Toon posts:

Het grote Glasvezel in Amsterdam Topic

Pagina: 1 ... 20 ... 29 Laatste
Acties:
  • 215.584 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-12 08:39
Is er bekend wanneer de rest van Osdorp glasvezel kan afnemen?
Ergens afgelopen zomer was er een informatiebijeenkomst in de Meervaart. Daar is mij verteld dat mijn wijk per 25 september ' 08 aangesloten zou kunnen worden. Tot op heden krijg ik nog te zien dat er geen planning bekend is als ik de glasvezelcheck doe:
Op uw adres is het op termijn mogelijk een aansluiting te leveren op het glasvezelnetwerk. Helaas is hiervoor op dit moment nog geen planning af te geven en kunnen wij hiervoor nog geen bestellingen verwerken. Wij kunnen u wel een aansluiting bieden op basis van ADSL over het kopernetwerk. Die kunt u nu bestellen.
De kabels liggen er tot de ingang van mijn appertementencomplex.

• Marbo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-12 07:30
Wat is dat toch vreemd, ik heb regelmatig dat de verbinding helemaal weg is, en pas na uit- en weer aanzetten van het glasvezelmodem is de verbinding weer terug. In theorie zou dat niet mogen gebeuren toch? Blijkbaar is er toch iets niet goed in de hele set-up.

• EmRuTToY
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Heb ik ook last van Marbo sinds enkele dagen, na een reset gaat alles inderdaad weer goed. Woon overigens vlakbij het Oosterpark. Heb zelf geen idee waar het aan ligt.

Verwijderd

Het valt me op dat er nu steeds meer mensen last krijgen van wegvallende verbindingen waarbij alleen een reset van het glasvezelmodem de oplossing is. Zelfs heb ik hier ook al enige tijd last van en heb in een eerdere post hier al eens iets over geschreven.
Ik heb nu echter een reproducerbare test als er een verbinding is weggevallen:

- Verander het MAC adres van de WAN poort van de router en maak opnieuw verbinding.
- (Je kunt ook een andere router of direct een pc aansluiten)
- Er wordt nu gewoon weer een werkende verbinding tot stand gebracht.
- Zet het MAC adres van de WAN poort van de router weer terug naar de oorspronkelijk waarde.
- Je krijgt wel een ip adres via DHCP maar verder gebeurt er niets.
- Reset het glasvezelmodem en alles werkt weer.

Er onstaat dus regelmatig een situatie waarbij er het MAC adres 'geblokkeerd' wordt en er geen gegevens meer tussen router en modem uitgewisseld worden.

De vraag is nu waar dit soort zaken gemeld kunnen worden. Ik kan er wel even een mailtje aan de helpdesk van InterNLnet aan wagen, maar vraag me of dit e.e.a. in beweging zet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 december 2008 @ 17:40:
De vraag is nu waar dit soort zaken gemeld kunnen worden. Ik kan er wel even een mailtje aan de helpdesk van InterNLnet aan wagen, maar vraag me of dit e.e.a. in beweging zet.
Euh? Wat zou je anders willen doen dan? Jij neemt een dienst af, InterNLnet is je leverancier, als er een probleem met de dienst is, meld je dat toch bij InterNLnet?

Misschien bedoel je met je vraag dat je het al gemeld hebt en dat er weinig gebeurt, of dat je geen vertrouwen hebt in het feit dat InterNLnet het gaat oplossen, maar dat maakt het antwoord op je vraag er niet anders op.

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12 23:18
Verwijderd schreef op zondag 14 december 2008 @ 18:18:
[...]

Euh? Wat zou je anders willen doen dan? Jij neemt een dienst af, InterNLnet is je leverancier, als er een probleem met de dienst is, meld je dat toch bij InterNLnet?

Misschien bedoel je met je vraag dat je het al gemeld hebt en dat er weinig gebeurt, of dat je geen vertrouwen hebt in het feit dat InterNLnet het gaat oplossen, maar dat maakt het antwoord op je vraag er niet anders op.
Wat me nu uit de bovenstaande thread niet duidelijk is, is of het een specifiek internlnet probleem is of dat het ook voor andere providers opgaat? Indien InterNLnet->Aub een ticket aan laten maken bij de helpdesk en vervolgens het ticketnummer doormailen naar denan@inter.nl.net.

• Marbo
Telefoon ligt er nu weer helemaal uit, resetten glasvezelmodem en resetten router helpt niet. Zal vanavond als ik thuis ben een melding maken bij InterNLnet.

• denan
Marbo schreef op maandag 15 december 2008 @ 11:04:
Telefoon ligt er nu weer helemaal uit, resetten glasvezelmodem en resetten router helpt niet. Zal vanavond als ik thuis ben een melding maken bij InterNLnet.
Hoi Marbo,

Als het goed is heb je mijn directe adres. Kun je even je telefoonnummer doormailen dan kan ik kijken wat er met de lijn aan de hand is.

Verwijderd

denan schreef op maandag 15 december 2008 @ 09:44:
Wat me nu uit de bovenstaande thread niet duidelijk is, is of het een specifiek internlnet probleem is of dat het ook voor andere providers opgaat? Indien InterNLnet->Aub een ticket aan laten maken bij de helpdesk en vervolgens het ticketnummer doormailen naar denan@inter.nl.net.
De provider(s) zullen het onderzoek in gang moeten zetten denk ik, maar mij klinkt het als een issue in het access netwerk. Kan me niet voorstellen dat het resetten van de verbinding tussen modem en access switch tot bij de provider toe doorwerkt op MAC adres basis (maar ik heb natuurlijk geen inzicht in de details van het netwerk).

Het is natuurlijk wel goed om statistieken te verzamelen van dit soort problemen om een idee te krijgen van de zwaarte en of het inderdaad cross-provider voorkomt of toch niet. Wellicht dat de ticket-systemen van de verschillende providers daar al informatie over hebben.

Verwijderd

denan schreef op maandag 15 december 2008 @ 09:44:
Nou snap ik het helemaal niet meer. ;) Het gaat er toch om waar de gebruiker klant is? Daar moet hij zijn storing melden. Er is geen andere partij waar hij een (directe) relatie mee heeft. En als hij dan klant is bij InterNLnet, en het blijkt een bbned probleem te zijn, wil jij het dan niet weten?

Verwijderd

Het is niet mijn bedoeling geweest om een discussie uit te lokken waar problemen gemeld zouden moeten worden. Sorry voor dat... Uiteindelijk probeer ik een oplossing te zoeken voor mijn verbinding probleem en het viel me op dat meerdere mensen de laatste tijd soortgelijke problemen hebben.
Ik probeer de komende dagen nog wat te testen (de verbinding blijft meestal 6-8 dagen stabiel voor het foutgaat) en zal bij voldoende informatie een zo uitgebreide mail naar de helpdesk van InterNLnet sturen.
Ik kan me niet voorstellen dat het een structureel probleem is aangezien er dan meer meldingen zouden moeten zijn.

• denan
Verwijderd schreef op maandag 15 december 2008 @ 19:19:
[...]

Nou snap ik het helemaal niet meer. ;) Het gaat er toch om waar de gebruiker klant is? Daar moet hij zijn storing melden. Er is geen andere partij waar hij een (directe) relatie mee heeft. En als hij dan klant is bij InterNLnet, en het blijkt een bbned probleem te zijn, wil jij het dan niet weten?
Natuurlijk wel, maar als ik weet dat het een provider onafhankelijke issue is kan ik dat direct bij de juiste mensen aankaarten. Dat scheelt weer een berg troubleshootwerk.

• EmRuTToY
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
@Denan

Ik zit bij Tweak, dus het lijkt me een provider onafhankelijk probleem op het eerste gezicht. Is het trouwens meerdere mensen opgevallen dat de laatste dagen onder andere Discovery Travel & Living in het russisch gedubt wordt :D ?

Verwijderd

EmRuTToY schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 00:05:
@Denan
[....]
Is het trouwens meerdere mensen opgevallen dat de laatste dagen onder andere Discovery Travel & Living in het russisch gedubt wordt :D ?
Dat is het Poolse geluidskanaal.
Dit is al de tweede keer dat die amateurs van BBned het verkeerde geluidskanaal uitzenden.
Ze hoeven van mij echt geen 24/7 de televisie te monitoren, maar 1 keer per dag even langs 36 kanalen zappen, lijkt me toch niet de allerzwaarste taak.

Ik heb het doorgegeven aan InterNlnet.

• Jan-E
  • Registratie: Juni 2005
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 13:42:
Dat is het Poolse geluidskanaal.
Dit is al de tweede keer dat die amateurs van BBned het verkeerde geluidskanaal uitzenden.
Ze hoeven van mij echt geen 24/7 de televisie te monitoren, maar 1 keer per dag even langs 36 kanalen zappen, lijkt me toch niet de allerzwaarste taak.
Dat komt natuurlijk omdat ze voor die taak Poolse ZZP-ers hebben ingehuurd. Die valt het helemaal niet op als er Pools gesproken wordt })

Verwijderd

Thanks
Er is contact met de leverancier van het tv signaal geweest en is een half uur erna verholpen.
Discovery Travel & Living heeft weer geluid in het engels.

• yorrick
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-06-2018
Zijn er meer mensen die vanavond (donderdag) last hebben van een relatief trage glasvezelverbinding?

Veel websites komen naar mijn idee trager binnen dan anders.

Op http://speedtest.bbned.nl/ kom ik niet verder dan 5-10 Mbps bij een abonnement van 30 Mbps van InterNLnet. Aangezien InterNLnet een dochteronderneming van BBned is verwacht ik dat het eerste stukje van de verbinding "snel" is en niet afhankelijk van drukte op Internet. Een traceroute levert op dat deze server slechts 5 hops van mij verwijderd is. In het verleden haalde ik met deze speedtest vaak ongeveer de volle snelheid van 30 Mbps.

Verwijderd

yorrick schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:20:
Zijn er meer mensen die vanavond (donderdag) last hebben van een relatief trage glasvezelverbinding?
Snelle test leert mij dat mijn latency er prima uit ziet, en beide speedtests op de bbned site leveren op dat het prima performed (volle 50 Mbit/sec). Ik zit overigens bij Concepts ICT.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2008 00:52 ]

• Dirk-Gemeente
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-11 21:28
Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 00:52:
[...]

Snelle test leert mij dat mijn latency er prima uit ziet, en beide speedtests op de bbned site leveren op dat het prima performed (volle 50 Mbit/sec). Ik zit overigens bij Concepts ICT.
Hier in Osdorp gaat het (InterNLnet) als de brandweer ;-)
http://www.numion.com/You...urement.php?ID=67,671,189

Overigens helpt de uitmuntende V4 beta van Eset's ESS prachtig mee
(http://www.wilderssecurity.com/forumdisplay.php?f=18)

• Jan-E
nieuws: NMa geeft groen licht voor samenwerking KPN en Reggefiber

De Nederlandse Mededingingsautoriteit heeft onder voorwaarden goedkeuring verleend aan de samenwerking tussen telecombedrijf KPN en glasvezelbedrijf Reggefiber. Het netwerk moet open blijven en de maandelijkse tarieven niet te hoog.

De NMa gaf het groene licht, nadat de twee partijen hadden toegezegd dat ook andere telecombedrijven op het glasvezelnetwerk mogen opereren. Verder zijn er grenzen gesteld aan de maandelijkse huurtarieven per aansluiting: deze kent, afhankelijk van het verzorgingsgebied, maxima van 14,50 tot 17,50 euro. Deze prijs kent nog wel een jaarlijks inflatiecorrectie.

• joop1960
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-07-2024
denan schreef op maandag 08 december 2008 @ 22:03:
[...]

Hmmm dat is inderdaad een vreemd verhaal. Wat betreft de site: een paar dagen geduld nog. Aangezien er een hoop dingen gaan veranderen heeft het voor mij momenteel niet veel nut om uit te gaan zoeken waar de bovenstaande bug vandaan komt.
Ik zie dat deze veranderingen op de website van Alice inmiddels plaats hebben gevonden. Maar betekent dit dat het probleem met het online bestellen van Alice glasvezel nu op gelost is? Nadat ik mijn postcode en huisnummer heb ingetypt, verschijnt de volgende info
Op uw adres is Alice leverbaar via glasvezel. Wij kunnen u vóór 8 februari 2009 aansluiten. Op uw adres is Alice binnen enkele maanden leverbaar over glasvezel. Wij kunnen u vóór 8 februari 2009 aansluiten. Op uw adres is binnen drie tot vier maanden Alice leverbaar via glasvezel. Met glasvezel profiteert u van extra mogelijkheden, zonder dat het u extra geld kost.
Blinkt niet echt uit in de duidelijkheid. Na Glasvezel > Alice Comfort te hebben geselecteerd, wordt naar de persoonsgegevens gevraagd. Het scherm waarin je de aansluitingsdatum kon invullen, wordt niet meer getoond. Is dit wellicht verwijderd? De info bij Veel gestelde vragen, is niet echt uitgebreid.

Heeft iemand het nieuwe Alice bestel formulier al met succes kunnen gebruiken? Ik zie op http://www.alice.nl/producten/alice_comfortplus dat Alice inmiddels digitale televisie beschikbaar heeft. Heeft iemand er al ervaring mee?

• denan
joop1960 schreef op zondag 21 december 2008 @ 14:27:
[...]

Ik zie dat deze veranderingen op de website van Alice inmiddels plaats hebben gevonden. Maar betekent dit dat het probleem met het online bestellen van Alice glasvezel nu op gelost is? Nadat ik mijn postcode en huisnummer heb ingetypt, verschijnt de volgende info
Klinkt als een bugje in de logica.. Email je postcode+huisnummer eens naar denan@inter.nl.net dan zal ik kijken wat er mis gaat.

Add: al gevonden. De teksten zijn aangepast en het is nu allemaal wat duidelijker :)

[ Voor 7% gewijzigd door denan op 22-12-2008 13:15 ]

• joop1960
Ik denk dat ik al weet wat er mis gegaan is. Ik zie nu de tekst
Op uw adres is Alice leverbaar via glasvezel . Wij kunnen u vóór 9 februari 2009 aansluiten. Met glasvezel profiteert u van de extra mogelijkheden zonde dat het u extra geld kost.
Dit heb ik letterlijk overgetypt. Dus dat woord zonder zie ik hier zonder r. Alleen als ik deze tekst vanuit de Alice website over kopieer via de rechter muisknop -kopieer & plakken dus- dan verschijnt deze tekst
Op uw adres is Alice leverbaar via glasvezel. Wij kunnen u vóór 9 februari 2009 aansluiten. Op uw adres is Alice binnen enkele maanden leverbaar over glasvezel. Wij kunnen u vóór 9 februari 2009 aansluiten. Op uw adres is binnen drie tot vier maanden Alice leverbaar via glasvezel. Met glasvezel profiteert u van extra mogelijkheden, zonder dat het u extra geld kost.
Vreemd! Ik had altijd gedacht dat na het kopiëren & plakken de tekst van de kopie, altijd het zelfde is als het origineel. Wellicht zit er dan toch nog een bug op de Alice website.

Is het e-mailen van mijn postcode en huisnummer nog steeds nodig? Want ik neem aan dat dit bugje niet postcode afhankelijk is.

• denan
joop1960 schreef op maandag 22 december 2008 @ 14:52:
Is het e-mailen van mijn postcode en huisnummer nog steeds nodig? Want ik neem aan dat dit bugje niet postcode afhankelijk is.
Dat is niet nodig de teksten zijn al aangepast. De reden dat je meerdere teksten ziet als je het knipt/plakt heeft te maken met het feit dat de online order in javascript draait. Hierdoor "ziet" je browser meer dan jij kunt zien, bijvoorbeeld alle mogelijke responses op een gekozen optie.

Verwijderd

Gek, bij Alice hebben ze *kuch* digitale televisie, terwijl het bij de andere aanbieders analoog is.
Ook wordt er nog zonder blikken of blozen gesproken over 39 kanalen...

• denan
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 19:47:
Gek, bij Alice hebben ze *kuch* digitale televisie, terwijl het bij de andere aanbieders analoog is.
Foutje van de marketing afdeling gok ik. Ik zal het doorgeven.

• joop1960
OK dat is dan duidelijk. Ik heb inmiddels de bestelling van Alice Comfort via glasvezel afgerond. Ik heb er geen monteur bijbesteld. Ik ga ervan uit dat ik die niet nodig heb om het glasvezelmodem aan te sluiten op de router. Een bevestiging e-mail van mijn Alice bestelling heb ik al ontvangen. Hoewel in die e-mail wordt alleen Alice Comfort Plus genoemd. Over glasvezel staat er niets.

Er werd overigens wel geadviseerd te wachten met het opzeggen van de huidige internet provider, totdat de Alice Comfort Plus abonnement werkend is opgeleverd.

In de Alice Comfort FAQ heb ik inmiddels gelezen
Dit gebeurt er als u uw opdracht gegeven heeft:

U krijgt een bevestigingsbrief dat uw bestelling voor Alice Comfort Plus is ontvangen.

Glasvezelnetwerk Amsterdam neemt contact met u op om een afspraak te maken voor de installatie van het glasvezelmodem.

Enkele dagen na de installatie van het glasvezelmodem wordt uw Alice Comfort Plus abonnement werkend opgeleverd.
In de bevestigingsbrief zullen wel meer details staan, neem ik aan.

@denan in ieder geval bedankt voor de moeite.

• Dirk-Gemeente
Ik ga ervan uit dat ik die niet nodig heb om het glasvezelmodem aan te sluiten op de router.
En als het dan werkt hoor je iets te zien als dit http://www.numion.com/You...urement.php?ID=67,720,270 :P

• denan
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 19:47:
Ik kreeg een email dat de mensen van Alice het gisteravond nog aangepast hebben, het was inderdaad een foutje.

Verwijderd

joop1960 schreef op maandag 22 december 2008 @ 20:23:
Ik heb er geen monteur bijbesteld. Ik ga ervan uit dat ik die niet nodig heb om het glasvezelmodem aan te sluiten op de router.
Als je weet hoe je een CAT-5 kabel moet aansluiten, en de juiste poort op het modem kunt vinden (keuze uit 4) dan zou dat geen probleem mogen zijn :)

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12 02:15
Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 16:18:
Ik was in 1e instantie ook zeer tevreden, nooit problemen.
Echter begonnen de eerste problemen in april/ mei 2008
(zeeburg)
Er is geen peil op te trekken, het enige wat mij opvalt is dat het gebeurt op de momenten dat de temp buiten omhoog gaat.
Dit kan verklaren waarom het in april / mei zich voor het eerst openbaarde.
Ook vandaag is het een mooie dag en doet het verschijnsel zich weer voor.
De afgelopen weken was de temp een stuk lager en het weer slechter en toen heb ik nergens last van gehad.
Toen was de verbinding dus ook super stabiel.
Kan het zijn dat lage temperaturen ook voor storingen zorgen?
Vandaag weer een korte storing, waarbij het steeds uit-aan is, en daarna weer langer stabiel.
In iedergeval is het de laatste paar weken steeds wat aan de hand, de verbinding ligt er een aantal minuten tot meer dan een uur er uit. Externe monitoring bevestigd dit ook.
Wat daarbij opvalt is dat de problemen 9 van de 10x in het weekend zijn en zoals vandaag een dag waarop het een bijna feestdag is (in iedergeval veel mensen werken er dan niet).
Misschien dat er dan geen monitoring o.i.d. is, of dat er toch onderhoud wordt gepleegd terwijl dit niet aangegeven staat?

In iedergeval, morgen maar een klacht indienen bij InterNLnet, want zelfs een Alice ADSL lijntje is stabieler.
In de logs van mijn Linux router niks te vinden, alleen dat er veel sneller dan normaal de DHCPclient een nieuw WAN IP adres (wat natuurlijk dezelfde blijft) heeft gekregen.

Wel lastig, daar het bellen tegenwoordig ook over internet gaat, dus zo';n storing werkt veel sneller door. De betrouwbaarheid is in iedergeval ver te zoeken. Ik zal geen glasvezel aanbevelen met zo'n bagger verbinding!

InterNLnet @ Zeeburg

• denan
RedHead schreef op maandag 29 december 2008 @ 23:37:
[...]

In iedergeval, morgen maar een klacht indienen bij InterNLnet, want zelfs een Alice ADSL lijntje is stabieler.
In de logs van mijn Linux router niks te vinden, alleen dat er veel sneller dan normaal de DHCPclient een nieuw WAN IP adres (wat natuurlijk dezelfde blijft) heeft gekregen.

Wel lastig, daar het bellen tegenwoordig ook over internet gaat, dus zo';n storing werkt veel sneller door. De betrouwbaarheid is in iedergeval ver te zoeken. Ik zal geen glasvezel aanbevelen met zo'n bagger verbinding!
Meestal ontstaan outages alleen bij hoge temperaturen, als het buiten 8- is vinden de meeste routers dat alleen maar prettig :) Zo'n serverruimte is over het algemeen juist te warm.

Wat betreft je outage: In dit topic zijn een aantal meldingen gemaakt over vreemd gedrag van de verbinding (gaat down, maar zodra je een nieuw MAC adres koppelt aan je router is hij direct weer up). Lees dat even door en test alles even. Dat scheelt een boel bij het inschieten van een ticket bij je provider.

Verwijderd

denan schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 09:14:
Wat betreft je outage: In dit topic zijn een aantal meldingen gemaakt over vreemd gedrag van de verbinding (gaat down, maar zodra je een nieuw MAC adres koppelt aan je router is hij direct weer up). Lees dat even door en test alles even. Dat scheelt een boel bij het inschieten van een ticket bij je provider.
Om onnodig onderzoek te voorkomen: ook ik had gisteren langere tijd downtime. Router kreeg geen DHCP lease, en gateway was onbereikbaar. Ik zit zelf bij Concepts ICT, ook in Zeeburg. Ik ben er redelijk zeker van dat dit een bbned-breed probleem geweest is. Ik weet niet exact hoelang het probleem zich voorgedaan heeft, maar ik weet zeker dat ik het voor 20:00 al opgemerkt had, en om 21:46 had ik weer verbinding. Bij mij ging de verbinding overigens niet up & down, maar bleef hij gewoon down tot 21:46.

• Jan-E
Ik heb het even nagekeken, maar volgens de logs van mijn Fritz en van mijn webserver lag de verbinding er tussen 16:45 en 22:48 bij mij ook uit. Ik was niet thuis, dus heb niets gemerkt. Behalve dan dat ik van elders geen toegang kreeg tot mijn webmail, die thuis draait. Maar ik dacht dat dat aan de Wifi toegang elders lag. Bij mij was de verbinding nog een uur later up dan bij Kryz. Inter.nl.net en dus was het inderdaad een BBned probleem.

Edit: hoe staat het met die plannen voor een betere monitoring? Want dit soort problemen moet toch makkelijk te detecteren zijn...

Edit 2 Mijn Fritz had trouwens niets te klagen over de internetverbinding, maar wel dat de registratie van mijn telefoonnummers niet gelukt was:
29.12.08 22:48:29 Registration of Internet number 77710003141 failed. Reason for error: DNS error

[ Voor 31% gewijzigd door Jan-E op 30-12-2008 10:21 ]

• denan
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 10:01:
[...]

Om onnodig onderzoek te voorkomen: ook ik had gisteren langere tijd downtime. Router kreeg geen DHCP lease, en gateway was onbereikbaar. Ik zit zelf bij Concepts ICT, ook in Zeeburg. Ik ben er redelijk zeker van dat dit een bbned-breed probleem geweest is. Ik weet niet exact hoelang het probleem zich voorgedaan heeft, maar ik weet zeker dat ik het voor 20:00 al opgemerkt had, en om 21:46 had ik weer verbinding. Bij mij ging de verbinding overigens niet up & down, maar bleef hij gewoon down tot 21:46.
Ik heb geen storingsmeldingen gezien dus blijf het aub bij de ISP's melden. Het probleem waar ik op reageerde ging echter niet alleen over gisteravond, hij heeft het namelijk over meerdere korte outages per week.

@jan:
De aangescherpte monitoring draait al tijden maar het is natuurlijk de vraag wat het probleem exact was. Als het een softwareprobleempje is geweest kunnen ze meestal wel op afstand zaken oplossen. Is er iets anders mis gegaan dan zal een engineer naar de locatie moeten en daarvoor staat al snel een uur.

[ Voor 15% gewijzigd door denan op 30-12-2008 10:21 ]

• Jan-E
denan: Dan verbaast het me dat die monitoring dat niet opgemerkt heeft. Mijn webserver was niet bereikbaar (inkomend verkeer) en SIP-verkeer (in- en uitgaand) had kennelijk ook problemen. Op hoeveel plekken monitoren jullie?

• denan
Jan-E schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 10:24:
denan: Dan verbaast het me dat die monitoring dat niet opgemerkt heeft. Mijn webserver was niet bereikbaar (inkomend verkeer) en SIP-verkeer (in- en uitgaand) had kennelijk ook problemen. Op hoeveel plekken monitoren jullie?
De monitoring loopt bij BBNED, niet bij de ISP's. Het is schijnbaar wel opgevallen want het probleem is verholpen :)

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Daarnet weer eens de soort uitval van de verbinding gehad waarbij alleen het resetten van de genexis helpt. Precies om 17.00, ik moet eens in de gaten houden of het vaker van dat soort mooie "ronde" getallen zijn (vind ik namelijk altijd verdacht).

Geprobeerd wat anderen ook hebben gedaan: het MAC adres van mijn router veranderd. En inderdaad: meteen kon ik weer webpagina's laden.
Daarna direct (binnen minuut) weer teruggezet naar oude MAC en wederom geen internetverbinding.

Ik zit bij InterNL en woon op Vrolikstraat. Wordt hier al wat aan gedaan, of zal ik dit melden bij InterNL?

Verwijderd

Mr_Big schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 17:05:
Daarnet weer eens de soort uitval van de verbinding gehad [...] Ik zit bij InterNL en woon op Vrolikstraat. Wordt hier al wat aan gedaan, of zal ik dit melden bij InterNL?
Zie wat denan hierover al eerder vandaag zei:
denan schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 10:19:
Ik heb geen storingsmeldingen gezien dus blijf het aub bij de ISP's melden.
Hoe meer mensen problemen melden, hoe beter inzicht er ontstaat over wat er wanneer en waar gebeurt. Afgezien van grote algemene storingen met een duidelijke oorzaak is dit bij het soort tijdelijk/onvoorspelbare/terugkerende problemen die hier besproken worden extra belangrijk.

Verwijderd

Ik heb de afgelopen 2 weken een beetje met routers getest en op dit moment lijk ik weer een stabiele verbinding te hebben. (InterNLnet)

Afgelopen oktober heb na 1.5 jaar m'n oude router (wrt54g) vervangen door een nieuwe (wrt160n). De verbinding problemen zijn ook vanaf dat moment begonnen.
Ik heb nu het WAN mac address van de oude router in de nieuwe router gecloned en de verbinding is nu 8 dagen actief. Het langste tot dusver...

Ik krijg het vermoeden dat er ergens in het systeem een dhcp / mac address probleem aanwezig is waarbij oude of verkeerde informatie blijft 'hangen' en niet wordt opgeschoond bij een eerste dhcp aanvraag. Na verloop van tijd wordt er bij het verlengen van de dhcp lease ten onrechte een verkeerd mac address gedetecteerd en dit wordt waarschijnlijk als spoofing gezien en wordt verkeer van dit mac address geblokkeerd. Het resetten van het glasvezelmodem schoont wel wat op, maar uiteindelijk kom je weer terug in dezelfde situatie.

Als alles nu goed blijft werken dan zal ik eens een nette dhcp release doen, glasvezel modem een uurtje uitzetten en het originele mac address van de router weer terugzetten. Vervolgens eens kijken hoelang de verbinding dan in de lucht blijft.

Overigens heb ik nog even wat serverlogs nagekeken van de 29e, en het lijkt erop dat ik hier geen last heb gehad van de eerder gemelde storingen.

• erniek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-03-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 18:17:
Ik heb de afgelopen 2 weken een beetje met routers getest en op dit moment lijk ik weer een stabiele verbinding te hebben. (InterNLnet)
Nou, integendeel. Ik heb vanavond bij InterNLnet een storing gemeld, want bij mij (Zeeburg) lag de verbinding er uit van ongeveer 16.00u tot ongeveer 20.00u (daarna ben ik gestopt met nakijken), met tussenpozen dat ik ongeveer 5 min. wel verbinding had.

Ik heb al meerdere storingen gehad; laatste keer maandag 29/12. Daarvoor vaak in het weekend.

Ik ben zelf niet zo technisch; ik heb nu geen logfiles waar dat uit blijkt. Maar ik zal aan mijn 'systeembeheerder' vragen of hij ze voor mij kan opzoeken.

Maar goed, ik heb het gemeld bij InterNLnet; tenminste ik heb een voicemail ingesproken, want na lang in de wacht kon ik iets inspreken (het was erg druk volgens de computertelefoonstem). Het was ondertussen wel na 17.00u, dus weekend. Ik hoop dat ik toch snel wordt teruggebeld.

• RedHead
erniek schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 00:33:
[...]

Nou, integendeel. Ik heb vanavond bij InterNLnet een storing gemeld, want bij mij (Zeeburg) lag de verbinding er uit van ongeveer 16.00u tot ongeveer 20.00u (daarna ben ik gestopt met nakijken), met tussenpozen dat ik ongeveer 5 min. wel verbinding had.

Ik heb al meerdere storingen gehad; laatste keer maandag 29/12. Daarvoor vaak in het weekend.

Ik ben zelf niet zo technisch; ik heb nu geen logfiles waar dat uit blijkt. Maar ik zal aan mijn 'systeembeheerder' vragen of hij ze voor mij kan opzoeken.

Maar goed, ik heb het gemeld bij InterNLnet; tenminste ik heb een voicemail ingesproken, want na lang in de wacht kon ik iets inspreken (het was erg druk volgens de computertelefoonstem). Het was ondertussen wel na 17.00u, dus weekend. Ik hoop dat ik toch snel wordt teruggebeld.
Hier een stuk van de log, waarbij ik alleen dhcp related items laat zien.

Jan  1 04:36:34 gimli dhclient: DHCPREQUEST on eth1 to 217.149.196.4 port 67
Jan  1 04:36:34 gimli dhclient: DHCPACK from 217.149.196.4
Jan  1 04:36:34 gimli dhclient: bound to 85.xxx.yyy.zzz -- renewal in 17143 seconds.
Jan  1 09:22:17 gimli dhclient: DHCPREQUEST on eth1 to 217.149.196.4 port 67
Jan  1 09:22:17 gimli dhclient: DHCPACK from 217.149.196.4
Jan  1 09:22:17 gimli dhclient: bound to 85.xxx.yyy.zzz -- renewal in 19275 seconds.
Jan  1 14:43:32 gimli dhclient: DHCPREQUEST on eth1 to 217.149.196.4 port 67
Jan  1 14:43:32 gimli dhclient: DHCPACK from 217.149.196.4
Jan  1 14:43:32 gimli dhclient: bound to 85.xxx.yyy.zzz -- renewal in 18805 seconds.
Jan  1 19:56:57 gimli dhclient: DHCPREQUEST on eth1 to 217.149.196.4 port 67
Jan  1 19:56:57 gimli dhclient: DHCPACK from 217.149.196.4
Jan  1 19:56:57 gimli dhclient: bound to 85.xxx.yyy.zzz -- renewal in 20706 seconds.
Jan  2 01:42:03 gimli dhclient: DHCPREQUEST on eth1 to 217.149.196.4 port 67
Jan  2 01:42:03 gimli dhclient: DHCPACK from 217.149.196.4
Jan  2 01:42:03 gimli dhclient: bound to 85.xxx.yyy.zzz -- renewal in 19396 seconds.
Jan  2 07:05:19 gimli dhclient: DHCPREQUEST on eth1 to 217.149.196.4 port 67
Jan  2 07:05:19 gimli dhclient: DHCPACK from 217.149.196.4
Jan  2 07:05:19 gimli dhclient: bound to 85.xxx.yyy.zzz -- renewal in 21109 seconds.
Jan  2 12:57:08 gimli dhclient: DHCPREQUEST on eth1 to 217.149.196.4 port 67
Jan  2 12:57:42 gimli last message repeated 3 times
Jan  2 12:58:54 gimli last message repeated 2 times
Jan  2 13:00:46 gimli last message repeated 2 times
Jan  2 13:02:48 gimli last message repeated 2 times
Jan  2 13:04:54 gimli dhclient: DHCPREQUEST on eth1 to 217.149.196.4 port 67
Jan  2 13:06:09 gimli last message repeated 2 times
Jan  2 13:07:32 gimli last message repeated 4 times
Jan  2 13:09:05 gimli dhclient: DHCPREQUEST on eth1 to 217.149.196.4 port 67
Jan  2 13:10:07 gimli dhclient: DHCPREQUEST on eth1 to 217.149.196.4 port 67
Jan  2 13:11:36 gimli last message repeated 2 times
Jan  2 13:12:45 gimli last message repeated 2 times
Jan  2 13:13:53 gimli dhclient: DHCPREQUEST on eth1 to 217.149.196.4 port 67
Jan  2 13:15:25 gimli last message repeated 3 times
Jan  2 13:16:49 gimli last message repeated 2 times
Jan  2 13:17:54 gimli last message repeated 3 times
Jan  2 13:19:09 gimli last message repeated 5 times
Jan  2 13:20:18 gimli last message repeated 3 times
Jan  2 13:20:18 gimli dhclient: DHCPACK from 217.149.196.4
Jan  2 13:20:18 gimli dhclient: bound to 85.xxx.yyy.zzz -- renewal in 21583 seconds.
Jan  2 16:43:17 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 10
Jan  2 16:43:27 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 9
Jan  2 16:43:36 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 10
Jan  2 16:43:46 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 9
Jan  2 16:44:13 gimli dhclient: No DHCPOFFERS received.
Jan  2 16:44:13 gimli dhclient: Trying recorded lease 85.xxx.yyy.zzz
Jan  2 16:44:16 gimli dhclient: No working leases in persistent database - sleeping.
Jan  2 16:44:16 gimli dhclient: receive_packet failed on eth1: Network is down
Jan  2 16:48:22 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 5
Jan  2 16:48:22 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 16:48:27 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
Jan  2 16:48:27 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 16:48:35 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 12
Jan  2 16:48:35 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 16:48:47 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 11
Jan  2 16:48:47 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 16:48:58 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 14
Jan  2 16:48:58 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 16:49:12 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
Jan  2 16:49:12 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 16:49:20 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 3
Jan  2 16:49:20 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 16:49:23 gimli dhclient: No DHCPOFFERS received.
Jan  2 16:49:23 gimli dhclient: Trying recorded lease 85.xxx.yyy.zzz
Jan  2 16:49:23 gimli kernel: e100: eth1: e100_watchdog: link up, 100Mbps, full-duplex
Jan  2 16:49:26 gimli dhclient: No working leases in persistent database - sleeping.
Jan  2 16:49:26 gimli dhclient: receive_packet failed on eth1: Network is down
Jan  2 16:53:28 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 3
Jan  2 16:53:28 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 16:53:31 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 3
Jan  2 16:53:31 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 16:53:34 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 4
Jan  2 16:53:34 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 16:53:38 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 7
Jan  2 16:53:38 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 16:53:45 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 15
Jan  2 16:53:45 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 16:54:00 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
Jan  2 16:54:00 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 16:54:08 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 14
Jan  2 16:54:08 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 16:54:22 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 7
Jan  2 16:54:22 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 16:54:29 gimli dhclient: No DHCPOFFERS received.
Jan  2 16:54:29 gimli dhclient: Trying recorded lease 85.xxx.yyy.zzz
Jan  2 16:54:29 gimli kernel: e100: eth1: e100_watchdog: link up, 100Mbps, full-duplex
Jan  2 16:54:29 gimli dhclient: bound: renewal in 8732 seconds.
Jan  2 17:41:50 gimli shutdown: shutting down for system reboot

Jan  2 17:43:51 gimli dhclient: For info, please visit http://www.isc.org/products/DHCP
Jan  2 17:43:51 gimli dhclient: 
Jan  2 17:43:52 gimli dhclient: Listening on LPF/eth1/00:02:b3:1e:bd:67
Jan  2 17:43:52 gimli dhclient: Sending on   LPF/eth1/00:02:b3:1e:bd:67
Jan  2 17:43:52 gimli dhclient: Sending on   Socket/fallback
Jan  2 17:43:53 gimli dhclient: DHCPREQUEST on eth1 to 255.255.255.255 port 67
Jan  2 17:44:00 gimli dhclient: DHCPREQUEST on eth1 to 255.255.255.255 port 67
Jan  2 17:44:19 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 7
Jan  2 17:44:26 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 10
Jan  2 17:44:36 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 14
Jan  2 17:44:45 gimli kernel: e100: eth1: e100_probe: addr 0xfdfff000, irq 9, MAC addr 00:02:B3:1E:BD:67
Jan  2 17:44:46 gimli kernel: e100: eth1: e100_watchdog: link up, 100Mbps, full-duplex
Jan  2 17:44:46 gimli kernel: NET: Registered protocol family 5
Jan  2 17:44:50 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 10
Jan  2 17:45:00 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 18
Jan  2 17:45:18 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 2
Jan  2 17:45:20 gimli dhclient: No DHCPOFFERS received.
Jan  2 17:45:20 gimli dhclient: Trying recorded lease 85.xxx.yyy.zzz
Jan  2 17:45:23 gimli dhclient: receive_packet failed on eth1: Network is down
Jan  2 17:48:35 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 12
Jan  2 17:48:35 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 17:48:47 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
Jan  2 17:48:47 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 17:48:55 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 11
Jan  2 17:48:55 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 17:49:06 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 13
Jan  2 17:49:06 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 17:49:19 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 9
Jan  2 17:49:19 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 17:49:28 gimli dhclient: No DHCPOFFERS received.
Jan  2 17:49:28 gimli dhclient: Trying recorded lease 85.xxx.yyy.zzz
Jan  2 17:49:28 gimli kernel: e100: eth1: e100_watchdog: link up, 100Mbps, full-duplex
Jan  2 17:49:31 gimli dhclient: No working leases in persistent database - sleeping.
Jan  2 17:49:31 gimli dhclient: receive_packet failed on eth1: Network is down
Jan  2 17:54:09 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 4
Jan  2 17:54:09 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 17:54:13 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 5
Jan  2 17:54:13 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 17:54:18 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
Jan  2 17:54:18 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 17:54:26 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
Jan  2 17:54:26 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 17:54:34 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 18
Jan  2 17:54:34 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 17:54:52 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 9
Jan  2 17:54:52 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 17:55:01 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
Jan  2 17:55:01 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 17:55:09 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 1
Jan  2 17:55:09 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 17:55:10 gimli dhclient: No DHCPOFFERS received.
Jan  2 17:55:10 gimli dhclient: Trying recorded lease 85.xxx.yyy.zzz
Jan  2 17:55:10 gimli kernel: e100: eth1: e100_watchdog: link up, 100Mbps, full-duplex
Jan  2 17:55:13 gimli dhclient: No working leases in persistent database - sleeping.
Jan  2 17:55:13 gimli dhclient: receive_packet failed on eth1: Network is down
Jan  2 17:58:47 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 4
Jan  2 17:58:47 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 17:58:51 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 11
Jan  2 17:58:51 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 17:59:02 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 16
Jan  2 17:59:02 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 17:59:18 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 15
Jan  2 17:59:18 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 17:59:33 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 12
Jan  2 17:59:33 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 17:59:45 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 3
Jan  2 17:59:45 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 17:59:48 gimli dhclient: No DHCPOFFERS received.
Jan  2 17:59:48 gimli dhclient: Trying recorded lease 85.xxx.yyy.zzz
Jan  2 17:59:48 gimli kernel: e100: eth1: e100_watchdog: link up, 100Mbps, full-duplex
Jan  2 17:59:51 gimli dhclient: No working leases in persistent database - sleeping.
Jan  2 17:59:51 gimli dhclient: receive_packet failed on eth1: Network is down
Jan  2 18:04:55 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 5
Jan  2 18:04:55 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 18:05:00 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 6
Jan  2 18:05:00 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 18:05:06 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 11
Jan  2 18:05:06 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 18:05:17 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 18
Jan  2 18:05:17 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 18:05:35 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 16
Jan  2 18:05:35 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 18:05:51 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 5
Jan  2 18:05:51 gimli dhclient: send_packet: Network is down
Jan  2 18:05:56 gimli dhclient: No DHCPOFFERS received.
Jan  2 18:05:56 gimli dhclient: Trying recorded lease 85.xxx.yyy.zzz
Jan  2 18:05:56 gimli kernel: e100: eth1: e100_watchdog: link up, 100Mbps, full-duplex
Jan  2 18:05:56 gimli dhclient: bound: renewal in 4445 seconds.
Jan  2 19:20:01 gimli dhclient: DHCPREQUEST on eth1 to 217.149.196.4 port 67
Jan  2 19:20:01 gimli dhclient: DHCPACK from 217.149.196.4
Jan  2 19:20:01 gimli dhclient: bound to 85.xxx.yyy.zzz -- renewal in 20415 seconds.

Daarbij staat de DHCP client ingesteld als volgt:
"Use DHCP (send ethernet address as client identifier)", het zou ook kunnen met een account name als client identifier, maar daar we die niet hebben?
Kan het gewoon niet op statisch IP address? Geef alle instellingen maar door, en een vast IP, dan hebben we gelijk dat gedoe met DHCP niet. Daarbij dan ook graag de optie om meer dan 1 IP op één glasvezel aansluiting >:)

Verder heb ik alle berichten in dit Topic doorgelezen wat met DHCP te maken heeft, en ik kan dan alleen maar concluderen dat er bij meer mensen wat mis gaat, en naar mijn idee BBNed het hier niet goed op orde heeft.

Want of er staat iemand op de WAN kan met een DHCP server te blaten, of er worden DHCP leases alleen pas vernieuwd als er een ander MAC adres wordt doorgegeven???

Dat alles mag niet uitmaken. Er hangt een linux servertje aan de glasvezel verbinding, die draaid al tijden en die heeft ook al tijden dezelfde ethernet card, dus zelfde MAC address, waarom gaat het dan nu fout?

Het moet gewoon werken!

[ Voor 6% gewijzigd door RedHead op 03-01-2009 02:48 ]

Verwijderd

Jan 2 07:05:19 gimli dhclient: bound to 85.xxx.yyy.zzz -- renewal in 21109 seconds.
Jan 2 12:57:08 gimli dhclient: DHCPREQUEST on eth1 to 217.149.196.4 port 67
Jan 2 12:57:42 gimli last message repeated 3 times

Het eerste probleem ontstaat dus net voor 1 uur 's middags op 2 januari, waar de ethernet link nog up is (getuige het feit dat de berichten nog verstuurd kunnen worden) en de renew ook uiteindelijk slaagt (om 13:20). Aangezien hij DHCP requests uitvoert en geen discovers zal de originele lease nog wel geldig zijn gedurende die tijd, zodat er wat DHCP betreft nog niets aan de hand is. In de praktijk hangt het natuurlijk af of alleen de verbinding met de DHCP server niet goed is, of algemeen. Als het alleen de DHCP server is (misschien bezig met onderhoud) dan hoef je je daar dus niet druk om te maken.

Jan 2 13:20:18 gimli dhclient: bound to 85.xxx.yyy.zzz -- renewal in 21583 seconds.
Jan 2 16:43:17 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 10

Het lijkt hier dat de DHCP client direct van lease naar discover gaat, dat is ongebruikelijk. Is hier (rond 16:43) iets uit de log weggevallen of heb je gimli gereset of de lease handmatig gewist of zo?

Jan  2 16:44:16 gimli dhclient: No working leases in persistent database - sleeping.
Jan  2 16:48:22 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 5
[...]
Jan  2 16:49:23 gimli kernel: e100: eth1: e100_watchdog: link up, 100Mbps, full-duplex

Hier lijkt het er op dat de (Ethernet) link down is, want DISCOVER pakketten moeten normaal gewoon verstuurd kunnen worden zodra je een 'enkele' Ethernet link hebt - dus in dit geval de verbinding van gimli naar het Genexis modem (aangenomen dat daar geen switch of andere apparatuur tussenzit, klopt dat?). Na een paar minuten komt de link kennelijk weer up. Je hebt hier niet toevallig de kabel losgehad, of het Genexis modem gereset?

Wel toevallig dat de link opkomt precies op het moment dat hij de recorded lease gaat proberen (maar dat kan een logging/polling artifact zijn als hij alleen op link checkt als er iets verstuurd moet worden bijvoorbeeld)

Jan 2 16:54:29 gimli dhclient: bound: renewal in 8732 seconds.
Jan 2 17:41:50 gimli shutdown: shutting down for system reboot

Hier heb je een lease, maar besluit je om 17:41 toch gimli te resetten, had je hier verbindingsproblemen (ondanks dat je wel een geldige lease had), of heb je dat om een andere reden gedaan?

Jan 2 17:49:28 gimli kernel: e100: eth1: e100_watchdog: link up, 100Mbps, full-duplex
Jan 2 17:49:31 gimli dhclient: No working leases in persistent database - sleeping.
Jan 2 17:49:31 gimli dhclient: receive_packet failed on eth1: Network is down

Hier zie je een repeterend patroon (tot de lease anderhalf uur later wel weer goed komt), waarbij de kernel steeds zegt dat de link up is (gekomen), maar de dhclient blijft aangeven dat het netwerk down is. Dat is een vreemde situatie.

Enige wat ik zo snel op internet kan vinden over 'receive_packet failed' zijn netwerk driver issues, wellicht is er onlangs iets geupgrade waardoor je server niet meer stabiel werkt? Je hebt ook niet toevallig een brakke kabel of een die niet helemaal netjes ingeplugd/ingeklikt is waardoor de link lijkt te zwabberen?

Aansluiten van een ander apparaat zou kunnen laten zien of het met gimli te maken kan hebben. Nadeel is natuurlijk dat bij wisselen de link onderbroken wordt (wat effect zou kunnen hebben), en je moet op het MAC adres letten, dat kan namelijk expliciet geblokkeerd worden waardoor het probleem apparaat onafhankelijk lijkt, terwijl het dat niet is. Je moet dan dus ook het MAC adres klonen...

Anders zou ik gedurende deze perioden (als het vaker gebeurt) eens de link-leds van het Genexis modem en je server in de gaten houden. Let hierbij wel op dat als het Genexis modem een poort blokkeert (bv. geen dienst geconfigureerd) dat hetgeen je aansluit wel een Ethernet link krijgt. Je kan in dat geval zien dat de link leds op het aangesloten apparaat dus aan zijn, terwijl ze op het Genexis modem uit zijn. De volgende situaties zijn mogelijk:
1) Als je ziet dat link leds aan beide kanten uit zijn is er echt geen link (en dan is het logisch dat DHCP niet werkt)
2) Beide kanten link leds aan dan zou de link ok moeten zijn en mag gimli niet klagen over het versturen van een DISCOVER tenzij er op gilmi zelf iets geblokkeerd wordt of uit staat
3) Als je ziet dat ze aan de apparaat kant wel aan zijn, maar aan de Genexis kant niet, is er geen dienst geconfigureerd op die poort, en zou gimli niet moeten klagen over een network down, maar krijg je dus geen lease
4) Als de Genexis wel een link laat zien maar je aangesloten apparaat niet, dan is er wel een link, maar moet je onderzoeken waarom het aangesloten apparaat dat niet laat zien, of alsnog de data blokkeert (wellicht staat de poort in een speciale mode zoals bij spanning tree dat hij wel een Ethernet link heeft maar niet actief is).

• RedHead
Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 12:53:
Jan 2 07:05:19 gimli dhclient: bound to 85.xxx.yyy.zzz -- renewal in 21109 seconds.
Jan 2 12:57:08 gimli dhclient: DHCPREQUEST on eth1 to 217.149.196.4 port 67
Jan 2 12:57:42 gimli last message repeated 3 times

Het eerste probleem ontstaat dus net voor 1 uur 's middags op 2 januari, waar de ethernet link nog up is (getuige het feit dat de berichten nog verstuurd kunnen worden) en de renew ook uiteindelijk slaagt (om 13:20). Aangezien hij DHCP requests uitvoert en geen discovers zal de originele lease nog wel geldig zijn gedurende die tijd, zodat er wat DHCP betreft nog niets aan de hand is. In de praktijk hangt het natuurlijk af of alleen de verbinding met de DHCP server niet goed is, of algemeen. Als het alleen de DHCP server is (misschien bezig met onderhoud) dan hoef je je daar dus niet druk om te maken.

Jan 2 13:20:18 gimli dhclient: bound to 85.xxx.yyy.zzz -- renewal in 21583 seconds.
Jan 2 16:43:17 gimli dhclient: DHCPDISCOVER on eth1 to 255.255.255.255 port 67 interval 10

Het lijkt hier dat de DHCP client direct van lease naar discover gaat, dat is ongebruikelijk. Is hier (rond 16:43) iets uit de log weggevallen of heb je gimli gereset of de lease handmatig gewist of zo?

[...]

Hier lijkt het er op dat de (Ethernet) link down is, want DISCOVER pakketten moeten normaal gewoon verstuurd kunnen worden zodra je een 'enkele' Ethernet link hebt - dus in dit geval de verbinding van gimli naar het Genexis modem (aangenomen dat daar geen switch of andere apparatuur tussenzit, klopt dat?). Na een paar minuten komt de link kennelijk weer up. Je hebt hier niet toevallig de kabel losgehad, of het Genexis modem gereset?

Wel toevallig dat de link opkomt precies op het moment dat hij de recorded lease gaat proberen (maar dat kan een logging/polling artifact zijn als hij alleen op link checkt als er iets verstuurd moet worden bijvoorbeeld)

Jan 2 16:54:29 gimli dhclient: bound: renewal in 8732 seconds.
Jan 2 17:41:50 gimli shutdown: shutting down for system reboot

Hier heb je een lease, maar besluit je om 17:41 toch gimli te resetten, had je hier verbindingsproblemen (ondanks dat je wel een geldige lease had), of heb je dat om een andere reden gedaan?

Jan 2 17:49:28 gimli kernel: e100: eth1: e100_watchdog: link up, 100Mbps, full-duplex
Jan 2 17:49:31 gimli dhclient: No working leases in persistent database - sleeping.
Jan 2 17:49:31 gimli dhclient: receive_packet failed on eth1: Network is down

Hier zie je een repeterend patroon (tot de lease anderhalf uur later wel weer goed komt), waarbij de kernel steeds zegt dat de link up is (gekomen), maar de dhclient blijft aangeven dat het netwerk down is. Dat is een vreemde situatie.

Enige wat ik zo snel op internet kan vinden over 'receive_packet failed' zijn netwerk driver issues, wellicht is er onlangs iets geupgrade waardoor je server niet meer stabiel werkt? Je hebt ook niet toevallig een brakke kabel of een die niet helemaal netjes ingeplugd/ingeklikt is waardoor de link lijkt te zwabberen?

Aansluiten van een ander apparaat zou kunnen laten zien of het met gimli te maken kan hebben. Nadeel is natuurlijk dat bij wisselen de link onderbroken wordt (wat effect zou kunnen hebben), en je moet op het MAC adres letten, dat kan namelijk expliciet geblokkeerd worden waardoor het probleem apparaat onafhankelijk lijkt, terwijl het dat niet is. Je moet dan dus ook het MAC adres klonen...

Anders zou ik gedurende deze perioden (als het vaker gebeurt) eens de link-leds van het Genexis modem en je server in de gaten houden. Let hierbij wel op dat als het Genexis modem een poort blokkeert (bv. geen dienst geconfigureerd) dat hetgeen je aansluit wel een Ethernet link krijgt. Je kan in dat geval zien dat de link leds op het aangesloten apparaat dus aan zijn, terwijl ze op het Genexis modem uit zijn. De volgende situaties zijn mogelijk:
1) Als je ziet dat link leds aan beide kanten uit zijn is er echt geen link (en dan is het logisch dat DHCP niet werkt)
2) Beide kanten link leds aan dan zou de link ok moeten zijn en mag gimli niet klagen over het versturen van een DISCOVER tenzij er op gilmi zelf iets geblokkeerd wordt of uit staat
3) Als je ziet dat ze aan de apparaat kant wel aan zijn, maar aan de Genexis kant niet, is er geen dienst geconfigureerd op die poort, en zou gimli niet moeten klagen over een network down, maar krijg je dus geen lease
4) Als de Genexis wel een link laat zien maar je aangesloten apparaat niet, dan is er wel een link, maar moet je onderzoeken waarom het aangesloten apparaat dat niet laat zien, of alsnog de data blokkeert (wellicht staat de poort in een speciale mode zoals bij spanning tree dat hij wel een Ethernet link heeft maar niet actief is).
@_ep, ik aan de hand van je verhaal zal ik het één en ander checken.
Netwerk kabel is wel al vervangen, want die vertrouwde ik ook niet, maar wie weet heb ik pech en zit er toch nog een 'rot' exemplaar tussen.

De kabel gaat direct (zonder tussenkomst van een switch o.i.d.) in de Genesys, dus daar zitten geen verdere mogelijke problemen. Van het weekend was het toevallig weer raak, en daar ik in de buurt was in iedergeval gekeken naar de 'lampjes' aan beide zijden. Die brandde en gaven verkeer, dus daar leek het niet aan te liggen, maar toen ik daarna weer checkte op internet verkeer deed die het alweer, te kort om conclusies aan te verbinden.

Gimli is wel gereset 2x geloof ik in bovenstaande log, dus dat constateerde je correct, ik zal de tijden van reset checken n.a.v. de dhcp status change (lease naar discover). Kabel is niet los geweest (kom ik eigenlijk helemaal niet aan).

• Onno !
Bij wie ligt het beheer van glasvezelamsterdam.nl eigenlijk? De site niet vaak geupdate en de plaatjes mbt de aanleg zijn intussen flink verouderd. Afgelopen zomer op de informatie avond in de Meervaart heb ik kaartjes gezien waar de geplande ingebruikname per wijk te zien was.

• denan
OvdStelt schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 16:10:
Bij wie ligt het beheer van glasvezelamsterdam.nl eigenlijk? De site niet vaak geupdate en de plaatjes mbt de aanleg zijn intussen flink verouderd. Afgelopen zomer op de informatie avond in de Meervaart heb ik kaartjes gezien waar de geplande ingebruikname per wijk te zien was.
Bij GNA.. dus stuur ze een emailtje :)

Verwijderd

Ik heb even zitten spitten in deze thread, maar ik wordt niet echt wijzer van het opleverproces. Nu InterNLnet eindelijk ook beschikbaar is in Rotterdam-Nesselande heb ik meteen een aanvraag ingediend. Waarom duurt het ongeveer vier tot vijf weken voordat de verbinding opgeleverd wordt ? Bij mij in de meterkast zit nl. al een glasvezel aansluiting. Er hoeft toch niet meer gedaan te worden dan het aansluiten van het Fiber NTU en een VLAN doortrekken vanaf de BBned switch in mijn buurt naar het Fiber NTU?

(note: glasvezelaansluiting in mijn meterkast is een passief "F&G" kastje met een SC/PC connector, volgens mij wijkt dit nogal af van de Amsterdamse Citynet setup)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2009 12:06 ]

• Onno !
Heeft er iemand hier ervaring met een nieuwe glasvezel aansluiting in een koop appartement?

Ik woon in een appartement in osdorp. De glasvezels dienen via de publieke ruimte (zegmaar de meterkast van het totale gebouw) naar de woningen doorgevoerd te worden. Dit dient afgesproken te worden met de Vereniging Van Eigenaren (VVE). Nu heb ik onlangs gebeld met ons VVE kantoor. Blijkt dat er middels een stemronde tijdens de jaarlijkse vergadering door de meerderheid goedkeuring gegeven dient te worden, omdat het toegang tot de publieke ruimte betreft.
Probleem is echter dat minder dan de helft uberhaupt komt opdagen op de vergaderingen. Hierdoor kan in principe nooit een rechtsgeldige beslissen genomen worden... De eerste vergadering is overigens in april.
Een andere optie is om het schriftelijk met een briefje in de bus te doen. Maar hierbij dient 100% akkoord te gaan. Met 36 woningen is dat best een opgave.
Lijkt me allemaal nogal omslachtig voor een nieuw abonnement. Vraag me dus af hoe dit bij andere mensen is gegaan.

Verwijderd

OvdStelt schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 19:27:
Heeft er iemand hier ervaring met een nieuwe glasvezel aansluiting in een koop appartement?

Ik woon in een appartement in osdorp. De glasvezels dienen via de publieke ruimte (zegmaar de meterkast van het totale gebouw) naar de woningen doorgevoerd te worden. Dit dient afgesproken te worden met de Vereniging Van Eigenaren (VVE). Nu heb ik onlangs gebeld met ons VVE kantoor. Blijkt dat er middels een stemronde tijdens de jaarlijkse vergadering door de meerderheid goedkeuring gegeven dient te worden, omdat het toegang tot de publieke ruimte betreft.
Probleem is echter dat minder dan de helft uberhaupt komt opdagen op de vergaderingen. Hierdoor kan in principe nooit een rechtsgeldige beslissen genomen worden... De eerste vergadering is overigens in april.
Een andere optie is om het schriftelijk met een briefje in de bus te doen. Maar hierbij dient 100% akkoord te gaan. Met 36 woningen is dat best een opgave.
Lijkt me allemaal nogal omslachtig voor een nieuw abonnement. Vraag me dus af hoe dit bij andere mensen is gegaan.
Wij hebben als bestuur van onze VvE destijds gewoon de mede-eigenaars meegedeeld in de vitrinekast dat we bezig zijn met cotnractsonderhandelingen met Glasvezel Amsterdam. Daar reageerde niemand op, niet in positieve en niet in negatieve zin. We hebben toen de boel gewoon doorgezet in het "algemene belang". Op een gegeven moment was het contract klaar en ondertekend. Toen hebben wij Glasvezel Amsterdam toegang tot het gebouw verleend en is de glasvezel het gebouw binnen geleid en naar alle etages doorgestoken. Allemaal uitgevoerd door Glasvezel Amsterdam. Men deed er enkele weken over. In iedere meterkast is vervolgens het modem geplaatst. Niemand heeft hier tegen geprotesteerd. Aan de individuele eigenaars is het vervolgens de keus om een abonnement te nemen bij welke provider dan ook. In elk geval ligt de benodige infrastructuur er. Met andere woorden: we hebben het gewoon gedaan, zonder al de poespas die jij ook beschrijft in acht te nemen. Vaak werkt dat....... >:)

Verwijderd

Is er inmiddels wat meer duidelijkheid over de uitrol in de rest van Amsterdam. Zo'n twee jaar terug berichtte men dat in 2009 de rest van Amsterdam aangesloten zou worden.

• jacobvdm
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-10-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 18:56:
Is er inmiddels wat meer duidelijkheid over de uitrol in de rest van Amsterdam. Zo'n twee jaar terug berichtte men dat in 2009 de rest van Amsterdam aangesloten zou worden.
Ik denk dat je dat wel kan vergeten (zoals verwacht). Wellicht dat KPN Glasnet verder gaat uitrollen in A'dam tegen 2010 (maar Glasnet = ADSL1 snelheid, praktisch nutteloos). Maar de GlasvezelNet Amsterdam site is al een paar jaar niet geupdate, en vooralsnog kan je vrijwel alleen kiezen voor "ISPs" als Alice.

Vraag je je toch af waar die 200 miljoen euro heen is gegaan :?

Verwijderd

Twee belangrijke punten: ik heb hier ooit gepost wat er allemaal bij komt kijken om te kunnen uitrollen, dat staat nog steeds (al klopten de tijdslijnen niet helemaal, volgens ingewijden), en daarbij heb ik volgens mij ergens gelezen dat KPN pas dit semester beslist wat te doen met landelijk uitrollen (en KPN zit als investeerder / leverancier in het fase 2 verhaal van Amsterdam, dus die heeft een belangrijke vinger in de pap).

Tel die 2 gegevens bij elkaar op (wanneer begonnen kan worden + minimale doorlooptijd van glas leggen) en je weet ongeveer wanneer heel A'dam verglaasd is.

• Bas1978
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-12 14:05
Nou ik hoop dat ze dan maar snel beslissen glasvezkel aan te leggen. Ik woon zelf aan de rand van amsterdam postcode 1106 bijna tegen de weilanden. Maar ons wijkje ligt zo ver van de adsl centrale af dat we maximaal 4 mbit adsl kunnen krijgen.

Ook heb ik een tijdje upc gehad en getest echter dat liep ook niet echt heel stabiel en was s'avonds vooral erg traag. Nu snap ik dat dit komt doordat er zoveel mensen hier wonen. Maar een extra alternatief zoals glasvezel is nooit weg.

Ik zou iedergeval gelijk overstappen naar een snel betaalbaar glasvezel abbo. Dus ik hoop dat ze kijken naar plekken waar veel mensen wonen en die alleen maar "trage" verbindingen kunnen krijgen en daar beginnen met het uitrollen.

Verwijderd

in postcode 1106 ligt al glasvezel, maar voor bedrijven en organisaties.

Eurofiber biedt 100 Mbps glasvezel aan in dit postcodegebied
KPN biedt 100 Mbps glasvezel aan in dit postcodegebied.
Priority biedt 100 Mbps glasvezel aan in dit postcodegebied.

• Marbo
On-ge-loof-lijk trage verbinding vandaag zeg (zondag 1 feb), ongeving knsm eiland, onwerkbaar.

• Jan-E
Ik probeer van buiten af mijn server te bereiken: ook heel traag. En andersom heeft mijn server ook problemen om pop.xs4all.nl en ntp2.xs4all.nl te bereiken.

Verwijderd

Er zijn (waren?) op meer netwerken problemen, dus het is niet alleen Amsterdam. Zie ook nieuws: Kapotte switch AMS-IX zorgt voor internetproblemen

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2009 @ 12:15:
Er zijn (waren?) op meer netwerken problemen, dus het is niet alleen Amsterdam. Zie ook nieuws: Kapotte switch AMS-IX zorgt voor internetproblemen
Is de laatste dagen traag en vaak valt de verbinding weg. Begin er een beetje de balen van te krijgen. Vorige profider was niet zo snel maar was wel betrouwbaar. Ben nog niet zo enthousiast over de betrouwbarheid van het glasvezel. Eind december lag ook alles plat, geen TV, telefoonen internet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2009 @ 14:14:
[...]

Is de laatste dagen traag en vaak valt de verbinding weg. Begin er een beetje de balen van te krijgen. Vorige profider was niet zo snel maar was wel betrouwbaar. Ben nog niet zo enthousiast over de betrouwbarheid van het glasvezel. Eind december lag ook alles plat, geen TV, telefoonen internet.
Ik heb de laatste dagen ook last van problemen met de verbinding (50Mb internlnet, architectenbuurt/zeeburg),. Althans, het lijkt er bij mij een beetje op dat er iets niet helemaal lekker is met de DNS. Verder totaal geen problemen met TV of telefoon. Ik ben nog steeds wel te spreken over de betrouwbaarheid van alle diensten, de keren dat ik hier last heb gehad van verbindingsproblemen was er volgens mij sprake van externe, grotere problemen, en niet specifiek iets 'glasvezeligs'. Maar het moet niet te lang duren voordat de oorzaak duidelijk wordt natuurlijk >:)

Verwijderd

Hmm, mijn latency lijkt in orde te zijn, en ik heb ook geen snelheidsproblemen (download op dit moment op 2.5MB/sec, net zoals altijd van een bepaalde server). Zeeburg, Concepts ICT.

• denan
Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2009 @ 14:14:
[...]

Aangezien de rest geen problemen heeft (op die AMS-IX outage na): wellicht een probleem met je netwerk of router?

• jacobvdm
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-10-2021
nieuws: KPN neemt Glasvezelnet Amsterdam over

"KPN neemt GNA over"

"KPN heeft zijn aanwezigheid op de glasvezelmarkt vergroot en een flinke vinger in de pap gekregen bij de aanleg van het Amsterdamse glasvezelnetwerk. Via Reggefiber neemt de telco een meerderheidsbelang in Glasvezelnetwerk Amsterdam.

Glasvezelnetwerk Amsterdam is een samenwerkingsverband tussen de gemeente Amsterdam en een aantal woningbouwcorporaties. In eerste instantie zal GNA de komende jaren ongeveer 100.000 huishoudens in Zeeburg, Oost en Osdorp voorzien van ftth.

Nu Reggefiber, dat voor de helft in handen van KPN is, een meerderheidsbelang in GNA heeft gekregen, verzekert KPN zichzelf van de mogelijkheid om via het Amsterdamse glasvezelnetwerk diensten aan te kunnen bieden. Tot nu toe was KPN niet in beeld als aanbieder van diensten. Reggefiber zal door overname ook verantwoordelijk worden voor de aanleg van het glasvezelnetwerk in de hoofdstad.

KPN experimenteert momenteel al met vijf andere ftth-projecten, waarvan de uitkomsten in de tweede helft van dit jaar worden verwacht. Op basis van deze uitkomsten worden bij de toekomstige glasvezelprojecten van KPN de uiteindelijke snelheden voor de abonnementen bepaald.

Het telecombedrijf stelt in een woensdag uitgegeven verklaring dat het nog niet zeker is dat in tweede instantie ook alle andere huishoudens in Amsterdam door Reggefiber van glas zullen worden voorzien. "Ook in Amsterdam zal na het opleveren van de eerste 100.000 aansluitingen worden bepaald of en hoe verdere uitrol in de hoofdstad opportuun is."

Reggefiber had al een belang van 30 procent in GNA, maar heeft dat nu vergroot tot 70 procent. De resterende 30 procent blijft in handen van de gemeente en de deelnemende corporaties. Reggefiber zal het netwerk, net als bij zijn andere projecten, openstellen voor andere aanbieders. De overname moet nog wel worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten."

Oftewel: Bye Bye Glasvezel. KPN gaat natuurlijk maximaal 20/2 mbit leveren plus HDTV in één of ander vreselijk combipakket waar niemand op zit te wachten, en of de rest van Amsterdam (buiten de huidige pilot-wijken) wordt aangesloten is hoogst onzeker. Monopolie ftw! :| Ik denk dat ik maar 's naar Japan ga emigreren.

Verwijderd

Ben benieuwd wat dat betekent voor de huidige dienstverlening idd. Ik had al wel zo'n vaag voorvermoeden, maar dat het bestaande netwerk ook meegaat is toch wel verrassend.

• Jan-E
Toch maar eens nalezen in mijn contract met InterNL wat er staat over verlengingen. Want 65 euro voor een 30/3 abonnement (KPN-pakket Brons) is mij echt veel te gortig. TV hoef ik niet, telefoon kost me voor 2 nummers minder dan 10 euro in de maand en voor 20/20 ben ik nu 33 euro kwijt.

• denan
Verwijderd schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 14:10:
Ben benieuwd wat dat betekent voor de huidige dienstverlening idd. Ik had al wel zo'n vaag voorvermoeden, maar
Helemaal niets, bestaande contracten blijven gewoon doorlopen. Je zult echt niet opeens in je huidige bbned gebied onder een KPN portfolio gaan vallen.

Verwijderd

denan schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 16:03:
Helemaal niets, bestaande contracten blijven gewoon doorlopen. Je zult echt niet opeens in je huidige bbned gebied onder een KPN portfolio gaan vallen.
Ik hoop het, maar dat blijft natuurlijk niet zo tot in het einde der dagen. ;)

• Dirk-Gemeente
Wellicht nuttig even de informatie van de gemeente hier te posten. En mag ik zo vrij zijn te melden blij te zijn en graag te blijven met mijn 32 symm Mb ;-)

===========

Persbericht

Amsterdam, 4 februari 2009

Voortgang aanleg open glasvezelnet Amsterdam met Reggefiber/ KPN

Rond de zomer van dit jaar start de verdere aanleg van open glasvezel naar de volgende 100.000 adressen in Amsterdam. Dat is één van de afspraken in het vandaag gesloten samenwerkingakkoord tussen de oorspronkelijke eigenaren van Glasvezelnet Amsterdam en de joint venture van Reggefiber en telecombedrijf KPN. De overeenkomst zorgt voor de aanleg van een hoogwaardig en toekomstvast communicatienetwerk, van groot belang voor de economische en sociale toekomst van Amsterdam.

In het contract staat dat het open karakter van het bestaande netwerk (nu ca. 43.000 aansluitbare adressen) wordt voortgezet. Dat betekent dat anderen die diensten willen leveren of lijnen willen gebruiken welkom blijven. Het akkoord wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa.

De vraag naar snellere netwerken neemt elk jaar toe. In slechts 15 jaar groeide in ons land het percentage Internetgebruikers van 0 tot nu meer dan 90%. Wethouder Van Poelgeest (Glasvezel): “Snelle netwerken zijn belangrijk voor de toekomst van Amsterdam. Wij willen onze bewoners en bedrijven het beste kunnen bieden op het gebied van telezorg, afstandsonderwijs en telewerken. De aanleg van zo’n netwerk kost jaren, het is dus tijd om te beginnen.”
In het Amsterdamse netwerk wordt ieder adres rechtstreeks op de wijkcentrale aangesloten. Dat helpt om iedereen de afgesproken snelheid te bieden, ook als veel buren parallel telewerken of video kijken. Ook het milieu profiteert, het energieverbruik van een glasvezelnet is 10 à 15 keer lager dan bijvoorbeeld een netwerk van glas en koper.

OPTA/NMa
Het open karakter van het netwerk is geheel in lijn met de besluiten die de toezichthouders OPTA en NMa in december jl. namen over glasvezelnetten en over de samenwerking tussen Reggefiber en KPN. Wethouder Van Poelgeest : “De Amsterdamse uitgangspunten voldoen aan de voorwaarden van de OPTA en NMa en ook KPN staat er onverkort achter, ik ben daarom blij met deze deal. We doen bovendien als gemeente precies wat we altijd hebben gezegd: de verdere aanleg met sterke en vastberaden marktpartners. Verder wordt de gemeentelijke rol nog kleiner, op termijn mogelijk zelfs nihil. Last but not least is het in het licht van de kredietcrisis goed dat deze aanleg onmiddellijk werkgelegenheid veroorzaakt en de Amsterdamse economie een boost geeft.” De partijen richten zich er op om geheel Amsterdam op een zakelijk verantwoorde wijze zo snel mogelijk te verglazen. Na de nu startende aanleg van ca. 100.000 lijnen volgt nadere besluitvorming over de dan nog resterende ca. 250.000 adressen.

Lagere aandelen woningcorporaties en gemeente, KPN service provider
In de oorspronkelijke opzet hadden vier woningcorporaties (Ymere, Stadgenoot, Rochdale en De Key) gezamenlijk 33% van de aandelen, net als de gemeente en Reggefiber. In de nieuwe situatie wordt Reggefiber door extra inleg voor 70% eigenaar, gemeente en gezamenlijke corporaties gezamenlijk 30%. Vastgelegd is dat essentiële besluiten alleen kunnen worden genomen met een meerderheid van 80%. Eén aandeel blijft eigendom van een Stichting met vetorecht inzake enkele cruciale onderwerpen, zoals openheid van het netwerk. KPN zal vanaf komend najaar op de nieuwe en al gebouwde delen van het netwerk bestaande en nieuwe diensten leveren. Het bedrijf doet dat in open concurrentie met serviceproviders die het netwerk willen gebruiken, conform de OPTA/NMa regels en tarieven.

Historische stap
De nu gesloten overeenkomst is een primeur, niet eerder is een open glasnet samen met een telecombedrijf voortgezet. Burgemeester Cohen: "Ik verwacht dat de aanleg van het glasnet vèrstrekkende gevolgen heeft voor de ontwikkeling van de stad. Breedband behoort inmiddels net als energie en water tot de essentiële voorzieningen die iedereen moet kunnen gebruiken."

Nadere informatie:
Communicatie gemeente Amsterdam,
Marjolijn van Goethem, 06

• denan
Persoonlijk ben ik van mening dat dit een goede ontwikkeling is. KPN mag dan wel "zie enemie!" zijn maar wel eentje met genoeg kapitaalkracht en drive om de landelijke aanleg van glasvezel naar nieuwe hoogten te stuwen. De productportfolio zelf is mager, maar gezien de ontwikkelingen in de kabelwereld (docsis 3) kan KPN haast niet anders dan de portfolio aanpassen naar marktconforme waarden. Verder heeft KPN in het aansluitmodel ook nog rekening gehouden met partijen die niet op basis van de KPN portfolio willen leveren. Zo heeft in de OPTA uitspraak gestaan dat het mogelijk moet zijn om losse fibers te huren zodat ISP's op klantlocatie (en in de wijkcentrale) eigen hardware kunnen plaatsen. Wat ze vervolgens met dat fiberlijntje doen is zaak van de ISP en staat los van KPN (ODF model).

• Marbo
Het is denk ik zelfs een noodzakelijk stap, gezien de slechts 3000 aansluitingen die er tot nu toe daadwerkelijk zijn: zie http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2858730

[ Voor 6% gewijzigd door Marbo op 06-02-2009 09:55 ]

• Wubinator
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-11 10:09
Hoi,

Ik vraag me af of iemand weet wanneer glasvezel te krijgen is in Osdorp op de Osdorperban. Ik kijk al meer dan een half jaar naar de aanlegkaartjes zonder veranderingen. Ik meen zelfs te herinneren dat ik een briedf had gehad dat ze 22 augustus 2008 (!!) de kabels zouden leggen tot aan de (appartement)gebouwen. Ik heb ze ook in de week daarvoor druk bezig gezien en is de stoep een tijdje open geweest.

Sindsdien heb ik er echter niets meer van gehoord en geen brief ontvangen. Bij een postcode check wordt ook gezegd dat er geen glasvezel te krijgen is bij mij.

• Onno !
Waarchijnlijk is het al mogelijk. Ik woon ook op de Osdorper Ban en de VVE (koopappartement) doet lastig over de aanleg binnen het gebouw.
Op de informatie avond afgelopen zomer in de Meervaart is inderdaad verteld dat ook dit deel van Osdorp rond aug/sept 2008 aangesloten kan worden.
Je kunt denk ik het beste gewoon even bellen met de provider van je keuze.

Verwijderd

Vandaag ben ik dan eindelijk aangesloten. Het oude "P&C" patch kastje is eruit gesloopt en vervangen door een Genexsys NTU. En ik moet zeggen, een 100/100 Mbit verbinding bevalt zeer goed !

/me is erg happy !

(klopt het overigens dat je max 11,3 mb/s haalt qua overdrachtssnelheid ?)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 16:23:
Vandaag ben ik dan eindelijk aangesloten. Het oude "P&C" patch kastje is eruit gesloopt en vervangen door een Genexsys NTU. En ik moet zeggen, een 100/100 Mbit verbinding bevalt zeer goed !

/me is erg happy !

(klopt het overigens dat je max 11,3 mb/s haalt qua overdrachtssnelheid ?)
De snelheid die je haalt hangt van veel dingen af, maar vooral van hoe je rekent en welke overhead je hebt. Daar is al vaak over geschreven. Als je wat oude posts van mij opsnort in deze of andere glasvezel-threads zou je wel wat moeten kunnen vinden :)

Een aardig overview over de verschillende overheads die je in Ethernet hebt is http://sd.wareonearth.com/~phil/net/overhead/
Je kunt daar al wel zien dat het niet zo eenvoudig is, en dan hebben we het nog niet gehad over hoe de applicatie de snelheid weergeeft. Dit is vaak in 'application payload' gemeten, maar kan dan nog in 1000- of 1024- eenheden zijn, afrondingsverschillen door timing en buffering aspecten, etc. etc.

In de praktijk is die 11.3 op een 100Mbit lijn wel een getal wat je vaker tegenkomt in ieder geval ;)

Verwijderd

Wat _ep in heel veel woorden probeert te zeggen is: ja.

;)

• denan
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 19:06:
Wat _ep in heel veel woorden probeert te zeggen is: ja.
;)
Wat Kryz hier probeert te zeggen is: Meestal geef ik ook lange antwoorden.. blij dat eindelijk iemand anders dat doet.. ;)

• Soepvlieg
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-12 22:12
Ik kan bevestigen wat anderen (zie pagina 77) al eerder hebben gemeld: af en toe is er geen verkeer meer mogelijk, tenzij:
(a) de genexis wordt gepowercycled, OF
(b) er een ander MAC adres gebruikt wordt. (gecloned dan wel fysiek).

Ik ben klant bij interNLnet en heb hierover vandaag gebeld met de helpdesk (voor de tweede maal) en nu ook gemaild. Als het goed is gaat iemand van interNLnet er nu aandacht aan besteden.

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Soepvlieg schreef op maandag 16 februari 2009 @ 17:35:
Ik kan bevestigen wat anderen (zie pagina 77) al eerder hebben gemeld: af en toe is er geen verkeer meer mogelijk, tenzij:

Ik ben klant bij interNLnet en heb hierover vandaag gebeld met de helpdesk (voor de tweede maal) en nu ook gemaild. Als het goed is gaat iemand van interNLnet er nu aandacht aan besteden.
Heb hier ook een tijd last van (gehad), maar het probleem is nu al een week niet opgetreden. Heb toen mijn Linksys WRT54G v3.1 router verwisseld voor een WRT54GL v1. Kan me niet voorstellen dat dat het probleem op zou lossen, maar heb tot op heden geen uitval meer gehad. Ook ik heb hierover contact gehad met InterNLnet. Dit heeft lange tijd niets opgeleverd, maar sinds onegeveer een week (tegelijkertijd met het verwisselen van mijn router dus), zouden ze er serieus naar gaan kijken. Zal eens informeren of ze dat nu hebben gedaan en "iets" heb gevonden.

(Eigenlijk moet ik hier niet op reageren, want het is natuurlijk "de goden verzoeken")

• denan
Soepvlieg schreef op maandag 16 februari 2009 @ 17:35:

Ik kreeg inderdaad een email met een troubleticket erin.. :) Als ik wat cases heb (meer is altijd beter) kan ik dit bij BBNED neerleggen, zij zijn tenslotte de netwerkbeheerder. Voor dit individuele geval zal ik in ieder geval vast BBNED inschakelen, het lijkt me niet handig om te wachten op meer cases voor ik dat doe.

• Soepvlieg
Mr_Big schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 15:31:
[...]

Heb hier ook een tijd last van (gehad), maar het probleem is nu al een week niet opgetreden.
Bij mij gaat ook vaak/meestal langer dan een week goed. Dus juich niet te vroeg :X
denan schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 16:19:
[...]

Ik kreeg inderdaad een email met een troubleticket erin.. :) Als ik wat cases heb (meer is altijd beter) kan ik dit bij BBNED neerleggen, zij zijn tenslotte de netwerkbeheerder. Voor dit individuele geval zal ik in ieder geval vast BBNED inschakelen, het lijkt me niet handig om te wachten op meer cases voor ik dat doe.
Even voor mijn begrip... mijn emails aan de servicedesk van internlnet komen bij jou aan?

Algemene oproep aan mensen die hier ook last van hebben:
Melden die storing! Bij je provider. En het liefst voordat je iets gereset of omgeplugd hebt, zodat de 'error state' onderzocht kan worden door je provider/bbned.

• denan
Soepvlieg schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 17:30:
[...]

Even voor mijn begrip... mijn emails aan de servicedesk van internlnet komen bij jou aan?
Niet direct, maar ik had de CSD verzocht om mij van testcases te voorzien. Dit soort zaken zijn namelijk erg lastig te troubleshooten via het normale storingsproces.

• HovaCarlito
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 08:48
Ik moest de verplichte overstap maken van Pilmo naar Alice, dat ging al niet met een slag of stoot (heb speciaal om dat zo lang duurde, namelijk een maand, een cheap UPC abonnementje genomen) maar de laatste paar dagen valt mijn Internet er regelmatig uit. Heeft iemand hier nog meer last van?

• Soepvlieg
denan schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 19:33:
[...]

Niet direct, maar ik had de CSD verzocht om mij van testcases te voorzien. Dit soort zaken zijn namelijk erg lastig te troubleshooten via het normale storingsproces.
Zeker als het vervolgens een maand niet meer voor komt en probleemloos blijft werken... Ok, nog 2 dagen tot een hele maand, dit is natuurlijk vragen om een storing in de komende 2 dagen... :X :+

• Tobias1932
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10-2024
HovaCarlito schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 11:46:
Ik moest de verplichte overstap maken van Pilmo naar Alice, dat ging al niet met een slag of stoot (heb speciaal om dat zo lang duurde, namelijk een maand, een cheap UPC abonnementje genomen) maar de laatste paar dagen valt mijn Internet er regelmatig uit. Heeft iemand hier nog meer last van?
Had ik ook maar tijdelijk een andere abonnementje genomen, ik heb hier ook veel last van. In september 2008 een brief van Alice gekregen dat Pilmo er mee ging stoppen. Formulier ingevuld retour. Geen reactie, 23 december worden de IP-diensten afgesloten. Alice gebeld: weten van niets, Pilmo is failliet, overname is niet verwerkt.
Direct een nieuwe aanvraag Alice Comfort Plus gedaan, wekelijks 2x gebeld over de voortgang, vriendelijke helpdesk maar er gebeurd niets. Eind februari nog geen internet: glasvezel amsterdam en BBned gebeld. Die zeggen niets te kunnen doen maar hebben wel contact opgenomen met Alice en begin maart werkt alles ineens.
Snelheid bleek niet veranderd (Alice is 20mb, Pilmo was 10mb glas). Komt wel dacht ik, blij dat het weer werkt.
Sinds gisteren weer niets: geen telefoon, geen internet en geen TV. Inmiddels al weer 3x met Alice gebeld. Ze blijven vriendelijk en noteren steeds dezelfde dingen, maken een ticket aan maar er gebeurd niets. Ik had zelf ontdekt dat het Genexis modem resetten 10sec TV oplevert en dan valt dat weer weer weg, voor IP-diensten maakt resetten geen verschil. Volgens de helpdesk zit het in de wijkcentrale maar volgens GVA is er geen storing in Zeeburg.

Behalve de vriendelijke manier waarop de medewerkers me te woord staan heb ik weinig vertrouwen in de helpdesk van Alice. De afgelopen 3 maanden heb ik ca. 30 telefoontjes gepleegd en iedere keer alles weer opnieuw kunnen uitleggen. Tickets worden aangemaakt maar er is geen terugkoppeling. Ticketnummers kunnen ze niet geven dus je kan geen navraag doen op de melding. De technische dienst krijg je niet te spreken en doorlooptijden zijn belachelijk lang. Terugbellen wordt bijna altijd toegezegd maar ik ben slechts 1x teruggebeld. Klachten kan je alleen per brief indienen, een teamleider of manager van de klantenservice krijg je niet aan de telefoon. Het is om moedeloos van te worden. Het schijnt dat InterNLnet beter is. Als Alice het niet oplost overweeg ik over te stappen.

Verwijderd

Tobias1932 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 14:33:
Ik had zelf ontdekt dat het Genexis modem resetten 10sec TV oplevert en dan valt dat weer weer weg
Als je een abonnement met (analoge) TV dienst hebt, dan lijkt me dit een provisioning probleem (en dus geen technisch probleem in het netwerk). Of dit bij Alice of BBned zit kan ik niet zeggen, maar het modem heeft zo te zien geen problemen om zijn instellingen centraal op te halen, alleen vertellen die instellingen hem dat hij geen diensten moet leveren (in ieder geval geen CATV dienst).

Misschien dat er ergens een klant/aansluitnummer of MAC adres niet klopt in de administratie, maar je test bevestigt dus wel dat het access en CATV netwerk wel goed werken en het probleem dus elders moet zitten.

Als je geen analoog TV abonnement hebt dan kan de situatie anders zijn, want dan is het normaal dat de TV uitgeschakeld wordt, en is het zo niet te zeggen waarom de andere diensten niet opkomen (dat kan zowel aan de provisioning liggen, als technische problemen in het access netwerk of hoger in het netwerk).

• Jan-E
Reggefiber wil financiële steun gemeenten voor aanleg glasvezel

Door Mick de Neeve, dinsdag 24 maart 2009 17:14

Kabelbedrijf Reggefiber wil bij lagere overheden aankloppen om de financiering van een landelijk glasvezelnet rond te krijgen. Bij banken krijgt het bedrijf nul op het rekest, en ook partner KPN houdt de hand vooralsnog op de knip.

Lees verder:
nieuws: Reggefiber wil financiële steun gemeenten voor aanleg glasvezel

• Marbo
Geen telefoonverbinding op KNSM eiland, met InterNLnet. Iemand anders ook storing?

• denan
Marbo schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:54:
Geen telefoonverbinding op KNSM eiland, met InterNLnet. Iemand anders ook storing?
Generieke storing, was als het goed is na een uurtje opgelost.

• Tobias1932
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 18:09:
[...]Als je een abonnement met (analoge) TV dienst hebt, dan lijkt me dit een provisioning probleem (en dus geen technisch probleem in het netwerk). Of dit bij Alice of BBned zit kan ik niet zeggen, maar het modem heeft zo te zien geen problemen om zijn instellingen centraal op te halen, alleen vertellen die instellingen hem dat hij geen diensten moet leveren (in ieder geval geen CATV dienst).
Ik heb inderdaad analoge tv. Volgens Alice ligt het aan de migratie van Pilmo maar ze kunnen geen antwoord geven op de vraag waarom het tussendoor dan wel een aantal weken normaal heeft gewerkt. Alice geeft aan dat provisioning ermee bezig is. Ik bel de helpdesk om de dag maar een statusupdate kunnen ze niet geven. De helpdesk is bereikbaar, netjes en vriendelijk maar anders dan de melding "ze zijn ermee bezig, u moet nog even geduld hebben" komen ze helaas niet. Ik vind het echt bizar dat het al 3 maanden niet lukt om telefoon, internet en TV normaal werkend te krijgen.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 18:09:
Misschien dat er ergens een klant/aansluitnummer of MAC adres niet klopt in de administratie, maar je test bevestigt dus wel dat het access en CATV netwerk wel goed werken en het probleem dus elders moet zitten.
Volgens mij moet er ergens "een knop omgezet worden". Dat het niet in het modem of de lijn zit blijkt m.i. uit het feit dat het een paar weken heeft gewerkt. Ik heb glasvezel amsterdam gebeld en die kunnen niets doen. Ik heb ook BBned gebeld en gemaild maar ondanks met zorgvuldige en nette uitleg willen die geen actie ondernemen, ik moet het via de ISP (Alice) oplossen.

Wat me frustreert is dat er geen mogelijkheid is de melding (incident/ticket, hoe je het ook noemt) te escaleren. Ik krijg geen ticketnummer en kan ook geen manager/teamleider, klachten- of incidentcoördinator te spreken krijgen. Voor mijn werk (bij de Rabobank) heb ik regelmatig te maken incident- of klachtenmanagement en daar zit een structuur achter die dat wel mogelijk maakt. Het verbaasd me dat ze zoiets bij Alice niet hebben.

Ter vergelijking: als een bank iemands rekening blokkeert of een andere oplosbare fout maakt dan begrijpt iedereen dat zoiets binnen een redelijke termijn opgelost moet worden en dat je tussentijds terugkoppeling kan verwachten. Als dat niet gebeurd kan je via de klachtenprocedure escaleren en als je het een niveau hoger inschiet kan een oplossing geforceerd worden. Bij Alice moet ik accepteren dat ik >3 maanden geen telefoon, internet en TV heb en dat ze niet rapporteren over de voortgang van de oplossing.

De mensen van Alice zijn telefonisch echt van goede wil maar ergens bijft het steken. Als iemand hier een tip heeft dan hoor ik het graag.

• denan
Tobias1932 schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 12:59:
De mensen van Alice zijn telefonisch echt van goede wil maar ergens bijft het steken. Als iemand hier een tip heeft dan hoor ik het graag.
Stuur je NAW & abonnementsgegevens even naar denan@inter.nl.net dan drop ik dat bij iemand van de technische dienst van Alice.

• Tobias1932
Ik heb je gemaild. Bedankt voor de hulp.

• Tobias1932
Sinds gisteren opgelost dankzij bemiddeling van denan. Klasse, nogmaals onwijs bedankt.

Verwijderd

Tobias1932 schreef op donderdag 02 april 2009 @ 17:30:
Sinds gisteren opgelost dankzij bemiddeling van denan. Klasse, nogmaals onwijs bedankt.
Wat ik me dan afvraag: wat was er aan de hand dat je in totaal 3 maanden bezig hebt moeten zijn om van Pilmo naar Alice over te gaan... Niet dat ik van denan een kijkje in de keuken van Alice/bbned/GNA verwacht, maar ik vraag me gewoon af hoe het kan gebeuren. Op een gegeven moment moet zo'n issue toch met Groot Alarm uit het ticketsysteem naar voren springen omdat het al zo lang openstaat?

• Tobias1932
Het had te maken met het staken van de activiteiten door Pilmo en de verwerking van de gemigreerde gegevens in de systemen.
De technische dienst van Alice heeft het inmiddels netjes opgelost, alles werkt nu perfect. Ik heb begrepen dat ze intern hebben gecommuniceerd om dit soort dingen in de toekomst te voorkomen.

Verwijderd

Tobias1932 schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:48:
Het had te maken met het staken van de activiteiten door Pilmo en de verwerking van de gemigreerde gegevens in de systemen.
De technische dienst van Alice heeft het inmiddels netjes opgelost, alles werkt nu perfect. Ik heb begrepen dat ze intern hebben gecommuniceerd om dit soort dingen in de toekomst te voorkomen.
Mja, okay, ik heb wel een beeld bij hoe het technisch allemaal in de soep kan lopen, daar zijn legio redenen voor te verzinnen. Wat ik niet zo goed snap, is dat als er een storing aangemeld wordt, dat men na een tijdje niet gaat denken: hmm, dit is nu wel heel lang niet opgelost, misschien moeten we er eens wat beter naar kijken. Nee, jij moet eerst denan triggeren voordat het balletje gaat rollen. Via GoT. Dat kan toch niet goed zijn. En als we het nou over een netwerk met miljoenen aansluitingen zouden hebben, dan snapte ik het nog een beetje. Maar het zijn veel minder aansluitingen.

Maar overmorgen ga ik even dineren met iemand die hier vast en zeker een verhelderende blik op kan werpen. Want ik ben toch wel benieuwd.

• Jan-E
Ik kwam er via-via achter dat 227-116.citynet.ftth.internl.net naar mijn vaste IP-adres van interNL verwijst, maar dat een nslookup 85.223.116.227 niet de naam oplevert:
code:
1
2
3
4
5
monitor@xs2:~% nslookup 85.223.116.227
Server:  localhost.xs4all.nl
Address:  127.0.0.1

*** localhost.xs4all.nl can't find 85.223.116.227: Non-existent host/domain

Bij iemand anders werkte nslookup wel:
code:
1
2
3
4
5
6
monitor@xs2:~% nslookup 85.223.104.xxx

Name:    xxx-104.citynet.ftth.internl.net
Address:  85.223.104.xxx

Wat heeft zij, dat ik niet heb? En hoe verander ik dat?

• denan
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 00:44:
[...]
moet eerst denan triggeren voordat het balletje gaat rollen. Via GoT. Dat kan toch niet goed zijn. En als we het nou over een netwerk met miljoenen aansluitingen zouden hebben, dan snapte ik het nog een beetje. Maar het zijn veel minder aansluitingen.
Het feit dat het slechts om een beperkt aantal aansluitingen gaat is juist de bron van het probleem geweest, waarschijnlijk is de support op glasvezel daardoor geen "automatisme". De helpdeskmedewerkers die ermee aan de slag gingen hebben het niet doorgezet naar de technische dienst van Alice maar om een onverklaarbare reden in hun eigen domein laten staan. Een aantal uur nadat ik de melding doorzette naar de technische dienst kregen zij alsnog een verzoek vanuit de helpdesk om eens naar de verbinding te kijken. Ik heb in ieder geval het verzoek uitgezet voor de Alice helpdesk om het glasvezelproces nog eens goed onder de aandacht te brengen, het bovenstaande probleem had binnen 24 uur opgelost moeten zijn.
Jan-E schreef op donderdag 09 april 2009 @ 00:30:
Ik kwam er via-via achter dat 227-116.citynet.ftth.internl.net naar mijn vaste IP-adres van interNL verwijst, maar dat een nslookup 85.223.116.227 niet de naam oplevert:
code:
1
2
3
4
5
monitor@xs2:~% nslookup 85.223.116.227

*** localhost.xs4all.nl can't find 85.223.116.227: Non-existent host/domain

Bij iemand anders werkte nslookup wel:
code:
1
2
3
4
5
6
monitor@xs2:~% nslookup 85.223.104.xxx

Name:    xxx-104.citynet.ftth.internl.net
Address:  85.223.104.xxx

Wat heeft zij, dat ik niet heb? En hoe verander ik dat?
Geen reverse DNS? Ik zal eens kijken of we dat ondersteunen voor dat netwerk.. volgens mij zijn alle reguliere InterNLnet aansluitingen wel voorzien van reverse DNS.

• Soepvlieg
Na een lange tijd van probleemloze verbinding, leek zojuist weer een keer de al eerder genoemde 'MAC-blokkade-storing' op te treden.

Op verzoek van internlnet niks eraan gedaan, maar gelijk gebeld met de helpdesk zodat er logfiles gekopieerd konden worden. Even de wireless router losgekoppeld, laptop direct aan het glasvezelmodem. Opnieuw logfile gekopieerd.

Daarna de normale situatie weer hersteld. Maar ik hoefde deze keer het glasvezelmodem niet te resetten! Dus wellicht was er wat anders aan de hand.

Ben benieuwd of het wat nuttigs op gaat leveren.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-12 20:07

Jrz

––––––––––––

Is er al meer info over aanleg van bijv postcode 1018 :P

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Soepvlieg
denan schreef op donderdag 09 april 2009 @ 10:23:
Geen reverse DNS? Ik zal eens kijken of we dat ondersteunen voor dat netwerk.. volgens mij zijn alle reguliere InterNLnet aansluitingen wel voorzien van reverse DNS.
Reverse dns werkt voor mij (internlnet klant) in elk geval niet.

• Jan-E
Soepvlieg schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 16:47:
Reverse dns werkt voor mij (internlnet klant) in elk geval niet.
Maar op het netwerk wordt het kennelijk wel ondersteund, anders zou die vriendin van mij het ook niet hebben. Ik zal eens vragen of ze er nog wat speciaals voor heeft moeten doen.
Pagina: 1 ... 20 ... 29 Laatste

Let op:
Houd het AUB ontopic.

Ongefundeerde reacties/flames/trolls zijn NIET gewenst.