Het grote Glasvezel in Amsterdam Topic

Pagina: 1 ... 17 ... 29 Laatste
Acties:
  • 214.888 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:01
carnager schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 07:43:
Die dikke blauwe kabels hebben ze hier een paar maanden geleden ook voor huis langs getrokken.. Denk dat het hoofdkabels zijn, waarschijnlijk glas, maar of het ook van GVA is?...
Herman, kun jij eens wat licht in de duisternis brengen? Ofwel signaal over de dark fiber :P
Hier aan de osdorperban zijn ze ook al bezig geweest. De buizen zijn paars en kabels zijn zwart/geel. Voor de deur van ons appartementencomplex hebben ze op een tegel een blauwe stip gespoten, vanaf daar moeten ze de aanvragen aan gaan koppelen aan de woning.

Het was geloof ik 25 aug of sept dat het leverbaar is hierzo. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-09 15:56
Even op de valreep voor ik op vakantie nog nog wat informatie: Ik ben een tijd geleden een site begonnen die als doel had gebruikers van glasvezel met elkaar in contact te brengen. Inmiddels is er een nieuw initiatief: de consumentenbond voor glasvezelgebruikers. Er is ook een site natuurlijk: http://www.glasbond.nl/
Wat wij willen is informatie en voorlichting geven, providers beoordelen, en belangen van gebruikers van het glasvezelnetwerk behartigen.
Om een concreet voorbeeld van ons werk te geven: naar aanleiding van de uitval van de verbinding, een paar weken geleden, heb ik een column geschreven op de site van de glasbond. Daarnaast hebben we een brief gestuurd naar de providers, de beheerder en eigenaar van het glasvezel netwerkt waarin we stellen dat de service buiten kantooruren beneden de maat is, en dat klanten (wij dus) onvoldoende geïnformeerd worden over storingen. Wij vragen ook wat ze er aan denken te gaan doen in de nabije toekomst. De brief en column kun je hier lezen: brief aan de providers. .
Ik hoop dat we met dit initiatief de druk op de ketel kunnen houden en de belangen van de consument kunnen behartigen.
Wij zijn nog druk bezig de site te ontwikkelen, en ik nodig jullie van harte uit om kritisch mee te denken en als je zin hebt, actief mee te denken/werken met ons. Schroom niet om contact op te nemen met ons, of bijdragen te leveren.
Ik ben zelf nu even met vakantie, maar over drie weken gaan we met de glasbond er weer vol tegenaan. Vanwege de perikelen met die uitval van de verbinding wilde ik jullie dit toch alvast even laten weten, dat de glasbond het opgepikt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bart_020 schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 11:37:
[...]

Inderdaad, ik heb precies hetzelfde probleem, dacht dat het aan mijn recorder lag, maar dat is dan gelukkig niet zo. Heb Pilmo gebeld, maar daar ontkennen ze dat er iets was veranderd aan het tv-signaal. Nog maar een keer klagen?!
Bart020
Heb jij inmiddels nu wel Guide+? Ik niet. Ik heb dit weekend mijn tv aangesloten op de UPC-kabel (om de proef op de som te nemen) en binnen enkele uren stonden alle programma's weer in het overzicht van de dvd-recorder. Via Eurosport wordt het signaal geleverd. Aan mijn recorder ligt het dus niet. Het is dus evident dat het wél ligt aan het signaal van BBNed, want begin dit jaar was er niks aan de hand
Ik zal dit maar eens voor de 3e keer bij InterNLnet aankaarten. Tot nu toe heeft men dit daar wél bij BBNed neergelegd, alleen daar wordt klaarblijkelijk niet of zeer traag gereageerd over vragen omtrent dit fenomeen. Slechte zaak dus.
De eerste keer overigens deelde mijn provider mij mee om contact op te nemen met de Guide+ organisatie. Nou mooi niet dus....Da's de wereld op zijn kop zetten. Het ligt aan BBNed en het is de taak van InterNLnet om e.e.a. in orde te maken, want met hen heb ik een contract aangegaan voor de levering van signalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:29
Jan-E schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 15:21:

Edit voor denan: ik heb een mailtje gestuurd naar jullie servicedesk, want accountgegevens heb ik nog steeds niet gezien.
Denan is een paar weken op vakantie, dus ik kan in ieder geval nu niets voor je betekenen :)

@marbo:
Mooi dat jullie in de brief praten over een heldesk.. is dat opzet ? ;)

@gdbl:
Het Guide+ probleem is al geescalleerd via BBNED naar de leverancier van de analoge televisie-dienst. InterNLnet bewaakt dit momenteel actief, dus nieuwe vragen inschieten is niet nodig. Heb je trouwens wel teletekst op eurosport? Daarop lift de guide+ informatie namelijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 08:36
denan schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 14:21:
Denan is een paar weken op vakantie, dus ik kan in ieder geval nu niets voor je betekenen :)
Ik heb er ook geen haast mee. Het lijkt me meer jullie balang dan het mijne, dat jullie me via mail kunnen bereiken ;) Goede vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan-E schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 12:41:
@Kryz: bij mijn weten krijg je bij Concepts geen vast IP-adres. Draai je geen servers of doe je dat dan met dyndns o.i.d.?
Nog even een update hierop: ik heb inderdaad blijkbaar een dynamisch IP adres, dat ook verandert op voor zover ik kan zien onberekenbare momenten. Ik heb toch maar even gemaild of daar wat aan gedaan kan worden, want praktisch is het niet.

Edit: het was duidelijk heel laat toen ik dit checkte, want mijn IP adres was nog helemaal niet gewijzigd sinds aansluiting. En via de helpdesk meldt Concepts me dus ook dat het volgende geldt:

Het IP adres is theoretisch statisch (DHCP server zal normaliter altijd hetzelfde IP adres teruggeven, behalve bij uitzonderlijke situaties zoals herstarten DHCP server of herindelen netblokken). Nou, daar kan ik wel mee leven.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al enige dagen is de ARD verdwenen uit het televisieaanbod. Dat brengt het nog altijd geadverteerde aanbod van 39 naar een magere 35. Zonder enige mededeling. Salto is nog nooit doorgegeven en 'nader te bepalen' is al anderhalf jaar 'nader te bepalen'. Wat een kutbedrijf dat BBned.

-edit- ARD doet het inmiddels weer. nou vooruit trek ik dat 'kutbedrijf' weer in.
nu dat nader te bepalen nog invullen.... National Geographic Channel?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2008 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mensen die het leuk vinden, even een verwijzing naar mijn posting elders op het forum betreffende mijn LAN organisatie:

Verwijderd in "Het grote topic voor nette lan afwerking..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denan schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 14:21:
[...]
@gdbl:
Het Guide+ probleem is al geescalleerd via BBNED naar de leverancier van de analoge televisie-dienst. InterNLnet bewaakt dit momenteel actief, dus nieuwe vragen inschieten is niet nodig. Heb je trouwens wel teletekst op eurosport? Daarop lift de guide+ informatie namelijk mee.
Inmiddels heb ik sinds (ongeveer) afgelopen weekend weer Guide+. Voorheen werd het signaal meegestuurd met Eurosport2. Daarna stopte dat. Sinds afgelopen weekend wordt het signaal meegestuurd met Eurosport1 (net als bij UPC). Dus ik heb weer Guide+. Wellicht dankzij jullie escalatie bij BBNed. THNX!! Franco Verberkt van de Servicedesk van jullie heeft inmiddels een mail van mij hierover gekregen.

Heb jij overigens idee wanneer BBNed daadwerkelijk 39 tv-zenders gaat verstrekken. Heb nu bijna 1 jaar tv via glasvezel, maar het aantal zenders beperkt zich nog steeds tot "slechts" 36 zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Replay: ge*le upload hoor.. *fap fap..* :P

Ik vraag me nogsteeds af of het wel zò verstandig is aan glas te gaan ivm de relatief hoge graad van storingen in het TV-net & de best hoge uitval van telefoonverbindingen.. ;(

Dat terwijl er vermoedelijk volgend jaar glas mijn pand in geschoten wordt :X
Oost-zijde Centrum praten we dan over.. ;)

Tenzij er volgend jaar te kiezen is uit 2 volwaardige glasnetten (KPN & BBNed) :+
Aangezien de gemeente & KPN meestal de verkeerde beslissingen maken, ga ik nog geen geld apart leggen voor 'n glasabo'tje..
het kan nog wel 2,5 jaar duren voordat A'dam e.o aan glas kan gaan denken... :(

& er is voor mij nog 'n "andere voorwaarde", ik ga niet zomaar meer van provider wisselen
ik zit hier heerlijk. _/-\o_

Daar bovenop zou het geen slecht idee zijn - vanuit mijn optiek - als d'r n's 'n flinke keuze aan andere zenders bij komt.

Niet alle huidge zenders vallen binnen mijn interesse-/smaakgebied.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2008 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 03:11:
Ik vraag me nogsteeds af of het wel zò verstandig is aan glas te gaan ivm de relatief hoge graad van storingen in het TV-net & de best hoge uitval van telefoonverbindingen.. ;(
Je hoeft toch niet over op TV en telefonie over glas? Je kan gewoon kiezen welke dienst je over glas wilt nemen, en welke niet. Uitval van telefonie is wat mij betreft eerder VoIP-problematiek dan glas-problematiek (maw, deze problemen heb je ook als je VoIP over de kabel of over DSL hebt, en zeker als je een instabiele internetverbinding hebt), en VoIP is nog steeds een redelijk 'nieuwe' technologie als je dat vergelijkt met POTS van KPN. Dus ja, de kwaliteit/betrouwbaarheid is misschien iets minder, maar dat wordt langzaamaan beter, en de prijs is wel lager, gemiddeld genomen.

TV over glas heb ik zelf ook niet genomen. Hier waren meerdere redenen voor, maar een is dat het gewoon niet betrouwbaar lijkt te zijn, gezien de reacties hier. Kabelexploitanten kunnen dit toch een stuk beter, en dan heb je ook nog allemaal digitale mogelijkheden.
Er zijn toch nog geen planningen gepubliceerd voor gebieden buiten de pilotgebieden?
Tenzij er volgend jaar te kiezen is uit 2 volwaardige glasnetten (KPN & BBNed) :+
Aangezien de gemeente & KPN meestal de verkeerde beslissingen maken, ga ik nog geen geld apart leggen voor 'n glasabo'tje..
Huh? Je wilt wachten tot ook KPN een uitrol doet, want KPN maakt nogal eens verkeerde beslissingen? Ik heb hier een aantal opmerkingen over:

- Nu doet bbned het, dus waarom wachten op KPN die het toch fout gaat doen in jouw optiek?
- Ik denk niet dat KPN hier in A'dam zelf uit gaat rollen - dat wordt heel moeilijk met vergunningen (aangezien de straat op veel plekken nu al opengaat), de gemeente zal het niet stimuleren (die hebben namelijk al een aandeel in een bestaand glasnet), en er ligt al een glasnet, dus commercieel gezien is het voor KPN minder interessant dan dat het in aandere plaatsen is, waar nu nog geen glas ligt.
- Waarom zou je geen geld neerleggen voor een glasabootje als het gewoon doet wat je wilt? Bijvoorbeeld een snelle internetverbinding.
Dit snap ik niet helemaal in relatie tot je vorige opmerking over de planning.
& er is voor mij nog 'n "andere voorwaarde", ik ga niet zomaar meer van provider wisselen
Da's natuurlijk een belangrijk onderdeel van je keuze.
Daar bovenop zou het geen slecht idee zijn - vanuit mijn optiek - als d'r n's 'n flinke keuze aan andere zenders bij komt.

Maar nogmaals, dan neem je toch geen TV via glas? Wat mij betreft is het analoge TV aanbod er slechts als een lokkertje om klanten geheel bij KPN en/of de kabel weg te trekken, en om een volwaardig triple play productportfolio aan te kunnen bieden. Echter, analoge TV heeft natuurlijk de toekomst niet, dus veel nadruk zal er niet liggen op het aanbod daarvan. Je ziet dat nu ook met de wijze waarop er omgesprongen wordt met zenderaanbod: er zijn al vanaf dag 1 minder zenders beschikbaar dan beloofd, en daar lijkt weinig verandering in te komen. Ook is de kwaliteit niet heel denderend (veel uitval, blijkbaar).

Het is de bedoeling dat aanbieders op het glasnet gezien worden als TV aanbieders, zodat als de technologie zover is om digitale TV aan te bieden, mensen niet meer hoeven te twijfelen om daarvoor te kiezen, omdat ze de leverancier niet als TV aanbieder zien. Een stukje drempelverlaging. Maar ik denk dat dat nog wel eens tricky kan zijn, zeker gezien de kwaliteit van het huidige ATV aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eurofiber legt al een paar maanden achter elkaar glas op alle grachtengordels.
Eurofiber is een onderdeel van Reggefiber

XMS en KPN hebben weer iets met Reggefiber.

Misschien dat Denan wat meer duidelijkheid kan scheppen wat er nu precies gaat gebeuren hier in het centrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 23:20:
Het IP adres is theoretisch statisch (DHCP server zal normaliter altijd hetzelfde IP adres teruggeven, behalve bij uitzonderlijke situaties zoals herstarten DHCP server of herindelen netblokken). Nou, daar kan ik wel mee leven.
Is dat IP-adres van Concepts op de een of andere manier aan het MAC-adres van je netwerkkaart gekoppeld? Ik werd zojuist door iemand benaderd die met zijn ene PC wel een IP-adres krijgt en met zijn andere PC niet. Hij dacht dat het aan die PC lag, maar terug in de winkel (Mycom) kreeg het ding wel een IP-adres. Zijn TCP/IP instellingen zijn geheel automatisch. Het doet een beetje denken aan oude A2000-tijden, toen je pas een IP-adres kreeg als je je Mac-adres doorgegeven of ingevoerd had. En hoe lang is de lease van je IP-adres?

Edit: Opgelost door niet alleen de stroom van zijn PC te halen, maar door ook de stroom even van zijn glasvezelmodem te halen. Nadien hoorde ik dat hij hier al 2 weken mee bezig was. Ook de HD van Concepts had hem niet geadviseerd om ook eens de stroom van het modem te halen.

Toch ben ik wel benieuwd naar het antwoord op mijn vragen. Kun je zonder problemen er via een andere netwerkkaart een IP-adres krijgen? En is dat dan ook hetzelfde? Hoe lang is je lease?

[ Voor 21% gewijzigd door Jan-E op 14-07-2008 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 17:21

The Wizard

Moderator Mobile
Misschien dat Denan wat meer duidelijkheid kan scheppen wat er nu precies gaat gebeuren hier in het centrum.
Tsja, en die heeft vakantie :)

[ Voor 68% gewijzigd door The Wizard op 14-07-2008 19:02 ]

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 03:11:
@Replay: ge*le upload hoor.. *fap fap..* :P

Ik heb een half jaar geleden wat gezeur gehad met mijn tv ontvangst. Lag er een maand uit vanwege stomme miscommunicatie tussen BBNed, Glasvezel A'dam en InterNLnet. Daarna is het probleem opgelost. Recentelijk stokte even het Guide+ signaal. Maar da's ook weer opgelost. En DLD1 is ook weer terug. Ik ben best tevreden over én tv én telefoon én internet. De hier vaak geschetste problemen heb ik niet vaak meegemaakt. Wellicht mazzel gehad...Daarnaast vindt ik de service van InterNLnet erg goed, snel en adequaat. Daar kan UPC, KPN en Planet een puntje aan zuigen. De kafkaëske toestanden die ik daar heb meegemaakt kom je in je stoutste dromen niet tegen. Bovendien heb ik bij de overgang naar glas rekeinng gehouden met kinderziektes. al met al valt het mij allemaal heel erg mee. Maar zoals gezegd, kan ook pure mazzel zijn...
Nu lleen nog 39 zender waar men al een jaar over praat en beloofd. Alle folders noemen dit aantal. Ik kom niet verder dan 36 zenders... Heb dit al een paar keer aangekaart maar "men is er mee bezig en heeft onze aandacht..." Zender genoeg dacht ik zo om toe te voegen. Zie de zenderoverzichten van de andere glassteden in midden en oosten van het land...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan-E schreef op maandag 14 juli 2008 @ 17:38:
Toch ben ik wel benieuwd naar het antwoord op mijn vragen. Kun je zonder problemen er via een andere netwerkkaart een IP-adres krijgen? En is dat dan ook hetzelfde? Hoe lang is je lease?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen van deze vragen met 100% zekerheid kan beantwoorden. De eerste kan ik beantwoorden met de info die ik van een Concepts helpdesker kreeg: dit zou gewoon moeten werken, het IP adres wordt als het goed is niet op basis van MAC adres uitgegeven. Of het dan gewoon een 'random' DHCP pool betreft, of dat het netjes aan VLAN gekoppeld zit (en dus altijd hetzelfde is, ongeacht MAC adres), dat weet ik niet. En ook al is dat zo, dan nog kan het zo zijn dat je X tijd geen verbinding krijgt omdat de lease wel vastgehouden is (als je dus niet eerst netjes je lease vrijgeeft voordat je met een ander MAC adres connect). Ook de duur van de lease kan ik niet zeggen, dat laat mijn router me helaas niet zien.

Ik kan dit allemaal theoretisch uittesten, maar daar heb ik nu eventjes helemaal geen zin in. Misschien doe ik dat een ander keertje nog wel eens. :)
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2008 @ 15:30:
Eurofiber legt al een paar maanden achter elkaar glas op alle grachtengordels.
Eurofiber is een onderdeel van Reggefiber

XMS en KPN hebben weer iets met Reggefiber.
Dit is eerder iets van B2B of zo, want ik kan me erg slecht voorstellen dat de gemeente zomaar iedereen de grachten eens in de zoveel tijd laat opentrekken, en dat GNA dit binnen afzienbare tijd wil gaan doen is al een tijd duidelijk.
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2008 @ 21:28:
Nu lleen nog 39 zender waar men al een jaar over praat en beloofd. Alle folders noemen dit aantal. Ik kom niet verder dan 36 zenders... Heb dit al een paar keer aangekaart maar "men is er mee bezig en heeft onze aandacht..." Zender genoeg dacht ik zo om toe te voegen. Zie de zenderoverzichten van de andere glassteden in midden en oosten van het land...
Om te beginnen: ik ben het helemaal met je eens dat ze gewoon moeten bieden wat ze beloven. En als het om de een of andere reden echt niet lukt, moeten ze gewoon zeggen: mea culpa, we krijgen het niet voor elkaar, het blijven 36 zenders, maar niet anderhalf jaar lang je klanten aan het lijntje houden (of weetikveel hoelang het nu duurt).

Ik wil echter wel iets zeggen over de wat jou betreft makkelijke uitbreiding van het zenderaanbod: zendrechten krijgen is niet makkelijk. Daarbij heeft bbned te maken met een wijze van aanbieden (wholesale) die zenders helemaal niet kennen. Je moet het zo zien: die hebben al meer dan 20 jaar alleen maar met monopolistische kabelbedrijven te maken gehad (en nog veel langer dan dat met zendmasten), en beide wijzen van aanbieden verschillen contractueel nogal met een wholesale model. Ik kan me zomaar voorstellen dat dit het proces erg bemoeilijkt. Echter, het zou ook zomaar kunnen zijn dat bbned er gewoon geen werk van maakt (of de contacten niet heeft, weetikveel). Maar over het algemeen is het moeilijker om een zendmachtiging te verkrijgen dan om op te zeggen bij Planet. En gezien je opmerkingen over Planet ken je hun Hotel California benadering vast wel: you can check out anytime you like, but you can never leave...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2008 @ 21:59:
[...]

Ik wil echter wel iets zeggen over de wat jou betreft makkelijke uitbreiding van het zenderaanbod: zendrechten krijgen is niet makkelijk. Daarbij heeft bbned te maken met een wijze van aanbieden (wholesale) die zenders helemaal niet kennen. Je moet het zo zien: die hebben al meer dan 20 jaar alleen maar met monopolistische kabelbedrijven te maken gehad (en nog veel langer dan dat met zendmasten), en beide wijzen van aanbieden verschillen contractueel nogal met een wholesale model. Ik kan me zomaar voorstellen dat dit het proces erg bemoeilijkt. Echter, het zou ook zomaar kunnen zijn dat bbned er gewoon geen werk van maakt (of de contacten niet heeft, weetikveel). Maar over het algemeen is het moeilijker om een zendmachtiging te verkrijgen dan om op te zeggen bij Planet. En gezien je opmerkingen over Planet ken je hun Hotel California benadering vast wel: you can check out anytime you like, but you can never leave...
Ik weet het Kryz. Voor het distribueren van tv en radio is toestemming nodig van de rechthebbenden, zoals CLT-UVA en Buma. Het opmerkelijk is echter wel dat in plaatsen als Nuenen en Enschede er zenders op de glasvezel tv worden aangeboden die wij hier in Amsterdam niet hebben. zoals RTL Deutschland, NDR Niedersachsen, WDR Köln, Skynews International, RTV10, TW1, maar óók BBC1 en BBC2 (!). Samen met jou heb ik niet de indruk dan BBNed er nou echt werk van maakt om het beloofde aantal van 39 zenders (overigens een laag aantal in vergelijking met die andere glasvezelsteden) waar te maken. Na ruim een jaar hebben we nog steeds slechts 36 zenders. In die periode had BBNed best wel het een en ander kunnen realiseren. Maar je hoort niks van hen hierover...InterNLnet liet mij ruim een half jaar geleden weten "dat men het in de gaten houdt". En op de nietszeggende multi-culti zenders als Salto1 en Salto2, die UPC in het pakket moest opnemen van de gemeente, zit ik echt niet te vwachten.....

Als ik straks mijn maandelijkse nota krijg van € 15,50 (gebaseerd op het beloofde aantal van 39 zenders) dan kan BBNed en InterNLnet een brief van mij verwachten dat ze dit bedrag vooralsnog naar rato van het werkelijke aantal ontvangen tv-zenders moet aanpassen, dus het 36/39e bedrag. Scheelt bijna € 1,20 per maand :-)) Een half glas bier......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan-E schreef op maandag 14 juli 2008 @ 17:38:
Edit: Opgelost door niet alleen de stroom van zijn PC te halen, maar door ook de stroom even van zijn glasvezelmodem te halen.
Interessant. Het glasvezelmodem doet in principe niets met je IP adres, dus ik vermoed dat de access switch* waar je op aangesloten bent een ARP-tabel bijhoudt, en dit beperkt. Door het onderbreken van de link wordt die tabel waarschijnlijk leeg gemaakt, zodat je weer een geheel nieuwe lease kan krijgen.

Kan natuurlijk ook zijn dat je toevallig bij het resetten van het modem door de 'timeout' gekomen bent en dat het daardoor weer werkte... :)

* Of een netwerk element verderop in het netwerk. Kryz geeft aan dat Concepts dit niet doet, dus dan zou het in het access netwerk moeten gebeuren. Kan natuurlijk best, om zo te garanderen dat men niet meer dan 1 apparaat tegelijk aansluit...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2008 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 15:32:
Interessant. Het glasvezelmodem doet in principe niets met je IP adres, dus ik vermoed dat de access switch* waar je op aangesloten bent een ARP-tabel bijhoudt, en dit beperkt. Door het onderbreken van de link wordt die tabel waarschijnlijk leeg gemaakt, zodat je weer een geheel nieuwe lease kan krijgen.
Zou natuurlijk kunnen. Wat ik betrokkene aangeraden had was de stroom van zijn PC en zijn glasvezelmodem af te halen en er een nachtje over te laten gaan (in de hoop dat dan de lease echt vrijgegeven was). Maar doorredenerend aan de bar van de buurtkroeg zeiden we dat hij natuurlijk het ook direct weer zou kunnen proberen en kijken of het dan al werkte. Het slachtoffer stiefelde naar huis en belde even later dat het zowaar gelukt was.
Kan natuurlijk ook zijn dat je toevallig bij het resetten van het modem door de 'timeout' gekomen bent en dat het daardoor weer werkte... :)
Dat zou wel heel stug zijn, want hij was al twee weken aan het klooien.
* Of een netwerk element verderop in het netwerk. Kryz geeft aan dat Concepts dit niet doet, dus dan zou het in het access netwerk moeten gebeuren. Kan natuurlijk best, om zo te garanderen dat men niet meer dan 1 apparaat tegelijk aansluit...
Iemand anders in dezelfde kroeg beweerde dat hij een switch (geen router) aan het modem had hangen, die geen IP-adressen uitdeelde. Toch was hij met drie apparaten tegelijkertijd online, die bovendien ook nog met elkaar konden praten en dus een verschillend IP-adres moeten hebben. Dan zou hij van de Concepts DHCP-server 3 IP-adressen moeten hebben gekregen. Mij klonk het nogal ongeloofwaardig in de oren, maar weet iemand hoe dat zit als je een switch aan het glas hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 13:34:
Ik weet het Kryz. Voor het distribueren van tv en radio is toestemming nodig van de rechthebbenden, zoals CLT-UVA en Buma. Het opmerkelijk is echter wel dat in plaatsen als Nuenen en Enschede er zenders op de glasvezel tv worden aangeboden die wij hier in Amsterdam niet hebben.
Hier wil ik toch nog een kleine nuancering op doen: ik weet niet welke provider(s) achter Nuenen zit(ten), maar bij Enschede is het KPN, als ik me niet vergis, en die is natuurlijk a) flink wat groter dan bbned en b) heeft al een geschiedenis in de TV (Digitenne, Mine), en dat maakt het natuurlijk wel wat makkelijker. Zij hebben al een afzetmarkt, en die is flink wat groter dan die van bbned. Daar kan TV over de glasvezel gewoon simpel op meeliften.
Als ik straks mijn maandelijkse nota krijg van € 15,50 (gebaseerd op het beloofde aantal van 39 zenders) dan kan BBNed en InterNLnet een brief van mij verwachten dat ze dit bedrag vooralsnog naar rato van het werkelijke aantal ontvangen tv-zenders moet aanpassen, dus het 36/39e bedrag. Scheelt bijna € 1,20 per maand :-)) Een half glas bier......
Zou ik zeker doen, of wat ik eigenlijk zou doen: helemaal niet betalen, bezwaar maken tegen de faktuur, en ze zelf een nieuwe, verlaagde faktuur (naar rato) laten sturen. Dat kost effort bij bbned, en dat kan ze wel eens doen besluiten om toch iets beter naar dit verhaal te kijken.
Jan-E schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 18:01:
[...] aan de bar van de buurtkroeg [...]
[...] in dezelfde kroeg [...]
[...] aan het glas hangt?
Ik wist niet dat we een stamvezelkroeg hadden in de buurt?! Dat stond nergens in de folders!

Als ik een avondje zin heb om de boel af te koppelen kan ik al je scenario's wel eens uittesten, maar ik merk vanavond dat ik nog steeds geen zin heb. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 21:35:
Ik wist niet dat we een stamvezelkroeg hadden in de buurt?! Dat stond nergens in de folders!
www.ponteneur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2008 @ 21:59:
[...]
Dit is eerder iets van B2B of zo, want ik kan me erg slecht voorstellen dat de gemeente zomaar iedereen de grachten eens in de zoveel tijd laat opentrekken, en dat GNA dit binnen afzienbare tijd wil gaan doen is al een tijd duidelijk.
[...]

Een studentenhuis op de Prinsengracht is aangesloten. Ook is een particulier op de Westermarkt aangesloten. Beide zou ik geen B2B kunnen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

mrsar

waar een sar is,is een wodka

wij kregen zaterdag opeens een pakketje met daarin een tornado adsl/kabel modem/router,nu stond er verder nergens waar deze vandaan kwam (behalve top-it) nu zie ik het woord tornado ook in dit topic terug komen ;) dus mijn vraag is eigenlijk of deze van internl af komt :P

ik heb helaas nog steeds geen glas,omdat mijn onderburen(3x) niet echt mee werken ;-( en dan zeer snel ook nog de bouwvak,dus ik heb het vooropig nog niet :(
en dat terwijl voor mijn gevoel(maar ja ik weet er niets van) het mischien door 1 huis heen moet,en dan door het trappenhuis omhoog,maar ja,dat is mijn idee ;) na al het wachten schiet het nog niet op helaas,en zelf mijn onderburen aansporen werkt ook niet echt geloof ik *grom*

[ Voor 0% gewijzigd door mrsar op 22-07-2008 14:09 . Reden: proberen alle typo's eruit te halen :P ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:05
[offtopic]
Goh leuke link!
dacht ik test het ook ff (op mn werk):
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/299251737.png

Heeft het UMCG/RUG toch een beter lijntje liggen dan ik dacht?
:+

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puppetmaster schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 12:55:
Heeft het UMCG/RUG toch een beter lijntje liggen dan ik dacht?
Nou ja, ik weet niet wat je dacht, maar het universiteitennetwerk in NL is altijd al leading geweest mbt datadoorvoersnelheden. Universiteiten, en met name SURFnet, hebben altijd voorop gelopen mbt fiber (to the office, to the dorm) en aansluitingen op de AMS-IX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mwhaahah ik heb de InterNLnet postcode prijsvraag van een maand of wat geleden gewonnen, ze sturen me vandaag een Wii op. :P :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurjen de Vries
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-10-2020
Zijn hier ook mensen die een gameserver op hun glasvezel hebben draaien? Ik ben namelijk bezig met een overzicht hiervan te maken op http://www.fiberupdate.nl/gameservers .
Tot nu toe staan er enkel gameservers bij XMS op, en ik zou ze ook graag thuisgebruikers bij andere glasvezelproviders toegevoegd hebben.

Initiator @permanentfuture #tech innovation in #sharingeconomy. Google Glass explorer. Google Top Contributor / #localguide. #knowmad @s2m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:43:
Voor mensen die het leuk vinden, even een verwijzing naar mijn posting elders op het forum betreffende mijn LAN organisatie:

Verwijderd in "Het grote topic voor nette lan afwerking..."
Variatie op een thema. Jouw server was nog niet helemaal op orde, maar de mijne is dat inmiddels wel:
Jan-E in "Het miniPC topic"

Een thuislan heb ik nauwelijks. Soms hang ik mijn laptop bekabeld aan de Fritz, soms draadloos. Maar dat servertje dat 24/7 draait voor slechts 34 watt in totaal is wel erg makkelijk. Zowel zakelijk (als freelance webontwikkelaar) als voor de hosting van de hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da's een interessant zenderaanbod. Daar kan BBNed nog wat van leren. Differentiatie in je pakketten, in plaats van een eenheidsworst aanbieden (met ook nog eens minder zenders dan beloofd en afgesproken).......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 22:21:
Da's een interessant zenderaanbod.
Waar reageer je op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da's een interessant zenderaanbod. Daar kan BBNed nog wat van leren. Differentiatie in je pakketten, in plaats van een eenheidsworst aanbieden (met ook nog eens minder zenders dan beloofd en afgesproken).......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2008 @ 11:41:
[...]

De dienst waarover ze het in dat nieuwsbericht hebben betreft ook een digitale TV dienst, geen analoge zoals nu bij GNA het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2008 @ 11:41:
Ik dacht wel dat je daarop reageerde, en daarom vroeg ik het ook, want daar heb ik dit al over gezegd:
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 21:35:
[...] is het KPN, als ik me niet vergis, en die is natuurlijk a) flink wat groter dan bbned en b) heeft al een geschiedenis in de TV (Digitenne, Mine), en dat maakt het natuurlijk wel wat makkelijker. Zij hebben al een afzetmarkt, en die is flink wat groter dan die van bbned. Daar kan TV over de glasvezel gewoon simpel op meeliften.
Ik snap dat het vervelend is, dat analoge TV van bbned, maar je klinkt wel een heel klein beetje als een broken record op dit moment. En daarbij is wat Denan zegt ook van belang: KPN levert dat aanbod als digitale TV, en jij vergelijkt het met een analoog TV aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
En weer eens een keer storing op de telefonie. Verbinding valt na een halve minuut weg, althans bij mij, ik hoor niks meer terwijl de andere kant mij nog wel hoort. Heel irritant. Ik zit er over te denken om vaste telefonie er maar helemaal uit te gooien. Ik wil alleen mijn ouders en schoonouders niet dwingen om mij mobiel te bellen, dat zijn eigenlijk de enigen die me nog op het vaste nummer bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
Sinds de invoering van glasvezel hier in amsterdam, 1 1/2 jaar geleden zijn er geen nieuwe ontwikkelingen geweest. Het is alleen iets goedkoper geworden dankzij Alice. Dat is echt het enige. Oh ja, een provider als Pilmo is verdwenen. Dat was een hoogtepunt.
Wat is erg teleurstellend vind is dat er sinds de introductie geen enkele nieuwe dienst ontwikkeld is. Op gebied van Innovatie en vernieuwing, waar in de promotionele praatjes erg op ingezet wordt...er is totaal niets tot stand gekomen.
Nu wordt het toch wel eens tijd, bijna 1 1/2 jaar na introductie dat er nieuwe diensten op gebied van digitale televisie aangeboden gaan worden? Ik vind het allemaal zeer teleurstellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 08:32
Marbo schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 23:16:
Wat is erg teleurstellend vind is dat er sinds de introductie geen enkele nieuwe dienst ontwikkeld is. Op gebied van Innovatie en vernieuwing, waar in de promotionele praatjes erg op ingezet wordt...er is totaal niets tot stand gekomen.
Nu wordt het toch wel eens tijd, bijna 1 1/2 jaar na introductie dat er nieuwe diensten op gebied van digitale televisie aangeboden gaan worden? Ik vind het allemaal zeer teleurstellend.
Hoewel glasvezel al 1 1/2 jaar geleden is geintroduceerd denk ik dat je verbaasd zal zijn hoeveel (of weinig) mensen ook daadwerkelijk aangesloten zijn of kunnen worden.
De gesprekken tussen de VvE's en GNA bijvoorbeeld lopen niet altijd even soepel. Bij kleinere VvE's zijn de lijnen kort en kan toestemming tot aanleg snel geregeld zijn.
Bij de woningcorporaties (bijv. Ymere/Eigen Haard etc) ligt dit echter anders. Voordat er meer geinvesteerd wordt in innovatieve diensten zullen de providers waarschijnlijk eerst afwachten tot obstakels uit de weg zijn en alle 40.000 woningen ook daadwerkelijk aangesloten kunnen worden. Ik zou graag weten hoeveel procent van de woningen binnen het ' opgeleverde' gebied ook echt aangesloten kunnen worden. Zal me niets verbazen als het achterblijven van innovativiteit direct verband houdt met 'te weinig abonnees' .

Overigens lijkt het me verstandig dat ze de kinderziektes van de telefonie en televisie dienst eens oplossen voordat ze zich op andere projecten werpen. Als deze traditionele diensten al niet werken dan voorspelt dat voor nieuwe diensten niet veel goeds lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
prozak schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 00:08:
Overigens lijkt het me verstandig dat ze de kinderziektes van de telefonie en televisie dienst eens oplossen voordat ze zich op andere projecten werpen.
Of je kinderziektes bij de telefoniedienst hebt hangt heel sterk af van de oplossing die je daar zelf voor gekozen hebt. Mijn zakelijke nummer draait al tijden via Callvoip, mijn privenummer is 3 jaar lang KPN Voip (InternetPlusBellen) geweest en gaat op 18 augustus ook over naar Callvoip. Het enige dat ik daarvoor nodig heb is een stabiele internetverbinding. Dat was mijn KPN IPB-aansluiting en is nu mijn glasvezel. Mocht die internetaansluiting er toevallig een keertje uitliggen, dan zet Callvoip het telefoontje automatisch door naar mijn mobieltje. Ik heb dus geen enkele kinderziekte met mijn telefonie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Over KPN gesproken: onderstaand artikel uit Trouw van een week geleden doet vermoeden dat KPN toch weer een dikke vinger in GNA wil krijgen.

http://www.trouw.nl/hetnieuws/economie/article1044943.ece

Glasvezelnet in heel Amsterdam
KPN en partner Reggefiber krijgen zekerheid over telecomregels

Trouw - door Vincent Dekker

Amsterdam krijgt een glasvezelnet voor de hele stad. KPN is vol vertrouwen het daarover weldra eens te worden met telecomwaakhond Opta.

KPN wil alle 400.000 woningen in Amsterdam in vier of vijf jaar van een glasvezelaansluiting voorzien. Maar de investering van een paar honderd miljoen euro is volgens het bedrijf alleen verantwoord als er enige zekerheid is dat het geld kan worden terugverdiend. Gesprekken hierover met de Opta zullen binnen enkele maanden resultaat hebben.

Dat maakten bestuurders van KPN gisteren duidelijk na afloop van de persconferentie over de halfjaarcijfers. In Amsterdam wordt al glasvezel aangelegd naar zo’n tien procent van de woningen. Daar is onder meer Reggefiber bij betrokken, een bedrijf dat ook elders in Nederland zulke netwerken aanlegt. In mei nam KPN een belang van 41 procent in Reggefiber en de twee willen nu samen de hele hoofdstad op glas aansluiten.

Het wordt het grootste glasvezelproject van Nederland en zal 300 tot 400 miljoen euro kosten. KPN en Reggefiber willen het net openstellen voor concurrenten. Maar een probleem is dan dat niet duidelijk is welke kosten zij die concurrenten in rekening mogen brengen. De Opta kan daar regels voor opstellen en dus moeten KPN en Reggefiber weten wat ze kunnen verwachten.

In Brussel heeft eurocommissaris Reding (telecom en media) glasvezel van groot belang voor de economie verklaard. Zij vindt dat investeerders in ruil voor het risico dat zij aangaan een ’redelijk rendement’ verdienen. KPN en Reggefiber wilden al in juni het besluit nemen over het Amsterdamse project. Maar toen bleek dat de Opta voor de berekening van hun rendement het glasvezelnet op dezelfde manier wilde behandelen als het oude, weinig risicovolle telefoonnet. Dat zou de aanleg van het glasnet onmogelijk hebben gemaakt. Nu erkent de telecomwaakhond dat een nieuw netwerk grotere risico’s kan opleveren en een hoger rendement kan rechtvaardigen.

Een tweede probleem lijkt lastiger. De Opta moet van Brussel elke drie jaar de telecommarkt onderzoeken en desnoods regels aanpassen. Investeerders in glasvezel rekenen echter in lange termijnen, twintig jaar of meer. Als een net in drie jaar zijn geld zou moeten opbrengen, wordt glasvezel voor gebruikers onbetaalbaar. KPN hoopt daarom dat Opta eventuele regels minstens zes of zeven jaar wil laten gelden. De Opta zegt een nieuw glasvezelnet heel belangrijk te vinden en ’zeker rekening te zullen houden met de investeringszekerheid die daarvoor nodig is’. De KPN-bestuurders denken dat een akkoord hierover ook in de lucht zit.

Enige haast is geboden, zo erkent KPN. Het huidige glasproject in Amsterdam is bijna klaar. Als men de bedrijven die daarbij betrokken zijn aan het werk wil houden, dan moet er snel groen licht gegeven worden voor het vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Marbo schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 23:16:
Sinds de invoering van glasvezel hier in amsterdam, 1 1/2 jaar geleden zijn er geen nieuwe ontwikkelingen geweest. Het is alleen iets goedkoper geworden dankzij Alice. Dat is echt het enige. Oh ja, een provider als Pilmo is verdwenen. Dat was een hoogtepunt.
Het introduceren van IPTV diensten is inderdaad lastig als de klantgroep maar zeer beperkt is. De traditionele media zijn toch gewend om in aantallen te werken van 100-500k.. niet 1-10k. Dat maakt het loskrijgen van zendrechten een lastig proces. Voor XMS gaan we over een week starten met de pilot van de HD versie van de IPTV dienst, maar daar is ook meer controle over het netwerk zodat we van Multicast gebruik kunnen maken. Zouden we via Unicast gaan uitzenden dan zou zelfs het XMS netwerk vollopen.. en GNA zal hetzelfde probleem hebben. Je zou bijna een paar VPN's optrekken naar Amsterdam, en daar een multicast tunnel over opzetten, om te laten zien wat er mogelijk is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik heb hier ineens hiccups op mijn verbinding. Het is niet geheel duidelijk wat er gebeurt, want mijn routerlogs zeggen er weinig over, maar intern lijkt het probleem niet te zijn - de router blijft up / bereikbaar bij een hiccup. Andere mensen ook last? Ik zit in Zeeburg, bij Concepts ICT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Niets te zien in de event log van mijn Fritz. Mijn telefoonnummers zijn gewoon geregistreerd gebleven, dus als er hiccups waren waren ze zo kort dat de Fritz er iets van gemerkt heeft. Hoe merk jij dat je verbinding stottert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 20:26:
Hmm, ik heb hier ineens hiccups op mijn verbinding. Het is niet geheel duidelijk wat er gebeurt, want mijn routerlogs zeggen er weinig over, maar intern lijkt het probleem niet te zijn - de router blijft up / bereikbaar bij een hiccup. Andere mensen ook last? Ik zit in Zeeburg, bij Concepts ICT.
Ik heb er de laatse drie dagen weer last van zaterdag nacht om ff voor half 3 snachts. zondagnacht om 2.10 en afgelopen nacht om 1.09
het lijkt weer op het zelfde probleem van goed een anderhalve maand terug erg vervelend met draaiende servers.
Echter geeft mij draytek vigor 2950 ook geen problemen, gecheckt in logs e.d
zit zelf op sporenburg bij de verbindingsdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik merk het aan msn- en shoutcast-sessies die verbreken en ik had ook problemen met browsen (denk ik zo'n 30 seconden downtime of zo). Het gebeurde bij mij een aantal keren tussen 19:00 en 23:00, maar ik heb geen strakke monitoring erop staan, dus weet het niet exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik merk het hier aan me chatrooom die in één keer leegstroomt
er staan namelijk tijden voor de spraak van personen
en aan me teamspeakserver die een melding disconnect geeft.
Ik kan de tijd zo exact geven omdat me server elk uur synchroniseert met een internet tijdserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga Concepts ICT een mail sturen om hier naar te kijken. Ik zal ook hints geven dat dit wel eens in het bbned/GNA deel zal kunnen zitten, omdat een internl.net klant ook last heeft hiervan. Ik weet nog niet exact hoe ik het verpak, maar ik zal wel door laten schemeren dat ik een beetje snap hoe het werkt (zonder betweterig over te komen ;)), misschien helpt dat met het onderzoek (maar misschien ook niet ;)).

Kan jij overigens even de exacte tijden posten waarop je hiccups gezien hebt? En kan je ook een storingsmelding aan InterNLnet doen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2008 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
@Kryz & Lamour: begrijp ik het goed dat de verbinding wel up blijft, dat je IP-adres ook in stand blijft, maar dat er geen netwerkverkeer meer mogelijk is? Dan zou ik het nauwelijks merken, want dat servertje is een webserver met niet al te veel traffic. En het is niet eens uitgesloten dat de browser van bezoekers het even blijft proberen en over de hiccup heen springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik wil al jaren van de analoge tv van UPC af, maar zonder dat geen Internet, dus moest ik dat wel afnemen. Nu zou ik willen overschakelen naar de glasvezel, bij Alice, en dan of alleen Internet nemen of Internet+Telefonie. Maar nu deed ik net de snelheidstest op de Alice-site en er zou op mijn adres (in Zeeburg) een snelheid haalbaar zijn van tussen de 6 en 10 Mbit/s. Ik heb nu, bij UPC, het Power abonnement dus ik zou er op de glasvezel wat downloaden betreft niet echt veel op vooruitgaan. Mijn vraag is hoe betrouwbaar die snelheidstest op de Alice site eigenlijk is? En als het abonnement het over 20 Mbit/s heeft, waarom zou ik dan maar de helft of minder daarvan kunnen halen? Dat scheelt wel erg veel lijkt me.

Mac Pro 2,26 GHz 8 Core, iMac 20" Intel C2D 2,16GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Had gisteren avond opeens geen internet tussen 18.45 en 20 uur. Had dit al een keer eerder gehad en toen lag t aan BBned maar dus nu weer. Iemand enig idee wat er gebeurd kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
@levdr: weet je zeker dat dat geen snelheidstest voor een ADSL-verbinding was? Mijn 20/20 verbinding bij InterNLnet is ook gewoon 20/20...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan-E schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 14:01:
@Kryz & Lamour: begrijp ik het goed dat de verbinding wel up blijft, dat je IP-adres ook in stand blijft, maar dat er geen netwerkverkeer meer mogelijk is? Dan zou ik het nauwelijks merken, want dat servertje is een webserver met niet al te veel traffic. En het is niet eens uitgesloten dat de browser van bezoekers het even blijft proberen en over de hiccup heen springt.
Het gaat om hiccups van rond de 30 seconden, dus ja, dat kan wel eens ongemerkt voorbij gaan, en mbt tot het 'up' blijven van de verbinding: het is natuurlijk een ethernetverbinding met DHCP als IP assignment service. Dat gaat pas down als de lease verlopen is, en ik kan zo te zien in mijn router niet zien wat de leasetijd is, maar die zal vast ergens op een dag staan of zo, of minimaal een uur. Die ben je dus niet zomaar kwijt (DHCP sessie is volgens mijn router dan dus ook 38 dagen up).

En levdr: wat Jan-E suggereert klopt wel: die test die jij gedaan hebt, heeft niets te maken met de fiber test. Als ze in jouw buurt 10Gbit/sec willen leveren, dan kunnen ze dat over fiber (al trekt dat Genexis dingetje dat niet denk ik - of de fiber dit zelf aankan weet ik ook niet, daar zit vast nog wel kwaliteitsverschil in).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Ik was eens aan het kijken of ik kon testen of ik al dan niet last had van die hiccups. Methode: van buitenaf elke seconde mijn servertje pingen. Van buitenaf kan ik nu nog doen omdat ik een tweede internetverbinding heb: KPN IPB ADSL. Om eventuele problemen met die verbinding uit te sluiten doe ik die ping dan vanaf de XS4ALL shell server.

Precies op het moment dat ik een time-out kreeg bij een ping vanaf de DOS-prompt op mijn laptop had ik ook een ping op xs2.xs4all.nl draaien. Resultaat:

64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=182 ttl=59 time=1.750 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=183 ttl=59 time=1.628 ms
^C
--- ping statistics ---
184 packets transmitted, 173 packets received, 5% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 1.568/1.790/3.298/0.210 ms

11 lost packets gedurende 184 seconden. Oftewel: dat was inderdaad een hiccup, bekeken vanuit xs2.xs4all.nl. En dat moet ergens in de volgende hops gezeten hebben:

1 124.ae0.xr4.1d12.xs4all.net (194.109.21.1) 104.599 ms 0.280 ms 0.453 ms
2 0.so-6-0-0.xr1.tc2.xs4all.net (194.109.5.10) 0.556 ms 0.628 ms 0.581 ms
3 pr1.nik-asd.internl.net (195.69.144.204) 1.027 ms 17.843 ms 1.066 ms
4 vlan51.newxr2.nik-asd.internl.net (217.149.207.202) 0.934 ms 0.950 ms 0.826 ms
5 citynet.xr2.nik-asd.internl.net (217.149.196.90) 1.433 ms 1.223 ms 1.203 ms
6 85.223.116.227 (85.223.116.227) 1.933 ms !X 1.628 ms !X 1.938 ms !X

ping staat nu weer aan vanaf xs2.xs4all.nl. Morgen meer stats.

Edit: 20236 ping packets verder. 0% packet loss. Oftewel: geen verdere hiccups.

[ Voor 2% gewijzigd door Jan-E op 06-08-2008 09:24 . Reden: resultaat van 20236 packets toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
levdr schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 22:51:
Ik wil al jaren van de analoge tv van UPC af, maar zonder dat geen Internet, dus moest ik dat wel afnemen. Nu zou ik willen overschakelen naar de glasvezel, bij Alice, en dan of alleen Internet nemen of Internet+Telefonie. Maar nu deed ik net de snelheidstest op de Alice-site en er zou op mijn adres (in Zeeburg) een snelheid haalbaar zijn van tussen de 6 en 10 Mbit/s. Ik heb nu, bij UPC, het Power abonnement dus ik zou er op de glasvezel wat downloaden betreft niet echt veel op vooruitgaan. Mijn vraag is hoe betrouwbaar die snelheidstest op de Alice site eigenlijk is? En als het abonnement het over 20 Mbit/s heeft, waarom zou ik dan maar de helft of minder daarvan kunnen halen? Dat scheelt wel erg veel lijkt me.
Je voert de ADSL snelheidstest uit, vandaar de vreemde resultaten. Bij glasvezel zijn snelheidstesten niet nodig. Als je 20Mbit afneemt krijg je 20Mbit... neem je 100Mbit af dan krijg je 100Mbit.

@kryz & de rest:
Hickups van 30 seconden zijn inderdaad wel erg lang.. hebben jullie helemaal geen verbinding meer of stokt het ergens binnen het netwerk? (maw: traceroute eens naar 217.149.196.6 als je geen verbinding hebt en kijk eens waar het stopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denan schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 10:44:
[...] Bij glasvezel zijn snelheidstesten niet nodig. Als je 20Mbit afneemt krijg je 20Mbit... neem je 100Mbit af dan krijg je 100Mbit.
(edit: Ik had je verkeerd begrepen. Als het gaat om een test voor de te verwachten snelheid, dan klopt je statement natuurlijk wel denan... Onderstaande geldt dus alleen voor testen die de daadwerkelijke performance meten)

Dat is wel erg kort door de bocht. Inderdaad maken veel speedtests op glasvezel mensen alleen maar overbodig ongerust, maar het kan ook een goede manier zijn om als consument je hele netwerkverbinding (inclusief inhuis) te testen (bv de router of wireless performance) en er zijn toch nog genoeg gevallen waarbij de provider om een of andere reden niet of nog niet de juiste snelheid levert op glas, zodat het goed is dit een keer te controleren.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 11:11:
Dat is wel erg kort door de bocht. Inderdaad maken veel speedtests op glasvezel mensen alleen maar overbodig ongerust, maar het kan ook een goede manier zijn om als consument je hele netwerkverbinding (inclusief inhuis) te testen (bv de router of wireless performance) en er zijn toch nog genoeg gevallen waarbij de provider om een of andere reden niet of nog niet de juiste snelheid levert op glas, zodat het goed is dit een keer te controleren.
Je leest niet goed. ;) Hij deed een 'wat voor snelheid ga ik krijgen als ik een verbinding bij partij X afneem' test. Da's geen speedtest, da's een verwachte performance test.

Edit: jaja, snel editen natuurlijk! :P
denan schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 10:44:
@kryz & de rest:
Hickups van 30 seconden zijn inderdaad wel erg lang.. hebben jullie helemaal geen verbinding meer of stokt het ergens binnen het netwerk? (maw: traceroute eens naar 217.149.196.6 als je geen verbinding hebt en kijk eens waar het stopt)
Ik had een WinMTR sessie openstaan naar nu.nl (je moet iets kiezen), en iedere hop in het trace (heb geen copy/paste gemaakt, dus weet even de details niet) was onbereikbaar. Mijn eigen router was overigens niet zichtbaar in die traceroute, dus de eerste IP hop na mijn router was al onbereikbaar. Zoals gezegd werkte DNS dus ook niet.

Overigens vind ik een hiccup van 1 seconde ook lang; het is fiber, daar horen geen (merkbare) hiccups plaats te vinden. Maar als ik meerdere malen op een avond msn- / ftp- / shoutcast-sessies kwijtraak, dan begin ik me aardig te irriteren, kan ik je vertellen. Zeker voor 50e per maand (niet duur voor het type verbinding, wel duur voor een haperende verbinding). ;)
Jan-E schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 03:14:
Edit: 20236 ping packets verder. 0% packet loss. Oftewel: geen verdere hiccups.
Weet je dat zeker? Ik bedoel, je had 11 lost packets bij de eerste hiccup, en als ping stats netjes afrondt dan 0.49% van 20236 = 99, dus kunnen er nog 88 pakketjes verloren gegaan zijn zonder dat je het in dat percentage terugziet.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2008 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
@Jan-E en @denan

Ik zie maar één snelheidstest en die lijkt me toch echt voor de glasvezel.

[ Voor 119% gewijzigd door levdr op 06-08-2008 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
levdr schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 12:26:
@Jan-E en @denan

Ik zie maar één snelheidstest en die lijkt me toch echt voor de glasvezel.
Url?

@ep:
Mijn ervaring is ook dat je hier alleen maar verwarring over krijgt. Bij XMS hebben we bij elke snelheidsupgrade te maken met hordes mensen die klagen dat ze de snelheid niet halen op snelheidstest X of Y. Meestal zijn die niet eens geschikt voor glasvezelsnelheden.. en in alle gevallen (op 1 na.. 656 vs 1 dus) waren de snelheidsklachten terug te brengen tot 'koop een goede router' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 00:00:
Het gaat om hiccups van rond de 30 seconden, dus ja, dat kan wel eens ongemerkt voorbij gaan, en mbt tot het 'up' blijven van de verbinding: het is natuurlijk een ethernetverbinding met DHCP als IP assignment service. Dat gaat pas down als de lease verlopen is, en ik kan zo te zien in mijn router niet zien wat de leasetijd is, maar die zal vast ergens op een dag staan of zo, of minimaal een uur.
Die heb ik even opgezocht door mijn laptop rechtstreeks aan het modem te hangen. Bij interNLnet/mij is de lease 12 uur.
Kryz schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 11:18:
Weet je dat zeker? Ik bedoel, je had 11 lost packets bij de eerste hiccup, en als ping stats netjes afrondt dan 0.49% van 20236 = 99, dus kunnen er nog 88 pakketjes verloren gegaan zijn zonder dat je het in dat percentage terugziet.
Ja, dat weet ik zeker. Overigens staat er nu dmv de draadloze verbinding vanuit ons plaatselijke stamglascafe weer een xs4all-shell sessie te pingen.
Dat zal wel http://snelheidscheck.alice.nl/ zijn. Die levert bij mij tussen de 16 en 20 Mbit/s op. Dat het glasvezelabo ook Alice Comfort heet doet de zaak geen goed. Alice is een beetje onduidelijk })

[ Voor 40% gewijzigd door Jan-E op 06-08-2008 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Even maar een nieuw postje. @Kryz: dit weet ik wel heel zeker:

392 packets transmitted, 93 packets received, 76% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 1.552/1.811/3.525/0.312 ms

Dat was 1 minuutje geleden.

Edit: Op mijn servertje staat trouwens een browser voortdurend een PHP-script uit te voeren door een internetpagina op te halen. Soort alternatief voor een cron-job. Die was op hetzelfde moment eindeloos aan het 'Waiting for connection' geslagen. Tot ik hem met het handje weer opstartte.

[ Voor 40% gewijzigd door Jan-E op 06-08-2008 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, da's duidelijk dan. Al een storingsmelding gedaan richting InterNLnet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Nu, wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Jan-E schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 13:03:
[...]

[...]
Dat zal wel http://snelheidscheck.alice.nl/ zijn. Die levert bij mij tussen de 16 en 20 Mbit/s op. Dat het glasvezelabo ook Alice Comfort heet doet de zaak geen goed. Alice is een beetje onduidelijk })
Daarom heeft alice ook voor glasvezel een andere pagina gemaakt: http://comfortplus.alice.nl :)
De ADSL snelheidscheck is wel zo aangepast dat hij kan zien of je in een glasvezelgebied zit, maar dan nog zullen de resultaten een combinatie zijn van ADSL en glasvezel snelheden. (bvb hier levert alice 8-20Mbit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
denan schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 15:29:
Daarom heeft alice ook voor glasvezel een andere pagina gemaakt: http://comfortplus.alice.nl :)
Die vervolgens vanaf www.alice.nl niet op een duidelijke manier bereikbaar is. Je verwacht immers een linkje onder het kopje 'Internet'. Zoals ik al zei: Alice is een beetje onduidelijk, al beweert ze zelf continu iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Jan-E schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 15:53:
[...]
Die vervolgens vanaf www.alice.nl niet op een duidelijke manier bereikbaar is. Je verwacht immers een linkje onder het kopje 'Internet'. Zoals ik al zei: Alice is een beetje onduidelijk, al beweert ze zelf continu iets anders.
Volgens mij staat op alle glasvezelamsterdam flyers/glasvezelbrieven en brochures toch duidelijk de link van comfortplus. De reden dat het niet direct op alice.nl terug te vinden is, is omdat die informatie maar voor een zeer select gezelschap relevant is. GNA- Glasvezelinformatie op die mainpage plaatsen zou alleen maar verwarring veroorzaken voor mensen die in andere gebieden wonen.
Tijdens het invullen van een order worden klanten uit het GNA gebied wel onderschept btw.. ze komen dan op een speciale glasvezelpagina uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Doe het dan consequent wel of consequent niet. Onder het kopje 'Internet en bellen' staat wel een link 'Alice via glasvezel', onder 'Internet' niet. Alice is niet alleen onduidelijk, maar ook nog eens inconsequent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
Nu ben ik echt in verwarring. Gaat het op deze pagina http://www.alice.nl/nl/re...duct_details_comfort.html
nou wel of niet over glasvezel. Ik dacht dus eerst van wel maar weet het nu even niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

levdr schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 19:05:
Nu ben ik echt in verwarring. [...] Ik dacht dus eerst van wel maar weet het nu even niet meer...
Zo duidelijk is Alice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
@levdr: die pagina gaat over ADSL. Kijk maar in de linkerkolom, daar staat onderaan een linkje naar 'Alice over glasvezel'.

@denan, Kryz e.a.: zojuist kreeg ik een heel aparte melding bij het pingen vanaf xs2.xs4all.nl
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
PING www.ehrhardt.nl (85.223.116.227): 56 data bytes
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=0 ttl=59 time=1.873 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=1 ttl=59 time=1.762 ms
36 bytes from 85.223.117.244: Redirect Host(New addr: 85.223.116.227)
Vr HL TOS  Len   ID Flg  off TTL Pro  cks      Src      Dst
 4  5  00 0054 d565   0 0000  3a  01 0911 194.109.21.3  85.223.116.227

64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=2 ttl=58 time=2.013 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=3 ttl=59 time=1.638 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=4 ttl=59 time=1.755 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=5 ttl=59 time=1.753 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=6 ttl=59 time=2.002 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=7 ttl=59 time=1.749 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=8 ttl=59 time=1.740 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=9 ttl=59 time=1.744 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=10 ttl=59 time=1.618 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=11 ttl=59 time=1.738 ms
^C
--- www.ehrhardt.nl ping statistics ---
12 packets transmitted, 12 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 1.618/1.782/2.013/0.118 ms

Wat dat IP-adres 85.223.117.244 daar ineens tussen doet is mij een raadsel. Het A-record voor *.ehrhardt.nl staat al geruime tijd op 85.223.116.227. Wat is dat voor IP-adres? Zit er iets in de routing fout?

Edit
Dat IP-nummer zit vlakbij, zo te zien zelfs nog voor mijn default gateway. Hieronder zie je eerst de ipconfig van vanochtend, toen mijn laptop (met Duitse XP Pro) direct aan het glas hing. En vervolgens de uitvoer van een tracert naar dat vreemde IP-nummer en naar xs2.xs4all.nl.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Ethernetadapter LAN-Verbindung:

Verbindungsspezifisches DNS-Suffix: 
        Beschreibung. . . . . . . . . . . : Intel 8255x-basierter PCI-Ethernetadapter (10/100)
        Physikalische Adresse . . . . . . : 08-00-46-08-10-4C
        DHCP aktiviert. . . . . . . . . . : Ja
        Autokonfiguration aktiviert . . . : Ja
        IP-Adresse. . . . . . . . . . . . : 85.223.116.227
        Subnetzmaske. . . . . . . . . . . : 255.255.254.0
        Standardgateway . . . . . . . . . : 85.223.116.1
        DHCP-Server . . . . . . . . . . . : 217.149.196.4
        DNS-Server. . . . . . . . . . . . : 217.149.192.6
                                            217.149.196.6
        Lease erhalten. . . . . . . . . . : woensdag 6 augustus 2008 12:09:28
        Lease läuft ab. . . . . . . . . . : donderdag 7 augustus 2008 00:09:28

Routenverfolgung zu 85.223.117.244 uber maximal 30 Abschnitte

1     2 ms     1 ms     2 ms  fritz.box [192.168.2.103] 
  2     3 ms     5 ms     4 ms  85.223.117.244 

Ablaufverfolgung beendet.

Routenverfolgung zu xs2.xs4all.nl [194.109.21.3]  uber maximal 30 Abschnitte:

1     2 ms     1 ms     1 ms  fritz.box [192.168.2.103] 
  2     5 ms     3 ms     3 ms  85.223.116.1 
  3     3 ms     3 ms     3 ms  217.149.196.89 
  4     3 ms     3 ms     3 ms  217.149.207.201 
  5     5 ms     3 ms     4 ms  195.69.144.166 
  6     3 ms     5 ms     5 ms  194.109.5.9 
  7     4 ms     4 ms     4 ms  194.109.21.3 

Ablaufverfolgung beendet.
Is dat IP-nummer soms een tweede IP-nummer van mij zelf?

Edit 2
Of - wilde gok - zit er iemand in mijn subnet met een packet sniffer en heeft die antwoord gegeven aan xs2.xs4all.nl? Wat kan iemand binnen mijn subnet eigenlijk allemaal met IP-verkeer dat onderweg is van of naar mijn glasvezelmodem?

Edit 3
In news:xs4all.general schreef 'U.P' vanaf d594eeee.static.dsl.concepts.nl het volgende:
Even geheel off-topic, ik werk bij een andere ISP die diensten levert over dat glasvezelnetwerk in Amsterdam en sommige van onze klanten hebben hetzelfde probleem, ik weet dat bbned het inmiddels in onderzoek heeft.
Er wordt aan gewerkt, Kryz.

Trouwens: hoever zitten die 2 IP-adressen van jou af? Hemelsbreed zal het nog geen 100 meter zijn ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Jan-E op 07-08-2008 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan-E: ik snap ook niet wat er met dat IP adres gebeurt. Dat ding is niet te tracen, maar wel te pingen. Kan wel iets van een virtuele toewijzing zijn of zo, maar ik snap dat niet goed genoeg om er iets nuttigs over te kunnen zeggen.

En hoever ze van me af zitten: 6 hops, 1,5ms.

Je opmerking over 'U.P' gaf me hoop, vooral omdat het een concepts.nl gebruiker is, dus mogelijk ook een medewerker van Concepts (maar dat hoeft niet natuurlijk), maar de reactie van de helpdesk stemde me minder vrolijk:
Ik verzoek u om de lijn enige tijd te testen zonder router. De pc dus aan te sluiten rechtstreeks op het modem. Mocht u dan nog steeds hinder ondervinden dan is uitgesloten dat het aan de router ligt en kunnen we Bbned aansturen om een storingsonderzoek te starten.
Mijn reactie:
Om je even een idee te geven van mijn netwerksetup:

• Router: D-Link DIR-655 Xtreme N Gigabit / Wireless N Router
• Switch: Asus GigaX1124 24-port unmanaged Gbit ethernet switch
• Clients: 2 Desktop PC's, 1 server, 2 laptops, 1 netwerk printer, 1 iPhone, 1 PlayStation3
• Fysieke netwerk: 15 Gbit ethernet patchpunten door het huis (3 bij mijn bureau, 2 bij TV, 2 bij de bank, 2 bij de eettafel, 2 bij de keuken / deuren naar het balkon en 4 in de slaapkamer en 1 patchpunt voor een DECT POTS telefoon

Een fotootje:

Afbeeldingslocatie: http://kryz.org/sitepics/IMG_1575_small.jpg
Ik kan natuurlijk in de meterkast gaan zitten met mijn desktop, maar dat wordt toch tricky. Daarbij blijft de router bereikbaar op het moment dat het internet down gaat, en zijn er steeds meer mensen die hetzelfde probleem signaleren. Vervolgens vertrouw ik de netwerk-stack van een Windows PC toch wat minder dan die van een D-Link DIR-655 Xtreme N, dus die tussen de keten weghalen lijkt me niet zinvol. Als laatste doe ik de tests vanaf 2 PC's (linux en windows machine).

Ik begrijp je verzoek, maar ik hoop dat je ook inziet dat die in dit geval niet geheel van toepassing is.
Ik vraag me af wat hierop terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Hmmm. Ik kreeg een kwartiertje geleden deze reactie van de Servicedesk van InterNL:
Allereerst wanneer mensen problemen hebben van iets in de verbinding waarbij waarschijnlijk de oorzaak bij ons zou kunnen liggen, zal dat bij ons gemeld moeten worden. U bent overigens de eerste dit dit meldt.

Helaas is het mij niet duidelijk hoe alles lokaal bij u is en hoe vaak dit optreedt, een traceroute lijkt me in dit geval wat fijner omdat dit aangeeft waar precies de schoen wringt.
Ook niet echt hoopgevend. En het zou betekenen dat Lamour zijn problemen nog niet gemeld heeft.

'U.P' schrijft overigens letterlijk dat hij werkt bij een Glasvezel-ISP, een andere dan de mijne. Alice is alleen maar een label, dus dan heb je dik kans dat het Concepts is (mede gezien zijn Concepts ADSL-aamsluiting).

Dat dat IP-adres van buiten af niet te tracen valt had ik ook al gemerkt. Maar hier binnen mijn subnet dus wel. Als 'mijn' internetverkeer zo af en toe naar een ander IP-adres wordt gerouteerd zou het wel verklaren waarom je dan geen verbinding hebt.

Raadselen!

Edit
En om 10:26 zie ik ineens dit voorbij schieten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=12903 ttl=59 time=2.002 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=12904 ttl=59 time=1.750 ms
 4  5  00 0054 90b9   0 0000  3a  01 4dbd 194.109.21.3  85.223.116.227

64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=12905 ttl=58 time=1.626 ms
36 bytes from 85.223.117.249: Redirect Host(New addr: 85.223.116.227)

36 bytes from 85.223.117.246: Redirect Host(New addr: 85.223.116.227)

36 bytes from 85.223.116.253: Redirect Host(New addr: 85.223.116.227)

64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=12906 ttl=59 time=1.865 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=12907 ttl=59 time=1.869 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=12908 ttl=59 time=1.741 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=12909 ttl=59 time=1.738 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=12910 ttl=59 time=1.736 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=12911 ttl=59 time=1.734 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=12912 ttl=59 time=1.608 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=12913 ttl=59 time=2.104 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=12914 ttl=59 time=1.634 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=12915 ttl=59 time=1.725 ms
^C
12916 packets transmitted, 12908 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 1.432/1.835/23.845/0.516 ms
Meer vreemde IP-adressen. En wat gemiste packets. De raadselen worden groter.

Edit 2
Wel relevant in dit verband: ik zag dit voorbij schieten, terwijl ik vanaf mijn ene Vaio via een VNC-verbinding over de glasvezel en mijn KPN ADSL-verbinding naar mijn andere Vaio zat te kijken. Die ^C om het pingen te stoppen werd ook over het internet gegeven. Ondanks de vreemde ping-routes was mijn verbinding dus wel alive'n'kicking.

Edit 3
Minuutje of 2 geleden (ca 11:17) weer kijkend van de ene Vaio naar de andere:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=135 ttl=59 time=1.638 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=136 ttl=59 time=1.644 ms
 4  5  00 0054 ad5b   0 0000  3a  01 311b 194.109.21.3  85.223.116.227

36 bytes from 85.223.116.253: Redirect Host(New addr: 85.223.116.227)

64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=137 ttl=58 time=1.900 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=138 ttl=59 time=1.894 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=139 ttl=59 time=1.767 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=140 ttl=59 time=1.768 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=141 ttl=59 time=1.766 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=142 ttl=59 time=2.009 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=143 ttl=59 time=1.890 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=144 ttl=59 time=1.765 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=145 ttl=59 time=1.640 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=146 ttl=59 time=1.764 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=147 ttl=59 time=1.639 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=148 ttl=59 time=1.764 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=149 ttl=59 time=1.638 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=150 ttl=59 time=1.889 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=151 ttl=59 time=1.762 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=152 ttl=59 time=1.637 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=153 ttl=59 time=1.632 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=154 ttl=59 time=1.761 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=155 ttl=59 time=1.884 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=156 ttl=59 time=1.764 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=157 ttl=59 time=1.632 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=158 ttl=59 time=1.760 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=159 ttl=59 time=2.008 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=160 ttl=59 time=1.759 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=161 ttl=59 time=1.633 ms
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=162 ttl=59 time=1.634 ms
^C
163 packets transmitted, 163 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 1.559/1.814/7.152/0.481 ms
Dit gebeurde op het moment dat ik ging kijken of ik de logging in mijn Telnet client aan kon zetten. Toch maar doen...

[ Voor 83% gewijzigd door Jan-E op 07-08-2008 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is even: op het moment dat dat gebeurt, is dan je verbinding van binnen naar buiten weg? Het vervelende is even dat ik blijkbaar icmp-reply uit heb staan in mijn router, dus die moet even aan om er wat mee te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 11:40:
De vraag is even: op het moment dat dat gebeurt, is dan je verbinding van binnen naar buiten weg?
Dat zou natuurlijk kunnen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Die VNC-verbinding stuurt wel veel verkeer van buiten (mijn KPN ADSL-aansluiting) naar binnen, maar ik mag aannemen dat er ook wel wat verkeer van de VNC-client naar de VNC-server is. Van buiten naar binnen was in ieder geval 'up'. Maar die ping was ook van buiten naar binnen en daar trad iets op wat U.P. een ICMP redirect noemde.

Het gebeurt trouwens vaker. En inmiddels zijn er tenminste 4 IP-adressen in het spel die niet de mijne zijn:
85.223.117.244
85.223.117.246
85.223.117.249
85.223.116.253

Allemaal binnen mijn Subnet. Ik heb nu logging aan staan in mijn Telnet client en laat hem wel een dagje runnen om te zien of het ook optreedt met andere IP-nummers.
Het vervelende is even dat ik blijkbaar icmp-reply uit heb staan in mijn router, dus die moet even aan om er wat mee te kunnen doen.
Ik wist zelfs niet eens zeker wie die reply stuurt en zat zelfs nog even aan mijn webserver te denken. Maar dan zou de Fritz het door moeten sturen aan de webserver, dus ik neem aan dat de Fritz zelf antwoordt.

'man ping' leverde trouwens op dat ik de route kan opslaan. Er staat nu dus een 'ping -R' te draaien. Dat zou jij natuurlijk ook kunnen doen, maar dan van binnen naar buiten: ping -R ping.xs4all.nl of zo.

Ik ben er nog steeds niet zeker van dat het ping-probleem samenhangt met de hiccups. Wel weet ik dat ik zojuist 1% packet loss had: 2024 sent, 1988 received. Dat zou toch eigenlijk ook niet mogen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Antwoord van Concepts op mijn antwoord op hun antwoord:
U geeft aan over 2 laptops te beschikken, is het mogelijk om hier gedurende een bepaalde tijd gebruik van te maken, zonder dat uw gehele netwerk setup er tussen zit?
Ja, dat kan theoretisch wel... Maar ja... zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
De oogst van ruim 4 uur loggen: geen packet loss, maar wel een keer of 20 een redirect host bij een ping vanaf xs2.xs4all.nl naar mijn glasaansluiting. Meestal betrof dat alleen het IP-adres 85.223.117.244, maar soms zijn er ook de andere drie IP-adressen mee in de weer.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
85.223.117.246
85.223.117.249
85.223.116.253
85.223.117.244
85.223.117.244
85.223.117.244
85.223.117.244
85.223.117.244
85.223.117.244
85.223.117.244
85.223.117.244
85.223.117.244
85.223.117.244
85.223.117.244
85.223.117.244
85.223.117.244
85.223.117.244
85.223.117.244
85.223.117.244
85.223.117.244
--- 85.223.116.227 ping statistics ---
14771 packets transmitted, 14770 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 1.467/1.790/19.342/0.302 ms
Conclusie: zo eens in het kwartier gaat een ping de verkeerde kant op en wordt dan omgeleid. Merkwaardig.

@Kryz: die IP-adressen zijn wel te tracen met tracert van WinXP. Waarschijnlijk is het verschil dat een *nix traceroute UDP gebruikt en WinXP's tracert ICMP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
hmmm ik heb de tracerts even bij onze netwerkbeheerder uitgezet en die zullen er naar gaan kijken.

@kryz: check je kryz.org email even :)

Add: nevermind.

Onze netwerkbeheerders hebben er naar gekeken en het lijkt er sterk op dat er binnen het GNA netwerk een paar klanten zitten die aan de WAN kant een DHCP server draaien. Er is in ieder geval een case aangemaakt bij de BBNED netwerkbeheerders.

[ Voor 65% gewijzigd door denan op 08-08-2008 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
denan schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 09:55:
hmmm ik heb de tracerts even bij onze netwerkbeheerder uitgezet en die zullen er naar gaan kijken.

Onze netwerkbeheerders hebben er naar gekeken en het lijkt er sterk op dat er binnen het GNA netwerk een paar klanten zitten die aan de WAN kant een DHCP server draaien. Er is in ieder geval een case aangemaakt bij de BBNED netwerkbeheerders.
Overigens heb ik geen hiccups meer gehad. Voortdurend 0% packet loss, behalve als ik heel veel MB's over de Fritz van de ene naar de andere PC pomp.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de technische bla-bla achter dit verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denan schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 09:55:

Ah, is dat het... Afsluiten die hap! Ook al ben ik het zelf. :D Zulke stupiditeit moet bestraft worden.

Wil je nog access, of heb je nu voldoende info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:58:
[...]

Ah, is dat het... Afsluiten die hap! Ook al ben ik het zelf. :D Zulke stupiditeit moet bestraft worden.

Wil je nog access, of heb je nu voldoende info?
Nope, het is nu ingeschoten bij bbned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan-E schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 10:16:
Hmmm. Ik kreeg een kwartiertje geleden deze reactie van de Servicedesk van InterNL:
[...]
Ook niet echt hoopgevend. En het zou betekenen dat Lamour zijn problemen nog niet gemeld heeft.
hi, ik ben een complete leek in dit alles maar zat hier te zoeken naar antwoorden. Ik heb glasvezel van inter.nl.net en heb elke dag wel een keer uitval. Meestal van enkele seconden maar soms ook meer dan een uur.

on topic; ik heb dat aan ze doorgegeven op 3 maart j.l. Van de week weer. Dus ze hebben het wel eens gehoord denk ik ;)

De reacties zijn niet echt bevredigend.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
Wat betekent bovenstaande draadje nu eigenlijk precies in Jip en Janneke taal? Ik kan het niet helemaal (helemaal niet) volgen namelijk. Maar ik merk zelf ook uitval in de verbinding.

[ Voor 14% gewijzigd door Marbo op 08-08-2008 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
Om nog even terug te komen op mijn post over uitblijven van nieuwe diensten. Ik bergijp wel dat het lastig is nieuwe diensten te introduceren als er weinig aansluitingen zijn, maar andersom werkt het ook: er komen denk ik ook weinig aansluitingen bij als er geen nieuwe diensten aangeboden worden. Er is weinig reden voor mensen om de overstap naar glasvezel te maken. Snelheid kan een reden zijn, maar voor de meerderheid van de consumenten waarschijnlijk geen doorslaggevende reden. Kosten zijn denk ik belangrijker om over te stappen, glasvezel is goedkoper. Ik blijf erbij dat juist een een kleine gemotiveerde consumentengroep een buitenkans is om nieuwe diensten te testen en te introduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 20:17:
[...]

hi, ik ben een complete leek in dit alles maar zat hier te zoeken naar antwoorden. Ik heb glasvezel van inter.nl.net en heb elke dag wel een keer uitval. Meestal van enkele seconden maar soms ook meer dan een uur.

on topic; ik heb dat aan ze doorgegeven op 3 maart j.l. Van de week weer. Dus ze hebben het wel eens gehoord denk ik ;)

De reacties zijn niet echt bevredigend.....
InterNLnet heeft het ondertussen doorgezet naar de netwerkbeheerders van BBNED. Het probleem zit niet in het netwerk van InterNLnet dus was het lastiger te detecteren door ons.

@marbo:
Wat er aan de hand lijkt te zijn is dat er een aantal klanten een slechte/vreemde configuratie hebben op hun netwerk. Hierdoor hebben ze een DHCP server die niet alleen naar binnen IP adressen uitdeelt (lokale IPs) maar aan de WAN kant ook DHCP staat te spammen (in het subnet van glasvezelamsterdam).
Dus als je computer om de zoveel tijd vraagt om een DHCP-refresh (heb ik nog hetzelfde IP?) kan het voorkomen dat je niet de DHCP server van je provider bereikt, maar de DHCP server van je overbuurman... en vervolgens een ander IP krijgt toegewezen .. dat natuurlijk al van iemand anders is. Dus een botsing in het verkeer/netwerk waardoor de verbinding kortstondig wegvalt.

Maar: het gedrag lijkt hier op maar dat wil niet zeggen dat dit ook het probleem is. De BBNED netwerkengineers zullen de zaak nu verder moeten bekijken, zij kunnen een stuk meer zien dan de internetproviders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denan schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 20:40:
Dus als je computer om de zoveel tijd vraagt om een DHCP-refresh (heb ik nog hetzelfde IP?) kan het voorkomen dat je niet de DHCP server van je provider bereikt, maar de DHCP server van je overbuurman... en vervolgens een ander IP krijgt toegewezen .. dat natuurlijk al van iemand anders is. Dus een botsing in het verkeer/netwerk waardoor de verbinding kortstondig wegvalt.

Maar: het gedrag lijkt hier op maar dat wil niet zeggen dat dit ook het probleem is. De BBNED netwerkengineers zullen de zaak nu verder moeten bekijken, zij kunnen een stuk meer zien dan de internetproviders.
Ik vraag me ook af of dit het probleem wel kan zijn. Een DHCP client stuurt eerst natuurlijk ongeveer halverwege de leasetijd een renewal request, en dat is geen broadcast, dus als de DHCP server bereikbaar is wordt er helemaal niet gesproken met non-authoritative DHCP servers.

Maar goed, als er maar een idee is. Concepts heeft mijn ticket nu ook doorgezet aan bbned, dus met een beetje geluk linkt bbned deze issues aan elkaar, en wordt er een oplossing gevonden. Volgens mij heb ik gisteren het probleem overigens niet gehad, al weet ik dit niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Komt het nog voor trouwens jan/kryz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wat minder achter het internet gezeten deze week, maar ik heb het niet meer ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Disconnects had ik sowieso al niet (merkbaar althans). Verder heb ik sinds vanochten weer een ping aanstaan met een logfile. Eens kijken of de ping nog omgeleid wordt. Wat me meer interesseert: waar is Lamour? Heeft hij (?) nog last van leegstromende chatrooms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg zojuist dit terug van Concepts (het antwoord is geschreven door bbned):
Waarschijnlijk heeft de klant meerdere PC's op zijn WAN poort aangesloten (bijvoorbeeld via een switch) waardoor hij problemen kan krijgen met 1 PC. De meeste ISP's (dan wel niet allemaal) leveren maar 1 IP adres uit per klant. Het klantdomein zal dus nagekeken moeten worden, gezien de storing zich hier voordoet.

Zie onderstaande info :

http://www.cisco.com/en/U...aper0900aecd802ca5d6.html
IP Source Guard prevents IP spoofing by forwarding only packets that have a source address consistent with the DHCP Snooping table. The IP Source Guard function can be performed at line rate by dynamically maintaining per-port ACLs (PACLs) based on DHCP bindings, so no rate limiting is required. IP Source Guard secures all DHCP-allocated IP addresses, and all other IP addresses may be supported through static bindings.

De informatie die we missen is het macadress van de gebruikt pc's, ik kan me voorstellen dat als er meer als 1 pc gebruikt en de ISP maar 1 IP adres uitgeeft dit probleem ontstaat.
Het is dat ik zelf ooit bij bbned gewerkt heb, anders zou ik nu hele lelijke dingen gaan zeggen. Wat een onzinverhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 14:37:
Ik krijg zojuist dit terug van Concepts (het antwoord is geschreven door bbned):

[...]

Het is dat ik zelf ooit bij bbned gewerkt heb, anders zou ik nu hele lelijke dingen gaan zeggen. Wat een onzinverhaal.
Lijkt me inderdaad niet van toepassing op het bovenstaande probleem, maar je hebt hier alleen de reactie van BBNED, niet de oorspronkelijke vraag van concepts.. Wellicht is daar ook onnodige "ruis" ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denan schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 14:40:
Lijkt me inderdaad niet van toepassing op het bovenstaande probleem, maar je hebt hier alleen de reactie van BBNED, niet de oorspronkelijke vraag van concepts.. Wellicht is daar ook onnodige "ruis" ontstaan?
Eens, daar kan makkelijk een vertaalfout tussen zitten. Eventueel hebben ze mijn netwerksetup niet doorgegeven aan bbned, terwijl ik die wel aan Concepts gegeven heb.

Ik vind het toch altijd interessant hoe dit soort dingen gaan. Stel nou dat je wat minder verstand zou hebben van de techniek, en stel dat je de organisaties niet zou kennen. Krijg je dan ooit je probleem opgelost? Hoelang moet je klagen voordat je dan serieus genomen wordt? Ik weet tenminste dat ik altijd nog kan terugvallen op wat connecties om het via de achterdeur bekeken te krijgen, maar als je dat niet hebt, is dit wel superfrustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Resultaat van mijn ping per seconde:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=2966 ttl=59 time=1.722 ms
 4  5  00 0054 a60d   0 0000  3a  01 3869 194.109.21.3  85.223.116.227 

64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=2967 ttl=58 time=1.973 ms
....
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=4749 ttl=59 time=1.891 ms
 4  5  00 0054 5fbe   0 0000  3a  01 7eb8 194.109.21.3  85.223.116.227 

64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=4750 ttl=58 time=1.801 ms
....
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=5343 ttl=59 time=1.732 ms
 4  5  00 0054 0ac9   0 0000  3a  01 d3ad 194.109.21.3  85.223.116.227 

64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=5344 ttl=58 time=1.732 ms
....
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=5937 ttl=59 time=1.822 ms
 4  5  00 0054 df8c   0 0000  3a  01 fee9 194.109.21.3  85.223.116.227 

64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=5938 ttl=58 time=1.940 ms
....
64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=6531 ttl=59 time=2.043 ms
 4  5  00 0054 0f93   0 0000  3a  01 cee3 194.109.21.3  85.223.116.227 

64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=6532 ttl=58 time=1.920 ms

(en nog veel meer)

64 bytes from 85.223.116.227: icmp_seq=23848 ttl=59 time=1.719 ms
^C
23849 packets transmitted, 23849 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 1.240/1.812/12.831/0.373 ms

Dat probleem bestaat dus nog steeds. O, ennuh: 1 aangesloten apparaat, een Fritz 7170.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 15:06:
[...]

Eens, daar kan makkelijk een vertaalfout tussen zitten. Eventueel hebben ze mijn netwerksetup niet doorgegeven aan bbned, terwijl ik die wel aan Concepts gegeven heb.

Ik vind het toch altijd interessant hoe dit soort dingen gaan. Stel nou dat je wat minder verstand zou hebben van de techniek, en stel dat je de organisaties niet zou kennen. Krijg je dan ooit je probleem opgelost? Hoelang moet je klagen voordat je dan serieus genomen wordt? Ik weet tenminste dat ik altijd nog kan terugvallen op wat connecties om het via de achterdeur bekeken te krijgen, maar als je dat niet hebt, is dit wel superfrustrerend.
Mijn ervaring is dat zo'n beetje elke kwaliteitsprovider dit soort dingen op den duur zal oppikken. Natuurlijk is het lastig als je net een 1e lijns medewerker aan de lijn krijgt die geen idee heeft waar het over gaat en direct naar de router of UTP kabel zal verwijzen. Blijf je een probleem echter bestaan dan zal het vanzelf bij een 2e/3e lijn uitkomen of bji de technische dienst. De achterdeurtjes zijn dus niet je enige opties.. maar maken de route iets korter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan-E schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 11:56:
Disconnects had ik sowieso al niet (merkbaar althans). Verder heb ik sinds vanochten weer een ping aanstaan met een logfile. Eens kijken of de ping nog omgeleid wordt. Wat me meer interesseert: waar is Lamour? Heeft hij (?) nog last van leegstromende chatrooms?
Sorry ik was ff afwezig, althans had ff wat anders te doen namelijk een badkamerverbouwing.
Sinds de laatse melding die ik hier gedaan had niet meer echter vandaag om 12:03 gebeurde het weer.

12:03:48 johanvandenberg129_24393 has left
12:03:48 #c68#G®eenlight386_37252 has left
12:03:48 saartje871_15661 has left
12:03:48 #c17#Pluimpje#c1#*#c7#Wipkip_909_12070 has left
12:03:48 #c?#©opYcat491_15454 has left
12:03:48 will254_18491 has left
12:03:48 **HCP**negenkids2611_51176 has left
12:03:48 #c?#*Kaylee*588_17424 has left
12:03:48 Bolle711_63741 has left
12:03:49 #c60#Theetje460_12110 has left
12:03:49 louiske570_22161 has left
12:03:49 *Draco*560_62816 has left
12:03:49 HDC^-^J®0¢k^-^Bert_the_Metalman241_43999 has left
12:03:49 haagse_corrie886_35071 has left

Ook me teamspeakserver verbrak de verbinding
[12:03:20] Rebel quit
[12:03:43] Rebel joined channel
[12:04:43] Rebel quit
[12:05:19] Rebel joined channel
[12:06:30] Rebel quit
[12:06:54] Rebel joined channel
[12:08:21] Rebel quit
[12:08:44] Rebel joined channel
[12:10:46] Rebel quit
[12:11:09] Rebel joined channel
[12:14:37] Rebel quit
[12:14:47] Rebel joined channel
[12:15:44] Rebel quit
[12:16:21] Rebel joined channel

Dit programma heeft een autoreconnect, maar zoals je ziet gebeurde het div malen dus rond 12 uur vandaag was het weer ff bar en boos.

Wat betreft InterNL heb ik het wel degelijk gemeld paar weken terug!

Teamspeakserver staat nog steeds open voor dit forum
85.223.104.83:8500

Het is te downloaden op mijn pagina
http://discountfm.glasvezel-online.eu/teamspeak/ts-frame.htm

PS
Voor het glasvezelkanaal is de hele install te gebruiken echter het serveradress is 85.223.104.83:8500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, houdt het even in de gaten als je wilt (idem voor jou, Jan), want ik heb nu in ieder geval de bevestiging dat er serieus gekeken wordt naar deze storing. Ik heb het probleem niet meer gehad sinds vorige week zaterdag of zo, maar het feit dat jij dit probleem nu net weer gehad hebt is even slecht nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pajter
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-04-2022
Dag allen,

Sinds enkele maanden heb ik internet via glasvezel van Alice in Amsterdam (Indische Buurt).
Op zich ben ik tevreden, maar nu heb ik sinds enkele weken last van een
vreemd verschijnsel. Ik werk op een Mac (OS X 10.5.4) en sinds een tijdje verschijnt er een
vreemde computer (ook een Mac) in de Finder als gedeelde netwerkbron, alsof deze computer zich op hetzelfde lokale netwerk als mijn systeem bevindt. Ik heb geen volledig toegang tot deze computer maar kan wel in de gedeelde mappen kijken.

Het is voor mij een volkomen mysterie waarom ik deze computer zie. Ik maak gebruik
van een draadloos netwerk, maar dat is volledig afgeschermd via WPA2 en MAC-filtering.
Bovendien kan ik in de DHCP-tabel van de draadloze router zien dat er zich geen onbekend systeem op mijn draadloze netwerk bevind.

Blijft dus de conclusie over dat dit systeem 'bedraad' mijn netwerk binnenkomt. De enige kabel die er loopt, is die tussen het glasvezelmodem en mijn draadloze router. Als ik die verbinding verbreek, waarbij ik dus niet meer aangesloten ben op het glasvezelnet maar mijn draadloze netwerk
intact blijft, verdwijnt ook de vreemde computer uit de Finder.

Mijn conclusie is dus dat het vreemde systeem via het glasvezelmodem binnen komt. Oftewel, dat er ergens iets verkeerd is ingesteld of aangelegd door Alice of Glasvezel Amsterdam. Glasvezelmodem herstarten / router herstarten, allemaal geprobeerd. De vreemde computer blijft.

Ik heb al gegoogled op deze kwestie, maar daar kwam het vaak toch neer op slecht beveiligde draadloze netwerken of per ongeluk op het verkeerde draadloze netwerk surfen oid. Zaken waarvan ik zeker weet dat ze niet aan de hand zijn.

Bovenstaande kwestie heb ik al bij Alice neergelegd, maar ik hoor al enkele dagen niks. Daarom wilde ik even hier checken of jullie mijn conclusie delen of dat ik nog opties over het hoofd zie. Alvast bedankt voor jullie reacties.

UPDATE: Inmiddels heb ik een reactie van Alice, die luidt als volgt:

Bedankt voor het melden hiervan. Dit is reeds bij Alice bekend wij zijn bezig de desbetreffende persoon te achter halen deze te attenderen op het feit er dus openbaar gedeeld word.

Technisch gezien kunnen wij dit helaas nog niet tegen houden.

Met vriendelijk groet,

Alice Glasvezel

Kijk dus uit met het openzetten van mappen bij glasvezel via Alice en/of Glasvezel Amsterdam!

[ Voor 11% gewijzigd door Pajter op 25-08-2008 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Daar heb ik ook last van als ik hem direct op de NTU aansluit, echter achter mn router ziet hij hem niet meer. Ik weet wel dat er andere in mijn gebouwd ook glas hebben en ik denk dat er het daardoor komt dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Hmmm.. in principe zitten er binnen GNA geen port-blockings, dus daarom zouden mensen die hun shares open hebben staan gewoon binnen hetzelfde IP-block zichtbaar zijn. Bij XMS hadden we hetzelfde, maar uiteindelijk is er gekozen om die poorten te filteren. Alle aangesloten mensen continu bijspijkeren wat veilig/onveilig is was ondoenlijk.

Ik zal eens kijken wat de policy is bij GNA en of daar iets gewijzigd kan worden.. direct effect is dan wel dat shares niet meer werken... en mensen via FTP moeten gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pajter
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-04-2022
denan schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:28:
Hmmm.. in principe zitten er binnen GNA geen port-blockings, dus daarom zouden mensen die hun shares open hebben staan gewoon binnen hetzelfde IP-block zichtbaar zijn. Bij XMS hadden we hetzelfde, maar uiteindelijk is er gekozen om die poorten te filteren. Alle aangesloten mensen continu bijspijkeren wat veilig/onveilig is was ondoenlijk.

Ik zal eens kijken wat de policy is bij GNA en of daar iets gewijzigd kan worden.. direct effect is dan wel dat shares niet meer werken... en mensen via FTP moeten gaan werken.
Hmmm, ok, goed om te weten dat ik niet gek ben en dat die share dus inderdaad via glasvezel binnenkomt. Ik zou het wel een vreemd beleid van GNA vinden, ik neem aan dat de meeste mensen hun shares openzetten om binnen hun eigen netwerk bestanden heen en weer te kunnen schuiven en dat het zeker niet de bedoeling is dat iedereen die toevallig binnen hetzelfde IP-block zit toegang heeft tot de gedeelde bestanden.

In ieder geval alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wubinator
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 13:00
Eindelijk zijn ze in Amsterdam-Osdorp op de Osdorperban (wat hiervoor net buiten de grens van de eerste fase van het leggen van de kabel viel) klaar met het leggen van de kabel tot aan de nieuwe appartementencomplexen. Volgens een brief die ik een aantal weken geleden heb gehad dient de hele straat 22 augustus (vandaag dus) klaar te zijn voor glasvezel. Dus ik hoop dat ik snel een tweede brief ontvang dat ik diensten via glasvezel af kan gaan nemen.

Ik ben een beetje naar de verschillende providers wezen kijken en interNL klinkt voor mij het interessants. Hoe zijn de ervaringen ermee, nog steeds veel storingen (waar ik hier over lees), of valt dat over het algemeen wel mee?

Wij zitten er over te denken om internet + tv te nemen. Verder hebben wij een mobiele telefoon en geen behoefte aan bellen via glas. Ik las hier over klachten dat niet alle 39 zenders ook daadwerkelijk wat uitzenden. Zijn er echter problemen met de andere 36 zenders? Of is dat wel goed verder? Hoe is het beeld van het analoge signaal? Is het beter / slechter of vergelijkbaar met een analoge signaal via de 'gewone' kabel.

Kan ik trouwens nu al bij interNL een abbonement afsluiten, of moet ik echt afwachten tot de postcode check zegt dat er glasvezel op mijn adres te verkrijgen is.

Bedankt voor de reacties alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alice is bij u leverbaar!
Op uw adres is Alice leverbaar over glasvezel. De prijs van uw abonnement over glasvezel is gelijk aan die via ADSL. Met glasvezel is uw uploadsnelheid net zo hoog als de downloadsnelheid, ook is de snelheid vast 20 Mb, waar ADSL tot maximaal 20 Mb kan komen.Ook kan Alice via glasvezel TV bieden. Wij kunnen uw Alice verbinding over glasvezel voor 10.10.2008 aansluiten.Wij maken met u binnenkort een afspraak om glasvezel in uw woning te installeren en de apparatuur te plaatsen. Uw bestaande apparatuur (telefoon, TV en computer) kan hierop worden aangesloten. Gezien de extra mogelijkheden en voordelen van glasvezel adviseren wij u hiervoor te kiezen.

Nice.. Weet niet exact hoe lang ik op bovenstaand adres blijf wonen dus de opzegtermijn van 1 maand spreekt me wel aan! Mochten er mensen zijn die hun ervaring(en) met Alice willen delen, ik ben een en al oor! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
Pajter schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:47:
[...]

Hmmm, ok, goed om te weten dat ik niet gek ben en dat die share dus inderdaad via glasvezel binnenkomt. Ik zou het wel een vreemd beleid van GNA vinden, ik neem aan dat de meeste mensen hun shares openzetten om binnen hun eigen netwerk bestanden heen en weer te kunnen schuiven en dat het zeker niet de bedoeling is dat iedereen die toevallig binnen hetzelfde IP-block zit toegang heeft tot de gedeelde bestanden.

In ieder geval alvast bedankt voor de reacties!
Dat lijkt mij ook ja, ik gebruik de gedeelde mappen om dingen van mijn Macbook naar mijn iMac over te zetten, binnen mijn eigen netwerk, maar dat is zeker niet voor anderen bedoeld. Wat een rare situatie zeg, ik wist niet eens dat het kon op deze manier.
Pagina: 1 ... 17 ... 29 Laatste

Let op:
Houd het AUB ontopic.

Ongefundeerde reacties/flames/trolls zijn NIET gewenst.