Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 23 ... 59 Laatste
Acties:
  • 513.158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hitachi koopt dat handgereedschap gewoon ergens in hoor. Zal wel gewoon made in Taiwan of China zijn.

Ik zou voor Proxxon gaan, daarvoor geldt hetzelfde, maar dan weet je in ieder geval wat je in huis haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-09 22:24
Proxxon ken ik een paar dingen van. Heb zelf een kleine heteluchtpistool die het prima doet en op mijn werk hebben ze o.a. een kolomboor. Volgens mij is het meeste degelijk spul en geschikt voor de hobbyist (al heb ik geen ervaring met doppensetjes).

Waar ik wel ervaring mee heb is Teng Tools. Betaal je wel iets meer dan Proxxon maar is ook wel een stapje hoger vind ik:

Afbeeldingslocatie: http://www.geerdinkbv.nl/upload/Products/Afbeelding/3418174580100.jpg

~150 euro.

In mijn ogen semi-professioneel gereedschap.

Uiteindelijk is de vraag: Wat verwacht je en hoeveel ben je bereid uit te geven ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MailMan op 01-06-2014 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:05
nokiaan958GB schreef op zondag 01 juni 2014 @ 17:31:
Kijk, daar heb ik wat aan. Dus zeg maar niet de Audi maar de VW onder de gereedschappen :+

Weet je misschien hoe het met garantie zit?
Proxxon (vergelijkbaar prijsniveau, goede recencies) bijvoorbeeld deze set: http://www.24toolz.nl/pro...ls-1-4-en-1-2-65-dlg.html maar aanzienlijk goedkoper geeft een hele goede garantie.
Bij ons tenminste is alles van Hitachi 3 jaar garantie.

Weet niet of dat in dit geval zo ook is, maar alles wat wij van hun leveren van heatguns tot boormachine's etc heeft 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:52

mr_petit

opperprutser

Ik vind 3 jaar op handgereedschap bijzonder weinig.
Er zijn legio merken die 10 jaar (mannesmann), 15 jaar of levenslange garantie geven (zoals dat kraftwerksetje wat ik postte)

Op elektrisch gereedschap (zeker accuboormachines) is het natuurlijk een ander verhaal (al valt de accu vaak buiten de garantie...)

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 01-06-2014 19:12 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:50

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

MailMan schreef op zondag 01 juni 2014 @ 18:27:
Proxxon ken ik een paar dingen van. Heb zelf een kleine heteluchtpistool die het prima doet en op mijn werk hebben ze o.a. een kolomboor. Volgens mij is het meeste degelijk spul en geschikt voor de hobbyist (al heb ik geen ervaring met doppensetjes).
[...]
Proxxon handgereedschap werkt erg fijn, ik heb daar 3 kisten van (1/4" & 1/2", 3/8" en een uitbreiding met inbus en torx). Pasvorm is erg goed en ligt goed in de hand.

Het enige nadeel is dat het wel slecht tegen vocht kan. Mijn grote kist (1/4" & 1/2") is een keer erg nat geworden in een regenbui en ik ben zo dom geweest het niet goed droog te maken daarna. Er is daardoor roest op de verschillende onderdelen ontstaan...

Ik moet het nog een keer met staalwol goed schoonmaken en wat onderdelen inspuiten met WD-40.

Ik vind Proxxon wel een heel goede prijs/kwaliteit verhouding bieden. Die roest is alleen een probleem als je het gereedschap nat laat worden, wat normaal niet heel snel gebeurd. Op alle andere fronten is het bijzonder goed spul.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zelf goede ervaringen met hitachi. Is echt professioneel spul.
Maar inderdaad, de doos had wel wat voller mogen zijn.

Lastige keuze:
- setje proxxon 1/4 1/2 65-delig voor 95
- setje kraftwerk 1/4 1/2 incl lange doppen 115-delig voor 108

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Of de keuze lastig is hangt af van je wensen :)
Die kraftwerkset heeft ook nog een aantal handige bitsen: hele grote torxen (waarschijnlijk tot t50) en grote inbus (tot 14mm ofzo), en ook nog wat torx met pin. Die eerste twee zijn heel handig als je bijv. een stuur van een auto wilt demonteren of een olieplug wilt losdraaien (versnellingsbak, diff, carter, in het blok zelf etc).

Die proxxon set heeft echter weer bitjes met 1/4" aansluiting (geen grote maten oid). Die werken fijner dan bitjes die weer in een bithouder moeten. En die proxxon set bestaat ook weer in 2 uitvoeringen: 1 met normale ratel in stalen kist en 1 met 'baton ratel' in plastic kist.

En je moet kijken naar uitbreidingen als je dat van plan bent (hangt natuurlijk van je gebruik af). Het is vaak wel zo leuk als je veel van hetzelfde merk hebt in dezelfde styling. Waarschijnlijk hebben beide merken wel voldoende uitbreidingen (kraftwerk heeft een ontzettend uitgebreid aanbod)

Ik vind zelf die doosjes van proxxon leuk gestyled. Ik zou dan voor de baton style gaan omdat die denk ik makkelijker met 1 hand van richting te veranderen is (al vind ik een stalen kistje vaak ook leuk). En dan in de loop der tijd een doosje met lange doppen en een doosje met inbus/torx kopen. Da's misschien wel wat duurder.
Qua roest zou ik er niet zo op letten: veel merken kunnen slecht tegen vocht helaas. Dat komt omdat er zwaar bezuinigd wordt op de nikkellaag die doorgaans onder een chroomlaag zit.
Is dat een issue: koop dan hazet of stahlwille.
Ik heb 1 dop van kraftwerk waar een kleine chip van af is (op de kop z'n kant, misschien een keer ongelukkig gevallen), en daar kan je zien dat er wel een nikkellaag onder zit. Hoe dik die is en hoe goed die corrosiebestendig is weet ik niet; dat spul ligt in een verwarmde hal.
In de schuur heb ik sleutels van unior (tsjechisch merk) hangen (aan een bord), maar die beginnen heel licht te roesten (lichte roestpitjes), dus die zijn ook niet zo denderend (terwijl ze helemaal niet zo goedkoop waren). Een setje chinese steeksleutels wat ernaast hangt heeft nergens last van...

[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 01-06-2014 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:59

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Wat ik tegenwoordig koop als ik gereedschap nodig is Ironside
Erg degelijke kwaliteit voor niet al te veel geld! én 10 jaar garantie. Dat laatste lijkt mij zeker niet slecht.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Zag dat een soortgelijk doppensetje van Gedore meer dan 400 euro kost. ;w

Bedankt voor jullie meningen en advies.

Het is het setje van Krafwerk geworden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:18
nokiaan958GB schreef op zondag 01 juni 2014 @ 17:31:
Kijk, daar heb ik wat aan. Dus zeg maar niet de Audi maar de VW onder de gereedschappen :+

Weet je misschien hoe het met garantie zit?
Proxxon (vergelijkbaar prijsniveau, goede recencies) bijvoorbeeld deze set: http://www.24toolz.nl/pro...ls-1-4-en-1-2-65-dlg.html maar aanzienlijk goedkoper geeft een hele goede garantie.
Heb zelf deze set van proxxon en het werkt gewoon erg lekker. Voor hobby gebruik is het meer als zat al zie ik zelf niet echt het verschil met de gedore sets waar onze service monteurs mee rondlopen. Zelf heb ik nooit last van roest gehad, blijkbaar heb ik de set toch goed genoeg afgedroogd :)

Zelf heb ik de set via ebay uit duitsland laten komen (scheelt zo'n 20 euro) en dan wordt de prijs kwaliteit verhouding alleen maar beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Van proxxon moet je in ieder geval niet de doppendozen met deze ratel hebben:
Afbeeldingslocatie: http://www.hobbyprof.nl/image/cache/data/23096-800x800.jpg
Was na een paar keer sleutelen al lam (linksom- rechtsomknopje defect), en de nieuwe ratel (service was dan wel ok) had na 2x sleutelen precies hetzelfde. :(

Tot nu toe ben ik nog steeds erg tevreden met de mannesmankoffer (grote groene van amazon.de).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:22
Niet echt sleutelgereedschap maar welke bandendrukmeters gebruiken jullie? Op de Duitse forums lees ik dat Flaig erg goede bandendrukmeters maakt.

https://www.louis.de/inde...rtnr_gr&artnr_gr=10002733

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Refro schreef op maandag 02 juni 2014 @ 08:08:
[...]

Heb zelf deze set van proxxon en het werkt gewoon erg lekker. Voor hobby gebruik is het meer als zat al zie ik zelf niet echt het verschil met de gedore sets waar onze service monteurs mee rondlopen. Zelf heb ik nooit last van roest gehad, blijkbaar heb ik de set toch goed genoeg afgedroogd :)

Zelf heb ik de set via ebay uit duitsland laten komen (scheelt zo'n 20 euro) en dan wordt de prijs kwaliteit verhouding alleen maar beter.
Je moet weten dat ik echt in de zeikende regen bezig ben geweest:
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-Bb12CJo6jtk/UMSy14uTmkI/AAAAAAAAD5Q/-7e7SHcO27k/w742-h557-no/2012-12-09+16.14.08.jpg
Ik dacht even snel een schokdemper te vervangen tussen twee buien door (en de auto moest daarna weer rijden), omdat die compleet kapot was en het gewoon gevaarlijk begon te worden om met de auto te rijden :X Ik had alleen een foutje gemaakt bij het loshalen, waardoor de schokdemper aan de bovenkant losschoot en de veer vervolgens alles klem zette...

Wijze les voor de volgende keer, niet eerst het toplager los halen, maar braaf de hele schokdemper met veer onder de auto halen, en dan pas het toplager losmaken (met veerspanners op de veer natuurlijk). Wat ik natuurlijk al wist, want ik heb vaker MacPherson veerpoten vervangen.
DopdeDouwer schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:56:
Van proxxon moet je in ieder geval niet de doppendozen met deze ratel hebben:
[afbeelding]
Was na een paar keer sleutelen al lam (linksom- rechtsomknopje defect), en de nieuwe ratel (service was dan wel ok) had na 2x sleutelen precies hetzelfde. :(

Tot nu toe ben ik nog steeds erg tevreden met de mannesmankoffer (grote groene van amazon.de).
Je moet de kunststof kisten hebben, daarin zit de zogenaamde baton ratel.

Ik heb zelf o.a. deze kist:
Afbeeldingslocatie: http://www.satberlin.de/media/images/popup/23294_2.jpg
Proxxon 23294, wat gewoon een hele goede beginnerskist is.

Ik heb daarna nog de 23282 (3/8" set) erbij gekocht. Die gebruik ik relatief maar weinig, omdat er gewoon heel veel overlap is met de andere kist. 3/8" heb je dan ook vooral nodig voor E-torx en bouten/moeren tussen de 10 en 16 mm waar de ruimte erg beperkt is, 1/4" eigenlijk te zwak voor is en 1/2" te groot.

De Proxxon 23290 kist (inbus en torx) kan ik wel heel sterk aanraden als je wat meer aan een auto sleutelt.
Afbeeldingslocatie: http://www.satberlin.de/media/images/popup/23290_neu.jpg
Samen met de 23294 grijp ik eigenlijk nooit meer mis qua doppen. Hooguit dat ik soms een diepe dop mis, maar dat is dan vaak een wat zeldzamere maat en wel weer op te lossen met een steek- of ringsleutel. En de 3/8" kist heeft wat meer diepe doppen, naast bougiedoppen, waardoor ik eigenlijk altijd wel uit kom.

Overigens staat dit kistje nog hoog op m'n verlanglijstje:
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/medias/global/ce/8000_8999/8100/8150/8158/815871_LB_00_FB.EPS_1000.jpg
Een ratel met open doppen, zodat je door de dop heen een andere sleutel of schroevendraaier kan gebruiken. Dit is vaak nodig bij kogelverbindingen, poelies en schokdempers, onderdelen waarvan de as kan draaien en waar een moer op vast zit. Via het gat kan je dan de inbus of schroefkop bereiken om die as te blokkeren.

Afbeeldingslocatie: http://www.narzedziak.pl/media/products/811534f83e48706e1b7672b22c0a3f97/images/thumbnail/big_proxxon-przelotowy-3.jpg?lm=1375738784

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Laatst online: 25-09 22:27
glnk schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:15:
Niet echt sleutelgereedschap maar welke bandendrukmeters gebruiken jullie? Op de Duitse forums lees ik dat Flaig erg goede bandendrukmeters maakt.

https://www.louis.de/inde...rtnr_gr&artnr_gr=10002733
Ik gebruik deze. Voordelig en volgens verschillende testen vrij betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:37:
Via het gat kan je dan de inbus of schroefkop bereiken om die as te blokkeren.
Ja dat zijn altijd lastige klusjes.
Ik heb zelf niet zo'n set maar ik gebruik daar vaak pijpsleutels voor. Daar zit ook een gat in, en dan met een lange inbus (zo'n t sleutel). En op een pijpsleutel kan je aan de buitenkant een steeksleutel zetten:
Ik heb dus deze module in mijn gereedschapskar:
Afbeeldingslocatie: http://www.rustbuster.nl/Kraftwerk_set/K4900-23.jpg

Maar ja, soms zijn ze heel lastig; ik had laatst bij inbouw van m'n kw coilovers een situatie dat er geen inbus in moest maar een dop! (ik geloof 8mm).
Die passen dus niet door die pijpsleutels heen (gat te klein).
Gelukkig heb ik nog meer pijpsleutels, die niet gegoten zijn maar geperst, en die hebben een grotere gatdiameter:
Dat ging dus zo:
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/z4/kw/kw8.jpg

Zou het dan niet handiger geweest zijn als KW er een inbus bovenin hadden gemaakt?
Ja, en die zit er ook, maar die is voor de afstelling van de demping (dat is dus een heel klein inbusgaatje (1,5mm ofzo))
Dit is dus de enige manier voor dit ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik heb om exact die reden een 22mm pijpsleutel in m'n koffer liggen. Alleen liggen er daardoor ook 2 Monroe toplagers ongebruikt in m'n berging. Het gat was net te klein voor mijn gesmede pijpsleutel, waardoor ik dus de moer niet vast kon zetten :X Voor mij gelijk een wijze les om alleen Febi-toplagers te bestellen als ik bij een E36 de voorste schokdempers moet vervangen, daar past mijn pijpsleutel wel in.
De ergste die ik trouwens tegen ben gekomen, was bij een schokdemper waar bovenop 2 zijden waren afgevlakt voor een sleutel. Dat had mijn vorige BMW. De enige manier waarop die los te maken was, was door een griptang op de stang van de schokdemper te zetten. Nu was die versleten en mocht dus ook kapot, maar vastzetten zou een ramp zijn geweest.

Ook bij dingen als de uplinks van stabilisatoren speelt vaak een vergelijkbaar probleem. Maar omdat het nou niet dagelijks aan de orde is, staat het weliswaar hoog op m'n verlanglijstje, maar laag op m'n prioriteitenlijstje. Dan heb ik liever eerst nog een kistje met diepe doppen.

Voorlopig ben ik goed genoeg voorzien in gereedschap en mis ik zelden iets. Wellicht dat ik over een tijdje een keer een persset koop voor rubbers, maar dan moet ik eerst een andere woning hebben en een tweede auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

[b][message=42329545,noline]mr_petit schreef op maandag 02 juni 2014 @

Maar ja, soms zijn ze heel lastig; ik had laatst bij inbouw van m'n kw coilovers een situatie dat er geen inbus in moest maar een dop! (ik geloof 8mm).
Die passen dus niet door die pijpsleutels heen (gat te klein).
Gelukkig heb ik nog meer pijpsleutels, die niet gegoten zijn maar geperst, en die hebben een grotere gatdiameter:
Dat ging dus zo:
[afbeelding]

Zou het dan niet handiger geweest zijn als KW er een inbus bovenin hadden gemaakt?
Ja, en die zit er ook, maar die is voor de afstelling van de demping (dat is dus een heel klein inbusgaatje (1,5mm ofzo))
Dit is dus de enige manier voor dit ontwerp.
Dat begrijp ik dan weer niet bij een dure set zoals KW, dit is mijn set van BC:

Afbeeldingslocatie: http://raceism.com/wp-content/uploads/2014/03/main.jpg

Daar krijg je teminste topplates bij, en als uw auto het toelaat gratis camber topplates. En lig je niet te kutten met je originele.

Naja / offtopic :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Bij KW kan je ook wel camberplates krijgen maar dat moet je wel willen.
Er is namelijk 1 groot verschil tussen dit type camberplates (gebaseerd op een monoball lager) en (vrijwel) alle OEM toplagers van alle fabrikanten, en dat is dat die toplagers in rubber zijn opgehangen.
Dat merk je heel erg terug in het comfort. En OEM toplagers werken niet met een monoball maar met een axiaal kogellager. Dat heeft een veel langere levensduur.
Maar goed, dit type camberplaten staan ook wel op ebay voor 100euro oid.

De KW camberplaten kosten natuurlijk gelijk weer 500 euro (wat ik in 1e instantie vrij duur vond), maar die hebben wel een axiaalkogellager geloof ik (maar geen rubberen ophanging denk ik).
Wellicht koop ik ze later nog een keer. Je auto wordt er ook 5mm lager van, en ik weet nog niet of ik dat wil (alle tuning op mijn auto is gericht op een 'rijdersauto' ipv een showauto, dus ik wil 'm helemaal niet zo laag ivm de campagne 'Nederland Drempelland')

Vrijwel alle duurdere merken (KW, H&R, Bilstein) komen bij straatsets zonder camberplaten. Alleen de circuit georiënteerde sets hebben vaak camberplaten (soms naar keuze want ze weten er wel serieus geld voor te vragen: bij H&R zijn de camberplaten iets van 650 euro geloof ik....)

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 03-06-2014 03:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

mr_petit schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 00:34:
Dat laat mij/ons geloven dat je alleen maar met modules op pad gaat.

Mij hoef je niet te overtuigen dat modules handig zijn (ik heb er 16, van kraftwerk).
Maar voor een 'veldkoffer' ben je niet flexibel en nemen modules vaak veel meer ruimte in.
Maar je kan idd dan je modules half leeghalen en in een koffer met gereedschapsbladen stoppen oid.
Ik heb als elektromonteur voor mijn 'veldkoffer' ook gereedschapsets mee, maar die heb ik in etuis en tasjes onderin mijn koffer liggen. Kleine koffertjes die in mijn grote Parat-koffer passen, gaan zo mee, andere dingen zoals losse reserve-onderdelen of schroevendraaiers probeer ik zoveel mogelijk in etuis, gereedschapsbladen of tasjes te houden.

Als ik iets een ergernis vind is het losse rommel die door je gereedschapkoffer heen zwerft en waar je de hele tijd mee begroet wordt als je het ding open doet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:05
Jellabie schreef op zondag 01 juni 2014 @ 21:39:
Wat ik tegenwoordig koop als ik gereedschap nodig is Ironside
Erg degelijke kwaliteit voor niet al te veel geld! én 10 jaar garantie. Dat laatste lijkt mij zeker niet slecht.
Ironside prima spul, is ons "huismerk"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:37:
[...]

Je moet weten dat ik echt in de zeikende regen bezig ben geweest:
[afbeelding]
Ik dacht even snel een schokdemper te vervangen tussen twee buien door (en de auto moest daarna weer rijden), omdat die compleet kapot was en het gewoon gevaarlijk begon te worden om met de auto te rijden :X Ik had alleen een foutje gemaakt bij het loshalen, waardoor de schokdemper aan de bovenkant losschoot en de veer vervolgens alles klem zette...

Wijze les voor de volgende keer, niet eerst het toplager los halen, maar braaf de hele schokdemper met veer onder de auto halen, en dan pas het toplager losmaken (met veerspanners op de veer natuurlijk). Wat ik natuurlijk al wist, want ik heb vaker MacPherson veerpoten vervangen.

[...]

Je moet de kunststof kisten hebben, daarin zit de zogenaamde baton ratel.

Ik heb zelf o.a. deze kist:
[afbeelding]
Proxxon 23294, wat gewoon een hele goede beginnerskist is.

Ik heb daarna nog de 23282 (3/8" set) erbij gekocht. Die gebruik ik relatief maar weinig, omdat er gewoon heel veel overlap is met de andere kist. 3/8" heb je dan ook vooral nodig voor E-torx en bouten/moeren tussen de 10 en 16 mm waar de ruimte erg beperkt is, 1/4" eigenlijk te zwak voor is en 1/2" te groot.

De Proxxon 23290 kist (inbus en torx) kan ik wel heel sterk aanraden als je wat meer aan een auto sleutelt.
[afbeelding]
Samen met de 23294 grijp ik eigenlijk nooit meer mis qua doppen. Hooguit dat ik soms een diepe dop mis, maar dat is dan vaak een wat zeldzamere maat en wel weer op te lossen met een steek- of ringsleutel. En de 3/8" kist heeft wat meer diepe doppen, naast bougiedoppen, waardoor ik eigenlijk altijd wel uit kom.

Overigens staat dit kistje nog hoog op m'n verlanglijstje:
[afbeelding]
Een ratel met open doppen, zodat je door de dop heen een andere sleutel of schroevendraaier kan gebruiken. Dit is vaak nodig bij kogelverbindingen, poelies en schokdempers, onderdelen waarvan de as kan draaien en waar een moer op vast zit. Via het gat kan je dan de inbus of schroefkop bereiken om die as te blokkeren.

[afbeelding]
Met een beetje geluk kom je in dit soort situaties wel uit met een diep gebogen ringsleutel. Maar dan moet je daarvoor wel de ruimte hebben, maar die hebben meestal niet zo veel ruimte nodig.
Maar je zult maar net pech hebben. Heb zo'n hekel aan dit soort ingewikkelde constructies :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 23:20:
[...]

Met een beetje geluk kom je in dit soort situaties wel uit met een diep gebogen ringsleutel. Maar dan moet je daarvoor wel de ruimte hebben, maar die hebben meestal niet zo veel ruimte nodig.
Maar je zult maar net pech hebben. Heb zo'n hekel aan dit soort ingewikkelde constructies :P
Bij de toplagers gaat dat bijvoorbeeld niet. Daar is de ruimte tussen moer en toplager (de moer ligt bij een BMW in het toplager) te klein voor een ringsleutel om tussen te passen. De eerste keer dat ik daarmee aan de slag ging, heb ik ook wel even staan vloeken en ben ik met toplager en moer naar een groothandel gegaan om een passende pijpsleutel te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 11:22:
Ik heb als elektromonteur voor mijn 'veldkoffer' ook gereedschapsets mee, maar die heb ik in etuis en tasjes onderin mijn koffer liggen. Kleine koffertjes die in mijn grote Parat-koffer passen, gaan zo mee, andere dingen zoals losse reserve-onderdelen of schroevendraaiers probeer ik zoveel mogelijk in etuis, gereedschapsbladen of tasjes te houden.

Als ik iets een ergernis vind is het losse rommel die door je gereedschapkoffer heen zwerft en waar je de hele tijd mee begroet wordt als je het ding open doet.
Welke etuis gebruik je daarvoor (en waar haal je die vandaan)? Ben zelf ook nog op zoek naar iets als een etui voor een setje kleine schroevendraaiers die momenteel een beetje los in een vak in de onderkant van m'n koffer liggen. Een tasje/etui om de dradenbende van de multimeter te beperken moet ook nog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Voor wie nog een goedkope momentsleutel zoekt, bij Agrolux is alleen vandaag een momentsleutel te bestellen voor €24,95.
Ze hebben 7 smaken die in bereik lopen vanaf 2Nm tot aan 980 Nm

http://www.agroluxe.com/nl/sale/indoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Ja, maar de 110 Nm versie die je gebruikt voor je wielen kost 35 euro en dan kun je beter wachten tot ie weer bij de Aldi in de aanbieding is :+

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Precies, die heb ik hier ook weer liggen, ideaal ding en wijkt amper af met de 'echte' van de garage kwam ik achter. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Vandaag heeft het stuk gereedschap waarvan ik verwachte dat het nooit kapot zou gaan het begeven: mijn bankschroef. |:(

Blijkt dat de "moer" waardoor de as loopt en waarmee de bekken worden aangetrokken gebroken is. Wist wel dat mijn handjes veel kapot maken maar dit had ik niet verwacht O-)

Kwa structuur lijkt de moer erg veel op gietijzer.
Weet iemand of gietijzer gelast kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je kan het lassen, maar dat is heel moeilijk. Het heeft eigenlijk een warmtebehandeling nodig.

Ik geloof dat je een nikkelelectrode daarvoor gebruikt ivm hoge ductiliteit.
(nooit gedaan hoor, een beetje van horen zeggen etc)

Nieuwe bankschroef of nieuw onderdeel is denk ik makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een gietijzeren kunstwerk, gebroken in dertig stukken.
Als iemand weet hoe dit te repareren is dan hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 01:50:
Ik heb een gietijzeren kunstwerk, gebroken in dertig stukken.
Als iemand weet hoe dit te repareren is dan hou ik me aanbevolen.
Het schijnt wel redelijk te lassen te zijn met lasstaven, al is gietspul lassen nooit makkelijk. Verder koud stikken, maar ook dat is een archaïsch ambacht.

Moet het alleen qua vorm weer kloppen, of moet het echt structureel weer in orde zijn? Anders kan je eens kijken naar wat goede tweecomponentenmeuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dat (lijmen dus) en anders moet je echt naar een ambachtsman, een metaalbewerkingsbedrijf kan je zeer zeer zeer waarschijnlijk niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je laten zien hoe het eruit ziet? Met een beetje mazzel kan je een soort deuvels improviseren om het spul zo toch nog vrij stevig aan elkaar te zetten.

Een andere optie zou opnieuw gieten zijn, maar tenzij je dat zelf doet kan dat wel in de papieren lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(twintig jaar geleden) Op zoek naar druivenplukwerk belandde ik op een kerkhof in Frankrijk.
Aldaar vond ik een kunstwerk op een hoop puin. Ik vond dat mooi en heb het meegenomen. Voor de oplettende lezer: gejat dus.
Thuis vond mijn kat het ook mooi en die heeft het in zijn jeugdige energie van de kast gelazerd. :)
Zoals gewoonlijk overdrijf ik: het zijn geen dertig stukken maar zeven.
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/sy6xir.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2moqyw4.jpg
Volgens mij is het gietijzer en in één geheel gegoten. Misschien is het makkelijk te lijmen. Het ligt al twintig jaar onder de kast en ik heb er niet naar omgekeken. Ik meen me te herinneren dat de stukken niet precies passen. er zit hier en daar een of meerdere millimeters speling. Er zat dus spanning in het werkstuk.
Tja, ik weet niet wat jullie er van vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf zou ik, buiten opnieuw gieten, denk ik proberen om in de raakvlakken aan beide kanten een niet al te ondiep gat te boren. Door daar een ijzeren draad/staaf in te steken en de boel vervolgens aan elkaar te lijmen krijg je best wel weer wat structurele stevigheid. Met wat handigheid, door bijvoorbeeld de gaten aan het diepe eind iets breder te maken dan vlakbij het raakvlak, kan je met epoxy/watdanook een plug maken die er als het goed is nooit meer uitkomt.

Dat het spul niet precies past vind ik overigens raar, zoveel spanning zou er in zo'n een gietstuk niet mogen zitten. Desondanks kan je die gaten met de omschreven methode overbruggen en eventueel dichtplamuren. Ik denk niet dat het ooit weer zo stevig wordt als het was, maar dan is het in ieder geval weer toonbaar.

Wel een mooi gietstukje :Y

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2014 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
deepbass909 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:08:
Voor wie nog een goedkope momentsleutel zoekt, bij Agrolux is alleen vandaag een momentsleutel te bestellen voor €24,95.
Ze hebben 7 smaken die in bereik lopen vanaf 2Nm tot aan 980 Nm

http://www.agroluxe.com/nl/sale/indoor
Hmm ik zoek eigenlijk nog zo'n 3/8" voor de motor. Is dit hetzelfde merk/model als van de Aldi? Die heeft volgens mij alleen de 1/2 en 1/4 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 03:21:
Zelf zou ik, buiten opnieuw gieten, denk ik proberen om in de raakvlakken aan beide kanten een niet al te ondiep gat te boren. Door daar een ijzeren draad/staaf in te steken en de boel vervolgens aan elkaar te lijmen krijg je best wel weer wat structurele stevigheid. Met wat handigheid, door bijvoorbeeld de gaten aan het diepe eind iets breder te maken dan vlakbij het raakvlak, kan je met epoxy/watdanook een plug maken die er als het goed is nooit meer uitkomt.

Dat het spul niet precies past vind ik overigens raar, zoveel spanning zou er in zo'n een gietstuk niet mogen zitten. Desondanks kan je die gaten met de omschreven methode overbruggen en eventueel dichtplamuren. Ik denk niet dat het ooit weer zo stevig wordt als het was, maar dan is het in ieder geval weer toonbaar.

Wel een mooi gietstukje :Y
Aangezien het blijkbaar vrij makkelijk brak en in zoveel stukken, lijkt het erop dat er toch behoorlijk wat interne spanningen in het gietstuk zaten. Erin gaan boren, zou ik ook niet snel gaan doen om die reden. Grote kans dat het materiaal gewoon versplinterd.
Ik zou hiervoor metaal-epoxy pakken en het zo netjes mogelijk lijmen. Met een goede metaal-epoxy wordt het weer sterk genoeg voor zo'n kunstwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Vandaag met buurman gesproken (en de enige op de buurt met affiniteit met metaalbewerking) en mijn gebroken gietijzer "moer" laten zien. Mij werd geadviseerd een nieuwe Heuer bankschroef te kopen.

Moer is ongeveer 5cm lang en in lengterichting gebroken.

Lijmen heb ik ook aan gedacht.
Omdat hij in de lengte is gebroken heb ik her ook aan gedacht het met slanklemmen op elkaar te klemmen en vervolgens weer in het metalen huis te borgen.

Vraag me wel af welke kracht het na reparatie kan doorstaan..............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

amper denk ik.
Het is even afwachten maar ze zijn ook wel op MP te vinden voor een schappelijke prijs. Heb er een jaar geleden eentje gekocht voor €30. En dat is een giga grote en sterke; kan er ook de bussen uit mn ophanging mee uit persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Camacha en Deepbass808: bedankt voor de tips.
nokiaan958GB schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:26:
het met slanklemmen op elkaar te klemmen en vervolgens weer in het metalen huis te borgen.
Dat is wel "des tweakers"! ;) Als het werkt is het goed toch?
Kun je ook een foto van die "moer" laten zien?
Edit: Laat maar. Ik heb even bij mijn bankschroef gekeken en ik heb ook zo'n vijfcentimetermoer. Knap dat je die in lengterichting doormidden krijgt ;)
Zal wel geen superkwaliteit zijn dan.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2014 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:11

Aapje

Opel-beun
Als je iets cools wil doen, verhit het roodgloeiend. En las 't met speciaal draad met een hoge koolstof dichtheid. Alleen moet je wel goed weten welke legering je mee werkt ivm. de juiste draad kiezen.

Beetje aparte youtuber, maar hij legt 't wel netjes uit :P
YouTube: How To Weld Cast Iron: A Guide To Your First Repair (Part 1 of 3)

[ Voor 3% gewijzigd door Aapje op 11-06-2014 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
even een paar pics ter illustratie
Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/775e59db7ebe4013f57594ac40bbf5d8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/6c6020b01741f6e3a7b7a4ddacb13d5a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/b957c449195b447e2712e36e740d312c.jpg

Ik las ook deze:
YouTube: How to Weld Cast Iron WITHOUT Pre-Heating | TIG Time

Wie in het noorden des lands kan TIG lassen :+

[ Voor 218% gewijzigd door nokiaan958GB op 11-06-2014 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik woon in het Noorden (omgeving Emmen) kan wel TIG lassen en heb de apparatuur ook wel thuis staan.
Maar ik ga vanaf Vrijdag eerst 5 weken met vakantie 8) ;)

Maar dit is wel een onderdeel waar aardig wat krachten op komen, ik denk niet dat zoiets lang houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 16:39

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het ziet er best wel bros uit sowieso. Als je een groot blok alu heb en een flinke tap dan zou je ook een nieuwe kunnen maken aangezien de vorm niet zo heel ingewikkeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Is aluminium niet te zacht? Is dit de moer waar je as van je bankschroef in zit? Daar komt wel behoorlijk wat kracht op te staan denk ik. Lijkt mij dat aluminium dan redelijk snel slijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Lassen is maar een klein deel van de oplossing. Het moet structureel ook robuust zijn en afgewerkt worden. Een goede lasser kan het prima lassen, maar gaat daar ws niet aan beginnen. Van het arbeidsloon kan je twee nieuwe kopen. Garantie tot de deur, geldt ook voor dat andere werk. Bij het opnieuw boren of tappen spat hij ws al uit elkaar. Lijkt ook draad met een afwijkende spoed.

Als je de ruimte hebt zou je er een sleuf in kunnen maken en er aan beide zijdes een stalen ring op kunnen slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt draad met afwijkende spoed? Zo'n spindel heeft geen metrische draad hoor ;)
Schrijf je in bij BVA Auctions en haal een megabankschroef voor een paar tientjes.
Liever oud en degelijk dan nieuw en Chinees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 23:15:
Het lijkt draad met afwijkende spoed? Zo'n spindel heeft geen metrische draad hoor ;)
Wie heeft het nou weer over metrisch.

[ Voor 15% gewijzigd door PWM op 12-06-2014 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bedoel jij dan met afwijkende spoed? Afwijkend van wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 09:16:
Aangezien het blijkbaar vrij makkelijk brak en in zoveel stukken, lijkt het erop dat er toch behoorlijk wat interne spanningen in het gietstuk zaten. Erin gaan boren, zou ik ook niet snel gaan doen om die reden. Grote kans dat het materiaal gewoon versplinterd.
Mwoah, gietstukken zijn bros hè, dat is niets nieuws onder de zon. Dit is ook best fragiel gietwerk, het verbaast mij niet dat dat vanaf een kast aan stukken gaat. Heel veel dunner krijg je het niet zonder dat het superkwetsbaar wordt - eigenlijk was het dat al.

Maar goed, stuk is het toch al. Je kunt altijd een proefverbinding maken en zien hoe het gaat en het laten voor wat het is als dat niet lekker gaat. Met koud op elkaar lijmen zit de kans er dik in dat het zo weer breekt, je zult toch een structurele verbinding aan moeten gaan, ook bij epoxy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Jullie maken mij niet bepaald vrolijk. Maar moet de realiteit ook onder ogen zien :)

Voor bankschroeven gebruiken ze "trapeziumdraad" heb ik ergen gelezen. Vermoed dat een trapezium-tap duurder is dan de bankschroef............

Veiling is op zich niet zo'n slecht idee. Zie soms prijzen voorbij komen dat je inclusief bijkomende kosten evengoed iets nieuws met garantie kunt kopen. Misschien dit keer toch een mazzeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:00
Die is serieus kapot :P ik acht de kans dat je die nog redelijk kan lassen (tov de tijd die je kwijt bent om te repareren)
Mag ik vragen hoe je hem kapot hebt gekregen?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Tsja, die handjes van mij zeg ik dan maar. En als met mijn 100kg ga hangen aan de handle van 15cm kan er ook niet zoveel kapot gaan zou je zeggen. Lees dat sommige bankschroeven wel 1000kg kunnen drukken.

Gebeurde toen ik een paar stukjes betonijzer (8mm dik?) die ik op maat had gezaagd in de bankschroef in vorm wilde buigen om als extra haringen voor mijn nieuwe partytent te gebruiken. De bovenste 3cm van de "haringen" moest ik 90graden omslaan met de hamer om de vorm van een haring te krijgen.

Niets spannends dus.
Misschien dat het slaan met de hamer de "moer" de das om heeft gedaan.

EDIT
Vandaag aan het klooien geweest met de "moer". Er is te weinig ruimte om hem te versterken met staaldraad of een klem. Bankschroef ligt nu bij het oud ijzer. Mijn oog is nu op deze gevallen. Lijkt mij een prachtig ding. Iemand ervaring hiermee?Afbeeldingslocatie: http://www.datona.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/r/draaibare-bankschroef.jpg

EDIT2
Het probleem van werkwerkplaatsinrichting is al opgelost :+
Vandaag bij bezoek voor vaderdag bleek de oue heer nog een Paramo hi-duty No 4 hebben te staan.
Deze mocht ik zo meenemen. _/-\o_
Alles is nog steeds gangbaar maar hij is wat roestig.
Thuis meteen even ontvet, geschuurd en in de menie gezet. O-)

EDIT3=slot
Bankschroef even een kleurtje gegeven en beschermd met een blanke laklaag.
Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/3943dda8358031ee5b8fe09e7ea83e50.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door nokiaan958GB op 18-06-2014 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Gister nog even een LED-lamp gescoord bij de Action, voor wel €2,79 _O-
Afbeeldingslocatie: http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v5/903421886_1/24-font-b-LED-b-font-Vehicle-CAR-maintenance-Repair-lights-Auto-inspection-font-b-lamps.jpg
Met ophanghaak en magneet.

De ronde buisvormige looplamp hadden ze niet meer. Dit werkt ook wel handig, gaat 3x AA in, en komt een behoorlijke hoeveelheid licht vanaf. Ook nog een zak van 100 tie-rips voor €0,99 meegenomen (lengte ~15/20cm) altijd handig.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 19-06-2014 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Over bankschroeven: ik heb een 35 kg zwaar ding (via via ooit afkomstig van een ambachtsschool schijnt het), en daar kan werkelijk niets aan kapot :) De aandraaistang heeft een knikje, daar zullen ze wel ooit een pijp op hebben gezet.
M'n pa kocht ooit een bankschroef bij de Gamma, draaide hem aan, brak de klauw af, en bracht hem meteen terug... Gewicht is goed bij bankschroeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theezakje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 16:12
Ik heb deze bankschroef gekocht: http://www.datona.nl/grote-bankschroef.html
Nog geen echt zware dingen mee gedaan maar hij is behoorlijk degelijk voor zover ik dat nu heb kunnen beoordelen. 14,5 kg zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dat is dus exact dezelfde die bij mij kapot is gegaan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:11

Aapje

Opel-beun
Oogt wel erg goedkoop die bankschroef, ik ben meer van de oldschool bankschroeven die te vergelijken zijn met een aambeeld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
wij hebben nog en bankschroef thuis staan van bijna 40 jaar oud... werkt nog steeds :P

Zelf doe ik er niet zoveel mee maar mijn vader gebruikt heb vaak, enige wat ik er mee doe is de veerspanner ermee vast zetten zodatik er normaal mee kan werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theezakje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 16:12
Aapje schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 14:37:
Oogt wel erg goedkoop die bankschroef, ik ben meer van de oldschool bankschroeven die te vergelijken zijn met een aambeeld :P
Hij is dan ook vrij goedkoop! :P
Voor het werk wat ik er mee doe waarschijnlijk wel genoeg. Ik wil alleen wel even een motorsteun in een tussensteun persen. Kijken of dat wil. Breekt dit ding, dan heb ik mooi garantie en ga ik voor t echte werk natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
Gelgersma schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:34:
[...]

Hij is dan ook vrij goedkoop! :P
Voor het werk wat ik er mee doe waarschijnlijk wel genoeg. Ik wil alleen wel even een motorsteun in een tussenlager persen. Kijken of dat wil. Breekt dit ding, dan heb ik mooi garantie en ga ik voor t echte werk natuurlijk!
nou dat moet wel lukken....

deed dat zelf wel eens met het gewicht van de auto zelf auto omhoog en dan onder het bandje en auto weer omlaag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 09:09:
Niet helemaal get juiste topic, maar moet even een frustratie kwijt over een stuk gereedschap.
Heb drie jaar geleden een makita accuboor gekocht met li-ion accu's.
Ben geen bouwvakker, dus zoveel heb ik hem niet gebruikt. Wat schetst mijn verbazing: afgelopen week zijn in korte tijd beide accu's ermee gekapt. Volgens de lokale bouwmarkt een bekend probleem omdat makita geen onderspsnningsbeveiliging heef ingebouwd. Zit je dan met een praktisch nieuwe boor en een kostenpost van 200 euro :|
Om mezelf maar even te quoten. Heb Makita via mail/twitter gecontacteerd, en heb de machine afgelopen week opgestuurd. Binnen drie dagen terug met nieuwe accu's onder garantie, dus wat mij betreft netjes opgelost!

Hele handleiding erbij:
In gebruikname:

• Lees eerst de gebruiksaanwijzing.
• Laad de accu ter activering eerst volledig op.
• Na enkele malen laden en ontladen is de nieuwe accu volledig geactiveerd.
• Dit geldt ook voor accu’s die langere tijd niet gebruikt zijn.

Bij regelmatig gebruik:

• Herlaad de Ni-Cd en NiMH accu pas als de machine voelbaar minder kracht heeft. Een Lithium-ion accu kun je tussentijds opladen.
• Put de accu nooit volledig uit.
• Laat een warme accu voor het opladen eerst afkoelen. Alleen bij laders die voorzien zijn van een koelwaaier hoeft dit niet.
• Opladen bij een kamertemperatuur: tussen 10° en 40°C.
• Haal de accu na het opladen uit de lader.
• Voorkom kortsluiting, gebruik de beschermkap.

Als de accu langer dan 6 maanden niet gebruikt wordt:

• Leg een NiMH en Lithium-ion accu altijd gedeeltelijk geladen weg (ongeveer 80%).
• Elk half jaar de NiMH en Lithium-ion accu ± 20 minuten opladen.
• Leg een Ni-Cd accu altijd geheel ontladen weg.
Wel een beetje lastig zonder indicator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
MikeyMan schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 11:30:
[...]

Om mezelf maar even te quoten. Heb Makita via mail/twitter gecontacteerd, en heb de machine afgelopen week opgestuurd. Binnen drie dagen terug met nieuwe accu's onder garantie, dus wat mij betreft netjes opgelost!

Hele handleiding erbij:

[...]

Wel een beetje lastig zonder indicator.
Netjes! Hier is de machine al een poosje oud, dus dat gaat hem helaas niet worden. En m'n pa bewaart bonnetjes ook altijd heel slecht dus ook geen flauw idee wanneer de machine gekocht is.

Handig: http://www.bmwk.nl/webPag...hap/olieFilterSleutel.htm

Zelf oliefiltersleutel maken :D

[ Voor 72% gewijzigd door ThinkPad op 22-06-2014 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Wat een gedoe :P Voor nog geen 5 euro haal je een oliefiltersleutel uit de grabbelbak ofzo bij de Gamma :P En als je echt beun bent ram je er gewoon een schroevendraaier doorheen.

En over bankschroeven, je moet idd een ouderwets lomp zwaar ding hebben uit een oude werkplaats ofzo, die je met een paar grote bouten vast zet. M'n pa heeft er 1 in z'n werkplaatsje, dat ding kan al goed 50 jaar oud zijn, en is gigantisch misbruikt maar niet stuk te krijgen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Heb nu zo'n oliefiltersleutel met zo'n ketting (fietsketting) gehaald. Werkt ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:12

Exigence

dnkroz

Ketting sleutels en schroevendraaiers werken toch niet bij BMW's? Ik meende dat die filters verdiept lagen. Daardoor heb je dus een speciale oliefilterdop nodig of in dit geval dus een stuk PVC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Exigence schreef op zondag 22 juni 2014 @ 16:31:
Ketting sleutels en schroevendraaiers werken toch niet bij BMW's? Ik meende dat die filters verdiept lagen. Daardoor heb je dus een speciale oliefilterdop nodig of in dit geval dus een stuk PVC.
Je hebt ook universele olie-'klauwen'' met twee (klemmende en verstellende) halve maantjes, waarmee je de meeste BMW filters (en andere filters) ook mee los krijgt.

In meerdere garages gewerkt, bijna altijd bij universele garages en al had ik de beschikking over speciale doppen, was het toch vaak makkelijker een universele klem te gebruiken omdat je dan niet hoeft te zoeken tussen verschillende doppen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik draai m'n filter dr met de hand zo af. als je zo'n tool nodig hebt dan zit ie veeel te vast. :X

Nou zal dat bij een garage wel anders zijn, omdat je daar allerlei auto's binnen krijgt die door andere mensen onderhouden zijn, en sommige mensen die filter vast zetten met super hulk strength ofzo..

Maar zoals al gemeld, vrijwel elke filterfabrikant verzint z'n eigen bovenkant, dus iets universeels (band, ketting, klem) is in dat geval handiger ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
AlexanderB schreef op maandag 23 juni 2014 @ 00:55:
Ik draai m'n filter dr met de hand zo af. als je zo'n tool nodig hebt dan zit ie veeel te vast. :X

Nou zal dat bij een garage wel anders zijn, omdat je daar allerlei auto's binnen krijgt die door andere mensen onderhouden zijn, en sommige mensen die filter vast zetten met super hulk strength ofzo..

Maar zoals al gemeld, vrijwel elke filterfabrikant verzint z'n eigen bovenkant, dus iets universeels (band, ketting, klem) is in dat geval handiger ja.
Haha ja het zit idd vaak vaster dan voorgeschreven :P, 25nm is normaal, of ''handvast'' bij een opschroeffilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://www.lidl.nl/catalogmedia/nl/article/55733/55733_01_f.jpg
Binnenkort weer gereedschapset bij de Lidl: http://www.lidl.nl/cps/rd...action=showDetail&id=4683
Vanaf donderdag 26/6 a.s. voor €79,99

Deze set was wel vrij aardig toch? Of was dit juist degene die je moest laten liggen?

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 23-06-2014 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Heb deze gehad, maar ben 'm kwijtgeraakt. Heb nu die groene van mannesmann. Zelfde inhoud, maar die koffer van de lidl is miljaar keer beter (compacter, logischer ingedeeld en sterkere sluitklips).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

AlexanderB schreef op maandag 23 juni 2014 @ 00:55:

Dit zijn pas leuke filters...
Afbeeldingslocatie: http://www.pelicanparts.com/BMW/techarticles/E36-Oil-Change/pic1.jpg
Een plastic pot met schroefdeksel en daarin alleen een cartridge... Die zit ook met maar iets van 20Nm, maar dat kunststof is zo stroef dat zelfs als het deksel al losgetrokken is, je nog steeds een sleutel nodig hebt voor de rest van de schroefdraad |:(
En waag het niet het deksel strakker dan voorgeschreven vast te draaien, want dan breekt het deksel... :X

Voor zover ik weet mag je de universele sleutels er ook niet op gebruiken, omdat die teveel kracht uitoefenen op het kunststof.

Ow, en de maat van de 6-kant bovenop is natuurlijk groter dan wat in een normale doppenset zit.

[ Voor 10% gewijzigd door deepbass909 op 23-06-2014 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

DopdeDouwer schreef op maandag 23 juni 2014 @ 10:02:
Heb deze gehad, maar ben 'm kwijtgeraakt. Heb nu die groene van mannesmann. Zelfde inhoud, maar die koffer van de lidl is miljaar keer beter (compacter, logischer ingedeeld en sterkere sluitklips).
Alleen van de echte groene Mannesmann kist is de kwaliteit van het gereedschap zelf wel beter :P (t.o.v. de blauwe vergelijkbare Lidl kist)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 14:49:
[...]

[afbeelding]
Een plastic pot met schroefdeksel en daarin alleen een cartridge... Die zit ook met maar iets van 20Nm, maar dat kunststof is zo stroef dat zelfs als het deksel al losgetrokken is, je nog steeds een sleutel nodig hebt voor de rest van de schroefdraad |:(
En waag het niet het deksel strakker dan voorgeschreven vast te draaien, want dan breekt het deksel... :X

Voor zover ik weet mag je de universele sleutels er ook niet op gebruiken, omdat die teveel kracht uitoefenen op het kunststof.

Ow, en de maat van de 6-kant bovenop is natuurlijk groter dan wat in een normale doppenset zit.
Zo'n oliefilterhuis heb ik ook op mijn VW. Gewoon een goedkoper dop (maatje 32 dacht ik) gekocht en gaat nu met de ratel lekker makkelijk open en dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

deepbass909 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 14:49:
[...]

[afbeelding]

I raise you my Honda oilcap:

Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af34/flabah/DSC_0582_zpsf64a0647.jpg

Zonder 6 kant er boven op! ;)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

och ik heb er geen problemen mee. Ik krijg ze altijd mooi los, ik heb er een dop voor, maar een bahco of steek/ringsleutel gaat ook prima.
Idd niet al te vast draaien, maar dat kan ook wel enigzins op gevoel
De grootste vrees voor mij is niet de dop kapot draaien, maar het filterhuis zelf. De dop kost 30 euro, het filterhuis 300 euro (nog iets meer waarschijnlijk).
Ze zitten ook mooi bereikbaar, en een dop/bahco/steek/ringsleutel maat 32 is altijd nog meer generiek dan een merk (type) specifieke oliesleutel voor een blikfilter wat in een buis of hoek gemonteerd wordt zodat je er niet met je hand (of een strap/ketting) omheen kan. (ik geloof dat een lancia delta integrale zo'n onmogelijke locatie heeft)

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 23-06-2014 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik snap die oliefilters niet, dan mors je toch ranzige olie all-over je motorblok als je die filter dr uit trekt? :(

Liever gewoon onderaan het blok, dan wordt er niks smerig. En het liefst nog spin-on, lekker lui. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:37

Meneer aard

Porsche rulez!

Mwah als je die aftermarket troep hebt wil wel eens het keerklepje niet helemaal functioneren..Wanneer je gewoon OEM filters gebruikt heb je er weinig kans op.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:51

4x2

lộn xộn quá

Nooit last van gehad eigenlijk, paar drupjes, maar goed, jammer dan, die lekt dat hok hoe dan ook wel.
Leg er altijd wat doeken omheen, je kunt er verder prima bij, met zo'n universele ketting is het zo los.
Ideaal systeem wat mij betreft.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik heb zoiets. Ik denk uit de tweede wereldoorlog, waarschijnlijk van Duits leer. :P

Koppelingen, vario's. poellies, alles handlet dat apparaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.nl/medias/global/ce/8000_8999/8400/8410/8413/841393_BB_00_FB.EPS_1000.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Oyster op 23-06-2014 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

AlexanderB schreef op maandag 23 juni 2014 @ 19:14:
Ik snap die oliefilters niet, dan mors je toch ranzige olie all-over je motorblok als je die filter dr uit trekt? :(

Liever gewoon onderaan het blok, dan wordt er niks smerig. En het liefst nog spin-on, lekker lui. :)
Mwah, gewoon de auto even laten rusten met warme olie en het meeste is al uit het filter. Vervolgens het filter met een doek eruit trekken en je morst eigenlijk geen olie.

Ps. hij is 36 mm, 32 zou geen probleem zijn, die zit wel in de meeste kisten.

Ow, en bij het aandraaien, als je pech hebt, veroorzaak je ook nog een lek op de pakking van het filterhuis...

Maar goed, die potjes zijn ook niet alles. Die kunnen ook verschrikkelijk vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Oyster schreef op maandag 23 juni 2014 @ 21:26:
Ik heb zoiets. Ik denk uit de tweede wereldoorlog, waarschijnlijk van Duits leer. :P

Koppelingen, vario's. poellies, alles handlet dat apparaat.

[afbeelding]
Die heb ik ook 8) oorspronkelijk gekocht toen ik een jaar of 15 was om bij brommertjes het ontstekingsvliegwiel los te krijgen, en nu dus voor oliefilters :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 23:43:
[...]

Oh idd, hij is 36mm. Nou ja, ik heb er dus wel een dop voor. Niet speciaal voor gekocht ofzo, lag in de hoek.
Ik zit nu ff te twijfelen of dat een 3/4"dop is (daar heb ik ook een verloopje voor natuurlijk).
36mm is trouwens wel lastig voor een bahco realiseer ik me net. Veel 10" bahco's gaan tot 35mm 8)7
Ik heb speciaal daarvoor een bahco in m'n reis/Parat gereedschapskoffer omgeruild voor een andere bahco (die ik ook weer ergens had liggen), omdat die laatste wèl 36mm doet, en degene die ik voor die koffer gekocht had deed dat niet....
Heerlijk dat geneuzel om 1mm :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Klopt, mijn Bahco (een originele B) ) gaat tot 32mm en is dus net te klein. Een Bahco die wel past, is gelijk weer zo lomp groot...
Nu ik er zo aan denk, het filter is eigenlijk het enige dat ik niet langs de weg kan vervangen met het standaard gereedschapsetje van BMW, waarmee je dus wel bougies e.d. kan wisselen 8)7 Alles wat nodig is om bij een bougie te komen, dus inc. het juiste dopje voor de afdekkappen en bobines en een pijpsleutel met bougieklem die lang genoeg is, zit erin, maar niks om het oliefilterhuis mee te openen...

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/--OMxTBp0qO0/T-dmdTJ8QSI/AAAAAAAADFI/KFr-Aq0RIpc/w778-h584-no/IMG_20120624_205435.jpg
Misschien dat het in geval van nood met de waterpomptang zou kunnen... En ik zie dat deze foto oud is, hier was het setje nog niet compleet. Er ontbreekt links boven nog een 10mm dopje, die er nu wel in zit.
Ik heb me er altijd (positief) over verbaasd dat BMW zo'n relatief uitgebreide set gereedschap meelevert met een auto... Niet dat je tegenwoordig nog even snel langs de weg een bougie o.i.d. gaat staan verwisselen...

Voor mij is het tegenwoordig ook geen probleem meer, mijn DHZ-garage heeft de benodigde dop ongetwijfeld liggen en als ik al met olie aan de slag ga, zal het daar zijn.

Heeft iemand nog een goed idee trouwens voor 3/8" momentsleutel die betaalbaar is. Nauwkeurigheid is voor mij niet het belangrijkste punt, ongeveer is goed genoeg. Ik hoef dus geen dure Hazet oid te hebben, zolang hij maar geschikt is voor het bereik van 10 - 40Nm. Nu ik vaker op een brug kan sleutelen, komen er steeds meer klusjes om de hoek waarbij ik boutjes tot 20Nm moet aantrekken ivm pakkingen. Heel precies komt het niet, zolang het aanhaalmoment van alle boutjes maar gelijk is. Iets wat ik met de hand natuurlijk nooit voor elkaar ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 23:43:
[...]

Mwah, gewoon de auto even laten rusten met warme olie en het meeste is al uit het filter. Vervolgens het filter met een doek eruit trekken en je morst eigenlijk geen olie.

Ow, en bij het aandraaien, als je pech hebt, veroorzaak je ook nog een lek op de pakking van het filterhuis...

Maar goed, die potjes zijn ook niet alles. Die kunnen ook verschrikkelijk vast zitten.
Net gecheckt, die van mij is echt 32mm 8)7
Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/4a48d6ca831741190c8e2610047aeebd.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door nokiaan958GB op 24-06-2014 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Maar jij hebt geen BMW :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Heeft iemand enig idee voor een Europees Craftsman, Gearwrench, Sealey en dan dus ook Snapon volledig staal ratel alternatief? Sealey is nog wel uit de co.uk te halen. Craftsman, Gearwrench zijn echt Amerikaanse georiënteerd en vrij slecht verkrijgbaar in de EU. Of het moet van ebay komen (douane) of het is een SAE/metrisch gecombineerde set. Die volledig stalen ratels lijkt toch een USA dingetje te zijn, maar het bevalt me uitstekend.

Vorige week had ik de Kraftwerk Ergokraft ratel uit de K1047 in mijn handen. Pirma degelijke ratel, maar niets speciaals. Hoeft ook niet voor die prijs. Opvallend was wel dat de standaard ratel beter in de hand lag dan de Ergokraft versie. Een dikke domper was de standaard ratel van Hazet, daar had ik heel wat meer van verwacht. Maar die bleek op gevoel niets beter dan de (goedkope) Ergokraft.

Even later stond ik met een Snapon te sleutelen en het voelde meteen als thuis. Geen fratsen, gewoon een enorm degelijke en nauwkeurige ratel. Ik ben blijkbaar toch een beetje verwend met de Stahlwille sets van mijn pa. Maakt verder niet uit, ik weet in ieder geval wel wat ik verwacht.

Heb de Wera ratels ook gezien. Dat ziet er fantastisch uit. Helaas heb ik het nog nooit vastgehad, dus even op zoek naar een set. Voor Metrinch geldt hetzelfde als voor Sealey eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vKQrOZt.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Oyster op 30-06-2014 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 23 juni 2014 @ 09:44:
[afbeelding]

Deze set was wel vrij aardig toch? Of was dit juist degene die je moest laten liggen?
Ik heb een andere set van de Lidl in een blauwe koffer zonder steek-ring sleutels met een half en kwart inch ratel. 94-Delige Powerfix profi. Er zitten ook lange doppen bij, makkelijk als er veel schroefdraad op zit.
Op het gereedschap zelf staat s+k als merk. Ligt goed in de hand, voelt stevig aan.

Bahco heeft de 9031 een 8" Bahco t/m 38mm. Je kan er niet superveel kracht meezetten maar het bespaard wel heen en weer lopen :)

[ Voor 10% gewijzigd door bouwfraude op 30-06-2014 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
ThinkPadd schreef op maandag 23 juni 2014 @ 09:44:
[afbeelding]
Binnenkort weer gereedschapset bij de Lidl: http://www.lidl.nl/cps/rd...action=showDetail&id=4683
Vanaf donderdag 26/6 a.s. voor €79,99

Ik was vandaag bij twee Lidl's en er was geen spoor van te vinden... Op sommige 'aanbiedingswebsites' staat dat hij er tot 3 juli zou moeten zijn. Maar ik kan hem ook niet in de folder vinden. Dus heb jij deze set nog kunnen vinden in een Lidl en in welk deel van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oyster schreef op maandag 30 juni 2014 @ 09:56:
Heeft iemand enig idee voor een Europees Craftsman, Gearwrench, Sealey en dan dus ook Snapon volledig staal ratel alternatief? Sealey is nog wel uit de co.uk te halen. Craftsman, Gearwrench zijn echt Amerikaanse georiënteerd en vrij slecht verkrijgbaar in de EU. Of het moet van ebay komen (douane) of het is een SAE/metrisch gecombineerde set. Die volledig stalen ratels lijkt toch een USA dingetje te zijn, maar het bevalt me uitstekend.

Vorige week had ik de Kraftwerk Ergokraft ratel uit de K1047 in mijn handen. Pirma degelijke ratel, maar niets speciaals. Hoeft ook niet voor die prijs. Opvallend was wel dat de standaard ratel beter in de hand lag dan de Ergokraft versie. Een dikke domper was de standaard ratel van Hazet, daar had ik heel wat meer van verwacht. Maar die bleek op gevoel niets beter dan de (goedkope) Ergokraft.

Even later stond ik met een Snapon te sleutelen en het voelde meteen als thuis. Geen fratsen, gewoon een enorm degelijke en nauwkeurige ratel. Ik ben blijkbaar toch een beetje verwend met de Stahlwille sets van mijn pa. Maakt verder niet uit, ik weet in ieder geval wel wat ik verwacht.

Heb de Wera ratels ook gezien. Dat ziet er fantastisch uit. Helaas heb ik het nog nooit vastgehad, dus even op zoek naar een set. Voor Metrinch geldt hetzelfde als voor Sealey eigenlijk.

[afbeelding]
Heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Heeft iemand enig idee voor een volledig staal ratel alternatief?
Heb je alleen een losse ratel nodig of een complete set incl ratel(S)

Die wera ratel is los te koop en in een zeer beperkte set (t/m dop 19)
Voor de rest heeft stahlwille dus een stalen ratel. Duurder dan de losse wera ratel. Op duitse ebay kost die stahlwille 1/2" ratel €64 en een 1/4" €41.
Dan weet je wel dat je het volgende millennium nog steeds dezelfde ratel hebt want stahlwille is echt onverwoestbaar :P
Die wera ratel is mooi gestyled, maar wera is natuurlijk van origine een schroevendraaiermerk. Ratels doen ze de laatste paar jaar.

Je kan natuurlijk altijd proberen iets uit de usa te laten komen. Snap on, Mac, Cornwell: allemaal kwaliteitsmerken (craftsman is goedkoop spul).
Het vervelende zal denk ik de transportkosten zijn (en als er btw gerekend wordt, komt deze ook nog eens over de transportkosten).

Overigens heeft kraftwerk wel 'min of meer' stalen ratels (maar wel voorgevormd met nog wat rubber in het handvat):

extreme serie:
http://www.ebay.de/itm/Kr...kzeug&hash=item1c28d86eb7

hightech serie:
http://www.buy-direct.de/Umschaltknarre-1/2-Hightech
(niet gechecked of dit de goedkoopste prijzen zijn)

Deze zijn ook in diverse sets leverbaar; meerdere setsamenstellingen waarbij je dus kan kiezen welke ratel je wilt hebben.
Wat dat betreft hebben ze bij kraftwerk een enorm groot en flexibel assortiment. Het zal alleen wel allemaal alleen op bestelling leverbaar zijn, dus van te voren voelen is er waarschijnlijk niet bij denk ik.

[ Voor 51% gewijzigd door mr_petit op 30-06-2014 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan

[afbeelding]
Ik begrijp niet zo goed wat je eisen zijn (welke maat? Alternatief voor die merken?), maar zoiets misschien:

Afbeeldingslocatie: http://www.geerdinkbv.nl/upload/Products/Afbeelding/6790167590207.jpg

Dat komt het dichtst in de buurt van volledig staal, maar ik zou voor dat geld (2x) eerder voor dit gaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.nl/medias/global/ce/9000_9999/9600/9610/9614/708372_BB_00_FB.EPS_1000.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MailMan schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 08:49:
[...]

Ik begrijp niet zo goed waarom je precies wat je eisen zijn (welke maat? Alternatief voor die merken?), maar zoiets misschien:

[afbeelding]

Dat komt het dichst in de buurt van volledig staal, maar ik zou voor dat geld (2x) eerder voor dit gaan:

[afbeelding]
Made in Taiwan voor een premiumprijs. Zou ik nooit doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Welke van de twee?

Die van Teng Tools (Zweeds merk, made in Taiwan) is bizar duur voor een ratel :P Geen idee waarom die van RVS zo duur is. Hun gewone ratels zijn veel schappelijker en in mijn ogen een hele goed prijs/kwaliteit verhouding. Zit voor mijn gevoel qua prijs en kwaliteit tussen Mannessmann Greenline en b.v. Facom.

En het boeit weinig in welk land het gemaakt is. Het gaat erom hoe de kwaliteitscontrol/apparatuur is en die is in sommige Aziatische landen/fabrieken niets minder dan in de USA of Europa.

[ Voor 14% gewijzigd door MailMan op 02-07-2014 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Rvs is gewoon duur, zowel per kilo als om te bewerken. Verder is het nog zwakker ook dan staal in dot soort toepassingen. Tot slot ook volkomen ongeschikt voor gebruik als normaal gereedschap gezien het gaat roesten als een idioot wanneer het in aanraking komt met gewoon staal.

Verder is er niets mis met taiwan. Mag je raden waar bijvoorbeeld de beste fietsframes vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:03
Waarom niet gewoon de Snap-On man bellen? Komt hij het nog brengen ook :) En het is altijd leuk om de andere goodies te bekijken :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 02-07-2014 12:09 ]

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

mr_petit schreef op maandag 30 juni 2014 @ 23:40:
[...]

Heb je alleen een losse ratel nodig of een complete set incl ratel(S)

Die wera ratel is los te koop en in een zeer beperkte set (t/m dop 19)
Voor de rest heeft stahlwille dus een stalen ratel. Duurder dan de losse wera ratel. Op duitse ebay kost die stahlwille 1/2" ratel €64 en een 1/4" €41.
Dan weet je wel dat je het volgende millennium nog steeds dezelfde ratel hebt want stahlwille is echt onverwoestbaar :P
Die wera ratel is mooi gestyled, maar wera is natuurlijk van origine een schroevendraaiermerk. Ratels doen ze de laatste paar jaar.

Je kan natuurlijk altijd proberen iets uit de usa te laten komen. Snap on, Mac, Cornwell: allemaal kwaliteitsmerken (craftsman is goedkoop spul).
Het vervelende zal denk ik de transportkosten zijn (en als er btw gerekend wordt, komt deze ook nog eens over de transportkosten).

Overigens heeft kraftwerk wel 'min of meer' stalen ratels (maar wel voorgevormd met nog wat rubber in het handvat):

extreme serie:
http://www.ebay.de/itm/Kr...kzeug&hash=item1c28d86eb7

hightech serie:
http://www.buy-direct.de/Umschaltknarre-1/2-Hightech
(niet gechecked of dit de goedkoopste prijzen zijn)

Deze zijn ook in diverse sets leverbaar; meerdere setsamenstellingen waarbij je dus kan kiezen welke ratel je wilt hebben.
Wat dat betreft hebben ze bij kraftwerk een enorm groot en flexibel assortiment. Het zal alleen wel allemaal alleen op bestelling leverbaar zijn, dus van te voren voelen is er waarschijnlijk niet bij denk ik.
Het liefste even een 3/8 ratel met extensies erbij (liefst ook een flex wringijzer). Als je in de toekomst van sommige merken extensies los erbij moet kopen dan ga je 'eraan'. Die Wera Zyklop Steel heb ik bij Conrad.nl even beken inderdaad. Echt enorm, enorm mooi, maar zoals je al zegt ook (te) beperkt en (volgens mij) niet serviceable. Goed dat je zegt dat ze sinds kort pas ratels hebben, dat wist ik niet en vind ik wel belangrijk. Als ze dit er sinds een paar jaar bij doen, dan hebben ze wel echt een product neergezet waar enorm goed over is nagedacht.

Dat stahlwille een volledig stalen had wist ik ook niet, daar ga ik zo even naar kijken. (edit. hmm 36t en $$) Maarja, Stahlwille is $$ dus ik denk dat dat al erg snel te gek wordt. De set van Wera is al aan de prijs, maar Stahlwille gaat daar nog lachend even 3 keer overheen. Vergekelen met Gearwrench lopen (liepen) ze toch ook wel wat achter kwa ontwikkeling.

Ik heb shops gevonden die Gearwrench in NL verkopen, maar de prijzen zijn een beetje scheef vergeleken met USA. De 84 tands flexibele kop ratels zijn interessant, van de 120 tands (120xp) zie ik niet echt de meerwaarde. Simpel, staal, hoge kwaliteit, heel erg eenvoudig serviceable en nog wel redelijk verkrijgbaar in EU (co.uk, onderdelen). Dat is ook een ratel die een levenslang meegaat. De Kraftwerkratels zullen ongetwijfeld uitstekend zijn, maar voor dat geld zijn er ook alweer meerdere opties (zonder rubber :p). De sets met die ratels zijn ook trouwens pittig duurder dan de Junior sets.

Normaal vind ik productvideo's altijd een hoge BS factor hebben, maar dit snijdt wel hout. Wat dat betreft vind ik dit product wel echt vernieuwend in het EU ratellandschap en dus gaaf (want geen USA :P). Die andere Zyklop ratel lijkt mij ook fantastisch, maar teveel toeters en bellen wat stuk kan gaan.
YouTube: Wera Zyklop Metal ratchets
MailMan schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 08:49:
[...]

Ik begrijp niet zo goed waarom je precies wat je eisen zijn (welke maat? Alternatief voor die merken?), maar zoiets misschien:

[afbeelding]

Dat komt het dichst in de buurt van volledig staal, maar ik zou voor dat geld (2x) eerder voor dit gaan:

[afbeelding]
Met alternatief voor die merken bedoel ik vergelijkbaar gedachtegoed in het ontwerp. De USA lijkt toch wel een andere mening te hebben over wat een goede ratel is. Slank en volledig staal, doodsimpel, eenvoudig onderhoud, wat hogere vertanding, eenvoudig schoon te maken, etc. Het lijkt erop dat dit vaker in de USA gebruikt wordt en daar kan ik goed inkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Oyster op 02-07-2014 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Ok, dan begrijp ik je punten :)

Dat Wera filmpje ziet er mooi uit, maar ik heb geen ervaring met ratels volledig van staal. Is een stalen handvat niet vervelend na een tijdje werken? Die stoffen 'dozen' zien er ook wel leuk uit, maar zou er eens in de praktijk mee aan de slag moeten om te kijken of het lekker werkt

Het voordeel aan die Facom vind ik vooral dat deze stofdicht afgesloten is en eigenlijk geen onderhoud nodig heeft. Daarnaast gewoon uber degelijk (schijnt 10.000x getest te zijn bij 300nm) en een vertanding van 5 graden bij de 1/2".

Het 3/8" setje dat ik heb is deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.geerdinkbv.nl/upload/Products/Afbeelding/5056167930106.jpg

Erg compleet voor het geld (75 euro), maar voldoet denk ik niet aan je smaak :)

[ Voor 35% gewijzigd door MailMan op 02-07-2014 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Het blijft toch een puur persoonlijke voorkeur. Een volledig stalen ratel lijkt mij fijn werken, maar ik zou bijv. nooit (maar dan ook echt nooit) een 1/2" doppenset in een stoffen etui willen hebben. Ten eerste wordt dat zo extreem vuil, en het is ook absoluut niet makkelijk om steeds een verlengstuk oid in terug te leggen (in dat wera filmpje zit alles achter elastieken bandjes). Zo'n set hoort minstens 20 jaar mee te gaan bij relatief zwaar gebruik, maar dat hoesje is natuurlijk na een jaar uitgelebberd en vuil/kapot whatever. Dat is in mijn ogen meer een soort reisetuitje.
Voor de rest geloof ik best dat die wera ratels goed zijn, dus als het alleen om de ratel gaat zou ik 'm wellicht overwegen maar niet verkiezen boven de stahlwille. Wera is vooral op zoek naar hoe ze een ratel een andere functionaliteit kunnen geven. Hun normale 'zyklopsen' hebben vaak een soort scharnierpunt waardoor je ze 90 graden kan draaien en de rest van de slagen van de moer als een schroevendraaier kunt maken. En ze hebben ook een zyklops die je als hamer kan gebruiken. Leuk gevonden, maar ook vergezocht.
Betreffende die metalen ratel weet ik niet of die doorsteek (van de 1/2" adapter) zo'n goed idee is. Dan verandert (wat ik begrijp) de fijnheid van de vertanding. Dat houdt volgens mij in 2 tandkransen met dus een kleinere breedte (slapper, meer slijtage).

Zelf zou ik dus voor de stahlwille gaan. Of anders voor een normale stevige ratel, het liefst niet met een soft grip handvat (persoonlijk). Gedore oid.

Dit soort gereedschap heb ik het liefst simpel en onverwoestbaar. Hoe meer poespas, des de slapper.
Het enige waar je imo over moet denken is of je een scharnierende kop wilt. Hier zie je dat bijna nooit, maar in de US is dat een heel gangbaar ontwerp:
Afbeeldingslocatie: http://toolguyd.com/blog/wp-content/uploads/2013/03/Gearwrench-120XP-Flex-Head-Ratchet.jpg
Je ziet ook wel aan de grootte van het scharnier dat je niet veel kleine poespas wilt. Het moet door de jaren heen vooral heel blijven, dus dat betekend niet alles te klein maken.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 02-07-2014 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MailMan schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:43:
Welke van de twee?

Die van Teng Tools (Zweeds merk, made in Taiwan) is bizar duur voor een ratel :P Geen idee waarom die van RVS zo duur is. Hun gewone ratels zijn veel schappelijker en in mijn ogen een hele goed prijs/kwaliteit verhouding. Zit voor mijn gevoel qua prijs en kwaliteit tussen Mannessmann Greenline en b.v. Facom.

En het boeit weinig in welk land het gemaakt is. Het gaat erom hoe de kwaliteitscontrol/apparatuur is en die is in sommige Aziatische landen/fabrieken niets minder dan in de USA of Europa.
Zowel Teng als Facom komt uit Taiwan. Als ik dan toch dit soort bedragen voor gereedschap moet betalen wil ik wel dat het uit Duitsland of in ieder geval Europa komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 19:00:
[...]

Zowel Teng als Facom komt uit Taiwan. Als ik dan toch dit soort bedragen voor gereedschap moet betalen wil ik wel dat het uit Duitsland of in ieder geval Europa komt...
Serieus, wat zegt dat nou? Er zijn genoeg kwaliteitsmerken die hun spul ook in China laten maken. De gedachte dat dingen gemaakt in Azië allemaal prut zijn is echt achterhaald.

Facom (ratels en doppen) zijn oerdegelijk en professioneel gereedschap.

[ Voor 7% gewijzigd door MailMan op 02-07-2014 19:09 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 59 Laatste