Het grote Glasvezel in Amsterdam Topic

Pagina: 1 ... 4 ... 29 Laatste
Acties:
  • 214.832 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:12
NeoSoulStar schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 09:18:
@Kadoosh

Ja, dat is wel mogenlijk, als je je registreerd via de website, krijg je de vraag waneer je je abbo wil laten in gaan, een datum of zo snel mogenlijk ect.
ah mooi :D

maar er staat nergens of je een modem krijgt of niet(lijkt me logisch maar vraag ut ff :P ) dus krijg je een modem die je tv+tel+inet regelt en waar ik dus gwon een ethernet kabel naar me router kan sturen

ik vraag het nog ff de tv is toch een digitale naar analoge vorm, dus zonder extra kosten kan ik 2 tvs aan sluiten? (bedoel 1 of 2 tvs kost hetzelfde)
en dan verschillende kanalen tegelijk :p

[ Voor 16% gewijzigd door kadooosh op 16-02-2007 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kadooosh schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 15:03:
maar er staat nergens of je een modem krijgt of niet(lijkt me logisch maar vraag ut ff :P ) dus krijg je een modem die je tv+tel+inet regelt en waar ik dus gwon een ethernet kabel naar me router kan sturen
Het kastje dat opgehangen wordt voor de glasvezel is deze (beetje klein plaatje [edit: hier staat een grote(re)] :)). In het kort zitten er twee telefoniepoorten op (twee lijnen, voor normale toestellen), een CATV poort (zoals je nu ook van de kabel gewend bent, dus inderdaad alle kanalen tegelijk, dus zoveel TVs als je wilt) en vier ethernet poorten waar je een PC of router naar keuze aan kunt hangen.

Of je alle poorten/diensten kunt gebruiken hangt natuurlijk van je abonnement af :+

Er zijn ook aanbieders die telefonie of (IP)TV met eigen apparatuur leveren, maar dat zie je op hun site(s) wel. In dat geval gebruik je dus niet de geintegreerde poorten en kan het allemaal net even anders werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 20:52:
[...]

Het kastje dat opgehangen wordt voor de glasvezel is deze (beetje klein plaatje [edit: hier staat een grote(re)] :)). In het kort zitten er twee telefoniepoorten op (twee lijnen, voor normale toestellen), een CATV poort (zoals je nu ook van de kabel gewend bent, dus inderdaad alle kanalen tegelijk, dus zoveel TVs als je wilt) en vier ethernet poorten waar je een PC of router naar keuze aan kunt hangen.

Of je alle poorten/diensten kunt gebruiken hangt natuurlijk van je abonnement af :+

Er zijn ook aanbieders die telefonie of (IP)TV met eigen apparatuur leveren, maar dat zie je op hun site(s) wel. In dat geval gebruik je dus niet de geintegreerde poorten en kan het allemaal net even anders werken.
oh wow dat is wel erg nice
misschien domme vraag maar dat ding is dus al een router?
en als ik mijn linksys router erop aansluit (voor wifi dan dus..) moet je dan uberhaupt nog inloggen of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kadooosh schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 21:15:
misschien domme vraag maar dat ding is dus al een router?
Nee, het is juist opzettelijk geen router :)

Zo heb je namelijk zelf (of je provider) de vrijheid om een router naar keuze uit te zoeken (wireless, of juist niet, etc. etc.) en als er een dienst op een poort moet waarvoor geen routing nodig is (of juist onhandig is vanwege NATting en zo) dan hoeft dat niet.

Inloggen hoef je er dus ook niet op, want er is niets in te stellen door de gebruiker.

(edit: het idee achter de vier poorten is dat op iedere poort een andere dienst gehangen kan worden, en die diensten helemaal onafhankelijk van elkaar kunnen werken. Zo zou je in principe een internet abonnement bij meerdere ISPs tegelijk kunnen nemen, iets wat overstappen wel veel makkelijker maakt. Disclaimer: Ik weet niet hoe de diensten precies geleverd gaan worden, dus of meerdere ISPs tegelijk in de praktijk mogelijk is/wordt weet ik niet.)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 22:36:
[...]

Nee, het is juist opzettelijk geen router :)

Zo heb je namelijk zelf (of je provider) de vrijheid om een router naar keuze uit te zoeken (wireless, of juist niet, etc. etc.) en als er een dienst op een poort moet waarvoor geen routing nodig is (of juist onhandig is vanwege NATting en zo) dan hoeft dat niet.

Inloggen hoef je er dus ook niet op, want er is niets in te stellen door de gebruiker.

(edit: het idee achter de vier poorten is dat op iedere poort een andere dienst gehangen kan worden, en die diensten helemaal onafhankelijk van elkaar kunnen werken. Zo zou je in principe een internet abonnement bij meerdere ISPs tegelijk kunnen nemen, iets wat overstappen wel veel makkelijker maakt. Disclaimer: Ik weet niet hoe de diensten precies geleverd gaan worden, dus of meerdere ISPs tegelijk in de praktijk mogelijk is/wordt weet ik niet.)
ah dat is wel mooi, heb ik niet voor nix een router van €60 gekocht :9
hmm 4x100mb internet O-), maar zal wel 1x100mb max aankunne of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kadooosh schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 10:35:
hmm 4x100mb internet O-), maar zal wel 1x100mb max aankunne of niet?
Klopt. De uplink is 1x 100 Mb full duplex. Ik schat dat het nog wel even zal duren voordat het gemiddelde datacenter meer dan 100Mb full duplex verkeer per gebruiker aan kan :) Over een aantal jaar zal dat ongetwijfeld veranderen. Dan zet je 'gewoon' een gigabit CPE op de glasvezel. Heb je alleen 4x1gigabit poorten aan de gebruikerskant, en 'maar' 1x1gigabit uplink, dus hetzelfde probleem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 17:56:
[...]

Klopt. De uplink is 1x 100 Mb full duplex. Ik schat dat het nog wel even zal duren voordat het gemiddelde datacenter meer dan 100Mb full duplex verkeer per gebruiker aan kan :) Over een aantal jaar zal dat ongetwijfeld veranderen. Dan zet je 'gewoon' een gigabit CPE op de glasvezel. Heb je alleen 4x1gigabit poorten aan de gebruikerskant, en 'maar' 1x1gigabit uplink, dus hetzelfde probleem :P
tsssk maar 1gb _/-\o_ >:)
kga zelf tog maar 20mb nemen... 10 mins voor 1gb is snel genoeg :p
denk dat de meeste dingen die ik download toch niet op 100mb gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HovaCarlito
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-08 13:23
Hoi,

Ik woon ook in het gelukkige gedeelte van Amsterdam en ik was een beetje aan het rondkijken op glasvezelamsterdam.nl. Ik heb gemerkt dat bijna bij elke provider er een contractduur is van 24 maanden! Ik wil momenteel alleen nog een Internet-aansluiting, en geen TV. Op zich is Pilmo het interessantste qua prijs, maar die doen niet aan Internet-only aansluitingen. Mijn plan was daarom om eerst bij een andere provider een Internet-only aansluiting te nemen, en daarna over te stappen op Pilmo als zo'n totaalpakket wel minder risico's heeft.

Heeft iemand voor dit scenario nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan als ingezetene van Mokum niets anders zeggen dat ik alleen maar
positieve ervaringen ermee heb opgedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel klein offtopic dingetje (voor Herman denk ik): http://glasvezelamsterdam.nl/ werkt niet... Dat is wel heel erg 1995. ;)

Edit: ik had wel iets duidelijker kunnen zijn hierover, maar: wat denan zei. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2007 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoSoulStar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-08 10:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolindir1337
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-03-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 12:21:
Heel klein offtopic dingetje (voor Herman denk ik): http://glasvezelamsterdam.nl/ werkt niet... Dat is wel heel erg 1995. ;)
www ervoor zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 17:24
Dat bedoelt kryz ook niet.. Alleen www.domeinnaam.xx laten werken en http://domain.xx niet, is niet echt netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
denan schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 13:55:
Dat bedoelt kryz ook niet.. Alleen www.domeinnaam.xx laten werken en http://domain.xx niet, is niet echt netjes.
Hier doet hij wel gewoon. Zonder de World Wide Web ervoor.

Overgins zijn ze hier in de straat ook begonnen met het aanleggen van glas. Het zal ongeveer 2 weken duren, dus dat is wel netjes. Echter licht het wel erg ondiep, ongeveer 20cm onder de stoep?! Had het veel dieper verwacht.

Echter zal ik over een jaar weg zijn uit de buurt, dus dan heeft het weinig zin om het te gaan aansluiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmRuTToY
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dat was mij overigens ook opgevallen DaannO. Ze zijn bij ons in de straat nog steeds bezig namelijk.

Hoewel Herman het hoogstwaarschijnlijk erg druk heeft wil ik je de volgende vraag niet onthouden; heb je misschien inmiddels al meer informatie over het aansluitingpunt aangezien er al wat huizen aangesloten zijn? (voor zover ik heb begrepen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoSoulStar
Daar had ik ook een paar vragen over, je kan op info@glasvezelamsterdam.nl je vragen over dat mailen, omdat de meterkast bij mij buiten is en het niet echt handig zou zijn om het daar te plaatsen.
Omdat ik dan een router daar aan moet sluiten of anders een utp kabel door de gang en de woonkamer moet trekken.
Dus nu komen ze volgende maand kijken voor het aansluitpunt en misschien komt het dan gewoon bij de upc aansluiting in de woonkamer.

• EmRuTToY
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik las vandaag op de schermen in de tram (met een windows-error midden in het scherm :P) dat de bewoners en winkeliers op het KNSM binnenkort 'beveiligd' gaan worden door webcam's die gebruik gaan maken van de 'supersnelle' glasvezelverbinding. Zo zie je maar weer waar glasvezel allemaal wel niet goed voor is _/-\o_

• denan
EmRuTToY schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:55:
Ik las vandaag op de schermen in de tram (met een windows-error midden in het scherm :P) dat de bewoners en winkeliers op het KNSM binnenkort 'beveiligd' gaan worden door webcam's die gebruik gaan maken van de 'supersnelle' glasvezelverbinding. Zo zie je maar weer waar glasvezel allemaal wel niet goed voor is _/-\o_
En dan maar hopen dat die webcam's geen windows error's veroorzaken ;)

• Marbo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-09 15:56
denan schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:00:
[...]

En dan maar hopen dat die webcam's geen windows error's veroorzaken ;)
Ik heb een Mac :)

Verwijderd

Weet iemand wat de opzegkosten inhouden bij Tweak? Heb ze al een mail gestuurd, maar krijg niets terug...

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 12:00
Deze week besloten dat ik voor Tweak ga, het 50 mbit totaal pakket waar je een PC en nog wat accessoires bij krijgt voor 90 Euro p/m. Leek mij het meeste waar voor je geld, en een goede newsservice op de koop toe.

Tweak werkt voor deze constructie met een financiele partij, die kennelijk middels een flexibel kredietregeling enerzijds de (voor)financiering voor Tweak verzorgd en anderzijds bij de klant een maandelijkse termijn incasseert - 24 keer, want het is voor twee maanden.

Ik vond de voorwaarden/kleine lettertjes van deze constructie niet bepaald transparant, en verder denkend kwamen mijn vriendin en ik tot de conclusie dat er zich mogelijk een vervelende situatie voor zou kunnen doen. Stel dat Tweak het onverhoopt en om wat reden dan ook niet red, en over een half jaar de stekker eruit trekt. Zou dat bij een normale situatie gebeuren dan hou je op met betalen voor je internet verbinding en daar zal niemand wat tegen kunnen/willen doen. Bij Tweak zit je dan echter de volle twee jaar vast aan je betalingsverplichting aan de kredietverstrekker, ook al heb je geen verbinding meer en betaal je dus nog anderhalf jaar 90 Euro p/m voor een computer en wat accessoires.

Ik heb deze vraag uitgezet bij Tweak, misschien heb ik het verkeerd begrepen - ik vind het echt het aantrekkelijkste pakket van de verschillende aanbieders, maar dit zou wel een breekpunt zijn. Heeft iemand hier al deze optie overwogen, en zo ja hierover nagedacht?

Verwijderd

jeroen11 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 20:39:
Ik heb deze vraag uitgezet bij Tweak, misschien heb ik het verkeerd begrepen - ik vind het echt het aantrekkelijkste pakket van de verschillende aanbieders, maar dit zou wel een breekpunt zijn. Heeft iemand hier al deze optie overwogen, en zo ja hierover nagedacht?
Ik wist dit niet, en kan zo ook de algemene voorwaarden hierover niet vinden, maar je hebt wel een erg goed punt. Zonder duidelijke algemene voorwaarden waarin dit punt expliciet behandeld wordt, zou ik dit contract niet aangaan; maakt niet uit hoe betrouwbaar TweakDSL, bbned of GVA zijn, als je akkoord gaat en er gaat iets mis. dan ben je mogelijk inderdaad de lul (weet ik niet zeker, ik ben geen jurist). En dat zou echt zonde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog niets gehoord van InterNLnet over aansluiting. Heb maar eens een mailtje gestuurd.

Iemand iets bekend over uitrol op het Java eiland? Indicatie op de InterNLnet site geeft nog steeds eind februari aan. Lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
jeroen11 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 20:39:Bij Tweak zit je dan echter de volle twee jaar vast aan je betalingsverplichting aan de kredietverstrekker, ook al heb je geen verbinding meer en betaal je dus nog anderhalf jaar 90 Euro p/m voor een computer en wat accessoires.

heb je al een reactie gekregen want dit is idd wel een belangrijk punt... had bijna abbo genomen maar nu w8 ik er even mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoSoulStar
Lijk wel of alle providers slecht reactie of feedback geven, heb eerst ook bij inter NL info gevraagd en nu bij tweak, ook door die leuke deal, maar ook nog steeds geen bericht telefonisch of via email.

De datum, zoals op glasvezelamsterdam, wordt niet gehaald, komt bij mij pas iemand op 21 maart kijken voor waar het aansluitpunt moet komen in huis, moet nog steeds reactie krijgen van tweak, over het abbo ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
@florishack & NeoSoulStar

als je bij internlnet een vraag per email hebt gesteld zou je binnen een dag een reactie moeten hebben. Wel is er vorige week gedurende 15 minuten een probleem geweest met de nieuwe spamfilters die wij geinstalleerd hadden op de interne mailservers. Wellicht dat je email net op dat moment binnenkwam en als spam gemarkeerd werd?
Mocht je geen reactie hebben gehad dan is het verstandig om de mail nog eens te verzenden, waarschijnlijk krijg je dan wel binnen een paar uur een reactie.

[ Voor 7% gewijzigd door denan op 26-02-2007 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 12:00
jeroen11 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 20:39:
[....]

Nog geen reactie op mijn mail, dus vandaag maar eens met Tweak gebeld. De helpdeskmedewerker kon geen garantie geven dat ik alleen hoef te betalen wanneer ik ook internet krijg - wanneer Tweak niet zou (kunnen) leveren, dan staat de verplichting aan de financiele partij gedurende twee jaar vast. Wel vertelde hij dat bij bijv. faillissement van Tweak een andere provider de klanten en levering allicht wil overnemen. En dat het goed gaat bij Tweak... Maar goed, je weet maar nooit... Ik zal Glasvezel Amsterdam vragen of ze advies kunnen geven in deze, ik voel me er niet zo gemakkelijk bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je je er niet zo gemakkelijk bij voelt moet je het misschien sowieso niet doen. Kijk eens wat je voor het verschil in geld zelf eventueel kan kopen en of je de extra's wel nodig hebt en weeg dan af of je voor het 'voordeel' een risico wilt (en kunt) lopen.

Ik zou zelf niet twee jaar aan een onzekere deal vast willen zitten, maar ik ben nou eenmaal niet zo'n avonturier. Als je de spullen goed kan gebruiken is het wellicht best een goede deal en een faillissement zal zo'n vaart niet lopen (maar dat weet je inderdaad nooit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ denan
Maandag de reactie InterNLnet binnengekregen. Reageren over het algemeen snel. In tegenstelling tot XS4all die laatste tijd veel problemen heeft met zijn helpdesk. Maar dat terzijde.

Glasvezel stond op mijn voicemail. Waarschijnlijk voor de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LPiC
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik ben erg benieuwd naar de eerste gebruikers ervaringen, de planning is bijgewerkt op 15 feb 2007
zie ik:

http://www.internl.net/cm...lier/control.cfm?ID=12636

Schiet al aardig op!
Volgens mij is alles een maand de goede richting op verschoven, of heb ik het nu verkeerd....
Deze week hebben wij hier een schouw gehad, om te kijken hoe alles het beste aangelegd kan worden.
Ziet er rooskleurig uit, alles kan langs de bestaande kpn/upc kabels worden gelegd. Alles wordt netjes afgemonteerd in de meterkast.
Kan niet wachten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2006 @ 11:00:
Ik vind het super dat de Gemeente A'dam nu eindelijk met die project start.
Hopenlijk komen er de juiste partijen op dit net.
Ik zou graag snel internet/HDTV/Telefoon via een pijp mn huis willen hebben.

Ik woon zelf in de nieuwbouwwijk IJbrug (hoort bij stadsdeel Zeebrug), wat mn verbazing schept is dat op de overzichtskaartjes geen IJburg te bekennen is. Terwijl dit wel in eerder persberichten is aangegeven.

De straat ligt hier alijd open, het is een grote bouwput, alles is keurig recht en nieuw aangelegd.., het lijkt me een perfecte pilot om hier juist te begginnen.
Helemaal omdat de wijk uit bijna 70% koopwoningen bestaat, veel jonge gezinnen

Helaas heb ik mn chello abo net moeten verlengen voor nog een jaar ( |:( ) hopenlijk volgend jaar nov wel glasvezel
Inderdaad erg vreemd.
Vaak zie je juist in die nieuwe wijken dat er "ook meteen" glas komt.
In utrecht in ieder geval wel (Leidsche Rijn)
Maar goed, ik kom in begin 2008 op IJburg te wonen, dus wie weet is er tegen die tijd meer bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mei 2008 pas in mijn wijk... Gaat wel erg lang duren. :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elessar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-04-2024
Voor mijn wijk zelfs nog niet eens bekend wanneer het komt, terwijl ik de huizen waar ze het wel krijgen praktisch kan zien vanuit mijn woonkamer. Het is niet eerlijk, boehoehoe! Nou ja, geduldig afwachten maar, als het komt is er iig een grote kans dat de eerste kinderziektes en aanloopproblemen eruit zijn.

Förbjuden väg är ofta hårt sliten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoSoulStar
Lijkt allemaal veel mooier dan het is, heb weer met tweak gebeld, en altijd gaat er iets mis, of hebben ze een ontwijkend antwoord, maar geen datum waarom ze echt kunnen leveren, nu komen ze volgende week kijken waar het aansluitings punt moet komen bij mij in het appartement, dus in de meterkast, of hopenlijk eventueel gewoon in de kamer.

Heb bij tweak 100 mbit besteld, maar nog geen bericht of een oplever datum gekregen, krijg telekens andere antwoorden als ik bel, dus denk niet dat het deze maand nog gaat gebeuren.

Lijk me als ze van glasvezel amsterdam alles aangelegd hebben, dat het voor interNL, tweak ect een kleine moeite is om de schakelaar over te halen en je verbinding te realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag allemaal, een teken van leven van mijn kant.

We zitten midden in de hitte van de laatste loodjes om de eerste aansluitingen live te krijgen en de rest erachteraan. De tweede wet van Parkinson slaat natuurlijk toe (= Murphy was een optimist) en we staan er met man en macht bij om dat geen effect te laten hebben op de opleveringen, en meteen de processen bij te stellen.

Ik ben daar redelijk tevreden over. Redelijk betekent dat er veel goed gaat, maar er toch nog wat zaken zijn waar we leren dat de praktijk anders is dan wat gepland was. Bijvoorbeeld:

Zoals je weet van kinderfeestje's: hoe meer schakels er tussen zitten, des te meer kans heb je dat een bericht verminkt wordt. We hebben dat gemerkt in de (meer dan 4) schakels tussen de provider/ISP en uiteindelijk de mensen die de aanleg plannen bij jullie thuis (plandata, plek van modem en zo).

We blijken in het Oostelijke Havengebied sommige van de meest lastige gebouwen te pakken te hebben qua binnenaanleg. Daar zijn we ertegenaangelopen dat we in overleg met de eigenaar en architect binnendoor moesten gaan, en daarbij de bewoners van de tussenliggende apartementen nodig hadden. Dan sta je mooi te kijken als iemand 3 weken op vakantie blijkt te zijn en je er niet in komt.

Enfin, we werken er met alle macht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoSoulStar
@herman

Hoe zit het dan met alle providers?

Niemand schijnt nu nog een datum te kunnen geven waneer er wat opgeleverd kan worden.

Want als ik bij tweak vraag waneer ik gebruik kan maken, dan weten ze het nog niet en geven ze ontwijkende antwoorden.

Als ze van de week komen om in het pand te kijken en aan te sluiten, waneer kan ik dan daadwerkelijk gebruik maken van de lijn, of duurt het dan nog enkele weken, voordat de centrale ofzo is aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
en is er al iemand die het in gebruik heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag allemaal,

even het volgende levensteken.
@Tweak : ben aan het nazoeken waarom dat zo is, ik zie in de lijst zo gauw ook geen order van Tweak terwijl die er wel moeten zijn.

@leverdatum: de oplevering van de automatische orderverwerking is vertraagd, we doen het handmatig nu, en dat weet je meteen waarom automatisering nodig is...zonder dat blijf je met spreadsheet lijstjes werken en (mis-heen-en-weer) communiceren tussen partijen. Het zijn 5 samenwerkende partijen die de levering moeten waarmaken samen, en dat hebben we soms ook de medewerking van huismeester of buren nodig. Dat kost veel kracht en dan nog mist iemand de keten soms informatie. Dan krijg je dat mensen denken dat er een levertijd is, terwijl wij ze nog niet ingepland hebben. Daarom hebben we de ISP's gevraagd: laat ons rechtstreeks communiceren over het realiseren van de installatiewerkzaamheden in huis, en dan heb je een datum.
Omdat je soms afhankelijk blijkt te zijn van (onder-)buren en huismeesters pakken de aanlegploegen in een pand meteen alles mee wat ze kunnen. Dus soms ligt er al een (deel) glas een paar weken van te voren. Pas als de hele keten klaar is (glas tot in huis, lassen gemaakt, doorgemeten, modem geplaatst,patch klaar, provisioning klaar) werkt het.

En of het werkt?
Heb net gehoord van ISP:
- je hebt een nieuwe speedtest nodig om goed te meten, de ADSL testen zijn niet geschikt voor echt hoge bandbreedte, dus hebben ze snel wat nieuws gemaakt op de AMSIX om echt te testen bij een klant thuis
- zelfs de nieuwste thuisrouters zijn niet ingesteld op fullspeed, die worden nu op de pijnbank gelegd om te kijken welke instellingen je moet aanpassen voor 100 Mbps
- kan ook zijn dat je netwerkinstellingen moet tunen (grote packets toestaan)
maar dan heb je ook wat: heb zonet de foto gezien van de live speedtest van een van de eerste thuis afgeleverde verbindingen: 11,2 MegaBytes per seconde.....oftewel 90 Mbps

Gauw weer verder, want we leren per minuut bij (en dat proces van huisaansluiting realiseren kan sneller en beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Even een kleine kritische note:

De stratenmakers laten de boel niet achter zoals het was. Bij mij voor de deur zijn ze nu bezig om het weer dicht te gooien, en dat ziet er nog redelijk recht uit. Echter loop ik om de hoek richting het park bij de wijtenbachstraat en lineausstraat is het allemaal verzakt. Is best zonde aangezien de hele straat een jaar geleden opgeknapt is.

Maar verder ziet het er allemaal netjes uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 15:44:En of het werkt?
Heb net gehoord van ISP:
- je hebt een nieuwe speedtest nodig om goed te meten, de ADSL testen zijn niet geschikt voor echt hoge bandbreedte, dus hebben ze snel wat nieuws gemaakt op de AMSIX om echt te testen bij een klant thuis
- zelfs de nieuwste thuisrouters zijn niet ingesteld op fullspeed, die worden nu op de pijnbank gelegd om te kijken welke instellingen je moet aanpassen voor 100 Mbps
- kan ook zijn dat je netwerkinstellingen moet tunen (grote packets toestaan)
maar dan heb je ook wat: heb zonet de foto gezien van de live speedtest van een van de eerste thuis afgeleverde verbindingen: 11,2 MegaBytes per seconde.....oftewel 90 Mbps

Gauw weer verder, want we leren per minuut bij (en dat proces van huisaansluiting realiseren kan sneller en beter)
ik dacht al dat bepaalde routers het niet zouden trekken... zoals die van sweex en trust enzo maar mijn linksys wrt54gl met dd-wrt router zou het wel moeten trekken toch ?
of naja ik neem toch maar 20mb dus lukt sowieso wel O-)
maar damn 11.2MB/sec _/-\o_ dat haal ik niet eens met me 100mb lan (dus dan zal me router in in feite ook wel niet 100mb internet aankunnen? )

[ Voor 3% gewijzigd door kadooosh op 09-03-2007 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoSoulStar
Ik heb een belkin N1 via werk geritseld, meer voor het wireless gedeelte, als het goed is wordt ik 21 maart aangesloten, gisteren zijn ze wezen kijken waar de aansluiting kan komen, gelukkig is er nog een vrije pvc buis in de meterkast en kan ie doorgetrokken worden naar de huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
Hier is het bewijs :)

Afbeeldingslocatie: http://www.mig3.nl/tijdelijk/rechtstreeks.jpg

Deze test was bedraad rechtstreeks op het glasvezelmodem aangesloten. Ik ben nog aan het testen met andere opstellingen (via een router) maar met name draadloos geeft bij mij een behoorlijk verlies. Ik denk dat dat aan mijn router ligt, een Siemens die een zogenaamd Super-G protocol heeft (tot 108 Mbit), maar waarschijnlijk ondersteunt mijn airport kaart (802.11n) dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marbo schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 10:11:
Deze test was bedraad rechtstreeks op het glasvezelmodem aangesloten. Ik ben nog aan het testen met andere opstellingen (via een router) maar met name draadloos geeft bij mij een behoorlijk verlies. Ik denk dat dat aan mijn router ligt, een Siemens die een zogenaamd Super-G protocol heeft (tot 108 Mbit), maar waarschijnlijk ondersteunt mijn airport kaart (802.11n) dat niet.
Sowieso behaal je op WiFi volgens mij nooit de top-specced snelheid. Ik heb het in ieder geval nog nooit gezien. Dus haal van 108 Mbit sowieso maar even een flink percentage af. Dan je 802.11n airport: 802.11n is iets anders dan het Super-G 802.11g protocol, dus als je airport Super-G niet ondersteunt (wat ie vast niet doet), dan haal je maximaal 54Mbit, met daarvanaf nog overhead en interferentie. Gezien de "drukte" van het 2.4GHz spectrum verlies je altijd wel wat. Zie ook:

http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11
http://en.wikipedia.org/w...equipment#Pre-n_equipment

Pas als 802.11n compleet "af" is, zal je > 100 Mbit/sec op WiFi kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 10:33:
[...]

Sowieso behaal je op WiFi volgens mij nooit de top-specced snelheid. Ik heb het in ieder geval nog nooit gezien. Dus haal van 108 Mbit sowieso maar even een flink percentage af. Dan je 802.11n airport: 802.11n is iets anders dan het Super-G 802.11g protocol, dus als je airport Super-G niet ondersteunt (wat ie vast niet doet), dan haal je maximaal 54Mbit, met daarvanaf nog overhead en interferentie. Gezien de "drukte" van het 2.4GHz spectrum verlies je altijd wel wat. Zie ook:

http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11
http://en.wikipedia.org/w...equipment#Pre-n_equipment

Pas als 802.11n compleet "af" is, zal je > 100 Mbit/sec op WiFi kunnen krijgen.
Ik zou het eigenlijk willen testen met de nieuwe Airport Extreme (802.11n) van Apple, ben wel benieuwd wat de snelheid dan is. Dan is in ieder geval alles op elkaar afgestemd. Van Super-G had ik nog nooit gehoord zelfs, en mijn airportkaartje blijkbaar ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LPiC
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-11-2024
Ziet er erg lekker uit die snelheid, het leuke van glas is natuurlijk dat je een symetrische verbinding hebt.
Marbo heb jij ook al eens getest hoe de lijn zich houd met uploaden en downloaden tegelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kadooosh schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 09:16:
ik dacht al dat bepaalde routers het niet zouden trekken... zoals die van sweex en trust enzo maar mijn linksys wrt54gl met dd-wrt router zou het wel moeten trekken toch ?
Ik ken niet de statistieken van de meeste routers, maar ik verwacht dat er maar heel weinig thuis-oplossingen zijn die op dit moment 100Mbps kunnen routeren. Wireless oplossingen zijn meestal nog moeilijker op volle snelheid te benutten. Dat een apparaat een bepaalde standaard ondersteunt (bv. 100Mbps full duplex ethernet of wireless standaard zus-of-zo) wil niet zeggen dat hij ook al zijn features op die snelheid kan leveren.

Als je dus echt 100Mbps wilt en niet rechtstreeks op de CPE kunt of wilt aansluiten is het verstandig goed te kijken naar welke apparatuur je gebruikt. In de praktijk denk ik dat de eenvoudigere/goedkopere oplossingen al vanaf 20Mbps last kunnen geven.

(edit: die speedtest is wel :9~ ja!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
LPiC schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 21:18:
Ziet er erg lekker uit die snelheid, het leuke van glas is natuurlijk dat je een symetrische verbinding hebt.
Marbo heb jij ook al eens getest hoe de lijn zich houd met uploaden en downloaden tegelijk?
Nee nog niet, maar komende week heb ik wel tijd om te gaan testen. Zodra ik meer weet, laat ik het hier weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Om achter de snelheid van routers te komen is het volgende artikel erg handig. Alle routers die Tom's Hardware test, worden hier in ee overzicht weergegeven:

http://www.smallnetbuilder.com/router-charts/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
Mr_Big schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 22:16:
Om achter de snelheid van routers te komen is het volgende artikel erg handig. Alle routers die Tom's Hardware test, worden hier in ee overzicht weergegeven:

http://www.smallnetbuilder.com/router-charts/
hmm internet is wan toch?
dan zal mijne max 54mbps aankunnen :)
genoeg voor me 20mbps ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-09 13:58
Misschien is het een beetje een optimistische vraag, maar wanneer komen de glasvezelverbindingen door het hele land te liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Is er al iemand in Amsterdam Oost (1092) die al werkend glasvezel heeft?

Bij mij komen ze morgen een huisaansluiting aanleggen...

Ben benieuwd of interNLnet dan ook direct daarna gaat aansluiten.

(edit)
OEPS niet goed gelezen:
De monteur test vervolgens of de NTU de configuratie goed ophaalt en of er op beide vezels licht staat. De verbinding hoort nu direct te werken.

DUS morgen Glasvezel in da House...

[ Voor 35% gewijzigd door Speedster op 11-03-2007 16:42 ]

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoSoulStar
Lucky you,

Ik ben pas de 21e aan de beurt, die vraag vroeg ik me eerst ook af, maar net zoals je zegt, het zou dus gelijk moeten werken.

Ik heb strax via tweak, dus ben ook heel benieuwd hoe snel het allemaal gaat worden.

Laat ons ff weten morgen hoe het gegaag is dude :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 15:49

mrsar

waar een sar is,is een wodka

NeoSoulStar schreef op zondag 11 maart 2007 @ 21:11:
Lucky you,

Ik ben pas de 21e aan de beurt, die vraag vroeg ik me eerst ook af, maar net zoals je zegt, het zou dus gelijk moeten werken.

Ik heb strax via tweak, dus ben ook heel benieuwd hoe snel het allemaal gaat worden.

Laat ons ff weten morgen hoe het gegaag is dude :-)
lucky you ;) ik ben pas in april 2008 ergens :'(

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hello_moto schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 23:25:
Misschien is het een beetje een optimistische vraag, maar wanneer komen de glasvezelverbindingen door het hele land te liggen?
Dat zal nog heel lang duren. Vergelijk het met de aanleg van ADSL/ADSL2 dat in de grote steden al heel lang beschikbaar is, maar vast nog niet overal op het platteland (en daarvoor lagen de kabels al overal in de grond, voor glas nog niet). Het is nu eenmaal zo dat de meest rendabele gebieden (of de gebieden die een of ander kenmerk hebben waardoor het 'handig' is daar een pilot-project te doen) het eerst gedaan worden. Je kunt natuurlijk wel zelf bij je provider, gemeente, woningbouwvereniging, etc. vragen of er wat gepland wordt. Hoe meer mensen vragen, hoe waarschijnlijker het is dat er wat zal gebeuren.

Wat je wel ziet is dat het begin er is, en er dus (veel) meer plaatsen zullen gaan volgen de komende paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Speedster schreef op zondag 11 maart 2007 @ 11:58:
Is er al iemand in Amsterdam Oost (1092) die al werkend glasvezel heeft?

Bij mij komen ze morgen een huisaansluiting aanleggen...

Ben benieuwd of interNLnet dan ook direct daarna gaat aansluiten.

(edit)
OEPS niet goed gelezen:
De monteur test vervolgens of de NTU de configuratie goed ophaalt en of er op beide vezels licht staat. De verbinding hoort nu direct te werken.

DUS morgen Glasvezel in da House...
Update: NIET DUS

Ik zou een brief gehad hebben met de annulering van de afspraak...

Volgende maand "misschien"....
(aanvraag is van 02-02-07 en het leek mij dus veilig om UPC op 1 April op te zeggen)

Ik krijg een beetje een A2000 gevoel.... (mijn eerste kabel aansluiting augustus 1998)

Moet ik wel zeggen dat de helpdesk van glasvezelamsterdam erg vriendelijk is en zijn uiterste best gaat doen om mij voor 1 April aan te sluiten.

Wordt vervolg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoSoulStar
Jammer dude, dan ben ik je misschien toch nog voor :-)

Ik ben voor de 21e geplanned, nog geen brief gehad , dat er iets ge-annuleerd zou worden, het is voor alle partijen natuurlijk weer iets nieuws, dus enigzinds logisch dat er het er wat mis kan gaan, onderling enzo.

Maar ja, ik zit al sinds 31 januari zonder internet, heb tegenwoordig weer conversaties met mn vriendin en tijd om andere dingen te doen in de avond uren. :-)

LaterZzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedster schreef op maandag 12 maart 2007 @ 12:31:
Update: NIET DUS

Ik zou een brief gehad hebben met de annulering van de afspraak...

Volgende maand "misschien"....
(aanvraag is van 02-02-07 en het leek mij dus veilig om UPC op 1 April op te zeggen)

Ik krijg een beetje een A2000 gevoel.... (mijn eerste kabel aansluiting augustus 1998)
Nou nou, vergeet niet he:

- Dit is een pilot in A'dam
- Ze zijn net begonnen met de pilot, dus het ervaringstraject begint net, en dat levert in het begin altijd planningsproblemen op
- Straten moeten open, vreemd ingerichte gebouwen moeten ontsloten worden, etc.

Dit soort dingen valt altijd tegen, hoe je het ook wendt of keert. Je kan wel "slack" inplannen, maar als je dat doet weet je zeker dat die slack ook gebruikt gaat worden, dus dat doe je liever niet. Dus take a deep breath, want de kans dat 1 april niet gehaald gaat worden is waarschijnlijk groter dan je nu denkt (ook al zegt Herman straks misschien van niet ;)).
Moet ik wel zeggen dat de helpdesk van glasvezelamsterdam erg vriendelijk is en zijn uiterste best gaat doen om mij voor 1 April aan te sluiten.

Wordt vervolg..
Dat klinkt al beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
NeoSoulStar schreef op maandag 12 maart 2007 @ 15:06:
Jammer dude, dan ben ik je misschien toch nog voor :-)

Ik ben voor de 21e geplanned, nog geen brief gehad , dat er iets ge-annuleerd zou worden, het is voor alle partijen natuurlijk weer iets nieuws, dus enigzinds logisch dat er het er wat mis kan gaan, onderling enzo.

Maar ja, ik zit al sinds 31 januari zonder internet, heb tegenwoordig weer conversaties met mn vriendin en tijd om andere dingen te doen in de avond uren. :-)

LaterZzz
Als ik jou was zou ik maar even bellen met GlasvezelAmsterdam (0900 4527839) anders ga jij ook nog een ochtend zitten "hopen". (en vrij nemen, huis opruimen, kastjes aan de kant)

VEERTIG dagen zonder internet.... krijg al cold turkey als ik er aan denk... :)

Ahfijn, huis is weer netjes, snoeren bende ook uitgezocht en opgeruimd, het was vandaag lekker weer (niet de slechtste dag voor een dagje vrij), en we wachten af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoSoulStar
@Speedster,

Hoorde net vanochtend op het nieuws, eerste glasvezel verbinding in amsterdam aangesloten, dat had jij gisteren kunnen zijn dude :-)

Tja, 40 dagen zonder internet, was eerst wel moeilijk, is zo een gewenning, om thuis te komen, en ff te checken op internet voor films ect.

Maar ben wel weer naar de sportschool geweest, is 5 minuten lopen van mn huis, maar al bijna een half jaar niet meer geweest. Dus doet je toch wel goed, geen internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Vandaag is de officiele oplevering van de eerste lijn in amsterdam. RTLZ schijnt er aandacht aan te besteden, alsmede AT5. Herman zal er het fijne verder wel van weten, maar wellicht is het leuk om deze zenders in de gaten te houden vandaag. :)

Hoe laat en in welk programma kan ik helaas nog niet zeggen, maar ik heb hier een stream open staan op mijn werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11

Duinkonijn

Huh?

denan schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 10:21:
Vandaag is de officiele oplevering van de eerste lijn in amsterdam. RTLZ schijnt er aandacht aan te besteden, alsmede AT5. Herman zal er het fijne verder wel van weten, maar wellicht is het leuk om deze zenders in de gaten te houden vandaag. :)

Hoe laat en in welk programma kan ik helaas nog niet zeggen, maar ik heb hier een stream open staan op mijn werk ;)
had je een url van die stream ? :)

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Nee, die is alleen voor intern gebruik (multicast) :).. op www.rtlz.nl staat de stream echter ook, maar tot op heden heb ik nog niets langs zien komen. Het is ook maar de vraag wat voor item het gaat worden op rtlz, de officiele opening was in ieder geval om 10:30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
denan schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 11:39:
Nee, die is alleen voor intern gebruik (multicast) :).. op www.rtlz.nl staat de stream echter ook, maar tot op heden heb ik nog niets langs zien komen. Het is ook maar de vraag wat voor item het gaat worden op rtlz, de officiele opening was in ieder geval om 10:30.
Het is geen RTLZ maar RTL Nieuws geworden. Misschien een klein stukje in RTLZ, maar de uitgebreide reportage komt in het gewone nieuws op RTL4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Marbo schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 13:36:
[...]

Het is geen RTLZ maar RTL Nieuws geworden. Misschien een klein stukje in RTLZ, maar de uitgebreide reportage komt in het gewone nieuws op RTL4.
Gefeliciteerd dan Marbo.. Ben wel nieuwschierig met wie ik die siemens heb lopen configureren op afstand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
denan schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 14:02:
[...]

Gefeliciteerd dan Marbo.. Ben wel nieuwschierig met wie ik die siemens heb lopen configureren op afstand ;)
Ah, was jij dat? :)
Nou ik ben vanavond te bewonderen op het nieuws...

[ Voor 5% gewijzigd door Marbo op 13-03-2007 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
hmm nu wil ik tweak fiber aanvragen maar is de postcode server al paar dagen offline..
ik vroeg me af of als ik de 1 maand proberen doe (aanbiedingen) of ik dan aan het einde van de maand gewoon naar 20mb abbo kan, zal hun anders wel later ff mailen als niemand het hier weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey, ik zie Hans! En ook een HermanGlasvezel volgens mij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ja, een hele ochtend vanaf 8 uur tot 12 uur voor 15 seconds of fame...;-). Wist helemaal niet dat het op RTL Nieuws zou komen noch dat ondergetekende met zijn hoofd op TV zou komen. (Reactie van echtgenote: je moet naar de kapper....)
En die arme Marbo+echtgenote hadden voor de derde achtereenvolgende dag het huis vol met gasten bleek....nogmaals dank voor de gastvrijheid.

Door de ervaringen met de snelheidsverliezen door de huisrouter etc. heb ik even wat rondgevraagd. En er komen allerlei tips naar boven, zowel om de maximale snelheid uit je ADSL lijn te halen ("zet surf veilig uit","zet alleen NAT aan in router, echte firewall lokaal op PC", "Cfos optimaliseert instellingen automatisch") als op glaslijnen ("Linksys routertje wordt te warm als je een paar uur fullspeed werkt en valt dan uit").
Wat vinden jullie: is het een idee om een apart forum aan te maken "Need for Speed" ? Om daar de ervaringen uit te wisselen over apparatuur en SW die wel/niet alles geeft wat je zou kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat een apart forum wat overkill is (als het idee net zo is als bijvoorbeeld het PlayStation onderdeel hier op GoT). Normaliter volgt er op een topic als deze een "deel twee" als de 1000 posts overschreden zijn. Ik denk dat er dan wat meer gebruikers zijn, wat meer ervaringen, en dat er dan ook animo is voor een degelijke topic-start met daarin referenties naar "hoe krijg ik de maximale snelheid uit mijn glasvezelverbinding". Kijk bijvoorbeeld even naar de topicstart van het Orange Family topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Leverdata:

Houd goed kontakt met de helpdesk van Glasvezel Amsterdam zou ik zeggen.

We zitten met man en macht erbovenop om de logistiek goed te krijgen. Ik heb weleens eerder gepost dat die lastiger is dan we gedacht hadden, dan moet je je proces omgooien.

Technisch/technologisch is het allemaal prima. De enige hiccup die we gehad hebben is dat een nieuw type las (om twee glasvezels aan elkaar te verbinden) teveel variatie bleek te hebben in de demping (= reductie in licht door de overgang) van de ene las naar de andere als je in de buitenlucht last. Daarom is dat type las eruit gegooid voor lassen onder de grond en gaan we terug naar de klassieke las: dat verklaart het regelmatig openmaken van de straat op sommige plekken. De prijs van die betrouwbaarheid is wel dat we tegen een tekort aan gekwalificeerde en gecertificeerde lassers oplopen. Het snel toenemende aantal glasvezelprojecten in Nederland zorgt nu al voor schaarste ;-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 11:31:
Ja ja, een hele ochtend vanaf 8 uur tot 12 uur voor 15 seconds of fame...;-). Wist helemaal niet dat het op RTL Nieuws zou komen noch dat ondergetekende met zijn hoofd op TV zou komen. (Reactie van echtgenote: je moet naar de kapper....)
En die arme Marbo+echtgenote hadden voor de derde achtereenvolgende dag het huis vol met gasten bleek....nogmaals dank voor de gastvrijheid.

Door de ervaringen met de snelheidsverliezen door de huisrouter etc. heb ik even wat rondgevraagd. En er komen allerlei tips naar boven, zowel om de maximale snelheid uit je ADSL lijn te halen ("zet surf veilig uit","zet alleen NAT aan in router, echte firewall lokaal op PC", "Cfos optimaliseert instellingen automatisch") als op glaslijnen ("Linksys routertje wordt te warm als je een paar uur fullspeed werkt en valt dan uit").
Wat vinden jullie: is het een idee om een apart forum aan te maken "Need for Speed" ? Om daar de ervaringen uit te wisselen over apparatuur en SW die wel/niet alles geeft wat je zou kunnen hebben?
Wij zijn bij internlnet inderdaad al aan het kijken of we hier iets mee kunnen doen. In de ADSL wereld maken routers niet zo heel veel uit aangezien de doorsnee lijn 10Mbit is. Alles (behalve sweex ;) ) kan dat prima aan. Wat ons opviel na een snelheidsupgrade binnen het XMS netwerk van 10Mbit naar 24Mbit was dat lokale factoren veel meer invloed hebben. Denk hierbij aan de CPU, de firewall, virusscanners, netwerkkaart, kabelkwaliteit/lengte en natuurlijk de gebruikte router.

Om je een beeld te geven: van de 30 klachten die geen 24Mbit konden halen bleek 100% ergens in de klanthardware te liggen.

Zoals altijd blijkt ook in de hardware wereld "goedkoop is duurkoop". Het is gewoon niet verstandig om een speersnelle glasvezelverbinding te hebben en daar een "gamma router" aan te hangen van 20 euro.

Vanuit onze supportafdeling zijn er in ieder geval plannen om zelf hardware setups op te geven voor klanten met voorbeeldconfiguraties. Waarschijnlijk zal dat de meeste vragen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
De "15 minutes of fame" werden "15 seconds" (naar boven afgerond)...

Mijn voorstel is eigenlijk om niet zozeer een apart topic hier te starten, maar alle ervaringen van gebruikers en gegevens en tips te verzamelen, dus ook de onderwerpen die je niet via dit topic hoort, en die onder te brengen op de bv de site van Glasvezel Amsterdam. Voordeel is dat je alles kunt archiveren en rubriceren (overzichtelijk) en een hoop vragen al kunt beantwoorden. Tweakers zal ook niet bij iedereen bekend zijn. Nieuwe aansluitingen kunnen dan meteen op de nieuwe site (eventueel ook een forum) attent gemaakt worden. Een soort FAQ dus waar alles verzameld wordt.
En dat gaat natuurlijk geld (mankracht) kosten, dat snap ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Marbo schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 12:43:
De "15 minutes of fame" werden "15 seconds" (naar boven afgerond)...

Mijn voorstel is eigenlijk om niet zozeer een apart topic hier te starten, maar alle ervaringen van gebruikers en gegevens en tips te verzamelen, dus ook de onderwerpen die je niet via dit topic hoort, en die onder te brengen op de bv de site van Glasvezel Amsterdam. Voordeel is dat je alles kunt archiveren en rubriceren (overzichtelijk) en een hoop vragen al kunt beantwoorden. Tweakers zal ook niet bij iedereen bekend zijn. Nieuwe aansluitingen kunnen dan meteen op de nieuwe site (eventueel ook een forum) attent gemaakt worden. Een soort FAQ dus waar alles verzameld wordt.
En dat gaat natuurlijk geld (mankracht) kosten, dat snap ik...
(Waarschuwing: onderstaande is mijn persoonlijke mening :))

Zeker, maar het zou wel handig zijn. De vraag is wel of dit eigenlijk niet de verantwoordelijkheid is van de deelnemende providers, zij leveren tenslotte diensten op het netwerk van glasvezel amsterdam. Uiteindelijk is de klantsupport die glasvezel amsterdam kan leveren op het netwerk maar beperkt , de uiteindelijke support voor klanten zal voornamelijk met de diensten te maken hebben die zij bij een provider afnemen. Vragen/oplossingen voor de ene dienst bij provider X hoeven niet op te gaan voor dezelfde dienst bij provider Y.

Natuurlijk staat dit los van de bovenstaande ervaringen met hardware en breedband snelheden, die zijn voor alle providers gelijk.

Mooie trailer trouwens marbo :)

[ Voor 15% gewijzigd door denan op 14-03-2007 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
"met glasvezel klanten weg lokken bij kpn "
haha helemaal gelijk toch knp is duur, slechte service en langzaam voor wat je betaald

hier is in iedergeval 1 klant weg bij kpn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
Trouw heeft ook een stukje geschreven. Gaat met name over het feit dat woningbouwverenigingen er geld aan gaan verdienen met de verkoop van huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ marbo
@herman
Misschien is het in ieder geval goed een verwijzing op glasvezelamsterdam op te nemen naar dit onderwerp op tweakers. Hebben we in ieder geval meer lezers en of posters op dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 16:34:
@ marbo
@herman
Misschien is het in ieder geval goed een verwijzing op glasvezelamsterdam op te nemen naar dit onderwerp op tweakers. Hebben we in ieder geval meer lezers en of posters op dit topic.
is idd heel raar dat ik nu net een artiekel lees op tweakers over dat orange 40mb abbos heeft terwijl ze het niet over deze 100mb abbos hebben :?

whahaha
nieuws: UPC lijdt nederlaag rond Amsterdamse glasvezel

upc zat dus schijnbaar al te janken

ah reminds me, moet upc nog afsluiten _/-\o_ O+
dag duren+lelijke tv (zit hiero aan einde van straat ofzo want we krijgen NOOIT scherp beeld!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoSoulStar
Is er nu iemand die het ook al thuis heb?

een werkende verbinding enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NeoSoulStar schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 09:49:
Is er nu iemand die het ook al thuis heb?

een werkende verbinding enzo?
Euh? Even wat beter lezen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
voor diegene die nog contracten moeten beindigen is dit wel een handige site zodat je niet een hele brief moet verzinnen :D
http://www.opzeggen.nu

heb nu upc en kpn opgezegd per per 30 juni 2007
UPC kan alleen via email of telefoon wat ik raar vindt... aangezien ik het liefst een aangetekende brief verstuur.
Ik weet wel als hun gaan zeiken ik geen cent extra ga betalen desnoods haal ik rechtshulp erbij...
zelfde met KPn hoewel ik die met aangetekende brief kan versturen

echt probeer is op kpn.nl het adres waar je de brief moet naar sturen.. lukt je gewoon niet
vindt dat echt belachelijk

ben benieuwd of dit allemaal gaat lukken O-)

[ Voor 63% gewijzigd door kadooosh op 16-03-2007 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoSoulStar
Ik heb kpn gewoon telefonisch opgezegd, zonder problemen, kreeg van hun nog een brief thuis als bevestiging.

Vandaag komen ze het glasvezel naar boven trekken, volgende week de verbinding naar de woonkamer, cant wait...

Weer "gewoon" internet thuis.

100 Mbit, here i come !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
NeoSoulStar schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 13:25:
Ik heb kpn gewoon telefonisch opgezegd, zonder problemen, kreeg van hun nog een brief thuis als bevestiging.

Vandaag komen ze het glasvezel naar boven trekken, volgende week de verbinding naar de woonkamer, cant wait...

Weer "gewoon" internet thuis.

100 Mbit, here i come !!!
hmm ik las over mensen die 50 minuten in de rij stonden dus heb het maar per brief gedaan
je moet kpn tog 1 maand van te voren maar afzeggen dus als ik binnen 2 weken nix hoor dan bel ik wel ff
ik ga pas 30 juni glasvezel nemen... dan is me planet internet contract pas af

zie trouwens hier in me straat (vrolikstraat) opeens allemaal stukjes van de stoep open _/-\o_ (tog wel vreemd dat ze het niet in 1x kunne afmaken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, vandaag is het glasvezelkastje gekomen. Ik was zelf niet thuis, dus heb geen kans gezien vragen te stellen aan de monteur. Wel bizar dat ik van Pilmo geen enkele documentatie heb ontvangen over hoe het aan de praat te krijgen valt. Hoe ga ik in godsnaam mijn telefoon, televisie en internet op dat kastje in de meterkast aansluiten? Internet zie ik nog wel gebeuren, mijn huidige adsl modem staat er ten slotte naast dus dat lijkt me een kwestie van een beetje kloten met stekkers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
hmm kan al dagen geen postcode check doen op die tweak site en dus niet abbo aan vragen
tog wel heel klunzig ?!?!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu dit kastje van het merk Genexis in huis hangen:

Afbeeldingslocatie: http://pic14.picturetrail.com/VOL540/4920497/13891536/238414495.jpg

Er zit ook een aansluiting voor "power" op, helaas heb ik geen stroomstekker er bijgeleverd gekregen. Ik neem aan dat zonder deze aansluiting niets zal werken. En welke kabel trek ik bijvoorbeeld tussen mijn wireless router en dit Genexis dineg? Heb het geprobeerd met de ADSL UTP kabel, maar dat levert geen verbinding op. Stelletje prutsers dat ze geen how-to gidsje achterlaten - valt ook niet te downloaden bij Pilmo :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 11:31:
Lijkt me niet echt wenselijk. Dan ga je GoT gebruiken om een opsomming te maken in een apart topic welke router wel/niet aan te schaffen. Kan toch prima in dit topic besproken worden en de TS kan het even opnemen in de startpost steeds.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 09:06:
Ik heb nu dit kastje van het merk Genexis in huis hangen:

[afbeelding]

Er zit ook een aansluiting voor "power" op, helaas heb ik geen stroomstekker er bijgeleverd gekregen. Ik neem aan dat zonder deze aansluiting niets zal werken. En welke kabel trek ik bijvoorbeeld tussen mijn wireless router en dit Genexis dineg? Heb het geprobeerd met de ADSL UTP kabel, maar dat levert geen verbinding op. Stelletje prutsers dat ze geen how-to gidsje achterlaten - valt ook niet te downloaden bij Pilmo :(
@Macondo:

Stuur je gegevens svp naar info@glasvezelamsterdam.nl, dan kan ik er wat mee doen.
HermanGlasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kadooosh schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 20:47:
[...]

hmm ik las over mensen die 50 minuten in de rij stonden dus heb het maar per brief gedaan
je moet kpn tog 1 maand van te voren maar afzeggen dus als ik binnen 2 weken nix hoor dan bel ik wel ff
ik ga pas 30 juni glasvezel nemen... dan is me planet internet contract pas af

zie trouwens hier in me straat (vrolikstraat) opeens allemaal stukjes van de stoep open _/-\o_ (tog wel vreemd dat ze het niet in 1x kunne afmaken :?
Helaas niet nee. Wat je ziet zijn verdeelpunten waar lassen gemaakt moeten worden tussen delen van het net. Het is wat ingewikkelder dan je misschien denkt, omdat:
- de lassen van goede kwaliteit moeten zijn
- je wel de juiste verbinding moet maken anders komt het signaal bij een ander terecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 11:19:
[...]

@Macondo:

Stuur je gegevens svp naar info@glasvezelamsterdam.nl, dan kan ik er wat mee doen.

Zoals checken of dit een vooraanleg is (om de doorlooptijd in de grip te houden doen we dit nu soms in wat complexere panden, of als er meerdere klanten in 1 pand zitten) of dat het toch de afgesproken activatiedatum is.
Je hebt een punt dat een uitleg over de stekkers en kabels achterlaten zou moeten. Stom van ons, dat valt bljkbaar tussen wal en schip, ga ik oplossen. Het is heel simpel, maar toch.
Je moet op poort 1 van de 4 UTP poorten een gewone UTP kabel aansluiten, geen crossover. Die kabel dan in je router main aansluiting stoppen, en voila.
Telefoon spreekt vanzelf, coax aansluiting zal ook bekend zijn neem ik aan.
Je hebt inderdaad een voeding nodig anders doet-ie-ut-niet.

HermanGlasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 09:06:
En welke kabel trek ik bijvoorbeeld tussen mijn wireless router en dit Genexis dineg?
Je kunt zowel een normale als cross cable aansluiten. De 4 netwerkpoorten zijn auto-mdi/mdix dus dat zou zonder meer moeten werken (mits inderdaad de voeding is aangesloten en op de poort een service geconfigureerd is).

Ik neem aan dat de provider zou moeten doorgeven op welke poort de service geconfigureerd is, maar waarschijnlijk (zoals Herman al zegt) is het gewoon de bovenste.

De link/activity LEDs functioneren alleen op poorten waar een service op geconfigureerd is, dus als je stroom hebt kan dat je ook op weg helpen.

@Herman: Als je een reactie schrijft, kun je onderaan de pagina de topic history volgen, en daar ook de quote knopjes gebruiken om op meerdere berichten tegelijk te reageren.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2007 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Laatst online: 09-09 14:30
Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 11:32:
[...]

@Macondo:

Zoals checken of dit een vooraanleg is (om de doorlooptijd in de grip te houden doen we dit nu soms in wat complexere panden, of als er meerdere klanten in 1 pand zitten) of dat het toch de afgesproken activatiedatum is.
Je hebt een punt dat een uitleg over de stekkers en kabels achterlaten zou moeten. Stom van ons, dat valt bljkbaar tussen wal en schip, ga ik oplossen. Het is heel simpel, maar toch.
Je moet op poort 1 van de 4 UTP poorten een gewone UTP kabel aansluiten, geen crossover. Die kabel dan in je router main aansluiting stoppen, en voila.

HermanGlasvezel
Herman,

Ik heb een vraag en een opmerking.

Allereerst, werken alarmsystemen goed met de telefonie? Ik ben zelf werkzaam bij een grote alarminstallateur in de regio en wij hebben heel veel klanten die bijvoorbeeld overstappen op KPN IPB.

Hetgeen wat je dan krijgt is dat de doormelding naar meldcentrale niet meer werkt. De klant moet dan alsnog een analoge telefoonlijn aanvragen om te zorgen dat de doormelding blijft werken.

Ik vraag me af wat jullie bevindingen hiermee zijn... Hier is namelijk nog niet echt en oplossing voor. Als je die wel zou hebben, dan zou je de KPN hiermee aftroeven.

Dan een opmerking...

"Je hebt inderdaad een voeding nodig anders doet-ie-ut-niet."

Is het niet raadzaam om de klant aan te raden een UPS aan te sluiten op dat leuke kastje? Als de stroom namelijk uitvalt heb je geen telefoon meer e.d.

Ook hier kijk ik een beetje vanuit de alarmsystemen, normaliter krijgt een telefoonlijntje de stroom van de KPN. Als de stroom dan uitvalt heb je nog altijd doormelding...

Misschien is dit iets om te overwegen. :)

Heb van de week het nieuwsbericht op TV gezien, zag er allemaal goed uit!

Het is jammer dat ik zelf niet in de stad woon! Anders had ik zeker een 100Mbit abbo genomen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dôh schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 12:52:
Is het niet raadzaam om de klant aan te raden een UPS aan te sluiten op dat leuke kastje? Als de stroom namelijk uitvalt heb je geen telefoon meer e.d.
In de praktijk is een UPS waarschijnlijk voor de meeste mensen te duur / te onhandig. Als je echt van de telefoon afhankelijk bent is het inderdaad wel van belang zoiets te doen (maar dan kan je inderdaad misschien beter je analoge KPN lijn er naast houden). Met de hoeveelheid mobiele telefoons tegenwoordig is de beschikbaarheid van een vaste lijn voor veel mensen steeds minder belangrijk. Hetzelfde probleem zie je namelijk bij alle vormen van VoIP bellen die steeds populairder worden (zowel via PC als via ADSL/kabel/glas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
dôh schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 12:52:
[...]
Ik heb een vraag en een opmerking.

Allereerst, werken alarmsystemen goed met de telefonie? Ik ben zelf werkzaam bij een grote alarminstallateur in de regio en wij hebben heel veel klanten die bijvoorbeeld overstappen op KPN IPB.

Hetgeen wat je dan krijgt is dat de doormelding naar meldcentrale niet meer werkt. De klant moet dan alsnog een analoge telefoonlijn aanvragen om te zorgen dat de doormelding blijft werken.

Ik vraag me af wat jullie bevindingen hiermee zijn... Hier is namelijk nog niet echt en oplossing voor. Als je die wel zou hebben, dan zou je de KPN hiermee aftroeven.
Er zijn in principe 2 soorten alarmsystemen: Persoonsalarmen of een alarm om je huis te beveiligen.

Wat betreft persoonsalarmering(swap XMS voor elke andere VOIP aanbieder):
---------------
XMS raad het gebruik van persoonsalarmeringssystemen op een VoIP telefonie-netwerk zoals XMS af. Deze alarmeringssystemen werken vaak met een noodknop die mensen om hun nek dragen. Zodra zich een medische noodsituatie voordoet kunnen mensen op de knop drukken en worden zij automatisch doorverbonden met een centrale die de juiste hulpdiensten kan inschakelen.

VoIP-telefonie houdt in dat de telefoonverbinding via een aantal servers op het internet loopt. Deze servers, en de gebruikte internetverbinding, hebben regelmatig onderhoud nodig. Om ervoor te zorgen dat klanten zo min mogelijk overlast ondervinden van dit onderhoud, plannen providers dit vaak tussen 01:00 en 06:00 's nachts. Tijdens dit onderhoud kan het zijn dat de VoIP-telefoonlijn voor een aantal minuten stopt met functioneren.

In de ogen van XMS is het risico te groot dat zich juist tijdens dit onderhoud noodsituaties voordoen bij mensen met een persoonsalarmeringssysteem. In de praktijk kan dat leiden tot situaties waarbij de noodknop een aantal minuten niet functioneert. Aangezien in een noodsituatie elke minuut telt raad XMS het gebruik van een VoIP lijn in combinatie met een persoonsalarmeringssysteem dan ook af. Andere alarmeringssystemen zoals bewakingsdiensten zijn hier natuurlijk minder gevoelig voor. Zij hebben vaak een buffer die ervoor zorgt dat het systeem automatisch gaat bellen naar de bewakingscentrale zodra de lijn weer actief is. Voor informatie hierover verwijzen wij u naar uw bewakingsdienst.
-------

Wat betreft een alarm om je huis te beveiligen:

Ik weet dat er een paar aanbieders zijn die met IP-based oplossingen bezig zijn. De meeste aanbieders gebruiken echter een alarmsysteem dat niet goed samen gaat met VoIP verbindingen. Dit komt doordat vaak aan het begin van een alarmmelding een kort stukje data naar de server verzonden word. Een VOIP-adapter is een modem, en de meeste alarmsystemen eigenlijk ook.
En daar zit hem juist het probleem in. Een modem zet een digitaal signaal om naar een analoog signaal dat over de telefoonlijn gaat, maar voip is eigenlijk al een ge-emuleerde telefoonlijn. In de praktijk komt dat erop neer dat je eigenlijk bandbreedte creeert uit het niets. Als dat zou kunnen zou je oneindig veel gbit over je analoge lijn kunnen sturen (gewoon erg veel virtuele modems aanmaken :))

De meeste traditionele modems kunnen op 1200 baud gezet worden en dan zullen ze werken, maar in de praktijk blijkt dat veel alarmsystemen deze optie niet hebben en standaard op 56k staan.

----

Als het bovenstaande onduidelijk is.. sorry.. het is ook zaterdagavond :) Ik wil hier gerust wat dieper op in gaan indien er nog vragen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 11:32:
[...]

@Macondo:

HermanGlasvezel
Herman en _ep bedankt voor jullie reacties. Inmiddels heb ik stroom, er bleek wel degelijk een adapter achtergelaten te zijn. Helaas heeft het aansluiten met een UTP kabel geen internet gebracht, het lijkt er op dat de provider simpelweg het nog niet geactiveerd heeft. Als ik de voeding aansluit dan lichten de internetpoorten even op met LED's, daarna gaan ze uit.

De telefoonpoort (T1) knippert overigens. Telefoon en televisie heb ik nog niet geprobeerd, nog geen tijd voor gehad. En er is toch ook wat documentatie achtergelaten: een kaartje wat je kan opsturen om de televisie porno te blokkkeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 23:58:
De telefoonpoort (T1) knippert overigens.
Het lijkt er op dat hij dan (nog) niet volledig opstart. Waarschijnlijk is het netwerk of je lijn inderdaad nog niet geconfigureerd. De T1/T2 LEDs worden eerst gebruikt om opstartinformatie weer te geven, en als dat allemaal gelukt is geven ze aan of de telefoonlijnen geregistreerd zijn of niet (en staan dus in het algemeen continu aan of uit).

Is het 'WAN' LEDje wel gewoon aan? Dat geeft aan of je in ieder geval 'licht' ontvangt op de glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 11:19:
[...]

Het lijkt er op dat hij dan (nog) niet volledig opstart. Waarschijnlijk is het netwerk of je lijn inderdaad nog niet geconfigureerd. De T1/T2 LEDs worden eerst gebruikt om opstartinformatie weer te geven, en als dat allemaal gelukt is geven ze aan of de telefoonlijnen geregistreerd zijn of niet (en staan dus in het algemeen continu aan of uit).

Is het 'WAN' LEDje wel gewoon aan? Dat geeft aan of je in ieder geval 'licht' ontvangt op de glasvezel.
Aha vandaar.. Ook mijn WAN Led is helaas uit. Heb alleen een brandend ledje op power en de knipperende T1.

Hoorde van mijn vriendin dat er uiteindelijk wel vijf monteurs bezig zijn geweest met de installatie. En we zijn de eersten, volgens hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Laatst online: 09-09 14:30
Wat betreft een alarm om je huis te beveiligen:

Ik weet dat er een paar aanbieders zijn die met IP-based oplossingen bezig zijn. De meeste aanbieders gebruiken echter een alarmsysteem dat niet goed samen gaat met VoIP verbindingen. Dit komt doordat vaak aan het begin van een alarmmelding een kort stukje data naar de server verzonden word. Een VOIP-adapter is een modem, en de meeste alarmsystemen eigenlijk ook.
En daar zit hem juist het probleem in. Een modem zet een digitaal signaal om naar een analoog signaal dat over de telefoonlijn gaat, maar voip is eigenlijk al een ge-emuleerde telefoonlijn. In de praktijk komt dat erop neer dat je eigenlijk bandbreedte creeert uit het niets. Als dat zou kunnen zou je oneindig veel gbit over je analoge lijn kunnen sturen (gewoon erg veel virtuele modems aanmaken :))

De meeste traditionele modems kunnen op 1200 baud gezet worden en dan zullen ze werken, maar in de praktijk blijkt dat veel alarmsystemen deze optie niet hebben en standaard op 56k staan.
Dit heb ik al getest... In plaats van een telefoon nummer van een meldbank in het paneel te zetten, zet je een IP adres neer.

Dan op de telefoon uitgang van het alarmsysteem een klein printje wat telefoon omzet naar IP. Ik kreeg wel doormelding, werkte prima. Alleen heeft de installateur niet meer de mogelijkheid om op afstand in te bellen in het alarmsysteem.

Hetgeen het niet meer mogelijk maakt om de klant bepaalde service op afstand te verlenen. (Zoals het aanpassen van codes, om programmeren van de centrale e.d.)

Zie:

http://www.chiron.uk.com/iris_a.html
http://www.alphatronics.nl/nieuwe_producten/

Wat ik ook weer heb gezien is dat sommige installateurs hem gewoon direct op voip hangen, en het protocol van de alarmcentrale op Contact ID zetten... Dit werkt (half). Probleem is weer dat je alleen de zone nummers en gebruikers nummers door gemeld krijgt. En géén zone namen en gebruikers namen.
Pagina: 1 ... 4 ... 29 Laatste

Let op:
Houd het AUB ontopic.

Ongefundeerde reacties/flames/trolls zijn NIET gewenst.