Dank je, had toevallig net een set binnenstebuiten torx doppen nodig 
Maar een wringijzer dr bij besteld, die kost me nu netto 5 euro extra.
Maar een wringijzer dr bij besteld, die kost me nu netto 5 euro extra.
leeg
leeg
Thanks voor de tip. Heb net die van HBM gekocht want had die ook al op m'n oog. Ook een extra schroefdraadvoeler erbijmr_petit schreef op maandag 10 juni 2013 @ 12:14:
[...]
Ik koop vrijwel al m'n tappen bij RDG tools (engeland):
http://rdgtools.co.uk/acatalog/TAP_DIE_SETS.html
Die zijn best aardig en behoorlijk goedkoop (ik heb van die sets in houten dozen). Ze hebben ook unc/unf etc.
Die hbm/mannesmann sets lijken mij een 2 taps systeem te hebben (ik kan het niet goed zien, maar ze lijken per 2 gegroepeerd te zitten), en daar zou ik nooit aan beginnen (dus alleen voorsnijden en dan de normale tap). Die rdg sets hebben een 3 taps systeem (de meeste losse tapjes (dus per M maat) hebben dat ook). Misschien kom je met grote maten (>m8) wel weg met 2 taps, maar in kleine maten en hard materiaal heb je toch grote kans dat tappen breken. Ik zou dus altijd voor een 3 taps systeem gaan.
Voor m'n werk heb ik in de auto altijd zo'n setje bij me:
http://www.hbm-machines.c...-tin-m3-12-tap-en-snijset
Is dus ook 3 taps, maar niet zo heel veel maten. Betreffende dat laatste is het ook maar net wat je nodig hebt. Denk je ooit een m16 of m18 boutgat te moeten tappen?
Het is handig om naast tappensets ook schroefdraadmaatvoelers (van die waaiertjes met ribbeltjes eraan) te hebben en een draadvijl.
Verwijderd
Nee, dat is iets te gechargeerd: de dop die ik nodig heb kosten van het merk Gedore 5 en een halve euroVerwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 22:59:
Nee, zal wel Chinees pisbakkenstaal zijn. Bij een gerenommeerd merk heb je daar nog geen één dop voor.
"man is not truly one, but truly two,"
Verwijderd
Haha oh, nou ik chargeer graagnokiaan958GB schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 23:23:
[...]
Nee, dat is iets te gechargeerd: de dop die ik nodig heb kosten van het merk Gedore 5 en een halve euro
Bedankt voor je meningmr_petit schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 23:28:
Uitwendige torx komt heel veel voor hoor, met name ìn de motor. (denk aan kopbouten, bouten voor nokkenaslagers/verstelmechanieken etc). Dat kunnen soms bouten zijn waar je veel kracht op moet zetten (want E torx)
Ik zou dus gewoon een heel setje kopen wat voldoet. Als je meer sleutelt ga je ze zeker vaker tegenkomen.
Ik heb een setje van mannesmann met E torx waarin ook grote torxdoppen zitten. Voldoet prima.
Alleen is E5 wel zo klein, dat je nooit meer dan 10Nm aan kracht zult gebruiken. Dat kan dat Chinese pisbakkenstaal ook nog wel aan.mr_petit schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 23:28:
Uitwendige torx komt heel veel voor hoor, met name ìn de motor. (denk aan kopbouten, bouten voor nokkenaslagers/verstelmechanieken etc). Dat kunnen soms bouten zijn waar je veel kracht op moet zetten (want E torx)
Ik zou dus gewoon een heel setje kopen wat voldoet. Als je meer sleutelt ga je ze zeker vaker tegenkomen.
Ik heb een setje van mannesmann met E torx waarin ook grote torxdoppen zitten. Voldoet prima.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Het leek gisteravond wel vrijdag de 13e. Was bezig met het vervangen van mijn wielbouten door "leukere" verchroomde inbus-wielbouten. Draai ik zo van drie wielbouten de schroefdraad kapotnokiaan958GB schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 23:53:
[...]
Bedankt voor je mening![]()
Ik zou eerst deze kopen http://www.conrad.nl/medi...362_BB_01_FB.EPS_1000.jpg![]()
Maar aangezien ik alle gewone torxmaten al heb, heb ik besloten gewoon een losse Carolus dop te bestellen bij Zeelandtools. We zien wel wanneer ik weer eens een T-torx nodig heb
Makkelijk. Lijkt ook meer op een productiefoutje. Maar lekkere kwaliteit wielbouten heb je dannokiaan958GB schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 23:56:
[...]
Het leek gisteravond wel vrijdag de 13e. Was bezig met het vervangen van mijn wielbouten door "leukere" verchroomde inbus-wielbouten. Draai ik zo van drie wielbouten de schroefdraad kapotEn de Carolus 1/2" 12mm inbusdop die ik 1 dag in huis heb valt uit elkaar (12mm staaf gaat uit dop).
Dit terwijl ik alles met de hand doe (geen luchtsleutel wel momentsleutel).
Gelukkig blijkt Zeelandtools een goede service te hebben. Kon zo een nieuwe dop krijgen. Heb er maar voor gekozen (met bijbetaling) nu een Gedore te nemen. 120nm moet zo'n dop toch makkelijk kunnen hebben?
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Verwijderd
Met een goede 10 of 12 mm (ik neem aan dat het één van deze maten is), is die kans wel behoorlijk klein.Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 22:14:
Inbus wielbouten lijkt me sowieso link. Heb het idee dat je inbus veel sneller stript dan een normale zeskant.
En toch zijn die setjes van Ampro echt zo slecht nog niet, ik heb er al diverse cilinderkoppen mee los gedraaid en weer netjes op moment vast gezet en ze zijn nog steeds prima.deepbass909 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 13:10:
[...]
Alleen is E5 wel zo klein, dat je nooit meer dan 10Nm aan kracht zult gebruiken. Dat kan dat Chinese pisbakkenstaal ook nog wel aan.
Verwijderd
Ik heb niet zoveel vertrouwen in inbus, misschien niet geheel terecht, maar zo is mijn ervaring.deepbass909 schreef op maandag 01 juli 2013 @ 09:35:
[...]
Met een goede 10 of 12 mm (ik neem aan dat het één van deze maten is), is die kans wel behoorlijk klein.
Verwijderd
[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 19-07-2013 22:59 ]
Ter info: die staat deze week in de Gamma folder voor €89,25. De 24 liter versie staat er voor €104,25SMEENK65 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 16:45:
Ik heb een FERM Compressor van 6 liter gekocht bij de officiële FERM-webshop.
Ik gebruik hem ook voor de kleinere klusjes, voldoet prima.
Vooral makkelijk dat hij zo snel gevuld is.
Bovendien heeft de compressor 3 jaar garantie, voor dat geld en met 3 jaar garantie kan je weinig misgaan denk ik!
Verwijderd
Ach, dan pak je toch gewoon een hogedrukspuit,je weet wel, zo'n ding waar 100bar water uit komt, en blaas het spul lekker schoon...Zijn er hier trouwens mensen met een eigen compressor? Ben op het zoek naar een kleintje, vooral om m'n motor mee schoon te spuiten voordat ik eraan ga sleutelen
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2013 00:32 ]
Verwijderd
[ Voor 89% gewijzigd door mr_petit op 30-07-2013 01:07 ]
Verwijderd
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2013 01:08 ]
[ Voor 16% gewijzigd door MailMan op 31-07-2013 13:30 ]
Toevallig is deze inclusief toebehoren vanaf morgen in de aanbieding bij de MakroMailMan schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 13:28:
Wil het zelf juist voor de wat subtielere klussen gebruiken. Dus het schoonblazen van de koelvinnen van de cilinder. Zodat je bij het loshalen van de bougies niet allemaal meuk je cilinder ingooit. Of b.v. het schoonblazen van de carburateurs en alle kanaaltjes/sproeiers die daarin zitten. Hoewel waterdruk voor dat laatste misschien ook wel handig is.
Uiteindelijk voor 60 euro op marktplaats dit ding gekocht:
[afbeelding]
Goedkoop, genoeg druk (8 bar), niet heel luid (~85dB vs. 97 van de meeste), en goed draagbaar.
Nadeel: slooooooooommm (0,3KW/0,5hp). Maar genoeg voor de klusjes die ik er mee wil doen. Als ik echt wil spuiten of luchtdrukgereedschap ga gebruiken, dan zou ik de goedkope kleine dingen overslaan en meten 300 euro neerleggen. Maar dat is iets voor de toekomst.
De Nederbelg !
Achteraan moet je de zuiger onder druk in de klauw draaien, dat lukt dus niet met een plankje en waterpomptang.deepbass909 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 09:17:
Voor de zuiger pak je toch gewoon een waterpomptang en een houtenplankje? Zeker bij een klauw met een enkele zuiger moet dat makkelijk gaan.
In theorie moet het zelfs zonder gereedschap kunnen, maar dat gaat erg zwaar. Maar als het echt zoveel moeite kost dat het met een tang ook niet lukt, zit er iets niet goed in je remsysteem...
En dat andere ding? Is dat een slag-bitset?
De Nederbelg !
Waar heb je die twee gekocht? Ik aas ook al een tijdje op die dingenJellabie schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 21:33:
Ik heb voor mijn Accord nieuwe remschijven en remblokken voor achteraan bestelt.
Maar ik ken dat grapje, die schroefjes die je niet uit de schijven krijgt, en dat je hard aan het kutten bent om de zuiger terug in de klauw te draaien, dus deze 2 maar bestelt:
[afbeelding]
[afbeelding]
Alphametal.beTerrz schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 10:34:
[...]
Waar heb je die twee gekocht? Ik aas ook al een tijdje op die dingen.
De Nederbelg !
Verwijderd
Een setje was laatst bij de aldi in de aanbieding.
[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 12-08-2013 01:06 ]
Verwijderd
Die vind ik dus een beetje eng, ze kunnen immers nog steeds van de veer afglijden... Maargoed misschien moet ik gewoon zoiets kopen hoor.J-M-T schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 00:28:
Pak je toch een stel veerspanners met maat 19? Gebruik zelf gewoon twee losse units, werkt prima.
Dit soort spul :
[afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 12-08-2013 02:36 ]
Ze glijden echt niet van de veer afVerwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 02:14:
[...]
Die vind ik dus een beetje eng, ze kunnen immers nog steeds van de veer afglijden... Maargoed misschien moet ik gewoon zoiets kopen hoor.
Waar doe je de deken overheen bij een lier trouwens? De rol kabel?
Ik gebruik van die simpele spanners en die glijden echt niet van de veer af zodra er een beetje spanning op staat. Ze gaan schuin staan (haaks op de winding) en er is dan geen mogelijkheid waarop ze spontaan los kunnen schieten, zolang de haken maar groot genoeg zijn voor de veer. Natuurlijk kan breken altijd, maar dat kan met elke verenspanner gebeuren.Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 17:09:
Kan iemand mij goede veerspanners aanraden? Het liefste heb ik zo'n clamshell type, maar die vind ik echt te duur.
Dan heb je die losse bouten met haken eraan, maar die kunnen er nog steeds afschuiven dus die wil ik ook niet. Conrad biedt een variant hierop aan welke aan elkaar gekoppeld zijn en dus niet kunnen schuiven:
[afbeelding]
Alleen komt hier het draadeinde door de moer heen, dus moet je die bouten met een ring- of steeksleutel aandraaien
Met die spanners heb ik dat van de week nog gedaan bij een E30. Ging prima, wel even de demper onderaan los maken natuurlijk. Vergeleken met de E36 heb je een stuk meer ruimte onderaan, bij de E36 loop je wel een beetje tegen die veerschotel aan.deepbass909 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 10:23:
[...]
Wat je niet lukt met deze spanners, maar dat lukt volgens mij met geen enkele spanner, zijn dit soort veren vervangen:
[afbeelding]
Je lijkt heel veel ruimte rondom te hebben, maar zowel erboven als eronder zitten teveel obstakels om een spanner te kunnen plaatsen. Bovendien zijn achterveren vaak wat bolvormig (middendiameter is groter dan de uiteinden), waardoor de spanner niet bij de krullen kan komen die je juist wilt hebben (zo dicht mogelijk op het uiteinde).
[ Voor 6% gewijzigd door J-M-T op 12-08-2013 20:19 ]
Ook aan de bovenkant is het bij de E36 snel te krap voor die veerspanners. Maar achter heb je ook eigenlijk geen spanners nodig. De standaard veren kan je na het loshalen van de schokdemper en eventueel stabi-stang, ook zonder spanner weghalen en terugplaatsen. Met verlagingsveren gaat het alleen nog maar makkelijker.J-M-T schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 20:16:
[...]
Met die spanners heb ik dat van de week nog gedaan bij een E30. Ging prima, wel even de demper onderaan los maken natuurlijk. Vergeleken met de E36 heb je een stuk meer ruimte onderaan, bij de E36 loop je wel een beetje tegen die veerschotel aan.
Verwijderd
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2013 17:03 ]
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Bekende kwaliteitsmerken zijn Ruko en Völkel.Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 17:01:
Weet iemand wat kwalitatief goede tapsetjes zijn? Ik zie er zoveel, ook op marktplaats, maar ik weet niet hoe ik een goede kan herkennen.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 22-08-2013 08:49 ]
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
MacPhersons kan je vaak juist prima verwijderen in ontspannen positie, zolang je het toplager maar vast laat zitten op de schokdemper en juist los maakt van de carrosserie. Dan krijg je een dergelijk pakket:Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 17:01:
Waardeloos die spanners. Mijn MacPherson poten kan je in ontspannen positie niet verwijderen en moet je eerst opspannen, dat gaat met die dingen met draadeinden dus echt niet onder je auto.
Wat een geklooi.
[...]
Voor incidenteel gebruik, neem een mannesman setje. Leuk tapsetje (wel ex boortjes) kost je 30 euri. Zelf heb ik die ook en gebruik deze regelmatig. Wel aangevuld met setje boortjes en wat volkel tap spul voor fijn draad etc.Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 17:01:
Waardeloos die spanners. Mijn MacPherson poten kan je in ontspannen positie niet verwijderen en moet je eerst opspannen, dat gaat met die dingen met draadeinden dus echt niet onder je auto.
Wat een geklooi.
Weet iemand wat kwalitatief goede tapsetjes zijn? Ik zie er zoveel, ook op marktplaats, maar ik weet niet hoe ik een goede kan herkennen.
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Verwijderd
Bij mijn Peugeot zit de hele veerpoot van boven in de fusee geklemd. De veerpoot moet dus ook verticaal hieruit verwijderd worden. En de draagarm gaat niet ver genoeg omlaag om hier ruimte voor te maken. Zoiets:deepbass909 schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 12:29:
[...]
MacPhersons kan je vaak juist prima verwijderen in ontspannen positie, zolang je het toplager maar vast laat zitten op de schokdemper en juist los maakt van de carrosserie. Dan krijg je een dergelijk pakket:
[afbeelding]
En die steek je zo onder de auto. En zo gaat het tot nog toe bij elke auto waarbij ik aan de voorwielophanging heb gewerkt.
Ik zou ook werkelijk niet weten hoe ik mijn schokdempers anders zou moeten (de-)monteren, want ik ken geen verenspanset dit in de wielkast past... Bovenin, waar juist de veer zit, is de ruimte rondom bijzonder beperkt.
Ik geef toe dat deze spanners verder niet de meest prettige zijn om mee te werken (je moet steeds afwisselen met aandraaien, bent een eeuwigheid bezig met het spannen, etc.), maar voor die enkele keer dat je ze als hobbyist gebruikt, voldoen ze prima en is het onzin om spanners van honderden euro's aan te schaffen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2013 14:12 ]
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Verwijderd
Die volkelset heeft geen m7 en m9.Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 13:48:
[...]
En nu eens die tapsetjes bekijken
57 euro excl verzendkosten uit GB: [afbeelding]
99 euro bij bol.com: [afbeelding]
Kan ik beter voor de Bol gaan denk ik! Gaat ook tot m12, alhoewel ik dat toch niet ga gebruiken
[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 22-08-2013 19:22 ]
Dit is ook mooi spul. Een grove en een fijn van 1 maat, kun je op verschillende manieren laten draaien: steeksleutel en inbusVerwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 17:01:
Met dat laatste moet je uitkijken... Jouw theorie heb ik ooit toegepast bij een versleten schokdemper (veer wel intact) en ben vervolgens een middag in de stromende regen bezig geweest om de veerpoot onder de auto uit te krijgenMeneer aard schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 13:12:
[...]
Voor incidenteel gebruik, neem een mannesman setje. Leuk tapsetje (wel ex boortjes) kost je 30 euri. Zelf heb ik die ook en gebruik deze regelmatig. Wel aangevuld met setje boortjes en wat volkel tap spul voor fijn draad etc.
En je veerspanners..tja spanband werkt ook maar niet geheel risico vrij (spreek uit ervaring). Wat je ook kan doen is het gewicht van de auto als veerspanner gebruiken, de centrale moer van de schokdemper losdraaien en de auto opkrikken. Dan kun je ook de veer verwijderen. Handig bij een gebroken veer etc. zonder je uitlijning te verknoeien.
Ook daar zie ik wel mogelijkheden om de hele veerpoot los te kunnen halenVerwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 13:48:
[...]
Bij mijn Peugeot zit de hele veerpoot van boven in de fusee geklemd. De veerpoot moet dus ook verticaal hieruit verwijderd worden. En de draagarm gaat niet ver genoeg omlaag om hier ruimte voor te maken. Zoiets:
[afbeelding]
M12 kan je soms juist wel nodig hebben... Lambda-sondes zijn bijv. vrijwel altijd met een M12-draad. En laten die door roest en roet nou juist weleens opgeschoond moeten worden... Ik was mijn DHZ-garage ook heel dankbaar dat zij een M12 tap hadden liggen toen ik mijn middenpijp verving. Eén van de lambda's wou namelijk met geen mogelijkheid in de moer... En aangezien een lambda-sonde niet bepaald sterk is, moest die draad wel opgeschoond worden.En nu eens die tapsetjes bekijken
57 euro excl verzendkosten uit GB: [afbeelding]
99 euro bij bol.com: [afbeelding]
Kan ik beter voor de Bol gaan denk ik! Gaat ook tot m12, alhoewel ik dat toch niet ga gebruiken
euhmmmm
Verwijderd
Niet mee eens. Je krijgt de veerpoot er echt niet uit als die op normale lengte is. De draagarm gaat daar niet genoeg voor omlaag. De veerpoot zit denk ik een 10cm diep in de fusee, zoveel speling zit er gewoon niet op om ruimte te maken. Staat trouwens ook in de Haynes manual van mijn auto.deepbass909 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:44:
[...]
Met dat laatste moet je uitkijken... Jouw theorie heb ik ooit toegepast bij een versleten schokdemper (veer wel intact) en ben vervolgens een middag in de stromende regen bezig geweest om de veerpoot onder de auto uit te krijgen(de veer zette zichzelf klem tussen de wielkast en schokdemper en gaf nog zoveel druk dat de schokdemper met geen mogelijkheid los te wrikken was...)
Dit werkt niet fijn, kan ik je inmiddels uit ervaring vertellen:
[afbeelding]
(nog even los van het punt dat het alles behalve goed is voor je gereedschap... Sindsdien is het best wel roestig namelijk)
[...]
Ook daar zie ik wel mogelijkheden om de hele veerpoot los te kunnen halenDit is een standaard bevestiging voor een fwd auto namelijk. Gewoon beide voorwielen in de lucht, stabi-stang los (dan kan een draagarm makkelijk een paar centimeter verder zakken dan de schokdemper lang is) en dan met beleid het geheel loshalen.
Het enige wat wel van belang is (veel belangrijker dan bij een rwd), is dat je de naaf ondersteund of aan een touw laat hangen, om de aandrijfas niet teveel te belasten zodra de schokdemper los is.
Maar dat is in de praktijk niet bepaald lastig:
[afbeelding]
[...]
M12 kan je soms juist wel nodig hebben... Lambda-sondes zijn bijv. vrijwel altijd met een M12-draad. En laten die door roest en roet nou juist weleens opgeschoond moeten worden... Ik was mijn DHZ-garage ook heel dankbaar dat zij een M12 tap hadden liggen toen ik mijn middenpijp verving. Eén van de lambda's wou namelijk met geen mogelijkheid in de moer... En aangezien een lambda-sonde niet bepaald sterk is, moest die draad wel opgeschoond worden.
Let er bij tap-setjes trouwens ook op of het een tap is voor het opschonen van bestaande draad, of het tappen van nieuwe draad. De goedkopere sets zijn vrijwel altijd bedoeld voor het opschonen, niet vers tappen (dat vereist een andere opbouw van de snij-draad en tappen in meerdere stappen). Andersom, met een opschoon tap is het risico een bestaande draad te vernielen, weer een stuk kleiner (volgt de bestaande draad beter dan één bedoeld voor het vers tappen van draad).
Overigens kan je beide soorten wel voor het andere gebruiken, het gaat alleen moeilijker.
Ik kan het op de foto's niet zien, en heb ook te weinig ervaring met tap-sets om het te kunnen zien, maar mijn vader hoeft er maar een halve blik op te werpen om te zien welke het isMaar ja, hij is dan ook van oorsprong opgeleid tot machinebouwer bij Stork (in een ver, ver verleden, toen vroeger nog met een lange oe werd geschreven
)
Klopt, daar kom ik tegenwoordig als ik een wat grotere klus heb, of echt een brug nodig heb. Aardige gasten, nette, schone garage en niet duur.Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:07:
[...]
Niet mee eens. Je krijgt de veerpoot er echt niet uit als die op normale lengte is. De draagarm gaat daar niet genoeg voor omlaag. De veerpoot zit denk ik een 10cm diep in de fusee, zoveel speling zit er gewoon niet op om ruimte te maken. Staat trouwens ook in de Haynes manual van mijn auto.
Die tapsetjes met 3 taps per maat zijn overigens voor het maken van nieuwe schroefdraad. Dat hebben al die voorbeelden die ik gaf.
Binnenstadgarage trouwens?
Neem aan dat dit een reactie op mijn suggestie de "Hextap" aan te schaffen.mr_petit schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 22:27:
Ja en beide systemen hebben speling op de koppeling. Je kan 'm dus met geen mogelijkheid klemmen.
Ik heb veel liever een starre koppeling omdat je met een tap soms heel precies moet kunnen richten èn voelen. Specifiek als je een niet zo jovele schroefdraad wilt herstellen.
Je kan 'm ook al niet in een boormachine klemmen (bijv. voor tappen in kunststof)
Ik kan gewoon geen enkel voordeel voor zo'n tap verzinnen.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 26-08-2013 21:19 ]
Bedankt voor je uiteenzetting. Daar hebben we wat aanmr_petit schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 21:09:
Qua voelen: net zoals ik het zeg. Als je een slechte draad wilt opvijzelen, dan moet je heel goed kunnen voelen wanneer de tap in de draad hapt. Anders draai je er een 2e draad in. Als daar een flexibele koppeling tussen zit (wat dus het geval is met een inbus of steeksleutel), dan heb je daar helemaal geen gevoel in.
Ook zit er op een inbuspassing speling, dus kan je niet richten. Als jij je tap 1/20 mm naar links wilt hebben, dan zit je nog steeds in de spelingsmarge van je inbussleuteltje. Het is niet voor niets dat eigenlijk àlle tappen en tapsleutels klemsystemen zijn. Dat heeft gewoon een reden.
En met een boormachine kan je alleen via die inbusaansluiting werken. Erg onhandig als je de tap eruit draait. Op een gegeven moment schiet de tap eruit en valt van je inbus af. Dat is wel het laatste wat je met een tap wilt hebben. Die zijn extreem gehard, dus vallen op een stenen vloer is groot risico op breuk.
Goed, misschien vind jij het werelds, maar ik zie er echt geen doel voor. Ik zou het nooit aanschaffen en gewoon bij de geijkte systemen blijven die zich in de afgelopen 100 jaar hebben bewezen.
Ik vind het al irritant als je de tapsleutel niet goed aandraait en hij halverwege het tappen speling zou krijgen. Stel je voor dat dat bij het begin van het tappen al het geval is...
Verwijderd
Als je ooit met verloopstukjes werkt van ½ naar ¾ dan is zo'n knopje bést handig....nokiaan958GB schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 19:38:
Vandaar. Ik kijk nooit verder dan 1/2".
Repeat neemt ons dus een beetje in de maling door een 1/2" dop te vergelijken met een 3/4".....................
[ Voor 79% gewijzigd door Will_M op 20-09-2013 19:56 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Valt wel mee hoor, ook als de auto op een brug staat heb je vaak een extra lampje nodig om dingen goed te kunnen zien. Zeker in de motorruimte is een extra lampje vaak erg welkom.Verwijderd schreef op maandag 23 september 2013 @ 23:53:
@nokiaan 9xxnogwat,
Als je met zo'n ding moet sleutelen, gaat er iets niet goed?
K to the KillaZ
Precies dezelfde stond deze week in DE folder: http://www.aldi.nl/aldi_led_hoofdlamp_48_5_637_6614.htmlnero355 schreef op maandag 23 september 2013 @ 23:23:
Kan je de hoek van die verstellen ?? Ik heb zelf deze voor "rond de PC" : http://www.hengelsportweb...avel-light-3-led-246.html maar dan veeel goedkoper : Rond de 2 €
Vaak bu'j te bang!
nokiaan958GB schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 18:39:
Precies dezelfde stond deze week in DE folder: http://www.aldi.nl/aldi_led_hoofdlamp_48_5_637_6614.html
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Heb hem al een paar dagen gebruiktnokiaan958GB schreef op maandag 23 september 2013 @ 19:39:
Om te voorkomen dat we weer 10 dagen tegen een dop als laatste topic aan zitten te kijken:
heb nu besteld een fellere hoofdlamp voor de klus- en sleutelactiviteiten. Bevalt tot nu toe supergoed dat werken met een hoofdlamp![]()
[afbeelding]
[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 12-10-2013 21:26 ]
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 12-10-2013 21:47 ]
Verwijderd
Verwijderd
Gewoon zuinig op je spullen zijn.mr_petit schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:20:
Die goodyear en mannesmann lijken mij clonen.
Ik zou zelf voor de proxxon gaan. Betrouwbaar merk en nog steeds goedkoop.
Enige nadeel van dit type sleutels vind ik dat de schaalverdeling achter een plastic glaasje zit. Dat krast of barst snel in vergelijk tot een stalen schaal. Zeker als je 'm steeds op je kar legt waar ook andere sleutels op liggen. (als ik sleutel verzamelt zich steeds meer gereedschap op het werkblad van m'n gereedschapskar totdat ik het beu ben en alles weer in de laden stop)
Deze tengtools heeft dat bijvoorbeeld niet:
http://www.rustbuster.nl/...mentsleutel-1-2-40-210-nm
Maar die zit dus in een doos die bedoelt is voor een kar (ik weet niet wat voor jou van toepassing is)
Verwijderd
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq