Modules zijn idd alleen goed voor een wagen.
Een wagen is geweldig (alles makkelijk pakken, en gelijk een werktafel als je auto op de brug staat of als je vanuit de motorkap werkt), en modules geven je daarbij een goed overzicht (en gereedschap is makkelijk en snel op te bergen).
Als je voor een kist of een tas gaat kan je veel beter los gereedschap kopen. Zo kan je zelf alles samenstellen, het is vaak goedkoper (modules zijn duur, daar zit meer winst op) en je bent niet merkgebonden. Misschien kan je ook wel meer zooi kwijt.
Dus je kan op ebay tangen kopen van NWS, schroevendraaiers van PB Swiss etc etc etc.
Mooi spul om van te kwijlen
Ik denk dat je met zo'n tas met 4 modules snel te weinig gereedschap hebt (dus dat je tas veel te snel vol zit).
De modules die ik in m'n kar heb:
1 module 1/4" (zat in het pakket)
1 module 1/2" (zat in het pakket)
1 module pijpsleutels (los gekocht)
1 module steek/ring (zat in het pakket)
1 module grote steek/ring (zat in het pakket)
1 module ringratels (los gekocht)
1 module schroevendraaiers (zat in het pakket)
1 module torx schroevendraaiers/kleine schroevendraaiers (zat in het pakket)
1 module inbus T wrench (zat in het pakket)
1 module seegerringtangen (los gekocht)
1 module normale tangen (zat in het pakket)
1 module aparte tangen (zat in het pakket)
1 module vijlen (zat in het pakket)
1 module zaag/snijgereedschap (zat in het pakket)
1 module hamer/beitel/doorslagen (zat in het pakket)
1 module engelse maten steek/ring (los bijgekocht)
En de rest van de kar zit vol met losse trekkers, momentsleutels, staalborstels, extra grote torxen/inverse torx, interieurgereedschap etc etc etc.
Ook een kar zit zo vol helaas....
Dit is dus het gereedschap wat ik veel gebruik.
Ik heb ook nog een kast met gereedschap (ook met ringsleutels, steeksleutels, 1/2" doppenset maar dan 12 punts etc etc etc....
En nog een grote kast vol met speciaalgereedschap (verenspanners, nokkenasstelgereedschap, koelafpersset, bussentrekset, remmenstelset, speciale trekkers, pneumatisch gereedschap etc etc etc).
Je kan nooit teveel gereedschap hebben. Hoe vaak komt het wel niet voor dat je liever een gebogen sleuteltje wilt, en daarna weer een rechte.... of een 12pt dop ipv een 6pt.
Dat komt met name voor bij klusjes waar je nauwelijks bijkomt.
Als mobiel setje (voor op vakantie oid) heb ik dan weer een parat koffer met allerlei los spul. Daar heb ik een doppenset in gebouwd die ook inverse torx doet en engelse maten (en grote maten inbus etc)
Dat is wel weer lastig aan een koffer., om dat soort dingen stevig en passend te krijgen omdat zulke setjes doorgaans in hun eigen koffer komen en dat vaak net niet in een paratkoffer past.
Wat ook een nadeel is van veel standaardkoffers (dus al samengesteld) is dat ze niet compleet zijn. Dus dat ze een uitgedund steek/ringsleutelsetje hebben. Dan mist bijv. sleutel 16 (15 en 17 wel aanwezig). Dat wil je gewoon niet hebben als je een auto van na 1997 hebt

. Die zitten vol met 16mm moeren en bouten......
Je bent dan dus aangewezen op de bahco of het doppenset. Maar moet die filosofie kan je de steek/ringsleutels wel helemaal achterwege laten.
Net zoals grote inbussen (bitjes oid) (voor een carterplug bijv), of een bougiedop. Dat zijn dingen die je móet hebben als je aan auto's sleutelt.
Dit dopsleutelsetje heb ik dus onderin m'n koffer gebouwd:

Die zat normaal in een losse koffer (van bgs), maar de inlay past onderin. De inlay is van onderen met pur opgevuld voor de stevigheid, en van bovenaf komt er een hardboardplaatje overheen voordat een gereedschapblad van de koffer 'm vastklemt met een drukknoopje. Alles blijft er netjes inliggen zolang je de koffer niet op de grond laat stuiteren.. En aan de zijkant bewaar ik wat los spul. Een obd2 lezertje bijvoorbeeld. Onmisbaar onderweg
[
Voor 17% gewijzigd door
mr_petit op 29-05-2014 01:23
]