Refro schreef op maandag 02 juni 2014 @ 08:08:
[...]
Heb zelf deze set van proxxon en het werkt gewoon erg lekker. Voor hobby gebruik is het meer als zat al zie ik zelf niet echt het verschil met de gedore sets waar onze service monteurs mee rondlopen. Zelf heb ik nooit last van roest gehad, blijkbaar heb ik de set toch goed genoeg afgedroogd
Zelf heb ik de set via ebay uit duitsland laten komen (scheelt zo'n 20 euro) en dan wordt de prijs kwaliteit verhouding alleen maar beter.
Je moet weten dat ik echt in de zeikende regen bezig ben geweest:

Ik dacht even snel een schokdemper te vervangen tussen twee buien door (en de auto moest daarna weer rijden), omdat die compleet kapot was en het gewoon gevaarlijk begon te worden om met de auto te rijden

Ik had alleen een foutje gemaakt bij het loshalen, waardoor de schokdemper aan de bovenkant losschoot en de veer vervolgens alles klem zette...
Wijze les voor de volgende keer, niet eerst het toplager los halen, maar braaf de hele schokdemper met veer onder de auto halen, en dan pas het toplager losmaken (met veerspanners op de veer natuurlijk). Wat ik natuurlijk al wist, want ik heb vaker MacPherson veerpoten vervangen.
DopdeDouwer schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:56:
Van proxxon moet je in ieder geval niet de doppendozen met deze ratel hebben:
[
afbeelding]
Was na een paar keer sleutelen al lam (linksom- rechtsomknopje defect), en de nieuwe ratel (service was dan wel ok) had na 2x sleutelen precies hetzelfde.
Tot nu toe ben ik nog steeds erg tevreden met de mannesmankoffer (grote groene van amazon.de).
Je moet de kunststof kisten hebben, daarin zit de zogenaamde baton ratel.
Ik heb zelf o.a. deze kist:

Proxxon 23294, wat gewoon een hele goede beginnerskist is.
Ik heb daarna nog de 23282 (3/8" set) erbij gekocht. Die gebruik ik relatief maar weinig, omdat er gewoon heel veel overlap is met de andere kist. 3/8" heb je dan ook vooral nodig voor E-torx en bouten/moeren tussen de 10 en 16 mm waar de ruimte erg beperkt is, 1/4" eigenlijk te zwak voor is en 1/2" te groot.
De Proxxon 23290 kist (inbus en torx) kan ik wel heel sterk aanraden als je wat meer aan een auto sleutelt.

Samen met de 23294 grijp ik eigenlijk nooit meer mis qua doppen. Hooguit dat ik soms een diepe dop mis, maar dat is dan vaak een wat zeldzamere maat en wel weer op te lossen met een steek- of ringsleutel. En de 3/8" kist heeft wat meer diepe doppen, naast bougiedoppen, waardoor ik eigenlijk altijd wel uit kom.
Overigens staat dit kistje nog hoog op m'n verlanglijstje:

Een ratel met open doppen, zodat je door de dop heen een andere sleutel of schroevendraaier kan gebruiken. Dit is vaak nodig bij kogelverbindingen, poelies en schokdempers, onderdelen waarvan de as kan draaien en waar een moer op vast zit. Via het gat kan je dan de inbus of schroefkop bereiken om die as te blokkeren.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier