Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 01:03:
De leasetijd werkt net andersom; je krijgt voor een bepaalde tijd een ip-adres (meestal hetzelfde adres in dit geval) toegewezen. Als de lease tijd voorbij is wordt weer een 'nieuw' IP-adres opgevraagd. Dit houd in dat de verbinding even wegvalt (in mijn geval soms tot een halve minuut) en als je lease dan maar tien minuten geldt is dat vrij snel irritant vooral bij online gamen of streaming video bekijken.
Zijn punt is dat als de lease gebaseerd is op MAC adres,
en als er een beperking is van 1 IP adres per fiberverbinding, dat je dan geen IP adres op een andere PC kan krijgen zolang de lease nog geldig is op je oude PC. Of dit overigens het geval is vraag ik me af - IP adressen uitgeven op basis van MAC adres is in breedband netwerken erg achterhaald.
[b]
_ep schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 20:01:
Het is niet netjes om 'zomaar' een IP adres van een provider te pakken. Als je geen geldige lease hebt (en onderhoudt dmv DHCP renewals!) kan het zijn dat dat adres aan iemand anders toegewezen wordt, met alle problemen van dien. Waarschijnlijk is het netwerk hier ook tegen beveiligd, dwz zolang de lease nog officieel geldig is zal je misschien niets merken, maar daarna ben je misschien ineens je verbinding kwijt...
Het heeft weinig met netjes te maken, het heeft gewoon te maken met de technische werking. Als de provider idd besluit je IP adres aan iemand anders uit te geven omdat jij het blijkbaar niet gebruikt (lease verlopen), dan zal de routing niet meer goed gaan bij jou, en raak je dus je traffic kwijt.
Jan-E schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 05:59:
[...]
Ik heb het herhaalde malen meegemaakt dat ook een vast IP-adres per DHCP werd uitgedeeld. Bijvoorbeeld bij A2000 zakelijk, later Prioritytelecom. Daar stond het IP-adres zelfs op de maandelijkse factuur. Als je provider zegt dat je een vast IP-adres hebt zie ik niet in waarom je DHCP zou moeten gebruiken. Als de provider het IP-adres dan toch aan een ander uitdeelt, kun je dat aan de provider verwijten en niet aan de klant. Bij A2000/PT heb ik 1 keer een verandering van IP-adres meegemaakt, maar dat werd lang van tevoren per brief aangekondigd.
Ik ga er een beetje vanuit dat dit hetzelfde zal werken bij de glasvezelverbindingen, maar het is wel afhankelijk per ISP.
Ik verbaas me er zelfs een beetje over dat kennelijk niet alle GNA-aansluitingen een vast IP-adres hebben. Bij Concepts moet je het apart bestellen en is het zelfs niet eens mogelijk met een 10Mbit abo. Een direct linkje naar
#EXTRA DIENSTEN lukt in IE helemaal niet, in Firefox wel en in Opera slechts met deze URL: [url=http://www.fiberenwireless.nl/index.php?mod=pagemanager&com=showSingleItem&id=264#EXTRA DIENSTEN]. Slechte reclame voor Concepts ICT.
Let wel: er is een nuance verschil tussen het niet expliciet aanbieden van een vast IP adres en het constant veranderen van een IP adres. Dynamische IP adressen waren eigenlijk tot en met de dial-up produkten interessant om uit te geven - inbellers zijn nooit allemaal tegelijkertijd actief, en je kan dus IP adressen delen, waardoor je minder adressen nodig hebt dan dat je klanten hebt. Dat is voordelig, want men is al jaren bang dat de IPv4 adressen op aan het raken zijn. Voor alle flatrate internetprodukten, zoals ADSL, kabel en sommige WiFi verbindingen, is het echter zo dat de klant 24/7 online kan zijn zonder dat het meer gaat kosten, en gezien het feit dat het IP adres al vaak op een modem of router getermineerd wordt dat meestal 24/7 aan staat, moet er 24/7 een IP adres tot de beschikking staan van de klant. Dus er moeten minstens evenveel IP adressen als klanten beschikbaar zijn. Veranderende IP adressen heeft dan ineens geen voordeel meer: je wint er niets mee.
Dan de toewijzing: veel mensen denken "DHCP, dus da's een dynamisch IP adres". Niet helemaal waar. "Dynamic" in "Dynamic Host Configuration Protocol" staat niet voor het dynamisch zijn van het IP adres, maar voor de dynamische toewijzing ervan. Met andere woorden: je hebt een pool aan IP adressen en die stel je ter beschikking aan je klanten. Als je iets in die pool zou willen wijzigen, dan zal dat "dynamisch" gepropageerd worden richting de klanten, maw: je hoeft de klant niet te bellen en te zeggen: pas je configuratie eens aan. Middels DHCP kan je echter zeer simpel afdwingen dat er een vast IP adres uitgegeven worden. Daarbij mag je er vanuit gaan dat bij een 24/7 verbinding de lease constant renewed wordt (renewal gebeurt altijd al op de helft van de leasetijd he, dus het is niet zo dat als er net rond renewal tijd iets mis gaat dat je dan direct je routing en IP adres kwijt bent), en dan kan een ISP echt niet zomaar afdwingen dat je een ander IP adres krijgt, behalve als ze gaan kloten met de DHCP server. Gaan ze toch kloten, dan is dat een dienstonderbreking (want al jouw TCP/IP sessies zullen afbreken op zo'n moment) en moeten ze dat eerst netjes melden.
Dan over de situatie van het hard ingeven van je IP adres ipv DHCP doen: tsja, dat gaat dus niet werken - lease weg, IP adres weg, routing weg, verbinding weg. Het belangrijkste punt hierin:
welk eventueel probleem los je hiermee op? Ik heb nergens kunnen lezen dat iemand problemen had met de DHCP toewijzing. En over de voordelen van een lange of korte leasetijd: een lange leasetijd is handig omdat als je even de DHCP server niet kan bereiken (in geval probleempje met DHCP server), dat je niet direct je routing kwijt bent; ook scheelt het een hoop renewal requests, dus zorgt het voor minder load op de DHCP server (al kan ik me niet voorstellen dat er ergens in NL ISP's zijn die problemen hebben met de load van hun DHCP server). Een korte leasetijd is handig als je IP adres vast zit aan je MAC adres - dan kan je sneller wisselen van machine direct achter het modem. Zoals ik al eerder zei is dit echter achterhaalde techniek, en mag ik hopen dat niemand van de ISP's zo werkt.