Hint: streaming divxVerwijderd schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 21:41:
[...]
Dat is met stip het vetste wat ik in tijden op dit gebied gezien heb. Vooral het tweede deel van de presentatie is indrukwekkend werk. Ik kan niet wachten... Als dat in een film als Minority Report zou zitten zou ik zeggen: "leuk gevonden, maar erg realistisch is het niet".
Sowieso geeft dit hele glasvezelproject me weer eens het gevoel voorop te lopen bij iets dat helemaal nieuw is. Beetje als toen ik voor het eerst een Gopher-client of Mosaic opstartte. (Oei, ik word oud.)
Dat Herman en andere betrokkenen zich met deze draad bemoeien helpt wat dat betreft ook wel. Bij mij werkt het allemaal prima, en ik weet wel dat het maar een breedbandaansluiting is, maar toch.... Als iemand nog eens een TV of en een hoge resolutie Skype-versie wil uittesten, dan roept 'ie maar!
Hier heb je een interactive versie.
http://labs.live.com/photosynth/default.html
Vind het best stoer hoor.
http://labs.live.com/photosynth/default.html
Vind het best stoer hoor.
Verwijderd
Ik zie helemaal geen discussie over het aanbod en de prijzen. Momenteel betaal je per mb relatief weinig, maar het bedrag per maand blijft veel te hoog. Bij alle aanbieders betaal je over twee jaar bijna hetzelfde bedrag. Er zou toch concurrentie komen? Nu herman aankondigt dat het netwerk over heel amsterdam wordt uitgerold, kan de prijs dus omlaag.
Het netwerk is ook bedoeld om mensen in achterstandswijken te ontsluiten ,maar ik denk niet dat ze 35-50 euro per maand kunnen opbrengen. Verder geldt een contract voor twee jaar en dat is lastig. Momenteel wil je wel tv afnemen, maar mogelijk over een jaar biedt men tv on demand aan en dan zit je nog steeds vast aan je tv abonnement.
Graag jullie reactie en mening
mvg
gerard
Het netwerk is ook bedoeld om mensen in achterstandswijken te ontsluiten ,maar ik denk niet dat ze 35-50 euro per maand kunnen opbrengen. Verder geldt een contract voor twee jaar en dat is lastig. Momenteel wil je wel tv afnemen, maar mogelijk over een jaar biedt men tv on demand aan en dan zit je nog steeds vast aan je tv abonnement.
mvg
gerard
Verwijderd
Ik betaal 45 euro per maand met 20 mb up/down + RTV en telefoon, lijkt mij niet veel geld... Mocht je in een 'achterstandswijk' wonen en niet veel geld hebben dan moet je gewoon een andere deal zoeken. Er zijn ook goedkopere manieren om te internetten, alleen kan je dan niet die hoge snelheden halen. Bij tweak, waar ik bij zit, kan je ook zonder TV een abbo afsluiten. Dan heb je jouw -on demand- 'probleem' niet.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 10:51:
Ik zie helemaal geen discussie over het aanbod en de prijzen. Momenteel betaal je per mb relatief weinig, maar het bedrag per maand blijft veel te hoog. Bij alle aanbieders betaal je over twee jaar bijna hetzelfde bedrag. Er zou toch concurrentie komen? Nu herman aankondigt dat het netwerk over heel amsterdam wordt uitgerold, kan de prijs dus omlaag.
mvg
gerard
Verwijderd
Er is ook concurrentie. Er zijn namelijk een aantal aanbieders op hetzelfde netwerk. Dat ze allemaal vergelijkbare prijzen bieden zal iets zeggen over de achterliggende kosten, namelijk dat het niet veel goedkoper kan. Dat er ook geen dure uitschieters zijn zegt bovendien dat klanten die dit willen (waarschijnlijk) niet bereid zijn (veel) meer te betalen dan het minimum - wat ook uit jouw post blijkt. Concurrentie kan ook op kwaliteit plaatsvinden behalve op prijs (is voor de consument wel moeilijker te beoordelen/vergelijken).Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 10:51:
Dat vind ik wel een goed punt. Ik kan me voorstellen dat men daar een zeer laag geprijsd abonnement van bijvoorbeeld 1 of 2 Mbit symmetrisch (of zelfs asymmetrisch zoals ADSL) nuttiger vindt. Het probleem is dan wel dat de vaste kosten van de aanleg en exploitatie van het netwerk dat niet makkelijk kostendekkend kunnen maken. Het is nu eenmaal zo dat ADSL en kabel overal al liggen (en waarschijnlijk qua kosten al afgeschreven zijn) terwijl vezel nog moet komen.Het netwerk is ook bedoeld om mensen in achterstandswijken te ontsluiten ,maar ik denk niet dat ze 35-50 euro per maand kunnen opbrengen.
Als je veel kosten moet 'verwerken' voor de aanleg, ligt het voor de hand dat je met high-end diensten begint (en langdurige contracten).
En als je een nieuw abonnement aan de onderkant introduceert zul je dus (ook) mensen van je eigen mid-end abonnementen afsnoepen waardoor je (als aanbieder in ieder geval) deels in je eigen vingers snijdt.
Overigens wel aardig: ik zal kort geleden een reclame van (if geloof) ADSL van KPN waar vermeld werd dat je helemaal niet aan een contract vast zit (zal dus wel per maand zijn). Dat speelt weer heel mooi in op mensen die dit soort contracten niet aan durven of willen. Wellicht is er voor zoiets op glas ook ruimte (straks?) maar dan moet er natuurlijk wel een provider zijn die dit aandurft. Ik kan me voorstellen dat ze nu, met alle aanloopproblemen, daar niet zo happig op zijn, want de consument zou dan wel eens kunnen overstappen op het moment dat de meeste problemen verholpen zijn, en 'denken' bij een andere aanbieder het veel beter te hebben omdat het beginstadium gewoon voorbij is (maarja, dat is wel concurreren op kwaliteit).
Persoonlijk denk ik dat (goede/nuttige) TV on demand of IP-TV diensten voorlopig nog geen serieuze concurrentie kunnen vormen voor 'klassieke' TV. Wel een heel goede aanvulling, maar 30-40 zenders onbeperkt bereikbaar, snel zappen, etc. zal nog wel even duren.Verder geldt een contract voor twee jaar en dat is lastig. Momenteel wil je wel tv afnemen, maar mogelijk over een jaar biedt men tv on demand aan en dan zit je nog steeds vast aan je tv abonnement.
Voor (klassieke) TV zou ik niet zo bezorgd zijn over een lang contract aangezien daar toch niet zo veel verandert, en alternatieve TV-achtige diensten toch eerst wel weer veel geld zullen moeten kosten en niet zoveel overlap met klassieke TV zullen hebben. Voor iets als internet is dat niet zo veel anders, behalve dat snelheden stijgen (of prijzen dalen). Als je dan kijkt naar de prijs (en prijs per Mbps) kun je wel inschatten of dat over 1 tot 2 jaar nog redelijk is.
Zelf heb ik op deze manier ook een 2-jarig contract genomen (ADSL, hier is nog geen glas
[rant]Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 10:51:
mvg
gerard
De gemeente Amsterdam had iedereen 100 mbit gratis moeten aanbieden, of nog liever de regering heel Nederland 100 mbit gratis.
WAAROM:
Nederland over x jaar toon aangevend op internet gebied.
Goed voor het mileu. (kunnen "ze" weer wat aflaatjes mee scoren)
xx% van de files opgelost.
Zakkenvullers als UPC, KPN buitenspel. (giga winst met "onze" voor een appel en een ei verkochte netwerken)
Internet beschikbaar voor iedereen. (ook minima)
WIE GAAT DAT BETALEN:
Wij met zijn allen, belasting betalers en daarmee belasting geld genoeg, alleen die 50% minder files leveren al xxxx miljoenen op.
(De files in Nederland kosten de economie jaarlijks 2,2 miljard euro)
Al die internet bedrijven die zich hier gaan vestigen leveren ook weer xxx miljoenen op.
Maar goed het mag natuurlijk niet van Brussel en de EU. Oneerlijke concurrentie, ongeoorloofde staats inmenging enzovoorts. Kortzichtige regel neukers die alleen maar hun eigenbelangen (lees aandelen) verdedigen.
[/rant]
Zo dat is er weer uit!
never argue with a moderator, he will shut your account down.
en alleen jammer dat veel werkgevers nog steeds thuiswerken niet zo zien zitten
terwijl het oh zo makkelijk is

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Verwijderd
Ik heb nu sinds een maandje glasvezelinternet via InterNL.net.
Het is een 20 megabit verbinding.
Ik ben wat teleurgesteld in de uiteindelijke snelheid. Wanneer ik een snelheidstest doe op speedtest.bbned.nl (de snelheidstest die InterNLnet accepteert als bewijs) kom ik maar tot 14 megabit per sec. Wanneer ik binaries download vanaf een pay usenet server (EWEKA die 20 MBPS biedt) kom ik zelfs maar tot 4 megabit per seconde.
Heeft iemand anders ervaringen met een 20 MBPS of meer glasvezel verbinding?
Ik ben wat teleurgesteld in de uiteindelijke snelheid. Wanneer ik een snelheidstest doe op speedtest.bbned.nl (de snelheidstest die InterNLnet accepteert als bewijs) kom ik maar tot 14 megabit per sec. Wanneer ik binaries download vanaf een pay usenet server (EWEKA die 20 MBPS biedt) kom ik zelfs maar tot 4 megabit per seconde.
speedtest.bbned.nl 100MB in 33 seconde 3,03MB/SecVerwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 23:32:
eweka 27 Mbps/3.3 MBps
met interNLnet 30 Mbps abonnement postcode 1092
Kijk ook eens hier voor een betrouwbare speedtest.
http://www.numion.com/YourSpeed3/ShowMeasurement.php?ID=57597131
BTW Eweka zegt dat ze 20 Mbit/s verkopen maar gelukkig gaan ze een stuk sneller.
NeoSoulStar heeft 100 Mbps
never argue with a moderator, he will shut your account down.
NeoSoulStar en ik hebben wat testjes uigevoerd, en ik moet zeggen dat de resultaten wel lekker zijn 
Getest met een server in een datacenter in Amsterdam, (met ftp) naar NeoSoulStar:
104900000 bytes received in 9.51 secs (10774.8 kB/s) (uploadsnelheid van NeoSoulStar)
104900000 bytes sent in 9.98 secs (10267.9 kB/s) (downloadsnelheid van NeoSoulStar)
Up en down tegelijkertijd geeft het zelfde beeld.
Getest met een server in een datacenter in Amsterdam, (met ftp) naar NeoSoulStar:
104900000 bytes received in 9.51 secs (10774.8 kB/s) (uploadsnelheid van NeoSoulStar)
104900000 bytes sent in 9.98 secs (10267.9 kB/s) (downloadsnelheid van NeoSoulStar)
Verwijderd
@gvandiepen
Ik heb een interNLnet 20 Mbps en haal zonder problemen de volledige snelheid.
Ik weet niet of je ook gebruik maakt van Optibel want dan moet je even opletten. Het sipura 2100 voip modem heeft slechts de beschikking over een 10baseT (10 Mbit) ethernet aansluiting. Als je dit modem direct achter je glasvezelmodem plaatst, dan breng je je effectieve snelheid uiteindelijk terug naar zo'n 10 Mbps.
De beste oplossing is om het voip modem achter een router te plaatsen.
Ik weet niet of je ook gebruik maakt van Optibel want dan moet je even opletten. Het sipura 2100 voip modem heeft slechts de beschikking over een 10baseT (10 Mbit) ethernet aansluiting. Als je dit modem direct achter je glasvezelmodem plaatst, dan breng je je effectieve snelheid uiteindelijk terug naar zo'n 10 Mbps.
Heeft InterNLnet dit specifiek zo gezegd? Dan heeft BBNed mischien iets veranderd aan de test, want tot nu toe was deze niet betrouwbaar voor glasvezel...Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 23:32:
Wanneer ik een snelheidstest doe op speedtest.bbned.nl (de snelheidstest die InterNLnet accepteert als bewijs) kom ik maar tot 14 megabit per sec.
Verwijderd
Goh, volgens mij moeten jullie een club gaan oprichten. De 100 Megabit club.
Voorlopig zeer exclusief, maar met snel toenemend aantal leden.
(Ik ken alleen de 6 Mile High Club (ahum, geen lid van
)
Ik heb thuis net een Gigabit switch geinstalleerd omdat:
- mijn MB Gigabit aankan
- mijn NAS (Synology) ook Gigabit aankan
De resultaten vallen wat tegen (transfer van/naar de NAS). Dat komt omdat ik het Jumbo Frame niet aan kan zetten...want de instellingen op het MB en in de NAS van het Jumbo Frame zijn niet gelijk, en dat schijnt niet te mogen.
Of heeft iemand een oplossing?
Voorlopig zeer exclusief, maar met snel toenemend aantal leden.
(Ik ken alleen de 6 Mile High Club (ahum, geen lid van
- mijn MB Gigabit aankan
De resultaten vallen wat tegen (transfer van/naar de NAS). Dat komt omdat ik het Jumbo Frame niet aan kan zetten...want de instellingen op het MB en in de NAS van het Jumbo Frame zijn niet gelijk, en dat schijnt niet te mogen.
Zit er op de modem geen aparte VOIP poort? Ik dacht begrepen te hebben dat dit wel het geval zou zijn (en hoop hier eigenlijk ook vurig op, omdat ik anders nog meer kabels moet (laten) trekkenVerwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 10:47:
@gvandiepen
Ik dacht dat Optibel een Sipura 2102 leverde bij de glasvezelaansluitingen, en die heeft wel 100baseT ethernet. Maar ik weet nu niet welke snelheid haalbaar is in de praktijk met die Sipura.Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 10:47:
@gvandiepen
[ Voor 7% gewijzigd door Marbo op 11-06-2007 16:28 ]
Er zit wel een VOIP poort op, maar daar maakt Optibel geen gebruik van. Andere providers misschien weer wel?Imperial_Master schreef op maandag 11 juni 2007 @ 15:31:
[...]
Zit er op de modem geen aparte VOIP poort? Ik dacht begrepen te hebben dat dit wel het geval zou zijn (en hoop hier eigenlijk ook vurig op, omdat ik anders nog meer kabels moet (laten) trekken)
Heb het zelf even uitgeprobeerd met mijn 20Mbit abbo en haal gewoon de 2 MB/sec.Marbo schreef op maandag 11 juni 2007 @ 14:49:
[...]
Heeft InterNLnet dit specifiek zo gezegd? Dan heeft BBNed mischien iets veranderd aan de test, want tot nu toe was deze niet betrouwbaar voor glasvezel...
Ik heb er dan wel voor gekozen om de 100MB file te downloaden, de "start speedtest"-optie gaf ook een lagere snelheid aan...
Verwijderd
Ik heb nog even gekeken, maar ik heb echt een Sipura 2100. Heb nog even een laptop op de LAN poort aangesloten en krijg slechts een 10 Mbit verbinding. Op zich niet het grootste probleem aangezien ik om een aantal praktische redenen (diverse binnenkomende serververbindingen) gekozen heb om de Sipura op m'n router aan te sluiten.Marbo schreef op maandag 11 juni 2007 @ 16:16:
[...]
Ik dacht dat Optibel een Sipura 2102 leverde bij de glasvezelaansluitingen, en die heeft wel 100baseT ethernet. Maar ik weet nu niet welke snelheid haalbaar is in de praktijk met die Sipura.
Iemand enig idee wanneer ze met de aanleg in de Rivierenbuurt (stadsdeel zuideramstel) beginnen? Je hebt wel die planning maar die is wel heel erg beperkt
[ Voor 8% gewijzigd door maxjuh op 11-06-2007 21:27 ]
Tot 20Mbit is deze test "redelijk" betrouwbaar. De echte problemen komen pas bij hogeren snelheden.Marbo schreef op maandag 11 juni 2007 @ 14:49:
[...]
Heeft InterNLnet dit specifiek zo gezegd? Dan heeft BBNed mischien iets veranderd aan de test, want tot nu toe was deze niet betrouwbaar voor glasvezel...
Dit klinkt meer alsof je een probleem in je setup hebt(firewall/drivers/netwerkconfiguratie/routers/etcetc) . Als EWEKA maar 4mbps haalt, terwijl je downloadtest 14mbps haalt lijkt het me in ieder geval dat er iets in je newsreader verkeerd staat. (dat, of Eweka heeft problemen.. maar dat hadden dan vast meer mensen gehad!)Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 23:32:
Op de Genexis zit inderdaad een VOIP poort, maar InterNLnet heeft een eigen VOIP oplossing (optibel). Het maakt trouwens niet veel uit of je een telefoonkabel naar de genexis trekt, of dat je een telefoonkabel naar de Optibel adapter trekt die 20 cm naast de Genexis staatImperial_Master schreef op maandag 11 juni 2007 @ 15:31:
[...]
Zit er op de modem geen aparte VOIP poort? Ik dacht begrepen te hebben dat dit wel het geval zou zijn (en hoop hier eigenlijk ook vurig op, omdat ik anders nog meer kabels moet (laten) trekken)
Linksys verkoopt de Sipura 2102 als 100Mbit, maar uit onze tests blijkt dat deze snelheden in de praktijk niet gehaald worden. Daarom adviseren wij klanten ook om bij glasvezelverbindingen de Sipura 2102 achter een router te plaatsen. De Sipura 2100 haalt in ieder geval maar 10Mbit, maar dat is ook een ouder model. Men heeft een nieuwe firmware bij linksys die de snelheid kan verhogen maar deze zit momenteel in de testfase. Dan nog is de router functionaliteit in de 2102 (en 2100) zeer beperkt, zodra je meerdere opties aanzet of als de Sipura teveel pakketjes moet gaan routeren zal de snelheid drastisch inzakken.Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 19:31:
[...]
Ik heb nog even gekeken, maar ik heb echt een Sipura 2100. Heb nog even een laptop op de LAN poort aangesloten en krijg slechts een 10 Mbit verbinding. Op zich niet het grootste probleem aangezien ik om een aantal praktische redenen (diverse binnenkomende serververbindingen) gekozen heb om de Sipura op m'n router aan te sluiten.
Het zou ook een beetje vreemd zijn als een VOIP adapter/router wel een throughput van 100Mbit zou hebben, terwijl de meeste netwerkrouters die throughput in 95% van de gevallen niet kunnen halen.
Thanks again for testing, ben een speed freak geworden door die snelheden, als ik nu iets download en het gaat niet snel genoeg, dan wordt ik al ongeduldigLPiC schreef op zondag 10 juni 2007 @ 13:03:
NeoSoulStar en ik hebben wat testjes uigevoerd, en ik moet zeggen dat de resultaten wel lekker zijn
Ik heb wat problemen met een vriend in dallas (usa), als ik naar zijn ftp upload dan haal ik nooit meer dan 136 kb/s terwijl hij op een 100 mbit server zit, dus ik denk dat er ergenst een slechte route tussen zit, kan je dat laten verhelpen door je ISP ?
Verwijderd
Ga maar eens zoeken waar het probleem zit - doe eens een traceroute naar zijn IP adres en kijk eens hoeveel hops je te zien krijgt; dan weet je meteen op hoeveel stukjes netwerk je moet zoeken om achter de oorzaak te komen. Daarbij is het altijd zo dat transatlantisch nou eenmaal duur is vanwege de beperkte capaciteit. De meeste ISP's kopen wat in bij Level(3), Verizon (het oude UUnet/WorldCom/MCI), OpenTransit, Qwest, en zo zijn er nog wel een stapeltje. Daar krijg je dus niet snel de topsnelheid uit, simpelweg omdat dat zo duur is (en er wordt ook steeds meer gebruik van gemaakt met videosites als YouTube e.d.).NeoSoulStar schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 09:39:
Thanks again for testing, ben een speed freak geworden door die snelheden, als ik nu iets download en het gaat niet snel genoeg, dan wordt ik al ongeduldig![]()
Ik heb wat problemen met een vriend in dallas (usa), als ik naar zijn ftp upload dan haal ik nooit meer dan 136 kb/s terwijl hij op een 100 mbit server zit, dus ik denk dat er ergenst een slechte route tussen zit, kan je dat laten verhelpen door je ISP ?
Verwijderd
Speedster en LPiC, ik wil jullie bedanken voor de moeite om een vergelijkende speedtest uit te voeren.
Ik heb de speedtest dus uitgevoerd op speedtest.bbned.nl. Ik gebruik de speedtest met het 100 MB bestand. Tijdens het testen haal ik het VOIP-kastje van Optibel er tussenuit, maar ik constateer overigens geen verschil.
Het resultaat is gemiddeld tussen de 1,7 en 1,8 megabyte/s.
Ik ging uit van een factor 8 (byte -> bit) voor de berekening en ik kwam zo op 14 megabit/s.
Van een medewerker van InterNLnet begreep ik dat de snelheid van 1,7 megabyte/s neerkomt op een snelheid van zo'n 17 megabit/s vanwege overhead. Al vind ik deze omrekenfactor nogal aan de ruime kant, dan nog ontbreken er wat megabits.
Wat voor mij vervelender is, is dat ik bij Eweka maar een snelheid haal van 4 megabit/s.
Ik zie dat Speedster bij Eweka een goeie downloadsnelheid heeft. Hoe zou dat verschil nou komen?
Is er een instelling waar ik aan moet denken? Ik had al de servicedesk van Eweka gebeld, maar die konden me ook niet helpen. Ik heb in Newsleecher de maximum downloadsnelheid op "automatic" staan.
Ik heb de speedtest dus uitgevoerd op speedtest.bbned.nl. Ik gebruik de speedtest met het 100 MB bestand. Tijdens het testen haal ik het VOIP-kastje van Optibel er tussenuit, maar ik constateer overigens geen verschil.
Het resultaat is gemiddeld tussen de 1,7 en 1,8 megabyte/s.
Ik ging uit van een factor 8 (byte -> bit) voor de berekening en ik kwam zo op 14 megabit/s.
Van een medewerker van InterNLnet begreep ik dat de snelheid van 1,7 megabyte/s neerkomt op een snelheid van zo'n 17 megabit/s vanwege overhead. Al vind ik deze omrekenfactor nogal aan de ruime kant, dan nog ontbreken er wat megabits.
Wat voor mij vervelender is, is dat ik bij Eweka maar een snelheid haal van 4 megabit/s.
Ik zie dat Speedster bij Eweka een goeie downloadsnelheid heeft. Hoe zou dat verschil nou komen?
Is er een instelling waar ik aan moet denken? Ik had al de servicedesk van Eweka gebeld, maar die konden me ook niet helpen. Ik heb in Newsleecher de maximum downloadsnelheid op "automatic" staan.
Verwijderd
Ik zou eens checken hoe het zit met je TCPReceiveWindow settings en andere TCP instellingen, want de beperking kan zomaar op je PC zitten. Probeer anders, als mogelijk, eens 2 machines tegelijkertijd, en kijk of ze opgeteld bij elkaar wel op de 20 Mbit komen.
De overheadfactor is inderdaad mogelijk wat hoog, maar ik weet niet exact uit welke layers de fiberverbinding bestaat, en kan dus niet 1 2 3 berekenen welke factor je moet toepassen. Je ziet echter aan de resultaten van NeoSoulStar / LPiC dat die factor niet heel hoog mag zijn (en hij is vanwege TCP overhead minimaal 8.36, dat weet ik wel zeker).
De overheadfactor is inderdaad mogelijk wat hoog, maar ik weet niet exact uit welke layers de fiberverbinding bestaat, en kan dus niet 1 2 3 berekenen welke factor je moet toepassen. Je ziet echter aan de resultaten van NeoSoulStar / LPiC dat die factor niet heel hoog mag zijn (en hij is vanwege TCP overhead minimaal 8.36, dat weet ik wel zeker).
Verwijderd
@maxjuh.
Ik kan je nog geen planning geven, we zijn wel bezig met de indeling in gebieden, dus aan het werk.
Speedtesters: pas op met je testen, jullie zitten als 100Mb-club ver in de stratosfeer boven wat gebruikelijk is, en de meeste speedtestservers zijn daar in het geheel niet op ingericht.
Ik kan je nog geen planning geven, we zijn wel bezig met de indeling in gebieden, dus aan het werk.
Speedtesters: pas op met je testen, jullie zitten als 100Mb-club ver in de stratosfeer boven wat gebruikelijk is, en de meeste speedtestservers zijn daar in het geheel niet op ingericht.
Even een geheel andere vraag, die me al vanaf het begin van mijn aansluiting bezig houdt: werkt de nummerherkenning op jouw telefoon in combinatie met Optibel? Ik heb een telefoon (Panasonic) die zowel het DTMF als FSK protocol ondersteunt, maar nummerherkenning ho maar...terwijl dat wel werkte met InternetPlusBellen van KPN. Ik heb nog steeds geen bevredigende verklaring gekregen van Optibel waarom dat niet werkt bij mij...."ja ja...Panasonic...Siemens...Profoon...dat zijn bekende probleemgevallen meneer..."Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 19:31:
[...]
Ik heb nog even gekeken, maar ik heb echt een Sipura 2100. Heb nog even een laptop op de LAN poort aangesloten en krijg slechts een 10 Mbit verbinding. Op zich niet het grootste probleem aangezien ik om een aantal praktische redenen (diverse binnenkomende serververbindingen) gekozen heb om de Sipura op m'n router aan te sluiten.
De reactie was wel een beetje 'generiek' maar hij klopt op zich wel.Marbo schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 14:59:
[...]
Even een geheel andere vraag, die me al vanaf het begin van mijn aansluiting bezig houdt: werkt de nummerherkenning op jouw telefoon in combinatie met Optibel? Ik heb een telefoon (Panasonic) die zowel het DTMF als FSK protocol ondersteunt, maar nummerherkenning ho maar...terwijl dat wel werkte met InternetPlusBellen van KPN. Ik heb nog steeds geen bevredigende verklaring gekregen van Optibel waarom dat niet werkt bij mij...."ja ja...Panasonic...Siemens...Profoon...dat zijn bekende probleemgevallen meneer..."
CallerID valt vaak in twee protocollen uiteen. DTMF of FSK. Wij ondersteunen voor Optibel het DTMF protocol, om exacter te zijn het DTMF (bellsouth) protocol (http://en.wikipedia.org/wiki/Caller_id). Wij houden bij deze dus ook de oorspronkelijke standaard aan zoals ontwikkeld door Bell systems.
Nou zijn er echter een aantal telefoons die volgens de leverancier wel het DTMF protocol ondersteunen, maar in de praktijk houden zij zich niet 100% aan de bovenstaande standaard. Panasonic is één van deze leveranciers en daardoor ontstaan wel eens problemen. Denk hierbij aan geen Caller_ID of aan een Caller_ID waarbij cijfers wegvallen (0201*3**67)
Het vreemde is dat dit niet voor alle Panasonic telefoons opgaat, maar slechts voor een aantal merken/types/firmwares. Het lastige is dat er in telefoons van hetzelfde type wel een andere firmware kan staan. De ene firmware herkent DTMF wel goed, de andere niet. (dit is tevens de reden dat wij geen lijsten van telefoons die WEL werken vermelden). Panasonic is al sinds tijden op de hoogte van dit probleem en heeft het in het eigen lab kunnen reproduceren (samen met Telio/Cisco). Tot op heden heb ik echter nog geen oplossing gezien vanuit Panasonic.
Er schijnen ook een aantal Siemens/Profoon toestellen te zijn met dezelfde problemen maar in de regel werken de meeste telefoos in de prakijk prima (mits ze DTMF ondersteunen). Aangezien de leveranciers die deze problemen soms hebben geen passende oplossing kunnen vinden zijn onze leveranciers bezig met een oplossing waarbij we in de sipura kunnen switchen tussen FSK en DTMF. Hoogstwaarschijnlijk kunnen wij dit binnenkort in een update beschikbaar maken.
note: Het betreft dus maar een aantal toestellen van Panasonic/Siemens/Profoon. De meeste modellen zullen prima werken.
Add: Voor het switchen tussen FSK en DTMF zoeken wij nog wat testcases.. email het gebruikelijke adres maar marbo
Verwijderd
Zelf heb ik een Siemens Gigaset 3000 en een Philips SE435 (allebei nederlandse versies) en op beide heb ik nummerherkenning.Marbo schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 14:59:
[...]
Even een geheel andere vraag, die me al vanaf het begin van mijn aansluiting bezig houdt: werkt de nummerherkenning op jouw telefoon in combinatie met Optibel? Ik heb een telefoon (Panasonic) die zowel het DTMF als FSK protocol ondersteunt, maar nummerherkenning ho maar...terwijl dat wel werkte met InternetPlusBellen van KPN. Ik heb nog steeds geen bevredigende verklaring gekregen van Optibel waarom dat niet werkt bij mij...."ja ja...Panasonic...Siemens...Profoon...dat zijn bekende probleemgevallen meneer..."
Dank je wel voor je heldere uitleg Denan. Ik mail je om te testen. Ik ben inmiddels gewend om als testcase gebruikt te wordendenan schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 15:39:
[...]
<knip uitleg>
note: Het betreft dus maar een aantal toestellen van Panasonic/Siemens/Profoon. De meeste modellen zullen prima werken.
Add: Voor het switchen tussen FSK en DTMF zoeken wij nog wat testcases.. email het gebruikelijke adres maar marbo
Ok, dat is mooi. Als het bij mij niet gaat lukken dan weet ik wat wel werkt/zou moeten werken.Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 16:14:
[...]
Zelf heb ik een Siemens Gigaset 3000 en een Philips SE435 (allebei nederlandse versies) en op beide heb ik nummerherkenning.
Dank.
Verwijderd
Een vraag aan de bellers.
Als het goed is moet de spraakkwaliteit van de digitale telefonieoplossingen over glas prima zijn, geen wegvallen e.d. wat je nog wel eens hoort van bellen over lijnen met beperkte bandbreedte. Wat zijn de ervaringen?
Als het goed is moet de spraakkwaliteit van de digitale telefonieoplossingen over glas prima zijn, geen wegvallen e.d. wat je nog wel eens hoort van bellen over lijnen met beperkte bandbreedte. Wat zijn de ervaringen?
Verwijderd
Ik heb Unet als provider. Die koopt de telefonie volgens eigen zeggen in van een andere, mij onbekende leverancier. De kwaliteit van het geluid is ok, erg stil - soms zeg ik: Ben je er nog?Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 08:06:
Maar er is een ander probleem: je kunt niet door elkaar heen praten. En het valt me nu pas op hoe vaak je (ik) dat doet. Als je iemand in de rede valt, dan vervormt het geluid van de ander tot een soort gekraak. En dat is erger naar mate de afstand groter is. Bellen naar Frankrijk moet ongeveer met "Over!" na iedere zin. De gesprekken worden zo wel erg houterig.
Verwijderd
Kijk handig zo'n forum.
@JacquesS: Unet herkent dit fenomeen niet, zou zo niet moeten werken, wil meer weten, maar dan moet je hun helpdesk bellen/mailen zodat ze weten wie je bent.
@JacquesS: Unet herkent dit fenomeen niet, zou zo niet moeten werken, wil meer weten, maar dan moet je hun helpdesk bellen/mailen zodat ze weten wie je bent.
Verwijderd
JaquesS, Ik heb ook Unet als provider en mijn telefoon doet het ook sinds kort. Ik heb er echter nog bijna niet meer gebeld en ga dat aankomende dagen zeker even testen. Ik zal mijn bevindingen ook op dit forum posten.
Verder heb ik ook Internet via Unet. Heb het 30 MB abonnement. Ik haal bij Eweka 3,44 MB per Seconde en dit vind ik vrij rap. Ik vind het wel jammer dat Unet geen 100 MB abonnementen heeft, ik zou dat ook wel graag willen testen. Weet iemand hier op het forum of Unet plannen heeft om in de nabije toekomst ook 100 MB internet te gaan aanbieden?
Verder heb ik ook Internet via Unet. Heb het 30 MB abonnement. Ik haal bij Eweka 3,44 MB per Seconde en dit vind ik vrij rap. Ik vind het wel jammer dat Unet geen 100 MB abonnementen heeft, ik zou dat ook wel graag willen testen. Weet iemand hier op het forum of Unet plannen heeft om in de nabije toekomst ook 100 MB internet te gaan aanbieden?
Verwijderd
Ik bel met een siemens gigaset 4010 classic en heb het probleem met door elkaar heen praten zoals jij beschrijft niet. Bij mij hoor ik geen gekraak e.d. Het gesprek wat ik net voerde was echter wel binnen NederlandVerwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 10:15:
[...]
Maar er is een ander probleem: je kunt niet door elkaar heen praten. En het valt me nu pas op hoe vaak je (ik) dat doet. Als je iemand in de rede valt, dan vervormt het geluid van de ander tot een soort gekraak. En dat is erger naar mate de afstand groter is. Bellen naar Frankrijk moet ongeveer met "Over!" na iedere zin. De gesprekken worden zo wel erg houterig.
Heeft het niet te maken met het half- of full duplex zijn van de telefoon, of geldt dat alleen voor de handsfree functie?Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 18:10:
[...]
Ik bel met een siemens gigaset 4010 classic en heb het probleem met door elkaar heen praten zoals jij beschrijft niet. Bij mij hoor ik geen gekraak e.d. Het gesprek wat ik net voerde was echter wel binnen Nederland
Verwijderd
De kwaliteit valt een beetje tegen wat mij betreft. Het lijkt alsof de hoge tonen er uit zijn gehaald, nogal vlak.
En tegelijk internetten geeft soms vertraging op de lijn of wegvallen van de lijn . Dit is voornamelijk als er een download begint.
Maar iemand die het niet weet dat ik via glas bel, merkt het niet.
En tegelijk internetten geeft soms vertraging op de lijn of wegvallen van de lijn . Dit is voornamelijk als er een download begint.
Maar iemand die het niet weet dat ik via glas bel, merkt het niet.
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 08:06:
Oeps. Verkeerde topic.
[ Voor 96% gewijzigd door Jan-E op 13-06-2007 19:30 ]
Verwijderd
Ik heb toevallig onlangs iets gelezen over duplex problemen bij bepaalde Siemens toestellen, zie kieskeurig. Daar is het inderdaad alleen handsfree, en is mij niet helemaal duidelijk of het alleen oudere modellen van deze serie zijn of ook nieuwe (firmware?)Marbo schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 18:13:
Heeft het niet te maken met het half- of full duplex zijn van de telefoon, of geldt dat alleen voor de handsfree functie?
In ieder geval goed om na te gaan of zoiets het probleem veroorzaakt. Half duplex bellen is natuurlijk heel vervelend. De Genexis CPE doet het in ieder geval gewoon full-duplex, maar hoe de totale 'telefonie-beleving' is hangt natuurlijk ook af van de apparatuur aan de andere kant (gateway bij de providers) en het netwerk ertussen (en eigenlijk ook nog de telefonieverbinding NA de gateway bij de provider). Misschien belangrijk dus om bij ervaringen ook aan te geven bij welke provider je zit en wat voor telefoon je gebruikt.
Kan iemand mij vertellen of internet via de glasvezel ook werkt binnenshuis via een netwerk welke loopt via het stopcontact? momenteel doe ik dat met ADSL en dat bevalt goed, ik woon in Zeeburg en glasvezel is hier beschikbaar.
tja,de bitjes blijven hetzelfde,en de snelheid van dat setje ook
en je zal dan eerst van de glas naar utp moeten gaan (router)
Verwijderd
@ Pindasaus
Glasvezel doet zijn werk wel, en levert het Internet af in je huis. Als je je interne netwerk dan aansluit, hangt het af van de kwaliteit van jouw netwerk. Ik gebruik zelf vooral UTP-kabel, een beetje wireless 54G, en 1 Ethernet-over-Powerline naar de zolder.
Ik heb dat spul (Ethernet over Powerline) in diverse apartementen in Amsterdam getest. De kwaliteit van de verbinding is wisselend per apartement, zal waarschijnlijk van de layout van het electranet afhangen. Een gewoon setje deed maximaal 30 Mbps effectief, maar kon ook terugzakken naar 2-3 Mbps in een ander appartement. Als je 4 units gebruikt delen die de bandbreedte. Als je encryptie toepast (om te voorkomen dat de buren inprikken bij jou via het electranet) dan kost dat ook wat performance.
Glasvezel doet zijn werk wel, en levert het Internet af in je huis. Als je je interne netwerk dan aansluit, hangt het af van de kwaliteit van jouw netwerk. Ik gebruik zelf vooral UTP-kabel, een beetje wireless 54G, en 1 Ethernet-over-Powerline naar de zolder.
Ik heb dat spul (Ethernet over Powerline) in diverse apartementen in Amsterdam getest. De kwaliteit van de verbinding is wisselend per apartement, zal waarschijnlijk van de layout van het electranet afhangen. Een gewoon setje deed maximaal 30 Mbps effectief, maar kon ook terugzakken naar 2-3 Mbps in een ander appartement. Als je 4 units gebruikt delen die de bandbreedte. Als je encryptie toepast (om te voorkomen dat de buren inprikken bij jou via het electranet) dan kost dat ook wat performance.
Verwijderd
Een paar vraagjes:Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 15:03:
- mijn MB Gigabit aankan
- Wat voor kabel gebruik je? Voor Gbit ethernet is op zijn minst CAT5e noodzakelijk, liever nog CAT6. Als je jumbo frames wilt gaan gebruiken, dan is dat zeker van belang. De reden dat ethernet packetsize beperkt werd tot 1500 bytes is de beperkte hoeveelheid retransmits die nodig zouden zijn bij eventuele errors. Hoe groter de pakketten, hoe groter de kans op fouten, en dus hoe groter de kans op retransmits, die je performance zwaar naar beneden trekken. Dus, kwaliteitskabel is een vereiste.
- Ondersteunt je switch wel jumbo frames? Je switch is wel geen IP node, maar wel een actieve ethernet node, en als die geen jumbo frames aan kan, gaat het niet werken.
- Welke packetsizes ondersteunen je NAS, je switch en je moederbord? Je NAS en moederbord moeten zo geconfigureerd zijn exact dezelfde maximale grootte gebruiken; je switch moet minimaal die grootte ondersteunen. De PC en de NAS zijn end-stations, en die moeten exact hetzelfde geconfigureerd zijn qua grootte, anders kan het gebeuren dat 1 van de 2 een groter pakket stuurt dan de ander begrijpt. Die wordt dan afgewezen en moet opnieuw gestuurd worden, in stukken, en dat kost tijd, in ethernet termen veel tijd. Je switch mag grotere pakketten ondersteunen natuurlijk, maar moet op zijn minst de maximaal geconfigureerde MTU's van je end-stations kunnen verwerken.
- Een vierde punt dat ik me net bedenk: het kan wel eens zo zijn dat alle end-stations in je LAN (en het LAN is dan hier alle IP nodes die direct, zonder andere layer 3 device ertussen, aan elkaar gekoppeld zijn (dus alleen met tussenkomst van je switch)) die MTU instelling moeten ondersteunen, anders krijg je tussen je andere machines mogelijk problemen (bijvoorbeeld tussen PC en modem, aangenomen dat je modem geen jumbo frames ondersteunt). Het kan zijn dat de switch en je PC / NAS hier samen wat slims mee doen, maar zo niet, dan kan dat heel wat vertraging in je netwerk opleveren.
Even een hele kleine opmerking hierbij: er is veel misconceptie over het gebruik van VoIP en de hoeveelheid gebruikte bandbreedte door een VoIP sessie. Er zijn eigenlijk geen VoIP aanbieders die ik ken die hun produkt aanbieden op internet verbindingen die niet meer dan ruim voldoende bemeten zijn om een kwalitatief goede VoIP verbinding te kunnen transporteren. Ter illustratie wat bekende VoIP protocollen en hun bandbreedte gebruik:Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 08:06:
Codec | BR | NEB |
G.711 | 64 Kbps | 87.2 Kbps |
G.729 | 8 Kbps | 31.2 Kbps |
G.723.1 | 6.4 Kbps | 21.9 Kbps |
G.723.1 | 5.3 Kbps | 20.8 Kbps |
G.726 | 32 Kbps | 55.2 Kbps |
G.726 | 24 Kbps | 47.2 Kbps |
G.728 | 16 Kbps | 31.5 Kbps |
iLBC | 15 Kbps | 27.7 Kbps |
BR = Bit rate
NEB = Nominal Ethernet Bandwidth (one direction)
Bron
Je ziet dus al dat G.711 met 87.2 Kbit/s de zwaarste gebruiker is. Met internetverbindingen die intussen nauwelijks meer onder de 1 Mbit/s / 256 Kbit/s komen, hou je dus altijd genoeg upstream om andere dingen te doen. De grootste boosdoeners mbt VoIP kwaliteit zijn (in random order):
1) Codecs
2) Telefoons
3) Modems
4) VoIP switches
5) Latency & bit errors (nauw met elkaar verweven)
6) QoS (of dan eigenlijk een gebrek eraan)
Het belangrijkste, netwerk-inherente, verschil tussen bijvoorbeeld kabel/ADSL aan de ene kant en fiber aan de andere kant is natuurlijk latency / bit errors; hier scoort fiber vele malen beter (als de fiber presteert zoals hij hoort te presteren uiteraard). QoS is iets wat vooral makkelijker te organiseren is op een fiber verbinding, al is het door de enorme hoeveelheid bandbreedte en de lage latency direct ook minder belangrijk. De andere vier factoren blijven natuurlijk staan.
Als je tegelijkertijd belt en upload (laten we even uitgaan van het feit dat upload de beperkende factor is, wat het meest voor de hand liggend is met de huidige kabel / ADSL verbindingen) zou een simpele ATM configuratie al moeten voorkomen dat je daar ook maar iets van merkt. Die configuratie optie heet de Cell Loss Priority (CLP) of in Frame Relay termen Discard Eligible (DE) bit, een kleine "tag" in een ATM pakket dat zegt: als het te druk wordt ergens in de ATM pijp, dan mag dit pakketje als eerste gedropped worden. Deze configuratie optie geef je mee aan alle niet-VoIP verkeer, zodat VoIP verkeer pas als allerlaatste gedropped zal worden. Mochten er dan nog steeds VoIP pakketten gedropped worden, tsja, dan is je verbinding hoogstwaarschijnlijk uberhaupt onbruikbaar.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2007 00:21 ]
Verwijderd
Zou het echt met jumbo frames te maken hebben? Hier is een aardige link die e.e.a. over ethernet overhead uitlegt: http://sd.wareonearth.com/~phil/net/overhead/Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 15:03:
De resultaten vallen wat tegen (transfer van/naar de NAS). Dat komt omdat ik het Jumbo Frame niet aan kan zetten...
Voor UDP vergeleken zou je theoretisch maximum van 957 Mbit naar 993 Mbit gaan, oftewel een stijging van minder dan 4%. Ik kan me voorstellen dat andere delen van het netwerk/systeem de beperkende factor vormen. Niet alles dat een interface snelheid van 1Gbps heeft haalt ook daadwerkelijk die snelheid (denk alleen al maar aan allerlei routers die je op 100Mbit aansluit, maar dat lang niet halen qua doorvoer
Verwijderd
Je hebt zeker een punt: de kans is dat de jumbo frames zelf eigenlijk niet de beperking zijn. De kans dat de harddisk de beperkende factor is is eigenlijk veel groter. Maar je vergeet een belangrijk ding: als je jumbo frames gebruikt (in veel gevallen zijn die 9000 ipv 1500 bytes groot) heb je 6x zo weinig pakketten nodig om dezelfde hoeveelheid data te transferren. Dat verschil gaat zitten in je processing speed nodig in al je interfaces. Het verlicht de netwerknodes op CPU niveau behoorlijk, maar daar zal je in een home LAN waarschijnlijk weinig van merken.Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 23:32:
Zou het echt met jumbo frames te maken hebben? Hier is een aardige link die e.e.a. over ethernet overhead uitlegt: http://sd.wareonearth.com/~phil/net/overhead/
Voor UDP vergeleken zou je theoretisch maximum van 957 Mbit naar 993 Mbit gaan, oftewel een stijging van minder dan 4%. Ik kan me voorstellen dat andere delen van het netwerk/systeem de beperkende factor vormen. Niet alles dat een interface snelheid van 1Gbps heeft haalt ook daadwerkelijk die snelheid (denk alleen al maar aan allerlei routers die je op 100Mbit aansluit, maar dat lang niet halen qua doorvoer)
Verwijderd
@ Kryz en _ep;
Hier moet ik wel even op studeren.
Ik ben overigens pas gestart met uitproberen toen ik een Gigabit switch in huis had, anders heeft het helemaal geen zin.
Heb in ieder al gezien dat NAS en MB verschillende jumboframe-grootte-instellingen hebben, dus die "vreten" elkaar niet
Ik ben overigens pas gestart met uitproberen toen ik een Gigabit switch in huis had, anders heeft het helemaal geen zin.
Heb in ieder al gezien dat NAS en MB verschillende jumboframe-grootte-instellingen hebben, dus die "vreten" elkaar niet
Verwijderd
Ach, da's leuk om te doen, en je hebt tijd zat, toch?Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:22:
@ Kryz en _ep;
Klopt, jumbo frames zijn een onderdeel van de Gbit ethernet specificaties - bij 10 en 100 Mbit ethernet bestaat het principe niet.Ik ben overigens pas gestart met uitproberen toen ik een Gigabit switch in huis had, anders heeft het helemaal geen zin.
Dan ben ik bang dat het geheel niet gaat functioneren. Maar zoals gezegd is de kans aanwezig dat het je toch weinig voordeel zou bieden. Ik kan thuis zelf eens kijken; ik weet dat mijn switch het ondersteunt, maar ik weet niet of mijn NIC's het ook ondersteunen. Als ze dat wel doen, is het wel aardig om het eens te proberen.Heb in ieder al gezien dat NAS en MB verschillende jumboframe-grootte-instellingen hebben, dus die "vreten" elkaar niet
Hallo iemand van glasvezel amsterdam
,
Ik woon in adam osdorp net 50 tot 100 meter buiten het gebied waar glasvezel wordt aangelegd.
Waneer kan zijn de volgende wijken aan de beurt en welke?
Martijn
Ik woon in adam osdorp net 50 tot 100 meter buiten het gebied waar glasvezel wordt aangelegd.
Martijn
Verwijderd
Hallo,
Ik heb mijn verbinding via Pilmo,
De kwaliteit van de telofonie verbinding is tot nu toe goed, soms valt het wat weg.
Het enige "probleem" dat ik nog heb is dat nummerherkenning het niet doet.
Ik heb een draadloos philips dect toestel erop aangesloten, en het met een siemens ook geprobeert.
De helpdesk van Pilmo weet zoals altijd weer eens van niets.. dus mischien dat iemand hier kan helpen.
De kwaliteit van de telofonie verbinding is tot nu toe goed, soms valt het wat weg.
Ik heb een draadloos philips dect toestel erop aangesloten, en het met een siemens ook geprobeert.
De helpdesk van Pilmo weet zoals altijd weer eens van niets.. dus mischien dat iemand hier kan helpen.
Je zou kunnen controleren of het toestel op FSK/DTMF staat als standaard voor nummerherkenning. Ik weet niet welke pilmo gebruikt, kan alleen afgaan op mijn eigen provider en dat is Tweak. Daar hoorde het naar mijn beste weten in alle gevallen op FSK te staan.Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:02:
Hallo,
denan in "Het grote Glasvezel in Amsterdam Topic"Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:02:
Hallo,
Iets omhoog scrollen dus
Na al dat technisch geleuter even een passage van andere orde. Dit jaar is de Vosko Trofee naar Dirk van der Woude gegaan. Dirk...wie? Met andere woorden: zonder deze ambetenaar was Amsterdam nooit aan dit glasvezelproject begonnen.
Namens alle Tweakers onze dank voor deze innovatie binnen Amsterdam en dat de gehele stad snel op glas gedreven mag worden! (want ik zit nog steeds zonder...)
Namens alle Tweakers onze dank voor deze innovatie binnen Amsterdam en dat de gehele stad snel op glas gedreven mag worden! (want ik zit nog steeds zonder...)
Verwijderd
Zoekt nu naarstig naar de FSK instellingen....Sleejuhr schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:39:
[...]
Je zou kunnen controleren of het toestel op FSK/DTMF staat als standaard voor nummerherkenning. Ik weet niet welke pilmo gebruikt, kan alleen afgaan op mijn eigen provider en dat is Tweak. Daar hoorde het naar mijn beste weten in alle gevallen op FSK te staan.
Overigens ben zeer ontevreden over de dienstverlening van Pilmo.
Ze geven geen informatie over waneer er storingen zijn of enige andere mededelingen.
Hun helpdesk is slecht bereikbaar (0900 nummer ook nog ) en de helpdesk medewerkers kunnen niets voor je doen. het enige wat zij zeggen is sorry, u heeft gelijk, maar we doen het toch lekker niet,
nou ja het laatste zeggen ze niet, maar dat gebeurt dan wel.
Wat zijn de ervaringen met de andere providers ?
Want als het zo doorgaat met Pilmo ben ik van plan hun in gebreke te stellen en over te stappen naar een andere provider.
Ik heb onlangs eens naar de specs gekeken. De reden: ik ga binnenkort wellicht 1 van mijn 2 telefoonnummers porteren en dan zou het geen slecht idee zijn het nummer alvast over te brengen naar 1 van de glasvezelproviders. Overstappen naar glasvezel is voor mij pas juni volgend jaar aan de orde (afloop KPN IPB abonnement), maar regeren is vooruitzien.Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:05:
Wat zijn de ervaringen met de andere providers?
Nu ben ik waarschijnlijk een heel atypische gebruiker:
- Geen TV. Heel af en toe pluk ik Ned 1, 2 of 3 uit de lucht met een DVB-T kaartje
- Bellen doe ik heel weinig. Uitgaand gaat dat nu via Voipcheap en mijn Chinese ATA.
- Inkomend telefoonverkeer wordt nu vaak doorgeschakeld naar mijn GSM, maar ik sluit niet uit dat dat over een poosje een doorschakeling naar een VoIP-account wordt op een Wifi/UMTS/HSDPA telefoon. PIT+ van T-Mobile of iets dergelijks.
- Snelheidseisen zeer gering. Nu: 3Mb/512. 10Mb/10Mb is ruim genoeg voor mij. Maar ik wil wel een vast IP. Dat vaste IP lijkt logisch, maar ik meende gisteren bij 1 van de providers gelzen te hebben dat het er niet bij zat bij het goedkoopste abo.
- Mijn mail zit op domeinnaam bij XS4ALL en dat wil ik graag zo houden.
Kortom, ik zoek het goedkoopste Single Play (internet) of Double Play (internet+bellen) abo bij een degelijke provider. Geen fratsen ;-)
Pilmo valt af: te veel slechte verhalen.
Qfast is me veel te vaag in zijn tarieven en voorwaarden.
InterNLnet zou normaal gesproken mijn voorkeur hebben, maar Double Play is daar gewoon twee maal Single Play. Geen combo-korting. En telefonie is me daar veel te duur: 9,95 per maand voor iemand die vast/vast al 'gratis' belt is bepaald overdreven. Zeker als het om 2 nummers gaat. Dat kastje van ze hoef ik niet: heb ik al. Resteert 20/20 voor 32,95.
Unet lijkt even degelijk als InterNLnet. Met mijn minimumeisen zou ik daar 10/10 en VoIP los moeten aanschaffen: 29,95 + 7,50. Merkwaardige is, dat VoIP bellen via Unet-dochter Breezz goedkoper is: 4,95 voor 1 nummer en 7,95 voor 2 nummers. Alleen leveren ze dat niet direct, maar via dealers. Ik gok zo maar dat Callvoip van Tijdhof een Breezz-dealer is. 4,75 voor 1 nummer en 7,75 voor 2 nummers. De specs zijn veelbelovend. Zie follow-me en belgroep: http://www.callvoip.nl/callvoip_pbx.php
Concepts rept merkwaardig genoeg helemaal niet over telefonie en TV. 10/10 voor 29,95.
Tweak zou voor snelheidsfreaks zijn, maar biedt opvallend genoeg ook Internet+Tel 10/10 voor 30 euro in de maand. Telefoon kun je ook los afnemen: Tweakphone Live voor 3,95 per nummer. Alleen is porteren duur (35 euro) en staat er ook een prijs op als je weer weg wilt (75 euro). Bovendien loopt hun info achter: "Alleen bellen vanaf het opgegeven adres is mogelijk, aangezien de Nederlandse wetgeving ander gebruik verbiedt." Jongens, dat is al lang niet meer zo. En of je een vast IP-nummer krijgt bij 10/10 is niet duidelijk.
Puur prijstechnisch gezien zou ik naar Tweak moeten gaan, maar het rammelt wel een beetje. Daarna komt Unet en dan InterNLnet. Waarom Unet eerder? Omdat ze duidelijker zijn over de beperkingen van VoIP dan InterNLnet. Vraag 13 in de Optibel FAQ is veel te stellig over het ontbreken van VoIP-beperkingen. Je moet dan ook nog vraag 15 en het aparte kopje over persoonsalarmering lezen om te weten dat er wel degelijk beperkingen zijn. En dan zwijg ik nog maar over het feit dat beiden niets zeggen over modemgebruik voor zaken als Girotel.
Vermoedelijk kies ik nu voor de specs+kosten van Callvoip en tzt voor het 10/10 abo van Unet. Tenzij sommige providers alsnog gaan sleutelen aan hun voorwaarden
Omdat deze beperkingen in principe ook niet bestaan. Faxen werken in 95% van de gevallen, als het niet werkt is het merendeel daarvan nog werkend te krijgen door de faxsnelheid te verlagen. Girotellen werkt ook via Optibel. Indien klanten hun modem op 2400 baud instellen kan iedereen telebankieren.Jan-E schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 17:58:
[...]
Omdat ze duidelijker zijn over de beperkingen van VoIP dan InterNLnet. Vraag 13 in de Optibel FAQ is veel te stellig over het ontbreken van VoIP-beperkingen. Je moet dan ook nog vraag 15 en het aparte kopje over persoonsalarmering lezen om te weten dat er wel degelijk beperkingen zijn. En dan zwijg ik nog maar over het feit dat beiden niets zeggen over modemgebruik voor zaken als Girotel.
Dankjewel - al is een marathon pas een marathon als er weet ik hoeveel mensen aan meedoen. En bij dit project zijn fors wat mensen, lang en kort, zijdelings of core, betrokken geweest. In mijn gevoel is de prijs meer voor glas Amsterdam dan voor een toevallige ambtenaar.
Maar 't was wel leuk om 'm te krijgen, dat ook wel weer
In dit bericht vond ik je heel wat minder stellig. "Stel je modemsnelheid zo laag mogelijk in", gevolgd door een verhaal over de problemen met VoIP en Datacom. De uitspraak dat iedereen op 2400 bps moet kunnen girotellen deed je daar niet.denan schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 21:15:
Girotellen werkt ook via Optibel. Indien klanten hun modem op 2400 baud instellen kan iedereen telebankieren.
Enfin, via een dataconnectie over een GSM moet het volgens mij ook kunnen. CSD, GPRS, UMTS of HSDPA zouden het bij mijn weten allemaal moeten kunnen. Slagen de testjes die ik daar binnenkort mee ga uitvoeren, dan porteer ik mijn zakelijke nummer.
Maar, om weer on topic te komen, dat zal niet naar Optibel zijn. Een tientje per maand voor gratis vast/vast bellen is een beetje onzin, als je heel weinig vast/vast belt en dan bovendien nog 'gratis' via clubs als Voipcheap. Ik heb er mijn facturen nog eens op nageslagen. Ook in de tijden dat ik nog geen Voipcheap account had kwam ik niet boven de 50 cent vast/vast per maand.
Krijg je bij Optibel trouwens wel de SIP-gegevens, zodat je ook elders kunt bellen? Bijvoorbeeld over een Wifi verbinding via de KPN hotspots. Of over een HSDPA verbinding?
Verwijderd
We zijn zoals eerder gepost bezig met de voorbereiding/detailuitwerking van de uitrol over de hele stad. Technisch gesproken ligt het voor de hand om allereerst in Osdorp het bestaande gebied wat uit te breiden, en een gebied ten noorden van het Osdorperplein te pakken. Daarna is het een kwestie van wat het snelste te realiseren is.mvmoock schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:15:
Hallo iemand van glasvezel amsterdam,
Martijn
Verwijderd
Als altijd bescheiden. Maar mede namens al die medelopers in de marathon: bedankt voor alle zichtbare en onzichtbare inspanningen, en die prijs is ook een beetje voor ons.Dirk-Gemeente schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 21:37:
Dankjewel - al is een marathon pas een marathon als er weet ik hoeveel mensen aan meedoen. En bij dit project zijn fors wat mensen, lang en kort, zijdelings of core, betrokken geweest. In mijn gevoel is de prijs meer voor glas Amsterdam dan voor een toevallige ambtenaar.
argh leuk dat tweak met niet ff verteld heeft over de 2 weken voor het aansluiten(om de kabels te testen voor breuken) nu zit ik 17 dagen zonder inter/tel/tv
khad ut nog wel voor 15 juni aangevraagd nu komen ze 3 juli langs voor aanleggen van de kabels en dan de 17de wordt het pas geactiveerd
khad ut nog wel voor 15 juni aangevraagd nu komen ze 3 juli langs voor aanleggen van de kabels en dan de 17de wordt het pas geactiveerd

Verwijderd
@ Kadoosh maak je even bekend via info@glasvezelamsterdam.nl aan ons, we kunnen mogelijk wat voor je doen.kadooosh schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 13:54:
argh leuk dat tweak met niet ff verteld heeft over de 2 weken voor het aansluiten(om de kabels te testen voor breuken) nu zit ik 17 dagen zonder inter/tel/tv![]()
Verwijderd
Nee, dat is wat wij (Glasvezelnet als wholesaler) nu doen. Eerst de fysieke aansluiting aanleggen, en dan de hele keten optisch testen. De twee weken is om glitches in dat proces op te kunnen vangen.Jan-E schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 15:45:
Is die testperiode standaard of is dat iets wat alleen Tweak doet?
Daarna patchen, provisionen en modem plaatsen. Pas als dat strak en goed loopt gaan we die twee stappen dichter bij elkaar brengen.
Verwijderd
Dat heb ik dinsdag of woensdag gedaan. Ik heb verzocht om een reactie per mail. Niets van vernomen.Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 15:43:
Aan alle TV kijkers. Vrijwel alle issues zijn opgelost. Het helpt ons enorm als diegenen die nog problemen hebben dat melden aan ons, via afspraken@glasvezelamsterdam.nl svp.
(nu ruim drie maanden nog steeds geen tv en geen telefoon via glas - good old UPC en KPN zijn zo gek nog niet!)
Dat ik de eventuele problemen opsom en de technische achtergrond geef wil niet zeggen dat het niet kanJan-E schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 01:43:
[...]
In dit bericht vond ik je heel wat minder stellig. "Stel je modemsnelheid zo laag mogelijk in", gevolgd door een verhaal over de problemen met VoIP en Datacom. De uitspraak dat iedereen op 2400 bps moet kunnen girotellen deed je daar niet.
Ondertussen weten wij uit ervaring dat 1200/2400bps gewoon zou moeten werken.
Bij de start van Optibel is er bewust gekozen voor een gesloten model met eigen hardware. Dit vooral om de kwaliteit van de dienst te waarborgen (als klanten met 821390324 verschillende hardwaretypes aankomen is dit bijna niet te doen). Momenteel zijn wij de mogelijkheid aan het onderzoeken van 'sip-only'-abonnementen maar of wij dit ooit gaan leveren kan ik nog niet zeggen.Krijg je bij Optibel trouwens wel de SIP-gegevens, zodat je ook elders kunt bellen? Bijvoorbeeld over een Wifi verbinding via de KPN hotspots. Of over een HSDPA verbinding?
[ Voor 31% gewijzigd door denan op 22-06-2007 10:51 ]
Verwijderd
Heb sinds een week internet en telefoon via glasvezel. InterNLnet is provider. Telefoon en internet gaat prima. Alleen tv ontvangst is bagger. Woon op het KNSM-eiland. Er schijnen daar wat technische storingen te zijn betreffende tv-ontvangst, zo werd me telefonisch meegedeeld. Op sites van glasvezelamsterdam, van interNLnet, van BBned lees je er niks over. Weet iemand over hoe, wat, waardoor? en wanneer tv wel "perfect" wordt geleverd?
Kunnen we ergens een keer de proef op de som nemen? Dan kom ik wel langs met mijn ultramobile Sony Vaio en mijn niet zo mobile Bausch 2400 bps modem.denan schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:43:
Verwijderd
Het zou inderdaad prettig zijn als er ergens storingen / werkzaamheden gemeld worden.Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 14:55:
.... Op sites van glasvezelamsterdam, van interNLnet, van BBned lees je er niks over. Weet iemand over hoe, wat, waardoor? en wanneer tv wel "perfect" wordt geleverd?
De enige manier waarop je het nu te weten komt is als je verbinding het in ene niet meer doet.
Verwijderd
@kkhtxbai : geplande werkzaamheden of algemene storingen worden op de site www.glasvezelamsterdam.nl gemeld, bij actueel.
Verwijderd
Van InterNLnet heb ik begrepen dat de belabberde tv-ontvangst op (o.a.) het KNSM-eiland te maken heeft met een "te sterk signaal" dat via glasvezel woordt doorgegeven.......
anders lees je het topic even 
Dat is inderdaad het geval omdat de gelaste verbindingen te goed zijn
zoals eerder in dit topic te lezen is

Dat is inderdaad het geval omdat de gelaste verbindingen te goed zijn
Verwijderd
Ja. Eerste stap was het zorgen van signaal op de plekken waar het moest komen, tweede stap het juist instellen van alle verdelers. Dat laatste vraagt veel meer tijd dan gehoopt was, maar de lijst wordt sytematisch afgewerkt.
Overigens: als er volgens de ordersheets geen TV besteld is, zie je die ook niet. Het blijkt dat soms ISP's een cancel doorgegeven hebben, terwijl de klant die cancel ingetrokken heeft. En dan blijft het scherm op zwart.
Overigens: als er volgens de ordersheets geen TV besteld is, zie je die ook niet. Het blijkt dat soms ISP's een cancel doorgegeven hebben, terwijl de klant die cancel ingetrokken heeft. En dan blijft het scherm op zwart.
Verwijderd
Gisteren is mijn aansluiting geactiveerd en nu maar ff testen.
Kabel van mijn router direct in de meterkast ingeplugd en ....het werkt ! Dat is mooi.
Had allen verwacht dat ik iets van snelheid zou merken, maar helaas. Ook een test op numion.com geeft aan dat het in langzamer is dan mijn ADSL, namelijk :
Download speed: 5,460.56 (682.57) 62%
Upload speed: 9,251.15 (1,156.39) 100%
Surfspeed inside Netherlands: 1,023.62 (127.95) 100%
Overigens heb ik een internl.net 20mb abbo, dus ik zit op 25% download en 50% upload ;-(
Moet ik misschien iets instellen/wijzigen/activeren ?
Kabel van mijn router direct in de meterkast ingeplugd en ....het werkt ! Dat is mooi.
Had allen verwacht dat ik iets van snelheid zou merken, maar helaas. Ook een test op numion.com geeft aan dat het in langzamer is dan mijn ADSL, namelijk :
Overigens heb ik een internl.net 20mb abbo, dus ik zit op 25% download en 50% upload ;-(
@jp8464: TCPOptimizer geprobeerd? http://www.speedguide.net/downloads.php
[ Voor 6% gewijzigd door Jan-E op 27-06-2007 23:38 ]
Haal je router er eens tussenuit en probeer het dan nog eens. Waarschijnlijk haal je dan wel goeie resultaten. Dan is het de vraag wat je aan je routerinstellingen kan wijzigen. Dat is afhankelijk van je type router en huidige instellingen.Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 21:09:
Gisteren is mijn aansluiting geactiveerd en nu maar ff testen.
Misschien kun je je resultaten en gegevens hier posten?
Verwijderd
Ik bel nu alweer een tijdje via glasvezel en het lijkt erop dat de kwaliteit van het bellen nogal eens verschilt. Gisterenavond bijv. was de kwaliteit slecht. Ik belde met een bepaalde helpdesk en kreeg toen tijdens het wachten muziek te horen. Deze muziek kwam hakkelend en stotend over en toen ik de helpdeskmedewerker aan de lijn had had ik het idee dat het full duplex niet goed werkte. Wanneer we door elkaar aan het praten waren trad er storing in de vorm van ruis of het half wegvallen van het gesprek op. Op het moment van bellen was ik verder ook niet aan het downloaden dus daar kan het niet aan liggen. In dit forum is natuurlijk al verschillende malen aandacht besteed aan de kwaliteit van de telefonie maar ik probeer te zien of er een verband is met bepaalde tijdstippen van 'storing' e.d Waarom soms wel goede kwaliteit en dan weer niet...
Verwijderd
Beide tips opgevolgd (TCP Optimizer & rechtsreeks aansluiten) . Performance is inmiddels wat beter, allen maakt de snelheid niet uit als de router er wel tussenzit.Marbo schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 01:35:
[...]
Haal je router er eens tussenuit en probeer het dan nog eens. Waarschijnlijk haal je dan wel goeie resultaten. Dan is het de vraag wat je aan je routerinstellingen kan wijzigen. Dat is afhankelijk van je type router en huidige instellingen.
Misschien kun je je resultaten en gegevens hier posten?
Op de bbned download test haal ik 1,13MB/sec en dat is wel iets sneller dan mijn ADSL maar niet dat ik er iets van merk. Dacht dat de underperformance juist iets was van ADSL en Kabel.
Moet ik gewoon niet zeuren ? Of gewoon upgraden ?
Verwijderd
Nou, sowieso moet je nog niet zeuren, maar je moet ook niet direct opgeven met testen.
Probeer eens meerdere threads tegelijkertijd, zo sluit je uit dat het niet aan de andere kant ligt. Single thread downloads van single sources zijn iets te gevoelig voor ondermaatse resultaten, zeker als je met een verbinding zit zoals de jouwe. Vergis je niet he, je hebt nu een verbinding thuis liggen die, als alles goed performed, een flink aantal hosters in NL te schande maakt. Je moet dus vindingrijk zijn om alle bottlenecks uit te sluiten. Wat moet je allemaal testen:
- Je PC (dus ook proberen met andere PC, of meerdere tegelijkertijd)
- Je router (dus eventueel proberen een andere router of geen router, wat je al gedaan hebt)
- Je bekabeling
- Verschillende hosters van testdata
- Verschillende protocollen
Etc., etc. De kans dat het probleem dat je nu tegenkomt niet in je verbinding zit is nog steeds heel groot - hou goed in de gaten dat je verbinding zo sterk is als de zwakste schakel, en je moet iedere potentiele zwakke schakel elimineren voordat je zeker weet dat het aan je verbinding zelf ligt.
- Je PC (dus ook proberen met andere PC, of meerdere tegelijkertijd)
- Je router (dus eventueel proberen een andere router of geen router, wat je al gedaan hebt)
- Je bekabeling
- Verschillende hosters van testdata
- Verschillende protocollen
Etc., etc. De kans dat het probleem dat je nu tegenkomt niet in je verbinding zit is nog steeds heel groot - hou goed in de gaten dat je verbinding zo sterk is als de zwakste schakel, en je moet iedere potentiele zwakke schakel elimineren voordat je zeker weet dat het aan je verbinding zelf ligt.
Verwijderd
Iets bekend over de storing in Amsterdam (oostelijke eilanden)? Voor tienen deed mijn verbinding het nog. Daarna niet meer tot nu toe (16:00). Geen info op de site van interNLnet anders dan een storing vab vannacht.
Bel nu in als backup maar bel er wel behoorlijk van.
Bel nu in als backup maar bel er wel behoorlijk van.
Verwijderd
In het glasvezel in Amsterdam topic krijg ik geen response (misschien door dezelfde storing). Anderen met glasvezel internet problemen in A'dam (interNLnet)? Vanaf 10 uur ligt het eruit. Helpdesk is niet bereikbaar in het weekend.
Blijkbaar wordt er ook niet gemonitored? Hoe lang en wanneer hebben de verbindingen in Amersfoort / Nijmegen er uit gelegen? Alleen in de nacht?
Is op een of andere manier BBNed oid nog te bereiken. Een storing van 12 uur vind ik waanzinnig.
bookmark online Geplaatst op zondag 01 juli 2007 21:40
Acties: [edit][quote]
Door: florishack
* myReactBekijk myReact van florishack
* galleryBekijk de gallery van florishack
Reg. datum: 15 mei 2004
Gooi net mijn modemverbinding eraf, merk dat de glasvezel het weet doet (Amsterdam, zeeburg).
Toch benieuwd waar de storing zat (BBNed, interNLnet). Zijn er voordelige ADSL abonnementen te krijgen (tientje of zo). Denk hard aan een backup lijn gecombineerd met een Draytek router die meerder WAN verbindigen aan kan.
Hoe is de service/helpdesk van Tweak. Zag dat zij wel in het weekend te bereiken zijn. Kantooruren bereikbaarheid sucks. Maak dan het tarief een tientje hoger interNLnet.
---
Eerder gepost in ander glasvezel topic.
Is er een site waar glasvezel storingen zijn te volgen? Liefst e e n onafhankelijk van de providers. Communicatie over storingen is belabberd bij interNlnet, Pilmo en Tweak. Bij de laatste twee had ik ook nog even gekeken.
Blijkbaar wordt er ook niet gemonitored? Hoe lang en wanneer hebben de verbindingen in Amersfoort / Nijmegen er uit gelegen? Alleen in de nacht?
Is op een of andere manier BBNed oid nog te bereiken. Een storing van 12 uur vind ik waanzinnig.
bookmark online Geplaatst op zondag 01 juli 2007 21:40
Acties: [edit][quote]
Door: florishack
* myReactBekijk myReact van florishack
* galleryBekijk de gallery van florishack
Reg. datum: 15 mei 2004
Gooi net mijn modemverbinding eraf, merk dat de glasvezel het weet doet (Amsterdam, zeeburg).
Toch benieuwd waar de storing zat (BBNed, interNLnet). Zijn er voordelige ADSL abonnementen te krijgen (tientje of zo). Denk hard aan een backup lijn gecombineerd met een Draytek router die meerder WAN verbindigen aan kan.
Hoe is de service/helpdesk van Tweak. Zag dat zij wel in het weekend te bereiken zijn. Kantooruren bereikbaarheid sucks. Maak dan het tarief een tientje hoger interNLnet.
---
Eerder gepost in ander glasvezel topic.
Is er een site waar glasvezel storingen zijn te volgen? Liefst e e n onafhankelijk van de providers. Communicatie over storingen is belabberd bij interNlnet, Pilmo en Tweak. Bij de laatste twee had ik ook nog even gekeken.
Verwijderd
@florishack
Ik ben het helemaal met je eens dat een storing van bijna 12 uur onacceptabel is. Zeker gezien het feit dat bedrijven als BBned en interNLnet in het weekend niet bereikbaar zijn.
Aangezien dit de tweede storing binnen 8 weken is begin ik spijt te krijgen dat ik m'n adsl lijn net opgezegd heb. Hier had ik in de afgelopen 6 jaar slechts 2 keer een storing van ongeveer een uurtje...
Mijn uiteindelijke beslissing om met glasvezel door te gaan na de proefperiode was oorspronkelijk gebasseerd op minstens 1 maand probleemloos werken. Ik vraag me af of dit haalbaar is.
Ook ik ben nu aan het kijken wat er aan adsl backup alternatieven zijn, of toch maar weer volledig terug naar adsl. Stabiliteit gaat bij mij nog altijd boven snelheid en/of prijs.
Ik ben het helemaal met je eens dat een storing van bijna 12 uur onacceptabel is. Zeker gezien het feit dat bedrijven als BBned en interNLnet in het weekend niet bereikbaar zijn.
Aangezien dit de tweede storing binnen 8 weken is begin ik spijt te krijgen dat ik m'n adsl lijn net opgezegd heb. Hier had ik in de afgelopen 6 jaar slechts 2 keer een storing van ongeveer een uurtje...
Mijn uiteindelijke beslissing om met glasvezel door te gaan na de proefperiode was oorspronkelijk gebasseerd op minstens 1 maand probleemloos werken. Ik vraag me af of dit haalbaar is.
Ook ik ben nu aan het kijken wat er aan adsl backup alternatieven zijn, of toch maar weer volledig terug naar adsl. Stabiliteit gaat bij mij nog altijd boven snelheid en/of prijs.
Inmiddels weet ik ook uit ervaring dat Girotellen met een GSM-modem ook vlekkeloos werkt. Merkwaardig genoeg kreeg ik dat modem niet aan de praat met een data-enabled KPN simmetje, maar wel met een Simyo-sim die geen GPRS ondersteunt.denan schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:43:
Voor het girotellen ben ik dus niet (meer) gebonden aan een vaste lijn of een VoIP-provider waar girotel werkt. Mijn keuzes zijn weer wat simpeler geworden. Mijn zakelijke lijn gaat nu naar Callvoip. Om het weer on-topic te maken: Callvoip werkt via Breezz, de Unet-dochter die VoIP goedkoper aanbiedt dan Unet zelf.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan-E op 02-07-2007 11:21 ]
Verwijderd
@florishack.
De algemene storingen of issues plaatsen we op www.glasvezelamsterdam.nl/actueel. For the time being vind ik het ook prima als info@glasvezelamsterdam.nl gebruikt wordt om storingsmelding op te cc-en...maar de primaire lijn is en blijft de ISP.
Er is geen storing in ons domein geweest.
Wel over wegvallen AT-5 op zaterdagmorgen, wat weer hersteld is.
En naar ik begrijp in core-systemen van ISP InterNLnet op zondag.
De algemene storingen of issues plaatsen we op www.glasvezelamsterdam.nl/actueel. For the time being vind ik het ook prima als info@glasvezelamsterdam.nl gebruikt wordt om storingsmelding op te cc-en...maar de primaire lijn is en blijft de ISP.
Er is geen storing in ons domein geweest.
Wel over wegvallen AT-5 op zaterdagmorgen, wat weer hersteld is.
En naar ik begrijp in core-systemen van ISP InterNLnet op zondag.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 14:50 ]
Verwijderd
@r-man, HermanGlasvezel
Vanochtend heeft interNLnet me gebeld. Bleek een kapotte router te zijn. Wel aangegeven dat 11 uur te lang is en ik het langer vond dat de storing niet op de site stond (wat wel standaardprocedure is werd mij verzekerd).
Een pure ISP aangelegenheid dus die ook bij ADSL had kunnen optreden er van uit gaande dat interNLnet dezelfde infrastructuur heeft staan voor beide type klanten.
Hij gaf ook aan dat mail wel gevolgd wordt in het weekend en dat ook monitoring gewoon plaatsvind. Blijft voor mij een beetje een raadsel waarom dit zo lang heeft geduurd.
R-man, van het weekend ook zitten vloeken dat ik ASDL al had opgezegd. Nog even zitten kijken voor een goedkoop ADSL pakketje (tientje of zo) als fallback. Eigenlijk niet echt gevonden. Begint allemaal zo rond de 15 euro.
Ik ben ook geen lage prijszoeker dus ik heb liever een tientje per maand meer en 7 dagen helpdesk en sneller verhelpen van verstoringen.
Herman, aanspreekpunt voor glasvezel is best handig. Thx voor aanbod. In dit geval had het weinig geholpen anders dan dat je had kunnen bevestigen dat het een ISP probleem was. Of je moet in het weekend nog directe lijntjes hebben met de ISP's....
Vanochtend heeft interNLnet me gebeld. Bleek een kapotte router te zijn. Wel aangegeven dat 11 uur te lang is en ik het langer vond dat de storing niet op de site stond (wat wel standaardprocedure is werd mij verzekerd).
Een pure ISP aangelegenheid dus die ook bij ADSL had kunnen optreden er van uit gaande dat interNLnet dezelfde infrastructuur heeft staan voor beide type klanten.
Hij gaf ook aan dat mail wel gevolgd wordt in het weekend en dat ook monitoring gewoon plaatsvind. Blijft voor mij een beetje een raadsel waarom dit zo lang heeft geduurd.
R-man, van het weekend ook zitten vloeken dat ik ASDL al had opgezegd. Nog even zitten kijken voor een goedkoop ADSL pakketje (tientje of zo) als fallback. Eigenlijk niet echt gevonden. Begint allemaal zo rond de 15 euro.
Ik ben ook geen lage prijszoeker dus ik heb liever een tientje per maand meer en 7 dagen helpdesk en sneller verhelpen van verstoringen.
Herman, aanspreekpunt voor glasvezel is best handig. Thx voor aanbod. In dit geval had het weinig geholpen anders dan dat je had kunnen bevestigen dat het een ISP probleem was. Of je moet in het weekend nog directe lijntjes hebben met de ISP's....
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 18:28 ]
Ik ga me eindelijk ook maar eens bemoeien met dit topic gezien het feit dat de planning data voor bepaalde locaties (lees mijn adres
opeens met 8 maanden zijn vervroegd!
Van het weekend wezen kijken naar de verschillende aanbiedingen, vanochtend interNL gebeld omdat hun aanbieding maar tot 30 juni liep (1st e6 maanden gratis). Ze wisten me te vertellen dat die aanbieding is verlengd en inderdaad hebben ze de website aangepast en men kan zich nu tot 31 augustus aanmelden.
Van het weekend wezen kijken naar de verschillende aanbiedingen, vanochtend interNL gebeld omdat hun aanbieding maar tot 30 juni liep (1st e6 maanden gratis). Ze wisten me te vertellen dat die aanbieding is verlengd en inderdaad hebben ze de website aangepast en men kan zich nu tot 31 augustus aanmelden.
Verwijderd
Zag net dat er nieuwe aanbiedingen op de website van Tweak staan. Op http://www.doyouseethelight.nl/
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2007 16:35 ]
wtf *****lame tweak heeft zijn prijzen opeens verandert.. mijn 20mb abbo is van 45 naar 60 per maand gegaan
gellukig heb ik proef abbonement en ga ik dus na het begin maar kijken voor een andere provider want dit kan echt niet vindt ik
oh wacht ik heb voor 45 per maand ook getekend dus leuk voor hun maar dat ga ik krijgen ook
al die apparaten hoef ik niet voor 360 euro extra in die 2 jaar... wat is die Netgear mediaspeler precies anyway

gellukig heb ik proef abbonement en ga ik dus na het begin maar kijken voor een andere provider want dit kan echt niet vindt ik

oh wacht ik heb voor 45 per maand ook getekend dus leuk voor hun maar dat ga ik krijgen ook
al die apparaten hoef ik niet voor 360 euro extra in die 2 jaar... wat is die Netgear mediaspeler precies anyway
[ Voor 30% gewijzigd door kadooosh op 03-07-2007 21:51 ]
En ik ben weer terug van vakantie (helaasVerwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 18:26:
@r-man, HermanGlasvezel
Verwijderd
Ach je spreekt je blije klanten tenminste weer eens als je terug bentdenan schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 16:55:
[...]
En ik ben weer terug van vakantie (helaas).. De outage is ontstaan doordat een gloednieuwe 10Gb cisco (net 1 maand oud) een processor (RSP) had die plots besloot om dood te gaan. Doordat een van onze technici online zat is dit bijna direct gemerkt en zijn er mensen op pad gegaan om de router na te kijken op de AMS-IX. Op locatie heeft men de complete module vervangen door een backup module waardoor de connection-outage ongeveer 4 uur duurde. Wel moesten onze technici een deel van de configuratie herstellen waardoor een aantal diensten binnen het netwerk niet direct 'up' kwamen.
Vraag me toch waar de interNLnet storing 9 uur duurde als de vervanging 4 uur geduurd heeft. Ook heb ik in de email nog gevraagd hoe "factuur technisch" met dit soort storingen wordt omgegaan.
Om zo snel mogelijk de connectionproblemen op te lossen is de hele module vervangen. Daarna moesten voor een aantal diensten (waaronder glasvezel) wel weer de configuraties opgevoerd worden.
Verleidelijk.. had ene herman niet een tijdje terug allemaal leuke netwerkhardware in huis gehaald?Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 10:20:
@all : Ik ben tot eind augustus offline....even bijtanken in de zon.
<- is nooit zo'n voorstander van vakanties melden op fora.. je weet maar nooit wie er mee leest
Verwijderd
Vanavond wederom beretraag.
Heb er maar even een melding van gemaakt richting interNLnet voordat ik het in mijn eigen hardware ga zoeken.
Heb er maar even een melding van gemaakt richting interNLnet voordat ik het in mijn eigen hardware ga zoeken.
Het verbruik ligt slechts op een paar % van de beschikbare bandbreedte van de citynet klanten dus daar kan het niet aan liggen. Mijn verbinding is in ieder geval prima
Verwijderd
Thx. Even mijn router gereboot. Deed wonderen. Tweede maal in relatief korte tijd. Kortom het lijkt er op dat ik net zo'n brakke router heb als interNLnetdenan schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 21:55:
Het verbruik ligt slechts op een paar % van de beschikbare bandbreedte van de citynet klanten dus daar kan het niet aan liggen. Mijn verbinding is in ieder geval prima
Let op:
Houd het AUB ontopic.
Ongefundeerde reacties/flames/trolls zijn NIET gewenst.
Houd het AUB ontopic.
Ongefundeerde reacties/flames/trolls zijn NIET gewenst.