van 10 tot 19mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb hem gekocht en 10 euro is echt goedkoop hoor je krijgt er van alles bij. Soms is 1/2 gewoon te lomp en groot en dan past dit 100x beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

3/8" is inderdaad vaak net even wat beter hanteerbaar dan 1/2" Ik ben nu aan het kutten met m'n uitlaatspruitstuk en daar is een 1/2" ratel domweg te groot en 1/4" te zwak.

En 16mm kom ik inderdaad ook erg veel tegen in mijn BMW. Sowieso kom je best veel "rare" maten tegen, zoals 7mm inbus, wat ook in geen enkel standaard setje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
7mm inbus is niet alleen BMW, die heb ik ook nodig voor bijvoorbeeld de remklauwen van mijn Ford.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 22:48

mace

Sapere Aude

ThinkPadd schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 21:38:
[afbeelding]
Vandaag nog een Werckmann doppensetje gekocht bij Action :) €9,95 :)

8 t/m 15mm
17, 19, 21mm
Kort verlengstukje
Lang verlengsuk
Kniegewricht

Allemaal 3/8"

Vast niet heel profi spul, maar voor een tientje vind ik het er goed uitzien. Voor een hobby klusser gaat het nog best lang mee denk ik :)
Die zullen wel zeskantige doppen hebben, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alsnog een stuk beter dan van dat chromen spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 22:48

mace

Sapere Aude

Anoniem: 325202 schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 00:11:
Alsnog een stuk beter dan van dat chromen spul.
Sure, maar wilde ff checken want als het 12-kanters zijn haal ik ff een setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee, sorry gewoon 6 kantig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

bluemoon23 schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 23:54:
7mm inbus is niet alleen BMW, die heb ik ook nodig voor bijvoorbeeld de remklauwen van mijn Ford.
Klopt, meer merken hebben dat. Daarom is het ook eigenlijk raar dat in een doppen- en inbussets de 7mm nooit zit.
mace schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 00:23:
[...]

Sure, maar wilde ff checken want als het 12-kanters zijn haal ik ff een setje.
Waarom per sé 12-kants? 6-kant is vrijwel altijd beter, met een 12-kanter heb je een veel groter risico op het kapot draaien van een boutkop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
deepbass909 schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 01:25:
Klopt, meer merken hebben dat. Daarom is het ook eigenlijk raar dat in een doppen- en inbussets de 7mm nooit zit.
Zal wel iets historisch zijn, net als die 16 en 18 doppen die vroeger weinig gebruikt werden.

Heb zelf een 1/4" ratelsetje waarin ook een 7mm inbus bij zit. Vroeg me al af waarom dat zo was, aangezien ik voor de fiets beter een 8mm had kunnen gebruiken, maar als deze inderdaad met enige regelmaat in auto's gebruikt wordt, verklaard dat het één en ander. Gelukkig heb ik nog wel een setje inbus bits waar wel een 8mm in zit (maar inderdaad geen 7mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:58
deepbass909 schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 01:25:
[...]

[...]

Waarom per sé 12-kants? 6-kant is vrijwel altijd beter, met een 12-kanter heb je een veel groter risico op het kapot draaien van een boutkop.
Persoonlijk vind ik 12-kant doppen oneindig veel fijner. Met goede merkdoppen draai ik echt zeer zelden iets kapot. Flank drive en andere vergelijkbare technieken helpen hier ook goed bij natuurlijk.
Heb eigenlijk alleen slagdoppen in 6 kant.

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[b]ThinkPad schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 21:38:
Ze hebben ook losse steek ring sleutels bij de Action voor weinig, mijn 10mm exemplaar was al een tijdje zoek. Nu is het setje weer compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Rostvertol-Mil schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 19:52:
[...]

Persoonlijk vind ik 12-kant doppen oneindig veel fijner. Met goede merkdoppen draai ik echt zeer zelden iets kapot.
Het ligt natuurlijk ook niet altijd aan de dop als je iets stukdraait.
Vaak is een moer/bout al aardig gecorrodeerd, en met een 12-kant is het risico dan al wat groter dat je hem "rond" draait.

Zelf werk ik offshore en door de zoute lucht corrodeert het allemaal nog net even wat sneller.
Vaak moet ik er een dop op slaan van 1 of 2 maten kleiner omdat er al zoveel van het oorspronkelijke materiaal weg is. :(
Tot 32mm hebben we alle tussenmaten in de werkplaats (boven de 32 worden helaas alleen de "standaard" maten verkocht).
Als 27mm niet meer past dan mep je er een 26 of 25 mm dop/sleutel op met een hamer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:08

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

^^

Als het niet gaat zoals het moet ;)
Klinkt erg bekend

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
In dat soort omstandigheden moet je ook standaard een bus kruipolie op zak :)
En misschien ook nog een brander om het op te stoken ...............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

_Ernst_ schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 18:13:
Hmm die UT101 is wel een stuk nauwkeuriger dan die UT105 (1% vs 3%). Helaas de ut105 al besteld op dx :P eerst die maar eens afwachten. Thanks voor de links :)
Zojuist de Uni-t UT105 met de post gekomen.

Meteen even de dwell functie uitgeprobeerd en hem aan de Alto gehangen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3w83eX5YsC1KBijJeKI9v8HL/full.jpg

Meet heel stabiel 29,7 graden (op de 6-cilinder stand, alto is een 3 cilinder welke 62 graden contacthoek moet hebben), dus dat kan best eens kloppen :)

De meter voelt verder degelijk aan, stevige behuizing en de andere functies lijken het ook prima te doen. Valt me niks tegen voor net iets meer dan 2 tientjes :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
nokiaan958GB schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 18:04:
In dat soort omstandigheden moet je ook standaard een bus kruipolie op zak :)
En misschien ook nog een brander om het op te stoken ...............
Kruipolie wel vaak ja.
Brander :X |:( , is niet zo verstandig op een gasplant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

_Ernst_ schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 15:58:
[...]

Zojuist de Uni-t UT105 met de post gekomen.

Meteen even de dwell functie uitgeprobeerd en hem aan de Alto gehangen:

[afbeelding]

Meet heel stabiel 29,7 graden (op de 6-cilinder stand, alto is een 3 cilinder welke 62 graden contacthoek moet hebben), dus dat kan best eens kloppen :)

De meter voelt verder degelijk aan, stevige behuizing en de andere functies lijken het ook prima te doen. Valt me niks tegen voor net iets meer dan 2 tientjes :)
Ik heb naar aanleiding van dit topic de MST 2800B besteld. Voor een geeltje ook een perfect ding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Trouwens, met de spanning van mn accu lijkt ook niet zoveel mis.

Draaiende motor
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/rggf67u49/20141020_213508.jpg

Motor uit
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/qpnp0frqx/20141020_213950.jpg

Dipt ook niet noemenswaardig bij het starten...

Edit: hmm blijkbaar wel. vond dit op een ander forum:
12.65 V 100% charge
12.45 V 75% charge
12.24 V 50% charge
12.06 V 25% charge
11.89 V 0% dead.
Maar ik ga offtopic haha. :9

[ Voor 25% gewijzigd door Repeat op 20-10-2014 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

bluemoon23 schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 21:13:
[...]

Kruipolie wel vaak ja.
Brander :X |:( , is niet zo verstandig op een gasplant.
Grappig, ik kom net terug van een gasplant (contractor), en daar tref je idd aparte zaken aan die versneld afspelen door het zeewater etc.:

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/s24k12.jpg

En dat was dus op een vrij nieuwe satelliet, 3 jaar oud ofzo (die sleutel is ook 3 jaar oud).
Dus in 3 jaar roest 'kwaliteitsgereedschap' gewoon door de chroomlaag heen als het ff tegenzit ;)

Toevallig was ik daar ook voor corrosiebestrijding (aan de chroomlaag van een luffing cilinder van de kraan)

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 20-10-2014 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Repeat schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 23:02:
Dipt ook niet noemenswaardig bij het starten...

Edit: hmm blijkbaar wel. vond dit op een ander forum:

[...]

Maar ik ga offtopic haha. :9
Opmerkelijk. Ik weet van vrachtwagens in de VS die bij starten even dippen naar zo'n 7-8 V (vanaf 12V). (In Europa heb je dat niet, hier hebben vrachtwagens 24V boordspanning.) Maar als je een benzine hebt, zal dat allicht anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
mr_petit schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 23:26:
Grappig, ik kom net terug van een gasplant (contractor), en daar tref je idd aparte zaken aan die versneld afspelen door het zeewater etc.:
Ja dat klopt, nieuwe machines en afsluiters die de normale verf / coating van de fabriek uit hebben, daar zie je binnen 2 jaar de corrosie doorkomen.
Daar moet echt een goed coating"systeem" met voldoende laagdikte op.

Wij hebben ook een satteliet vlakbij ons hoofdplatform waar ik zit, en daar is ook een 20ft werkplaatscontainer bij, maar daar zit gewoon een verwarming in die het vocht buiten houd.
Dan blijft gereedschap gewoon jarenlang goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

henkie196 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 07:16:
[...]

Opmerkelijk. Ik weet van vrachtwagens in de VS die bij starten even dippen naar zo'n 7-8 V (vanaf 12V). (In Europa heb je dat niet, hier hebben vrachtwagens 24V boordspanning.) Maar als je een benzine hebt, zal dat allicht anders zijn.
Een digitale meter heeft altijd wat vertraging en het kan zijn dat de dip niet gemeten wordt.

Overigens zou ik niet teveel waarde hechten aan dat tabelletje. Zolang de spanning boven de 12 volt is, is er weinig aan de hand.

Vandaag voor m'n verjaardag wat leuke stukken gereedschap gekregen:

Afbeeldingslocatie: http://www.satberlin.de/media/images/popup/23292_2.jpg
Een Proxxon diepe doppen set (eindelijk).

En een gereedschapstas:
Afbeeldingslocatie: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/dhzcartools/full26877982_a.jpg
Zodat ik alle losse stukken gereedschap voortaan wat beter mee kan slepen. Ik heb het nu nog in een vouwkrat, maar dat dondert altijd door elkaar zodra ik er ook maar 1 ding uit haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wat ik me altijd afvraag bij die diepe doppen is: Kan je daarmee ook een dopmoer zoals op de assen van de wielen van een fiets zitten mee los krijgen? Die doppen zijn wel hoger, maar aan de binnenkant dan weer meestal niet, en dat is juist waar het misloopt bij die dopmoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 620028

Aan de binnenkant zijn ze ook hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Op deze foto kan je wel zien dat ze van binnen ook veel ruimer zijn:
Afbeeldingslocatie: https://www.fluidonline.de/images/produkte/i23/23-prox-23292-lange-nuesse-2.jpg

Dat is ook juist het hele nut van diepe doppen, zouden ze die ruimte niet bieden, dan zijn diepe doppen al snel onbruikbaar. Al is ruimte bieden voor een langer stuk draadeind voor mij de belangrijkste reden om diepe doppen te willen. Dopmoeren kom je bij auto's niet tegen (tenminste, is niet gebruikelijk) en bij een fiets gebruik ik eigenlijk alleen gewone sleutels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Niet alle hoge doppen die ik gezien lijken me ook echt veel dieper te gaan met het zeshoekige gedeelte dan normale doppen, het lijkt me dat het meestal alleen gaat om een grotere interne hoogte voor iets smallers. Zo'n lang draadeinde klinkt inderdaad als de beste reden daarvoor. Deze proxxon doppen lijken overigens intern wel wat langer dan de andere hoge doppen die ik gezien heb.

Voor de fiets gebruik ik gewone sleutels voor de dopmoeren op de wielassen, voor de rest heb ik meestal voldoende aan m'n 1/4" ratelsetje. Voor mountainbike en racefiets is dat 1/4" ratelsetje dan wel weer voldoende.

[ Voor 9% gewijzigd door henkie196 op 24-10-2014 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

deepbass909 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 00:11:
[...]

Een digitale meter heeft altijd wat vertraging en het kan zijn dat de dip niet gemeten wordt.

Overigens zou ik niet teveel waarde hechten aan dat tabelletje. Zolang de spanning boven de 12 volt is, is er weinig aan de hand.

Vandaag voor m'n verjaardag wat leuke stukken gereedschap gekregen:

[afbeelding]
Een Proxxon diepe doppen set (eindelijk).

En een gereedschapstas:
[afbeelding]
Zodat ik alle losse stukken gereedschap voortaan wat beter mee kan slepen. Ik heb het nu nog in een vouwkrat, maar dat dondert altijd door elkaar zodra ik er ook maar 1 ding uit haal.
Volgens de geleerden is zomaar 12 volt toch niet oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tijdens het starten mag de spanning best tot 7V oid zakken maar in ruststand moet de accuspanning altijd boven de 12.4V zitten.

Onder de 12.4V slijt een accu.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Kwam deze toevallig tegen en meteen gekocht. Op moeilijk bereikbare plaatsen is vaak een beugelzaag of flex te groot.
Bij de meeste winkels rond de 30 euro wat eigenlijk best wel prijzig is. Net binnen en nu al nodig gehad _/-\o_ Afbeeldingslocatie: https://www.prof-tools.nl/products/bahco/321.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Nog een stukje gereedschap erbij :)

Afbeeldingslocatie: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/dhzcartools/full31317019.jpg

Een zware krimptang met verwisselbare bekken, eindelijk dan niet meer het gedoe met goedkope tangen.

En van geld dat ik van vrienden heb gehad, komt er eerdaags deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.com/medias/global/ce/8000_8999/8200/8260/8265/826589_LB_00_FB.EPS_1000.jpg
Een Hazet 5110-1 10-60 Nm 3/8" momentsleutel, ter aanvulling van de 1/2" 40 - 200Nm Hazet momentsleutel, die ik al heb. Ik kom de laatste tijd teveel bouten en moeren tegen die met rond 30Nm aangetrokken moeten worden, en waarbij het aanhaalmoment kritisch is (vanwege pakkingen e.d.)

[ Voor 50% gewijzigd door deepbass909 op 26-10-2014 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Mooi spul is dat _/-\o_
Moet wel zeggen dat - tenzij je erg goede ogen hebt - ik twijfels heb over de afleesbaarheid van de momentsleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Oh dat gaat wel prima. Ik heb zelf sleutels met een vergelijkbaar systeem.
Wat ook handig is is een systeem zoals snap-on dat heeft:
Afbeeldingslocatie: http://www.toolsource.com/prod_medium/102213.jpg
Als je iets achter een venstertje oid hebt, kan dat in de loop der jaren dof worden, breken, scheurtjes etc etc.

Groefjes in metaal blijven groefjes in metaal :) Hoeveel ze ook voor hun kiezen krijgen (bijv los in een gereedschapsla) over de jaren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vanaf 01-11 bij Aldi weer die lange LED-werklamp.

€29,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Nu online

Aapje

Opel-beun
Ik heb deze serie aan momentsleutels, van klein naar groot:
http://www.datona.nl/momentsleutel-handig-en-klein.html

Prima speelgoed voor de hobbyist, de waardes zijn goed heb ze nagemeten met een wat profesionelere van m'n garagehouder die jaarlijks worden getest. Prijs is ook goed :)

Die led lamp ga ik zeker even halen ThinkPad! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik zit zelf aan deze te denken voor erbij naast mijn Gedore Magic 4550-20 20-200nm
Afbeeldingslocatie: http://business.conrad.nl/medias/global/ce/4000_4999/4000/4080/4080/408087_BB_00_FB.EPS_1000.jpg

Eerst maar kijken of sinterklaas dit jaar in het land komt :+

[ Voor 14% gewijzigd door nokiaan958GB op 28-10-2014 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ThinkPadd schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 20:05:
Vanaf 01-11 bij Aldi weer die lange LED-werklamp.

€29,99
Heeft die ledlamp ook nog iets van verende klemmen zodat je 'm aan de motorkap kan klemmen?
De meeste motorkappen zijn tegenwoordig van aluminium dus dan werken magneten niet.

Pagina: 1 ... 25 ... 58 Laatste